The_Stranger: Bedoel je 'een vreemd verhaal' als in 'ik geloof er geen snars van', want het is namelijk echt zo gegaan, al weet ik sommige dingen niet meer precies, er is geen woord aan overdreven, eerder het tegenovergestelde.quote:Op donderdag 12 juni 2008 08:06 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Nu heb ik het gelezen wat je getypt hebt, maar vind het een vreemd verhaal. Dat de cabine bemanning huilt en in paniek is, is schandelijk en zou nooit moeten gebeuren. Er was immers geen enkele reden voor. Ook al zou het gebeuren wat jij beschreef, dan nog zou het vliegtuig prima doorvliegen, het zou niet neerstorten. Het zou echter wel een bijna unieke ervaring zijn, zo vaak gebeurt het niet. (volgens mij is het pas een keer eerder gebeurd). Veel waarschijnlijker is dat het gebarsten is, wat gezien de gelaagde opbouw van de ruit, op zich geen enkel probleem geeft, alleen dan ben je je veiligheidsmarge kwijt en is het inderdaad verstandig om terug te keren/zo snel mogelijk te landen.
Al met al is het dus zeer schandelijk hoe de cabine bemanning heeft gereageerd. Ook al was het ernstigste gebeurt, dan nog hebben zij de taak om voor de veiligheid van de passagiers te zorgen en blijkbaar aan jouw indruk en reactie te lezen, hebben ze dat niet gedaan...
He thanks! Interessant!! Wat zou er uberhaupt gebeuren als je beide piloten uit het vliegtuig gezogen worden? Kunnen ze dan ergens aan de grond de besturing overnemen en 'm aan de grond zetten? Of met automatische piloot?quote:Op donderdag 12 juni 2008 23:39 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat wat je bedoelt was British Airways Flight 5390
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_5390
Nee, in dat geval ben je fuckedquote:Op donderdag 12 juni 2008 23:44 schreef Naamah het volgende:
[..]
He thanks! Interessant!! Wat zou er uberhaupt gebeuren als je beide piloten uit het vliegtuig gezogen worden? Kunnen ze dan ergens aan de grond de besturing overnemen en 'm aan de grond zetten? Of met automatische piloot?
Ehm.. ik denk dat op zo'n moment een bevoegdheid niet zo heul veel meer uitmaaktquote:Op vrijdag 13 juni 2008 00:01 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Nee, in dat geval ben je fucked
Of er moet al toevallig iemand van de passagiers een piloot zijn met bevoegheid om dat type vliegtuig te vliegen.
Met dit kabinet?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 00:12 schreef Naamah het volgende:
Ehm.. ik denk dat op zo'n moment een bevoegdheid niet zo heul veel meer uitmaaktGaat er meer om dan dat iemand het kan, bevoegdheid of niet.
Ja, slechte woordkeuze van me. Ik bedoelde dus dat over het algemeen de mensen die ervoor bevoegd zijn, het ook kunnenquote:Op vrijdag 13 juni 2008 00:12 schreef Naamah het volgende:
Ja he, je leest zelf dit topic! En naja.. het komt niet vaak voor dus
En toch vind ik het raar dat als er iets met beide piloten gebeurt je dus gewoon fucked bent.. Krijgt de cabin crew dat niet bij hun noodgevallen-lessen? Een soort van what-to-do als beide piloten dood neervallen?
[..]
Ehm.. ik denk dat op zo'n moment een bevoegdheid niet zo heul veel meer uitmaaktGaat er meer om dan dat iemand het kan, bevoegdheid of niet.
quote:Gunstig vliegen
Gunstig vliegen met SkyEurope Online boeken en sparen!
Automatische piloot is een apparaat dat zorgt dat het vliegtuigsdezelfde koers aanhoudt (hoogte en richting). Als dit ding een vliegtuig kon landen, zaten er geen piloten in, of misschien maximaal 1voor het geval dat het apparaat zou uitvallen. Vanaf de grond besturen kan ook niet. Als de piloten er beide geweest zijn heb je een enorm probleem. Daarom heb je er net twee, voor dat hele zeldzame geval dat de eerste opeens doodvalt. Als het toch zou gebeuren, haal je wellicht een passagier die wat van vliegen weet, en die alles haarfijn uitgelegd krijgt via de radio en die dan het vliegtuig moet zien te landen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 23:44 schreef Naamah het volgende:
Kunnen ze dan ergens aan de grond de besturing overnemen en 'm aan de grond zetten? Of met automatische piloot?
Als ik hem was zou ik het toch wat duurder maken zodat je zeker weet dat je een goed vliegtuig hebtquote:Op vrijdag 13 juni 2008 00:44 schreef nein het volgende:
Ik zou een keer een goedkoop vluchtje boeken naar london als ik jou was, zit je maar 1 uur in t vliegtuig, dus t is zo voorbij
Mwoah, tussen Amsterdam en London vliegt volgens mij geen rommel hoor.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 00:54 schreef GieJay het volgende:
[..]
Als ik hem was zou ik het toch wat duurder maken zodat je zeker weet dat je een goed vliegtuig hebt
Nee, jou geloof ik wel, ik kan niet geloven dat ze zo gereageerd hebben. Er was geen direkte reden tot paniek, maar door hun gedrag heeft het cabinepersoneel wel gezorgd voor een uiteindelijke onveilige vluchtuitvoering. Wat nu als er wel wat zou ontstaan waarbij een echte noodlanding nodig was, was ji dan nog in staat geweest om de opdarchten op te volgen, of was je al zo gestressed dat je de helft niet meer zou horen?quote:Op donderdag 12 juni 2008 23:25 schreef Naamah het volgende:
The_Stranger: Bedoel je 'een vreemd verhaal' als in 'ik geloof er geen snars van', want het is namelijk echt zo gegaan, al weet ik sommige dingen niet meer precies, er is geen woord aan overdreven, eerder het tegenovergestelde.
Of bedoel je het als in 'het is vreemd dat zoiets is gebeurd'? Dát ben ik helemaal met je eens. Ik snap echt niet waarom dat mens zo over de zeik was (dat fasten your seatbelts TIGHTLY, ik hoor het nóg) en of het nou echt nodig was of zwaar overdreven, zo had ze in ieder geval niet moeten en niet mogen doen.
Ik snap ook niet waarom ze haar juist lieten praten tegen ons.. Oke, ze zal wel purser geweest zijn, maar als je zo over de zeik bent dan laat je dat toch iemand doen die wél rustig kan blijven?! Al liepen ze allemaal lekker te panieken trouwens...
Overigens wel hulde aan de piloten die tenminste wel wisten hoe je tegen je passagiers praatOok toen we de volgende dag verder vlogen hielden ze echt rekening er mee dat er veel mensen geweest zullen zijn die écht niet meer lekker in dat vliegtuig zaten: heel vaak even tussendoor praten, wat over zichzelf vertellen enzo. En zelfs op de terugvlucht een week later (ondertussen hadden zij natuurlijk alweer heel wat vluchten gedaan, lijkt me..) hielden ze er rekening mee dat het grootste deel van de passagiers die eerste vlucht ook mee had gemaakt en gingen ze echt voor elk beetje turbulentie enzo waarschuwen dat er turbulentie aankwam en dat dat normaal was enzo, superlief gewoon
Het was ook best grappig, iedereen zat ook zo naar haar te kijken van wtf ben je aan het doenquote:Op zaterdag 14 juni 2008 17:42 schreef Naamah het volgende:
En Paaskonijn, dat verhaal van je oma is echt hilarisch (sorry!), maar wel sneu voor je oma dat ze echt dat jullie neer gingen storten enzo
Als je te lui bent om dit topic en met name de OP fatsoenlijk te lezen, reageer dan gewoon niet..?quote:Op donderdag 19 juni 2008 01:25 schreef Frank__NL het volgende:
Jonge jonge wat een gezemel zeg. Dan ga je toch gewoon niet vliegen. Niks moeilijk aan hoor, 't is toch alleen maar luxe.
Probleem is natuurlijk wel die laatste 300m (wat eigenlijk 66 meter/200 voet is). Als je dan niets doet, lig je nog in de sloot. Er zijn ook ILS systemen die alles zelf doen (tot en met de landing zelf), maar daar moet zowel het vliegtuig als de grondbakens voor geschikt zijn. Dus mocht je weten hoe je een autopiloot moet vertellen hoe richting de baan te vliegen en hoe de nadering te beginnen, zou je in dat geval een redelijke kans hebben, echter denk dat dat meer een onderwerp is voor een leuek avonturen filmquote:Op woensdag 18 juni 2008 17:45 schreef MarsMuziek het volgende:
Om even ff wat onduidelijkheid over de auto pilot op te helderen een autopilot kan bijna landen als je de ILS aanzet (dit is een systeem waarbij radiobacens het vliegtuig recht voor de baan krijgt) dan zal je vliegtuig helemaal automatisch tot 300 meter boven de baan komen daarna hoef je alleen de Autopilot uit te zetten gad terug touch down en remmen (naja is natuurlijk allemaal wat ingewikkelder) Maar op de vraag kan een autopilot landen is het antwoord ja tegenwoordig is het zelfs verplicht bij veel maatschappijen om op de ILS te landen. omdat dit een stuk betere landingen zijn over het algemeen. dus mochten 2 piloten nokkie gaan zet de ILS aan:D
ah kijk, bedankt voor de informatie. Mocht ik ooit eens in een vliegtuig zitten waarvan de voorruit eruit knalt en ik me toevallig in de cockpit bevindt dan weet ik hoe te handelen!quote:Op woensdag 18 juni 2008 17:45 schreef MarsMuziek het volgende:
Om even ff wat onduidelijkheid over de auto pilot op te helderen een autopilot kan bijna landen als je de ILS aanzet (dit is een systeem waarbij radiobacens het vliegtuig recht voor de baan krijgt) dan zal je vliegtuig helemaal automatisch tot 300 meter boven de baan komen daarna hoef je alleen de Autopilot uit te zetten gad terug touch down en remmen (naja is natuurlijk allemaal wat ingewikkelder) Maar op de vraag kan een autopilot landen is het antwoord ja tegenwoordig is het zelfs verplicht bij veel maatschappijen om op de ILS te landen. omdat dit een stuk betere landingen zijn over het algemeen. dus mochten 2 piloten nokkie gaan zet de ILS aan:D
Hij houd meer van liften, al dat luxe gedoe is toch ook niks!quote:Op donderdag 19 juni 2008 01:30 schreef Omniej het volgende:
[..]
Als je te lui bent om dit topic en met name de OP fatsoenlijk te lezen, reageer dan gewoon niet..?
Nou ja, om heel eerlijk te zijn vind ik dat je je wel enorm aanstelt. Er is inderdaad, zoals je zelf zegt, helemaal niets mis gegaan en dat van het cabine personeel is ook maar hoe je het zelf interpreteert. In jouw beleving waren ze misschien paniekerig, ikzelf vind het nogal logisch dat als er iets mis is het cabinepersoneel geen zin heeft in rondlopende passagiers die nog even snel wat uit hun tas willen pakken. Het zal vast niet heel leuk zijn geweest, maar je moet het niet interessanter maken dan het is.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 17:42 schreef Naamah het volgende:
Wel grappig dat iedereen het nog best indrukwekkend/heftig vindt, ik dacht dat ik me een beetje aanstelde ofzo.. omdat er zegmaar niet écht iets mis was gegaan en nu ook blijkt dat het allemaal niet eens zo heel gevaarlijk is geweest.
QFTquote:Op woensdag 25 juni 2008 09:57 schreef LGOPEN het volgende:
[..]
Nou ja, om heel eerlijk te zijn vind ik dat je je wel enorm aanstelt. Er is inderdaad, zoals je zelf zegt, helemaal niets mis gegaan en dat van het cabine personeel is ook maar hoe je het zelf interpreteert. In jouw beleving waren ze misschien paniekerig, ikzelf vind het nogal logisch dat als er iets mis is het cabinepersoneel geen zin heeft in rondlopende passagiers die nog even snel wat uit hun tas willen pakken. Het zal vast niet heel leuk zijn geweest, maar je moet het niet interessanter maken dan het is.
Dat is een groot misverstand. Alle vliegtuigmaatschappijen moeten zich aan regels houden. Alleen is het zo dat de low cost maatschappijen zich weinig imago schade kunnen veroorloven, dus zij zorgen er echt voor dat hun product 100% in orde is.quote:Op zondag 29 juni 2008 13:38 schreef Roi het volgende:
Als je echt bang bent gewoon je volgende vlucht bij een duurdere/A- maatschappij boeken. Die vliegtuigen zijn altijd tip-top onderhouden.
ILS kan wel degelijk zelf toestellen landen.quote:Op zondag 29 juni 2008 20:36 schreef -marz- het volgende:
Misschien een geruststelling; ik werk zelf als psycholoog in de luchtvaart en de paniekerige stewardessen zijn niet op 1 hand te tellen. Mocht het vliegtuig crashen dan staan zij als eerste buiten![]()
De beste remedie tegen vliegangst: gewoon doen en ondertussen ontspanningsoefeningen doen (die je wel van tevoren moet instuderen).
En nee je kan niet zelf het vliegtuig landen als de piloten dood zijn door op het knopje 'autoland' dan wel 'ILS' te drukken. User hierboven heeft de klok horen luiden enzo.
'ILS' is niets anders als een grondbaken (eigenlijk 2) en een ontvanger in het vliegtuig. Het enige wat het doet is je vertellen of je goed vliegt of niet. Als jij op je kop naar beneden aan het vallen bent dan gaat 'ILS' daar niets aan veranderen.quote:Op zondag 29 juni 2008 23:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
ILS kan wel degelijk zelf toestellen landen.
Of dit tegenwoordig op alle toestellen zit en of het eenvoudig is in te schakelen, durf ik echter niet te stellen.
Volgens mij hebben de meeste toestellen onder de ap functie nog een knopje zitten ben ff de naam kwijt maar die brengt je door middel van de ils op de goede koers en hoogte en zover ik weet. zover zelfs dat je boven de baan alleen de ap uit moet zetten gear down flaps etc en ff rustig neer te zetten om het maar ff makkelijk te zeggen, en natuurlijk kan niet zomaar iemand het bedoel zoek eerst maar ff in de cockpit waar de ap zit enzo met al die knopjes:P Maar waar ik op wil wijzen is dat zover ik weet een vliegtuig bijna automatisch op de grond te krijgen is en als ik me niet vergis zijn er zelfs maatschappijen die landen via dit systeem verplicht stellen omdat het dan een mooiere landing is.quote:Op maandag 30 juni 2008 01:27 schreef Alternate het volgende:
[..]
'ILS' is niets anders als een grondbaken (eigenlijk 2) en een ontvanger in het vliegtuig. Het enige wat het doet is je vertellen of je goed vliegt of niet. Als jij op je kop naar beneden aan het vallen bent dan gaat 'ILS' daar niets aan veranderen.
Dat sommige vliegtuigen ook een autoland functie hebben staat daar min of meer los van.
Gelukkig komt er bij het landen van een vliegtuig meer kijken dan op een 'land' knopje drukken, anders kregen we niet zoveel betaald
Wat de ts betreft: een cracked windshield komt redelijk vaak voor (ik durft te stellen dat er in de wereld elke week wel ergens een ruit knalt), zo'n ruit krijgt heel veel krachten te verduren, bijvoorbeeld alleen al vanwege het enorme temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Net als in een autoruit bestaat er dan altijd de kans op een flinke barst. Toch maakt dit niet zoveel uit, de ruit bestaat eigenlijk uit 2 ruiten die allebei weer uit verschillende laagjes bestaan. Zodra er 1 ruit of een aantal lagen gebarsten zijn is er nog niets aan de hand. Erger nog, volgens ons grote boek waarin de fabrikant samen met de overheid voorschrijft welke systemen er allemaal werkend moeten zijn om te mogen vertrekken staat dat je gewoon mag vertrekken als het binnenste raam gebroken is.
Toch zullen er maar heel weinig piloten zijn die dat zullen doen (vooral omdat echt geen gezicht is voor de passagiers), maar de fabrikant en de overheid vinden het dus veilig.
Ik zou niet teveel luisteren naar mensen die roepen dat je ongelofelijk geluk hebt gehad en dat soort dingen. De kennis over vliegen van de meeste mensen komt van de TV en op de tv gaat het er (zelfs bij discovery) altijd meer om of het wel spannend genoeg is dan of het ook echt waar is. Dat zie je ook al in dit topic. Er wordt door heel veel mensen erg paniekerig gedaan over technische problemen bij vliegtuigen, ten eerste denk ik doordat ze weinig kennis hebben en ten tweede omdat een hoop mensen toch een soort van vliegangst hebben.
Het is erg vervelend dat het cabinepersoneel zo bang reageert en de passagiers daarmee onnodig overstuur maakt. Maar aan de andere kant is het wel een soort van budget maatschappij met een niet zo heel super reputatie. Uiteindelijk krijg je toch waar voor je geld. Vliegen is de veiligste vorm van transport, maar een slecht getrainde crew kan het een stuk onveiliger maken. Daarom blijf ik persoonlijk weg bij prijsstunters en kleine lease maatschappijen. Vlieg in het vervolg gewoon lekker met een professionele maatschappij.
Zoals alternate al zei, het Instrument Landing System is niets meer dan een radiobaken die een dunne bundel van radio golven uitzend in de lengte van de baan en schuin omhoog.quote:Op maandag 30 juni 2008 14:26 schreef MarsMuziek het volgende:
[..]
Volgens mij hebben de meeste toestellen onder de ap functie nog een knopje zitten ben ff de naam kwijt maar die brengt je door middel van de ils op de goede koers en hoogte en zover ik weet. zover zelfs dat je boven de baan alleen de ap uit moet zetten gear down flaps etc en ff rustig neer te zetten om het maar ff makkelijk te zeggen, en natuurlijk kan niet zomaar iemand het bedoel zoek eerst maar ff in de cockpit waar de ap zit enzo met al die knopjes:P Maar waar ik op wil wijzen is dat zover ik weet een vliegtuig bijna automatisch op de grond te krijgen is en als ik me niet vergis zijn er zelfs maatschappijen die landen via dit systeem verplicht stellen omdat het dan een mooiere landing is.
En het goed betaald krijgen heeft niet eens zo zeer te maken met wat een piloot allemaal doet maar meer met de dure opleiding, de verantwoordelijkheid die je draagt de onregelmatige werktijden.
Verbeter me als ik verkeerd zit want uit jou post maak ik op dat jij een piloot bent?
ILS zorgt niet voor de landing. Autoland zorgt voor de landing, en niet alle toestellen zijn er mee uitgerust of gecertificeerd ervoor. Het maakt wel gebruik van de ILS.quote:Op zondag 29 juni 2008 23:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
ILS kan wel degelijk zelf toestellen landen.
Of dit tegenwoordig op alle toestellen zit en of het eenvoudig is in te schakelen, durf ik echter niet te stellen.
Jep dat is wat ik ook probeer te zeggenquote:Op maandag 30 juni 2008 14:45 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
ILS zorgt niet voor de landing. Autoland zorgt voor de landing, en niet alle toestellen zijn er mee uitgerust of gecertificeerd ervoor. Het maakt wel gebruik van de ILS.
quote:Op dinsdag 1 juli 2008 13:07 schreef SimtekF1 het volgende:
Air crash investigation.
Die piloot waar je het over hebt heeft het trouwens wel overleefd he.
Maar idd, niet relaxed om zoiets mee te maken.
Maar aan de andere kant, hoe groot is de kans dat zoiets nog een keer gebeurd?
De kans dat TS het zelf nog een keer meemaakt is kleiner, maar vergeleken met andere situaties relatief hoog.quote:Op maandag 30 juni 2008 01:27 schreef Alternate het volgende:
[..]Wat de ts betreft: een cracked windshield komt redelijk vaak voor (ik durft te stellen dat er in de wereld elke week wel ergens een ruit knalt),
Zielig mannetje moet huillie huillie doen omdat ik een vlag van een bepaald land als avatarfoto heb en daar meteen gefrustreerd op moet reagerenquote:Op donderdag 15 januari 2009 11:33 schreef Elwood1802 het volgende:
Onze stoere Amerikaan moet even hip doen en kickt een topic van een half jaar oud
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |