volvooceanrace.orgquote:A crew member aboard ABN AMRO TWO, one of the yachts competing in the Volvo Ocean Race 2005-06, died earlier this morning after failing to regain consciousness after being swept overboard from the boat.
The crew member has been named as Hans Horrevoets, 32, of The Netherlands.
ABN AMRO TWO was sailing in five metre seas and 30 knot winds about 1,300 miles from Land’s End, England when Horrevoets was washed overboard at 0211GMT. The crew of ABN AMRO TWO immediately turned the boat around, took the sails down and mounted a search and rescue effort. Horrevoets was located and lifted back on board.
However, despite the efforts of fellow crew members to resuscitate him, under the direction of medical advisors from Derriford Hospital in Plymouth, Horrevoets failed to regain consciousness.
Next of kin have been notified and more details will be released as soon as they become available.
Denk jequote:Op donderdag 18 mei 2006 12:06 schreef svenski het volgende:
[..]
Nee duh.. hij is bewusteloos. Maar zij kunnen hem wel vastgrijpen..
Inderdaad. Vooral dat ze echt afscheid kunnen nemen, en geen schuldgevoel blijft of ze toch niet iets hadden kunnen doen...quote:Op donderdag 18 mei 2006 12:50 schreef Doffy het volgende:
Op zich vind ik het nog een wonder dat ze hem teruggevonden hebben onder die omstandigheden. Des te treuriger dat reanimatie niet mocht baten
Je zou het indd zeggen ja... áls dat zo is, is het bijna een klassiek ongeluk. Maar laten we even de officiele lezing afwachten.quote:Op donderdag 18 mei 2006 12:54 schreef the_disheaver het volgende:
Tragisch... Geen lifeline vraag ik me af?
60. Na 40 minuten vonden ze hans.quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:10 schreef WEST het volgende:
Hans heeft 40 minuten in zee gelegen
ik denk het niet. Je bent onder tijdsdruk van alles aan het doen op zo'n boot, dan zit die lifeline meer in de weg dan dat je er nut van hebt.quote:Op donderdag 18 mei 2006 12:54 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Tragisch... Geen lifeline vraag ik me af?
die Nederlander die met een blessure aan zn gezicht is moeten uitstappen zat toch ook aan de lijn maar door de golf werd hij toch ook losgerukt en achter op het schip gekwakt? Of heb ik dat verkeerd onthouden?quote:Op donderdag 18 mei 2006 12:54 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Inderdaad. Vooral dat ze echt afscheid kunnen nemen, en geen schuldgevoel blijft of ze toch niet iets hadden kunnen doen...
Tragisch... Geen lifeline vraag ik me af?
ik kreeg het niet helemaal goed mee, zit via een stream op me werk te kijken.quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:14 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
60. Na 40 minuten vonden ze hans.
na 40 minuten in het water gelegen te hebben vonden ze hem en na 60 minuten hadden ze hem aan boord.quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:27 schreef WEST het volgende:
[..]
ik kreeg het niet helemaal goed mee, zit via een stream op me werk te kijken.
Een lifeline is een line van boeg tot hek. Dus je kunt erg ver naar achteren vallen, maar je valt niet van de boot af. Het zou heel erg moeten gaan, voordat dat ding breekt.quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:26 schreef rubbereend het volgende:
[..]
die Nederlander die met een blessure aan zn gezicht is moeten uitstappen zat toch ook aan de lijn maar door de golf werd hij toch ook losgerukt en achter op het schip gekwakt? Of heb ik dat verkeerd onthouden?
oke, die.quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:30 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Een lifeline is een line van boeg tot hek. Dus je kunt erg ver naar achteren vallen, maar je valt niet van de boot af. Het zou heel erg moeten gaan, voordat dat ding breekt.
Zou ook niet best zijn, het is de kabel waar je volledig op (moet) vertrouwen
Als het donker was, zal het ook niet echt gemakkelijk zijn geweest.quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:30 schreef rubbereend het volgende:
[..]
na 40 minuten in het water gelegen te hebben vonden ze hem en na 60 minuten hadden ze hem aan boord.
dat is het zeker, hij zou nooit zijn 2e kind kunnnen zienquote:Op donderdag 18 mei 2006 14:35 schreef Nouk het volgende:
Z'n vrouw is ook nog zwanger van hun tweede kind. Wat naar zeg.
bron: volvooceanrace.orgquote:ABN AMRO statement: Hans Horrevoets a crew member aboard ABN AMRO TWO, one of the two ABN AMRO yachts competing in the Volvo Ocean Race 2005 – 2006, died earlier this morning after failing to regain consciousness after being swept overboard from the boat. The young crew, who have sailed this boat so well, are devastated.
ABN AMRO TWO was sailing downwind in 25 to 30 knots of wind under mainsail, fractional spinnaker and staysail. Sebastien Josse, skipper of ABN AMRO TWO, was at the helm, Hans, 32 of the Netherlands was trimming the spinnaker sheet, Nick Bice, Andrew Lewis and Lucas Brun were also on deck. A wave washed back down the deck and when the water cleared Hans was no longer on deck.
ABN AMRO TWO navigator Simon Fisher explained the incident, “Immediately Seb hailed a ‘man overboard’ initiated man overboard procedures and put in place GPS positioning. The spinnaker was immediately dropped, the staysail furled and the starboard dagger board lowered. The engine was switched on and we attempted to motor-sail back on a reciprocal course. Due to the strong headwinds it was decided we drop the main, and go under motor alone as it was difficult to maintain a direct course to the man overboard position.
“Once Hans was located, Simeon Tienpoint put on his dry-suit, harness and diving gear in order to assist in the recovery.
“Hans was lifted back on board and the Accident and Emergency department at Derriford Hospital, Plymouth, UK (race emergency medical care backup) was notified that we had a major medical emergency and to stand by. In the meantime Hans was moved down below. No pulse was found so CPR (cardio pulmonary resuscitation) was initiated by the crew’s medics George Peet and Nick Bice, assisted by Andrew Lewis, Lucas Brun and Luke Malloy, all of whom are medically trained for such emergencies. CPR was stopped at 0420GMT. Unfortunately our attempts to resuscitate him were not successful.”
ABN AMRO TWO Skipper Sebastien Josse said, “We are all devastated by the events that took place this morning and all our thoughts are for Hans’ family. I would like to stress that throughout the whole MOB (man overboard) procedure the whole crew handled themselves calmly, professionally and with the utmost maturity. It is with deep regret that we were unable to resuscitate Hans.”
Jan Berent Heukensfeldt Jansen, Managing Director of TEAM ABN AMRO said, “We are all shocked and devastated by this terrible news and our thoughts now are very much with Hans’ family. We are all aware of the risks that sailors face, but nothing can prepare you for this kind of tragedy. My thoughts are also with the crew who I understand behaved in the most professional manner and reacted immediately. I wish them a safe passage home.”
Glenn Bourke, Chief Executive Volvo Ocean Race said, “All of us at the Volvo Ocean Race are deeply saddened to learn of the loss of ABN AMRO TWO crew member Han Horrevoets. At this time our thoughts are with Hans’ family and friends, his fellow crew members and all the members of TEAM ABN AMRO.
“Ocean racing carries inherent risks and we do our utmost to minimize those risks with the mandatory safety equipment we have on board. However, when an accident like this occurs it is a shock to everyone associated with the race. The Volvo Ocean Race family is a close-knit community and we will all lend whatever support is needed at this tragic time.”
ABN AMRO TWO is 1,420 nautical miles from Portsmouth. The boat is under sail and the crew are making their way towards landfall as quickly as possible where a decision will be made on their further participation in the race.
Hans Horrevoets
Hans Horrevoets, 32, was the oldest crew member of ABN AMRO TWO. He and his partner Petra have one daughter.
Hans was onboard ABN AMRO TWO when they broke the world 24 hour speed record for a monohull. They covered 563 miles in 24 hours on 11 January during Leg 2 of the race, from Cape Town to Melbourne.
Hans was part of the judging panel for ABN AMRO TWO and helped selected the high potential young sailors who formed the crew. He was the fifth professional crew member on board ABN AMRO TWO and joined the six high potential sailors who he helped to chose before the race. Hans was asked by Seb Josse to join the team on board after two other crew members withdrew.
As a helmsman/trimmer he brought with him a wealth of experience, including participating in the 1997-1998 edition of the Volvo Ocean Race (formerly the Whitbread Round the World Race) on board Brunel Sunergy with Roy Heiner. He also competed in a number of other high profile races and regattas.
quote:Heiner: Dit is niet te bevatten
Uitgegeven: 18 mei 2006 17:08
Laatst gewijzigd: 18 mei 2006 17:24
PORTSMOUTH - Roy Heiner, technisch directeur van de twee zeezeilteams van ABN AMRO in de Volvo Ocean Race, kon donderdagmiddag het tragische nieuws over de dood van bemanningslid Hans Horrevoets nog niet bevatten.
De oud-olympiër (brons in Atlanta in 1996) was bezig zijn eigen V60-boot vanuit Zuid-Portugal naar Portsmouth over te varen toen hij van het dodelijke ongeluk aan boord van de ABN AMRO II op de hoogte werd gesteld. Heiner maakte meteen rechtsomkeert om later het vliegtuig naar Engeland te pakken.
"Het is zo onwezenlijk. Ik ben nu hier aan het zeilen, terwijl Hans er niet meer is", liet Heiner weten. "Hans was een goede zeilvriend van mij. Ik kende hem zo'n jaar of tien, sinds het project met de BrunelSunergy in de zeilrace om de wereld."
Heiner durfde zich nog niet uit te spreken over de ware toedracht van het dodelijke ongeval. "Ik weet wel dat de boot door hoge golven heenging. Als je dan overboord slaat, zou dat kunnen betekenen dat je niet bent aangelijnd. Of dat verplicht is in deze race? Dat is afhankelijk van de specifieke regels op de boot. Maar ook als je wel bent aangelijnd, kan er iets kapot gaan. Het is dus nu nog te vroeg om conclusies te trekken."
Gevaarlijk
Heiner: "Natuurlijk is zeezeilen een gevaarlijke sport. In elk geval gevaarlijker dan thuis op de bank zitten. Oceaanzeilers zijn zich zeker van de risico's bewust, maar zijn daar niet voortdurend mee bezig. Als je in de auto de straat opgaat, denk je ook niet steeds wat er allemaal zou kunnen gebeuren."
AAB2 heeft zich terug getrokken uit deze leg.quote:Op donderdag 18 mei 2006 23:49 schreef masterr112 het volgende:
Ik hoorde op de radio dat het team zich heeft terug getrokken. iemand die dit kan bevestigen?
Ben trouwens benieuwd naar de beelden van aankomende zondag op studio sport, ze zullen er wel zeer uitgebreid op ingaan
lijkt me ook het beste.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 11:53 schreef WEST het volgende:
ondanks alle triestheid gaat de race ook nog gewoon door hoe hard het ook klinkt.
Weet ik niet. Misschien zou er bij noodgevallen wel van de motor gebruik mogen maken mits ze de leg voorzetten onder zeil op dezelfde plek. (suggestie, zal de regelementen ff doorzoeken)quote:Op vrijdag 19 mei 2006 14:16 schreef hermandeperman het volgende:
Idd ja...
Iedereen heeft het er steeds over of ze deze leg nog uitvaren... maar op het moment dat ze de motor gebruikten om Hans te gaan zoeken waren ze toch al uit deze leg of heb ik het nu mis...?
Val toch alsjeblieft niet anderen aan wat ze wel of niet moeten doen.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 18:27 schreef David Letterman het volgende:
alsof het allemaal zo lekker belangrijk is...ABN 2 zal gewoon op normaal tempo verder varen en deze leg rustig afmaken...niemand zal zich nu druk maken of ze enigszins een overtreding volgens het reglement hebben begaan...en wat de gevolgen daarvan zijn...wat een vreselijk gelul over regels!!!
laten we stilstaan bij de crewmembers, die op een veilige manier aan willen komen, met Hans aan boord...waar ze elke minuut van de dag aan worden herinnerd...
juist dan is het zo triestquote:Op vrijdag 19 mei 2006 22:24 schreef Landrot het volgende:
Vandaag stond in AD Sportwereld een uitgebreid artikel over Hans Horrevoets...
"Juist omdat hij vader was geworden, twijfelde hij even om zich voor de tweede maal te wagen aan de riskante competitie."
![]()
waar jij een opmerking over maakt tov mij, maak je jezelf schuldig aan...quote:Op vrijdag 19 mei 2006 18:29 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Val toch alsjeblieft niet anderen aan wat ze wel of niet moeten doen.
1 2 3 4 5 6 7 8 | AAB1| 22| +0 (0)| N050.38.01|W001.41.15|15.3| 53|23:24 UTC 20-05-06 Eric|230|+208(-10)| N049.38.30|W006.49.01|14.0| 92|09:24 UTC 21-05-06 PotC|245|+223(-11)| N049.51.02|W007.18.02|13.5|100|14:16 UTC 21-05-06 Bra1|299|+277 (-1)| N048.56.04|W008.17.02|15.6| 77|17:50 UTC 21-05-06 AAB2|590|+568(-52)| N048.19.05|W015.46.01| 6.4| 62|19:17 UTC 22-05-06 Movi|590|+568(-25)| N048.22.02|W015.49.60|11.0| 69|19:20 UTC 22-05-06 Brun|634|+612 (12)| N047.25.03|W016.27.03|17.7| 80|22:41 UTC 22-05-06 |
jup en de volgende update is pas om 6 uur morgenochtend ook vreemdquote:Op zondag 21 mei 2006 00:15 schreef the_disheaver het volgende:
Met de hudige snelheid van 17 mijl zijn zie in wat meer dan een uur gefinished. Grote bay in portsmouth?
Zal wel om 2h nl tijd zijn ofzo.
inclusief de inport zijn er nog 21 punten te verdelen. als ze deze leg winnen kan potc aab1 niet meer overtreffen.
We hebben dus over 2 uurtjes een winnaar. Op een klote tijdstip. Ach, het zij zo.
De Movistar dreigde te zinken en hebben daarom de kustwacht om hulp gevraagd en daarom is de AAB2 daarnaartoe gevaren.quote:Op zondag 21 mei 2006 00:20 schreef WEST het volgende:
ik zie in VS nu weer een rare maneuvere van de AAB2zit dicht bij de movistar en de AAB2 keert weer op zo lijkt het. ondanks dat ze zich teruggetrokken hebben
vreemd? De update is altijd om 6 uur. De finish wordt natuurlijk wel realtime gegeven (omdat er daar wel ooggetuigen zijn, anders dan op volle zee)quote:Op zondag 21 mei 2006 00:18 schreef WEST het volgende:
[..]
jup en de volgende update is pas om 6 uur morgenochtend ook vreemd
quote:Sat, 20 May 2006 22:00:00 UTC
At 2200GMT the Volvo Ocean Race headquarters issued the following statement concerning Bouwe Bekking’s Volvo Open 70:
movistar, the Spanish entry in the Volvo Ocean Race 2005-06, has suffered damage to the keel area and has asked race headquarters to put surrounding rescue organisations, including the Falmouth Coast Guard, on standby.
Bouwe Bekking (NED) the skipper, informed race headquarters at Whiteley, Hampshire, at 1527 (GMT) that the boat was taking on water. The pumps are coping with the ingress of water and the crew has stabilised the problem.
Currently their position is 410 nautical miles west south west of Land’s End and they are sailing at ten knots in 22 knots of wind. The sea state is rough, with waves of six metres.
ABN AMRO TWO has altered course to stand by and Brunel have been advised of the situation and are on standby to assist if required.
dat is niet vreemd, maar dat zeg maar de AAB1 binnen kan komen en de update over 6 uur als de AAB1 dus al gefinisht is zeg maar.quote:Op zondag 21 mei 2006 01:17 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
vreemd? De update is altijd om 6 uur. De finish wordt natuurlijk wel realtime gegeven (omdat er daar wel ooggetuigen zijn, anders dan op volle zee)
en daarmee winnaar van de volvo ocean race 2005/2006quote:Op zondag 21 mei 2006 01:38 schreef the_disheaver het volgende:
5/21/2006 12:36:49 AM GMT ABN AMRO ONE just crossed the finish in first place.
Tuurlijk is er reden om over regels te spreken. Op dit forum proberen de regelmatige posters de race te analyseren en acties van teams, gebeurtenissen en bijzonderheden in de race te voorspellen, te begrijpen en te verklaren door er samen over te discussieren.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 18:14 schreef David Letterman het volgende:
[..]
waar jij een opmerking over maakt tov mij, maak je jezelf schuldig aan...
ik wilde alleen duidelijk maken dat in deze situatie er geen enkele reden is om ff over regels etc te gaan oh-en, terwijl er zoiets verschrikkelijks is gebeurd...en dat de crew van ABN 2 er ook totaal niet mee bezig zal zijn...
en ik val mensen daar niet op aan, ik gaf alleen aan dat er nu een andere situatie is ontstaan voor de ABN 2 crew...en dat verder gespeculeer over het race element voor hen niet meer aan de orde is...
en nu dan verder OT?...
quote:Op verzoek van de Spaanse boot blijft boot TWO tot de aankomst in Portsmouth in de buurt van Movistar. Vanwege de kielproblemen vaart Movistar aanzienlijk langzamer zodat de aankomst na verwachting niet eerder is dan dinsdag namiddag.
Dat lijkt me echt verschrikkelijk voor de familie van Hans. Allereerst het idee dat hij daar nog steeds aan boord is en dan duurt het ook nog eens een stuk langer voor ze hem weer terug hebben.quote:
maar aan de andere kant ze zitten nog op open zee en als de movistar nog meer in de problemen komen. We willen niet nog meer doden. enne de kustwacht van Engeland kan best nu daarheen varen en het lichaam van Hans op pikken.quote:Op zondag 21 mei 2006 11:21 schreef twentemeisje het volgende:
[..]
Dat lijkt me echt verschrikkelijk voor de familie van Hans. Allereerst het idee dat hij daar nog steeds aan boord is en dan duurt het ook nog eens een stuk langer voor ze hem weer terug hebben.![]()
Dat ben ik absoluut met je eens! Ik doelde ook puur op de (emotionele) consequenties voor de nabestaanden (en de teamgenoten) van Hans Horrevoets.quote:Op zondag 21 mei 2006 11:24 schreef WEST het volgende:
[..]
maar aan de andere kant ze zitten nog op open zee en als de movistar nog meer in de problemen komen. We willen niet nog meer doden. enne de kustwacht van Engeland kan best nu daarheen varen en het lichaam van Hans op pikken.
ik snap best dat de crew van AAB2 en de familie van Hans Horrevoets het lichaam zo snel mogelijk thuis willen brengen, maar tis een beetje dubbel. Maar dit is mischien wel het beste ik denk dat het voor de familie ook wel goed vinden denk dat Hans dat ook gewild had aangezien hij de veiligheid hoog had staan.quote:Op zondag 21 mei 2006 11:29 schreef twentemeisje het volgende:
[..]
Dat ben ik absoluut met je eens! Ik doelde ook puur op de (emotionele) consequenties voor de nabestaanden (en de teamgenoten) van Hans Horrevoets.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |