Ook al geprobeerd, vaak gapen ook geprobeerd, heel overdreven kauwen geprobeerd.quote:Op zondag 5 maart 2006 21:03 schreef Douwe het volgende:
Neus dichthouden, mond dichtdoen en blazen
Geeft tegendruk op je trommelvliezen, kan even kortstondig pijn doen maar werkt daarna prima tegen pijn aan je oren
quote:Op maandag 6 maart 2006 15:46 schreef Dutch_Courage het volgende:
Beetje zuipen vantevoren werkt ook.![]()
Dat heb ik ook. Vooral omdat het zo lang duurt.quote:Op maandag 6 maart 2006 15:46 schreef Dutch_Courage het volgende:
Inderdaad even doorbijten ja. Ik vind het ook absoluut niet leuk maarja, ik ga niet alleen thuis zitten als al mijn vrienden op vakantie gaan.
Meestal vind ik de tijd voordat we in de lucht zijn erger dan dat we daadwerkelijk aan het vliegen zijn. Als je eenmaal in de lucht zit zet ik altijd een muziekje op, boek erbij en afsluiten voor de buitenwereld maar.
Beetje zuipen vantevoren werkt ook.![]()
Maar wat nou als het gewoon een beredeneerde angst is?quote:Op zondag 5 maart 2006 21:29 schreef cheukert het volgende:
Weleens zo'n cursus gedaan?
Wordt uitgelegd van wat alle verschijnselen zijn in een vleigtuig en van het vleigen en waardat door komt, als je dat weet lijkt me het weer een stuk makkelijker om die stap te zetten...
Terug redenerenquote:Op woensdag 8 maart 2006 13:29 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Maar wat nou als het gewoon een beredeneerde angst is?
Maar als er daadwerkelijk een ongeluk gebeurd met een vliegtuig mag je er eigenlijk ook wel zeker van zijn dat je dood gaatquote:Op woensdag 8 maart 2006 14:45 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Terug redenerenEen auto/bus/trein is zoveel gevaarlijker dan een vliegtuig, maarja daar staan weinig mensen maar bij stil! Kans op een ongeluk in een vliegtuig is geloof ik 1 op 2 miljoen!
Hangt helemaal af van vlucht, vertrekpunt, aankomstpunt en maatschappijquote:Op woensdag 8 maart 2006 14:45 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Terug redenerenEen auto/bus/trein is zoveel gevaarlijker dan een vliegtuig, maarja daar staan weinig mensen maar bij stil! Kans op een ongeluk in een vliegtuig is geloof ik 1 op 2 miljoen!
Dat is waar; je geeft de controle en verantwoordelijkheid aan iemand anders. (de piloot en de crew) Bij een bus en trein doe je dit ook, maar dat voelt veel veiliger omdat je op de grond bent...quote:Op woensdag 8 maart 2006 15:01 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Hangt helemaal af van vlucht, vertrekpunt, aankomstpunt en maatschappij![]()
Maar dat het veiliger is weet ik ook wel. Daar gaat het niet om. Het gaat mij er om ALS het gebeurt. Ik ga liever met de auto onder een vrachtwagen liggen dan dat ik (en die kans is NOG kleiner) mee moet maken dat er midden in de lucht iets gebeurt.
sorry, maar ik vind het nogal mitplaatst om het zo te noemen...quote:Op woensdag 8 maart 2006 16:39 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Dat is waar; je geeft de controle en verantwoordelijkheid aan iemand anders. (de piloot en de crew) Bij een bus en trein doe je dit ook, maar dat voelt veel veiliger omdat je op de grond bent...
Een ongeluk met een vliegtuig is lang niet altijd dodelijk, vaker zelfs niet dan wel! Kijk maar voor stats op www.airdisaster.com (vette filmpjes)
Lang niet alle vliegtuigrampen zijn voor alle passagiers dodelijk, geloof ik. Aantal keer seconds from disaster gezien op Discovery, en het blijkt daaruit toch zo te zijn dat er nog erg veel gedaan kan worden in de lucht als er iets fout gaat. Dat stelt mij ook wel een beetje gerust, maar nog steeds vind ik het vliegen best eng..quote:Op woensdag 8 maart 2006 14:47 schreef Sjoem het volgende:
[..]
Maar als er daadwerkelijk een ongeluk gebeurd met een vliegtuig mag je er eigenlijk ook wel zeker van zijn dat je dood gaatZoiets overleef je haast nooit.
Easyjet heeft over het algemeen vrij nieuwe vliegtuigen en RyanAir is de grootste Europese carriers van next generation 737's. (737-800) KLM heeft nog veel oude 737-300 rondvliegen op EU destinations.quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:50 schreef Elefes het volgende:
[..]
Vooral heb ik dat eigenlijk bij low-budget maatschappijen, al moeten die aan dezelfde eisen voldoen als de rest. Ik hou mijn hart al vast voor de zomer, als ik weer ga vliegen (low-budget...).
Ik vind verder wel vooral het opstijgen en het landen eng, eenmaal in de lucht gaat het wel.
Wat vreemd. Juist door meer te vliegen ga je er toch op een bepaalde manier aan 'wennen' waardoor die angt minder wordt?quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:08 schreef MaJo het volgende:
Heb trouwens wel veel gevlogen, heb me nooit eronder willen laten krijgen door de angst maar ik ben nu op een punt gekomen dat ik het echt even niet meer trek...
Nee die angst went niet, die zit diep van binnen en gaat niet over door het vaker te doen helaasquote:Op woensdag 8 maart 2006 21:25 schreef Dizzee het volgende:
[..]
Wat vreemd. Juist door meer te vliegen ga je er toch op een bepaalde manier aan 'wennen' waardoor die angt minder wordt?
Heb je die vliegangstcursus bij Stichting Valk gevolgd? Heb ik goede verhalen over gehoord..quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:31 schreef MaJo het volgende:
[..]
Nee die angst went niet, die zit diep van binnen en gaat niet over door het vaker te doen helaas
Mijn complimenten voor je websitequote:Op donderdag 9 maart 2006 14:52 schreef Quinta het volgende:
Hoi,
Ook ik had jaren last van vliegangst.
Na de cursus van Stichting VALK, ca 5 jaar geleden ben ik helemaal van mijn vliegangst af.
Op http://www.ronbudding.nl kun je mijn ervaringen lezen mbt de cursus en de door mij inmiddels bijna 200 gemaakte vluchten.
groetjes rOn
Weet ik, ik weet ook dat het eigenlijk nergens op slaat.. Maar toch heb ik dat idee een beetje.quote:Op woensdag 8 maart 2006 19:20 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Easyjet heeft over het algemeen vrij nieuwe vliegtuigen en RyanAir is de grootste Europese carriers van next generation 737's. (737-800) KLM heeft nog veel oude 737-300 rondvliegen op EU destinations.
Ik wen er ook niet echt aan.. Heb nog niet zo heel vaak gevlogen, maar merk wel dat ik het steeds iets minder leuk vind. Ik blijf het wel doen, in de hoop dat het over gaat. Het is natuurlijk op zich een hele fijne manier van reizen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:25 schreef Dizzee het volgende:
[..]
Wat vreemd. Juist door meer te vliegen ga je er toch op een bepaalde manier aan 'wennen' waardoor die angt minder wordt?
Leeftijd zegt niets over de kwaliteit en de staat van een vliegtuig. Een fiat uit 1966 kan, mits goed onderhouden, vaak beter van kwaliteit zijn dan een fiat uit 2005.quote:Op woensdag 8 maart 2006 19:20 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Easyjet heeft over het algemeen vrij nieuwe vliegtuigen en RyanAir is de grootste Europese carriers van next generation 737's. (737-800) KLM heeft nog veel oude 737-300 rondvliegen op EU destinations.
Dat is voor mij ook het grootste argument om toch gewoon te gaanquote:Op vrijdag 5 mei 2006 14:44 schreef Pasz het volgende:
Wat ik altijd onthou als ik in het vliegtuig zit is iets wat een medepassagier ooit tegen me zei : "Ik vind het ook niks, maarja, anders kom je nergens". M.a.w. die camping in Frankrijk kan ik ook wel bezoeken als ik 65 ben ...
Dat lijkt me niet, dan zit je er drie tegen aan te hikken.quote:Op vrijdag 5 mei 2006 15:32 schreef cheukert het volgende:
ipv 1x 12uur, 3x 4uur vliegen misschien een optie? hoewel je dan wat meer tijd kwijt bent..
Ik weet niet hoor, maar ik geloof dat hoogtevrees er (in mijn geval dan) wel iets mee te maken heeft. En dat heb je dan weer niet in een auto.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 10:59 schreef Rietvaerder het volgende:
Hoe ontstaat vliegangst? De kans dat je verongelukt in een auto is tig keer zo groot.
Heeft meerdere mogelijke oorzaken, waaronder hoogtevrees, het afgeven van totale controle, claustrofobie. Maar het kan ook komen doordat ongelukken vaak erg gedetaileerd op TV komen, en vaak tot de verbeelding spreken. Ook komen ze veel vaker op TV dan andere ongelukken. (ooit een docu gezien op discovery over een autocrash?)quote:Op zaterdag 6 mei 2006 10:59 schreef Rietvaerder het volgende:
Hoe ontstaat vliegangst? De kans dat je verongelukt in een auto is tig keer zo groot.
Toch wel vreemd opzich, ik heb ook hoogtevrees, maar als ik vlieg (zowel zelf en als passagier) heb ik er geen last van.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 12:09 schreef sadisticembrace het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, maar ik geloof dat hoogtevrees er (in mijn geval dan) wel iets mee te maken heeft. En dat heb je dan weer niet in een auto.
Ik heb er ook geen last van hoor (wel van hoogtevrees, niet van vliegangst), maar hoogtevrees lijkt mij persoonlijk wel een gedeelte ervan verklaren.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 19:40 schreef cheukert het volgende:
[..]
Toch wel vreemd opzich, ik heb ook hoogtevrees, maar als ik vlieg (zowel zelf en als passagier) heb ik er geen last van.
Zo werkt het bij mij ook niet... hoe meer ik vlieg, hoe banger ik word. Elke keer als we opstijgen, heb ik weer zoiets van; 'Dit kan niet, we zijn te zwaar. Een mens kan niet vliegen, maar zo'n bakbeest zeker wel?' ...quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:25 schreef Dizzee het volgende:
[..]
Wat vreemd. Juist door meer te vliegen ga je er toch op een bepaalde manier aan 'wennen' waardoor die angt minder wordt?
Inderdaad niet bij het raam gaan zitten, en vooral bij het opstijgen en landen niet naar buiten kijken. Dat zijn imho de meest angstige momentenquote:Op maandag 18 september 2006 23:26 schreef VD het volgende:
Goed. Help. Donderdag of vrijdag voor het eerst vliegen.
Ik sta doodangsten uit in het reuzenrad. Verder dan de eerste verdieping van de Eiffeltoren ga ik niet zonder dwang. Ik wil altijd alles zoveel mogelijk onder controle hebben. Wat moet ik verwachten van een twee uur durende vlucht?
Moet ik rekening houden met een paniekaanval voor het boarden? Kan ik mezelf druggen zoals B.A. met iets?
Mwoch, dan zou je helemaal peultjes moeten schijten als je in de auto stapt.... er vallen meer slachtoffers in het verkeer dan in vliegtuig-ongelukken.... dus zo beredeneerd is het nou ook weer nietquote:Op dinsdag 19 september 2006 12:11 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ik vlieg gewoon alleen wanneer het strict noodzakelijk is. En om te zeggend dat ik dan doodsangsten uitsta... nee.
Het is ook geen rare fobie ofzo. Het is een doodgewone beredeneerde angst.
Ik vind het ook niks wanneer anderen die me na staan gaan vliegen.
quote:Op dinsdag 19 september 2006 10:39 schreef Elefes het volgende:
[..]
Inderdaad niet bij het raam gaan zitten, en vooral bij het opstijgen en landen niet naar buiten kijken. Dat zijn imho de meest angstige momentenIk heb het nu zo gedaan dat ik gewoon probeer te slapen bij het opstijgen en landen, of in ieder geval gewoon lekker met mijn ogen dicht in mijn stoel ga zitten ontspannen. Beetje op je ademhaling letten en aan andere dingen denken en dan is het wel te doen
.
Ga je er niet van te voren al druk over maken, vliegen is iets heel anders dan ergens hoog staan.
Living on the edgequote:Op dinsdag 19 september 2006 12:59 schreef rameijer het volgende:
Ja, af en toe een crash of noodlanding voegt wel wat toe ja
Dit is dus precies wat ik bedoel, maar evengoed bedankt meneer de amateur psycholoog...quote:Op dinsdag 19 september 2006 12:31 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Mwoch, dan zou je helemaal peultjes moeten schijten als je in de auto stapt.... er vallen meer slachtoffers in het verkeer dan in vliegtuig-ongelukken.... dus zo beredeneerd is het nou ook weer niet
Graag gedaanquote:Op dinsdag 19 september 2006 14:09 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Dit is dus precies wat ik bedoel, maar evengoed bedankt meneer de amateur psycholoog...
Het gaat niet om de kans dát. Want ALS het gebeurt is dat volstrekt niet meer relevant. Het gaat om de (mogelijke) manier waarop. Niet om het feit dat ik dan dood ga.
Dus ja, het is een beredeneerde angst. En statistieken veranderen daar niet zo heel erg veel aan. Ik zeg ook niet dat ik nóóit vlieg. Maar wel zo min mogelijk.
Dat ik niet op die manier dood wil gaan, zoals ik net ook al zei.quote:Op dinsdag 19 september 2006 14:28 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Graag gedaan
Maar ik snap nog steeds niet helemaal je punt niet wat betreft beredeneerde angst.... Wat is er in godsnaam beredeneerd aan dan?? Dat de manier waarop je dood gaat niet helemaal is zoals je gepland had?? Wat is dan anders in het verkeer?? Als je het zebrapad oversteekt en je wordt platgereden, dan ga ik er niet vanuit dat je het zo had gepland, maar je loopt wel de kans... dan ga je me toch niet wijs maken dat je zo min mogelijk de straat probeert over te steken want stel dat....
Je woont in Amsterdam; de stad waar de meeste slachtoffers vallen door moord. Je loopt daar dus de grootste kans, maar toch woon je er... da's dan toch ook een risico wat je bewust neemt (niet onterrecht oid hoor, begrijp me niet verkeerd) maar waar zit dan precies het verschil met vliegen t.o.v. deze voorbeelden??
Ik zit ook liever comfortabel in het vliegtuig natuurlijk ipv me helemaal verrot te voelen.... Bij korte vluchten (minder dan 2 uur) is het dan ook geen probleem....gewoon zitten met je koptelefoon op en wat te lezen... maar op lange vluchten slaap ik liever...en aangezien ik het makkelijkst slaap als ik verrot ben... (jointje roken voor vertrek is ook een aanrader maar kan natuurlijk alleen op de heenweg)quote:Op dinsdag 19 september 2006 16:21 schreef Hik het volgende:
Ik heb zelf totaal geen vliegangst (gelukkig maar), maar de tip die hier voorbij komt om vooraf of de avond tevoren maar zo veel mogelijk te drinken snap ik echt niet. Ik houd ook wel van een wijntje (*Hik), maar ik het vliegtuig ben ik er echt mee gestopt. Door de extreem droge lucht is het zo slecht voor je... Als je al een kater hebt is het zo mogelijk nog erger, omdat je die nog eens versterk door de droogte. Als je je al rot voelt door het vliegen lijkt me jezelf fysiek waardeloos voelen helemaal geen aanrader.
Ik snap dat het niets doet tegen de vliegangst persé, maar sinds ik véél vlieg zie ik wel steeds meer het belang van het een beetje confortabel maken voor mezelf (zeker op lange vluchten): fleece dekentje mee (ben nogal een koukleum), grote fles water, warme sokken, MP3 speler, makkelijke kleding, lekker boek... Helpt toch allemaal om het een beetje draaglijker te maken.
valt wat voor te zeggen natuurlijk, maar dan zou je toch voor een hele hoop dingen extra voorzichtig moeten zijn en op moeten passen?? dat is imho nauwelijks te doen....quote:Op dinsdag 19 september 2006 16:04 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Dat ik niet op die manier dood wil gaan, zoals ik net ook al zei.
Want jij zit driemaal daags in het vliegtuig?quote:Op dinsdag 19 september 2006 16:37 schreef kroegtijger het volgende:
valt wat voor te zeggen natuurlijk, maar dan zou je toch voor een hele hoop dingen extra voorzichtig moeten zijn en op moeten passen?? dat is imho nauwelijks te doen....
Maar ok, ieder zn ding natuurlijk...
nog steeds vallen er meer doden in het verkeer dan met vliegtuigen....zowel in absolute getallen als procentueel gezien is vliegen een stuk veiliger danquote:Op vrijdag 22 september 2006 09:44 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Want jij zit driemaal daags in het vliegtuig?
Ligt eraan wat de ETOPS is heh?!quote:Op donderdag 23 november 2006 21:37 schreef Mojave het volgende:
Ik snap wel dat sommige mensen last hebben van vliegangst.
Er kan heus wat gebeuren hoor maar dat is bijna nooit levensbedreigend, als een motor er mee stopt is er niks aan de hand. Ja voorin moeten aan het werk want hoogstwaarschijnlijk gaan we niet naar de bestemming die je op je ticket hebt staan.
Je kunt het nu een overdreven reactie vinden, ik vind het ook totaal niet eng om te vliegen maar angst is en blijft een persoonlijk iets. Overtuigen dat de angst onterecht zou zijn zal dus niet lukkenquote:Op donderdag 23 november 2006 23:06 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Ligt eraan wat de ETOPS is heh?!(als je een twin hebt uiteraard)
Maar over die poster daarboven, beetje dramaqueen reactie. Ik zou juist blij zijn om naar China te mogen voor om te werken! Zodra je op cruise hoogte zit is er niks aan de hand en kan je gewoon relaxen en slapen.
En over terroristische aanslagen, wat is daar de kans van?! Kan je net zo goed in een bunker gaan zitten, dan ben je pas veilig. Beetje paranoïde reactie imo...
Vliegen kan je niet leuk vinden, daar kan ik inkomen, maar om daar nou zo overdreven over te doen? Als het helder is heb je een hartstikke mooi uitzicht, en het is erg comfortabel reizen!!
Dat zég ik ook hierboven. Ik weet dat de angst irreel is, maar ik kan er niets aan doen. KON ik dat maar!!!quote:Op vrijdag 24 november 2006 00:23 schreef lady23 het volgende:
Het is niet echt rationeel uit te leggen, maar het kan je gewoon flink belemmeren.
Ik bén ook blij dat ik in China mensen mag gaan opleiden. Dat is de issue ook niet. Ik vind het heel aangenaam en spannend om naar een land te mogen waar ik nog nooit geweest ben, en dat op kosten van de baas. Het is alleen de reis ernaartoe. En ja, dan ga je, als je zoals ik serieus bang bent om te vliegen, er van alles bij slepen. Zélfs terroristische aanslagen.quote:Op donderdag 23 november 2006 23:06 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Ligt eraan wat de ETOPS is heh?!(als je een twin hebt uiteraard)
Maar over die poster daarboven, beetje dramaqueen reactie. Ik zou juist blij zijn om naar China te mogen voor om te werken! Zodra je op cruise hoogte zit is er niks aan de hand en kan je gewoon relaxen en slapen.
En over terroristische aanslagen, wat is daar de kans van?! Kan je net zo goed in een bunker gaan zitten, dan ben je pas veilig. Beetje paranoïde reactie imo...
Vliegen kan je niet leuk vinden, daar kan ik inkomen, maar om daar nou zo overdreven over te doen? Als het helder is heb je een hartstikke mooi uitzicht, en het is erg comfortabel reizen!!
Sorry ik wilde je niet flamen... Ik weet vrij goed waar ik over praat; mijn (ex)vriendin had zwaar vliegangst. Maar die kreeg ik wel het vliegtuig in, zelfs transatlantisch. Ze vermande zichzelf en gooide na de start een paar slaappillen achterover en was voor de rest van de reis van de wereld.quote:Op vrijdag 24 november 2006 00:50 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ik bén ook blij dat ik in China mensen mag gaan opleiden. Dat is de issue ook niet. Ik vind het heel aangenaam en spannend om naar een land te mogen waar ik nog nooit geweest ben, en dat op kosten van de baas. Het is alleen de reis ernaartoe. En ja, dan ga je, als je zoals ik serieus bang bent om te vliegen, er van alles bij slepen. Zélfs terroristische aanslagen.
Ik besef dat jij je er niets bij kunt voorstellen, mijn angst. Maar ik zou er echt ontslag voor willen nemen. Helaas kan dat niet omdat mijn baan gewoon veel en veel te leuk is. Ik zou het wel op prijs stellen als je iemand, die gewoon even zijn ei kwijt moet, niet meteen veroordeelt, en gewoon in zijn/haar waarde laat. Mijn angst is serieus!!
Ik wou dat het niet zo was.
Ja, maar die mepten ze neer voordat ze m het vliegtuig in proptenquote:Op vrijdag 24 november 2006 16:41 schreef Pietjuh het volgende:
Zelf BA Barracus had vliegangst, dus schaam jezelf niet!
Dit is dus pertinent niet waar, over de 90% van de ongevallen zijn met niet dodelijke afloop. (bron BBC panorama)quote:De kans dat je iets kunt navertellen na een vliegtuig ongeluk is dan ook heel anders.
Ik heb gister mijn training bij VALK voltooid. Ik ben echt 100% van mijn vliegangst af! Wat een bevrijding zeg..quote:Op donderdag 30 november 2006 19:44 schreef Mojave het volgende:
Valk moet een goede zijn. Dan leer je ook iets over het vliegen zelf.
Ik wou eerst zelf ook niet de dure cursus volgen en hoopte dat ik er met één consult wel van af kon zijn. Maar het is me bij VALK toch aangeraden de cursus te doen. Ok, het is een hele bom duiten maar dan zit je wel relaxt in het vliegtuig. Echt een verademing. Het was bij mij iig zeer de centen waard.quote:Op woensdag 6 juni 2007 11:52 schreef MaJo het volgende:
Zijn er hier ook mensen die door middel van zelfhulpboeken van hun vliegangst af zijn gekomen? Of moet je echt zo´n dure cursus bij VALK gaan volgen?
Ook bij een trein heb ik er een hekel aan. Bus en tram een stuk minder omdat je daar goed kan meekijken met de chauffeur.quote:Op woensdag 8 maart 2006 16:39 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Dat is waar; je geeft de controle en verantwoordelijkheid aan iemand anders. (de piloot en de crew) Bij een bus en trein doe je dit ook, maar dat voelt veel veiliger omdat je op de grond bent...
Een ongeluk met een vliegtuig is lang niet altijd dodelijk, vaker zelfs niet dan wel! Kijk maar voor stats op www.airdisaster.com (vette filmpjes)
Ik ga die cursus wel een keer doen denk ik. Ik lees nu trouwens het boek van Lucas van Gerwen en daar staan een hoop nuttige dingen inquote:Op woensdag 6 juni 2007 14:37 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Ik wou eerst zelf ook niet de dure cursus volgen en hoopte dat ik er met één consult wel van af kon zijn. Maar het is me bij VALK toch aangeraden de cursus te doen. Ok, het is een hele bom duiten maar dan zit je wel relaxt in het vliegtuig. Echt een verademing. Het was bij mij iig zeer de centen waard.
Je zou natuurlijk gewoon eerst het boek kunnen gaan lezen en dan kijken hoe je je erbij voelt? Maar uit je eerdere posts zou ik je toch aanraden uiteindelijk de cursus te doen..
Dat is wel heftig. Ik ben vorig jaar ook met de trein op vakantie gegaan omdat ik absoluut niet wou vliegen. Ik zat vroeger echt panisch in het vliegtuig: trillen, zweten, heel gespannen, etc. Ik herken ook wat je zegt over geen controle hebben, daar had ik ook last van in het vliegtuig. Maar dit jaar was ik het echt zat. Ik wil namelijk al een hele tijd naar Azië reizen en tja, dan moet je toch het vliegtuig in. Bovenal vind ik mezelf niet het soort persoon die zich laat kisten door dit soort angsten. Angst is er om te overwinnenquote:Op woensdag 6 juni 2007 16:25 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik ga die cursus wel een keer doen denk ik. Ik lees nu trouwens het boek van Lucas van Gerwen en daar staan een hoop nuttige dingen inMaar een vliegtuig pakken op dit moment is echt een no go. Ik ga van de zomer ook interrailen naar Sziget omdat ik weiger in een vliegtuig te stappen. Ik wil daar toch eens vanaf...
Dat is echt grote onzin. Heb je zelf vliegangst? Misschien dat het bij sommige mensen wel werkt hoor, maar dat is in de categorie 'het wel spannend vinden'. Als je écht heel erge vliegangst hebt dan maakt het niet uit hoe vaak je vliegt, de angst blijft. Ik heb een stuk of 20x gevlogen en elke keer ben ik het enger gaan vinden...quote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:59 schreef Halinalle het volgende:
Het zal vast al genoemd zijn in dit topic, maar een van de beste remedies tegen vliegangst is gewoon zo vaak mogelijk vliegen.
Google eens op desensitisatie. Het is de gangbare manier om mensen van hun fobie af te helpen.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 16:43 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dat is echt grote onzin. Heb je zelf vliegangst? Misschien dat het bij sommige mensen wel werkt hoor, maar dat is in de categorie 'het wel spannend vinden'. Als je écht heel erge vliegangst hebt dan maakt het niet uit hoe vaak je vliegt, de angst blijft. Ik heb een stuk of 20x gevlogen en elke keer ben ik het enger gaan vinden...
Stel nou dat je bijv. een reis naar de Malediven wint, compleet met 5-sterrenhotel, auto- en boothuur om van eiland naar eiland te gaan en weet ik veel wat voor luxe? Zou je dan nog steeds niet gaan?quote:Op zondag 30 september 2007 02:12 schreef zhe-devilll het volgende:
Mij krijg je nooit in een vliegtuig
heel stom ja
maar ach nou en?
Ik wil nie
Ik vind een béétje turbulentie juist wel lekker, val ik op een of andere manier veel makkelijker bij in slaap, alsof ik dan meer het gevoel heb dat ik gewoon in een bus/trein zit.quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:54 schreef KNAK het volgende:
Ik vlieg vrij veel, zo om de 2 a 3 maanden en ik heb er gee problemen mee
Wel is het zo dat ik turbulentie dus klote vind, als dat toestel gaat beven en schudden en hoor kraken dan zit ik toch wat minder gemakkelijk
anders heb ik er geen problemen mee![]()
Binnenkort wil ik ook weer eens naar een ver land op vakantie. Ik hou erg van om nieuwe dingen te ontdekken en rond te trekken in een voor mij onbekend gebied, maar vind het vliegen altijd maar niets. Het houd me eigenlijk ook tegen om dat soort dingen te ondernemen.quote:Op dinsdag 19 september 2006 14:09 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Dit is dus precies wat ik bedoel, maar evengoed bedankt meneer de amateur psycholoog...
Het gaat niet om de kans dát. Want ALS het gebeurt is dat volstrekt niet meer relevant. Het gaat om de (mogelijke) manier waarop. Niet om het feit dat ik dan dood ga.
Dus ja, het is een beredeneerde angst. En statistieken veranderen daar niet zo heel erg veel aan. Ik zeg ook niet dat ik nóóit vlieg. Maar wel zo min mogelijk.
bootjeeeequote:Op maandag 7 april 2008 16:15 schreef MaJo het volgende:
Ik ga binnenkort vliegen voor het eerst in 2,5 jaarIk heb er helemaal geen zin in maar wil dolgraag weer naar Londen dus ik moet er maar doorheen...
Boot is een stuk duurderquote:
Het boek wat ik je had aangeraden heeft niet geholpen?quote:Op maandag 7 april 2008 18:50 schreef MaJo het volgende:
[..]
Boot is een stuk duurderHeb nu een retour van ¤10,- dus ga het maar eens proberen. Maar ik sluit niet uit dat ik op het laatste moment afhaak
Ik weet niet of het aan het zicht lag, maar het is wel zo dat je achterin meer turbulentie voelt dan voorin. Ook is het omgevingsgeluid harder omdat je achter de motoren zit en niet ervoor.quote:Op maandag 21 april 2008 19:06 schreef _nouseforaname_ het volgende:
Ik snap zelf niet precies hoe het komt, maar toen ik laatst naar Dublin vloog zat ik aardig voorin in het vliegtuig, en had ik erg weinig last van vliegangst.
Echter op de terugweg was het een ander verhaal, ik zat toen helemaal achterin en had ik zicht over het hele vliegtuig, ik was nog nooit zo bang geweest tijdens het vliegen. Zijn er meer mensen die dit herkennen?
Nee hoor. Jouw gedachtegang is helemaal niet vreemd!quote:Op maandag 7 april 2008 16:12 schreef Cid het volgende:
Ik vroeg me af of de gedachten gang van Pappie_Culo of mij echt zo vreemd is, omdat ik maar weinig mensen spreek die er zo over denken.
Dan vraag ik of ik die vakantie cash kan krijgen!quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:50 schreef maartena het volgende:
[..]
Stel nou dat je bijv. een reis naar de Malediven wint, compleet met 5-sterrenhotel, auto- en boothuur om van eiland naar eiland te gaan en weet ik veel wat voor luxe? Zou je dan nog steeds niet gaan?
Dit vraagt om een bezoekje aan de groenteboerquote:Op woensdag 7 mei 2008 21:08 schreef MaJo het volgende:
Morgen is het dan zover, ik ga voor het eerst in 2,5 jaar vliegen. En nu begint het weer, net mijn eerste huilbui gehad, hartklopping, ik word helemaal gek![]()
morgen voorspellen ze rustig vliegweer,al ben ik niet in staat die ganse site te interpreteren...quote:Op woensdag 7 mei 2008 23:37 schreef MaJo het volgende:
Ik heb nu net een valiumpje geslikt, heeft ongeveer hetzelfde effectHelemaal relaxed en kom nauwelijks uit mijn woorden
Ben benieuwd hoe het is gegaan vandaag.quote:Op woensdag 7 mei 2008 21:08 schreef MaJo het volgende:
Morgen is het dan zover, ik ga voor het eerst in 2,5 jaar vliegen. En nu begint het weer, net mijn eerste huilbui gehad, hartklopping, ik word helemaal gek![]()
Ik heb ook hoogtevrees ; als ik met beide voeten op de grond sta en omhoog kijk naar bv. vliegtuigen die overvliegenquote:Op zaterdag 6 mei 2006 19:40 schreef cheukert het volgende:
[..]
Toch wel vreemd opzich, ik heb ook hoogtevrees, maar als ik vlieg (zowel zelf en als passagier) heb ik er geen last van.
Dat hebben meer mensen. Er schijnen zelfs piloten met hoogtevrees te zijn.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 01:08 schreef TLC het volgende:
[..]
Ik heb ook hoogtevrees ; als ik met beide voeten op de grond sta en omhoog kijk naar bv. vliegtuigen die overvliegenklinkt misschien stom maar dan word ik ff niet goed, hoewel ik in een vliegtuig zelf verder nergens last van heb
Je moet maar zo denken, de kans dat je iets overkomt in een vliegtuig is heel klein. De kans dat je bijna wat overkomt (datgene wat ji hebt meegemaakt) is groter dan de vorige kans, maar nog steeds miniscuul. De kans dat dat twee keer gebeurt is dus verwaarloosbaar, dus al je volgende vluchten zullen prima verlopen... (wat was de reden eigenlijk van de onderbreking?)quote:Op woensdag 11 juni 2008 12:48 schreef Naamah het volgende:
Ik ben nooit echt een groot fan geweest van vliegen, maar wel altijd zonder problemen gedaan. Mijn laatste vliegervaring was echter best een beetje traumatisch, omdat we halverwege een noodlanding hebben gemaakt. Het was verder wel een normale landing, maar het feit dat het nodig was en met name de situatie daarvoor in de lucht waren best wel eng.. Toch een klein beetje een mini-trauma zegmaar..
Sindsdien niet meer gevlogen en nu komende zomer staat er toch weer een vliegvakantie op het programma, ik had liever gehad dat het niet nodig was/ik er onderuit kon, maar dat gaat niet. Ik zie er nu nog niet heel erg tegenop, maar ben echt superbang dat als ik straks het vliegtuig in ga (met name het moment dat je de gate doorgaat en het vliegtuig ingaat) ik echt ontzettend ga panieken, bang wordt en gewoon echt dusdanig niet meer wil dat ik gewoon het vliegtuig niet inga.. Als ik nu aan dat moment denk word ik al een beetje trillerig en naar.
Ik ben nu dus vooral bang dat ik ga panieken en (nog) niet zozeer voor het vliegen zelf.. Iemand ideeën hierover? Het is namelijk toch echt wel de bedoeling dat ik straks dat vliegtuig in ga...
doe maar, vind dat wel interessantquote:Op woensdag 11 juni 2008 19:36 schreef Naamah het volgende:
Edit: hier stond verhaal over wat er was gebeurd enzo, maar ik heb het bij nader inzien toch maar weggehaald omdat het misschien niet zo handig is in een topic waar mensen komen die vliegangst hebbenIk zal er binnenkort wel een apart topic over openen, misschien..
Nu heb ik het gelezen wat je getypt hebt, maar vind het een vreemd verhaal. Dat de cabine bemanning huilt en in paniek is, is schandelijk en zou nooit moeten gebeuren. Er was immers geen enkele reden voor. Ook al zou het gebeuren wat jij beschreef, dan nog zou het vliegtuig prima doorvliegen, het zou niet neerstorten. Het zou echter wel een bijna unieke ervaring zijn, zo vaak gebeurt het niet. (volgens mij is het pas een keer eerder gebeurd). Veel waarschijnlijker is dat het gebarsten is, wat gezien de gelaagde opbouw van de ruit, op zich geen enkel probleem geeft, alleen dan ben je je veiligheidsmarge kwijt en is het inderdaad verstandig om terug te keren/zo snel mogelijk te landen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 19:36 schreef Naamah het volgende:
Edit: hier stond verhaal over wat er was gebeurd enzo, maar ik heb het bij nader inzien toch maar weggehaald omdat het misschien niet zo handig is in een topic waar mensen komen die vliegangst hebbenIk zal er binnenkort wel een apart topic over openen, misschien..
Helemaal vergeten een update te gevenquote:Op donderdag 8 mei 2008 14:55 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe het is gegaan vandaag.
Ik ben geen steward ofzo en het fijne weet ik er ook niet van, maar ik denk dat het wel meevalt hoevaak ze mensen gerust moeten stellen. Als je vliegangst hebt en je vliegt voor het eerst, zorg je ervoor dat je samen met iemand gaat, lijkt me. Althans, dat zou ik wel doen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:55 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Lezen hier hier steward(essen) mee? Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoevaak het voorkomt dat je angstige passagiers gerust moet stellen. Is het zo'n beetje een vast onderdeel van elke vlucht?
Als ik zie hoeveel mensen er zijn die vliegen niet relaxed vinden..
Maar hebben alleen mensen die voor de eerste keer vliegen dan last denk je? Mooi nietquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:25 schreef Grunner het volgende:
[..]
Ik ben geen steward ofzo en het fijne weet ik er ook niet van, maar ik denk dat het wel meevalt hoevaak ze mensen gerust moeten stellen. Als je vliegangst hebt en je vliegt voor het eerst, zorg je ervoor dat je samen met iemand gaat, lijkt me. Althans, dat zou ik wel doen.
Het valt toch wel mee? Er zijn twee vliegangst topics van elk max 999 replies? Da's dus max 2000 mensen met vliegangst, op 44 miljoen passagiers vanaf Schiphol per jaar. Er zullen er vast meer zijn buiten dit topic om natuurlijk, maar vanuit persoonlijke ervaring heb ik het pas 3 keer meegemaakt dat iemand echt bang was om te vliegen...quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:28 schreef MaJo het volgende:
[..]
Maar hebben alleen mensen die voor de eerste keer vliegen dan last denk je? Mooi nietIk heb al zovaak gevlogen maar zit nog steeds jankend in het vliegtuig. Ik geef het vantevoren altijd even aan, dan komen ze af en toe even bij je langs
Volgens stichting VALK heeft een 'whopping' derde van de Nederlandse bevolking er last van, maar ja, da's stichting VALK., die anti-vliegangst cursussen wil verkopen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:40 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Het valt toch wel mee? Er zijn twee vliegangst topics van elk max 999 replies? Da's dus max 2000 mensen met vliegangst, op 44 miljoen passagiers vanaf Schiphol per jaar. Er zullen er vast meer zijn buiten dit topic om natuurlijk, maar vanuit persoonlijke ervaring heb ik het pas 3 keer meegemaakt dat iemand echt bang was om te vliegen...
Stichting VALK heeft geen winstoogmerk en probeert niet 'cursussen te verkopen'. Verder heeft niet een derde van de Nederlanders volgens VALK vliegangst. Uit mijn hoofd (het staat wel in hun boeken) beweest Stichting VALK dat een derde van de Nederlanders in meer of mindere mate last heeft van vliegangst. Dus dat betekent niet alleen de echte angstige mensen, maar ook mensen die gewoon nerveus zijn of vliegen vervelend vinden. Volgens mij was een derde van die een derde echt angstig.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:48 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Volgens stichting VALK heeft een 'whopping' derde van de Nederlandse bevolking er last van, maar ja, da's stichting VALK., die anti-vliegangst cursussen wil verkopen.
MaJo, zou je echt niet een vliegangst cursus overwegen? Ik ben eind mei nog naar Barcelona gevlogen en ik vond het weer een geweldige ervaring om zo ontspannen in een vliegtuig te zitten. Het is zo'n wereld van verschil met hoe het vroeger was. Vliegen zal nooit mijn grootste hobby worden, maar je leert tenminste met je angst omgaan.quote:Op donderdag 12 juni 2008 13:15 schreef MaJo het volgende:
[..]
Helemaal vergeten een update te gevenVoordat ik het vliegtuig inging nog een flinke huilbui gehad, ik wilde eigenlijk echt niet. En toen echt het vliegtuig in, verschrikkelijk
Maar ik heb het wel gedaan. Opstijgen ging goed maar daarna werd ik wel weer angstig en barstte ik weer in huilen uit. Ben toen naar de stewards gelopen en die hebben me gerust gesteld
De rest van de vlucht mezelf afgeleid door te lezen en toen de daling ingezet werd was ik weer blij
Dus al met al is het best goed gegaan. Maar het is niet iets wat ik nu zomaar snel weer zal gaan doen...
Het is ook niet echt iets waarmee je te koop gaat lopenquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:40 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Het valt toch wel mee? Er zijn twee vliegangst topics van elk max 999 replies? Da's dus max 2000 mensen met vliegangst, op 44 miljoen passagiers vanaf Schiphol per jaar. Er zullen er vast meer zijn buiten dit topic om natuurlijk, maar vanuit persoonlijke ervaring heb ik het pas 3 keer meegemaakt dat iemand echt bang was om te vliegen...
Daarentegen vraag ik me wel af in hoeverre die 33% er echt last van heeft. Mijn vriendin heeft ook last van vlagen van nervositeit, zweten en onrustigheid als ze moet vliegen, maar vliegangst wil ik het toch niet noemen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:36 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Het is ook niet echt iets waarmee je te koop gaat lopen. De meeste mensen vinden het nogal beschamend. De meest gehoorde reactie is ook "je hebt toch niks om je druk over te maken?" "Vliegen is hartstikke veilig" etc. Mensen die het niet hebben begrijpen het gewoon niet zo goed. Heel logisch natuurlijk, maar het schept niet veel ruimte om je vliegangst te delen met anderen.
Ach, het is wel gebeurd, en wat er in de cabine gebeurt, wil je ook weten voorin...quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:48 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
De meeste angstaanvallen worden toch door het cabinepersoneel afgevangen? Het moet al heel extreem zijn voor ze The_Stranger erbij halen
Ik zou die cursus heel graag doen maar als student is het niet te betalen voor mijquote:Op donderdag 12 juni 2008 16:33 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
MaJo, zou je echt niet een vliegangst cursus overwegen? Ik ben eind mei nog naar Barcelona gevlogen en ik vond het weer een geweldige ervaring om zo ontspannen in een vliegtuig te zitten. Het is zo'n wereld van verschil met hoe het vroeger was. Vliegen zal nooit mijn grootste hobby worden, maar je leert tenminste met je angst omgaan.
Ik ben ook student en ik heb het ook gedaan. Ik kon het ook niet betalen, maar je moet proberen daar mogelijkheden in te zoeken.quote:Op donderdag 12 juni 2008 18:19 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik zou die cursus heel graag doen maar als student is het niet te betalen voor mij
VALK noemt dat ook geen vliegangst. Voor zoiets hoef je ook niet behandeld te worden. Het gaat alleen om de extreme gevallen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 17:45 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Daarentegen vraag ik me wel af in hoeverre die 33% er echt last van heeft. Mijn vriendin heeft ook last van vlagen van nervositeit, zweten en onrustigheid als ze moet vliegen, maar vliegangst wil ik het toch niet noemen.
Dat is zeker waar ja. Die zullen niet zo snel in een vliegtuig zitten, niet naar hun familie vliegen, niet die droomreis maken, etc. Ze durven gewoon niet.quote:Plus het ging ook om hoe erg het in het vliegtuig zou zijn. Van diegenen in die 33% die echt last hebben van vliegangst zullen er een heleboel niet vliegen. Uiteindelijk denk ik dat er niet eens zo heel veel belanden in het vliegtuig.
Done, heel verhaal geworden, maar 't staat hier: Angst om te vliegen na 'noodlanding'quote:
Mijn ouders hebben mijn rijbewijs en collegegeld betaaldquote:Op donderdag 12 juni 2008 20:43 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Ik ben ook student en ik heb het ook gedaan. Ik kon het ook niet betalen, maar je moet proberen daar mogelijkheden in te zoeken.
Je collegegeld of je rijbewijs is veel duurder. Ik heb zelf heel veel aan de training gehad. Het was het geld echt meer dan waard. Ik zie het echt als een investering in mijn toekomst. Net als een rijbewijs zeg maar.
Wat een vervelende ervaringquote:Op woensdag 9 juli 2008 20:36 schreef Prego het volgende:
terug uit Amsterdam.. de heenreis is best goed gegaan, zoals gewoonlijk angstig van opstijgen tot het moment van landen. de terugreis was vreselijk, we lieten het meer van Genève links liggen en gingen landen. het hele vliegtuig begon alle kanten uit te schudden en we hadden luchtzakken, de eerste keer dat ik het zo hevig meemaakte en ik werd er helemaal akelig van. ik heb eens om me heen gekeken en ik lijt echt de enige te zijn die zich op zit te vreten..
Ik zou niet meer die programma's gaan kijken. Je krijgt er een heel vertekend beeld van. Dan lijkt het alsof ieder vliegtuig elk moment kan neerstorten, terwijl in de praktijk vliegen, op de lift na, het veiligste vervoermiddel ter wereld is.quote:Op donderdag 10 juli 2008 11:07 schreef Ephemera het volgende:
9 augustus mag/moet ik ook weer vliegen![]()
En natuurlijk zit ik me nu al weken lang te pijnigen en Aircrash Investigations en co. op National Geographic te kijken. Ik snap niet waarom ik de hele tijd die programma's wil zien. Als een soort van geruststelling dat ze alle mankementen van vroeger hebben aangepakt?
quote:Op woensdag 9 juli 2008 22:32 schreef -marz- het volgende:
Ja het kan wel eens schelen om je te verdiepen in hoe lift werkt en hoe het komt dat een vliegtuig vliegt. Dan besef je je dat het wel heel moeilijk is om zo'n ding te laten crashen.
Waarschijnlijk valt het beste mee.. Gewoon over je heen laten komen, zorgen dat je een beetje relaxed zit en niet al te veel hebt hoeven haasten daarvoor, lekker muziekje op je mp3-speler erbij, etc. Niet te veel bij nadenken, komt wel goedquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 20:49 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik ga 14 september voor het eerst van mijn leven vliegen.
Ik ben er eerlijk gezegd niet echt mee bezig. Ik denk er niet over na hoe eng het kan zijn.
Maar hoe anders is dit als ik straks in het vliegtuig zit? Dat weet ik dus niet...
Is op zich handig, want dan gaat je reis snel voorbij. Echter begin je zo wel erg uitgeput aan je vakantie, en het is ook niet ideaal om je jetlag tegen te houden.quote:Op maandag 25 augustus 2008 19:29 schreef Piaf het volgende:
Stel dat je zaterdag, vroeg in de morgen moet vliegen.
2 dagen ervoor, donderdag morgen/(vroeg in de) middag wakker worden en dan wakker blijven tot zaterdag morgen, in de tussentijd druk bezig zijn, feesten, zuipen, blowen, of gewoon relaxen, in ieder geval wakker blijven.
Ik stap dan zoooo vertieft verrot het vliegtuig in dat ik nog voor take-off in slaap flikker.
Op 10 km wil je niet eens uitstappen, het is daar -50 gradenquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 00:41 schreef hansje1980 het volgende:
hmmm, ik ben niet zo zeer bang voor het vliegen zelf, maar meer dat er zoveel mensen opgepropt zitten opelkaar, en dat benauwd me, zeker als je er niet uit kunt stappen (zie het al voor me op 10km),
Je weet dat de kans dat er iets mis gaat tijdens het vliegen kleiner is dan als je auto gaat rijden? In feite is je taxirit naar het vliegveld toe al gevaarlijker dan de vliegreis die je daarna maakt.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:56 schreef Cid het volgende:
Al die dingen om je tijdens een vlucht af te leiden van de gedachte dat je aan het vliegen bent gaan bij mij denk ik niet werken.
Vliegen opzich vind ik best leuk om te doen, als het risico op 10km naar beneden vallen of levend verbranden 0% was zou ik het nog voor de lol doen ook. Echter, als er iets mis gaat heb je er niets aan dat je slaapt of suf bent want dat is dan in een keer weg van schrik.
Nee, ik denk dat ik verlopig niet vlieg tenzij ik echt niet anders kan. Op vakantie gaan met het vliegtuig doe ik denk ik niet meer.
Dat klopt, het gaat mij ook niet om de kans maar op de manier waarop dingen fout kunnen gaan. Een ongeluk met een auto duurt een paar seconden. Dan kan je nog zwaar gewond zijn etc, ook niet fijn. Maar het ongeluk zelf is in ieder geval snel gebeurd.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:59 schreef Blik het volgende:
[..]
Je weet dat de kans dat er iets mis gaat tijdens het vliegen kleiner is dan als je auto gaat rijden? In feite is je taxirit naar het vliegveld toe al gevaarlijker dan de vliegreis die je daarna maakt.
Als je een ongeluk krijgt met een auto is de kans juist groter dat je zwaargewond of gehandicapt raakt en heel veel pijn hebt. Als je vliegtuig echt crashed van 10 km hoogte duurt het misschien wel even voordat je de grond raakt, maar je bent tenminste wel meteen dood. Zonder pijnquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 10:29 schreef Cid het volgende:
[..]
Dat klopt, het gaat mij ook niet om de kans maar op de manier waarop dingen fout kunnen gaan. Een ongeluk met een auto duurt een paar seconden. Dan kan je nog zwaar gewond zijn etc, ook niet fijn. Maar het ongeluk zelf is in ieder geval snel gebeurd.
Als je op 10km hoogte in een vliegtuig zit en er gaat iets fout duurt het heel lang (minuten) voordat de daadwerkelijke klap komt. En het zijn die minuten die er voor zorgen dat ik liever niet vlieg. Niet het risico om dood te gaan o.i.d.
Grappig (of eigenlijk ook niet), maar ik denk precies hetzelfde als jij.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 10:29 schreef Cid het volgende:
[..]
Dat klopt, het gaat mij ook niet om de kans maar op de manier waarop dingen fout kunnen gaan. Een ongeluk met een auto duurt een paar seconden. Dan kan je nog zwaar gewond zijn etc, ook niet fijn. Maar het ongeluk zelf is in ieder geval snel gebeurd.
Als je op 10km hoogte in een vliegtuig zit en er gaat iets fout duurt het heel lang (minuten) voordat de daadwerkelijke klap komt. En het zijn die minuten die er voor zorgen dat ik liever niet vlieg. Niet het risico om dood te gaan o.i.d.
En nu eens kijken naar de overlevingskansen in geval van een ongelukquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:59 schreef Blik het volgende:
[..]
Je weet dat de kans dat er iets mis gaat tijdens het vliegen kleiner is dan als je auto gaat rijden? In feite is je taxirit naar het vliegveld toe al gevaarlijker dan de vliegreis die je daarna maakt.
Het gaat in de statistieken over dodelijke ongelukken. Omdat men weet dat de kans erg klein is dat je levend uit een vliegtuigcrash komt. Vergelijk het aantal doden door vliegtuigen maar eens met het aantal doden in het verkeer per jaar.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 11:48 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
En nu eens kijken naar de overlevingskansen in geval van een ongeluk
Ik ken de cijfers alquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:19 schreef Blik het volgende:
[..]
Het gaat in de statistieken over dodelijke ongelukken. Omdat men weet dat de kans erg klein is dat je levend uit een vliegtuigcrash komt. Vergelijk het aantal doden door vliegtuigen maar eens met het aantal doden in het verkeer per jaar.
Die vergelijking gaat bij mij totaal niet op. Hoe groot is de kans dat je minuten lang vanuit de tandartsstoel je dood tegemoet zit te kijken terwijl je van grote hoogte naar beneden valt?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:18 schreef Ps2K het volgende:
Mijn tip:
Ik vergelijk het met het trekken van mijn verstandskies, daar was ik ook niet zenuwachtig voor. Dus waarom zou ik zenuwachtig zijn voor het vliegen aangezien dat minder erg is.
Dat opgepropte houd ik ook niet zo van dus ik check online zeer vroeg in zodat ik of bij de nooduitgang zit (meer beenruimte) of aan het gangpad.
Je moet natuurlijk ook voor jezelf meenemen hoe groot de kans is dat alles goed gaat. Hoe rationeel is de kans dat een vliegtuig neerstort met jou erin. Als die kans 00.001% heb je natuurlijk weinig reden om bang te zijn.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:43 schreef Cid het volgende:
[..]
Die vergelijking gaat bij mij totaal niet op. Hoe groot is de kans dat je minuten lang vanuit de tandartsstoel je dood tegemoet zit te kijken terwijl je van grote hoogte naar beneden valt?
Als alles goed gaat is vliegen inderdaad minder erg. Als er wat fout gaat zit ik veel liever in de tandartsstoel.
En in een heleboel landen het dagelijkse verkeer ook. Ik heb in 3 weken Vietnam meer verkeersongelukken zien gebeuren dan in heel mijn leven in Nederlandquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:35 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ik ken de cijfers al
Maar het is en blijft een feit dat vliegen nog steeds veiliger kan en moet.
Vertel dat maar aan de mensen die binnen die 00.001% vallen. De manier waarop je aan je einde komt in een vliegtuig crash weegt bij mij altijd zwaarder dan de kans om het mee te maken. Als ik die kans 0% kan maken (dat kan, door niet te vliegen) kies ik daar voor.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:55 schreef Blik het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk ook voor jezelf meenemen hoe groot de kans is dat alles goed gaat. Hoe rationeel is de kans dat een vliegtuig neerstort met jou erin. Als die kans 00.001% heb je natuurlijk weinig reden om bang te zijn.
Het gaat niet om de kans op een ongeluk, als dat gebeurd dan gebeurd het toch wel. Wat de statistieken ook zijn of welke angsten je hebt of hoe irrationeel je ook bent. Het gaat om de manier waar op het gebeurd.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:57 schreef Blik het volgende:
[..]
En in een heleboel landen het dagelijkse verkeer ook. Ik heb in 3 weken Vietnam meer verkeersongelukken zien gebeuren dan in heel mijn leven in Nederland
Maar de opmerking was bedoelt om te laten zien hoe irrationeel het is om bang te zijn voor een vliegtuigongeluk, terwijl je wel dagelijks in een relatief gevaarlijkere auto zit
Dat toch niet geheel logisch (voor mij). Jij bent blijkbaar niet bang voor een ongeluk in het algemeen, niet voor doodgaan, maar specifiek door een ongeluk doodgaan in een vliegtuig. Alle andere manieren waarop je dood kan gaan "boeien" jou blijkbaar niet, als ik je verhaal zo lees.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:21 schreef Cid het volgende:
[..]
Vertel dat maar aan de mensen die binnen die 00.001% vallen. De manier waarop je aan je einde komt in een vliegtuig crash weegt bij mij altijd zwaarder dan de kans om het mee te maken. Als ik die kans 0% kan maken (dat kan, door niet te vliegen) kies ik daar voor.
Een logische keuze in mijn beleven, waarom 00.001% kans nemen als je ook 0% kan nemen door niet te vliegen. Echter kan de reden waarom je zou moeten vliegen wel weer zwaarder wegen dan de kans om te crashen, dat is ook de reden dat ik wel vlieg als ik echt niet anders kan.
Een beroep als stewardess kiezen is voor mij dan ook onbegrijpelijk. Waarom keer op keer die kans opzoeken dat het fout kan gaan. De kans dat er iets fout gaat is klein maar altijd aanwezig, en op het moment dat het fout gaat heb je zo weinig aan je statistieken.
Nou...quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:33 schreef Blik het volgende:
Het gebeurt bijna nooit dat er op 10 km hoogte opeens iets mis gaat (ik kan me in ieder geval geen crashes voor de geest halen).
In vergelijking met stijgen en dalen in ieder geval nihil, ik zeg niet dat het niet voorkomt. En je eerste voorbeeld is een vliegtuig die uit de lucht werd geschoten door de Sovjets, die telt niet meequote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:43 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Nou...
http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air_Lines_Flight_007
http://en.wikipedia.org/wiki/Bashkirian_Airlines_Flight_2937
http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_Airlines_Flight_981
etc etc..
In vergelijking komt het inderdaad niet veel voor, maar het gebeurt toch wel.... En neergeschoten worden of niet, het blijft lulligquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 14:15 schreef Blik het volgende:
[..]
In vergelijking met stijgen en dalen in ieder geval nihil, ik zeg niet dat het niet voorkomt. En je eerste voorbeeld is een vliegtuig die uit de lucht werd geschoten door de Sovjets, die telt niet mee
Dat zekerquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 14:34 schreef The_stranger het volgende:
[..]
En neergeschoten worden of niet, het blijft lullig
Ten eerste vertrouw ik techniek over het algemeen meer dan de mensen om mij heen. Helaas wordt het overgrote deel van de ongelukken in de luchtvaart nog steeds veroorzaakt door menselijk falen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 15:13 schreef Cid het volgende:
Leuke discussies dit, hoop echt dat die er nog eens voor zorgen dat ik zonder problemen een vliegtuig stap![]()
Waarom kan ik zonder problemen in een auto stappen, maar niet zonder problemen in een vliegtuig is jullie vraag eigenlijk toch?
In een vliegtuig is je leven volledig afhankelijk van techniek. Een techniek die er voor moet zorgen dat je hoog in de lucht blijft, en niet naar beneden valt. Iets waarvan je zeker kan zijn dat het gebeurd op het moment dat de techniek het om wat voor reden dan ook af laat weten.
(Zoals eerder aangegeven in dit topic lijkt mij dat inderdaad een van de meest verschrikkelijke manieren om aan je eind te komen, dus dat laten we even buiten beschouwing)
Als je zonder problemen een vliegtuig in kan stappen ben je je daar (lijkt mij) of niet bewust van, of je hebt er alle vertrouwen in dat dat jou wel niet zal over komen dat er iets mis gaat. In mijn ogen is dat dan een "gok", die ik niet graag waag. Omdat als je verkeerd gokt, dat nogal grote gevolgen heeft.
Als je een stukje gaat fietsen, of de auto pakt om ergens heen te gaan is dat heel anders. Op het moment dat de techniek het daar af laat weten (bezine is op, je dynamo gaat stuk of je krijg een lekke band) is er in principe niets aan de hand. Je valt in ieder geval geen 10 km naar beneden.
Maar goed, stel je krijg een ernstig auto ongeluk, of wordt van je fiets gereden en gaat dood. Natuurlijk "boeit" dat me ook wel, maar het moment van het ongeluk is er meteen. Er is geen tijd om je te beseffen dat het er aan zit te komen. En dat is als je van 10km naar beneden valt wel anders.
De kans op een ongeluk in de lucht is altijd kleiner. Je moet maar zo denken, ook in de luchtvaart, vallen alle doden op de grond (uiteindelijk)quote:De discussie zal altijd wel blijven:
ik: ja maar ALS
de andere: ja maar de kans DAT
En dat terwijl de kans groot is dat je met een vliegtuigongeluk meteen buiten bewustzijn bent (wegens bijvoorbeeld drukverlies op 10 km) en geen pijn meemaakt. Is het vliegtuig toch een stuk minder pijnlijk en angstaanjagendquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 15:35 schreef The_stranger het volgende:
[..]
En wat betreft de manier van gaan? Dacht je nu werkelijk dat elk dodedlijk auto ongeluk betekent dat je meteen dood bent? Wat te denken van te water raken, je niet los kunnen krijgen en langzaam het water zien stijgen? Of in je auto gevouwen zijn, langzaam doodbloedend? Dagenlang in het ziekenhuis liggen, langzaam stervend? Zat mogelijkheden om ook op de weg je lijden langer te maken...
[..]
Die kun je ook omdraaien.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 16:25 schreef Cid het volgende:
Het verschil tussen de auto crash en de vliegtuig crash:
Auto crash is in 2 seconden gedaan.
Vliegtuig crash duurt een paar minuten.
De tijd die tussen het probleem in het vliegtuig en de crash zelf zit is mijn bezwaar om te vliegen. Dat in combinatie met van alles wat die eventuele crash kan veroorzaken.
Als op 10 km hoogte het vliegtuig in stukken breekt (wat volgens mij echt schier onmogelijk isquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 16:25 schreef Cid het volgende:
Stel je zit in een vliegtuig dat in twee stukken breekt tijdens de vlucht. Jij zit wat verder weg van de breuk en hebt niets, maar valt wel naar beneden. Moment van rust is voorbij. Je weet dat je leven eigenlijk voorbij is en met grote snelheid op de grond terecht gaat komen. Maar zo ver is het nog niet, eerst mag je nog een minuut of wat luisteren naar het geschreeuw van mensen die ook weten dat ze dood gaan etc. Het moment van het "ongeluk" komt zeg maar 2 minuten na de breuk.
Het verschil tussen de auto crash en de vliegtuig crash:
Auto crash is in 2 seconden gedaan.
Vliegtuig crash duurt een paar minuten.
De tijd die tussen het probleem in het vliegtuig en de crash zelf zit is mijn bezwaar om te vliegen. Dat in combinatie met van alles wat die eventuele crash kan veroorzaken.
quote:Op woensdag 27 augustus 2008 08:30 schreef The_stranger het volgende:
Op de hoogte waarop een fatsoenlijk passagiers vliegtuig vliegt, varieert je nuttig tijd van bewustzijn (kromme vertaling) van een halve minuut tot 9 sec. Dus na 30 sec ben je bewusteloos, dan wel in een staat van extreme hypoxia, wat vaak nog een euphorisch gevoel opwekt, met andere woorden,je gaat lachend en zingend de dood tegemoet.
Na een crash op de snelweg hoef je niet persé meteen dood te zijn. Ik heb liever een halve minuut paniek en daarna niets dan 2 sec paniek en daarna langzaam mijn bloed uit tig gaten in mijn lichaam zien stromen, langzaam doodbloedend...
http://en.wikipedia.org/wiki/Time_of_Useful_Consciousness
quote:
Pokkespul, één keer ingenomen voor het vliegen, lag kwartier later al platquote:Op woensdag 3 september 2008 16:38 schreef chynarobin het volgende:
Hoi allemaal,
Heeft iemand ervaring met oxazepam, ik het nml paniekaanvallen gehad in het vliegtuig en durf sindsdien niet meer te vliegen.
Als je de kans ziet, volg een cursus tegen vliegangst. Dat werkt heel goed. Een lichte dosis lijkt me trouwens geen kwaad kunnen, je voelt je relaxter. Zware dosis: niet doen.quote:Op woensdag 3 september 2008 16:38 schreef chynarobin het volgende:
Hoi allemaal,
Heeft iemand ervaring met oxazepam, ik het nml paniekaanvallen gehad in het vliegtuig en durf sindsdien niet meer te vliegen.
dan werkt het dus prima!quote:Op woensdag 3 september 2008 17:04 schreef Elwood1802 het volgende:
[..]
Pokkespul, één keer ingenomen voor het vliegen, lag kwartier later al plat
Ik wens je een goede reis!quote:Op zondag 26 oktober 2008 00:43 schreef MaJo het volgende:
Dinsdag ga ik weer vliegen, ditmaal een stuk verder dan ik met vliegangst in tijden gedaan heb, namelijk naar chicago. Tot noch toe heb ik het redelijk kunnen negeren maar de angst begint nu weer toe te slaan. Hartjekloppingen, misselijk en benauwd als ik eraan denk
ben weer begonnen in mijn vliegangst boek en sommige dingen zijn wel fijn om te lezen, maar het neemt mijn angst nog niet weg. Deze is immers irrationeel. Ik heb nu naast Valium een beta blocker gekregen. Iemand daar ervaring mee? Ik hoop dat het helpt
Succes MaJo! Goed het vliegangst boek van te voren doorlezen en de ontspanningsoefeningen doen (het liefst heel vaak). Heb je iemand die met je meegaat die je een beetje kan helpen? Volgens mj stond er in het boek ook een hoofdstuk voor de medepassagier zodat die persoon ook begrijpt wat vliegangst inhoudt en wat hij kan doen om jou wat te helpen.quote:Op zondag 26 oktober 2008 00:43 schreef MaJo het volgende:
Dinsdag ga ik weer vliegen, ditmaal een stuk verder dan ik met vliegangst in tijden gedaan heb, namelijk naar chicago. Tot noch toe heb ik het redelijk kunnen negeren maar de angst begint nu weer toe te slaan. Hartjekloppingen, misselijk en benauwd als ik eraan denk
ben weer begonnen in mijn vliegangst boek en sommige dingen zijn wel fijn om te lezen, maar het neemt mijn angst nog niet weg. Deze is immers irrationeel. Ik heb nu naast Valium een beta blocker gekregen. Iemand daar ervaring mee? Ik hoop dat het helpt
Nou nihil....11.000.000/40.000 = 275. 1 van de 275 stewardessen met een dergelijke carrierequote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:43 schreef The_stranger het volgende:
De kans op een vliegtuigongeluk is ongeveer 1 op 11 miljoen. Zelfs voor een stewardess die 40 jaar lang 250 dagen per jaar 4 keer per dag vliegt (40.000 keer dus) blijft statistisch gezien de kans nihil.
Cid,quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 15:13 schreef Cid het volgende:
In een vliegtuig is je leven volledig afhankelijk van techniek. Een techniek die er voor moet zorgen dat je hoog in de lucht blijft, en niet naar beneden valt. Iets waarvan je zeker kan zijn dat het gebeurd op het moment dat de techniek het om wat voor reden dan ook af laat weten.
Op zich ben ik redelijk bekend met de technieken en principes waar een vliegtuig gebruik van maakt, ik heb erg veel interesse in techniek en natuurkunde. Ik wil niet zeggen dat ik weet welke systemen er allemaal in een vliegtuig zitten en hoe ze werken, maar de basis is redelijk aanwezig.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 08:31 schreef sjonny8383 het volgende:
[..]
Cid,
Ik denk niet dat je angst hebt dat de techniek het laat afweten, het is het feit dat je niet weet waar je op vertrouwd waar je bang voor bent.
Er zijn speciale vliegangstcursussen waarbij je ook leert hoe een vliegtuig in basis functioneert, en dat geeft de meeste mensen wel een gerust gevoel! Ok, het is onmogelijk het vliegtuig en al zijn systemen op je duimpje te kennen, maar als je in basis weet hoe het functioneert, zul je al een stuk minder bang te zijn!
Groet
Heb je dat ook als je bij iemand anders in de auto zit?quote:Op vrijdag 2 januari 2009 09:03 schreef Cid het volgende:
Dat is ook een van de redenen dat ik niet rustig in een vliegtuig kan zitten, die onzekerheid en afhankelijkheid maken me behoorlijk onrustig.
Er bestaat niet zoiets als een luchtzakquote:Op zondag 4 januari 2009 19:32 schreef Piaf het volgende:
Ik zat vandaag in een vliegtuig en was onwijs blij dat er geen bewolking was........en die ging halverwege echt helemaal flippen als een gek, luchtzakken, naar links en rechts schuiven, turbulentie als een gek, scheet echt in mijn broek!
echt een bagger manier van reizen maar zo lastig om daar onderuit te komen
Ok Mr. Antfcuker! Datgene wanneer je in een vliegtuig zit en je ineens omlaag voelt schieten, dat je zakt alsof je in zo'n dergelijke attractie zit waarin je van grote hoogte losgelaten wordt.quote:Op maandag 5 januari 2009 10:52 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als een luchtzak.
Vroeger wel, tegenwoordig niet meer zo erg. Waardoor het over gegaan is weet ik eigenlijk niet, wellicht gewenning.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 18:28 schreef maartena het volgende:
[..]
Heb je dat ook als je bij iemand anders in de auto zit?
Goed spul is datquote:Op vrijdag 2 januari 2009 16:12 schreef F04 het volgende:
Ik ken toevallig iemand die enorme vliegangst heeft. Wat die heeft gedaan is naar de huisarts gegaan, die had iets van Propanolol voorgeschreven. En jawel hoor! Ze kon zonder gezeik het vliegtuig in.
Goeie tip. Sowieso lijkt het me als je vliegangst hebt handig als je naast iemand zit die je vertrouwd, en die al vaker gevlogen heeft.quote:Op maandag 5 januari 2009 14:47 schreef MaJo het volgende:
ook een tip: meld bij de purser dat je vliegangst hebt. Ik mocht bij het opstijgen naast hem zitten en hij legde elk geluidje uit. Dat heeft me een stuk relaxter gemaakt
Veel plezier op je vakantie.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 21:26 schreef ekster23 het volgende:
Ik ga morgen voor het eerst vliegen *bibber*
Zeker geen turbulentie meegemaakt?quote:
Jawel.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 18:42 schreef Piaf het volgende:
[..]
Zeker geen turbulentie meegemaakt?
Vliegen is ok, maar als dat ding gaat schudden e.d. is het echt rampzalig
Vaak genoeg turbulentie meegemaakt, maar ik vind vliegen ook leuk.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 18:42 schreef Piaf het volgende:
Zeker geen turbulentie meegemaakt?
Vliegen is ok, maar als dat ding gaat schudden e.d. is het echt rampzalig
Er is een boekje over vliegangst waar ook dit soort dingen in uitgelegd staan (bijv. welke geluiden je hoort, wat je voelt, etc.). Heeft mij heel erg geholpen, en kun je nog eens teruglezen.quote:Op maandag 5 januari 2009 14:47 schreef MaJo het volgende:
ook een tip: meld bij de purser dat je vliegangst hebt. Ik mocht bij het opstijgen naast hem zitten en hij legde elk geluidje uit. Dat heeft me een stuk relaxter gemaakt
quote:Op maandag 5 januari 2009 14:47 schreef MaJo het volgende:
[..]
ben daarmee naar chicago op en neer gevlogen en ik was helemaal relaxed
Ik slaap alleen maar in een vliegtuig.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 18:42 schreef Piaf het volgende:
[..]
Zeker geen turbulentie meegemaakt?
Vliegen is ok, maar als dat ding gaat schudden e.d. is het echt rampzalig
vliegangst is een irrationele angst. Ik weet dondersgoed hoe veilig het is maar desondanks blijf ik het doodeng vindenquote:Op maandag 29 juni 2009 13:55 schreef Lehme het volgende:
Jongens toch, vliegen = het veiligste vervoermiddel.
Maar.. Mocht het gekaapt worden ben je toch wel screwed, aangezien je dan niks kan doen. Maar ondanks dat blijft het een toppert van een vervoermiddel!
![]()
![]()
![]()
![]()
Nee, valt reuze mee. Je wordt bij het opstijgen zo lekker in je stoeltje gedrukt, je ziet de vleugels zo hard schudden dat je denkt dat ze er elk moment af kunnen vallen, de lichtjes gaan uit waardoor je keer op keer denkt dat de hele stroomvoorziening uitvalt, het opstijgen duurt soms zo lang dat je denkt dat de landingsbaan te kort is, nét na het opstijgen val je zo lekker een stukkie naar beneden waardoor de staart de grond net niet raakt, dan gaat een lading bloed uit je hoofd naar beneden en begint de heerlijke verstoppingen in je oren die zo'n beetje de hele vlucht duren en als je net aan al die heisa gewend bent merk je dat ze geen stewards hebben, maar alleen stewardessen!!! De landing is nog leuker, vooral met veel zijwind, dan zie je namelijk door het zijraampje de landingsbaanquote:Op maandag 29 juni 2009 15:03 schreef norich het volgende:
Ik ga deze zomer ook voor het eerst vliegen. Het lijkt me doodeng
Doe eens even normaalquote:Op maandag 29 juni 2009 15:20 schreef starla het volgende:
[..]
Nee, valt reuze mee. Je wordt bij het opstijgen zo lekker in je stoeltje gedrukt, je ziet de vleugels zo hard schudden dat je denkt dat ze er elk moment af kunnen vallen, de lichtjes gaan uit waardoor je keer op keer denkt dat de hele stroomvoorziening uitvalt, het opstijgen duurt soms zo lang dat je denkt dat de landingsbaan te kort is, nét na het opstijgen val je zo lekker een stukkie naar beneden waardoor de staart de grond net niet raakt, dan gaat een lading bloed uit je hoofd naar beneden en begint de heerlijke verstoppingen in je oren die zo'n beetje de hele vlucht duren en als je net aan al die heisa gewend bent merk je dat ze geen stewards hebben, maar alleen stewardessen!!! De landing is nog leuker, vooral met veel zijwind, dan zie je namelijk door het zijraampje de landingsbaan![]()
Echt leuk!
Afgelopen donderdag had de piloot er blijkbaar geen zin meer in... Snel dalen zodat je oren lekker pijn doen en daarna smakte die gast dat vliegtuig een partij hard op de landingsbaanquote:Op maandag 29 juni 2009 15:20 schreef starla het volgende:
[..]
Nee, valt reuze mee. Je wordt bij het opstijgen zo lekker in je stoeltje gedrukt, je ziet de vleugels zo hard schudden dat je denkt dat ze er elk moment af kunnen vallen, de lichtjes gaan uit waardoor je keer op keer denkt dat de hele stroomvoorziening uitvalt, het opstijgen duurt soms zo lang dat je denkt dat de landingsbaan te kort is, nét na het opstijgen val je zo lekker een stukkie naar beneden waardoor de staart de grond net niet raakt, dan gaat een lading bloed uit je hoofd naar beneden en begint de heerlijke verstoppingen in je oren die zo'n beetje de hele vlucht duren en als je net aan al die heisa gewend bent merk je dat ze geen stewards hebben, maar alleen stewardessen!!! De landing is nog leuker, vooral met veel zijwind, dan zie je namelijk door het zijraampje de landingsbaan![]()
Echt leuk!
Wat? Diit is precies hoe het gaat... Het enige stressvole van het vliegen is die klote P3 parking en de security.. vandaag 30min staan wachten.quote:
Ik snap je reactie MaJo, maar ik denk oprecht dat je door erover te grappen het meteen relativeert en dat het dus juist iets is om NIET bang over te zijn.quote:Op maandag 29 juni 2009 15:40 schreef MaJo het volgende:
Ja aangedikt tot en metdat helpt iemand met vliegangst inderdaad
en gut wat ben je stoer met je verhalen. Maar helemaal niet bang he? Vandaar dat je even in een vliegangsttopic komt neuzen?
heb je zelf vliegangst? Door het lezen van je 'grappen' krijg ik gewoon de koude rillingen, zo diep zit die angst. Dus nee, grappen hierover helpt voor mij, en ik denk de meeste anderen, niet.quote:Op maandag 29 juni 2009 15:43 schreef starla het volgende:
[..]
Ik snap je reactie MaJo, maar ik denk oprecht dat je door erover te grappen het meteen relativeert en dat het dus juist iets is om NIET bang over te zijn.
Het is niet eng! Het is leuk!quote:Op maandag 29 juni 2009 15:03 schreef norich het volgende:
Ik ga deze zomer ook voor het eerst vliegen. Het lijkt me doodeng
haha de lift ja:P daar kom je ook zover meequote:Op maandag 29 juni 2009 15:06 schreef MaJo het volgende:
[..]
vliegangst is een irrationele angst. Ik weet dondersgoed hoe veilig het is maar desondanks blijf ik het doodeng vinden
overigens is de lift het veiligste vervoermiddel en daarna vliegen
Ging het ook maar de angst is sindsdien weer toegeslagen. Heb daardoor twee reisjes laten gaan die al helemaal geboekt warenquote:Op dinsdag 30 juni 2009 11:37 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Dat is naar. Wat is er gebeurd? Ik dacht dat het vorige keer voor jou heel goed ging?
Oh, das balen...quote:Op dinsdag 30 juni 2009 14:55 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ging het ook maar de angst is sindsdien weer toegeslagen. Heb daardoor twee reisjes laten gaan die al helemaal geboekt waren
de ongelukken op dit moment helpt ook niet echt mee
Ik ben erg bang voor de dood en als ik ga vliegen heb ik het gevoel dat ik de goden zo ongeveer aan het verzoeken ben. Ik heb het idee in mijn hoofd dat uitgerekend mijn vliegtuig gaat neerstorten. Daar komt natuurlijk bij dat je de controle volledig uit handen geeft en je daar geen invloed op kunt uitoefenen. En ik weet dat het op de weg veel gevaarlijker is maar het voelt alsof ik het dan in eigen handen heb. En rationeel weet ik allemaal ook hoe het zit maar mijn gevoel is precies tegenover gesteldquote:Op dinsdag 30 juni 2009 14:57 schreef Lehme het volgende:
[..]
Oh, das balen...
Leg ff uit dan waarom je vliegen zo eng vind
Dus als ik het goed begrijp heb je al eens eerder gevlogen, maar ben je nu weer (tijdelijk) angstig?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:05 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik ben erg bang voor de dood en als ik ga vliegen heb ik het gevoel dat ik de goden zo ongeveer aan het verzoeken ben. Ik heb het idee in mijn hoofd dat uitgerekend mijn vliegtuig gaat neerstorten. Daar komt natuurlijk bij dat je de controle volledig uit handen geeft en je daar geen invloed op kunt uitoefenen. En ik weet dat het op de weg veel gevaarlijker is maar het voelt alsof ik het dan in eigen handen heb. En rationeel weet ik allemaal ook hoe het zit maar mijn gevoel is precies tegenover gesteld
Ik heb uitzonderlijk vaak gevlogen, keer of 30, dat is juist het gekkequote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:14 schreef Xebber het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp heb je al eens eerder gevlogen, maar ben je nu weer (tijdelijk) angstig?
Helpt het je niet om te denken aan de eerdere keren dat je gevlogen hebt?
Waar ga je heen?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:13 schreef Lehme het volgende:
Ik ga vrijdag vliegen.
Ik heb er wel zin in.
Zou je toch niet echt eens contact opnemen met stichting VALK? Ik weet dat ik je dit eerder aangeraden heb en ik ken je bezwaren, maar als je reizen moet gaan afzeggen neemt het aardig je leven over. En dan heb ik het nog niet eens over het alles overheersende gevoel van angst wat zo tergend is. Ik zeg dit alleen maar omdat ik het zelf ook gehad heb dus ik weet heel goed hoe je je voelt en dat gevoel gun ik echt niemand.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:29 schreef MaJo het volgende:
[..]
Waar ga je heen?
ik heb besloten om binnenkort toch maar weer te vliegen. Ik wil een weekje naar londen en wil de angst niet mijn leven laten beheersen. Maar ik schijt hem nu al![]()
Ja, de handbagage mag max. 8kg wegen. Voor vloeistoffen geldt ook een bepaalde regel. Je moet alles in een plastic 1L zak doen en alle vloeistoffen mogen niet meer dan 100 ml bevatten. Als je dat allemaal keurig doet, is de douane alweer blijquote:Op zaterdag 10 juli 2010 12:23 schreef Matthijs- het volgende:
@ Knak
Bedankt. Mag je ook handbagage meenemen (een tasje met ipod etc.)?
Als het onweert, regent, sneeuwt dan is het met de auto, fiets, scooter, motor ook veel gevaarlijker dan wanneer alle wegen mooi schoon en droog zijn en de zon schijnt. Zo is het met een vliegtuig dus ook. Als het rustig weer is, zal de vlucht ook rustiger verlopen dan wanneer het regent/onweert. That's all the same. Maar om je niet een angstgevoel te geven. Als de piloten, LVL en weerinstituten het niet vertrouwen dan gaat jouw vlucht ook echt niet.quote:Op maandag 19 juli 2010 14:03 schreef Honeymooner het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de weersomstandigheden? Wordt het ook zeg maar nog veiliger als het rustig weer is? Of is vliegen tijdens onweer net zo veilig?
Met welke vliegmaatschappij vlieg je dan?quote:Op dinsdag 20 juli 2010 01:14 schreef grazz het volgende:
Ik heb er een beetje last van...ik heb nu al ruim 8 jr niet meer gevlogen en de laatste keer vond ik het ook erg spannend, maar had een goede reis.
Nu vlieg ik met een voor mij nog onbekende vliegmaatschappij en dat maakt het weer wat spannender, dus ga ik googlen en ja hoor..meteen vind je negatieve reacties en begin ik te twijfelen.A.s. vrijdag is het zover en naarmate de week vordert, voel ik meer spanning. Hoef 'maar' 2,5 u te vliegen, maar ben toch wel bang dat er iets gebeurt. Het moment van opstijgen en landen zit me het meest dwars..'als dat maar goed gaat'..ik zal ongetwijfeld nerveus zijn en me kapot gaan zweten
Mijn angst heeft meer te maken met dat je geen controle meer hebt. Ik kan alleen maar vertrouwen op de piloten...
Iberia. Ik heb altijd gezegd, dat als ik weer zou vliegen ik met de KLM zou gaan, 'voelt' vertrouwd aan ofzo lol. Maar Iberia is zo te zien/lezen geen vaag vliegmaatschappijtje.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 11:38 schreef TjeerdHoltrop het volgende:
[..]
Met welke vliegmaatschappij vlieg je dan?
Maar wat voor een negatieve reacties lees je dan? De reviews die ik altijd tegenkom gaan enkel over service. Nooit lees ik iets over een ruige piloot ofzo.quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:14 schreef grazz het volgende:
[..]
Iberia. Ik heb altijd gezegd, dat als ik weer zou vliegen ik met de KLM zou gaan, 'voelt' vertrouwd aan ofzo lol. Maar Iberia is zo te zien/lezen geen vaag vliegmaatschappijtje.
Maar heb je ooit al echt gevlogen?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 19:10 schreef MaJo het volgende:
Ik heb inmiddels ook 3 reizen laten schieten door vliegangst
Ik word juist duizelig bij opstijgen.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 19:06 schreef jeloen het volgende:
mentos of andere snoepjes voor je oren
en mp3 speler ipod whatever tegen het geluid
een neem een boekje mee ofso om te lezen
is dat nou zo moeilijk?
niet al te veel eten en drinken van te voren en neem iets mee om te doen in het vliegtuig zodat je niet zit te stressenquote:Op vrijdag 7 januari 2011 19:03 schreef Sabeltandman het volgende:
Beste mensen, komende maand ga ik naar Polen, vanuit Duitsland met het vliegtuig met een groep. Reis van anderhalfuur ongeveer, ietsje meer, maar valt wel mee qua tijd denk ik. Alles is natuurlijk al geboekt dus ik ga gewoon mee.
Het enige probleem is dat ik best wel een beetje vliegangst heb.
Ik heb eerder 3 uur gevlogen naar een ander land en dat ging op zich wel alleen constante spanning. Ook, en dat vind ik het meest vervelende, als ik opstijg, en hij gaat zo behoorlijk schuin, en ik kijk naar buiten dan word ik helemaal duizelig op een of andere manier en dan moet ik echt naar de grond kijken, ik hoop dat iemand daar tips tegen heeft, ofzo misschien iets met mn everwichtsorgaan ik weet het niet.
Als we eenmaal in de lucht zijn ben ik nog best gespannen maar dan gaat het wel en dan is het uitzitten. Sommige mensen vinden het landen het meest vervelend, ik vind het land het meest prettige deel van de vlucht, als ik heel eerlijk ben. Ook geen last van mn oren of iets in die richting. Het duurt nog een maand die vlucht maar ik zit me best alweer angst in te spreken. Iemand tips voor me ik hoop het mn. Ik zit me nu alweer angst in te praten.
Ik weet nog dat ik wel bijna in mn broek kon pissen voordat het vliegtuig vertrok zowel op het vliegveld als vlak voor vertrek in het vliegveld. Ik hoop dat te voorkomen.
Ik denk juist dat met een lege maag het vliegtuig instappen geen goed idee is.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 19:08 schreef jeloen het volgende:
[..]
niet al te veel eten en drinken van te voren en neem iets mee om te doen in het vliegtuig zodat je niet zit te stressen
geen lege maag maar ook zeker geen friet of vette zooi (tenminste als je daar niet tegen kunt.)quote:Op vrijdag 7 januari 2011 19:19 schreef Masanga het volgende:
[..]
Ik denk juist dat met een lege maag het vliegtuig instappen geen goed idee is.
Da's statistisch niet zo'n goed ideequote:Op zaterdag 8 januari 2011 11:21 schreef Honeymooner het volgende:
Haha, ik heb ook allang opgezocht met wat voor toestel ze vliegen op de verschillende vluchten en ook 1 gekozen met een type dat nog nooit neergestort is.
in de ruimte zijn sterren die jij vannacht niet maar die er op dat moment al niet meer zijn:S deze zijn zo ver weg dat het licht er jaren over doet jou te bereiken, vergeleken met jou vliegtuigje ging dat licht?? heeel snel?? daarom moet je relativeren en zeg je we gingen snel voor de mensheid maar langzaam voor de natuur.quote:Op zondag 12 juli 2009 12:39 schreef ekster23 het volgende:
Ik heb dus afgelopen maand voor het eerst gevlogen, o wat was ik zenuwachtig. Al voordat ik erheen ging oxazepam genomen, helpt voor mij haast geen zak, misschien een klein beetje rustiger. Slaperiger word ik er in ieder geval niet van. Daarbij had ik nog een beta blokker bijgenomen en dat hielp echt goed. Normaal gezien zou me hart als een bezetene gaan als ik naar het vliegtuig toe zou lopen maar dat was stukken minder. Toen het vliegtuig eenmaal op begon te stijgen vond ik het gedeelte dat hij ineens vaart maakte om op te stijgen beetje eng omdat je ineens keihard gaat. Maar het stijgen zelf was niks aan, ik dacht altijd dat je dat onwijs voelde dat je zo steil de lucht inging. Op de terugweg zelfde verhaal, maar we hadden wat turbulentie, dat was ff schrikken. hij schudde heen en weer en zakte wat naar beneden pff me hart zat in me keel. maar dat heeft misschien 5 seconden geduurt, en de piloot legde daarna ook uit hoe dat kwam. Wat ik ook wel eng vind is als hij van die scherpe bochten maak dan lijkt het net of je op 1 kant vliegt. Het landen voelde ik ook weinig van, veel hadden heel erg last van hun oren maar ik voelde niks. Al met al zou ik vliegen altijd eng blijven vinden, maar ik ga het niet vermijden. i kweet nu wat ik kan verwachten en zou er ookniet zonder pilletjes ingaan. Ik had een vliegreis van 4,5 uur en dat is voor mij lang zat. Langer is echt geen doen kon ook echt totaal niet slapen. Wat een klotestoelen zijn dat. Voor mensen die er echt last van hebben, neem een beta blokker, veel zeggen is ongezond maar voor 1 keer kan het geen kwaad, en het word zelfs gebruikt voor examenvrees.
dit.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 17:35 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Het maakt niet uit welk toestel je vliegt. Bovendien: je hebt een veel grotere kans om om te komen bij een ongeluk op weg naar het vliegveld dan om om te komen bij een vliegtuigongeluk.
Ja, ik neem voortaan de boot van Los Angeles naar Amsterdam. de wachttijden voor het Panama kanaal zijn meestal minder dan 48 uur, dus binnen twee weken moet te doen zijn!quote:
Dat vind ik nou doodzonde.... ik heb zelf helemaal geen vliegangst, en vlieg elk jaar wel een keer of wat.... De enige persoon die ik ken met vliegangst heeft dat ook een paar keer gedaan, niet ergens heen gegaan wegens vliegangst. En toen werd ze uitgenodigd om op 20 Januari 2008 van Los Angeles naar Washington D.C. te gaan, om aanwezig te zijn als onderdeel van een delegatie.... voor de inwijding van Obama als President van de VS, en is ze toch gegaan. 5 uur vliegen, en ze scheet peuken..... maar sindsdien heeft ze 3 keer gevlogen, en is ze iedere keer nog doodsbang.... maar is ze bereid het te doorstaan vanwege de bestemming, en de herinneringen die je DAAR aan over houd.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 19:10 schreef MaJo het volgende:
Ik heb inmiddels ook 3 reizen laten schieten door vliegangst
De keuze is niet gaan.quote:Op woensdag 12 januari 2011 23:51 schreef maartena het volgende:
[..]
Ja, ik neem voortaan de boot van Los Angeles naar Amsterdam. de wachttijden voor het Panama kanaal zijn meestal minder dan 48 uur, dus binnen twee weken moet te doen zijn!
Soms heb je niet zoveel keus als je naar een bepaalde bestemming wil, of moet. Zuid-Italië kun je in 2 daagjes rijden, maar New York wordt toch al een stuk lastiger..... En dan zit je tussen de keuze van "niet gaan" of "vliegen".
Pijn in de oren? Daar heb ik verder geen last van. Of is dat het druk verschil? Dat valt wel mee toch?quote:Op donderdag 13 januari 2011 16:38 schreef einschtein het volgende:
Van die pijn in je oren, kun je daar ook blijvend letsel van krijgen?
Of is het gewoon even doorbijten en daarna niet weer last van krijgen, tenzij je weer gaat vliegen?
Ik denk het niet hoor maar misschien weet iemand daar inderdaad meer over.quote:Op donderdag 13 januari 2011 16:51 schreef einschtein het volgende:
Ik kan ook niet zeggen dat ik er bang voor ben, tegenover gestelde juist. Het enige wat ik wel verlang is dat ik met een fatsoenlijke vliegmaatschappij vlieg. Geen Iraanse zooi, heb ik niet zoveel vertrouwen in.
Was meer benieuwd of je ook blijvende schade van die pijn in je oren kan houden.
Heb naar aanleiding van jouw post het boek besteld. Bedankt, ben erg benieuwd!quote:Op donderdag 17 mei 2007 11:26 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Ik heb gister mijn training bij VALK voltooid. Ik ben echt 100% van mijn vliegangst af! Wat een bevrijding zeg..
Normaal zat ik ontzettend gespannen in mijn vliegtuigstoel, durfde me niet te bewegen, niet naar buiten te kijken en al helemaal niet op te staan uit mijn stoel! Ik was echt doodsbang. Nu door de training en de opbouw die er in de training zit, heb ik gisteren heel ontspannen in een vliegtuig naar Kopenhagen gezeten. Wat een ervaring om eens ontspannen in die stoel te zitten en ook echt te kunnen genieten van een vlucht! Het is een supergevoel en ik wil het iedereeen die vliegangst heeft dan ook aanraden eens stichting VALK te benaderen.
Als het aanmelden voor zo'n training een te grote stap voor je is kan je ook het nieuwe boek van dr. Lucas van Gerwen
(trainer bij Stichting VALK en ook degene die mij er gister vanaf heeft geholpen) te bestellen en te lezen.
http://www.valk.org/literatuur.html
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |