Ik zou niet meer die programma's gaan kijken. Je krijgt er een heel vertekend beeld van. Dan lijkt het alsof ieder vliegtuig elk moment kan neerstorten, terwijl in de praktijk vliegen, op de lift na, het veiligste vervoermiddel ter wereld is.quote:Op donderdag 10 juli 2008 11:07 schreef Ephemera het volgende:
9 augustus mag/moet ik ook weer vliegen![]()
En natuurlijk zit ik me nu al weken lang te pijnigen en Aircrash Investigations en co. op National Geographic te kijken. Ik snap niet waarom ik de hele tijd die programma's wil zien. Als een soort van geruststelling dat ze alle mankementen van vroeger hebben aangepakt?
quote:Op woensdag 9 juli 2008 22:32 schreef -marz- het volgende:
Ja het kan wel eens schelen om je te verdiepen in hoe lift werkt en hoe het komt dat een vliegtuig vliegt. Dan besef je je dat het wel heel moeilijk is om zo'n ding te laten crashen.
Waarschijnlijk valt het beste mee.. Gewoon over je heen laten komen, zorgen dat je een beetje relaxed zit en niet al te veel hebt hoeven haasten daarvoor, lekker muziekje op je mp3-speler erbij, etc. Niet te veel bij nadenken, komt wel goedquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 20:49 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik ga 14 september voor het eerst van mijn leven vliegen.
Ik ben er eerlijk gezegd niet echt mee bezig. Ik denk er niet over na hoe eng het kan zijn.
Maar hoe anders is dit als ik straks in het vliegtuig zit? Dat weet ik dus niet...
Is op zich handig, want dan gaat je reis snel voorbij. Echter begin je zo wel erg uitgeput aan je vakantie, en het is ook niet ideaal om je jetlag tegen te houden.quote:Op maandag 25 augustus 2008 19:29 schreef Piaf het volgende:
Stel dat je zaterdag, vroeg in de morgen moet vliegen.
2 dagen ervoor, donderdag morgen/(vroeg in de) middag wakker worden en dan wakker blijven tot zaterdag morgen, in de tussentijd druk bezig zijn, feesten, zuipen, blowen, of gewoon relaxen, in ieder geval wakker blijven.
Ik stap dan zoooo vertieft verrot het vliegtuig in dat ik nog voor take-off in slaap flikker.
Op 10 km wil je niet eens uitstappen, het is daar -50 gradenquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 00:41 schreef hansje1980 het volgende:
hmmm, ik ben niet zo zeer bang voor het vliegen zelf, maar meer dat er zoveel mensen opgepropt zitten opelkaar, en dat benauwd me, zeker als je er niet uit kunt stappen (zie het al voor me op 10km),
Je weet dat de kans dat er iets mis gaat tijdens het vliegen kleiner is dan als je auto gaat rijden? In feite is je taxirit naar het vliegveld toe al gevaarlijker dan de vliegreis die je daarna maakt.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:56 schreef Cid het volgende:
Al die dingen om je tijdens een vlucht af te leiden van de gedachte dat je aan het vliegen bent gaan bij mij denk ik niet werken.
Vliegen opzich vind ik best leuk om te doen, als het risico op 10km naar beneden vallen of levend verbranden 0% was zou ik het nog voor de lol doen ook. Echter, als er iets mis gaat heb je er niets aan dat je slaapt of suf bent want dat is dan in een keer weg van schrik.
Nee, ik denk dat ik verlopig niet vlieg tenzij ik echt niet anders kan. Op vakantie gaan met het vliegtuig doe ik denk ik niet meer.
Dat klopt, het gaat mij ook niet om de kans maar op de manier waarop dingen fout kunnen gaan. Een ongeluk met een auto duurt een paar seconden. Dan kan je nog zwaar gewond zijn etc, ook niet fijn. Maar het ongeluk zelf is in ieder geval snel gebeurd.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:59 schreef Blik het volgende:
[..]
Je weet dat de kans dat er iets mis gaat tijdens het vliegen kleiner is dan als je auto gaat rijden? In feite is je taxirit naar het vliegveld toe al gevaarlijker dan de vliegreis die je daarna maakt.
Als je een ongeluk krijgt met een auto is de kans juist groter dat je zwaargewond of gehandicapt raakt en heel veel pijn hebt. Als je vliegtuig echt crashed van 10 km hoogte duurt het misschien wel even voordat je de grond raakt, maar je bent tenminste wel meteen dood. Zonder pijnquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 10:29 schreef Cid het volgende:
[..]
Dat klopt, het gaat mij ook niet om de kans maar op de manier waarop dingen fout kunnen gaan. Een ongeluk met een auto duurt een paar seconden. Dan kan je nog zwaar gewond zijn etc, ook niet fijn. Maar het ongeluk zelf is in ieder geval snel gebeurd.
Als je op 10km hoogte in een vliegtuig zit en er gaat iets fout duurt het heel lang (minuten) voordat de daadwerkelijke klap komt. En het zijn die minuten die er voor zorgen dat ik liever niet vlieg. Niet het risico om dood te gaan o.i.d.
Grappig (of eigenlijk ook niet), maar ik denk precies hetzelfde als jij.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 10:29 schreef Cid het volgende:
[..]
Dat klopt, het gaat mij ook niet om de kans maar op de manier waarop dingen fout kunnen gaan. Een ongeluk met een auto duurt een paar seconden. Dan kan je nog zwaar gewond zijn etc, ook niet fijn. Maar het ongeluk zelf is in ieder geval snel gebeurd.
Als je op 10km hoogte in een vliegtuig zit en er gaat iets fout duurt het heel lang (minuten) voordat de daadwerkelijke klap komt. En het zijn die minuten die er voor zorgen dat ik liever niet vlieg. Niet het risico om dood te gaan o.i.d.
En nu eens kijken naar de overlevingskansen in geval van een ongelukquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:59 schreef Blik het volgende:
[..]
Je weet dat de kans dat er iets mis gaat tijdens het vliegen kleiner is dan als je auto gaat rijden? In feite is je taxirit naar het vliegveld toe al gevaarlijker dan de vliegreis die je daarna maakt.
Het gaat in de statistieken over dodelijke ongelukken. Omdat men weet dat de kans erg klein is dat je levend uit een vliegtuigcrash komt. Vergelijk het aantal doden door vliegtuigen maar eens met het aantal doden in het verkeer per jaar.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 11:48 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
En nu eens kijken naar de overlevingskansen in geval van een ongeluk
Ik ken de cijfers alquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:19 schreef Blik het volgende:
[..]
Het gaat in de statistieken over dodelijke ongelukken. Omdat men weet dat de kans erg klein is dat je levend uit een vliegtuigcrash komt. Vergelijk het aantal doden door vliegtuigen maar eens met het aantal doden in het verkeer per jaar.
Die vergelijking gaat bij mij totaal niet op. Hoe groot is de kans dat je minuten lang vanuit de tandartsstoel je dood tegemoet zit te kijken terwijl je van grote hoogte naar beneden valt?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:18 schreef Ps2K het volgende:
Mijn tip:
Ik vergelijk het met het trekken van mijn verstandskies, daar was ik ook niet zenuwachtig voor. Dus waarom zou ik zenuwachtig zijn voor het vliegen aangezien dat minder erg is.
Dat opgepropte houd ik ook niet zo van dus ik check online zeer vroeg in zodat ik of bij de nooduitgang zit (meer beenruimte) of aan het gangpad.
Je moet natuurlijk ook voor jezelf meenemen hoe groot de kans is dat alles goed gaat. Hoe rationeel is de kans dat een vliegtuig neerstort met jou erin. Als die kans 00.001% heb je natuurlijk weinig reden om bang te zijn.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:43 schreef Cid het volgende:
[..]
Die vergelijking gaat bij mij totaal niet op. Hoe groot is de kans dat je minuten lang vanuit de tandartsstoel je dood tegemoet zit te kijken terwijl je van grote hoogte naar beneden valt?
Als alles goed gaat is vliegen inderdaad minder erg. Als er wat fout gaat zit ik veel liever in de tandartsstoel.
En in een heleboel landen het dagelijkse verkeer ook. Ik heb in 3 weken Vietnam meer verkeersongelukken zien gebeuren dan in heel mijn leven in Nederlandquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:35 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ik ken de cijfers al
Maar het is en blijft een feit dat vliegen nog steeds veiliger kan en moet.
Vertel dat maar aan de mensen die binnen die 00.001% vallen. De manier waarop je aan je einde komt in een vliegtuig crash weegt bij mij altijd zwaarder dan de kans om het mee te maken. Als ik die kans 0% kan maken (dat kan, door niet te vliegen) kies ik daar voor.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:55 schreef Blik het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk ook voor jezelf meenemen hoe groot de kans is dat alles goed gaat. Hoe rationeel is de kans dat een vliegtuig neerstort met jou erin. Als die kans 00.001% heb je natuurlijk weinig reden om bang te zijn.
Het gaat niet om de kans op een ongeluk, als dat gebeurd dan gebeurd het toch wel. Wat de statistieken ook zijn of welke angsten je hebt of hoe irrationeel je ook bent. Het gaat om de manier waar op het gebeurd.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:57 schreef Blik het volgende:
[..]
En in een heleboel landen het dagelijkse verkeer ook. Ik heb in 3 weken Vietnam meer verkeersongelukken zien gebeuren dan in heel mijn leven in Nederland
Maar de opmerking was bedoelt om te laten zien hoe irrationeel het is om bang te zijn voor een vliegtuigongeluk, terwijl je wel dagelijks in een relatief gevaarlijkere auto zit
Dat toch niet geheel logisch (voor mij). Jij bent blijkbaar niet bang voor een ongeluk in het algemeen, niet voor doodgaan, maar specifiek door een ongeluk doodgaan in een vliegtuig. Alle andere manieren waarop je dood kan gaan "boeien" jou blijkbaar niet, als ik je verhaal zo lees.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:21 schreef Cid het volgende:
[..]
Vertel dat maar aan de mensen die binnen die 00.001% vallen. De manier waarop je aan je einde komt in een vliegtuig crash weegt bij mij altijd zwaarder dan de kans om het mee te maken. Als ik die kans 0% kan maken (dat kan, door niet te vliegen) kies ik daar voor.
Een logische keuze in mijn beleven, waarom 00.001% kans nemen als je ook 0% kan nemen door niet te vliegen. Echter kan de reden waarom je zou moeten vliegen wel weer zwaarder wegen dan de kans om te crashen, dat is ook de reden dat ik wel vlieg als ik echt niet anders kan.
Een beroep als stewardess kiezen is voor mij dan ook onbegrijpelijk. Waarom keer op keer die kans opzoeken dat het fout kan gaan. De kans dat er iets fout gaat is klein maar altijd aanwezig, en op het moment dat het fout gaat heb je zo weinig aan je statistieken.
Nou...quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:33 schreef Blik het volgende:
Het gebeurt bijna nooit dat er op 10 km hoogte opeens iets mis gaat (ik kan me in ieder geval geen crashes voor de geest halen).
In vergelijking met stijgen en dalen in ieder geval nihil, ik zeg niet dat het niet voorkomt. En je eerste voorbeeld is een vliegtuig die uit de lucht werd geschoten door de Sovjets, die telt niet meequote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:43 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Nou...
http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air_Lines_Flight_007
http://en.wikipedia.org/wiki/Bashkirian_Airlines_Flight_2937
http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_Airlines_Flight_981
etc etc..
In vergelijking komt het inderdaad niet veel voor, maar het gebeurt toch wel.... En neergeschoten worden of niet, het blijft lulligquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 14:15 schreef Blik het volgende:
[..]
In vergelijking met stijgen en dalen in ieder geval nihil, ik zeg niet dat het niet voorkomt. En je eerste voorbeeld is een vliegtuig die uit de lucht werd geschoten door de Sovjets, die telt niet mee
Dat zekerquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 14:34 schreef The_stranger het volgende:
[..]
En neergeschoten worden of niet, het blijft lullig
Ten eerste vertrouw ik techniek over het algemeen meer dan de mensen om mij heen. Helaas wordt het overgrote deel van de ongelukken in de luchtvaart nog steeds veroorzaakt door menselijk falen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 15:13 schreef Cid het volgende:
Leuke discussies dit, hoop echt dat die er nog eens voor zorgen dat ik zonder problemen een vliegtuig stap![]()
Waarom kan ik zonder problemen in een auto stappen, maar niet zonder problemen in een vliegtuig is jullie vraag eigenlijk toch?
In een vliegtuig is je leven volledig afhankelijk van techniek. Een techniek die er voor moet zorgen dat je hoog in de lucht blijft, en niet naar beneden valt. Iets waarvan je zeker kan zijn dat het gebeurd op het moment dat de techniek het om wat voor reden dan ook af laat weten.
(Zoals eerder aangegeven in dit topic lijkt mij dat inderdaad een van de meest verschrikkelijke manieren om aan je eind te komen, dus dat laten we even buiten beschouwing)
Als je zonder problemen een vliegtuig in kan stappen ben je je daar (lijkt mij) of niet bewust van, of je hebt er alle vertrouwen in dat dat jou wel niet zal over komen dat er iets mis gaat. In mijn ogen is dat dan een "gok", die ik niet graag waag. Omdat als je verkeerd gokt, dat nogal grote gevolgen heeft.
Als je een stukje gaat fietsen, of de auto pakt om ergens heen te gaan is dat heel anders. Op het moment dat de techniek het daar af laat weten (bezine is op, je dynamo gaat stuk of je krijg een lekke band) is er in principe niets aan de hand. Je valt in ieder geval geen 10 km naar beneden.
Maar goed, stel je krijg een ernstig auto ongeluk, of wordt van je fiets gereden en gaat dood. Natuurlijk "boeit" dat me ook wel, maar het moment van het ongeluk is er meteen. Er is geen tijd om je te beseffen dat het er aan zit te komen. En dat is als je van 10km naar beneden valt wel anders.
De kans op een ongeluk in de lucht is altijd kleiner. Je moet maar zo denken, ook in de luchtvaart, vallen alle doden op de grond (uiteindelijk)quote:De discussie zal altijd wel blijven:
ik: ja maar ALS
de andere: ja maar de kans DAT
En dat terwijl de kans groot is dat je met een vliegtuigongeluk meteen buiten bewustzijn bent (wegens bijvoorbeeld drukverlies op 10 km) en geen pijn meemaakt. Is het vliegtuig toch een stuk minder pijnlijk en angstaanjagendquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 15:35 schreef The_stranger het volgende:
[..]
En wat betreft de manier van gaan? Dacht je nu werkelijk dat elk dodedlijk auto ongeluk betekent dat je meteen dood bent? Wat te denken van te water raken, je niet los kunnen krijgen en langzaam het water zien stijgen? Of in je auto gevouwen zijn, langzaam doodbloedend? Dagenlang in het ziekenhuis liggen, langzaam stervend? Zat mogelijkheden om ook op de weg je lijden langer te maken...
[..]
Die kun je ook omdraaien.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 16:25 schreef Cid het volgende:
Het verschil tussen de auto crash en de vliegtuig crash:
Auto crash is in 2 seconden gedaan.
Vliegtuig crash duurt een paar minuten.
De tijd die tussen het probleem in het vliegtuig en de crash zelf zit is mijn bezwaar om te vliegen. Dat in combinatie met van alles wat die eventuele crash kan veroorzaken.
Als op 10 km hoogte het vliegtuig in stukken breekt (wat volgens mij echt schier onmogelijk isquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 16:25 schreef Cid het volgende:
Stel je zit in een vliegtuig dat in twee stukken breekt tijdens de vlucht. Jij zit wat verder weg van de breuk en hebt niets, maar valt wel naar beneden. Moment van rust is voorbij. Je weet dat je leven eigenlijk voorbij is en met grote snelheid op de grond terecht gaat komen. Maar zo ver is het nog niet, eerst mag je nog een minuut of wat luisteren naar het geschreeuw van mensen die ook weten dat ze dood gaan etc. Het moment van het "ongeluk" komt zeg maar 2 minuten na de breuk.
Het verschil tussen de auto crash en de vliegtuig crash:
Auto crash is in 2 seconden gedaan.
Vliegtuig crash duurt een paar minuten.
De tijd die tussen het probleem in het vliegtuig en de crash zelf zit is mijn bezwaar om te vliegen. Dat in combinatie met van alles wat die eventuele crash kan veroorzaken.
quote:Op woensdag 27 augustus 2008 08:30 schreef The_stranger het volgende:
Op de hoogte waarop een fatsoenlijk passagiers vliegtuig vliegt, varieert je nuttig tijd van bewustzijn (kromme vertaling) van een halve minuut tot 9 sec. Dus na 30 sec ben je bewusteloos, dan wel in een staat van extreme hypoxia, wat vaak nog een euphorisch gevoel opwekt, met andere woorden,je gaat lachend en zingend de dood tegemoet.
Na een crash op de snelweg hoef je niet persé meteen dood te zijn. Ik heb liever een halve minuut paniek en daarna niets dan 2 sec paniek en daarna langzaam mijn bloed uit tig gaten in mijn lichaam zien stromen, langzaam doodbloedend...
http://en.wikipedia.org/wiki/Time_of_Useful_Consciousness
quote:
Pokkespul, één keer ingenomen voor het vliegen, lag kwartier later al platquote:Op woensdag 3 september 2008 16:38 schreef chynarobin het volgende:
Hoi allemaal,
Heeft iemand ervaring met oxazepam, ik het nml paniekaanvallen gehad in het vliegtuig en durf sindsdien niet meer te vliegen.
Als je de kans ziet, volg een cursus tegen vliegangst. Dat werkt heel goed. Een lichte dosis lijkt me trouwens geen kwaad kunnen, je voelt je relaxter. Zware dosis: niet doen.quote:Op woensdag 3 september 2008 16:38 schreef chynarobin het volgende:
Hoi allemaal,
Heeft iemand ervaring met oxazepam, ik het nml paniekaanvallen gehad in het vliegtuig en durf sindsdien niet meer te vliegen.
dan werkt het dus prima!quote:Op woensdag 3 september 2008 17:04 schreef Elwood1802 het volgende:
[..]
Pokkespul, één keer ingenomen voor het vliegen, lag kwartier later al plat
Ik wens je een goede reis!quote:Op zondag 26 oktober 2008 00:43 schreef MaJo het volgende:
Dinsdag ga ik weer vliegen, ditmaal een stuk verder dan ik met vliegangst in tijden gedaan heb, namelijk naar chicago. Tot noch toe heb ik het redelijk kunnen negeren maar de angst begint nu weer toe te slaan. Hartjekloppingen, misselijk en benauwd als ik eraan denk
ben weer begonnen in mijn vliegangst boek en sommige dingen zijn wel fijn om te lezen, maar het neemt mijn angst nog niet weg. Deze is immers irrationeel. Ik heb nu naast Valium een beta blocker gekregen. Iemand daar ervaring mee? Ik hoop dat het helpt
Succes MaJo! Goed het vliegangst boek van te voren doorlezen en de ontspanningsoefeningen doen (het liefst heel vaak). Heb je iemand die met je meegaat die je een beetje kan helpen? Volgens mj stond er in het boek ook een hoofdstuk voor de medepassagier zodat die persoon ook begrijpt wat vliegangst inhoudt en wat hij kan doen om jou wat te helpen.quote:Op zondag 26 oktober 2008 00:43 schreef MaJo het volgende:
Dinsdag ga ik weer vliegen, ditmaal een stuk verder dan ik met vliegangst in tijden gedaan heb, namelijk naar chicago. Tot noch toe heb ik het redelijk kunnen negeren maar de angst begint nu weer toe te slaan. Hartjekloppingen, misselijk en benauwd als ik eraan denk
ben weer begonnen in mijn vliegangst boek en sommige dingen zijn wel fijn om te lezen, maar het neemt mijn angst nog niet weg. Deze is immers irrationeel. Ik heb nu naast Valium een beta blocker gekregen. Iemand daar ervaring mee? Ik hoop dat het helpt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |