Integraalkenmerk, lijkt me.quote:Op maandag 27 maart 2006 23:28 schreef SNArky het volgende:
Dan zou je ook het majorantenkenmerk kunnen gebruiken.
Bijna tentamens zeker.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 10:43 schreef SNArky het volgende:
Zoals ik al zei, het was laat voor mij gisteravond.
Clientside HTML om het formulier te versturen (eenvoudig formulier), serverside een scriptingtaal (PHP, ASP .NET, etc) om de verzonden data op te slaan. Je kunt clientside er ook voor kiezen om het formulier direct via mail te versturen (via action="mailto:jouw@mail.com" in de form-tag)quote:als je een formulier wilt maken op je site zodat iedereen die kan invullen en versturen, welke script/html code heb je nodig om er voor te zorgen dat die formulier het ook doet!
Voor mij ook, je hebt gelijk, de un rij convergeert niet naar nul, dus kan de somrij ook niet convergeren.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 10:43 schreef SNArky het volgende:
Zoals ik al zei, het was laat voor mij gisteravond.
maar dan opent ie gelijk Oultook express, het zou handig zijn als er direct mail wordt gestuurd, of heb ik een eigen server ofzo nodig?quote:Op dinsdag 28 maart 2006 12:50 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Clientside HTML om het formulier te versturen (eenvoudig formulier), serverside een scriptingtaal (PHP, ASP .NET, etc) om de verzonden data op te slaan. Je kunt clientside er ook voor kiezen om het formulier direct via mail te versturen (via action="mailto:jouw@mail.com" in de form-tag)
Je hosting moet PHP ondersteunen, dan is het vrij eenvoudig. Anders kom je niet om de lokale mailclient heen, tenzij je ergens anders een dergelijk script laat draaien.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 15:20 schreef teletubbies het volgende:
maar dan opent ie gelijk Oultook express, het zou handig zijn als er direct mail wordt gestuurd, of heb ik een eigen server ofzo nodig?
Oeh, ik hoop dat je me met deze kan helpenquote:Op woensdag 29 maart 2006 16:58 schreef Doderok het volgende:
Waar blijven de vragen? Ik wil me nuttig voelen!![]()
Nee ok, maar zo kan je ook een halve periode pakken en dat keer 2 doen (ervanuitgaande dat het een zuivere sinus is).quote:Op woensdag 29 maart 2006 20:23 schreef SNArky het volgende:
Je moet de integraal even in twee stukken hakken: van 0 tot 1/2 T is het i(t) = A sinωt, van 1/2T tot T is het i(t) = -A sinωt.
Probeer het nu nog eens.
"Dat zal wel goed zijn" is een grove inschattingsfout.quote:Op woensdag 29 maart 2006 20:00 schreef bierglas het volgende:
[..]
Oeh, ik hoop dat je me met deze kan helpen
De vraag:
Gegeven: i(t)=|Asinωt|
Bepaal de gemiddelde waarde als geldt: Igem = 1/T S i(t)
(S is het integraalteken en de ondergrens is 0 en de bovengrens is T... kan het even niet anders opschrijven hier).
Als ik 'm uitwerk kom ik op 0 uit, terwijl dat helemaal niet kan want het is een absolute waarde dus zou ik op 2*A/pi moeten uitkomen.
Zo werk ik 'm uit:
(ik laat even het primitieveer werk achterwege, dat zal wel goed zijn)
1/T [ | A/ω | | -cosωt | ] met ondergrens 0 en bovengrens T
die A/ω haal ik naar voren. Dat vermenigvuldigen met 1/T geeft A/2π(immers T = 1/f. ω = 2πf).
Dan krijg je:
A/2π[ | -cos2π | ] - A/2π [ | -cos0 | ] = 0
Ik doe dus ergens iets fout![]()
Zit wat inquote:Op woensdag 29 maart 2006 21:05 schreef thabit het volgende:
[..]
"Dat zal wel goed zijn" is een grove inschattingsfout.
eigenlijk moesten de site gewoon lekker maken met Frontpage, maar op de site heb ik een zoekfunctie geplaatst, zodat ik op basis van ingevoerde zoektermen de hele site kan doorzoeken...quote:Op dinsdag 28 maart 2006 16:37 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je hosting moet PHP ondersteunen, dan is het vrij eenvoudig. Anders kom je niet om de lokale mailclient heen, tenzij je ergens anders een dergelijk script laat draaien.
Nee, je kunt niet zomaar zeggen als F een primitieve van f is dat dan |F| wel een primitieve van |f| zal zijn.quote:Op woensdag 29 maart 2006 21:09 schreef bierglas het volgende:
[..]
Zit wat inMaar omdat ik zelf d8 dat daar het probleem niet ligt maar dat ik iets met de absolute waardes fout doe.
Hier dan hoe ik het primitiveer:
|Asinωt| dt primitiveer ik naar:
| A/ω |* | -cosωt |
Dat is toch goed?
Dat d8 ik dus wel...quote:Op woensdag 29 maart 2006 21:12 schreef thabit het volgende:
[..]
Nee, je kunt niet zomaar zeggen als F een primitieve van f is dat dan |F| wel een primitieve van |f| zal zijn.
Die moet je dus in stukken hakken...quote:Op woensdag 29 maart 2006 21:14 schreef bierglas het volgende:
[..]
Dat d8 ik dus wel...
Leg uit, hoe zit het danGelden er voor absolute waardes dan andere regels voor primitiveren?
Bedoel je dat wat Snarky zegt?quote:Op woensdag 29 maart 2006 21:18 schreef Doderok het volgende:
[..]
Die moet je dus in stukken hakken...
Ja, je moet onderscheid maken tussen de x'en waarvoor f(x) >= 0 geldt en de x'en waarvoor f(x) <= 0 geldt.quote:Op woensdag 29 maart 2006 21:14 schreef bierglas het volgende:
[..]
Dat d8 ik dus wel...
Leg uit, hoe zit het danGelden er voor absolute waardes dan andere regels voor primitiveren?
Maar een sinus gaat zowel positief als negatief. Bedoel je dat met in stukken hakken, dat ik dan de halve periode moet pakken en die positief en nog eens een halve periode en die ook positief?quote:Op woensdag 29 maart 2006 21:21 schreef thabit het volgende:
[..]
Ja, je moet onderscheid maken tussen de x'en waarvoor f(x) >= 0 geldt en de x'en waarvoor f(x) <= 0 geldt.
Als ik het niet meer zie zitten met dit soort vraagstukken, teken ik de grafiek altijd even. Als je het grafisch voor je hebt, kan je het meestal een stukje beter voorstellen.quote:Op woensdag 29 maart 2006 21:26 schreef bierglas het volgende:
[..]
Maar een sinus gaat zowel positief als negatief. Bedoel je dat met in stukken hakken, dat ik dan de halve periode moet pakken en die positief en nog eens een halve periode en die ook positief?
Ik snap het ff niet meerhehe zit er de hele dag al op te kutten
![]()
Maar dat deed ik ook, heb het gewoon in me rekenmachine ingevuld met de absolute waarde.quote:Op woensdag 29 maart 2006 21:27 schreef thabit het volgende:
Daar waar f(x)>=0 geldt moet je een primitieve van f pakken en waar f(x)<=0 geldt moet je een primitieve van -f pakken.
Daar gaat het dus fout...quote:Op woensdag 29 maart 2006 21:32 schreef bierglas het volgende:
[..]
Maar dat deed ik ook, heb het gewoon in me rekenmachine ingevuld met de absolute waarde.
En de absolute waarde van -cos2pi is gewoon 1.
Ik moest 'in mijn tijd' (vroegahquote:Op woensdag 29 maart 2006 21:44 schreef bierglas het volgende:
Hehe nee ik bedoelde ik heb |-cos2pi| op me rekenmachine ingevuld, de rest niet
Ow ja die weet ik ondertussen ook wel hoor. Pi van sinus is 0. Van cosinus -1. Maar ik deed het nog voor de zekerheid ff op rekenmachine zodat ik zeker wist dat ik DAAR niet de fout maak.quote:Op woensdag 29 maart 2006 21:46 schreef SNArky het volgende:
[..]
Ik moest 'in mijn tijd' (vroegah) alle sinussen, cosinussen en tangentia van bepaalde belangrijke hoeken uit mijn hoofd weten (en daar hoorde 2 pi uiteraard bij).
Ja dat snap ik, dat zei je eerder ook alquote:Op woensdag 29 maart 2006 21:50 schreef SNArky het volgende:
Je moet telkens een "hak" in de integraal maken (sorry voor het taalgebruik Thabit) als je functie (zonder absoluutstrepen) van teken verandert. Duidelijker kan ik het helaas niet maken.
Dat eerste wat je zegt is alleen waar als je niet de absolute functie hebt.quote:Op woensdag 29 maart 2006 21:56 schreef SNArky het volgende:
Nee, want dat zie je al aan de grafiek van de sinus, de twee delen vallen tegen elkaar weg en je houdt netto 0 over. En wat Thabit al zei, je mag niet zomaar zeggen dat als F een primitieve is van f, |F| automatisch een primitieve is van |f|...
Met frontpage een zoekmachine bouwen gaat niet lukken. Misschien kun je beter (net zoals op Fok) Google daarvoor misbruiken.quote:Op woensdag 29 maart 2006 21:10 schreef teletubbies het volgende:
[..]
eigenlijk moesten de site gewoon lekker maken met Frontpage, maar op de site heb ik een zoekfunctie geplaatst, zodat ik op basis van ingevoerde zoektermen de hele site kan doorzoeken...
ik kan bijna wedden dat je weet hoe het moet!!
mag ik van jou een gemaakte pagina met zoekfunctie ff lenen!!
eigenlijkheb ik niet veel tijd om al die dingen ff zelf op te zoekenen een cursus html heb ik niet gehad..
Inderdaad, want |sin(x)| is altijd niet-negatief, zodat een primitieve een toenemende functie is (immers, de afgeleide is nooit negatief).quote:En wat Thabit al zei, je mag niet zomaar zeggen dat als F een primitieve is van f, |F| automatisch een primitieve is van |f|...
Het vervelende is dat je alles in HTML-files hebt zitten. Veel sites gaan uit van content in een database, wat het zoeken vereenvoudigd.quote:Op woensdag 29 maart 2006 23:12 schreef teletubbies het volgende:
als ik nog een goeie site kan vinden over zoek-functies dan ben ik ook weer gered....
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 | $files = ListFiles('.'); foreach($files as $file) { $found = false; if(substr($file,-3) == 'htm' || substr($file,-4) == 'html') { if(stripos(file_get_contents($file),$_POST['zoek'])) { if(! $found) { echo 'Gevonden in: <br />'; $found = true; } echo '<a href="http://url-naar-site/' . substr($file,2) . '">'. substr($file,2) . '</a><br />'; } } } function ListFiles($directory) { $array_items = array(); if ($handle = opendir($directory)) { while (false !== ($file = readdir($handle))) { if ($file != '.' && $file != '..') { if (is_dir($directory. '/' . $file)) { $array_items = array_merge($array_items, ListFiles($directory. '/' . $file)); } else { $array_items[] = preg_replace('/\/\//si', '/', $directory . '/' . $file); } } } closedir($handle); } return $array_items; } ?> |
Googles resultaat geeft een rekenvoorbeeld. Formule ziet er iets anders uit, maar de berekening gaat precies hetzelfde.quote:Op donderdag 30 maart 2006 14:14 schreef GoldenHeritage het volgende:
Op internet kan ik alleen andere formules vinden dan in mn boek staan.
97,41% is dus 1,90x10^16. Gevraagd wordt hoeveel 1,984% is. Als je niet direct ziet hoe het moet, reken dan eerst om naar 100%.quote:A) De totale hoeveelheid water in oceanen en zee-en is 1,90x10^16 kubieke meter (^=tot de). Hoeveel water is er opgeslagen in de poolkappen en de gletsjers?
Dat is dus het probleem, ik krijg het niet omgerekend naar 100% Kun jij dat eens proberen?quote:Op donderdag 30 maart 2006 16:43 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
97,41% is dus 1,90x10^16. Gevraagd wordt hoeveel 1,984% is. Als je niet direct ziet hoe het moet, reken dan eerst om naar 100%.
Ik heb het even geprobeerd, en het lukt me.quote:Dat is dus het probleem, ik krijg het niet omgerekend naar 100% Kun jij dat eens proberen?
97.41/100 = 0.9741quote:Op donderdag 30 maart 2006 17:08 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ik heb het even geprobeerd, en het lukt me.
Stel dat je 5,39% van 60 zoekt. Je rekent dan uit 0,0539*60 = 3,234. Nu iets abstracter: a% van b is (a/100)*b. Nu weet je a (=97.41) en (a/100)*b (=1,90x10^16).
Ofwel: (97.41/100)*b = 1,90x10^16. Dan is het toch niet lastig meer om b op te lossen?
De manier van berekenen klopt, maar waarschijnlijk heb je wat fout ingetypt over overgeschreven, want het antwoord zelf klopt niet (je zit er een factor 100 naast).quote:1x(1.90x10^16) = 1.9e+16
Ans/0.9741 = 1.950518427e+18
Deze reacties zijn irrelevant, en bovendien geldt je molverhouding alleen per reactie en niet voor het totaal. H3PO4 zal reageren met OH-, dus moet je alleen naar die reactie kijken:quote:Op donderdag 30 maart 2006 18:49 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:
H3PO4 + H2O < > H3O+ + H2PO4-
H2PO4- + H2O < > H3O+ + HPO42-
HPO42- + H2O < > PO43-
De molverhouding is 1 : 1
6mL van wat?quote:En proefondervindelijk kwam ik er wel achter ongeveer 6 mL van 0,04729 mol/L reageert met 50mL cola
Ghehehehehehehe!quote:Deze moet ik binnen 2 uren inleveren haaha
Met een indicator die van kleur verandert onder pH 7? (Moet je ff opzoeken in je binas).quote:Op vrijdag 31 maart 2006 07:53 schreef m-ice het volgende:
6. Hoe controleer je of het waswater zuurvrij is?
5. zal wel bepaalde bindingen doen met waterquote:Op vrijdag 31 maart 2006 07:53 schreef m-ice het volgende:
5. Waarom moet het bekerglas waarin je de salicylzuur en het zijnzuuranhydride doet DROOG zijn?
6. Hoe controleer je of het waswater zuurvrij is?
7. BIj deze proef is een overmaat azijnzuuranhydride gebruikt. Leg uit warom het handig is dat juist deze stof in overmaat is gebruikt
Deze moet ik binnen 2 uren inleveren haaha
Groeifactoren vermenigvuldigen zich, als een bepaalde grootheid verdubbelt per jaar (*2), dan verviervoudigt het per 2 jaar (*2*2=*22) en verachtvoudigt het per 3 jaar (*2*2*2=*23). Dus in jouw geval, als g de groeifactor per jaar is dan geldt dat de groeifactor per 20 jaar gelijk is aan g20, oftewel g20 = 9 => g = 91/20 = ....quote:Op zaterdag 1 april 2006 11:20 schreef alyel het volgende:
Ik kom hier niet uit;
In de periode 1980-2000 is het aantal kilometers autosnelweg met geluidsschermen in Nederland vernegenvoudigd. Ga uit van een exponentiële groei.
Bereken het groeipercentage per jaar.
exponentiële groei: dus een constant groeipercentage.quote:Op zaterdag 1 april 2006 11:20 schreef alyel het volgende:
Ik kom hier niet uit;
In de periode 1980-2000 is het aantal kilometers autosnelweg met geluidsschermen in Nederland vernegenvoudigd. Ga uit van een exponentiële groei.
Bereken het groeipercentage per jaar.
Noem de toename per dag g. Er geldt: g^7 = 1,8 (of 2.8, afhankelijk van hoe je het leest). Vervolgens los je het op op dezelfde manier als hierboven.quote:Op zaterdag 1 april 2006 15:25 schreef alyel het volgende:
Ik snap echt heel weinig van het hoofdstuk waarmee we nu bezig zijn met wiskunde. (zeg ik maar ff alvast want ik heb nog veel te vragen)
Een hoeveelheid neemt per week met 180% toe. Hoeveel procent is de toename per dag?
bedankt voor je code!quote:Op donderdag 30 maart 2006 00:36 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Het vervelende is dat je alles in HTML-files hebt zitten. Veel sites gaan uit van content in een database, wat het zoeken vereenvoudigd.
Ik had nog ergens een functie die je goed kunt gebruiken om door bestanden te zoeken, en ik heb er maar een voorbeeldscript omheen geschreven. 'zoek' is hier de naam die het inputveld moet hebben.
[ code verwijderd ]
Effe dezelfde uitleg van keesjeislief, maar uitgebreider, met andere getallenquote:Op zaterdag 1 april 2006 15:25 schreef alyel het volgende:
Ik snap echt heel weinig van het hoofdstuk waarmee we nu bezig zijn met wiskunde. (zeg ik maar ff alvast want ik heb nog veel te vragen)
Een hoeveelheid neemt per week met 180% toe. Hoeveel procent is de toename per dag?
Dat kan ja. Als je je er een beetje in verdiept kan het ook anders.quote:alleen één ding: moet je dit weer in een apart bestandje zetten heet bijv. search.php ??
en je maakt een html pagina aan met een inputveld genaamd zoek? en dan met een code verwijzen naar die php pagina ???/
Zie dit voorbeeld. Werkt denk ik niet optimaal.quote:ik zag ook wat search engines op internet die je kunt installeren op je web... wat vind je van dit ideE?!
Dus de middelste doos weegt 120 kgquote:Op zondag 2 april 2006 12:57 schreef HenryHill het volgende:
Even kijken, je weet iig dat 228 het gewicht van de som is van de lichtste doos en de een-na-lichtste doos. En dat 258 de combinatie van de zwaarste en een-na zwaarste doos is.
De som van de tien gewichten is 2424, waarin elke doos 4 keer voorkomt (nl. in combinatie met elke andere doos), dus de som van het gewicht van de 5 dozen is 2424 / 4 = 606.
quote:Op zondag 2 april 2006 13:05 schreef -jos- het volgende:
[..]
Dus de middelste doos weegt 606 - 258 - 228 = 120 kg
De twee lichtste dozen zijn beiden dus minder dan 120 kilo, de twee zwaarsten allebei meer. Dat wil zeggen dat alle gewichten die kleiner zijn dan 2 * 120 = 240 kilo, in ieder geval 1 van de twee lichtste dozen bevatten, en alle gewichten groter dan 240 kilo iig een van de zwaarste dozen bevat.quote:
Die -50t mag je gewoon apart doen aangezien diffentieren lineair is. (Ik hoop dat ik het goed zeg)quote:Op zondag 2 april 2006 12:42 schreef s0k het volgende:
N = 1500 log (2t +4) - 50t
hoe maak je daar een afgeleide van?
Iets met dx/dy= du/dy x du/dx
Maar hoe zit dat dan met die -50t?
Dit lijkt me niet helemaal logisch, omdat die zwaarste doos dan vaker gebruikt is dan in alle combinaties 1 keer... je hebt ook nog B en C, B en D, C en D. Daar komen zowel de zwaarste als de lichtste doos niet aan te pas...quote:Op zondag 2 april 2006 13:18 schreef HenryHill het volgende:
[..]
De twee lichtste dozen zijn beiden dus minder dan 120 kilo, de twee zwaarsten allebei meer. Dat wil zeggen dat alle gewichten die kleiner zijn dan 2 * 120 = 240 kilo, in ieder geval 1 van de twee lichtste dozen bevatten, en alle gewichten groter dan 240 kilo iig een van de zwaarste dozen bevat.
Ja, je hebt gelijk. Volgens mijn redenatie zou D dan ook 120 moeten zijn, en dat klopt niet.quote:Op zondag 2 april 2006 13:28 schreef Nijna het volgende:
[..]
Dit lijkt me niet helemaal logisch, omdat die zwaarste doos dan vaker gebruikt is dan in alle combinaties 1 keer... je hebt ook nog B en C, B en D, C en D. Daar komen zowel de zwaarste als de lichtste doos niet aan te pas...
Edit: ik geloof dat ik het wel aardig kan volgenquote:Op zondag 2 april 2006 16:41 schreef Nijna het volgende:
Bedankt voor jullie hulp, ik ga eens even kijken als ik teruglees of ik dan ook snap hoe jullie op die 132 zijn gekomen... (dan kan ik het een volgende keer misschien wel zelf)
Volgens mij:quote:Op zondag 2 april 2006 15:16 schreef BrauN het volgende:
Een selectie bestaat uit 22 voetballers. Er worden er 10 gekozen en 'the selection is done with replacement and the order in which the players are chosen determines their position within the team'.
Sorry voor het Engels, maar zo is het wel het duidelijkst... voor mij dan.
Jaap, Henk, Mohammed, Jan-Joost en Stanley maken alle 5 deel uit van de selectie.
Wat is de kans dat zij uiteindelijk alle 5 gekozen zullen worden?
Ik kan niet bedenken hoe ik het uitreken.
Uit het tentamen inleiding kansrekening (22 maart 2006, eerstejaars EOR UvT)?quote:Een selectie bestaat uit 22 voetballers. Er worden er 10 gekozen en 'the selection is done with replacement and the order in which the players are chosen determines their position within the team'.
Sorry voor het Engels, maar zo is het wel het duidelijkst... voor mij dan.
Jaap, Henk, Mohammed, Jan-Joost en Stanley maken alle 5 deel uit van de selectie.
Wat is de kans dat zij uiteindelijk alle 5 gekozen zullen worden?
Dan heb je de hypergeometrische verdeling te pakken, en die is zonder terugleggen. Ik snap trouwens niet waarom je bij dit experiment zou terugleggen, je kunt Jaap toch niet 6x opstellen?quote:10C5 x 12C5 / 22C10 = 0.309
Je zegt 'naarmate je een hoger vermogen gebruikt'. Dat hogere vermogen kun je op twee manieren verklaren: een hogere spanning of een lagere weerstand. Verder kun je alles natuurkundig verklaren, waarbij je bedenkt dat met I, de stroomsterkte, het aantal electronen is dat zich verplaatst. Bij electrolyse is het een maat voor de reactiesnelheid. Rendement beschouw ik als de verhouding I/P (reactiesnelheid per hoeveelheid energie).quote:Ik had een scheikundig vraagje. We behandelen op dit moment elektrolyse, en nu is het zo dat het rendement lager ligt naarmate je een hoger vermogen gebruikt (de reactiesnelheid gaat wel omhoog). Hoe is dit lagere rendement te verklaren? Ik neem aan dat het iets met het botsende-deeltjes-model te maken heeft, maar dan nog snap ik het niet helemaal..
Geen examen. Wel UvT inderdaad...quote:Op zondag 2 april 2006 17:05 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Uit het tentamen inleiding kansrekening (22 maart 2006, eerstejaars EOR UvT)?
[..]
Dan heb je de hypergeometrische verdeling te pakken, en die is zonder terugleggen. Ik snap trouwens niet waarom je bij dit experiment zou terugleggen, je kunt Jaap toch niet 6x opstellen?
Is het niet 5*4*3*2 / 22*21*20*19*18quote:Op zondag 2 april 2006 17:12 schreef BrauN het volgende:
[..]
Geen examen. Wel UvT inderdaad...
Antwoord module geeft deze oplossing: 0.042
Nou ja... ik vraag het anders wel aan een docent ofzo.
Ik heb er een tijd over na zitten denken (ben achteraf benieuwd naar de oplossing). Deze oplossing leek me niet juist, omdat er dan in de teller sowieso nog een factor 10-boven-5 in moet. En omdat de 5 spelers ook nog op de overige 17 posities kunnen komen, klopt die correctiefactor al niet.quote:Is het niet 5*4*3*2 / 22*21*20*19*18
Aantal goede keuzes / aantal mogelijke keuzes? 3,79x10^-5
Niemand?quote:Op zondag 2 april 2006 16:59 schreef Me_Wesley het volgende:
Hoi!
Ik had een scheikundig vraagje. We behandelen op dit moment elektrolyse, en nu is het zo dat het rendement lager ligt naarmate je een hoger vermogen gebruikt (de reactiesnelheid gaat wel omhoog). Hoe is dit lagere rendement te verklaren? Ik neem aan dat het iets met het botsende-deeltjes-model te maken heeft, maar dan nog snap ik het niet helemaal..
Bedankt alvast
Je stopt er evenveel energie in, maar in kortere tijd.quote:Op maandag 3 april 2006 11:58 schreef teigan het volgende:
Er is een bepaalde hoeveelheid energie nodig om een reactie te laten verlopen...
Op het moment dat je er meer energie dan die hoeveelheid instopt, blijft er dus energie over die niet gebruikt wordt..
Dan neemt dus het rendement af..
Oke, ik denk dat ik het begrijp jaquote:Op maandag 3 april 2006 12:17 schreef teigan het volgende:
Ik snap wat je bedoelt hoor..
Maar je moet die energie zien als verpakt in pakketjes.... Als het pakketje te groot is, gebruik je niet alles uit dat pakketje.. En wat overblijft is niet genoeg om de reactie verder te laten verlopen.. Je "verliest" dus dan een stukje energie...
quote:To split a water molecule into its components, energy of more than 1.25 eV (electron volts) is required. At this level, the efficiency factor – the quotient of electrical energy and of the chemical energy stored in the hydrogen – is exactly 1. The higher the voltage selected, the more energy is lost as heat: after all, a single electron can only split a single water molecule.
Je had mijn reactie helemaal over het hoofd gezienquote:Op maandag 3 april 2006 13:30 schreef Me_Wesley het volgende:
Toch nog een vraagje, wat snap het nog niet helemaal.
Als je de spanning verhoogt, dan heeft dat toch als resultaat dat er meer elektronen per seconde vrijkomen? Of is de lading van die elektronen dan ook groter?
jaquote:Op maandag 3 april 2006 13:30 schreef Me_Wesley het volgende:
Toch nog een vraagje, wat snap het nog niet helemaal.
Als je de spanning verhoogt, dan heeft dat toch als resultaat dat er meer elektronen per seconde vrijkomen?
Niet de lading, wel de energie. (edit: maar één electron zal slechts één watermolecule splitsen, die extra energie wordt niet nuttig gebruikt)quote:Of is de lading van die elektronen dan ook groter?
twee vragen in één post beantwoorden?quote:Op maandag 3 april 2006 13:42 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je had mijn reactie helemaal over het hoofd gezien![]()
Oopsquote:Op maandag 3 april 2006 13:42 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je had mijn reactie helemaal over het hoofd gezien![]()
Gewoon een toepassing van de kettingregel. Misschien kom je eruit door f om te schrijven tot f(x) = 2 * ln(x)^(-3).quote:f(x) = 2 / ((ln x) ^ 3)
ja klopt, heb ik al geprobeerd maar ik kom op een fout antwoord uit.quote:Op maandag 3 april 2006 17:55 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Gewoon een toepassing van de kettingregel. Misschien kom je eruit door f om te schrijven tot f(x) = 2 * ln(x)^(-3).
Je past de kettingregel dus niet goed toe.quote:k(x) = 2 * ln (x) ^ -3
u=ln(x) u'=1/x
y=2u^-3 y'=-6u^-4
k'(x) = -6 / ( x * -6u^4 )
ja sorry dat was ik vergeten, dat kreeg ik er op papier ook uit.quote:Op maandag 3 april 2006 18:09 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je past de kettingregel dus niet goed toe.
f(x) = 2 * ln(x)^(-3).
u = ln(x)
df/dx = (kettingregel)
df/du * du/dx = (f differentieren naar u, ofwel d(2*u^(-3))/du; u differentieren naar x, ofwel d(lnx)/dx)
-6u^-4 * 1/x = (u weer invullen)
-6*ln(x)^-4 * 1/x = (uitwerken)
-6 / (x*ln(x)^4)
Zo je hebt me net ook uit de branding geholpen..quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:27 schreef Metalmeis het volgende:
Binomcdf(100, 0.2, 15) = 0,128505etc...
Dit is groter dan alpha 0,05 --> H0 mag niet verworpen worden.
(Klopt ie nu voor jouw idee?)
Dit wou ik net bij je andere topic plaatsen, maar toen was er ineens een slotje geplaatst.![]()
Nee, want het gaat bij normalcdf altijd om een linker- en rechtergrens (absolute getallen, dus geen percentages), een standaarddeviatie en een gemiddelde. Die standaarddeviatie heb je sowieso niet, dus met normalcdf schiet je niks op.quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:59 schreef 2Mini het volgende:
Nee hij klopt niet denk ik
volgensmij moet het iets zijn als:
15 mensen van de 100, is 15%
normalcdf(-10^99, 0.15, 0.2, ?)
Waarom zoek ik het altijd moeilijker op?quote:Op dinsdag 4 april 2006 01:04 schreef Metalmeis het volgende:
[..]
Nee, want het gaat bij normalcdf altijd om een linker- en rechtergrens (absolute getallen, dus geen percentages), een standaarddeviatie en een gemiddelde. Die standaarddeviatie heb je sowieso niet, dus met normalcdf schiet je niks op.![]()
"Lissajousfiguren ontstaan door een horizontale beweging te combineren met een verticale beweging." Staat in mijn wiskundeboek.quote:Op dinsdag 4 april 2006 01:05 schreef 2Mini het volgende:
Wie is er nog wakker en kan me snel in Jip en Janneke taal uitleggen hoe Lisajous figuren gaan?
100 is vrij groot, dus de fractie koffiedrinkers is bij benadering normaal verdeeld (mu=10; var = 0.2(1-0.2)/100quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:23 schreef casper23 het volgende:
Koffiefabrikant Douwe Egberts beweert dat 20% van nederland zijn koffie drinkt. De concurrent zegt dat het minder is dan 20% en laat het onderzoeken onder 100 personen. Hieruit blijkt dat slechts 15 personen Douwe Egberts drinken.
Onderzoek met een toets of dit een significant resultaat is. Neem a (alpha) = 0,05
Tot nu toe antwoord:
H0 = 20 %
H1 < 20 %
normalcdf(.........) .Het is wel / niet significant...
Ik ben nog wakkerquote:Op dinsdag 4 april 2006 01:05 schreef 2Mini het volgende:
Wie is er nog wakker en kan me snel in Jip en Janneke taal uitleggen hoe Lisajous figuren gaan?
KUT Had je dat niet eerder kunnen uitleggen... deze opdracht heb ik nu overgeslagen op mijn tentamenquote:Op dinsdag 4 april 2006 08:11 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
100 is vrij groot, dus de fractie koffiedrinkers is bij benadering normaal verdeeld (mu=10; var = 0.2(1-0.2)/100
H0: mu>= 20%; H1: mu<20%
TS: Z = (F-0.2)/wortel(0.2(1-0.2)/100)
RR: waarden waarvoor geldt value<-z0.05=-1.645
VAL: (15/100-0.2)/wortel(0.2(1-0.2)/100) = -1.25
Conclusie: H0 wordt niet werworpen, omdat VAL niet in RR ligt.
toen was ik al bijna klaar..quote:Op dinsdag 4 april 2006 09:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben nog wakker
"Normale grafieken" zijn in de vorm y=y(x), dus je ene coordinaat hangt van de andere af. Lissajous figuren zijn grafieken, waar x en y van een parameter t afhangen. Dit zorgt ervoor dat x en y beide "dubbele antwoorden" kunnen krijgen; dat lukt je bij een grafiek y=y(x) niet. y kan hier dan wel 2 verschillende antwoorden hebben bij een gegeven x, maar x kan niet 2 verschillende y antwoorden geven.
Je kunt ze soms ook inmekaar over schrijven: y=x2 is hetzelfde als (x(t),y(t) ) = ( t,t2 ).
- Goed leren wanneer je wel en niet dingen moet drogen, aftikken, etcquote:Ik heb morgen een Scheikunde titratie practicum.
Kan iemand mij handige dingen en tips vertellen?
Dat zijn die standaard dingen..quote:Op woensdag 5 april 2006 16:44 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
- Goed leren wanneer je wel en niet dingen moet drogen, aftikken, etc
- Kraantje van de buret aandrukken als je eraan draait (dingen op mijn oude school lekten anders)
- De titratie zelf tenminste 2 of 3x herhalen, afhankelijk van hoe goed het de eerste keer lukt
Ik moest een keer zwavelzuur met mijn mond titreren, dat deed ik iets te enthousiastquote:Op woensdag 5 april 2006 16:26 schreef 2Mini het volgende:
Ik heb morgen een Scheikunde titratie practicum.
Kan iemand mij handige dingen en tips vertellen?
Als je met de mond pipeteert, zorg dan dat je pipet/buret diep genoeg in de vloeistof zit. Heb ooit ontstopper (bijtende soda, NaOH) opgezogen uit een klein bekertje. Smalle rechte buret, nogal dikke vloeistof, je kan/moet dus redelijk hard zuigen. Op het moment dat je beker leeg is en je lucht zit op te zuigen komt het heel wat sneller omhoog.quote:Op woensdag 5 april 2006 20:36 schreef SNArky het volgende:
[..]
Ik moest een keer zwavelzuur met mijn mond titreren, dat deed ik iets te enthousiast...
Ja, het is zuuuuur.
ach ja, 't is lang geleden.quote:Op woensdag 5 april 2006 21:13 schreef 2Mini het volgende:
buret, is zon lang ding met een kraan.
pipet zijn die kut zuig dingen.. hekel aan.. vooral als je amoniak moet gaan pippeteren!
Natronloog is een oplossing van Na+(aq) en OH-(aq). In de reactie zul je ze dus los moeten vermelden aan de linkerkant. Vervolgens kun je Na+ links en rechts wegstrepen, zodat je die niet hoeft te vermelden. Je krijgt dan inderdaad je tweede reacties (je was alleen vergeten de lading van het hydroxide-ion te vermelden).quote:Op woensdag 5 april 2006 23:53 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:
Is de reactievergelijking van fosforzuur en natronloog dit:
H3PO4 + 3NaOH ? 3H2O + 3Na+ + PO43-
Of doet de Na en zo niet mee
Dat het zo iets wordt (tribune ionen)
H3PO4 + 3OH --> 3H2O + PO43-
Afhankelijk van de hoeveelheid NaOH krijg je volgende vergelijkingen:quote:Op woensdag 5 april 2006 23:53 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:
Is de reactievergelijking van fosforzuur en natronloog dit:
H3PO4 + 3NaOH ? 3H2O + 3Na+ + PO43-
Of doet de Na en zo niet mee
Dat het zo iets wordt (tribune ionen)
H3PO4 + 3OH --> 3H2O + PO43-
Klopt dit wel want Na doet toch niet mee???quote:Op donderdag 6 april 2006 00:06 schreef Doderok het volgende:
[..]
Afhankelijk van de hoeveelheid NaOH krijg je volgende vergelijkingen:
H3PO4 + 3 NaOH ------> 3 H2O + Na3PO4
H3PO4 + 2 NaOH ------> 2 H2O + Na2HPO4
H3PO4 + NaOH ------> H2O + NaH2PO4
Al weet ik niet wat m'n tegenwoordig als antwoord verwacht. Maar hier vind je een ingevuld examen van bellarmine college (department of chemistry & physics, chem 116 introductory chemistry i - section c, second midterm exam)
WordDocument
Ik heb zo een proef gedaanquote:Op donderdag 6 april 2006 10:58 schreef teigan het volgende:
ik denk ook dat het het laatste is...
Bijna alle natriumzouten zijn goed oplosbaar nl., kijk maar in je binas
ja tuurlijkquote:Op vrijdag 7 april 2006 16:52 schreef -J-D- het volgende:
beide kanten met x vermenigvuldigen levert op:
x^2 + 4 = 5x
en dan
x^2 -5x + 4 = 0
(x-1)(x-4)=0
x=1 of x = 4
Op Wikipedia staat een algemene beschrijving. Maar de uiteindelijke implementatie hangt af van de taal die je gebruikt; MS Visual Studio .NET is een verzamelnaam voor enkele verschillende pakketten.quote:kent iemand een goede nl/en site over klassen gebruiken, defineren, overerving etc..?
Ik neem even aan dat je de definitie van continuïteit kent. Continuïteit in 0 is eenvoudig aan te tonen:quote:f(x)=0 als x=0
f(x)=x als x element is uit Q* (of Q, ik weet niet meer).
Nee ik begrijp er inderdaad ook helemaal niks vanquote:Op donderdag 6 april 2006 16:10 schreef GlowMouse het volgende:
Uit je notatie krijg ik het idee dat je het echt niet snapt. Het staat er overal erg warrig, en je neemt ergens zomaar aan dat de molariteit van het oxoniumion gelijk is aan de molariteit van fosforzuur.
Vervolgens denk je het aantal gram fosforzuur te hebben berekend, en bedenk je dat je dat nog om moet rekenen naar grammen fosforzuur.
Verder vermeld je dat het over evenwichten gaat, terwijl je bij de berekening van een volledige reactie uitgaat.
Om het voor de lezer enigszins leesbaar te maken, denk ik dat je beter ook kunt vermelden welke gegevens je hebt, en wat je daaruit probeert te berekenen. Voor de leesbaarheid zou het gebruik van sub- en superscript ook veel uitmaken.
Daar kom ik even op terug, aangezien de functie op irrationale getallen is gedefinieerd. Elke breuk kun je willekeurig dicht door een andere breuk laten benaderen, maar dan zullen er altijd irrationale getallen tussenzitten (rationale en irrationale getallen vormen allebei een 'dense' deelverzameling van de reële getallen). Met andere woorden, voor iedere c in IR, c!=0 bestaat er een ε > 0 waarvoor geldt dat in een delta-omgeving van c zal altijd een irrationaal getal zit waarbij de functiewaarde meer dan ε afwijkt van de functiewaarde in c. De functie is daarom niet continu.quote:Elk willekeurig getal (en dus ook een breuk) kun je volgens mij altijd willekeurig dicht door een andere breuk laten benaderen, dus Q zal het niet zijn.
Deze uitleg is vrij uitgebreid. Maar als je het echt goed wilt leren, kun je niet om een (e-)book en ervaring heen.quote:sorry het is visual basic dot net..
Van breuk naar decimaal getal lukt vaak wel, maar andersom alleen als het ook als breuk ingevoerd was. Vul je 1 a/b/c 2 in en druk je op '=', kun je via de a/b/c knop vaak wel switchen. Vul je 0.5 in lukt dat niet.quote:Schijnt toch te kunnen...
Natuurlijk heb je al op de betreffende Wikipedia-pagina gekeken, en dan met name naar de verwijzing naar het "uitgebreid Euclidisch algoritme"...quote:Op maandag 10 april 2006 20:54 schreef the_jasper het volgende:
ik moet laten zien hoe een programma een rsa code decoderert (publieke sleutel encryptie)
(...)
Iig een duwtje in de goede richting plz?
1 2 3 4 5 6 7 8 | 299^2 = 89401, but 89401 mod 355 is 296. (296 = 299^2 mod 355) 296^2 = 87616, but 87616 mod 355 is 286. (286 = 299^4 mod 355) 286^2 = 81796, but 81796 mod 355 is 146. (146 = 299^8 mod 355) 146^2 = 21316, but 21316 mod 355 is 16. ( 16 = 299^16 mod 355) 16^2 = 256, and 256 mod 355 is 256. (256 = 299^32 mod 355) 256^2 = 65536, but 65536 mod 355 is 216. (216 = 299^64 mod 355) 216^2 = 46656, but 46656 mod 355 is 151. (151 = 299^128 mod 355) |
1 2 3 | 286 x 146 = 41756, but 41756 mod 355 is 221. 221 x 299 = 66079, but 66079 mod 355 is 49. |
Ja, dat snapt hij ook, maar hij wil die rare afkortingen weten.quote:Op dinsdag 11 april 2006 11:58 schreef Mangoworks2002 het volgende:
Dit is het antwoord op je vraag RealRico:
U is de spanning of het potentiaalverschil in V (volt) is, I de stroom in A (ampère) en R de weerstand in Ω (ohm) .
De jongens uit mijn klas moeten een soort enceclopedy maken over electro.quote:Op dinsdag 11 april 2006 11:59 schreef MrBean het volgende:
[..]
Ja, dat snapt hij ook, maar hij wil die rare afkortingen weten.
Wat moet je daarmee Rico? Als je het principe snapt is het toch goed.
hoofdletter V is een eenheid, in de formule staan enkel grootheden. U is de grootheid van V.quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:05 schreef nerd4sale het volgende:
Misschien een U omdat de V al op was (voor snelheid, v).
Of misschien werden in de tijd dat de spanning ontdekt werd alle wetenschappelijke werken nog in het Latijn geschreven? Het Latijn gebruikt dezelfde letter voor V en U.
Ik heb trouwens ook een beetje mijn twijfels over Influence.
Dan houden we het op:quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:10 schreef Nekto het volgende:
Ja, sommige afkortingen kun je wel op het Latijn terugvoeren, v voor v[elocitas], en de onbekende in de wiskunde x komt echter via het Spaans uit het Arabisch, van het woord sjaj (dat ding/iets betekent), uit de tijd dat de x nog als 'sj' werd uitgesproken in het Spaans (Denk aan Don Quixote). Dus het zijn vaak wel (ad-hoc) afkortingen, maar er is ook vaak genoeg niet zo’n direct verband (alhoewel die R weleens als afkorting gekozen zou kunnen zijn).
Verder zijn letters vaak genoeg ‘op’ in Natuurkunde, zoveel letters zijn er immers niet.
En dan heb je nog het verschil tussen cursief en rechtop, een verschil dat het verschil maakt tussen V en V. Grootheden staan meestal cursief, eenheden rechtop. (F=m•a), maar F is Farad. Alhoewel je hier ook met vectoren en vette letters kunt werken. Enfin. De F wordt hoe dan ook als grootheid en eenheid gebruikt.)quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:08 schreef rezjeh het volgende:
[..]
hoofdletter V is een eenheid, in de formule staan enkel grootheden. U is de grootheid van V.
Misschien Utter-nonsense = Rambling * Ill-informed?quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:10 schreef Mangoworks2002 het volgende:
Misschien Usage?
Usage = Resistance * Influence?
Maar, bij http://en.wikipedia.org/wiki/Ohm's_law staat dat ook U en E gebruikt worden.quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:15 schreef Mangoworks2002 het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_resistance
formule is V=R*I
opgelost..
Van regel 3 naar 4 vergeet je van de -3q +3q te maken en omgekeerd, waardoor je op 2p - 3q uitkomt, terwijl het volgens mij 2p + 3q is.quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:20 schreef I-1 het volgende:
Hoi ,
is dit goed wat ik hier doe?
-(-2p - 3q - (-2p - 3q - (-2p -3q) -2p - 3q ) -2p - 3q) =
-(-2p - 3q - (-2p - 3q + 2p + 3q -2p - 3q ) -2p - 3q) =
-(-2p - 3q + 2p + 3q - 2p - 3q + 2p + 3q -2p - 3q) =
2p - 3q + 2p + 3q - 2p - 3q + 2p + 3q -2p - 3q = 2p - 3q
Ja, maar ik zou dan dit doen:quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:49 schreef I-1 het volgende:
Hoi,
Dus dit is em:
-(-2p - 3q - (-2p - 3q - (-2p -3q) -2p - 3q ) -2p - 3q) =
-(-2p - 3q - (-2p - 3q + 2p + 3q -2p - 3q ) -2p - 3q) =
-(-2p - 3q + 2p + 3q - 2p - 3q + 2p + 3q -2p - 3q) =
2p + 3q - 2p - 3q + 2p + 3q - 2p - 3q + 2p + 3q = 2p + 3q
Nee, want spanning wordt niet verbruikt. Het vermogen is een maat voor gebruik.quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:10 schreef Mangoworks2002 het volgende:
Misschien Usage?
Usage = Resistance * Influence?
en die betekenen in deze allemaal hetzelfde.quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:18 schreef Nekto het volgende:
[..]
Maar, bij http://en.wikipedia.org/wiki/Ohm's_law staat dat ook U en E gebruikt worden.
5 naar de andere kant:quote:Op dinsdag 11 april 2006 17:36 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Hoe los ik deze vergelijking op?
5-2^(x+1) > 4+1/2
Je bedoelt b.v. voor x = 10 dat je wilt hebben:quote:Op dinsdag 11 april 2006 21:02 schreef DaFan het volgende:
Vraag van een student, maar ik heb geen wiskunde meer en wil het toch graag weten. Hoop dat iemand hier kan helpen
Ik heb een willekeurige formule waarin x het niveau van iets aangeeft.
Nu wil ik in een keer uitrekenen hoeveel de som is van het huidige niveau (x dus) en alle voorgaande niveau's tot 1.
Ik ben bekend met Sigma, waarin i = 1 en k = x.
Maar hoe reken je dat, ouderwets op papier, ook alweer uit? (Waarbij x variabel moet kunnen zijn zonder de lengte van de formule aan te passen!)
Eventueel:
Wie weet hoe je dat in Excel voor elkaar kan krijgen?
1 2 | 10 + 9 + 8 + 7 + 6 + 5 + 4 + 3 + 2 + 1 |
Voor zover vast bedankt, maar zeg de formule voor y isquote:Op dinsdag 11 april 2006 21:40 schreef Nekto het volgende:
[..]
In het algemeen is de formule dus: x * (x + 1) / 2, ofwel 1/2x^2 + 1/2x. Of (x^2 + x)/2. Wat jij wilt.
1 |
De uitkomst van een formule, zoals altijd. Of hoe jij wilt, f(x).quote:Op dinsdag 11 april 2006 21:50 schreef Nekto het volgende:
Hoe kom je nu aan y? Wat stelt y voor?
1 |
1 2 3 4 5 6 7 | ---- \ ) f(k) / ---- k=1 |
Ja had het denk ik wat beter moeten toelichten. Dan duik ik maar weer eens in Excel.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:02 schreef Nekto het volgende:
Ah, nee, dat is lastiger, ik dacht dat je simpelweg wilde optellen. Maar wat jij wilt is dus:
[ code verwijderd ]
En daar is niet zo een twee drie een algemene formule voor te geven, eigenlijk alleen als f(x) een lineaire afbeelding is. (d.w.z. f(a) + f(b) = f(a+b)) en je kunt makkelijk zien dat dat hier niet het geval is, dus je zult inderdaad met Excel iets moeten bedenken, maar Excel ken ik niet.
Als het kan ook even met de uitleg erbij ...quote:3(2p – 3q – 4) =
quote:3(2p – 3q – 4) =
3 x 2p = 6p
3 x 3q = 9q
3 x 4 = 12
6p - 9q - 12 =
Behalve dat het middelste deel je denkstapjes aangeeft en dus ongelijk is aan wat er boven- en onderaan staat (het =-teken hoort er dus niet), geldt inderdaad dat 3(2p – 3q – 4) = 6p - 9q - 12. Maar wat is verder de bedoeling?quote:3(2p – 3q – 4) =
3 x 2p = 6p
3 x 3q = 9q
3 x 4 = 12
6p - 9q - 12 =
Waar staat dat de vergelijking gelijk moet zijn aan 0?quote:6p - 9q = 12
Ja goed punt. Maar als je een vergelijking gaat oplossen is eerst gelijkstellen aan nul wel zo makkelijk.quote:Op woensdag 12 april 2006 13:12 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Waar staat dat de vergelijking gelijk moet zijn aan 0?
Je zegt nu eigenlijk: 3(2+5) = 6+15, dus 6=15.
Ja, dat is een vereenvoudiging, maar, wees duidelijk wat je wilt doen. Vraag b.v.: Hoe vereenvoudig ik dit? Nu denken mensen dat er een bepaalde ‘p’ en ‘q’ gevonden moet worden zodat het klopt.quote:Op woensdag 12 april 2006 14:23 schreef I-1 het volgende:
Hoi,
volgens mij is dit gewoon het antwoord en ik denk veel te moeilijk
2.14-c
3(2p – 3q – 4) =
3 ∙ 2p + (3) ∙ -3q + (3) ∙ -4 = 6p - 9q -12
behalve natuurlijk als er een snellere manier wordt gevonden om p en q uit n te halen. (eenerzijds quantum computers anderszijds een nieuw algorithme). Daarom wordt rsa ook afgeraden voor langetermeinsgeheimenquote:Op woensdag 12 april 2006 22:50 schreef HenryHill het volgende:
Waarom RSA werkt:
In grote lijnen is het voordeel van RSA dat het werkt met concepten als een publieke en een geheime sleutel, waarbij A het bericht specifiek voor jou kan encrypten met zijn geheime sleutel en jouw publieke sleutel, en dus alleen jij het kan decrypten met jouw geheime sleutel en zijn publieke sleutel. Er is dus geen uitwisseling van keys nodig (wat bijvoorbeeld bij DES of 3DES wel het geval is).
Dan waarom het werkt: in het algemeen is geen enkele encryptiemethode veilig (als je er maar genoeg rekenkracht tegenaan gooit dan is het brute-force wel te kraken), maar het kan wel unfeasible zijn (dwz zeer lastig cq. praktisch onmogelijk om te kraken). RSA is unfeasible door het gebruik van de modulo, die ervoor zorgt dat de formule zich als een zogenaamde 'trap-door'-functie gedraagt: als je de invoerwaarden (publieke en geheime sleutel) kent, dan is het een eitje om het bericht te decoderen, maar als je de publieke sleutel niet kent, dan zorgt de modulo ervoor dat elk getal wat de geheime sleutel kan zijn, een even grote kans heeft om de juiste te zijn. Ergo: er zit niets anders op dan alle mogelijke geheime sleutels uit te proberen om te hopen de juiste tegen te komen. En dat is unfeasible.
thanxquote:Op woensdag 12 april 2006 23:32 schreef thabit het volgende:
Een ander ingredient is de kleine stelling van Fermat. Zij p een priemgetal, en a een geheel getal niet deelbaar door p. Dan is a^(p-1) = 1 mod p.
Als nu b niet deelbaar is door p, dan is dus b^(ed) = b^(1+k(p-1)(q-1)) = b * b^((p-1)(q-1)k) = b * 1^((q-1)k) = b mod p.
Evenzo b^(ed) = b mod q, mits b niet deelbaar is door q.
De grap is dat dit ook nog geldt als b wel deelbaar is door p of q. Er staat dan immers gewoon 0 = 0 mod p (resp q).
Een ander ingredient is nu de Chinese Reststelling, die ik hier in versimpelde vorm zal geven. Als x=y mod p en x=y mod q, waarbij p en q verschillende priemgetallen zijn, dan is x=y mod pq. Dit is zo omdat x-y deelbaar is door zowel p als q en we eenduidige ontbinding in priemfactoren hebben, dus x-y deelbaar door pq.
Combineer je deze twee ingredienten, dan zie je b^(de)=b mod n.
Eerst de formule zelf wat vereenvoudigen, dan de som opschrijven, vervolgens zoveel mogelijk buiten de som schrijven, en vervolgens de formule voor de meetkundige rij toepassen:quote:Op dinsdag 11 april 2006 21:49 schreef DaFan het volgende:
[..]
Voor zover vast bedankt, maar zeg de formule voor y is
[ 60*(1-1,5^x)/(1-1,5) ]
Is de hele formule dan x is jouw voorbeeld?
Die laatste is dan de algemene formule?quote:Op donderdag 13 april 2006 00:18 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Eerst de formule zelf wat vereenvoudigen, dan de som opschrijven, vervolgens zoveel mogelijk buiten de som schrijven, en vervolgens de formule voor de meetkundige rij toepassen:
60*(1-1,5^i)/(1-1,5) = -2*(60 - 60*1,5^i)
som(i = 1 t/m x) (60 - 60*1,5^i) / -0.5 =
-2 * som(i = 1 t/m x) (60 - 60*1,5^i) =
-2 * (60x - som(i = 1 t/m x) (60*1,5^i)) =
-2 * (60x - 60*som(i = 1 t/m x) (1,5^i)) =
-2 * (60x - 120*(1,5^(x+1) - 1,5) =
240*1,5^(x+1) - 120x - 360
Alles waar een =-teken tussenstaat is hetzelfde. Onhandig trouwens van me om bij de factor -2 de distributiviteitswet niet direct toe te passen.quote:Die laatste is dan de algemene formule?
Ja die wet hou je maar ff voor je, ik ben al blijquote:Op donderdag 13 april 2006 00:30 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Alles waar een =-teken tussenstaat is hetzelfde. Onhandig trouwens van me om bij de factor -2 de distributiviteitswet niet direct toe te passen.
Je vertelt me niks nieuws en inhoudelijk reageer je niet op mijn reactie. Het antwoord is dus nee.quote:Op donderdag 13 april 2006 14:07 schreef Tomhoog het volgende:
werd mij net verteld op het forum.
Kan je me nu verder helpen
Oefenen is het advies. Van het lezen van het antwoord leer je niet.quote:Misschien omdat ik scheikunde niet goed kan
quote:en hoe moet ik erop reageren. Door te zeggen dat je gelijk hebt en dat ik weer een 'standaartsommetje' heb volgens jou. Dit is de eerste keer in me leven dat ik titreer en jij zegt dat ik gelijk alles moet weten..
stel je niet aan man
Wijnsteenzuur of HACl, dat is nogal een verschil.quote:maar ik zal proberen de vergelijking te maken zoals jij zegt.
hoewel het blijkbaar nutteloos is als het wijnsteenzuur is
Sk is geen wi voor mijquote:Op donderdag 13 april 2006 14:20 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Oefenen is het advies. Van het lezen van het antwoord leer je niet.
[..]
wijn getitreerd = dus onbekend opzich 10 ml in een erlenmeyerquote:Titratie of niet, het opstellen van een reactievergelijking is toch niet zo moeilijk? Vervolgens moet je nog even weten welke gegevens je door titratie verkregen hebt (wat heb je gemeten? welke waarde heb je gemeten?), en je krijgt weer een standaardopgave.
Zolang je niet vermeldt welke stoffen er allemaal aanwezig zijn en welke gegevens je precies hebt gemeten, een zinnig antwoord niet gegeven kan worden.
[..]
dat bedoelde ik dus dat als het wijnsteenzuur is dat het heel wat anders isquote:Wijnsteenzuur of HACl, dat is nogal een verschil.
quote:[H3O+] x [OH-] = Kw?
nu zou ik nog niet snappen wat ik voor die H3O en OH- zou moeten invullen
H30 = gelijk aan Kz =... opzoeken
OH- = 4.56?
dan heb je de Kw
-log Kw = pKw
pKw = pH + pOH
pH wil je weten dus pOH moet je ook weten dus pOH = -LOG ([OH-])
moet je weer 4,56 gebruiken?
dan heb je dus de pH berekend?
---
dus eigenlijk wil je alleen de OH- weten
-log([H3O+]) + -log([OH-]) = 14,0
pH + pOH = 14,0
bij 9,12 ml had die het equivalentiepunt bereikt.
Als in: Voltage is het aantal kabouters en Ampére is de grootte van de rugzakjes?quote:Op donderdag 13 april 2006 16:29 schreef 2Mini het volgende:
Wie heeft ooit elektriciteit bij natuurkunde gekregen met het verhaal van de kabouters en rugzakjes met boterhammen?
Mijn natuurkunde leeraar wilt het niet uitleggen, hij zegt dat het kinderachtig is
Ja, dat deed mijn natuurkundeleraar ook, toen er nog mensen waren die het na drie keer op een andere manier uitleggen nog niet snapten.quote:Op donderdag 13 april 2006 16:29 schreef 2Mini het volgende:
Wie heeft ooit elektriciteit bij natuurkunde gekregen met het verhaal van de kabouters en rugzakjes met boterhammen?
quote:Op donderdag 13 april 2006 16:34 schreef DaFan het volgende:
[..]
Als in: Voltage is het aantal kabouters en Ampére is de grootte van de rugzakjes?
Die van mij deed het met lege en volle railwagonsquote:Op donderdag 13 april 2006 16:29 schreef 2Mini het volgende:
Mijn natuurkunde leeraar wilt het niet uitleggen, hij zegt dat het kinderachtig is
Hierboven heb ik je vorige post herschreven zodat het er duidelijker staat. Zonder duidelijke formulering en eenheden heb je zelf ook geen idee wat je aan het doen bent. Tevens heb ik een scheiding aangebracht met ~~~~~~ om aan te geven vanaf waar het fout gaat. Je gaat namelijk uit van een sterk zuur. Je enige conclusie die je tot nu toe mag trekken, is dat er 0,912 mmol H+ is gereageerd. Dus aanwezig is (0,912/6=)0,152mmol wijnsteenzuur (omdat er per molecuul wijnsteenzuur 6 waterstofatomen zitten).quote:Ik probeer de pH van wijn te bepalen met behulp van een titratie. De titratie hebt ik uitgevoerd door 10mL wijn in een erlenmeyer te titreren met 9,12mL 0.1M natronloog. Ik heb daarbij de indicator ... gebruikt, die een omslagpunt liet zien bij ...
9,12 mL*0,1=0,912 mmol OH-
~~~~~
[H+]=0,912mmol/10mL = 0,912 mol / 10L = 0,0912 mol/L.
pH= - log 0,0912
pH=1,040
Waarschijnlijk hetzelfde als "null" (oftewel: geen waarde). O.a. de taal Delphi gebruikt voor pointers die nergens naar toewijzen het keyword "nil".quote:Op vrijdag 14 april 2006 20:45 schreef whosvegas het volgende:
Ben bezig met abstracte datatypen en kom steeds de uitdrukking nil tegen, wat betekend nil
Zo'n idee had ik al, maar waarom wordt er dan niet gewoon null gebruikt, zodat je het gelijk begrijpt.quote:Op vrijdag 14 april 2006 20:52 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Waarschijnlijk hetzelfde als "null" (oftewel: geen waarde). O.a. de taal Delphi gebruikt voor pointers die nergens naar toewijzen het keyword "nil".
Wij kregen zo'n soort uitleg met treintjes en wagonnetjesquote:Op donderdag 13 april 2006 16:48 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Het is niet te hopen dat je een natuurkundeleraar hebt die het zo gaat vertellen.
In principe is het best een goed grafisch verhaal voor de mensen die zo'n plaat voor hun kop hebben dat ze het na 6x uitleggen niet begrijpen.quote:Op vrijdag 14 april 2006 21:49 schreef Agiath het volgende:
[..]
Wij kregen zo'n soort uitleg met treintjes en wagonnetjes
Ik denk dat je het beter kunt uitleggen aan de hand van de wetten van Kirchhoff. Het verschil tussen spanning en stroom is dan direct duidelijk. Helaas is er veel natuurkunde op de middelbare school geschrapt.quote:In principe is het best een goed grafisch verhaal voor de mensen die zo'n plaat voor hun kop hebben dat ze het na 6x uitleggen niet begrijpen.
Sommige mensen spreken "null" ook uit als "nil", zodat je het verschil kan horen tussen het getal "0" en het keyword "null".quote:Op vrijdag 14 april 2006 21:47 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Zo'n idee had ik al, maar waarom wordt er dan niet gewoon null gebruikt, zodat je het gelijk begrijpt.![]()
Goed, deze vraag vervaltquote:Op zaterdag 15 april 2006 15:19 schreef Quinazoline het volgende:
En als ik de dubbele integraal van 0 tot 2 en van 0 tot 4 van (x2 + y2) dx dy moet uitrekenen, gaat er ook al iets mis.
Ik doe netjes eerst de binnenste: dat wordt 1/3 x3 dus 64/3
Vervolgens de integraal van 0 tot 2 64/3 dy wordt dus 64/3 y --> 128/3 als antwoord. Maar nee hoor: nu moet het weer 160/3 zijn als antwoord. WAAR gaat het mis??
Tevens een schopje voor mijn vorige vragen
Ah, er gaat me een lichtje branden, maar ik moet het even nazoeken.quote:Op zaterdag 15 april 2006 15:30 schreef Quinazoline het volgende:
Nee, ik heb bij ide eerste dus niet zitten schuiven. Tis ook gewoon een enkele integraal, van het punt (-1,5) naar het punt (4,3) en achter het integraalteken staan dan 3z2 dx + 6xz dz.
Het is wel gegeven dat de formule exact is.
Dit lijkt eerder op een lijnintegraal, dan moet je een pad kiezen om over te integreren.quote:Op zaterdag 15 april 2006 13:57 schreef Quinazoline het volgende:
Ik moet de integraal van (-1,5) tot (4,3) (3z^2 dx + 6xz dz) evaluaten. Ik heb dat gedaan door de primitieve van 3z^2 dx naar x te nemen (wordt 3z^2 x) en die van 6xz naar z te nemen (ook 3z^2 x) en dan die punten in te vullen. Ik kom alleen niet op de 183 van het antwoord uit. Wat doe ik fout?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
Zo'n integraal van u(x,z)dx + v(x,z)dz heet exact als er een functie F(x,z) bestaat waarvoor geldt dat dF/dx = u(x,z) en dF/dz = v(x,z). Op R2 kun je dit checken door te verifieren dat du/dz = dv/dx. In dat geval is de waarde van de intergraal onafhankelijk van het gekozen pad. Is de integraal niet exact, dan maakt de keuze van het pad nog uit.quote:Op zaterdag 15 april 2006 13:57 schreef Quinazoline het volgende:
Ik moet de integraal van (-1,5) tot (4,3) (3z^2 dx + 6xz dz) evaluaten. Ik heb dat gedaan door de primitieve van 3z^2 dx naar x te nemen (wordt 3z^2 x) en die van 6xz naar z te nemen (ook 3z^2 x) en dan die punten in te vullen. Ik kom alleen niet op de 183 van het antwoord uit. Wat doe ik fout?
dV = (dV/dr) dr + (dV/dh) dhquote:Op zaterdag 15 april 2006 23:52 schreef achtbaan het volgende:
en dan..?
wat moet je doen als twee variabelen veranderen..wat wordt de nieuwe volume?
Daar heb ik idd nog niet eens aan gedachtquote:Op zaterdag 15 april 2006 23:27 schreef thabit het volgende:
Gewoon lineaire combinaties nemen, Haushofer.
De formule is bedoeld voor kleine stapjes, dan geeft het een goede benadering. In het geval van een cirkel kun je al eenvoudig laten zien dat het niet klopt. Laat de straal bijvoorbeeld veranderen van 5 naar 8. Er geldt: dA = dA/dr * dr = 2πr dr = 30π, terwijl het 39π zou moeten zijn. De oorzaak is dat je r als constante in de differentiaal invult, terwijl hij niet constant is. Het blijkt dat je r precies halverwege moet kiezen voor een nauwkeurige oplossing. Bij verandering van slechts de hoogte komt de hoogte niet meer voor in de differentiaal, zodat die verandering makkelijk is.quote:volgens mij jklopt het niet..?
Je bedoelt waarschijnlijk hoek SPR en hoek PSR.quote:antwoord: hoek PRS en hoek PSR zijn allebei omtrekshoeken van boog HR, de straal van beide cirkels is gelijk dus is hoek PRS gelijk aan hoek PSR.
Q, R en S liggen al op één cirkel van de gewenste grootte (per aanname). De omgeschreven cirkel van driehoek QRS heeft dus de gewenste grootte.quote:alleen c weet ik dus niet, help?
Inderdaad.quote:Op maandag 17 april 2006 20:49 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je bedoelt waarschijnlijk hoek SPR en hoek PSR.
tuurlijk, situatie spiegelen in lijn QR, bedankt, duidelijkquote:Q, R en S liggen al op één cirkel van de gewenste grootte (per aanname). De omgeschreven cirkel van driehoek QRS heeft dus de gewenste grootte.
Door congruentie aan te tonen tussen de driehoeken QRS en PQR ben je binnen. HZH is een congruentiegeval, en dat had je bij a en b al bewezen.
Waarom 'moet' dat zo zijn?quote:Dus ik tik in op mijn gr normalcdf(38,5.10^99.35,2.6,9)=0,316
Maar dat klopt niet, het moet zijn:
normalcdf(37,5.10^99.35,2.6,9)=0,3694
Wie kan mij uitleggen waarom dat zo is?
Dat moet omdat mijn antwoordenboekje dat bij deze en gelijkwaardige sommen zegt. Wiskundige notatie wil ik met plezier gebruiken maar ik weet niet hoe ik dat op de pc moet doen. Voor de duidelijkheid hier de som zoals hij in mijn boekje staat, hopelijk is het zo duidelijker.quote:Op dinsdag 18 april 2006 13:40 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Waarom 'moet' dat zo zijn?
Probeer trouwens wiskundige notatie te gebruiken, want je ziet nu al dat je punten en komma's door elkaar haalt etc.
Je hebt het over een normaal verdeelde som, maar om de som van wat gaat het dan? Welke discrete toevalsvariabelen zijn er?
continuïteitscorrectiequote:Op dinsdag 18 april 2006 13:32 schreef Djaser het volgende:
De volgende som is normaal verdeeld met discrete toevalsvariabele.
Gemiddelde: 35,2 Standaardafwijking: 6,9
Bereken X is groter of gelijk aan 38
Dus ik tik in op mijn gr normalcdf(38,5.10^99.35,2.6,9)=0,316
Maar dat klopt niet, het moet zijn:
normalcdf(37,5.10^99.35,2.6,9)=0,3694
Wie kan mij uitleggen waarom dat zo is?
niemandquote:Op maandag 17 april 2006 18:21 schreef JedaiNait het volgende:
Ik ben voor een opdracht voor het vak Dynamische Econometrie bezig met het volgende. Ik heb een dataset (met 55 jaarlijkse waarnemingen) die ik wil modelleren mbv een ARIMA(p,d,q) model. De data betreft de bierconsumptie per hoofd van de Nederlandse bevolking. Het modelleren doe ik met behulp van het programma Eviews.
Eerst heb ik de orde (d) van integratie bepaald (deze is 1) en nu wil ik de orde van de AR (p) en MA (q) componenten zien te vinden. De methode die ik hiervoor ken is die van Hannan Rissanen.
Deze methode werkt als volgt: Eerst regresseer ik AR processen van verschillende orde en vergelijk ik de Akaike Information Criteria (AIC) met elkaar.
in Eviews: LS Ddata AR(1) ... AR(15)
Van de regressie met de laagste waarde voor de AIC bewaar ik vervolgens de residuen en die gebruik ik om verschillende ARMA processen te schatten.
in Eviews: LS Ddata AR(1) ... AR(10) e(-1) ... e(-10)
Hier kijk ik naar de Schwartz Criterium (SC) en de regressie met de laafste SC geeft mij de orde van mijn ARIMA model.
Nu is het probleem dat ik als resultaat een ARIMA(7,1,8) model vind. Gezien het feit dat ik jaarlijkse data heb en ik geen enkele reden zie waarom er een soort van 7 jarige invloed zou zijn, heb ik het vermoeden dat ik iets verkeer doe. Iemand ervaringen met soortgelijke problemen? Mij vragen zijn dus:
1. voer ik de methode goed uit?
2. is een ARIMA(7,1,8) model 'economisch' verklaarbaar bij jaarlijkse waarnemingen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |