abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38044183
OMG

Dit is echt heel bizar inderdaad zeg... Ik hoop dat ze snel in Portsmouth zijn....
pi_38044265
Het is nu loslopend wild. Wel met wat hoop voor een bpeaalde richting.
pi_38044295
quote:
ABN AMRO 1 wint Volvo Ocean Race

ABN AMRO 1 is winnaar geworden van de Volvo Ocean Race. De boot van schipper Mike Sanderson schreef de 7de etappe (New York-Portsmouth) op zijn naam en is in het klassement niet meer in te halen.

De triomf wordt overschaduwd door het tragische ongeval eerder in de week op de ABN AMRO 2,waarbij Hans Horrevoets overboord sloeg en overleed. Sanderson en de bemanning zullen hun overwinning dan ook niet vieren.

Sanderson benadrukte wel de sportieve waarde van de prestatie:"Voor mij is dit een olympische medaille, het is of je de Everest hebt beklommen. Het team heeft het ongelooflijk goed gedaan."

Bemanning moet Movistar verlaten

... In de slotfase van de 7de etappe eiste het zware weer nogmaals zijn tol, al bleef de ellende dit keer gelukkig beperkt tot materiele schade.

Wegens problemen met de kiel moest de bemanning van de Movistar op ruim 300 zeemijl van de Engelse noordwestkust van boord. Er kon worden overgestapt op de ABN AMRO 2,die al een tijdje in de buurt was.

De Engelse marine is inmiddels met een schip op weg naar de ABN AMRO 2,dat met de stoffelijke resten van de omgekomen Hans Horrevoets een trieste lading aan boord heeft.
bron
  zondag 21 mei 2006 @ 13:53:23 #104
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_38044372
ik denk dat ze de AAB2 ook gelijk op dat schip gaan zetten of op sleeptouw. maarja ze zitten 300 mijl uit de kust.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  zondag 21 mei 2006 @ 14:03:08 #105
22003 bigger
niet groter als
pi_38044636
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:45 schreef the_disheaver het volgende:
pfff... als iemand interesse in een VOR boot heeft...
Alleen mag je 'm waarschijnlijk binnenkort wel eerst opduiken van de bodem van de oceaan...
Next time you wave, use all your fingers
  zondag 21 mei 2006 @ 14:29:26 #106
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38045321
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:42 schreef WEST het volgende:
dit is we de meest rare etappe die ik van alle 3 edities die ik gevolgd heb mee gemaakt.

wat is er nu met de boot van movistar? wordt die op sleeptouw mee genomen of hoe zit dat
abandon ship betekent dat je het schip overlaat aan de golven. Ze hebben een generator aangelaten om hem te volgen en om hem leeg te blijven pompen. De boot gaat nu zijn eigen weg, dat is de grote vraag. In principe is hij nu voor de eerste die hem vindt. Dit is een erg moeilijke beslissing geweest voor Bouwe. Maar veiligheid gaat voor alles, dat hebben we deze etappe zeker kunnen zien. Tsjongejonge, rillingen over mijn rug
pi_38046012
de overstap was in een bijna windstille lage druk gebied. Wat westelijker werd er 50 knopen wind verwacht, de hoogreden om over te stappen.
  zondag 21 mei 2006 @ 15:01:21 #108
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38046164

HMS Mersey. De welkome redder in nood voor movistar en ABN2
pi_38046218
quote:
Op zondag 21 mei 2006 15:01 schreef JoStro het volgende:
[afbeelding]
HMS Mersey. De welkome redder in nood voor movistar en ABN2
Fisheries Patrol vessel HMS Mersey, a River Class Offshore Patrol vessel from Milford Haven in Wales

Die rond 8 uur nltijd bij aab2 zou moeten zijn.
  zondag 21 mei 2006 @ 15:11:31 #110
19840 Libris
Live from Singapore
pi_38046470
Wat een ontzettend triest eind voor de VOR..
pi_38046883
quote:
Op zondag 21 mei 2006 15:11 schreef Libris het volgende:
Wat een ontzettend triest eind voor de VOR..
En dan is de VOR nog niet eens afgelopen...
  zondag 21 mei 2006 @ 15:26:54 #112
19840 Libris
Live from Singapore
pi_38046963
quote:
Op zondag 21 mei 2006 15:24 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

En dan is de VOR nog niet eens afgelopen...
Ik bedoel dat ze aan de laatste legs bezig zijn... Maar inderdaad, laten we hopen dat deze legs minder dramatisch zijn.
pi_38046999
Kijk, dit vind ik nu karakter tonen (van de http://team.abnamro.com site):

5/21/2006 1:51:15 PM GMT ABN AMRO TWO, once they drop off the movistar sailors, will continue to the finish line to complete Leg 7. They are expected into port at about 19:30 GMT on Tuesday.

[ Bericht 0% gewijzigd door SevenWonders op 21-05-2006 15:29:15 (typo in url) ]
Take on the situation, but not the torment ...
pi_38047650
5/21/2006 2:40:45 PM GMT Skipper Bouwe Bekking of movistar had this to say about ABN AMRO TWO today: "Seb and his crew have been
fantastic over the last 24 hours. We all realised that turning around had been a very hard call for them, and hopefully they can find a little comfort that they have saved 10 lives. A boat is just a boat, you can replace it, but lives you cannot. Saying thank you is not big enough right now, it is more than that. I am sure we will have an even better friendship with them all."
  zondag 21 mei 2006 @ 15:58:24 #115
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38047788
Midden in alle ellende rond movistar en ABN2 wil ik toch nog wel even melden dat ik de tweede plek van Ericsson knap vindt. Na mijn 'wat minder positieve' posts over de duiventil die Ericsson vind ik het een knappe prestatie.
pi_38050486
5/21/2006 4:07:37 PM GMT The Dutch Navy is due to rendezvous with ABN AMRO TWO early Tuesday morning for the transport of the body of Hans Horrevoets back to the Netherlands. More details to follow.
  zondag 21 mei 2006 @ 18:03:32 #117
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38051627
Wat een ongelooflijk onvoorspelbare ontknoping van de VOR. De 'jonkies' van de AAB2 hebben het zwaar te verduren gehad. We weten nog niet precies wat er gebeurd is, maar ik vind het enorm professioneel dat ze teruggegaan zijn om de bemanning van de Movistar te gaan halen. En ze vervolgens als gast aan boord te hebben, zonder dat ze iets mogen doen. AAB2 wil op eigen kracht de etappe afmaken. Dat vind ik klasse en in de gedachte van Hans heb ik hier alle begrip voor.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_38051935
Over enkele minuten VOR in Studio Sport
pi_38052107
ik neem aan na deze basketbal wedstrijd (die groningen overgens zal gaan winnen... )

edit: whaha, ik zei het
pi_38052449
VOR nu in SS!
pi_38052579
Nu item over Hans
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
  zondag 21 mei 2006 @ 18:36:06 #122
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_38053049
Zit te kijken.

Vraag me echt af hoe dat moet voelen voor ABN I, je wint, maar..........


OMG, windkracht 10, en dan met 19 aan brood
Hopen dat dat fregat optijd is maar
stupidity has become as common as common sense was before
  zondag 21 mei 2006 @ 18:39:54 #123
127004 maril
Smeetsfan
pi_38053205
Sorry maar wat vreselijk, ik was hele tijd in de veronderstelling dat Hans van boord was gehaald
wat lijkt mij dat vreselijk en nu zitten de mensen van de Moviestar er ook.
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."
pi_38053593
quote:
Op zondag 21 mei 2006 02:12 schreef JoStro het volgende:
-verhaal-
heb alle topics meegelezen, vond eerdere opmerking(en) rond de dood van Hans en het verloop van de race, ge-oh over regeltjes etc, ongepast...daar heb ik op gereageerd...that's all...

verder ontopic maar...
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
  zondag 21 mei 2006 @ 19:21:37 #125
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38054766
Van Team.Abnamro.com:
quote:
5/21/2006 4:07:37 PM GMT The Dutch Navy is due to rendezvous with ABN AMRO TWO early Tuesday morning for the transport of the body of Hans Horrevoets back to the Netherlands. More details to follow.
Dit lijkt mij een hele mooie oplossing.
pi_38054959
movistar abandon ship, damn wat gebeurt er allemaal
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zondag 21 mei 2006 @ 19:44:27 #127
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_38055629
quote:
Op zondag 21 mei 2006 15:58 schreef JoStro het volgende:
Midden in alle ellende rond movistar en ABN2 wil ik toch nog wel even melden dat ik de tweede plek van Ericsson knap vindt. Na mijn 'wat minder positieve' posts over de duiventil die Ericsson vind ik het een knappe prestatie.
Mee eens. Knap gedaan.

Pirates was op een gegeven moment genaderd tot zo'n 15 nm afstand van Ericsson...
  zondag 21 mei 2006 @ 19:47:12 #128
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_38055731
quote:
Op zondag 21 mei 2006 19:21 schreef JoStro het volgende:
Van Team.Abnamro.com:
[..]

Dit lijkt mij een hele mooie oplossing.
Uit de Studio Sport-reportage maakte ik op dat het nog een hele kunst zal zijn voor de marine om de ABN 2 te bereiken en de personen van boord te halen... Het waait er verschrikkelijk hard...
pi_38056158
quote:
Op zondag 21 mei 2006 19:47 schreef Landrot het volgende:

[..]

Uit de Studio Sport-reportage maakte ik op dat het nog een hele kunst zal zijn voor de marine om de ABN 2 te bereiken en de personen van boord te halen... Het waait er verschrikkelijk hard...
Gaat om het transport van Portsmouth naar Nederland.

De Mersey die nu naar de AAB2 koers zet (en ongeveer nu ook verwacht wordt) zal de bemanning van Movistar oppikken. Over wat ze met hans doen is niets gezegd.
pi_38056361
die gaat dus met het fregat mee lijkt me
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_38056774
5/21/2006 6:39:52 PM GMT Two new developments: everyone on the shore crew has done everything to get the crew on land safely and to get the body of Hans back to Holland. The Dutch Navy have agreed to kindly pick up the body near Falmouth. They will pick up his body there tomorrow morning. Then a helicopter may be sent out to pick him up to take to his family. ABN AMRO TWO is expected into Portsmouth very late Monday. Once they have arrived there will be a press conference. More details to follow.
pi_38056890
Ofwel, de marine haalt met een boot het lichaam van Hans op bij Falmouth (zuid-westelijkste puntje in UK) morgen vroeg. Vervolgens wordt het lichaam overgevlogen naar NL

AAB2 wordt maandag laat verwachtin portsmouth
pi_38059029
quote:
When HMS Mersey gets to ABN AMRO TWO and turns to run with them it might be an interesting test of speed. According to the Royal Navy's web site the River Class patrol boat has a speed of 20 knots - as we all know, ABN AMRO TWO is the world's fastest monohull and could see over 40 knots on the speedo at times.
  zondag 21 mei 2006 @ 22:04:40 #134
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_38063389
quote:
Op zondag 21 mei 2006 20:15 schreef the_disheaver het volgende:

AAB2 wordt maandag laat verwacht in Portsmouth.
De VOR-site geeft vooralsnog de eindtijd aan van 18:37 uur...

Dat moet te zien zijn op deze webcam: www.bbc.co.uk/hampshire/content/webcams/webcam_portsmouths_spinnaker_tower_webcam.shtml

De webcam die ik eerder vermeldde was niet goed. Ik had op de kaart uitgeplozen dat de finishlijn ten oosten van Isle of Wight zou moeten liggen. Tja, ik ben misschien niet zo'n goede navigator...
pi_38063862
quote:
Op zondag 21 mei 2006 22:04 schreef Landrot het volgende:

[..]

De VOR-site geeft vooralsnog de eindtijd aan van 18:37 uur...

Dat moet te zien zijn op deze webcam: www.bbc.co.uk/hampshire/content/webcams/webcam_portsmouths_spinnaker_tower_webcam.shtml

De webcam die ik eerder vermeldde was niet goed. Ik had op de kaart uitgeplozen dat de finishlijn ten oosten van Isle of Wight zou moeten liggen. Tja, ik ben misschien niet zo'n goede navigator...
Zijn daar laad en lostijden bijgeteld?
  zondag 21 mei 2006 @ 22:12:53 #136
24313 Gremen
Eindbaas
pi_38063934
zal morgen wel druk worden op die site dan
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
  zondag 21 mei 2006 @ 22:30:42 #137
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38065080
Mooie reportage bij SS.

Ik ben benieuwd naar de press conference van de AAB2. Gezien de recente ontwikkelingen (uitvallen van de Movistar), staat AAB2 er helemaal niet zo slecht voor. Brasil moet te kloppen zijn. Ik hoop dat ze besluiten om "in de wil van Hans" door te gaan en dan gun ik ze die derde plek van harte.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_38065687
ik denk ook wel dat ze door gaan, met stoppen bereiken ze niets
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zondag 21 mei 2006 @ 23:00:38 #139
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_38066954
quote:
Op zondag 21 mei 2006 22:41 schreef komrad het volgende:
ik denk ook wel dat ze doorgaan, met stoppen bereiken ze niets
Mee eens.

Ik ben trouwens benieuwd wat er staat te gebeuren met de walploeg van movistar...
pi_38067194
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:00 schreef Landrot het volgende:

[..]

Mee eens.

Ik ben trouwens benieuwd wat er staat te gebeuren met de walploeg van movistar...
Hebben genoeg te doen... Een boot redden, oppoetsen, een nieuwe kiel ontwerpen en de latste leg varen...

...als ze dan al niet ontslagen zijn....

Maar het zal meer aan het ontwerp/bouw liggen. Als iets verkeerd is gebouwd, dan wel ontworpen kun je er wel keer op keer reperaties op uitvoeren, maar in een korte periode heeft dat weinig kans.
pi_38067348
maar hoe gaan ze de boot aan wal krijgen:??
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zondag 21 mei 2006 @ 23:10:56 #142
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_38067549
Volgens de VOR site ziet het er naar uit dat de mast van movistar al overboord ligt. De kans dat de hull nog gered kan worden is aanwezig, maar lijkt mij niet al te groot. Laat staan dat je met het resultaat nog een stuk race kan varen.

Wat een etappe
'Nuff said
  zondag 21 mei 2006 @ 23:13:02 #143
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38067649
Denk dat die wel opgepikt gaat worden. Het is niet zomaar een schip en er is deze week heel veel media aandacht geweest. Dat schip komt binnen en dan zal de schade bepaald moeten worden. Maar of het nog mee gaat doen voor een podiumplek....
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  zondag 21 mei 2006 @ 23:15:17 #144
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38067763
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:10 schreef Doffy het volgende:
Volgens de VOR site ziet het er naar uit dat de mast van movistar al overboord ligt. De kans dat de hull nog gered kan worden is aanwezig, maar lijkt mij niet al te groot. Laat staan dat je met het resultaat nog een stuk race kan varen.

Wat een etappe
Met de mast over board kan het de hull wel langer blijven drijven, tenzij het gat natuurllijk echt groot is en de romp al vol water staat. Ze zijn per slot van rekening niet voor niets van board gegaan. Als het niet snel gelicht wordt, zal het zinken.....
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_38067888
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:15 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Met de mast over board kan het de hull wel langer blijven drijven, tenzij het gat natuurllijk echt groot is en de romp al vol water staat. Ze zijn per slot van rekening niet voor niets van board gegaan. Als het niet snel gelicht wordt, zal het zinken.....
Maar hoe kan de mast zomaar breken? Ik neem aan dat er een klein zeiloppervlak is gehezen.

De redenatie was omdat de onboard situatie data niet door kwam, dat wss de mast en zeilen van boord is gevallen.

Maar had juist de movi niet vaker no data in de onboard conditions?
pi_38067939
AAB2 vaart 18kn bij 17 knopen wind
brunel 16kn bij 30 knopen wind...
  zondag 21 mei 2006 @ 23:21:16 #147
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38068050
De afgelopen week heb ik het forum vanaf de zijkant gevolgd. Vanwege de omstandigheden alleen in staat geweest om te lezen.
Eén ding is me opgevallen en dat wil ik graag even kwijt. Het viel me op dat er geen excessen hebben plaatsgevonden in dit topic gedurende de heftige gebeurtenis. Als het dreigde die kant op te gaan, werd dat vrij snel genunanceerd door de trouwe posters. Hulde! Gelukkig werd er niet veel gespuculeerd over dat wat er gebeurd zou kunnen zijn, zonder dat we de ware toedracht kennen. Als dat dreigde te gebeuren, werd er direct ingegrepen. Dat vind ik opmerkelijk, mede omdat er op dit soort fora vaak al een mening gegeven wordt voordat men uberhaupt het artikel gelezen heeft. Hoe tragisch de gebeurtenissen ook, ik meende dit even kwijt te moeten.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  zondag 21 mei 2006 @ 23:24:45 #148
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_38068227
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:17 schreef the_disheaver het volgende:
Maar hoe kan de mast zomaar breken? Ik neem aan dat er een klein zeiloppervlak is gehezen.
Je hebt volgens mij geen idee van de omstandigheden op de oceaan in windkracht 10 a 11
quote:
De redenatie was omdat de onboard situatie data niet door kwam, dat wss de mast en zeilen van boord is gevallen.

Maar had juist de movi niet vaker no data in de onboard conditions?
Het hóeft inderdaad niet nee, maar een boot komt niet ongeschonden door zulk weer heen, zeker niet met de kielproblemen die er al waren.
'Nuff said
pi_38068364
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:24 schreef Doffy het volgende:

[..]

Je hebt volgens mij geen idee van de omstandigheden op de oceaan in windkracht 10 a 11
[..]
Nee, gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt

Maar waren ze al in die storm? Ik vraag het me af, vooral omdat ze net voor de data niet meer binnen kwam rustig 6 knopen voer.
  zondag 21 mei 2006 @ 23:29:51 #150
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_38068476
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:27 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Nee, gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt

Maar waren ze al in die storm? Ik vraag het me af, vooral omdat ze net voor de data niet meer binnen kwam rustig 6 knopen voer.
Geen idee, maar het is natuurlijk moeilijk om te bepalen of ze 'rustig' 6 knopen voer, zonder (veel) zeil, zonder roer...
'Nuff said
  zondag 21 mei 2006 @ 23:32:14 #151
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38068600
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:29 schreef Doffy het volgende:

[..]

Geen idee, maar het is natuurlijk moeilijk om te bepalen of ze 'rustig' 6 knopen voer, zonder (veel) zeil, zonder roer...
Zonder roer? Ik zie dat de zeilen naar beneden zijn (VS) en heb het vermoeden dat er veel water binnen staat. Maar zonder roer? Je zal bedoelen zonder roerganger... Ik kan me niet voorstellen dat ze het schip laten gaan. Die zal opgepikt worden.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  zondag 21 mei 2006 @ 23:34:59 #152
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_38068718
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:32 schreef Sandworm het volgende:
Zonder roer? Ik zie dat de zeilen naar beneden zijn (VS) en heb het vermoeden dat er veel water binnen staat. Maar zonder roer? Je zal bedoelen zonder roerganger...
Dat bedoel ik ook
quote:
Ik kan me niet voorstellen dat ze het schip laten gaan. Die zal opgepikt worden.
Vermoedelijk zullen ze alles doen om dat voor elkaar te krijgen, ja. Al is het maar omdat er met de hull nog geld verdiend kan worden, ook als ze geen meter VOR meer vaart. En verzekeringstechnisch zal het ook wel de moeite zijn. Maar vooral voor de teamspirit zou het goed zijn.
'Nuff said
pi_38068874
maar hoe denken jullie dat ze het schip gaan bergen. Is er al iets bekend van een schip dat ze op gaat halen?
Ik neem aan dat het te gevaarlijk was om aan boord te blijven (zelfs met een escorterend schip in de nabijheid), dan lijkt het me ook reeel dat het schip zinkt voordat het geborgen kan worden. We hopen het natuurlijk niet maar het kan wel gebeuren.

Wat ik me wel afvraag of de veiligheidseisen rondom de kiel wel voldoende zijn geweest, als je ziet hoeveel serieuse problemen er zijn geweest met de kiel van alle farr-schepen.

Ongelukken gebeuren en menselijke tragedie is daar onderdeel van. Hoe pijnlijk ook, een ongeluk als met de AAb2 gebeurd is lijkt, zover nu bekend, een race accident te zijn. Ik vind de kielproblemen echter van een andere orde, we hebben het hier over technische problemen die in het slechste geval een schip tot zinken kunnen brengen en daarmee een complete bemanning in gevaar kunnen brengen en we kunnen ook niet meer zeggen dat er geen waarschuwing is geweest. Gelukkig is dit wel goed afgelopen vanuit menselijk perspectief want 1 slachtoffer is al erg genoeg.

Wat vinden jullie hier van?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zondag 21 mei 2006 @ 23:39:27 #154
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38068959
Die schepen zijn afgeschreven na de race. En de Movistar zal commercieel gezien geen interessant project zijn, maar wel voor de Farr-discussie en de canting keels. Alles wat fout kon gaan, is fout gegaan bij de Movistar. Ik heb het hier natuurlijk over materiële schade.
Maar ik verwacht dat ze er ales aan zouden doen om de finish in Gotenborg te halen.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_38069059
Movistar is wel van groot belang om te kijken wat er nou fout aan was.
  zondag 21 mei 2006 @ 23:43:17 #156
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38069182
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:37 schreef komrad het volgende:


Wat vinden jullie hier van?
Helemaal mee eens. Hoewel je kunt zeggen dat hier onnodige risico's genomen worden, zijn het wel toevallig de Movistar en de AAb's die de meeste voorbereidingstijd en mijlen hebben gehad. Movistar vind ik heel erg vreemd. Ze waren al een keer bijna gezonken en nu toch weer. Je zou bijna denken dat die onnodige risico's hebben genomen, alleen maar om te winnen.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  maandag 22 mei 2006 @ 08:34:47 #157
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38074284
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:41 schreef the_disheaver het volgende:
Movistar is wel van groot belang om te kijken wat er nou fout aan was.
Als je het zo leest is het een nieuw probleem. Geen hydraulica, niet de afdekschilden onder de boot, maar de complete as van de kiel is 50mm verschoven. Dat is bij geen van de schepen eerder gebeurd.
Kan dat alleen van de golven komen of zouden ze de pech hebben gehad dat ze op een container of walvis gevaren zijn.
quote:
Perhaps racing is too strong a term for movistar. She has turned downwind to the south and is currently making just a knot, but a while ago was happily sailing at six knots and more. The telemetry from the sailing instruments stopped a few hours ago and speculation suggests that the rig might have gone over the side. If it has it might mean that the boat wouldn't turn over if the keel did fall off which would make life easier for whever possibility the movistar shore team use to recover the drifting craft. At the moment the possibility of sending tugs or trawlers to the area is taxing the logistics machine.
De walploeg heeft nog een redelijke taak voor de boeg. Tot gisteravond weten ze dus nog waar hij is.

[ Bericht 39% gewijzigd door JoStro op 22-05-2006 08:41:22 ]
  maandag 22 mei 2006 @ 09:29:07 #158
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_38075108
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:17 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Maar hoe kan de mast zomaar breken? Ik neem aan dat er een klein zeiloppervlak is gehezen.

De redenatie was omdat de onboard conditions-data niet door kwam, dat wss de mast en zeilen van boord zijn gevallen.

Maar had juist de movi niet vaker "no data" in de onboard conditions?
Volgens mij viel dat wel mee... Hoogstens ontbrak af en toe de data van de kielhoek...
  maandag 22 mei 2006 @ 10:01:54 #159
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_38075845
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:37 schreef komrad het volgende:
(...) Ongelukken gebeuren en menselijke tragedie is daar onderdeel van. Hoe pijnlijk ook, een ongeluk als met de AAb2 gebeurd is lijkt, zover nu bekend, een race accident te zijn.

Ik vind de kielproblemen echter van een andere orde, we hebben het hier over technische problemen die in het slechste geval een schip tot zinken kunnen brengen en daarmee een complete bemanning in gevaar kunnen brengen en we kunnen ook niet meer zeggen dat er geen waarschuwing is geweest.

Wat vinden jullie hier van?
Jouw algemene beeld deel ik niet.

Na Sydney heeft toch alléén Movistar nog serieus gelazer met de kiel gehad? Blijkbaar verschilt het ontwerp van de Movistar-kielconstructie wezenlijk van de kielconstructies van de andere boten.

Ik denk dat een diepgravend onderzoek een en ander aan het licht zal moeten brengen. En ja, zo'n onderzoek is niet van vandaag op morgen gereed. Zeker niet als ze de Movistar van de bodem van de oceaan moeten plukken!
pi_38076659
Misschien is de constructie van de Movistar gewoon dieper beschadigd, door het te lang doorvaren met problemen en slechte reparaties. Kan de kunststof constructie eigenlijk op schade gecomtroleerd worden, tijdens een stopover bijvoorbeeld? Of is het technisch onmogelijk om "in" het materiaal te kijken?
pi_38077820
Crew van Movistar is van de ABN2 gehaald. Volgens de VOR-site dan:

Down in the far west of England ABN AMRO TWO has suspended racing at 0735GMT in the shelter of Falmouth Bay, just off the Helford River and movistar's crew has been taken off in RTIBs and are safely ashore in Falmouth.

Geen woord over 'continu' racing, maar ik denk dat ze dat echt wel doen...
Take on the situation, but not the torment ...
  maandag 22 mei 2006 @ 11:32:00 #162
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38078113
'Goed' nieuws dat ze veilig zijn.

Ze zullen zeker doorvaren.

@Isos. De koolstofconstructie kan 'doorgelicht' worden op scheuren en schade met een radar-achtig apparaat. Hoe precies kan ik je niet vertellen
pi_38078684
Ik meende dat dat met rontgen straling gebeurde.

Maar dan nog, dan weet je waar de fout/scheur zit. Ze hebben dan nog (zeer waarschijnlijk) niet genoeg tijd om het te vervangen wanneer het een deel is wat geintegreerd zit in de romp.
  maandag 22 mei 2006 @ 11:51:45 #164
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38078698
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:21 schreef Sandworm het volgende:
De afgelopen week heb ik het forum vanaf de zijkant gevolgd. Vanwege de omstandigheden alleen in staat geweest om te lezen.
Eén ding is me opgevallen en dat wil ik graag even kwijt. Het viel me op dat er geen excessen hebben plaatsgevonden in dit topic gedurende de heftige gebeurtenis. Als het dreigde die kant op te gaan, werd dat vrij snel genunanceerd door de trouwe posters. Hulde! Gelukkig werd er niet veel gespuculeerd over dat wat er gebeurd zou kunnen zijn, zonder dat we de ware toedracht kennen. Als dat dreigde te gebeuren, werd er direct ingegrepen. Dat vind ik opmerkelijk, mede omdat er op dit soort fora vaak al een mening gegeven wordt voordat men uberhaupt het artikel gelezen heeft. Hoe tragisch de gebeurtenissen ook, ik meende dit even kwijt te moeten.
Ik denk dat we allemaal het spreekwoord over de beste stuurlui maar al te goed kennen.
  maandag 22 mei 2006 @ 12:18:15 #165
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_38079469
Stand om 12:00 uur:
- Brunel nog 6 nm tot Portsmouth
- ABN 2 nog 154 nm tot Portsmouth (verwachte aankomsttijd: 20:56 UTC)

Net effe naar de golfhoogtes gekeken... ABN 2 voer gisteren door golven van maximaal 10 meter hoogte!
  maandag 22 mei 2006 @ 12:50:06 #166
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38080472
Van VOR.com
quote:
...

ABN AMRO TWO have reported to Race Headquarters that they resumed racing at 0954.

...
movistar bemanning is van boord, geen woord over Hans
pi_38081543
quote:
Op maandag 22 mei 2006 11:51 schreef hermandeperman het volgende:
Ik meende dat dat met rontgen straling gebeurde.

Maar dan nog, dan weet je waar de fout/scheur zit. Ze hebben dan nog (zeer waarschijnlijk) niet genoeg tijd om het te vervangen wanneer het een deel is wat geintegreerd zit in de romp.
'volgens' mij was het minder extreem.

Maar er is best veel mogelijk. Er is ook een deel romp van de AAB2 geloof ik vervangen toen toen een of andere stag wegschoot ofzo.
pi_38083533
maandag ( ) 29 mei de inport race, om 14.00h nl tijd. Vanzelfsprekend met live commetaar van vor.org.

En ook van bbc ofzo?
pi_38085794
Foto van volgepakte ANB-AMRO2 (van de http://team.abnamro.com - site):

Take on the situation, but not the torment ...
pi_38089408
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:50 schreef JoStro het volgende:
Van VOR.com
[..]

movistar bemanning is van boord, geen woord over Hans
Ook van de Team ABNAMRO site:
quote:
5/22/2006 3:22:06 PM GMT At 08:37 GMT this morning near Falmouth, the body of Hans Horrevoets was transferred to a Royal Netherlands Naval frigate from ABN AMRO TWO. In winds of 25 knots, French skipper Seb Josse and his crew bid an emotional farewell to their much loved friend and team mate. They held a minute of silence as Hans was taken off the boat to the Dutch frigate, HNLMS van Galen. His body will now be taken back to his home town of Ter Heijden, in the Netherlands, for repatriation and a funeral with family and friends.
  maandag 22 mei 2006 @ 18:19:29 #171
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38092814
Ben even aan het bijlezen, en zie dat de Brunel ook problemen met de kiel heeft/had.
quote:
movistar has ABN AMRO TWO within sight, shepherding her towards land. Brunel is also slowed in case she might be needed for escort duties, but she has her own keel problems.
bron: http://www.volvooceanrace(...)y/homerun/index.aspx
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  maandag 22 mei 2006 @ 18:21:07 #172
127004 maril
Smeetsfan
pi_38092866
Zometeen op ned. 2 in 2 vandaag een reportage over deze tragische etappe.
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."
  maandag 22 mei 2006 @ 18:27:40 #173
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38093103
quote:
Op maandag 22 mei 2006 18:21 schreef maril het volgende:
Zometeen op ned. 2 in 2 vandaag een reportage over deze tragische etappe.
Thanks!
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  maandag 22 mei 2006 @ 18:46:05 #174
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38093743
Veel beelden van de gisteren in SS gepresenteerde beelden. Belangrijkste punten:
- Eduard van Lierde (Brunel) sugereert dat Hans niet aangelijnd is geweest
- Marketingspecialist zegt dat er geen negatieve impact is op imago AAB. Hij vind het verstandig dat AAB zich niet bemoeit met of het team verder zal varen en vindt het ook verstandig dat AAB radiostilte houdt tot ze bemanning AAB2 gesproken heeft. Ik ook.

Ik hoop dat de AAB1 vanavond de AAB2 tegemoed zal varen en de AAB2 begeleiden naar de finish. One Team, One Goal.....
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  maandag 22 mei 2006 @ 18:52:34 #175
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_38094021
quote:
Op maandag 22 mei 2006 18:46 schreef Sandworm het volgende:

Ik hoop dat de AAB1 vanavond de AAB2 tegemoed zal varen en de AAB2 begeleiden naar de finish. One Team, One Goal.....
zou inderdaad heel mooi zijn
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  maandag 22 mei 2006 @ 19:01:45 #176
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38094358
Nu beelden van overdracht bemanning movistar in NOS sportjournaal
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  maandag 22 mei 2006 @ 19:22:04 #177
67385 ROG
Go on, say it.
pi_38095089

HMS van Galen
quote:
22 mei 2006 : Hr. Ms. Van Galen is varende en zal de 26e Den Helder binnenlopen.
@ Marine.nl
  maandag 22 mei 2006 @ 19:23:58 #178
66110 Ambrosius
SportFreak
pi_38095143
Misschien heb ik wat gemist, maar mij is nog niet duidelijk wat er nou met de boot van Movistar is gebeurd
sig verwijderd door FA
  maandag 22 mei 2006 @ 19:28:40 #179
67385 ROG
Go on, say it.
pi_38095298
Movistar is verlaten, dobbert/dobbere rond met generator en comm aan zolang het kan/kon om haar eventueel terug te vinden. De bemanning is opgepikt door AAB2 via de reddingsvlotten.
  maandag 22 mei 2006 @ 20:08:39 #180
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38096732
Ik 'schrok' even van dit berichtje op Zeilen.com:
quote:
NIEUWS
Yves Parlier: 587,4 mijl in 24 uur
22 mei, 2006, 15:04:00

Fransman Yves Parlier claimt een nieuwe 24-uurs record. Alleen aan boord van zijn hydraplaneur Médiatis Région Aquitaine, klokte 587.4 mijl in 24 uur. Een gemiddelde van 24,47 knoop. Parlier zeilde in de buurt van Canarische Eilanden. Het record moet nog worden geratificeerd door de World Speed Sailing Record Council.

Op 9 april van dit jaar veroverde Parlier ook het 24-uurs record bemand voor jachten tot 60 voet. Toen overbrugden hij en zijn bemanning 597,81 mijl in een etmaal. Gemiddeld 24,91 knoop.
Ik dacht dat ABN2 dat record ook nog weer kwijt zouden raken voor het einde van deze ellendige etappe. Gelukkig gaat het om een andere klasse, nl. Solo-Multihull. Yves, mocht je dit lezen (ahum): Toch gefeliciteerd.
  maandag 22 mei 2006 @ 20:14:09 #181
127004 maril
Smeetsfan
pi_38096919
quote:
Op maandag 22 mei 2006 18:46 schreef Sandworm het volgende:
Veel beelden van de gisteren in SS gepresenteerde beelden. Belangrijkste punten:
- Eduard van Lierde (Brunel) sugereert dat Hans niet aangelijnd is geweest
-
Ik dacht dat ze dat gisteren bij studio sport ook zeiden dat hij niet aangelijnt was, want Dione de Graaf vroeg nog of het mogelijk was dat de lijn was afgebroken.
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."
  maandag 22 mei 2006 @ 20:32:05 #182
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38097508
Zeggen, zeggen, zeggen. Niemand van ons was erbij. Van Lierde ook niet. Er zal zeker een onderzoek ingesteld worden. Hoe vervelend ook. Dan weten we wat er gebeurd is en dan kunnen we er in dit forum over schrijven.

Ik denk dat van Lierde ook naar Studio Sport gekeken heeft...
  maandag 22 mei 2006 @ 21:13:30 #183
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38099368
quote:
Update 1908GMT At 1908GMT and 34 seconds, ABN AMRO TWO finally concluded Leg 7 of the Volvo Ocean Race.

Update 1850GMT ...The wind might have eased a little, but the unrelenting clouds still drive across the sky over the Solent.

Team ABN AMRO have managed the arrival for the boat to finish without the usual press of photographers and televsion and when the team come to the shore they will be taken away immediately without the usual medis interviews. The only chance the world's press will have to talk to the crew members will be at a special press conference tomorrow. We will carry a full report when that has concluded.
Gelukkig, de mannen zijn binnen. Team ABN AMRO en VOR hebben er goed aangedaan de pers weg te houden. Morgen een persconferentie en dan weten we meer.
pi_38099444
Binnen....een eerbiedwaardig applaus is op zijn plaats wat mij betreft.
Take on the situation, but not the torment ...
pi_38099473
idd goede move, morgen waarschijnlijk alleen de schipper, tenminste zo zou ik dat regelen. Vanzelfsprkend vergezeld door wat mensen van de shore crew en het management
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  maandag 22 mei 2006 @ 21:22:05 #186
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38099795
Lijkt er op dat ze er toch allemaal zijn:
quote:
The only chance the world's press will have to talk to the crew members will be at a special press conference tomorrow.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 00:54:59 #187
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_38109587
quote:
Op maandag 22 mei 2006 20:32 schreef JoStro het volgende:
Zeggen, zeggen, zeggen. Niemand van ons was erbij. Van Lierde ook niet. Er zal zeker een onderzoek ingesteld worden. Hoe vervelend ook. Dan weten we wat er gebeurd is en dan kunnen we er in dit forum over schrijven.
Wijze woorden!
pi_38109658
quote:
Op maandag 22 mei 2006 20:14 schreef maril het volgende:

[..]

Ik dacht dat ze dat gisteren bij studio sport ook zeiden dat hij niet aangelijnt was, want Dione de Graaf vroeg nog of het mogelijk was dat de lijn was afgebroken.
Die redenatie volg ik niet.

In elk geval: Ze vroeg idd of het mogelijk was dat de lijn brak. Antwoord was dat het altijd mogelijk is, snelheid van 50 knopen, tonnen water, dan komt er erg veel kracht op dat lijntje te staan.
pi_38109671
5/22/2006 9:49:48 PM GMT The crew of ABN AMRO TWO will answer some questions and to tell their story at a press conference in Portsmouth at 11:00 GMT on Tuesday morning. Only press are invited, but the audio from this will be available afterwards.

13 nl-tijd dus
pi_38109735
quote:
Op maandag 22 mei 2006 19:23 schreef Ambrosius het volgende:
Misschien heb ik wat gemist, maar mij is nog niet duidelijk wat er nou met de boot van Movistar is gebeurd
kortweg: problemen met kiel, beter gezegd: het gat en overgangsplaat in de romp voor de kiel. Er stroomde water in. Toen na een gijp de situatie alleen maar erger was (2de noodpomp aan) en storm verwacht werd is gekozen om het schip te verlaten. Men is naar de AAB2 gegaan via redingsvlot, en de movistar drijft nu ergens. Met of zonder zeil en mast.
pi_38109771
quote:
Op maandag 22 mei 2006 19:28 schreef ROG het volgende:
De bemanning is opgepikt door AAB2 via de reddingsvlotten.
1 reddingsvlot

In 2 keer is de bemanning via 1 reddingsvlot van de movistar overgezet van de movi naar aab2 samen met eten, water, redingsspullen én een nog ingepakte reddingsvlot. (elke boot heeft 2 reddingsvlotten aanboord, elk voor 10 personen)
  dinsdag 23 mei 2006 @ 01:30:16 #192
67385 ROG
Go on, say it.
pi_38110233
Da's inderdaad slim, een extra vlot meenemen. My bad.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 10:42:20 #193
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38114953
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 01:30 schreef ROG het volgende:
Da's inderdaad slim, een extra vlot meenemen. My bad.
Dit was een voorwaarde van Sebastien Josse om de bemanning van de movistar aan boord te nemen....
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 23 mei 2006 @ 10:51:54 #194
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38115218
Op dit moment worden de punten weergegeven onde vermelding van "Points not Ratiefied". (Punten niet bekrachtigd). Weet iemand waarom dit zo is?
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_38115335
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 10:51 schreef Sandworm het volgende:
Op dit moment worden de punten weergegeven onde vermelding van "Points not Ratiefied". (Punten niet bekrachtigd). Weet iemand waarom dit zo is?
Omdat ze nog niet geratificeerd zijn

Altijd zo geweest, moeten nog door de race committee.gecontroleerd enzo worden. Of iederen na finish alle zegels op de motor en dergelijke noodgereedschappen hebben, niet spullen overboord hebben gegooid, of iets anders stiekems gedaan.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 10:56:45 #196
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38115355
Dat is in de meeste etappes nog geweest. In deze etappe is er volgens mij nog de bijzonderheid dat sommige schepen (PotC o.a.) tijd verloren hebben in de hulpacties voor ABN2 en movistar.

Ik heb ergens in de berichten over de finish van Ericsson en PotC gelezen dat de 2e plaats voor Ericsson nog niet zeker is.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 11:02:39 #197
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38115501
Interview met Bouwe op zeilen.com:
quote:
Het Britse patrouilleschip van de marine zou pas zondag rond 22.00 en 23.00 uur bij de Spanjaarden kunnen zijn. Bekking: “Dat is één van de redenen dat ik heb gezegd dat we niet tot zo lang gingen wachten. In een storm met de kans dat de Movistar naar de kelder zou gaan. We kregen gisteravond een bericht van de weerboei. De Movistar bevond zich in tien meter golven en meer dan vijftig knopen.” Sinds zondagavond 22.00 uur zijn er echter geen posities meer doorgekomen. Over de staat van de Spaanse Volvo Open 70 kan Bekking niet veel zeggen: “Ik verwacht dat die is volgelopen en wellicht is gezonken.” Op maandag werd nog niet naar de Movistar gezocht. Bekking: “De radartransponder op de spiegel zou te allen tijde moeten kunnen verzenden. Dat signaal is verloren.”
quote:
De Spanjaarden waren welkom, maar Sebastien Josse wilde wel doorracen in ‘the spirit of the rule’. Bekking: “Het enige dat we voor ze hebben gedaan, is een kop koffie zetten en bij het avondeten helpen.”
quote:
We zullen Bekking zeker niet als schipper Rotterdam zien binnenvaren. Bekking: “Eh, nou misschien op een motorboot. Ook als de Movistar wordt gevonden, verwacht ik niet dat we ermee kunnen zeilen. Zeker als de romp is volgelopen. De reparatie duurt dan zeker een half jaar.”
Lijkt me dat we hieruit kunnen concluderen dat het over en uit is voor de movistar.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 23 mei 2006 @ 11:04:25 #198
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_38115553
dat zat er ook wel in, ik zou iig niet met dat ding meer het open water op gaan. ja mischien een meertje hier in de omgeving maar geen zee
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_38115752
Inport en noordzee dicht langs de kust moet ook wel mogelijk zijn
  dinsdag 23 mei 2006 @ 11:11:00 #200
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38115766
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 11:04 schreef WEST het volgende:
dat zat er ook wel in, ik zou iig niet met dat ding meer het open water op gaan. ja mischien een meertje hier in de omgeving maar geen zee
Is toch in tegenstelling met het bericht van gisteren:
http://www.bymnews.com/new/content/view/29637/48/
quote:
Spain. movistar recovery will be difficult, but team hopes to finish the Volvo Ocean Race
Monday, 22 May 2006
Marian Martin

The director of the Spanish VO70 movistar, Pedro Campos, has said that he believes it will be "difficult" to recover the boat, which had to be abandoned about 307 miles (568 km.) from land. Campos confirmed that the crew had taken all possible steps to keep movistar afloat until the weather abates, but added “The possibility of the weather finishing off the boat is strong. If we do not recover the yacht, the competition for us will finish, but if we managed to bring it to port, we could fix it and with luck to be ready for the last stage of the competition, that finishes in Goteborg".

Campos also said that it was possible that some form of “complaint” might be presented to the builders of the boat, since it has displayed a defect in the design of the keel, that allows a route for water to enter. We have discussed this in several meetings with the other boats and are going to explore the possibility of requesting some type of compensation; a dead person does not return.

Iker Martinez and Xabi Fernandez said they were very happy to know that their companions are out of danger and were grateful to the crew of ABN Amro 2, which rescued the crew of the Spanish boat. Fernandez said he had been told that his companions did not want to leave the boat, but had no alternative. Campos added. "A life is worth more than anything. A dead person does not return,” he repeated “a boat can be reconstructed." He then thanked everyone for the interest and concern that had been displayed, including King Juan Carlos, the Secretary of State for Sport, Jaime Lissavetzky and the presidents of the autonomous communities of Galicia and Valencia.

Campos is flying to the UK today and will hold a press conference tomorrow.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')