abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 28 maart 2006 @ 07:57:09 #1
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_36424973
Post hier al je vragen met betrekking tot de vakken:
  • Wiskunde
  • Natuurkunde
  • Informatica
  • Scheikunde
  • Biologie
  • Algemene Natuurwetenschappen
  • Alles wat in de richting komt

Hierboven staan de vakken zoals ze op de middelbare school gegeven worden. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er hier geen ruimte is voor vragen van MBO, HBO of WO-niveau. Alle vragen die binnen het gebied van 'Bèta' vallen, kun je hier posten.

Heb je een vraag die niet binnen het gebied 'Bèta' valt? Neem eens een kijkje in één van de volgende topics:
    [Centraal] Gamma 'huiswerk en vragen topic'
    [Centraal] Alfa 'huiswerk en vragen topic'
  •  | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
    pi_36426240
    quote:
    Op maandag 27 maart 2006 23:28 schreef SNArky het volgende:
    Dan zou je ook het majorantenkenmerk kunnen gebruiken.
    Integraalkenmerk, lijkt me.
    pi_36427421
    Zoals ik al zei, het was laat voor mij gisteravond .
    pi_36427489
    quote:
    Op dinsdag 28 maart 2006 10:43 schreef SNArky het volgende:
    Bijna tentamens zeker.
    Alle eendjes zwemmen in het water. :)
    Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
    pi_36428266
    tvp
    pi_36430215
    hoi!
    k ben bezig met een website te maken maar ik zit met een groot probleem:
    http://www.gianotten.nl/d(...)ormulier%20multisite
    als je een formulier wilt maken op je site zodat iedereen die kan invullen en versturen, welke script/html code heb je nodig om er voor te zorgen dat die formulier het ook doet!

ik heb al een formulier maar als je op Verzenden klikt, gebeurt er weinig goeds...
    enig idee hoe dat moet?

[ Bericht 3% gewijzigd door teletubbies op 28-03-2006 12:32:54 ]
    verlegen :)
      dinsdag 28 maart 2006 @ 12:50:17 #7
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36430888
    quote:
    als je een formulier wilt maken op je site zodat iedereen die kan invullen en versturen, welke script/html code heb je nodig om er voor te zorgen dat die formulier het ook doet!
    Clientside HTML om het formulier te versturen (eenvoudig formulier), serverside een scriptingtaal (PHP, ASP .NET, etc) om de verzonden data op te slaan. Je kunt clientside er ook voor kiezen om het formulier direct via mail te versturen (via action="mailto:jouw@mail.com" in de form-tag)
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_36435223
    quote:
    Op dinsdag 28 maart 2006 10:43 schreef SNArky het volgende:
    Voor mij ook, je hebt gelijk, de un rij convergeert niet naar nul, dus kan de somrij ook niet convergeren.
    Maarja, om zover te plotten met je GR duurt zo lang he.. .

En daarbij was ik ook wel benieuwd naar de primitieve, maargoed, bedankt voor jullie hulp .
    Sea Shepherd
    Virtus omnia vincit
    pi_36435304
    quote:
    Op dinsdag 28 maart 2006 12:50 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Clientside HTML om het formulier te versturen (eenvoudig formulier), serverside een scriptingtaal (PHP, ASP .NET, etc) om de verzonden data op te slaan. Je kunt clientside er ook voor kiezen om het formulier direct via mail te versturen (via action="mailto:jouw@mail.com" in de form-tag)
    maar dan opent ie gelijk Oultook express, het zou handig zijn als er direct mail wordt gestuurd, of heb ik een eigen server ofzo nodig?
    pi_36435595
    mmm , okeee.. ik zal ff zoeken hoe dit allemaal moet, hebj e er een leuke site voor?
      dinsdag 28 maart 2006 @ 16:37:41 #11
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36437967
    quote:
    Op dinsdag 28 maart 2006 15:20 schreef teletubbies het volgende:
    maar dan opent ie gelijk Oultook express, het zou handig zijn als er direct mail wordt gestuurd, of heb ik een eigen server ofzo nodig?
    Je hosting moet PHP ondersteunen, dan is het vrij eenvoudig. Anders kom je niet om de lokale mailclient heen, tenzij je ergens anders een dergelijk script laat draaien.
    pi_36467159
    Waar blijven de vragen? Ik wil me nuttig voelen!
    pi_36472104
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 16:58 schreef Doderok het volgende:
    Waar blijven de vragen? Ik wil me nuttig voelen!
    Oeh, ik hoop dat je me met deze kan helpen

De vraag:
    Gegeven: i(t)=|Asinωt|
    Bepaal de gemiddelde waarde als geldt: Igem = 1/T S i(t)

(S is het integraalteken en de ondergrens is 0 en de bovengrens is T... kan het even niet anders opschrijven hier).

Als ik 'm uitwerk kom ik op 0 uit, terwijl dat helemaal niet kan want het is een absolute waarde dus zou ik op 2*A/pi moeten uitkomen.

Zo werk ik 'm uit:
    (ik laat even het primitieveer werk achterwege, dat zal wel goed zijn )
    1/T [ | A/ω | | -cosωt | ] met ondergrens 0 en bovengrens T
    die A/ω haal ik naar voren. Dat vermenigvuldigen met 1/T geeft A/2π(immers T = 1/f. ω = 2πf).
    Dan krijg je:
    A/2π[ | -cos2π | ] - A/2π [ | -cos0 | ] = 0

Ik doe dus ergens iets fout
    ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫
    pi_36472780
    Je moet de integraal even in twee stukken hakken: van 0 tot 1/2 T is het i(t) = A sinωt, van 1/2T tot T is het i(t) = -A sinωt.
    Probeer het nu nog eens .
    pi_36473482
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 20:23 schreef SNArky het volgende:
    Je moet de integraal even in twee stukken hakken: van 0 tot 1/2 T is het i(t) = A sinωt, van 1/2T tot T is het i(t) = -A sinωt.
    Probeer het nu nog eens .
    Nee ok, maar zo kan je ook een halve periode pakken en dat keer 2 doen (ervanuitgaande dat het een zuivere sinus is).
    Maar ik wil juist weten waarom het mij niet lukt als ik over de hele periode integreer, met de absolute waarde erbij.
    Want er zijn 2 manieren om de gemiddelde waarde uit te rekenen, 1 is hoe jij of ik het doe, dus een halve periode.
    De andere manier is over de hele periode maar dan met de absolute waarde. En dat laatste wil ik ook kunnen
    pi_36474230
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 20:00 schreef bierglas het volgende:

[..]

Oeh, ik hoop dat je me met deze kan helpen

De vraag:
    Gegeven: i(t)=|Asinωt|
    Bepaal de gemiddelde waarde als geldt: Igem = 1/T S i(t)

(S is het integraalteken en de ondergrens is 0 en de bovengrens is T... kan het even niet anders opschrijven hier).

Als ik 'm uitwerk kom ik op 0 uit, terwijl dat helemaal niet kan want het is een absolute waarde dus zou ik op 2*A/pi moeten uitkomen.

Zo werk ik 'm uit:
    (ik laat even het primitieveer werk achterwege, dat zal wel goed zijn )
    1/T [ | A/ω | | -cosωt | ] met ondergrens 0 en bovengrens T
    die A/ω haal ik naar voren. Dat vermenigvuldigen met 1/T geeft A/2π(immers T = 1/f. ω = 2πf).
    Dan krijg je:
    A/2π[ | -cos2π | ] - A/2π [ | -cos0 | ] = 0

Ik doe dus ergens iets fout
    "Dat zal wel goed zijn" is een grove inschattingsfout.
    pi_36474378
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:05 schreef thabit het volgende:

[..]

"Dat zal wel goed zijn" is een grove inschattingsfout.
    Zit wat in Maar omdat ik zelf d8 dat daar het probleem niet ligt maar dat ik iets met de absolute waardes fout doe.
    Hier dan hoe ik het primitiveer:
    |Asinωt| dt primitiveer ik naar:
    | A/ω | * | -cosωt |
    Dat is toch goed?
    pi_36474429
    quote:
    Op dinsdag 28 maart 2006 16:37 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Je hosting moet PHP ondersteunen, dan is het vrij eenvoudig. Anders kom je niet om de lokale mailclient heen, tenzij je ergens anders een dergelijk script laat draaien.
    eigenlijk moesten de site gewoon lekker maken met Frontpage, maar op de site heb ik een zoekfunctie geplaatst, zodat ik op basis van ingevoerde zoektermen de hele site kan doorzoeken...

ik kan bijna wedden dat je weet hoe het moet!!
    mag ik van jou een gemaakte pagina met zoekfunctie ff lenen!!
    eigenlijkheb ik niet veel tijd om al die dingen ff zelf op te zoeken en een cursus html heb ik niet gehad..
    pi_36474499
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:09 schreef bierglas het volgende:

[..]

Zit wat in Maar omdat ik zelf d8 dat daar het probleem niet ligt maar dat ik iets met de absolute waardes fout doe.
    Hier dan hoe ik het primitiveer:
    |Asinωt| dt primitiveer ik naar:
    | A/ω |* | -cosωt |
    Dat is toch goed?
    Nee, je kunt niet zomaar zeggen als F een primitieve van f is dat dan |F| wel een primitieve van |f| zal zijn.
    pi_36474570
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:12 schreef thabit het volgende:

[..]

Nee, je kunt niet zomaar zeggen als F een primitieve van f is dat dan |F| wel een primitieve van |f| zal zijn.
    Dat d8 ik dus wel...
    Leg uit, hoe zit het dan Gelden er voor absolute waardes dan andere regels voor primitiveren?
    pi_36474699
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:14 schreef bierglas het volgende:

[..]

Dat d8 ik dus wel...
    Leg uit, hoe zit het dan Gelden er voor absolute waardes dan andere regels voor primitiveren?
    Die moet je dus in stukken hakken...
    pi_36474794
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:18 schreef Doderok het volgende:

[..]

Die moet je dus in stukken hakken...
    Bedoel je dat wat Snarky zegt?
    Of de absolute primitieve in stukken hakken
    pi_36474811
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:14 schreef bierglas het volgende:

[..]

Dat d8 ik dus wel...
    Ja, je moet onderscheid maken tussen de x'en waarvoor f(x) >= 0 geldt en de x'en waarvoor f(x) <= 0 geldt.
    pi_36474988
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:21 schreef thabit het volgende:

[..]

Ja, je moet onderscheid maken tussen de x'en waarvoor f(x) >= 0 geldt en de x'en waarvoor f(x) <= 0 geldt.
    Maar een sinus gaat zowel positief als negatief. Bedoel je dat met in stukken hakken, dat ik dan de halve periode moet pakken en die positief en nog eens een halve periode en die ook positief?

Ik snap het ff niet meer hehe zit er de hele dag al op te kutten
    pi_36475045
    Daar waar f(x)>=0 geldt moet je een primitieve van f pakken en waar f(x)<=0 geldt moet je een primitieve van -f pakken.
    pi_36475069
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:26 schreef bierglas het volgende:

[..]

Maar een sinus gaat zowel positief als negatief. Bedoel je dat met in stukken hakken, dat ik dan de halve periode moet pakken en die positief en nog eens een halve periode en die ook positief?

Ik snap het ff niet meer hehe zit er de hele dag al op te kutten
    Als ik het niet meer zie zitten met dit soort vraagstukken, teken ik de grafiek altijd even. Als je het grafisch voor je hebt, kan je het meestal een stukje beter voorstellen.
    pi_36475195
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:27 schreef thabit het volgende:
    Daar waar f(x)>=0 geldt moet je een primitieve van f pakken en waar f(x)<=0 geldt moet je een primitieve van -f pakken.
    Maar dat deed ik ook, heb het gewoon in me rekenmachine ingevuld met de absolute waarde.
    En de absolute waarde van -cos2pi is gewoon 1.
    pi_36475392
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:32 schreef bierglas het volgende:

[..]

Maar dat deed ik ook, heb het gewoon in me rekenmachine ingevuld met de absolute waarde.
    En de absolute waarde van -cos2pi is gewoon 1.
    Daar gaat het dus fout...
    pi_36475468
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:38 schreef SNArky het volgende:

[..]

Daar gaat het dus fout...
    Hoezo, is de absolute waarde van -cos2pi dan niet 1 ?
    pi_36475544
    Nee, de rekenmachine.
    pi_36475627
    Hehe nee ik bedoelde ik heb |-cos2pi| op me rekenmachine ingevuld, de rest niet
    pi_36475701
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:44 schreef bierglas het volgende:
    Hehe nee ik bedoelde ik heb |-cos2pi| op me rekenmachine ingevuld, de rest niet
    Ik moest 'in mijn tijd' (vroegah ) alle sinussen, cosinussen en tangentia van bepaalde belangrijke hoeken uit mijn hoofd weten (en daar hoorde 2 pi uiteraard bij).
    pi_36475790
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:46 schreef SNArky het volgende:

[..]

Ik moest 'in mijn tijd' (vroegah ) alle sinussen, cosinussen en tangentia van bepaalde belangrijke hoeken uit mijn hoofd weten (en daar hoorde 2 pi uiteraard bij).
    Ow ja die weet ik ondertussen ook wel hoor. Pi van sinus is 0. Van cosinus -1. Maar ik deed het nog voor de zekerheid ff op rekenmachine zodat ik zeker wist dat ik DAAR niet de fout maak.

En nog steeds weet ik eigenlijk niet waar nu echt de fout zit..
    pi_36475860
    Je moet telkens een "hak" in de integraal maken (sorry voor het taalgebruik Thabit ) als je functie (zonder absoluutstrepen) van teken verandert. Duidelijker kan ik het helaas niet maken.
    pi_36475976
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:50 schreef SNArky het volgende:
    Je moet telkens een "hak" in de integraal maken (sorry voor het taalgebruik Thabit ) als je functie (zonder absoluutstrepen) van teken verandert. Duidelijker kan ik het helaas niet maken.
    Ja dat snap ik, dat zei je eerder ook al
    Maar MOET dat perse, is het niet te doen door over de hele periode te integreren dan?
    Want je krijgt 2 halve sinussen die positief liggen. Maar ik d8 dat je in dat geval dan ook over de hele periode kan, maar dan moet je dus toch 2x de halve doen.

In dat geval kan ik gewoon hoe ik het altijd deed, 1x de halve en dat *2
    Maar ik wou het dus op deze manier eens proberen maar schijnbaar werkt dat dan niet zo..
    pi_36476055
    Nee, want dat zie je al aan de grafiek van de sinus, de twee delen vallen tegen elkaar weg en je houdt netto 0 over. En wat Thabit al zei, je mag niet zomaar zeggen dat als F een primitieve is van f, |F| automatisch een primitieve is van |f|...
    pi_36476133
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:56 schreef SNArky het volgende:
    Nee, want dat zie je al aan de grafiek van de sinus, de twee delen vallen tegen elkaar weg en je houdt netto 0 over. En wat Thabit al zei, je mag niet zomaar zeggen dat als F een primitieve is van f, |F| automatisch een primitieve is van |f|...
    Dat eerste wat je zegt is alleen waar als je niet de absolute functie hebt.
    Bij de absolute functie is de nettowaarde niet 0, maar oppervlak van de halve periode * 2.
    pi_36476365
    Dat klopt, maar jij rekent bij die integraal toch stiekem de primitieve van de niet-absolute sinus uit...
      woensdag 29 maart 2006 @ 22:29:22 #39
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36477279
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 21:10 schreef teletubbies het volgende:
    [..]
    eigenlijk moesten de site gewoon lekker maken met Frontpage, maar op de site heb ik een zoekfunctie geplaatst, zodat ik op basis van ingevoerde zoektermen de hele site kan doorzoeken...

ik kan bijna wedden dat je weet hoe het moet!!
    mag ik van jou een gemaakte pagina met zoekfunctie ff lenen!!
    eigenlijkheb ik niet veel tijd om al die dingen ff zelf op te zoeken en een cursus html heb ik niet gehad..
    Met frontpage een zoekmachine bouwen gaat niet lukken. Misschien kun je beter (net zoals op Fok) Google daarvoor misbruiken.
    Anders wordt het als je zelf wat gaat scripten, maar als je nog geen HTML kent, denk ik niet dat je op korte termijn een zoekfunctie kunt maken.
    quote:
    En wat Thabit al zei, je mag niet zomaar zeggen dat als F een primitieve is van f, |F| automatisch een primitieve is van |f|...
    Inderdaad, want |sin(x)| is altijd niet-negatief, zodat een primitieve een toenemende functie is (immers, de afgeleide is nooit negatief).

[ Bericht 15% gewijzigd door GlowMouse op 29-03-2006 22:35:35 ]
    pi_36478915
    ik misbruik nix!!

bijv; je gaf me een heel goeie site over hoe je moet werken met die formulier,
    die site heb ik bezocht en ik heb dat php-bestand aangemaakt en een hmtl pagina, het is me gelukt om de gegevens van een formulier naar mijn eigen emailadres te sturen, er is nog een klein probleempje maar dat wordt binnenkort ook opgelost!!

als ik nog een goeie site kan vinden over zoek-functies dan ben ik ook weer gered....

thanx
    pi_36479000
    trouwens; bij moeilijke dingen die wij niet hebben gehad tijdens de cursus, mochten we allerlei bronnen aanraden, incl de leraar. Maar is er maar 2x per week aanwezig en dan is ie weer snel weg... dus ik moet iemand anders raadplegen
      donderdag 30 maart 2006 @ 00:36:10 #42
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36481555
    quote:
    Op woensdag 29 maart 2006 23:12 schreef teletubbies het volgende:
    als ik nog een goeie site kan vinden over zoek-functies dan ben ik ook weer gered....
    Het vervelende is dat je alles in HTML-files hebt zitten. Veel sites gaan uit van content in een database, wat het zoeken vereenvoudigd.
    Ik had nog ergens een functie die je goed kunt gebruiken om door bestanden te zoeken, en ik heb er maar een voorbeeldscript omheen geschreven. 'zoek' is hier de naam die het inputveld moet hebben.

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    <?php
    $files
    =  ListFiles('.');
    foreach(
    $files as $file) {

$found = false;
        if(
    substr($file,-3) == 'htm' || substr($file,-4) == 'html') {
            if(
    stripos(file_get_contents($file),$_POST['zoek'])) {
                if(!
    $found) {
                    echo
    'Gevonden in: <br />';

$found = true;
                }
                echo
    '<a href="http://url-naar-site/' . substr($file,2) . '">'. substr($file,2) . '</a><br />';
            }
        }
    }

function
    ListFiles($directory) {

$array_items = array();
        if (
    $handle = opendir($directory)) {
            while (
    false !== ($file = readdir($handle))) {
                if (
    $file != '.' && $file != '..') {
                    if (
    is_dir($directory. '/' . $file)) {

$array_items = array_merge($array_items, ListFiles($directory. '/' . $file));
                    } else {

$array_items[] = preg_replace('/\/\//si', '/', $directory . '/' . $file);
                    }
                }
            }

closedir($handle);
        }
        return
    $array_items;
    }
    ?>
    pi_36491786
    Hallo iedereen!

Ik zit enigszins met de handen in het haar.
    Ik moet morgen een korte uitleg geven over de Chi Kwadraat Toets. Ik snap nu waar ie voor gebruikt wordt, maar geen idee hoe ik het bereken en hoe ik de formule moet gebruiken danwel uitleggen.

Op internet kan ik alleen andere formules vinden dan in mn boek staan.

Deze staat in m'n boek, iemand enig idee hoe het werkt?

Als je je doelen hebt bereikt, heb je de lat te laag gelegd!
      donderdag 30 maart 2006 @ 14:19:33 #44
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36491948
    quote:
    Op donderdag 30 maart 2006 14:14 schreef GoldenHeritage het volgende:
    Op internet kan ik alleen andere formules vinden dan in mn boek staan.
    Googles resultaat geeft een rekenvoorbeeld. Formule ziet er iets anders uit, maar de berekening gaat precies hetzelfde.
    Op Wikipedia staat ook een heel artikel.
    pi_36492339
    Dankjewel, ga het uitprinten en uitpluizen, kijken of ik er verder mee kom!
    Als je je doelen hebt bereikt, heb je de lat te laag gelegd!
    pi_36495634
    Kan iemand mij aub helpen met wiskunde? Ik heb morgen en toets, alles gaat goed maar ik krijg het uitrekenen van de volgende opdracht niet voorelkaar.

Dit figuur geeft de verdeling van het water op aarde weer. In de figuur kun je bijvoorbeeld zien dat maar 0,0001% van de totale hoeveelheid water op aarde zich in de rivieren bevindt.
    A) De totale hoeveelheid water in oceanen en zee-en is 1,90x10^16 kubieke meter (^=tot de). Hoeveel water is er opgeslagen in de poolkappen en de gletsjers?
    B) Hoeveel water bevindt zich als waterdamp in de atmosfeer?

De antwoorden zijn: A): 3,87x10^14 kubieke meter en B): 1,95x10^11 kubieke meter.

Ik kan niet op dit antwoord komen met mijn rekenmachine. Het lukt mij bijvoorbeeld niet eens om 100% uit te rekenen. Ik begrijp dat ik het alá indexcijfers moet proberen, maar mijn grafische rekenmachine pakt de getallen niet om dat het is geschreven in de aparte vorm. Hoe kun je hier wel aan komen?

[edit: als je het plaatje niet goed kunt aflezen sleep het dan even in een nieuw ie venster]
    ik wil mn username veranderen :(
    pi_36496568
    Iets te snel, wat GlowMouse zegt dus.

[ Bericht 92% gewijzigd door Wackyduck op 30-03-2006 16:51:05 ]
    Alle eendjes zwemmen in het water. :)
    Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
      donderdag 30 maart 2006 @ 16:43:53 #48
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36496746
    quote:
    A) De totale hoeveelheid water in oceanen en zee-en is 1,90x10^16 kubieke meter (^=tot de). Hoeveel water is er opgeslagen in de poolkappen en de gletsjers?
    97,41% is dus 1,90x10^16. Gevraagd wordt hoeveel 1,984% is. Als je niet direct ziet hoe het moet, reken dan eerst om naar 100%.
    pi_36497256
    quote:
    Op donderdag 30 maart 2006 16:43 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

97,41% is dus 1,90x10^16. Gevraagd wordt hoeveel 1,984% is. Als je niet direct ziet hoe het moet, reken dan eerst om naar 100%.
    Dat is dus het probleem, ik krijg het niet omgerekend naar 100% Kun jij dat eens proberen?
      donderdag 30 maart 2006 @ 17:08:28 #50
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36497517
    quote:
    Dat is dus het probleem, ik krijg het niet omgerekend naar 100% Kun jij dat eens proberen?
    Ik heb het even geprobeerd, en het lukt me.
    Stel dat je 5,39% van 60 zoekt. Je rekent dan uit 0,0539*60 = 3,234. Nu iets abstracter: a% van b is (a/100)*b. Nu weet je a (=97.41) en (a/100)*b (=1,90x10^16).
    Ofwel: (97.41/100)*b = 1,90x10^16. Dan is het toch niet lastig meer om b op te lossen?
    pi_36497892
    ik weet het al

[ Bericht 52% gewijzigd door WyBo op 30-03-2006 17:37:14 ]
    pi_36498039
    quote:
    Op donderdag 30 maart 2006 17:08 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik heb het even geprobeerd, en het lukt me.
    Stel dat je 5,39% van 60 zoekt. Je rekent dan uit 0,0539*60 = 3,234. Nu iets abstracter: a% van b is (a/100)*b. Nu weet je a (=97.41) en (a/100)*b (=1,90x10^16).
    Ofwel: (97.41/100)*b = 1,90x10^16. Dan is het toch niet lastig meer om b op te lossen?
    97.41/100 = 0.9741

dan wil ik niet weten wat 0.9741 is maar 1.0 en hier ga ik denk ik de mist in

1x(1.90x10^16) = 1.9e+16
    Ans/0.9741 = 1.950518427e+18
      donderdag 30 maart 2006 @ 17:44:14 #53
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36498557
    quote:
    1x(1.90x10^16) = 1.9e+16
    Ans/0.9741 = 1.950518427e+18
    De manier van berekenen klopt, maar waarschijnlijk heb je wat fout ingetypt over overgeschreven, want het antwoord zelf klopt niet (je zit er een factor 100 naast).
    pi_36500317
    Hoeveel fosforzuur zit er in 50 mL coca cola?

Fosforzuur = H3PO4

H3PO4 + H2O < > H3O+ + H2PO4-
    H2PO4- + H2O < > H3O+ + HPO42-
    HPO42- + H2O < > PO43-

De molverhouding is 1 : 1

En proefondervindelijk kwam ik er wel achter ongeveer 6 mL van 0,04729 mol/L reageert met 50mL cola
    dus 3mmol NaOH reageert met 50 mL cola en dat heb ik wel uitgerekend maar dat blaadje heb ik niet bij de hand.

Tot hier kom ik..

Wat moet ik nu doen want dat weet ik niet :/
      donderdag 30 maart 2006 @ 19:09:03 #55
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36500826
    quote:
    Op donderdag 30 maart 2006 18:49 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:
    H3PO4 + H2O < > H3O+ + H2PO4-
    H2PO4- + H2O < > H3O+ + HPO42-
    HPO42- + H2O < > PO43-

De molverhouding is 1 : 1
    Deze reacties zijn irrelevant, en bovendien geldt je molverhouding alleen per reactie en niet voor het totaal. H3PO4 zal reageren met OH-, dus moet je alleen naar die reactie kijken:
    H3PO4(aq) + 3OH-(aq) => 3H2O(l) + PO43-(aq)
    quote:
    En proefondervindelijk kwam ik er wel achter ongeveer 6 mL van 0,04729 mol/L reageert met 50mL cola
    6mL van wat?

De vervolgstappen zijn verder logisch:
    - Kijk hoeveel mol OH- toegevoegd is (*hint* de molariteit is in mol/L, dus vermenigvuldig met L om mol te krijgen)
    - Kijk hoeveel mol H3PO4 daarmee reageert
    pi_36501715
    6 mL van 0,04729 mol per liter NaOH
    reageert met 50 mL cola tot de pH 7 is.
    Via dit kan ik er achter komen,
    maar ik moet het juist weten hoeveel het is zonder de NaOH er bij te betrekken.
      vrijdag 31 maart 2006 @ 07:53:22 #57
    139538 m-ice
    c'est la vie
    pi_36514920
    5. Waarom moet het bekerglas waarin je de salicylzuur en het zijnzuuranhydride doet DROOG zijn?
    6. Hoe controleer je of het waswater zuurvrij is?
    7. BIj deze proef is een overmaat azijnzuuranhydride gebruikt. Leg uit warom het handig is dat juist deze stof in overmaat is gebruikt

Deze moet ik binnen 2 uren inleveren haaha
      vrijdag 31 maart 2006 @ 08:20:39 #58
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36515083
    quote:
    Ghehehehehehehe!
    5. Anders verlaagt de molariteit van de stoffen in de oplossing, en zal de pH dichter bij 7 komen te liggen.
    7. Wat voor experiment heb je uitgevoerd, en wat voor functie heeft azijnzuurhydride daarbij?
    pi_36515581
    quote:
    Op vrijdag 31 maart 2006 07:53 schreef m-ice het volgende:
    Met een indicator die van kleur verandert onder pH 7? (Moet je ff opzoeken in je binas).
    pi_36517310
    quote:
    Op vrijdag 31 maart 2006 07:53 schreef m-ice het volgende:
    5. Waarom moet het bekerglas waarin je de salicylzuur en het zijnzuuranhydride doet DROOG zijn?
    7. BIj deze proef is een overmaat azijnzuuranhydride gebruikt. Leg uit warom het handig is dat juist deze stof in overmaat is gebruikt

5. zal wel bepaalde bindingen doen met water
    6. Ja ph meter Of indicator ding
    7. misschien het goedkoopst

gaat t over sterke/zwakke zuren etc??
      zaterdag 1 april 2006 @ 11:19:52 #61
    112372 alyel
    love is just an illusion
    pi_36545963
    Ik kom hier niet uit;
    In de periode 1980-2000 is het aantal kilometers autosnelweg met geluidsschermen in Nederland vernegenvoudigd. Ga uit van een exponentiële groei.
    Bereken het groeipercentage per jaar.
    my future seems like one big past...
      zaterdag 1 april 2006 @ 11:20:19 #62
    112372 alyel
    love is just an illusion
    pi_36545975
    Ik kom hier niet uit;
    In de periode 1980-2000 is het aantal kilometers autosnelweg met geluidsschermen in Nederland vernegenvoudigd. Ga uit van een exponentiële groei.
      zaterdag 1 april 2006 @ 11:33:18 #63
    30719 keesjeislief
    NextGenerationHippie
    pi_36546225
    quote:
    Op zaterdag 1 april 2006 11:20 schreef alyel het volgende:
    Ik kom hier niet uit;
    Groeifactoren vermenigvuldigen zich, als een bepaalde grootheid verdubbelt per jaar (*2), dan verviervoudigt het per 2 jaar (*2*2=*22) en verachtvoudigt het per 3 jaar (*2*2*2=*23). Dus in jouw geval, als g de groeifactor per jaar is dan geldt dat de groeifactor per 20 jaar gelijk is aan g20, oftewel g20 = 9 => g = 91/20 = ....

Om dan van groeifactor naar percentage om te rekenen doe je simpelweg (g-1)*100% = ...

[ Bericht 0% gewijzigd door keesjeislief op 01-04-2006 11:42:18 ]
    heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
    Fotoboek
      zaterdag 1 april 2006 @ 11:37:25 #64
    112372 alyel
    love is just an illusion
    pi_36546296
    ah ok bedankt!
    pi_36546341
    quote:
    Op zaterdag 1 april 2006 11:20 schreef alyel het volgende:
    Ik kom hier niet uit;
    exponentiële groei: dus een constant groeipercentage.
    stel P= groeipercentage,
    dan is (1+P/100)20=9
    1+P/100=9(1/20)=1.116
    P=11.6

denk ik...

edit: wat keesjeislief zegt.. (eerst refreshen voordat ik antwoord...)
      zaterdag 1 april 2006 @ 15:25:19 #66
    112372 alyel
    love is just an illusion
    pi_36551676
    Ik snap echt heel weinig van het hoofdstuk waarmee we nu bezig zijn met wiskunde. (zeg ik maar ff alvast want ik heb nog veel te vragen )

Een hoeveelheid neemt per week met 180% toe. Hoeveel procent is de toename per dag?
      zaterdag 1 april 2006 @ 15:30:37 #67
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36551791
    quote:
    Op zaterdag 1 april 2006 15:25 schreef alyel het volgende:
    Ik snap echt heel weinig van het hoofdstuk waarmee we nu bezig zijn met wiskunde. (zeg ik maar ff alvast want ik heb nog veel te vragen )

Een hoeveelheid neemt per week met 180% toe. Hoeveel procent is de toename per dag?
    Noem de toename per dag g. Er geldt: g^7 = 1,8 (of 2.8, afhankelijk van hoe je het leest). Vervolgens los je het op op dezelfde manier als hierboven.
    pi_36553495
    quote:
    Op donderdag 30 maart 2006 00:36 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Het vervelende is dat je alles in HTML-files hebt zitten. Veel sites gaan uit van content in een database, wat het zoeken vereenvoudigd.
    Ik had nog ergens een functie die je goed kunt gebruiken om door bestanden te zoeken, en ik heb er maar een voorbeeldscript omheen geschreven. 'zoek' is hier de naam die het inputveld moet hebben.
    [ code verwijderd ]
    bedankt voor je code!
    alleen één ding: moet je dit weer in een apart bestandje zetten heet bijv. search.php ??
    en je maakt een html pagina aan met een inputveld genaamd zoek? en dan met een code verwijzen naar die php pagina ???/

ik zag ook wat search engines op internet die je kunt installeren op je web... wat vind je van dit ideE?!
    pi_36554763
    quote:
    Op zaterdag 1 april 2006 15:25 schreef alyel het volgende:

Effe dezelfde uitleg van keesjeislief, maar uitgebreider, met andere getallen

Stel dat je je een kolonie bacteriën hebt, en die vermeerderen elke dag met 20%.
    Je begint bvb met 1 gram, dan heb je na één dag 1.2 gram.
    Eén dag later is er weer 20% bijgekomen, maar 20% van 1.2 gr niet van 1 gr maw 0.24 gr. In totaal heb je dus na twee dagen 1.44 gram.
    20% bijtellen komt overeen met vermenigvuldigen met 1.20
    (1% bijtellen komt overeen met *1.01 enz...)

Als je wil weten hoeveel je bekomt na een week, dan moet je zeven keer 20% bijtellen, maw 7 keer vermenigvuldigen met 1.20 of vermenigvuldigen met 1.207 = *3.58

In je vraag heb je een toename met 180% . Ik neem aan dat men bedoelt dat er 180% bij komt, dus de oorspronkelijke hoeveelheid van 100% wordt na een week 100%+180%=280%
    = vermenigvuldiging met 2.8
    je bent dus op zoek naar een waarde x zodat x7=2.8
    dan is x=2.81/7
    = (rekenmachine) 1.158
    De dagelijkse toename is dus 15.8%

zaterdag 1 april 2006 @ 17:40:59 #70
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36555355
    quote:
    alleen één ding: moet je dit weer in een apart bestandje zetten heet bijv. search.php ??
    en je maakt een html pagina aan met een inputveld genaamd zoek? en dan met een code verwijzen naar die php pagina ???/
    Dat kan ja. Als je je er een beetje in verdiept kan het ook anders.
    quote:
    ik zag ook wat search engines op internet die je kunt installeren op je web... wat vind je van dit ideE?!
    Zie dit voorbeeld. Werkt denk ik niet optimaal.
    pi_36556352
    .

[ Bericht 99% gewijzigd door Gunmen op 01-04-2006 19:00:56 (Dit bericht kan weg) ]
    pi_36557607
    .

[ Bericht 0% gewijzigd door Gunmen op 01-04-2006 19:00:31 (Dit bericht kan weg) ]
      zondag 2 april 2006 @ 12:42:44 #73
    32402 s0k
    ..............................
    pi_36573577
    N = 1500 log (2t +4) - 50t

hoe maak je daar een afgeleide van?

Iets met dx/dy= du/dy x du/dx
    Maar hoe zit dat dan met die -50t?
    ..................................................................................................................................................
    pi_36573988
    Omdat het hier beter op zn plaats is maar even een kopie van mijn eerdere OP.

Ik heb een soort raadseltje waar ik niet uitkom... Wie kan me op weg helpen... Er moet volgens mij gewoon een manier zijn om het op te lossen, maar mn wiskunde kennis is zo danig ver weggezakt dat ik het op dit moment niet kan bedenken. Om nou te zorgen dat ik er niet de hele nacht over na hoef te gaan liggen denken, hoop ik dat iemand me op weg kan helpen.

Dit is het raadsel.

Ik heb 5 dozen en die heb ik per 2 gewogen. Ik heb alle combinaties gemaakt en er zijn dus 10 uitkomsten. Dit zijn de gewichten per 2 dozen:

228 kg
    230 kg
    236 kg
    238 kg
    242 kg
    244 kg
    246 kg
    250 kg
    252 kg
    258 kg

Nu moet ik erachter zien te komen hoe zwaar de zwaarste doos is... HELP
    Fake it till you make it...
    pi_36574021
    Dat de zwaarste 2 samen 258 kg wegen en de lichtste 2 samen 228 kg wegen dat hebben we al bedacht (dat was ook nog niet zo heel moeilijk)
      zondag 2 april 2006 @ 12:57:16 #76
    67978 HenryHill
    Fake it 'till you make it
    pi_36574056
    Even kijken, je weet iig dat 228 het gewicht van de som is van de lichtste doos en de een-na-lichtste doos. En dat 258 de combinatie van de zwaarste en een-na zwaarste doos is.
    De som van de tien gewichten is 2424, waarin elke doos 4 keer voorkomt (nl. in combinatie met elke andere doos), dus de som van het gewicht van de 5 dozen is 2424 / 4 = 606.
    So this is how liberty dies... with thunderous applause.
    Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
      zondag 2 april 2006 @ 13:05:30 #77
    132191 -jos-
    Money=Power
    pi_36574283
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 12:57 schreef HenryHill het volgende:
    Even kijken, je weet iig dat 228 het gewicht van de som is van de lichtste doos en de een-na-lichtste doos. En dat 258 de combinatie van de zwaarste en een-na zwaarste doos is.
    De som van de tien gewichten is 2424, waarin elke doos 4 keer voorkomt (nl. in combinatie met elke andere doos), dus de som van het gewicht van de 5 dozen is 2424 / 4 = 606.
    Dus de middelste doos weegt 120 kg
    WEB / [HaxBall #64] Jos is God
    Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
      zondag 2 april 2006 @ 13:06:14 #78
    132191 -jos-
    Money=Power
    pi_36574305
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 13:05 schreef -jos- het volgende:

[..]

Dus de middelste doos weegt 606 - 258 - 228 = 120 kg
      zondag 2 april 2006 @ 13:18:27 #79
    67978 HenryHill
    pi_36574688
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 13:05 schreef -jos- het volgende:

[..]

Dus de middelste doos weegt 120 kg
    De twee lichtste dozen zijn beiden dus minder dan 120 kilo, de twee zwaarsten allebei meer. Dat wil zeggen dat alle gewichten die kleiner zijn dan 2 * 120 = 240 kilo, in ieder geval 1 van de twee lichtste dozen bevatten, en alle gewichten groter dan 240 kilo iig een van de zwaarste dozen bevat.
    Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
      zondag 2 april 2006 @ 13:20:15 #80
    85129 dikkedorus
    connaisseur van de wansmaak
    pi_36574741
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 12:42 schreef s0k het volgende:
    N = 1500 log (2t +4) - 50t

hoe maak je daar een afgeleide van?

Iets met dx/dy= du/dy x du/dx
    Maar hoe zit dat dan met die -50t?
    Die -50t mag je gewoon apart doen aangezien diffentieren lineair is. (Ik hoop dat ik het goed zeg)
    Het antwoord is dus <afgeleide van log gedeelte> - 50
    Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
      zondag 2 april 2006 @ 13:20:24 #81
    67978 HenryHill
    pi_36574749
    Het lijkt me trouwens aannemelijk dat het 2-na-kleinste gewicht (230) een combinatie is van de lichtste doos met de middelste doos? Dat zou betekenen dat de lichtste doos 230 - 120 = 110 kilo is.

Idem voor het een-na-zwaarste gewicht (258), dat moet een combinatie zijn van de middelste en de zwaarste doos, dus de zwaarste zou dan 258 - 120 = 138 wegen.
      zondag 2 april 2006 @ 13:24:31 #82
    67978 HenryHill
    pi_36574883
    We weten dan dat de dozen A t/m E (A = lichtste, E = zwaarste) in de volgende combinaties voorkomen:

228 kg = A + B
    230 kg = A + C
    236 kg
    238 kg
    242 kg
    244 kg
    246 kg
    250 kg
    252 kg = C + E
    258 kg = D + E
    pi_36574994
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 13:18 schreef HenryHill het volgende:

[..]

De twee lichtste dozen zijn beiden dus minder dan 120 kilo, de twee zwaarsten allebei meer. Dat wil zeggen dat alle gewichten die kleiner zijn dan 2 * 120 = 240 kilo, in ieder geval 1 van de twee lichtste dozen bevatten, en alle gewichten groter dan 240 kilo iig een van de zwaarste dozen bevat.
    Dit lijkt me niet helemaal logisch, omdat die zwaarste doos dan vaker gebruikt is dan in alle combinaties 1 keer... je hebt ook nog B en C, B en D, C en D. Daar komen zowel de zwaarste als de lichtste doos niet aan te pas...
      zondag 2 april 2006 @ 13:29:55 #84
    67978 HenryHill
    pi_36575035
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 13:28 schreef Nijna het volgende:

[..]

Dit lijkt me niet helemaal logisch, omdat die zwaarste doos dan vaker gebruikt is dan in alle combinaties 1 keer... je hebt ook nog B en C, B en D, C en D. Daar komen zowel de zwaarste als de lichtste doos niet aan te pas...
    Ja, je hebt gelijk. Volgens mijn redenatie zou D dan ook 120 moeten zijn, en dat klopt niet.
    pi_36575036
    a>b>c>d>e

a+b=258
    a+c=252

voor 250 zijn er twee mogelijkheden: ofwel is dit b+c, ofwel a+d

we weten dat b-c=6
    geval 1:
    b=128 c=122 a=130

voor de laagste getallen: c-d=2
    ofwel C+D=236, ofwel b+e=236
    in het eerste geval is d=117 en c=119 dat voldoet niet aangezien alle cijfers even zijn.
    als b+e=236 dan is e=108 d=120
    nu effe narekenen of alles klopt...
    en nee, klopt blijkbaar niet

geval 2
    hmm, kom ik op
    133
    125
    119
    117
    111

maar ben effe de draad van m'n berekening kwijt...

en dat klopt ook niet , fuck it, eerst douchen

[ Bericht 23% gewijzigd door Doderok op 02-04-2006 13:53:56 ]
      zondag 2 april 2006 @ 13:41:25 #86
    67978 HenryHill
    pi_36575400
    Ok, even samenvatten van wat we nu zeker weten: (A = lichtste, E = zwaarste) :
    A + B = 228
    C = 120
    D + E = 258
      zondag 2 april 2006 @ 13:49:30 #87
    67978 HenryHill
    pi_36575669
    B kan ten hoogste 120 zijn, dus A is minimaal 228 - 120 = 108.
    D moet ten minste 120 zijn, dus E is maximaal 258 - 120 = 138.

Dus:
    108 <= A <= 120
    108 <= B <= 120
    120 <= D <= 138
    120 <= E <= 138
      zondag 2 april 2006 @ 13:54:36 #88
    132191 -jos-
    Money=Power
    pi_36575836
    Stel: A = 130
    Dan B = 128
    C= 120 -> dan krijg je:
    A + C = 250 -> kan wel
    B + C = 248 -> kan niet
    STOP

Stel: A = 132
    Dan: B = 126
    C = 120 -> dan krijg je:
    A + C = 252 -> kan wel
    B + C = 246 -> kan wel

252 moet er nog uitkomen -> A + D = 252 -> D = 118
    D + E = 128 -> E = 110

Volgens mij klopt dit

Dus:
    A = 132
    B = 126
    C = 120
    D = 118
    E = 110

[ Bericht 3% gewijzigd door -jos- op 02-04-2006 14:01:54 ]
      zondag 2 april 2006 @ 14:02:43 #89
    67978 HenryHill
    pi_36576050
    A 110
    B 118
    C 120
    D 126
    E 132

Idem hierzo
      zondag 2 april 2006 @ 15:16:51 #90
    34721 BrauN
    U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
    pi_36578681
    Een selectie bestaat uit 22 voetballers. Er worden er 10 gekozen en 'the selection is done with replacement and the order in which the players are chosen determines their position within the team'.

Sorry voor het Engels, maar zo is het wel het duidelijkst... voor mij dan.

Jaap, Henk, Mohammed, Jan-Joost en Stanley maken alle 5 deel uit van de selectie.

Wat is de kans dat zij uiteindelijk alle 5 gekozen zullen worden?

Ik kan niet bedenken hoe ik het uitreken.
    pi_36581151
    Bedankt voor jullie hulp, ik ga eens even kijken als ik teruglees of ik dan ook snap hoe jullie op die 132 zijn gekomen... (dan kan ik het een volgende keer misschien wel zelf )

[ Bericht 1% gewijzigd door Nijna op 02-04-2006 16:47:08 ]
    pi_36581287
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 16:41 schreef Nijna het volgende:
    Bedankt voor jullie hulp, ik ga eens even kijken als ik teruglees of ik dan ook snap hoe jullie op die 132 zijn gekomen... (dan kan ik het een volgende keer misschien wel zelf )
    Edit: ik geloof dat ik het wel aardig kan volgen . Merci en dank u
      zondag 2 april 2006 @ 16:53:10 #93
    132191 -jos-
    Money=Power
    pi_36581435
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 15:16 schreef BrauN het volgende:
    Een selectie bestaat uit 22 voetballers. Er worden er 10 gekozen en 'the selection is done with replacement and the order in which the players are chosen determines their position within the team'.

Jaap, Henk, Mohammed, Jan-Joost en Stanley maken alle 5 deel uit van de selectie.

Ik kan niet bedenken hoe ik het uitreken.
    Volgens mij:

10C5 x 12C5 / 22C10 = 0.309
    pi_36581589
    Hoi!
    Ik had een scheikundig vraagje. We behandelen op dit moment elektrolyse, en nu is het zo dat het rendement lager ligt naarmate je een hoger vermogen gebruikt (de reactiesnelheid gaat wel omhoog). Hoe is dit lagere rendement te verklaren? Ik neem aan dat het iets met het botsende-deeltjes-model te maken heeft, maar dan nog snap ik het niet helemaal..
    Bedankt alvast
    'And I called your name,
    like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
      zondag 2 april 2006 @ 17:05:55 #95
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36581770
    quote:

Uit het tentamen inleiding kansrekening (22 maart 2006, eerstejaars EOR UvT)?
    quote:
    10C5 x 12C5 / 22C10 = 0.309
    Dan heb je de hypergeometrische verdeling te pakken, en die is zonder terugleggen. Ik snap trouwens niet waarom je bij dit experiment zou terugleggen, je kunt Jaap toch niet 6x opstellen?
    quote:
    Ik had een scheikundig vraagje. We behandelen op dit moment elektrolyse, en nu is het zo dat het rendement lager ligt naarmate je een hoger vermogen gebruikt (de reactiesnelheid gaat wel omhoog). Hoe is dit lagere rendement te verklaren? Ik neem aan dat het iets met het botsende-deeltjes-model te maken heeft, maar dan nog snap ik het niet helemaal..
    Je zegt 'naarmate je een hoger vermogen gebruikt'. Dat hogere vermogen kun je op twee manieren verklaren: een hogere spanning of een lagere weerstand. Verder kun je alles natuurkundig verklaren, waarbij je bedenkt dat met I, de stroomsterkte, het aantal electronen is dat zich verplaatst. Bij electrolyse is het een maat voor de reactiesnelheid. Rendement beschouw ik als de verhouding I/P (reactiesnelheid per hoeveelheid energie).

In het geval van een hogere spanning is het makkelijk: U/I = R. Dus als R constant zal in het geval van een spanningstoename I met eenzelfde hoeveelheid stijgen. P=U*I, het vermogen stijgt dus het kwadraat van de relatieve verandering van de stroom. Het vermogen stijgt dus harder dan de stroom, dus het rendement neemt af.

In het geval van een lagere weerstand is het ook eenvoudig. Denk maar na: lagere weerstand (door meer aanwezige ionen) zorgt bij constante spanning voor een hogere stroomsterkte. P = U*I, waarbij U constant en I stijgt, zal P relatief even hard stijgen. Het rendement, I/P, blijft dus gelijk.

[ Bericht 45% gewijzigd door GlowMouse op 02-04-2006 17:23:26 ]
      zondag 2 april 2006 @ 17:12:13 #96
    34721 BrauN
    U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
    pi_36581890
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 17:05 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Uit het tentamen inleiding kansrekening (22 maart 2006, eerstejaars EOR UvT)?
    [..]

Dan heb je de hypergeometrische verdeling te pakken, en die is zonder terugleggen. Ik snap trouwens niet waarom je bij dit experiment zou terugleggen, je kunt Jaap toch niet 6x opstellen?
    Geen examen. Wel UvT inderdaad...

Antwoord module geeft deze oplossing: 0.042

Nou ja... ik vraag het anders wel aan een docent ofzo.
      zondag 2 april 2006 @ 22:06:30 #97
    85129 dikkedorus
    connaisseur van de wansmaak
    pi_36591779
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 17:12 schreef BrauN het volgende:

[..]

Geen examen. Wel UvT inderdaad...

Antwoord module geeft deze oplossing: 0.042

Nou ja... ik vraag het anders wel aan een docent ofzo.
    Is het niet 5*4*3*2 / 22*21*20*19*18
    Aantal goede keuzes / aantal mogelijke keuzes? 3,79x10^-5
    Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
      zondag 2 april 2006 @ 22:11:37 #98
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_36592033
    quote:
    Is het niet 5*4*3*2 / 22*21*20*19*18
    Aantal goede keuzes / aantal mogelijke keuzes? 3,79x10^-5
    Ik heb er een tijd over na zitten denken (ben achteraf benieuwd naar de oplossing). Deze oplossing leek me niet juist, omdat er dan in de teller sowieso nog een factor 10-boven-5 in moet. En omdat de 5 spelers ook nog op de overige 17 posities kunnen komen, klopt die correctiefactor al niet.
    pi_36603209
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 16:59 schreef Me_Wesley het volgende:
    Hoi!
    Bedankt alvast
    Niemand?
    'And I called your name,
    pi_36603325
    Er is een bepaalde hoeveelheid energie nodig om een reactie te laten verlopen...
    Op het moment dat je er meer energie dan die hoeveelheid instopt, blijft er dus energie over die niet gebruikt wordt..
    Dan neemt dus het rendement af..
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
    pi_36603773
    quote:
    Op maandag 3 april 2006 11:58 schreef teigan het volgende:
    Er is een bepaalde hoeveelheid energie nodig om een reactie te laten verlopen...
    Op het moment dat je er meer energie dan die hoeveelheid instopt, blijft er dus energie over die niet gebruikt wordt..
    Dan neemt dus het rendement af..
    Je stopt er evenveel energie in, maar in kortere tijd.

Ik zal mijn vraag verduidelijken:
    Als je bijvoorbeeld water elektrolyseert. Je 'stopt' er 10000 joule in, waarna je 9 mL waterstofgas hebt verkregen. Dit proces duurt 10 minuten. Stop je die 10000 joule er echter in bijvoorbeeld 6 minuten in, zal je minder waterstofgas hebben, terwijl je evenveel energie hebt verbruikt. Hoe komt dit?
    'And I called your name,
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')