abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35748068
Ik heb nog niet zo vaak gevlogen (2 keer) en ik moet zeggen dat ik het totaal niet leuk vind.
De eerste keer was dus ook met knikkende knieen en tevens was de eerste keer ook het minst leuk.
Ik had een klein vliegtuig die erg chaotisch overkwam. Ook het geluid van buiten overheerste nogal.

Tevens merk ik dat ik érg last heb van mijn oren. Dit heb ik niet alleen in vliegtuigen, ik heb dit ook in een auto, wanneer er een raam open of juist dicht wordt gemaakt.
Maar in het vliegtuig heb ik dit dus constant, wat de reis dus ook niet plezierig maakt.

Nu heb ik al gehoord dat ik oordopjes in moet doen de volgende keer, maar ik vraag me af of dat wel werkt, want ik heb geen oordopjes die op maat zijn gemaakt voor mijn oren.
Het kauwgomtruucje heb ik vorig jaar dus geprobeerd, maar dan zit ik dus 3 uur kauwgom te eten en dat is ook niet echt een succes.

Wat kan ik doen om het vliegen wat plezieriger te maken?
En wat kun je het beste doen tegen de zenuwen?
En zijn er meer mensen die er last van hebben (ook van de oren?)?
pi_35749040
Geen vliegangst maar wel last van mijn oren. Ik heb zo'n inhaler van Vicks, dat werkt wel een beetje, het verfrist en dan heb ik minder last van mijn oren. En als je kan geeuwen op commando, dat werkt nog het beste

En tegen vliegangst? Misschien wat druppeltjes Valeriaan nemen? Dat kalmeert
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_35749573
In >>> Vliegen/vliegangst <<< nog meer tips.

Die zit bijna vol, dus maak ik hier wel deel 2 van
  zondag 5 maart 2006 @ 21:03:31 #4
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_35753364
Neus dichthouden, mond dichtdoen en blazen
Geeft tegendruk op je trommelvliezen, kan even kortstondig pijn doen maar werkt daarna prima tegen pijn aan je oren
pi_35753492
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:03 schreef Douwe het volgende:
Neus dichthouden, mond dichtdoen en blazen
Geeft tegendruk op je trommelvliezen, kan even kortstondig pijn doen maar werkt daarna prima tegen pijn aan je oren
Ook al geprobeerd, vaak gapen ook geprobeerd, heel overdreven kauwen geprobeerd.

Helpt niks Die oren blijven stom doen.
pi_35754453
Weleens zo'n cursus gedaan?
Wordt uitgelegd van wat alle verschijnselen zijn in een vleigtuig en van het vleigen en waardat door komt, als je dat weet lijkt me het weer een stuk makkelijker om die stap te zetten...
Ik steek je moeder in de fik!
pi_35755123
ah gewoon even doorbijten.
pi_35776420
Inderdaad even doorbijten ja. Ik vind het ook absoluut niet leuk maarja, ik ga niet alleen thuis zitten als al mijn vrienden op vakantie gaan.
Meestal vind ik de tijd voordat we in de lucht zijn erger dan dat we daadwerkelijk aan het vliegen zijn. Als je eenmaal in de lucht zit zet ik altijd een muziekje op, boek erbij en afsluiten voor de buitenwereld maar.

Beetje zuipen vantevoren werkt ook.
2007: Kuala Lumpur, Perhentian Islands, Kreta, Luxemburg, Rome
2008: Gerlos, Bern, Valencia, Ibiza, Madrid, Boekarest, Dublin, Londen
2009: Hamburg, Riga, Praag, Ibiza, Krakau, Budapest, Bratislava
pi_35779578
quote:
Op maandag 6 maart 2006 15:46 schreef Dutch_Courage het volgende:
zeker bij lange vliegreizen.... flink veel borrelen de avond ervoor (als het effe kan NIET slapen) en dan t vliegtuig in stappen..... geheid dat je de hele vlucht slaapt en nergens last van hebt. Hoef je ten minste ook niet die dodelijk saaie films die je al 10 x gezien hebt nog een 11e keer te bekijken
Dr kleeft alleen 1 klein nadeel aan (voorzover het een nadeel is natuurlijk ).... als ik helemaal brak t vliegtuig in stap en ik stijg op, wordt ik spontaan weer dronken
toppertje dus.
Qua vliegangst kan ik je niets vertellen, ik vind vliegen namelijk gewoon erg leuk.... t kan me ook niet genoeg turbulentie zijn...dan gebeurt er ten minste nog wat
pi_35780395
quote:
Op maandag 6 maart 2006 15:46 schreef Dutch_Courage het volgende:
Inderdaad even doorbijten ja. Ik vind het ook absoluut niet leuk maarja, ik ga niet alleen thuis zitten als al mijn vrienden op vakantie gaan.
Meestal vind ik de tijd voordat we in de lucht zijn erger dan dat we daadwerkelijk aan het vliegen zijn. Als je eenmaal in de lucht zit zet ik altijd een muziekje op, boek erbij en afsluiten voor de buitenwereld maar.

Dat heb ik ook. Vooral omdat het zo lang duurt.
pi_35796022
Ja, precies. Moet je eerst door de paspoortcontrole, daar weer zwaar lang wachten. Daarna boarden wat ook weer zwaar lang duurt allemaal. En al die tijd zit ik mezelf gek te maken met beelden van vliegtuigrampen op Discovery waar altijd een of andere boerenlul een verkeerde maat schroef gebruikt heeft waardoor de motor eraf valt.
2007: Kuala Lumpur, Perhentian Islands, Kreta, Luxemburg, Rome
2008: Gerlos, Bern, Valencia, Ibiza, Madrid, Boekarest, Dublin, Londen
2009: Hamburg, Riga, Praag, Ibiza, Krakau, Budapest, Bratislava
  dinsdag 7 maart 2006 @ 00:21:00 #12
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_35796603
Mijn vriendin neemt altijd 2 van die kalmerings/slaappillen... Nadeel is wel dat je aardig stoned wordt! Ik ga het zelf ook een keer proberen op een longhaul vlucht, alleen dan niet vanwege angst maar vanwege het feit dat ik in een vliegtuig totaal niet kan slapen.
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_35805548
Kalmeringspilletjes heb ik nog nooit gebruikt. Ga ik ook eens doen

Het scheelt ook wel dat ik s'avonds om 8 uur pas opstijg en dan ben ik hopelijk al redelijk moe
  woensdag 8 maart 2006 @ 13:29:40 #14
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_35842574
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:29 schreef cheukert het volgende:
Weleens zo'n cursus gedaan?
Wordt uitgelegd van wat alle verschijnselen zijn in een vleigtuig en van het vleigen en waardat door komt, als je dat weet lijkt me het weer een stuk makkelijker om die stap te zetten...
Maar wat nou als het gewoon een beredeneerde angst is?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  woensdag 8 maart 2006 @ 14:45:17 #15
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_35845224
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 13:29 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Maar wat nou als het gewoon een beredeneerde angst is?
Terug redeneren Een auto/bus/trein is zoveel gevaarlijker dan een vliegtuig, maarja daar staan weinig mensen maar bij stil! Kans op een ongeluk in een vliegtuig is geloof ik 1 op 2 miljoen!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_35845338
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 14:45 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Terug redeneren Een auto/bus/trein is zoveel gevaarlijker dan een vliegtuig, maarja daar staan weinig mensen maar bij stil! Kans op een ongeluk in een vliegtuig is geloof ik 1 op 2 miljoen!
Maar als er daadwerkelijk een ongeluk gebeurd met een vliegtuig mag je er eigenlijk ook wel zeker van zijn dat je dood gaat Zoiets overleef je haast nooit.

Maar dan nog iets, vliegen is niet iets wat je dagelijks doet (ik in ieder geval niet)
Dat maakt het ook al een stuk enger, omdat het iets 'nieuws' is.
  woensdag 8 maart 2006 @ 15:01:52 #17
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_35845904
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 14:45 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Hangt helemaal af van vlucht, vertrekpunt, aankomstpunt en maatschappij

Maar dat het veiliger is weet ik ook wel. Daar gaat het niet om. Het gaat mij er om ALS het gebeurt. Ik ga liever met de auto onder een vrachtwagen liggen dan dat ik (en die kans is NOG kleiner) mee moet maken dat er midden in de lucht iets gebeurt.
  woensdag 8 maart 2006 @ 16:39:38 #18
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_35848923
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 15:01 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Hangt helemaal af van vlucht, vertrekpunt, aankomstpunt en maatschappij

Maar dat het veiliger is weet ik ook wel. Daar gaat het niet om. Het gaat mij er om ALS het gebeurt. Ik ga liever met de auto onder een vrachtwagen liggen dan dat ik (en die kans is NOG kleiner) mee moet maken dat er midden in de lucht iets gebeurt.
Dat is waar; je geeft de controle en verantwoordelijkheid aan iemand anders. (de piloot en de crew) Bij een bus en trein doe je dit ook, maar dat voelt veel veiliger omdat je op de grond bent...
Een ongeluk met een vliegtuig is lang niet altijd dodelijk, vaker zelfs niet dan wel! Kijk maar voor stats op www.airdisaster.com (vette filmpjes)
  woensdag 8 maart 2006 @ 16:44:16 #19
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_35849089
ligt eraan wat je een ongeluk noemt natuurlijk.

Gaat ook niet om controle.

Iemand bekend met de ramp met AlaskanAir enige jaren geleden, waar midden in de lucht een defect aan de staart optrad? Die mensen kregen eerst de schrik van hun leven, flinke snoekduik. Daarna kregen de piloten het toestel met moeite onder controle... maar het vloog verre van soepeltjes. Uiteindelijk ging het echt fout en heeft dat toestel gedurende enkele minuten de gekste capriolen uitgehaald in mid-air... geen achtbaan doet dat na. En als beloning voor je doodsangst klap je met 600 km/u op de zee.

Zelfs al zou het minder erg zijn... dat gekrijs van mensen. Vreselijk. Hou toch je bek en sterf enigszins waardig. Laat mij in elk geval in enige stilte heengaan.

Maar dat zit er niet in.
pi_35850395
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 16:39 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Dat is waar; je geeft de controle en verantwoordelijkheid aan iemand anders. (de piloot en de crew) Bij een bus en trein doe je dit ook, maar dat voelt veel veiliger omdat je op de grond bent...
Een ongeluk met een vliegtuig is lang niet altijd dodelijk, vaker zelfs niet dan wel! Kijk maar voor stats op www.airdisaster.com (vette filmpjes)
sorry, maar ik vind het nogal mitplaatst om het zo te noemen...
Dus als ik begrijp, zijn mensen die vliegangst hebben niet bang of ze neerstorten, maar meer bang voor als ze neerstorten?
pi_35852752
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 14:47 schreef Sjoem het volgende:

[..]

Maar als er daadwerkelijk een ongeluk gebeurd met een vliegtuig mag je er eigenlijk ook wel zeker van zijn dat je dood gaat Zoiets overleef je haast nooit.
Lang niet alle vliegtuigrampen zijn voor alle passagiers dodelijk, geloof ik. Aantal keer seconds from disaster gezien op Discovery, en het blijkt daaruit toch zo te zijn dat er nog erg veel gedaan kan worden in de lucht als er iets fout gaat. Dat stelt mij ook wel een beetje gerust, maar nog steeds vind ik het vliegen best eng..
Vooral heb ik dat eigenlijk bij low-budget maatschappijen, al moeten die aan dezelfde eisen voldoen als de rest. Ik hou mijn hart al vast voor de zomer, als ik weer ga vliegen (low-budget...) .
Ik vind verder wel vooral het opstijgen en het landen eng, eenmaal in de lucht gaat het wel.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  woensdag 8 maart 2006 @ 19:20:34 #22
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_35853812
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:50 schreef Elefes het volgende:

[..]

Vooral heb ik dat eigenlijk bij low-budget maatschappijen, al moeten die aan dezelfde eisen voldoen als de rest. Ik hou mijn hart al vast voor de zomer, als ik weer ga vliegen (low-budget...) .
Ik vind verder wel vooral het opstijgen en het landen eng, eenmaal in de lucht gaat het wel.
Easyjet heeft over het algemeen vrij nieuwe vliegtuigen en RyanAir is de grootste Europese carriers van next generation 737's. (737-800) KLM heeft nog veel oude 737-300 rondvliegen op EU destinations.
pi_35853892
Tenzij je natuurlijk de low budget chartermaatschappijen als FlyAir en Onur bedoelt...

Low cost lijndiensten zijn vrijwel allemaal nieuwe vliegtuigen
pi_35854113
Ik had met Ryanair ook op de heen- en terugweg een nieuw vliegtuig. En 2 jaar geleden ben ik met Virgin Express geweest en dat waren ook vrij nieuwe vliegtuigen
Let's plant a tree
  Moderator woensdag 8 maart 2006 @ 21:08:07 #25
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_35858221
Ik heb ook erge vliegangst, zo erg dat ik besloten heb om een tijdje niet te vliegen, het geeft me teveel stress. Wat ik altijd doe als ik ga vliegen is kalmeringstabletten, daar wordt ik wel iets rustiger van en ook een beetje 'stoned' maar ik blijf paniekerig. Heb trouwens wel veel gevlogen, heb me nooit eronder willen laten krijgen door de angst maar ik ben nu op een punt gekomen dat ik het echt even niet meer trek...

Waarom hebben veel users trouwens dezelfde avatar? Best irritant
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_35859094
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 21:08 schreef MaJo het volgende:
Heb trouwens wel veel gevlogen, heb me nooit eronder willen laten krijgen door de angst maar ik ben nu op een punt gekomen dat ik het echt even niet meer trek...
Wat vreemd. Juist door meer te vliegen ga je er toch op een bepaalde manier aan 'wennen' waardoor die angt minder wordt?
  Moderator woensdag 8 maart 2006 @ 21:31:57 #27
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_35859446
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 21:25 schreef Dizzee het volgende:

[..]

Wat vreemd. Juist door meer te vliegen ga je er toch op een bepaalde manier aan 'wennen' waardoor die angt minder wordt?
Nee die angst went niet, die zit diep van binnen en gaat niet over door het vaker te doen helaas
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  donderdag 9 maart 2006 @ 12:02:02 #28
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_35873338
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 21:31 schreef MaJo het volgende:

[..]

Nee die angst went niet, die zit diep van binnen en gaat niet over door het vaker te doen helaas
Heb je die vliegangstcursus bij Stichting Valk gevolgd? Heb ik goede verhalen over gehoord..

"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_35879064
Hoi,

Ook ik had jaren last van vliegangst.
Na de cursus van Stichting VALK, ca 5 jaar geleden ben ik helemaal van mijn vliegangst af.
Op http://www.ronbudding.nl kun je mijn ervaringen lezen mbt de cursus en de door mij inmiddels bijna 200 gemaakte vluchten.

groetjes rOn
pi_35879126
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 14:52 schreef Quinta het volgende:
Hoi,

Ook ik had jaren last van vliegangst.
Na de cursus van Stichting VALK, ca 5 jaar geleden ben ik helemaal van mijn vliegangst af.
Op http://www.ronbudding.nl kun je mijn ervaringen lezen mbt de cursus en de door mij inmiddels bijna 200 gemaakte vluchten.

groetjes rOn
Mijn complimenten voor je website
pi_35879290
Thx Sjoem,

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes rOn
  Moderator donderdag 9 maart 2006 @ 15:10:33 #32
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_35879796
Bedankt voor je ervaring Ron! Je website is erg informatief en het is fijn om eens het verhaal te horen van iemand die ook met vliegangst heeft gekampt. Ik heb een mailtje naar Valk gestuurt. Ik heb ook de test gedaan op internet en ik had een score van 87 op de 100, best hoog dus. Ben alleen wel benieuwd wat voor prijskaartje eraan hangt? Als student heb ik niet echt bakken met geld...
pi_35880044
Hoi MaJo,

Echt goedkoop is het niet, maar er zijn wel enkele zorgverzekeraars die ( een gedeelte) vergoeden.
Misschien handig om dit eerst eens na te vragen.
succes en groetjes rOn
pi_35897369
Wat een mooie website en wat een hoop vliegreizen in zo'n korte tijd echt heel gaaf

Ook mijn complimenten!
Let's plant a tree
pi_36088738
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 19:20 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Easyjet heeft over het algemeen vrij nieuwe vliegtuigen en RyanAir is de grootste Europese carriers van next generation 737's. (737-800) KLM heeft nog veel oude 737-300 rondvliegen op EU destinations.
Weet ik, ik weet ook dat het eigenlijk nergens op slaat.. Maar toch heb ik dat idee een beetje.
quote:

[..]

Ik wen er ook niet echt aan.. Heb nog niet zo heel vaak gevlogen, maar merk wel dat ik het steeds iets minder leuk vind. Ik blijf het wel doen, in de hoop dat het over gaat. Het is natuurlijk op zich een hele fijne manier van reizen.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
pi_36175756
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 19:20 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Leeftijd zegt niets over de kwaliteit en de staat van een vliegtuig. Een fiat uit 1966 kan, mits goed onderhouden, vaak beter van kwaliteit zijn dan een fiat uit 2005.

De reden dat easyjet en ryanair veel nieuwe vliegtuigen in hun vloot hebben, is dat deze vaak minder onderhoud nodig hebben, en dus op dat vlak goedkoper zijn. Na een x aantal jaar worden ze verkocht en vervangen door nieuwe versies.

De KLM en andere grotere maatschapijen hebben een andere filosofie, namelijk het langer gebruiken van je spullen, echter dat vergt meer onderhoud en op dat vlak dus, hogere kosten.

Welke van de twee uiteindelijk beter is, kan ik niet zeggen, beide systemen hebben hun voors en tegens.
Echter, nogmaals, de leeftijd zegt niets over de kwaliteit danwel veiligheid.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_37576885
Ook bij mij is de angst voordat ik echt ga vliegen het grootst. Ik zou schrijver van vreselijke scenario's moeten worden. Als we eenmaal vliegen gaat het best. Biertje erbij, boekie lezen en af en toe naar de WC, zodat je een loopje hebt.

Ik heb het volgende gedaan om het een beetje onder controle te krijgen :
- ik neem valeriaan voordat ik ga vliegen. het liefst begin ik daar al een dag eerder aan.
- ik ben een groot aantal keer gaan kijken op Schiphol op de bekende spottersplaatsen. Zo weet je wat er gebeurt als een vliegtuig landt of opstijgt.
- heb me wat beter verdiept in de werking van vliegtuigen, bv. op www.airliners.net
- de site van www.ronbudding.nl lezen is ook goed ! complimenten Ron.

Ondertussen heb ik alweer een aantal vluchten achter de rug. Amsterdam -> Bonaire -> Curacao -> Amsterdam . Was nog wel gespannen, maar het was te doen.

Wat ik altijd onthou als ik in het vliegtuig zit is iets wat een medepassagier ooit tegen me zei : "Ik vind het ook niks, maarja, anders kom je nergens". M.a.w. die camping in Frankrijk kan ik ook wel bezoeken als ik 65 ben ...
pi_37577199
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:44 schreef Pasz het volgende:

Wat ik altijd onthou als ik in het vliegtuig zit is iets wat een medepassagier ooit tegen me zei : "Ik vind het ook niks, maarja, anders kom je nergens". M.a.w. die camping in Frankrijk kan ik ook wel bezoeken als ik 65 ben ...
Dat is voor mij ook het grootste argument om toch gewoon te gaan En tijd natuurlijk.. Ook naar Spanje kun je wel met de auto, maar als je iets naar het zuiden zit ben je zo een dag onderweg. Vliegen is dan toch iets sneller (en op zich ook wel weer comfortabeler daardoor).
  vrijdag 5 mei 2006 @ 15:11:43 #39
99156 _Boo_
Boo_ming
pi_37577812
Ik heb ook een soort vliegangst, nouja meer reisangst eigenlijk. Ik ben niet dat bang dat we gaan neerstorten of iets dergelijks, maar ik kijk gewoon heel erg tegen de reis op.

Wat ik er aan doe is niet buiten Europa op vakantie gaan. Een vliegreis van drie uur is voor mij echt al een hele hindernis.
pi_37578451
ipv 1x 12uur, 3x 4uur vliegen misschien een optie? hoewel je dan wat meer tijd kwijt bent..
pi_37578723
Je kunt jezelf ook voorhouden dat de piloot 's avonds/morgen ook weer gewoon bij het avondeten wil aanschuiven
You cannot discover new oceans unless
you have the courage to lose sight of
the shore
pi_37597279
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:32 schreef cheukert het volgende:
ipv 1x 12uur, 3x 4uur vliegen misschien een optie? hoewel je dan wat meer tijd kwijt bent..
Dat lijkt me niet, dan zit je er drie tegen aan te hikken.
The more I see, the less I know / The more I like to let it go
  zaterdag 6 mei 2006 @ 10:59:21 #43
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_37597332
Hoe ontstaat vliegangst? De kans dat je verongelukt in een auto is tig keer zo groot.
pi_37599207
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 10:59 schreef Rietvaerder het volgende:
Hoe ontstaat vliegangst? De kans dat je verongelukt in een auto is tig keer zo groot.
Ik weet niet hoor, maar ik geloof dat hoogtevrees er (in mijn geval dan) wel iets mee te maken heeft. En dat heb je dan weer niet in een auto.
pi_37603422
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 10:59 schreef Rietvaerder het volgende:
Heeft meerdere mogelijke oorzaken, waaronder hoogtevrees, het afgeven van totale controle, claustrofobie. Maar het kan ook komen doordat ongelukken vaak erg gedetaileerd op TV komen, en vaak tot de verbeelding spreken. Ook komen ze veel vaker op TV dan andere ongelukken. (ooit een docu gezien op discovery over een autocrash?)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_37610052
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 12:09 schreef sadisticembrace het volgende:

[..]

Ik weet niet hoor, maar ik geloof dat hoogtevrees er (in mijn geval dan) wel iets mee te maken heeft. En dat heb je dan weer niet in een auto.
Toch wel vreemd opzich, ik heb ook hoogtevrees, maar als ik vlieg (zowel zelf en als passagier) heb ik er geen last van.
pi_37610981
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 19:40 schreef cheukert het volgende:

[..]

Toch wel vreemd opzich, ik heb ook hoogtevrees, maar als ik vlieg (zowel zelf en als passagier) heb ik er geen last van.
Ik heb er ook geen last van hoor (wel van hoogtevrees, niet van vliegangst), maar hoogtevrees lijkt mij persoonlijk wel een gedeelte ervan verklaren.
pi_41937267
Goed. Help. Donderdag of vrijdag voor het eerst vliegen.

Ik sta doodangsten uit in het reuzenrad. Verder dan de eerste verdieping van de Eiffeltoren ga ik niet zonder dwang. Ik wil altijd alles zoveel mogelijk onder controle hebben. Wat moet ik verwachten van een twee uur durende vlucht?

Moet ik rekening houden met een paniekaanval voor het boarden? Kan ik mezelf druggen zoals B.A. met iets?
  maandag 18 september 2006 @ 23:32:47 #49
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_41937519
Niet aan het raam gaan zitten
Van hoogtevrees heb je over het algemeen weinig last tijdens het vliegen. Het is allremaal vrij surrealistisch als je naar beneden kijkt, het besef dat je hoog zit is er niet echt; hooguit bij het stijgen en landen. Niet jezelf volstoppen met rommel, probeer het nou eerst maar, je zal best zien dat het meevalt
pi_41943284
Zo erg is het inderdaad niet....maar als je dan toch zo min mogelijk er van mee wilt krijgen, ga de avond ervoor flink zuipen en zorg dat je nog voordat je opstijgt slaapt....
pi_41943668
quote:

[..]

Zo werkt het bij mij ook niet... hoe meer ik vlieg, hoe banger ik word. Elke keer als we opstijgen, heb ik weer zoiets van; 'Dit kan niet, we zijn te zwaar. Een mens kan niet vliegen, maar zo'n bakbeest zeker wel?' ...
Ik ga vanmiddag eens even rustig dit topic nalezen (ik zit nu op school)..want afgelopen zomer heb ik gezworen NOOIT meer te vliegen (en dat na 21 jaar vliegreizen) en ik geloof dat er hier wel goede tips in staan
pi_41944872
quote:
Op maandag 18 september 2006 23:26 schreef VD het volgende:
Goed. Help. Donderdag of vrijdag voor het eerst vliegen.

Ik sta doodangsten uit in het reuzenrad. Verder dan de eerste verdieping van de Eiffeltoren ga ik niet zonder dwang. Ik wil altijd alles zoveel mogelijk onder controle hebben. Wat moet ik verwachten van een twee uur durende vlucht?

Moet ik rekening houden met een paniekaanval voor het boarden? Kan ik mezelf druggen zoals B.A. met iets?
Inderdaad niet bij het raam gaan zitten, en vooral bij het opstijgen en landen niet naar buiten kijken. Dat zijn imho de meest angstige momenten Ik heb het nu zo gedaan dat ik gewoon probeer te slapen bij het opstijgen en landen, of in ieder geval gewoon lekker met mijn ogen dicht in mijn stoel ga zitten ontspannen. Beetje op je ademhaling letten en aan andere dingen denken en dan is het wel te doen .
Ga je er niet van te voren al druk over maken, vliegen is iets heel anders dan ergens hoog staan.
pi_41947160
Ik vlieg gewoon alleen wanneer het strict noodzakelijk is. En om te zeggend dat ik dan doodsangsten uitsta... nee.

Het is ook geen rare fobie ofzo. Het is een doodgewone beredeneerde angst.

Ik vind het ook niks wanneer anderen die me na staan gaan vliegen.
pi_41947724
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 12:11 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ik vlieg gewoon alleen wanneer het strict noodzakelijk is. En om te zeggend dat ik dan doodsangsten uitsta... nee.

Het is ook geen rare fobie ofzo. Het is een doodgewone beredeneerde angst.

Ik vind het ook niks wanneer anderen die me na staan gaan vliegen.
Mwoch, dan zou je helemaal peultjes moeten schijten als je in de auto stapt.... er vallen meer slachtoffers in het verkeer dan in vliegtuig-ongelukken.... dus zo beredeneerd is het nou ook weer niet
pi_41947767
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:39 schreef Elefes het volgende:

[..]

Inderdaad niet bij het raam gaan zitten, en vooral bij het opstijgen en landen niet naar buiten kijken. Dat zijn imho de meest angstige momenten Ik heb het nu zo gedaan dat ik gewoon probeer te slapen bij het opstijgen en landen, of in ieder geval gewoon lekker met mijn ogen dicht in mijn stoel ga zitten ontspannen. Beetje op je ademhaling letten en aan andere dingen denken en dan is het wel te doen .
Ga je er niet van te voren al druk over maken, vliegen is iets heel anders dan ergens hoog staan.
lijkt me inderdaad de beste manier....
kan helaas niet uit ervaring spreken, daar ik opstijgen, landen en turbulentie juist de leuke dingen van de vlucht vind.... alleen maar rechtdoor zonder iets is alleen maar saai....
pi_41948544
Ja, af en toe een crash of noodlanding voegt wel wat toe ja
You cannot discover new oceans unless
you have the courage to lose sight of
the shore
pi_41948785
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 12:59 schreef rameijer het volgende:
Ja, af en toe een crash of noodlanding voegt wel wat toe ja
Living on the edge
pi_41950601
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 12:31 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Mwoch, dan zou je helemaal peultjes moeten schijten als je in de auto stapt.... er vallen meer slachtoffers in het verkeer dan in vliegtuig-ongelukken.... dus zo beredeneerd is het nou ook weer niet
Dit is dus precies wat ik bedoel, maar evengoed bedankt meneer de amateur psycholoog...

Het gaat niet om de kans dát. Want ALS het gebeurt is dat volstrekt niet meer relevant. Het gaat om de (mogelijke) manier waarop. Niet om het feit dat ik dan dood ga.

Dus ja, het is een beredeneerde angst. En statistieken veranderen daar niet zo heel erg veel aan. Ik zeg ook niet dat ik nóóit vlieg. Maar wel zo min mogelijk.
  Moderator dinsdag 19 september 2006 @ 14:11:09 #59
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_41950651
Bij mij is het wel echt een fobie. Zodra ik in een vliegtuig zit kan ik gewoon niet meer rationeel nadenken. Ik weet dat het de veiligste manier van reizen is maar ik vind het benouwend, doodeng, ik kan nergens heen. Ik heb zelf de controle niet en dat is freaky. Vliegen zit er voor mij voorlopig helaas niet in
pi_41951041
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 14:09 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Dit is dus precies wat ik bedoel, maar evengoed bedankt meneer de amateur psycholoog...

Het gaat niet om de kans dát. Want ALS het gebeurt is dat volstrekt niet meer relevant. Het gaat om de (mogelijke) manier waarop. Niet om het feit dat ik dan dood ga.

Dus ja, het is een beredeneerde angst. En statistieken veranderen daar niet zo heel erg veel aan. Ik zeg ook niet dat ik nóóit vlieg. Maar wel zo min mogelijk.
Graag gedaan

Maar ik snap nog steeds niet helemaal je punt niet wat betreft beredeneerde angst.... Wat is er in godsnaam beredeneerd aan dan?? Dat de manier waarop je dood gaat niet helemaal is zoals je gepland had?? Wat is dan anders in het verkeer?? Als je het zebrapad oversteekt en je wordt platgereden, dan ga ik er niet vanuit dat je het zo had gepland, maar je loopt wel de kans... dan ga je me toch niet wijs maken dat je zo min mogelijk de straat probeert over te steken want stel dat....
Je woont in Amsterdam; de stad waar de meeste slachtoffers vallen door moord. Je loopt daar dus de grootste kans, maar toch woon je er... da's dan toch ook een risico wat je bewust neemt (niet onterrecht oid hoor, begrijp me niet verkeerd) maar waar zit dan precies het verschil met vliegen t.o.v. deze voorbeelden??
pi_41953904
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 14:28 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Graag gedaan

Maar ik snap nog steeds niet helemaal je punt niet wat betreft beredeneerde angst.... Wat is er in godsnaam beredeneerd aan dan?? Dat de manier waarop je dood gaat niet helemaal is zoals je gepland had?? Wat is dan anders in het verkeer?? Als je het zebrapad oversteekt en je wordt platgereden, dan ga ik er niet vanuit dat je het zo had gepland, maar je loopt wel de kans... dan ga je me toch niet wijs maken dat je zo min mogelijk de straat probeert over te steken want stel dat....
Je woont in Amsterdam; de stad waar de meeste slachtoffers vallen door moord. Je loopt daar dus de grootste kans, maar toch woon je er... da's dan toch ook een risico wat je bewust neemt (niet onterrecht oid hoor, begrijp me niet verkeerd) maar waar zit dan precies het verschil met vliegen t.o.v. deze voorbeelden??
Dat ik niet op die manier dood wil gaan, zoals ik net ook al zei.
  dinsdag 19 september 2006 @ 16:21:33 #62
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_41954395
Ik heb zelf totaal geen vliegangst (gelukkig maar), maar de tip die hier voorbij komt om vooraf of de avond tevoren maar zo veel mogelijk te drinken snap ik echt niet. Ik houd ook wel van een wijntje (*Hik ), maar ik het vliegtuig ben ik er echt mee gestopt. Door de extreem droge lucht is het zo slecht voor je... Als je al een kater hebt is het zo mogelijk nog erger, omdat je die nog eens versterk door de droogte. Als je je al rot voelt door het vliegen lijkt me jezelf fysiek waardeloos voelen helemaal geen aanrader.
Ik snap dat het niets doet tegen de vliegangst persé, maar sinds ik véél vlieg zie ik wel steeds meer het belang van het een beetje confortabel maken voor mezelf (zeker op lange vluchten): fleece dekentje mee (ben nogal een koukleum), grote fles water, warme sokken, MP3 speler, makkelijke kleding, lekker boek... Helpt toch allemaal om het een beetje draaglijker te maken.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_41954796
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 16:21 schreef Hik het volgende:
Ik heb zelf totaal geen vliegangst (gelukkig maar), maar de tip die hier voorbij komt om vooraf of de avond tevoren maar zo veel mogelijk te drinken snap ik echt niet. Ik houd ook wel van een wijntje (*Hik ), maar ik het vliegtuig ben ik er echt mee gestopt. Door de extreem droge lucht is het zo slecht voor je... Als je al een kater hebt is het zo mogelijk nog erger, omdat je die nog eens versterk door de droogte. Als je je al rot voelt door het vliegen lijkt me jezelf fysiek waardeloos voelen helemaal geen aanrader.
Ik snap dat het niets doet tegen de vliegangst persé, maar sinds ik véél vlieg zie ik wel steeds meer het belang van het een beetje confortabel maken voor mezelf (zeker op lange vluchten): fleece dekentje mee (ben nogal een koukleum), grote fles water, warme sokken, MP3 speler, makkelijke kleding, lekker boek... Helpt toch allemaal om het een beetje draaglijker te maken.
Ik zit ook liever comfortabel in het vliegtuig natuurlijk ipv me helemaal verrot te voelen.... Bij korte vluchten (minder dan 2 uur) is het dan ook geen probleem....gewoon zitten met je koptelefoon op en wat te lezen... maar op lange vluchten slaap ik liever...en aangezien ik het makkelijkst slaap als ik verrot ben... (jointje roken voor vertrek is ook een aanrader maar kan natuurlijk alleen op de heenweg)
Voor mij is overigens de rede van slapen niet vanwege angst oid, maar als ik slaap, rook ik niet....en 8 uur niet roken en wel wakker zijn is voor mij geen pretje
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 16:04 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Dat ik niet op die manier dood wil gaan, zoals ik net ook al zei.
valt wat voor te zeggen natuurlijk, maar dan zou je toch voor een hele hoop dingen extra voorzichtig moeten zijn en op moeten passen?? dat is imho nauwelijks te doen....
Maar ok, ieder zn ding natuurlijk...
pi_42039909
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 16:37 schreef kroegtijger het volgende:

valt wat voor te zeggen natuurlijk, maar dan zou je toch voor een hele hoop dingen extra voorzichtig moeten zijn en op moeten passen?? dat is imho nauwelijks te doen....
Maar ok, ieder zn ding natuurlijk...
Want jij zit driemaal daags in het vliegtuig?
pi_42107441
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 09:44 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Want jij zit driemaal daags in het vliegtuig?
nog steeds vallen er meer doden in het verkeer dan met vliegtuigen....zowel in absolute getallen als procentueel gezien is vliegen een stuk veiliger dan
pi_43833558
Nou, ik heb het weer te pakken hoor!! Ik moet voor mijn werk naar China, en dat is gewoon een takke eind vanuit Ierland! Ik ben echt doodsbang in een vliegtuig. Van tevoren heb ik dan dus ook gezegd dat ik wel wilde, maar niet alleen!! We gaan dus met twee mensen naar China.

Alleen, nu is de oorspronkelijke collega plotseling verhinderd, moest er een ander mee, en in plaats van dat ze tickets hebben omgeboekt, hebben ze geanuleerd en nieuwe geboektk en nu zit zij op andere vluchten!!! Dus ik moet ALLEEN!!!
Verder is het zo dat ik eerst vanuit Shannon naar Heathrow moet, daar op een vliegtuig naar Beijing, en dan nog eens op een vliegtuig naar Dalian, mijn eindbestemming. Dat zijn dus 3 vluchten! Godverdomme. 3x kans om neer te storten. Verder moet ik op Heathrow 5 uur wachten. 5 uur kans op een terroristische aanslag. Op de terugreis zit ik ook weer alleen, en dan zijn het ook weer 3 vluchten.

Ik moet verdomme 6 keer vliegen voor mijn werk. Ik vlieg zelf al helemaal niet als ik niet perse hoef, ik ga liever met de auto op vakantie, zelfs vanuit Ierland ja!! Ik schijt echt weer 7 kleuren stront.

Ik weet dat het niet reeel is, maar ik kan het niet helpen hioe ik me voel. Ik vind mezelf een slappe zak hooi, maar ik kan het eecht niet helpen.

Kortom paniek alom. En ik moet overmorgen al.
Ben in staat om op staande voet ontslag te nemn.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  donderdag 23 november 2006 @ 21:37:22 #67
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_43833832
Ik snap wel dat sommige mensen last hebben van vliegangst.
Er kan heus wat gebeuren hoor maar dat is bijna nooit levensbedreigend, als een motor er mee stopt is er niks aan de hand. Ja voorin moeten aan het werk want hoogstwaarschijnlijk gaan we niet naar de bestemming die je op je ticket hebt staan.
FCT
pi_43836803
Zolang die mensen voorin in durven te stappen is er niks aan de hand
  donderdag 23 november 2006 @ 23:06:51 #69
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_43837025
quote:
Op donderdag 23 november 2006 21:37 schreef Mojave het volgende:
Ik snap wel dat sommige mensen last hebben van vliegangst.
Er kan heus wat gebeuren hoor maar dat is bijna nooit levensbedreigend, als een motor er mee stopt is er niks aan de hand. Ja voorin moeten aan het werk want hoogstwaarschijnlijk gaan we niet naar de bestemming die je op je ticket hebt staan.
Ligt eraan wat de ETOPS is heh?! (als je een twin hebt uiteraard)

Maar over die poster daarboven, beetje dramaqueen reactie. Ik zou juist blij zijn om naar China te mogen voor om te werken! Zodra je op cruise hoogte zit is er niks aan de hand en kan je gewoon relaxen en slapen.
En over terroristische aanslagen, wat is daar de kans van?! Kan je net zo goed in een bunker gaan zitten, dan ben je pas veilig. Beetje paranoïde reactie imo...

Vliegen kan je niet leuk vinden, daar kan ik inkomen, maar om daar nou zo overdreven over te doen? Als het helder is heb je een hartstikke mooi uitzicht, en het is erg comfortabel reizen!!
pi_43839323
Ik zal het proberen uit te leggen voor mensen die het begrip vliegangst overdreven vinden. In mijn geval gaat het erom dat wanneer je een vliegtuig instapt je geen controle meer hebt over wat er verder gaat gebeuren en dat beangstigt mij. Vooral omdat de overlevingskans na een crash zeer maar ook zeer minimaal is. Het is niet echt rationeel uit te leggen, maar het kan je gewoon flink belemmeren. Zeker omdat ik ook gewoon verre reizen wil gaan maken, maar de angst nog te groot is om dat daadwerkelijk te realiseren.
(1) Greys Anatomy, (2) Lost, (3) Heroes
pi_43839562
quote:
Op donderdag 23 november 2006 23:06 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Maar over die poster daarboven, beetje dramaqueen reactie. Ik zou juist blij zijn om naar China te mogen voor om te werken! Zodra je op cruise hoogte zit is er niks aan de hand en kan je gewoon relaxen en slapen.
En over terroristische aanslagen, wat is daar de kans van?! Kan je net zo goed in een bunker gaan zitten, dan ben je pas veilig. Beetje paranoïde reactie imo...

Vliegen kan je niet leuk vinden, daar kan ik inkomen, maar om daar nou zo overdreven over te doen? Als het helder is heb je een hartstikke mooi uitzicht, en het is erg comfortabel reizen!!
Je kunt het nu een overdreven reactie vinden, ik vind het ook totaal niet eng om te vliegen maar angst is en blijft een persoonlijk iets. Overtuigen dat de angst onterecht zou zijn zal dus niet lukken Ik vind het alleen maar erg knap van mensen die met vliegangst toch gaan vliegen!
Let's plant a tree
  vrijdag 24 november 2006 @ 00:45:36 #72
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_43839803
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 00:23 schreef lady23 het volgende:
Het is niet echt rationeel uit te leggen, maar het kan je gewoon flink belemmeren.
Dat zég ik ook hierboven. Ik weet dat de angst irreel is, maar ik kan er niets aan doen. KON ik dat maar!!!

Ik ben blij dat ik alleen maar last van angst heb, en niet van de botterik spelen, en mensen die serieus ergens bang voor zijn, maar dat niet willen, dramaqueens noemen.
  vrijdag 24 november 2006 @ 00:50:31 #73
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_43839922
quote:
Op donderdag 23 november 2006 23:06 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Ik bén ook blij dat ik in China mensen mag gaan opleiden. Dat is de issue ook niet. Ik vind het heel aangenaam en spannend om naar een land te mogen waar ik nog nooit geweest ben, en dat op kosten van de baas. Het is alleen de reis ernaartoe. En ja, dan ga je, als je zoals ik serieus bang bent om te vliegen, er van alles bij slepen. Zélfs terroristische aanslagen.

Ik besef dat jij je er niets bij kunt voorstellen, mijn angst. Maar ik zou er echt ontslag voor willen nemen. Helaas kan dat niet omdat mijn baan gewoon veel en veel te leuk is. Ik zou het wel op prijs stellen als je iemand, die gewoon even zijn ei kwijt moet, niet meteen veroordeelt, en gewoon in zijn/haar waarde laat. Mijn angst is serieus!!

Ik wou dat het niet zo was.
  vrijdag 24 november 2006 @ 10:39:55 #74
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_43844550
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 00:50 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Ik bén ook blij dat ik in China mensen mag gaan opleiden. Dat is de issue ook niet. Ik vind het heel aangenaam en spannend om naar een land te mogen waar ik nog nooit geweest ben, en dat op kosten van de baas. Het is alleen de reis ernaartoe. En ja, dan ga je, als je zoals ik serieus bang bent om te vliegen, er van alles bij slepen. Zélfs terroristische aanslagen.

Ik besef dat jij je er niets bij kunt voorstellen, mijn angst. Maar ik zou er echt ontslag voor willen nemen. Helaas kan dat niet omdat mijn baan gewoon veel en veel te leuk is. Ik zou het wel op prijs stellen als je iemand, die gewoon even zijn ei kwijt moet, niet meteen veroordeelt, en gewoon in zijn/haar waarde laat. Mijn angst is serieus!!

Ik wou dat het niet zo was.
Sorry ik wilde je niet flamen... Ik weet vrij goed waar ik over praat; mijn (ex)vriendin had zwaar vliegangst. Maar die kreeg ik wel het vliegtuig in, zelfs transatlantisch. Ze vermande zichzelf en gooide na de start een paar slaappillen achterover en was voor de rest van de reis van de wereld.
Ik snap dat je angst hebt, en dat is ook helemaal niet erg, maar je moet gewoon realistisch kijken en niet je door je angst laat leiden.
Als je alles gewoon nuchter gaat analyseren kom je er achter dat vliegen het veiligst is, 90% van de mensen een vliegtuig crash overleeft (Dit is echt waar, laatst docu BBC Panorama gezien) en er gewoon een véél grotere kans is op een terroristische aanslag op de grond (Madrid, London, Bali, Marokko etc.) dan in de lucht.

Ik vond gewoon de reactie een beetje overdreven; om nou gelijk te gaan schermen met je baan opzeggen etc. omdat je een paar uurtjes moet vliegen... Als je je er een beetje in gaat verdiepen zal je zien dat het echt leuk is! Succes!
pi_43855221
Zelf BA Barracus had vliegangst, dus schaam jezelf niet!
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_43856320
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 16:41 schreef Pietjuh het volgende:
Zelf BA Barracus had vliegangst, dus schaam jezelf niet!
Ja, maar die mepten ze neer voordat ze m het vliegtuig in propten
pi_43980257
Nou, heb nu 4 x gevlogen. 1e keer scheet ik zowat in mn broek

Laatste keer naar Miami een uur van te voren 2 kalmeringspillen en slaappillen ingenomen en ging prima (voornamelijk omdat ik voor het opstijgen al lag te snurken )

Vind het overigens nog steeds niks om in een vliegtuig te zitten. Vooral de dagen en uren voordat je erin zit is het niet leuk
  donderdag 30 november 2006 @ 15:38:20 #78
111172 Noax
Helping small minds grow.
pi_44025353
Ik sta er nog van te kijken dat de meeste mensen met vliegangst durven te vliegen.

Zelf zou ik zo graag eens weg willen, maar ik haal me van alles in mijn hoofd.
Af en toe heb ik van die momneten dat ik het wel zou willen, het is jammer dat ik niet op schiphol woon zodat je wanneer je in een dergelijke bui bent direct in kunt stappen.

Sinds september 2001 durf ik al helemaal niet meer aan te denken, maar ach wanneer dat er niet geweest was dan was ik waarschijnlijk nog niet in een vliegtuig gestapt.

Zelf heb ik diverse ongelukken gehad, gelukkig niets aan over gehouden.
De kans dat je iets kunt navertellen na een vliegtuig ongeluk is dan ook heel anders.

Vrienden van me reizen vaak, afgelopen jaar kwamen ze in een luchtzak terecht en zworen ze dat ze nooit meer zouden vliegen, maar hun volgende vakantie is inmiddels wel weer geboekt.

Het idee dat je alles uit handen geeft, dat maakt me zo bang, ook de hoogte, vreselijk gewoon.
Heb je van die mensendie zeggen dat je dat niet ziety, maar ik weet dat een vliegtuig niet 5 meter boven de grond vliegt!

Ook de angst in een bus of trein is toegenomen sinds de aanslagen, het is haast gekkenwerk, ik heb nu zelfs een klein hamertje bij me, die je ook in de bus of auto kunt vinden.

Nee, ik denk dat ik bij de 2% hoor die nooit van zijn vliegangst/hoogtevrees afkom.

Ik heb 2x in een reuzenrat gezeten om eens te kijken of dat zou helpen, ik was zo ongeofelijk bang dat ik op de grond van het bakje ben gaan zitten, ik wilde het gewoon niets zien.
Wanneer ik in een hoog gebouw ben dan zal ik ook nooit te dicht bij het raam gaan staan, gekkenwerk.
Learn From Your Parents Mistakes...Use Birth Control.
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
pi_44025432
Zo min mogelijk vliegen en als 't moet dan kalmeringspillen en iets om vast te houden om helemaal aan gort te knijpen/zweten/scheuren.

Doffe ellende .
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_44025777
zo noodzakelijk is vliegen over het algemeen ook weer niet, gelukkig...
  donderdag 30 november 2006 @ 17:15:43 #81
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_44028527
quote:
De kans dat je iets kunt navertellen na een vliegtuig ongeluk is dan ook heel anders.
Dit is dus pertinent niet waar, over de 90% van de ongevallen zijn met niet dodelijke afloop. (bron BBC panorama)

En dat je stijgen/dalen/turbulentie niet leuk vindt kan ik inkomen, maar voor de rest is het echt niet anders dan in een bus zitten ofzo hoor. (als je op cruisehoogte zit)
  donderdag 30 november 2006 @ 19:44:34 #82
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_44033104
Valk moet een goede zijn. Dan leer je ook iets over het vliegen zelf.
FCT
pi_49473039
quote:
Op donderdag 30 november 2006 19:44 schreef Mojave het volgende:
Valk moet een goede zijn. Dan leer je ook iets over het vliegen zelf.
Ik heb gister mijn training bij VALK voltooid. Ik ben echt 100% van mijn vliegangst af! Wat een bevrijding zeg..

Normaal zat ik ontzettend gespannen in mijn vliegtuigstoel, durfde me niet te bewegen, niet naar buiten te kijken en al helemaal niet op te staan uit mijn stoel! Ik was echt doodsbang. Nu door de training en de opbouw die er in de training zit, heb ik gisteren heel ontspannen in een vliegtuig naar Kopenhagen gezeten . Wat een ervaring om eens ontspannen in die stoel te zitten en ook echt te kunnen genieten van een vlucht! Het is een supergevoel en ik wil het iedereeen die vliegangst heeft dan ook aanraden eens stichting VALK te benaderen.

Als het aanmelden voor zo'n training een te grote stap voor je is kan je ook het nieuwe boek van dr. Lucas van Gerwen
(trainer bij Stichting VALK en ook degene die mij er gister vanaf heeft geholpen) te bestellen en te lezen.
http://www.valk.org/literatuur.html

De eerdere tips die hier staan genoemd, zoals jezelf bezatten of slaappillen nemen, helpen je echt niet van je angst af. je zal nog steeds opzien tegen de vlucht en het lost je angstgevoel niet op. Je blijft daardoor afhankelijk van middelen die er ook nog eens voor zorgen dat je je hartstikke beroerd voelt bij aankomst. Ook vind ik het persoonlijk nogal lame niet je angsten onder ogen te komen en daarom maar die middelen te nemen. Het is veel heldhaftiger om je angst te accepteren en ermee te leren omgaan .
  Moderator woensdag 6 juni 2007 @ 11:52:09 #84
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_50158034
Zijn er hier ook mensen die door middel van zelfhulpboeken van hun vliegangst af zijn gekomen? Of moet je echt zo´n dure cursus bij VALK gaan volgen?
pi_50163897
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 11:52 schreef MaJo het volgende:
Zijn er hier ook mensen die door middel van zelfhulpboeken van hun vliegangst af zijn gekomen? Of moet je echt zo´n dure cursus bij VALK gaan volgen?
Ik wou eerst zelf ook niet de dure cursus volgen en hoopte dat ik er met één consult wel van af kon zijn. Maar het is me bij VALK toch aangeraden de cursus te doen. Ok, het is een hele bom duiten maar dan zit je wel relaxt in het vliegtuig. Echt een verademing. Het was bij mij iig zeer de centen waard.

Je zou natuurlijk gewoon eerst het boek kunnen gaan lezen en dan kijken hoe je je erbij voelt? Maar uit je eerdere posts zou ik je toch aanraden uiteindelijk de cursus te doen..
  woensdag 6 juni 2007 @ 16:02:25 #86
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_50167408
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 16:39 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Ook bij een trein heb ik er een hekel aan. Bus en tram een stuk minder omdat je daar goed kan meekijken met de chauffeur.
De controle uit handen geven doe ik niet graag en de gesloten ruimte in combi met de hoeveelheid mensen op een kluitje kan ik ook niet goed tegen. Ik zoek bijvoorbeeld in een te drukke winkelstraat ook altijd de ruimte op. Kortom Marky rijd wel naar zijn vakantieadres.
  Moderator woensdag 6 juni 2007 @ 16:25:18 #87
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_50168304
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 14:37 schreef Geartsjuh het volgende:

[..]

Ik wou eerst zelf ook niet de dure cursus volgen en hoopte dat ik er met één consult wel van af kon zijn. Maar het is me bij VALK toch aangeraden de cursus te doen. Ok, het is een hele bom duiten maar dan zit je wel relaxt in het vliegtuig. Echt een verademing. Het was bij mij iig zeer de centen waard.

Je zou natuurlijk gewoon eerst het boek kunnen gaan lezen en dan kijken hoe je je erbij voelt? Maar uit je eerdere posts zou ik je toch aanraden uiteindelijk de cursus te doen..
Ik ga die cursus wel een keer doen denk ik. Ik lees nu trouwens het boek van Lucas van Gerwen en daar staan een hoop nuttige dingen in Maar een vliegtuig pakken op dit moment is echt een no go. Ik ga van de zomer ook interrailen naar Sziget omdat ik weiger in een vliegtuig te stappen. Ik wil daar toch eens vanaf...
pi_50172354
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 16:25 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik ga die cursus wel een keer doen denk ik. Ik lees nu trouwens het boek van Lucas van Gerwen en daar staan een hoop nuttige dingen in Maar een vliegtuig pakken op dit moment is echt een no go. Ik ga van de zomer ook interrailen naar Sziget omdat ik weiger in een vliegtuig te stappen. Ik wil daar toch eens vanaf...
Dat is wel heftig. Ik ben vorig jaar ook met de trein op vakantie gegaan omdat ik absoluut niet wou vliegen. Ik zat vroeger echt panisch in het vliegtuig: trillen, zweten, heel gespannen, etc. Ik herken ook wat je zegt over geen controle hebben, daar had ik ook last van in het vliegtuig. Maar dit jaar was ik het echt zat. Ik wil namelijk al een hele tijd naar Azië reizen en tja, dan moet je toch het vliegtuig in. Bovenal vind ik mezelf niet het soort persoon die zich laat kisten door dit soort angsten. Angst is er om te overwinnen .

Nu vertrek ik over drie weken naar Thailand en Maleisië .
pi_51662435
Het zal vast al genoemd zijn in dit topic, maar een van de beste remedies tegen vliegangst is gewoon zo vaak mogelijk vliegen.
  Moderator vrijdag 20 juli 2007 @ 16:43:13 #90
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_51666329
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 14:59 schreef Halinalle het volgende:
Het zal vast al genoemd zijn in dit topic, maar een van de beste remedies tegen vliegangst is gewoon zo vaak mogelijk vliegen.
Dat is echt grote onzin. Heb je zelf vliegangst? Misschien dat het bij sommige mensen wel werkt hoor, maar dat is in de categorie 'het wel spannend vinden'. Als je écht heel erge vliegangst hebt dan maakt het niet uit hoe vaak je vliegt, de angst blijft. Ik heb een stuk of 20x gevlogen en elke keer ben ik het enger gaan vinden...
pi_51666659
http://www.flightlevel350(...)tion_Video-8457.html

Kijk als er dan iets gebeurd, dan weten ze er wel mee te handlen.
pi_51667849
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 16:43 schreef MaJo het volgende:

[..]

Dat is echt grote onzin. Heb je zelf vliegangst? Misschien dat het bij sommige mensen wel werkt hoor, maar dat is in de categorie 'het wel spannend vinden'. Als je écht heel erge vliegangst hebt dan maakt het niet uit hoe vaak je vliegt, de angst blijft. Ik heb een stuk of 20x gevlogen en elke keer ben ik het enger gaan vinden...
Google eens op desensitisatie. Het is de gangbare manier om mensen van hun fobie af te helpen.
Mensen met mildere vormen van vliegangst kunnen zichzelf minder gevoelig maken voor deze angst door regelmatig te vliegen (en eventueel met korte vluchten te beginnen).
Anderen hebben er professionele hulp bij nodig, maar ook bij hen hoort het maken van meerdere vluchten bij de behandeling.
pi_51682266
Over 2 weken naar Hongarije vliegen Duurt gelukkig niet zo lang, dus houd het wel vol
  zaterdag 21 juli 2007 @ 19:21:08 #94
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_51699748
Ik heb nooit last gehad van vliegangst, tot op een gegeven moment in het vliegtuig vanuit Rome. Ik had erg veel stress, omdat we een jong, ziek katje mee hadden genomen. Dat beestje had ik op schoot en hij werd helemaal slap in mijn armen. Dat vond ik op mijn beurt zo zielig, dat ik de hele weg zelf zat te janken. En toen opeens was het daar; vliegangst.
Twee jaar daarop naar Thailand, in m'n eentje. M'n vriendje bracht me naar het vliegveld en ik pieste zowat in m'n broek van de zenuwen. Gelukkig had ik wat valium geregeld en zat ik in het middenpad, waardoor ik die vliegreis relatief goed doorstaan heb. Maar fijn was anders!
Een paar jaar later, op weg naar Ecuador, in het vliegtuig naar Madrid, hadden we behoorlijke turbulentie en zat ik te beven als een rietje. Toen was ik echt heel, heel bang. Ik heb me vastgeklemd aan de stoel en heb m'n ogen dicht gedaan om te wachten tot het voorbij ging (het leven of de vliegreis). Dit 'naar binnen' gaan hielp uiteindelijk wél (ogen dicht en héél hard aan andere dingen denken, je verbeelden dat je ergens anders bent). Het was een soort meditatie bijna. En ook vriendlief sleepte me er goed doorheen. De grote overtocht naar Ecuador ging vervolgens eigenlijk wel. Op zo'n lange vlucht zit je zó hoog en is er zó weinig turbulentie, dat het net zo goed een hele stille trein kan zijn. Maar ook toen was ik heel erg blij om voet aan vasteland te zetten.
Tegen de terugreis vanuit Ecuador zag ik enorm op, vooral omdat mijn vriend al een week eerder vloog en ik de reis dus alleen moest maken. Maar (een geluk bij een ongeluk) het toeval wilde dat ik enorme kiespijn had opgelopen in de bergen. Zo erg, dat ik de laatste paar dagen trippend van de pijn in mijn hostel heb doorgebracht. Uiteindelijk daar naar een apotheek gegaan en een shot van één of ander goedje in mijn bil gekregen (dat doen ze daar nog zomaar... ) waardoor ik echt zo duf en vaag als een konijn was. Daarbij nog 2 dikke slaappillen erin en de reis naar Holland was een heel relaxt soort van droom. En díe ervaring is heel goed geweest voor mij. Die maakte dat ik het, óók achteraf, allemaal wat beter kan relativeren.
Sindsdien gaat het wel. De keer daarna was een vlucht naar Gran Canaria, maar toen had ik een kind en dan is alles ineens anders. Want dan ben jij degene die er voor het kind moet zijn. Dan mág je niet bang zijn, en dat was ik dan ook niet.
Nu heb ik alleen nog een beetje last met opstijgen en landen, maar kan ik er eigenlijk bijna net zo veel van genieten als ik vroeger altijd deed. Kortom; dat gedrogeerd zijn die ene keer heeft mij echt geholpen. Ik zou dan ook iedereen aanraden die last heeft van vliegangst om valium (oid) mee te nemen (desnoods gewoon in overleg met je huisarts), in ieder geval voor 1 keer. Natuurlijk is het een ander verhaal als je echt zó bang bent dat je al jaren en jaren niet meer gevlogen hebt, maar voor diegene met angst, maar zonder totale paniek, kan het een goede oplossing zijn denk ik.
  zondag 22 juli 2007 @ 20:18:38 #95
100008 MeneerMuis
WWE is my life
pi_51728157
Ondanks dat ik een hekel heb aan vliegen, stap ik gewoon in, loop ik direct naar me stoel en ga muziek luisteren met me ogen dicht.

Bij aankomst voel ik me dan een stuk beter
World Wrestling Entertainment
pi_51739153
Ik heb ook best wel last van vliegangst, heb eerder wel een aantal keer gevlogen (4x Zuid-Afrika en 1x Kos), maar ik begon afgelopen april al tegen de reis naar Zakynthos op te zien alleen door de vliegreis. Toen besefte ik dat dat natuurlijk niet de bedoeling is en heb ik het (al eerder genoemde) boekje van Lucas van Gerwen besteld, omdat ik zo'n hele cursus eigenlijk ook niet zag zitten. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn angst daardoor een heel stuk is afgenomen en ik vrij relaxed gevlogen heb. Ik kon er zelfs wel van genieten en heb voor het eerst de rust gehad wat te slapen in het vliegtuig.
Ik ben ook juist bij het raampje gaan zitten omdat in het boek gezegd wordt dat je juist moet weten waar je mee bezig bent en ik vond dat eigenlijk zeer prettig. Maar het zal voor iedereen natuurlijk een beetje anders zijn.
  zaterdag 29 september 2007 @ 21:54:55 #97
24329 KNAK
ff w88,......
pi_53577180
Ik vlieg vrij veel, zo om de 2 a 3 maanden en ik heb er gee problemen mee

Wel is het zo dat ik turbulentie dus klote vind, als dat toestel gaat beven en schudden en hoor kraken dan zit ik toch wat minder gemakkelijk

anders heb ik er geen problemen mee
Mai pben rai~!
  zondag 30 september 2007 @ 02:11:38 #98
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_53581560
Ik heb angst voor vliegen...

pi_53581566
Mij krijg je nooit in een vliegtuig
heel stom ja
maar ach nou en?
Ik wil nie
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_53581603
niet gaan vliegen zo overwin ik mijn angst
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')