Het gaat niet om de kans op een ongeluk, als dat gebeurd dan gebeurd het toch wel. Wat de statistieken ook zijn of welke angsten je hebt of hoe irrationeel je ook bent. Het gaat om de manier waar op het gebeurd.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:57 schreef Blik het volgende:
[..]
En in een heleboel landen het dagelijkse verkeer ook. Ik heb in 3 weken Vietnam meer verkeersongelukken zien gebeuren dan in heel mijn leven in Nederland
Maar de opmerking was bedoelt om te laten zien hoe irrationeel het is om bang te zijn voor een vliegtuigongeluk, terwijl je wel dagelijks in een relatief gevaarlijkere auto zit
Dat toch niet geheel logisch (voor mij). Jij bent blijkbaar niet bang voor een ongeluk in het algemeen, niet voor doodgaan, maar specifiek door een ongeluk doodgaan in een vliegtuig. Alle andere manieren waarop je dood kan gaan "boeien" jou blijkbaar niet, als ik je verhaal zo lees.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:21 schreef Cid het volgende:
[..]
Vertel dat maar aan de mensen die binnen die 00.001% vallen. De manier waarop je aan je einde komt in een vliegtuig crash weegt bij mij altijd zwaarder dan de kans om het mee te maken. Als ik die kans 0% kan maken (dat kan, door niet te vliegen) kies ik daar voor.
Een logische keuze in mijn beleven, waarom 00.001% kans nemen als je ook 0% kan nemen door niet te vliegen. Echter kan de reden waarom je zou moeten vliegen wel weer zwaarder wegen dan de kans om te crashen, dat is ook de reden dat ik wel vlieg als ik echt niet anders kan.
Een beroep als stewardess kiezen is voor mij dan ook onbegrijpelijk. Waarom keer op keer die kans opzoeken dat het fout kan gaan. De kans dat er iets fout gaat is klein maar altijd aanwezig, en op het moment dat het fout gaat heb je zo weinig aan je statistieken.
Nou...quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:33 schreef Blik het volgende:
Het gebeurt bijna nooit dat er op 10 km hoogte opeens iets mis gaat (ik kan me in ieder geval geen crashes voor de geest halen).
In vergelijking met stijgen en dalen in ieder geval nihil, ik zeg niet dat het niet voorkomt. En je eerste voorbeeld is een vliegtuig die uit de lucht werd geschoten door de Sovjets, die telt niet meequote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:43 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Nou...
http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air_Lines_Flight_007
http://en.wikipedia.org/wiki/Bashkirian_Airlines_Flight_2937
http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_Airlines_Flight_981
etc etc..
In vergelijking komt het inderdaad niet veel voor, maar het gebeurt toch wel.... En neergeschoten worden of niet, het blijft lulligquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 14:15 schreef Blik het volgende:
[..]
In vergelijking met stijgen en dalen in ieder geval nihil, ik zeg niet dat het niet voorkomt. En je eerste voorbeeld is een vliegtuig die uit de lucht werd geschoten door de Sovjets, die telt niet mee
Dat zekerquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 14:34 schreef The_stranger het volgende:
[..]
En neergeschoten worden of niet, het blijft lullig
Ten eerste vertrouw ik techniek over het algemeen meer dan de mensen om mij heen. Helaas wordt het overgrote deel van de ongelukken in de luchtvaart nog steeds veroorzaakt door menselijk falen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 15:13 schreef Cid het volgende:
Leuke discussies dit, hoop echt dat die er nog eens voor zorgen dat ik zonder problemen een vliegtuig stap![]()
Waarom kan ik zonder problemen in een auto stappen, maar niet zonder problemen in een vliegtuig is jullie vraag eigenlijk toch?
In een vliegtuig is je leven volledig afhankelijk van techniek. Een techniek die er voor moet zorgen dat je hoog in de lucht blijft, en niet naar beneden valt. Iets waarvan je zeker kan zijn dat het gebeurd op het moment dat de techniek het om wat voor reden dan ook af laat weten.
(Zoals eerder aangegeven in dit topic lijkt mij dat inderdaad een van de meest verschrikkelijke manieren om aan je eind te komen, dus dat laten we even buiten beschouwing)
Als je zonder problemen een vliegtuig in kan stappen ben je je daar (lijkt mij) of niet bewust van, of je hebt er alle vertrouwen in dat dat jou wel niet zal over komen dat er iets mis gaat. In mijn ogen is dat dan een "gok", die ik niet graag waag. Omdat als je verkeerd gokt, dat nogal grote gevolgen heeft.
Als je een stukje gaat fietsen, of de auto pakt om ergens heen te gaan is dat heel anders. Op het moment dat de techniek het daar af laat weten (bezine is op, je dynamo gaat stuk of je krijg een lekke band) is er in principe niets aan de hand. Je valt in ieder geval geen 10 km naar beneden.
Maar goed, stel je krijg een ernstig auto ongeluk, of wordt van je fiets gereden en gaat dood. Natuurlijk "boeit" dat me ook wel, maar het moment van het ongeluk is er meteen. Er is geen tijd om je te beseffen dat het er aan zit te komen. En dat is als je van 10km naar beneden valt wel anders.
De kans op een ongeluk in de lucht is altijd kleiner. Je moet maar zo denken, ook in de luchtvaart, vallen alle doden op de grond (uiteindelijk)quote:De discussie zal altijd wel blijven:
ik: ja maar ALS
de andere: ja maar de kans DAT
En dat terwijl de kans groot is dat je met een vliegtuigongeluk meteen buiten bewustzijn bent (wegens bijvoorbeeld drukverlies op 10 km) en geen pijn meemaakt. Is het vliegtuig toch een stuk minder pijnlijk en angstaanjagendquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 15:35 schreef The_stranger het volgende:
[..]
En wat betreft de manier van gaan? Dacht je nu werkelijk dat elk dodedlijk auto ongeluk betekent dat je meteen dood bent? Wat te denken van te water raken, je niet los kunnen krijgen en langzaam het water zien stijgen? Of in je auto gevouwen zijn, langzaam doodbloedend? Dagenlang in het ziekenhuis liggen, langzaam stervend? Zat mogelijkheden om ook op de weg je lijden langer te maken...
[..]
Die kun je ook omdraaien.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 16:25 schreef Cid het volgende:
Het verschil tussen de auto crash en de vliegtuig crash:
Auto crash is in 2 seconden gedaan.
Vliegtuig crash duurt een paar minuten.
De tijd die tussen het probleem in het vliegtuig en de crash zelf zit is mijn bezwaar om te vliegen. Dat in combinatie met van alles wat die eventuele crash kan veroorzaken.
Als op 10 km hoogte het vliegtuig in stukken breekt (wat volgens mij echt schier onmogelijk isquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 16:25 schreef Cid het volgende:
Stel je zit in een vliegtuig dat in twee stukken breekt tijdens de vlucht. Jij zit wat verder weg van de breuk en hebt niets, maar valt wel naar beneden. Moment van rust is voorbij. Je weet dat je leven eigenlijk voorbij is en met grote snelheid op de grond terecht gaat komen. Maar zo ver is het nog niet, eerst mag je nog een minuut of wat luisteren naar het geschreeuw van mensen die ook weten dat ze dood gaan etc. Het moment van het "ongeluk" komt zeg maar 2 minuten na de breuk.
Het verschil tussen de auto crash en de vliegtuig crash:
Auto crash is in 2 seconden gedaan.
Vliegtuig crash duurt een paar minuten.
De tijd die tussen het probleem in het vliegtuig en de crash zelf zit is mijn bezwaar om te vliegen. Dat in combinatie met van alles wat die eventuele crash kan veroorzaken.
quote:Op woensdag 27 augustus 2008 08:30 schreef The_stranger het volgende:
Op de hoogte waarop een fatsoenlijk passagiers vliegtuig vliegt, varieert je nuttig tijd van bewustzijn (kromme vertaling) van een halve minuut tot 9 sec. Dus na 30 sec ben je bewusteloos, dan wel in een staat van extreme hypoxia, wat vaak nog een euphorisch gevoel opwekt, met andere woorden,je gaat lachend en zingend de dood tegemoet.
Na een crash op de snelweg hoef je niet persé meteen dood te zijn. Ik heb liever een halve minuut paniek en daarna niets dan 2 sec paniek en daarna langzaam mijn bloed uit tig gaten in mijn lichaam zien stromen, langzaam doodbloedend...
http://en.wikipedia.org/wiki/Time_of_Useful_Consciousness
quote:
Pokkespul, één keer ingenomen voor het vliegen, lag kwartier later al platquote:Op woensdag 3 september 2008 16:38 schreef chynarobin het volgende:
Hoi allemaal,
Heeft iemand ervaring met oxazepam, ik het nml paniekaanvallen gehad in het vliegtuig en durf sindsdien niet meer te vliegen.
Als je de kans ziet, volg een cursus tegen vliegangst. Dat werkt heel goed. Een lichte dosis lijkt me trouwens geen kwaad kunnen, je voelt je relaxter. Zware dosis: niet doen.quote:Op woensdag 3 september 2008 16:38 schreef chynarobin het volgende:
Hoi allemaal,
Heeft iemand ervaring met oxazepam, ik het nml paniekaanvallen gehad in het vliegtuig en durf sindsdien niet meer te vliegen.
dan werkt het dus prima!quote:Op woensdag 3 september 2008 17:04 schreef Elwood1802 het volgende:
[..]
Pokkespul, één keer ingenomen voor het vliegen, lag kwartier later al plat
Ik wens je een goede reis!quote:Op zondag 26 oktober 2008 00:43 schreef MaJo het volgende:
Dinsdag ga ik weer vliegen, ditmaal een stuk verder dan ik met vliegangst in tijden gedaan heb, namelijk naar chicago. Tot noch toe heb ik het redelijk kunnen negeren maar de angst begint nu weer toe te slaan. Hartjekloppingen, misselijk en benauwd als ik eraan denk
ben weer begonnen in mijn vliegangst boek en sommige dingen zijn wel fijn om te lezen, maar het neemt mijn angst nog niet weg. Deze is immers irrationeel. Ik heb nu naast Valium een beta blocker gekregen. Iemand daar ervaring mee? Ik hoop dat het helpt
Succes MaJo! Goed het vliegangst boek van te voren doorlezen en de ontspanningsoefeningen doen (het liefst heel vaak). Heb je iemand die met je meegaat die je een beetje kan helpen? Volgens mj stond er in het boek ook een hoofdstuk voor de medepassagier zodat die persoon ook begrijpt wat vliegangst inhoudt en wat hij kan doen om jou wat te helpen.quote:Op zondag 26 oktober 2008 00:43 schreef MaJo het volgende:
Dinsdag ga ik weer vliegen, ditmaal een stuk verder dan ik met vliegangst in tijden gedaan heb, namelijk naar chicago. Tot noch toe heb ik het redelijk kunnen negeren maar de angst begint nu weer toe te slaan. Hartjekloppingen, misselijk en benauwd als ik eraan denk
ben weer begonnen in mijn vliegangst boek en sommige dingen zijn wel fijn om te lezen, maar het neemt mijn angst nog niet weg. Deze is immers irrationeel. Ik heb nu naast Valium een beta blocker gekregen. Iemand daar ervaring mee? Ik hoop dat het helpt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |