bronquote:ABN AMRO 1 wint Volvo Ocean Race
ABN AMRO 1 is winnaar geworden van de Volvo Ocean Race. De boot van schipper Mike Sanderson schreef de 7de etappe (New York-Portsmouth) op zijn naam en is in het klassement niet meer in te halen.
De triomf wordt overschaduwd door het tragische ongeval eerder in de week op de ABN AMRO 2,waarbij Hans Horrevoets overboord sloeg en overleed. Sanderson en de bemanning zullen hun overwinning dan ook niet vieren.
Sanderson benadrukte wel de sportieve waarde van de prestatie:"Voor mij is dit een olympische medaille, het is of je de Everest hebt beklommen. Het team heeft het ongelooflijk goed gedaan."
Bemanning moet Movistar verlaten
... In de slotfase van de 7de etappe eiste het zware weer nogmaals zijn tol, al bleef de ellende dit keer gelukkig beperkt tot materiele schade.
Wegens problemen met de kiel moest de bemanning van de Movistar op ruim 300 zeemijl van de Engelse noordwestkust van boord. Er kon worden overgestapt op de ABN AMRO 2,die al een tijdje in de buurt was.
De Engelse marine is inmiddels met een schip op weg naar de ABN AMRO 2,dat met de stoffelijke resten van de omgekomen Hans Horrevoets een trieste lading aan boord heeft.
Alleen mag je 'm waarschijnlijk binnenkort wel eerst opduiken van de bodem van de oceaan...quote:Op zondag 21 mei 2006 13:45 schreef the_disheaver het volgende:
pfff... als iemand interesse in een VOR boot heeft...
abandon ship betekent dat je het schip overlaat aan de golven. Ze hebben een generator aangelaten om hem te volgen en om hem leeg te blijven pompen. De boot gaat nu zijn eigen weg, dat is de grote vraag. In principe is hij nu voor de eerste die hem vindt. Dit is een erg moeilijke beslissing geweest voor Bouwe. Maar veiligheid gaat voor alles, dat hebben we deze etappe zeker kunnen zien. Tsjongejonge, rillingen over mijn rugquote:Op zondag 21 mei 2006 13:42 schreef WEST het volgende:
dit is we de meest rare etappe die ik van alle 3 edities die ik gevolgd heb mee gemaakt.
wat is er nu met de boot van movistar? wordt die op sleeptouw mee genomen of hoe zit dat
Fisheries Patrol vessel HMS Mersey, a River Class Offshore Patrol vessel from Milford Haven in Walesquote:Op zondag 21 mei 2006 15:01 schreef JoStro het volgende:
[afbeelding]
HMS Mersey. De welkome redder in nood voor movistar en ABN2
En dan is de VOR nog niet eens afgelopen...quote:Op zondag 21 mei 2006 15:11 schreef Libris het volgende:
Wat een ontzettend triest eind voor de VOR..
Ik bedoel dat ze aan de laatste legs bezig zijn... Maar inderdaad, laten we hopen dat deze legs minder dramatisch zijn.quote:Op zondag 21 mei 2006 15:24 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
En dan is de VOR nog niet eens afgelopen...
heb alle topics meegelezen, vond eerdere opmerking(en) rond de dood van Hans en het verloop van de race, ge-oh over regeltjes etc, ongepast...daar heb ik op gereageerd...that's all...quote:Op zondag 21 mei 2006 02:12 schreef JoStro het volgende:
-verhaal-
Dit lijkt mij een hele mooie oplossing.quote:5/21/2006 4:07:37 PM GMT The Dutch Navy is due to rendezvous with ABN AMRO TWO early Tuesday morning for the transport of the body of Hans Horrevoets back to the Netherlands. More details to follow.
Mee eens. Knap gedaan.quote:Op zondag 21 mei 2006 15:58 schreef JoStro het volgende:
Midden in alle ellende rond movistar en ABN2 wil ik toch nog wel even melden dat ik de tweede plek van Ericsson knap vindt. Na mijn 'wat minder positieve' posts over de duiventil die Ericsson vind ik het een knappe prestatie.
Uit de Studio Sport-reportage maakte ik op dat het nog een hele kunst zal zijn voor de marine om de ABN 2 te bereiken en de personen van boord te halen... Het waait er verschrikkelijk hard...quote:Op zondag 21 mei 2006 19:21 schreef JoStro het volgende:
Van Team.Abnamro.com:
[..]
Dit lijkt mij een hele mooie oplossing.
Gaat om het transport van Portsmouth naar Nederland.quote:Op zondag 21 mei 2006 19:47 schreef Landrot het volgende:
[..]
Uit de Studio Sport-reportage maakte ik op dat het nog een hele kunst zal zijn voor de marine om de ABN 2 te bereiken en de personen van boord te halen... Het waait er verschrikkelijk hard...
quote:When HMS Mersey gets to ABN AMRO TWO and turns to run with them it might be an interesting test of speed. According to the Royal Navy's web site the River Class patrol boat has a speed of 20 knots - as we all know, ABN AMRO TWO is the world's fastest monohull and could see over 40 knots on the speedo at times.
De VOR-site geeft vooralsnog de eindtijd aan van 18:37 uur...quote:Op zondag 21 mei 2006 20:15 schreef the_disheaver het volgende:
AAB2 wordt maandag laat verwacht in Portsmouth.
Zijn daar laad en lostijden bijgeteld?quote:Op zondag 21 mei 2006 22:04 schreef Landrot het volgende:
[..]
De VOR-site geeft vooralsnog de eindtijd aan van 18:37 uur...
Dat moet te zien zijn op deze webcam: www.bbc.co.uk/hampshire/content/webcams/webcam_portsmouths_spinnaker_tower_webcam.shtml
De webcam die ik eerder vermeldde was niet goed. Ik had op de kaart uitgeplozen dat de finishlijn ten oosten van Isle of Wight zou moeten liggen. Tja, ik ben misschien niet zo'n goede navigator...![]()
Mee eens.quote:Op zondag 21 mei 2006 22:41 schreef komrad het volgende:
ik denk ook wel dat ze doorgaan, met stoppen bereiken ze niets
Hebben genoeg te doen... Een boot redden, oppoetsen, een nieuwe kiel ontwerpen en de latste leg varen...quote:Op zondag 21 mei 2006 23:00 schreef Landrot het volgende:
[..]
Mee eens.
Ik ben trouwens benieuwd wat er staat te gebeuren met de walploeg van movistar...![]()
Met de mast over board kan het de hull wel langer blijven drijven, tenzij het gat natuurllijk echt groot is en de romp al vol water staat. Ze zijn per slot van rekening niet voor niets van board gegaan. Als het niet snel gelicht wordt, zal het zinken.....quote:Op zondag 21 mei 2006 23:10 schreef Doffy het volgende:
Volgens de VOR site ziet het er naar uit dat de mast van movistar al overboord ligt. De kans dat de hull nog gered kan worden is aanwezig, maar lijkt mij niet al te groot. Laat staan dat je met het resultaat nog een stuk race kan varen.
Wat een etappe
Maar hoe kan de mast zomaar breken? Ik neem aan dat er een klein zeiloppervlak is gehezen.quote:Op zondag 21 mei 2006 23:15 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Met de mast over board kan het de hull wel langer blijven drijven, tenzij het gat natuurllijk echt groot is en de romp al vol water staat. Ze zijn per slot van rekening niet voor niets van board gegaan. Als het niet snel gelicht wordt, zal het zinken.....
Je hebt volgens mij geen idee van de omstandigheden op de oceaan in windkracht 10 a 11quote:Op zondag 21 mei 2006 23:17 schreef the_disheaver het volgende:
Maar hoe kan de mast zomaar breken? Ik neem aan dat er een klein zeiloppervlak is gehezen.
Het hóeft inderdaad niet nee, maar een boot komt niet ongeschonden door zulk weer heen, zeker niet met de kielproblemen die er al waren.quote:De redenatie was omdat de onboard situatie data niet door kwam, dat wss de mast en zeilen van boord is gevallen.
Maar had juist de movi niet vaker no data in de onboard conditions?
Nee, gelukkig heb ik het nog nooit meegemaaktquote:Op zondag 21 mei 2006 23:24 schreef Doffy het volgende:
[..]
Je hebt volgens mij geen idee van de omstandigheden op de oceaan in windkracht 10 a 11
[..]
Geen idee, maar het is natuurlijk moeilijk om te bepalen of ze 'rustig' 6 knopen voer, zonder (veel) zeil, zonder roer...quote:Op zondag 21 mei 2006 23:27 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nee, gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt
Maar waren ze al in die storm? Ik vraag het me af, vooral omdat ze net voor de data niet meer binnen kwam rustig 6 knopen voer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |