abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63100841
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 13:43 schreef The_stranger het volgende:
De kans op een vliegtuigongeluk is ongeveer 1 op 11 miljoen. Zelfs voor een stewardess die 40 jaar lang 250 dagen per jaar 4 keer per dag vliegt (40.000 keer dus) blijft statistisch gezien de kans nihil.
Nou nihil....11.000.000/40.000 = 275. 1 van de 275 stewardessen met een dergelijke carriere
komt om het leven tijdens een vliegtuigongeluk, das 0.36%, verre van nihil. Daarmee wil ik niet zeggen
dat andere beroepen een veel lagere kans hebben, integendeel.
I feel kinda Locrian today
pi_64574373
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 15:13 schreef Cid het volgende:

In een vliegtuig is je leven volledig afhankelijk van techniek. Een techniek die er voor moet zorgen dat je hoog in de lucht blijft, en niet naar beneden valt. Iets waarvan je zeker kan zijn dat het gebeurd op het moment dat de techniek het om wat voor reden dan ook af laat weten.

Cid,

Ik denk niet dat je angst hebt dat de techniek het laat afweten, het is het feit dat je niet weet waar je op vertrouwd waar je bang voor bent.

Er zijn speciale vliegangstcursussen waarbij je ook leert hoe een vliegtuig in basis functioneert, en dat geeft de meeste mensen wel een gerust gevoel! Ok, het is onmogelijk het vliegtuig en al zijn systemen op je duimpje te kennen, maar als je in basis weet hoe het functioneert, zul je al een stuk minder bang te zijn!

Groet
pi_64574555
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 08:31 schreef sjonny8383 het volgende:

[..]

Cid,

Ik denk niet dat je angst hebt dat de techniek het laat afweten, het is het feit dat je niet weet waar je op vertrouwd waar je bang voor bent.

Er zijn speciale vliegangstcursussen waarbij je ook leert hoe een vliegtuig in basis functioneert, en dat geeft de meeste mensen wel een gerust gevoel! Ok, het is onmogelijk het vliegtuig en al zijn systemen op je duimpje te kennen, maar als je in basis weet hoe het functioneert, zul je al een stuk minder bang te zijn!

Groet
Op zich ben ik redelijk bekend met de technieken en principes waar een vliegtuig gebruik van maakt, ik heb erg veel interesse in techniek en natuurkunde. Ik wil niet zeggen dat ik weet welke systemen er allemaal in een vliegtuig zitten en hoe ze werken, maar de basis is redelijk aanwezig.

In mijn beleven blijft het echter een feit dat je geen garantie hebt dat al deze techniek blijft werken tijdens een vlucht. Een kleine (al dan niet menselijke) fout kan al behoorlijke gevolgen hebben.

Dat is ook een van de redenen dat ik niet rustig in een vliegtuig kan zitten, die onzekerheid en afhankelijkheid maken me behoorlijk onrustig.
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
pi_64581755
Ik ken toevallig iemand die enorme vliegangst heeft. Wat die heeft gedaan is naar de huisarts gegaan, die had iets van Propanolol voorgeschreven. En jawel hoor! Ze kon zonder gezeik het vliegtuig in.
  vrijdag 2 januari 2009 @ 18:28:32 #205
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_64586721
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 09:03 schreef Cid het volgende:
Dat is ook een van de redenen dat ik niet rustig in een vliegtuig kan zitten, die onzekerheid en afhankelijkheid maken me behoorlijk onrustig.
Heb je dat ook als je bij iemand anders in de auto zit?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  zondag 4 januari 2009 @ 19:32:04 #206
38311 Piaf
Geel = !Geyl! = Geel
pi_64658220
Ik zat vandaag in een vliegtuig en was onwijs blij dat er geen bewolking was........en die ging halverwege echt helemaal flippen als een gek, luchtzakken, naar links en rechts schuiven, turbulentie als een gek, scheet echt in mijn broek!

echt een bagger manier van reizen maar zo lastig om daar onderuit te komen
  Moderator zondag 4 januari 2009 @ 21:18:40 #207
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_64664016
Mijn eerste keer vliegen:
Ryanair, niezo groot vliegtuigje, naar Riga (Letland)

Heenreis: niets aan het handje, uitstekende landing.
Terugreis: 1,5 uur vertraging, slecht winterweer, turbulentie, een doorstart.

Maar al met al heb ik het niet als heel vervelend ervaren !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_64678520
quote:
Op zondag 4 januari 2009 19:32 schreef Piaf het volgende:
Ik zat vandaag in een vliegtuig en was onwijs blij dat er geen bewolking was........en die ging halverwege echt helemaal flippen als een gek, luchtzakken, naar links en rechts schuiven, turbulentie als een gek, scheet echt in mijn broek!

echt een bagger manier van reizen maar zo lastig om daar onderuit te komen
Er bestaat niet zoiets als een luchtzak .
  maandag 5 januari 2009 @ 11:01:50 #209
38311 Piaf
Geel = !Geyl! = Geel
pi_64678834
quote:
Op maandag 5 januari 2009 10:52 schreef Geartsjuh het volgende:

[..]

Er bestaat niet zoiets als een luchtzak .
Ok Mr. Antfcuker! Datgene wanneer je in een vliegtuig zit en je ineens omlaag voelt schieten, dat je zakt alsof je in zo'n dergelijke attractie zit waarin je van grote hoogte losgelaten wordt.

Om even het een en ander toe te voegen aan mijn angst; turbulentie e.d. , dat vluegels het kunnen weerstaan, ja, misschien wel, maar dan hangt (hangen) er nog een stuk of wat motoren aan die vleugel van zoveel ton per stuk, altijd bang dat die ooit een keer geen zin meer hebben in het hangen aan de vleugel tijdens een fikse schommelbeurt

pi_64678944
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 18:28 schreef maartena het volgende:

[..]

Heb je dat ook als je bij iemand anders in de auto zit?
Vroeger wel, tegenwoordig niet meer zo erg. Waardoor het over gegaan is weet ik eigenlijk niet, wellicht gewenning.
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
  Moderator maandag 5 januari 2009 @ 14:47:46 #211
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_64686552
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 16:12 schreef F04 het volgende:
Ik ken toevallig iemand die enorme vliegangst heeft. Wat die heeft gedaan is naar de huisarts gegaan, die had iets van Propanolol voorgeschreven. En jawel hoor! Ze kon zonder gezeik het vliegtuig in.
Goed spul is dat

ben daarmee naar chicago op en neer gevlogen en ik was helemaal relaxed

ook een tip: meld bij de purser dat je vliegangst hebt. Ik mocht bij het opstijgen naast hem zitten en hij legde elk geluidje uit. Dat heeft me een stuk relaxter gemaakt
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_70303680
Ik ga morgen voor het eerst vliegen *bibber* en heb nu al wat medicatie ingenomen om te kijken hoe het bij mij werkt. Van de oxazepam ben ik iets rustiger maar niet echt minder angstig, want als ik aan morgen denk lopen de rillingen nog steeds over me lijf. Ik heb ook vandaag een beta blocker geprobeert, de zogeheten propranolol 10 mg. Ik merk daar ook vrij weinig van, maar misschien komt het ook omdat ik nu nog niet echt gespannen bent. Morgen naar de heenweg zullen de hartkloppingen me al tegemoet komen dus dan hoop ik dat de beta goed zijn werk doet, ander schijt ik echt 300 kleuren stront. Ik zag al wat ervaringen hierover in dit topic, maar zijn er nog meer die het wel eens hebben gebruikt, of mensen kennen die er ervaringen mee hebben gehad.
  dinsdag 23 juni 2009 @ 21:37:35 #213
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_70304099
quote:
Op maandag 5 januari 2009 14:47 schreef MaJo het volgende:
ook een tip: meld bij de purser dat je vliegangst hebt. Ik mocht bij het opstijgen naast hem zitten en hij legde elk geluidje uit. Dat heeft me een stuk relaxter gemaakt
Goeie tip. Sowieso lijkt het me als je vliegangst hebt handig als je naast iemand zit die je vertrouwd, en die al vaker gevlogen heeft.

Ik vloog een maand of twee terug voor het laatst, en er zat iemand voor me die nog nooit had gevlogen en heel erg gespannen was vlak voor het opstijgen...... maar eenmaal in de lucht was de spanning er af en was ze vrij kalm. Zij had dus wel iemand naast zich die haar wist te kalmeren.

Was verder ook een vlucht van slechts een uurtje (Los Angeles ---> Phoenix), de vlucht was perfect tot de landing..... die was nogal schokkerig door windvlagen, etc..... Dat vond ze weer wat minder prettig uiteraard, maar de landing werd verder gewoon perfect uitgevoerd.

Reactie toen we aan het taxieen waren naar de gate: Wow, I think I can do this again no problem!
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 23 juni 2009 @ 21:38:00 #214
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_70304113
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 21:26 schreef ekster23 het volgende:
Ik ga morgen voor het eerst vliegen *bibber*
Veel plezier op je vakantie.
-
pi_70304190
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 21:38 schreef maartena het volgende:

[..]

Veel plezier op je vakantie.
thanx
  zaterdag 27 juni 2009 @ 00:59:50 #216
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_70414917
Goed topic!

In april heb ik voor het eerst gevlogen van Schiphol naar Praag, ik ben letterlijk door mijn vriendin door de douane gesleurd, ik vond het driemaal niks.

Weken voorafgaand aan deze trip heb ik mezelf compleet gek gemaakt met allerlei dingen die zouden kunnen gebeuren, en dat is na de landing in Praag helemaal weggevaagd. Het heeft mij ook geholpen dat mijn vriendin al een keer of 18 gevlogen had, en dus wist hoe 't allemaal zou gaan. Na het taxiën zei ze tegen me: "Xeb, nu gaan we!". Ik ademde toen rustig door mijn neus naar binnen, en ademde uit door mijn mond. Ik was half in paniek en al.

Maar wat schetste mijn verbazing! Veel erger dan een sterk optrekkende sneltram is het eigenlijk niet. Sterker nog: Ik vond het heel erg mooi om te zien hoe we van de grond afkwamen, en we lekker wegvlogen. Dat had ik in mijn verste dromen niet durven kunnen dromen.

Ik kijk uit naar de vakantie die mijn vriendin en ik geboekt hebben in Varna (Bulgarije)! Mijn vriendin zit nu in Suriname voor een vrijwilligersproject, en ik had zo met haar meegewild.

Vliegen is leuk!
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_70414944
Ik doe er niets aan ik ga niet gewoon
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  zaterdag 27 juni 2009 @ 18:42:27 #218
38311 Piaf
Geel = !Geyl! = Geel
pi_70430474
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 00:59 schreef Xebber het volgende:

Vliegen is leuk!
Zeker geen turbulentie meegemaakt?

Vliegen is ok, maar als dat ding gaat schudden e.d. is het echt rampzalig
  zaterdag 27 juni 2009 @ 18:50:48 #219
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_70430736
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 18:42 schreef Piaf het volgende:

[..]

Jawel.
pi_70430963
quote:

Vaak genoeg turbulentie meegemaakt, maar ik vind vliegen ook leuk.

pi_70434677
quote:

Er is een boekje over vliegangst waar ook dit soort dingen in uitgelegd staan (bijv. welke geluiden je hoort, wat je voelt, etc.). Heeft mij heel erg geholpen, en kun je nog eens teruglezen.
Maar met de purser kan het natuurlijk ook gezellig zijn
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  zondag 28 juni 2009 @ 20:00:05 #222
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_70455045
quote:

[..]
ben daarmee naar chicago op en neer gevlogen en ik was helemaal relaxed

Met mijn toenmalige vriendin ooit van New York naar Puerto Rico gevlogen. Ze heeft ook vliegangst, was die morgen ziek opgestaan, de vlucht was 4u vertraagd waardoor we onze connectie ter plaatse gingen missen en in al mijn handigheid had ik een flesje cola over haar witte rok gemorst een half uurtje voor boarden. Je kan al gaan denken hoe haar humeur was.

De kapitein vertelde voor opstijgen dat het best bumpy kon worden bij momenten. Dit was de spreekwoordelijke druppel waarop de tranen naar boven kwamen bij mijn toenmalige vriendin. Gelukkig hadden we plaatsen met extra beenruimte en zat net voor ons een flight attendant die haar angsten goed inschatte en met haar begon te praten. Dat hij (in haar ogen) knap was hielp ook al en de rest van de vlucht kregen we beiden geregeld een extra'tje toegestoken telkens hij passeerde. Hij slaagde er zelfs in tijdens de landing haar de ganse tijd naar buiten te laten kijken om zo de landing te volgen en te genieten van de mooie uitzichten.

De vluchten die ik daarna met haar had eiste ze verdorie wel het plaatsje aan het raam op
When all things seem to end, the future still remains..
  Moderator maandag 29 juni 2009 @ 00:23:46 #223
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_70464773
Op dit moment: niet vliegen
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 29 juni 2009 @ 00:29:28 #224
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_70464932
quote:

[..]

Ik slaap alleen maar in een vliegtuig.

Maar ik heb dan ook al zo veel gevlogen dat ik er geen zak meer aan vind.
Zodra mijn kont de stoel raakt slaap ik. Tot na de landing.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_70477241
Jongens toch, vliegen = het veiligste vervoermiddel.
Maar.. Mocht het gekaapt worden ben je toch wel screwed, aangezien je dan niks kan doen. Maar ondanks dat blijft het een toppert van een vervoermiddel!

Lehme met Kruiden
  maandag 29 juni 2009 @ 15:03:27 #226
214942 norich
delicate
pi_70479753
Ik ga deze zomer ook voor het eerst vliegen. Het lijkt me doodeng
Turn the world into your dance floor.
  Moderator maandag 29 juni 2009 @ 15:06:31 #227
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_70479879
quote:
Op maandag 29 juni 2009 13:55 schreef Lehme het volgende:
Jongens toch, vliegen = het veiligste vervoermiddel.
Maar.. Mocht het gekaapt worden ben je toch wel screwed, aangezien je dan niks kan doen. Maar ondanks dat blijft het een toppert van een vervoermiddel!

vliegangst is een irrationele angst. Ik weet dondersgoed hoe veilig het is maar desondanks blijf ik het doodeng vinden

overigens is de lift het veiligste vervoermiddel en daarna vliegen
pi_70480385
quote:
Op maandag 29 juni 2009 15:03 schreef norich het volgende:
Nee, valt reuze mee. Je wordt bij het opstijgen zo lekker in je stoeltje gedrukt, je ziet de vleugels zo hard schudden dat je denkt dat ze er elk moment af kunnen vallen, de lichtjes gaan uit waardoor je keer op keer denkt dat de hele stroomvoorziening uitvalt, het opstijgen duurt soms zo lang dat je denkt dat de landingsbaan te kort is, nét na het opstijgen val je zo lekker een stukkie naar beneden waardoor de staart de grond net niet raakt, dan gaat een lading bloed uit je hoofd naar beneden en begint de heerlijke verstoppingen in je oren die zo'n beetje de hele vlucht duren en als je net aan al die heisa gewend bent merk je dat ze geen stewards hebben, maar alleen stewardessen!!! De landing is nog leuker, vooral met veel zijwind, dan zie je namelijk door het zijraampje de landingsbaan

Echt leuk!
  Moderator maandag 29 juni 2009 @ 15:27:48 #229
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_70480658
quote:
Op maandag 29 juni 2009 15:20 schreef starla het volgende:

[..]

Nee, valt reuze mee. Je wordt bij het opstijgen zo lekker in je stoeltje gedrukt, je ziet de vleugels zo hard schudden dat je denkt dat ze er elk moment af kunnen vallen, de lichtjes gaan uit waardoor je keer op keer denkt dat de hele stroomvoorziening uitvalt, het opstijgen duurt soms zo lang dat je denkt dat de landingsbaan te kort is, nét na het opstijgen val je zo lekker een stukkie naar beneden waardoor de staart de grond net niet raakt, dan gaat een lading bloed uit je hoofd naar beneden en begint de heerlijke verstoppingen in je oren die zo'n beetje de hele vlucht duren en als je net aan al die heisa gewend bent merk je dat ze geen stewards hebben, maar alleen stewardessen!!! De landing is nog leuker, vooral met veel zijwind, dan zie je namelijk door het zijraampje de landingsbaan

Echt leuk!
Doe eens even normaal
  maandag 29 juni 2009 @ 15:27:53 #230
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_70480661
Anders praat je het iemand even aan ofzo .

Ik ben ook bang voor vliegen maar nevernooit niet dat het me tegen gaat houden om nog op verre vakanties te gaan. Het moment dat je angst sterker wordt dan jezelf, is er mijn inziens iets mis.
  maandag 29 juni 2009 @ 15:30:19 #231
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_70480762
quote:
Op maandag 29 juni 2009 15:20 schreef starla het volgende:

[..]

Echt leuk!
Afgelopen donderdag had de piloot er blijkbaar geen zin meer in... Snel dalen zodat je oren lekker pijn doen en daarna smakte die gast dat vliegtuig een partij hard op de landingsbaan
Vandaag een kwartier vertraging omdat er twee klootzakken nog taxfree zaten te shoppen.
Turbulentie is ook wel leuk tenzij je net je koffie hebt gekregen... pissen met turbulentie is ook een uitdaging
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  Moderator maandag 29 juni 2009 @ 15:34:13 #232
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_70480921
Jeetje rot eens op met je zogenaamd stoere verhalen uit dit topic voor mensen met vliegangst is dit niet grappig, het kan zelfs de reden zijn om helemaal niet meer te gaan vliegen. Ga dus lekker even ergens anders lollig doen
  maandag 29 juni 2009 @ 15:35:45 #233
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_70480978
quote:
Op maandag 29 juni 2009 15:27 schreef MaJo het volgende:

[..]

Doe eens even normaal
Wat? Diit is precies hoe het gaat... Het enige stressvole van het vliegen is die klote P3 parking en de security.. vandaag 30min staan wachten.
Ik vlieg iedere week van Amsterdam - Rome en de dingen die je af en toe meemaakt

Donderdag was er een persoon die liever niet bij het raampje wilde zitten ivm vliegangst. Hij aan de stewardess vragen of hij ook ergens anders mocht zitten, naja dat kon maar pas na het opstijgen ivm de gewichts verdeling.
Komt daar op het laatste moment een enorm dik wijf het vliegtuig binnensjouwen en die gaat naast die gast zitten . Die vrouw was zo dik dat ze een tussenstuk voor de gordel nodig had
Ik heb nog nooit iemand zo angstig zien kijken tijdens het opstijgen
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  Moderator maandag 29 juni 2009 @ 15:40:27 #234
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_70481163
Ja aangedikt tot en met dat helpt iemand met vliegangst inderdaad

en gut wat ben je stoer met je verhalen. Maar helemaal niet bang he? Vandaar dat je even in een vliegangsttopic komt neuzen?
pi_70481267
quote:
Op maandag 29 juni 2009 15:40 schreef MaJo het volgende:
Ja aangedikt tot en met dat helpt iemand met vliegangst inderdaad

en gut wat ben je stoer met je verhalen. Maar helemaal niet bang he? Vandaar dat je even in een vliegangsttopic komt neuzen?
Ik snap je reactie MaJo, maar ik denk oprecht dat je door erover te grappen het meteen relativeert en dat het dus juist iets is om NIET bang over te zijn.
  maandag 29 juni 2009 @ 15:44:30 #236
67174 Dos37
Come on Twente
pi_70481319
Gewoon gaan

Al heb ik ook makkelijk praten, vliegen vind ik niet zo heel erg maar prettig ga ik het nooit vinden.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  Moderator maandag 29 juni 2009 @ 16:06:44 #237
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_70482115
quote:
Op maandag 29 juni 2009 15:43 schreef starla het volgende:

[..]

Ik snap je reactie MaJo, maar ik denk oprecht dat je door erover te grappen het meteen relativeert en dat het dus juist iets is om NIET bang over te zijn.
heb je zelf vliegangst? Door het lezen van je 'grappen' krijg ik gewoon de koude rillingen, zo diep zit die angst. Dus nee, grappen hierover helpt voor mij, en ik denk de meeste anderen, niet.
pi_70482641
sorry
pi_70509090
quote:
Op maandag 29 juni 2009 00:23 schreef MaJo het volgende:
Op dit moment: niet vliegen
Dat is naar. Wat is er gebeurd? Ik dacht dat het vorige keer voor jou heel goed ging?
pi_70514928
quote:
Op maandag 29 juni 2009 15:03 schreef norich het volgende:
Het is niet eng! Het is leuk!
Lehme met Kruiden
pi_70514947
quote:
Op maandag 29 juni 2009 15:06 schreef MaJo het volgende:

[..]

vliegangst is een irrationele angst. Ik weet dondersgoed hoe veilig het is maar desondanks blijf ik het doodeng vinden

overigens is de lift het veiligste vervoermiddel en daarna vliegen
haha de lift ja:P daar kom je ook zover mee
Lehme met Kruiden
  Moderator dinsdag 30 juni 2009 @ 14:55:08 #242
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_70515050
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 11:37 schreef Geartsjuh het volgende:

[..]

Dat is naar. Wat is er gebeurd? Ik dacht dat het vorige keer voor jou heel goed ging?
Ging het ook maar de angst is sindsdien weer toegeslagen. Heb daardoor twee reisjes laten gaan die al helemaal geboekt waren

de ongelukken op dit moment helpt ook niet echt mee
pi_70515116
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 14:55 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ging het ook maar de angst is sindsdien weer toegeslagen. Heb daardoor twee reisjes laten gaan die al helemaal geboekt waren

de ongelukken op dit moment helpt ook niet echt mee
Oh, das balen...

Leg ff uit dan waarom je vliegen zo eng vind
Lehme met Kruiden
pi_70515229
Ff onder ons he..

Er is nog NOOIT een vliegtuigongeluk voorgekomen door een turbelentie. Turbelentie's zijn normaal, maakt niet uit hoe hard ze zijn. Dus mensen met vliegangst hopelijk heb ik jullie hiermee iets geholpen
Lehme met Kruiden
  Moderator dinsdag 30 juni 2009 @ 15:05:00 #245
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_70515309
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 14:57 schreef Lehme het volgende:

[..]

Oh, das balen...

Leg ff uit dan waarom je vliegen zo eng vind
Ik ben erg bang voor de dood en als ik ga vliegen heb ik het gevoel dat ik de goden zo ongeveer aan het verzoeken ben. Ik heb het idee in mijn hoofd dat uitgerekend mijn vliegtuig gaat neerstorten. Daar komt natuurlijk bij dat je de controle volledig uit handen geeft en je daar geen invloed op kunt uitoefenen. En ik weet dat het op de weg veel gevaarlijker is maar het voelt alsof ik het dan in eigen handen heb. En rationeel weet ik allemaal ook hoe het zit maar mijn gevoel is precies tegenover gesteld
pi_70515546
[quote]Op dinsdag 30 juni 2009 15:05 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik ben erg bang voor de dood en als ik ga vliegen heb ik het gevoel dat ik de goden zo ongeveer aan het verzoeken ben. Ik heb het idee in mijn hoofd dat uitgerekend mijn vliegtuig gaat neerstorten. Daar komt natuurlijk bij dat je de controle volledig uit handen geeft en je daar geen invloed op kunt uitoefenen. En ik weet dat het op de weg veel gevaarlijker is maar het voelt alsof ik het dan in eigen handen heb. En rationeel weet ik allemaal ook hoe het zit maar mijn gevoel is precies tegenover gesteld
[/quote']

aha, oke.
Lehme met Kruiden
pi_70515572
Ik ga vrijdag vliegen.

Ik heb er wel zin in.
Lehme met Kruiden
  dinsdag 30 juni 2009 @ 15:14:05 #248
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_70515601
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 15:05 schreef MaJo het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp heb je al eens eerder gevlogen, maar ben je nu weer (tijdelijk) angstig?

Helpt het je niet om te denken aan de eerdere keren dat je gevlogen hebt?
  Moderator dinsdag 30 juni 2009 @ 15:20:25 #249
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_70515802
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 15:14 schreef Xebber het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp heb je al eens eerder gevlogen, maar ben je nu weer (tijdelijk) angstig?

Helpt het je niet om te denken aan de eerdere keren dat je gevlogen hebt?
Ik heb uitzonderlijk vaak gevlogen, keer of 30, dat is juist het gekke en de ene keer gaat het beter dan de andere. Ik heb wel eens gedacht dat ik van mijn angst af aan het komen was maar dan kwam het weer terug. Mijn laatste vliegervaring was erg positief maar toch is de angst weer toegeslagen nu moet ik zeggen dat ik een depressie heb in combinatie met een angststoornis, als ik minder in mijn vel zit wordt het dan ook alleen maar erger
  Moderator dinsdag 30 juni 2009 @ 15:29:30 #250
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_70516097
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 15:13 schreef Lehme het volgende:
Ik ga vrijdag vliegen.

Ik heb er wel zin in.
Waar ga je heen?

ik heb besloten om binnenkort toch maar weer te vliegen. Ik wil een weekje naar londen en wil de angst niet mijn leven laten beheersen. Maar ik schijt hem nu al
pi_70521293
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 15:29 schreef MaJo het volgende:

[..]

Waar ga je heen?

ik heb besloten om binnenkort toch maar weer te vliegen. Ik wil een weekje naar londen en wil de angst niet mijn leven laten beheersen. Maar ik schijt hem nu al
Zou je toch niet echt eens contact opnemen met stichting VALK? Ik weet dat ik je dit eerder aangeraden heb en ik ken je bezwaren, maar als je reizen moet gaan afzeggen neemt het aardig je leven over. En dan heb ik het nog niet eens over het alles overheersende gevoel van angst wat zo tergend is. Ik zeg dit alleen maar omdat ik het zelf ook gehad heb dus ik weet heel goed hoe je je voelt en dat gevoel gun ik echt niemand.
pi_70521438
Voor mensen die bang zijn voor turbulentie, hier wordt het in het héél kort uitgelegd:

Trouwens staat in de Psychologie magazine van deze maand een stuk over vliegangst, geschreven door Lucas van Gerwen van stichting VALK. Bij hem heb ik zelf ook mijn vliegangsttraining gedaan, met succes .
pi_70897419
Ik heb dus afgelopen maand voor het eerst gevlogen, o wat was ik zenuwachtig. Al voordat ik erheen ging oxazepam genomen, helpt voor mij haast geen zak, misschien een klein beetje rustiger. Slaperiger word ik er in ieder geval niet van. Daarbij had ik nog een beta blokker bijgenomen en dat hielp echt goed. Normaal gezien zou me hart als een bezetene gaan als ik naar het vliegtuig toe zou lopen maar dat was stukken minder. Toen het vliegtuig eenmaal op begon te stijgen vond ik het gedeelte dat hij ineens vaart maakte om op te stijgen beetje eng omdat je ineens keihard gaat. Maar het stijgen zelf was niks aan, ik dacht altijd dat je dat onwijs voelde dat je zo steil de lucht inging. Op de terugweg zelfde verhaal, maar we hadden wat turbulentie, dat was ff schrikken. hij schudde heen en weer en zakte wat naar beneden pff me hart zat in me keel. maar dat heeft misschien 5 seconden geduurt, en de piloot legde daarna ook uit hoe dat kwam. Wat ik ook wel eng vind is als hij van die scherpe bochten maak dan lijkt het net of je op 1 kant vliegt. Het landen voelde ik ook weinig van, veel hadden heel erg last van hun oren maar ik voelde niks. Al met al zou ik vliegen altijd eng blijven vinden, maar ik ga het niet vermijden. i kweet nu wat ik kan verwachten en zou er ookniet zonder pilletjes ingaan. Ik had een vliegreis van 4,5 uur en dat is voor mij lang zat. Langer is echt geen doen kon ook echt totaal niet slapen. Wat een klotestoelen zijn dat. Voor mensen die er echt last van hebben, neem een beta blokker, veel zeggen is ongezond maar voor 1 keer kan het geen kwaad, en het word zelfs gebruikt voor examenvrees.
pi_71065549
vanacht weer terug gekomen van het zonnige lanzarote.

Vloog met transavia en ik had pilletjes gekregen van de huisarts om dat ik het nogal vreselijk vind het vliegen.
maar op de luchthaven had ik niet ergens last van, dus ik dacht als het erg word in het vliegtuig neem ik het dan wel. maar het ging eigelijk allemaal redelijk goed. bij het raam hoef ik niet te zitten daar hou ik niet van.
maar met rustig een boekje lezen en af en toe wat muziek kwam het aardig goed.

de terugreis was een iets ander verhaal. het vliegtuig had wat vertraging, wat ik niet heel erg vond want de heenreis ging goed dus ik vond het niet zo erg. het waaide alleen wel hard.
de piloot riep voor het opstijgen om dat als ze de gewenste vlieghoogte hadden bereikt hij even terug zou komen met een praatje. vervolgens steeg het vliegtuig op het begin ging goed maar toen begon die redelijk te schudden en de verlichting begon te flikkeren en tv's liepen vast. dus dit was even een paar min goed kut.
vervolgens bleef het redelijk schudden maar ging het wel aardig maar het riemen vast lampje bleef maar aan en het personeel was nergens te bekennen. dus ik werd steeds zenuwachtiger.
vervolgens ging gelukkig toch het lampje uit en ging het weer gewoon goed.
bij het landen kwamen we in de hevige onweer van gisteren terecht dus weer heel hard schudden en lichtjes flikkeren. maar dit duurde ook maar een paar minuten de rest van de landing ging goed.

ik had op de terugreis ook aangegeven aan de 1 van de stewards dat ik het vliegen behoorlijk eng vind.
dus hij kwam af en toe vragen hoe het ging enzo en de piloot hield wat vaker een praatje, wat ik altijd wel fijn vind. misschien een tip voor de andere mensen.

al met al ging het redelijk goed, en stap ik volgend jaar weer gewoon in.
met zware tegenzin dat wel, het zal nooit een hobby van me worden,
  zondag 19 juli 2009 @ 20:18:07 #255
111172 Noax
Helping small minds grow.
pi_71129820
Zo hee, wanneer ik het bovenstaande lees hoop ik dat niet mee te maken.
Net NYC en Toronto achter de rug, 4x lichte turbulentie gehad plus een vertraging van 4 uur gehad.

Zit je ruim een uur in het vliegtuig te wachten voordat het vertrekt, nou gezellig.
Het had erger gekund, het onweerde flink, dus wat dat betreft, veilig op de grond.
Learn From Your Parents Mistakes...Use Birth Control.
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
  vrijdag 9 juli 2010 @ 21:21:29 #256
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_83864484
Over ruim een week ga ik voor het eerst ooit vliegen. Ik heb het altijd een beetje gemeden, omdat ik echt enorme vliegangst heb. Gelukkig duurt de vlucht maar ruim 1,5 uur (het is binnen Europa), maar ik ga helemaal alleen en ben eigenlijk bang dat als ik eenmaal naar het vliegtuig toeloop ik op het laatste moment afhaak en niet in durf te stappen. Heeft iemand misschien tips?

Wat is eigenlijk de procedure uberhaupt een beetje? Ik heb echt geen idee wat ik moet doen. Gewoon naar Schiphol gaan, ergens inchecken ofzo en dan naar het vliegtuig lopen te wachten tot we vertrekken?
Oh really?
  vrijdag 9 juli 2010 @ 22:27:26 #257
24329 KNAK
ff w88,......
pi_83867399
net terug in NL , heb dus 12 uur vlucht achter de rug....kut met peren kan ik wel zeggen. Volgens mij een nieuw record, heb nog niet eerder zooo lang in zo'n apparaat gezeten

Wederom het volgende gedaan:

- mezelf flink vermoeid door minder/weinig te slapen de dag voor de vlucht
- lang gewacht met het inchecken. Er staat 2 uur van te voren, ik ging zo rond 1 uur later. heb op deze manier 4 seats voor mezelf gehad. heb dus echt laaaaaaaanguit kunnen liggen en hierdoor 8 uur kunnen slapen. Dat was dus echt geweldig aangezien ik dus nooit KAN slapen.

Gelukkig weinig turbulentie, verder niets te melden erover. Ik vlieg nu zo'n 12x per jaar, elke maand wel 1x, en kan er nog steeds niet aan wennen en zit -als ik niet slaap- altijd flink strak in die doodskist.

Matthijs :

2 uur voor vertrek vlucht inchecken, een hete lekkere chick uitzoeken (mits de maatschappij waar je mee vliegt meerdere balies open heeft) en daar zeggen dat het je eerste keer is. Dan doen zij de rest!

Oftewel. inchecken, naar de aangewezen gate gaan en wachten tot je erin mag...
Mai pben rai~!
pi_83868180
Heb niet echt vliegangst maar altijd wel even spannend vlak van te voren

Ik ga over een klein uurtje richting Schiphol om vervolgens naar Barcelona te vliegen
Wel om een kut tijd, 4/5 uur maar goed ben ik er tegen de ochtend

Have a nice holiday ppl
  zaterdag 10 juli 2010 @ 12:23:20 #259
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_83878906
@ Knak

Bedankt. Mag je ook handbagage meenemen (een tasje met ipod etc.)?
Oh really?
pi_84233365
Hier nog iemand met vliegangst.. Vond het altijd al niet heel relaxed om te vliegen, maar sinds een vlucht in de US met veel onduidelijkheid over wat er gebeurde en een vlucht vanaf Londen naar Schiphol met een mini Fokker-50 en megaturbulentie heb ik echt vliegangst..

2 jaar lang dus niet gevlogen, maar een maand geleden vroegen m'n ouders me of ik het leuk vond een weekje in Italië op hun camping langs te komen, met het vliegtuig..
Toch geboekt, vond dat ik m'n leven er niet door moest laten beperken en vorige week ben ik naar Milaan gevlogen, wel met KLM, kweet niet, dat voelt het veiligste. We stegen op tijdens het noodweer van vorige week, maar alles ging redelijk goed, iets meer turbulentie dan normaal en een mooie landing.. Maar tot aan de slurf zeg maar had ik nog het gevoel dat ik het liefste wilde wegrennen..

En nu moet ik vanavond dus terug, zie er iets minder tegenop dan tegen de heenreis, maar zal pas echt weer ontspannen als ik veilig in NL ben.
Weet echt wel dat je kans klein is dat er iets gebeurt, maar áls he, het kan wel..

Hoe zit het eigenlijk met de weersomstandigheden? Wordt het ook zeg maar nog veiliger als het rustig weer is? Of is vliegen tijdens onweer net zo veilig?
pi_84233740
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 12:23 schreef Matthijs- het volgende:
@ Knak

Bedankt. Mag je ook handbagage meenemen (een tasje met ipod etc.)?
Ja, de handbagage mag max. 8kg wegen. Voor vloeistoffen geldt ook een bepaalde regel. Je moet alles in een plastic 1L zak doen en alle vloeistoffen mogen niet meer dan 100 ml bevatten. Als je dat allemaal keurig doet, is de douane alweer blij
pi_84233904
quote:
Op maandag 19 juli 2010 14:03 schreef Honeymooner het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de weersomstandigheden? Wordt het ook zeg maar nog veiliger als het rustig weer is? Of is vliegen tijdens onweer net zo veilig?
Als het onweert, regent, sneeuwt dan is het met de auto, fiets, scooter, motor ook veel gevaarlijker dan wanneer alle wegen mooi schoon en droog zijn en de zon schijnt. Zo is het met een vliegtuig dus ook. Als het rustig weer is, zal de vlucht ook rustiger verlopen dan wanneer het regent/onweert. That's all the same. Maar om je niet een angstgevoel te geven. Als de piloten, LVL en weerinstituten het niet vertrouwen dan gaat jouw vlucht ook echt niet.
pi_84234134
Nee, dat hield ik mezelf vorige week ook steeds voor hoor. De piloot riep toen nog op dat we via een bepaalde baan gingen opstijgen om het noodweer zo veel mogelijk te vermijden en dat ie ook zou proberen er een stuk omheen te vliegen, maar hij kon niet voorkomen dat we er dus toch een stuk doorheen moesten.

Naja, tis vanavond iig erg mooi weer en in NL geloof ik ook, dus het zal wel goedkomen..
pi_84234391
Het is hier prachtig weer, dus don't worry!
pi_84259832
Ik heb er een beetje last van...ik heb nu al ruim 8 jr niet meer gevlogen en de laatste keer vond ik het ook erg spannend, maar had een goede reis.
Nu vlieg ik met een voor mij nog onbekende vliegmaatschappij en dat maakt het weer wat spannender, dus ga ik googlen en ja hoor..meteen vind je negatieve reacties en begin ik te twijfelen. A.s. vrijdag is het zover en naarmate de week vordert, voel ik meer spanning. Hoef 'maar' 2,5 u te vliegen, maar ben toch wel bang dat er iets gebeurt. Het moment van opstijgen en landen zit me het meest dwars..'als dat maar goed gaat'..ik zal ongetwijfeld nerveus zijn en me kapot gaan zweten Mijn angst heeft meer te maken met dat je geen controle meer hebt. Ik kan alleen maar vertrouwen op de piloten...
All we got is this moment - Joost Klein, 9 mei 2024
pi_84265144
Nou mijn vlucht ging zo goed als het maar gaan kan en toch zat ik stijf van de stress in het vliegtuig. Ga er toch maar eens wat aan doen denk ik zo. DIe cursus van stichting Valk is me een beetje te duur, eerst maar eens een boek bestellen ofzo.
pi_84266933
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 01:14 schreef grazz het volgende:
Ik heb er een beetje last van...ik heb nu al ruim 8 jr niet meer gevlogen en de laatste keer vond ik het ook erg spannend, maar had een goede reis.
Nu vlieg ik met een voor mij nog onbekende vliegmaatschappij en dat maakt het weer wat spannender, dus ga ik googlen en ja hoor..meteen vind je negatieve reacties en begin ik te twijfelen. A.s. vrijdag is het zover en naarmate de week vordert, voel ik meer spanning. Hoef 'maar' 2,5 u te vliegen, maar ben toch wel bang dat er iets gebeurt. Het moment van opstijgen en landen zit me het meest dwars..'als dat maar goed gaat'..ik zal ongetwijfeld nerveus zijn en me kapot gaan zweten Mijn angst heeft meer te maken met dat je geen controle meer hebt. Ik kan alleen maar vertrouwen op de piloten...
Met welke vliegmaatschappij vlieg je dan?
pi_84324975
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 11:38 schreef TjeerdHoltrop het volgende:

[..]

Met welke vliegmaatschappij vlieg je dan?
Iberia. Ik heb altijd gezegd, dat als ik weer zou vliegen ik met de KLM zou gaan, 'voelt' vertrouwd aan ofzo lol. Maar Iberia is zo te zien/lezen geen vaag vliegmaatschappijtje.
All we got is this moment - Joost Klein, 9 mei 2024
  woensdag 28 juli 2010 @ 16:29:34 #269
289550 Paarse_Kiwi
Mét roze lakschoentjes!
pi_84593393
Ik ga de 8ste voor het eerst vliegen... Heb vorig jaar op schiphol gestaan en ben teruggegaan omdat ik het vliegtuig niet in durfde. Nog voor de incheck kreeg ik een flinke paniekaanval.
Ben heel erg benieuwd, ben wel vastberaden om nu te gaan.
Je gevoel is er om keuzes te maken. Je verstand om de keuzes te begrijpen.
  Moderator vrijdag 30 juli 2010 @ 19:10:04 #270
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_84676427
Ik heb inmiddels ook 3 reizen laten schieten door vliegangst :')
pi_84679047
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 19:14 schreef grazz het volgende:

[..]

Iberia. Ik heb altijd gezegd, dat als ik weer zou vliegen ik met de KLM zou gaan, 'voelt' vertrouwd aan ofzo lol. Maar Iberia is zo te zien/lezen geen vaag vliegmaatschappijtje.
Maar wat voor een negatieve reacties lees je dan? De reviews die ik altijd tegenkom gaan enkel over service. Nooit lees ik iets over een ruige piloot ofzo.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 20:33:05 #272
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_84679390
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 19:10 schreef MaJo het volgende:
Ik heb inmiddels ook 3 reizen laten schieten door vliegangst
Maar heb je ooit al echt gevlogen?
  zaterdag 31 juli 2010 @ 15:05:38 #273
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_84703275
Vind vliegen dubbel. Ik vind het prachtige machines, die vliegtuigen. Taxieën, opstijgen en op de landingsbaan neerkomen vind ik leuk.
Maar dat is allemaal als de vlucht begonnen is. Vooraf was ik vaak wel behoorlijk zenuwachtig. Al was ik dat niet toen ik vorige week een uurtje moest vliegen naar Praag, misschien omdat de zenuwen minder worden naarmate je vaker (5e keer inmiddels) vliegt. Maar de zenuwen hangen ook samen met de duur van de vlucht. Ik heb alleen nog maar binnen Europa gevlogen, met Istanbul als verste bestemming. Volgens mij zou ik voor een lange, intercontinentale vlucht weer erg zenuwachtig zijn.

Wat ik deed/dacht om redelijk relaxt aan de reis te beginnen:
- Stoppen met kijken naar programma's als seconds from disaster (en als belangrijkste les hiervan meenemen: er moet wel heel veel tegelijk misgaan, voordat een vliegtuig naar beneden stort. En uit ongelukken uit het verleden is lering getrokken.)
- Zowel de stewardessen aan de grond als in de lucht kijken me niet aan met een blik van: "weet je wel waar je aan begint, ik wens je veel sterkte"
- De vliegreis niet centraal stellen. Vooral denken over de eindbestemming en de leuke dingen daar. En niet terwijl je in de trein zit, op weg naar het vliegveld, al helemaal gefocust zijn op de vliegreis. Bij het nu blijven, je richten op wat je nu aan het doen bent en wat er nu gebeurt.
- Het veiligste dat je kunt doen is: je hele leven in een vliegtuig doorbrengen
- Ergens gelezen: schrik niet van licht gehobbel e.d. De lucht is te vergelijken met een weg, en daar zit wel eens een hobbeltje in.

Voor echte vliegangst heb ik dus geen tips, maar ik denk dat zenuwen vooraf ook vaak voorkomen. Heb weleens gelezen dat lang niet iedereen ontspannen aan de vliegreis begint. Het blijft gewoon raar dat:
- Je iets onnatuurlijks doet
- Zo'n enorm vliegtuig in de lucht blijft hangen (weten hoe vliegen werkt, helpt denk ik wel)
- Als het het mis gaat, gaat het ook echt mis

[ Bericht 0% gewijzigd door pietkanarie op 31-07-2010 18:03:56 ]
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_84734214
Ik vind lange vluchten juist over het algemeen wat relaxeder. Na het stijgen is het dan toch vaak heel wat uren rustig en dan lukt het me zelfs om iets te ontspannen en even te slapen ofzo. Bij die Europese vluchten wordt de daling alweer ingezet voor je goed en wel stabiel aan het vliegen bent, dus dan heb ik niet echt tijd om relaxed te gaan zitten..
pi_85195477
Gewoon niet vliegen
Het systeem is al teveel vervuild met allerlei individuen die van politiek een sport hebben gemaakt. Want vertel niet dat de problemen waar jullie zo mee zitten te worstelen, het zij niet, nauwelijks of moeilijk te verhelpen zijn. Het probleem is dat
pi_90988449
Beste mensen, komende maand ga ik naar Polen, vanuit Duitsland met het vliegtuig met een groep. Reis van anderhalfuur ongeveer, ietsje meer, maar valt wel mee qua tijd denk ik. Alles is natuurlijk al geboekt dus ik ga gewoon mee.
Het enige probleem is dat ik best wel een beetje vliegangst heb.
Ik heb eerder 3 uur gevlogen naar een ander land en dat ging op zich wel alleen constante spanning. Ook, en dat vind ik het meest vervelende, als ik opstijg, en hij gaat zo behoorlijk schuin, en ik kijk naar buiten dan word ik helemaal duizelig op een of andere manier en dan moet ik echt naar de grond kijken, ik hoop dat iemand daar tips tegen heeft, ofzo misschien iets met mn everwichtsorgaan ik weet het niet.
Als we eenmaal in de lucht zijn ben ik nog best gespannen maar dan gaat het wel en dan is het uitzitten. Sommige mensen vinden het landen het meest vervelend, ik vind het land het meest prettige deel van de vlucht, als ik heel eerlijk ben. Ook geen last van mn oren of iets in die richting. Het duurt nog een maand die vlucht maar ik zit me best alweer angst in te spreken. Iemand tips voor me ik hoop het mn. Ik zit me nu alweer angst in te praten.
Ik weet nog dat ik wel bijna in mn broek kon pissen voordat het vliegtuig vertrok zowel op het vliegveld als vlak voor vertrek in het vliegveld. Ik hoop dat te voorkomen.
Rot maar lekker op dan doe je al normaal genoeg.
pi_90988599
mentos of andere snoepjes voor je oren
en mp3 speler ipod whatever tegen het geluid
een neem een boekje mee ofso om te lezen

is dat nou zo moeilijk?
Een patriciër is bovengemiddeld begaafd in manuele handelingen.
Natuurlijk maken wij onze handen hier niet aan vuil maar bezitten wij wel een kritisch oog opdat we het grauw dat nederige klussen uitvoert kunnen coördineren.
pi_90988629
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 19:06 schreef jeloen het volgende:
mentos of andere snoepjes voor je oren
en mp3 speler ipod whatever tegen het geluid
een neem een boekje mee ofso om te lezen

is dat nou zo moeilijk?
Ik word juist duizelig bij opstijgen.
Geen last van oren.
pi_90988713
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 19:03 schreef Sabeltandman het volgende:
Beste mensen, komende maand ga ik naar Polen, vanuit Duitsland met het vliegtuig met een groep. Reis van anderhalfuur ongeveer, ietsje meer, maar valt wel mee qua tijd denk ik. Alles is natuurlijk al geboekt dus ik ga gewoon mee.
Het enige probleem is dat ik best wel een beetje vliegangst heb.
Ik heb eerder 3 uur gevlogen naar een ander land en dat ging op zich wel alleen constante spanning. Ook, en dat vind ik het meest vervelende, als ik opstijg, en hij gaat zo behoorlijk schuin, en ik kijk naar buiten dan word ik helemaal duizelig op een of andere manier en dan moet ik echt naar de grond kijken, ik hoop dat iemand daar tips tegen heeft, ofzo misschien iets met mn everwichtsorgaan ik weet het niet.
Als we eenmaal in de lucht zijn ben ik nog best gespannen maar dan gaat het wel en dan is het uitzitten. Sommige mensen vinden het landen het meest vervelend, ik vind het land het meest prettige deel van de vlucht, als ik heel eerlijk ben. Ook geen last van mn oren of iets in die richting. Het duurt nog een maand die vlucht maar ik zit me best alweer angst in te spreken. Iemand tips voor me ik hoop het mn. Ik zit me nu alweer angst in te praten.
Ik weet nog dat ik wel bijna in mn broek kon pissen voordat het vliegtuig vertrok zowel op het vliegveld als vlak voor vertrek in het vliegveld. Ik hoop dat te voorkomen.
niet al te veel eten en drinken van te voren en neem iets mee om te doen in het vliegtuig zodat je niet zit te stressen :)
Natuurlijk maken wij onze handen hier niet aan vuil maar bezitten wij wel een kritisch oog opdat we het grauw dat nederige klussen uitvoert kunnen coördineren.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 19:19:04 #280
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_90989253
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 19:08 schreef jeloen het volgende:

[..]

niet al te veel eten en drinken van te voren en neem iets mee om te doen in het vliegtuig zodat je niet zit te stressen :)
Ik denk juist dat met een lege maag het vliegtuig instappen geen goed idee is.
pi_91010605
Ik houdr ook niet van om te vliegen. Vlieg volgende week voor het eerst buiten europa een lange vlucht. Ben nog niet zenuwachtig ga proberen me er aan over te geven. zal wel anders ijn als ik door die slurf naar dat ding lopen en we gaan taxieen.
pi_91015293
Ik moet ook weer in maart.. Naar Miami voor een congres. En ik baal ervan, want ik ben echt fan van Amerika en wil er suuuupergraag heen, maar m'n hele voorpret wordt verpest door m'n vliegangst.
Had het boek van Van Gerwen al besteld een paar maanden geleden en toen ik dat door had gelezen, had ik wel even het gevoel dat ik minder angstig zou zijn bij een volgende vlucht. Dat gevoel is nu alleen alweer weggezakt, dus ik ga het boek nog maar een keer lezen denk ik binnenkort.
pi_91015828
Ja je wil toch wat van de wereld zien en om dat niet te doen wegens het niet graag in een vliegtuig zitten gaat wat te ver. Ik vlieg met een boeing 777 die zijn nog nooit neergestort dat is een soort van geruststellende gedachte. En van bangkok naar dubai met een A380 dat vind ik nog wel gaaf eigenlijk zon enorm toestel. Ik ga er niet tevee; bij nadenken stap er gewoon in en laat het over me heenkomen.
pi_91017027
Haha, ik heb ook allang opgezocht met wat voor toestel ze vliegen op de verschillende vluchten en ook 1 gekozen met een type dat nog nooit neergestort is. :)
pi_91018098
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 19:19 schreef Masanga het volgende:

[..]

Ik denk juist dat met een lege maag het vliegtuig instappen geen goed idee is.
geen lege maag maar ook zeker geen friet of vette zooi (tenminste als je daar niet tegen kunt.)
maar bijv gewoon een broodje gezond ofso :)
pi_91019608
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 11:21 schreef Honeymooner het volgende:
Haha, ik heb ook allang opgezocht met wat voor toestel ze vliegen op de verschillende vluchten en ook 1 gekozen met een type dat nog nooit neergestort is. :)
Da's statistisch niet zo'n goed idee :X
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_91030701
Het maakt niet uit welk toestel je vliegt. Bovendien: je hebt een veel grotere kans om om te komen bij een ongeluk op weg naar het vliegveld dan om om te komen bij een vliegtuigongeluk.
pi_91033604
Hehe I'll keep that in mind. :)
pi_91211220
slaap pilletje en weg ben je!
pi_91219201
Nog twee weekjes ongeveer, iets langer, anderhalf uur vliegtochtje van Weze naar Krakau.
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer filmpjes ik terugzie en vergelijk met mijn eerdere vliegtochtje naar Turkije van 3 uur (vanaf Keulen), hoe minder ik er tegen op zie eigenlijk, tijdens het taxi'en en het opstijgen zal het wel spannend zijn, maar ik ben benieuwd.
pi_91229216
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2009 12:39 schreef ekster23 het volgende:
Ik heb dus afgelopen maand voor het eerst gevlogen, o wat was ik zenuwachtig. Al voordat ik erheen ging oxazepam genomen, helpt voor mij haast geen zak, misschien een klein beetje rustiger. Slaperiger word ik er in ieder geval niet van. Daarbij had ik nog een beta blokker bijgenomen en dat hielp echt goed. Normaal gezien zou me hart als een bezetene gaan als ik naar het vliegtuig toe zou lopen maar dat was stukken minder. Toen het vliegtuig eenmaal op begon te stijgen vond ik het gedeelte dat hij ineens vaart maakte om op te stijgen beetje eng omdat je ineens keihard gaat. Maar het stijgen zelf was niks aan, ik dacht altijd dat je dat onwijs voelde dat je zo steil de lucht inging. Op de terugweg zelfde verhaal, maar we hadden wat turbulentie, dat was ff schrikken. hij schudde heen en weer en zakte wat naar beneden pff me hart zat in me keel. maar dat heeft misschien 5 seconden geduurt, en de piloot legde daarna ook uit hoe dat kwam. Wat ik ook wel eng vind is als hij van die scherpe bochten maak dan lijkt het net of je op 1 kant vliegt. Het landen voelde ik ook weinig van, veel hadden heel erg last van hun oren maar ik voelde niks. Al met al zou ik vliegen altijd eng blijven vinden, maar ik ga het niet vermijden. i kweet nu wat ik kan verwachten en zou er ookniet zonder pilletjes ingaan. Ik had een vliegreis van 4,5 uur en dat is voor mij lang zat. Langer is echt geen doen kon ook echt totaal niet slapen. Wat een klotestoelen zijn dat. Voor mensen die er echt last van hebben, neem een beta blokker, veel zeggen is ongezond maar voor 1 keer kan het geen kwaad, en het word zelfs gebruikt voor examenvrees.
in de ruimte zijn sterren die jij vannacht niet maar die er op dat moment al niet meer zijn:S deze zijn zo ver weg dat het licht er jaren over doet jou te bereiken, vergeleken met jou vliegtuigje ging dat licht?? heeel snel?? daarom moet je relativeren en zeg je we gingen snel voor de mensheid maar langzaam voor de natuur.

nature beat us, again
sorry voor het off topic maar wilde het even gezegd hebben :D
pi_91229312
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 17:35 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Het maakt niet uit welk toestel je vliegt. Bovendien: je hebt een veel grotere kans om om te komen bij een ongeluk op weg naar het vliegveld dan om om te komen bij een vliegtuigongeluk.
dit.
alleen jammer dat er mensen zijn die bij het zien van een vliegtuig een oerinstinct hebben die zegt dat je er niet in moet stappen :{
  woensdag 12 januari 2011 @ 23:51:24 #293
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_91244252
quote:
1s.gif Op donderdag 12 augustus 2010 18:01 schreef Johannes_Ten_Dele het volgende:
Gewoon niet vliegen
Ja, ik neem voortaan de boot van Los Angeles naar Amsterdam. de wachttijden voor het Panama kanaal zijn meestal minder dan 48 uur, dus binnen twee weken moet te doen zijn! :')

Soms heb je niet zoveel keus als je naar een bepaalde bestemming wil, of moet. Zuid-Italië kun je in 2 daagjes rijden, maar New York wordt toch al een stuk lastiger..... En dan zit je tussen de keuze van "niet gaan" of "vliegen".
-
  woensdag 12 januari 2011 @ 23:55:25 #294
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_91244454
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juli 2010 19:10 schreef MaJo het volgende:
Ik heb inmiddels ook 3 reizen laten schieten door vliegangst :')
Dat vind ik nou doodzonde.... ik heb zelf helemaal geen vliegangst, en vlieg elk jaar wel een keer of wat.... De enige persoon die ik ken met vliegangst heeft dat ook een paar keer gedaan, niet ergens heen gegaan wegens vliegangst. En toen werd ze uitgenodigd om op 20 Januari 2008 van Los Angeles naar Washington D.C. te gaan, om aanwezig te zijn als onderdeel van een delegatie.... voor de inwijding van Obama als President van de VS, en is ze toch gegaan. 5 uur vliegen, en ze scheet peuken..... maar sindsdien heeft ze 3 keer gevlogen, en is ze iedere keer nog doodsbang.... maar is ze bereid het te doorstaan vanwege de bestemming, en de herinneringen die je DAAR aan over houd.

Volgende keer dus gewoon gaan, zien waar het schip strand. :Y
-
  donderdag 13 januari 2011 @ 10:12:57 #295
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_91253688
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 23:51 schreef maartena het volgende:

[..]

Ja, ik neem voortaan de boot van Los Angeles naar Amsterdam. de wachttijden voor het Panama kanaal zijn meestal minder dan 48 uur, dus binnen twee weken moet te doen zijn! :')

Soms heb je niet zoveel keus als je naar een bepaalde bestemming wil, of moet. Zuid-Italië kun je in 2 daagjes rijden, maar New York wordt toch al een stuk lastiger..... En dan zit je tussen de keuze van "niet gaan" of "vliegen".
De keuze is niet gaan.

Ik voel me niet echt beperkt hierdoor. Europa is mooi en kan me er prima vermaken.
Ik voel me niet minder omdat ik Amerika nog nooit heb gezien of welk ander land wat alleen per vliegtuig te doen is.
pi_91269937
Van die pijn in je oren, kun je daar ook blijvend letsel van krijgen?

Of is het gewoon even doorbijten en daarna niet weer last van krijgen, tenzij je weer gaat vliegen?
pi_91270435
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 16:38 schreef einschtein het volgende:
Van die pijn in je oren, kun je daar ook blijvend letsel van krijgen?

Of is het gewoon even doorbijten en daarna niet weer last van krijgen, tenzij je weer gaat vliegen?
Pijn in de oren? Daar heb ik verder geen last van. Of is dat het druk verschil? Dat valt wel mee toch?

Ik moet zeggen dat ik ook niet helemaal vrij ben van vliegangst. Ik vlieg sowieso niet met 1 of andere wazige airliner en zoek vaak uit met welke vliegtuigen ze vliegen. Hoe het staat qua fail ratio etc.

Maar heb er nog nooit een vlucht om geweigerd of dat ik zo in paniek was dat ik terugging. Het meest heikele momentje vind ik de update van de piloot wanneer hij zegt wat de weer omstandigheden zijn :+
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91270526
Ik kan ook niet zeggen dat ik er bang voor ben, tegenover gestelde juist. Het enige wat ik wel verlang is dat ik met een fatsoenlijke vliegmaatschappij vlieg. Geen Iraanse zooi, heb ik niet zoveel vertrouwen in.

Was meer benieuwd of je ook blijvende schade van die pijn in je oren kan houden.
pi_91270924
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 16:51 schreef einschtein het volgende:
Ik kan ook niet zeggen dat ik er bang voor ben, tegenover gestelde juist. Het enige wat ik wel verlang is dat ik met een fatsoenlijke vliegmaatschappij vlieg. Geen Iraanse zooi, heb ik niet zoveel vertrouwen in.

Was meer benieuwd of je ook blijvende schade van die pijn in je oren kan houden.
Ik denk het niet hoor maar misschien weet iemand daar inderdaad meer over.

Ik zal zelf inderdaad ook nooit met een onbekende of slecht bekende vliegmaatschappij vliegen. Nooit. :N
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_92919720
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2007 11:26 schreef Geartsjuh het volgende:

[..]

Ik heb gister mijn training bij VALK voltooid. Ik ben echt 100% van mijn vliegangst af! Wat een bevrijding zeg..

Normaal zat ik ontzettend gespannen in mijn vliegtuigstoel, durfde me niet te bewegen, niet naar buiten te kijken en al helemaal niet op te staan uit mijn stoel! Ik was echt doodsbang. Nu door de training en de opbouw die er in de training zit, heb ik gisteren heel ontspannen in een vliegtuig naar Kopenhagen gezeten :). Wat een ervaring om eens ontspannen in die stoel te zitten en ook echt te kunnen genieten van een vlucht! Het is een supergevoel en ik wil het iedereeen die vliegangst heeft dan ook aanraden eens stichting VALK te benaderen.

Als het aanmelden voor zo'n training een te grote stap voor je is kan je ook het nieuwe boek van dr. Lucas van Gerwen
(trainer bij Stichting VALK en ook degene die mij er gister vanaf heeft geholpen) te bestellen en te lezen.
http://www.valk.org/literatuur.html

Heb naar aanleiding van jouw post het boek besteld. Bedankt, ben erg benieuwd!
Mijn vliegangst is niet zo extreem dat ik niet meer vlieg (ik gebruik zoals meer mensen hier het argument 'anders kom je nergens'), maar de angst wordt zelfs na 17 of 18 keer vliegen nog steeds niet minder. Ik heb dit jaar minimaal 5 vluchten op het programma dus ik hoop dat dit boek die vluchten (en de dagen/weken/nachten vóór de vluchten) wat minder erg maakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')