abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 28 maart 2006 @ 07:57:09 #1
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_36424973
Post hier al je vragen met betrekking tot de vakken:
  • Wiskunde
  • Natuurkunde
  • Informatica
  • Scheikunde
  • Biologie
  • Algemene Natuurwetenschappen
  • Alles wat in de richting komt

Hierboven staan de vakken zoals ze op de middelbare school gegeven worden. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er hier geen ruimte is voor vragen van MBO, HBO of WO-niveau. Alle vragen die binnen het gebied van 'Bèta' vallen, kun je hier posten.

Heb je een vraag die niet binnen het gebied 'Bèta' valt? Neem eens een kijkje in één van de volgende topics:
    [Centraal] Gamma 'huiswerk en vragen topic'
    [Centraal] Alfa 'huiswerk en vragen topic'
  •  | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
    pi_36426240
    quote:
    Op maandag 27 maart 2006 23:28 schreef SNArky het volgende:
    Dan zou je ook het majorantenkenmerk kunnen gebruiken.
    Integraalkenmerk, lijkt me.
    pi_36427421
    Zoals ik al zei, het was laat voor mij gisteravond .
    pi_36427489
    quote:
    Op dinsdag 28 maart 2006 10:43 schreef SNArky het volgende:
    Bijna tentamens zeker.
    Alle eendjes zwemmen in het water. :)
    Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
    pi_36428266
    tvp
    pi_36430215
    hoi!
    k ben bezig met een website te maken maar ik zit met een groot probleem:
    http://www.gianotten.nl/d(...)ormulier%20multisite
    als je een formulier wilt maken op je site zodat iedereen die kan invullen en versturen, welke script/html code heb je nodig om er voor te zorgen dat die formulier het ook doet!

ik heb al een formulier maar als je op Verzenden klikt, gebeurt er weinig goeds...
    enig idee hoe dat moet?

[ Bericht 3% gewijzigd door teletubbies op 28-03-2006 12:32:54 ]
    verlegen :)
      dinsdag 28 maart 2006 @ 12:50:17 #7
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36430888
    quote:
    als je een formulier wilt maken op je site zodat iedereen die kan invullen en versturen, welke script/html code heb je nodig om er voor te zorgen dat die formulier het ook doet!
    Clientside HTML om het formulier te versturen (eenvoudig formulier), serverside een scriptingtaal (PHP, ASP .NET, etc) om de verzonden data op te slaan. Je kunt clientside er ook voor kiezen om het formulier direct via mail te versturen (via action="mailto:jouw@mail.com" in de form-tag)
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_36435223
    quote:
    Op dinsdag 28 maart 2006 10:43 schreef SNArky het volgende:
    Voor mij ook, je hebt gelijk, de un rij convergeert niet naar nul, dus kan de somrij ook niet convergeren.
    Maarja, om zover te plotten met je GR duurt zo lang he.. .

En daarbij was ik ook wel benieuwd naar de primitieve, maargoed, bedankt voor jullie hulp .
    Sea Shepherd
    Virtus omnia vincit
    pi_36435304
    quote:
    Op dinsdag 28 maart 2006 12:50 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Clientside HTML om het formulier te versturen (eenvoudig formulier), serverside een scriptingtaal (PHP, ASP .NET, etc) om de verzonden data op te slaan. Je kunt clientside er ook voor kiezen om het formulier direct via mail te versturen (via action="mailto:jouw@mail.com" in de form-tag)
    maar dan opent ie gelijk Oultook express, het zou handig zijn als er direct mail wordt gestuurd, of heb ik een eigen server ofzo nodig?
    pi_36435595
    mmm , okeee.. ik zal ff zoeken hoe dit allemaal moet, hebj e er een leuke site voor?
      dinsdag 28 maart 2006 @ 16:37:41 #11
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36437967
    quote:
    Op dinsdag 28 maart 2006 15:20 schreef teletubbies het volgende:
    maar dan opent ie gelijk Oultook express, het zou handig zijn als er direct mail wordt gestuurd, of heb ik een eigen server ofzo nodig?
    Je hosting moet PHP ondersteunen, dan is het vrij eenvoudig. Anders kom je niet om de lokale mailclient heen, tenzij je ergens anders een dergelijk script laat draaien.
    pi_36467159
    Waar blijven de vragen? Ik wil me nuttig voelen!
    pi_36472104
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 16:58 schreef Doderok het volgende:
    Waar blijven de vragen? Ik wil me nuttig voelen!
    Oeh, ik hoop dat je me met deze kan helpen

De vraag:
    Gegeven: i(t)=|Asinωt|
    Bepaal de gemiddelde waarde als geldt: Igem = 1/T S i(t)

(S is het integraalteken en de ondergrens is 0 en de bovengrens is T... kan het even niet anders opschrijven hier).

Als ik 'm uitwerk kom ik op 0 uit, terwijl dat helemaal niet kan want het is een absolute waarde dus zou ik op 2*A/pi moeten uitkomen.

Zo werk ik 'm uit:
    (ik laat even het primitieveer werk achterwege, dat zal wel goed zijn )
    1/T [ | A/ω | | -cosωt | ] met ondergrens 0 en bovengrens T
    die A/ω haal ik naar voren. Dat vermenigvuldigen met 1/T geeft A/2π(immers T = 1/f. ω = 2πf).
    Dan krijg je:
    A/2π[ | -cos2π | ] - A/2π [ | -cos0 | ] = 0

Ik doe dus ergens iets fout
    ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫
    pi_36472780
    Je moet de integraal even in twee stukken hakken: van 0 tot 1/2 T is het i(t) = A sinωt, van 1/2T tot T is het i(t) = -A sinωt.
    Probeer het nu nog eens .
    pi_36473482
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 20:23 schreef SNArky het volgende:
    Je moet de integraal even in twee stukken hakken: van 0 tot 1/2 T is het i(t) = A sinωt, van 1/2T tot T is het i(t) = -A sinωt.
    Probeer het nu nog eens .
    Nee ok, maar zo kan je ook een halve periode pakken en dat keer 2 doen (ervanuitgaande dat het een zuivere sinus is).
    Maar ik wil juist weten waarom het mij niet lukt als ik over de hele periode integreer, met de absolute waarde erbij.
    Want er zijn 2 manieren om de gemiddelde waarde uit te rekenen, 1 is hoe jij of ik het doe, dus een halve periode.
    De andere manier is over de hele periode maar dan met de absolute waarde. En dat laatste wil ik ook kunnen
    pi_36474230
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 20:00 schreef bierglas het volgende:

[..]

Oeh, ik hoop dat je me met deze kan helpen

De vraag:
    Gegeven: i(t)=|Asinωt|
    Bepaal de gemiddelde waarde als geldt: Igem = 1/T S i(t)

(S is het integraalteken en de ondergrens is 0 en de bovengrens is T... kan het even niet anders opschrijven hier).

Als ik 'm uitwerk kom ik op 0 uit, terwijl dat helemaal niet kan want het is een absolute waarde dus zou ik op 2*A/pi moeten uitkomen.

Zo werk ik 'm uit:
    (ik laat even het primitieveer werk achterwege, dat zal wel goed zijn )
    1/T [ | A/ω | | -cosωt | ] met ondergrens 0 en bovengrens T
    die A/ω haal ik naar voren. Dat vermenigvuldigen met 1/T geeft A/2π(immers T = 1/f. ω = 2πf).
    Dan krijg je:
    A/2π[ | -cos2π | ] - A/2π [ | -cos0 | ] = 0

Ik doe dus ergens iets fout
    "Dat zal wel goed zijn" is een grove inschattingsfout.
    pi_36474378
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:05 schreef thabit het volgende:

[..]

"Dat zal wel goed zijn" is een grove inschattingsfout.
    Zit wat in Maar omdat ik zelf d8 dat daar het probleem niet ligt maar dat ik iets met de absolute waardes fout doe.
    Hier dan hoe ik het primitiveer:
    |Asinωt| dt primitiveer ik naar:
    | A/ω | * | -cosωt |
    Dat is toch goed?
    pi_36474429
    quote:
    Op dinsdag 28 maart 2006 16:37 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Je hosting moet PHP ondersteunen, dan is het vrij eenvoudig. Anders kom je niet om de lokale mailclient heen, tenzij je ergens anders een dergelijk script laat draaien.
    eigenlijk moesten de site gewoon lekker maken met Frontpage, maar op de site heb ik een zoekfunctie geplaatst, zodat ik op basis van ingevoerde zoektermen de hele site kan doorzoeken...

ik kan bijna wedden dat je weet hoe het moet!!
    mag ik van jou een gemaakte pagina met zoekfunctie ff lenen!!
    eigenlijkheb ik niet veel tijd om al die dingen ff zelf op te zoeken en een cursus html heb ik niet gehad..
    pi_36474499
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:09 schreef bierglas het volgende:

[..]

Zit wat in Maar omdat ik zelf d8 dat daar het probleem niet ligt maar dat ik iets met de absolute waardes fout doe.
    Hier dan hoe ik het primitiveer:
    |Asinωt| dt primitiveer ik naar:
    | A/ω |* | -cosωt |
    Dat is toch goed?
    Nee, je kunt niet zomaar zeggen als F een primitieve van f is dat dan |F| wel een primitieve van |f| zal zijn.
    pi_36474570
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:12 schreef thabit het volgende:

[..]

Nee, je kunt niet zomaar zeggen als F een primitieve van f is dat dan |F| wel een primitieve van |f| zal zijn.
    Dat d8 ik dus wel...
    Leg uit, hoe zit het dan Gelden er voor absolute waardes dan andere regels voor primitiveren?
    pi_36474699
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:14 schreef bierglas het volgende:

[..]

Dat d8 ik dus wel...
    Leg uit, hoe zit het dan Gelden er voor absolute waardes dan andere regels voor primitiveren?
    Die moet je dus in stukken hakken...
    pi_36474794
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:18 schreef Doderok het volgende:

[..]

Die moet je dus in stukken hakken...
    Bedoel je dat wat Snarky zegt?
    Of de absolute primitieve in stukken hakken
    pi_36474811
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:14 schreef bierglas het volgende:

[..]

Dat d8 ik dus wel...
    Ja, je moet onderscheid maken tussen de x'en waarvoor f(x) >= 0 geldt en de x'en waarvoor f(x) <= 0 geldt.
    pi_36474988
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:21 schreef thabit het volgende:

[..]

Ja, je moet onderscheid maken tussen de x'en waarvoor f(x) >= 0 geldt en de x'en waarvoor f(x) <= 0 geldt.
    Maar een sinus gaat zowel positief als negatief. Bedoel je dat met in stukken hakken, dat ik dan de halve periode moet pakken en die positief en nog eens een halve periode en die ook positief?

Ik snap het ff niet meer hehe zit er de hele dag al op te kutten
    pi_36475045
    Daar waar f(x)>=0 geldt moet je een primitieve van f pakken en waar f(x)<=0 geldt moet je een primitieve van -f pakken.
    pi_36475069
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:26 schreef bierglas het volgende:

[..]

Maar een sinus gaat zowel positief als negatief. Bedoel je dat met in stukken hakken, dat ik dan de halve periode moet pakken en die positief en nog eens een halve periode en die ook positief?

Ik snap het ff niet meer hehe zit er de hele dag al op te kutten
    Als ik het niet meer zie zitten met dit soort vraagstukken, teken ik de grafiek altijd even. Als je het grafisch voor je hebt, kan je het meestal een stukje beter voorstellen.
    pi_36475195
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:27 schreef thabit het volgende:
    Daar waar f(x)>=0 geldt moet je een primitieve van f pakken en waar f(x)<=0 geldt moet je een primitieve van -f pakken.
    Maar dat deed ik ook, heb het gewoon in me rekenmachine ingevuld met de absolute waarde.
    En de absolute waarde van -cos2pi is gewoon 1.
    pi_36475392
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:32 schreef bierglas het volgende:

[..]

Maar dat deed ik ook, heb het gewoon in me rekenmachine ingevuld met de absolute waarde.
    En de absolute waarde van -cos2pi is gewoon 1.
    Daar gaat het dus fout...
    pi_36475468
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:38 schreef SNArky het volgende:

[..]

Daar gaat het dus fout...
    Hoezo, is de absolute waarde van -cos2pi dan niet 1 ?
    pi_36475544
    Nee, de rekenmachine.
    pi_36475627
    Hehe nee ik bedoelde ik heb |-cos2pi| op me rekenmachine ingevuld, de rest niet
    pi_36475701
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:44 schreef bierglas het volgende:
    Hehe nee ik bedoelde ik heb |-cos2pi| op me rekenmachine ingevuld, de rest niet
    Ik moest 'in mijn tijd' (vroegah ) alle sinussen, cosinussen en tangentia van bepaalde belangrijke hoeken uit mijn hoofd weten (en daar hoorde 2 pi uiteraard bij).
    pi_36475790
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:46 schreef SNArky het volgende:

[..]

Ik moest 'in mijn tijd' (vroegah ) alle sinussen, cosinussen en tangentia van bepaalde belangrijke hoeken uit mijn hoofd weten (en daar hoorde 2 pi uiteraard bij).
    Ow ja die weet ik ondertussen ook wel hoor. Pi van sinus is 0. Van cosinus -1. Maar ik deed het nog voor de zekerheid ff op rekenmachine zodat ik zeker wist dat ik DAAR niet de fout maak.

En nog steeds weet ik eigenlijk niet waar nu echt de fout zit..
    pi_36475860
    Je moet telkens een "hak" in de integraal maken (sorry voor het taalgebruik Thabit ) als je functie (zonder absoluutstrepen) van teken verandert. Duidelijker kan ik het helaas niet maken.
    pi_36475976
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:50 schreef SNArky het volgende:
    Je moet telkens een "hak" in de integraal maken (sorry voor het taalgebruik Thabit ) als je functie (zonder absoluutstrepen) van teken verandert. Duidelijker kan ik het helaas niet maken.
    Ja dat snap ik, dat zei je eerder ook al
    Maar MOET dat perse, is het niet te doen door over de hele periode te integreren dan?
    Want je krijgt 2 halve sinussen die positief liggen. Maar ik d8 dat je in dat geval dan ook over de hele periode kan, maar dan moet je dus toch 2x de halve doen.

In dat geval kan ik gewoon hoe ik het altijd deed, 1x de halve en dat *2
    Maar ik wou het dus op deze manier eens proberen maar schijnbaar werkt dat dan niet zo..
    pi_36476055
    Nee, want dat zie je al aan de grafiek van de sinus, de twee delen vallen tegen elkaar weg en je houdt netto 0 over. En wat Thabit al zei, je mag niet zomaar zeggen dat als F een primitieve is van f, |F| automatisch een primitieve is van |f|...
    pi_36476133
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:56 schreef SNArky het volgende:
    Nee, want dat zie je al aan de grafiek van de sinus, de twee delen vallen tegen elkaar weg en je houdt netto 0 over. En wat Thabit al zei, je mag niet zomaar zeggen dat als F een primitieve is van f, |F| automatisch een primitieve is van |f|...
    Dat eerste wat je zegt is alleen waar als je niet de absolute functie hebt.
    Bij de absolute functie is de nettowaarde niet 0, maar oppervlak van de halve periode * 2.
    pi_36476365
    Dat klopt, maar jij rekent bij die integraal toch stiekem de primitieve van de niet-absolute sinus uit...
      woensdag 29 maart 2006 @ 22:29:22 #39
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36477279
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:10 schreef teletubbies het volgende:
    [..]
    eigenlijk moesten de site gewoon lekker maken met Frontpage, maar op de site heb ik een zoekfunctie geplaatst, zodat ik op basis van ingevoerde zoektermen de hele site kan doorzoeken...

ik kan bijna wedden dat je weet hoe het moet!!
    mag ik van jou een gemaakte pagina met zoekfunctie ff lenen!!
    eigenlijkheb ik niet veel tijd om al die dingen ff zelf op te zoeken en een cursus html heb ik niet gehad..
    Met frontpage een zoekmachine bouwen gaat niet lukken. Misschien kun je beter (net zoals op Fok) Google daarvoor misbruiken.
    Anders wordt het als je zelf wat gaat scripten, maar als je nog geen HTML kent, denk ik niet dat je op korte termijn een zoekfunctie kunt maken.
    quote:
    En wat Thabit al zei, je mag niet zomaar zeggen dat als F een primitieve is van f, |F| automatisch een primitieve is van |f|...
    Inderdaad, want |sin(x)| is altijd niet-negatief, zodat een primitieve een toenemende functie is (immers, de afgeleide is nooit negatief).

[ Bericht 15% gewijzigd door GlowMouse op 29-03-2006 22:35:35 ]
    pi_36478915
    ik misbruik nix!!

bijv; je gaf me een heel goeie site over hoe je moet werken met die formulier,
    die site heb ik bezocht en ik heb dat php-bestand aangemaakt en een hmtl pagina, het is me gelukt om de gegevens van een formulier naar mijn eigen emailadres te sturen, er is nog een klein probleempje maar dat wordt binnenkort ook opgelost!!

als ik nog een goeie site kan vinden over zoek-functies dan ben ik ook weer gered....

thanx
    pi_36479000
    trouwens; bij moeilijke dingen die wij niet hebben gehad tijdens de cursus, mochten we allerlei bronnen aanraden, incl de leraar. Maar is er maar 2x per week aanwezig en dan is ie weer snel weg... dus ik moet iemand anders raadplegen
      donderdag 30 maart 2006 @ 00:36:10 #42
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36481555
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 23:12 schreef teletubbies het volgende:
    als ik nog een goeie site kan vinden over zoek-functies dan ben ik ook weer gered....
    Het vervelende is dat je alles in HTML-files hebt zitten. Veel sites gaan uit van content in een database, wat het zoeken vereenvoudigd.
    Ik had nog ergens een functie die je goed kunt gebruiken om door bestanden te zoeken, en ik heb er maar een voorbeeldscript omheen geschreven. 'zoek' is hier de naam die het inputveld moet hebben.

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    <?php
    $files
    =  ListFiles('.');
    foreach(
    $files as $file) {

$found = false;
        if(
    substr($file,-3) == 'htm' || substr($file,-4) == 'html') {
            if(
    stripos(file_get_contents($file),$_POST['zoek'])) {
                if(!
    $found) {
                    echo
    'Gevonden in: <br />';

$found = true;
                }
                echo
    '<a href="http://url-naar-site/' . substr($file,2) . '">'. substr($file,2) . '</a><br />';
            }
        }
    }

function
    ListFiles($directory) {

$array_items = array();
        if (
    $handle = opendir($directory)) {
            while (
    false !== ($file = readdir($handle))) {
                if (
    $file != '.' && $file != '..') {
                    if (
    is_dir($directory. '/' . $file)) {

$array_items = array_merge($array_items, ListFiles($directory. '/' . $file));
                    } else {

$array_items[] = preg_replace('/\/\//si', '/', $directory . '/' . $file);
                    }
                }
            }

closedir($handle);
        }
        return
    $array_items;
    }
    ?>
    pi_36491786
    Hallo iedereen!

Ik zit enigszins met de handen in het haar.
    Ik moet morgen een korte uitleg geven over de Chi Kwadraat Toets. Ik snap nu waar ie voor gebruikt wordt, maar geen idee hoe ik het bereken en hoe ik de formule moet gebruiken danwel uitleggen.

Op internet kan ik alleen andere formules vinden dan in mn boek staan.

Deze staat in m'n boek, iemand enig idee hoe het werkt?

Als je je doelen hebt bereikt, heb je de lat te laag gelegd!
      donderdag 30 maart 2006 @ 14:19:33 #44
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36491948
    quote:
    Op donderdag 30 maart 2006 14:14 schreef GoldenHeritage het volgende:
    Op internet kan ik alleen andere formules vinden dan in mn boek staan.
    Googles resultaat geeft een rekenvoorbeeld. Formule ziet er iets anders uit, maar de berekening gaat precies hetzelfde.
    Op Wikipedia staat ook een heel artikel.
    pi_36492339
    Dankjewel, ga het uitprinten en uitpluizen, kijken of ik er verder mee kom!
    Als je je doelen hebt bereikt, heb je de lat te laag gelegd!
    pi_36495634
    Kan iemand mij aub helpen met wiskunde? Ik heb morgen en toets, alles gaat goed maar ik krijg het uitrekenen van de volgende opdracht niet voorelkaar.

Dit figuur geeft de verdeling van het water op aarde weer. In de figuur kun je bijvoorbeeld zien dat maar 0,0001% van de totale hoeveelheid water op aarde zich in de rivieren bevindt.
    A) De totale hoeveelheid water in oceanen en zee-en is 1,90x10^16 kubieke meter (^=tot de). Hoeveel water is er opgeslagen in de poolkappen en de gletsjers?
    B) Hoeveel water bevindt zich als waterdamp in de atmosfeer?

De antwoorden zijn: A): 3,87x10^14 kubieke meter en B): 1,95x10^11 kubieke meter.

Ik kan niet op dit antwoord komen met mijn rekenmachine. Het lukt mij bijvoorbeeld niet eens om 100% uit te rekenen. Ik begrijp dat ik het alá indexcijfers moet proberen, maar mijn grafische rekenmachine pakt de getallen niet om dat het is geschreven in de aparte vorm. Hoe kun je hier wel aan komen?

[edit: als je het plaatje niet goed kunt aflezen sleep het dan even in een nieuw ie venster]
    ik wil mn username veranderen :(
    pi_36496568
    Iets te snel, wat GlowMouse zegt dus.

[ Bericht 92% gewijzigd door Wackyduck op 30-03-2006 16:51:05 ]
      donderdag 30 maart 2006 @ 16:43:53 #48
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36496746
    quote:
    A) De totale hoeveelheid water in oceanen en zee-en is 1,90x10^16 kubieke meter (^=tot de). Hoeveel water is er opgeslagen in de poolkappen en de gletsjers?
    97,41% is dus 1,90x10^16. Gevraagd wordt hoeveel 1,984% is. Als je niet direct ziet hoe het moet, reken dan eerst om naar 100%.
    pi_36497256
    quote:
    Op donderdag 30 maart 2006 16:43 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

97,41% is dus 1,90x10^16. Gevraagd wordt hoeveel 1,984% is. Als je niet direct ziet hoe het moet, reken dan eerst om naar 100%.
    Dat is dus het probleem, ik krijg het niet omgerekend naar 100% Kun jij dat eens proberen?
      donderdag 30 maart 2006 @ 17:08:28 #50
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36497517
    quote:
    Dat is dus het probleem, ik krijg het niet omgerekend naar 100% Kun jij dat eens proberen?
    Ik heb het even geprobeerd, en het lukt me.
    Stel dat je 5,39% van 60 zoekt. Je rekent dan uit 0,0539*60 = 3,234. Nu iets abstracter: a% van b is (a/100)*b. Nu weet je a (=97.41) en (a/100)*b (=1,90x10^16).
    Ofwel: (97.41/100)*b = 1,90x10^16. Dan is het toch niet lastig meer om b op te lossen?
    pi_36497892
    ik weet het al

[ Bericht 52% gewijzigd door WyBo op 30-03-2006 17:37:14 ]
    pi_36498039
    quote:
    Op donderdag 30 maart 2006 17:08 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik heb het even geprobeerd, en het lukt me.
    Stel dat je 5,39% van 60 zoekt. Je rekent dan uit 0,0539*60 = 3,234. Nu iets abstracter: a% van b is (a/100)*b. Nu weet je a (=97.41) en (a/100)*b (=1,90x10^16).
    Ofwel: (97.41/100)*b = 1,90x10^16. Dan is het toch niet lastig meer om b op te lossen?
    97.41/100 = 0.9741

dan wil ik niet weten wat 0.9741 is maar 1.0 en hier ga ik denk ik de mist in

1x(1.90x10^16) = 1.9e+16
    Ans/0.9741 = 1.950518427e+18
      donderdag 30 maart 2006 @ 17:44:14 #53
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36498557
    quote:
    1x(1.90x10^16) = 1.9e+16
    Ans/0.9741 = 1.950518427e+18
    De manier van berekenen klopt, maar waarschijnlijk heb je wat fout ingetypt over overgeschreven, want het antwoord zelf klopt niet (je zit er een factor 100 naast).
    pi_36500317
    Hoeveel fosforzuur zit er in 50 mL coca cola?

Fosforzuur = H3PO4

H3PO4 + H2O < > H3O+ + H2PO4-
    H2PO4- + H2O < > H3O+ + HPO42-
    HPO42- + H2O < > PO43-

De molverhouding is 1 : 1

En proefondervindelijk kwam ik er wel achter ongeveer 6 mL van 0,04729 mol/L reageert met 50mL cola
    dus 3mmol NaOH reageert met 50 mL cola en dat heb ik wel uitgerekend maar dat blaadje heb ik niet bij de hand.

Tot hier kom ik..

Wat moet ik nu doen want dat weet ik niet :/
      donderdag 30 maart 2006 @ 19:09:03 #55
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36500826
    quote:
    Op donderdag 30 maart 2006 18:49 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:
    H3PO4 + H2O < > H3O+ + H2PO4-
    H2PO4- + H2O < > H3O+ + HPO42-
    HPO42- + H2O < > PO43-

De molverhouding is 1 : 1
    Deze reacties zijn irrelevant, en bovendien geldt je molverhouding alleen per reactie en niet voor het totaal. H3PO4 zal reageren met OH-, dus moet je alleen naar die reactie kijken:
    H3PO4(aq) + 3OH-(aq) => 3H2O(l) + PO43-(aq)
    quote:
    En proefondervindelijk kwam ik er wel achter ongeveer 6 mL van 0,04729 mol/L reageert met 50mL cola
    6mL van wat?

De vervolgstappen zijn verder logisch:
    - Kijk hoeveel mol OH- toegevoegd is (*hint* de molariteit is in mol/L, dus vermenigvuldig met L om mol te krijgen)
    - Kijk hoeveel mol H3PO4 daarmee reageert
    pi_36501715
    6 mL van 0,04729 mol per liter NaOH
    reageert met 50 mL cola tot de pH 7 is.
    Via dit kan ik er achter komen,
    maar ik moet het juist weten hoeveel het is zonder de NaOH er bij te betrekken.
      vrijdag 31 maart 2006 @ 07:53:22 #57
    139538 m-ice
    c'est la vie
    pi_36514920
    5. Waarom moet het bekerglas waarin je de salicylzuur en het zijnzuuranhydride doet DROOG zijn?
    6. Hoe controleer je of het waswater zuurvrij is?
    7. BIj deze proef is een overmaat azijnzuuranhydride gebruikt. Leg uit warom het handig is dat juist deze stof in overmaat is gebruikt

Deze moet ik binnen 2 uren inleveren haaha
      vrijdag 31 maart 2006 @ 08:20:39 #58
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36515083
    quote:
    Ghehehehehehehe!
    5. Anders verlaagt de molariteit van de stoffen in de oplossing, en zal de pH dichter bij 7 komen te liggen.
    7. Wat voor experiment heb je uitgevoerd, en wat voor functie heeft azijnzuurhydride daarbij?
    pi_36515581
    quote:
    Op vrijdag 31 maart 2006 07:53 schreef m-ice het volgende:
    Met een indicator die van kleur verandert onder pH 7? (Moet je ff opzoeken in je binas).
    pi_36517310
    quote:
    Op vrijdag 31 maart 2006 07:53 schreef m-ice het volgende:
    5. Waarom moet het bekerglas waarin je de salicylzuur en het zijnzuuranhydride doet DROOG zijn?
    7. BIj deze proef is een overmaat azijnzuuranhydride gebruikt. Leg uit warom het handig is dat juist deze stof in overmaat is gebruikt

5. zal wel bepaalde bindingen doen met water
    6. Ja ph meter Of indicator ding
    7. misschien het goedkoopst

gaat t over sterke/zwakke zuren etc??
      zaterdag 1 april 2006 @ 11:19:52 #61
    112372 alyel
    love is just an illusion
    pi_36545963
    Ik kom hier niet uit;
    In de periode 1980-2000 is het aantal kilometers autosnelweg met geluidsschermen in Nederland vernegenvoudigd. Ga uit van een exponentiële groei.
    Bereken het groeipercentage per jaar.
    my future seems like one big past...
      zaterdag 1 april 2006 @ 11:20:19 #62
    112372 alyel
    love is just an illusion
    pi_36545975
    Ik kom hier niet uit;
    In de periode 1980-2000 is het aantal kilometers autosnelweg met geluidsschermen in Nederland vernegenvoudigd. Ga uit van een exponentiële groei.
      zaterdag 1 april 2006 @ 11:33:18 #63
    30719 keesjeislief
    NextGenerationHippie
    pi_36546225
    quote:
    Op zaterdag 1 april 2006 11:20 schreef alyel het volgende:
    Ik kom hier niet uit;
    Groeifactoren vermenigvuldigen zich, als een bepaalde grootheid verdubbelt per jaar (*2), dan verviervoudigt het per 2 jaar (*2*2=*22) en verachtvoudigt het per 3 jaar (*2*2*2=*23). Dus in jouw geval, als g de groeifactor per jaar is dan geldt dat de groeifactor per 20 jaar gelijk is aan g20, oftewel g20 = 9 => g = 91/20 = ....

Om dan van groeifactor naar percentage om te rekenen doe je simpelweg (g-1)*100% = ...

[ Bericht 0% gewijzigd door keesjeislief op 01-04-2006 11:42:18 ]
    heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
    Fotoboek
      zaterdag 1 april 2006 @ 11:37:25 #64
    112372 alyel
    love is just an illusion
    pi_36546296
    ah ok bedankt!
    pi_36546341
    quote:
    Op zaterdag 1 april 2006 11:20 schreef alyel het volgende:
    Ik kom hier niet uit;
    exponentiële groei: dus een constant groeipercentage.
    stel P= groeipercentage,
    dan is (1+P/100)20=9
    1+P/100=9(1/20)=1.116
    P=11.6

denk ik...

edit: wat keesjeislief zegt.. (eerst refreshen voordat ik antwoord...)
      zaterdag 1 april 2006 @ 15:25:19 #66
    112372 alyel
    love is just an illusion
    pi_36551676
    Ik snap echt heel weinig van het hoofdstuk waarmee we nu bezig zijn met wiskunde. (zeg ik maar ff alvast want ik heb nog veel te vragen )

Een hoeveelheid neemt per week met 180% toe. Hoeveel procent is de toename per dag?
      zaterdag 1 april 2006 @ 15:30:37 #67
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36551791
    quote:
    Op zaterdag 1 april 2006 15:25 schreef alyel het volgende:
    Ik snap echt heel weinig van het hoofdstuk waarmee we nu bezig zijn met wiskunde. (zeg ik maar ff alvast want ik heb nog veel te vragen )

Een hoeveelheid neemt per week met 180% toe. Hoeveel procent is de toename per dag?
    Noem de toename per dag g. Er geldt: g^7 = 1,8 (of 2.8, afhankelijk van hoe je het leest). Vervolgens los je het op op dezelfde manier als hierboven.
    pi_36553495
    quote:
    Op donderdag 30 maart 2006 00:36 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Het vervelende is dat je alles in HTML-files hebt zitten. Veel sites gaan uit van content in een database, wat het zoeken vereenvoudigd.
    Ik had nog ergens een functie die je goed kunt gebruiken om door bestanden te zoeken, en ik heb er maar een voorbeeldscript omheen geschreven. 'zoek' is hier de naam die het inputveld moet hebben.
    [ code verwijderd ]
    bedankt voor je code!
    alleen één ding: moet je dit weer in een apart bestandje zetten heet bijv. search.php ??
    en je maakt een html pagina aan met een inputveld genaamd zoek? en dan met een code verwijzen naar die php pagina ???/

ik zag ook wat search engines op internet die je kunt installeren op je web... wat vind je van dit ideE?!
    pi_36554763
    quote:
    Op zaterdag 1 april 2006 15:25 schreef alyel het volgende:

Effe dezelfde uitleg van keesjeislief, maar uitgebreider, met andere getallen

Stel dat je je een kolonie bacteriën hebt, en die vermeerderen elke dag met 20%.
    Je begint bvb met 1 gram, dan heb je na één dag 1.2 gram.
    Eén dag later is er weer 20% bijgekomen, maar 20% van 1.2 gr niet van 1 gr maw 0.24 gr. In totaal heb je dus na twee dagen 1.44 gram.
    20% bijtellen komt overeen met vermenigvuldigen met 1.20
    (1% bijtellen komt overeen met *1.01 enz...)

Als je wil weten hoeveel je bekomt na een week, dan moet je zeven keer 20% bijtellen, maw 7 keer vermenigvuldigen met 1.20 of vermenigvuldigen met 1.207 = *3.58

In je vraag heb je een toename met 180% . Ik neem aan dat men bedoelt dat er 180% bij komt, dus de oorspronkelijke hoeveelheid van 100% wordt na een week 100%+180%=280%
    = vermenigvuldiging met 2.8
    je bent dus op zoek naar een waarde x zodat x7=2.8
    dan is x=2.81/7
    = (rekenmachine) 1.158
    De dagelijkse toename is dus 15.8%

zaterdag 1 april 2006 @ 17:40:59 #70
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36555355
    quote:
    alleen één ding: moet je dit weer in een apart bestandje zetten heet bijv. search.php ??
    en je maakt een html pagina aan met een inputveld genaamd zoek? en dan met een code verwijzen naar die php pagina ???/
    Dat kan ja. Als je je er een beetje in verdiept kan het ook anders.
    quote:
    ik zag ook wat search engines op internet die je kunt installeren op je web... wat vind je van dit ideE?!
    Zie dit voorbeeld. Werkt denk ik niet optimaal.
    pi_36556352
    .

[ Bericht 99% gewijzigd door Gunmen op 01-04-2006 19:00:56 (Dit bericht kan weg) ]
    pi_36557607
    .

[ Bericht 0% gewijzigd door Gunmen op 01-04-2006 19:00:31 (Dit bericht kan weg) ]
      zondag 2 april 2006 @ 12:42:44 #73
    32402 s0k
    ..............................
    pi_36573577
    N = 1500 log (2t +4) - 50t

hoe maak je daar een afgeleide van?

Iets met dx/dy= du/dy x du/dx
    Maar hoe zit dat dan met die -50t?
    ..................................................................................................................................................
    pi_36573988
    Omdat het hier beter op zn plaats is maar even een kopie van mijn eerdere OP.

Ik heb een soort raadseltje waar ik niet uitkom... Wie kan me op weg helpen... Er moet volgens mij gewoon een manier zijn om het op te lossen, maar mn wiskunde kennis is zo danig ver weggezakt dat ik het op dit moment niet kan bedenken. Om nou te zorgen dat ik er niet de hele nacht over na hoef te gaan liggen denken, hoop ik dat iemand me op weg kan helpen.

Dit is het raadsel.

Ik heb 5 dozen en die heb ik per 2 gewogen. Ik heb alle combinaties gemaakt en er zijn dus 10 uitkomsten. Dit zijn de gewichten per 2 dozen:

228 kg
    230 kg
    236 kg
    238 kg
    242 kg
    244 kg
    246 kg
    250 kg
    252 kg
    258 kg

Nu moet ik erachter zien te komen hoe zwaar de zwaarste doos is... HELP
    Fake it till you make it...
    pi_36574021
    Dat de zwaarste 2 samen 258 kg wegen en de lichtste 2 samen 228 kg wegen dat hebben we al bedacht (dat was ook nog niet zo heel moeilijk)
      zondag 2 april 2006 @ 12:57:16 #76
    67978 HenryHill
    Fake it 'till you make it
    pi_36574056
    Even kijken, je weet iig dat 228 het gewicht van de som is van de lichtste doos en de een-na-lichtste doos. En dat 258 de combinatie van de zwaarste en een-na zwaarste doos is.
    De som van de tien gewichten is 2424, waarin elke doos 4 keer voorkomt (nl. in combinatie met elke andere doos), dus de som van het gewicht van de 5 dozen is 2424 / 4 = 606.
    So this is how liberty dies... with thunderous applause.
    Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
      zondag 2 april 2006 @ 13:05:30 #77
    132191 -jos-
    Money=Power
    pi_36574283
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 12:57 schreef HenryHill het volgende:
    Even kijken, je weet iig dat 228 het gewicht van de som is van de lichtste doos en de een-na-lichtste doos. En dat 258 de combinatie van de zwaarste en een-na zwaarste doos is.
    De som van de tien gewichten is 2424, waarin elke doos 4 keer voorkomt (nl. in combinatie met elke andere doos), dus de som van het gewicht van de 5 dozen is 2424 / 4 = 606.
    Dus de middelste doos weegt 120 kg
    WEB / [HaxBall #64] Jos is God
    Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
      zondag 2 april 2006 @ 13:06:14 #78
    132191 -jos-
    Money=Power
    pi_36574305
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 13:05 schreef -jos- het volgende:

[..]

Dus de middelste doos weegt 606 - 258 - 228 = 120 kg
      zondag 2 april 2006 @ 13:18:27 #79
    67978 HenryHill
    pi_36574688
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 13:05 schreef -jos- het volgende:

[..]

Dus de middelste doos weegt 120 kg
    De twee lichtste dozen zijn beiden dus minder dan 120 kilo, de twee zwaarsten allebei meer. Dat wil zeggen dat alle gewichten die kleiner zijn dan 2 * 120 = 240 kilo, in ieder geval 1 van de twee lichtste dozen bevatten, en alle gewichten groter dan 240 kilo iig een van de zwaarste dozen bevat.
    Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
      zondag 2 april 2006 @ 13:20:15 #80
    85129 dikkedorus
    connaisseur van de wansmaak
    pi_36574741
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 12:42 schreef s0k het volgende:
    N = 1500 log (2t +4) - 50t

hoe maak je daar een afgeleide van?

Iets met dx/dy= du/dy x du/dx
    Maar hoe zit dat dan met die -50t?
    Die -50t mag je gewoon apart doen aangezien diffentieren lineair is. (Ik hoop dat ik het goed zeg)
    Het antwoord is dus <afgeleide van log gedeelte> - 50
    Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
      zondag 2 april 2006 @ 13:20:24 #81
    67978 HenryHill
    pi_36574749
    Het lijkt me trouwens aannemelijk dat het 2-na-kleinste gewicht (230) een combinatie is van de lichtste doos met de middelste doos? Dat zou betekenen dat de lichtste doos 230 - 120 = 110 kilo is.

Idem voor het een-na-zwaarste gewicht (258), dat moet een combinatie zijn van de middelste en de zwaarste doos, dus de zwaarste zou dan 258 - 120 = 138 wegen.
      zondag 2 april 2006 @ 13:24:31 #82
    67978 HenryHill
    pi_36574883
    We weten dan dat de dozen A t/m E (A = lichtste, E = zwaarste) in de volgende combinaties voorkomen:

228 kg = A + B
    230 kg = A + C
    236 kg
    238 kg
    242 kg
    244 kg
    246 kg
    250 kg
    252 kg = C + E
    258 kg = D + E
    pi_36574994
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 13:18 schreef HenryHill het volgende:

[..]

De twee lichtste dozen zijn beiden dus minder dan 120 kilo, de twee zwaarsten allebei meer. Dat wil zeggen dat alle gewichten die kleiner zijn dan 2 * 120 = 240 kilo, in ieder geval 1 van de twee lichtste dozen bevatten, en alle gewichten groter dan 240 kilo iig een van de zwaarste dozen bevat.
    Dit lijkt me niet helemaal logisch, omdat die zwaarste doos dan vaker gebruikt is dan in alle combinaties 1 keer... je hebt ook nog B en C, B en D, C en D. Daar komen zowel de zwaarste als de lichtste doos niet aan te pas...
      zondag 2 april 2006 @ 13:29:55 #84
    67978 HenryHill
    pi_36575035
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 13:28 schreef Nijna het volgende:

[..]

Dit lijkt me niet helemaal logisch, omdat die zwaarste doos dan vaker gebruikt is dan in alle combinaties 1 keer... je hebt ook nog B en C, B en D, C en D. Daar komen zowel de zwaarste als de lichtste doos niet aan te pas...
    Ja, je hebt gelijk. Volgens mijn redenatie zou D dan ook 120 moeten zijn, en dat klopt niet.
    pi_36575036
    a>b>c>d>e

a+b=258
    a+c=252

voor 250 zijn er twee mogelijkheden: ofwel is dit b+c, ofwel a+d

we weten dat b-c=6
    geval 1:
    b=128 c=122 a=130

voor de laagste getallen: c-d=2
    ofwel C+D=236, ofwel b+e=236
    in het eerste geval is d=117 en c=119 dat voldoet niet aangezien alle cijfers even zijn.
    als b+e=236 dan is e=108 d=120
    nu effe narekenen of alles klopt...
    en nee, klopt blijkbaar niet

geval 2
    hmm, kom ik op
    133
    125
    119
    117
    111

maar ben effe de draad van m'n berekening kwijt...

en dat klopt ook niet , fuck it, eerst douchen

[ Bericht 23% gewijzigd door Doderok op 02-04-2006 13:53:56 ]
      zondag 2 april 2006 @ 13:41:25 #86
    67978 HenryHill
    pi_36575400
    Ok, even samenvatten van wat we nu zeker weten: (A = lichtste, E = zwaarste) :
    A + B = 228
    C = 120
    D + E = 258
      zondag 2 april 2006 @ 13:49:30 #87
    67978 HenryHill
    pi_36575669
    B kan ten hoogste 120 zijn, dus A is minimaal 228 - 120 = 108.
    D moet ten minste 120 zijn, dus E is maximaal 258 - 120 = 138.

Dus:
    108 <= A <= 120
    108 <= B <= 120
    120 <= D <= 138
    120 <= E <= 138
      zondag 2 april 2006 @ 13:54:36 #88
    132191 -jos-
    Money=Power
    pi_36575836
    Stel: A = 130
    Dan B = 128
    C= 120 -> dan krijg je:
    A + C = 250 -> kan wel
    B + C = 248 -> kan niet
    STOP

Stel: A = 132
    Dan: B = 126
    C = 120 -> dan krijg je:
    A + C = 252 -> kan wel
    B + C = 246 -> kan wel

252 moet er nog uitkomen -> A + D = 252 -> D = 118
    D + E = 128 -> E = 110

Volgens mij klopt dit

Dus:
    A = 132
    B = 126
    C = 120
    D = 118
    E = 110

[ Bericht 3% gewijzigd door -jos- op 02-04-2006 14:01:54 ]
      zondag 2 april 2006 @ 14:02:43 #89
    67978 HenryHill
    pi_36576050
    A 110
    B 118
    C 120
    D 126
    E 132

Idem hierzo
      zondag 2 april 2006 @ 15:16:51 #90
    34721 BrauN
    U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
    pi_36578681
    Een selectie bestaat uit 22 voetballers. Er worden er 10 gekozen en 'the selection is done with replacement and the order in which the players are chosen determines their position within the team'.

Sorry voor het Engels, maar zo is het wel het duidelijkst... voor mij dan.

Jaap, Henk, Mohammed, Jan-Joost en Stanley maken alle 5 deel uit van de selectie.

Wat is de kans dat zij uiteindelijk alle 5 gekozen zullen worden?

Ik kan niet bedenken hoe ik het uitreken.
    pi_36581151
    Bedankt voor jullie hulp, ik ga eens even kijken als ik teruglees of ik dan ook snap hoe jullie op die 132 zijn gekomen... (dan kan ik het een volgende keer misschien wel zelf )

[ Bericht 1% gewijzigd door Nijna op 02-04-2006 16:47:08 ]
    pi_36581287
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 16:41 schreef Nijna het volgende:
    Bedankt voor jullie hulp, ik ga eens even kijken als ik teruglees of ik dan ook snap hoe jullie op die 132 zijn gekomen... (dan kan ik het een volgende keer misschien wel zelf )
    Edit: ik geloof dat ik het wel aardig kan volgen . Merci en dank u
      zondag 2 april 2006 @ 16:53:10 #93
    132191 -jos-
    Money=Power
    pi_36581435
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 15:16 schreef BrauN het volgende:
    Een selectie bestaat uit 22 voetballers. Er worden er 10 gekozen en 'the selection is done with replacement and the order in which the players are chosen determines their position within the team'.

Jaap, Henk, Mohammed, Jan-Joost en Stanley maken alle 5 deel uit van de selectie.

Ik kan niet bedenken hoe ik het uitreken.
    Volgens mij:

10C5 x 12C5 / 22C10 = 0.309
    pi_36581589
    Hoi!
    Ik had een scheikundig vraagje. We behandelen op dit moment elektrolyse, en nu is het zo dat het rendement lager ligt naarmate je een hoger vermogen gebruikt (de reactiesnelheid gaat wel omhoog). Hoe is dit lagere rendement te verklaren? Ik neem aan dat het iets met het botsende-deeltjes-model te maken heeft, maar dan nog snap ik het niet helemaal..
    Bedankt alvast
    'And I called your name,
    like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
      zondag 2 april 2006 @ 17:05:55 #95
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36581770
    quote:

Uit het tentamen inleiding kansrekening (22 maart 2006, eerstejaars EOR UvT)?
    quote:
    10C5 x 12C5 / 22C10 = 0.309
    Dan heb je de hypergeometrische verdeling te pakken, en die is zonder terugleggen. Ik snap trouwens niet waarom je bij dit experiment zou terugleggen, je kunt Jaap toch niet 6x opstellen?
    quote:
    Ik had een scheikundig vraagje. We behandelen op dit moment elektrolyse, en nu is het zo dat het rendement lager ligt naarmate je een hoger vermogen gebruikt (de reactiesnelheid gaat wel omhoog). Hoe is dit lagere rendement te verklaren? Ik neem aan dat het iets met het botsende-deeltjes-model te maken heeft, maar dan nog snap ik het niet helemaal..
    Je zegt 'naarmate je een hoger vermogen gebruikt'. Dat hogere vermogen kun je op twee manieren verklaren: een hogere spanning of een lagere weerstand. Verder kun je alles natuurkundig verklaren, waarbij je bedenkt dat met I, de stroomsterkte, het aantal electronen is dat zich verplaatst. Bij electrolyse is het een maat voor de reactiesnelheid. Rendement beschouw ik als de verhouding I/P (reactiesnelheid per hoeveelheid energie).

In het geval van een hogere spanning is het makkelijk: U/I = R. Dus als R constant zal in het geval van een spanningstoename I met eenzelfde hoeveelheid stijgen. P=U*I, het vermogen stijgt dus het kwadraat van de relatieve verandering van de stroom. Het vermogen stijgt dus harder dan de stroom, dus het rendement neemt af.

In het geval van een lagere weerstand is het ook eenvoudig. Denk maar na: lagere weerstand (door meer aanwezige ionen) zorgt bij constante spanning voor een hogere stroomsterkte. P = U*I, waarbij U constant en I stijgt, zal P relatief even hard stijgen. Het rendement, I/P, blijft dus gelijk.

[ Bericht 45% gewijzigd door GlowMouse op 02-04-2006 17:23:26 ]
      zondag 2 april 2006 @ 17:12:13 #96
    34721 BrauN
    U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
    pi_36581890
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 17:05 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Uit het tentamen inleiding kansrekening (22 maart 2006, eerstejaars EOR UvT)?
    [..]

Dan heb je de hypergeometrische verdeling te pakken, en die is zonder terugleggen. Ik snap trouwens niet waarom je bij dit experiment zou terugleggen, je kunt Jaap toch niet 6x opstellen?
    Geen examen. Wel UvT inderdaad...

Antwoord module geeft deze oplossing: 0.042

Nou ja... ik vraag het anders wel aan een docent ofzo.
      zondag 2 april 2006 @ 22:06:30 #97
    85129 dikkedorus
    pi_36591779
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 17:12 schreef BrauN het volgende:

[..]

Geen examen. Wel UvT inderdaad...

Antwoord module geeft deze oplossing: 0.042

Nou ja... ik vraag het anders wel aan een docent ofzo.
    Is het niet 5*4*3*2 / 22*21*20*19*18
    Aantal goede keuzes / aantal mogelijke keuzes? 3,79x10^-5
      zondag 2 april 2006 @ 22:11:37 #98
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36592033
    quote:
    Is het niet 5*4*3*2 / 22*21*20*19*18
    Aantal goede keuzes / aantal mogelijke keuzes? 3,79x10^-5
    Ik heb er een tijd over na zitten denken (ben achteraf benieuwd naar de oplossing). Deze oplossing leek me niet juist, omdat er dan in de teller sowieso nog een factor 10-boven-5 in moet. En omdat de 5 spelers ook nog op de overige 17 posities kunnen komen, klopt die correctiefactor al niet.
    pi_36603209
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 16:59 schreef Me_Wesley het volgende:
    Hoi!
    Bedankt alvast
    Niemand?
    'And I called your name,
    pi_36603325
    Er is een bepaalde hoeveelheid energie nodig om een reactie te laten verlopen...
    Op het moment dat je er meer energie dan die hoeveelheid instopt, blijft er dus energie over die niet gebruikt wordt..
    Dan neemt dus het rendement af..
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
    pi_36603773
    quote:
    Op maandag 3 april 2006 11:58 schreef teigan het volgende:
    Er is een bepaalde hoeveelheid energie nodig om een reactie te laten verlopen...
    Op het moment dat je er meer energie dan die hoeveelheid instopt, blijft er dus energie over die niet gebruikt wordt..
    Dan neemt dus het rendement af..
    Je stopt er evenveel energie in, maar in kortere tijd.

Ik zal mijn vraag verduidelijken:
    Als je bijvoorbeeld water elektrolyseert. Je 'stopt' er 10000 joule in, waarna je 9 mL waterstofgas hebt verkregen. Dit proces duurt 10 minuten. Stop je die 10000 joule er echter in bijvoorbeeld 6 minuten in, zal je minder waterstofgas hebben, terwijl je evenveel energie hebt verbruikt. Hoe komt dit?
    'And I called your name,
    pi_36603820
    Ik snap wat je bedoelt hoor..
    Maar je moet die energie zien als verpakt in pakketjes.... Als het pakketje te groot is, gebruik je niet alles uit dat pakketje.. En wat overblijft is niet genoeg om de reactie verder te laten verlopen.. Je "verliest" dus dan een stukje energie...
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
    pi_36603930
    quote:
    Op maandag 3 april 2006 12:17 schreef teigan het volgende:
    Ik snap wat je bedoelt hoor..
    Maar je moet die energie zien als verpakt in pakketjes.... Als het pakketje te groot is, gebruik je niet alles uit dat pakketje.. En wat overblijft is niet genoeg om de reactie verder te laten verlopen.. Je "verliest" dus dan een stukje energie...
    Oke, ik denk dat ik het begrijp ja Dankjewel!
    En die energie gaat verloren in de vorm van warmte neem ik aan?
    'And I called your name,
    pi_36604339
    Jup, als er energie "verloren" gaat, gaat dat (bijna) altijd in de vorm van warmte. Officieel is energie altijd behouden (1e hoofdwet van de thermodynamica), maar de entropie (een soort maat voor wanorde), zal altijd groter worden (2e hoofdwet van de thermodynamica).
    Als je de reactiesnelheid in de limiet naar 0 laat gaan, zal je het maximale rendement bereiken (en die hoeft niet per se 100% te zijn).
    pi_36605412
    http://www.h2-lab.com/lernen_uk.html
    quote:
    To split a water molecule into its components, energy of more than 1.25 eV (electron volts) is required. At this level, the efficiency factor – the quotient of electrical energy and of the chemical energy stored in the hydrogen – is exactly 1. The higher the voltage selected, the more energy is lost as heat: after all, a single electron can only split a single water molecule.
    pi_36605506
    Dankjulliewel!
    'And I called your name,
    pi_36605840
    Toch nog een vraagje, wat snap het nog niet helemaal.
    Als je de spanning verhoogt, dan heeft dat toch als resultaat dat er meer elektronen per seconde vrijkomen? Of is de lading van die elektronen dan ook groter?
    'And I called your name,
      maandag 3 april 2006 @ 13:42:27 #108
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36606203
    quote:
    Op maandag 3 april 2006 13:30 schreef Me_Wesley het volgende:
    Als je de spanning verhoogt, dan heeft dat toch als resultaat dat er meer elektronen per seconde vrijkomen? Of is de lading van die elektronen dan ook groter?
    Je had mijn reactie helemaal over het hoofd gezien
    pi_36606245
    quote:
    Op maandag 3 april 2006 13:30 schreef Me_Wesley het volgende:
    Als je de spanning verhoogt, dan heeft dat toch als resultaat dat er meer elektronen per seconde vrijkomen?
    ja
    quote:
    Of is de lading van die elektronen dan ook groter?
    Niet de lading, wel de energie. (edit: maar één electron zal slechts één watermolecule splitsen, die extra energie wordt niet nuttig gebruikt)

Net zoals wanneer je de waterdruk op een tuinslang verhoogt: het debiet zal stijgen (meer liters/min), en de snelheid van het water, dus de kinetische energie van de waterdruppels.

[ Bericht 7% gewijzigd door Doderok op 03-04-2006 13:53:22 ]
    pi_36606378
    quote:
    Op maandag 3 april 2006 13:42 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

twee vragen in één post beantwoorden?
    Opkrikken die postcount!
    pi_36608985
    quote:
    Op maandag 3 april 2006 13:42 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Oops
    Sorry
    'And I called your name,
    pi_36613889
    Bereken de afgeleide functie van:

f(x) = 2 / ((ln x) ^ 3)

maandag 3 april 2006 @ 17:55:58 #113
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36614078
    quote:
    f(x) = 2 / ((ln x) ^ 3)
    Gewoon een toepassing van de kettingregel. Misschien kom je eruit door f om te schrijven tot f(x) = 2 * ln(x)^(-3).
    pi_36614169
    quote:
    Op maandag 3 april 2006 17:55 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Gewoon een toepassing van de kettingregel. Misschien kom je eruit door f om te schrijven tot f(x) = 2 * ln(x)^(-3).
    ja klopt, heb ik al geprobeerd maar ik kom op een fout antwoord uit.

k(x) = 2 * ln (x) ^ -3
    u=ln(x) u'=1/x
    y=2u^-3 y'=-6u^-4
    k'(x) = -6 / ( x * -6u^4 )
      maandag 3 april 2006 @ 18:09:27 #115
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36614548
    quote:
    k(x) = 2 * ln (x) ^ -3
    u=ln(x) u'=1/x
    y=2u^-3 y'=-6u^-4
    k'(x) = -6 / ( x * -6u^4 )
    Je past de kettingregel dus niet goed toe.
    f(x) = 2 * ln(x)^(-3).
    u = ln(x)
    df/dx = (kettingregel)
    df/du * du/dx = (f differentieren naar u, ofwel d(2*u^(-3))/du; u differentieren naar x, ofwel d(lnx)/dx)
    -6u^-4 * 1/x = (u weer invullen)
    -6*ln(x)^-4 * 1/x = (uitwerken)
    -6 / (x*ln(x)^4)
    pi_36616211
    quote:
    Op maandag 3 april 2006 18:09 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Je past de kettingregel dus niet goed toe.
    f(x) = 2 * ln(x)^(-3).
    u = ln(x)
    df/dx = (kettingregel)
    df/du * du/dx = (f differentieren naar u, ofwel d(2*u^(-3))/du; u differentieren naar x, ofwel d(lnx)/dx)
    -6u^-4 * 1/x = (u weer invullen)
    -6*ln(x)^-4 * 1/x = (uitwerken)
    -6 / (x*ln(x)^4)
    ja sorry dat was ik vergeten, dat kreeg ik er op papier ook uit.

ik snap het nu al, staat verkeerd in het antwoordenboekje Bedankt.
      maandag 3 april 2006 @ 19:00:43 #117
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36616355
    Gaf het antwoordenboekje toevallig -6/(xln²(x³))?
    pi_36617730
    Ik ben met een opgave bezig waar ik niet helemaal uitkom. Misschien dat jullie me wat kunnen helpen.

Beschouw het homogene stelsel differentiaalvergelijkingen dy/dx = A*y , y element R2 en A de volgende matrix:

A = {{1,1},{-1,-1}}

a) Maak een faseplaatje van dit stelsel
    b) Geef de algemene oplossing van dit stelsel

Nu lukt opgave a) wel, maar b) niet.

De eigenwaarden van A zijn 0 en 0 (oftwel 0 met multipliciteit 2)

Nu zegt mn boek dat geldt y = u*EV1 + v*EV2,

Met:
    EV1 = eigenvector bij eerste eigenwaarde
    EV2 = eigenvector bij tweede eigenwaarde
    u = (c1 + c2*t)*Exp[lambda*t]
    v = c2 * Exp[lambda*t]
    , met c1, c2 constanten en lambda=eigenwaarde

Nu zit het probleem volgens mij bij het vinden van de eigenvectoren. Volgens mij zijn de eigenvectoren (1,-1)T en (0,0)T, maar dat ingevoerd in de bovenstaande vergelijking voor y levert geen goede oplossing.

Nu kan ik me van het college nog herinneren dat je iets speciaals moest doen, als je te maken kreeg met eigenwaarde met een hogere multipliciteit dan 1. Maar ik weet dus nie meer wat :S En m'n boek snap ik niet echt.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen...
    Theories come and theories go. The frog remains
    pi_36618563
    Hmm, ik kan mijn boek van DVs niet vinden... Je moet even zoeken naar "deficiente eigenruimtes", want daar heb je hier mee te maken.
    pi_36619206
    Een eigenvector is per defnitie een niet-nul vector: (0,0)T mag dus niet, je zult een andere moeten vinden. (Daar is wel een methode voor, ik kijk of ik die kan vinden.)

[edit]
    Ik heb hier (in z'n algemeenheid).
    Stel λ is een eigenvector van A (Matrix) met algebraïsche multipliciteit (d.w.z. hoe vaak komt die eigenwaarde voor) q, dan is er een pq zodat de dimensie van de kern van (A - λI)p gelijk is aan q.

En dat kun je gebruiken om q verschillende en lineair onafhankelijke (want dat wil je ook natuurlijk) oplossingen bij een eigenwaarde λ met algebraïsche multipliciteit q te vinden.

Dat geeft dan aanleiding tot de oplossingsprocedure:
    1) Zoek de kleinste p zodat Ker(A - λI)p dimensie q heeft.
    2) Zoek een basis {v1, v2, …, vn} van Ker(A - λI)p.

Dit werkt ook voor complexe eigenwaarden. (Veel gedoe met sinus en cosinus levert dat op).
    3) Voor elke vj, 1 ≤ j ≤ q, is er de oplossing: xj(t) = etAvj.

In jouw 2-dimensionale geval kan het eenvoudiger:
    Stel A is een 2x2 matrix met eigenwaarde λ met multipliciteit 2, en stel dat de eigenruimte dimensie 1 heeft, Zij v een niet-0 vector en kies w zodanig dat (A - λI)w = v, dan geldt dat:

x1(t) = eλtv
    x2(t) = eλt(w + tv)

samen een fundamentele verzameling van het systeem x' = Ax zijn. (Zie je boek voor uitleg achter de procedure.

[ Bericht 13% gewijzigd door Nekto op 03-04-2006 20:39:06 ]
    pi_36622954
    @ Nekto:

Waarom hebben ze dit tijdens college niet verteld??? Nu heb ik inderdaad een oplossing gevonden, die ook nog klopt .

Bedankt !!
      dinsdag 4 april 2006 @ 00:23:51 #122
    49733 casper23
    D - Dsus4
    pi_36628796
    Ik zit even in de knoop met een som... het gaat over het toetsen van een hypothese

Koffiefabrikant Douwe Egberts beweert dat 20% van nederland zijn koffie drinkt. De concurrent zegt dat het minder is dan 20% en laat het onderzoeken onder 100 personen. Hieruit blijkt dat slechts 15 personen Douwe Egberts drinken.

Onderzoek met een toets of dit een significant resultaat is. Neem a (alpha) = 0,05

Tot nu toe antwoord:
    H0 = 20 %
    H1 < 20 %

normalcdf(.........) .Het is wel / niet significant...
    Life is what happens to you while you're busy making other plans...
    pi_36628852
    Binomcdf(100, 0.2, 15) = 0,128505etc...
    Dit is groter dan alpha 0,05 --> H0 mag niet verworpen worden.

(Klopt ie nu voor jouw idee?)

Dit wou ik net bij je andere topic plaatsen, maar toen was er ineens een slotje geplaatst.
      dinsdag 4 april 2006 @ 00:30:59 #124
    49733 casper23
    D - Dsus4
    pi_36628924
    hehe ja dit klopt wel volgens mij.. thanks
    Life is what happens to you while you're busy making other plans...
    pi_36628947
    Nog even een vraagje over differentiaalvergelijkingen:

Bepaal de stroming horend bij dy/dx = A y, met:

Nu heb ik gevonden:

Maar nu is de vraag: Beschrijf het gedrag van de oplossingen voor x -> oneindig.

Heb eigenlijk geen idee hoe ik dat moet verwoorden. Ik zie dat de waarden van de limieten voor x-> oneindig van de matrix-elementen heen en weer springen tussen + en - oneindig, maar wat betekent dat???
    pi_36628953
    You're welcome!
      dinsdag 4 april 2006 @ 00:46:13 #127
    30560 2Mini
    Official Logo
    pi_36629187
    quote:
    Op dinsdag 4 april 2006 00:27 schreef Metalmeis het volgende:
    Binomcdf(100, 0.2, 15) = 0,128505etc...
    Dit is groter dan alpha 0,05 --> H0 mag niet verworpen worden.

(Klopt ie nu voor jouw idee?)

Dit wou ik net bij je andere topic plaatsen, maar toen was er ineens een slotje geplaatst.
    Zo je hebt me net ook uit de branding geholpen..
    Ik zit precies bij hetzelfde...

GVD morgen om 8:15 heb ik em al..
    Camera 1... 1!
      dinsdag 4 april 2006 @ 00:59:46 #128
    30560 2Mini
    Official Logo
    pi_36629425
    Nee hij klopt niet denk ik
    volgensmij moet het iets zijn als:

15 mensen van de 100, is 15%

normalcdf(-10^99, 0.15, 0.2, ?)
    Camera 1... 1!
    pi_36629504
    quote:
    Op dinsdag 4 april 2006 00:59 schreef 2Mini het volgende:
    Nee hij klopt niet denk ik
    volgensmij moet het iets zijn als:

15 mensen van de 100, is 15%

normalcdf(-10^99, 0.15, 0.2, ?)
    Nee, want het gaat bij normalcdf altijd om een linker- en rechtergrens (absolute getallen, dus geen percentages), een standaarddeviatie en een gemiddelde. Die standaarddeviatie heb je sowieso niet, dus met normalcdf schiet je niks op.
      dinsdag 4 april 2006 @ 01:05:18 #130
    30560 2Mini
    Official Logo
    pi_36629513
    Wie is er nog wakker en kan me snel in Jip en Janneke taal uitleggen hoe Lisajous figuren gaan?
    Camera 1... 1!
      dinsdag 4 april 2006 @ 01:06:47 #131
    30560 2Mini
    Official Logo
    pi_36629527
    quote:
    Op dinsdag 4 april 2006 01:04 schreef Metalmeis het volgende:

[..]

Nee, want het gaat bij normalcdf altijd om een linker- en rechtergrens (absolute getallen, dus geen percentages), een standaarddeviatie en een gemiddelde. Die standaarddeviatie heb je sowieso niet, dus met normalcdf schiet je niks op.
    Waarom zoek ik het altijd moeilijker op?
    Camera 1... 1!
    pi_36629597
    quote:
    Op dinsdag 4 april 2006 01:05 schreef 2Mini het volgende:
    Wie is er nog wakker en kan me snel in Jip en Janneke taal uitleggen hoe Lisajous figuren gaan?
    "Lissajousfiguren ontstaan door een horizontale beweging te combineren met een verticale beweging." Staat in mijn wiskundeboek. Makkelijker gezegd: Je combineert de X met de Y, door voor X en Y aparte formules te gebruiken.

Bijvoorbeeld:
    X= cos2t
    Y=sin3t

De X-coordinaat wordt bepaald door cos2t, terwijl de Y-coordinaat door sin3t wordt bepaald. Daardoor maakt de Lissajousfiguur van die 'rare' bewegingen.
      dinsdag 4 april 2006 @ 01:31:55 #133
    71706 Frenkje
    Fysio-Frenkje
    pi_36629889
    Ouch... das alweer lang geleden. Hadden we toch een grafisch rekenmachine voor?
    Assumption is the mother of all fuck-ups
    ♫ Music Maestro Please! ♫
      dinsdag 4 april 2006 @ 08:11:45 #134
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36631287
    quote:
    Op dinsdag 4 april 2006 00:23 schreef casper23 het volgende:
    Koffiefabrikant Douwe Egberts beweert dat 20% van nederland zijn koffie drinkt. De concurrent zegt dat het minder is dan 20% en laat het onderzoeken onder 100 personen. Hieruit blijkt dat slechts 15 personen Douwe Egberts drinken.

Onderzoek met een toets of dit een significant resultaat is. Neem a (alpha) = 0,05

Tot nu toe antwoord:
    H0 = 20 %
    H1 < 20 %

normalcdf(.........) .Het is wel / niet significant...
    100 is vrij groot, dus de fractie koffiedrinkers is bij benadering normaal verdeeld (mu=10; var = 0.2(1-0.2)/100
    H0: mu>= 20%; H1: mu<20%
    TS: Z = (F-0.2)/wortel(0.2(1-0.2)/100)
    RR: waarden waarvoor geldt value<-z0.05=-1.645
    VAL: (15/100-0.2)/wortel(0.2(1-0.2)/100) = -1.25
    Conclusie: H0 wordt niet werworpen, omdat VAL niet in RR ligt.
    pi_36632709
    quote:
    Op dinsdag 4 april 2006 01:05 schreef 2Mini het volgende:
    Ik ben nog wakker

"Normale grafieken" zijn in de vorm y=y(x), dus je ene coordinaat hangt van de andere af. Lissajous figuren zijn grafieken, waar x en y van een parameter t afhangen. Dit zorgt ervoor dat x en y beide "dubbele antwoorden" kunnen krijgen; dat lukt je bij een grafiek y=y(x) niet. y kan hier dan wel 2 verschillende antwoorden hebben bij een gegeven x, maar x kan niet 2 verschillende y antwoorden geven.

Je kunt ze soms ook inmekaar over schrijven: y=x2 is hetzelfde als (x(t),y(t) ) = ( t,t2 ).
      dinsdag 4 april 2006 @ 13:28:53 #136
    30560 2Mini
    Official Logo
    pi_36638360
    quote:
    Op dinsdag 4 april 2006 08:11 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

100 is vrij groot, dus de fractie koffiedrinkers is bij benadering normaal verdeeld (mu=10; var = 0.2(1-0.2)/100
    H0: mu>= 20%; H1: mu<20%
    TS: Z = (F-0.2)/wortel(0.2(1-0.2)/100)
    RR: waarden waarvoor geldt value<-z0.05=-1.645
    VAL: (15/100-0.2)/wortel(0.2(1-0.2)/100) = -1.25
    Conclusie: H0 wordt niet werworpen, omdat VAL niet in RR ligt.
    KUT Had je dat niet eerder kunnen uitleggen... deze opdracht heb ik nu overgeslagen op mijn tentamen
    Camera 1... 1!
      dinsdag 4 april 2006 @ 13:29:20 #137
    30560 2Mini
    Official Logo
    pi_36638385
    quote:
    Op dinsdag 4 april 2006 09:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik ben nog wakker

"Normale grafieken" zijn in de vorm y=y(x), dus je ene coordinaat hangt van de andere af. Lissajous figuren zijn grafieken, waar x en y van een parameter t afhangen. Dit zorgt ervoor dat x en y beide "dubbele antwoorden" kunnen krijgen; dat lukt je bij een grafiek y=y(x) niet. y kan hier dan wel 2 verschillende antwoorden hebben bij een gegeven x, maar x kan niet 2 verschillende y antwoorden geven.

Je kunt ze soms ook inmekaar over schrijven: y=x2 is hetzelfde als (x(t),y(t) ) = ( t,t2 ).
    toen was ik al bijna klaar..

gelukkig geen lissajous figuren gekregen.. denk ik
    Camera 1... 1!
    pi_36651727
    tvp
    I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
    So I stole a bike and asked for forgiveness.
      woensdag 5 april 2006 @ 16:26:00 #139
    30560 2Mini
    Official Logo
    pi_36678373
    Ik heb morgen een Scheikunde titratie practicum.
    Kan iemand mij handige dingen en tips vertellen?
    Camera 1... 1!
      woensdag 5 april 2006 @ 16:44:36 #140
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36679199
    quote:
    - Goed leren wanneer je wel en niet dingen moet drogen, aftikken, etc
    - Kraantje van de buret aandrukken als je eraan draait (dingen op mijn oude school lekten anders )
    - De titratie zelf tenminste 2 of 3x herhalen, afhankelijk van hoe goed het de eerste keer lukt
      woensdag 5 april 2006 @ 16:48:07 #141
    30560 2Mini
    Official Logo
    pi_36679334
    quote:
    Op woensdag 5 april 2006 16:44 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

- Goed leren wanneer je wel en niet dingen moet drogen, aftikken, etc
    - Kraantje van de buret aandrukken als je eraan draait (dingen op mijn oude school lekten anders )
    - De titratie zelf tenminste 2 of 3x herhalen, afhankelijk van hoe goed het de eerste keer lukt
    Dat zijn die standaard dingen..

Maar echt dingen waarbij je goed moet opletten, of berekeningen die je moet maken..
    Camera 1... 1!
    pi_36687176
    quote:
    Op woensdag 5 april 2006 16:26 schreef 2Mini het volgende:
    Ik moest een keer zwavelzuur met mijn mond titreren, dat deed ik iets te enthousiast ...

Ja, het is zuuuuur .
    pi_36688080
    quote:
    Op woensdag 5 april 2006 20:36 schreef SNArky het volgende:

[..]

Ik moest een keer zwavelzuur met mijn mond titreren, dat deed ik iets te enthousiast ...

Ja, het is zuuuuur .
    Als je met de mond pipeteert, zorg dan dat je pipet/buret diep genoeg in de vloeistof zit. Heb ooit ontstopper (bijtende soda, NaOH) opgezogen uit een klein bekertje. Smalle rechte buret, nogal dikke vloeistof, je kan/moet dus redelijk hard zuigen. Op het moment dat je beker leeg is en je lucht zit op te zuigen komt het heel wat sneller omhoog.

Ontopic: prakticum handboek doorlezen? Kan je de vragen beantwoorden?

ik vond het meestal te veel moeite om bij het studeren oefeningen te herhalen, de formules kennen leek voldoende. Maar op de dag zelf begin je dan te twijfelen "moet ik het volume van de oplossing of van het toegevoegde oplosmiddel gebruiken...", dat soort zaken.

[ Bericht 16% gewijzigd door Doderok op 05-04-2006 21:31:16 ]
      woensdag 5 april 2006 @ 21:13:58 #144
    30560 2Mini
    Official Logo
    pi_36688696
    buret, is zon lang ding met een kraan.
    pipet zijn die kut zuig dingen.. hekel aan.. vooral als je amoniak moet gaan pippeteren!
    Camera 1... 1!
    pi_36690128
    quote:
    Op woensdag 5 april 2006 21:13 schreef 2Mini het volgende:
    buret, is zon lang ding met een kraan.
    pipet zijn die kut zuig dingen.. hekel aan.. vooral als je amoniak moet gaan pippeteren!
    ach ja, 't is lang geleden.
    Bedoelde een gegradeerde (?) pipet , waar je dus verschillende hoeveelheden mee kunt afmeten, in tegenstelling tot een volumetrische (?) die enkel voor één vaste hoeveelheid te gebruiken is...
    pi_36694557
    Is de reactievergelijking van fosforzuur en natronloog dit:

H3PO4 + 3NaOH ? 3H2O + 3Na+ + PO43-

Of doet de Na en zo niet mee

Dat het zo iets wordt (tribune ionen)

H3PO4 + 3OH --> 3H2O + PO43-
      donderdag 6 april 2006 @ 00:02:01 #147
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36694806
    quote:
    Op woensdag 5 april 2006 23:53 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:

Natronloog is een oplossing van Na+(aq) en OH-(aq). In de reactie zul je ze dus los moeten vermelden aan de linkerkant. Vervolgens kun je Na+ links en rechts wegstrepen, zodat je die niet hoeft te vermelden. Je krijgt dan inderdaad je tweede reacties (je was alleen vergeten de lading van het hydroxide-ion te vermelden).
    pi_36694931
    quote:
    Op woensdag 5 april 2006 23:53 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:

Afhankelijk van de hoeveelheid NaOH krijg je volgende vergelijkingen:

H3PO4 + 3 NaOH ------> 3 H2O + Na3PO4
    H3PO4 + 2 NaOH ------> 2 H2O + Na2HPO4
    H3PO4 + NaOH ------> H2O + NaH2PO4

Al weet ik niet wat m'n tegenwoordig als antwoord verwacht. Maar hier vind je een ingevuld examen van bellarmine college (department of chemistry & physics, chem 116 introductory chemistry i - section c, second midterm exam)
    WordDocument

[ Bericht 17% gewijzigd door Doderok op 06-04-2006 00:16:38 ]
    pi_36695761
    Ik snap het niet meer
    pi_36695863
    Ik heb fosfoor shizzle.. moet ik natronloog bijdoen..
    En dan heb je zo 3 punten waar het omslaat..

zz dus dat is misschien wat jij typte?

Maarrr.. is het nou in (aq) ofniet

Ik ken geen Na3Po4 :|
    pi_36699511
    quote:
    Op donderdag 6 april 2006 00:06 schreef Doderok het volgende:

[..]

Afhankelijk van de hoeveelheid NaOH krijg je volgende vergelijkingen:

H3PO4 + 3 NaOH ------> 3 H2O + Na3PO4
    H3PO4 + 2 NaOH ------> 2 H2O + Na2HPO4
    H3PO4 + NaOH ------> H2O + NaH2PO4

Al weet ik niet wat m'n tegenwoordig als antwoord verwacht. Maar hier vind je een ingevuld examen van bellarmine college (department of chemistry & physics, chem 116 introductory chemistry i - section c, second midterm exam)
    WordDocument
    Klopt dit wel want Na doet toch niet mee???
    pi_36699883
    Volgens mij zou het moeten zijn:

H3PO4 + OH- --> H2O + H2PO4-
    H2PO4- + OH- --> H2O + HPO42-
    HPO42- + OH- --> H2O + PO43-

Want natrium slaat niet neer met fosfaat e.d.
    pi_36701248
    ik denk ook dat het het laatste is...
    Bijna alle natriumzouten zijn goed oplosbaar nl., kijk maar in je binas
    pi_36704862
    quote:
    Op donderdag 6 april 2006 10:58 schreef teigan het volgende:
    ik denk ook dat het het laatste is...
    Bijna alle natriumzouten zijn goed oplosbaar nl., kijk maar in je binas
    Ik heb zo een proef gedaan
    je zou twee omslag punten moeten zien, ik zag er maar twee

Die 1e twee zijn dan de 1e twee regels denk ik ?

En hoe moet je de pH berekenen uit getallen en zo met LOG etc.
    pi_36709843
    de pH is de -log[H3O+]

en omgekeerd kun je dus de [H3O+] berekenen door 10-pH te doen...

En als je twee omslagpunten ziet, zul de de eerste twee regels zien. Eerst zal het sterkste zuur worden gedeprotoneerd, dan het op een na sterkste zuur, enzovoorts enzovoorts..
    pi_36710377
    Ja ik snap het geloof ik (na 4 uur lange uitleg)

-Log (H3O+) = 2,41
    10-2,41 = [H3O+] = 0,00389045

concentratie [H3O+] = mol/L
    0,00389045 concentratie = 0,00389045 mol /1L

0,00389045 = massa / 98,00 (fosforzuur)
    massa = 0,38 gram

0,38 gram fosforzuur in 1,0 L cola
    pi_36710406
    maar hier moet ik er nog grammen fosforzuur van maken toch:

H3PO4 + OH-(aq) ? H2O(l) + H2PO4- evenwicht 1
    H2PO4- + OH-(aq) ? H2O(l) + HPO42- evenwicht 2
    HPO42- + OH-(aq) ? H2O(l) + PO43- evenwicht 3

Evenwicht 1 pH 4.4 bij 3,85 mL 0,04729 M NaOH
    3,85 mL ? 0,04729 mmol mL-1 = 0,182 mmol OH- = 1,82 ? 10-4 mol OH-
    (1000 mL/ 50 mL cola) ? 1,82 ? 104 mol OH- = 3,64 ? 10-6 mol H3O+

Evenwicht 2 pH 8.2 bij 7,69 mL 0,04729 M NaOH
    7,69 mL ? 0,04729 mmol mL-1 = 0,359 mmol OH-
    (1000 mL / 50 mL cola) 3,59 ? 104 mol OH- = 7,18 ? 10-6 mol H3O+
    Delen door twee want verloopt in twee ionisatie stappen
    7,18 ? 10-6 mol H3O+ / 2 = 3,59 ? 10-6 mol H3O+
      donderdag 6 april 2006 @ 16:10:11 #158
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36710905
    Uit je notatie krijg ik het idee dat je het echt niet snapt. Het staat er overal erg warrig, en je neemt ergens zomaar aan dat de molariteit van het oxoniumion gelijk is aan de molariteit van fosforzuur.
    Vervolgens denk je het aantal gram fosforzuur te hebben berekend, en bedenk je dat je dat nog om moet rekenen naar grammen fosforzuur.
    Verder vermeld je dat het over evenwichten gaat, terwijl je bij de berekening van een volledige reactie uitgaat.
    Om het voor de lezer enigszins leesbaar te maken, denk ik dat je beter ook kunt vermelden welke gegevens je hebt, en wat je daaruit probeert te berekenen. Voor de leesbaarheid zou het gebruik van sub- en superscript ook veel uitmaken.
    pi_36743089
    Ik kom niet uit deze vergelijking ( ik moest me schamen )

x + ( 4/x ) = 5

alvast bedankt.
    pi_36743149
    beide kanten met x vermenigvuldigen levert op:

x^2 + 4 = 5x

en dan

x^2 -5x + 4 = 0
    (x-1)(x-4)=0
    x=1 of x = 4
    pi_36743179
    quote:
    Op vrijdag 7 april 2006 16:52 schreef -J-D- het volgende:
    beide kanten met x vermenigvuldigen levert op:

x^2 + 4 = 5x

en dan

x^2 -5x + 4 = 0
    (x-1)(x-4)=0
    x=1 of x = 4
    ja tuurlijk Bedankt voor je snelle reactie.
    pi_36743503
    yw
      zaterdag 8 april 2006 @ 01:45:37 #163
    30560 2Mini
    Official Logo
    pi_36757354
    klaar.. bedankt iedereen..
    Camera 1... 1!
    pi_36775848
    Hoi, ik heb twee vragen over twee vakken:
    programmeren in visual-dot-net,
    we hebben binnen kort tentamen en we moeten kunnen werken met klassen. Dus een programma-tje schrijven door ook klassen te gebruiken. Maar daar heb ik nog een beetje problemen mee. Methoden zelf zijn niet zo moeilijk, het lukt wel..
    kent iemand een goede nl/en site over klassen gebruiken, defineren, overerving etc..?

wiskunde:
    er wordt gevraagd naar een functie die continu is alleen in x=0.
    nu is de oplossing bijv:
    f(x)=0 als x=0
    f(x)=x als x element is uit Q* (of Q, ik weet niet meer).

waarom continu is als x=0 en niet bij de andere gevallen?
    is er nog een soortgelijke functie?kan iemand nog een voorbeeld geven

[ Bericht 1% gewijzigd door teletubbies op 08-04-2006 21:18:06 ]
      zaterdag 8 april 2006 @ 22:00:51 #165
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36777607
    quote:
    kent iemand een goede nl/en site over klassen gebruiken, defineren, overerving etc..?
    Op Wikipedia staat een algemene beschrijving. Maar de uiteindelijke implementatie hangt af van de taal die je gebruikt; MS Visual Studio .NET is een verzamelnaam voor enkele verschillende pakketten.
    quote:
    f(x)=0 als x=0
    f(x)=x als x element is uit Q* (of Q, ik weet niet meer).
    Ik neem even aan dat je de definitie van continuïteit kent. Continuïteit in 0 is eenvoudig aan te tonen:
    Zij ε > 0, neem aan c=0, en neem δ = ε. Zij x in Df, |x-0|<δ. Er geldt:
    |f(x) - f(0)| = |f(x)| = |x| < ε.
    Elk willekeurig getal (en dus ook een breuk) kun je volgens mij altijd willekeurig dicht door een andere breuk laten benaderen, dus Q zal het niet zijn. Q* ken ik niet, dus laat ik het hierbij
    pi_36779419
    sorry het is visual basic dot net..
    Q* gewoon Q zonder het element nul.

de vraag was: Create an f (x) that is continuous only at x = 0.
    antwoord:
    f(x) = x if x is a fraction, f (x) = 0 otherwise

fraction is dus een breuk dus x element uit Q, maar omdat x=0 al is genoemd, geldt dat x element is uit Q*=Q\{0}
    pi_36779686
    quote:
    Op donderdag 6 april 2006 16:10 schreef GlowMouse het volgende:
    Uit je notatie krijg ik het idee dat je het echt niet snapt. Het staat er overal erg warrig, en je neemt ergens zomaar aan dat de molariteit van het oxoniumion gelijk is aan de molariteit van fosforzuur.
    Vervolgens denk je het aantal gram fosforzuur te hebben berekend, en bedenk je dat je dat nog om moet rekenen naar grammen fosforzuur.
    Verder vermeld je dat het over evenwichten gaat, terwijl je bij de berekening van een volledige reactie uitgaat.
    Om het voor de lezer enigszins leesbaar te maken, denk ik dat je beter ook kunt vermelden welke gegevens je hebt, en wat je daaruit probeert te berekenen. Voor de leesbaarheid zou het gebruik van sub- en superscript ook veel uitmaken.
    Nee ik begrijp er inderdaad ook helemaal niks van Ik heb het al ingeleverd maar voor de toets moet ik het wel kennen natuurlijk.
      zondag 9 april 2006 @ 00:38:36 #168
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36782102
    quote:
    Elk willekeurig getal (en dus ook een breuk) kun je volgens mij altijd willekeurig dicht door een andere breuk laten benaderen, dus Q zal het niet zijn.
    Daar kom ik even op terug, aangezien de functie op irrationale getallen is gedefinieerd. Elke breuk kun je willekeurig dicht door een andere breuk laten benaderen, maar dan zullen er altijd irrationale getallen tussenzitten (rationale en irrationale getallen vormen allebei een 'dense' deelverzameling van de reële getallen). Met andere woorden, voor iedere c in IR, c!=0 bestaat er een ε > 0 waarvoor geldt dat in een delta-omgeving van c zal altijd een irrationaal getal zit waarbij de functiewaarde meer dan ε afwijkt van de functiewaarde in c. De functie is daarom niet continu.
    Bovenstaand bewijs klopt nog steeds, aangezien de functiewaarden van irrationale getallen gelijk zijn aan de functiewaarde in 0.

Het wikipedia artikel over continuïteit is het lezen wel waard, er worden onder andere wat bekende functies genoemd.
    quote:
    sorry het is visual basic dot net..
    Deze uitleg is vrij uitgebreid. Maar als je het echt goed wilt leren, kun je niet om een (e-)book en ervaring heen.

[ Bericht 2% gewijzigd door GlowMouse op 09-04-2006 00:46:05 ]
      zondag 9 april 2006 @ 12:22:37 #169
    112372 alyel
    love is just an illusion
    pi_36788274
    In de periode 1955-1965 nam het aantal broedparen van de grote stern in Nederland af met 95%. In de periode 1965 -1985 werd de populatie 12 keer zo groot. Vanaf 1985 is de populatie van de stern redelijk stabiel met 14 000 broedparen.

Schat het aantal broedparen in 1955.
    pi_36788400
    B is aantal broed paren:
    B(1965) = 0.05 * B(1955)
    B(1985) = 12 * B(1965)
    B(1985) = 14 000

Schrijf een probleem op zo een manier uit en vul het in, dan rolt het antwoord er wel uit.
    pi_36793251
    Hoe gebruik ik de A b/c toets op mijn rekenmachine?

Ik wil van 0.5 1/2 kunnen maken en andersom?
    Maar hoe doe ik dat? Als ik 0.5 heb staan en ik doe Ans en dan a/b/c dan krijg ik Syn ERROR
    pi_36793543
    zo werkt ie ook niet.
    Als je met 0.5 wil werken, maar dan als breuk en niet als decimaal getal, moet 1 a/b/c 2 intikken. Dan noteert de rekenmachine de breuk 1/2.
    Switchen tussen decimaal en breuk kan volgens mij niet.
    pi_36793957
    Schijnt toch te kunnen...
      zondag 9 april 2006 @ 16:08:48 #174
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36794716
    quote:
    Schijnt toch te kunnen...
    Van breuk naar decimaal getal lukt vaak wel, maar andersom alleen als het ook als breuk ingevoerd was. Vul je 1 a/b/c 2 in en druk je op '=', kun je via de a/b/c knop vaak wel switchen. Vul je 0.5 in lukt dat niet.
    pi_36794749
    Morgen eens rekenmachine van een leerling lenen en uitproberen.
    Dank je
      maandag 10 april 2006 @ 20:54:26 #176
    120967 the_jasper
    Karnemelk, shaken not stirred
    pi_36835351
    Ok zit hier met een probleempje

ik moet laten zien hoe een programma een rsa code decoderert (publieke sleutel encryptie)
    je hebt dus:

plaintekst = C^d mod n

maar als die getallen gigantisch groot zijn, past dat natuurlijk niet in het geheugen
    maar hoe is dat simpeler te doen, zit naar de getal theorie te kijken maar ik weet niet waar ik moet beginnen , en ik wil echt een 7 op wiskunde .
    Waarom o waarom begin ik dan ook aan dit onderwerp als ng'er , ik kan uitleggen waarom je een brakke kop hebt na drinken maar dit gaat me echt te ver

Iig een duwtje in de goede richting plz?
    Wat zegt hij nou.... Dat kan toch niet?
      maandag 10 april 2006 @ 21:02:05 #177
    67978 HenryHill
    pi_36835621
    quote:
    Op maandag 10 april 2006 20:54 schreef the_jasper het volgende:
    ik moet laten zien hoe een programma een rsa code decoderert (publieke sleutel encryptie)
    (...)
    Iig een duwtje in de goede richting plz?
    Natuurlijk heb je al op de betreffende Wikipedia-pagina gekeken, en dan met name naar de verwijzing naar het "uitgebreid Euclidisch algoritme"...

Toch?

--edit--
    Sorry, ik zie dat je alleen hoeft te decoderen. In dat geval wil je het verhaal over machtsverheffen door kwadrateren wel lezen denk ik. Helaas bevat de nederlandse variant van deze pagina geen inhoud, dus ik hoop dat je engels goed is. Mocht je er niet uitkomen, dan zien we je wel in dit topic

[ Bericht 26% gewijzigd door HenryHill op 10-04-2006 21:08:51 ]
    pi_36835821
    Euclidisch algoritme heeft hier niets mee te maken. Je moet modulair machtsverheffen. Dat doe je als volgt.

Schrijf d binair op, dus d is een som van machten van 2. Reken nu C^(2^k) mod n uit tot en met de hoogste k die in deze schrijfwijze voorkomt. Dit doe je door telkens te kwadrateren en na het kwadrateren gelijk weer mod n reduceren. Dan is C^d mod n het product van geschikte C^(2^k), namelijk die tweemachten die in de binaire schrijfwijze voorkomen.
      maandag 10 april 2006 @ 21:07:38 #179
    120967 the_jasper
    pi_36835837
    Euclidisch algorithme gaat uit van het berekenen van:
    xa+yb=ggd(a,b)

Sorry dit snap ik ff niet

@thabit: zal het ff bekijken, thanx
      maandag 10 april 2006 @ 21:47:15 #180
    67978 HenryHill
    pi_36837536
    Vanuit de google cache:
    Mathematics of RSA encryption:

Exponentiation under a modulus is easier than exponentiation followed by a modulo operation. Let's face it, we're talking about taking very large numbers to very large powers here, and it would be totally easy to choke your computer.

So, for an 'easy' example, using numbers big enough to show off the method but small enough to write: Suppose we want to take 299 to the 153rd power, under a modulus of 355. The first thing we do is to note that 153 equals 128 + 16 + 8 + 1 (binary decomposition), and that therefore,

299^153 = 299^128 x 299^16 x 299^8 x 299^1.

Now, forgetting for the moment about the scary looking terms on the left, we can compute the one on the far right; it's 299, of course. Under the modulus, it's still 299. But knowing the one on the right, we can compute the one next to it: Doubling the powers by squaring the numbers, and applying the modulus to intermediate results, gives:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
                         299 mod 355 is 299.  (299 = 299^1 mod 355)  
    299^2 = 89401, but 89401 mod 355 is 296.  (296 = 299^2 mod 355)
    296^2 = 87616, but 87616 mod 355 is 286.  (286 = 299^4 mod 355)
    286^2 = 81796, but 81796 mod 355 is 146.  (146 = 299^8 mod 355)
    146^2 = 21316, but 21316 mod 355 is 16.   ( 16 = 299^16 mod 355) 
     16^2 = 256,   and 256   mod 355 is 256.  (256 = 299^32 mod 355)
    256^2 = 65536, but 65536 mod 355 is 216.  (216 = 299^64 mod 355)
    216^2 = 46656, but 46656 mod 355 is 151.  (151 = 299^128 mod 355)

so

299^153 mod 355 = (151 x 16 x 146 x 299) mod 355

which looks a whole lot easier. Now, calculating the product and applying the modulus to intermediate results, we get:

1
    2
    3
    151 x 16  =  2416, but  2416 mod 355 is 286.
    286 x 146 = 41756, but 41756 mod 355 is 221.
    221 x 299 = 66079, but 66079 mod 355 is  49.

so

299^153 mod 355 = 49.

And that is how you take a large number to a large power under a large modulus without causing your computer to choke. The constant application of the modulus operation to intermediate results prevents you from having to deal with any number larger than the square of the modulus in any case, and saves you from having to compute a number too big to fit in memory. On ordinary machines, you can't do this type of calculation in hardware registers as we are talking about (often) 1500- bit moduluses; but given any finite modulus, you do have an upperbound for the largest number you'll have to work with. You can code your routines for standard operations on that size number any way you like.
      maandag 10 april 2006 @ 22:10:27 #181
    120967 the_jasper
    pi_36838511
    thanx beide
    Dit is zeker een goed duwtje

Ik kan weer ff vooruit
      maandag 10 april 2006 @ 22:44:01 #182
    85129 dikkedorus
    pi_36839969
    T)he RSA is old and busted.
    V)ette Elliptic Curves are new hotness.
    P)lus Rijndael erbij.
    pi_36850798
    Dit is het antwoord op je vraag RealRico:

U is de spanning of het potentiaalverschil in V (volt) is, I de stroom in A (ampère) en R de weerstand in Ω (ohm) .
    Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
    die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
    Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
    dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
    pi_36850836
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 11:58 schreef Mangoworks2002 het volgende:
    Dit is het antwoord op je vraag RealRico:

U is de spanning of het potentiaalverschil in V (volt) is, I de stroom in A (ampère) en R de weerstand in Ω (ohm) .
    Ja, dat snapt hij ook, maar hij wil die rare afkortingen weten.

Wat moet je daarmee Rico? Als je het principe snapt is het toch goed.
      dinsdag 11 april 2006 @ 12:00:42 #185
    30503 RealRico
    My BAD MOTHERFUCKER
    pi_36850865
    Iedereen kent de wet van Ohm wel.

U=I*R

R -> staat voor Resistant
    I -> staat voor Influence
    U -> staat voor .....

Weet iemand weer de U voor staat?

Resistant
    Influence
    U.....
    As far back as I can remember, I 've always wanted to be a gangsta
      dinsdag 11 april 2006 @ 12:03:53 #186
    30503 RealRico
    My BAD MOTHERFUCKER
    pi_36850971
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 11:59 schreef MrBean het volgende:

[..]

Ja, dat snapt hij ook, maar hij wil die rare afkortingen weten.

Wat moet je daarmee Rico? Als je het principe snapt is het toch goed.
    De jongens uit mijn klas moeten een soort enceclopedy maken over electro.
    pi_36850990
    Onzin om daar afkortingen in te willen zien. Vroeger was het V=IR, nu wordt meestal U=IR gebruikt. R is weerstand, I is stroomsterkte en V is spanning.
    pi_36851023
    Misschien een U omdat de V al op was (voor snelheid, v).
    Of misschien werden in de tijd dat de spanning ontdekt werd alle wetenschappelijke werken nog in het Latijn geschreven? Het Latijn gebruikt dezelfde letter voor V en U.
    Ik heb trouwens ook een beetje mijn twijfels over Influence.
      dinsdag 11 april 2006 @ 12:08:30 #189
    76783 rezjeh
    "mañana mañana"
    pi_36851098
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 12:05 schreef nerd4sale het volgende:
    Misschien een U omdat de V al op was (voor snelheid, v).
    Of misschien werden in de tijd dat de spanning ontdekt werd alle wetenschappelijke werken nog in het Latijn geschreven? Het Latijn gebruikt dezelfde letter voor V en U.
    Ik heb trouwens ook een beetje mijn twijfels over Influence.
    hoofdletter V is een eenheid, in de formule staan enkel grootheden. U is de grootheid van V.
    pi_36851135
    Ja, sommige afkortingen kun je wel op het Latijn terugvoeren, v voor v[elocitas], en de onbekende in de wiskunde x komt echter via het Spaans uit het Arabisch, van het woord sjaj (dat ding/iets betekent), uit de tijd dat de x nog als 'sj' werd uitgesproken in het Spaans (Denk aan Don Quixote). Dus het zijn vaak wel (ad-hoc) afkortingen, maar er is ook vaak genoeg niet zo’n direct verband (alhoewel die R weleens als afkorting gekozen zou kunnen zijn).

Verder zijn letters vaak genoeg ‘op’ in Natuurkunde, zoveel letters zijn er immers niet.
    pi_36851159
    Misschien Usage?
    Usage = Resistance * Influence?
      dinsdag 11 april 2006 @ 12:11:19 #192
    30503 RealRico
    My BAD MOTHERFUCKER
    pi_36851167
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 12:10 schreef Nekto het volgende:
    Ja, sommige afkortingen kun je wel op het Latijn terugvoeren, v voor v[elocitas], en de onbekende in de wiskunde x komt echter via het Spaans uit het Arabisch, van het woord sjaj (dat ding/iets betekent), uit de tijd dat de x nog als 'sj' werd uitgesproken in het Spaans (Denk aan Don Quixote). Dus het zijn vaak wel (ad-hoc) afkortingen, maar er is ook vaak genoeg niet zo’n direct verband (alhoewel die R weleens als afkorting gekozen zou kunnen zijn).

Verder zijn letters vaak genoeg ‘op’ in Natuurkunde, zoveel letters zijn er immers niet.
    Dan houden we het op:

Undifiend
    pi_36851183
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 12:08 schreef rezjeh het volgende:

[..]

hoofdletter V is een eenheid, in de formule staan enkel grootheden. U is de grootheid van V.
    En dan heb je nog het verschil tussen cursief en rechtop, een verschil dat het verschil maakt tussen V en V. Grootheden staan meestal cursief, eenheden rechtop. (F=m•a), maar F is Farad. Alhoewel je hier ook met vectoren en vette letters kunt werken. Enfin. De F wordt hoe dan ook als grootheid en eenheid gebruikt.)
    pi_36851284
    pi_36851295
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 12:10 schreef Mangoworks2002 het volgende:
    Misschien Usage?
    Misschien Utter-nonsense = Rambling * Ill-informed?
    pi_36851367
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 12:15 schreef Mangoworks2002 het volgende:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_resistance

formule is V=R*I

opgelost..
    Maar, bij http://en.wikipedia.org/wiki/Ohm's_law staat dat ook U en E gebruikt worden.
    pi_36851449
    Hoi ,

is dit goed wat ik hier doe?

-(-2p - 3q - (-2p - 3q - (-2p -3q) -2p - 3q ) -2p - 3q) =
    -(-2p - 3q - (-2p - 3q + 2p + 3q -2p - 3q ) -2p - 3q) =
    -(-2p - 3q + 2p + 3q - 2p - 3q + 2p + 3q -2p - 3q) =
    2p - 3q + 2p + 3q - 2p - 3q + 2p + 3q -2p - 3q = 2p - 3q
    Het Nederlandse carputerforum is online!
    http://www.carputerforum.nl
    pi_36851921
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 12:20 schreef I-1 het volgende:
    Hoi ,

is dit goed wat ik hier doe?

2p - 3q + 2p + 3q - 2p - 3q + 2p + 3q -2p - 3q = 2p - 3q
    Van regel 3 naar 4 vergeet je van de -3q +3q te maken en omgekeerd, waardoor je op 2p - 3q uitkomt, terwijl het volgens mij 2p + 3q is.

Zeg dat A = -2p - 3q, dan krijg je:
    -(A - (A - (A) + A) + A) = -(A - (A) + A) = -A = 2p + 3q. (M.a.w. je kunt al veel eerder beginnen met vereenvoudigen, door tot het laatst te bewaren maak je het jezelf niet echt gemakkelijker).
    pi_36852319
    Hoi,

Dus dit is em:

2p + 3q - 2p - 3q + 2p + 3q - 2p - 3q + 2p + 3q = 2p + 3q
    pi_36852454
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 12:49 schreef I-1 het volgende:
    Hoi,

Dus dit is em:

2p + 3q - 2p - 3q + 2p + 3q - 2p - 3q + 2p + 3q = 2p + 3q
    Ja, maar ik zou dan dit doen:
    -(-2p - 3q - (-2p - 3q ) -2p - 3q)=
    -(-2p - 3q + 2p + 3q -2p - 3q)=
    -(-2p - 3q ) = 2p + 3q

Immers, je ziet al direct dat je kunt vereenvoudigen.
      dinsdag 11 april 2006 @ 13:05:46 #201
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36852745
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 12:10 schreef Mangoworks2002 het volgende:
    Misschien Usage?
    Nee, want spanning wordt niet verbruikt. Het vermogen is een maat voor gebruik.
    Vroeger was het hier ook gebruikelijk om een V te gebruiken, maar tegenwoordig zie je op de middelbare school alleen de U nog terug.
    pi_36853979
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 12:18 schreef Nekto het volgende:

[..]

Maar, bij http://en.wikipedia.org/wiki/Ohm's_law staat dat ook U en E gebruikt worden.
    en die betekenen in deze allemaal hetzelfde.
      dinsdag 11 april 2006 @ 17:36:50 #203
    140365 Keileweg-ethicus
    Groot en zelfbenoemd denker
    pi_36860732
    Hoe los ik deze vergelijking op?

5-2^(x+1) > 4+1/2
    Een sinaasappel is een heel slecht fallussymbool.
    pi_36861265
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 17:36 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
    Hoe los ik deze vergelijking op?

5-2^(x+1) > 4+1/2
    5 naar de andere kant:
    -2^(x+1) > -1/2

Vermenigvuldigen met een negatief getal, teken klapt om:
    2^(x+1) < 1/2.

1/2 = 2^(-1), 2^x is strikt stijgend (kunt even de afgeleide nemen, maar dat is vrij logisch):

Dus, hoe kleiner de exponent hoe kleiner de functie waarde:
    We krijgen echter:
    2^(x+1) < 2^(-1)

Daarom, en nu kunnen we exponenten vergelijken:
    x+1 < -1

Dus:
    x < -2.
      dinsdag 11 april 2006 @ 18:06:05 #205
    38651 yozd
    FR1908 Vakkie R
    pi_36861628
    Volgens een moderator moest ik mijn vraag hier posten, want hij vond het Bèta (dit is het m.i. totaal niet, maar moderators wil is wet). Het gaat om het volgende:

Ik heb een beetje moeite met de interpretatie van dummy variabelen. Stel ik wil een vergelijking opstellen die er zo uitziet (dit is een heel simpel en dom voorbeeldje, maar goed...) :

Y = B + cX1 ; waarbij

Y = hoe vaak iemand winkelt per maand
    B = constante
    X1 = afstand tot winkelcentrum

Ik gooi alles in SPSS en ik krijg er een mooie vergelijking uit (de zwarte lijn in onderstaand figuur waarschijnlijk). Maar stel nu dat er mensen in de dataset zitten die een auto hebben en die het niks uitmaakt hoever ze van de winkel wonen (de rode stippen/cases in onderstaand figuur, de blauwe stippen zijn dan de mensen zonder auto). Dan maak ik een dummy variabele, waarbij iedereen die een auto heeft de waarde '1' krijgt en iedereen zonder auto de waarde '0'. Je krijgt nu:

Y = B + cX1 + cX2 ; waarbij

Y = hoe vaak iemand winkelt per maand
    B = constante
    X1 = afstand tot winkelcentrum
    X2 = het wel of niet hebben van een auto

En hoe interpreteer ik dit nu? cX2 = c (als mensen een auto hebben) of cX2 = 0 (als mensen geen auto hebben). De enige toevoeging van deze variabele is dus een verandering in de 'intercept' van de vergelijking. Krijg je nu als het ware twee vergelijkingen ofzo?

Dus:

voor mensen met auto: Y = B + c + cX1 (waarbij die eerste c de coëfficient van X2 is, m.a.w. de constante wordt 'groter')
    voor mensen zonder auto: Y = B + cX1 (X2 verdwijnt, want deze is '0')

Samenvattend; ik weet hoe je een dummy variabele maakt en waarom (om niet kwantitatieve data toch mee te kunnen nemen in een regressie), maar ik weet niet precies hoe je de uitkomsten nu interpreteert. Kan iemand me daarmee helpen?

Figuur:

"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
      dinsdag 11 april 2006 @ 18:26:25 #206
    140365 Keileweg-ethicus
    Groot en zelfbenoemd denker
    pi_36862174
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 17:53 schreef Nekto het volgende:

[..]

Uitleg van 5-2^(x+1) > 4+1/2
    Dank.
    Een sinaasappel is een heel slecht fallussymbool.
      dinsdag 11 april 2006 @ 19:17:08 #207
    123545 DatMeenJeNiet
    Mike Mampuya till i die O+
    pi_36863765
    Oke een vraagje.Het gaat over watergolven.

Er zijn formules V = λ/T en λ = V * T

T= Periode = de tijd die het duurt tussen de passage van twee opeenvolgende golftoppen.

λ=golflengte=De afstand tussen twee opeenvolgende golftoppen.

V= golfsnelheid.

Nu is de vraag:

Stel dat een tsunami beweegt met een snelheid van 600 km/h en dat de golflengte 200 km bedraagt. Bereken dan de periode T in uur en daarna in minuten.

Ik weet die formule niet(om T te berekenen).. kan iemand mij aub helpen (A)?

BVD
    pi_36865157
    v = λ/T --> T = λ/v
    Dat bedoel je?
    Ceterum censeo Carthaginem delendam esse
      dinsdag 11 april 2006 @ 19:59:03 #209
    114176 Molluck
    Suck my deck!
    pi_36865294
    Je weet 2 van de 3 gegevens dus kan je de derde onbekende toch uitrekenen?

λ=V*T
    dus T=λ/V
    "MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
      dinsdag 11 april 2006 @ 20:02:38 #210
    123545 DatMeenJeNiet
    pi_36865431
    Ow, wacht eens even, dat dacht ik ook maar dan kom ik op 0,0055 minuten uit.

Maar is van uur naar minuut keer 60 of delen door 60?
    Als het keer is, kan het kloppne
    pi_36865475
    keer
      dinsdag 11 april 2006 @ 20:05:06 #212
    123545 DatMeenJeNiet
    pi_36865518
    Oke dan kom ik op 19.8 uit. Dat klopt wel:)

bedankt:)
    pi_36867728
    Vraag van een student, maar ik heb geen wiskunde meer en wil het toch graag weten. Hoop dat iemand hier kan helpen

Ik heb een willekeurige formule waarin x het niveau van iets aangeeft.
    Nu wil ik in een keer uitrekenen hoeveel de som is van het huidige niveau (x dus) en alle voorgaande niveau's tot 1.

Ik ben bekend met Sigma, waarin i = 1 en k = x.
    Maar hoe reken je dat, ouderwets op papier, ook alweer uit? (Waarbij x variabel moet kunnen zijn zonder de lengte van de formule aan te passen!)

Eventueel:
    Wie weet hoe je dat in Excel voor elkaar kan krijgen?
    pi_36869029
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 21:02 schreef DaFan het volgende:
    Vraag van een student, maar ik heb geen wiskunde meer en wil het toch graag weten. Hoop dat iemand hier kan helpen

Ik heb een willekeurige formule waarin x het niveau van iets aangeeft.
    Nu wil ik in een keer uitrekenen hoeveel de som is van het huidige niveau (x dus) en alle voorgaande niveau's tot 1.

Ik ben bekend met Sigma, waarin i = 1 en k = x.
    Maar hoe reken je dat, ouderwets op papier, ook alweer uit? (Waarbij x variabel moet kunnen zijn zonder de lengte van de formule aan te passen!)

Eventueel:
    Wie weet hoe je dat in Excel voor elkaar kan krijgen?
    Je bedoelt b.v. voor x = 10 dat je wilt hebben:
    1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 + 10?

Gauss moest dat een keer als straf oplossen, hij deed het zo:

1
    2
     1 +  2 +  3 +  4 +  5 +  6 +  7 +  8 +  9 + 10
    10 +  9 +  8 +  7 +  6 +  5 +  4 +  3 +  2 +  1

En wilde de som van deze twee rijtjes weten. Dat is dus 2x de som van 1 t/m 10. Zoals je ziet, is dat 10x11. Maar dat is dus 2x te veel. Ergo, het is (10 * 11)/2 in dit geval.

In het algemeen is de formule dus: x * (x + 1) / 2, ofwel 1/2x^2 + 1/2x. Of (x^2 + x)/2. Wat jij wilt.
    pi_36869347
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 21:40 schreef Nekto het volgende:

[..]

In het algemeen is de formule dus: x * (x + 1) / 2, ofwel 1/2x^2 + 1/2x. Of (x^2 + x)/2. Wat jij wilt.
    Voor zover vast bedankt, maar zeg de formule voor y is
    160*(1-1,5^x)/(1-1,5)

Is de hele formule dan x is jouw voorbeeld?
    pi_36869398
    Hoe kom je nu aan y? Wat stelt y voor?
    pi_36869489
    tvp
    Buy it, use it, break it, fix it,
    Trash it, change it, mail - upgrade it,
    Charge it, point it, zoom it, press it,
    Snap it, work it, quick - erase it,
    pi_36869597
    Even voor de duidelijkheid, wat je nu hebt is:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
      x
    ----
     \        x(x+1)
      )   k = ------
     /           2
    ----
    k=1
    pi_36869663
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 21:50 schreef Nekto het volgende:
    Hoe kom je nu aan y? Wat stelt y voor?
    De uitkomst van een formule, zoals altijd. Of hoe jij wilt, f(x).

Ik zal even uitleggen waar het voor is. De formule om uit te rekenen wat de kosten zijn voor een bepaald 'gebouw' is:
    160*(1-1,5^niveau)/(1-1,5)

Ik kan dus zo uitrekenen wat de kosten zijn van, zeg, niveau 20. Maar hoe kom ik dan aan de som van niveau 1 tot en met 20 ?

Nou ik het zelf typ:
    Dus die formule, en dan voor
    x = 1 + x = 2 + .... + x = 19 + x = 20
    x = 20 + x = 19 + .... + x = 2 + x = 1
    en dat delen door 2?
    pi_36869919
    Ah, nee, dat is lastiger, ik dacht dat je simpelweg wilde optellen. Maar wat jij wilt is dus:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
      x
    ----
     \       
      )   f(k) 
     /           
    ----
    k=1

En daar is niet zo een twee drie een algemene formule voor te geven, eigenlijk alleen als f(x) een lineaire afbeelding is. (d.w.z. f(a) + f(b) = f(a+b)) en je kunt makkelijk zien dat dat hier niet het geval is, dus je zult inderdaad met Excel iets moeten bedenken, maar Excel ken ik niet.
    pi_36869971
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 22:02 schreef Nekto het volgende:
    Ah, nee, dat is lastiger, ik dacht dat je simpelweg wilde optellen. Maar wat jij wilt is dus:
    [ code verwijderd ]

En daar is niet zo een twee drie een algemene formule voor te geven, eigenlijk alleen als f(x) een lineaire afbeelding is. (d.w.z. f(a) + f(b) = f(a+b)) en je kunt makkelijk zien dat dat hier niet het geval is, dus je zult inderdaad met Excel iets moeten bedenken, maar Excel ken ik niet.
    Ja had het denk ik wat beter moeten toelichten. Dan duik ik maar weer eens in Excel.

Toch erg bedankt voor je moeite
    pi_36881989
    wie kan mij helpen met het oplossen van deze:
    quote:
    3(2p – 3q – 4) =
    Als het kan ook even met de uitleg erbij ...

Dit is wat ik tot nu toe heb:
    quote:
    3(2p – 3q – 4) =
    3 x 2p = 6p
    3 x 3q = 9q
    3 x 4 = 12

6p - 9q - 12 =

[ Bericht 32% gewijzigd door I-1 op 12-04-2006 11:57:12 ]
      woensdag 12 april 2006 @ 13:03:11 #223
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36884227
    quote:
    3(2p – 3q – 4) =
    3 x 2p = 6p
    3 x 3q = 9q
    3 x 4 = 12

6p - 9q - 12 =
    Behalve dat het middelste deel je denkstapjes aangeeft en dus ongelijk is aan wat er boven- en onderaan staat (het =-teken hoort er dus niet), geldt inderdaad dat 3(2p – 3q – 4) = 6p - 9q - 12. Maar wat is verder de bedoeling?
    pi_36884276
    16p - 9q = 12

Maar net als GlowMouse snap ik niet waar je heen wil?
      woensdag 12 april 2006 @ 13:12:15 #225
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36884468
    quote:
    6p - 9q = 12
    Waar staat dat de vergelijking gelijk moet zijn aan 0?
    Je zegt nu eigenlijk: 3(2+5) = 6+15, dus 6=15.
    pi_36884561
    quote:
    Op woensdag 12 april 2006 13:12 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Waar staat dat de vergelijking gelijk moet zijn aan 0?
    Je zegt nu eigenlijk: 3(2+5) = 6+15, dus 6=15.
    Ja goed punt. Maar als je een vergelijking gaat oplossen is eerst gelijkstellen aan nul wel zo makkelijk.
    Tis voor mij ook al 4 jaar geleden
    pi_36886781
    Hoi,

volgens mij is dit gewoon het antwoord en ik denk veel te moeilijk

2.14-c
    3(2p – 3q – 4) =
    3 ∙ 2p + (3) ∙ -3q + (3) ∙ -4 = 6p - 9q -12
    pi_36887208
    quote:
    Op woensdag 12 april 2006 14:23 schreef I-1 het volgende:
    Hoi,

volgens mij is dit gewoon het antwoord en ik denk veel te moeilijk

2.14-c
    3(2p – 3q – 4) =
    3 ∙ 2p + (3) ∙ -3q + (3) ∙ -4 = 6p - 9q -12
    Ja, dat is een vereenvoudiging, maar, wees duidelijk wat je wilt doen. Vraag b.v.: Hoe vereenvoudig ik dit? Nu denken mensen dat er een bepaalde ‘p’ en ‘q’ gevonden moet worden zodat het klopt.
      woensdag 12 april 2006 @ 22:37:25 #229
    120967 the_jasper
    pi_36904704
    hoe kan ik laten zien hoe rsa precies werkt
    ik moet dus laten zien waarom niet het hoe

dit ben ik tegengekomen:
    http://www.di-mgt.com.au/rsa_theory.html

wat moet ik nou bewijzen?
    hier proberen ze m = cd mod n, 0 ≤ m < n te bewijzen
    waar is e gebleven?

op http://nl.wikipedia.org/wiki/RSA_%28cryptografie%29 staat weer iets totaal anders

het gaat dus om de stellingen van fermat en euler en hoe ze de theorie onderbouwen

god ik verdrink hierin
      woensdag 12 april 2006 @ 22:50:53 #230
    67978 HenryHill
    pi_36905232
    Waarom RSA werkt:

In grote lijnen is het voordeel van RSA dat het werkt met concepten als een publieke en een geheime sleutel, waarbij A het bericht specifiek voor jou kan encrypten met zijn geheime sleutel en jouw publieke sleutel, en dus alleen jij het kan decrypten met jouw geheime sleutel en zijn publieke sleutel. Er is dus geen uitwisseling van keys nodig (wat bijvoorbeeld bij DES of 3DES wel het geval is).

Dan waarom het werkt: in het algemeen is geen enkele encryptiemethode veilig (als je er maar genoeg rekenkracht tegenaan gooit dan is het brute-force wel te kraken), maar het kan wel unfeasible zijn (dwz zeer lastig cq. praktisch onmogelijk om te kraken). RSA is unfeasible door het gebruik van de modulo, die ervoor zorgt dat de formule zich als een zogenaamde 'trap-door'-functie gedraagt: als je de invoerwaarden (publieke en geheime sleutel) kent, dan is het een eitje om het bericht te decoderen, maar als je de publieke sleutel niet kent, dan zorgt de modulo ervoor dat elk getal wat de geheime sleutel kan zijn, een even grote kans heeft om de juiste te zijn. Ergo: er zit niets anders op dan alle mogelijke geheime sleutels uit te proberen om te hopen de juiste tegen te komen. En dat is unfeasible.
      woensdag 12 april 2006 @ 23:12:46 #231
    120967 the_jasper
    pi_36906113
    quote:
    Op woensdag 12 april 2006 22:50 schreef HenryHill het volgende:
    Waarom RSA werkt:

In grote lijnen is het voordeel van RSA dat het werkt met concepten als een publieke en een geheime sleutel, waarbij A het bericht specifiek voor jou kan encrypten met zijn geheime sleutel en jouw publieke sleutel, en dus alleen jij het kan decrypten met jouw geheime sleutel en zijn publieke sleutel. Er is dus geen uitwisseling van keys nodig (wat bijvoorbeeld bij DES of 3DES wel het geval is).

Dan waarom het werkt: in het algemeen is geen enkele encryptiemethode veilig (als je er maar genoeg rekenkracht tegenaan gooit dan is het brute-force wel te kraken), maar het kan wel unfeasible zijn (dwz zeer lastig cq. praktisch onmogelijk om te kraken). RSA is unfeasible door het gebruik van de modulo, die ervoor zorgt dat de formule zich als een zogenaamde 'trap-door'-functie gedraagt: als je de invoerwaarden (publieke en geheime sleutel) kent, dan is het een eitje om het bericht te decoderen, maar als je de publieke sleutel niet kent, dan zorgt de modulo ervoor dat elk getal wat de geheime sleutel kan zijn, een even grote kans heeft om de juiste te zijn. Ergo: er zit niets anders op dan alle mogelijke geheime sleutels uit te proberen om te hopen de juiste tegen te komen. En dat is unfeasible.
    behalve natuurlijk als er een snellere manier wordt gevonden om p en q uit n te halen. (eenerzijds quantum computers anderszijds een nieuw algorithme). Daarom wordt rsa ook afgeraden voor langetermeinsgeheimen

het grote probleem voor mij is nu:

je berekent n, e en d
    iemand geeft je een berichtje b versleuteld tot C met de publieke sleutel { e , n }

C = b ^ e mod n n = eigenlijk p * q en 0 < b < n

vervolgens sleep je hetzelfde berichtje (b) er weer uit met

b = C ^ d mod n

C ^ d mod n = b ^ (e * d) mod n = b ^ (e * d) mod p en b ^ (e * d) mod q = b ^ (e * d) mod (p * q) volgens de theorie

maar hoe zit dat met e en d ?
    e * d = 1 + k(p-1)(q-1) lees ik overal, maar hoe maakt het het mogelijk dat hetzelfde getal er weer uit komt
    pi_36906302
    Het idee is dat je d niet makkelijk uit e kunt berekenen als je alleen n kent maar niet p en q.
    pi_36906783
    Een ander ingredient is de kleine stelling van Fermat. Zij p een priemgetal, en a een geheel getal niet deelbaar door p. Dan is a^(p-1) = 1 mod p.

Als nu b niet deelbaar is door p, dan is dus b^(ed) = b^(1+k(p-1)(q-1)) = b * b^((p-1)(q-1)k) = b * 1^((q-1)k) = b mod p.
    Evenzo b^(ed) = b mod q, mits b niet deelbaar is door q.
    De grap is dat dit ook nog geldt als b wel deelbaar is door p of q. Er staat dan immers gewoon 0 = 0 mod p (resp q).

Een ander ingredient is nu de Chinese Reststelling, die ik hier in versimpelde vorm zal geven. Als x=y mod p en x=y mod q, waarbij p en q verschillende priemgetallen zijn, dan is x=y mod pq. Dit is zo omdat x-y deelbaar is door zowel p als q en we eenduidige ontbinding in priemfactoren hebben, dus x-y deelbaar door pq.

Combineer je deze twee ingredienten, dan zie je b^(de)=b mod n.
      woensdag 12 april 2006 @ 23:44:20 #234
    120967 the_jasper
    pi_36907156
    quote:
    Op woensdag 12 april 2006 23:32 schreef thabit het volgende:
    Een ander ingredient is de kleine stelling van Fermat. Zij p een priemgetal, en a een geheel getal niet deelbaar door p. Dan is a^(p-1) = 1 mod p.

Als nu b niet deelbaar is door p, dan is dus b^(ed) = b^(1+k(p-1)(q-1)) = b * b^((p-1)(q-1)k) = b * 1^((q-1)k) = b mod p.
    Evenzo b^(ed) = b mod q, mits b niet deelbaar is door q.
    De grap is dat dit ook nog geldt als b wel deelbaar is door p of q. Er staat dan immers gewoon 0 = 0 mod p (resp q).

Een ander ingredient is nu de Chinese Reststelling, die ik hier in versimpelde vorm zal geven. Als x=y mod p en x=y mod q, waarbij p en q verschillende priemgetallen zijn, dan is x=y mod pq. Dit is zo omdat x-y deelbaar is door zowel p als q en we eenduidige ontbinding in priemfactoren hebben, dus x-y deelbaar door pq.

Combineer je deze twee ingredienten, dan zie je b^(de)=b mod n.
    thanx
    een zeer heldere uitleg
    hier kan ik zeker wat mee

Ook heel erg bedankt HenryHill
    Jullie hebben beide wiskunde gestudeerd?
      donderdag 13 april 2006 @ 00:18:58 #235
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36908259
    quote:
    Op dinsdag 11 april 2006 21:49 schreef DaFan het volgende:

[..]

Voor zover vast bedankt, maar zeg de formule voor y is
    [ 60*(1-1,5^x)/(1-1,5) ]

Is de hele formule dan x is jouw voorbeeld?
    Eerst de formule zelf wat vereenvoudigen, dan de som opschrijven, vervolgens zoveel mogelijk buiten de som schrijven, en vervolgens de formule voor de meetkundige rij toepassen:
    60*(1-1,5^i)/(1-1,5) = -2*(60 - 60*1,5^i)

som(i = 1 t/m x) (60 - 60*1,5^i) / -0.5 =
    -2 * som(i = 1 t/m x) (60 - 60*1,5^i) =
    -2 * (60x - som(i = 1 t/m x) (60*1,5^i)) =
    -2 * (60x - 60*som(i = 1 t/m x) (1,5^i)) =
    -2 * (60x - 120*(1,5^(x+1) - 1,5) =
    240*1,5^(x+1) - 120x - 360
    pi_36908389
    quote:
    Op donderdag 13 april 2006 00:18 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Eerst de formule zelf wat vereenvoudigen, dan de som opschrijven, vervolgens zoveel mogelijk buiten de som schrijven, en vervolgens de formule voor de meetkundige rij toepassen:
    60*(1-1,5^i)/(1-1,5) = -2*(60 - 60*1,5^i)

som(i = 1 t/m x) (60 - 60*1,5^i) / -0.5 =
    -2 * som(i = 1 t/m x) (60 - 60*1,5^i) =
    -2 * (60x - som(i = 1 t/m x) (60*1,5^i)) =
    -2 * (60x - 60*som(i = 1 t/m x) (1,5^i)) =
    -2 * (60x - 120*(1,5^(x+1) - 1,5) =
    240*1,5^(x+1) - 120x - 360
    Die laatste is dan de algemene formule?
      donderdag 13 april 2006 @ 00:30:54 #237
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36908574
    quote:
    Die laatste is dan de algemene formule?
    Alles waar een =-teken tussenstaat is hetzelfde. Onhandig trouwens van me om bij de factor -2 de distributiviteitswet niet direct toe te passen.
    pi_36908624
    quote:
    Op donderdag 13 april 2006 00:30 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Alles waar een =-teken tussenstaat is hetzelfde. Onhandig trouwens van me om bij de factor -2 de distributiviteitswet niet direct toe te passen.
    Ja die wet hou je maar ff voor je, ik ben al blij
    pi_36918260
    kom mij helpen

Ik heb getitreerd en vastegesteld hoeveel ml ik nodig had om tot het omslagpunt te komen
    9,12 ml was het antwoord. op 0,1 mol HACl als goed is.

HAc + OH--->H2Ac-

H++ OH---> H2O

stel je hebt 9,12 ml 0,1mol NaOH- nodig

9,12 ml *0,1=0,912 mm OH-
    [H+]=0,912mml/10mL
    [H+]=0,912 ml / 10 L= 0,0912 mol L-1
    pH= - log 0,0912
    pH=1,040

Dit klopt niet..

Iemand zei dat het ook meerwaardig kon zijn maar wat houdt dat in?(er zijn dus meerdere H+-jes
    Het kon ook zijn dat het een wijnsteenzuur was?

Ik zoek wel, maar ik ben echt niet zo goed in scheikunde.
      donderdag 13 april 2006 @ 13:52:05 #240
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36919970
    Millimol kort je af tot mmol, niet tot mm (millimeter).
    Daarnaast zie je 'HACl' als molecuulformule, terwijl het een afkorting is. H4NOCl is wel de juiste molecuulformule. Je spreekt jezelf ook al tegen door te spreken over 'HACl' en 'HAc'. Hoort die C dan bij de l of bij de A?
    Stel vervolgens een reactievergelijking op (waarmee heb je getitreerd? NaOH- bestaat niet), bekijk de molverhouding, en je hebt weer een standaardsommetje zoals je die hebt leren oplossen.
    Verder heb je het over 'het omslagpunt'. Het gaat hier om een zuur dat vier protonen af kan staan, zodat je niet kunt spreken over 'het omslagpunt'.
    pi_36920448
    oke.

Je hebt een evenwicht als je dit zuur oplost:
    HZ + H2O -> Z- + H3O+

De evenwichtsconstante van deze reactie is dan:
    ([Z-][H3O+])/[HZ] = Kz

werd mij net verteld op het forum.
    Kan je me nu verder helpen
      donderdag 13 april 2006 @ 14:08:32 #242
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36920510
    quote:
    Op donderdag 13 april 2006 14:07 schreef Tomhoog het volgende:
    werd mij net verteld op het forum.
    Kan je me nu verder helpen
    Je vertelt me niks nieuws en inhoudelijk reageer je niet op mijn reactie. Het antwoord is dus nee.
    pi_36920595
    Misschien omdat ik scheikunde niet goed kan
    en hoe moet ik erop reageren. Door te zeggen dat je gelijk hebt en dat ik weer een 'standaartsommetje' heb volgens jou. Dit is de eerste keer in me leven dat ik titreer en jij zegt dat ik gelijk alles moet weten..
    stel je niet aan man

--
    maar ik zal proberen de vergelijking te maken zoals jij zegt.
    hoewel het blijkbaar nutteloos is als het wijnsteenzuur is
    pi_36920767
    HCL ---> H+ +CL-

H2SO4 ---> 2H+ +SO42-

H3PO4 ---> 3H+ + PO43-

en volgens mij was het de bovenste

dit is het niet
      donderdag 13 april 2006 @ 14:20:07 #245
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36920934
    quote:
    Misschien omdat ik scheikunde niet goed kan
    Oefenen is het advies. Van het lezen van het antwoord leer je niet.
    quote:
    en hoe moet ik erop reageren. Door te zeggen dat je gelijk hebt en dat ik weer een 'standaartsommetje' heb volgens jou. Dit is de eerste keer in me leven dat ik titreer en jij zegt dat ik gelijk alles moet weten..
    stel je niet aan man

Titratie of niet, het opstellen van een reactievergelijking is toch niet zo moeilijk? Vervolgens moet je nog even weten welke gegevens je door titratie verkregen hebt (wat heb je gemeten? welke waarde heb je gemeten?), en je krijgt weer een standaardopgave.
    Zolang je niet vermeldt welke stoffen er allemaal aanwezig zijn en welke gegevens je precies hebt gemeten, een zinnig antwoord niet gegeven kan worden.
    quote:
    maar ik zal proberen de vergelijking te maken zoals jij zegt.
    hoewel het blijkbaar nutteloos is als het wijnsteenzuur is
    Wijnsteenzuur of HACl, dat is nogal een verschil.
    pi_36921283
    quote:
    Op donderdag 13 april 2006 14:20 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Oefenen is het advies. Van het lezen van het antwoord leer je niet.
    [..]
    Sk is geen wi voor mij
    quote:
    Titratie of niet, het opstellen van een reactievergelijking is toch niet zo moeilijk? Vervolgens moet je nog even weten welke gegevens je door titratie verkregen hebt (wat heb je gemeten? welke waarde heb je gemeten?), en je krijgt weer een standaardopgave.
    Zolang je niet vermeldt welke stoffen er allemaal aanwezig zijn en welke gegevens je precies hebt gemeten, een zinnig antwoord niet gegeven kan worden.
    [..]
    wijn getitreerd = dus onbekend opzich 10 ml in een erlenmeyer
    NaOH heb ik erbij gedaan met mol 0.1
    ik kwam uit op 9,12 ml NaOH wat ik erbij heb gedaan. Wat ik dacht is dat je dit doet:

9,12 ml *0,1=0,912 mm OH-
    [H+]=0,912mml/10mL
    [H+]=0,912 ml / 10 L= 0,0912 mol L-1
    pH= - log 0,0912
    pH=1,040

maar dat is dus niet zo, dan zeg jij dat ik een vergelijking moet maken.
    quote:
    Wijnsteenzuur of HACl, dat is nogal een verschil.
    dat bedoelde ik dus dat als het wijnsteenzuur is dat het heel wat anders is
    ..
      donderdag 13 april 2006 @ 16:05:34 #247
    105263 Litso
    Interlectueel.
    pi_36924503
    Omdat dit vraagstuk ook in een ander topic bezig was, even de laatste vraag van de TS:
    (uit scheikundigen
    quote:
    [H3O+] x [OH-] = Kw?
    nu zou ik nog niet snappen wat ik voor die H3O en OH- zou moeten invullen
    H30 = gelijk aan Kz =... opzoeken
    OH- = 4.56?
    dan heb je de Kw
    -log Kw = pKw
    pKw = pH + pOH
    pH wil je weten dus pOH moet je ook weten dus pOH = -LOG ([OH-])
    moet je weer 4,56 gebruiken?
    dan heb je dus de pH berekend?

---
    dus eigenlijk wil je alleen de OH- weten
    -log([H3O+]) + -log([OH-]) = 14,0
    pH + pOH = 14,0

bij 9,12 ml had die het equivalentiepunt bereikt.
    "Dat is echt ontzettend zielig" ©
      donderdag 13 april 2006 @ 16:29:49 #248
    30560 2Mini
    Official Logo
    pi_36925389
    Wie heeft ooit elektriciteit bij natuurkunde gekregen met het verhaal van de kabouters en rugzakjes met boterhammen?

Mijn natuurkunde leeraar wilt het niet uitleggen, hij zegt dat het kinderachtig is
    Camera 1... 1!
    pi_36925587
    quote:
    Op donderdag 13 april 2006 16:29 schreef 2Mini het volgende:
    Wie heeft ooit elektriciteit bij natuurkunde gekregen met het verhaal van de kabouters en rugzakjes met boterhammen?

Mijn natuurkunde leeraar wilt het niet uitleggen, hij zegt dat het kinderachtig is
    Als in: Voltage is het aantal kabouters en Ampére is de grootte van de rugzakjes?
    pi_36926120
    quote:
    Ja, dat deed mijn natuurkundeleraar ook, toen er nog mensen waren die het na drie keer op een andere manier uitleggen nog niet snapten.
    pi_36926168
    quote:
    Op donderdag 13 april 2006 16:34 schreef DaFan het volgende:
    [..]
    Als in: Voltage is het aantal kabouters en Ampére is de grootte van de rugzakjes?
    Het is niet te hopen dat je een natuurkundeleraar hebt die het zo gaat vertellen.
      donderdag 13 april 2006 @ 17:51:08 #252
    120967 the_jasper
    pi_36928126
    quote:

Die van mij deed het met lege en volle railwagons

maar het klopt in principe niet
    de elektronen rennen niet door de draad heen
    hoe zou je anders wisselstroom uitleggen
    Maar dat is niet zo heel belangrijk voor na1
      donderdag 13 april 2006 @ 18:12:13 #253
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36928680
    quote:
    Ik probeer de pH van wijn te bepalen met behulp van een titratie. De titratie hebt ik uitgevoerd door 10mL wijn in een erlenmeyer te titreren met 9,12mL 0.1M natronloog. Ik heb daarbij de indicator ... gebruikt, die een omslagpunt liet zien bij ...

9,12 mL*0,1=0,912 mmol OH-
    ~~~~~
    [H+]=0,912mmol/10mL = 0,912 mol / 10L = 0,0912 mol/L.
    pH= - log 0,0912
    pH=1,040
    Hierboven heb ik je vorige post herschreven zodat het er duidelijker staat. Zonder duidelijke formulering en eenheden heb je zelf ook geen idee wat je aan het doen bent. Tevens heb ik een scheiding aangebracht met ~~~~~~ om aan te geven vanaf waar het fout gaat. Je gaat namelijk uit van een sterk zuur. Je enige conclusie die je tot nu toe mag trekken, is dat er 0,912 mmol H+ is gereageerd. Dus aanwezig is (0,912/6=)0,152mmol wijnsteenzuur (omdat er per molecuul wijnsteenzuur 6 waterstofatomen zitten).

Nu weet je hoeveel mol wijnsteenzuur in de 10mL oplossing zat. Vervolgens wil je de bijbehorende pH weten. Omdat het geen sterk zuur is, zullen niet alle protonen afsplitsen (daar heb je je standaardsommetje). Er treedt een evenwichtsreactie op:
    C4H6O6 + H2O <=> C3H6O6- + H3O+
    Dan kun je daar de evenwichtsvoorwaarde voor opstellen. Merk op dat in het evenwicht slechts rekening wordt gehouden met een enkel afgesplitst proton. De zuurrest kan vervolgens nog meer protonen afstaan, maar aangezien er al weinig zuurrest is, en de zuurrest nog minder graag protonen afstaat, valt dat te verwaarlozen.
    ([C3H6O6-] * [H3O+]) / [C4H6O6] = Kz

Kz zal ongetwijfeld in Binas staan, maar hier heb ik hem ook: 10-2,98.

Noem de hoeveelheid mmol afgesplitste protonen x. Druk vervolgens alle concentraties uit in x, los de vergelijking op, en je weet hoeveel oxoniumionen er in oplossing zitten. Daaruit kun je de pH berekenen.

edit: Ik zal hem ook maar verder uitwerken. Het begint met het invullen in de evenwichtsvoorwaarde:
    x/10 * x/10 / ((0,152 - x)/10) = 10-2,98
    dus: x² / ((0,152 - x)*10) = 10-2,98
    Oplossen geeft x = 0,03518.
    maw in het evenwicht is er 0,03518mmol H3O+ in oplossing.
    pH = -log([H3O+])/log(10) = -log(0,03518/10)/log(10) = 2,5.
    Let op het eind even op de significantie: was het bijvoorbeeld 0,1M natronloog of 0,10M?

[ Bericht 1% gewijzigd door GlowMouse op 13-04-2006 22:11:39 ]
    pi_36961547
    Ik ben bezig met een rapport te schrijven in LateX. Daarin wil ik een figuur opnemen aan de rechterkant van mijn pagina naast een stuk tekst. Hiervoor gebruik ik wrapfigure. Dit werkt op zich wel redelijk.

Het enige minpuntje is dat de figuur lager begint dan de tekst. Ik wil dus de figuur wat omhoog zetten. Wie weet hoe dat moet?
      vrijdag 14 april 2006 @ 20:25:45 #255
    108590 Tomhoog
    Renneuuhhh
    pi_36964263
    heel bedankt
    en het was 0,1
    ik vind dit dus zo moeilijk ik zit er al best lang aan..
      vrijdag 14 april 2006 @ 20:45:05 #256
    52513 whosvegas
    The Trickster
    pi_36964912
    Ben bezig met abstracte datatypen en kom steeds de uitdrukking nil tegen, wat betekend nil
    Are you nuts??
      vrijdag 14 april 2006 @ 20:52:26 #257
    67978 HenryHill
    pi_36965131
    quote:
    Op vrijdag 14 april 2006 20:45 schreef whosvegas het volgende:
    Ben bezig met abstracte datatypen en kom steeds de uitdrukking nil tegen, wat betekend nil
    Waarschijnlijk hetzelfde als "null" (oftewel: geen waarde). O.a. de taal Delphi gebruikt voor pointers die nergens naar toewijzen het keyword "nil".
      vrijdag 14 april 2006 @ 21:47:53 #258
    52513 whosvegas
    The Trickster
    pi_36966690
    quote:
    Op vrijdag 14 april 2006 20:52 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Waarschijnlijk hetzelfde als "null" (oftewel: geen waarde). O.a. de taal Delphi gebruikt voor pointers die nergens naar toewijzen het keyword "nil".
    Zo'n idee had ik al, maar waarom wordt er dan niet gewoon null gebruikt, zodat je het gelijk begrijpt.
    Are you nuts??
    pi_36966724
    quote:
    Op donderdag 13 april 2006 16:48 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Het is niet te hopen dat je een natuurkundeleraar hebt die het zo gaat vertellen.
    Wij kregen zo'n soort uitleg met treintjes en wagonnetjes
    Buy it, use it, break it, fix it,
    Trash it, change it, mail - upgrade it,
    Charge it, point it, zoom it, press it,
    Snap it, work it, quick - erase it,
    pi_36966947
    quote:
    Op vrijdag 14 april 2006 21:49 schreef Agiath het volgende:

[..]

Wij kregen zo'n soort uitleg met treintjes en wagonnetjes
    In principe is het best een goed grafisch verhaal voor de mensen die zo'n plaat voor hun kop hebben dat ze het na 6x uitleggen niet begrijpen.
      vrijdag 14 april 2006 @ 23:37:49 #261
    30560 2Mini
    Official Logo
    pi_36970048
    Altijd handig als soort ezelsbruggetje.. mocht je een black out krijgen
    Camera 1... 1!
      vrijdag 14 april 2006 @ 23:53:02 #262
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36970420
    quote:
    In principe is het best een goed grafisch verhaal voor de mensen die zo'n plaat voor hun kop hebben dat ze het na 6x uitleggen niet begrijpen.
    Ik denk dat je het beter kunt uitleggen aan de hand van de wetten van Kirchhoff. Het verschil tussen spanning en stroom is dan direct duidelijk. Helaas is er veel natuurkunde op de middelbare school geschrapt.
    pi_36977507
    Wat is de primitieve van sin^2 t? Ik kom erop dat sin^2= 0.5 - 0.5 cos(2t), maar ik krijg het niet voor elkaa r om daar de primitieve van te bedenken.

En hoe zit het met 2t sin t, daar kom ik al helemaaaal niet uit.

(mijn integreervaardigheden zijn weggezakt tot het 0-niveau )
    Everything which is not impossible, will eventually happen
      zaterdag 15 april 2006 @ 12:50:56 #264
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36978304
    Een primitieve van 0.5 - 0.5 cos(2t) is 0,5x - 0,25*sin(2t) (differentieer maar).
    2t sin t kun je denk ik het beste doen met de partiele integratieregel.
    pi_36978707
    Ok, dankjewel. Nog een vraagje dan: wanneer is een integraal exact, en vooral: wat betekent het dat een integraal exact is?

Ik heb hier zowel een calculus boek (Stewart) als Advanced Engineering Mathematics (Kreyzig) voor me, maar ik kan er geen touw aan vast knopen.
      zaterdag 15 april 2006 @ 13:43:36 #266
    67978 HenryHill
    pi_36979429
    quote:
    Op vrijdag 14 april 2006 21:47 schreef whosvegas het volgende:

[..]

Zo'n idee had ik al, maar waarom wordt er dan niet gewoon null gebruikt, zodat je het gelijk begrijpt.
    Sommige mensen spreken "null" ook uit als "nil", zodat je het verschil kan horen tussen het getal "0" en het keyword "null".
    pi_36979709
    Ik moet de integraal van (-1,5) tot (4,3) (3z^2 dx + 6xz dz) evaluaten. Ik heb dat gedaan door de primitieve van 3z^2 dx naar x te nemen (wordt 3z^2 x) en die van 6xz naar z te nemen (ook 3z^2 x) en dan die punten in te vullen. Ik kom alleen niet op de 183 van het antwoord uit. Wat doe ik fout?
    pi_36981431
    En als ik de dubbele integraal van 0 tot 2 en van 0 tot 4 van (x2 + y2) dx dy moet uitrekenen, gaat er ook al iets mis.

Ik doe netjes eerst de binnenste: dat wordt 1/3 x3 dus 64/3
    Vervolgens de integraal van 0 tot 2 64/3 dy wordt dus 64/3 y --> 128/3 als antwoord. Maar nee hoor: nu moet het weer 160/3 zijn als antwoord. WAAR gaat het mis??
    Tevens een schopje voor mijn vorige vragen
    pi_36981550
    quote:
    Op zaterdag 15 april 2006 15:19 schreef Quinazoline het volgende:
    En als ik de dubbele integraal van 0 tot 2 en van 0 tot 4 van (x2 + y2) dx dy moet uitrekenen, gaat er ook al iets mis.

Ik doe netjes eerst de binnenste: dat wordt 1/3 x3 dus 64/3
    Vervolgens de integraal van 0 tot 2 64/3 dy wordt dus 64/3 y --> 128/3 als antwoord. Maar nee hoor: nu moet het weer 160/3 zijn als antwoord. WAAR gaat het mis??
    Tevens een schopje voor mijn vorige vragen
    Goed, deze vraag vervalt
    De primitieve van x2 + y2 is natuurlijk niet 1/3 x3 maar 1/3 x3 + xy2.
    pi_36981618
    Ik zie niet helemaal hoe die eerste integraal gaat. (Heb je zelf met die dx en die dz zitten schuiven o.i.d.)

Die tweede gaat in in ieder geval zo:
    int int(x^2 + y^2)dxdy.

Nu eerst de binnenste integraal, dat geeft x^2 -> 1/3x^2 en y^2 -> y^x (want y^2 is daar gewoon een constante): dus:
    int (1/3x^3 + x*y^2|x=0..4)dy
    Dat vul je in:
    int(64/3 + 4y^2) dy

Dat geeft:
    64/3y + 4/3y^3|y=0..2, dus:
    128/3 + 32/3 = 160/3.

Je vergat dus om die y^2 de eerste keer als constante te behandelen.

[edit]
    Lalala, ik was te laat. Maar ik ben er toch trots op.
    pi_36981681
    Nee, ik heb bij ide eerste dus niet zitten schuiven. Tis ook gewoon een enkele integraal, van het punt (-1,5) naar het punt (4,3) en achter het integraalteken staan dan 3z2 dx + 6xz dz.
    Het is wel gegeven dat de formule exact is.
    pi_36981781
    quote:
    Op zaterdag 15 april 2006 15:30 schreef Quinazoline het volgende:
    Nee, ik heb bij ide eerste dus niet zitten schuiven. Tis ook gewoon een enkele integraal, van het punt (-1,5) naar het punt (4,3) en achter het integraalteken staan dan 3z2 dx + 6xz dz.
    Het is wel gegeven dat de formule exact is.
    Ah, er gaat me een lichtje branden, maar ik moet het even nazoeken.

Nope, dat had met differentiaalvergelijkingen te maken, maar ik zie het verband niet. Exact zou ik in eerste instantie duiden als: Geef oplossingen als sqrt(2) en niet als 1.4; maar hier betekent het waarschijnlijk wat anders, maar ik heb geen idee wat en kan het ook niet vinden.

[ Bericht 21% gewijzigd door Nekto op 15-04-2006 15:42:53 ]
    pi_36981960
    Volgens mij betekent exact hier iets dat ermee te maken heeft dat de curl/rotatie 0 is. Dit is in ieder geval wel het geval hier namelijk. Maar dan moet ik het kreng nog evaluaten .
    pi_36982877
    quote:
    Op zaterdag 15 april 2006 13:57 schreef Quinazoline het volgende:
    Ik moet de integraal van (-1,5) tot (4,3) (3z^2 dx + 6xz dz) evaluaten. Ik heb dat gedaan door de primitieve van 3z^2 dx naar x te nemen (wordt 3z^2 x) en die van 6xz naar z te nemen (ook 3z^2 x) en dan die punten in te vullen. Ik kom alleen niet op de 183 van het antwoord uit. Wat doe ik fout?
    Dit lijkt eerder op een lijnintegraal, dan moet je een pad kiezen om over te integreren.
    Als er geen pad gegeven is, is het misschien conservatief. En kun je gewoon het begin en eindpunt invullen.

Je integraal is dan grad( f) . dr
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    pi_36982946
    Ja, volgens mij is het ook een lijnintegraal. Is dat anders dan? Dat begrijp ik namelijk nog niet helemaal.

En volgens mij had dat exact zijn er iets mee te maken dat het pad er niet toe deed, dus dat dat in dit geval ook niet boeit, welke route je neemt.

Even kijken of ik je uitleg snap.

edit: Nee, ik snap het niet. Zou je het nog een keer willen proberen?

[ Bericht 23% gewijzigd door Quinazoline op 15-04-2006 16:35:36 ]
    pi_36983315
    Wachten op Thabit en je hebt je antwoord
    pi_36983348
    dr = dx i + dy j + dz k
    grad(f) = df/dx i + df/dy j + df/dz k

Als je nu een lijnintegraal Int a->b F.dr hebt, moet je dit over een pad integreren.
    Als F conservatief is dan is dit te schrijven als de gradiënt van een scalaire functie: F = grad(f) en is de integraalpadonafhankelijk:
    Int a->b F.dr = f(b) - f(a)

N.B. F.dr = Fx dx + Fy dy + Fz dz
    En als F conservatief is geldt: Fx = df/dx, Fy = df/dy, Fz = df/dz.
    i, j en k zijn de gebruikelijke eenheidsvectoren.
    pi_36983430
    Merk op dat in jouw probleem dus geldt:
    Fx = 3 z2
    Fy = 0
    Fz = 6 x z
    pi_36986320
    quote:
    Op zaterdag 15 april 2006 13:57 schreef Quinazoline het volgende:
    Zo'n integraal van u(x,z)dx + v(x,z)dz heet exact als er een functie F(x,z) bestaat waarvoor geldt dat dF/dx = u(x,z) en dF/dz = v(x,z). Op R2 kun je dit checken door te verifieren dat du/dz = dv/dx. In dat geval is de waarde van de intergraal onafhankelijk van het gekozen pad. Is de integraal niet exact, dan maakt de keuze van het pad nog uit.
    pi_36990594
    Sommetje over differentiaalvergelijkingen, een 2e graads inhomogene.

Die wil ik dus oplossen door een Greenfunction te vinden. Je hebt dus de vorm Ly=p(x)y"+q(x)y'+r(x)y=f(x), x e [a,b]

Eerst de homogene oplossen, wat je dan 2 lineair onafhankelijke functies u(x) en v(x) geeft, waarvan je wilt dat u(a)=v(b)=0. De Wronski determinant is dan u*v'-u'v=w(x). De Green-function wordt dan gegeven door

G(x,t)=

• u(x)*v(t)/w(t)p(t) x<t
  • u(t)v(x)/w(t)p(t) x>t

En nou het probleem:

y''-y=e-x , y(0)=y(1)=0, dus a=0 en b=1.

( waarbij ' gelijk is aan d/dx )

De homogene vergelijking oplossen geeft je, als je de randvoorwaarden niet meeneemt, u(x)=ex en v(x)=e-x. Maar ik kan niet op een oplossing komen met de gegeven randvoorwaarden...je wilt namelijk dat u(0)=v(1)=0.
  • pi_36993325
    Gewoon lineaire combinaties nemen, Haushofer.
      zaterdag 15 april 2006 @ 23:52:13 #282
    111206 achtbaan
    There ain't no mountain h
    pi_36993918
    27 dV if a cylinder of height 3 changes from r = 2 to r = 1.9. Extra credit: What is dV if r and h both change (dr and dh)?

oke de vraag is bereken dV (volumeverandering) als de straal van een cilinder met hoogte 3, verandert van r=2 tot r=1,9.
    Wat is dan dV als zowel r als h beide veranderen (dus dr en dh)?

nu geldt V=pi.r².h
    dus dV/dr=2.pi.r.h,
    dV=2.pi.r.h.dr
    =2.pi.2.3.(2-1,9) etc... dus simpel.

de vraag is nu: als zowel dr en dh veranderen.

is het boek van thomas nog wat, 5th edition: A complete Book of/for Calculus
    wel een goeie?
    Ik kan die van iemand aanschaffen voor 35 euro, is dat wel redelijk?
    er geldt
    dV=2.pi.r.h.dr
    dV=pi.r².dh

en dan..?
    wat moet je doen als twee variabelen veranderen..wat wordt de nieuwe volume?

[ Bericht 12% gewijzigd door achtbaan op 15-04-2006 23:57:16 ]
    There ain't no mountain high enough
    Ain't no valley low enough
    Ain't no river wide enough
    To keep me from getting to you
    pi_37000236
    quote:
    Op zaterdag 15 april 2006 23:52 schreef achtbaan het volgende:

en dan..?
    wat moet je doen als twee variabelen veranderen..wat wordt de nieuwe volume?
    dV = (dV/dr) dr + (dV/dh) dh

Is de eenvoudigste aanpak, en waarschijnlijk wat ze bedoelen. In de eerste orde benadering tel je beide eerste orde benaderingen gewoon op.
    pi_37002903
    quote:
    Op zaterdag 15 april 2006 23:27 schreef thabit het volgende:
    Gewoon lineaire combinaties nemen, Haushofer.
    Daar heb ik idd nog niet eens aan gedacht . Dus dan wordt u(x)=ex-e-x zodat u(0)=0. Maar nou moet ik dus ook v(1)=0 hebben. Met andere woorden,

a*ex+be-x=0 voor x=1, dus a*e+b/e=0, dus a=-b/e2.

Dus v(x)=e-x - ex/e2. En beide oplossingen u en v kunnen nog met een willekeurige constante worden vermenigvuldigt.

Bedankt !
      maandag 17 april 2006 @ 12:22:51 #285
    111206 achtbaan
    There ain't no mountain h
    pi_37028468

oke, als r verandert van r= 2 tot r=1,9 dan is dV=2.pi.r.h.dr =2.pi.r.h.-0,1
    als h verandert van h=4 tot h=3,9 dan is dV=pi.r².dh=pi.r².-0,1
    Stel een cilinder heeft r=10 en h=6
    en stel dr=-2 en dh=-3.
    dan is de eerste inhoud V1=pi.r².h=pi.10².6=600pi
    tweede inhoud V2=pi.r².h=pi.(10-2)².(6-3)=192pi.
    de verandering is dan dV=600pi-192pi=408pi.

volgens jou moet dan gelden:
    =2.pi.r.h.dr/dr+pi.r².dh/dh
    =(2.pi.10.-2)/-2+(pi.100.-3)/-3=120pi.
    dat is lang geen 408 pi..

volgens mij jklopt het niet..?
    There ain't no mountain high enough
    Ain't no valley low enough
    Ain't no river wide enough
    To keep me from getting to you
      maandag 17 april 2006 @ 13:00:00 #286
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_37029560
    quote:
    volgens mij jklopt het niet..?
    De formule is bedoeld voor kleine stapjes, dan geeft het een goede benadering. In het geval van een cirkel kun je al eenvoudig laten zien dat het niet klopt. Laat de straal bijvoorbeeld veranderen van 5 naar 8. Er geldt: dA = dA/dr * dr = 2πr dr = 30π, terwijl het 39π zou moeten zijn. De oorzaak is dat je r als constante in de differentiaal invult, terwijl hij niet constant is. Het blijkt dat je r precies halverwege moet kiezen voor een nauwkeurige oplossing. Bij verandering van slechts de hoogte komt de hoogte niet meer voor in de differentiaal, zodat die verandering makkelijk is.
    Bij een cylinder is het nog iets lastiger, omdat je nu zowel de hoogte als de straal verandert. Voor kleine verandering zal de formule een nauwkeurige schatting geven. Voor grote veranderingen moet je de verandering zien als 'eerst de straal, dan de hoogte'. In de formule komt dit tot uiting dat je in (dV/dr)dr de beginhoogte invult en de gemiddelde straal (dus eerst laat je de straal veranderen); in (dV/dh)dh neem je vervolgens de nieuwe straal.
    dV = (dV/dr) dr + (dV/dh) dh = π(2rh dr + r² dh) = π(2*9*6*-2 + 8²*-3) = -π(216 + 192) = -408π.
    Andersom kan natuurlijk ook: in (dV/dh)dh neem je de oorspronkelijke straal, en in (dV/dr)dr vul je de nieuwe hoogte in:
    dV = (dV/dr) dr + (dV/dh) dh = π(2rh dr + r² dh) = π(2*9*3*-2 + 10²*-3) = -π(108 + 300) = -408π.
    pi_37038185
    Ik ben voor een opdracht voor het vak Dynamische Econometrie bezig met het volgende. Ik heb een dataset (met 55 jaarlijkse waarnemingen) die ik wil modelleren mbv een ARIMA(p,d,q) model. De data betreft de bierconsumptie per hoofd van de Nederlandse bevolking. Het modelleren doe ik met behulp van het programma Eviews.

Eerst heb ik de orde (d) van integratie bepaald (deze is 1) en nu wil ik de orde van de AR (p) en MA (q) componenten zien te vinden. De methode die ik hiervoor ken is die van Hannan Rissanen.

Deze methode werkt als volgt: Eerst regresseer ik AR processen van verschillende orde en vergelijk ik de Akaike Information Criteria (AIC) met elkaar.

in Eviews: LS Ddata AR(1) ... AR(15)

Van de regressie met de laagste waarde voor de AIC bewaar ik vervolgens de residuen en die gebruik ik om verschillende ARMA processen te schatten.

in Eviews: LS Ddata AR(1) ... AR(10) e(-1) ... e(-10)

Hier kijk ik naar de Schwartz Criterium (SC) en de regressie met de laafste SC geeft mij de orde van mijn ARIMA model.

Nu is het probleem dat ik als resultaat een ARIMA(7,1,8) model vind. Gezien het feit dat ik jaarlijkse data heb en ik geen enkele reden zie waarom er een soort van 7 jarige invloed zou zijn, heb ik het vermoeden dat ik iets verkeer doe. Iemand ervaringen met soortgelijke problemen? Mij vragen zijn dus:
    1. voer ik de methode goed uit?
    2. is een ARIMA(7,1,8) model 'economisch' verklaarbaar bij jaarlijkse waarnemingen?
    pi_37040494
    B2 vraag:

Teken drie even grote cirkels die elkaar in één punt H snijden.
    Bewijs dat de drie snijpunten, P, Q en R op een even grote cirkel liggen.
    Gebruik hulppunt S dat het snijpunt is van lijn PH met cirkel c3.

a bewijs dat driehoek PRS gelijkbenig is
    antwoord: hoek PRS en hoek PSR zijn allebei omtrekshoeken van boog HR, de straal van beide cirkels is gelijk dus is hoek PRS gelijk aan hoek PSR.
    b bewijs dat driehoek PQS gelijkbenig is
    analoog aan som 5a, met hoek QSP en hoek QPS op boog HQ, met c1 en c3 met gelijke straal.

c bewijs nu dat P, Q en R op een even grote cirkel liggen.

alleen c weet ik dus niet, help?
    Sea Shepherd
    Virtus omnia vincit
      maandag 17 april 2006 @ 20:49:19 #289
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_37042466
    quote:
    antwoord: hoek PRS en hoek PSR zijn allebei omtrekshoeken van boog HR, de straal van beide cirkels is gelijk dus is hoek PRS gelijk aan hoek PSR.
    Je bedoelt waarschijnlijk hoek SPR en hoek PSR.
    quote:
    alleen c weet ik dus niet, help?
    Q, R en S liggen al op één cirkel van de gewenste grootte (per aanname). De omgeschreven cirkel van driehoek QRS heeft dus de gewenste grootte.
    Door congruentie aan te tonen tussen de driehoeken QRS en PQR ben je binnen. HZH is een congruentiegeval, en dat had je bij a en b al bewezen.
    pi_37043254
    quote:
    Op maandag 17 april 2006 20:49 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Je bedoelt waarschijnlijk hoek SPR en hoek PSR.
    Inderdaad.
    quote:
    Q, R en S liggen al op één cirkel van de gewenste grootte (per aanname). De omgeschreven cirkel van driehoek QRS heeft dus de gewenste grootte.
    Door congruentie aan te tonen tussen de driehoeken QRS en PQR ben je binnen. HZH is een congruentiegeval, en dat had je bij a en b al bewezen.
    tuurlijk, situatie spiegelen in lijn QR, bedankt, duidelijk .
    Sea Shepherd
    Virtus omnia vincit
    pi_37057081
    Waarschijnlijk een compleet triviale vraag maar ik zie het op het moment even niet
    Laat G een topologische groep zijn, en stel dat {x} gesloten is voor alle x in G. Laat zien dat G hausdorff is. (we gebruiken hier de definitie van een topologische groep waaraan de hausdorff eis niet is toegevoegd)

Iemand een hint?
    "If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
    Wandelen in Noorwegen
    pi_37057369
    De afbeelding f : GxG -> G gegeven door (x,y) -> xy-1 is continu. De verzameling f-1(e) is de diagonaal in GxG en omdat {e} gesloten is in G en f continu is, is de diagonaal in GxG gesloten. En een topologische ruimte X is Hausdorffs dan en slechts dan als de diagonaal in XxX gesloten is.
    pi_37058652
    Hallo, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb namelijk een opdracht waar ik niet uitkom. Het is mijn allerlaatste opdracht die ik moet maken en ik begrijp het gewoon echt niet, dus jullie zijn mijn laatste hoop!!

de vraag is als volgt:

Een melkpoederfabrikant wil melkpoeder leveren in kant-en-klare tafelverpakkingen met een inhoud van 100 g e melkpoeder.
    Hij moet hiervoor een vulmachine aanschaffen. Hij wil een capaciteit van ca. 2000 per uur. De prijs van een vulmachine (PV) is afhankelijk van zijn standaardafwijking σ, ongeveer via PV = A + C/σ. De kosten van het melkpoeder zijn M euro per kilo.
    Hij wil een kans van max. 1% dat de warenwetcontroleur de partij afkeurt.
    De potjes zelf (met deksel) voldoen aan de eisen van de e-voorverpakkingen en wegen 30 g met een standaardafwijking van 2 g.
    De gevulde potten worden per 50 in een doos verpakt (5 bij 5 breed en 2 hoog)

1) Beschrijf hoe de warenwetcontroleur te werk gaat.
    Maakt hij gebruik van destructief onderzoek of niet, op grond waarvan? (eventueel navragen bij bedrijf?)
    Wat voor steekproef neemt hij? en wat meet hij na en wat is dan het afkeurcriterium?

2) Kan je uitrekenen wat de optimale standaardafwijking is van de vulmachine?
    (Als je nog gegevens nodig hebt, neem dan zelf een aannemelijke waarde aan)

het gaat mij met name om de 2e vraag..

alvast hartelijk bedankt!
      dinsdag 18 april 2006 @ 13:32:56 #294
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_37059950
    De volgende som is normaal verdeeld met discrete toevalsvariabele.
    Gemiddelde: 35,2 Standaardafwijking: 6,9
    Bereken X is groter of gelijk aan 38
    Dus ik tik in op mijn gr normalcdf(38,5.10^99.35,2.6,9)=0,316
    Maar dat klopt niet, het moet zijn:
    normalcdf(37,5.10^99.35,2.6,9)=0,3694

Wie kan mij uitleggen waarom dat zo is?
      dinsdag 18 april 2006 @ 13:40:21 #295
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_37060177
    quote:

Waarom 'moet' dat zo zijn?
    Probeer trouwens wiskundige notatie te gebruiken, want je ziet nu al dat je punten en komma's door elkaar haalt etc.
    Je hebt het over een normaal verdeelde som, maar om de som van wat gaat het dan? Welke discrete toevalsvariabelen zijn er?
      dinsdag 18 april 2006 @ 13:52:04 #296
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_37060563
    quote:
    Op dinsdag 18 april 2006 13:40 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Waarom 'moet' dat zo zijn?
    Probeer trouwens wiskundige notatie te gebruiken, want je ziet nu al dat je punten en komma's door elkaar haalt etc.
    Je hebt het over een normaal verdeelde som, maar om de som van wat gaat het dan? Welke discrete toevalsvariabelen zijn er?
    Dat moet omdat mijn antwoordenboekje dat bij deze en gelijkwaardige sommen zegt. Wiskundige notatie wil ik met plezier gebruiken maar ik weet niet hoe ik dat op de pc moet doen. Voor de duidelijkheid hier de som zoals hij in mijn boekje staat, hopelijk is het zo duidelijker.

Bij een verkeerstelling is het aantal fietsen X dat per minuut een kruispunt passeert te benaderen door een normaal verdeelde toevalsvariabele Y met een gemiddelde van 35,2 en een standaardafwijking van 6,9.
    Bereken in vier decimalen nauwkeurig X is groter of gelijk aan 38.
      dinsdag 18 april 2006 @ 14:28:27 #297
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_37061750
    Y~N(35.2,6.9²). X≈Y. Gevraagd wordt P(X>=38). Normaal zou je zoiets eerst standaardiseren, maar met een GR kun het gevraagde ook direct brekenen dmv het commando normalcdf(linkergrens,rechtergrens,μ,σ). De rechtergrens is in dit geval oneindig, maar de rekenmachine kent dat niet. 10^99 is dan een leuke benadering, aangezien P(X>=10^99) vrijwel nul is in dit geval.
    Het commando is dus normalcdf(38 , 10^99 , 35.2 , 6.9).
    Het het antwoordenboek bij bovenstaande opgave op 37 uitkomt als linkergrens is mij onduidelijk.
      dinsdag 18 april 2006 @ 15:03:21 #298
    120881 thomzor
    Beter stil
    pi_37062694
    quote:
    Op dinsdag 18 april 2006 13:32 schreef Djaser het volgende:
    De volgende som is normaal verdeeld met discrete toevalsvariabele.
    Gemiddelde: 35,2 Standaardafwijking: 6,9
    Bereken X is groter of gelijk aan 38

continuïteitscorrectie

laat maar dat was bij iets anders
    pi_37067534
    quote:
    Op maandag 17 april 2006 18:21 schreef JedaiNait het volgende:
    Ik ben voor een opdracht voor het vak Dynamische Econometrie bezig met het volgende. Ik heb een dataset (met 55 jaarlijkse waarnemingen) die ik wil modelleren mbv een ARIMA(p,d,q) model. De data betreft de bierconsumptie per hoofd van de Nederlandse bevolking. Het modelleren doe ik met behulp van het programma Eviews.

Eerst heb ik de orde (d) van integratie bepaald (deze is 1) en nu wil ik de orde van de AR (p) en MA (q) componenten zien te vinden. De methode die ik hiervoor ken is die van Hannan Rissanen.

Deze methode werkt als volgt: Eerst regresseer ik AR processen van verschillende orde en vergelijk ik de Akaike Information Criteria (AIC) met elkaar.

in Eviews: LS Ddata AR(1) ... AR(15)

Van de regressie met de laagste waarde voor de AIC bewaar ik vervolgens de residuen en die gebruik ik om verschillende ARMA processen te schatten.

in Eviews: LS Ddata AR(1) ... AR(10) e(-1) ... e(-10)

Hier kijk ik naar de Schwartz Criterium (SC) en de regressie met de laafste SC geeft mij de orde van mijn ARIMA model.

Nu is het probleem dat ik als resultaat een ARIMA(7,1,8) model vind. Gezien het feit dat ik jaarlijkse data heb en ik geen enkele reden zie waarom er een soort van 7 jarige invloed zou zijn, heb ik het vermoeden dat ik iets verkeer doe. Iemand ervaringen met soortgelijke problemen? Mij vragen zijn dus:
    1. voer ik de methode goed uit?
    2. is een ARIMA(7,1,8) model 'economisch' verklaarbaar bij jaarlijkse waarnemingen?
    niemand
    pi_37076522
    De methode van Hannan Rissanen ken ik niet, maar een ARIMA (7,1,8) model lijkt mij niet erg waarschijnlijk.

Edit: ik zit even in de helpfunctie van Eviews te kijken bij AIC en zie dat Eviews de AIC op een andere manier berekent dan dat ik gewend ben. Eviews gebruikt -2(l/T) +2(k/T) met l de loglikelihood, T het aantal waarnemingen en k het aantal parameters. Als je dus veel waarnemingen hebt, maakt het vrij weinig uit of je een extra parameter toevoegt.

De AIC die ik heb geleerd is -2*l +2(p+q+1) voor een ARMA(p,q) proces.
    Als alternatief kun je kijken naar de AIC Corrected welke berekend wordt door -2*l+2n(p+q+1)/(n-p-q-2)

[ Bericht 11% gewijzigd door mrbombastic op 18-04-2006 22:05:33 ]
    pi_37089152
    *zucht*

Ik ben vandaag begonnen met mijn examenbundel voor wi-b1 door te nemen en loop nu al vast.

Ten eerste:
    1/4e*x + b is de raaklijn van grafiek f(x). In (e, 1/2) zit een raakpunt.
    Als 1/2 = 1/4e * e + b , waarom dan b=1/4 ?

Ten tweede:

Als f(x)= (lnx)^1/2 , waarom is de primitieve dan F(x) = x * ln x * x ??

Kan iemand me op weg helpen?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')