Reden van dit topic is dat ik in het vliegangst-topic had gepost, omdat ik het niet erg zie zitten om komende zomer weer te vliegen na een minder prettige ervaring in het vliegtuig twee jaar geleden. Er werd gevraagd wat er dan gebeurd was, dat heb ik daar gepost, maar bedacht me bij nader inzien dat het niet echt een lekker verhaal was voor een vliegangst-topic, dus ik heb het daar weer weggehaald en zet het nu hier neer omdat er wel mensen waren die het wilden weten/er op wilden reageren.
Wat er dus gebeurd is is dat ik een vlucht ging maken met luchtvaartmaatschappij Hellas naar Heraklion. Nu ben ik nooit echt een fan van vliegen geweest, maar goed, allemaal prima. Na een tijdje in de lucht te zijn kreeg ik al een beetje het gevoel dat er iets niet klopte omdat we niet écht hoog gingen. We waren wel hoog, maar niet zo superhoog dat je op de grond alleen nog maar vaag land van water kan onderscheiden enzo. Maar naja, dat kan.. d'r zijn vast ook wegen door de lucht die niet zo hoog zijn

Maar na een tijdje begon de bemanning wat gestresst rond te lopen, de riem-om lampjes gingen maar niet uit en de bemanning begon steeds paniekeriger te doen, rondlopen, met elkaar praten, allemaal best vaag. Iedereen had wel in de gaten dat er iets was en passagiers vroegen dat ook aan de crew, maar geloof niet dat er echt antwoord kwam. De sfeer was echt heel vaag. Toen maakten we ineens echt een bocht van 180 graden waardoor iedereen zoiets had van wtf

we gaan terug?!?!

Toen begon de purser (tenminste.. neem aan dat ze dat was) eindelijk via de microfoon tegen de passagiers te praten. Wij dachten dat we nu eindelijk een verklaring zouden krijgen en te horen zouden krijgen wat er aan de hand was. Maar nee, ze was zwaar over de zeik en half aan het huilen. Iedereen zat echt van what the hell's going on

Nadat ze een paar keer paniekerig had geroepen dat we allemaal moesten blijven en "fasten your seatbelts
tightly" had geroepen (ja, echt met zo'n hele erge nadruk op dat laatste woord...) zei ze uiteindelijk dat we ergens gingen landen op een vliegveld in de buurt. Daarna riep ze nog een paar keer d'r tightly-ding (en daarna nog een stuk of twintig keer op diverse andere momenten in het verhaal hiervoor of hierna

). De passagiers waren aan de ene kant natuurlijk best wel over de zeik (ik heb zelf echt een aantal keer gedacht dat we gingen neerstorten ofzo...), de rest van de bemanning liep ook nog steeds lekker paniekerig en gestresst te doen, maar aan de andere kant was de sfeer ook wel een beetje lacherig omdat niemand wist wat er nou aan de hand was en omdat die stewardess zich zó belachelijk gedroeg.
Naja, toen na eventjes begonnen de piloten tegen ons te praten en die waren echt super

Waren beide Duits en gewoon lekker rustig en relaxed, zo'n stem waar je meteen vertrouwen in hebt zegmaar. Hij vertelde dat we terug zouden gaan landen op Frankfurt omdat er een technisch mankement was aan de voorruit. Toen was het voor iedereen wel weer zo'n beetje oké, omdat hij gewoon echt superrelaxed klonk en iedereen baalde vooral dat we ergens gingen landen en het allemaal langer zou duren.
Daarna begon dat wijf wel weer te gillen dat we allemaal moesten blijven zitten en natuurlijk "fasten your seatbelts
tightly". De bemanning bleef ondertussen gewoon lekker doorgaan met stressen en panieken enzovoort, heel fijn maar niet heus want daardoor kreeg iedereen toch weer het idee dat er meer aan de hand was dan de piloot had gezegd.
Uiteindelijk zijn we gewoon veilig en normaal geland op Frankfurt, al stonden er wel brandweerauto's enzo ons op te wachten

Achteraf hoorden we dat in de lucht de voorruit op het punt stond om er uit te vallen en die moest er opnieuw ingeplakt worden ofzo (?) en we hebben iets van 20 uur moeten wachten tot de lijm droog was

:') Voor hoe dat verliep: kijk een willekeurig vliegveldprogramma op tv.
Wat minder relaxed is is dat ik ooit zo'n aircrash programma heb gekeken dat hierover ging, weet niet meer op welke zender en welk programma, maar daarin is om de een of andere reden de voorruit uit het vliegtuig en wat er dan gebeurt is niet echt relaxed.. Een van de piloten wordt als het ware uit het raam gesleurd zegmaar.. Érg fijn om dat in je achterhoofd te hebben dan.. Weet ook niet meer hoe die aflevering afloopt of wat er precies gebeurt, als iemand het nog weet, zit er al een tijdje m'n hersens over te kraken, dus hoor het graag!
Naja, achteraf begrepen we eigenlijk pas echt dat er toch echt iets niet helemaal goed ging daar in de lucht. Allemaal mensen, personeel van het vliegveld enzo, als die hoorden dat we uit 'THE Hellas-plane" kwamen zeiden ze allemaal dingen als; 'wooooo, jullie hebben echt geluk gehad' en 'echt geluk dat het zo goed is afgelopen enzo' terwijl wij zoiets hadden van 'huh, wat is precies gebeurd dan'

Naja, dat is dus wat er gebeurd is en nu heb ik niet zo heeeeel veel zin meer om te gaan vliegen deze zomer.. Dus als iemand daar tips voor weet dan hoor ik het graag, maar tips krijgen is niet echt het doel van dit topic, er is toch niet iets dat het zomaar in een keer oplost. Ik weet wel dat de risico's met vliegen gewoon heel klein zijn en ik ben ook echt niet bang om neer te storten ofzo, maar ben gewoon bang dat ik ontzettend ga panieken als ik het vliegtuig inga.. Maargoed, we zullen zien.
Op mijn post uit het vliegangst-topic die ik later ge-edit heb gaf The_Stranger de volgende reactie. Dit was dus een reactie op een post die bovenstaande in een paar zinnen beschreef, dus niet op deze post.
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 08:06 schreef The_stranger het volgende:[..]
Nu heb ik het gelezen wat je getypt hebt, maar vind het een vreemd verhaal. Dat de cabine bemanning huilt en in paniek is, is schandelijk en zou nooit moeten gebeuren. Er was immers geen enkele reden voor. Ook al zou het gebeuren wat jij beschreef, dan nog zou het vliegtuig prima doorvliegen, het zou niet neerstorten. Het zou echter wel een bijna unieke ervaring zijn, zo vaak gebeurt het niet. (volgens mij is het pas een keer eerder gebeurd). Veel waarschijnlijker is dat het gebarsten is, wat gezien de gelaagde opbouw van de ruit, op zich geen enkel probleem geeft, alleen dan ben je je veiligheidsmarge kwijt en is het inderdaad verstandig om terug te keren/zo snel mogelijk te landen.
Al met al is het dus zeer schandelijk hoe de cabine bemanning heeft gereageerd. Ook al was het ernstigste gebeurt, dan nog hebben zij de taak om voor de veiligheid van de passagiers te zorgen en blijkbaar aan jouw indruk en reactie te lezen, hebben ze dat niet gedaan...
The_Stranger: Bedoel je 'een vreemd verhaal' als in 'ik geloof er geen snars van', want het is namelijk echt zo gegaan, al weet ik sommige dingen niet meer precies, er is geen woord aan overdreven, eerder het tegenovergestelde.
Of bedoel je het als in 'het is vreemd dat zoiets is gebeurd'? Dát ben ik helemaal met je eens. Ik snap echt niet waarom dat mens zo over de zeik was (dat fasten your seatbelts TIGHTLY, ik hoor het nóg) en of het nou echt nodig was of zwaar overdreven, zo had ze in ieder geval niet moeten en niet mogen doen.
Ik snap ook niet waarom ze haar juist lieten praten tegen ons.. Oke, ze zal wel purser geweest zijn, maar als je zo over de zeik bent dan laat je dat toch iemand doen die wél rustig kan blijven?! Al liepen ze allemaal lekker te panieken trouwens...
Overigens wel hulde aan de piloten die tenminste wel wisten hoe je tegen je passagiers praat

Ook toen we de volgende dag verder vlogen hielden ze echt rekening er mee dat er veel mensen geweest zullen zijn die écht niet meer lekker in dat vliegtuig zaten: heel vaak even tussendoor praten, wat over zichzelf vertellen enzo. En zelfs op de terugvlucht een week later (ondertussen hadden zij natuurlijk alweer heel wat vluchten gedaan, lijkt me..) hielden ze er rekening mee dat het grootste deel van de passagiers die eerste vlucht ook mee had gemaakt en gingen ze echt voor elk beetje turbulentie enzo waarschuwen dat er turbulentie aankwam en dat dat normaal was enzo, superlief gewoon
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*