jullie doen dan niet mee he,. dat begrijp je toch zeker wel?.. we hebben het hier over nederland en belgie.quote:Op donderdag 30 maart 2006 23:44 schreef Cruoninga het volgende:
Of een salarisplafond instellen natuurlijk. Ik begrijp niet zo waarom we zoveel sterker staan tegen die grote landen wanneer we samen gaan met België. Zijn de clubs dan ineens vermogender? En of de competitie er nou zoveel interessanter van wordt dan nu? Het is in de Eredivisie ook nog op veel fronten spannend. Bovendien verlies je zo veel wedstrijden die als affiche op zichzelf iets extra's hebben. Derby's als Heracles - Twente roepen meer op dan Charleroi - Twente, om maar iets te noemen. Zou zo'n Beneliga dan niet eerder afbraak doen aan de competitie?
Paar nieuwe uitwedstrijden zou wel grappig zijn natuurlijk, maar wij moeten ook al van zover komen...
En FC Groningen staat toch momenteel bij de eerste tien van Nederland?quote:Op donderdag 30 maart 2006 23:46 schreef nightfall het volgende:
[..]
jullie doen dan niet mee he,. dat begrijp je toch zeker wel?.. we hebben het hier over nederland en belgie.
lijkt me wel watquote:Ajax
Az
Feyenoord
PSV
Vitesse
Heerenveen
FC Twente
Groningen
Roda JC
FC Utrecht
AA Gent
Charleroi
Standard Luik
Brugge
Anderlecht
RC Genk
Groningen valt toch wel onder de beste 10 clubs in NL vind ikquote:Op donderdag 30 maart 2006 23:46 schreef nightfall het volgende:
[..]
jullie doen dan niet mee he,. dat begrijp je toch zeker wel?.. we hebben het hier over nederland en belgie.
Dit lijkt me een goede eerste stapquote:Op donderdag 30 maart 2006 23:53 schreef Radegast het volgende:
Begin eerst maar eens om de twee bekercompetities samen te voegen.
Ik mis het zesde Belgische team...quote:Op donderdag 30 maart 2006 23:47 schreef Timmehhh het volgende:
Ik vind het een super idee
Een competitie met
[..]
lijkt me wel wat![]()
Grote steden met grote clubs en grote stadions van minimaal 20000 man![]()
Ik denk dat een dergelijke competitie voor zowel speler en supporter geweldig zou zijn. Grotere stadiums, (mininaal 20000 zitplaatsen, bij Twente en Az kan er een ring bij op) meer sfeer (tifo e.d) vanwege de gezonde rivaliteit tussen Belgie en Nederland. Wat je nu al hebt tussen de Walen en Vlamingen met clubs als Standard luik etc. De supporter kan ook nog naar uitwedstrijden reizen iets wat met een euro-liga toch wat moeilijker/duurder wordt. Het voetbalniveau wordt natuurlijk ook sterk opgekrikt vanwege de sterkere concurrentie. Meer inkomsten voor clubs, meer geld voor spelers en ga zo maar door.
Heb meer met Vlamingen dan met amsterdammers or whateverquote:Op donderdag 30 maart 2006 23:55 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
Ik heb zie de Belgen ook gewoon als landgenoten![]()
We kunnen natuurlijk ook gewoon Brabant afscheiden...quote:Op donderdag 30 maart 2006 23:57 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
Heb meer met Vlamingen dan met amsterdammers or whatever
Primaquote:Op donderdag 30 maart 2006 23:59 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
We kunnen natuurlijk ook gewoon Brabant afscheiden...
Je zou met een systeem kunnen werken waarbij elk land jaarlijks twee clubs mag laten promoveren. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat er jaar na jaar voornamelijk Belgische clubs degraderen, heb je dan toch elk jaar weer twee nieuwe Belgische teams in de hoogste klasse.quote:Op donderdag 30 maart 2006 23:51 schreef Cruoninga het volgende:
Hoe zou dat dan gaan met promotie/degradatie? Ieder land een eigen divisie onder de BeNeLiga? Maar hoe moet dat dan wanneer er elk jaar alleen maar Belgische clubs degraderen?
Wat hij zegt. Mooie verhalen zijn het, en daar blijft het jammer genoeg bij, denk ik.quote:Op donderdag 30 maart 2006 23:59 schreef Heero87 het volgende:
Ik ben al jaren voorstander van zo'n competitie, maar de kans dat het ooit komt lijkt me jammer genoeg bitter klein.![]()
Zoiets ja...quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:13 schreef Heero87 het volgende:
Hoeveel leverde het Nederlandse televisiecontract vorig seizoen op, 75 miljoen euro toch?
hoe goed moet ik de volgende clubs inschatten als je ze vergelijkt met de nederlandse?quote:Op donderdag 30 maart 2006 23:47 schreef Timmehhh het volgende:
Ik vind het een super idee
Een competitie met
[..]
<knip>
Ons naast Engeland en Italië plaatsen lukt nooit meer, daar moeten we niet vanuit gaan. Maar we moeten wel zien dat we in hun spoor blijven én vooral zien dat opkomende landen als Oekraïne, Rusland en Roemenië ons niet voorbijsteken. Want als we nu niets doen, gebeurt dat sowieso.quote:Hoeveel zou zoiets nou werkelijk opleveren voor een club? Feijenoord heeft geloof ik een begroting van rond de 50 miljoen. Stel dat de uitzendrechten spectaculair meer waard worden, en ze er 10 miljoen bij krijgen op de begroting... Kunnen ze dan opeens wel de concurrentie met het grote geld uit Engeland en Italie aan? Natuurlijk niet.
Het gemiddelde niveau van een bene-liga zal hoger liggen dan de 2 afzonderlijke liga's. Dat maakt het interessanter voor spelers. Ten tweede de concurrentie met Engeland/Italie en Spanje en Duitsland kunnen we niet winnen. +20% omzet is trouwens erg veel, daar kun je nogal wat mee.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:07 schreef Hephaistos. het volgende:
Hoeveel zou zoiets nou werkelijk opleveren voor een club? Feijenoord heeft geloof ik een begroting van rond de 50 miljoen. Stel dat de uitzendrechten spectaculair meer waard worden, en ze er 10 miljoen bij krijgen op de begroting... Kunnen ze dan opeens wel de concurrentie met het grote geld uit Engeland en Italie aan? Natuurlijk niet.
Anderlecht, Brugge en Standard kunnen de strijd aan met de traditionele Nederlandse top-3 +AZ.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:16 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
hoe goed moet ik de volgende clubs inschatten als je ze vergelijkt met de nederlandse?
deze dus:
AA Gent
Charleroi
Standard Luik
Brugge
Anderlecht
RC Genk
En behalve de Brabo/Limbo-League de Randstadcompetitie, de Saksen cup (Achterhoek, Overijssel, Drenthe en Groningen), De Batavanleague (Vitesse, NEC, AGOVV) en de Fryslan divisie (met Heerenveen en Harkema, Cambuur doet vast niet mee in een competitie met zo'n naam)quote:
Maar dan kan het dus wel zo zijn dat de nationale divisie's steeds van samenstelling moeten veranderen. Gezien er elk jaar een ander aantal clubs bij kan komen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:04 schreef Gert het volgende:
[..]
Je zou met een systeem kunnen werken waarbij elk land jaarlijks twee clubs mag laten promoveren. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat er jaar na jaar voornamelijk Belgische clubs degraderen, heb je dan toch elk jaar weer twee nieuwe Belgische teams in de hoogste klasse.
Zou fantastisch zijn in plek van een top 4 een top 7. Goede spannende competitie met veel concurrentiequote:Op donderdag 30 maart 2006 23:39 schreef Heero87 het volgende:
Van Basten pleit voor BeNe-Liga
Als het van Marco Van Basten afhangt, spelen de Nederlandse en Belgische eersteklassers straks in één competitie. De bondscoach van Oranje is een groot voorstander van een BeNe-Liga, zo laat hij verstaan in Het NRC Handelsblad.
"We moeten voorkomen dat we de concurrentiestrijd met het buitenland niet op een gigantische manier verliezen", vertelt Van Basten overtuigd. "We dienen ons te verenigen. Volgens mij moeten Nederland en België samen een competitie opzetten. Dan kunnen we gezamenlijk een vuist maken naar het geweld van landen als Engeland, Spanje, Italië, Frankrijk en Duitsland. Daar smijten ze met geld. De grote voetballanden zuigen ons leeg. In mijn periode als profvoetballer speelden vier, vijf Nederlandse spelers in het buitenland. Nu wel vijftig. Dat is niet goed."
"Hoeveel teams mee zouden moeten doen? Ik zou beginnen met zestien clubs. Tien uit Nederland en zes uit België lijkt mij een eerlijke verdeling, gezien het feit dat Nederland meer inwoners heeft."
Bron: voetbalkrant.com.
36 miljoen. Dus in principe zouden we voor zo'n BeNe-Liga 111 miljoen euro aan binnenlandse rechten moeten vergaren. Wellicht zelfs meer, want normaal gezien zullen de televisiezenders wel meer willen neerleggen voor een hoogstandere competitie als de BeNe-Liga. Bovendien moet daar de eventuele buitenlandse interesse ook nog bijkomen.quote:
De 6de club is natuurlijk RC Genk, ik heb hem er ook effe bijgezetquote:Op donderdag 30 maart 2006 23:57 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Ik mis het zesde Belgische team...![]()
Maar ik ben het verder wel met je eens, en dit idee circuleert ook in België al jaren, alleen willen de internationale voetbalbonden er naar het schijnt (voorlopig?) niks van weten.
Ik vrees hetzelfde. Het had eigenlijk al moeten gebeuren.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:18 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Ons naast Engeland en Italië plaatsen lukt nooit meer, daar moeten we niet vanuit gaan. Maar we moeten wel zien dat we in hun spoor blijven én vooral zien dat opkomende landen als Oekraïne, Rusland en Roemenië ons niet voorbijsteken. Want als we nu niets doen, gebeurt dat sowieso.
Een gemeenschappelijke competitie levert trouwens meer op dan énkel meer geld. Je krijgt bijvoorbeeld meer topduels, waardoor je een hoger ritme creëert en het makkelijker wordt om ook het Europese ritme aan te kunnen. Wie weet kunnen we met een gemeenschappelijke, hoogstaandere competitie ook iets grotere en betere spelers aantrekken.
In ieder geval, mij lijkt het een perfect idee, maar er wordt al zo lang over geluld, dat het mij weinig waarschijnlijk lijkt dat het er ooit komt.
Is het succescvol?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:34 schreef Radegast het volgende:
In Scandinavie hebben ze al een gezamelijke competitie (naast hun nationale competities), de Royal League.
Had ik al opgemerkt ja.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:24 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
De 6de club is natuurlijk RC Genk, ik heb hem er ook effe bijgezet![]()
Het is in ieder geval zo dat door de verdeeldheid van Europa in kleinere en grotere landen, en bij afwezigheid van een echte "EU" (daar heeft Nederland TEGEN gestemd, trouwens... even offtopic...), er een onevenwichtige situatie ontstaat. We kunnen natuurlijk als het "kleine Nederland" of het "kleine België" nog een paar decennia lang ons gefrustreerd gaan voelen dat "we niet mee kunnen met de rest". Maar da's natuurlijk bullshit. De enige reden waarom we "niet mee kunnen" is omdat er in de grotere landen meer geld voorhanden is, en dus moet, volgens mij, die "nationalistische" inrichting van competities in vraag gesteld worden.quote:Ik denk dat we in de toekomst mede dankzij de toegenomen Europese samenwerking gaan toewerken naar steeds meer gelijkwaardige competities in Europa. Het duurt nog heel lang maar ik denk dat er in de toekomst wel een Scandinavische competitie met Noorwegen, Danemarken, Zweden en Finland verschijnt. Een Regio met Polen Tjechie, Slowakije Kroatie Hongarije. Een andere regio met Servie Roemenie en Bulgarije. En ik zie het ook nog wel gebeuren dat de Schotse en Portugese clubs gaan meedraaien met respectievelijk de Engelse en Spaanse competitie
Zo komen er dus meerdere sterkere streekgebonden competities![]()
6x per seizoen een weekendje Belgie!quote:Op donderdag 30 maart 2006 23:44 schreef Cruoninga het volgende:
Paar nieuwe uitwedstrijden zou wel grappig zijn natuurlijk, maar wij moeten ook al van zover komen...
Ja.quote:
quote:The reputation of Royal League among players and coaches in the twelve participating clubs tell that the tournament has become a sporting success already in the first year.
With large prizes, bonuses and prestige at stake, the intensity of the games has been high and the audience has been pleased with great experiences.
ex-psv voorzitter Harry van Raaij kwam al vele jaren geleden met dit plan.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:46 schreef Heero87 het volgende:
Wat ik wel opmerkelijk vind: de reacties zijn nu veel positiever dan tijdens een discussie die hier twee jaar geleden over hetzelfde onderwerp liep.
Het is al een oud idee, maar de tijd moet er rijp voor zijn. MIsschien is het langzamerhand zo ver?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
ex-psv voorzitter Harry van Raaij kwam al vele jaren geleden met dit plan.
En Anderlecht-manager Verschueren nog eerder. Hij is zowat de bedenker van het hele plan. Meteen ook zijn enige goede idee uit héél zijn carrière.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
ex-psv voorzitter Harry van Raaij kwam al vele jaren geleden met dit plan.
Zo worden uitduels voor clubs, supporters en voetballers ook een stuk interessanterquote:Ajax 50000
Feyenoord 50000
AZ 17000 (maar er kan een 2de ring bij op)
FC Twente 13000 (maar er kan net als Az een 2de ring bij op)
Roda JC 20000
PSV 35000
Anderlecht 30000
Standard 30000
AA gent 13000 (In maart 2006 is het nieuwe hypermoderne stadion klaar (capaciteit 20000)
Charleroi 30000
Genk 25000
Brugge 30000
Groningen 20000
Vitesse 26000 (kan worden uitgebreid naar het oorspronkelijke aantal 30000
Utrecht 25000
Heerveen 28000
Dat idee hadden ze ook eens met Zuid-Limburg.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:49 schreef Heero87 het volgende:
Overigens verwacht ik vooral in België wel wat fusies moest zo'n BeNe-Liga er komen. Lokeren en Beveren zullen zich wellicht bij AA Gent voegen, in Henegouwen zullen Bergen, La Louvière en Moeskroen ook eventueel met Charleroi fuseren. Wie weet krijgen we zelfs eindelijk een Antwerpse fusieploeg.
http://int.royalleague.com/page.aspx?id=94quote:Op vrijdag 31 maart 2006 01:05 schreef MaxPower het volgende:
Hoe werkt die Royal League dan, naast die landelijke competities in Scandinavie? Wie doen er mee en hoe werkt promotie/degradatie?
Ik weet het niet, je zou een kijkje op de site kunnen nemen misschien? www.royalleague.comquote:Op vrijdag 31 maart 2006 01:05 schreef MaxPower het volgende:
Hoe werkt die Royal League dan, naast die landelijke competities in Scandinavie? Wie doen er mee en hoe werkt promotie/degradatie?
Ik denk eerlijk gezegd dat je je een beetje té sterk een managers-standpunt inneemt en je je teveel focust op "grote steden". Uiteindelijk was Heerenveen ook een belangrijke club volgens jou, terwijl Heerenveen (en ik kan het weten, want mijn zus heeft daar gewoond), eigenlijk gewoon een provinciestad is.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:56 schreef Timmehhh het volgende:
Ik zie het er in de nabij toekomst er helaas nog niet zo snel van komen omdat dit plan natuurlijk tegengewerkt zal gaan worden door clubs die helaas net buiten de zullen boot vallen.
Mijn zelf bedachte lijst heb ik trouwens op de volgende criteria samengesteld.
Grootte stad (het verzorgingsgebied) soort stadium (de grote en luxe), de sportieve prestaties van de clubs in afgelopen jaren, en de omzet van de club.
Zo heeft bijna elke club in de nieuwe liga een redelijk goed stadion waar vrij veel supporters in kunnen.
[..]
Zo worden uitduels voor clubs, supporters en voetballers ook een stuk interessanter![]()
Dat het idee niet nieuw is, ontkent ook niemand. Maar de tijd moet er rijp voor zijn. Klein beetje vergelijkbaar met KLM. Al decennia lang werd er over een fusie met een grote partner gepraat, maar eerst moest de nationale trots overwonnen worden om in te zien dat ze het in hun eentje niet zouden gaan redden.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 01:00 schreef golfer het volgende:
Voor de 10e keer in de afgelopen 30 jaar alweer het wiel opnieuw uitvinden met dit oude idee?
Lijkt mij niets en zal net als alle vorige keren niet haalbaar zijn.
Ja ik me een beetje onzorgvuldig geformuleerd, met "(verzorgingsgebied)" bedoel ik het aantal supporters dat een club aantrekt of welke ze in potentie kunnen aantrekken. RC Genk en Heerenveen zijn geen grote steden maar hebben wel een trouwe aanhang en een groot verzorgingsgebied, er zijn dan ook 10000'en trouwe fans (dit komt gedeeltelijk omdat er weinig grote steden in het gebied liggen) Deze clubs kunnen dan ook mooi meedraaien in de liga.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 01:20 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat je je een beetje té sterk een managers-standpunt inneemt en je je teveel focust op "grote steden". Uiteindelijk was Heerenveen ook een belangrijke club volgens jou, terwijl Heerenveen (en ik kan het weten, want mijn zus heeft daar gewoond), eigenlijk gewoon een provinciestad is.
En grappig genoeg: SC Heerenveen is erg goed te vergelijken met RC Genk: Genk is ook zo'n stad waar Nederlanders van zullen denken dat het een provinciegat is. Op dit moment wonen er wel mooi zo'n 50.000 mensen en voetbalfans uit heel de provincie Limburg (de Belgische versie, maar heus ook wel uit Nederland), trekken toch mooi naar dat stadium.
Genk heeft overigens ook de reputatie om een van de meest gezonde clubs te zijn in financieel opzicht, en daarom blijven ze in de top of in de subtop meedraaien.
edit: ongeveer 60.000 mensen in Genk, volgens wat ik net op het Internet opzocht
Exact dat denk ik ook, landen als Duitsland en de UK zijn groot genoeg en hoeven niet samen te werken. De kleine landen kunnen dat wel doen ze kunnen een competitie vormen die meekan met de grote landen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 01:13 schreef alex4allofyou het volgende:
Prima plan, binnen de economie is er ook al sprake van regio's ipv landen (dus grensoverscheidend), waarom zou dat niet opgaan met de grote belangen in voetbal?
Komt nog ns bij dat Belgie zeer verwant is met NL en vice versa, de afstanden relatief klein zijn en we hierdoor interessantere wedstrijden krijgen.
Wat betreft die opmerking dat andere grote voetballanden dat ook zullen doen, lijkt met sterk, die competities zijn al sterk en men zal niet snel besluiten tot samenwerking als daar geen echte aanleiding toe is.
En de volgende landen gaat het economisch steeds beter en zullen dankzij hun grootte geen fusies nodig hebben.quote:-UK (england + Glassgow en Celtic)
-BENELUX
-Duitsland
-Spanje (met eventueel de topclubs uit Portugal)
-Frankrijk
-Italie
-Midden Europa (Polen, Oostenrijk, Hongarije, Tjechie, Slowakije, Slovenie Kroatie)
-Oost Midden regio (Servie, Roemenie, Bulgarije)
quote:-Turkije
-Oekraine
-Rusland
Rangers heet die club... Celtic kan net zo goed de toevoeging 'Glasgow' voor de naam dragen als die blauwen.quote:-UK (england + Glassgow en Celtic)
en dan gewoon 1 per competitie promoveren (dus 2 teams) en 2 direct degraderen van de benelux-klasse, lijkt me een goed plan. denk dat het voor een team als bijv. Heracles, die toch een stijgende lijn doormaakt (qua begroting, supporters, geld), best wel goed kan zijn om dan in de 2e divisie te beginnen en dan langzaam op te bouwen naar boven (zoals Heerenveen begin jaren 90)quote:Op vrijdag 31 maart 2006 01:30 schreef LennyKravitz het volgende:
Ben ik ook wel voor... van mij mag Luxemburg ook meedoen... BENELUX liga... dus
1 Benelux hoofdklasse:
Ajax/PSV/Feyenoord/Anderlecht/Gent/Charleroi etc...
en dan 2e klasse gewoon per land Nederland enerzijds en Belgie/Luxemburg (kan) anderzijds
hij noemt zelfs geen Heracles!quote:Van Basten: Nederlands-Belgische competitie
NOORDWIJK - Marco van Basten pleit voor een Nederlands-Belgische competitie. De bondscoach van het Nederlands elftal wil op die manier de kloof tussen het Nederlandse en Belgische voetbal met de grote Europese voetballanden verkleinen. „We moeten voorkomen dat we de concurrentiestrijd met het buitenland niet op een gigantische manier verliezen”, aldus Van Basten in NRC.Next.
Marco van Basten.
Foto: ANP
De bondstrainer ziet een nieuwe competitieopzet als oplossing: „We dienen ons te verenigen. Volgens mij moeten Nederland en België samen een competitie opzetten. Dan kunnen we gezamenlijk een vuist maken naar het geweld van landen als Engeland, Spanje, Italië, Frankrijk en Duitsland. Daar smijten ze met geld. De grote voetballanden zuigen ons leeg. In mijn periode als profvoetballer speelden vier, vijf Nederlandse spelers in het buitenland. Nu wel vijftig. Dat is niet goed.”
De bondscoach heeft zelfs al nagedacht over een opzet: „Je zou met zestien clubs moeten beginnen”, legt hij uit. „De beste clubs samenvoegen in één League. De Nederlandse competitie is beter dan die in België. Bovendien wonen hier meer mensen. Daar zou je een rekenmodel op los moeten laten. Dan kom je op tien Nederlandse en zes Belgische clubs. De Competitie der Lage Landen. Ik noem maar een dwarsstraat. Het maakt niet uit van wie het idee uiteindelijk is. Het niveau moet omhoog. Bij ons én bij de Belgen.”
De nieuwe opzet zou ook als alternatief voor de play-offs kunnen dienen. Van dat plan is Van Basten nooit een voorstander geweest: „Van de play-offs gaat het niveau van de Nederlandse competitie niet omhoog. Dat gebeurt wel als Anderlecht, Brugge, Luik of Gent in plaats komen van RBC, Sparta en Willem II. Zo'n competitie wordt minder voorspelbaar.”
Overigens zegt Van Basten dat de play-offs wel een eerlijke kans verdienen: „Aan de hand van een evaluatie moeten we straks kijken of we ermee doorgaan.”
Denk het ook ja. En Nederland en Belgie samen is nog altijd kleiner dan Engeland of Duitsland of Frankrijk.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 08:04 schreef Tvduijn het volgende:
Ik zie alleen maar voordelen, alleen de ietwat toegenomen reisafstand is jammer maargoed dat heb ik er wel voor over, want we hebben meteen veel meer topwedstrijden, ook de stadions zullen dus gemiddeld voller zitten waarschijnlijk.
Ik weet niet of je ze laat stikken. Je zou dus een Eredivisie krijgen met 16 clubs en daaronder weet ik niet wat het beste is. Misschien ook wel leuk om een gemengde Eerste divisie te krijgen? Je hebt dan ook meerdere profdivisies, zoals ze in Engeland ook hebben.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 08:58 schreef Keltie het volgende:
Mwah, je laat nu dus gewoon de kleinere BeNe clubs stikken.
Daar gaat het bestaansrecht van die clubs ..
Ken je niet maken
Als je zoiets doet, moet je alle competities opnieuw gaan indelen.
Heb op een ander forum daarover eens 'gebrainstormt' .. Kan het alleen niet meer terugvinden
Wat mij betreft dat laatste. De beste clubs horen in de hoogste klasse te spelen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:05 schreef Suijk het volgende:
[..]
Ik zit alleen een beetje met de promotie/degradatie. Mag er ieder jaar bijv. 1 NL en 1 BE club promoveren en degraderen om die verdeling in stand te houden? Of gewoon iedereen kan degraderen en promoveren en na een paar jaar krijg je de natuurlijke verdeling?
V. Raaij had het toch meer over een grotere Europese competitie? NL bij Belgie, Scandinavië, Schotland enzo?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:12 schreef Dylan Dog het volgende:
Als Van Raaij het zegt is het een kutidee, als Van Basten het zegt is het een wereldidee.
Wat wil je nu zeggen? Dat wij van Raaij nooit serieus namen? Dat klopt.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:12 schreef Dylan Dog het volgende:
Als Van Raaij het zegt is het een kutidee, als Van Basten het zegt is het een wereldidee.
Van Raaij heeft het over een Atlantic League gehad en over een Beneliga. Werd allebei direct afgeschoten.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:16 schreef Suijk het volgende:
[..]
V. Raaij had het toch meer over een grotere Europese competitie? NL bij Belgie, Scandinavië, Schotland enzo?
Ik heb het nooit afgeschoten. Het lijkt mij wel leuk om een paar keer per jaar naar België te gaan. En de competitie wordt een stuk spannender. Maar ik vind 16 clubs wat te weinig. Ik heb dan liever 20 clubs.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:25 schreef Dylan Dog het volgende:
[..]
Van Raaij heeft het over een Atlantic League gehad en over een Beneliga. Werd allebei direct afgeschoten.
En nee the_hunter, ik wil gewoon vragen waarom dat is. Was serieus bedoeld.
Dat betekent nog meer wedstrijden. Plus minstens één beker, waarschijnlijk twee. Pfff, nee dank je.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:28 schreef the_hunter het volgende:
[..]
Ik heb het nooit afgeschoten. Het lijkt mij wel leuk om een paar keer per jaar naar België te gaan. En de competitie wordt een stuk spannender. Maar ik vind 16 clubs wat te weinig. Ik heb dan liever 20 clubs.
Mee eensch. Ik als FC Groningen supporter moet er niet aan denken om voor eem uitwedstrijd naar Chareloi te reizen. Roda is al ver genoegquote:Op vrijdag 31 maart 2006 08:09 schreef Keltie het volgende:
We zijn al 1 europa, laten we de voetbalcompetities dan wel nationaal houden...
BeNe competitie
Vind ik niet.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:55 schreef Suijk het volgende:
Anderlecht-Ajax vind ik een mooier affiche dan Heracles-Ajax.
Maar goed, dat is vrij egoistisch gedacht allemaal. Of het uiteindelijk beter is voor het Belgische en Nederlandse voetbal, ik denk het wel.
Buiten de taal om zijn er niet zo gek veel overeenkomsten tussen Belgen en Nederlanders hoor..quote:Op vrijdag 31 maart 2006 01:13 schreef alex4allofyou het volgende:
Prima plan, binnen de economie is er ook al sprake van regio's ipv landen (dus grensoverscheidend), waarom zou dat niet opgaan met de grote belangen in voetbal?
Komt nog ns bij dat Belgie zeer verwant is met NL en vice versa, de afstanden relatief klein zijn en we hierdoor interessantere wedstrijden krijgen.
Ik zie trouwens ook niet in hoe ineens dat enorme financiele gat gedicht wordt met het samengaan van deze twee competities.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:15 schreef Staanplaats het volgende:
[..]
Buiten de taal om zijn er niet zo gek veel overeenkomsten tussen Belgen en Nederlanders hoor..
Utopie om te denken dat je met een markt van 26 miljoen ineens wel een sterke partner wordt in Europa. Dan wordt je nog steeds leeggekocht. Buiten het feit dat de Belgische competitie momenteel helemaal overhoop lig, daar wil je toch niks mee te maken hebben.
Er zijn voor en nadelen, dat is duidelijk.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:37 schreef pfaf het volgende:
Dat zal ook echt niet gebeuren. Ajax en Brugge zullen echt niet ineens mee gaan strijden voor de Champions League.
He enige verschil met nu zal zijn dat Ajax niet meer verliest van NEC en gelijk speelt tegen ADO Heracles, maar nu verliest van Brugge en gelijk speelt in Charleroi. Waardoor ze meer tegenstand krijgen. Ofzo....
Daar tegenover staat dat je de helft van Nederland buitenspel zet, geweldige wedstrijden als Twente - Groningen verliest, naar Franssprekende gebieden moet...
Oplossing waarvoor? Ik zie niet eens een probleem. Ja de Nederlandse teams strijden niet ieder jaar mee voor de CL, boeiend! We hebben ieder weekend volle stadions, spanning, leuk voetbal. Vanwaar die grootsheidswaanzin? En als er al een probleem is, is inderdaad de BeNeliga niet dé oplossing, hoogstens een stapje op de trede.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:40 schreef Robar het volgende:
[..]
Er zijn voor en nadelen, dat is duidelijk.
Maar ik vraag me af wat het doel hiervan is?
En als je dat doel in ogeschouw neemt, is de BeNeliga dan de oplossing?
Ik denk het niet.
Het idee is geboren uit de vraag hoe we dichter naar het niveau van de toplanden kunnen groeien.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:44 schreef pfaf het volgende:
[..]
Oplossing waarvoor? Ik zie niet eens een probleem. Ja de Nederlandse teams strijden niet ieder jaar mee voor de CL, boeiend! We hebben ieder weekend volle stadions, spanning, leuk voetbal. Vanwaar die grootsheidswaanzin? En als er al een probleem is, is inderdaad de BeNeliga niet dé oplossing, hoogstens een stapje op de trede.
Ik vind helemaal niet dat het een leuke competitie wordt...quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:50 schreef Robar het volgende:
[..]
Het idee is geboren uit de vraag hoe we dichter naar het niveau van de toplanden kunnen groeien.
Daarvoor vind ik de BeNeliga niet de oplossing.
Dat het een leuke competitie zou kunnen worden ben ik met jet eens.
En de EC plaatsen zijn denk ik geen probleem dan, omdat je dan toch weer utigaat van een competitie met 16-18 clubs. Ik denk eerder dat het een voordeel is, omdat je niveau omhoog gaat ten opzichte van een land als Portugal, die nu nog boven Nederland staat.
Dat lijkt me toch een uiting die erop wijst dat het een leuke competitie kan worden?????quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:44 schreef pfaf het volgende:
[..]
We hebben ieder weekend volle stadions, spanning, leuk voetbal.
Hij bedoelt de huidige NL-competitiequote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:56 schreef Robar het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch een uiting die erop wijst dat het een leuke competitie kan worden?????
Gelukkig denkt de KNVB niet zo egoistisch zoals jij hoop ikquote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:05 schreef Jajong het volgende:
Meteen doen, gelijk al die drama clubs weg. Lullig voor de fans van pak em beet NAC tot RBC, maar zo heb je én een groter publiek, en een hoger niveau competitie, waardoor de BeNe-competitie én meer TV-gelden trekt, én aantrekkelijker is voor grote spelers.
Zoveel clubs zitten er niet tussen Breda en Roosendaalquote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:05 schreef Jajong het volgende:
Meteen doen, gelijk al die drama clubs weg. Lullig voor de fans van pak em beet NAC tot RBC, maar zo heb je én een groter publiek, en een hoger niveau competitie, waardoor de BeNe-competitie én meer TV-gelden trekt, én aantrekkelijker is voor grote spelers.
Monaco en Frankrijk zijn toch echt twee aparte landen hoor...quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:06 schreef M0NTANA het volgende:
Ik ga alleen akkoord, wanneer België weer bij Nederland komt. Want twee landen met één competitie zie je nergens, dus waarom wel bij ons? Zo zielig zijn we toch niet?
Z'n eigen club gaat er dan ook aan onderdoor, die lopen dan veel vaker CL mis, om over kampioenschappen nog maar te zwijgen..quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:07 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
Gelukkig denkt de KNVB niet zo egoistisch zoals jij hoop ik
Haha, dat meen je toch niet serieus mag ik hopen?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:13 schreef Staanplaats het volgende:
[..]
Z'n eigen club gaat er dan ook aan onderdoor, die lopen dan veel vaker CL mis, om over kampioenschappen nog maar te zwijgen..
Ben benieuwd of die paar extra sponsors en tv-gelden dat gat gaan dichten.
Waarschijnlijk vreest hij voor zijn eigen clubje dat ze dan helemaal geen Europees meer gaan halenquote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:17 schreef Jajong het volgende:
[..]
Haha, dat meen je toch niet serieus mag ik hopen?.
Lijkt me ook logisch, de nieuwe top3 wordt dan Anderlecht, PSV, en wij. ( In willekeurige volgorde )quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:19 schreef the_hunter het volgende:
[..]
Waarschijnlijk vreest hij voor zijn eigen clubje dat ze dan helemaal geen Europees meer gaan halen![]()
Je was voor Ajax........ toch?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:20 schreef Suijk het volgende:
Waarschijnlijk heeft hij gewoon gelijk hoor.
De kloof wordt dan nog groter denk ik dat ie nu al aan het worden is.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:17 schreef Jajong het volgende:
En DG; tja, lullig, maar zoals t nu is wordt de kloof alleen maar groter, en moeilijker te overbruggen.
Wat is er mis met een elite zootje? Wat bedoel je daarmee precies?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:21 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
De kloof wordt dan nog groter denk ik dat dat nu al aan het worden is.
Krijg je helemaal zo'n elite zootje
Tuurlijk krijgt Ajax er een paar concurrenten bij, maar dat maakt het juist leuker vind ikquote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:20 schreef Suijk het volgende:
Waarschijnlijk heeft hij gewoon gelijk hoor.
Jep, maar een logisch gevolg als de top uitgebreid wordt, dat je dan de kampioenschappen over meer clubs gaat verdelen. Ajax, PSV, Feyenoord, AZ (als ze het volhouden), Anderlecht, Brugge gaan de pot verdelen. De CL plaatsen worden natuurlijk niet verdubbeld.quote:
Dat je dadelijk een club of 16 hebt waar het allemaal om draait en de overige hangen er maar een beetje bijquote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:22 schreef Jajong het volgende:
[..]
Wat is er mis met een elite zootje? Wat bedoel je daarmee precies?
Geldt net zo goed voor Feijenoord, maar tis toch een simpele som.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:17 schreef Jajong het volgende:
[..]
Haha, dat meen je toch niet serieus mag ik hopen?.
En DG; tja, lullig, maar zoals t nu is wordt de kloof alleen maar groter, en moeilijker te overbruggen.
En Liechtenstein en Zwitserland .... of gaat dat te verquote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:13 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Monaco en Frankrijk zijn toch echt twee aparte landen hoor...
Precies, we stellen al jaren geen ruk voor volgens de geleerde en toch zijn er genoeg incidenten te noemen waar goed gepresteerd hebben.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:23 schreef Hephaistos. het volgende:
We hebben de afgelopen jaren een Uefa-cup gewonnen met Feyenoord, AZ is tot de halve finale van dat toernooi gekomen. Ajax heeft een kwartfinale en wat tweede rondes Champions League gehaald, en PSV een tweede ronde en zelfs een halve finale CL gehaald.
En dat terwijl er 10 jaar geleden al werd geroepen dat we zonder de BeNe-liga nooit meer iets voor zouden stellen.
Misschien worden de verdelingen wel gewoon opgeteld? België heeft twee voorronde-plaatsen en Nederland één voorronde-plaats en één directe kwalificatie, vier plaatsen is niet overdreven veel.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:25 schreef Staanplaats het volgende:
[..]
Geldt net zo goed voor Feijenoord, maar tis toch een simpele som.
Nu heb je over 2 competities meer europese tickets te verdelen dan het geval zal zijn in één samengevoegde competitie.
Met als resultaat dat de hele toko wordt leeggekocht en en iedereen overnieuw kan beginnen...quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:23 schreef Hephaistos. het volgende:
En dat terwijl er 10 jaar geleden al werd geroepen dat we zonder de BeNe-liga nooit meer iets voor zouden stellen.
Niet alleen die Belgen hoor. Daar heb ik ook weinig zin inquote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:27 schreef Zemi77 het volgende:
Zullen we toch eerst ons stadion beleid moeten aanpassen. Ik denk dat de belgen weinig trek heb in al die cubcards, verplichte combi's uitkaarts fototregistratie etc. etc. etc.
Jep, helemaal omdat de Uefa bepaald geen fan is van dit soort plannetjes. Die gaan heus niet de Europese plaatsen van Belgie en Nederland bij elkaar optellen...quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:25 schreef Staanplaats het volgende:
[..]
Geldt net zo goed voor Feijenoord, maar tis toch een simpele som.
Nu heb je over 2 competities meer europese tickets te verdelen dan het geval zal zijn in één samengevoegde competitie.
No way dat dat gebeurt.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:28 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Misschien worden de verdelingen wel gewoon opgeteld? België heeft twee voorronde-plaatsen en Nederland één voorronde-plaats en één directe kwalificatie, vier plaatsen is niet overdreven veel.
Kun je van te voren nooit zeggen natuurlijk. Als je een paar GOEDE onderhangelaars naar de UEFA stuurt ben je in ieder geval niet kansloos. Als je het niet probeert weet je wel dat het niet gaat lukken.quote:
Dat zal onder een BeNe-liga echt niet anders zijn. Tegen de toplanden kunnen Nederlandse en Belgische voetbalclubs op lange termijn nooit concurreren..quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:28 schreef Dirty_Harry het volgende:
[..]
Met als resultaat dat de hele toko wordt leeggekocht en en iedereen overnieuw kan beginnen...
Het geld dat nederlandse clubs zullen kunnen verdienen aan tv-gelden en sponsoring zullen ze kunnen verdubbelen, daarnaast wordt de competitie aantrekkelijker voor voetballers om in te spelen. Tegen Engeland kunnen we natuurlijk nooit op, maar een beetje een betere balans zou het wel kunnen brengen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:39 schreef Staanplaats het volgende:
[..]
Dat zal onder een BeNe-liga echt niet anders zijn. Tegen de toplanden kunnen Nederlandse en Belgische voetbalclubs op lange termijn nooit concurreren..
Optellen zal wss ook teveel gevraagd zijn, maar een tussenweg moet toch te vinden zijn. Tel iig alle uefa punten van nederland en belgie bij mekaar op, kijk op welke plaats je dan in de ranglijst komt te staan en bepaal aan de hand daarvan de hoeveelheid europese tickets.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:38 schreef Staanplaats het volgende:
En de UEFA tickets ook optellen? Dan speelt de halve competitie europees..
Optellen? Misschien redeneert de UEFA wel dat ze het gemiddelde nemen van de twee landen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:46 schreef Dirty_Harry het volgende:
[..]
Optellen zal wss ook teveel gevraagd zijn, maar een tussenweg moet toch te vinden zijn. Tel iig alle uefa punten van nederland en belgie bij mekaar op, kijk op welke plaats je dan in de ranglijst komt te staan en bepaal aan de hand daarvan de hoeveelheid europese tickets.
Lijkt met toch heel eerlijk..?
Die speelt eerst voorronde...quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:52 schreef Gert het volgende:
[..]
Optellen? Misschien redeneert de UEFA wel dat ze het gemiddelde nemen van de twee landen.
Is de Belgische kampioen eigenlijk automatisch geplaatst voor de CL? Of moet het eerst een voorronde spelen?
BeNe Liga 2 wordt uiteraard ook uitgezonden, net al 3, 4, 5quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:59 schreef Staanplaats het volgende:
Die verdubbeling van tv rechten moet maar blijken. Het is niet automatische dat de tv-gelden naar rato van de markt zullen meestijgen. Er vallen bijvoorbeeld ook een hoop kijkers af van clubs die niet mogen mee doen met de BeNe-liga.
Voornaamste reden is gewoon geld. punt.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:01 schreef Kang-He het volgende:
Een van de voornaamste redenen waarom spelers niet voor de Nederlandse competitie kiezen is dat ze tegen zoveel kleine clubs moeten spelen... dat beperk je nu natuurlijk wel waardoor ook het niveau van de competitie groter is.
Maar het niveau van de nationale divisies zal daardoor stijgen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:59 schreef Staanplaats het volgende:
Die verdubbeling van tv rechten moet maar blijken. Het is niet automatische dat de tv-gelden naar rato van de markt zullen meestijgen. Er vallen bijvoorbeeld ook een hoop kijkers af van clubs die niet mogen mee doen met de BeNe-liga.
Ongetwijfeld.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:06 schreef Gert het volgende:
[..]
Maar het niveau van de nationale divisies zal daardoor stijgen.
alsof de wedstrijden tegen RBC, Willem II, ADO enz. enz. enz. wel aanspreken.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:08 schreef methodmich het volgende:
Ik denk dat dit een slecht plan is. Wie zit er te wachten op wedstrijden tegen Belgische clubs, die hier totaal niet aanspreken? Bovendien betwijfel ik of het meer geld gaat opleveren. Lijkt me ook al niet dat spelers nu langer bij pakweg Ajax, PSV of Feyenoord blijven omdat ze nu tegen Anderlecht gaan spelen.
Maar niet doen dus.
Je kunt natuurlijk de strijd on de eer van de streek ook vervangen door de eer van het land. De strijd Nederland - Belgie is toch ook prima voor de motivatie(voor nederlands of belgische spelers tenminste..quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:18 schreef Staanplaats het volgende:
Overigens vind ik er ook gewoon geen tyfus aan om tegen die Belgen te voetballen elke week. Geef mij maar gewoon regio derby's en dergelijke. Waar nog gewoon gestreden wordt voor de eer van de streek.
Zulte Waregem, horen die bij de top 6 van Belgie dan...?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:23 schreef methodmich het volgende:
Nee, maar die spreken niet minder aan dan een potje tegen Zulte-Waregem natuurlijk.
En zijn voor de supporters ook leuker.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |