Nee, want spanning wordt niet verbruikt. Het vermogen is een maat voor gebruik.quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:10 schreef Mangoworks2002 het volgende:
Misschien Usage?
Usage = Resistance * Influence?
en die betekenen in deze allemaal hetzelfde.quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:18 schreef Nekto het volgende:
[..]
Maar, bij http://en.wikipedia.org/wiki/Ohm's_law staat dat ook U en E gebruikt worden.
5 naar de andere kant:quote:Op dinsdag 11 april 2006 17:36 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Hoe los ik deze vergelijking op?
5-2^(x+1) > 4+1/2
Je bedoelt b.v. voor x = 10 dat je wilt hebben:quote:Op dinsdag 11 april 2006 21:02 schreef DaFan het volgende:
Vraag van een student, maar ik heb geen wiskunde meer en wil het toch graag weten. Hoop dat iemand hier kan helpen
Ik heb een willekeurige formule waarin x het niveau van iets aangeeft.
Nu wil ik in een keer uitrekenen hoeveel de som is van het huidige niveau (x dus) en alle voorgaande niveau's tot 1.
Ik ben bekend met Sigma, waarin i = 1 en k = x.
Maar hoe reken je dat, ouderwets op papier, ook alweer uit? (Waarbij x variabel moet kunnen zijn zonder de lengte van de formule aan te passen!)
Eventueel:
Wie weet hoe je dat in Excel voor elkaar kan krijgen?
| 1 2 | 10 + 9 + 8 + 7 + 6 + 5 + 4 + 3 + 2 + 1 |
Voor zover vast bedankt, maar zeg de formule voor y isquote:Op dinsdag 11 april 2006 21:40 schreef Nekto het volgende:
[..]
In het algemeen is de formule dus: x * (x + 1) / 2, ofwel 1/2x^2 + 1/2x. Of (x^2 + x)/2. Wat jij wilt.
| 1 |
De uitkomst van een formule, zoals altijd. Of hoe jij wilt, f(x).quote:Op dinsdag 11 april 2006 21:50 schreef Nekto het volgende:
Hoe kom je nu aan y? Wat stelt y voor?
| 1 |
| 1 2 3 4 5 6 7 | ---- \ ) f(k) / ---- k=1 |
Ja had het denk ik wat beter moeten toelichten. Dan duik ik maar weer eens in Excel.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:02 schreef Nekto het volgende:
Ah, nee, dat is lastiger, ik dacht dat je simpelweg wilde optellen. Maar wat jij wilt is dus:
[ code verwijderd ]
En daar is niet zo een twee drie een algemene formule voor te geven, eigenlijk alleen als f(x) een lineaire afbeelding is. (d.w.z. f(a) + f(b) = f(a+b)) en je kunt makkelijk zien dat dat hier niet het geval is, dus je zult inderdaad met Excel iets moeten bedenken, maar Excel ken ik niet.
Als het kan ook even met de uitleg erbij ...quote:3(2p – 3q – 4) =
quote:3(2p – 3q – 4) =
3 x 2p = 6p
3 x 3q = 9q
3 x 4 = 12
6p - 9q - 12 =
Behalve dat het middelste deel je denkstapjes aangeeft en dus ongelijk is aan wat er boven- en onderaan staat (het =-teken hoort er dus niet), geldt inderdaad dat 3(2p – 3q – 4) = 6p - 9q - 12. Maar wat is verder de bedoeling?quote:3(2p – 3q – 4) =
3 x 2p = 6p
3 x 3q = 9q
3 x 4 = 12
6p - 9q - 12 =
Waar staat dat de vergelijking gelijk moet zijn aan 0?quote:6p - 9q = 12
Ja goed punt. Maar als je een vergelijking gaat oplossen is eerst gelijkstellen aan nul wel zo makkelijk.quote:Op woensdag 12 april 2006 13:12 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Waar staat dat de vergelijking gelijk moet zijn aan 0?
Je zegt nu eigenlijk: 3(2+5) = 6+15, dus 6=15.
Ja, dat is een vereenvoudiging, maar, wees duidelijk wat je wilt doen. Vraag b.v.: Hoe vereenvoudig ik dit? Nu denken mensen dat er een bepaalde ‘p’ en ‘q’ gevonden moet worden zodat het klopt.quote:Op woensdag 12 april 2006 14:23 schreef I-1 het volgende:
Hoi,
volgens mij is dit gewoon het antwoord en ik denk veel te moeilijk
2.14-c
3(2p – 3q – 4) =
3 ∙ 2p + (3) ∙ -3q + (3) ∙ -4 = 6p - 9q -12
behalve natuurlijk als er een snellere manier wordt gevonden om p en q uit n te halen. (eenerzijds quantum computers anderszijds een nieuw algorithme). Daarom wordt rsa ook afgeraden voor langetermeinsgeheimenquote:Op woensdag 12 april 2006 22:50 schreef HenryHill het volgende:
Waarom RSA werkt:
In grote lijnen is het voordeel van RSA dat het werkt met concepten als een publieke en een geheime sleutel, waarbij A het bericht specifiek voor jou kan encrypten met zijn geheime sleutel en jouw publieke sleutel, en dus alleen jij het kan decrypten met jouw geheime sleutel en zijn publieke sleutel. Er is dus geen uitwisseling van keys nodig (wat bijvoorbeeld bij DES of 3DES wel het geval is).
Dan waarom het werkt: in het algemeen is geen enkele encryptiemethode veilig (als je er maar genoeg rekenkracht tegenaan gooit dan is het brute-force wel te kraken), maar het kan wel unfeasible zijn (dwz zeer lastig cq. praktisch onmogelijk om te kraken). RSA is unfeasible door het gebruik van de modulo, die ervoor zorgt dat de formule zich als een zogenaamde 'trap-door'-functie gedraagt: als je de invoerwaarden (publieke en geheime sleutel) kent, dan is het een eitje om het bericht te decoderen, maar als je de publieke sleutel niet kent, dan zorgt de modulo ervoor dat elk getal wat de geheime sleutel kan zijn, een even grote kans heeft om de juiste te zijn. Ergo: er zit niets anders op dan alle mogelijke geheime sleutels uit te proberen om te hopen de juiste tegen te komen. En dat is unfeasible.
thanxquote:Op woensdag 12 april 2006 23:32 schreef thabit het volgende:
Een ander ingredient is de kleine stelling van Fermat. Zij p een priemgetal, en a een geheel getal niet deelbaar door p. Dan is a^(p-1) = 1 mod p.
Als nu b niet deelbaar is door p, dan is dus b^(ed) = b^(1+k(p-1)(q-1)) = b * b^((p-1)(q-1)k) = b * 1^((q-1)k) = b mod p.
Evenzo b^(ed) = b mod q, mits b niet deelbaar is door q.
De grap is dat dit ook nog geldt als b wel deelbaar is door p of q. Er staat dan immers gewoon 0 = 0 mod p (resp q).
Een ander ingredient is nu de Chinese Reststelling, die ik hier in versimpelde vorm zal geven. Als x=y mod p en x=y mod q, waarbij p en q verschillende priemgetallen zijn, dan is x=y mod pq. Dit is zo omdat x-y deelbaar is door zowel p als q en we eenduidige ontbinding in priemfactoren hebben, dus x-y deelbaar door pq.
Combineer je deze twee ingredienten, dan zie je b^(de)=b mod n.
Eerst de formule zelf wat vereenvoudigen, dan de som opschrijven, vervolgens zoveel mogelijk buiten de som schrijven, en vervolgens de formule voor de meetkundige rij toepassen:quote:Op dinsdag 11 april 2006 21:49 schreef DaFan het volgende:
[..]
Voor zover vast bedankt, maar zeg de formule voor y is
[ 60*(1-1,5^x)/(1-1,5) ]
Is de hele formule dan x is jouw voorbeeld?
Die laatste is dan de algemene formule?quote:Op donderdag 13 april 2006 00:18 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Eerst de formule zelf wat vereenvoudigen, dan de som opschrijven, vervolgens zoveel mogelijk buiten de som schrijven, en vervolgens de formule voor de meetkundige rij toepassen:
60*(1-1,5^i)/(1-1,5) = -2*(60 - 60*1,5^i)
som(i = 1 t/m x) (60 - 60*1,5^i) / -0.5 =
-2 * som(i = 1 t/m x) (60 - 60*1,5^i) =
-2 * (60x - som(i = 1 t/m x) (60*1,5^i)) =
-2 * (60x - 60*som(i = 1 t/m x) (1,5^i)) =
-2 * (60x - 120*(1,5^(x+1) - 1,5) =
240*1,5^(x+1) - 120x - 360
Alles waar een =-teken tussenstaat is hetzelfde. Onhandig trouwens van me om bij de factor -2 de distributiviteitswet niet direct toe te passen.quote:Die laatste is dan de algemene formule?
Ja die wet hou je maar ff voor je, ik ben al blijquote:Op donderdag 13 april 2006 00:30 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Alles waar een =-teken tussenstaat is hetzelfde. Onhandig trouwens van me om bij de factor -2 de distributiviteitswet niet direct toe te passen.
Je vertelt me niks nieuws en inhoudelijk reageer je niet op mijn reactie. Het antwoord is dus nee.quote:Op donderdag 13 april 2006 14:07 schreef Tomhoog het volgende:
werd mij net verteld op het forum.
Kan je me nu verder helpen
Oefenen is het advies. Van het lezen van het antwoord leer je niet.quote:Misschien omdat ik scheikunde niet goed kan
quote:en hoe moet ik erop reageren. Door te zeggen dat je gelijk hebt en dat ik weer een 'standaartsommetje' heb volgens jou. Dit is de eerste keer in me leven dat ik titreer en jij zegt dat ik gelijk alles moet weten..
stel je niet aan man
Wijnsteenzuur of HACl, dat is nogal een verschil.quote:maar ik zal proberen de vergelijking te maken zoals jij zegt.
hoewel het blijkbaar nutteloos is als het wijnsteenzuur is
Sk is geen wi voor mijquote:Op donderdag 13 april 2006 14:20 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Oefenen is het advies. Van het lezen van het antwoord leer je niet.
[..]
wijn getitreerd = dus onbekend opzich 10 ml in een erlenmeyerquote:Titratie of niet, het opstellen van een reactievergelijking is toch niet zo moeilijk? Vervolgens moet je nog even weten welke gegevens je door titratie verkregen hebt (wat heb je gemeten? welke waarde heb je gemeten?), en je krijgt weer een standaardopgave.
Zolang je niet vermeldt welke stoffen er allemaal aanwezig zijn en welke gegevens je precies hebt gemeten, een zinnig antwoord niet gegeven kan worden.
[..]
dat bedoelde ik dus dat als het wijnsteenzuur is dat het heel wat anders isquote:Wijnsteenzuur of HACl, dat is nogal een verschil.
quote:[H3O+] x [OH-] = Kw?
nu zou ik nog niet snappen wat ik voor die H3O en OH- zou moeten invullen
H30 = gelijk aan Kz =... opzoeken
OH- = 4.56?
dan heb je de Kw
-log Kw = pKw
pKw = pH + pOH
pH wil je weten dus pOH moet je ook weten dus pOH = -LOG ([OH-])
moet je weer 4,56 gebruiken?
dan heb je dus de pH berekend?
---
dus eigenlijk wil je alleen de OH- weten
-log([H3O+]) + -log([OH-]) = 14,0
pH + pOH = 14,0
bij 9,12 ml had die het equivalentiepunt bereikt.
Als in: Voltage is het aantal kabouters en Ampére is de grootte van de rugzakjes?quote:Op donderdag 13 april 2006 16:29 schreef 2Mini het volgende:
Wie heeft ooit elektriciteit bij natuurkunde gekregen met het verhaal van de kabouters en rugzakjes met boterhammen?
Mijn natuurkunde leeraar wilt het niet uitleggen, hij zegt dat het kinderachtig is
Ja, dat deed mijn natuurkundeleraar ook, toen er nog mensen waren die het na drie keer op een andere manier uitleggen nog niet snapten.quote:Op donderdag 13 april 2006 16:29 schreef 2Mini het volgende:
Wie heeft ooit elektriciteit bij natuurkunde gekregen met het verhaal van de kabouters en rugzakjes met boterhammen?
quote:Op donderdag 13 april 2006 16:34 schreef DaFan het volgende:
[..]
Als in: Voltage is het aantal kabouters en Ampére is de grootte van de rugzakjes?
Die van mij deed het met lege en volle railwagonsquote:Op donderdag 13 april 2006 16:29 schreef 2Mini het volgende:
Mijn natuurkunde leeraar wilt het niet uitleggen, hij zegt dat het kinderachtig is
Hierboven heb ik je vorige post herschreven zodat het er duidelijker staat. Zonder duidelijke formulering en eenheden heb je zelf ook geen idee wat je aan het doen bent. Tevens heb ik een scheiding aangebracht met ~~~~~~ om aan te geven vanaf waar het fout gaat. Je gaat namelijk uit van een sterk zuur. Je enige conclusie die je tot nu toe mag trekken, is dat er 0,912 mmol H+ is gereageerd. Dus aanwezig is (0,912/6=)0,152mmol wijnsteenzuur (omdat er per molecuul wijnsteenzuur 6 waterstofatomen zitten).quote:Ik probeer de pH van wijn te bepalen met behulp van een titratie. De titratie hebt ik uitgevoerd door 10mL wijn in een erlenmeyer te titreren met 9,12mL 0.1M natronloog. Ik heb daarbij de indicator ... gebruikt, die een omslagpunt liet zien bij ...
9,12 mL*0,1=0,912 mmol OH-
~~~~~
[H+]=0,912mmol/10mL = 0,912 mol / 10L = 0,0912 mol/L.
pH= - log 0,0912
pH=1,040
Waarschijnlijk hetzelfde als "null" (oftewel: geen waarde). O.a. de taal Delphi gebruikt voor pointers die nergens naar toewijzen het keyword "nil".quote:Op vrijdag 14 april 2006 20:45 schreef whosvegas het volgende:
Ben bezig met abstracte datatypen en kom steeds de uitdrukking nil tegen, wat betekend nil
Zo'n idee had ik al, maar waarom wordt er dan niet gewoon null gebruikt, zodat je het gelijk begrijpt.quote:Op vrijdag 14 april 2006 20:52 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Waarschijnlijk hetzelfde als "null" (oftewel: geen waarde). O.a. de taal Delphi gebruikt voor pointers die nergens naar toewijzen het keyword "nil".
Wij kregen zo'n soort uitleg met treintjes en wagonnetjesquote:Op donderdag 13 april 2006 16:48 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Het is niet te hopen dat je een natuurkundeleraar hebt die het zo gaat vertellen.
In principe is het best een goed grafisch verhaal voor de mensen die zo'n plaat voor hun kop hebben dat ze het na 6x uitleggen niet begrijpen.quote:Op vrijdag 14 april 2006 21:49 schreef Agiath het volgende:
[..]
Wij kregen zo'n soort uitleg met treintjes en wagonnetjes
Ik denk dat je het beter kunt uitleggen aan de hand van de wetten van Kirchhoff. Het verschil tussen spanning en stroom is dan direct duidelijk. Helaas is er veel natuurkunde op de middelbare school geschrapt.quote:In principe is het best een goed grafisch verhaal voor de mensen die zo'n plaat voor hun kop hebben dat ze het na 6x uitleggen niet begrijpen.
Sommige mensen spreken "null" ook uit als "nil", zodat je het verschil kan horen tussen het getal "0" en het keyword "null".quote:Op vrijdag 14 april 2006 21:47 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Zo'n idee had ik al, maar waarom wordt er dan niet gewoon null gebruikt, zodat je het gelijk begrijpt.![]()
Goed, deze vraag vervaltquote:Op zaterdag 15 april 2006 15:19 schreef Quinazoline het volgende:
En als ik de dubbele integraal van 0 tot 2 en van 0 tot 4 van (x2 + y2) dx dy moet uitrekenen, gaat er ook al iets mis.
Ik doe netjes eerst de binnenste: dat wordt 1/3 x3 dus 64/3
Vervolgens de integraal van 0 tot 2 64/3 dy wordt dus 64/3 y --> 128/3 als antwoord. Maar nee hoor: nu moet het weer 160/3 zijn als antwoord. WAAR gaat het mis??
Tevens een schopje voor mijn vorige vragen
Ah, er gaat me een lichtje branden, maar ik moet het even nazoeken.quote:Op zaterdag 15 april 2006 15:30 schreef Quinazoline het volgende:
Nee, ik heb bij ide eerste dus niet zitten schuiven. Tis ook gewoon een enkele integraal, van het punt (-1,5) naar het punt (4,3) en achter het integraalteken staan dan 3z2 dx + 6xz dz.
Het is wel gegeven dat de formule exact is.
Dit lijkt eerder op een lijnintegraal, dan moet je een pad kiezen om over te integreren.quote:Op zaterdag 15 april 2006 13:57 schreef Quinazoline het volgende:
Ik moet de integraal van (-1,5) tot (4,3) (3z^2 dx + 6xz dz) evaluaten. Ik heb dat gedaan door de primitieve van 3z^2 dx naar x te nemen (wordt 3z^2 x) en die van 6xz naar z te nemen (ook 3z^2 x) en dan die punten in te vullen. Ik kom alleen niet op de 183 van het antwoord uit. Wat doe ik fout?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
Zo'n integraal van u(x,z)dx + v(x,z)dz heet exact als er een functie F(x,z) bestaat waarvoor geldt dat dF/dx = u(x,z) en dF/dz = v(x,z). Op R2 kun je dit checken door te verifieren dat du/dz = dv/dx. In dat geval is de waarde van de intergraal onafhankelijk van het gekozen pad. Is de integraal niet exact, dan maakt de keuze van het pad nog uit.quote:Op zaterdag 15 april 2006 13:57 schreef Quinazoline het volgende:
Ik moet de integraal van (-1,5) tot (4,3) (3z^2 dx + 6xz dz) evaluaten. Ik heb dat gedaan door de primitieve van 3z^2 dx naar x te nemen (wordt 3z^2 x) en die van 6xz naar z te nemen (ook 3z^2 x) en dan die punten in te vullen. Ik kom alleen niet op de 183 van het antwoord uit. Wat doe ik fout?
dV = (dV/dr) dr + (dV/dh) dhquote:Op zaterdag 15 april 2006 23:52 schreef achtbaan het volgende:
en dan..?
wat moet je doen als twee variabelen veranderen..wat wordt de nieuwe volume?
Daar heb ik idd nog niet eens aan gedachtquote:Op zaterdag 15 april 2006 23:27 schreef thabit het volgende:
Gewoon lineaire combinaties nemen, Haushofer.
De formule is bedoeld voor kleine stapjes, dan geeft het een goede benadering. In het geval van een cirkel kun je al eenvoudig laten zien dat het niet klopt. Laat de straal bijvoorbeeld veranderen van 5 naar 8. Er geldt: dA = dA/dr * dr = 2πr dr = 30π, terwijl het 39π zou moeten zijn. De oorzaak is dat je r als constante in de differentiaal invult, terwijl hij niet constant is. Het blijkt dat je r precies halverwege moet kiezen voor een nauwkeurige oplossing. Bij verandering van slechts de hoogte komt de hoogte niet meer voor in de differentiaal, zodat die verandering makkelijk is.quote:volgens mij jklopt het niet..?
Je bedoelt waarschijnlijk hoek SPR en hoek PSR.quote:antwoord: hoek PRS en hoek PSR zijn allebei omtrekshoeken van boog HR, de straal van beide cirkels is gelijk dus is hoek PRS gelijk aan hoek PSR.
Q, R en S liggen al op één cirkel van de gewenste grootte (per aanname). De omgeschreven cirkel van driehoek QRS heeft dus de gewenste grootte.quote:alleen c weet ik dus niet, help?
Inderdaad.quote:Op maandag 17 april 2006 20:49 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je bedoelt waarschijnlijk hoek SPR en hoek PSR.
tuurlijk, situatie spiegelen in lijn QR, bedankt, duidelijkquote:Q, R en S liggen al op één cirkel van de gewenste grootte (per aanname). De omgeschreven cirkel van driehoek QRS heeft dus de gewenste grootte.
Door congruentie aan te tonen tussen de driehoeken QRS en PQR ben je binnen. HZH is een congruentiegeval, en dat had je bij a en b al bewezen.
Waarom 'moet' dat zo zijn?quote:Dus ik tik in op mijn gr normalcdf(38,5.10^99.35,2.6,9)=0,316
Maar dat klopt niet, het moet zijn:
normalcdf(37,5.10^99.35,2.6,9)=0,3694
Wie kan mij uitleggen waarom dat zo is?
Dat moet omdat mijn antwoordenboekje dat bij deze en gelijkwaardige sommen zegt. Wiskundige notatie wil ik met plezier gebruiken maar ik weet niet hoe ik dat op de pc moet doen. Voor de duidelijkheid hier de som zoals hij in mijn boekje staat, hopelijk is het zo duidelijker.quote:Op dinsdag 18 april 2006 13:40 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Waarom 'moet' dat zo zijn?
Probeer trouwens wiskundige notatie te gebruiken, want je ziet nu al dat je punten en komma's door elkaar haalt etc.
Je hebt het over een normaal verdeelde som, maar om de som van wat gaat het dan? Welke discrete toevalsvariabelen zijn er?
continuïteitscorrectiequote:Op dinsdag 18 april 2006 13:32 schreef Djaser het volgende:
De volgende som is normaal verdeeld met discrete toevalsvariabele.
Gemiddelde: 35,2 Standaardafwijking: 6,9
Bereken X is groter of gelijk aan 38
Dus ik tik in op mijn gr normalcdf(38,5.10^99.35,2.6,9)=0,316
Maar dat klopt niet, het moet zijn:
normalcdf(37,5.10^99.35,2.6,9)=0,3694
Wie kan mij uitleggen waarom dat zo is?
niemandquote:Op maandag 17 april 2006 18:21 schreef JedaiNait het volgende:
Ik ben voor een opdracht voor het vak Dynamische Econometrie bezig met het volgende. Ik heb een dataset (met 55 jaarlijkse waarnemingen) die ik wil modelleren mbv een ARIMA(p,d,q) model. De data betreft de bierconsumptie per hoofd van de Nederlandse bevolking. Het modelleren doe ik met behulp van het programma Eviews.
Eerst heb ik de orde (d) van integratie bepaald (deze is 1) en nu wil ik de orde van de AR (p) en MA (q) componenten zien te vinden. De methode die ik hiervoor ken is die van Hannan Rissanen.
Deze methode werkt als volgt: Eerst regresseer ik AR processen van verschillende orde en vergelijk ik de Akaike Information Criteria (AIC) met elkaar.
in Eviews: LS Ddata AR(1) ... AR(15)
Van de regressie met de laagste waarde voor de AIC bewaar ik vervolgens de residuen en die gebruik ik om verschillende ARMA processen te schatten.
in Eviews: LS Ddata AR(1) ... AR(10) e(-1) ... e(-10)
Hier kijk ik naar de Schwartz Criterium (SC) en de regressie met de laafste SC geeft mij de orde van mijn ARIMA model.
Nu is het probleem dat ik als resultaat een ARIMA(7,1,8) model vind. Gezien het feit dat ik jaarlijkse data heb en ik geen enkele reden zie waarom er een soort van 7 jarige invloed zou zijn, heb ik het vermoeden dat ik iets verkeer doe. Iemand ervaringen met soortgelijke problemen? Mij vragen zijn dus:
1. voer ik de methode goed uit?
2. is een ARIMA(7,1,8) model 'economisch' verklaarbaar bij jaarlijkse waarnemingen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |