Hier verder ..............quote:Na het opstappen van Van Aartsen mogen de VVD'ers zich opmaken voor het kiezen van een nieuwe lijssttrekker. Wordt het Mark Rutte of Rita Verdonk? Dat is niet alleen een keuze tussen twee politici, maar nog veel meer een keuze tussen een rechtsere VVD en een sociaal-liberale VVD. Een keuze tussen de strijd aangaan met partijen als LPF en de nieuwe partij van Wilders en andere sociaal-liberale partijen als D66 en PvdA.
Onder de weggemoffelde Hans Dijkstal -die trouwens in De Volkskrant van gisteren weer eens kritiek op het regeringsbeleid had en dan met name het integratiebeleid. Wat heeft hij daar zelf aangedaan?) was de VVD al een copie van D66 en PvdA. Er was nauwelijks debat in de partij en tussen de drie regeringspartijen onderling. Van Aartsen duwde de VVD iets meer naar rechts, maar weigerde om op een aantal essentiele punten keuzes te maken. Zo probeerde hij de linker en de rechtervleugel van de VVD tevreden te houden, hetgeen zijn geloofwaardigheid niet ten goede kwam. Bovendien kostte het de VVD kiezers.
Wil de VVD ooit de grootste partij worden en een serieuze concurrent voor PvdA en D66 zijn dan zal naar rechts moeten worden opgeschoven en dus worden gekozen voor Verdonk. Daar ligt de ruimte voor wat betreft zetelwinst. Niet aan de andere kant. Daar vissen PvdA, D66 en VVD uit dezelfde vijver, waarbij Wouter Bos waarschijnlijk de winnaar wordt. Veel zetels zullen er dan niet worden gewonnen en nog veel erger: de partijen zullen zich nauwelijks nog van elkaar onderscheiden, net als in Paars II. De VVD zal kleinder worden en aan de rechterkant worden aangepakt door mensen als Pastors en Wilders.
Rutte is een politicus die net zo goed bij D66 als bij de PvdA had kunnen zitten. Hij heeft het bovendien druk genoeg met de broodnodige hervorming (privatisering) van onze hoger onderwijs wat internationaal gezien steeds meer een giller wordt door de nadruk op de kwantiteit van het aantal studenten in plaats van de kwaliteit. Kiest de VVD voor hem, dan gaan we waarschijnlijk terug naar de non-profileringtijd als onder Dijkstal en moet er met een vergrootglas worden gezocht naar verschillen tussen de drie partijen.
Verdonk is daarentegen een politica met een veel duidelijker profiel die alleen daarom al veel kiezers zal trekken. Deze 'iron lady' heeft veel puin geruimd die haar voorgangers ten aanzien van de multiculturele samenleving hebben gecreeerd. Er is eindelijk een minister die de problemen benoemd, er iets aan doet en van iedereen eist dat ze zich als Nederlanders gedragen. Dat profiel maakt haar geliefd en gehaat, maar in ieder geval een grotere concurrent voor de zwalkende Bos dan zijn 'broertje' Mark Rutte.
Zou dat erg zijn dan? Volgens de laatste peiling is ongeveer 49% vd bevolking voor de doodstraf (meen ik). Meer aandacht hiervoor is electoraal gezien erg intressant.quote:Op vrijdag 21 april 2006 09:55 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
De campagne heeft een triest niveau bereikt. Het is nu wachten op het moment dat de doodstraf ter sprake komt.![]()
Mee eens. Echter begrijp ik niet goed waarom deze lijsttrekkerscampagne zo vaak onderwerp van gesprek is in de media, terwijl het alleen VVD-leden aangaat, zij kiezen immers. Moet ik dat zien als een soort verkiezingscampagne?quote:Op vrijdag 21 april 2006 10:36 schreef Plato1980 het volgende:
Dat is juist het punt! Verdonk en Rutte zijn elkaar momenteel aan het overschreeuwen om het electoraat te bereiken en daardoor komen ze met tal van oneliners in de publiciteit zonder de duidelijk maken hoe dat in z'n werk zou moeten gaan. Bovendien blijft het raar om als VVD het beleid van de laatste jaren zo scherp te bekritiseren aangezien de VVD met afstand de partij is die de afgelopen 25 jaar het vaakst geregeerd heeft.
Heb ik ook op de radio gehoord. Kun jij een artikeltje vinden? Ik vind trouwens dat voorstel van Rutte vaag.quote:Op vrijdag 21 april 2006 10:51 schreef pmb_rug het volgende:
Verdonk: lagere belastingen
Rutte: slachtoffers niet meer straffen na bijv. geweld voor bescherming.
allebei top ideeen, dus tot nu toe vind ik de strijd wel mooi!!
Frontpage.quote:Op vrijdag 21 april 2006 10:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Heb ik ook op de radio gehoord. Kun jij een artikeltje vinden? Ik vind trouwens dat voorstel van Rutte vaag.
quote:Iedere kandidaat houdt zich aan het relevante verkiezingsprogramma (en indien van toepassing een puntenplan) en bedenkt geen eigen programma.
Is dat niet zo'n beetje de taak van een lijsttrekker?quote:Op vrijdag 21 april 2006 10:36 schreef Plato1980 het volgende:
Dat is juist het punt! Verdonk en Rutte zijn elkaar momenteel aan het overschreeuwen om het electoraat te bereiken en daardoor komen ze met tal van oneliners in de publiciteit zonder de duidelijk maken hoe dat in z'n werk zou moeten gaan. Bovendien blijft het raar om als VVD het beleid van de laatste jaren zo scherp te bekritiseren aangezien de VVD met afstand de partij is die de afgelopen 25 jaar het vaakst geregeerd heeft.
Nee, noodweer-exces is een heel erg beperkte uitzondering.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:09 schreef Ryan3 het volgende:
Tja, maar wat Rutte wil is toch al bestaande praktijk? Noodweer exces? Of bedoelt-ie nu dat als je een belager weerloos is, dat je dan nog even je frustratie op hem mag botvieren, door hem lens te slaan?
Die niet voor niets op deze wijze vormgegeven is.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:19 schreef nikk het volgende:
[..]
Nee, noodweer-exces is een heel erg beperkte uitzondering.
En daar wil Rutte dus verandering in brengen.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Die niet voor niets op deze wijze vormgegeven is.
Lijkt me voor je eigen gezondheid ook een stuk verstandiger. We hebben niks aan mislukte rambo's die met een steekwond in het ziekenhuis liggenquote:Op vrijdag 21 april 2006 11:32 schreef nikk het volgende:
[..]
En daar wil Rutte dus verandering in brengen.
Nu is het dus zo dat wanneer je een inbreker betrapt in je eigen huis je die niet mag overmeesteren maar het huis uit moet rennen. Zo beperkt is die noodweer-exces dus.
Die twee lachen zich dood. Het gaat er gewoon om DAT ze in het nieuws komen, en dat lukt ze, want de journalisten lopen er braaf achteraan. En vrijwel niemand die inhoudelijk kritische vragen stelt, ze mogen voor de microfoon gewoon leeglopen.quote:Op vrijdag 21 april 2006 10:48 schreef dawg het volgende:
[..]
Mee eens. Echter begrijp ik niet goed waarom deze lijsttrekkerscampagne zo vaak onderwerp van gesprek is in de media, terwijl het alleen VVD-leden aangaat, zij kiezen immers.
Dus je mag een inbreker niet staande houden en wachten tot de politie arriveert?quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:19 schreef nikk het volgende:
[..]
Noodweer daarentegen is redelijk breed.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:19 schreef nikk het volgende:
[..]
Ja, okee, toen ik het hoorde dacht ik meteen wat bedoelt-ie wel?quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:38 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Noodweer daarentegen is redelijk breed.
Ik denk niet dat Rutte iedere overtreder vogelvrij wil verklaren en dat je maar alles met diegene mag doen wat je wilt,
Je bedoeld dat deze would-be Rambo in de cel zit wegens zelfverdedigingquote:Op vrijdag 21 april 2006 11:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Lijkt me voor je eigen gezondheid ook een stuk verstandiger. We hebben niks aan mislukte rambo's die met een steekwond in het ziekenhuis liggen.
Ja, dat snap ik ook niet heel erg... De lijsttrekker stelt het partijprogramma niet op, maar draagt het uit. Dat lijken die knuppels een beetje te vergeten. Het is een persoonlijkheidscultus.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:02 schreef Sidekick het volgende:
Uit de gedragscode persoonlijke campagne:
Iedere kandidaat houdt zich aan het relevante verkiezingsprogramma (en indien van toepassing een puntenplan) en bedenkt geen eigen programma.
Nee hoogstens wegens een aanval.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:40 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Je bedoeld dat deze would-be Rambo in de cel zit wegens zelfverdediging
Je mag iemand staande houden. Daarbij mag je gepast geweld gebruiken.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:32 schreef nikk het volgende:
Nu is het dus zo dat wanneer je een inbreker betrapt in je eigen huis je die niet mag overmeesteren maar het huis uit moet rennen. Zo beperkt is die noodweer-exces dus.
Veel mensen zeggen noodweerexces wanneer ze gewoon noodweer bedoelen. Ik ging er voor het gemak maar vanuit dat er telkens noodweer bedoeld werd. Noodweer is behoorlijk beperkt, maar er lijkt langzamerhand verandering in te komen.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:38 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Noodweer daarentegen is redelijk breed.
Niet helemaal heb ik het idee.quote:Ik denk niet dat Rutte iedere overtreder vogelvrij wil verklaren en dat je maar alles met diegene mag doen wat je wilt, dus blijft het wel weer oude wijnwetgeving in nieuwe slagzinzakken.
Hij roept natuurlijk sentimenten op bij de achterban. Net als de bijstand: goedkope retoriek als "we slepen ze de arbeidsmarkt op", "iedereen die kan werken moet werken". Gewoon een ongenuanceerde versie van de huidige werkelijkheid waarbij de suggestie wordt gewekt dat hij veel verder wil gaan. Maar Rutte is geen Wilders.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, okee, toen ik het hoorde dacht ik meteen wat bedoelt-ie wel?
Nee, Rutte is een "beschaafde" sociaal-liberaal.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:48 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Hij roept natuurlijk sentimenten op bij de achterban. Net als de bijstand: goedkope retoriek als "we slepen ze de arbeidsmarkt op", "iedereen die kan werken moet werken". Gewoon een ongenuanceerde versie van de huidige werkelijkheid waarbij de suggestie wordt gewekt dat hij veel verder wil gaan. Maar Rutte is geen Wilders.
Dat noodweer niet uitsluitend verdedigend uitgelegd mag worden maar ook (in beperkte mate waarschijnlijk) aanvallend.quote:
quote:Het is namelijk "te absurd voor woorden" dat winkeliers en bewoners tot op de dag van vandaag een straf boven het hoofd hangt als zij bij wijze van "gerechtvaardigde zelfverdediging" hun belager verwonden.
Heb je hier ook iets concreets over?quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:45 schreef nikk het volgende:
Noodweer is behoorlijk beperkt, maar er lijkt langzamerhand verandering in te komen.
quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:53 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat noodweer niet uitsluitend verdedigend uitgelegd mag worden maar ook (in beperkte mate waarschijnlijk) aanvallend.
[..]
LPF-voorstel 'noodweer' afgebrand [Update]quote:CDA-minister Donner noemde het voorstel totaal onnodig. Volgens hem voldoet de huidige wet ruim voldoende, omdat doelmatig geweld om iemand te overmeesteren reeds wordt toegestaan. De rechter toetst dat per geval.
http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtluitspraak.asp?searchtype=ljn&ljn=AS5662&u_ljn=AS5662quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:54 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Heb je hier ook iets concreets over?
Klopt. Maar dit is voornamelijk een recente ontwikkeling.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:56 schreef Sidekick het volgende:
[..]
[..]
LPF-voorstel 'noodweer' afgebrand [Update]
Zie trouwens ook:
'Doodschieten overvaller was noodweer'
Noodweerexces in Bossche 'cafémoord'
Aanval? op een insluiper in je eigen huis? en hoe denk je dat de politie zo iemand aanhoudt? Door onderhandelen ofzo?quote:
quote:Op vrijdag 21 april 2006 12:07 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Aanval? op een insluiper in je eigen huis? en hoe denk je dat de politie zo iemand aanhoudt? Door onderhandelen ofzo?
Een tijd geleden was er bericht dat iemand een inbreker had overmeesterd waarbij de inbreker lichtgewond was geraakt. De huiseigenaar werd door de politie opgesloten en de inbreker werd naar de eerste hulp gebracht waar hij meteen daarop kon vertrekken waarop hij alsnog het huis leeghaalde terwijl de eigenaar in de bak zat. Only in the Netherlands.
Een pre-emptive strike dus?quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:53 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat noodweer niet uitsluitend verdedigend uitgelegd mag worden maar ook (in beperkte mate waarschijnlijk) aanvallend.
[..]
Nee. Alleen dat geweld eerder dan nu het geval is mag worden gebruikt.quote:
Nee.quote:Daardoor krijg je natuurlijk een geheel andere situatie.
Wie is daar voor opgeleid? Jij niet denk ik...quote:Op vrijdag 21 april 2006 12:07 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Aanval? op een insluiper in je eigen huis? en hoe denk je dat de politie zo iemand aanhoudt? Door onderhandelen ofzo?
Dat is een exces.quote:Een tijd geleden was er bericht dat iemand een inbreker had overmeesterd waarbij de inbreker lichtgewond was geraakt. De huiseigenaar werd door de politie opgesloten en de inbreker werd naar de eerste hulp gebracht waar hij meteen daarop kon vertrekken waarop hij alsnog het huis leeghaalde terwijl de eigenaar in de bak zat. Only in the Netherlands.
Ja, dus voordat jou wat is overkomen toch? Dus jij zet de eerste stap.quote:Op vrijdag 21 april 2006 12:23 schreef nikk het volgende:
[..]
Nee. Alleen dat geweld eerder dan nu het geval is mag worden gebruikt.
[..]
Jawel, jij bent dan de agressor, lijkt me.quote:Nee.
Kwestie van perspectief. Een bedreiging gebeurt niet alleen door wapens of woorden, maar ook door bepaalde daden. Je zou ook kunnen stellen dat de dief of inbreker de agressor is. Hij is namelijk degene die inbreekt of iets steelt. De bewoner of winkelier kan zich daardoor bedreigd voelen. Ik zou me in ieder geval wél bedreigt voelen wanneer ik een inbreker betrap in m'n huis.quote:Op vrijdag 21 april 2006 12:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dus voordat jou wat is overkomen toch? Dus jij zet de eerste stap.
[..]
Jawel, jij bent dan de agressor, lijkt me.
Tja, behoorlijke discussie zit er aan vast iig, vooral als je het ook over woorden hebt. Die kunnen behoorlijk wat agressie oproepen, maar die vallen natuurlijk volgens bepaalde lieden weer onder vrijheid van meningsuiting.quote:Op vrijdag 21 april 2006 13:21 schreef nikk het volgende:
[..]
Kwestie van perspectief. Een bedreiging gebeurt niet alleen door wapens of woorden, maar ook door bepaalde daden. Je zou ook kunnen stellen dat de dief of inbreker de agressor is. Hij is namelijk degene die inbreekt of iets steelt. De bewoner of winkelier kan zich daardoor bedreigd voelen. Ik zou me in ieder geval wél bedreigt voelen wanneer ik een inbreker betrap in m'n huis.
Dat heeft met training niet zoveel te maken, de motivatie van de overheid is dat als iemand voor zichzelf opkomt in een dergelijke situatie een inbreuk doet op het geweldsmonopolie van deze zelfde overheid. Assertieve burgers zijn de nachtmerrie van elke overheid, die zouden zich ook zomaar eens tegen zij-die-het-beter-weten kunnen keren, die moeten ingetoomd, onder de duim worden gehouden.quote:Op vrijdag 21 april 2006 12:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wie is daar voor opgeleid? Jij niet denk ik...
Het is de logische consequentie van de huidige wetgeving.quote:Dat is een exces.
oh, pardonquote:Op vrijdag 21 april 2006 13:23 schreef Sidekick het volgende:
Er is trouwens een apart topic over dat specifiek punt van Rutte. Laten we dit topic weer gebruiken voor de verkiezingsstrijd tussen beide.
quote:VVD-voorzitter eist einde aan 'geneuzel' in de partij
ANP
DEN HAAG - VVD-partijvoorzitter Jan van Zanen eist een einde aan ‘het gedoe en geneuzel’ in de campagne voor het lijsttrekkerschap van de VVD.
De liberalen moeten uitstralen dat ze een veelkleurig maar eensgezinde partij zijn. ‘Prominenten en zelf-benoemde prominenten’ moeten ophouden onaardige dingen te zeggen over een van de kandidaten.
Die oproep deed Van Zanen vrijdag bij de presentatie van de drie kandidaten voor het lijsttrekkerschap en het partijleiderschap bij de VVD.
Nou, vanavond om 22:30 weten we meer.quote:Op vrijdag 21 april 2006 18:00 schreef Sidekick het volgende:
Ik las in de Leeuwarder Courant trouwens de verwachting dat de VVD op 40 zetels zou komen deze week in de peilingen. Nu weet ik niet of dat op basis was van de uitspraak van Verdonk of dat (ook Verdonk) via-via al de nieuwste cijfers te horen hebben gekregen...
Hetgeen dan tot instabiliteit in het kabinet zal leiden.quote:Op vrijdag 21 april 2006 18:22 schreef Nuoro het volgende:
[..]
Nou, vanavond om 22:30 weten we meer.
Mij lijkt het stug, maar mocht het waar zijn, dan denk ik dat de strijd daarmee zo goed als beslist is en wel in het voordeel van Verdonk.
Overigens verwacht ik dat het CDA zeer binnenkort (vanavond al?) onder de 25 zetels duikt...
Soms is de peiling al eerder bekend. Zo heeft teletekst en de telegraaf al eens een keer opmerkelijke wisselingen eerder gemeld dan 22:30.quote:
Dat denk ik ook, maar ik ben geen VVD'r. Verwacht echter wel dat veel van hen de verleiding om snel 'in te cashen' niet zullen kunnen weerstaan.quote:Op vrijdag 21 april 2006 18:40 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Hetgeen dan tot instabiliteit in het kabinet zal leiden.
Ik betwijfel trouwens of een Verdonk in staat zal zijn om een jaar lang hoog te blijven scoren in de peilingen. Sowieso vermoed ik dat ze het in debatten zal verliezen van Marijnissen en Bos en zelfs van Balkenende. Wat dat betreft denk ik dat een Rutte een betere kandidaat is voor de VVD.
Met het verschil dat rutte af en toe nog wel uitlegt hoe hij het wil doen.quote:Op vrijdag 21 april 2006 10:51 schreef pmb_rug het volgende:
Verdonk: lagere belastingen
Rutte: slachtoffers niet meer straffen na bijv. geweld voor bescherming.
allebei top ideeen, dus tot nu toe vind ik de strijd wel mooi!!
wat heeft verdonk nu allemaal geroepen?quote:Op vrijdag 21 april 2006 13:29 schreef Posdnous het volgende:
Die bijeenkomst van Rita. Al die volgevreten managers met dikke sigaren die met de champagne nog aan de lippen staan te klappen als Rita met belastingverlaging van de hoogste schijf aankomt
.
brrr... wat een zooitje enge figuren.
En dat ze nu al met de uberpopulistische toestanden als belastingverlaging en hyptheekrenteaftrek komen is wel een beetje vroeg of niet, dat lijken mij meer laatste redmiddelen. Of gaan we het vanaf nu op de echte overbodige dingen als al-qaeda gevaar in nederland, diverse soorten hoofddoekjes geneuzel en niet te vergeten het grte probleem van de NL-maatschappij: handenschudden hebben. Ik ben er bang voor..
Ik heb er geen problemen mee als je in een toespraak oneliners gebruikt of tijdnes een debat. zolang je daarnaast maar duidelijk maakt wat en hoe je het gaat betalen en onderbouwen. Tijdens campagne's komen er steeds meer oneliners. De zwakte van Verdonk is dat die alleen maar oneliners plaatst en inhoudelijke vragen duikt.quote:Op vrijdag 21 april 2006 19:22 schreef kreischer2000 het volgende:
Het leuke is dat wij allemaal om onderbouwing van die kreten vragen maar 90% van de bevolking boeit het geen reet. Die denken: Rita wil de belastingen omlaag en alle vreemdelingen eruit, die krijgt mijn stem.
En dat heeft Rita goed door; ze zal lekker makkelijk stemmen weten te trekken door simpele one-liners als ze lijsttrekker wordt.
Beetje net als Bos dus.quote:Op vrijdag 21 april 2006 19:25 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik heb er geen problemen mee als je in een toespraak oneliners gebruikt of tijdnes een debat. zolang je daarnaast maar duidelijk maakt wat en hoe je het gaat betalen en onderbouwen. Tijdens campagne's komen er steeds meer oneliners. De zwakte van Verdonk is dat die alleen maar oneliners plaatst en inhoudelijke vragen duikt.
Dat verdonk gokt op die 90% die geen onderbouwing vinden zie ik als bewijs dat ze niet betrouwbaar en daadkrachtig is.
Yepquote:Op vrijdag 21 april 2006 19:22 schreef kreischer2000 het volgende:
Het leuke is dat wij allemaal om onderbouwing van die kreten vragen maar 90% van de bevolking boeit het geen reet. Die denken: Rita wil de belastingen omlaag en alle vreemdelingen eruit, die krijgt mijn stem.
En dat heeft Rita goed door; ze zal lekker makkelijk stemmen weten te trekken door simpele one-liners als ze lijsttrekker wordt.
Bos is mij soms inderdaad wat te oneliner achtig. Maar bij hem hoor je zo nu en dan wel een onderbouwing. Bos dient wel plannen in met een onderbouwing en legt uit waar het geld vandaan moet komen.quote:
Bos is anders nog nooit betrapt op oneliners van het niveau "niet links, niet rechts, maar recht door zee". Je kunt van Bos verder denken wat je wil, maar in vergelijking met wat Verdonk nu geroepen heeft is hij de politieke inhoud zelve.quote:
Wat ik van Bos nog steeds niet begrijp is dat hij ook soldaten naar Uruzgan laat sturen middels goedkeuring van zijn partij. Nederland verdient zoveel beter klinkt dan ook maar loos.quote:Op vrijdag 21 april 2006 20:51 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Bos is anders nog nooit betrapt op oneliners van het niveau "niet links, niet rechts, maar recht door zee". Je kunt van Bos verder denken wat je wil, maar in vergelijking met wat Verdonk nu geroepen heeft is hij de politieke inhoud zelve.
Geef toe: het was veel makkelijker geweest om nee te stemmen en vervolgens het kabinet aan te vallen en en passant een crisissituatie te helpen veroorzaken.quote:Op vrijdag 21 april 2006 21:03 schreef Ponskaart het volgende:
[..]
Wat ik van Bos nog steeds niet begrijp is dat hij ook soldaten naar Uruzgan laat sturen middels goedkeuring van zijn partij. Nederland verdient zoveel beter klinkt dan ook maar loos.
Ik had het fijner gevonden als de partij had gedaan wat goed is voor het land. Dat roepen ze nl. zelf de gehele tijd. Wat was de crisissituatie? Dat D'66 buiten de boot viel?quote:Op vrijdag 21 april 2006 21:05 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Geef toe: het was veel makkelijker geweest om nee te stemmen en vervolgens het kabinet aan te vallen en en passant een crisissituatie te helpen veroorzaken.
Vreemde gok dan een jaar voor de verkiezingen. Over een jaar (en zelfs na de zomer) is iedereen dit al lang weer vergeten.quote:Op vrijdag 21 april 2006 21:11 schreef Ponskaart het volgende:
[..]
Ik had het fijner gevonden als de partij had gedaan wat goed is voor het land. Dat roepen ze nl. zelf de gehele tijd. Wat was de crisissituatie? Dat D'66 buiten de boot viel?![]()
Over Rita en Rutte, het wordt steeds genanter, maar taktisch kan het een gok zijn. Er wordt een beetje de schijn gewekt alsof heel Nederland dadelijk alleen uit Rutte of Rita kan kiezen, maar beiden zijn ze van de VVD. De stemmen komen dan van 2 kanalen. Het is zo gezien best slim om iets meer kiezers aan boord te krijgen. De ene wat links, de andere wat rechts.
Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Maar beter nu iets uitproberen dan over 5 maanden.quote:Op vrijdag 21 april 2006 21:13 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Vreemde gok dan een jaar voor de verkiezingen. Over een jaar (en zelfs na de zomer) is iedereen dit al lang weer vergeten.
Ik denk niet dat het tactiek is, de VvD heeft voor een lijsttrekkersverkiezing gekozen, in navolging van D66 en de PvdA. Alleen is de cultuur van de VVD daar misschien minder geschikt voor, al ligt de oorzaak natuurlijk voornamelijk bij Verdonk. Jammer genoeg laat Rutte zich enigszins meeslepen.quote:Op vrijdag 21 april 2006 21:16 schreef Ponskaart het volgende:
[..]
Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Maar beter nu iets uitproberen dan over 5 maanden.
Ik snap niet waarom ze er geen andere partij bij betrekken. Nu lijkt het alsof ze de vuile was buitenhangen. Beter was geweest om als 2 predators een andere partij met een ietwat andere kijk aan te vallen. Dan was de discussie breder gekomen.
quote:Op woensdag 5 april 2006 20:41 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik denk dat dit de VVD geen windeieren gaat leggen. Zoveel aandacht kan je niet kopen. De media zijn alweer aan het soppen over de Pim-factor en net als destijds met Fortuyn is dit kassa voor de Verdonk en de VVD. Vooral omdat Rutte ook nog in de race is en dus de sociaal-liberalen die wellicht niet zo gediend zijn van de methode Verdonk ook nog binden voordat de VVD-leden kunnen kiezen. Dat is bijna 2 maanden waar beide vleugels van de VVD zich goed bij kunnen voelen, met eventueel een aantrekkingskracht voor anderen. Ik voorspel een aardige groei van de VVD in de peilingen (28 - 30) en met een beetje geluk kan de gekozen lijsttrekker dat momentum vasthouden voor eventuele verdere groei.
Dan hebben ze er nog maar een partij naast nodig om te regeren. Dat zou perfect zijnquote:Op vrijdag 21 april 2006 22:09 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik ga voor Rita en verwacht een mooie winst bij de verkiezingen, ik gok op 35-40 zetels en ik denk dat de VVD daarmee de 2e partij van NL wordt.
Zoiets verwacht ik ook.quote:Op vrijdag 21 april 2006 22:09 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik ga voor Rita en verwacht een mooie winst bij de verkiezingen, ik gok op 35-40 zetels en ik denk dat de VVD daarmee de 2e partij van NL wordt.
Dat ruikt naar Paars.quote:Op vrijdag 21 april 2006 22:09 schreef MrBadGuy het volgende:
Samenvattend: Verdonk houdt zich niet aan haar woorden, ze mist de breedte, ze heeft te weinig politieke ervaring, ze heeft weinig bereikt en ze is oppervlakkig in haar manier van presenteren.quote:nterview
‘Ik heb een magneetwerking op ontevreden PvdA-kiezers’
Van onze verslaggever Marc Peeperkorn, Philippe Remarque
DEN HAAG - Hij heeft zaken tot stand gebracht in het onderwijs en in de bijstand. Heeft ervaring op twee ministeries en in het bedrijfsleven. Mark Rutte wil maar zeggen: hij kan wel wat. ‘Het komt diep van binnen.’
Het is acht uur ’sochtends. Op het ministerie van Onderwijs verschijnt staatssecretaris Rutte, joviaal als altijd. In de koffer zijn negenpuntenplan. De kandidaat voor het VVD-leiderschap is dezer dagen niet van het tv-scherm te slaan. ‘We vallen zestien miljoen Nederlanders lastig met een keuze die maar veertigduizend VVD-leden hoeven te maken’, lacht hij.
Zelf heeft hij enorm plezier. ‘Ik slaap er heel goed bij, ik krijg juist veel energie. Ik ben een groot liefhebber van de Engelse en Amerikaanse politiek. Ik had nooit gedacht dat ik zo snel in een situatie zou komen waarin je gedwongen wordt om jezelf als leider en man met ideeën neer te zetten. Aanvankelijk was het een monopolie, toen kwam Rita Verdonk door het decor gestapt.’
Als degene voor op het podium was u onaangenaam verrast?
‘Nou, even. Ik had het een beetje zien aankomen. Ik ken haar mimiek, en heb haar drie keer zien zeggen dat ze het nu niet zou doen. Ik ben dan ook wel een mannetje dat denkt: hup, nou gaan we leuke dingen doen. Het dwingt mij nog veel duidelijker te zeggen waarom ik de beste kandidaat ben. Ook hier werkt de vrije markt weer, en is een monopolie slecht.’
Volgens de peilingen gaat u het verliezen.
‘Er is geen enquête onder VVD-leden te houden, want niemand heeft de ledenlijst. Ik ook niet. Uit de AD-peiling bleek dat onder VVD-kiezers Verdonk populairder is. Maar ook bleek dat ik een twee keer zo grote magneetwerking heb op ontevreden kiezers van de PvdA. Dat is dubbel belangrijk. Want het maakt de VVD groot en ten tweede help ik mee dat Wouter Bos in omvang plezierig blijft, en dat we zo een linkse meerderheid tegenhouden.’
Waarom bent u de beste leider?
‘Deze verkiezingen gaan echt ergens over: bij wie is het liberalisme de komende vijf, tien jaar in de beste handen? Het liberalisme zit mij ongelooflijk diep in de genen, het vertrouwen in wat mensen kunnen doen voor hun eigen succes. Ik heb de breedte: ervaring op twee departementen met zware sociaal-economische vraagstukken, tien jaar in het bedrijfsleven. Ik heb ook echt dingen tot stand gebracht, in de bijstand, in het onderwijs en in de pensioenen.’
U komt wat jongensachtig en intellectueel over. Niet echt een leiderstype.
‘Mensen die mij hebben gezien zeggen: je bent enthousiast, je hebt een enorme drive maar laat ook vasthoudendheid zien. Leiderschap in een partij is een combinatie van ideeën en het vermogen mensen in die ideeën mee te krijgen.
‘Kijk naar de alleenstaande moeders in de bijstand. Die moesten solliciteren, vond ik. Ik ben aanvankelijk overspoeld met kritiek. Je leert jezelf kennen op zo’n moment. Als je er echt in gelooft, blijf je overeind. Vervolgens lukte het mij om een breed maatschappelijk front te organiseren, dat zegt: het is juist asociaal om bijstandsmoeders bij hun kinderen te laten, want het effect is dat ze de rest van hun leven in een uitkering blijven zitten. Dat type leiderschap is nodig.’
Heeft u meer charisma dan Rita Verdonk?
‘Ik denk uiteindelijk wel. Dat mensen bij mij zien dat het diep van binnen komt. Daarom wil ik zo graag voor een zaal met Verdonk discussiëren. Het is de vraag of zij een breed maatschappelijk draagvlak kan krijgen voor haar oplossingen. Ik ga Rita hier niet zitten afkraken. Je haalt jezelf niet omhoog door anderen naar beneden te halen. Dat is in ieder geval niet mijn stijl van leiderschap. Ze is een gewaardeerde collega in het kabinet, we bellen af en toe. We mogen elkaar. We gaan ook samen door, dat is heel belangrijk. Als ik win, is het eerste wat ik zal doen Rita vragen of ze mijn running mate wordt. Omgekeerd ben ik ook beschikbaar. Als ik verlies, zal ik even flink schelden en dan zeggen: jongens, nu allemaal achter Verdonk. Zij zal hetzelfde doen. Daarvan ben ik overtuigd.’
Verdonk wil van de VVD de grootste partij maken. Zou dat onder uw leiding ook kunnen?
‘Ja absoluut. Omdat de VVD een verhaal heeft dat de pols van de samenleving raakt. Heel veel kiezers bij de PvdA, die op de fluwelen vluchtheuvel van Wouter Bos op tijd hun koffie thee en een koekje krijgen –en het ziet er allemaal heel gezellig uit, het is warm, er is een kacheltje bij– die weten niet waar de tram heen rijdt. Als de tram al komt. Die mensen snakken naar leiderschap.’
Mensen willen ook weten wie er naast de leider staat, de vriendin of de vriend*
‘Ik doe het met vrouwen en ik heb geen partner. Hahaha. Nu hebben jullie alle antwoorden.’
Mist u dat niet? De politiek is een hard beroep waarin mensen butsen en schrammen krijgen. Thuis worden ze getroost*
‘Joh, ik heb helemaal geen hard beroep. Een stratenmaker heeft een veel harder beroep. Die wordt de hele dag uitgescholden, auto’s rijden hard voorbij en de knieën gaan kapot. Je moet jezelf een beetje relativeren.’
Bron: De Volkskrant
Een persoon met gebrekkige intelligentie zou bijvoorbeeld zeggen dat iemand zo dom is als het achterend van een koe, maar zoals bovenstaand kan het ook.quote:[b]
Samenvattend: Verdonk houdt zich niet aan haar woorden, ze mist de breedte, ze heeft te weinig politieke ervaring, ze heeft weinig bereikt en ze is oppervlakkig in haar manier van presenteren.
Rutte.![]()
Er is een ding wat Rutte zeer mist tov Rita.... levenservaring. Vuile handen krijgen als directeur van een gevangenis. Het uitschot van de samenleving onder de knoet houden, zien wat er allemaal in een wereld rondloopt etc. Die ervaring doe je niet op op de afdeling personeelszaken van een groot concern waar je direct na je studie bent ingestapt.quote:Op zaterdag 22 april 2006 12:03 schreef Sidekick het volgende:
Rutte weet zijn persoonlijke aanvallen op Verdonk goed te omkleden:
[..]
Samenvattend: Verdonk houdt zich niet aan haar woorden, ze mist de breedte, ze heeft te weinig politieke ervaring, ze heeft weinig bereikt en ze is oppervlakkig in haar manier van presenteren.
Rutte.![]()
quote:‘Joh, ik heb helemaal geen hard beroep. Een stratenmaker heeft een veel harder beroep. Die wordt de hele dag uitgescholden, auto’s rijden hard voorbij en de knieën gaan kapot. Je moet jezelf een beetje relativeren.’
Wat is volgens jou dan wel een politicus van een andere slag?quote:Op zaterdag 22 april 2006 22:25 schreef marky het volgende:
Rutte, Bos, Balkenende allemaal van het zelfde slag.
Aardige, vriendelijke mensen maar ze missen het met de poten in de smerigeheid staan.
Bos heeft bij shell over de hele wereld gewerkt. Dan maak je ook genoeg mee.quote:Op zaterdag 22 april 2006 22:25 schreef marky het volgende:
[..]
Er is een ding wat Rutte zeer mist tov Rita.... levenservaring. Vuile handen krijgen als directeur van een gevangenis. Het uitschot van de samenleving onder de knoet houden, zien wat er allemaal in een wereld rondloopt etc. Die ervaring doe je niet op op de afdeling personeelszaken van een groot concern waar je direct na je studie bent ingestapt.
Aardige, vriendelijke mensen maar ze missen het met de poten in de smerigeheid staan.
sorry, maar ik heb liever dat iemand zinnige dingen zegt en doet over en met Nederland, dan dat hij ooit 'in de smerigheid' heeft gestaan.quote:Op zaterdag 22 april 2006 22:25 schreef marky het volgende:
[..]
Er is een ding wat Rutte zeer mist tov Rita.... levenservaring. Vuile handen krijgen als directeur van een gevangenis. Het uitschot van de samenleving onder de knoet houden, zien wat er allemaal in een wereld rondloopt etc. Die ervaring doe je niet op op de afdeling personeelszaken van een groot concern waar je direct na je studie bent ingestapt.
Dat zie ik dan toch echt anders. Als je wil oordelen over het gespuis dan moet je het wel kennen. Anders is het alleen maar zijlijn wijsheid.quote:Op zondag 23 april 2006 08:51 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
sorry, maar ik heb liever dat iemand zinnige dingen zegt en doet over en met Nederland, dan dat hij ooit 'in de smerigheid' heeft gestaan.
Tuurlijk, je moet alles in het leven zelf ervaren hebben. Het is ook algemeen bekend dat mensen die een keer vermoord zijn geweest veel betere rechercheurs zijn dan mensen die dat niet is overkomen.quote:Op zondag 23 april 2006 09:59 schreef marky het volgende:
[..]
Dat zie ik dan toch echt anders. Als je wil oordelen over het gespuis dan moet je het wel kennen. Anders is het alleen maar zijlijn wijsheid.
Klopt, soms wil hij volgens mij iets te geforceerd overkomen als een jongen van het volk, terwijl hij dat niet is.quote:Op zaterdag 22 april 2006 23:23 schreef MrBean het volgende:
Rutte is wel een beetje wereldvreemd. Stratenmakers worden echt niet iedere dag uitgescholden, ze worden heus niet overreden door die passerende auto's en ze hebben gewoon van zulke kleden om hun knieën op te rusten.
[..]
Jouw posts kennende dacht ik dat Verdonk wel jouw politica zou moeten zijn ...quote:Op zondag 23 april 2006 08:51 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
sorry, maar ik heb liever dat iemand zinnige dingen zegt en doet over en met Nederland, dan dat hij ooit 'in de smerigheid' heeft gestaan.
Verrassend de swing in de peilingen ten gunste van Rutte.quote:Pechtold verbaasd over 'ruk naar rechts' Rutte
Gepubliceerd op zondag 23 april 2006
DEN HAAG (ANP) - D66-minister Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing) vindt dat staatssecretaris Rutte als kandidaat-lijsttrekker van de VVD in zijn strijd tegen tegenstrever minister Verdonk ,,een verbazingwekkende ruk naar rechts'' heeft gemaakt. Pechtold zei dat zondag in het tv-programma Buitenhof.
Pechtold wees op voorstellen van Rutte om de bijstand grotendeels af te schaffen en om slachtoffers van misdrijven het recht te geven terug te slaan. Hij vindt deze koerswijziging van Rutte ,,zonde voor hem, want hij haalt Rita Verdonk nooit rechts in''. Voor D66 kan de verrechtsing van de VVD echter positief uitpakken, meent hij.
Pechtold heeft overigens nog steeds niet beslist of hij zich kandidaat stelt voor het lijsttrekkerschap van zijn eigen partij.
Peiling
Minister Verdonk mag dan bij haar eigen kiezers favoriet zijn voor het lijsttrekkerschap van de VVD, bij de andere kiezers is haar rivaal Rutte het populairst. Dat bleek zondag uit een peiling van Maurice de Hond.
42 Procent van de Nederlanders kiest voor Rutte, tegen 34 procent voor Verdonk. In de peiling van twee weken geleden was dat andersom. Onder de VVD-stemmers is Verdonk veruit favoriet. Ze krijgt de voorkeur van 66 procent van de stemmers, tegen 32 procent voor Rutte.
Het CDA stijgt in de meest recente peilingen van 27 naar 28 zetels. De PvdA verliest er twee en zakt naar 50 zetels. De VVD blijft op 33 zetels staan.
Bron: Planet.nl
Dat zegt volgens mij meer over de betrouwbaarheid van de peilingen dan over Rutte (of Verdonk). Ik denk daarbij dat dit soort peilingen weinig nut hebben; het gaat niet om de Nederlandse kiezers of de VVD-kiezers, het gaat om de VVD-leden die het straks gaan uitmaken.quote:Op zondag 23 april 2006 17:36 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Verrassend de swing in de peilingen ten gunste van Rutte.
Het gaat natuurlijk wel bij de VVD-leden meespelen wie de meeste stemmen kan trekken. Dat is de functie van de lijsstrekker zo'n beetje.quote:Op zondag 23 april 2006 17:51 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Dat zegt volgens mij meer over de betrouwbaarheid van de peilingen dan over Rutte (of Verdonk). Ik denk daarbij dat dit soort peilingen weinig nut hebben; het gaat niet om de Nederlandse kiezers of de VVD-kiezers, het gaat om de VVD-leden die het straks gaan uitmaken.
De vraag is hoeveel van die 42 procent bij een Tweede Kamer verkiezing zou stemmen op Rutte, en hoeveel van de 34 procent op Verdonk. Ik heb het idee dat de tweede groep een stuk groter is...quote:Op zondag 23 april 2006 17:36 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Verrassend de swing in de peilingen ten gunste van Rutte.
quote:Het linkse gevaar afwenden
Maud Effting
Toen de strijd tussen Rutte en Verdonk begon, waren ze bij de VVD nog even bevreesd dat het moddergooien in de media kiezers zou gaan kosten. Maar het tegendeel lijkt het geval: de peilingen gaan alleen maar omhoog. De media-aandacht was dan ook overweldigend. Rutte zat de afgelopen weken maar liefst drie keer bij NOVA, verder bij Barend & Van Dorp, Tweevandaag, Buitenhof, Het Elfde Uur, en dan waren er ook nog de journaals, de kranten en de weekbladen. De strijd was zelfs onderwerp van gesprek in RTL Boulevard. Ook ‘Roestvrije Rita’ is voortdurend in beeld. Alleen SBS Shownieuws vindt het gevecht om het VVD-leiderschap nog ‘iets te politiek’.
‘Als ik eerlijk ben, dan krijgen we voor de derde partij van het land wel erg veel aandacht’, zegt Frits Huffnagel, woordvoerder van Rutte, al wil hij natuurlijk niet klagen. ‘Een partij die de aandacht heeft, trekt altijd extra stemmen.’ Maar volgens opiniepeiler Maurice de Hond is het vooral Verdonk die extra stemmen trekt. ‘Het is voor 90 procent Verdonk. Zij wordt gezien als degene die het land kan redden van het linkse gevaar. De airplay op tv speelt wel een rol, maar als de strijd tussen Rutte en minister Dekker was gegaan, dan had dat lang niet zo veel effect gehad. Als Verdonk niet wordt gekozen, ben ik ervan overtuigd dat de VVD na 31 mei zó zes, zeven zetels minder heeft.’
quote:Op zaterdag 22 april 2006 22:25 schreef marky het volgende:
levenservaring. Vuile handen krijgen als directeur van een gevangenis. Het uitschot van de samenleving onder de knoet houden, zien wat er allemaal in een wereld rondloopt etc. Die ervaring doe je niet op op
quote:Op zaterdag 22 april 2006 12:03 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Rutte.![]()
Werkgever die mogelijkheid geven wil nog niet zeggen dat werkgevers er gebruik van gaan maken en m.b.t. het 2e hou ik mijn mond maar dicht.quote:Verdonk: meer ruimte voor belastingvrij extraatje
HILVERSUM - Kandidaat-lijsttrekker Verdonk van de VVD wil dat werkgevers meer ruimte krijgen om hun personeel belastingvrij iets extra's toe te stoppen. „Daarmee kunnen ondernemers hun waardering voor een werknemer uitdrukken”, zei ze zondag tijdens een partijbijeenkomst in Hilversum.
Foto: Foto Anko Stoffels
Op dit moment hebben bedrijven maar beperkte mogelijkheden voor belastingvrije giften. Verdonk wil dat een gratificatie van 250 euro mogelijk wordt zonder dat daarover belasting moet worden betaald.
De hogere belastingvrije gift past in het streven van Verdonk om de werknemers „weer te laten lachen om hun loonstrookje”. In dit verband pleit ze ook voor meer ruimte voor belastingvrij loon in natura. Overigens is staatssecretaris Wijn van Financiën onlangs al met voorstellen daartoe gekomen.
Verdonk herhaalde haar pleidooi om het toptarief in de inkomstenbelasting te verlagen van 52 naar 48 procent. Ook wil ze een lagere vennootschapsbelasting voor met name kleinere bedrijven.
Verdonk zei in Hilversum verder dat ze ertegen is om „steeds maar nieuwe wegen door natuurgebieden aan te leggen”. Volgens haar dreigen er in Nederland kinderen op te groeien die „niet meer weten hoe een koe of schaap eruit ziet”. Verdonk ziet meer in het verbreden van bestaande wegen om de files te bestrijden.
Volgens Verdonk hoeft de VVD niet bang te zijn dat ze uit de partij stapt als ze de strijd om het lijsttrekkerschap verliest van haar tegenstrevers Rutte of Veenendaal. „Ik ga echt niet voor mezelf beginnen.”
Ah toe?quote:Op maandag 24 april 2006 10:40 schreef Loedertje het volgende:
... en m.b.t. het 2e hou ik mijn mond maar dicht.
Ik heb het zelf niet gezien, maar de houding van Rutte lijkt me niet al te goed.quote:Verdonk en Rutte hard in de clinch bij debat
Het eerste debat tussen de VVD-kandidaatlijsttrekkers was fel van toon, maar heeft geen duidelijke winnaar opgeleverd. Minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken) baarde opzien door niet eenduidig te zeggen dat de hypotheekrente-aftrek blijft bestaan.
De twee belangrijkste kandidaten, staatssecretaris Mark Rutte (Onderwijs) en minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken), vlogen elkaar in de haren over onder meer de hypotheekrente-aftrek en het hoogste belastingtarief.
Eigen kracht
Rutte verweet Verdonk niet met nieuwe voorstellen te komen. De volledige afschaffing van de OZB, het verlagen van de winstbelasting van ondernemers, volgens Rutte zijn het allemaal al bestaande plannen. Verdonk sneerde hierop dat een echte leider uitgaat van zijn eigen kracht, en het niet nodig heeft om ‘steeds naar anderen te schoppen en te slaan’.
Opmerkelijk was dat Verdonk geen geen eenduidig antwoord gaf op de vraag of zij vasthoudt aan de hypotheekrente-aftrek, een bij VVD’ers gevoelig onderwerp. Toen Verdonk haar zin begon met ‘Aan het principe van de hypotheekrente-aftrek wordt niet', onderbrak Rutte haar met de opmerking ‘Wees duidelijk Rita, Recht door zee!’. Rutte wil de hypotheekrente-aftrek behouden.
Het debat, het eerste in een reeks van acht, had plaats in een discotheek in Heerhugowaard. Er was geen duidelijke winnaar. De ongeveer tweehonderd aanwezige VVD-leden gaven de twee belangrijkste kandidaten, Rutte en Verdonk, ongeveer evenveel steun. De derde kandidaat, kamerlid Jelleke Veenendaal, deed volgens de aanwezigen voor spek en bonen mee.
De VVD-leden kiezen eind mei hun nieuwe lijsttrekker. Maandag is het tweede debat, in Rotterdam.
Bron: Elsevier
quote:Reportage
Bekvechten of levendig debatteren
Van onze verslaggever Philippe Remarque
HEERHUGOWAARD - Voor de eerste keer gingen Mark Rutte en Rita Verdonk direct met elkaar in debat. Het ging er in Heerhugowaard vinnig aan toe. One-liners tegen eloquentie.
Verdonk en Rutte bedienen in Heerhugowaard ieder hun eigen publiek
‘Ik wil de VVD de grootste maken.’
‘Ik denk dat het helpt dat we dan ook een paar ideeën hebben, Rita.’
Voor het eerst staan Rita Verdonk en Mark Rutte maandagavond rechtstreeks tegenover elkaar voor een zaal vol VVD’ers, en af en toe gaat het er ronduit vinnig aan toe.
Verdonk aan het adres van Rutte: ‘Weet u wat ik nou belangrijk vind? Dat de leider van een liberale partij van de eigen kracht uitgaat en niet gaat schoppen en slaan tegen anderen.’
Als ze even later aarzelt, zegt Mark Rutte pesterig: ‘Duidelijk Rita, recht door zee’. Nog één debat, en de twee zijn op elkaar ingespeeld als Snip en Snap.
Schrikken de VVD’ers van dit gebekvecht in hun anders zo gezellige partij? ‘Nee hoor, ik vind het juist levendig, zegt een partijlid. En Jelleke Veenendaal, de in kanariegeel gestoken derde kandidaat, vindt hij reuze meevallen.
Verdonk en Rutte doen vanavond waar ze goed in zijn. Zij laat robuuste one-liners de zaal in rollen. Het is ‘afspraak is afspraak’ en ‘er kan nog zo veel gesnoeid worden in Nederland’. Ze wil ‘een samenleving waar de schouders eronder gezet worden, iedereen dezelfde taal spreekt en onze waarden en normen leidend zijn’.
Hij is de beste jongen van de klas, eloquent en soepel op alle beleidsterreinen. Als de presentator aan Verdonk vraagt wat haar belastingverlaging van 52 naar 48 procent gaat kosten, antwoordt hij voor zijn beurt: ‘632 miljoen euro.’
Verdonk zegt dat ze ‘hier echt niet voor elk dubbeltje en kwartje’ verantwoording af gaat leggen. Rutte: ‘Ik daag u uit, mevrouw Verdonk. Waarom kiest u voor de hoogste belastingschaal en zet u niet in, zoals ik, op lastenverlaging voor de middeninkomens?’
‘Rutte heeft veel meer parate kennis’, zegt een partijlid uit Opmeer. ‘Dat is straks belangrijk met de andere lijsttrekkers op tv. Als je dat niet hebt slachten ze je af.’
Maar een boer die geen werklozen voor zijn vacatures kan krijgen roept luid ‘Rita for president’ in de zaalmicrofoon, na stevige woorden over jonge mensen die niet bijdragen aan de samenleving. ‘Rutte is zwak. Hij zwalkt overal omheen’, vindt de man.
Als de presentator de VVD-leden aan het einde vraagt vingers op te steken, heeft Rutte toch een meerderheid. Veenendaal krijgt twee steunbetuigingen. ‘Ik had ook heel veel fans kunnen meenemen’, reageert Verdonk na afloop.
quote:Campagneleider en spindoctor volgens Amerikaanse leer
Hij werd bekend als de campagneleider van Leefbaar Nederland en van Pim Fortuyn. Sinds enige weken staat Kay van de Linde te boek als de man achter Rita Verdonks missie partijleider te worden van de VVD.
Door Raoul du Pré
In de nacht van van 9 op 10 februari 2002 verlaat Pim Fortuyn de Hilversumse bovenwoning van Kay van de Linde. Jan Nagel, Broos Schnetz en de andere bestuurders van Leefbaar Nederland kijken hem na, in het volle besef van het naderende onheil. Urenlang crisisberaad heeft niets opgeleverd: de breuk is definitief en de man die daar naar buiten loopt is de kip met de gouden eieren, die nu voor zichzelf zal beginnen.
Alleen Fortuyns campagneleider, Kay van de Linde zelf, vergezelt Fortuyn naar buiten om hem te beschermen tegen de opdringende cameraploegen. Als Fortuyn bij zijn Daimler is gekomen, duwt Van de Linde hem naar binnen. Fortuyn pakt zijn mediamoment (‘ik word minister-president van dit land, vergis je niet’) en rijdt langzaam weg. Tot verbazing van velen blijft Van de Linde achter op de stoep. Met een zwaar hart, maar trouw aan Leefbaar Nederland.
‘Ik moest afstand van hem doen’, zegt Van de Linde later in het boek In de ban van Fortuyn van Jutta Chorus en Menno de Galan. ‘Ik stond op een tweesprong. Het was kiezen tussen twee kwaden. Een bleke partij met principes, maar zonder leider, of een onbetrouwbare leider met succes.’
Pim Fortuyn is hogelijk beledigd, blijkt even later. ‘Dat Kay niet met me mee is gegaan, beschouw ik als verraad.’ Jan Nagel echter spreekt nog altijd met grote waardering over Van de Lindes loyaliteit. ‘Vergeet niet: als Kay toen met Pim mee was gegaan, had hij het succes verzilverd en in één keer zijn naam in de politieke historie geschreven.’ Enkele weken later zit Kay van de Linde te huilen voor de tv als hij ziet hoe Fortuyn in een debat gehakt maakt van zijn tegenstanders Melkert en Dijkstal. ‘Ik ben nog nooit zo verdrietig geweest als op dat moment. Fortuyn was de merknaam van de partij. Zoals Coca Cola zich onderscheidt met z’n label. Haal je dat label weg, dan heb je niets meer.’ Dat Van de Linde er in die korte periode bij Leefbaar Nederland niettemin aardig in is geslaagd zijn naam in Nederland te vestigen, bleek de afgelopen weken. Het nieuws dat hij de campagneleider is van Rita Verdonk in de strijd om het leiderschap van de VVD, schroefde de verwachtingen rond die campagne meteen huizenhoog op. De mannetjesmaker van Fortuyn, een in Amerika geschoolde spindoctor – dat belooft wat. Tegenkandidaat Mark Rutte kan zijn borst natmaken, wordt gezegd: de VVD wacht een harde, op de persoon gerichte campagne. En hoewel zijn vader Wibo van de Linde het met kracht ontkent (‘Kays karakter wordt niet beheerst door revanchegevoelens’), kan Jan Nagel zich heel goed voorstellen wat Van de Linde dezer dagen beweegt: ‘Dit is zijn tweede kans en dit keer wil hij ’m grijpen.’
Meer dan wie ook staat vader Wibo aan de basis van de wording van de gevreesde campagnestrateeg die zijn zoon nu is. Als journalist en programmamaker bij onder meer Tros Aktua is Wibo in de jaren zeventig en tachtig de schrik van links Nederland. Hij staat bekend om zijn pittige rechtse stellingnames, bijvoorbeeld in het kruisrakettendebat. In de vredesbeweging wordt hij gehaat.
Kay, zoon uit Wibo’s eerste huwelijk, erft van zijn vader een brede belangstelling, interesse in de media en de ‘on-Nederlandse drive om met mijn kop boven het maaiveld uit te komen’, zoals hij zelf zegt. Als kleine jongen gaat hij mee naar de tv-studio en kijkt zijn ogen uit. Maar later, op de middelbare school, heeft hij vooral last van de reputatie van zijn vader, waarmee hij wordt gepest: ‘Het was een harde leerschool.’
In 1983 is zijn vader een belangrijke reden om zijn geluk meteen na zijn vwo-examen in Amerika te zoeken. ‘Ik wilde uit zijn schaduw komen en dat kon hier niet.’ Wibo herinnert het zich net wat anders: ‘Er was in die tijd grote werkloosheid. Kay zag zijn kansen somber in. Bovendien is hij, net als ik, niet zo’n studiebol. De Van de Lindes zijn praktisch ingestelde mensen.’
Wibo nam contact op met zijn oude vriend David Garth, eigenaar van de Garth Group, het gerenommeerde politieke campagnebureau in New York. ‘Kay mocht komen’, zegt Wibo, ‘om te beginnen voor een maand, om de afvalbakken te legen en zich op een of andere manier onmisbaar te maken. Na een maand belde hij naar Nederland. Hij zei: Wibo, die zoon van jou is veel beter dan jij.’ Kay kon blijven en begon aan een carrière volgens het patroon van de klassieke Amerikaanse droom. Van de postkamer klom hij in tien jaar tijd op op naar Garths campagneteam. Gewoon door keihard te werken, zal hij later vaak vertellen. Hij assisteert bij de New Yorkse (primary)campagne voor presidents-kandidaat Al Gore in 1988 en 1993 bij de beroemde campagne van de New Yorkse zero tolerance-burgemeester Rudy Giuliani. De ‘nogal heftige’ scheiding van zijn Amerikaanse echtgenote is in 2000 aanleiding terug te keren naar Nederland. Hij solliciteert eerst bij de VVD, waar Hans Dijkstal dan nog de leider is. ‘Een aardige jongeman’, herinnert Dijkstal zich. Maar hij gaat niet met Van de Linde in zee. ‘Zijn plan voor de campagne was wel erg Amerikaans: veel televisie, weinig inhoud, populistisch. Het partijprogramma was van weinig belang. Daar had ik geen zin in.’
Bij Leefbaar Nederland echter is dat geen bezwaar. ‘Die jongen had het heel goed gedaan in Amerika, het land dat ons in alles jaren vooruit is’, zegt oud-dj, platenbaas en Leefbaar-Nederlandbestuurder Willem van Kooten. ‘Ik was onder de indruk van zijn expertise.’ Hij neemt Van de Linde als campagneleider in dienst en betaalt zijn salaris.
Bij Jan Nagel en consorten kan Van de Linde alle inzichten kwijt die hij bij Garth heeft opgedaan. Zeker als Pim Fortuyn erbij komt als lijsttrekker. Hij verzamelt een team van tientallen vrijwilligers om zich heen. Een salaris kan hij zijn personeel niet bieden, wel het gevoel deel uit te maken van een unieke gebeurtenis. ‘Daar is Kay heel goed in’, zegt oud-LN-bestuurslid Jeroen Kemna. ‘Hij riep steeds: jongens, we gaan geschiedenis schrijven. Dit wordt iets wat je nooit meer vergeet!’ Aan de Griekse filosofie ontleent Van de Linde zijn favoriete uitspraak, die altijd van pas komt als om hem heen de twijfel toeslaat: ‘Iedereen zei dat het niet kon. En toen kwam er iemand binnen die niet wist dat het niet kon en die deed het.’
Kemna’s oud-collega Hylke ten Cate herinnert zich Van de Lindes voortdurende gehamer op eenvoud in de communicatie: ‘Wat is onze boodschap? Hoe brengen we die? Hoe maken we het helder?’ Jan Nagel: ‘Kay nam zijn eigenzinnigheden mee. Tegen Pim zei hij: desnoods geef je geen antwoorden op vragen van journalisten. Als je je boodschap maar overbrengt.’
Het hoogtepunt van de Pim-campagne is door de voortijdige breuk met Leefbaar Nederland niet eens doorgegaan, zegt Kemna. ‘Kay had nog van alles in petto. Hij had een mooie oranje Hummer besteld: de Pim-mobiel. Daarmee zou Fortuyn door het land gaan trekken. Het is er niet meer van gekomen.’
Over Van de Lindes invloed op Fortuyn verschillen de meningen. De beroemde aanvaarding-speech van november 2001, inclusief at your service-act, wordt vaak toegeschreven aan Van de Linde maar was bedacht en geschreven door Fortuyn zelf. Kemna: ‘Het was absoluut geen hecht duo. Pim had zijn eigen plan en deed het op zijn manier. Van de campagnevergaderingen herinner ik me vooral dat Pim meestal niet kwam opdagen.’
Uiteindelijk bleek Fortuyns eigenzinnigheid Van de Linde te machtig. In een interview met de Volkskrant schond Fortuyn alle afspraken die hij met het partijbestuur had gemaakt. Het was de aanleiding voor de breuk. Van de Linde zat er bij en keek er naar. ‘Maar wat had hij anders moeten doen?’,vraagt Nagel. ‘Hij had moeilijk de bandrecorder uit kunnen zetten. Fortuyn was niet te sturen.’ Van de Linde gaat in 2002 nog een paar maanden door met Fortuyns opvolger Fred Teeven. Maar zijn geloof in de goede afloop is hij kwijt. Fortuyn wordt vermoord en gaat er postuum met de electorale buit vandoor. Het meest tastbare dat Van de Linde overhoudt aan het avontuur is zijn relatie met de secretaresse van Van Kooten. Zij is nog altijd zijn vriendin en inmiddels ook de moeder van zijn zoon.
De jaren daarna verdient hij zijn brood onder meer als media-consultant, maar hij mist de politiek. ‘Het kriebelt’, zegt hij als begin 2006 de campagne om de raadsverkiezingen losbarst. Sneller dan hij zelf verwacht komt het verlossende telefoontje van Rita Verdonk en is Van de Linde terug waar hij het liefst is: in het heetst van de strijd. Hij doet het gratis, zo blij is hij dat hij terug is aan het politieke front.
Verdonks oneliners (‘Let’s go!’), de aanval op Rutte, de weigering om de debat-agenda van de partij te volgen: critici gruwen ervan en herkennen onmiskenbaar de hand van Van de Linde. De Leeuwardense burgemeester Geert Dales riep Verdonk al op er ‘geen poppenkast’ van te maken. Oud-partijleider Hans Dijkstal ziet met leedwezen hoe Van de Linde via een omweg alsnog zijn invloed heeft gekregen in de VVD. ‘Ik maak me zorgen over het gebrek aan weerstand tegen het populisme dat de politiek in zijn greep heeft. Ik heb grote bezwaren tegen die Idols-achtige manier waarop Van de Linde de politiek benadert.’
Een andere oud-partijleider, Ed Nijpels, zei vorige week dat de ‘mateloos overschatte’ Van de Linde een regelrecht gevaar is voor de VVD. ‘Hij kent de partij niet. Rita profileert zich nu ook te veel als een buitenstaander, met een mager inhoudelijk verhaal.’ Zoals het nu gaat, is Verdonk ‘een door Van de Linde geleid projectiel in de ongewenste richting’.
Buitenstaander Van Kooten acht de kritiek van de partijbaronnen weinig verrassend. ‘Kays tactiek is duidelijk: hij wil met Verdonk juist om die baronnen heen. Want die willen Mark Rutte, die ze goed kennen. Dat is de wet tot instandhouding van het bestaande.’
Daarbij moet iedereen zich afvragen hoe groot de invloed van zo’n campagneleider nou echt is, vindt Van Kooten. Uiteindelijk moet Verdonk het zelf doen. ‘Rijkaard is bij Barcelona een briljante trainer, maar dan wel met Ronaldinho en nog een paar van die geniale gozertjes in het veld. Met Sparta is hij gewoon gedegradeerd. Dat geldt ook voor Kay: je kunt wel briljant zijn, maar zonder het juiste materiaal is het bijna niet te doen.’
Dat John de Mol deze 2 nog niet gestrikt heeft voor een real life soapquote:Op zaterdag 22 april 2006 12:03 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Rutte.![]()
quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:10 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat John de Mol deze 2 nog niet gestrikt heeft voor een real life soap![]()
Dat recht door zee wordt haar toch niet in de mond gelegdquote:Op dinsdag 25 april 2006 10:21 schreef RM-rf het volgende:
Ik vrees een beetje dat Verdonk al in deze campagne kapot gemaakt wordt... het hautaine 'Wees duidelijk Rita, Recht door zee!’ is een slimme truc om iemand op diens eigen woorden te pakken en helaas, ze is er weerloos tegen... iedere nuance die ze nu nog zou willen leggen wordt bij voorbaat al gecounterd met die spreuk...
Verdonk moet nu ieder 'programma' waar ze zelf in gelooft, iedere genuanceerde weloverwogen visie opgeven en gewoon puur op plat populisme inzetten, wil ze niet achtervolgd worden door haar eigen woorden 'recht door zee' te zijn..
Ik betwijfel of ze dat zou kunnen, ik denk eerder dat ze wel populair zal blijven bij het brede volk, een politica met een goed breed imago, maar bij nauwer betrokkenen en zeker bij actieve partijleden zal ze mogelijk door het ijs zakken ...
Bovenal, als het zou lukken deze campagne te winnen, bestaat de mogelijkheid dat Bos haar in debatten precies op dezelfde manier zal aanvallen , en daarmee des te makkelijker de wat links-liberalere VVD'ers van haar afweekt ...
het is oorspronkelijk haar eigen uitspraak geweest, in die persconferentie ...quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat recht door zee wordt haar toch niet in de mond gelegd
Ik ook en begrijp nog steeds helemaal niks van al die aandacht die er aan besteed wordt. Dat dorp heeft waarschijnlijk nog nooit zoveel cameraploegen e.d. bijelkaar gezien. Zal me ook niet verbazen dat er meer pers aanwezig was dan de aanwezige 200 belangstellenden.quote:
quote:Jelleke![]()
![]()
![]()
eerlijk gezegd vond ik jelleke net zo beroerd als de rest. Verdonk was het slechts. Rutte het best, zo van wat ik ervan heb gezien.quote:
Punt is, in een verkiezingscampagne zal Verdonk ook het debat met andere lijsttrekker moeten aangaan, dus mensen als pastors en Wilders aan de rechterzijde en dan weer aan de linkerzijde Marijnissen, Bos ..quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:51 schreef Urquhart het volgende:
Aan de andere kant denk ik dat de VVD meer zetels kan winnen met Verdonk aan het roer.
Dat is inderdaad wel een groot risico, en dat is iets wat Fortuyn wel had en zei niet. Fortuyn had een natuurlijke debatstijl, en wist dat ook met een bepaalde charme te brengen, en dat heeft Verdonk duidelijk niet als ik het gisteren zo zag.quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:59 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Punt is, in een verkiezingscampagne zal Verdonk ook het debat met andere lijsttrekker moeten aangaan, dus mensen als pastors en Wilders aan de rechterzijde en dan weer aan de linkerzijde Marijnissen, Bos ..
Bovendien zal ze geconfronteerd worden met veel kritische journalisten die haar 'hard' kunnen gaan aanpakken....
Hoe gaat Verdonk daarmee om?
Ik vrees dat juist in een campagne Verdonk wel eens grandioos door het ijs zou kunnen zakken en dan juist de VVD enorme verliezen toe zou kunnen brengen ....
Het meeste aanzien heeft ze als betrouwbaar bestuurder, kabinetslid, maar op dat punt moet ze Balkenende duidelijk voor laten gaan en het kan wel eens vanuit populistisch oogpunt moeilijk zijn om het kabinetsbeleid volledig te moeten blijven verdedigen ... valt ze echter het kabinet aan, valt ze ook de basis van haar eigen populariteit aan.... (Bij Rutte speelt dat waarschijnlijk ook deels, maar toch minder dan Verdonk, die het meer moet hebben van haar populariteit buiten de partij VVD, en dus minder kan 'bouwen' op het partijkader)
Dat is nog best subtiel gebrachtquote:Op dinsdag 25 april 2006 16:02 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel een groot risico, en dat is iets wat Fortuyn wel had en zei niet. Fortuyn had een natuurlijke debatstijl, en wist dat ook met een bepaalde charme te brengen, en dat heeft Verdonk duidelijk niet als ik het gisteren zo zag.
Dat denk ik ook. Ze doet geforceerd, probeert popie-er dan popie te zijn, heeft de materie niet in de vingers, en kan na een aantal ad Ruttinems niet verder komen dan zelf janken dat er niet op de persoon moet worden gespeeld.quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:59 schreef RM-rf het volgende:
Ik vrees dat juist in een campagne Verdonk wel eens grandioos door het ijs zou kunnen zakken en dan juist de VVD enorme verliezen toe zou kunnen brengen ....
quote:Op woensdag 26 april 2006 08:08 schreef mariatrepp het volgende:
Leuke column van Martin Bril vandaag in de Volkskrant over Rita: "Ooit had een politicus volgelingen, gelijkgestemden, aanhangers. Rita niet - zij heeft fans."
Politiek komt dus echt wel dichter bij de burgerquote:Op woensdag 26 april 2006 08:08 schreef mariatrepp het volgende:
Leuke column van Martin Bril vandaag in de Volkskrant over Rita: "Ooit had een politicus volgelingen, gelijkgestemden, aanhangers. Rita niet - zij heeft fans."
Tja, wat vervelend toch voor Verdonk dat ze kiest voor een plat-populistische benadering en dat ze daar dan op kan worden aangevallen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:59 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Punt is, in een verkiezingscampagne zal Verdonk ook het debat met andere lijsttrekker moeten aangaan, dus mensen als pastors en Wilders aan de rechterzijde en dan weer aan de linkerzijde Marijnissen, Bos ..
Bovendien zal ze geconfronteerd worden met veel kritische journalisten die haar 'hard' kunnen gaan aanpakken....
Het meeste aanzien heeft ze als betrouwbaar bestuurder, kabinetslid, maar op dat punt moet ze Balkenende duidelijk voor laten gaan en het kan wel eens vanuit populistisch oogpunt moeilijk zijn om het kabinetsbeleid volledig te moeten blijven verdedigen ... valt ze echter het kabinet aan, valt ze ook de basis van haar eigen populariteit aan.... (Bij Rutte speelt dat waarschijnlijk ook deels, maar toch minder dan Verdonk, die het meer moet hebben van haar populariteit buiten de partij VVD, en dus minder kan 'bouwen' op het partijkader)
Dat is imho al het geval. Mijn indruk na het debat in Heerhugowaard was dat ze de inhoud nauwlijks beheerst. En heel arrogant denkt dat haar imago van harde rechtse tante genoeg is om Rutte te verslaan.quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:59 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Maar zou je in dit geval ook niet Wouter Bos in kunnen vullen i.p.v. Verdonk?quote:Op woensdag 26 april 2006 22:24 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Politiek komt dus echt wel dichter bij de burger![]()
Dat zeg ik helemaal niet maar ze is wel meer bezig met het uitschot van de samenleving veel meer dan iemand die in het buitenland voor de shell bezig is of op een afdeling personeelszaken van een concern. Ze maakt op dit moment al veel meer mee dan Rutte die nog bij zijn moeder op de koffie kan zonder dat hij van te voren het bij de politie moet aanvragen. Rita heeft een van de zwaarste functies in de politiek op dit moment.quote:Op maandag 24 april 2006 10:38 schreef Loedertje het volgende:
[..]
![]()
Jij denkt werkelijk dat een directeur van een gevangenis in aanraking komt met de gedetineerden?
Sorry hoor, beleidsmatig is hij bezig met het reilen en zeilen van een bajes en van zeer dichtbij maakte ik mee dat at soort mensen ladderzat van feestjes en bijeenkomsten wegreden onderwijl lachend dat er mensen vastzaten voor drankovertredingen maar dat zij dan min of meer *onschendbaar * waren omdat men bij aanhouding doorgaans met een knipoog naast het tonen van rijbewijs en autopapieren ook even terloops de toegangspasjes en personeelskaarten lieten zien.
Beetje vaag dat je zo'n functie ziet als *ervring met het omgaan met de afdeling bevolking van een inrichting.
Uiteraard komen ze *weleens* in aanraking met die bevolking aldaar maar dat is meer uitzondering dan regel.
Inderdaadquote:Op woensdag 26 april 2006 08:08 schreef mariatrepp het volgende:
Nou ja, dit is natuurlijk an sich al een probleem waarmee Verdonk mogelijk komt te zitten. Ze mag dan wel mogelijk een grote populariteit onder het electoraat genieten, met alleen dat kom je er niet. Minstens zo essentieel zijn een goed gefundeerd partijkader en een uitgebreid netwerk in politieke en bestuurlijke kringen. Verdonk kan het echt niet alleen in de rol van outsider bolwerken; ze zal de rest van de VVd hard nodig hebben, en het is dwaas om met controversiele uitspraken juist die zo onmisbare kaders van je te vervreemden.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:21 schreef RM-rf het volgende:
Ik betwijfel of ze dat zou kunnen, ik denk eerder dat ze wel populair zal blijven bij het brede volk, een politica met een goed breed imago, maar bij nauwer betrokkenen en zeker bij actieve partijleden zal ze mogelijk door het ijs zakken ...
Ik denk dat het bij Bos een combinatie van beiden is.quote:Op donderdag 27 april 2006 16:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
Maar zou je in dit geval ook niet Wouter Bos in kunnen vullen i.p.v. Verdonk?
Of komen zijn stemmen meer door de aversie tegen de huidige regering?
Nederland is een constitutionele monarchie.quote:Op maandag 1 mei 2006 17:40 schreef Lipvis het volgende:
Verdonk for President
Exquise me? Baking powder?quote:Op dinsdag 2 mei 2006 02:22 schreef Seneca het volgende:
Hoewel ik Rutte inhoudelijk het sterkst vind, vind ik het wel zwak dat hij Rita aanvalt op het feit dat ze niet duidelijk zou zijn. Zo geef je het beeld af dat nuancering een vorm van zwakte zou zijn.
Het is nog steeds Verdonk met haar "afspraak is afspraak" en gestrooi met daadkracht en rechtlijnigheid dat dat beeld voornamelijk geeft. Rutte zou je hoogstens opportunistisch kunnen noemen.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 02:22 schreef Seneca het volgende:
Hoewel ik Rutte inhoudelijk het sterkst vind, vind ik het wel zwak dat hij Rita aanvalt op het feit dat ze niet duidelijk zou zijn. Zo geef je het beeld af dat nuancering een vorm van zwakte zou zijn.
Eensch.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 18:17 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Het is nog steeds Verdonk met haar "afspraak is afspraak" en gestrooi met daadkracht en rechtlijnigheid dat dat beeld voornamelijk geeft. Rutte zou je hoogstens opportunistisch kunnen noemen.
Wat een vastberadenheid, wat een nobel streven...quote:Als ze in mei tot lijsttrekker wordt gekozen, zal ze minister blijven."Ik blijf tot het eind minister en ga niet tussentijds de Kamer in"
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
Take it easy, just imagine Heather Locklear in a forest.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 09:38 schreef Verbal het volgende:
[..]
Exquise me? Baking powder?
Je wilt hier toch niet serieus poneren dat mevrouw Verdonk in deze 'campagne' het toonbeeld van nuance is
V.
Uiteindelijk zullen ze in de verkiezingscampagne wel bijdraaien. Nu gaat het er immers om om de VVD-leden te overtuigen en een groot deel daarvan is nu eenmaal voorstander van een a-sociaal beleid.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 19:11 schreef pberends het volgende:
Is de harde toon van het debat tussen de 2 een voorpost van het harde aso beleid van de VVD? Het lijkt er verdomd veel op.
rutte is net zon schreeuwlelijk als Marijnissen en Bos. Dus idd in die categorie valt alles samen. Maarja, rutte of verdonk ( liever verdonk .. rutte verneukt de studenten nogal ) ik hoop dat vvd toch inmekaar keldert. Al snap ik wel als je beetje poen hebt wel voor zon partij stemt. Maar hoop toch dat de winst uitvalt naar pvda/sp/cda.quote:Op vrijdag 21 april 2006 18:40 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Hetgeen dan tot instabiliteit in het kabinet zal leiden.
Ik betwijfel trouwens of een Verdonk in staat zal zijn om een jaar lang hoog te blijven scoren in de peilingen. Sowieso vermoed ik dat ze het in debatten zal verliezen van Marijnissen en Bos en zelfs van Balkenende. Wat dat betreft denk ik dat een Rutte een betere kandidaat is voor de VVD.
Nee. Ze stond niet op de lijst, dus kan ze niet in de Kamer komen.quote:Op woensdag 3 mei 2006 09:30 schreef pberends het volgende:
Iemand kan toch z'n zetel opgeven en dan kan Rita plaatsnemen?
Hah, en rutte brult niet? Die brult net zo hard als rita. Rita hoeft maar iets te zeggen en rutte( hij verneukt ons studentenlevenquote:Op woensdag 3 mei 2006 17:42 schreef Falco het volgende:
Rita Verdonk moet niet zo brullen als ze een menigte toespreekt. Het komt erg gemaakt over en ik raak er allesbehalve onder de indruk van. Wat mij betreft mag Rutte de VVD-kar trekken.
Rutte laat zich alleen maar een beetje meeslepen door Rita.quote:Op woensdag 3 mei 2006 18:59 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hah, en rutte brult niet? Die brult net zo hard als rita. Rita hoeft maar iets te zeggen en rutte( hij verneukt ons studentenleven) dondert er over heen. Ik hoop dat het rita wordt
http://www.webwereld.nl/ref/rss/41019quote:Studenten willen open lijsttrekkersverkiezingen via internet
Vrijdag 5 mei 2006, 12:32 - Via hetnieuwestemmen.nl kan iedereen zich registreren om vervolgens te stemmen op een lijsttrekker. Lid zijn van een politieke partij is voor deze stem niet nodig.
Door Evan Schaafsma
Twintig studenten en een aantal recent afgestudeerden lanceren hetnieuwestemmen.nl. Op deze website kan iedereen die een stem wil uitbrengen op een lijsttrekker van een politieke partij, zijn mobiele telefoonnummer opgeven. Vervolgens ontvangt de kiezer een smsje met een wachtwoord, waarna hij op de website zijn stem kan uitbrengen.
Technici van de TU Delft ontwikkelden een systeem waarbij anoniem en maximaal één keer gestemd kan worden. Fraude valt niet helemaal uit te sluiten. "Mensen die twee mobiele telefoons hebben, kunnen twee keer stemmen", verklaart Jelmer Alberts van Het Nieuwe Stemmen tegenover Webwereld . De initiatiefnemers richten zich vooral op de strijd om het lijsttrekkerschap van de VVD, die op dit moment veel aandacht krijgt. Alberts relativeert het fraude-risico met de opmerking dat 'we inschatten dat het aantal mensen met twee mobiele telefoons ongeveer gelijk verdeeld is over de Rutte- en Verdonk-stemmers'.
Initiatiefnemer Godert van Gendt vindt het belangrijk dat kiezers ook op lijsttrekkers kunnen stemmen als ze niet lid zijn van de partij van de lijsttrekker. Van Gendt neemt daarbij het Amerikaanse systeem als voorbeeld. "Daar kan iedereen zich registreren als aanhanger van een partij en stemt daardoor mee bij de verkiezing van de partijleider. Het lidmaatschap is daar niet nodig." De jongeren die het idee ontwikkeld hebben noemen het dan ook een 'aanhangersraadpleging' als alternatief voor de 'ledenraadpleging' die politieke partijen nu gebruiken om lijsttrekkers te kiezen.
De studenten achter Het Nieuwe Stemmen zijn zelf leden van de PvdA, VVD, D66 en CDA. Ze willen nieuwe inbreng van jongeren stimuleren om 'vergrijsde verenigingen' die anders 'ten dode zijn opgeschreven' te redden.
Kandidaatlijsttrekkers Rutte en Verdonk van de VVD steunen de plannen, evenals D66-minister van bestuurlijke vernieuwing Alexander Pechtold. Hij zal zaterdagochtend tijdens de lancering van Het Nieuwe Stemmen op Het Plein in Den Haag als eerste zijn stem uitbrengen. [eind]
Nee, dan gaat het naar de eerst volgende in de VVD rij, en Verdonk zit niet in die rijquote:Op woensdag 3 mei 2006 09:30 schreef pberends het volgende:
Iemand kan toch z'n zetel opgeven en dan kan Rita plaatsnemen?
http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/binnenland/article522531.ecequote:VVD-jongeren kiezen voor Rutte
anp | Gepubliceerd op 06 mei 2006, 22:41
Laatst bijgewerkt op 06 mei 2006, 22:51
UTRECHT - Leden van de JOVD, de jongerenorganisatie van de VVD, willen dat Mark Rutte de partij gaat leiden. Tijdens een informele ledenraadpleging zaterdagavond in Utrecht kwam hij als favoriete lijsttrekker uit de bus.
Rutte kreeg 39 van de zestig uitgebrachte stemmen. Zijn belangrijkste tegenstrever Rita Verdonk eindigde op de tweede plaats met 19 stemmen. De derde kandidaat-lijsttrekker Jelleke Veenendaal kreeg twee stemmen. Het hoofdbestuur van de JOVD had zich eerder al achter de kandidatuur van Rutte geschaard.
Maar dat was tegen het zere been van diverse afdelingen van de jongerenorganisatie. Ze vonden dat het bestuur zich te vroeg had uitgesproken en dat de leden eerst geraadpleegd hadden moeten worden. Daarom hielden ze zelf een ledenraadpleging.
Voorafgaand daaraan presenteerden Rutte, Verdonk en Veenendaal zich in de sociëteit van het Utrechtsch Studenten Corps aan de jongeren. Ook gingen ze in op vragen uit de zaal. Van een onderling debat tussen de kandidaat-lijsttrekkers was echter geen sprake, wat niet iedereen kon waarderen. Verdonk zei dat dat nu eenmaal zo was afgesproken.
Tot het bittere eind
Veenendaal stelde dat ze niet het gevoel heeft dat ze voor spek en bonen aan de strijd om het lijsttrekkerschap meedoet. Ze zei dat ze steeds meer op gang komt en ,,tot het bittere eind'' doorgaat. Veenendaal vertelde na afloop dat ze deze week 25.000 brieven heeft gestuurd naar alle VVD-leden van wie de partij geen e-mailadres heeft om hen op haar standpunten te wijzen.
Tijdens de bijeenkomst zei Veenendaal dat ze in tegenstelling tot Rutte en Verdonk wel een discussie in de VVD wil over de hypotheekrenteaftrek. Hoe ver ze daarin wil gaan, liet ze in het midden. Wel benadrukte ze dat ze huiseigenaren met een modaal inkomen of minder met rust wil laten. Veenendaal pleitte er verder voor de overdrachtsbelasting te schrappen, omdat die ,,nergens op slaat''.
Rutte, die na zijn overwinning door Verdonk werd gezoend, zei dat hij met nog meer inzet campagne zal voeren. ,,We gaan van de VVD de grootste partij van Nederland maken'', riep hij. Eerder op de avond stelde Verdonk dat zij de enige is die ,,Wouter Bos uit het Catshuis kan houden'' en dat de VVD alleen onder haar leiding de grootste partij kan worden.
Ze reageerde er ook wel heel erg benepen opquote:Op zondag 7 mei 2006 11:44 schreef pberends het volgende:
Haha, dat die doos nog in '94 PvdA stemde terwijl Bolkestein al lang zijn kritiek had geuit. Mooie actie van Rutte, dit is gewoon niet uit te leggen.
Ze stond goed voor paal inderdaad, en geef dan ook gewoon toe dat je dat gedaan hebt.quote:Op zondag 7 mei 2006 11:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Ze reageerde er ook wel heel erg benepen op![]()
"Rutte was niet bij mij in het stemhokje"
Heeft ze het nou gestemd of niet? Draaikontin.
Ze zou het gezegd hebben in het radiointerview waarin ze plotseling bekend maakte erover na te denken kandidaat voor het lijsttrekkerschap te willen worden...quote:Op zondag 7 mei 2006 11:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Ze reageerde er ook wel heel erg benepen op![]()
"Rutte was niet bij mij in het stemhokje"
Heeft ze het nou gestemd of niet? Draaikontin.
quote:Naast deze scoop wist interviewer Tijs van den Brink (EO) Verdonk tevens te ontfutselen dat zij in elk geval tot 1994 Wim Kok stemde, en het leek er zelfs op dat zij in 1998 ook nog niet het Bolkestein-licht had gezien, alhoewel ze later toch wel zeker leek te weten na Paars I van de PvdA te zijn genezen: "op het moment dat u [vdBrink] bedoelt, stemde ik VVD".
http://www.sargasso.nl/ar(...)at-lijsttrekker-vvd/
Dat interview, daar was geen woord Spaans bij. Ik vind het ook wat slap hoe ze daar gisteren op reageerde, daaruit bleek wel dat het zo was. Ze staat toch voor wat ze zegt en doet? Dan moet ze daar ook voor staan.quote:Op zondag 7 mei 2006 11:49 schreef Kozzmic het volgende:
Ze zou het gezegd hebben in het radiointerview waarin ze plotseling bekend maakte erover na te denken kandidaat voor het lijsttrekkerschap te willen worden...
De toon van het debat is te negatief... Waar hebben we dat ook al weer eerder gehoord?quote:Verdonk stoort zich aan harde campagne Rutte
ALMERE (ANP) - VVD-kandidaat-lijsttrekker Rita Verdonk stoort zich aan harde campagne die haar belangrijkste concurrent Mark Rutte voert in de strijd om het leiderschap van de partij.
Zondag, toen ze een boottochtje bij Almere maakte, gaf Verdonk in RTL Nieuws aan de toon te negatief te vinden, net als tijdens de VVD-campagne in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. ,,Je ziet het nu weer gebeuren met een negatieve lijn naar mij toe'', zei Verdonk. De harde toon in de gemeenteraadscampagne werd gekozen onder leiding van Rutte die toen campagneleider was.
Rutte heeft Verdonk de afgelopen week tijdens de campagne voor het VVD-lijsttrekkerschap aangevallen op haar vermeende onduidelijkheid over onderwerpen als hypotheekrenteaftrek en vrijheid van onderwijs. De VVD-leden kunnen vanaf woensdag stemmen op de nieuwe VVD-leider. Behalve Verdonk en Rutte is ook Kamerlid Jelleke Veenendaal kandidaat. Op 1 juni is de lijsttrekker voor de parlementsverkiezingen van volgend jaar bekend.
Verdonk die iemand anders verwijt te hard te zijnquote:Op maandag 8 mei 2006 09:02 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De toon van het debat is te negatief... Waar hebben we dat ook al weer eerder gehoord?
Het was Verdonk die tijdens haar eerste speech uithaale naar Rutte. Hij zei toen dat hij hoopte dat Verdonk in vervolg op de inhoud zou debateren. Daarna heeft ze hem nog een keer aangepakt. Sindsdien is Rutte verder gegaan op de manier zoals hij camapgne voerde tegen de pvda.quote:Op maandag 8 mei 2006 09:02 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De toon van het debat is te negatief... Waar hebben we dat ook al weer eerder gehoord?
ze zegt: ''ik zie die lijn nu ook naar mij toe'' of iets in die trend. Bedoelt ze daar nu mee dat ze net als Fortuyn zo wordt aangepakt? Om maar weer de link met fortuyn en zijn zetels te kunnen leggen.quote:Op maandag 8 mei 2006 09:25 schreef SCH het volgende:
[..]
Verdonk die iemand anders verwijt te hard te zijn![]()
![]()
Ik krijg door dit soort uitlatingen ook wel het idee dat Verdonk niet meer is als een buikspreekpop van Kay van der Linden.quote:Op maandag 8 mei 2006 15:31 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
ze zegt: ''ik zie die lijn nu ook naar mij toe'' of iets in die trend. Bedoelt ze daar nu mee dat ze net als Fortuyn zo wordt aangepakt? Om maar weer de link met fortuyn en zijn zetels te kunnen leggen.
Of ze bedoeld de anti-pvda campagne van Rutte en dat dat nu op Verdonk wordt toegepast. Toen vond Verdonk het allemaal heel terecht en inhoudelijk oke. Nu ze zelf de lul is ineens niet meer. Is dat haar daadkracht?![]()
In beide gevallen is het een hypocriete doos![]()
Het ging inderdaad om die anti-PvdA campagne. Maar waaruit blijkt dat ze het eens was met die tactiek ten tijde van de gemeenteraadsverkiezingen?quote:Op maandag 8 mei 2006 15:31 schreef One_of_the_few het volgende:
Of ze bedoeld de anti-pvda campagne van Rutte en dat dat nu op Verdonk wordt toegepast. Toen vond Verdonk het allemaal heel terecht en inhoudelijk oke. Nu ze zelf de lul is ineens niet meer.
Naar buiten toe ieder geval was ze het er niet mee oneens.quote:Op maandag 8 mei 2006 15:57 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Het ging inderdaad om die anti-PvdA campagne. Maar waaruit blijkt dat ze het eens was met die tactiek ten tijde van de gemeenteraadsverkiezingen?
Hoor hoor.quote:Op maandag 8 mei 2006 15:27 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Het was Verdonk die tijdens haar eerste speech uithaale naar Rutte. Hij zei toen dat hij hoopte dat Verdonk in vervolg op de inhoud zou debateren. Daarna heeft ze hem nog een keer aangepakt. Sindsdien is Rutte verder gegaan op de manier zoals hij camapgne voerde tegen de pvda.
Nu is het ineens Verdonk die begint te zeuren dat Rutte zo harde campagne voert.![]()
Steevast antwoord ze dan. ''Weet je wat ik liberaal vindt, ik ga uit van mijn eigen kracht''![]()
![]()
Herkenbaar!quote:Op dinsdag 9 mei 2006 16:43 schreef Sickie het volgende:
Wat een gemekker over een lijsttrekkersverkiezing. En dan met name door mensen die niet eens op de partij stemmen.![]()
Alsof jij nooit mekkert op alles wat links moet zijnquote:Op dinsdag 9 mei 2006 16:43 schreef Sickie het volgende:
Wat een gemekker over een lijsttrekkersverkiezing. En dan met name door mensen die niet eens op de partij stemmen.![]()
Correct.quote:Op dinsdag 9 mei 2006 16:57 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Alsof jij nooit mekkert op alles wat links moet zijn
het begin van het einde voor Verdonk. Kan er eigenlijk niet op wachtenquote:Op woensdag 10 mei 2006 08:44 schreef SCH het volgende:
Vandaag begint het stemmen
Zijn campagne met Pim was toch redelijk succesvol, zijn zusje kon idd geen deuk in een pakje boter slaan.quote:Op maandag 8 mei 2006 15:41 schreef Verbal het volgende:
Waarom wordt die Van der Linde nog steeds ingehuurd? Hij heeft nog niets van de grond gekregen. Maar ja, hij is in Amerika geweest, dus dat wil wel wat zeggen. Of zo.
V.
Fortuyn was zo succesvol doordat die heel veel van zichzelf bijdroeg, de speech bij Leefbaar nederland was door Fortuyn zelf geschreven en ook de spreuk 'At your Service'...quote:Op woensdag 10 mei 2006 10:00 schreef FreedonNadd het volgende:
Zijn campagne met Pim was toch redelijk succesvol
Kan je ergens tussenstanden zien?quote:Op woensdag 10 mei 2006 08:44 schreef SCH het volgende:
Vandaag begint het stemmen
De eerste tussenstand is 5000.quote:Op woensdag 10 mei 2006 17:40 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Kan je ergens tussenstanden zien?
Veel mensen gebruiken de post. Laat dat nou net het medium zijn dat Veenendaal heeft gebruikt om campagne te voeren.quote:Ruim 5000 VVD'ers stemden op eerste dag
DEN HAAG (ANP) - Ongeveer 5700 VVD-leden hebben woensdag hun stem uitgebracht op de kandidaat-lijsttrekker van hun voorkeur. De in totaal bijna 40.000 VVD-leden hebben nog tot 25 mei de tijd om te bepalen wie de partij gaat aanvoeren op weg naar de verkiezingen in 2007: Rita Verdonk, Mark Rutte of Jelleke Veenendaal.
De VVD'ers kunnen stemmen per post, via internet of de telefoon. Woensdag, de eerste dag dat kon worden gestemd, bleken 4500 stemmen per post te zijn uitgebracht. Via internet gebeurde dat ruim duizend keer, zo meldde de VVD woensdag.
De ledenraadpleging sluit donderdag 25 mei om 04.00 uur. De uitslag wordt 31 mei bekendgemaakt in het Okura hotel in Amsterdam.
je denkt toch niet dat ze een kans heeft?quote:Op woensdag 10 mei 2006 21:11 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De eerste tussenstand is 5000.
[..]
Veel mensen gebruiken de post. Laat dat nou net het medium zijn dat Veenendaal heeft gebruikt om campagne te voeren.
Zijn ze alledrie nog in de race bij jouw? Of gaat het tussen rutte of Verdonk?quote:Op woensdag 10 mei 2006 22:20 schreef marky het volgende:
Vandaag een mailtje gehad van Jelleke Veenendaal en een brief van Rita het wachten is op post van Rutte. Zal wel ergens rond het einde van de stemperiode zijn dat ik ga stemmen. Ik heb nog steeds geen idee.
Ik denk niet dat Veenendaal echt een kans maakt bij mij of ik ga haar gebruiken als vluchtheuvel als ik echt niet weet wie ik moet kiezen.quote:Op woensdag 10 mei 2006 22:24 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Zijn ze alledrie nog in de race bij jouw? Of gaat het tussen rutte of Verdonk?
Dat de VVD in de peilingen nu zo goed scoort wil ik anders toch wel aan Rita toeschrijvenquote:Op woensdag 10 mei 2006 23:02 schreef SCH het volgende:
Hoezo piekt Rita te vroeg? Ik heb niet het idee dat ze aan de winnende hand is eigenlijk.
Ja maar dat heeft weinig tot niets met de stemming onder de VVD-leden te maken.quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:05 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat de VVD in de peilingen nu zo goed scoort wil ik anders toch wel aan Rita toeschrijven![]()
Waarom?quote:En hopelijk stemmen de VVD-leden in meerderheid ook voor haar![]()
Bij de VVD kiezers is ze anders behoorlijk populair. Populairder dan Rutte. Ook is het effect in de peilingen na haar kandidaatstelling duidelijk.quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:02 schreef SCH het volgende:
Hoezo piekt Rita te vroeg? Ik heb niet het idee dat ze aan de winnende hand is eigenlijk.
Het gaat om de leden nu. Niet om de kiezers.quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:12 schreef marky het volgende:
[..]
Bij de VVD kiezers is ze anders behoorlijk populair. Populairder dan Rutte. Ook is het effect in de peilingen na haar kandidaatstelling duidelijk.
Bij de leden is ze ook populairder dan Rutte.quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:13 schreef SCH het volgende:
[..]
Het gaat om de leden nu. Niet om de kiezers.
Oh, hoe weet je dat. Dat weet tot nu toe niemand namelijk omdat niemand het ledenbestand kent.quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:15 schreef marky het volgende:
[..]
Bij de leden is ze ook populairder dan Rutte.
Wel lachen als je je bedenkt dat de VVD op het idee van deze lijsttrekkersstrijd is gekomen nadat de PvdA al in 2002 het 'goede' voorbeeld gaf.quote:PvdA kan leren van open strijd VVD
Toen het gevecht voor het lijsttrekkerschap losbarstte, riep het gilde der behoudzuchtige commentatoren in koor dat dit de VVD een flinke portie stemmen zou gaan kosten. Een paar weken later is die partij de top van haar electorale kunnen aan het naderen. Het publiek snakt niet alleen naar echtheid, maar verlangt ook naar directe democratie. En dat is wat de VVD momenteel geeft. Alles open en bloot, hard tegen hard, in de publieke arena. Voorlopig lijken de achterkamertjes van de oude politiek dichtgespijkerd. Al die venijnige stukjes, al die spottende keuteltjes op de achterpagina’s helpen niet meer: de liberalen zitten in de peilingen op het verbijsterende aantal van 36 zetels (M. de Hond). De kloof met de PvdA, merkte Verdonk gisteren triomfantelijk op, is van 30 zetels tot 11 teruggebracht. Pijnlijker voor de krantenideologen die overal en altijd een gevecht tussen goed en kwaad ontwaren als het om Verdonk gaat, is dat hun vaste zwarte schaap heel wat linkse stemmetjes aan het afsnoepen is. Sinds het begin van de VVD-campagne hebben PvdA, SP en GroenLinks hun virtuele meerderheid als een zakje ijsblokjes in een teiltje lauw water zien smelten. Idee voor de sociaal-democraten: organiseer als de bliksem een flinke serie publieke debatten tussen Wouter Bos en zijn potentiële uitdager Paul Scheffer.
http://www.trouw.nl/dever(...)an+open+strijd+VVD++
Mag hopen dat de VVD leden een goede afweging maken tussen Verdonk enquote:Op woensdag 10 mei 2006 23:15 schreef marky het volgende:
[..]
Bij de leden is ze ook populairder dan Rutte.
Waarom wordt Rutte nou eigenlijk zo links-liberaal gevonden? ik snap wel dat Verdonk geprofileerd wordt aan de hand van haar asielbeleid en daarom als rechtser (hoewel een streng immigratiebeleid weinig met liberalisme van doen heeft) dan Rutte wordt gezien, maar ik heb nog geen goede analyse van de standpunten van Rutte gezien waaruit duidelijk naar voren komt dat hij links-liberaal is.quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:36 schreef Zendgemachtigde het volgende:
[..]
Mag hopen dat de VVD leden een goede afweging maken tussen Verdonk en
Rutte, die ik zie als een ed Nijpels zonder ed Nijpels uitstraling, zodat de VVD
een goede verkiezingsuitslag neer kan zetten.
Dat is de enige manier om het maximale uit het partijprogramma te halen.
Hopelijk zien de links-liberale VVD'ers ook in dat dat de beste manier is om ook
na de verkiezingen hun thema-punten op de agenda te krijgen.
Dus ik heb er alle vertrouwen in dat het Rita Verdonk zal worden.![]()
![]()
Inderdaad, maar zolang Sylvain de PvdA maar kan bashen is het allang goed. Het enige verschil tussen deze verkiezing en die van de PvdA is dat er nu twee serieuze kandidaten tegenover elkaar staan. De strijd tussen Wouter Bos en Klaas de Vries was natuurlijk een wassen neus.quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:34 schreef Kozzmic het volgende:
Ephimenco in Trouw:
[..]
Wel lachen als je je bedenkt dat de VVD op het idee van deze lijsttrekkersstrijd is gekomen nadat de PvdA al in 2002 het 'goede' voorbeeld gaf.
Jeltje van Nieuwenhoven deed het destijds toch niet zo verkeerd. De Vries had volgens mij niet meer dan 10 procent van de stemmen. Maar goed, het ging hier wel om een ex-minister en een ex-kamervoorzitter die werden verslagen. Noem het maar een 'wassen neus'.quote:Op donderdag 11 mei 2006 00:06 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Inderdaad, maar zolang Sylvain de PvdA maar kan bashen is het allang goed. Het enige verschil tussen deze verkiezing en die van de PvdA is dat er nu twee serieuze kandidaten tegenover elkaar staan. De strijd tussen Wouter Bos en Klaas de Vries was natuurlijk een wassen neus.
Ik ben geen vvd lid. Maar ik zou geen verdonk stemmen. Ik vind haar verschikkelijk slecht inhoudelijk. En in de debatten is ze ook zwaar onder de maat. Tegen Bos, marijnissen, rouvoet en balkenende zal ze het afleggen. Daar geef ik rutte meer kans in. Dan kan het zo zijn dat ze nu te vroeg piekt. je hebt niks aan peiling zetels als ze de debatten verliest, keer op keer. Dan zak je vanzelf en dat is niet meer recht te trekken dan.quote:Op woensdag 10 mei 2006 22:59 schreef marky het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Veenendaal echt een kans maakt bij mij of ik ga haar gebruiken als vluchtheuvel als ik echt niet weet wie ik moet kiezen.
Probleem is een beetje dat ik het verhaal van Rutte het sterkst vind maar hem als persoon zwak. Ik vind het een te soft type. Rita is meer van het doordouw type wat ik graag als leider zie en die ook niet te bang is om dingen te zeggen. Inhoudelijk is ze gewoon zwakker en een niet al te beste debater (dat was Bolkestijn overigens ook niet maar dat was wel een man met kennis van zaken).
Wat het electoraal betekent weet ik ook niet. Rita scoort nu maar piekt ze niet te vroeg? Is Rutte niet een slow starter??
Dat zijn zo van die dingen waar ik dus nog niet uit ben.
Ik moet je eerlijk zeggen dat buiten het bijzonder onderwijs, Rutte fel voorstander enquote:Op donderdag 11 mei 2006 00:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waarom wordt Rutte nou eigenlijk zo links-liberaal gevonden? ik snap wel dat Verdonk geprofileerd wordt aan de hand van haar asielbeleid en daarom als rechtser (hoewel een streng immigratiebeleid weinig met liberalisme van doen heeft) dan Rutte wordt gezien, maar ik heb nog geen goede analyse van de standpunten van Rutte gezien waaruit duidelijk naar voren komt dat hij links-liberaal is.
Naast het feit dat vooral Jeltje van Nieuwenhoven een echte serieuse kandidaat was, was Wouter Bos destijds nog lang niet de 'onaantastbare' leider die hij nu binnen de PvdA is. Men dacht dat het te vroeg voopr hem zou zijn, qua leeftijd en politieke ervaring in verhouding met Klaas de Vries en Van Niuewenhoven.quote:Op donderdag 11 mei 2006 00:06 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Inderdaad, maar zolang Sylvain de PvdA maar kan bashen is het allang goed. Het enige verschil tussen deze verkiezing en die van de PvdA is dat er nu twee serieuze kandidaten tegenover elkaar staan. De strijd tussen Wouter Bos en Klaas de Vries was natuurlijk een wassen neus.
quote:Alleen VVD'ers die al per 1 januari van dit jaar lid waren, mogen meedoen aan de lijsttrekkersverkiezing. Het heeft dus voor aanhangers van één van de kandidaten geen zin zich op de valreep nog snel aan te melden.
Nee, niet serieus. HIj heeft snel gezegd dat hij niet beschikbaar was ivm de Uruzgan missie.quote:Op donderdag 11 mei 2006 08:42 schreef sizzler het volgende:
Ik heb het nieuws rond dit item niet helemaal gevolgd, maar was Kamp ooit een optie?
Klopt. Maar de inschrijfperiode is nu voorbij.quote:Op donderdag 11 mei 2006 08:46 schreef Sidekick het volgende:
Zowel Rutte als Verdonk hebben gezegd dat ze niet beschikbaar waren, maar zij kwamen daarop terug.
Ach kom, die verkiezing is nooit spannend geworden. Ik geloof dat Bos iets van 60% kreeg, Jeltje 25 en Klaas 15. Ik kan me niet herinneren dat het toen net zo'n strijd was als nu.quote:Op donderdag 11 mei 2006 08:17 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Naast het feit dat vooral Jeltje van Nieuwenhoven een echte serieuse kandidaat was, was Wouter Bos destijds nog lang niet de 'onaantastbare' leider die hij nu binnen de PvdA is. Men dacht dat het te vroeg voopr hem zou zijn, qua leeftijd en politieke ervaring in verhouding met Klaas de Vries en Van Niuewenhoven.
Er was ook stukken midner mediaaandacht. Komt ook omdat er niet zo'n controversieel figuur als Verdonk bij de PvdA meedeed.quote:Op donderdag 11 mei 2006 09:50 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ach kom, die verkiezing is nooit spannend geworden. Ik geloof dat Bos iets van 60% kreeg, Jeltje 25 en Klaas 15. Ik kan me niet herinneren dat het toen net zo'n strijd was als nu.
Jeltje kreeg 32% overigens. Maar imho kan Verdonk ook met dergelijke cijfers van Rutte winnen, maar dan achteraf roepen dat het niet spannend is slaat dan ook nergens op.quote:Op donderdag 11 mei 2006 09:50 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ach kom, die verkiezing is nooit spannend geworden. Ik geloof dat Bos iets van 60% kreeg, Jeltje 25 en Klaas 15. Ik kan me niet herinneren dat het toen net zo'n strijd was als nu.
Das waarquote:Op woensdag 10 mei 2006 23:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja maar dat heeft weinig tot niets met de stemming onder de VVD-leden te maken.
Omdat ik voor Verdonk ben, qua standpunten verschillen ze niet veel van elkaar, ze hebben beiden hun voor en nadelen die elkaar naar mijn mening goed in balans houden. Persoonlijk vind ik ze beiden even goed, dus dan kijk ik maar naar het effect. Ik denk dat Verdonk voor veel meer zetels gaat zorgen dan Rutte, dus doe dan Verdonk maarquote:[..]
Waarom?
quote:Rutte en Verdonk ruziën vooral over peilingen
Uitgegeven: 11 mei 2006 22:31
ARNHEM - Inhoudelijk was er donderdagavond in Arnhem nauwelijks een verschil van mening te bespeuren tussen Mark Rutte en Rita Verdonk. Hun derde debat in de strijd om het lijsttrekkerschap van de VVD ging vooral over tactiek en de vraag wie het beste zal scoren bij de kiezer. Allebei claimen ze daarbij de te kloppen kandidaat te zijn.
Volgens Verdonk is het verschil tussen haar en Rutte acht zetels. De minister voor Vreemdelingenzaken baseert zich daarbij op peilingen. Maar Rutte komt op grond van andere peilingen tot de conclusie dat hij de meeste kiezers zal trekken. Volgens Rutte scoort Verdonk alleen goed bij de traditionele VVD-stemmers, terwijl hijzelf kiezers zou kunnen weghalen bij PvdA en CDA.
Vinnig werd de toon toen Verdonk Rutte opnieuw verweet negatief campagne te voeren. Rutte zou dat ook al hebben gedaan bij de gemeenteraadsverkiezingen, waarbij hij als campagneleider optrad. Rutte koos toen voor een scherpe anti-PvdA-koers. Volgens Verdonk heeft dat averechts gewerkt.
Flauw
Rutte noemde deze aanval "ongelofelijk flauw en niet van leiderschap getuigen". Hij wees erop dat Verdonk bij vergaderingen van de VVD-top heeft gezeten waar de koers voor de gemeenteraadscampagne werd bepaald. Maar volgens Verdonk heeft ze toen onvoldoende kans gehad haar zegje te doen.
Veenendaal
De derde kandidaat voor het lijsttrekkerschap, Jelleke Veenendaal, bleef buiten dit gekibbel. Zij deed donderdagavond vooral een poging om de problematiek van de recreatiehuizen op de agenda te krijgen. De stembussen bij de VVD zijn woensdag opengegaan. Inmiddels heeft al een kwart van de 40.000 leden zijn stem uitgebracht.
Bron: Nu.nl
Ik denk wel dat deze campagne ook gebruikt wordt om thema's 'uit te testen' ....quote:Op donderdag 11 mei 2006 20:49 schreef marky het volgende:
Uiteindelijk kunnen ze niet van elkaar verschillen ze zullen straks toch gewoon de partijlijn moeten verdedigen. Het gaat dan ook meer om de vorm dan over de inhoud.
Dat heeft Bolkenstein niet gezegd. Hij heeft niet gezegd dat hij aan haar kant staat. Hij zei dat de VVD met Rita Verdonk meer zetels zou halen. Dat zou goed voor de belangen van de partij zijn.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 23:45 schreef DeepThought het volgende:
Tsja, heeft Bolkenstein een voorkeur uitgesproken voor Rita Verdonk, dan ga ik er maar (voorzichtig) van uit dat hij ook werkelijk aan haar kant staat, in deze (vrij vuile) strijd die tegen haar gevoerd wordt.
Hier staat dan ook heel wat op het spel, zodat zelfs het volle gewicht de Docters van Leeuwen in de strijd wordt geworpen om de weegschaal te beïnvloeden. Kijk straks maar eens naar de herhaling van Nova ...pathetisch gewoon, zoals hij zich aanstelt!
En terecht vraagt deze topic opener zich natuurlijk af wat hem bezielt om (plotseling) kamerlid te willen worden.
Je spreekt jezelf wel erg tegen. Bolkestein vind je normaal maar van de anderen noem je het een karretje?quote:Op zondag 14 mei 2006 10:06 schreef marky het volgende:
Bolkestein heeft geen grote rol in de partijtop. Heb van de week ook de brief gehad waarin Partij bobo's Rutte aanprijzen. Ik heb er wat moeite mee dat hij andere voor zijn karretje spand. Je moet uitgaan van je eigen kracht. Ik heb er niets aan als andere je naar voren douwen. Je moet zelf mensen weten te overtuigen. Als je dat niet lukt dan kan je geen goede leider zijn.
Rita gebruikt Bolkestein niet in haar campagne. Ze stuurt niet een brief rond waarin ze zich laat ophemelen door Bolkesteinquote:Op zondag 14 mei 2006 12:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf wel erg tegen. Bolkestein vind je normaal maar van de anderen noem je het een karretje?
De vorm Verdonk levert denk ik meer zetels op, dus ben ik daar voorquote:Op donderdag 11 mei 2006 20:49 schreef marky het volgende:
Uiteindelijk kunnen ze niet van elkaar verschillen ze zullen straks toch gewoon de partijlijn moeten verdedigen. Het gaat dan ook meer om de vorm dan over de inhoud.
Inderdaad. Het tast zijn geloofwaardigheid ernstig aan.quote:Op maandag 15 mei 2006 09:53 schreef pberends het volgende:
Trage hbo'er moet betalen
Hypocriete lamzak die Rutte, deed er zelf ook 7 jaar over.
Waarom is dat hypocriet? Dat hij er zelf 7 jaar over gedaan heeft zegt namelijk helemaal niks over zijn mening over dit onderwerp.quote:Op maandag 15 mei 2006 09:53 schreef pberends het volgende:
Trage hbo'er moet betalen
Hypocriete lamzak die Rutte, deed er zelf ook 7 jaar over.
Lijkt me onzin, buitenkant van Rutte is niet zo bijzonder en op zijn best een aftreksel van Wouter Bos.quote:Op maandag 15 mei 2006 11:05 schreef Vassili_Z het volgende:
.
De reden waarom Rutte populair is? Omdat mensen naar de buitenkant kijken in plaats van wat ie te zeggen heeft en wat zijn inhoud is. Maar dat verschijnsel zie je natuurlijk overal terug.
Ja al 12 jaar ongeveer, was toch algemeen bekend hier?quote:Op maandag 15 mei 2006 11:11 schreef SCH het volgende:
Ben jij VVD-lid Chewie?
quote:Op zondag 14 mei 2006 22:59 schreef marky het volgende:
[..]
Rita gebruikt Bolkestein niet in haar campagne. Ze stuurt niet een brief rond waarin ze zich laat ophemelen door Bolkestein
Nou ik denk niet dat Rita elsevier in huurt. Ik denk gewoon dat Bolkestein laat merken wie hij steunt maar dat gaat dan wel gewoon in een column.quote:Op maandag 15 mei 2006 11:13 schreef SCH het volgende:
[..]![]()
Nee, die huurt de Elsevier in. Maar die mensen sturen toch zelf die brief?
Verdonk geeft in deze zaak wel heel erg aan nogal gevoelig te zijn voor publiciteit en peilingen. Walgelijke vertoning wat ze gisteren weer liet zien, eerst gelijk melden dat er geen consequenties zijn voor AHA maar naar een klein beetje ophef en een uitkomst van 1 of ander peilinkje en mevrouw draait 180 graden om. Als dit recht door zee moet zijn laat dan maar zitten.quote:Op maandag 15 mei 2006 20:28 schreef marky het volgende:
Met het vertrek van Ayaan is denk ik voor mij nu de keuze op Rita een feit dit om het evenwicht in de partij te houden.
quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:05 schreef Chewie het volgende:
Verdonk als lijsttrekker zou voor mij als VVD lid betekenen dat ik bij de komende verkiezingen niet op de VVD stem.
Als je de peiling van TNS moet geloven dan is een ruime meerderheid voor het intrekken van het Nederlanderschap van AHA. Maar ik vraag me af of de manier waarop Verdonk het nu doet nog steeds op zoveel steun kan rekenen.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:15 schreef Sidekick het volgende:
Waar de 'verdeelde' Rutte en Verdonk eerder nog gezamenlijk een heel breed publiek wisten aan te spreken, zie de peilingen, is de verdeeldheid rondom Ayaan weer erg schadelijk en splijtend. En vooral voor Verdonk zal dit niet goed werken.
Ik denk (en hoop) dat van de VVD leden er een meerderheid was en nu is voor Rutte.quote:Verdonk heeft geluk dat al veel leden in de eerste week hebben gestemd.
[..]
Verdonk geeft in deze zaak wel heel erg aan nogal gevoelig te zijn voor publiciteit en peilingen. Walgelijke vertoning wat ze gisteren weer liet zien, eerst gelijk melden dat er geen consequenties zijn voor AHA maar naar een klein beetje ophef en een uitkomst van 1 of ander peilinkje en mevrouw draait 180 graden om. Als dit recht door zee moet zijn laat dan maar zitten.
Het enige alternatief, D66, wat ik dan nog heb stemt me ook niet echt vrolijk.quote:
Dat zegt mijn man ook steeds, omdat ie denkt dat de VVD dan helemaal kopje onder gaat.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:24 schreef Verbal het volgende:
[..]
Al hoop ik juist wèl dat Verdonk lijsttrekker wordt
V.
GroenLinks is ook heel liberaal tegenwoordigquote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:41 schreef Chewie het volgende:
[..]
Het enige alternatief, D66, wat ik dan nog heb stemt me ook niet echt vrolijk.
[..]Verdonk als lijsttrekker zou voor mij als VVD lid betekenen dat ik bij de komende verkiezingen niet op de VVD stem.
Femke mischien maar ik vraag me af of de rest van de partij wel mee wil.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:42 schreef SCH het volgende:
[..]
GroenLinks is ook heel liberaal tegenwoordig![]()
De eerder opmerking van Verdonk zou kunnen zijn ingegeven door haar lijstrekkersschap wens.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:05 schreef Chewie het volgende:
[..]
Verdonk geeft in deze zaak wel heel erg aan nogal gevoelig te zijn voor publiciteit en peilingen. Walgelijke vertoning wat ze gisteren weer liet zien, eerst gelijk melden dat er geen consequenties zijn voor AHA maar naar een klein beetje ophef en een uitkomst van 1 of ander peilinkje en mevrouw draait 180 graden om. Als dit recht door zee moet zijn laat dan maar zitten.
Verdonk als lijsttrekker zou voor mij als VVD lid betekenen dat ik bij de komende verkiezingen niet op de VVD stem.
Je draait nog wel een keer bij.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 11:21 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ik blijf verder (rechts) liberaal hoor, alleen Verdonk zie ik als lijsttrekker niet zitten.
V.quote:''Verdonk gediskwalificeerd als lijsttrekker''
HILVERSUM (ANP) - Directeur Patrick van Schie van de Teldersstichting, het wetenschappelijk bureau van de VVD, vindt dat minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken) zich heeft gediskwalificeerd voor het lijsttrekkerschap van de VVD.
Voor de microfoon van de VPRO noemde hij maandag haar handelen in de kwestie Hirsi Ali ,,schandalig''. Van Schie noemde oud-partijleider Dijkstal als een van de VVD'ers die verantwoordelijk zijn voor de twist binnen de VVD
Zeg ik iets anders danquote:Op dinsdag 16 mei 2006 15:03 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Laat dat de leden zelf maar beslissen.
En waar is de onderbouwing voor deze onzin. Je denkt toch niet dat zo'n affaire positief uit kan pakken voor een partij. Verder is het natuurlijk onzin omdat de lijsttrekkerverkiezingen al bezig waren en al veel leden hun stem hadden uitgebracht. Niet echt een goede timing dus, straks zit je als partij met een zwaar beschadigde lijsttrekker.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 16:40 schreef DeepThought het volgende:
Het hele spel is door de VVD zelf op de wagen gezet om Verdonk in moeilijkheden te brengen, omdat ten koste van ALLES moet worden voorkomen dat zij de nieuwe lijsttrekker wordt, dat moge duidelijk zijn.
Gast, Mark Rutte vind ik een beter charisma hebben dan Wouter Bos.quote:Op maandag 15 mei 2006 11:11 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom is dat hypocriet? Dat hij er zelf 7 jaar over gedaan heeft zegt namelijk helemaal niks over zijn mening over dit onderwerp.
[..]
Lijkt me onzin, buitenkant van Rutte is niet zo bijzonder en op zijn best een aftreksel van Wouter Bos.
Desnoods ten koste van ALLES dus, zei ik dan ook. De VVD fractie die nu krokodillentranen huilt om Ayaan en daarmee eigenlijk kritiek heeft op het beleid van Verdonk. Rita Verdonk zelf, die ik nog geen woord heb horen zeggen over deze zaak. De beslissingen zijn volgens mij dan ook in de eerste plaats door "haar" ambtenaren genomen of zijn door hen bij haar ingefluisterd, met het dringende verzoek er toch vooral gehoor aan te geven.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 16:43 schreef Chewie het volgende:
[..]
En waar is de onderbouwing voor deze onzin. Je denkt toch niet dat zo'n affaire positief uit kan pakken voor een partij.
Aan de nervositeit van de VVD kopstukken te zien (Docters van Leeuwen en Dijkstal uit de kast getrokken) is de verkiezing nog allerminst beslist! Maar schadebeperking doe je dus door alle neuzen dezelfde kant op te zetten en iedereen hetzelfde te laten zeggen ....dan wordt het vanzelf geloofwaardig.quote:Verder is het natuurlijk onzin omdat de lijsttrekkerverkiezingen al bezig waren en al veel leden hun stem hadden uitgebracht. Niet echt een goede timing dus, straks zit je als partij met een zwaar beschadigde lijsttrekker.
En de linkse PvdA schiet de door D'66 gewenste grondwetswijziging af, die noodzakelijk is om tot "een gekozen burgemeester" te komenquote:De VVD schakelt de linkse Vara in
![]()
Of ze vijanden zijn of niet maakt niet zoveel uit, als je opgelet had kon je weten dat AHA het niet eens was met bijvoorbeeld de utizetting van Taida.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 17:41 schreef DeepThought het volgende:
[..]
Desnoods ten koste van ALLES dus, zei ik dan ook. De VVD fractie die nu krokodillentranen huilt om Ayaan en daarmee eigenlijk kritiek heeft op het beleid van Verdonk. Rita Verdonk zelf, die ik nog geen woord heb horen zeggen over deze zaak. De beslissingen zijn volgens mij dan ook in de eerste plaats door "haar" ambtenaren genomen of zijn door hen bij haar ingefluisterd, met het dringende verzoek er toch vooral gehoor aan te geven.
Polititiek gezien waren Rita en Ayaan in ieder geval zeker geen vijanden en ik weet dan ook zeker dat Rita juist geprobeerd zal hebben om de uitzetting van Ayaan te voorkomen, maar dat andere machten sterker zijn geweest. Ook Ayaan zelf bekritseert Verdonk niet, maar spreekt over "het schrikbewind" dat de (eigenlijke) macht heeft in Nederland en dat zich bedient van roddel en achterklap om haar doelen te bereiken. En de democratische poppenkast natuurlijk.
Wat een onzin zeg, Dijkstal wordt nog regelmatig gevraagd om zijn mening te geven en is verder niet meer actief binnen de VVD. van Leeuwen is nog maar recent een VVD lid en kan een kopstuk worden. Ook is het niet vreemd dat een partij aardig nerveus wordt door zo'n affaire maar het blijft natuurlijk complete kolder dat alles in scene is gezet om Verdonk te beschadigen, die lijkt er namelijk zelf een stuk beter in te zijn.quote:Aan de nervositeit van de VVD kopstukken te zien (Docters van Leeuwen en Dijkstal uit de kast getrokken) is de verkiezing nog allerminst beslist! Maar schadebeperking doe je dus door alle neuzen dezelfde kant op te zetten en iedereen hetzelfde te laten zeggen ....dan wordt het vanzelf geloofwaardig.
Wat nu gebeurt lijkt vooral ingegeven door de wens om specifiek Rita juist zo veel mogelijk te beschadigen, luister maar eens goed naar die geëmotioneerde VVDstemmetjes in de kamer, die ineens zóóó veel moeite hebben om zich neer te leggen bij het beleid van IJzeren Rita.
Wat is je punt? Moet links automatisch voor een gekozen burgemeester zijn? Als je dat vind geeft het imo wel aan dat je weinig weet van de politieke verhoudingen.quote:En de linkse PvdA schiet de door D'66 gewenste grondwetswijziging af, die noodzakelijk is om tot "een gekozen burgemeester" te komen![]()
![]()
Ik bedoelde natuurlijk te zeggen dat het (politieke) vrienden waren, en dat weet u ook wel, maar tracht nu het geval Taida als 'de mogelijke splijtzwam tussen hen' te gebruiken.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 17:50 schreef Chewie het volgende:
[..]
Of ze vijanden zijn of niet maakt niet zoveel uit, als je opgelet had kon je weten dat AHA het niet eens was met bijvoorbeeld de utizetting van Taida.
Ik heb je eerder al ongeveer geschetst hoe ik denk dat het gegaan is, maar voor de grap zal ik eens schetsen hoe u denkt dat het gegaan is. Verdonk leest dus een peiling waaruit zou blijken dat de meerderheid vond dat AHA haar paspoort in moest leverenen. Dat dit een landelijke peiling is doet natuurlijk niet ter zake, want zij besluit direct tot intrekking van het paspoort, in de hoop hiermee nog gauw even wat stemmen voor het lijsttrekkerschap te scoren en heeft nooit kunnen voorzien dat dit op zo veel weerstand binnen haar partij zou stuiten, waardoor de zaak zich tegen haar keert.quote:Over welke andere machten hebben we het eigenlijk als er al juristen zijn die deze stap van Verdonk onbegrijpelijk en veel te snel vinden? Het lijkt er dus meer op dat Verdonk die eerst meldde dat er niks aan de hand was voor AHA opeens vond dat er wel wat aan de hand was, wellicht ingegeven door een peiling waaruit zou blijken dat de meerderheid vond dat AHA haar paspoort in moest leveren?
Ja ja, breek me de bek niet open.quote:[..]
Wat een onzin zeg, Dijkstal wordt nog regelmatig gevraagd om zijn mening te geven en is verder niet meer actief binnen de VVD. van Leeuwen is nog maar recent een VVD lid en kan een kopstuk worden.
En je ziet het dan natuurlijk niet als een drang tot zelfbeschadiging, maar als grenzeloos opportunistisch en dom.quote:
Ook is het niet vreemd dat een partij aardig nerveus wordt door zo'n affaire maar het blijft natuurlijk complete kolder dat alles in scene is gezet om Verdonk te beschadigen, die lijkt er namelijk zelf een stuk beter in te zijn.
[..]
Ik bedoel dat het erg voor de hand zou liggen wanneer zij voor gestemd zouden hebben, maar aangezien de rechtse partijen D'66 moesten zien te paaien omde regering in stand te houden, kon enkel links "het onheil" nog keren, hetgeen dan ook prompt gebeurde. Door haar democratische principes is D'66 (momenteel) de meest gehate partij in de Nederlandse politiek, en Zembla is sedert enige tijd (sinds de bezuinigingsvoorstellen die dit programma betroffen om precies te zijn) ook al niet meer wat het ooit geweest is overigens....quote:Wat is je punt? Moet links automatisch voor een gekozen burgemeester zijn? Als je dat vind geeft het imo wel aan dat je weinig weet van de politieke verhoudingen.
1 vraagje na het lezen van jou reactie krijg ik nogal het idee dat jij Verdonk als een zielig afhankelijk persoon zie die zelf geen beslissing kan nemen. Stel het was een bewuste actie om Verdonk te beschadigen, waarom werkt Verdonk hier dan zo gretig aan mee? Ze had maandag niet die brief bekend hoeven te maken! En kom nu niet aanzetten met onder druk van ambtenaren/partijtop etc want als dat het geval zou zijn geeft het imo alleen maar meer aan dat Verdonk totaal niet geschikt is als minister en laat staat als lijsttrekker met MP aspiraties.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 20:12 schreef DeepThought het volgende:
verhaal
Al met al zal het dus weinig invloed hebben, maar bij een close finish kan het natuurlijk wel de doorslag geven.quote:Bijna helft van VVD'ers heeft al gestemd
DEN HAAG (ANP) - Bijna de helft (46 procent) van de VVD-leden had dinsdagmiddag al een stem uitgebracht op de nieuwe lijsttrekker voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2007. Dat blijkt uit de opkomstcijfers van het partijbureau.
In totaal hebben sinds 10 mei 17.900 mensen een stem uitgebracht op de huidige staatssecretaris van Onderwijs Mark Rutte, Tweede Kamerlid Jelleke Veenendaal of minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken). De in totaal 39.017 leden hebben nog tot 25 mei om een stem uit te brengen. Dat kan via internet, per telefoon of per post.
Mensen die na het optreden van Verdonk in de zaak-Hirsi Ali spijt hebben van hun keuze, kunnen hun voorkeur niet meer wijzigen. Dat zou volgens de woordvoerder van de partij ,,geen juiste democratische gang van zaken'' zijn. Bovendien is het technisch niet mogelijk. Hij weet niet of zich 'spijtoptanten' bij het partijbureau hebben gemeld.
De ledenraadpleging sluit donderdag 25 mei om 04.00 uur. De uitslag wordt 31 mei bekendgemaakt in het Okura hotel in Amsterdam.
quote:Op woensdag 17 mei 2006 10:29 schreef Sidekick het volgende:
Chewie, waarom heb jij nog niet gestemd, of ga je niet stemmen?
Ik denk persoonlijk dat verdonk liever 'kordaat' wilde zijn.. en vreesde dat een langdurige discussie over AHA, met haar op het 'knooppunt' van de persoon die de beslissing moest nemen maar daar eerst een onderzoek wilde afwachten, haar mogelijk zou schaden ...quote:Op woensdag 17 mei 2006 09:34 schreef Chewie het volgende:
Stel het was een bewuste actie om Verdonk te beschadigen, waarom werkt Verdonk hier dan zo gretig aan mee? Ze had maandag niet die brief bekend hoeven te maken!
Met 'onzinnigheden' doel je hopelijk op je eigen paranoïde kulverhaalquote:Op dinsdag 16 mei 2006 23:08 schreef DeepThought het volgende:
Het is wellicht nog erger dan ik al dacht
We gaan wel een spannende tijd tegemoet zeg ....en dat allemaal ten gevolge van dit soort onzinnigheden.
Hoezo? Meer dan de helft van de mensen moet dus nog hun stem uitbrengen! Ik ga er vanuit dat partijleden voor een hoge opkomst gaan zorgen. Dat is een hele grote groep die nog beinvloed kan worden door de gebeurtenissen.quote:Op woensdag 17 mei 2006 10:29 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Al met al zal het dus weinig invloed hebben, maar bij een close finish kan het natuurlijk wel de doorslag geven.
Op ziijn hoogst de helft, als de helft van de leden hun stem al heeft uitgebreid volgens de berichten.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:50 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Hoezo? Meer dan de helft van de mensen moet dus nog hun stem uitbrengen! Ik ga er vanuit dat partijleden voor een hoge opkomst gaan zorgen. Dat is een hele grote groep die nog beinvloed kan worden door de gebeurtenissen.
Hij heeft er heel kort wat over gezegd afgelopen maandag. Ook is hij geen kamerlid (de meeste bewindsvoerders hebben zich op de achtergrond gehouden) en ik denk ook dat het verstandigste is om zoveel mogelijk op de achtergrond te blijven.quote:Hoewel Rutte plotseling verdacht op de achtergrond blijft in deze![]()
quote:BRUSSEL - Europees Commissaris Neelie Kroes steunt Rita Verdonk niet langer als kandidaat-lijsttrekker van de VVD, vanwege haar opstelling in de kwestie-Hirsi Ali. Dat heeft zij Verdonk woensdag schriftelijk laten weten.
"Ik ging voor het vrouwenticket en wilde graag een vrouw als lijsttrekker hebben’, aldus Kroes. ‘Na de gebeurtenissen van de afgelopen dagen geniet zij niet langer mijn steun. Zoals de verantwoordelijkheid de afgelopen dagen is ingevuld, kan ik niet langer zeggen dat ik daar achter sta. Ik heb Rita ook gevraagd mijn naam van haar website te halen."
Kroes geeft nu haar actieve steun aan Mark Rutte als kandidaat-lijsttrekker. "Mark is een hele goede kandidaat." Kroes was één van de drijvende krachten achter de overstap van Ayaan Hirsi Ali van de PvdA naar de VVD in 2002.
Sinds afgelopen woensdag en ik dacht tot de 27e.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:46 schreef pberends het volgende:
Vanaf wanneer konden VVD'ers stemmen uitbrengen en tot wanneer kan dat? En wat is de stand nu?
Ik snap welke post je bedoeld, maar daaruit kun je wel opmaken dat mijn stem niet naar Verdonk is gegaan. Dat staat verder los van de AHA affaire.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:09 schreef Sidekick het volgende:
Ik heb een bepaalde post van jouw totaal verkeerd onthouden/geinterpreteerd over Verdonk.
Meer dan de helft kan zijn stem uitbrengen. Een opkomst van 100% wordt natuurlijk bij lange na niet gehaald, en ik denk dat de meeste mensen die willen stemmen niet tot het einde wachten en in de eerste week hebben gestemd. Ik verwacht niet een 'opkomst' hoger dan 70%.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:50 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Hoezo? Meer dan de helft van de mensen moet dus nog hun stem uitbrengen! Ik ga er vanuit dat partijleden voor een hoge opkomst gaan zorgen. Dat is een hele grote groep die nog beinvloed kan worden door de gebeurtenissen.
Hm misschien ben ik dan iets te optimistisch ingesteld. Maar als je in deze tijd nog lid van een politieke partij bent, ga ik er van uit dat je je actief bezig houdt met die partij. Dat gekoppeld met de enorme aandacht voor deze verkiezingen, ga ik voor 90%quote:Op woensdag 17 mei 2006 13:41 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Meer dan de helft kan zijn stem uitbrengen. Een opkomst van 100% wordt natuurlijk bij lange na niet gehaald, en ik denk dat de meeste mensen die willen stemmen niet tot het einde wachten en in de eerste week hebben gestemd. Ik verwacht niet een 'opkomst' hoger dan 70%.
Opportunistische takkenteef. Die zou nog eens flink aangepakt moeten worden. Ideetje voor Zembla wellicht? Ik zal Kees Driehuis eens mailen.quote:
Das wel heel vreemd zo lang, dan kiezen mensen al heel snel iemand terwijl dat later nog dik kan veranderen de mening daarover. Zou de VVD het zo lang uitstrijken om meer aandacht van de media te hebben?quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:51 schreef Chewie het volgende:
[..]
Sinds afgelopen woensdag en ik dacht tot de 27e.
Tussenstanden zullen ze niet geven, dat zou de stemming kunnen beinvloeden.
Nee, om mensen voldoende kans te geven om hun voorkeur uit te spreken (denk ook aan vakantie etc). En om de kandidaten voldoende tijd te geven zich te profileren.quote:Op woensdag 17 mei 2006 15:21 schreef pberends het volgende:
[..]
Das wel heel vreemd zo lang, dan kiezen mensen al heel snel iemand terwijl dat later nog dik kan veranderen de mening daarover. Zou de VVD het zo lang uitstrijken om meer aandacht van de media te hebben?
En in NOVA zit ze ook voor een interview.quote:Rita Verdonk blikt terug op spoeddebat
Vanavond blikt Netwerk, samen met Rita Verdonk, terug op het spoeddebat
over Ayaan Hirsi Ali van gisteren. Hoe heeft Verdonk alle aantijgingen
en verontwaardiging aan haar adres beleefd? Hoe waren de dagen voor het
debat? En ook: wat betekent dit voor haar eventuele lijsttrekkerschap?
Van gevierd politica tot gebeten hond.
Hoe kom je erbij dat de VVD een partij zou zijn die alle buitenlanders het land uit wil hebben? VVD is voor een streng beleid maar dat is heel wat anders dan wat jij hier neerzet.quote:Op woensdag 17 mei 2006 15:49 schreef One_of_the_few het volgende:
Het integratie beleid van dit kabinet komt net zo hard weer terugzeilen. De VVD en van Beek in het debat lijken wel mensen die vinden dat alle buitenlanders het land uitmoeten maar de eigen butenlandse buurman niet ''want die is zo aardig''.
Ik vind het wel begrijpelijk dat Ayaan niet haar echte naam heeft opgegeven. Alleen al om de rest van de familie niet in diskrediet te brengen. De IND zet tenslotte toch ''vinkjes'' waar het ze wil zetten.
Waar doel je nu op? Toch niet Taida hoop ik want dat zou je betoog nogal onzinnig maken.quote:Misschien dat de mensen nu gaan nadenken hoe dom, kortzichtig en onmenselijk het algehele beleid is geweest ten aanzien van asielzoekers. Want dat wordt wel gezegd over de beslissing die verdonk nam over Ayaan. Met die kwalificatie ben ik het wel eens, maar waarom geldt dat alleen voor mensen die je kent en niet voor groepen mensen die hetzelfde hebben maar net niet die goede connecties hebben?
Ik weet het, er is zeker nuance. Ik zette het even scherp neer. De vvd is voor een string beleid. de gevallen zoals Hirsi Ali zouden in de ogen van de VVD het land moeten verlaten. Ik vind dat niet helemaal terecht en de vvd in het geval van Hirsi Ali niet.quote:Op woensdag 17 mei 2006 16:40 schreef Chewie het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat de VVD een partij zou zijn die alle buitenlanders het land uit wil hebben? VVD is voor een streng beleid maar dat is heel wat anders dan wat jij hier neerzet.
[..]
Nee, ik doelde niet op Pasic.quote:Waar doel je nu op? Toch niet Taida hoop ik want dat zou je betoog nogal onzinnig maken.
Nee zoals van Beek gisteren ook al zei, is het gelijke monniken gelijke kappen. Dus ook voor andere soortgelijke gevallen bestaan er uitzonderingen. Dat niet alle zaken zo het nieuws halen is in deze ook wel logisch natuurlijk.quote:Op woensdag 17 mei 2006 16:51 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik weet het, er is zeker nuance. Ik zette het even scherp neer. De vvd is voor een string beleid. de gevallen zoals Hirsi Ali zouden in de ogen van de VVD het land moeten verlaten. Ik vind dat niet helemaal terecht en de vvd in het geval van Hirsi Ali niet.
In principe is dat ook zo maar er kunnen dus uitzonderingen zijn.quote:Nee, ik doelde niet op Pasic.
Ik doel op die mensen die door een kleine leugen of een aanvraag 1 dag te laat inleveren wel het land moeten verlaten door beleid van de vvd. Ik doel op mensen zoals Hirsi Ali.
En zelfs dat is het niet eens...quote:Op woensdag 17 mei 2006 16:56 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nee zoals van Beek gisteren ook al zei, is het gelijke monniken gelijke kappen.
Dan zit die wel erg dicht bij het vuur, zelfs de kamerleden horen de tussenstand niet te weten.quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:21 schreef PLAE@ het volgende:
Vanuit de VVD fluistert zojuist iemand mij in dat de tussenstand 9400 voor Rita vs 8500 voor Rutte is.
Dan kunnen er nog rond de 21000 uitgebracht worden.quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:21 schreef PLAE@ het volgende:
Vanuit de VVD fluistert zojuist iemand dat de tussenstand 9400 voor Rita vs 8500 voor Rutte is.
Uitgaande van een uiteindelijke opkomst van 75% heeft Rutte genoeg als de nu nog stemmende leden voor 55% zijn kant kiezen. Geen onmogelijke opgave nu Verdonk toch enigzinds beschadigd is geraakt.quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:21 schreef PLAE@ het volgende:
Vanuit de VVD fluistert zojuist iemand dat de tussenstand 9400 voor Rita vs 8500 voor Rutte is.
Eh, dat zal best. Hoezo?quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:31 schreef PLAE@ het volgende:
Er was toch gisteren al bekend dat zo'n 45% gestemd had tot nu toe?
Hiermee beschrijf je dus precies het dilemma waarin Rita geplaatst is, door (waarschijnlijk) "haar" ambtenaren. Het is vrijwel zeker een ambtenaar die deze (snelle) beslissing heeft genomen, waarna Rita niets anders rest dan de genomen beslissing te verdedigen, omdat ze anders het verwijt gekregen zou hebben totaal niet geschikt te zijn als minister, laat staat als lijsttrekker met MP aspiraties, omdat ze haar eigen ambtenaren niet eens onder controle heeft kunnen houden. Zelf had zij deze kwestie ook liever over de lijsttrekkersverkiezingen heen getild natuurlijk, maar mag gewoon geen zwakte tonen ... door te zeggen dat zij bedrogen is door haar ambtenaren bijvoorbeeld. Overigens verdedigde zij hier (in theorie) het regeringsstandpunt, ook al mistte zij in de praktijk natuurlijk alle steun van de overige kabinetsleden.quote:Op woensdag 17 mei 2006 09:34 schreef Chewie het volgende:
[..]
1 vraagje na het lezen van jou reactie krijg ik nogal het idee dat jij Verdonk als een zielig afhankelijk persoon zie die zelf geen beslissing kan nemen. Stel het was een bewuste actie om Verdonk te beschadigen, waarom werkt Verdonk hier dan zo gretig aan mee? Ze had maandag niet die brief bekend hoeven te maken! En kom nu niet aanzetten met onder druk van ambtenaren/partijtop etc want als dat het geval zou zijn geeft het imo alleen maar meer aan dat Verdonk totaal niet geschikt is als minister en laat staat als lijsttrekker met MP aspiraties.
Volgens mij bevat de officiële versie juist veel te veel gaten om aannemelijk te zijn, maar ik weet in ieder geval zeker dat die hele (emotionele) vertoning in de kamer (en in de media) een democratisch dieptepunt is geweest, dat ontzettend veel weg had van een showproces uit een of andere dictatoriaal geregeerd land.quote:Sorry hoor maar jou complot-theorie bevat veel te veel gaten en maakt van Verdonk nogal een passief slachtoffer. Dat lijkt me gezien de stijl van Verdonk nogal onzin.
Dat verhaal van jullie is juist een onzinnig verhaal, dat totaal voorbij gaat aan het feit dat werkelijk alles hier wijst op een conspiracy tegen Rita Verdonk -iemand waarmee de VVD duidelijk al enige tijd behoorlijk in haar maag zit,quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:21 schreef Verbal het volgende:
[..]
Met 'onzinnigheden' doel je hopelijk op je eigen paranoïde kulverhaal
V.
Ik vind de VVD steeds triester.quote:Op donderdag 18 mei 2006 23:54 schreef Kozzmic het volgende:
Het is echt te gek voor woorden dat dit mogelijk is, en vooral dat dit zo bekend wordt gemaakt. Werkelijk niet te geloven, democratie volgens de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. Heb je spijt van je stem, dan doe je het toch gewoon even over??!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |