bronquote:ABN AMRO 1 wint Volvo Ocean Race
ABN AMRO 1 is winnaar geworden van de Volvo Ocean Race. De boot van schipper Mike Sanderson schreef de 7de etappe (New York-Portsmouth) op zijn naam en is in het klassement niet meer in te halen.
De triomf wordt overschaduwd door het tragische ongeval eerder in de week op de ABN AMRO 2,waarbij Hans Horrevoets overboord sloeg en overleed. Sanderson en de bemanning zullen hun overwinning dan ook niet vieren.
Sanderson benadrukte wel de sportieve waarde van de prestatie:"Voor mij is dit een olympische medaille, het is of je de Everest hebt beklommen. Het team heeft het ongelooflijk goed gedaan."
Bemanning moet Movistar verlaten
... In de slotfase van de 7de etappe eiste het zware weer nogmaals zijn tol, al bleef de ellende dit keer gelukkig beperkt tot materiele schade.
Wegens problemen met de kiel moest de bemanning van de Movistar op ruim 300 zeemijl van de Engelse noordwestkust van boord. Er kon worden overgestapt op de ABN AMRO 2,die al een tijdje in de buurt was.
De Engelse marine is inmiddels met een schip op weg naar de ABN AMRO 2,dat met de stoffelijke resten van de omgekomen Hans Horrevoets een trieste lading aan boord heeft.
Alleen mag je 'm waarschijnlijk binnenkort wel eerst opduiken van de bodem van de oceaan...quote:Op zondag 21 mei 2006 13:45 schreef the_disheaver het volgende:
pfff... als iemand interesse in een VOR boot heeft...
abandon ship betekent dat je het schip overlaat aan de golven. Ze hebben een generator aangelaten om hem te volgen en om hem leeg te blijven pompen. De boot gaat nu zijn eigen weg, dat is de grote vraag. In principe is hij nu voor de eerste die hem vindt. Dit is een erg moeilijke beslissing geweest voor Bouwe. Maar veiligheid gaat voor alles, dat hebben we deze etappe zeker kunnen zien. Tsjongejonge, rillingen over mijn rugquote:Op zondag 21 mei 2006 13:42 schreef WEST het volgende:
dit is we de meest rare etappe die ik van alle 3 edities die ik gevolgd heb mee gemaakt.
wat is er nu met de boot van movistar? wordt die op sleeptouw mee genomen of hoe zit dat
Fisheries Patrol vessel HMS Mersey, a River Class Offshore Patrol vessel from Milford Haven in Walesquote:Op zondag 21 mei 2006 15:01 schreef JoStro het volgende:
[afbeelding]
HMS Mersey. De welkome redder in nood voor movistar en ABN2
En dan is de VOR nog niet eens afgelopen...quote:Op zondag 21 mei 2006 15:11 schreef Libris het volgende:
Wat een ontzettend triest eind voor de VOR..
Ik bedoel dat ze aan de laatste legs bezig zijn... Maar inderdaad, laten we hopen dat deze legs minder dramatisch zijn.quote:Op zondag 21 mei 2006 15:24 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
En dan is de VOR nog niet eens afgelopen...
heb alle topics meegelezen, vond eerdere opmerking(en) rond de dood van Hans en het verloop van de race, ge-oh over regeltjes etc, ongepast...daar heb ik op gereageerd...that's all...quote:Op zondag 21 mei 2006 02:12 schreef JoStro het volgende:
-verhaal-
Dit lijkt mij een hele mooie oplossing.quote:5/21/2006 4:07:37 PM GMT The Dutch Navy is due to rendezvous with ABN AMRO TWO early Tuesday morning for the transport of the body of Hans Horrevoets back to the Netherlands. More details to follow.
Mee eens. Knap gedaan.quote:Op zondag 21 mei 2006 15:58 schreef JoStro het volgende:
Midden in alle ellende rond movistar en ABN2 wil ik toch nog wel even melden dat ik de tweede plek van Ericsson knap vindt. Na mijn 'wat minder positieve' posts over de duiventil die Ericsson vind ik het een knappe prestatie.
Uit de Studio Sport-reportage maakte ik op dat het nog een hele kunst zal zijn voor de marine om de ABN 2 te bereiken en de personen van boord te halen... Het waait er verschrikkelijk hard...quote:Op zondag 21 mei 2006 19:21 schreef JoStro het volgende:
Van Team.Abnamro.com:
[..]
Dit lijkt mij een hele mooie oplossing.
Gaat om het transport van Portsmouth naar Nederland.quote:Op zondag 21 mei 2006 19:47 schreef Landrot het volgende:
[..]
Uit de Studio Sport-reportage maakte ik op dat het nog een hele kunst zal zijn voor de marine om de ABN 2 te bereiken en de personen van boord te halen... Het waait er verschrikkelijk hard...
quote:When HMS Mersey gets to ABN AMRO TWO and turns to run with them it might be an interesting test of speed. According to the Royal Navy's web site the River Class patrol boat has a speed of 20 knots - as we all know, ABN AMRO TWO is the world's fastest monohull and could see over 40 knots on the speedo at times.
De VOR-site geeft vooralsnog de eindtijd aan van 18:37 uur...quote:Op zondag 21 mei 2006 20:15 schreef the_disheaver het volgende:
AAB2 wordt maandag laat verwacht in Portsmouth.
Zijn daar laad en lostijden bijgeteld?quote:Op zondag 21 mei 2006 22:04 schreef Landrot het volgende:
[..]
De VOR-site geeft vooralsnog de eindtijd aan van 18:37 uur...
Dat moet te zien zijn op deze webcam: www.bbc.co.uk/hampshire/content/webcams/webcam_portsmouths_spinnaker_tower_webcam.shtml
De webcam die ik eerder vermeldde was niet goed. Ik had op de kaart uitgeplozen dat de finishlijn ten oosten van Isle of Wight zou moeten liggen. Tja, ik ben misschien niet zo'n goede navigator...![]()
Mee eens.quote:Op zondag 21 mei 2006 22:41 schreef komrad het volgende:
ik denk ook wel dat ze doorgaan, met stoppen bereiken ze niets
Hebben genoeg te doen... Een boot redden, oppoetsen, een nieuwe kiel ontwerpen en de latste leg varen...quote:Op zondag 21 mei 2006 23:00 schreef Landrot het volgende:
[..]
Mee eens.
Ik ben trouwens benieuwd wat er staat te gebeuren met de walploeg van movistar...![]()
Met de mast over board kan het de hull wel langer blijven drijven, tenzij het gat natuurllijk echt groot is en de romp al vol water staat. Ze zijn per slot van rekening niet voor niets van board gegaan. Als het niet snel gelicht wordt, zal het zinken.....quote:Op zondag 21 mei 2006 23:10 schreef Doffy het volgende:
Volgens de VOR site ziet het er naar uit dat de mast van movistar al overboord ligt. De kans dat de hull nog gered kan worden is aanwezig, maar lijkt mij niet al te groot. Laat staan dat je met het resultaat nog een stuk race kan varen.
Wat een etappe
Maar hoe kan de mast zomaar breken? Ik neem aan dat er een klein zeiloppervlak is gehezen.quote:Op zondag 21 mei 2006 23:15 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Met de mast over board kan het de hull wel langer blijven drijven, tenzij het gat natuurllijk echt groot is en de romp al vol water staat. Ze zijn per slot van rekening niet voor niets van board gegaan. Als het niet snel gelicht wordt, zal het zinken.....
Je hebt volgens mij geen idee van de omstandigheden op de oceaan in windkracht 10 a 11quote:Op zondag 21 mei 2006 23:17 schreef the_disheaver het volgende:
Maar hoe kan de mast zomaar breken? Ik neem aan dat er een klein zeiloppervlak is gehezen.
Het hóeft inderdaad niet nee, maar een boot komt niet ongeschonden door zulk weer heen, zeker niet met de kielproblemen die er al waren.quote:De redenatie was omdat de onboard situatie data niet door kwam, dat wss de mast en zeilen van boord is gevallen.
Maar had juist de movi niet vaker no data in de onboard conditions?
Nee, gelukkig heb ik het nog nooit meegemaaktquote:Op zondag 21 mei 2006 23:24 schreef Doffy het volgende:
[..]
Je hebt volgens mij geen idee van de omstandigheden op de oceaan in windkracht 10 a 11
[..]
Geen idee, maar het is natuurlijk moeilijk om te bepalen of ze 'rustig' 6 knopen voer, zonder (veel) zeil, zonder roer...quote:Op zondag 21 mei 2006 23:27 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nee, gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt
Maar waren ze al in die storm? Ik vraag het me af, vooral omdat ze net voor de data niet meer binnen kwam rustig 6 knopen voer.
Zonder roer? Ik zie dat de zeilen naar beneden zijn (VS) en heb het vermoeden dat er veel water binnen staat. Maar zonder roer? Je zal bedoelen zonder roerganger... Ik kan me niet voorstellen dat ze het schip laten gaan. Die zal opgepikt worden.quote:Op zondag 21 mei 2006 23:29 schreef Doffy het volgende:
[..]
Geen idee, maar het is natuurlijk moeilijk om te bepalen of ze 'rustig' 6 knopen voer, zonder (veel) zeil, zonder roer...
Dat bedoel ik ookquote:Op zondag 21 mei 2006 23:32 schreef Sandworm het volgende:
Zonder roer? Ik zie dat de zeilen naar beneden zijn (VS) en heb het vermoeden dat er veel water binnen staat. Maar zonder roer? Je zal bedoelen zonder roerganger...
Vermoedelijk zullen ze alles doen om dat voor elkaar te krijgen, ja. Al is het maar omdat er met de hull nog geld verdiend kan worden, ook als ze geen meter VOR meer vaart. En verzekeringstechnisch zal het ook wel de moeite zijn. Maar vooral voor de teamspirit zou het goed zijn.quote:Ik kan me niet voorstellen dat ze het schip laten gaan. Die zal opgepikt worden.
quote:
Als je het zo leest is het een nieuw probleem. Geen hydraulica, niet de afdekschilden onder de boot, maar de complete as van de kiel is 50mm verschoven. Dat is bij geen van de schepen eerder gebeurd.quote:Op zondag 21 mei 2006 23:41 schreef the_disheaver het volgende:
Movistar is wel van groot belang om te kijken wat er nou fout aan was.
De walploeg heeft nog een redelijke taak voor de boeg. Tot gisteravond weten ze dus nog waar hij is.quote:Perhaps racing is too strong a term for movistar. She has turned downwind to the south and is currently making just a knot, but a while ago was happily sailing at six knots and more. The telemetry from the sailing instruments stopped a few hours ago and speculation suggests that the rig might have gone over the side. If it has it might mean that the boat wouldn't turn over if the keel did fall off which would make life easier for whever possibility the movistar shore team use to recover the drifting craft. At the moment the possibility of sending tugs or trawlers to the area is taxing the logistics machine.
Volgens mij viel dat wel mee... Hoogstens ontbrak af en toe de data van de kielhoek...quote:Op zondag 21 mei 2006 23:17 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Maar hoe kan de mast zomaar breken? Ik neem aan dat er een klein zeiloppervlak is gehezen.
De redenatie was omdat de onboard conditions-data niet door kwam, dat wss de mast en zeilen van boord zijn gevallen.
Maar had juist de movi niet vaker "no data" in de onboard conditions?
Jouw algemene beeld deel ik niet.quote:Op zondag 21 mei 2006 23:37 schreef komrad het volgende:
(...) Ongelukken gebeuren en menselijke tragedie is daar onderdeel van. Hoe pijnlijk ook, een ongeluk als met de AAb2 gebeurd is lijkt, zover nu bekend, een race accident te zijn.
Ik vind de kielproblemen echter van een andere orde, we hebben het hier over technische problemen die in het slechste geval een schip tot zinken kunnen brengen en daarmee een complete bemanning in gevaar kunnen brengen en we kunnen ook niet meer zeggen dat er geen waarschuwing is geweest.
Wat vinden jullie hier van?
Ik denk dat we allemaal het spreekwoord over de beste stuurlui maar al te goed kennen.quote:Op zondag 21 mei 2006 23:21 schreef Sandworm het volgende:
De afgelopen week heb ik het forum vanaf de zijkant gevolgd. Vanwege de omstandigheden alleen in staat geweest om te lezen.
Eén ding is me opgevallen en dat wil ik graag even kwijt. Het viel me op dat er geen excessen hebben plaatsgevonden in dit topic gedurende de heftige gebeurtenis. Als het dreigde die kant op te gaan, werd dat vrij snel genunanceerd door de trouwe posters. Hulde! Gelukkig werd er niet veel gespuculeerd over dat wat er gebeurd zou kunnen zijn, zonder dat we de ware toedracht kennen. Als dat dreigde te gebeuren, werd er direct ingegrepen. Dat vind ik opmerkelijk, mede omdat er op dit soort fora vaak al een mening gegeven wordt voordat men uberhaupt het artikel gelezen heeft. Hoe tragisch de gebeurtenissen ook, ik meende dit even kwijt te moeten.
movistar bemanning is van boord, geen woord over Hansquote:...
ABN AMRO TWO have reported to Race Headquarters that they resumed racing at 0954.
...
'volgens' mij was het minder extreem.quote:Op maandag 22 mei 2006 11:51 schreef hermandeperman het volgende:
Ik meende dat dat met rontgen straling gebeurde.
Maar dan nog, dan weet je waar de fout/scheur zit. Ze hebben dan nog (zeer waarschijnlijk) niet genoeg tijd om het te vervangen wanneer het een deel is wat geintegreerd zit in de romp.
Ook van de Team ABNAMRO site:quote:Op maandag 22 mei 2006 12:50 schreef JoStro het volgende:
Van VOR.com
[..]
movistar bemanning is van boord, geen woord over Hans
quote:5/22/2006 3:22:06 PM GMT At 08:37 GMT this morning near Falmouth, the body of Hans Horrevoets was transferred to a Royal Netherlands Naval frigate from ABN AMRO TWO. In winds of 25 knots, French skipper Seb Josse and his crew bid an emotional farewell to their much loved friend and team mate. They held a minute of silence as Hans was taken off the boat to the Dutch frigate, HNLMS van Galen. His body will now be taken back to his home town of Ter Heijden, in the Netherlands, for repatriation and a funeral with family and friends.
bron: http://www.volvooceanrace(...)y/homerun/index.aspxquote:movistar has ABN AMRO TWO within sight, shepherding her towards land. Brunel is also slowed in case she might be needed for escort duties, but she has her own keel problems.
Thanks!quote:Op maandag 22 mei 2006 18:21 schreef maril het volgende:
Zometeen op ned. 2 in 2 vandaag een reportage over deze tragische etappe.
zou inderdaad heel mooi zijnquote:Op maandag 22 mei 2006 18:46 schreef Sandworm het volgende:
Ik hoop dat de AAB1 vanavond de AAB2 tegemoed zal varen en de AAB2 begeleiden naar de finish. One Team, One Goal.....
@ Marine.nlquote:22 mei 2006 : Hr. Ms. Van Galen is varende en zal de 26e Den Helder binnenlopen.
Ik dacht dat ABN2 dat record ook nog weer kwijt zouden raken voor het einde van deze ellendige etappe. Gelukkig gaat het om een andere klasse, nl. Solo-Multihull. Yves, mocht je dit lezen (ahum): Toch gefeliciteerd.quote:NIEUWS
Yves Parlier: 587,4 mijl in 24 uur
22 mei, 2006, 15:04:00
Fransman Yves Parlier claimt een nieuwe 24-uurs record. Alleen aan boord van zijn hydraplaneur Médiatis Région Aquitaine, klokte 587.4 mijl in 24 uur. Een gemiddelde van 24,47 knoop. Parlier zeilde in de buurt van Canarische Eilanden. Het record moet nog worden geratificeerd door de World Speed Sailing Record Council.
Op 9 april van dit jaar veroverde Parlier ook het 24-uurs record bemand voor jachten tot 60 voet. Toen overbrugden hij en zijn bemanning 597,81 mijl in een etmaal. Gemiddeld 24,91 knoop.
Ik dacht dat ze dat gisteren bij studio sport ook zeiden dat hij niet aangelijnt was, want Dione de Graaf vroeg nog of het mogelijk was dat de lijn was afgebroken.quote:Op maandag 22 mei 2006 18:46 schreef Sandworm het volgende:
Veel beelden van de gisteren in SS gepresenteerde beelden. Belangrijkste punten:
- Eduard van Lierde (Brunel) sugereert dat Hans niet aangelijnd is geweest![]()
-
Gelukkig, de mannen zijn binnen. Team ABN AMRO en VOR hebben er goed aangedaan de pers weg te houden. Morgen een persconferentie en dan weten we meer.quote:Update 1908GMT At 1908GMT and 34 seconds, ABN AMRO TWO finally concluded Leg 7 of the Volvo Ocean Race.
Update 1850GMT ...The wind might have eased a little, but the unrelenting clouds still drive across the sky over the Solent.
Team ABN AMRO have managed the arrival for the boat to finish without the usual press of photographers and televsion and when the team come to the shore they will be taken away immediately without the usual medis interviews. The only chance the world's press will have to talk to the crew members will be at a special press conference tomorrow. We will carry a full report when that has concluded.
quote:The only chance the world's press will have to talk to the crew members will be at a special press conference tomorrow.
Wijze woorden!quote:Op maandag 22 mei 2006 20:32 schreef JoStro het volgende:
Zeggen, zeggen, zeggen. Niemand van ons was erbij. Van Lierde ook niet. Er zal zeker een onderzoek ingesteld worden. Hoe vervelend ook. Dan weten we wat er gebeurd is en dan kunnen we er in dit forum over schrijven.
Die redenatie volg ik niet.quote:Op maandag 22 mei 2006 20:14 schreef maril het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze dat gisteren bij studio sport ook zeiden dat hij niet aangelijnt was, want Dione de Graaf vroeg nog of het mogelijk was dat de lijn was afgebroken.
kortweg: problemen met kiel, beter gezegd: het gat en overgangsplaat in de romp voor de kiel. Er stroomde water in. Toen na een gijp de situatie alleen maar erger was (2de noodpomp aan) en storm verwacht werd is gekozen om het schip te verlaten. Men is naar de AAB2 gegaan via redingsvlot, en de movistar drijft nu ergens. Met of zonder zeil en mast.quote:Op maandag 22 mei 2006 19:23 schreef Ambrosius het volgende:
Misschien heb ik wat gemist, maar mij is nog niet duidelijk wat er nou met de boot van Movistar is gebeurd
1 reddingsvlotquote:Op maandag 22 mei 2006 19:28 schreef ROG het volgende:
De bemanning is opgepikt door AAB2 via de reddingsvlotten.
Dit was een voorwaarde van Sebastien Josse om de bemanning van de movistar aan boord te nemen....quote:Op dinsdag 23 mei 2006 01:30 schreef ROG het volgende:
Da's inderdaad slim, een extra vlot meenemen. My bad.
Omdat ze nog niet geratificeerd zijnquote:Op dinsdag 23 mei 2006 10:51 schreef Sandworm het volgende:
Op dit moment worden de punten weergegeven onde vermelding van "Points not Ratiefied". (Punten niet bekrachtigd). Weet iemand waarom dit zo is?
quote:Het Britse patrouilleschip van de marine zou pas zondag rond 22.00 en 23.00 uur bij de Spanjaarden kunnen zijn. Bekking: “Dat is één van de redenen dat ik heb gezegd dat we niet tot zo lang gingen wachten. In een storm met de kans dat de Movistar naar de kelder zou gaan. We kregen gisteravond een bericht van de weerboei. De Movistar bevond zich in tien meter golven en meer dan vijftig knopen.” Sinds zondagavond 22.00 uur zijn er echter geen posities meer doorgekomen. Over de staat van de Spaanse Volvo Open 70 kan Bekking niet veel zeggen: “Ik verwacht dat die is volgelopen en wellicht is gezonken.” Op maandag werd nog niet naar de Movistar gezocht. Bekking: “De radartransponder op de spiegel zou te allen tijde moeten kunnen verzenden. Dat signaal is verloren.”
quote:De Spanjaarden waren welkom, maar Sebastien Josse wilde wel doorracen in ‘the spirit of the rule’. Bekking: “Het enige dat we voor ze hebben gedaan, is een kop koffie zetten en bij het avondeten helpen.”
Lijkt me dat we hieruit kunnen concluderen dat het over en uit is voor de movistar.quote:We zullen Bekking zeker niet als schipper Rotterdam zien binnenvaren. Bekking: “Eh, nou misschien op een motorboot. Ook als de Movistar wordt gevonden, verwacht ik niet dat we ermee kunnen zeilen. Zeker als de romp is volgelopen. De reparatie duurt dan zeker een half jaar.”
Is toch in tegenstelling met het bericht van gisteren:quote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:04 schreef WEST het volgende:
dat zat er ook wel in, ik zou iig niet met dat ding meer het open water op gaan. ja mischien een meertje hier in de omgeving maar geen zee
quote:Spain. movistar recovery will be difficult, but team hopes to finish the Volvo Ocean Race
Monday, 22 May 2006
Marian Martin
The director of the Spanish VO70 movistar, Pedro Campos, has said that he believes it will be "difficult" to recover the boat, which had to be abandoned about 307 miles (568 km.) from land. Campos confirmed that the crew had taken all possible steps to keep movistar afloat until the weather abates, but added “The possibility of the weather finishing off the boat is strong. If we do not recover the yacht, the competition for us will finish, but if we managed to bring it to port, we could fix it and with luck to be ready for the last stage of the competition, that finishes in Goteborg".
Campos also said that it was possible that some form of “complaint” might be presented to the builders of the boat, since it has displayed a defect in the design of the keel, that allows a route for water to enter. We have discussed this in several meetings with the other boats and are going to explore the possibility of requesting some type of compensation; a dead person does not return.
Iker Martinez and Xabi Fernandez said they were very happy to know that their companions are out of danger and were grateful to the crew of ABN Amro 2, which rescued the crew of the Spanish boat. Fernandez said he had been told that his companions did not want to leave the boat, but had no alternative. Campos added. "A life is worth more than anything. A dead person does not return,” he repeated “a boat can be reconstructed." He then thanked everyone for the interest and concern that had been displayed, including King Juan Carlos, the Secretary of State for Sport, Jaime Lissavetzky and the presidents of the autonomous communities of Galicia and Valencia.
Campos is flying to the UK today and will hold a press conference tomorrow.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |