jullie doen dan niet mee he,. dat begrijp je toch zeker wel?.. we hebben het hier over nederland en belgie.quote:Op donderdag 30 maart 2006 23:44 schreef Cruoninga het volgende:
Of een salarisplafond instellen natuurlijk. Ik begrijp niet zo waarom we zoveel sterker staan tegen die grote landen wanneer we samen gaan met België. Zijn de clubs dan ineens vermogender? En of de competitie er nou zoveel interessanter van wordt dan nu? Het is in de Eredivisie ook nog op veel fronten spannend. Bovendien verlies je zo veel wedstrijden die als affiche op zichzelf iets extra's hebben. Derby's als Heracles - Twente roepen meer op dan Charleroi - Twente, om maar iets te noemen. Zou zo'n Beneliga dan niet eerder afbraak doen aan de competitie?
Paar nieuwe uitwedstrijden zou wel grappig zijn natuurlijk, maar wij moeten ook al van zover komen...
En FC Groningen staat toch momenteel bij de eerste tien van Nederland?quote:Op donderdag 30 maart 2006 23:46 schreef nightfall het volgende:
[..]
jullie doen dan niet mee he,. dat begrijp je toch zeker wel?.. we hebben het hier over nederland en belgie.
lijkt me wel watquote:Ajax
Az
Feyenoord
PSV
Vitesse
Heerenveen
FC Twente
Groningen
Roda JC
FC Utrecht
AA Gent
Charleroi
Standard Luik
Brugge
Anderlecht
RC Genk
Groningen valt toch wel onder de beste 10 clubs in NL vind ikquote:Op donderdag 30 maart 2006 23:46 schreef nightfall het volgende:
[..]
jullie doen dan niet mee he,. dat begrijp je toch zeker wel?.. we hebben het hier over nederland en belgie.
Dit lijkt me een goede eerste stapquote:Op donderdag 30 maart 2006 23:53 schreef Radegast het volgende:
Begin eerst maar eens om de twee bekercompetities samen te voegen.
Ik mis het zesde Belgische team...quote:Op donderdag 30 maart 2006 23:47 schreef Timmehhh het volgende:
Ik vind het een super idee
Een competitie met
[..]
lijkt me wel wat![]()
Grote steden met grote clubs en grote stadions van minimaal 20000 man![]()
Ik denk dat een dergelijke competitie voor zowel speler en supporter geweldig zou zijn. Grotere stadiums, (mininaal 20000 zitplaatsen, bij Twente en Az kan er een ring bij op) meer sfeer (tifo e.d) vanwege de gezonde rivaliteit tussen Belgie en Nederland. Wat je nu al hebt tussen de Walen en Vlamingen met clubs als Standard luik etc. De supporter kan ook nog naar uitwedstrijden reizen iets wat met een euro-liga toch wat moeilijker/duurder wordt. Het voetbalniveau wordt natuurlijk ook sterk opgekrikt vanwege de sterkere concurrentie. Meer inkomsten voor clubs, meer geld voor spelers en ga zo maar door.
Heb meer met Vlamingen dan met amsterdammers or whateverquote:Op donderdag 30 maart 2006 23:55 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
Ik heb zie de Belgen ook gewoon als landgenoten![]()
We kunnen natuurlijk ook gewoon Brabant afscheiden...quote:Op donderdag 30 maart 2006 23:57 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
Heb meer met Vlamingen dan met amsterdammers or whatever
Primaquote:Op donderdag 30 maart 2006 23:59 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
We kunnen natuurlijk ook gewoon Brabant afscheiden...
Je zou met een systeem kunnen werken waarbij elk land jaarlijks twee clubs mag laten promoveren. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat er jaar na jaar voornamelijk Belgische clubs degraderen, heb je dan toch elk jaar weer twee nieuwe Belgische teams in de hoogste klasse.quote:Op donderdag 30 maart 2006 23:51 schreef Cruoninga het volgende:
Hoe zou dat dan gaan met promotie/degradatie? Ieder land een eigen divisie onder de BeNeLiga? Maar hoe moet dat dan wanneer er elk jaar alleen maar Belgische clubs degraderen?
Wat hij zegt. Mooie verhalen zijn het, en daar blijft het jammer genoeg bij, denk ik.quote:Op donderdag 30 maart 2006 23:59 schreef Heero87 het volgende:
Ik ben al jaren voorstander van zo'n competitie, maar de kans dat het ooit komt lijkt me jammer genoeg bitter klein.![]()
Zoiets ja...quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:13 schreef Heero87 het volgende:
Hoeveel leverde het Nederlandse televisiecontract vorig seizoen op, 75 miljoen euro toch?
hoe goed moet ik de volgende clubs inschatten als je ze vergelijkt met de nederlandse?quote:Op donderdag 30 maart 2006 23:47 schreef Timmehhh het volgende:
Ik vind het een super idee
Een competitie met
[..]
<knip>
Ons naast Engeland en Italië plaatsen lukt nooit meer, daar moeten we niet vanuit gaan. Maar we moeten wel zien dat we in hun spoor blijven én vooral zien dat opkomende landen als Oekraïne, Rusland en Roemenië ons niet voorbijsteken. Want als we nu niets doen, gebeurt dat sowieso.quote:Hoeveel zou zoiets nou werkelijk opleveren voor een club? Feijenoord heeft geloof ik een begroting van rond de 50 miljoen. Stel dat de uitzendrechten spectaculair meer waard worden, en ze er 10 miljoen bij krijgen op de begroting... Kunnen ze dan opeens wel de concurrentie met het grote geld uit Engeland en Italie aan? Natuurlijk niet.
Het gemiddelde niveau van een bene-liga zal hoger liggen dan de 2 afzonderlijke liga's. Dat maakt het interessanter voor spelers. Ten tweede de concurrentie met Engeland/Italie en Spanje en Duitsland kunnen we niet winnen. +20% omzet is trouwens erg veel, daar kun je nogal wat mee.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:07 schreef Hephaistos. het volgende:
Hoeveel zou zoiets nou werkelijk opleveren voor een club? Feijenoord heeft geloof ik een begroting van rond de 50 miljoen. Stel dat de uitzendrechten spectaculair meer waard worden, en ze er 10 miljoen bij krijgen op de begroting... Kunnen ze dan opeens wel de concurrentie met het grote geld uit Engeland en Italie aan? Natuurlijk niet.
Anderlecht, Brugge en Standard kunnen de strijd aan met de traditionele Nederlandse top-3 +AZ.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:16 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
hoe goed moet ik de volgende clubs inschatten als je ze vergelijkt met de nederlandse?
deze dus:
AA Gent
Charleroi
Standard Luik
Brugge
Anderlecht
RC Genk
En behalve de Brabo/Limbo-League de Randstadcompetitie, de Saksen cup (Achterhoek, Overijssel, Drenthe en Groningen), De Batavanleague (Vitesse, NEC, AGOVV) en de Fryslan divisie (met Heerenveen en Harkema, Cambuur doet vast niet mee in een competitie met zo'n naam)quote:
Maar dan kan het dus wel zo zijn dat de nationale divisie's steeds van samenstelling moeten veranderen. Gezien er elk jaar een ander aantal clubs bij kan komen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:04 schreef Gert het volgende:
[..]
Je zou met een systeem kunnen werken waarbij elk land jaarlijks twee clubs mag laten promoveren. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat er jaar na jaar voornamelijk Belgische clubs degraderen, heb je dan toch elk jaar weer twee nieuwe Belgische teams in de hoogste klasse.
Zou fantastisch zijn in plek van een top 4 een top 7. Goede spannende competitie met veel concurrentiequote:Op donderdag 30 maart 2006 23:39 schreef Heero87 het volgende:
Van Basten pleit voor BeNe-Liga
Als het van Marco Van Basten afhangt, spelen de Nederlandse en Belgische eersteklassers straks in één competitie. De bondscoach van Oranje is een groot voorstander van een BeNe-Liga, zo laat hij verstaan in Het NRC Handelsblad.
"We moeten voorkomen dat we de concurrentiestrijd met het buitenland niet op een gigantische manier verliezen", vertelt Van Basten overtuigd. "We dienen ons te verenigen. Volgens mij moeten Nederland en België samen een competitie opzetten. Dan kunnen we gezamenlijk een vuist maken naar het geweld van landen als Engeland, Spanje, Italië, Frankrijk en Duitsland. Daar smijten ze met geld. De grote voetballanden zuigen ons leeg. In mijn periode als profvoetballer speelden vier, vijf Nederlandse spelers in het buitenland. Nu wel vijftig. Dat is niet goed."
"Hoeveel teams mee zouden moeten doen? Ik zou beginnen met zestien clubs. Tien uit Nederland en zes uit België lijkt mij een eerlijke verdeling, gezien het feit dat Nederland meer inwoners heeft."
Bron: voetbalkrant.com.
36 miljoen. Dus in principe zouden we voor zo'n BeNe-Liga 111 miljoen euro aan binnenlandse rechten moeten vergaren. Wellicht zelfs meer, want normaal gezien zullen de televisiezenders wel meer willen neerleggen voor een hoogstandere competitie als de BeNe-Liga. Bovendien moet daar de eventuele buitenlandse interesse ook nog bijkomen.quote:
De 6de club is natuurlijk RC Genk, ik heb hem er ook effe bijgezetquote:Op donderdag 30 maart 2006 23:57 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Ik mis het zesde Belgische team...![]()
Maar ik ben het verder wel met je eens, en dit idee circuleert ook in België al jaren, alleen willen de internationale voetbalbonden er naar het schijnt (voorlopig?) niks van weten.
Ik vrees hetzelfde. Het had eigenlijk al moeten gebeuren.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:18 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Ons naast Engeland en Italië plaatsen lukt nooit meer, daar moeten we niet vanuit gaan. Maar we moeten wel zien dat we in hun spoor blijven én vooral zien dat opkomende landen als Oekraïne, Rusland en Roemenië ons niet voorbijsteken. Want als we nu niets doen, gebeurt dat sowieso.
Een gemeenschappelijke competitie levert trouwens meer op dan énkel meer geld. Je krijgt bijvoorbeeld meer topduels, waardoor je een hoger ritme creëert en het makkelijker wordt om ook het Europese ritme aan te kunnen. Wie weet kunnen we met een gemeenschappelijke, hoogstaandere competitie ook iets grotere en betere spelers aantrekken.
In ieder geval, mij lijkt het een perfect idee, maar er wordt al zo lang over geluld, dat het mij weinig waarschijnlijk lijkt dat het er ooit komt.
Is het succescvol?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:34 schreef Radegast het volgende:
In Scandinavie hebben ze al een gezamelijke competitie (naast hun nationale competities), de Royal League.
Had ik al opgemerkt ja.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:24 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
De 6de club is natuurlijk RC Genk, ik heb hem er ook effe bijgezet![]()
Het is in ieder geval zo dat door de verdeeldheid van Europa in kleinere en grotere landen, en bij afwezigheid van een echte "EU" (daar heeft Nederland TEGEN gestemd, trouwens... even offtopic...), er een onevenwichtige situatie ontstaat. We kunnen natuurlijk als het "kleine Nederland" of het "kleine België" nog een paar decennia lang ons gefrustreerd gaan voelen dat "we niet mee kunnen met de rest". Maar da's natuurlijk bullshit. De enige reden waarom we "niet mee kunnen" is omdat er in de grotere landen meer geld voorhanden is, en dus moet, volgens mij, die "nationalistische" inrichting van competities in vraag gesteld worden.quote:Ik denk dat we in de toekomst mede dankzij de toegenomen Europese samenwerking gaan toewerken naar steeds meer gelijkwaardige competities in Europa. Het duurt nog heel lang maar ik denk dat er in de toekomst wel een Scandinavische competitie met Noorwegen, Danemarken, Zweden en Finland verschijnt. Een Regio met Polen Tjechie, Slowakije Kroatie Hongarije. Een andere regio met Servie Roemenie en Bulgarije. En ik zie het ook nog wel gebeuren dat de Schotse en Portugese clubs gaan meedraaien met respectievelijk de Engelse en Spaanse competitie
Zo komen er dus meerdere sterkere streekgebonden competities![]()
6x per seizoen een weekendje Belgie!quote:Op donderdag 30 maart 2006 23:44 schreef Cruoninga het volgende:
Paar nieuwe uitwedstrijden zou wel grappig zijn natuurlijk, maar wij moeten ook al van zover komen...
Ja.quote:
quote:The reputation of Royal League among players and coaches in the twelve participating clubs tell that the tournament has become a sporting success already in the first year.
With large prizes, bonuses and prestige at stake, the intensity of the games has been high and the audience has been pleased with great experiences.
ex-psv voorzitter Harry van Raaij kwam al vele jaren geleden met dit plan.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:46 schreef Heero87 het volgende:
Wat ik wel opmerkelijk vind: de reacties zijn nu veel positiever dan tijdens een discussie die hier twee jaar geleden over hetzelfde onderwerp liep.
Het is al een oud idee, maar de tijd moet er rijp voor zijn. MIsschien is het langzamerhand zo ver?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
ex-psv voorzitter Harry van Raaij kwam al vele jaren geleden met dit plan.
En Anderlecht-manager Verschueren nog eerder. Hij is zowat de bedenker van het hele plan. Meteen ook zijn enige goede idee uit héél zijn carrière.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
ex-psv voorzitter Harry van Raaij kwam al vele jaren geleden met dit plan.
Zo worden uitduels voor clubs, supporters en voetballers ook een stuk interessanterquote:Ajax 50000
Feyenoord 50000
AZ 17000 (maar er kan een 2de ring bij op)
FC Twente 13000 (maar er kan net als Az een 2de ring bij op)
Roda JC 20000
PSV 35000
Anderlecht 30000
Standard 30000
AA gent 13000 (In maart 2006 is het nieuwe hypermoderne stadion klaar (capaciteit 20000)
Charleroi 30000
Genk 25000
Brugge 30000
Groningen 20000
Vitesse 26000 (kan worden uitgebreid naar het oorspronkelijke aantal 30000
Utrecht 25000
Heerveen 28000
Dat idee hadden ze ook eens met Zuid-Limburg.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:49 schreef Heero87 het volgende:
Overigens verwacht ik vooral in België wel wat fusies moest zo'n BeNe-Liga er komen. Lokeren en Beveren zullen zich wellicht bij AA Gent voegen, in Henegouwen zullen Bergen, La Louvière en Moeskroen ook eventueel met Charleroi fuseren. Wie weet krijgen we zelfs eindelijk een Antwerpse fusieploeg.
http://int.royalleague.com/page.aspx?id=94quote:Op vrijdag 31 maart 2006 01:05 schreef MaxPower het volgende:
Hoe werkt die Royal League dan, naast die landelijke competities in Scandinavie? Wie doen er mee en hoe werkt promotie/degradatie?
Ik weet het niet, je zou een kijkje op de site kunnen nemen misschien? www.royalleague.comquote:Op vrijdag 31 maart 2006 01:05 schreef MaxPower het volgende:
Hoe werkt die Royal League dan, naast die landelijke competities in Scandinavie? Wie doen er mee en hoe werkt promotie/degradatie?
Ik denk eerlijk gezegd dat je je een beetje té sterk een managers-standpunt inneemt en je je teveel focust op "grote steden". Uiteindelijk was Heerenveen ook een belangrijke club volgens jou, terwijl Heerenveen (en ik kan het weten, want mijn zus heeft daar gewoond), eigenlijk gewoon een provinciestad is.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:56 schreef Timmehhh het volgende:
Ik zie het er in de nabij toekomst er helaas nog niet zo snel van komen omdat dit plan natuurlijk tegengewerkt zal gaan worden door clubs die helaas net buiten de zullen boot vallen.
Mijn zelf bedachte lijst heb ik trouwens op de volgende criteria samengesteld.
Grootte stad (het verzorgingsgebied) soort stadium (de grote en luxe), de sportieve prestaties van de clubs in afgelopen jaren, en de omzet van de club.
Zo heeft bijna elke club in de nieuwe liga een redelijk goed stadion waar vrij veel supporters in kunnen.
[..]
Zo worden uitduels voor clubs, supporters en voetballers ook een stuk interessanter![]()
Dat het idee niet nieuw is, ontkent ook niemand. Maar de tijd moet er rijp voor zijn. Klein beetje vergelijkbaar met KLM. Al decennia lang werd er over een fusie met een grote partner gepraat, maar eerst moest de nationale trots overwonnen worden om in te zien dat ze het in hun eentje niet zouden gaan redden.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 01:00 schreef golfer het volgende:
Voor de 10e keer in de afgelopen 30 jaar alweer het wiel opnieuw uitvinden met dit oude idee?
Lijkt mij niets en zal net als alle vorige keren niet haalbaar zijn.
Ja ik me een beetje onzorgvuldig geformuleerd, met "(verzorgingsgebied)" bedoel ik het aantal supporters dat een club aantrekt of welke ze in potentie kunnen aantrekken. RC Genk en Heerenveen zijn geen grote steden maar hebben wel een trouwe aanhang en een groot verzorgingsgebied, er zijn dan ook 10000'en trouwe fans (dit komt gedeeltelijk omdat er weinig grote steden in het gebied liggen) Deze clubs kunnen dan ook mooi meedraaien in de liga.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 01:20 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat je je een beetje té sterk een managers-standpunt inneemt en je je teveel focust op "grote steden". Uiteindelijk was Heerenveen ook een belangrijke club volgens jou, terwijl Heerenveen (en ik kan het weten, want mijn zus heeft daar gewoond), eigenlijk gewoon een provinciestad is.
En grappig genoeg: SC Heerenveen is erg goed te vergelijken met RC Genk: Genk is ook zo'n stad waar Nederlanders van zullen denken dat het een provinciegat is. Op dit moment wonen er wel mooi zo'n 50.000 mensen en voetbalfans uit heel de provincie Limburg (de Belgische versie, maar heus ook wel uit Nederland), trekken toch mooi naar dat stadium.
Genk heeft overigens ook de reputatie om een van de meest gezonde clubs te zijn in financieel opzicht, en daarom blijven ze in de top of in de subtop meedraaien.
edit: ongeveer 60.000 mensen in Genk, volgens wat ik net op het Internet opzocht
Exact dat denk ik ook, landen als Duitsland en de UK zijn groot genoeg en hoeven niet samen te werken. De kleine landen kunnen dat wel doen ze kunnen een competitie vormen die meekan met de grote landen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 01:13 schreef alex4allofyou het volgende:
Prima plan, binnen de economie is er ook al sprake van regio's ipv landen (dus grensoverscheidend), waarom zou dat niet opgaan met de grote belangen in voetbal?
Komt nog ns bij dat Belgie zeer verwant is met NL en vice versa, de afstanden relatief klein zijn en we hierdoor interessantere wedstrijden krijgen.
Wat betreft die opmerking dat andere grote voetballanden dat ook zullen doen, lijkt met sterk, die competities zijn al sterk en men zal niet snel besluiten tot samenwerking als daar geen echte aanleiding toe is.
En de volgende landen gaat het economisch steeds beter en zullen dankzij hun grootte geen fusies nodig hebben.quote:-UK (england + Glassgow en Celtic)
-BENELUX
-Duitsland
-Spanje (met eventueel de topclubs uit Portugal)
-Frankrijk
-Italie
-Midden Europa (Polen, Oostenrijk, Hongarije, Tjechie, Slowakije, Slovenie Kroatie)
-Oost Midden regio (Servie, Roemenie, Bulgarije)
quote:-Turkije
-Oekraine
-Rusland
Rangers heet die club... Celtic kan net zo goed de toevoeging 'Glasgow' voor de naam dragen als die blauwen.quote:-UK (england + Glassgow en Celtic)
en dan gewoon 1 per competitie promoveren (dus 2 teams) en 2 direct degraderen van de benelux-klasse, lijkt me een goed plan. denk dat het voor een team als bijv. Heracles, die toch een stijgende lijn doormaakt (qua begroting, supporters, geld), best wel goed kan zijn om dan in de 2e divisie te beginnen en dan langzaam op te bouwen naar boven (zoals Heerenveen begin jaren 90)quote:Op vrijdag 31 maart 2006 01:30 schreef LennyKravitz het volgende:
Ben ik ook wel voor... van mij mag Luxemburg ook meedoen... BENELUX liga... dus
1 Benelux hoofdklasse:
Ajax/PSV/Feyenoord/Anderlecht/Gent/Charleroi etc...
en dan 2e klasse gewoon per land Nederland enerzijds en Belgie/Luxemburg (kan) anderzijds
hij noemt zelfs geen Heracles!quote:Van Basten: Nederlands-Belgische competitie
NOORDWIJK - Marco van Basten pleit voor een Nederlands-Belgische competitie. De bondscoach van het Nederlands elftal wil op die manier de kloof tussen het Nederlandse en Belgische voetbal met de grote Europese voetballanden verkleinen. „We moeten voorkomen dat we de concurrentiestrijd met het buitenland niet op een gigantische manier verliezen”, aldus Van Basten in NRC.Next.
Marco van Basten.
Foto: ANP
De bondstrainer ziet een nieuwe competitieopzet als oplossing: „We dienen ons te verenigen. Volgens mij moeten Nederland en België samen een competitie opzetten. Dan kunnen we gezamenlijk een vuist maken naar het geweld van landen als Engeland, Spanje, Italië, Frankrijk en Duitsland. Daar smijten ze met geld. De grote voetballanden zuigen ons leeg. In mijn periode als profvoetballer speelden vier, vijf Nederlandse spelers in het buitenland. Nu wel vijftig. Dat is niet goed.”
De bondscoach heeft zelfs al nagedacht over een opzet: „Je zou met zestien clubs moeten beginnen”, legt hij uit. „De beste clubs samenvoegen in één League. De Nederlandse competitie is beter dan die in België. Bovendien wonen hier meer mensen. Daar zou je een rekenmodel op los moeten laten. Dan kom je op tien Nederlandse en zes Belgische clubs. De Competitie der Lage Landen. Ik noem maar een dwarsstraat. Het maakt niet uit van wie het idee uiteindelijk is. Het niveau moet omhoog. Bij ons én bij de Belgen.”
De nieuwe opzet zou ook als alternatief voor de play-offs kunnen dienen. Van dat plan is Van Basten nooit een voorstander geweest: „Van de play-offs gaat het niveau van de Nederlandse competitie niet omhoog. Dat gebeurt wel als Anderlecht, Brugge, Luik of Gent in plaats komen van RBC, Sparta en Willem II. Zo'n competitie wordt minder voorspelbaar.”
Overigens zegt Van Basten dat de play-offs wel een eerlijke kans verdienen: „Aan de hand van een evaluatie moeten we straks kijken of we ermee doorgaan.”
Denk het ook ja. En Nederland en Belgie samen is nog altijd kleiner dan Engeland of Duitsland of Frankrijk.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 08:04 schreef Tvduijn het volgende:
Ik zie alleen maar voordelen, alleen de ietwat toegenomen reisafstand is jammer maargoed dat heb ik er wel voor over, want we hebben meteen veel meer topwedstrijden, ook de stadions zullen dus gemiddeld voller zitten waarschijnlijk.
Ik weet niet of je ze laat stikken. Je zou dus een Eredivisie krijgen met 16 clubs en daaronder weet ik niet wat het beste is. Misschien ook wel leuk om een gemengde Eerste divisie te krijgen? Je hebt dan ook meerdere profdivisies, zoals ze in Engeland ook hebben.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 08:58 schreef Keltie het volgende:
Mwah, je laat nu dus gewoon de kleinere BeNe clubs stikken.
Daar gaat het bestaansrecht van die clubs ..
Ken je niet maken
Als je zoiets doet, moet je alle competities opnieuw gaan indelen.
Heb op een ander forum daarover eens 'gebrainstormt' .. Kan het alleen niet meer terugvinden
Wat mij betreft dat laatste. De beste clubs horen in de hoogste klasse te spelen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:05 schreef Suijk het volgende:
[..]
Ik zit alleen een beetje met de promotie/degradatie. Mag er ieder jaar bijv. 1 NL en 1 BE club promoveren en degraderen om die verdeling in stand te houden? Of gewoon iedereen kan degraderen en promoveren en na een paar jaar krijg je de natuurlijke verdeling?
V. Raaij had het toch meer over een grotere Europese competitie? NL bij Belgie, Scandinavië, Schotland enzo?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:12 schreef Dylan Dog het volgende:
Als Van Raaij het zegt is het een kutidee, als Van Basten het zegt is het een wereldidee.
Wat wil je nu zeggen? Dat wij van Raaij nooit serieus namen? Dat klopt.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:12 schreef Dylan Dog het volgende:
Als Van Raaij het zegt is het een kutidee, als Van Basten het zegt is het een wereldidee.
Van Raaij heeft het over een Atlantic League gehad en over een Beneliga. Werd allebei direct afgeschoten.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:16 schreef Suijk het volgende:
[..]
V. Raaij had het toch meer over een grotere Europese competitie? NL bij Belgie, Scandinavië, Schotland enzo?
Ik heb het nooit afgeschoten. Het lijkt mij wel leuk om een paar keer per jaar naar België te gaan. En de competitie wordt een stuk spannender. Maar ik vind 16 clubs wat te weinig. Ik heb dan liever 20 clubs.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:25 schreef Dylan Dog het volgende:
[..]
Van Raaij heeft het over een Atlantic League gehad en over een Beneliga. Werd allebei direct afgeschoten.
En nee the_hunter, ik wil gewoon vragen waarom dat is. Was serieus bedoeld.
Dat betekent nog meer wedstrijden. Plus minstens één beker, waarschijnlijk twee. Pfff, nee dank je.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:28 schreef the_hunter het volgende:
[..]
Ik heb het nooit afgeschoten. Het lijkt mij wel leuk om een paar keer per jaar naar België te gaan. En de competitie wordt een stuk spannender. Maar ik vind 16 clubs wat te weinig. Ik heb dan liever 20 clubs.
Mee eensch. Ik als FC Groningen supporter moet er niet aan denken om voor eem uitwedstrijd naar Chareloi te reizen. Roda is al ver genoegquote:Op vrijdag 31 maart 2006 08:09 schreef Keltie het volgende:
We zijn al 1 europa, laten we de voetbalcompetities dan wel nationaal houden...
BeNe competitie
Vind ik niet.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:55 schreef Suijk het volgende:
Anderlecht-Ajax vind ik een mooier affiche dan Heracles-Ajax.
Maar goed, dat is vrij egoistisch gedacht allemaal. Of het uiteindelijk beter is voor het Belgische en Nederlandse voetbal, ik denk het wel.
Buiten de taal om zijn er niet zo gek veel overeenkomsten tussen Belgen en Nederlanders hoor..quote:Op vrijdag 31 maart 2006 01:13 schreef alex4allofyou het volgende:
Prima plan, binnen de economie is er ook al sprake van regio's ipv landen (dus grensoverscheidend), waarom zou dat niet opgaan met de grote belangen in voetbal?
Komt nog ns bij dat Belgie zeer verwant is met NL en vice versa, de afstanden relatief klein zijn en we hierdoor interessantere wedstrijden krijgen.
Ik zie trouwens ook niet in hoe ineens dat enorme financiele gat gedicht wordt met het samengaan van deze twee competities.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:15 schreef Staanplaats het volgende:
[..]
Buiten de taal om zijn er niet zo gek veel overeenkomsten tussen Belgen en Nederlanders hoor..
Utopie om te denken dat je met een markt van 26 miljoen ineens wel een sterke partner wordt in Europa. Dan wordt je nog steeds leeggekocht. Buiten het feit dat de Belgische competitie momenteel helemaal overhoop lig, daar wil je toch niks mee te maken hebben.
Er zijn voor en nadelen, dat is duidelijk.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:37 schreef pfaf het volgende:
Dat zal ook echt niet gebeuren. Ajax en Brugge zullen echt niet ineens mee gaan strijden voor de Champions League.
He enige verschil met nu zal zijn dat Ajax niet meer verliest van NEC en gelijk speelt tegen ADO Heracles, maar nu verliest van Brugge en gelijk speelt in Charleroi. Waardoor ze meer tegenstand krijgen. Ofzo....
Daar tegenover staat dat je de helft van Nederland buitenspel zet, geweldige wedstrijden als Twente - Groningen verliest, naar Franssprekende gebieden moet...
Oplossing waarvoor? Ik zie niet eens een probleem. Ja de Nederlandse teams strijden niet ieder jaar mee voor de CL, boeiend! We hebben ieder weekend volle stadions, spanning, leuk voetbal. Vanwaar die grootsheidswaanzin? En als er al een probleem is, is inderdaad de BeNeliga niet dé oplossing, hoogstens een stapje op de trede.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:40 schreef Robar het volgende:
[..]
Er zijn voor en nadelen, dat is duidelijk.
Maar ik vraag me af wat het doel hiervan is?
En als je dat doel in ogeschouw neemt, is de BeNeliga dan de oplossing?
Ik denk het niet.
Het idee is geboren uit de vraag hoe we dichter naar het niveau van de toplanden kunnen groeien.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:44 schreef pfaf het volgende:
[..]
Oplossing waarvoor? Ik zie niet eens een probleem. Ja de Nederlandse teams strijden niet ieder jaar mee voor de CL, boeiend! We hebben ieder weekend volle stadions, spanning, leuk voetbal. Vanwaar die grootsheidswaanzin? En als er al een probleem is, is inderdaad de BeNeliga niet dé oplossing, hoogstens een stapje op de trede.
Ik vind helemaal niet dat het een leuke competitie wordt...quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:50 schreef Robar het volgende:
[..]
Het idee is geboren uit de vraag hoe we dichter naar het niveau van de toplanden kunnen groeien.
Daarvoor vind ik de BeNeliga niet de oplossing.
Dat het een leuke competitie zou kunnen worden ben ik met jet eens.
En de EC plaatsen zijn denk ik geen probleem dan, omdat je dan toch weer utigaat van een competitie met 16-18 clubs. Ik denk eerder dat het een voordeel is, omdat je niveau omhoog gaat ten opzichte van een land als Portugal, die nu nog boven Nederland staat.
Dat lijkt me toch een uiting die erop wijst dat het een leuke competitie kan worden?????quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:44 schreef pfaf het volgende:
[..]
We hebben ieder weekend volle stadions, spanning, leuk voetbal.
Hij bedoelt de huidige NL-competitiequote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:56 schreef Robar het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch een uiting die erop wijst dat het een leuke competitie kan worden?????
Gelukkig denkt de KNVB niet zo egoistisch zoals jij hoop ikquote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:05 schreef Jajong het volgende:
Meteen doen, gelijk al die drama clubs weg. Lullig voor de fans van pak em beet NAC tot RBC, maar zo heb je én een groter publiek, en een hoger niveau competitie, waardoor de BeNe-competitie én meer TV-gelden trekt, én aantrekkelijker is voor grote spelers.
Zoveel clubs zitten er niet tussen Breda en Roosendaalquote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:05 schreef Jajong het volgende:
Meteen doen, gelijk al die drama clubs weg. Lullig voor de fans van pak em beet NAC tot RBC, maar zo heb je én een groter publiek, en een hoger niveau competitie, waardoor de BeNe-competitie én meer TV-gelden trekt, én aantrekkelijker is voor grote spelers.
Monaco en Frankrijk zijn toch echt twee aparte landen hoor...quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:06 schreef M0NTANA het volgende:
Ik ga alleen akkoord, wanneer België weer bij Nederland komt. Want twee landen met één competitie zie je nergens, dus waarom wel bij ons? Zo zielig zijn we toch niet?
Z'n eigen club gaat er dan ook aan onderdoor, die lopen dan veel vaker CL mis, om over kampioenschappen nog maar te zwijgen..quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:07 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
Gelukkig denkt de KNVB niet zo egoistisch zoals jij hoop ik
Haha, dat meen je toch niet serieus mag ik hopen?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:13 schreef Staanplaats het volgende:
[..]
Z'n eigen club gaat er dan ook aan onderdoor, die lopen dan veel vaker CL mis, om over kampioenschappen nog maar te zwijgen..
Ben benieuwd of die paar extra sponsors en tv-gelden dat gat gaan dichten.
Waarschijnlijk vreest hij voor zijn eigen clubje dat ze dan helemaal geen Europees meer gaan halenquote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:17 schreef Jajong het volgende:
[..]
Haha, dat meen je toch niet serieus mag ik hopen?.
Lijkt me ook logisch, de nieuwe top3 wordt dan Anderlecht, PSV, en wij. ( In willekeurige volgorde )quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:19 schreef the_hunter het volgende:
[..]
Waarschijnlijk vreest hij voor zijn eigen clubje dat ze dan helemaal geen Europees meer gaan halen![]()
Je was voor Ajax........ toch?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:20 schreef Suijk het volgende:
Waarschijnlijk heeft hij gewoon gelijk hoor.
De kloof wordt dan nog groter denk ik dat ie nu al aan het worden is.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:17 schreef Jajong het volgende:
En DG; tja, lullig, maar zoals t nu is wordt de kloof alleen maar groter, en moeilijker te overbruggen.
Wat is er mis met een elite zootje? Wat bedoel je daarmee precies?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:21 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
De kloof wordt dan nog groter denk ik dat dat nu al aan het worden is.
Krijg je helemaal zo'n elite zootje
Tuurlijk krijgt Ajax er een paar concurrenten bij, maar dat maakt het juist leuker vind ikquote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:20 schreef Suijk het volgende:
Waarschijnlijk heeft hij gewoon gelijk hoor.
Jep, maar een logisch gevolg als de top uitgebreid wordt, dat je dan de kampioenschappen over meer clubs gaat verdelen. Ajax, PSV, Feyenoord, AZ (als ze het volhouden), Anderlecht, Brugge gaan de pot verdelen. De CL plaatsen worden natuurlijk niet verdubbeld.quote:
Dat je dadelijk een club of 16 hebt waar het allemaal om draait en de overige hangen er maar een beetje bijquote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:22 schreef Jajong het volgende:
[..]
Wat is er mis met een elite zootje? Wat bedoel je daarmee precies?
Geldt net zo goed voor Feijenoord, maar tis toch een simpele som.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:17 schreef Jajong het volgende:
[..]
Haha, dat meen je toch niet serieus mag ik hopen?.
En DG; tja, lullig, maar zoals t nu is wordt de kloof alleen maar groter, en moeilijker te overbruggen.
En Liechtenstein en Zwitserland .... of gaat dat te verquote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:13 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Monaco en Frankrijk zijn toch echt twee aparte landen hoor...
Precies, we stellen al jaren geen ruk voor volgens de geleerde en toch zijn er genoeg incidenten te noemen waar goed gepresteerd hebben.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:23 schreef Hephaistos. het volgende:
We hebben de afgelopen jaren een Uefa-cup gewonnen met Feyenoord, AZ is tot de halve finale van dat toernooi gekomen. Ajax heeft een kwartfinale en wat tweede rondes Champions League gehaald, en PSV een tweede ronde en zelfs een halve finale CL gehaald.
En dat terwijl er 10 jaar geleden al werd geroepen dat we zonder de BeNe-liga nooit meer iets voor zouden stellen.
Misschien worden de verdelingen wel gewoon opgeteld? België heeft twee voorronde-plaatsen en Nederland één voorronde-plaats en één directe kwalificatie, vier plaatsen is niet overdreven veel.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:25 schreef Staanplaats het volgende:
[..]
Geldt net zo goed voor Feijenoord, maar tis toch een simpele som.
Nu heb je over 2 competities meer europese tickets te verdelen dan het geval zal zijn in één samengevoegde competitie.
Met als resultaat dat de hele toko wordt leeggekocht en en iedereen overnieuw kan beginnen...quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:23 schreef Hephaistos. het volgende:
En dat terwijl er 10 jaar geleden al werd geroepen dat we zonder de BeNe-liga nooit meer iets voor zouden stellen.
Niet alleen die Belgen hoor. Daar heb ik ook weinig zin inquote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:27 schreef Zemi77 het volgende:
Zullen we toch eerst ons stadion beleid moeten aanpassen. Ik denk dat de belgen weinig trek heb in al die cubcards, verplichte combi's uitkaarts fototregistratie etc. etc. etc.
Jep, helemaal omdat de Uefa bepaald geen fan is van dit soort plannetjes. Die gaan heus niet de Europese plaatsen van Belgie en Nederland bij elkaar optellen...quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:25 schreef Staanplaats het volgende:
[..]
Geldt net zo goed voor Feijenoord, maar tis toch een simpele som.
Nu heb je over 2 competities meer europese tickets te verdelen dan het geval zal zijn in één samengevoegde competitie.
No way dat dat gebeurt.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:28 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Misschien worden de verdelingen wel gewoon opgeteld? België heeft twee voorronde-plaatsen en Nederland één voorronde-plaats en één directe kwalificatie, vier plaatsen is niet overdreven veel.
Kun je van te voren nooit zeggen natuurlijk. Als je een paar GOEDE onderhangelaars naar de UEFA stuurt ben je in ieder geval niet kansloos. Als je het niet probeert weet je wel dat het niet gaat lukken.quote:
Dat zal onder een BeNe-liga echt niet anders zijn. Tegen de toplanden kunnen Nederlandse en Belgische voetbalclubs op lange termijn nooit concurreren..quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:28 schreef Dirty_Harry het volgende:
[..]
Met als resultaat dat de hele toko wordt leeggekocht en en iedereen overnieuw kan beginnen...
Het geld dat nederlandse clubs zullen kunnen verdienen aan tv-gelden en sponsoring zullen ze kunnen verdubbelen, daarnaast wordt de competitie aantrekkelijker voor voetballers om in te spelen. Tegen Engeland kunnen we natuurlijk nooit op, maar een beetje een betere balans zou het wel kunnen brengen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:39 schreef Staanplaats het volgende:
[..]
Dat zal onder een BeNe-liga echt niet anders zijn. Tegen de toplanden kunnen Nederlandse en Belgische voetbalclubs op lange termijn nooit concurreren..
Optellen zal wss ook teveel gevraagd zijn, maar een tussenweg moet toch te vinden zijn. Tel iig alle uefa punten van nederland en belgie bij mekaar op, kijk op welke plaats je dan in de ranglijst komt te staan en bepaal aan de hand daarvan de hoeveelheid europese tickets.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:38 schreef Staanplaats het volgende:
En de UEFA tickets ook optellen? Dan speelt de halve competitie europees..
Optellen? Misschien redeneert de UEFA wel dat ze het gemiddelde nemen van de twee landen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:46 schreef Dirty_Harry het volgende:
[..]
Optellen zal wss ook teveel gevraagd zijn, maar een tussenweg moet toch te vinden zijn. Tel iig alle uefa punten van nederland en belgie bij mekaar op, kijk op welke plaats je dan in de ranglijst komt te staan en bepaal aan de hand daarvan de hoeveelheid europese tickets.
Lijkt met toch heel eerlijk..?
Die speelt eerst voorronde...quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:52 schreef Gert het volgende:
[..]
Optellen? Misschien redeneert de UEFA wel dat ze het gemiddelde nemen van de twee landen.
Is de Belgische kampioen eigenlijk automatisch geplaatst voor de CL? Of moet het eerst een voorronde spelen?
BeNe Liga 2 wordt uiteraard ook uitgezonden, net al 3, 4, 5quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:59 schreef Staanplaats het volgende:
Die verdubbeling van tv rechten moet maar blijken. Het is niet automatische dat de tv-gelden naar rato van de markt zullen meestijgen. Er vallen bijvoorbeeld ook een hoop kijkers af van clubs die niet mogen mee doen met de BeNe-liga.
Voornaamste reden is gewoon geld. punt.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:01 schreef Kang-He het volgende:
Een van de voornaamste redenen waarom spelers niet voor de Nederlandse competitie kiezen is dat ze tegen zoveel kleine clubs moeten spelen... dat beperk je nu natuurlijk wel waardoor ook het niveau van de competitie groter is.
Maar het niveau van de nationale divisies zal daardoor stijgen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:59 schreef Staanplaats het volgende:
Die verdubbeling van tv rechten moet maar blijken. Het is niet automatische dat de tv-gelden naar rato van de markt zullen meestijgen. Er vallen bijvoorbeeld ook een hoop kijkers af van clubs die niet mogen mee doen met de BeNe-liga.
Ongetwijfeld.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:06 schreef Gert het volgende:
[..]
Maar het niveau van de nationale divisies zal daardoor stijgen.
alsof de wedstrijden tegen RBC, Willem II, ADO enz. enz. enz. wel aanspreken.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:08 schreef methodmich het volgende:
Ik denk dat dit een slecht plan is. Wie zit er te wachten op wedstrijden tegen Belgische clubs, die hier totaal niet aanspreken? Bovendien betwijfel ik of het meer geld gaat opleveren. Lijkt me ook al niet dat spelers nu langer bij pakweg Ajax, PSV of Feyenoord blijven omdat ze nu tegen Anderlecht gaan spelen.
Maar niet doen dus.
Je kunt natuurlijk de strijd on de eer van de streek ook vervangen door de eer van het land. De strijd Nederland - Belgie is toch ook prima voor de motivatie(voor nederlands of belgische spelers tenminste..quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:18 schreef Staanplaats het volgende:
Overigens vind ik er ook gewoon geen tyfus aan om tegen die Belgen te voetballen elke week. Geef mij maar gewoon regio derby's en dergelijke. Waar nog gewoon gestreden wordt voor de eer van de streek.
Zulte Waregem, horen die bij de top 6 van Belgie dan...?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:23 schreef methodmich het volgende:
Nee, maar die spreken niet minder aan dan een potje tegen Zulte-Waregem natuurlijk.
En zijn voor de supporters ook leuker.
ff gechecked..quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:25 schreef Dirty_Harry het volgende:
[..]
Zulte Waregem, horen die bij de top 6 van Belgie dan...?
Den Haag neemt nog wel eens wat volk mee, W II zijn altijd genoeg kaarten voorhanden..quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:21 schreef Dirty_Harry het volgende:
[..]
alsof de wedstrijden tegen RBC, Willem II, ADO enz. enz. enz. wel aanspreken.
gelukkig doen 2 van de 3 die jij opnoemt ook niet mee...quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:29 schreef Staanplaats het volgende:
[..]
Den Haag neemt nog wel eens wat volk mee, W II zijn altijd genoeg kaarten voorhanden..
Alsof mn hart sneller gaat kloppen van Lokeren, Gent en Waregem.
Ging ff uit van een 50-50% verdeling..quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:31 schreef Dirty_Harry het volgende:
[..]
gelukkig doen 2 van de 3 die jij opnoemt ook niet mee...
Katwijk tegen Quick Boys ofzo?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:18 schreef Staanplaats het volgende:
Overigens vind ik er ook gewoon geen tyfus aan om tegen die Belgen te voetballen elke week. Geef mij maar gewoon regio derby's en dergelijke. Waar nog gewoon gestreden wordt voor de eer van de streek.
Juist. FC Antwerp - Feyenoord, de havenderby.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:25 schreef Dirty_Harry het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk de strijd on de eer van de streek ook vervangen door de eer van het land. De strijd Nederland - Belgie is toch ook prima voor de motivatie(voor nederlands of belgische spelers tenminste..).
Het niveau van de top-competitie zal wel omhoog gaan ja, maar het niveau van de ploegen die achter blijven zal alleen nog maar verder dalen. Veel minder geld, veel mindere spelers, veel minder supporters voor die clubs. Gevolg is een enorme versmalling van de basis, wat ook funest kan zijn voor het uiteindelijke niveau van het Nederlandse voetbal.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:33 schreef Lemming22 het volgende:
[..]
Katwijk tegen Quick Boys ofzo?
Als ik voor mezelf praat geef ik geen ene reet om de eer van de streek. Het enige dat telt is kampioenschappen, Europees succes en winnen tegen Ajax, Feyenoord en AZ.
Aangezien die drie clubs bij een BeNe-liga er gewoon bij zitten en baggerwedstrijden als die tegen RBC, Sparta en NAC worden verwisseld voor wedstrijden tegen Anderlecht, Club Brugge en Racing Genk waardoor het niveau van de competitie omhoog gaat, de aantrekkelijkheid van de competitie omhoog gaat, waardoor o.a. het sponsorgeld omhoog gaat en de clubs uit de BeNe-liga er allemaal op vooruit gaan lijkt het mij een prima plan om zo te proberen aan te haken bij de Europese top.
Door blijven modderen in een voorspelbare eredivisie waar we 4 van de 5 seizoenen kampioen worden is aardig, maar daar bereiken we ons langetermijndoel niet mee (richting Europese top gaan).
Ik ben voor dus.
Ruil Roda in voor NEC en je hebt de huidige top 10 van de eredivisie te pakken.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:33 schreef Dirty_Harry het volgende:
Maar ik ben trouwens wel benieuwd naar welke nederlandse clubs in zo'n competitie zouden willen zien. Ik heb er wel eens vaker over zitten denken en ik zit aan deze clubs te denken:
psv, feijenoord, ajax, groningen, az, utrecht, heerenveen, twente, roda, vitesse....
Hoelang blijft zo'n BeNe-liga dan onvoorspelbaar, paar jaar daarna onstaan er ook grote verschillen. Clubs die nu CL spelen en dan niet meer haken op ten duur ook af. Europese top word je ook niet dmv van de BeNe-liga. Was het niet jullie oudvoorzitter die sprak over een eventuele toetreding naar Duitsland? Misschien maar lekker doen, joh..quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:33 schreef Lemming22 het volgende:
[..]
Katwijk tegen Quick Boys ofzo?
Als ik voor mezelf praat geef ik geen ene reet om de eer van de streek. Het enige dat telt is kampioenschappen, Europees succes en winnen tegen Ajax, Feyenoord en AZ.
Aangezien die drie clubs bij een BeNe-liga er gewoon bij zitten en baggerwedstrijden als die tegen RBC, Sparta en NAC worden verwisseld voor wedstrijden tegen Anderlecht, Club Brugge en Racing Genk waardoor het niveau van de competitie omhoog gaat, de aantrekkelijkheid van de competitie omhoog gaat, waardoor o.a. het sponsorgeld omhoog gaat en de clubs uit de BeNe-liga er allemaal op vooruit gaan lijkt het mij een prima plan om zo te proberen aan te haken bij de Europese top.
Door blijven modderen in een voorspelbare eredivisie waar we 4 van de 5 seizoenen kampioen worden is aardig, maar daar bereiken we ons langetermijndoel niet mee (richting Europese top gaan).
Ik ben voor dus.
Voor de geografische spreiding leek met Roda wat beter... De fans van NEC gaan maar naar het gelredome als ze voetbal willen zien...quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:37 schreef Gert het volgende:
[..]
Ruil Roda in voor NEC en je hebt de huidige top 10 van de eredivisie te pakken.
Ook 10 tegen 6 is voor België nog voordelig, want dan zal er zeker ook een extra CL plaats komen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:33 schreef Staanplaats het volgende:
[..]
Ging ff uit van een 50-50% verdeling..
Verdeling 10 tegen 6 gaan die Belgen natuurlijk nooit akkoord mee..
Overigens buiten Anderlecht en Brugge geloof ik het wel in België en die hoop dan ook gewoon ooit is in Europa te treffen.
Oef! Ga dat eens in Nijmegen roepen. Ze rijden nog liever naar Luik dan.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:39 schreef Dirty_Harry het volgende:
[..]
Voor de geografische spreiding leek met Roda wat beter... De fans van NEC gaan maar naar het gelredome als ze voetbal willen zien...
Hij riep het!!!! *wijst snel naar zijn buurman*...quote:
Door nederlanders in te huren...?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 13:16 schreef the_legend_killer het volgende:
Kunnen ze daar ook wat aan doen.
Meer tegenstand hoeft niet direct te betekenen dat de wedstrijden leuker worden om te zien. Genoeg topwedstrijden die het aanzien niet waard zijn.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 13:08 schreef Nywuob het volgende:
Ik zou het wel een goed plan vinden. Het is voor iedereen goed als het niveau van de competitie omhoog gaat. Als je naar het huidige niveau van de Eredivisie kijkt dan is dat vaak bedroevend.
quote:Op vrijdag 31 maart 2006 13:17 schreef Dirty_Harry het volgende:
[..]
Door nederlanders in te huren...?
quote:RIJSWIJK - Marco van Basten kan voorlopig op weinig steun rekenen voor zijn plan om de Nederlandse en Belgische competitie te laten fuseren. De voorzitters van de KNVB en KBVB reageerden vrijdag lauwtjes. "Het is een leuk idee, maar ook een utopie", sprak Henk Kesler, preses van de Nederlandse voetbalbond.
Zijn Belgische collega Jan Peeters was enigszins verbaasd dat de oude plannen (oud-PSV-voorzitter Harry van Raaij maakte zich jarenlang sterk voor een Benelux-competitie) weer van de plank werden gehaald. "Goh, hier is al jaren niet meer over gesproken", zei Peeters. "Destijds heeft de Nederlandse voetbalbond besloten dat idee niet door te zetten. Dus ik wacht eerst maar een telefoontje van de KNVB af, voordat ik hier op reageer. Nee, op voorhand afwijzen doe ik het ook niet."
Kesler maakte echter duidelijk dat zijn collega niet op een telefoontje hoeft te rekenen. De voorzitter van de KNVB omschreef het plan van de bondscoach als "niet reëel". Hij verwees naar de discussies die enkele jaren geleden plaatsvonden toen deze kwestie ook al speelde. "Er is een studie naar gedaan, maar het blijkt economisch oninteressant."
Van Basten zei in de vrijdageditie van NRC.Next dat hij met de fusie de kloof met de grote Europese voetballanden wil verkleinen. "Je kunt straks meer spelers behouden, je ontvangt meer geld uit tv-rechten", meende de bondscoach.
Niet haalbaar
Volgens Kesler is het financieel rendement echter niet zo groot: "Dat is uitermate beperkt", zei hij. "Laten we nu maar rustig de play-offs afwachten. Daar is bewust voor gekozen. Of ik verbaasd ben door de uitspraken van Van Basten? Nou, we leven in een vrij land en Marco mag uiteraard filosoferen over het voetbal. Maar dit plan is niet haalbaar."
"Studie naar gedaan"?quote:
zoiets als de Engelse League cup.....gewoon een extra cup.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:17 schreef -Vaduz- het volgende:
Een gecombineerd bekertoernooi lijkt me wel een keer het proberen waard. Een gezamelijke competitie zie ik minder zitten. Daarvoor heb ik te weinig met de Belgische clubs. Het niveau zal ook niet direct beter worden.
Noem het voordeeltjes, dan ben ik het met je eens, want ik denk niet dat de voordelen groot zullen zijn. Denk ook eens aan de problemen die ermee gemoeid zijn, omdat je het over twee aparte staten hebt.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:36 schreef Heero87 het volgende:
De televisierechten leveren veel meer op, er zal sowieso meer volk komen, er komen méér en grotere sponsors (een groot bedrijf wil sowieso meer betalen als zijn reclame in heel de Benelux getoond wordt dan wanneer dat enkel in Nederland gebeurt), de interesse vanuit het buitenland zal groeien,... Genoeg economische voordelen.
Een BeNe-liga zal echt niet voorkomen dat clubs na succesvol seizoen worden leeggekocht. Presetaties in Europa zullen voor Nederlandse clubs (en Belgische) altijd een momentopname en beperkt blijven tot incidenten.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:08 schreef Heero87 het volgende:
Het was natuurlijk te denken dat ze bij de bonden het idee zouden weglachen. Als BeNe-Ligavoorstander kan ik alleen maar hopen dat de play-offs in Nederland straks geweldig floppen en dat de Nederlandse clubs en de KNVB wél moeten zoeken naar een nieuwe oplossing. Hoe zit het met die play-offs, is er nog steeds sprake van boycots door de fans zoals bij het begin van dit seizoen?
Trouwens mensen: staar je alsjeblieft niet blind op die halve finales van PSV en AZ vorig seizoen. Dat zijn momentopnames. Langer als een jaar houd je zoiets nooit vol, zoals dit jaar dus aangetoond werd. Eerder maakten Anderlecht, Feyenoord en Ajax met hun succesvolle campagnes hetzelfde mee: eerst een fantastisch seizoen in Europa, het seizoen daarna waren ze waardeloos.
Ondertussen zijn de Russen, Roemenen en Oekraïners wél in aantocht. Een BeNe-Liga zal nooit ons terug op het niveau van Italië, Engeland of Spanje brengen. Die tijden zijn voorbij en gaan nooit terugkomen. Maar we moeten er wel voor zorgen dat we min of meer in hun spoor blijven en dat die Russen, Roemenen en Oekraïners ons niet genadeloos voorbijsteken.
Ik kan als Belg trouwens perfect leven met een verdeling in het voordeel van Nederland. België heeft tien miljoen inwoners, Nederland heeft er zestien miljoen. Het lijkt me dan vrij logisch dat Nederland méér teams krijgt, al lijkt 9-7 mij een eerlijkere verdeling.
Voor België lijken mij de volgende teams dan aangewezen: Club Brugge, Anderlecht, Standard, Racing Genk, AA Gent (eventueel in een fusie met Lokeren & Beveren), Charleroi (eventueel in een fusie met La Louvière, Moeskroen en Begen) en ten slotte een eventuele Antwerpse fusieclub.
Precies in de recettes zit de winst niet meer (veel NL'se stadions zitten al vol). En de tv gelden zullen niet ineens verdubbelen, evenals de sporsoring. Net of ABN of Fortis nu het dubbele gaan betalen omdat ze ook in België op tv komen. Overigens bij Fortis helemaal grappig, die zullen een keuze moeten maken tussen Anderlecht en Feijenoord.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:47 schreef Robar het volgende:
[..]
Noem het voordeeltjes, dan ben ik het met je eens, want ik denk niet dat de voordelen groot zullen zijn. Denk ook eens aan de problemen die ermee gemoeid zijn, omdat je het over twee aparte staten hebt.
Wat betaald men in Belgie voor de uitzendrechten en wat betaald men in Nederland?
ik denk dat Talpa met het huidige bedrag lachend weer de rechten kan krijgen, daar hoeven ze echt niet meer voor te betalen.
Sponsors? zou kunnen, veel meer?
ik geloof het niet.
Meer volk?
Bij ajax zit toch altijd het stadion al voor 80-90% gevuld?
En komt er meer publiek af op Ajax - Zulte-Waregem?
Ik geloof er niets van. Die 2/3 toppers die je erbij krijgt zijn echt geen vetpot!
Het valt volgens mij allemaal wel mee met die economische voordelen.
Jaja iedereen krijgt 2.000 kaarten en vrij vervoer, het leven is een grote speeltuinquote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:15 schreef PLAE@ het volgende:
Lijkt mij prachtig![]()
vooral buiten de wedstrijden om.
Maar dan geen combi's naar Belgie![]()
pcies daar begint het gezeik. Waarom denk je dat we in de jaren 70 goed konden meekomen?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 08:37 schreef Robar het volgende:
Zou de Uefa/Fifa niet beter een salarisplafond in kunnen stellen, niet dat ik de BeNeliga een slecht idee vind, maar dit is slechts een tijdelijke oplossing, als het al wat oplost. Na verloop van tijd worden de verschillen toch weer groter. Het probleem zit hem in de exorbitant hoge salarissen, hoge transfersommen en de oneerlijke verdeling van bijvoorbeeld CL gelden. Het is toch vreemd dat een club als Real Madrid (bij wijze van spreken) meer kan verdienen aan de CL dan Ajax, wanneer Ajax de CL wint en Real Madrid in de eerste ronde wordt uitgeschakeld. (ok beetje overdreven, maar het zit wel zo in elkaar) Daarnaast is er ook het probleem met het onbeperkt op kunnen stellen en contracteren van buitenlanders. Het zou ook al een enorme verbetering betekenen als clubs niet meer dan een bepaald aantal buitenlanders mogen opstellen.
Het is allemaal een beetje doorgeslagen door de EU en door het Bosman arrest en dat is jammer, heel erg jammer.
Je kan niet lopen ontkennen dat Belgie & NL cultureel gezien zeer aanverwant zijn. We hebben historisch een gezamenlijk verleden en Vlaanderen spreekt dezelfde taal. Natuurlijk is het niet 1 op 1, maar wees nou eerlijk, is er ook niet een verschil met Friezen, Twentenaren, Limburgers en Hollanders?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:15 schreef Staanplaats het volgende:
[..]
Buiten de taal om zijn er niet zo gek veel overeenkomsten tussen Belgen en Nederlanders hoor..
Utopie om te denken dat je met een markt van 26 miljoen ineens wel een sterke partner wordt in Europa. Dan wordt je nog steeds leeggekocht. Buiten het feit dat de Belgische competitie momenteel helemaal overhoop lig, daar wil je toch niks mee te maken hebben.
De uitzendrechten gaan sowieso stijgen. Momenteel heb je in België Belgacom dat 36 miljoen euro betaalt en in Nederland Talpa/Tele2 dat 75 miljoen euro betaalt. Sowieso gaan we minstens opnieuw die bedragen krijgen, wat dus het totaal brengt op 111 miljoen. Gedeeld door zestien clubs geeft dat 7 miljoen euro, waar de clubs (er van uitgaande dat elke club evenveel krijgt, wat ook niet zo is) momenteel in België 2 miljoen en in Nederland 4 miljoen euro krijgen. Een serieus verschil, en dan houden we nog geen rekening met het feit dat de zenders sowieso bereid zullen zijn om meer geld op tafel te leggen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:47 schreef Robar het volgende:
[..]
Noem het voordeeltjes, dan ben ik het met je eens, want ik denk niet dat de voordelen groot zullen zijn. Denk ook eens aan de problemen die ermee gemoeid zijn, omdat je het over twee aparte staten hebt.
Wat betaald men in Belgie voor de uitzendrechten en wat betaald men in Nederland?
ik denk dat Talpa met het huidige bedrag lachend weer de rechten kan krijgen, daar hoeven ze echt niet meer voor te betalen.
Sponsors? zou kunnen, veel meer?
ik geloof het niet.
Meer volk?
Bij ajax zit toch altijd het stadion al voor 80-90% gevuld?
En komt er meer publiek af op Ajax - Zulte-Waregem?
Ik geloof er niets van. Die 2/3 toppers die je erbij krijgt zijn echt geen vetpot!
Het valt volgens mij allemaal wel mee met die economische voordelen.
ja goed ik begrijp je wel, maar die hebben al genoeg brand-awareness toch. Maar inderdaad het zou kunnenquote:Op vrijdag 31 maart 2006 17:04 schreef Heero87 het volgende:
Een grote sponsor die voor beide markten interesse heeft? Die zijn er met hopen: Fortis, Coca Cola, Jupiler, Heineken, Maes, ING, McDonalds, Lipton Ice Tea, Philips,... Er zijn meer bedrijven die wél in beide landen actief zijn dan omgekeerd.
Het bierquote:Op vrijdag 31 maart 2006 17:04 schreef Heero87 het volgende:
, Maes,
Toch belet het ze niet om zelfs nu al te sponsoren (Jupiler, Fortis, Coca Cola, ...) Moesten ze via een BeNe-Liga meteen héél de Benelux kunnen bereiken, dan zullen ze zeker niet aarzelen om méér op tafel te leggen.quote:ja goed ik begrijp je wel, maar die hebben al genoeg brand-awareness toch. Maar inderdaad het zou kunnen
Heeft het op deze manier nog wel zin om nog een gezamenlijke Liga te beginnen? Je krijgt dan twee competities binnen een competitie, waarbij de deelnemers vooral letten op de teams van hun eigen land.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 17:36 schreef Heero87 het volgende:
Bij afloop van de BeNe-Liga (met negen Nederlanders en zeven Belgen) gaat de kampioen sowieso lopen met één Champions League - ticket van zijn land. De vijftien overblijvende teams gaan in landelijke play-offs strijden om de resterende tickets. De zes best geklasseerde Nederlandse teams strijden om hun Europese tickets, de vier best geklasseerde Belgische teams vechten dan weer op hun Europese tickets. De drie slechts geklasseerde Nederlandse teams vechten dan weer om de degradatie, de drie slechts geklasseerde Belgische teams doen hetzelfde. Eventueel kan in die degradatieplay-off ook de kampioen van de tweede afdeling betrokken worden.
Dat maakt ja niks uit. Maai wark.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 16:40 schreef 9christensen het volgende:
nee, ik ga liever naar breda uit dan naar gent uit
Twee UEFA-coëfficienten in één competitie slaat natuurlijk nergens op. Een competitie = '1 sterkte' = 1 coëfficient.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 17:36 schreef Heero87 het volgende:
Een heikel punt bij de BeNe-Liga is de de verdeling van de Europese tickets én de degradatie. Eigenlijk is daar een vrij simpele oplossing voor: na de competitie houden we landelijke play-offs.
Momenteel hebben we in België 3 Europese tickets via de competitie en in Nederland 5. Die blijven gewoon behouden en blijven ook sowieso voorbehouden voor teams van die landen. De Uefa-coëfficient blijft dus eigenlijk gewoon gescheiden.
Bij afloop van de BeNe-Liga (met negen Nederlanders en zeven Belgen) gaat de kampioen sowieso lopen met één Champions League - ticket van zijn land. De vijftien overblijvende teams gaan in landelijke play-offs strijden om de resterende tickets. De zes best geklasseerde Nederlandse teams strijden om hun Europese tickets, de vier best geklasseerde Belgische teams vechten dan weer op hun Europese tickets. De drie slechts geklasseerde Nederlandse teams vechten dan weer om de degradatie, de drie slechts geklasseerde Belgische teams doen hetzelfde. Eventueel kan in die degradatieplay-off ook de kampioen van de tweede afdeling betrokken worden.
tuulk wa. opdaampn met die belgenquote:
Tuurlijk voor België een stuk hoger niveau.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:10 schreef Heero87 het volgende:
Een korte poll op hln.be laat wel duidelijk blijken dat de Belgen enthousiast zijn:
Een Belgisch-Nederlandse voetbalcompetitie:
goed idee
86,2% (1093)
slecht idee
12,46% (158)
geen mening
1,34% (17)
totaal aantal stemmen: 1268
Weer play-offs... dan ben ik zeker tegenstander.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 17:36 schreef Heero87 het volgende:
Een heikel punt bij de BeNe-Liga is de de verdeling van de Europese tickets én de degradatie. Eigenlijk is daar een vrij simpele oplossing voor: na de competitie houden we landelijke play-offs.
Momenteel hebben we in België 3 Europese tickets via de competitie en in Nederland 5. Die blijven gewoon behouden en blijven ook sowieso voorbehouden voor teams van die landen. De Uefa-coëfficient blijft dus eigenlijk gewoon gescheiden.
Meerderheid van 20.000 VI-bezoekers vindt het ook een goed planquote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:45 schreef the_legend_killer het volgende:
[..]
Tuurlijk voor België een stuk hoger niveau.
Alleen zou NL er dan niet op achteruit gaan ?
Brugge, Genk en Anderlecht wel eens leuk maar de rest
6 Belgische clubs is nog te veelquote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:03 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Meerderheid van 20.000 VI-bezoekers vindt het ook een goed plan![]()
![]()
Lijkt me een goed idee als een opstap naar een echte competitie, maar op zich is het niet meer dan een verzachtende pleister op de wonde.quote:PSV-voorzitter Rob Westerhof zou het een goede zaak vinden om de Nederlandse en Belgische bekercompetitie samen te voegen. Hij reageert hiermee op de plannen van bondscoach Marco van Basten, die pleit voor een Nederlands/Belgische competitie. Westerhof staat niet afwijzend tegen dit initiatief, maar denkt dat het beter is om te beginnen met de beide bekercompetities. Dan kan bekeken worden hoe de bonden en het voetbalpubliek in beide landen met de nieuwe situatie omgaan.
Beker kunnen wij proberen zolang wij maar niks van UEFA CUP ticket hoeven af te staan.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:50 schreef ASroma het volgende:
ach tis toch helemaal niks. Moeten we zeker trots zijn dat Anderlecht uit onze sterke BeNe-Liga 0 punten haalt uit 6 wedstrijden in de Champions League en een nieuwe record verliespartijen zet. Flikker toch op man met die hele Liga.
Gezamenlijk bekertoernooi is wel een optie!Dan beperk je de afhankelijkheid die we krijgen van die suffe belgen.
Het zou bijvoorbeeld zo zijn, dat je tot de kwartfinales in je eigen land de wedstrijden afwerkt, en vanaf de kwartfinales een gemengde beker met 8 Nederlandse teams en 8 Belgische teams. Mooie vrije loting! geen potten met A-teams B-teams whatever...gewoon helemaal vrij iedereen kan tegen iedereen uitkomen. Mooi aangekleede show eromheen (bijvoorbeeld met een vrouw die flauwvaltquote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:54 schreef the_legend_killer het volgende:
[..]
Beker kunnen wij proberen zolang wij maar niks van UEFA CUP ticket hoeven af te staan.
Akkoord, maar het feit dat Belgische clubs vaak de onderlinge duels winnen getuigt er toch van dat ze wel zouden meekunnen in éénzelfde competitie en heus niet kansloos zijn voor de titel.quote:Onderlinge club resultaten is slecht voor NL Europees, maar ons niveau algemeen en in de competitie ligt toch een stuk hoger dan in België.
Er zijn dan ook maar 4 clubs in België met een beetje aanhang, Club, Standard, Anderlecht en Genk. De rest zit qua supporters-aantallen ( en het zou me niets verbazen zelfs begrotingen, maar die heb ik niet bij de hand ) op RBC, Heracles, ADO niveau. Waarom buiten de grote clubs er ook maar iets aan spanning toegevoegd kan worden zie ik dan ook niet.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:59 schreef the_legend_killer het volgende:
Misschien 4 clubs uit België zijn leuk, maar de rest absoluut niet !
Zeg nooit nooit.quote:
Nederland zal zich reddenquote:Op vrijdag 31 maart 2006 22:08 schreef Heero87 het volgende:
Je zal het wel weten. Over drie jaar, wanneer je omsingeld wordt door Russen, Roemenen, Bulgarijen en andere Joegoslaven.
ach als hun meer clubs in europees verband krijgen (coefficient delen door meer clubs red.)scoren ze net zo slecht als ons hoor. Hoeft je echt niet zo veel zorgen te maken. Die roemenen hebben een eenmalige uitschieter. Joegoslaven ? waar? Bulgarije? levksi zeker? ppff das incidenteel.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 22:08 schreef Heero87 het volgende:
Je zal het wel weten. Over drie jaar, wanneer je omsingeld wordt door Russen, Roemenen, Bulgarijen en andere Joegoslaven.
geef eens 3 argumenten waarom landen als Roemenie, Bulgarije, Joegoslavie ons voorbij zullen streven? Nederland met een van de beste jeugdopleiding in de wereld, Nederland met de beste vakmanslui in de wereld, Nederland met relatief constant presteren op Europees niveau met uitschieters naar boven. Het enige probleem dat we hebben is dat we goeie spelers niet kunnen behouden puur door geld gebrek, daar zullen die Oostblok landen ook tegen aanlopen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 22:39 schreef Heero87 het volgende:
Ben je daar zo zeker van, incidenteel? Ik vrees (en ik hoop dat ik ongelijk krijg) dat je nog ernstig gaat verschieten dan de komende jaren. Het Oostblok is dé toekomst van het Europese voetbal. Als we niet opletten, nemen ze jaren voorsprong op België én Nederland.
Ons Nederlands elftal en jeugd elftal presteren ook al jaren goed op toernooien. Echt als ze daadwerkelijk zulke goeie talenten hebben zullen die binnen no-time in Italie-Spanje-Engeland voetballen, de droom van elk jochie daar. Of er geld zit ben ik niet echt van overtuigt (Rusland-Oekraine daargelaten) Voetballerij wordt daaro voornamelijk overheerst door maffiosi. Voetbal is daar alles, er word inderdaad veel geld ingepompt maar de uitkomst is wat dat betreft zeer terleurstellend.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 22:52 schreef Heero87 het volgende:
Omdat het Oostblok dé toekomst is. Omdat in het Oostblok een schat aan jeugd én geld zit.
Oekraïne en Servië-Montenegro plaatsen zich plots met sprekend gemak voor het WK. CSKA Moskou wint de Uefa-beker, Levski Sofia, Zenit Sint-Petersburg, Steaua en Rapid kwalificeren zich voor de kwartfinale, terwijl ze niet eens een makkelijk parcours hadden. De jeugd van die landen doet het op de jeugd-WK's en EK's ook uitstekend tegenwoordig en plaatst zich zelfs voor finales. Dat is allemaal écht geen toeval meer.
En als je dan de coëfficientenlijst van de Uefa bekijkt... Rusland en Roemenië staan daar nu al rond de tiende positie (twee jaar terug stonden ze niet eens in de top twintig) en hebben de komende drie jaar amper punten te verdedigen. Zelfs als Nederland op het huidige niveau blijft, dreigen ze nog voorbijgestoken te worde binnen dit en drie jaar.
Beetje rare conclusie... eerst zeg je dat enkel Ajax en PSV op hoog niveau presteren, daarna zeg je dat Roemenië maar twee clubs heeft en daardoor nooit ver zal komen?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 23:06 schreef ASroma het volgende:
[..]
En die coefficienten-lijst is geflatteerd. Als Ajax-PSV als enige mee zouden doen in het Europese toernooi zouden we ook een belachelijk hoge score hebben zoals Roemenie nu. Maar echt meer dan Steau en Rapid hebben ze niet te bieden. Zulke competities hebben 1-2 grote clubs die incidenteel in Europa goed presteren. De rest wat daarna komt is rkc niveau. (rusland daargelaten)
Nú nog wel.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 23:10 schreef the_legend_killer het volgende:
Spelers uit die landen komen net zo goed eerder naar NL !
Ik probeer te zeggen dat het heel geflatteerd is, als Roemenie met 6 clubs zou spelen zal de coefficient logischerwijs veel lager zijn. En op het niveau van Nederland zitten en wellicht lager omdat ze maar 2 wellicht goeie clubs hebben. Daar waar wij Feijenoord, AZ minder mate heerenveen hebben.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 23:11 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Beetje rare conclusie... eerst zeg je dat enkel Ajax en PSV op hoog niveau presteren, daarna zeg je dat Roemenië maar twee clubs heeft en daardoor nooit ver zal komen?
Ja.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 23:28 schreef Heero87 het volgende:
Op vi.nl blijkt het enthousiasme ook redelijk groot: 56% van 26582 mensen is voorstander.
voordeliger ? Ik ben geen voorstander van de Beneliga. Is enkel weer ih voordeel van de grote clubs, de kleine clubs zijn weer de dupe. En als je ziet dat in Belgie de topclubs amper kunnen winnen van de kleine ploegen dit jaar, stel ik me serieus vragen. Verder is de NL competitie wellicht wel ietsje beter, maar dat moet zeker niet overdreven worden.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 23:21 schreef the_legend_killer het volgende:
Maar wat vinden jullie de Belgen hiervan ?
Voor jullie is dit natuurlijk wel een stuk voordeliger.
wat een crap. Nog een reden waarom ik liever geen comp met NL heb, die misplaatste arrogantie van sommigen. Anderlecht zou gewoon meestrijden voor de titel.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:51 schreef the_legend_killer het volgende:
Anderlecht zou er zeker niet op uitlopen.
4de plek voor ze met AZ , Feyenoord en PSV voor zich
Dan is het toch alleen maar leuk om die arrogantie afgestraft te zien?quote:Op zaterdag 1 april 2006 00:14 schreef BramKVO het volgende:
[..]
wat een crap. Nog een reden waarom ik liever geen comp met NL heb, die misplaatste arrogantie van sommigen. Anderlecht zou gewoon meestrijden voor de titel.
Ze mogen zeggen wat ze willen, dat we dicht bij elkaar liggen qua cultuur enzo maar het karakter van een hollander is toch serieus verschillend dan dat van een Belg (Vlaming)
Doe mee in aan de BeNeLiga en straf die 'misplaatste' arrogantie af...quote:Op zaterdag 1 april 2006 00:14 schreef BramKVO het volgende:
[..]
wat een crap. Nog een reden waarom ik liever geen comp met NL heb, die misplaatste arrogantie van sommigen. Anderlecht zou gewoon meestrijden voor de titel.
jij hebt wellicht nog nooit een match gezien in Belgie. de ploegen van Anderlecht, Club Brugge, Standard, Genk, Gent en Zulte Waregem van dit jaar moeten niet of weinig onderdoen voor clubs van hetzelfde niveau in NL.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:06 schreef the_legend_killer het volgende:
[..]
6 Belgische clubs is nog te veel
Heb je dat niveau eens gezien... dan nog liever NAC en Willem II
Genk is ook niet meer wat het is geweest.
Alleen Brugge en Anderlecht zou een verbetering zijn voor de subtop.
Conservatisme in het voetbalquote:Op vrijdag 31 maart 2006 23:30 schreef popolon het volgende:
[..]
Ja.
Maar laat vooral de conservatiefjes lekker gelijk krijgen. Goed voor de ontwikkeling van het voetbal.
Ik kan nu een heel stuk schrijven over clubliefde in de VS, maar daar hebben we het nog wel over.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 23:30 schreef popolon het volgende:
[..]
Ja.
Maar laat vooral de conservatiefjes lekker gelijk krijgen. Goed voor de ontwikkeling van het voetbal.
En dan nog. Ik snap er gewoon geen snars van. Een wedstrijd Ajax - Anderlecht zegt mij net zo veel als Ajax - Malmö, en ik kijk net zo graag naar Standard-Gent als naar Brann - Start Kristiansand als naar Panionios - PAOK Saloniki. Het intereseert me gewoon 0,0% Als Limbo of Brabander kan ik met het nog een beetje inbeelden, maar ik heb net zoveel met België als met Tsjechië. Waarom zou ik in Godsnaam daar mee in de NATIONALE competitie willen spelen?quote:Op zaterdag 1 april 2006 00:19 schreef BramKVO het volgende:
[..]
jij hebt wellicht nog nooit een match gezien in Belgie. de ploegen van Anderlecht, Club Brugge, Standard, Genk, Gent en Zulte Waregem van dit jaar moeten niet of weinig onderdoen voor clubs van hetzelfde niveau in NL.
quote:Op zaterdag 1 april 2006 01:32 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik kan nu een heel stuk schrijven over clubliefde in de VS, maar daar hebben we het nog wel over.
hierin kan ik je enkel bijtredenquote:Op zaterdag 1 april 2006 01:37 schreef pfaf het volgende:
[..]
En dan nog. Ik snap er gewoon geen snars van. Een wedstrijd Ajax - Anderlecht zegt mij net zo veel als Ajax - Malmö, en ik kijk net zo graag naar Standard-Gent als naar Brann - Start Kristiansand als naar Panionios - PAOK Saloniki. Het intereseert me gewoon 0,0% Als Limbo of Brabander kan ik met het nog een beetje inbeelden, maar ik heb net zoveel met België als met Tsjechië. Waarom zou ik in Godsnaam daar mee in de NATIONALE competitie willen spelen?
Bah elke keer als ik aan het idee denk word ik al chagerijnig...
Het is alleen maar de vraag dan op welke plaatsen die clubs staanquote:Op zaterdag 1 april 2006 00:19 schreef BramKVO het volgende:
[..]
jij hebt wellicht nog nooit een match gezien in Belgie. de ploegen van Anderlecht, Club Brugge, Standard, Genk, Gent en Zulte Waregem van dit jaar moeten niet of weinig onderdoen voor clubs van hetzelfde niveau in NL.
Als een sportclub (franchisequote:Op zaterdag 1 april 2006 01:41 schreef popolon het volgende:
[..]
Die is moeilijk hoor. Ik begrijp 'm niet.
Of heb je het over de MLS?
o.a. En commercie boven traditie, clubliefde etc.quote:Op zaterdag 1 april 2006 01:41 schreef popolon het volgende:
[..]
Die is moeilijk hoor. Ik begrijp 'm niet.
Of heb je het over de MLS?
Wat met België erbij een weinig zeggende Beneluxversie van de Mickey Mouse competitie zou worden.quote:Op zaterdag 1 april 2006 07:41 schreef popolon het volgende:
Maar aan de andere kant, je kan inderdaad ook een weinig zeggende Mickey Mouse competitie willen blijven.
En dat wil ik ja.quote:Op zaterdag 1 april 2006 07:41 schreef popolon het volgende:
Maar aan de andere kant, je kan inderdaad ook een weinig zeggende Mickey Mouse competitie willen blijven.
Ik las vanmorgen in de krant nog een leuke column die de spjiker op z'n kop sloeg: "Denkt van basten nu werkelijk dat ze in Londen, Munchen of Milaan wakker liggen van Gent - Ajax?"quote:Op zaterdag 1 april 2006 07:52 schreef popolon het volgende:
Weet ik niet, denk ik niet. En dan zeker voor de uitstraling naar het buitenland.
* schopje realiteitquote:Op zaterdag 1 april 2006 12:03 schreef popolon het volgende:
Ja, die kans is er wel degelijk.
Zoiets ja. Zoiets zal me niet eens verbazen overigens, over een jaartje of 30...quote:Op zaterdag 1 april 2006 12:07 schreef methodmich het volgende:
Okee, zeg dat dan gelijk.
Northern Conference, Balkan Conference, Southern Conference en UK.
En dan noemen we het de Jetlag-league.. ?quote:Op zaterdag 1 april 2006 12:10 schreef methodmich het volgende:
Dan spelen we intercontinentaal, pfaf.
Met de Arabische conferentie, de Euraziaten, de Amerikanen en de Afro's.
idd das beter, beide bekeretoernooien stellen vrij weinig voor. Daar is zeker winst te behalen. Maar goed die ideeen worden meteen weggewuifd, hopen dat van Basten erover begint dan zal het wel een top-idee zijn.quote:Op zaterdag 1 april 2006 02:40 schreef Radegast het volgende:
BeNeBeker. Daar ben ik voor.
Nationale competitie moet nationale competitie blijven.
Het klinkt bijna als een biscuitje.quote:Op zaterdag 1 april 2006 12:16 schreef ASroma het volgende:
[..]
idd das beter, beide bekeretoernooien stellen vrij weinig voor. Daar is zeker winst te behalen. Maar goed die ideeen worden meteen weggewuifd, hopen dat van Basten erover begint dan zal het wel een top-idee zijn.
Een Be-Ne-Liga![]()
![]()
Een Zidane of een Ronaldo komt hier nooit. Maar het kan in ieder geval makkelijker worden om jonge talenten naar hier te trekken en ze vooral uit Rusland, Oekraïne, Joegoslavië etcetera weg te houden.quote:Op zaterdag 1 april 2006 12:01 schreef methodmich het volgende:
Popolon, denk jij werkelijk dat toppers wel interesse hebben in een BeNeliga en dan hier komen spelen? Denk je dat er meer media-aandacht komt? Meer supporters? Blijven talenten langer hier omdat ze tegen Anderlecht mogen spelen?
Wij hebben de stadions al wekelijks vol.quote:Op zaterdag 1 april 2006 12:22 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Meer geld, meer media-aandacht en meer supporters komen er zeker.
Voetbalkrant.comquote:DE BENE-LIGA: EEN UTOPIE?
Al jaren dromen de Belgische topclubs van een internationale competitie. Vooral Anderlecht, met name Michel Verschueren, kon maar niet zwijgen over de de BeNe-Liga. Na een tijd van stilte rond het hele project rakelde Marco Van Basten het idee deze week weer op. De Nederlandse bondscoach meent dat een BeNe-Liga essentieel is voor de toekomst van het Belgische én het Nederlandse voetbal. Maar hoe en waar is het idee van een BeNe-Liga ontstaan? Voetbalkrant zet alles op een rijtje.
De BeNe-Liga
1. DE GESCHIEDENIS VAN DE BENE-LIGA
De BeNe-Liga. Zelden was er in ons voetbal een groter discussiepunt dan die over het introduceren van een gezamelijke Belgisch-Nederlandse competitie. Al jaren wordt er gedacht aan zo'n grensoverschrijdend toernooi, maar nooit zijn er concrete plannen op papier gezet. Het bleef telkens bij heel wat gepalaver.
Het begint allemaal in 1996. Michel Verschueren, op dat moment manager bij Anderlecht, heeft een droom. De zilveren vos wil een BeNe-Liga, en dan nog liefst zo snel mogelijk. Op de vergadering van de Profliga licht hij zijn plan toe, zonder al te veel succes. Het idee kwijnt weg, slechts enkele mensen tonen interesse in de BeNe-Liga. Niemand kon toen voorspellen dat het idee zo'n kleine 10 jaar later nog zou leven onder de voetbaldieren.
Ondanks het verzet, blijft Verschueren maar doordrammen over zijn idee. “België is te klein voor een serieuze profcompetitie”, aldus de zilveren vos. “We kavelen met te veel op een klein gebied en met een aantal clubs die op het randje van het faillissement balanceren. Een Benelux-competitie met verscheidene, goed gestructureerde clubs kan dé oplossing bieden. Met een potentieel cliënteel van 25 miljoen mensen: dat moet sponsors aanspreken. De tv-rechten zullen niet te versmaden zijn. Alleen op die manier kunnen we in de Benelux concurrentieel blijven met de andere topclubs in Europa.”
In het jaar 1998 herleeft het idee van de BeNe-Liga. Na twee jaar van angstwekkende stilte begint ook boven de Moerdijk de interesse voor een gemeenschappelijke competitie te groeien. Volgens Verschueren biedt Euro 2000 de ideale gelegenheid om daarover na te denken: “Het Euro 2000-toernooi zal het ideale moment zijn om Nederlandse en Belgische bestuursmensen dichter bij elkaar te brengen. Ik ga mij daar achter zetten. Willen we concurrentieel blijven, is de Bene-Liga de beste uitweg. Dan zitten we met een potentieel van 25 miljoen inwoners. En dan moet er ook een selectie van sterkere clubs komen. De fusieplannen tussen Harelbeke en Kortrijk vind ik daarom een intelligente zaak. Ik hoop dat ze ook in andere uithoeken van het land dezelfde weg opgaan. Het is de enige manier om economisch sterker te worden. Waarom denk je dat de Generale, de grootste bank van het land, met Fortis in zee gegaan is. Dat zegt toch genoeg?”
Maar Michel Verschueren is niet meer de enige clubleider die denkt aan een BeNe-Liga. Ook Racing Genk ziet zo'n competitie wel zitten. Voor Edgard Troonbeeckx is de BeNe-Liga zelfs al zo goed als een feit: “We moeten eerst Euro 2000 afwachten, dan komt alles in een stroomversnelling. Het jaar daarop is de Bene-liga een feit. Het kan niet dat kleinere clubs zoals Kortrijk en Cercle - met alle respect - twintig man meebrengen, geen sfeer scheppen, een budget van 50 miljoen frank hebben en dezelfde televisierechten krijgen als Anderlecht met zijn 900 miljoen frank. De verdeelsleutel moet veranderen of er moet een andere competitie komen. Er moet een minimaal bedrag gelijk verdeeld worden. Een groter stuk moet in verhouding tot de plaats in de rangschikking en het aantal toeschouwers opgesplitst worden.”
Zelfs in Nederland, dat aanvankelijk erg sceptisch stond tegenover zo'n grensoverschrijdende competitie, groeit het enthousiasme. Begin september 1999 houdt Verschueren zelfs een exposé in Nederland. De manager van Anderlecht houdt meteen een stemming. 62% van de aanwezigen is pro, waaronder ook de vertegenwoordigers van Ajax, Willem II en de KNVB.
Toch blijven er enorme twijfels over de BeNe-Liga. Vaak wordt er geroepen dat zo'n competitie meer tv-gelden zal opleveren. Guy Polspoel, commentator bij Canal Plus, weerlegt dat: “Voor het eerst in vijftien jaar maakt Canal+ geen verlies meer. We zijn niet zins voor een BeNe-liga een paar honderd miljoen meer op tafel te gooien, wanneer het huidige contract na 2002 afloopt. Want het is niet daarmee dat we meer abonnees gaan werven. 160.000 abonnees, daar doen we het nu al enkele jaren mee. Dat moet zowat de vraag zijn die er in België voor het voetbal bestaat.”
Twee maanden na het exposé van Verschueren komt Ajax met een standpunt naar buiten. De Amsterdammers laten grote interesse blijken voor een BeNe-competitie. “Het liefst zie ik die BeNe-Liga volgend seizoen al, maar dat is niet realistisch”, aldus Frank Kales, algemeen directeur van Ajax. “Maar over anderhalf jaar moet het kunnen. Zestien clubs die tegen elkaar in competitie treden: tien Nederlandse en zes Belgische. Welke ploegen hiervoor in aanmerking komen, hangt in de eerste plaats af van sportieve criteria. De Nederlandse Voetbalbond is voor het idee gewonnen. In de komende twee tot drie maanden moeten we tot conclusies komen.”
Ook Harry Van Raaij, voorzitter van PSV, denkt er zo over: “Natuurlijk vind ik nog steeds dat we de mogelijkheid moeten onderzoeken. Het probleem is dat we al twee jaar geleden die stap hadden moeten zetten. Ik vraag me nu af of we niet beter gelijk met die Atlantische competitie kunnen beginnen.”
De Nederlandse clubs zijn nu dus ook pro. Op hetzelfde moment laaien ook in België de gemoederen hoog op. De grote vijf (Standard, Club Brugge, Anderlecht, Racing Genk en AA Gent) staan pal tegenover de rest van de clubs, die hen in alles en nog wat blokkeren. De BeNe-Liga lijkt nu helemaal onafwendbaar.
Toch duurt ook dit keer het feestje niet lang. 2000 brengt immers nieuwe ideeën. Voor velen is de BeNe-Liga helemaal voorbijgestreefd. De Euro League of de Atlantic League, waarin ook landen als Turkije, Portugal en Schotland worden betrokken, is de enige oplossing. In het begin van het jaar lijkt de Euro League zelfs al een feit, maar achteraf blijkt dat allemaal slechts perspraat te zijn geweest. Een competitie voor de kleinere landen komt er dus ook al niet.
In 2000 en 2001 wordt er met geen woord meer gerept op de Belgisch-Nederlandse competitie. Enkel bondsvoorzitter Michel D'Hooge geeft zijn mening: “Ik sluit een BeNe-liga zeker niet uit. Het dossier is echter nog niet klaar. Daarom zal u van mij hierover geen uitspraken horen. De samenwerking met Nederland heeft het maatschappelijke en sportieve belang van een goed jeugdbeleid nog eens benadrukt.”
In 2002 rakelt Verschueren – wie anders? - het oeroude idee weer op. “Een Bene-Liga met acht Nederlandse en acht Belgische clubs lijkt me onvermijdelijk. Na de vakantie ga ik daarover alvast praten met PSV-voorzitter Harry van Raaij. Aan Belgische kant zie ik naast ons Genk, Club Brugge, Standard, AA Gent en Moeskroen. Hopelijk kunnen ze ook in Charleroi en Antwerpen mee. Van die acht clubs zal het moeten komen.”
En ja hoor, de gesprekken van Verschueren met van Raaij lijken iets op te leveren. Eind 2002 vertelt Genk-voorzitter Jos Vaessen in Het Nieuwsblad dat de BeNe-Liga opnieuw besproken wordt binnen de Profliga. De G5 stuurt zelfs een waarnemer naar Nederland, om daar te onderzoeken wat de Nederlandse houding is tegenover een BeNe-Liga. Na nieuwjaar bevestigt Michel Verschueren de berichtgeving van Vaessen: “Omdat in Nederland nu ook het besef is gegroeid dat een BeNe-Liga onvermijdelijk is, spelen we in 2004-2005 samen. Negen Nederlandse, acht Belgische en één Luxemburgse club. Onder die kunstmatige Luxemburgse club wil ik desnoods mijn schouders zetten. Daar is toch geld genoeg. In België kan er in Brugge, Brussel, Charleroi, Luik, Antwerpen, Gent, Genk en Henegouwen worden gespeeld. Die plannen zijn concreet. Het enige knelpunt is nog dat de Uefa voor één competitie nooit acht Europese plaatsen - het aantal waar België en Nederland nu recht op hebben - zal toewijzen.”
Vijf maanden later laat ook Harry van Raaij nog eens zijn licht schijnen over een Belgisch-Nederlandse competitie. De drang naar een BeNe-Liga wordt in België en Nederland groter met de dag. In beide landen sukkelen de kleinere clubs met hun licentie. In België moeten KV Mechelen en Lommel zelfs de boeken sluiten. De situatie wordt onhoudbaar, zo begrijpt ook van Raaij: “Als je het over betaald voetbal hebt, is er in de Benelux maximaal ruimte voor zestien clubs. Negen uit Nederland, zes uit België en eventueel een uit Luxemburg. Maar dan houdt het op. Met zestien clubs in een Benelux-competitie kun je iets uitbouwen dat je kunt vergelijken met een competitie in bijvoorbeeld Frankrijk.”
Toch blijft van Raaij zo zijn bedenkingen hebben. Meer zelfs, de uittredende voorzitter van PSV heeft zo zijn eisen: “De voertaal in een nieuwe competitie moet Nederlands zijn. Dat is eis nummer één. Ik wil niet de Belgische taalproblemen erbij halen. In geen geval. Als je heel de regelgeving, alle richtlijnen en heel de beleidsvoering dubbel moet doen, wordt je organisatie alleen maar tien keer duurder. Dat is zakelijk gezien, onacceptabel.”
Met die laatste uitspraak lijkt van Raaij de oprichting van een BeNe-Liga enkel maar moeilijker te maken. Welke Waalse club zal in godsnaam bereid zijn om enkel nog Nederlands te spreken? De interesse onder de taalgrens leek sowieso al erg laag, want in Wallonië is de affiniteit met Nederland zo goed als nihil.
Terwijl er in de Lage Landen volop gekibbeld wordt, begint men ook in Zwitserland en Oostenrijk te praten. Met man en macht wordt er gewerkt aan een Alpen League, naar analogie met de BeNe-Liga. Uiteindelijk zou er ook van die competitie niets in huis komen. In Scandinavië kent het idee van een internationale competitie wel succes. Denemarken, Noorwegen en Zweden starten in het seizoen 2004-2005 met de Royal League, een bekertoernooi met de beste clubs van elk land. FC Copenhagen wint meteen de eerste editie, die heel wat bezoekers naar de stadions lokt en ook veel spektakel oplevert.
In augustus 2003 lijkt de BeNe-Liga – opnieuw – in een stroomversnelling te komen. Zowel Michel Verschueren als Antoine Vanhove worden, tot hun grote woede, niet verkozen voor een plekje in het Uitvoerend Comité. Het zijn andermaal de kleinere clubs die dwars zitten. Het resultaat: de G5 dreigt opnieuw met een BeNe-Liga en start een onderzoek naar zo'n competitie. En eindelijk lijken er ook eens resultaten te komen. Eind augustus zit de KBVB met de KNVB rond tafel naar aanleiding van de wedstrijd tussen de Rode Duivels en Oranje. Beide partijen komen overeen om een werkgroep op te richten die de haalbaarheid van een zogenaamde BeNe-Cup, een gemeenschappelijk bekertoernooi, moet onderzoeken. Een resultaat zou er echter nooit komen.
Daarmee is het laatste echt “nuttige” over een BeNe-Liga gezegd. Sinds die bewuste interland is het enkel maar bij verregaande discussies tussen supporters en media gebleven. Veel heeft wellicht te maken met het feit dat zowel Michel Verschueren als Harry Van Raaij een stap opzij hebben gezet bij hun clubs. Enkel Ben Bot, Nederlands minister van Binnelandse Zaken, vond het nodig om het idee nog eens op te rakelen: “Een gemeenschappelijke competitie zou onze bevolking in de verleiding kunnen brengen wat meer belangstelling voor elkaar te hebben'', zei Bot. ,,De clubs zouden ook meer mogelijkheden hebben om zich te verweren tegen de rijkere clubs in grotere competities elders in Europa. Stelt u zich eens een competitie voor met wedstrijden als Club Brugge-Ajax, Feyenoord-Anderlecht, Antwerp-PSV en Standard-Utrecht!''
De uitspraken van Bot werden door zowel de Nederlandse pers als de clubs weggelachen. Eind september zetten de Nederlandse clubs hun “njet” tegen een BeNe-Liga extra in de verf door in de eigen competitie play-offs in te voeren. De hervorming van de Nederlandse competitie geeft een krachtig, duidelijk teken: er komt nooit een BeNe-Liga. Misschien een spijtige zaak, misschien ook niet.
Toch klinkt er onder de supporters en de media veel kritiek op de hervorming binnen de Nederlandse Eredivisie. Zelfs bondscoach Marco Van Basten kan zich niet vinden in het systeem met play-offs. "We moeten voorkomen dat we de concurrentiestrijd met het buitenland niet op een gigantische manier verliezen", vertelt Van Basten overtuigd. "We dienen ons te verenigen. Volgens mij moeten Nederland en België samen een competitie opzetten. Dan kunnen we gezamenlijk een vuist maken naar het geweld van landen als Engeland, Spanje, Italië, Frankrijk en Duitsland. Daar smijten ze met geld. De grote voetballanden zuigen ons leeg. In mijn periode als profvoetballer speelden vier, vijf Nederlandse spelers in het buitenland. Nu wel vijftig. Dat is niet goed."
Toch klinkt men bij de Belgische en Nederlandse Voetbalbond weinig enthousiast. Vooral in bij de Nederlandse bond wil men van het idee niet weten. "De BeNe-Liga is een leuk idee, maar ook een utopie", luidt het. Of het echt zo'n utopie blijkt, moet de toekomst uitwijzen...
2. HOE DE BENE-LIGA ER UIT ZOU ZIEN...
Door de jaren heen hebben er zich verschillende concepten ontwikkeld voor een eventuele BeNe-Liga. De één spreekt van een echte competitie, die heel het seizoen zal duren. De andere spreekt dan weer van een internationale competitie die pas na de winterstop zal plaatsvinden. Een overzichtje van de drie meest voorkomende ideeën.
HET IDEE: 16 clubs uit België en Nederland starten in augustus aan de competitie. Er worden 30 wedstrijden gespeeld, verdeeld over 10 maanden. De kampioen van de BeNe-Liga plaatst zich rechtstreeks voor de Champions League. De overige teams vechten dan in play-offs (met bonuspunten voor de hoger geplaatste teams) om de resterende Europese plekjes. Uiteraard is ook promotie en degradatie mogelijk.
VOORDELEN:
- Heel het jaar BeNe-Ligavoetbal.
- Alle ploegen zullen (minstens) twee keer tegen elkaar spelen.
- Uiteraard ook de normale BeNe-Ligavoordelen (meer sponsor- en tv-geld, aantrekkelijkere competitie,...).
NADELEN:
- Een hoop kleinere teams vallen uit de boot.
- De toch ietwat moeilijke verdeling van de Europese postjes.
HET IDEE: Van augustus tot december nemen de huidige eersteklasseteams het in eigen land tegen elkaar op. Van een BeNe-Liga is er op dat moment nog geen sprake. De 8 beste teams van elk land voegen zich dan na de winterstop samen, om onderling de BeNe-kampioen te bepalen. Ook de Europese plekjes worden zo uitgedeeld. Elk team start aan die BeNe-Liga met bonuspunten, naargelang de eindpositie in december.
Ook de 8 slechtste teams van elk land mogen verder ballen. Zij blijven wel in eigen land spelen, om zo te strijden tegen degradatie.
VOORDELEN:
- De kleinere teams worden niet aan hun lot overgelaten.
- Er is ook een Belgisch en Nederlands kampioenschap (namelijk voor de winterstop)
- Uiteraard opnieuw de normale BeNe-Ligavoordelen (meer sponsor- en tv-geld,...)
NADELEN:
- Sommige teams spelen slechts één keer tegen elkaar, door de verwisseling bij de winterstop.
- Opnieuw moeilijke verdeling van de Europese plekjes.
- Het bonuspuntensysteem na de winterstop kan soms erg ingewikkeld worden.
- Topteams die een slechte competitiestart kennen, krijgen weinig tijd om dat nog recht te zetten voor december en dreigen zo de BeNe-Liga te missen.
HET IDEE: Alle Belgische en Nederlandse clubs komen uit in een BeNe-Cup. Dit bekertoernooi vervangt de huidige Amstel Cup in Nederland en de Beker van België, die allebei nog weinig interesse kunnen losweken bij het publiek.
VOORDELEN:
- De kleine teams vallen niet uit de boot.
- De huidige bekers worden heropgewaardeerd.
- Weinig mensen zullen negatief staan tegenover zulke veranderingen, gezien het feit dat niemand zich nog interesseert in de huidige bekers.
NADELEN:
- De zwakke competities in België en Nederland blijven bestaan.
- Een hoop voordelen (meer sponsor- en tv-geld, grotere interesse,...) verdwijnen automatisch.
3. ALGEMENE VOOR- EN NADELEN VAN DE BENE-LIGA
VOORDELEN:
- Héél belangrijk voor de topclubs: het sponsorgeld zal drastisch de hoogte ingaan doordat de markt vergroot wordt. In plaats van 10 miljoen kijkers zijn er nu plots 26 miljoen kijkers.
- Ook de televisiegelden zullen verhoogd worden, net vanwege het feit dat de competitie interessanter zal zijn. Ook interesse vanuit het buitenland zal wellicht niet uitblijven.
- De competitie wordt stukken aantrekkelijker. Duels als Ajax – RBC of Anderlecht – La Louvière kan je moeilijk interessanter noemen dan Ajax – Club Brugge of Anderlecht – Feyenoord.
- Er komen meer topwedstrijden, wat het ritme de hoogte injaagt. De spelers krijgen moeilijkere wedstrijden voorgeschoteld, wat zich in Europees verband zal doortrekken. Een speler die wekelijks topduels speelt, zal dat niveau makkelijker in Europa kunnen vasthouden.
- Wellicht zullen er ook betere spelers naar de Lage Landen komen. De Zidanes of Shevchenkos van deze wereld zullen uiteraard blijven waar ze zijn, maar jonge talenten zullen sneller hun weg naar hier vinden.
- Elke week België – Holland, wie ziet dat niet zitten?
NADELEN:
- De topteams zullen wellicht hun eigen land verlaten, waardoor de kleinere teams verweesd achter blijven. Fusies dringen zich op, tot grote spijt en woede van vele supporterskernen.
- Een hoop mensen zijn niet te vinden voor zo'n BeNe-Liga, maar zullen zij ook echt afhaken als het zo ver komt?
- In veel gevallen wordt de verdeling van de Europese postjes nogal moeilijk.
- De verplaatsingen worden langer, al is dat relatief, gezien het feit dat Fransen, Spanjaarden en Engelsen stukken verder moeten reizen om hun club op verplaatsing te volgen.
- De Nederlanders willen wellicht het taalprobleem (Frans-Nederlands in België) vermijden. Daardoor moeten alle Franstalige clubs zich aanpassen en hun correspondentie doen in het Nederlands. Wellicht zien ze dat niet zitten.
- Vooral de verdeling van de teams is een erg heikel punt. Hoeveel teams krijgt elk land, en vooral, welke teams mogen meedoen?
- Toch wel enkele belangrijke punten, die eerst zeer ernstig overwogen moeten worden, alvorens er ook echt iets beslist wordt. Wat het wordt? De tijd zal raad brengen.
Voetbalkrant.comquote:Wisselende reacties op voorstel BeNe-Liga
De BeNe-Liga zorgt opnieuw voor heel wat discussie. Gisteren rakelde Nederlands bondscoach Marco Van Basten het tien jaar oude idee opnieuw op in een interview met de krant NRC. Van Basten pleit voor een gezamelijke Belgisch-Nederlandse competitie om de kloof met de toplanden kleiner te maken. De woorden van Van Basten deden meteen heel wat stof opwaaien. Verschillende bobo's lieten zich al dan niet positief uit over de zaak. Ook onder de fans was het weer uitvoerig discussiëren over het idee dat zo'n goede tien jaar geleden door Michel Verschueren voor het eerst naar buiten gebracht werd. Eén ding valt alvast op: nooit eerder was er zoveel enthousiasme over het oprichten van een BeNe-Liga.
De Nederlandse en Belgische bond reageerden vrijdagmorgen erg koeltjes. Belgisch bondsvoorzitter Jan Peeters leek gewonnen voor het idee, maar wil eerst hetzelfde horen van zijn Nederlandse collega. "Maar Peeters moet geen telefoontje van mij verwachten", laat Nederlands bondsvoorzitter Henk Kesler duidelijk verstaan. "Onderzoek heeft uitgewezen dat een BeNe-Liga economisch gezien niet interessant is."
Ook Ajax-coach Danny Blind ziet een gemeenschappelijke competitie niet zitten. "Nederland is zo ook in staat een degelijke competitie te spelen", vertelt Blind. "De concurrentie met de grote landen is inderdaad moeilijk, maar ik betwijfel of een BeNe-Liga dat kan verhelpen."
Marc Degryse, sportleider bij Club Brugge, is heel wat enthousiaster: "Fantastisch, alleen tien jaar te laat. Maar wat ons betreft gaan we met het idee aan de slag."
Voormalig PSV-voorzitter Harry Van Raaij blijft eveneens een van fan het idee: "Ooit waren er concrete plannen, maar Ajax en Feyenoord zagen het niet als toegevoegde waarde om tegen Belgische clubs te spelen. Op een gegeven moment is het doodgebloed. Ik ben heel blij dat Marco van Basten het plan nieuw leven in heeft geblazen. Van Basten is iemand met een grote statuur."
Huidig PSV-voorzitter Rob Westerhof is ook voorstander. "Ik vind het een goed idee, maar volgens mij beginnen we beter met een gezamelijk bekertoernooi", vertelt Westerhof. "Zo kunnen we bekijken hoe de bonden en de voetbalfans in beide landen met de nieuwe situatie omgaan."
En hoe reageren de fans? Uit de eerste peilingen lijkt het enthousiasme groter dan voorheen. Uit een peiling van Het Laatste Nieuws bleek dat ruim 82% van de Vlaamse voetbalfans voorstander is van een BeNe-Liga. Ook het Nederlands dagblad NRC -dat erg gericht is op de Nederlandse ondernemers- peilde naar de meningen van zijn lezers en kwam op net geen 86% ja-stemmers. Voetbal International vond dan weer 56% van de Nederlandse voetbalfans bereid om de huidige competitie opzij te zetten voor een vernieuwde BeNe-Liga.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |