Ja wat mensen vaak niet weten is dat er heel veel onschuldige dingen mis kunnen gaan in een vliegtuig. Denk aan een blikseminslag, de gebarsten ruit, een birdstrike etc. Die dingen hebben in principe (zo lang die vogel de motor niet ingaat) geen enkele invloed op het vliegtuig en doorvliegen is geen enkel probleem. Maar in de luchtvaart wordt ALTIJD het zeker voor het onzekere genomen en kan een piloot beslissen om een tussenlanding te maken. Helaas noemt de media dit meestal een noodlanding, wat absoluut niet het geval is. Vergelijk het met je auto even aan de kant zetten als je iets hoort rammelen. Er is niets aan de hand, maar je wil het even nakijken voor de zekerheid.
Soms is het zelfs een puur commerciele beslissing. Als je net vertrekt van Amsterdam en er gaat iets stuk, wat ze op bestemming niet kunnen repareren, maar waar je wel gewoon mee door kunt vliegen, dan zijn ze het vliegtuig een flinke tijd kwijt. Het vliegtuig staat dan immer kapot op de bestemming en ze moeten een technische dienst met onderdelen en gereedschap er heen vliegen. Daar komt nog bij dat op de bestemming ook weer passagiers klaar staan om naar huis te vliegen, die dan geconfronteerd worden met een kapot vliegtuig. Het is dan veel slimmer om om te draaien en terug naar Amsterdam te vliegen, waar je eventueel van vliegtuig kunt ruilen, of het vliegtuig meteen gemaakt kan worden.
Er is dan absoluut op geen enkele manier spraken van een noodgeval of wat dan ook. Maar als de krant er lucht van krijgt dan staat er weer een krantenkop als 'Bange passagiers ontsnapt aan gruwelijek dood' of iets in die strekking.
De moraal van het verhaal: als er echt een noodgeval is, dan hoor de dat zeker uit de cockpit en dan wordt de cabine ook uitgebreid voorbereid op een noodlanding. De brace positie oefenen, samen met het cabine personeel kijken waar de dichtstbijzijnde uitgang is. Schoenen uit, sieraden af etc.
Zelfs dan is het nog niet het einde van de wereld, want ook hiervoor geld liever het zekere voor het onzekere. Maar zolang de cabine niet voorbereid wordt op een evacuatie kun je er gerust op zijn dat er echt helemaal niets aan de hand is en dat je geen noodlanding gaat maken, maar gewoon een ongeplande tussenlanding.