abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38068874
maar hoe denken jullie dat ze het schip gaan bergen. Is er al iets bekend van een schip dat ze op gaat halen?
Ik neem aan dat het te gevaarlijk was om aan boord te blijven (zelfs met een escorterend schip in de nabijheid), dan lijkt het me ook reeel dat het schip zinkt voordat het geborgen kan worden. We hopen het natuurlijk niet maar het kan wel gebeuren.

Wat ik me wel afvraag of de veiligheidseisen rondom de kiel wel voldoende zijn geweest, als je ziet hoeveel serieuse problemen er zijn geweest met de kiel van alle farr-schepen.

Ongelukken gebeuren en menselijke tragedie is daar onderdeel van. Hoe pijnlijk ook, een ongeluk als met de AAb2 gebeurd is lijkt, zover nu bekend, een race accident te zijn. Ik vind de kielproblemen echter van een andere orde, we hebben het hier over technische problemen die in het slechste geval een schip tot zinken kunnen brengen en daarmee een complete bemanning in gevaar kunnen brengen en we kunnen ook niet meer zeggen dat er geen waarschuwing is geweest. Gelukkig is dit wel goed afgelopen vanuit menselijk perspectief want 1 slachtoffer is al erg genoeg.

Wat vinden jullie hier van?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zondag 21 mei 2006 @ 23:39:27 #154
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38068959
Die schepen zijn afgeschreven na de race. En de Movistar zal commercieel gezien geen interessant project zijn, maar wel voor de Farr-discussie en de canting keels. Alles wat fout kon gaan, is fout gegaan bij de Movistar. Ik heb het hier natuurlijk over materiële schade.
Maar ik verwacht dat ze er ales aan zouden doen om de finish in Gotenborg te halen.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_38069059
Movistar is wel van groot belang om te kijken wat er nou fout aan was.
  zondag 21 mei 2006 @ 23:43:17 #156
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38069182
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:37 schreef komrad het volgende:


Wat vinden jullie hier van?
Helemaal mee eens. Hoewel je kunt zeggen dat hier onnodige risico's genomen worden, zijn het wel toevallig de Movistar en de AAb's die de meeste voorbereidingstijd en mijlen hebben gehad. Movistar vind ik heel erg vreemd. Ze waren al een keer bijna gezonken en nu toch weer. Je zou bijna denken dat die onnodige risico's hebben genomen, alleen maar om te winnen.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  maandag 22 mei 2006 @ 08:34:47 #157
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38074284
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:41 schreef the_disheaver het volgende:
Movistar is wel van groot belang om te kijken wat er nou fout aan was.
Als je het zo leest is het een nieuw probleem. Geen hydraulica, niet de afdekschilden onder de boot, maar de complete as van de kiel is 50mm verschoven. Dat is bij geen van de schepen eerder gebeurd.
Kan dat alleen van de golven komen of zouden ze de pech hebben gehad dat ze op een container of walvis gevaren zijn.
quote:
Perhaps racing is too strong a term for movistar. She has turned downwind to the south and is currently making just a knot, but a while ago was happily sailing at six knots and more. The telemetry from the sailing instruments stopped a few hours ago and speculation suggests that the rig might have gone over the side. If it has it might mean that the boat wouldn't turn over if the keel did fall off which would make life easier for whever possibility the movistar shore team use to recover the drifting craft. At the moment the possibility of sending tugs or trawlers to the area is taxing the logistics machine.
De walploeg heeft nog een redelijke taak voor de boeg. Tot gisteravond weten ze dus nog waar hij is.

[ Bericht 39% gewijzigd door JoStro op 22-05-2006 08:41:22 ]
  maandag 22 mei 2006 @ 09:29:07 #158
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_38075108
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:17 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Maar hoe kan de mast zomaar breken? Ik neem aan dat er een klein zeiloppervlak is gehezen.

De redenatie was omdat de onboard conditions-data niet door kwam, dat wss de mast en zeilen van boord zijn gevallen.

Maar had juist de movi niet vaker "no data" in de onboard conditions?
Volgens mij viel dat wel mee... Hoogstens ontbrak af en toe de data van de kielhoek...
  maandag 22 mei 2006 @ 10:01:54 #159
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_38075845
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:37 schreef komrad het volgende:
(...) Ongelukken gebeuren en menselijke tragedie is daar onderdeel van. Hoe pijnlijk ook, een ongeluk als met de AAb2 gebeurd is lijkt, zover nu bekend, een race accident te zijn.

Ik vind de kielproblemen echter van een andere orde, we hebben het hier over technische problemen die in het slechste geval een schip tot zinken kunnen brengen en daarmee een complete bemanning in gevaar kunnen brengen en we kunnen ook niet meer zeggen dat er geen waarschuwing is geweest.

Wat vinden jullie hier van?
Jouw algemene beeld deel ik niet.

Na Sydney heeft toch alléén Movistar nog serieus gelazer met de kiel gehad? Blijkbaar verschilt het ontwerp van de Movistar-kielconstructie wezenlijk van de kielconstructies van de andere boten.

Ik denk dat een diepgravend onderzoek een en ander aan het licht zal moeten brengen. En ja, zo'n onderzoek is niet van vandaag op morgen gereed. Zeker niet als ze de Movistar van de bodem van de oceaan moeten plukken!
pi_38076659
Misschien is de constructie van de Movistar gewoon dieper beschadigd, door het te lang doorvaren met problemen en slechte reparaties. Kan de kunststof constructie eigenlijk op schade gecomtroleerd worden, tijdens een stopover bijvoorbeeld? Of is het technisch onmogelijk om "in" het materiaal te kijken?
pi_38077820
Crew van Movistar is van de ABN2 gehaald. Volgens de VOR-site dan:

Down in the far west of England ABN AMRO TWO has suspended racing at 0735GMT in the shelter of Falmouth Bay, just off the Helford River and movistar's crew has been taken off in RTIBs and are safely ashore in Falmouth.

Geen woord over 'continu' racing, maar ik denk dat ze dat echt wel doen...
Take on the situation, but not the torment ...
  maandag 22 mei 2006 @ 11:32:00 #162
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38078113
'Goed' nieuws dat ze veilig zijn.

Ze zullen zeker doorvaren.

@Isos. De koolstofconstructie kan 'doorgelicht' worden op scheuren en schade met een radar-achtig apparaat. Hoe precies kan ik je niet vertellen
pi_38078684
Ik meende dat dat met rontgen straling gebeurde.

Maar dan nog, dan weet je waar de fout/scheur zit. Ze hebben dan nog (zeer waarschijnlijk) niet genoeg tijd om het te vervangen wanneer het een deel is wat geintegreerd zit in de romp.
  maandag 22 mei 2006 @ 11:51:45 #164
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38078698
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:21 schreef Sandworm het volgende:
De afgelopen week heb ik het forum vanaf de zijkant gevolgd. Vanwege de omstandigheden alleen in staat geweest om te lezen.
Eén ding is me opgevallen en dat wil ik graag even kwijt. Het viel me op dat er geen excessen hebben plaatsgevonden in dit topic gedurende de heftige gebeurtenis. Als het dreigde die kant op te gaan, werd dat vrij snel genunanceerd door de trouwe posters. Hulde! Gelukkig werd er niet veel gespuculeerd over dat wat er gebeurd zou kunnen zijn, zonder dat we de ware toedracht kennen. Als dat dreigde te gebeuren, werd er direct ingegrepen. Dat vind ik opmerkelijk, mede omdat er op dit soort fora vaak al een mening gegeven wordt voordat men uberhaupt het artikel gelezen heeft. Hoe tragisch de gebeurtenissen ook, ik meende dit even kwijt te moeten.
Ik denk dat we allemaal het spreekwoord over de beste stuurlui maar al te goed kennen.
  maandag 22 mei 2006 @ 12:18:15 #165
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_38079469
Stand om 12:00 uur:
- Brunel nog 6 nm tot Portsmouth
- ABN 2 nog 154 nm tot Portsmouth (verwachte aankomsttijd: 20:56 UTC)

Net effe naar de golfhoogtes gekeken... ABN 2 voer gisteren door golven van maximaal 10 meter hoogte!
  maandag 22 mei 2006 @ 12:50:06 #166
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38080472
Van VOR.com
quote:
...

ABN AMRO TWO have reported to Race Headquarters that they resumed racing at 0954.

...
movistar bemanning is van boord, geen woord over Hans
pi_38081543
quote:
Op maandag 22 mei 2006 11:51 schreef hermandeperman het volgende:
Ik meende dat dat met rontgen straling gebeurde.

Maar dan nog, dan weet je waar de fout/scheur zit. Ze hebben dan nog (zeer waarschijnlijk) niet genoeg tijd om het te vervangen wanneer het een deel is wat geintegreerd zit in de romp.
'volgens' mij was het minder extreem.

Maar er is best veel mogelijk. Er is ook een deel romp van de AAB2 geloof ik vervangen toen toen een of andere stag wegschoot ofzo.
pi_38083533
maandag ( ) 29 mei de inport race, om 14.00h nl tijd. Vanzelfsprekend met live commetaar van vor.org.

En ook van bbc ofzo?
pi_38085794
Foto van volgepakte ANB-AMRO2 (van de http://team.abnamro.com - site):

Take on the situation, but not the torment ...
pi_38089408
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:50 schreef JoStro het volgende:
Van VOR.com
[..]

movistar bemanning is van boord, geen woord over Hans
Ook van de Team ABNAMRO site:
quote:
5/22/2006 3:22:06 PM GMT At 08:37 GMT this morning near Falmouth, the body of Hans Horrevoets was transferred to a Royal Netherlands Naval frigate from ABN AMRO TWO. In winds of 25 knots, French skipper Seb Josse and his crew bid an emotional farewell to their much loved friend and team mate. They held a minute of silence as Hans was taken off the boat to the Dutch frigate, HNLMS van Galen. His body will now be taken back to his home town of Ter Heijden, in the Netherlands, for repatriation and a funeral with family and friends.
  maandag 22 mei 2006 @ 18:19:29 #171
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38092814
Ben even aan het bijlezen, en zie dat de Brunel ook problemen met de kiel heeft/had.
quote:
movistar has ABN AMRO TWO within sight, shepherding her towards land. Brunel is also slowed in case she might be needed for escort duties, but she has her own keel problems.
bron: http://www.volvooceanrace(...)y/homerun/index.aspx
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  maandag 22 mei 2006 @ 18:21:07 #172
127004 maril
Smeetsfan
pi_38092866
Zometeen op ned. 2 in 2 vandaag een reportage over deze tragische etappe.
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."
  maandag 22 mei 2006 @ 18:27:40 #173
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38093103
quote:
Op maandag 22 mei 2006 18:21 schreef maril het volgende:
Zometeen op ned. 2 in 2 vandaag een reportage over deze tragische etappe.
Thanks!
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  maandag 22 mei 2006 @ 18:46:05 #174
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38093743
Veel beelden van de gisteren in SS gepresenteerde beelden. Belangrijkste punten:
- Eduard van Lierde (Brunel) sugereert dat Hans niet aangelijnd is geweest
- Marketingspecialist zegt dat er geen negatieve impact is op imago AAB. Hij vind het verstandig dat AAB zich niet bemoeit met of het team verder zal varen en vindt het ook verstandig dat AAB radiostilte houdt tot ze bemanning AAB2 gesproken heeft. Ik ook.

Ik hoop dat de AAB1 vanavond de AAB2 tegemoed zal varen en de AAB2 begeleiden naar de finish. One Team, One Goal.....
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  maandag 22 mei 2006 @ 18:52:34 #175
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_38094021
quote:
Op maandag 22 mei 2006 18:46 schreef Sandworm het volgende:

Ik hoop dat de AAB1 vanavond de AAB2 tegemoed zal varen en de AAB2 begeleiden naar de finish. One Team, One Goal.....
zou inderdaad heel mooi zijn
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  maandag 22 mei 2006 @ 19:01:45 #176
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38094358
Nu beelden van overdracht bemanning movistar in NOS sportjournaal
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  maandag 22 mei 2006 @ 19:22:04 #177
67385 ROG
Go on, say it.
pi_38095089

HMS van Galen
quote:
22 mei 2006 : Hr. Ms. Van Galen is varende en zal de 26e Den Helder binnenlopen.
@ Marine.nl
  maandag 22 mei 2006 @ 19:23:58 #178
66110 Ambrosius
SportFreak
pi_38095143
Misschien heb ik wat gemist, maar mij is nog niet duidelijk wat er nou met de boot van Movistar is gebeurd
sig verwijderd door FA
  maandag 22 mei 2006 @ 19:28:40 #179
67385 ROG
Go on, say it.
pi_38095298
Movistar is verlaten, dobbert/dobbere rond met generator en comm aan zolang het kan/kon om haar eventueel terug te vinden. De bemanning is opgepikt door AAB2 via de reddingsvlotten.
  maandag 22 mei 2006 @ 20:08:39 #180
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38096732
Ik 'schrok' even van dit berichtje op Zeilen.com:
quote:
NIEUWS
Yves Parlier: 587,4 mijl in 24 uur
22 mei, 2006, 15:04:00

Fransman Yves Parlier claimt een nieuwe 24-uurs record. Alleen aan boord van zijn hydraplaneur Médiatis Région Aquitaine, klokte 587.4 mijl in 24 uur. Een gemiddelde van 24,47 knoop. Parlier zeilde in de buurt van Canarische Eilanden. Het record moet nog worden geratificeerd door de World Speed Sailing Record Council.

Op 9 april van dit jaar veroverde Parlier ook het 24-uurs record bemand voor jachten tot 60 voet. Toen overbrugden hij en zijn bemanning 597,81 mijl in een etmaal. Gemiddeld 24,91 knoop.
Ik dacht dat ABN2 dat record ook nog weer kwijt zouden raken voor het einde van deze ellendige etappe. Gelukkig gaat het om een andere klasse, nl. Solo-Multihull. Yves, mocht je dit lezen (ahum): Toch gefeliciteerd.
  maandag 22 mei 2006 @ 20:14:09 #181
127004 maril
Smeetsfan
pi_38096919
quote:
Op maandag 22 mei 2006 18:46 schreef Sandworm het volgende:
Veel beelden van de gisteren in SS gepresenteerde beelden. Belangrijkste punten:
- Eduard van Lierde (Brunel) sugereert dat Hans niet aangelijnd is geweest
-
Ik dacht dat ze dat gisteren bij studio sport ook zeiden dat hij niet aangelijnt was, want Dione de Graaf vroeg nog of het mogelijk was dat de lijn was afgebroken.
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."
  maandag 22 mei 2006 @ 20:32:05 #182
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38097508
Zeggen, zeggen, zeggen. Niemand van ons was erbij. Van Lierde ook niet. Er zal zeker een onderzoek ingesteld worden. Hoe vervelend ook. Dan weten we wat er gebeurd is en dan kunnen we er in dit forum over schrijven.

Ik denk dat van Lierde ook naar Studio Sport gekeken heeft...
  maandag 22 mei 2006 @ 21:13:30 #183
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38099368
quote:
Update 1908GMT At 1908GMT and 34 seconds, ABN AMRO TWO finally concluded Leg 7 of the Volvo Ocean Race.

Update 1850GMT ...The wind might have eased a little, but the unrelenting clouds still drive across the sky over the Solent.

Team ABN AMRO have managed the arrival for the boat to finish without the usual press of photographers and televsion and when the team come to the shore they will be taken away immediately without the usual medis interviews. The only chance the world's press will have to talk to the crew members will be at a special press conference tomorrow. We will carry a full report when that has concluded.
Gelukkig, de mannen zijn binnen. Team ABN AMRO en VOR hebben er goed aangedaan de pers weg te houden. Morgen een persconferentie en dan weten we meer.
pi_38099444
Binnen....een eerbiedwaardig applaus is op zijn plaats wat mij betreft.
Take on the situation, but not the torment ...
pi_38099473
idd goede move, morgen waarschijnlijk alleen de schipper, tenminste zo zou ik dat regelen. Vanzelfsprkend vergezeld door wat mensen van de shore crew en het management
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  maandag 22 mei 2006 @ 21:22:05 #186
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38099795
Lijkt er op dat ze er toch allemaal zijn:
quote:
The only chance the world's press will have to talk to the crew members will be at a special press conference tomorrow.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 00:54:59 #187
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_38109587
quote:
Op maandag 22 mei 2006 20:32 schreef JoStro het volgende:
Zeggen, zeggen, zeggen. Niemand van ons was erbij. Van Lierde ook niet. Er zal zeker een onderzoek ingesteld worden. Hoe vervelend ook. Dan weten we wat er gebeurd is en dan kunnen we er in dit forum over schrijven.
Wijze woorden!
pi_38109658
quote:
Op maandag 22 mei 2006 20:14 schreef maril het volgende:

[..]

Ik dacht dat ze dat gisteren bij studio sport ook zeiden dat hij niet aangelijnt was, want Dione de Graaf vroeg nog of het mogelijk was dat de lijn was afgebroken.
Die redenatie volg ik niet.

In elk geval: Ze vroeg idd of het mogelijk was dat de lijn brak. Antwoord was dat het altijd mogelijk is, snelheid van 50 knopen, tonnen water, dan komt er erg veel kracht op dat lijntje te staan.
pi_38109671
5/22/2006 9:49:48 PM GMT The crew of ABN AMRO TWO will answer some questions and to tell their story at a press conference in Portsmouth at 11:00 GMT on Tuesday morning. Only press are invited, but the audio from this will be available afterwards.

13 nl-tijd dus
pi_38109735
quote:
Op maandag 22 mei 2006 19:23 schreef Ambrosius het volgende:
Misschien heb ik wat gemist, maar mij is nog niet duidelijk wat er nou met de boot van Movistar is gebeurd
kortweg: problemen met kiel, beter gezegd: het gat en overgangsplaat in de romp voor de kiel. Er stroomde water in. Toen na een gijp de situatie alleen maar erger was (2de noodpomp aan) en storm verwacht werd is gekozen om het schip te verlaten. Men is naar de AAB2 gegaan via redingsvlot, en de movistar drijft nu ergens. Met of zonder zeil en mast.
pi_38109771
quote:
Op maandag 22 mei 2006 19:28 schreef ROG het volgende:
De bemanning is opgepikt door AAB2 via de reddingsvlotten.
1 reddingsvlot

In 2 keer is de bemanning via 1 reddingsvlot van de movistar overgezet van de movi naar aab2 samen met eten, water, redingsspullen én een nog ingepakte reddingsvlot. (elke boot heeft 2 reddingsvlotten aanboord, elk voor 10 personen)
  dinsdag 23 mei 2006 @ 01:30:16 #192
67385 ROG
Go on, say it.
pi_38110233
Da's inderdaad slim, een extra vlot meenemen. My bad.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 10:42:20 #193
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38114953
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 01:30 schreef ROG het volgende:
Da's inderdaad slim, een extra vlot meenemen. My bad.
Dit was een voorwaarde van Sebastien Josse om de bemanning van de movistar aan boord te nemen....
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 23 mei 2006 @ 10:51:54 #194
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38115218
Op dit moment worden de punten weergegeven onde vermelding van "Points not Ratiefied". (Punten niet bekrachtigd). Weet iemand waarom dit zo is?
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_38115335
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 10:51 schreef Sandworm het volgende:
Op dit moment worden de punten weergegeven onde vermelding van "Points not Ratiefied". (Punten niet bekrachtigd). Weet iemand waarom dit zo is?
Omdat ze nog niet geratificeerd zijn

Altijd zo geweest, moeten nog door de race committee.gecontroleerd enzo worden. Of iederen na finish alle zegels op de motor en dergelijke noodgereedschappen hebben, niet spullen overboord hebben gegooid, of iets anders stiekems gedaan.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 10:56:45 #196
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38115355
Dat is in de meeste etappes nog geweest. In deze etappe is er volgens mij nog de bijzonderheid dat sommige schepen (PotC o.a.) tijd verloren hebben in de hulpacties voor ABN2 en movistar.

Ik heb ergens in de berichten over de finish van Ericsson en PotC gelezen dat de 2e plaats voor Ericsson nog niet zeker is.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 11:02:39 #197
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38115501
Interview met Bouwe op zeilen.com:
quote:
Het Britse patrouilleschip van de marine zou pas zondag rond 22.00 en 23.00 uur bij de Spanjaarden kunnen zijn. Bekking: “Dat is één van de redenen dat ik heb gezegd dat we niet tot zo lang gingen wachten. In een storm met de kans dat de Movistar naar de kelder zou gaan. We kregen gisteravond een bericht van de weerboei. De Movistar bevond zich in tien meter golven en meer dan vijftig knopen.” Sinds zondagavond 22.00 uur zijn er echter geen posities meer doorgekomen. Over de staat van de Spaanse Volvo Open 70 kan Bekking niet veel zeggen: “Ik verwacht dat die is volgelopen en wellicht is gezonken.” Op maandag werd nog niet naar de Movistar gezocht. Bekking: “De radartransponder op de spiegel zou te allen tijde moeten kunnen verzenden. Dat signaal is verloren.”
quote:
De Spanjaarden waren welkom, maar Sebastien Josse wilde wel doorracen in ‘the spirit of the rule’. Bekking: “Het enige dat we voor ze hebben gedaan, is een kop koffie zetten en bij het avondeten helpen.”
quote:
We zullen Bekking zeker niet als schipper Rotterdam zien binnenvaren. Bekking: “Eh, nou misschien op een motorboot. Ook als de Movistar wordt gevonden, verwacht ik niet dat we ermee kunnen zeilen. Zeker als de romp is volgelopen. De reparatie duurt dan zeker een half jaar.”
Lijkt me dat we hieruit kunnen concluderen dat het over en uit is voor de movistar.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 23 mei 2006 @ 11:04:25 #198
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_38115553
dat zat er ook wel in, ik zou iig niet met dat ding meer het open water op gaan. ja mischien een meertje hier in de omgeving maar geen zee
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_38115752
Inport en noordzee dicht langs de kust moet ook wel mogelijk zijn
  dinsdag 23 mei 2006 @ 11:11:00 #200
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38115766
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 11:04 schreef WEST het volgende:
dat zat er ook wel in, ik zou iig niet met dat ding meer het open water op gaan. ja mischien een meertje hier in de omgeving maar geen zee
Is toch in tegenstelling met het bericht van gisteren:
http://www.bymnews.com/new/content/view/29637/48/
quote:
Spain. movistar recovery will be difficult, but team hopes to finish the Volvo Ocean Race
Monday, 22 May 2006
Marian Martin

The director of the Spanish VO70 movistar, Pedro Campos, has said that he believes it will be "difficult" to recover the boat, which had to be abandoned about 307 miles (568 km.) from land. Campos confirmed that the crew had taken all possible steps to keep movistar afloat until the weather abates, but added “The possibility of the weather finishing off the boat is strong. If we do not recover the yacht, the competition for us will finish, but if we managed to bring it to port, we could fix it and with luck to be ready for the last stage of the competition, that finishes in Goteborg".

Campos also said that it was possible that some form of “complaint” might be presented to the builders of the boat, since it has displayed a defect in the design of the keel, that allows a route for water to enter. We have discussed this in several meetings with the other boats and are going to explore the possibility of requesting some type of compensation; a dead person does not return.

Iker Martinez and Xabi Fernandez said they were very happy to know that their companions are out of danger and were grateful to the crew of ABN Amro 2, which rescued the crew of the Spanish boat. Fernandez said he had been told that his companions did not want to leave the boat, but had no alternative. Campos added. "A life is worth more than anything. A dead person does not return,” he repeated “a boat can be reconstructed." He then thanked everyone for the interest and concern that had been displayed, including King Juan Carlos, the Secretary of State for Sport, Jaime Lissavetzky and the presidents of the autonomous communities of Galicia and Valencia.

Campos is flying to the UK today and will hold a press conference tomorrow.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_38115805
Een oceaan met geen land om je heen in duizenden mijlen is toch wel anders dan langs de kust over de norodzee naar Zweden varen
  dinsdag 23 mei 2006 @ 11:36:37 #202
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_38116679
Ik heb diep respect voor Bouwe Bekking's beslissing, en voor ABN2's bereidheid om in hun omstandigheden zover te gaan voor hun collega-crew.
'Nuff said
pi_38116696
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 10:51 schreef Sandworm het volgende:
Op dit moment worden de punten weergegeven onde vermelding van "Points not Ratiefied". (Punten niet bekrachtigd). Weet iemand waarom dit zo is?
Dat staat er altijd. Pas als alle boten binnen zijn, eventuele protesten verwerkt zijn en logs verwerkt zijn, gaat de jury de punten definitief uitgeven.
Take on the situation, but not the torment ...
  dinsdag 23 mei 2006 @ 11:59:42 #204
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_38117380
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 11:11 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Is toch in tegenstelling met het bericht van gisteren:
http://www.bymnews.com/new/content/view/29637/48/
[..]

Volgens mij is Bouwe Bekking realistisch pessimistisch, en die directeur onrealistisch optimistisch...

Toch jammer dat movistar niet meer meedoet...
  dinsdag 23 mei 2006 @ 12:15:43 #205
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38117989
Is dat niet het verschil tussen een Nederlander en Spanjaard???
pi_38119614
5/23/2006 11:50:19 AM GMT The crew said they would race another Volvo Ocean Race in the future.

5/23/2006 11:44:08 AM GMT Roy Heiner, the Technical Sailing Director, announced this morning that the body of Hans Horrevoets was delivered to the family in Rotterdam last night. The funeral will be on Saturday.

5/23/2006 11:43:13 AM GMT Sebastien Josse, Skipper of ABN AMRO TWO, said the crew does not yet know if they will continue the race. They will make this decision in the weeks ahead as a team.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 13:05:38 #207
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38119684
Ze zijn er nog niet uit dus.....
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 23 mei 2006 @ 13:41:22 #208
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_38120806
niet aangelijnd dus maar dikke pech dat hij laatste was in de rij om zich in zn zwemvest e.d. te gaan hijsen en net voor hij naar beneden zou gaan gegrepen werd door de fatale golf
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_38121299
Komt de persconferentie nog online?

Ik heb weinig zin een uur aan de telefoon te hangen...

(voor degene met account: login op aab site, onder PRESS RELEASE:
TEAM ABN AMRO PRESS CONFERENCE is via een tel nummer de press conference terug te luisteren
  dinsdag 23 mei 2006 @ 13:56:00 #210
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_38121318
quote:
Zeiler Hans Horrevoets was niet aangelijnd toen hij donderdag verongelukte tijdens de Volvo Ocean Race. Ook droeg hij geen reddingsvest.

Dat werd dinsdag bekendgemaakt tijdens een persconferentie van het team ABN Amro 2. Horrevoets sloeg overboord tijdens zwaar weer in de etappe naar Portsmouth. De bemanning was net bezig om zich aan te lijnen.

Het stoffelijk overschot van de 32-jarige Horrevoets is in de nacht van maandag op dinsdag naar Nederland gebracht. Dat deelde sponsor ABN AMRO dinsdagochtend mee. Een helikopter van het marinevliegkamp De Kooi in Den Helder bracht het lichaam van Horrevoets omstreeks middernacht over naar Rotterdam Airport. Daar nam de familie het in ontvangst.

Het fregat Van Galen van de Nederlandse marine nam het stoffelijk overschot maandag op zee voor de Engelse kust bij Falmouth van het zeiljacht ABN AMRO II over. Dat gebeurde tijdens een ceremonie waarbij een minuut stilte in acht werd genomen.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 23 mei 2006 @ 13:57:14 #211
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_38121365
Bouwe gaat er trouwens vanuit dat de Movistar al koppie onder is, of was daar al wat officieels van bekend?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_38121486
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 13:57 schreef rubbereend het volgende:
Bouwe gaat er trouwens vanuit dat de Movistar al koppie onder is, of was daar al wat officieels van bekend?
Nee, alleen dat interview met bouwe op zeilen.com
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 23 mei 2006 @ 14:04:31 #213
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_38121612
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:01 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Nee, alleen dat interview met bouwe op zeilen.com
oke want dat zegt hij dus ook in het interview in het AD van vandaag. Daarin stond ook wat nu bekend is gemaakt over horrevoets
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:15:08 #214
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38121983
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 13:56 schreef WEST het volgende:

[..]
Tsjongejonge wat een pech. Niet aangelijnd dus, maar niet uit stoerdoenerij of overschatting, maar gewoon te laat.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:30:04 #215
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_38122591
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 13:41 schreef rubbereend het volgende:
niet aangelijnd dus maar dikke pech dat hij laatste was in de rij om zich in zn zwemvest e.d. te gaan hijsen en net voor hij naar beneden zou gaan gegrepen werd door de fatale golf
Dit snap ik niet.

Als je van de kajuit op dek stapt ga je toch van beneden naar boven? Dan heb je toch al je zwemvest aan?
En voor je op het dek stapt, klik je je toch aan de lifeline?
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:32:09 #216
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38122673
Van team.abnamro.com:
quote:
5/23/2006 1:09:05 PM GMT Skipper Sebastien Josse said: "The fact that we rescued the team from movistar, was the maximum seamanship we could show. To save ten extra lives was an amazing feat." Roy Heiner added that "I received a telephone call from Bouwe (Bekking) for the amazingly professional way the crew handled it, not one thing went wrong. He thanked us."
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 23 mei 2006 @ 14:33:15 #217
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_38122709
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:30 schreef Landrot het volgende:

[..]

Dit snap ik niet.

Als je van de kajuit op dek stapt ga je toch van beneden naar boven? Dan heb je toch al je zwemvest aan?
En voor je op het dek stapt, klik je toch aan de lifeline?
hij was op dek en moest naar de kajuit om zn zwemvest aan te gaan trekken vanwege het verslechterende weer.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:46:16 #218
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_38123185
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:33 schreef rubbereend het volgende:

[..]

hij was op dek en moest naar de kajuit om zn zwemvest aan te gaan trekken vanwege het verslechterende weer.
zo begrijp ik het ook inderdaad. Het verhaal is wel anders dan hij in Kaapstad beschreef. Daar zei hij dat de bemanning 's nachts altijd aangelijnd is.

De VOR-bemanningen zullen in het algemeen nu wel weer stricter en voorzichtiger omgaan met het dragen van harnassen en reddingsvesten.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 23 mei 2006 @ 14:48:26 #219
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_38123289
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:46 schreef JoStro het volgende:

[..]

zo begrijp ik het ook inderdaad. Het verhaal is wel anders dan hij in Kaapstad beschreef. Daar zei hij dat de bemanning 's nachts altijd aangelijnd is.
ja inderdaad, daarom keek ik ook ff op toen ik het las.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:55:03 #220
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_38123537
Hij had dus géén zwemvest aan, maar was wèl zichtbaar door lichtjes op z'n vest/pak?
  dinsdag 23 mei 2006 @ 15:49:01 #221
67385 ROG
Go on, say it.
pi_38125613
Ik denk dat de direct gebookmartke waypoint op de GPS de hoofdzaak is geweest bij 't terugvinden van Hans aangezien er geen strobelight op een pak zit (neem ik aan)?
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:27:17 #222
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_38127183
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 15:49 schreef ROG het volgende:
Ik denk dat de direct gebookmartke waypoint op de GPS de hoofdzaak is geweest bij 't terugvinden van Hans aangezien er geen strobelight op een pak zit (neem ik aan)?
Zit zo'n strobelight misschien wèl aan het harnas vast?
pi_38127673
Ze vonden hem o.a via de strobelight. Dus die had hij wel. GPS helpt wel, maar je blijft niet 40 minuten lang op dezelfde plek bij slecht weer. GPS helpt wel, maar is geen wondermiddel.

"5/23/2006 1:41:12 PM GMT The crews are on vacation in the coming days before the in-port race on Monday."
pi_38127692
  dinsdag 23 mei 2006 @ 16:41:40 #226
66110 Ambrosius
SportFreak
pi_38127795
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:04 schreef rubbereend het volgende:

[..]

oke want dat zegt hij dus ook in het interview in het AD van vandaag. Daarin stond ook wat nu bekend is gemaakt over horrevoets
Het AD pakt het iig goed aan, al een paar dagen enkele pagina's VOR en zelfs al een paar keer op voorpagina.
sig verwijderd door FA
pi_38128180
quote:
niet erg fijne kwaliteit geluid. (beter iets dan niets
  dinsdag 23 mei 2006 @ 17:18:58 #228
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_38129121
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 16:27 schreef Landrot het volgende:

[..]

Zit zo'n strobelight misschien wèl aan het harnas vast?
Zo'n lampje is klein en kan je overal aan vast maken.

Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')