quote:
Precies dit! Ik vlieg vrij regelmatig, maar vind het elke keer weer kut. Wat ik nog niet voorbij heb zien komen, maar waar ik altijd compleet para van word is als dat vliegtuig een wat mij betreft veel te scherpe bocht maakt in de lucht. Iedereen blijft altijd rustig zitten, maar ik veer direct in de tegengestelde richting uit m'n stoel op om rechtop te blijven en denk alleen maar 'wtf, kijk uit dat je nou nog niet meer overhelt of voor je het weet vliegt dat vliegtuig onherstelbaar op de kop!'.
Op binnenlandse vluchten binnen China ook wel eens in voor mijn gevoel ruim 20 jaar oude vliegtuigen moeten stappen die je tijdens het vliegen de volledige tijd hoorde trillen en dat was ook niet al te best voor mijn gemoedsrust. Ooit op een vlucht van een uurtje of 13 had ik wel 4 uur lang onafgebroken turbulentie en dat zit ik echt de godganze tijd bang in de stoel.
Het opstijgen vind ik aan het begin gek genoeg altijd nog wel tof; het op snelheid komen op de startbaan voelt altijd als een leuke rollercoaster en als je ineens los van de grond komt is wel een mooi gezicht. Maar direct daarna begint de ongein: ik houd de armleuningen veel te stevig vast en bij elke 'val' (is dat het eigenlijk wel?) die ik in m'n buik voel schrik ik weer. Tijdens de vlucht ben ik ook zo wantrouwig als de pest: moslims houd ik plotseling scherp in de gaten (heel fout), personen die naast zo'n nooduitgang zitten houd ik scherp in de gaten of ze tijdens de vlucht dat ding niet ineens opengooien. Bij elke vorm van turbulentie, of het nou trillen of vallen is, denk ik alleen maar aan neerstorten en aan dat de vlucht voorbij zal zijn voor ik er erg in heb.
Zolang als de vlucht relaxed verloopt ben ik zelf trouwens gelukkig wel in staat om zelf ook relaxed te zijn en zit ik rustig wat muziek te luisteren zonder te denken aan dat ik zo hoog in de lucht hang.
Ben zeker niet van plan om in de toekomst minder te gaan vliegen, eerder meer. Zou er dus best wel vanaf willen. Bestaan daar eigenlijk methoden voor waarvan de werking bewezen is? Heb het idee dat er nogal wat kwakzalvers rondlopen. Wellicht zouden het lezen van de strikt wetenschappelijke verklaringen voor alle shit die zich in de lucht afspeelt ook al een stukje helpen.
Ik zal het vliegen namelijk echt niet gaan mijden, maar als ik eens iets relaxter zou kunnen zijn tijdens turbulentie etc. dan zou het een stuk aangenamer zijn.
[ Bericht 0% gewijzigd door Kaas- op 29-01-2014 20:26:22 ]