quote:2200GMT Still nail-biting stuff at the head of the fleet. movistar leads ABN AMRO ONE by about half a mile. Both boats are off Cape Terawhiti, close inshore to avoid the tide. They are sailing at about eight knots and have 19 miles to the finish. Soon, however, they will fall into the wind shadow of the hills behind the Cape, some of them up to 480m high. As the wind is osscilating about north at the moment, the hills are sure to block the breeze as soon as the boats turn towards the east to sail along the coast towards the entrance to Wellington's huge natural harbour.
This morning at 1215GMT, Geonet, the New Zealand Earthquake report, issued information on an earthquake, 5.9 on the Richter scale, centered in the Cook Strait, approximately 35 miles north east of Cape Farewell. Nearest to that position at that time was ABN AMRO TWO. Did the earth move for them we wonder?
Positions at 2200GMT are: Movistar by a short head from ABN AMRO ONE, 19 miles from the finish. Third, Pirates 25 miles back sailing at seven knots. Brasil 1 stopped in the water in fourth another 11 miles back with ABN AMRO TWO nine miles astern - in fact ABN AMRO TWO reported that their wind spotter up the mast, George Peet, could see Brasil 1 stopped and hoped to overtake. Finally there is Ericsson, 16 miles back from ABN AMRO TWO and 80 miles from the finish.
Ik zie nu de twee boten op de webcam!quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:32 schreef Landrot het volgende:
Voor een livecam van de baai klik je op http://www.wn.co.nz/cameras/cam17.htm.
Ik denk dat ik nog effe blijf kijken... en dan...![]()
link is doodquote:Op donderdag 16 februari 2006 00:32 schreef Landrot het volgende:
Voor een livecam van de baai klik je op http://www.wn.co.nz/cameras/cam17.htm.
Ik denk dat ik nog effe blijf kijken... en dan...![]()
quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:37 schreef Landrot het volgende:
[..]
Sorry, haal dat puntje even weg achter htm!
North View iedere 60 seconde.quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:49 schreef Landrot het volgende:
Op http://www.wn.co.nz/webcams.htm zijn allerlei webcams in en rondom Wellington te vinden... Sommige worden snel ververst, sommige pas na een half uur...
quote:Shortly after the media scrum moved off movistar following their Leg 3 win, we were informed that the team would almost definitely take the two hour penalty for outside assistance during this pit stop as there were hull damage problems that would have to be repaired before the next leg to Rio de Janeiro.
The boat was taken to a boat lift and immediately the hull cleared the water it was obvious that large parts of the keel wedges that fair the keel aperture and the sliding “bomb doors” had been ripped from the hull. There was also damage to the fairing at the hull aperture for the port side dagger board.
Now that the boat has accepted the penalty they can have their shore team or outside experts to work on the boat until it is time to leave for the start of Leg 4.
ze gaan dus nog wel finishen en dus twee punten pakken, ze krijgen zo alleen geen tijdstraf voor leg 4quote:In a surprise move, Ericsson failed to cross the finish line after ABN AMRO TWO, sailed away from the line for a short while and then returned towards it under mainsail. At 0608GMT and 25 seconds Ericsson then suspended racing before crossing the finish line for Leg 3. By suspending before finishing, Ericsson is able, in accordance with the Volvo Ocean Race rules, to undertake repairs and other operations that might have otherwise incurred a two hour penalty for outside assistance at this pit stop.
waarom niet? als dat met die AAB2 ook zo is vind ik het niet fair. Maar AAb2 pakt die 2 uur nog wel terugquote:Op donderdag 16 februari 2006 11:51 schreef azaroth het volgende:
[..]
ze gaan dus nog wel finishen en dus twee punten pakken, ze krijgen zo alleen geen tijdstraf voor leg 4
Dus dat betekend dat ze gewoon in dezelfde haven als de andere boten uitgebreid gaan repareren, vlak voor de start van Leg 4 even een mijltje verderop varen, terugvaren, alsnog finnishen (2 punten) pakken en gelijk weer starten voor Leg 4. Het mag volgens de regels, maar ik vind het toch enigszins dubieus. Zijn ze soms bang dat ze 'de boot missen' als ze 2 uur later moeten starten dan de rest?quote:Op donderdag 16 februari 2006 11:51 schreef azaroth het volgende:
[..]
ze gaan dus nog wel finishen en dus twee punten pakken, ze krijgen zo alleen geen tijdstraf voor leg 4
Kan iemand mij effe uitleggen wat de onderstreepte woorden betekenen?quote:Op donderdag 16 februari 2006 11:48 schreef Sandworm het volgende:
Movistar heeft ook problemen....
[..]
(...) The boat was taken to a boat lift and immediately the hull cleared the water it was obvious that large parts of the keel wedges that fair the keel aperture and the sliding “bomb doors”; had been ripped from the hull. There was also damage to the fairing at the hull aperture for the port side dagger board.
Als de regels het toestaan, is het niet dubieus.quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:30 schreef SevenWonders het volgende:
[..]
Dus dat betekent dat ze gewoon in dezelfde haven als de andere boten uitgebreid gaan repareren, vlak voor de start van Leg 4 even een mijltje verderop varen, terugvaren, alsnog finishen (2 punten pakken) en gelijk weer starten voor Leg 4. Het mag volgens de regels, maar ik vind het toch enigszins dubieus.
Als aanvulling op deze vraag, moet je met 10 personen aan boord finishen? In het zicht van de haven kunnen er toch best een stuk of 6 overboord springen en opgehaald worden door een bootje wat daar ligt te wachten. Scheelt al snel een kilootje of 450.....of een seconde of 9......quote:Op donderdag 16 februari 2006 14:57 schreef the_disheaver het volgende:
Kon iemand niet gaan zwemmen ofzo?
Onder normale omstandigheden moet je finishen met de mensen waar je ook mee gestart bent. Uitzonderingen kunnen daar wel op gemaakt worden door de wedstrijdleiding.quote:Op donderdag 16 februari 2006 16:28 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Als aanvulling op deze vraag, moet je met 10 personen aan boord finishen? In het zicht van de haven kunnen er toch best een stuk of 6 overboord springen en opgehaald worden door een bootje wat daar ligt te wachten. Scheelt al snel een kilootje of 450.....of een seconde of 9......
Ik probeer het dit maal niet eens. Maar als je denkt aan hoe ze de romp glad maken (je weet wel dat schroef verhaal) en datzelfde verhaal ongeveer projecteert naar de kiel en de zwaarden dan kan je misschien een idee krijgen waar het ongeveer over gaat.quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:31 schreef Landrot het volgende:
[..]
Kan iemand mij effe uitleggen wat de onderstreepte woorden betekenen?![]()
Ik kan er geen chocola van maken...
Bedankt voor deze enigszins cryptische uitleg...quote:Op donderdag 16 februari 2006 19:18 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Ik probeer het ditmaal niet eens. Maar als je denkt aan hoe ze de romp glad maken (je weet wel dat schroef verhaal) en datzelfde verhaal ongeveer projecteert naar de kiel en de zwaarden dan kan je misschien een idee krijgen waar het ongeveer over gaat.
misschien nu?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 01:02 schreef rubbereend het volgende:
nu?
Ja, dit is de movistar waar de kiel niet echt goed zit...Is van nu... Dus ze hebben genoeg te doen in wellingtonquote:Op donderdag 16 februari 2006 15:56 schreef isos het volgende:
[afbeelding]
deze foto vond ik, ik weet alleen niet of het van dit moment is, maar ik denk het bijna wel. ziet er niet best uit. volgens mij is dit de plaat die nu bij de movistar kapot is.
Hier trouwens nog een leuke link van het kielsysteem dat tot nu toe gelukkig wel werkt (bij ABN) kantelkiel
Nee, mag niet. Maar gingen ze niet sowieso voor de straf om de grootzeil te kunnen repareren?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 11:21 schreef SevenWonders het volgende:
Volgens Nu.nl heeft ANB-AMRO Gerd-Jan Poortman onderweg verloren :-)
WELLINGTON - Het team van de Nederlandse boot ABN Amro II heeft vrijdag op de eerste dag van de vierde etappe van Wellington naar Rio de Janeiro bemanningslid Gerd Jan Poortman verloren.
De Nederlander kwam zwaar ten val op het dek. De heup van Poortman is ontwricht. Hij raakte gewond aan zijn gezicht en heeft last van zijn rug. Poortman wordt door Lucas Brun vervangen.
Mmm, mag je tijdens de pitstop ook bemanning vervangen? Lijkt me een beetje hetzelfde als hulp van buitenaf voor reparaties enzo.
www.abnamro.com/teamquote:17 February 2006: The harsh reality of Volvo 70 sailing has today forced ABN AMRO TWO bowman, Gerd Jan Poortman to sit out the next leg of the Volvo Ocean Race due to injury.
Travelling at around 25 knots on the first night out of Melbourne, Gerd Jan was thrown from the bow of ABN AMRO TWO down the deck – his fall was broken by one of the dagger boards but the force of the incident left Poortman with a number of injuries. Gerd Jan sustained a facial cut as his head hit the deck during the fall and more seriously a painful lower back which has now been diagnosed as a dislocated tail bone. The facial cut needed 3 stitches from crew medic George Peet and Poortman was bedridden for much of the remainder of the leg due to the pain of the back injury. While the facial cut is healing well Poortman’s tail bone will take between 3 – 6 weeks to heal and after receiving medical advice he has been ruled out of the next leg.
Poortman, 29, from the Netherlands won his place on ABN AMRO TWO after entering a worldwide competition to find the crew for ABN AMRO’s second boat in the Volvo Ocean Race. He has been in considerable pain and has not been able to sit down properly since the incident however doctors are confident that after some time to rest and recover he will be back on board for the sixth leg from Rio to Baltimore.
The replacement onboard for leg four will be ABN AMRO’s reserve sailor Lucas Brun. Brun, 22, from Brazil is the youngest sailor in the race and this leg will mark his debut offshore as part of ABN AMRO TWO. For Lucas this leg is particularly significant as he will be sailing back into his home port of Rio de Janerio.
Gerd Jan commented: “These boats are harsh – they never stop, the fact that I was clipped on and prepared, and this still happened shows how brutal these boats can be. The boys on the boat did a fantastic job of stitching up my face and taking on my duties but it is frustrating to be on board and not be able to do your job. I am very disappointed to not be on for the next leg but that is yacht racing and I have to accept that however hard it may be. I will now take some time to look after my injury and make sure that I am back on top form when the boats arrive in Rio.”
Seb Josse, skipper of ABN AMRO TWO commented: “It has not been easy for Johnny (Gerd Jan) in this last leg, he was in a lot of pain and a boat is not a good place to be when you are injured. I am really sorry to not have him onboard for the next leg to Rio as he is an awesome bowman, but we are all happy that Lucas will be part of the team sailing offshore this leg. We all hope Johnny is better soon and we look forward to having him back onboard for leg five.”
Lucas Brun commented: “Of course this is not the way I wanted to be on the boat, but I am happy. I have to say as soon as I started the campaign I knew that the chance of not being on the boat for any leg was very real but this leg was the one that I really wanted to sail. Arriving into Rio makes this even more exciting for me – it is my home town where I was born, grew up and lived all my life is going to be an amazing feeling. Before that though, we have a lot of miles to race and I have to work hard with the guys who have all been sailing together since the start. I am looking forward to Sunday – Rio here we come.”
The fleet will start leg four, from Wellington to Rio de Janeiro, at 1430 on Sunday 19th February.
- ENDS -
quote:He has been in considerable pain and has not been able to sit down properly since the incident however doctors are confident that after some time to rest and recover he will be back on board for the sixth leg from Rio to Baltimore.
Wat zal Gerd jan balen. maar gelukkig kan hij de volgende etappe alweer opstappenquote:Seb Josse, skipper of ABN AMRO TWO commented: “I am really sorry to not have him onboard for the next leg to Rio as he is an awesome bowman, but we are all happy that Lucas will be part of the team sailing offshore this leg. We all hope Johnny (Gerd Jan) is better soon and we look forward to having him back onboard for leg five.”
quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:31 schreef Landrot het volgende:
[..]
Kan iemand mij effe uitleggen wat de onderstreepte woorden betekenen?![]()
Ik kan er geen chocola van maken...
quote:movistar is er niet zonder kleerscheuren van afgekomen. Direct na de finish takelde het team de boot uit het water. Onmiddellijk werd duidelijk waarom: de platen die de ruimte tussen de kielvin en de opening in romp afdekken, zijn verdwenen. En er is schade aan de huiddoorvoer van het bakboord steekzwaard.
quote:De Nederlandse boot ABN Amro I heeft de derde etappe in de Volvo Ocean Race met miniem verschil verloren.
Winnaar van de tocht van Melbourne in Australië naar Wellington in Nieuw-Zeeland werd de Spaanse boot Movistar die de finish slechts negen tellen eerder bereikte. ABN Amro II eindigde als vijde.
Bouwe Bekking, de Nederlandse schipper van Movistar, was vanzelfsprekend zeer uitgelaten na de zege: "Het was een neuslengte, maar winnen is winnen. Het was een prachtige race. Ik heb nooit zo'n spannende finish gevaren."
De ABN Amro I had een dag voor de aankomst nog een marge van 48 kilometer, maar in Cook Strait zeilde de boot plotseling de windstilte in en kwam niet meer vooruit. Voor de Movistar betekende dat vervolgens erop en erover. "Op die omstandigheden in Cook Strait had ik niet meer gerekend. Een beetje droevig voor ons, maar een mooie opsteker voor Movistar", vond schipper Mike Sanderson.
Movistar, met de Nederlandse stuurman/ trimmer Dirk de Ridder aan boord, rukte door de zege op naar de derde plek met 25 punten, achter de twee ABN-boten. ABN Amro II voert het klassement aan met 38,5 punten, boot II heeft 28 punten. Zondag vertrekken de boten voor de langste etappe door het beruchte zuidelijke deel van de Stille Oceaan naar Rio de Janeiro.
Ach, kunnen wat meer mensen van een actieve deelname aan de VOR genieten.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:29 schreef hermandeperman het volgende:
Wel echt gaar dat Gert-Jan de mooiste etappe uit de VOR moet missen
Ik droom er in ieder geval vaak over en ja, dan komt er regelmatig een golf water overquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:44 schreef SevenWonders het volgende:
Ja,maar Gerd-Jan mist dan wel de ronding van Kaap Hoorn, schijnt voor zeezeilers de ultime natte droom te zijn.
quote:Movistar has issued a protest against Pirates of the Caribbean and ABN AMRO TWO regarding their crew changes and in particular their having the old crew members working on the boats during the pit stop. Under Volvo Ocean Race rule 6.3 (b) 'Between finishing at a Pit Stop or retiring before the finish and the preparatory signal for the next Leg:Only those persons who are to sail on the boat in the next Leg may go on board except, as authorised by the race committee, guests and persons to repair Organising Authority supplied equipment.' The protest will be heard in Rio. The protested teams were told of the protest before the start when movistar skipper Bouwe Bekking informed them prior to their start from Wellington.
oja het was al laat toenquote:Op zondag 19 februari 2006 03:42 schreef the_disheaver het volgende:
Movistar heeft een tijdstraf van 2h, daarom zijn ze nog niet weg.
Nou dat valt wel mee. Movistar blijft dichterbij de ideale lijn en liggen daardoor dichter bij Kaap Hoorn. Daarom liggen ze aan kop. In de update van 4 uur liggen ze al weer een heel eind achter, omdat ze het veld doorkruist hebben. Brasil hebben ze al wel verslonden.quote:Op zondag 19 februari 2006 18:23 schreef Landrot het volgende:
[..]
Maar die heeft om 17:15 uur al het hele veld achterhaald!
Ze gaan gelijk op met ABN1!
Ik was inderdaad een beetje voorbarig.quote:Op maandag 20 februari 2006 08:22 schreef JoStro het volgende:
[..]
Nou dat valt wel mee. Movistar blijft dichterbij de ideale lijn en liggen daardoor dichter bij Kaap Hoorn. Daarom liggen ze aan kop. In de update van 4 uur liggen ze al weer een heel eind achter, omdat ze het veld doorkruist hebben. Brasil hebben ze al wel verslonden.
ja dat viel mij gisteravond ook op, en een paar mijl verder had de AAB2 maar 16 graden zee tempquote:Op maandag 20 februari 2006 11:29 schreef Landrot het volgende:
De Onboard Conditions zijn niet altijd betrouwbaar:
- ABN1 vaart in water van 52°C![]()
- Pirates of the Carribean heeft de kielhoek op 75°
Dan zou ABN1 toch een dag later moeten leven?quote:Op maandag 20 februari 2006 11:31 schreef WEST het volgende:
[..]
ondertussen leeft de AAB1 24 uur eerder dan de overige boten zij zijn als enige nu door de datumgrens heen.![]()
de eertse heb ik gevonden: 55 graden zuid, 120 graden west. De race preview zegt niets over een tweede ice gate. Is die weer ingelast? Weet iemand de coordinaten?quote:Op zondag 19 februari 2006 10:21 schreef Sandworm het volgende:
Eén scroring gate deze leg (Kaap Hoorn) en twee Ice gates. Weet iemand de coordinaten van die Ice gates, kan ze niet vinden...![]()
volgens mij niet, AAB1 zit gemakshalve als tijd van Hawaii dus 2:15 op maandag de 20e terwijl de andere boten op 1:15 de dinsdag 21e zitten.quote:Op maandag 20 februari 2006 12:01 schreef Landrot het volgende:
[..]
Dan zou ABN1 toch een dag later moeten leven?![]()
Ja, je hebt he-le-maal gelijk.quote:Op maandag 20 februari 2006 13:13 schreef WEST het volgende:
[..]
volgens mij niet, AAB1 zit gemakshalve als tijd van Hawaii dus 2:15 op maandag de 20e terwijl de andere boten op 1:15 de dinsdag 21e zitten.
want je gaat van de + tijd zones naar de - tijdzones
Zul je niet zeggen na de verschillen.quote:Op maandag 20 februari 2006 20:32 schreef Sandworm het volgende:
Na anderhalve dag zit het nog wel heel dicht bij elkaar:
[afbeelding]
Op volvooceanrace.org (Results & Data) staan ook plaatjes waarop je de posities kunt beoordelen.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 09:12 schreef SevenWonders het volgende:
WTF is er met ABN1 aan de hand, ze varen 'achteraan' en de ABN2 vaart voorop. Heb hier op mijn werk geen VS ter beschikking dus kan de positie niet beoordelen.
Waarom doen ze die dingen altijd zo abrupt, je kunt (met de voorsprong die ze hebben) toch ook gewoon iets rustiger naar het zuiden varen (zeker met een windrichting van 330) dan heb je tenminste nog een kans dat je iets van de voorsprong overhoudquote:Op dinsdag 21 februari 2006 09:23 schreef Sandworm het volgende:
Ik ook niet, maar ben nu ook niet op mijn werk![]()
AAB1 heeft vannacht een uitstapje gemaakt naar het zuiden. En gezien de afstand die ze gamaakt hebben en hun huidige postitie ten opzichte van de rest van de vloot, is dat best hard gegaan!
Dat ligt eraan waarom ze dat doen. Als AAB1 verwacht dat de wind in dat gebied de komende periode harder zal zijn, wil je daar natuurlijk snel zijn. Aan de andere kant, als je het gelijkmatig doet, geef je de concurrentie de mogelijkheid te twijfelen en overwegen. Nu hebben de concurrenten alleen de keus of ze meegaan of niet. En die beslissing nemen ze natuurlijk niet op gevoel, maar op basis van onderzoek naar weerkaarten.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 09:43 schreef Things het volgende:
[..]
Waarom doen ze die dingen altijd zo abrupt, je kunt (met de voorsprong die ze hebben) toch ook gewoon iets rustiger naar het zuiden varen (zeker met een windrichting van 330) dan heb je tenminste nog een kans dat je iets van de voorsprong overhoud
quote:Op dinsdag 21 februari 2006 11:04 schreef Sandworm het volgende:
(Als VS ge-updated is, zal ik ff plaatje neer zetten)
Die zag de AAB1 allang en daarom zijn ze een stukkie omgevaren. Verklaard ook de plotselinge movequote:Before I forget we have seen two very large whales, close up. In fact one in particular was much closer than I'd have liked. Hit one of these at speed and neither party will be happy, although it is always great to see these creatures, so big, so quiet and seemingly unconcerned by our presence.
Ik ben benieuwd welke ABN-boot de juiste keuze heeft gemaakt:quote:Op dinsdag 21 februari 2006 11:09 schreef WEST het volgende:
AAB1 komt weer wat dichterbijtoch een goeie beslissing
- Brasil en AAB2 dicht bij elkaar in het noorden met 17 knopen wind;quote:Op dinsdag 21 februari 2006 17:10 schreef Sandworm het volgende:
Brasil en AAB1 dicht bij elkaar in het noorden, AAB1 en PotC dicht bij elkaar in het zuiden. Ericsson en Movistar zitten er tussen in
Nee joh, 7 maart komt dicht bij...quote:Op woensdag 22 februari 2006 20:26 schreef Sandworm het volgende:
Rustig hier, zal wel door de OS komen. Maar we gaan lekker door....
quote:Op woensdag 22 februari 2006 23:54 schreef Landrot het volgende:
[afbeelding] Edit: het weerkaartje van de VOR.com-site krijg ik niet voor elkaar...
Brasil en ABN 2 zitten duidelijk in een gebied met minder wind!![]()
Graag zou ik de afstand willen berekenen tot de eerste ice-gate (48S, 148-140W). Met Coordinate Calc (de link bovenaan dit topic) zou dit mogelijk moeten zijn. Maar als ik daarop klik kom ik op een last-minute-vliegticket-site!![]()
wat is er 7 maart?quote:Op woensdag 22 februari 2006 22:46 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nee joh, 7 maart komt dicht bij...
Maar gelukkig is er nog iemand die de stand post![]()
7 maart kan je er voor kiezen dat de ABN ook buiten de VOR de macht grijpt binnen je gemeente (lijst 14)quote:Op donderdag 23 februari 2006 00:24 schreef WEST het volgende:
[..]
wat is er 7 maart?
10 maart is de DAY dan begint f1 weer![]()
quote:Op donderdag 23 februari 2006 00:24 schreef WEST het volgende:
[..]
wat is er 7 maart?
10 maart is de DAY dan begint f1 weer![]()
quote:Op donderdag 23 februari 2006 00:35 schreef lev_myskin het volgende:
[..]
7 maart kan je er voor kiezen dat de ABN ook buiten de VOR de macht grijpt binnen je gemeente (lijst 14)
7 maart mijn verjaardagquote:Op donderdag 23 februari 2006 00:24 schreef WEST het volgende:
[..]
wat is er 7 maart?
10 maart is de DAY dan begint f1 weer![]()
Het werkt inderdaad.quote:Op donderdag 23 februari 2006 00:11 schreef the_disheaver het volgende:
http://boulter.com/gps/distance/
Werkt geloof ik welZonder java ook nog... maar wel wat minder uitgebreid
quote:Op donderdag 23 februari 2006 11:48 schreef Farr40 het volgende:
Als je dat wilt kan je de ice gate ook in je VS laden.
open: 'C:\Program Files\Virtual Spectator\Volvo Ocean Race 2005\data\waypoints\leg4.wpt'
En verander wat er in dat bestandje staat in dit:
--
quote:Op donderdag 23 februari 2006 10:20 schreef Sandworm het volgende:
Het ziet ernaar uit dat de AAB2 en de Brasil verkeerd gegokt hebben.
Ik denk dat de Brasil daarvoor niet bang hoeft te zijn bij 3 knopen wind!quote:Op donderdag 23 februari 2006 10:20 schreef Sandworm het volgende:
Het ziet ernaar uit dat de AAB2 en de Brasil verkeerd gegokt hebben. Aan de andere kant, heel blijven kan ook punten opleveren.....
quote:Op donderdag 23 februari 2006 11:07 schreef Sandworm het volgende:
En de stand van 11:00 uur
Iemand een VS plaatje?
tof, maar waarschijnlijk is er maar 1 ice gatequote:Op donderdag 23 februari 2006 11:48 schreef Farr40 het volgende:
Als je dat wilt kan je de ice gate ook in je VS laden.
open: 'C:\Program Files\Virtual Spectator\Volvo Ocean Race 2005\data\waypoints\leg4.wpt'
En verander wat er in dat bestandje staat in dit:
-41.28525 174.783916666667
-41.2826666666667 174.825833333333
-41.2412833333333 174.847733333333
-41.32425 174.849616666667
-41.3999666666667 174.834283333333
-48.0 -148.0 Icegate 1 >
-48.0 -144.0 Icegate 1 <
-48.0 -130.0 Icegate 2 >
-48.0 -125.0 Icegate 2 <
-54.9705333333333 -120.175966666667
-56.0639166666667 -67.2136166666667 Cape Horn
-54.87625 -64.8961666666667
-51.8239833333333 -62.8181166666667 Falkland Is.
-23.2441166666667 -43.1212
-22.9419666666667 -43.1443833333333
-22.9326 -43.1442
-22.9127333333333 -43.1564166666667
als je dat zo ziet, kan de AAB2 en Brasil nog wel eens een juiste keuze gemaakt hebben, nu verliezen ze flink maar ze zitten al op het noorden.quote:
Oorspronkelijk was er één, maar nu zijn het er toch stiekem twee:quote:Op donderdag 23 februari 2006 12:45 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
tof, maar waarschijnlijk is er maar 1 ice gate
En zoals eerder gezegd, is het de vraag of het de veiligheid ten goede komt. Zeker weg van het ijs, maar precies in het gebied van een tropische storm. Dat wordt wat de komende dagen!quote:Sent: 23 February 2006
To: Duty Officers
The first of our two beloved ice gates is making life pretty interesting out here.
quote:One of the reasons that it is worth hurrying to the gate apart from the result is the fact that there is a chance that it will blow 50 knots there within 12 hours of us getting there... So the race is on, against the competitors and Mother Nature.
Hoho.quote:Op donderdag 23 februari 2006 12:55 schreef WEST het volgende:
[..]
als je dat zo ziet, kan de AAB2 en Brasil nog wel eens een juiste keuze gemaakt hebben, nu verliezen ze flink maar ze zitten al op het noorden.
Als er maar 1 ice gate is, zijn ze er nog lang niet (120w)quote:Op donderdag 23 februari 2006 14:40 schreef Landrot het volgende:
[..]
Hoho.![]()
Het plaatje geeft een vertekend beeld: de vier zuidelijke boten liggen aanmerkelijk dichter bij de ice-gate dan de twee noordelijke! De ABN 1 heeft nog 271 mijl te gaan en de Brasil nog 448 mijl...
quote:Op donderdag 23 februari 2006 14:45 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Als er maar 1 ice gate is, zijn ze er nog lang niet (120w)
De ene pagina op vor.org heeft het over 1 ice gate, en de ander (oudere) over 2.quote:
Ik kan mij niet vóórstellen dat de ice-gate pas op 120W ligt! Anders slaat de strategie van Brasil en ABN2 helemaal nergens op.quote:Op donderdag 23 februari 2006 17:30 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
De ene pagina op vor.org heeft het over 1 ice gate, en de ander (oudere) over 2.
Dus vraag is eerder waar de icegate(s) is
1 2 3 4 5 6 | ABN AMRO ONE 50 47.01S 146 7.04W 5354 9 2 11 10.6 13.4 00:00 UTC 10-03-06 Pirates o 50 56.01S 145 31.60W 5361 16 -1 12 10.2 13.3 00:00 UTC 10-03-06 Ericsson Ra 50 53.04S 147 8.02W 5369 24 -1 20 10.1 13.3 00:00 UTC 10-03-06 ABN AMRO TWO 49 52.01S 153 17.01W 5512 167-30 54 5.7 12.0 00:00 UTC 11-03-06 Brasil 1 47 52.03S 153 55.06W 5523 178-15 43 11.8 11.9 00:00 UTC 11-03-06 |
Ik denk: wat bedoelt ie toch?quote:
Ik kan je niet helpen... Het downloaden van de VS zou op de PC van m'n vriendin meer dan een uur duren...quote:Op donderdag 23 februari 2006 23:10 schreef the_disheaver het volgende:
Wie o wie heeft een VS plaatje?
quote:“The last 24 hours Pepe (Ribes) has spent more time in the generator box than on deck, as the generator all of a sudden starts filling up with water. He has had to take the damn thing completely apart twice now and we are not sure where the back pressure comes from. Skippy (Chris Nicholson)is assisting, coping amazingly well with his seasickness, as there is diesel everywhere and the boat just stinks horrible.”
Bouwe Bekking, Skipper, movistar
Maar er kan binnenkort toch weer vuurwerk zijn:quote:“Someone is yelling from the cockpit, Movistar passing our stern!!! What? Oh no! It was five killer whales just passing our stern (sometimes we have some language challenges onboard!) - anyway, one of the whales looked a bit like Bouwe Bekking. Breathtaking!!!”
Knut Frostad, Helmsman, Brasil 1
quote:“This next front could be our ride all the way to the Corn (Cayardeese for Cape Horn). We should get to the east end of the western gate around 1700 UTC on the 24th and then only take 24 hours to do the 500 miles to get to the eastern gate. Then from there it is a short 2300 miles to the Corn and we will hook a ride on the front and with these boats, you can just stay with it as it travels at 25-30 knots.”
Paul Cayard, Skipper, Pirates of the Caribbean
Maar in ieder geval nog niet in de afgelopen 6 uur.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 13:38 schreef Sandworm het volgende:
Maar er kan binnenkort toch weer vuurwerk zijn:
[..]
quote:At 1458GMT, the position polls recorded that Brasil 1 was the first boat to cross the limits of the first Ice Gate as she stuck her bowsprit through the 148 degree line of longitude. There’s no prize, no points, but Brasil 1 and particularly navigator Marcel van Triest have the bragging rights.
Zelfde bericht:quote:At 1458GMT, the position polls recorded that Brasil 1 was the first boat to cross the limits of the first Ice Gate
quote:At the 1600GMT position report the situation was: Pirates leading by eight miles from ABN AMRO ONE with movistar in third another six miles back. Ericsson shows as 48 miles off the lead. Then comes Brasil 1 175 miles back, ABN AMRO TWO 199 miles from the front.
Kijk, dat werp een heel ander licht op de zaak!quote:Op vrijdag 24 februari 2006 23:10 schreef Farr40 het volgende:
Dat van die ice gate in VS was heel leuk bedacht maar dan moet je geen typfoutjes maken
Op lijn 7 staat -144 en dat moet -143 zijn
quote:Op zondag 26 februari 2006 11:39 schreef Landrot het volgende:
Waar is iedereen?Het is zondag en er is alleen langlaufen op tv!
nee dat zal volgende week wel weer komen.quote:Op zondag 26 februari 2006 15:40 schreef the_disheaver het volgende:
Nog een SS-uitzending eigenlijk vanmiddag?
quote:It looks to me that ABN AMRO ONE is comfortable playing the low road. They always have the afterburners to come up high if they need them.
AAB2 heeft volgens Onboard Conditions nog maar 18 knopen wind...quote:Op maandag 27 februari 2006 11:08 schreef Sandworm het volgende:
En de stand van 11:00 uur
Brasil en AAB2 gaan weer voor het noordelijke avontuur![]()
quote:After the excitement of the Ice Gate roundings when apparently Pirates tried to close the door on movistar and force her the wrong side of the waypoint, the race has settled down to a drag race to the Horn.
Dat moeten een paar bloedstollende uren zijn geweest op de Ericsson!quote:Op maandag 27 februari 2006 12:35 schreef Sandworm het volgende:
Heftig verhaal van de Ericsson over die Chinese Gybe.
Je wens is in vervulling gegaan.quote:
AAB2 heeft problemen met het grootzeil en varen tussen de reparaties door met dubbel rif. Komt ze nu niet heel slecht uit met zoveel wind.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 00:10 schreef WEST het volgende:
AAB1 mooi aan de leiding.
die AAB2 moet wel wat harder gaan nu
Dubbele rifquote:Op dinsdag 28 februari 2006 10:58 schreef Sandworm het volgende:
[..]
AAB2 heeft problemen met het grootzeil en varen tussen de reparaties door met dubbel rif. Komt ze nu niet heel slecht uit met zoveel wind.
Als het hard waait kunnen ze het grootzeil aan de onderkant een stukje innemen (1 rif, reef, reven). Als het dan nog te hard gaat, maken ze het nog een stukje kleiner (2 rif / dubbel rif). Kijk maar eens naar de foto's van de inport in Kaapstad. Daar zie je bij alle boten dat het grootzeil niet tot aan de top van de mast loopt. Ze varen allemaal met een rif.quote:
Waarom wordt er niet gereefd vanaf de bovenkant? Dan komt de kracht lager op de mast. Is de boot dan niet stabieler?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 11:36 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Als het hard waait kunnen ze het grootzeil aan de onderkant een stukje innemen (1 rif, reef, reven)..
Ze hebben misschien problemen, maar AAB2 is de enige boot die de afgelopen zes uren niét verloren heeft op AAB1!quote:Op dinsdag 28 februari 2006 10:58 schreef Sandworm het volgende:
[..]
AAB2 heeft problemen met het grootzeil en varen tussen de reparaties door met dubbel rif. Komt ze nu niet heel slecht uit met zoveel wind.
Komt het effectief wel op neer. Je hijst het zeil wat minder hoog (en zorgt er aan de onderkant wel voor dat het nog strak komt te staan). Hierdoor haal je in principe aan de achterkant (van de top van de mast tot het achterste punt van de giek) een stuk van het zeil af. Het resultaat is dan dat de druk lager en meer richting het draaipunt van de boot (zo rond de mast) komt te liggen. Dus is de boot waarschijnlijk stabieler.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 11:54 schreef Landrot het volgende:
[..]
Waarom wordt er niet gereefd vanaf de bovenkant? Dan komt de kracht lager op de mast. Is dde boot dan niet stabieler?
Dankjewel voor de uitleg. Ik kijk met steeds meer herkenning naar de foto's van de VOR!quote:Op dinsdag 28 februari 2006 12:20 schreef lev_myskin het volgende:
[..]
Komt het effectief wel op neer. Je hijst het zeil wat minder hoog (en zorgt er aan de onderkant wel voor dat het nog strak komt te staan). Hierdoor haal je in principe aan de achterkant (van de top van de mast tot het achterste punt van de giek) een stuk van het zeil af. Het resultaat is dan dat de druk lager en meer richting het draaipunt van de boot (zo rond de mast) komt te liggen. Dus is de boot waarschijnlijk stabieler.
Wel moet je er notie van nemen dat bij deze boten het voorzeil veel groter is dan het "grootzeil", en dat de AAB2 niet zal inhouden wat betreft de voorzeilen (spinnaker, gennaker, genua en/of stagzeil). Hierdoor zou het kunnen dat er een overmaat aan druk voor het draaipunt komt. Dit is voor de roerganger geen pretje omdat de boot dan vanzelf van de wind af wil en er dus een hoop "tegenroer" gegeven moet worden. Dit vermeerdert weer de weerstand onder water, dus al met al zal het geen pretje zijn geweest gedwongen met gereefd grootzeil te hebben gevaren.
Spannendste etappe tot nu toe, relatief weinig pech en tacktische overpijnzingen. Voor de rest niet bijzondersquote:Op dinsdag 28 februari 2006 18:20 schreef komrad het volgende:
OWS afgelopen dus ik meld me weer
nog spannende ontwikkelingen?
je hebt het toch wel gevolgt tijdens de OWS?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 18:20 schreef komrad het volgende:
OWS afgelopen dus ik meld me weer
nog spannende ontwikkelingen?
niet echt, OWS was super namelijkquote:Op dinsdag 28 februari 2006 21:00 schreef WEST het volgende:
[..]
je hebt het toch wel gevolgt tijdens de OWS?![]()
ik moet eerlijk zeggen ik heb de OWS ook meer gevolgd dan de ocean race, maar elke dag wel kijken naar de updatesquote:Op dinsdag 28 februari 2006 21:05 schreef komrad het volgende:
[..]
niet echt, OWS was super namelijk
ik weet wel de AAB1 weer voorop ligt en dat PotC een erg afwijkende koers gekozen heeft
kan je me dan nog wat nieuwtje meedelen dat ik weer enigzins op de hoogte benquote:Op dinsdag 28 februari 2006 21:21 schreef WEST het volgende:
[..]
ik moet eerlijk zeggen ik heb de OWS ook meer gevolgd dan de ocean race, maar elke dag wel kijken naar de updates![]()
Geen idee of ABN 1 af en toe de handrem erop doet...quote:Op woensdag 1 maart 2006 09:41 schreef Things het volgende:
Ben ik de enige die het idee heeft dat Sanderson z'n voorsprong expres niet al te groot laat worden. Elke keer als ie weer een paar mijl gewonnen heeft lijkt het als of hij een beetje inhoud en zo de rest weer terug laat komen.
Ik denk dat hij ervoor kiest te stabiliseren en niet 100% te gaan. In eerder mails heeft hij ook zijn zorgen geuit over kapot gaan, 4000 km van land. Ik geef hem gelijk, hij heeft een kleine voorsprong en de beste positie t.o.v. het veld. Wat is de zin van het pushen?quote:Op woensdag 1 maart 2006 09:41 schreef Things het volgende:
Ben ik de enige die het idee heeft dat Sanderson z'n voorsprong expres niet al te groot laat worden. Elke keer als ie weer een paar mijl gewonnen heeft lijkt het als of hij een beetje inhoud en zo de rest weer terug laat komen. Dit heeft natuurlijk voordelen, aangezien net iets onder je kunnen varen gewoon veiliger is dan maximaal, maar ook omdat je dan in hetzelfde weerstysteem blijft als je tegenstanders en ze niet kunnen profiteren van je koppositie (zoals dat gebeurde tijdens leg 2 onder de kust van Australie) maar mij lijkt toch hoe verder vooruit hoe beter. Neem bijvoorbeeld in het geval wat hij hier beschrijft.
“In the last six hourly report movistar did a 140 mile run which is impressive as we are running with gennakers up and we normally do the really quick runs with reaching jibs on. We managed just 2.5 miles less. We did have a sail change in there which would account for a loss like that, we don't know though that they didn't as well. We can only wait with bated breath for the next one [sked].
Waarom dan niet constant die reaching jibs erbij en gewoon die voorsprong pakken?? Of zou het echt zo kritiek zijn met het kapot maken van die boten?
Volgens de ABN-site op zondag ergens tussen 16:30 en 18:00 uur...quote:Op woensdag 1 maart 2006 20:43 schreef komrad het volgende:
ik ga weer wat meer volgen, wanneer weer op tv?
soms welquote:
1 2 3 4 5 6 7 8 | AAB1|2586| +0 (0)| S057.19.03|W076.48.04|22.6| 93|00:00 UTC 10-03-06 Movi|2626| +40 (1)| S057.15.05|W078.03.02|23.1| 98|00:00 UTC 10-03-06 PotC|2626| +40 (1)| S057.18.02|W078.03.02|23.1|100|00:00 UTC 10-03-06 Bra1|2682| +96 (2)| S056.39.01|W079.51.01|22.7|100|00:00 UTC 10-03-06 AAB2|2748|+162 (4)| S057.39.15|W081.46.01|23.2| 91|00:00 UTC 11-03-06 Eric|2759|+173 (-4)| S057.40.03|W082.07.06|21.9| 94|00:00 UTC 11-03-06 Brun| DNS|+DNS(DNS)| 000.00.00| 000.00.00| DNS|DNS| DNS |
1 2 3 4 5 6 7 8 | AAB1|2458| +0 (0)| S057.20.09|W072.41.07|22.2| 90|00:00 UTC 10-03-06 PotC|2491| +33 (7)| S057.12.01|W073.50.09|22.9| 88|00:00 UTC 10-03-06 Movi|2497| +39 (1)| S057.04.05|W074.06.01|21.5| 85|00:00 UTC 10-03-06 Bra1|2550| +92 (4)| S056.34.01|W075.52.03|22.0| 88|00:00 UTC 10-03-06 AAB2|2624|+166 (-4)| S057.26.02|W077.57.01|20.6| 84|00:00 UTC 11-03-06 Eric|2640|+182 (-9)| S057.28.02|W078.26.03|19.8| 84|00:00 UTC 11-03-06 Brun| DNS|+DNS(DNS)| 000.00.00| 000.00.00| DNS|DNS| DNS |
1 2 3 4 5 6 7 8 | AAB1|2330| +0 (0)| S056.43.01|W068.50.01|21.7| 74|00:00 UTC 10-03-06 PotC|2358| +28 (5)| S056.25.20|W070.03.02|22.1| 69|00:00 UTC 10-03-06 Bra1|2435|+105(-13)| S056.07.03|W072.25.01|19.6| 77|00:00 UTC 10-03-06 Movi|2450|+120(-81)| S056.46.03|W072.45.01| 7.9| 68|00:00 UTC 10-03-06 AAB2|2508|+178(-12)| S056.56.08|W074.29.03|19.5| 75|00:00 UTC 11-03-06 Eric|2522|+192(-10)| S057.04.03|W074.53.02|19.6| 78|00:00 UTC 11-03-06 Brun| DNS|+DNS(DNS)| 000.00.00| 000.00.00| DNS|DNS| DNS |
ja, dat dusquote:Op donderdag 2 maart 2006 11:17 schreef Things het volgende:
Whow, movistar is stuk, anders vaar je gaan 7,6 knoop gem. de afgelopen 6 uur....
quote:At 1000 GMT last night, Volvo Events Media reported that “Movistar (Bouwe Bekking) and Captain Paul Cayard and his pirates on The Black Pearl are fighting cat and dog for the points on offer at the scoring gate. Neither team is giving an inch, which is, in turn putting pressure on Mike Sanderson who would rather sail ABN AMRO ONE a little more conservatively, maintain his lead and arrive in Rio de Janeiro in one piece. He’s having to sail faster and carry more sail than he would like in order to protect his 40 mile lead from the two thrusters who hunt him down with more wind behind them. Movistar leads Pirates of the Caribbean by just half a mile, squeezing past her in the last six hours. All but Ericsson Racing Team, which has lost another four miles, have made small gains on ABN AMRO ONE tonight.”
At 0400 GMT today, the positions were given as shown in the above positions report table, which shows movistar as being 6 nm behind Pirates of the Caribbean.
AT 0626 GMT an unconfirmed report on the Sailing Anarchy VOR Forum stated that movistar had problems with the “bomb doors” and was making for a fishing village near Cape Horn.
Last Updated ( Thursday, 02 March 2006 )
Is dat probleem bij POTC nu eigenlijk opgelost?quote:Op donderdag 2 maart 2006 12:02 schreef the_disheaver het volgende:
om 3h GMT vanacht is de afdekplaat rond de kiel bezweken toen movi rond de 30 knopen voer.
Voornamelijk te veel risico genomen, al is dit niet de eerste keer dat er 30 knopen is gevaren. (al is eigenlijk de snelheid door het water alleen van belang..)
Kortom: Een probleem met de delen, die de stroomlijn van de afdekplaten moeten bevorderen. En nu in zekere zin dus een herhaling van die problemen.quote:Shortly after the media scrum moved off movistar following their Leg 3 win, we were informed that the team would almost definitely take the two hour penalty for outside assistance during this pit stop as there were hull damage problems that would have to be repaired before the next leg to Rio de Janeiro.
The boat was taken to a boat lift and immediately the hull cleared the water it was obvious that large parts of the keel wedges that fair the keel aperture and the sliding “bomb doors” had been ripped from the hull. There was also damage to the fairing at the hull aperture for the port side dagger board.
In de race of in deze leg?quote:Op donderdag 2 maart 2006 11:32 schreef Farr40 het volgende:
De Movistar schijnt vanochtend om 6 uur gemeld te hebben dat zij 'serious damage' aan de bombdoors hebben en nu half speed naar een vissers plaatsje in de buurt van cape horn varen. De kans is vrij groot dat we de Movistar niet meer terug zien in de race aldus insiders op sailing anarchy
Enig idee hoe laat?quote:Op donderdag 2 maart 2006 19:24 schreef Ambrosius het volgende:
Vanavond in het sportjournaal een gesprek met Bouwe Bekking.
Jij stapt ook wel weer precies op het goede moment binnen. Wij een standaard en saaie race volgen, jij de OWS. En als het spannend wordt, is ie er weer!quote:Op donderdag 2 maart 2006 19:43 schreef komrad het volgende:
als de movistar er nu definitief mee kapt zou dat een grote teleurstelling zijn voor de race
quote:Charging along in 35 knot nor’westerlies, ABN AMRO ONE was first to pass the scoring gate at Cape Horn and collected the maximum three and a half points for her trouble. She is now 59 nautical miles beyond the Horn, aiming for the Maire Strait and continuing to stretch her lead on the rest of the fleet.
Het begint om 22.25, maar het zal wel niet het eerste item worden. Ik gok rond 22.45.quote:Op donderdag 2 maart 2006 21:02 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Enig idee hoe laat?
Te lui om tv-gids te pakken.....![]()
timing is everythingquote:Op donderdag 2 maart 2006 21:03 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Jij stapt ook wel weer precies op het goede moment binnen. Wij een standaard en saaie race volgen, jij de OWS. En als het spannend wordt, is ie er weer!
Hoho! Ze lopen héél hard in, want Pirates en ABN 1 hebben momenteel bijna geen wind: 7, respectievelijk 4 knopen.quote:Op donderdag 2 maart 2006 23:28 schreef komrad het volgende:
ja het is al met al gewoon wind zoeken natuurlijk. Eigenlijk is er maar 1 concurrent en dat zijn de Piraten, en natuurlijk de jonkies een beetje maar die zijn in deze etappe niet in de buurt.
Tjonge jonge, wat een thriller: terwijl het water naar binnen gutst, een noodsignaal zenden, de reddingsspullen naar het dek slepen, en het ijskoude water induiken om de kabels van de noodpomp aan te sluiten!quote:Op donderdag 2 maart 2006 22:37 schreef Ambrosius het volgende:
Nu op Ned. 2.
Is het terug te kijken?quote:Op vrijdag 3 maart 2006 00:03 schreef Landrot het volgende:
[..]
Tjonge jonge, wat een thriller: terwijl het water naar binnen gutst, een noodsignaal zenden, de reddingsspullen naar het dek slepen, en het ijskoude water induiken om de kabels van de noodpomp aan te sluiten!![]()
1 2 3 4 5 6 7 8 | AAB1|2168| +0 (0)| S055.23.04|W064.29.01| 7.3| 82|00:00 UTC 10-03-06 PotC|2193| +25 (12)| S055.29.15|W065.23.03| 7.9| 60|00:00 UTC 10-03-06 Bra1|2211| +43 (63)| S055.30.02|W066.01.03|16.2| 66|00:00 UTC 10-03-06 AAB2|2262| +94 (86)| S056.20.30|W066.49.02|21.5| 80|00:00 UTC 10-03-06 Eric|2272|+104 (89)| S056.15.01|W067.18.02|21.2| 73|00:00 UTC 11-03-06 Movi|2337|+169 (24)| S056.12.01|W069.29.02| 9.8| 78|00:00 UTC 11-03-06 Brun| DNS|+DNS(DNS)| 000.00.00| 000.00.00| DNS|DNS| DNS |
quote:Op vrijdag 3 maart 2006 16:13 schreef Things het volgende:
Nah, Eric ervoor vind ik wel heel optimistisch.
1 2 3 4 5 6 7 8 | AAB1|2044| +0 (0)| S054.17.01|W060.46.01|16.8| 67|23:00 UTC 09-03-06 Bra1|2057| +13 (23)| S054.01.01|W062.16.05|17.6| 62|00:00 UTC 10-03-06 PotC|2063| +19 (-6)| S054.29.15|W061.20.01|15.0| 65|00:00 UTC 10-03-06 AAB2|2095| +51 (-1)| S055.09.01|W061.06.12|17.0| 69|03:00 UTC 10-03-06 Eric|2102| +58 (4)| S054.59.15|W062.03.08|15.7| 57|03:00 UTC 10-03-06 Movi|2225|+181(-35)| S055.31.04|W066.29.05| 8.0| 49|04:00 UTC 13-03-06 Brun| DNS|+DNS(DNS)| 000.00.00| 000.00.00| DNS|DNS| DNS |
1 2 3 4 5 6 7 8 | AAB1|1942| +0 (0)| S053.14.03|W058.01.01|19.4| 57|23:00 UTC 09-03-06 PotC|1959| +17 (2)| S053.18.15|W058.54.02|18.6| 51|01:00 UTC 10-03-06 Bra1|1976| +34 (-21)| S053.24.02|W059.34.02|17.1| 69|02:00 UTC 10-03-06 AAB2|1990| +48 (3)| S054.06.03|W058.07.01|20.2| 58|03:00 UTC 10-03-06 Eric|2009| +67 (-9)| S054.08.02|W059.13.02|18.4| 63|04:00 UTC 10-03-06 Movi|2226|+284(-103)| S055.00.03|W066.46.07| 5.4|343|05:00 UTC 13-03-06 Brun| DNS|+DNS (DNS)| 000.00.00| 000.00.00| DNS|DNS| DNS |
VS of vor.org > datacentrequote:Op zaterdag 4 maart 2006 00:09 schreef Sandworm het volgende:
De stand na 4800 mijl (bijna 9000 km!) zeilen!
[afbeelding]
Hé, VS is aangepast. Pictures worden nu automatisch geresized en er verschijnt een VS picture bij uploaden........Ze lezen mee!
vaag... hij was anders dan de 17h stand, dus ik dacht: he, ze zijn lekker snel...quote:Op zaterdag 4 maart 2006 00:31 schreef Landrot het volgende:
Ik weet niet wat the_disheaver om 23:02 uur gepost heeft, maar dat is in ieder geval niét de stand van 23:00 uur!![]()
Want die is als volgt:
ABN AMRO ONE (nog 1868 mijl tot Rio)
Pirates of the Caribbean +17 (niets gewonnen/verloren)
Brasil 1 +27 (7 mijl gewonnen)
ABN AMRO TWO +30 (18 mijl gewonnen)
Ericsson Racing Team +55 (12 mijl gewonnen)
movistar +461 (in de haven)
ABN 2 heeft bijna de derde positie te pakken.![]()
1 2 3 4 5 6 7 8 | AAB1|1868| +0 (0)| S052.29.00|W055.52.02|15.1| 60|19:00 UTC 09-03-06 PotC|1885| +17 (0)| S052.32.02|W056.48.12|14.8| 59|20:00 UTC 09-03-06 Bra1|1895| +27 (7)| S052.31.02|W057.29.08|15.4| 55|21:00 UTC 09-03-06 AAB2|1898| +30 (18)| S053.06.00|W055.36.05|18.1| 56|22:00 UTC 09-03-06 Eric|1923| +55 (12)| S053.19.03|W056.29.02|18.1| 63|23:00 UTC 09-03-06 Movi|2329|+461(-177)| S054.53.01|W067.42.02| 5.5|281|14:00 UTC 13-03-06 Brun| DNS|+DNS (DNS)| 000.00.00| 000.00.00| DNS|DNS| DNS |
De AAB2quote:Op zaterdag 4 maart 2006 09:53 schreef SevenWonders het volgende:
Zozo, de Kids are Rocking...
Stand van 5uur vanmorgen:
ABN1 1802
ABN2 + 22
PotC + 24
Bra + 33
Eric + 41
Mov +538
zo ver is het nog niet he..., AAB2 heeft wel een grote achterstand weg gewerktquote:
het is eerder dat de anderen de wind kwijt zijn geraakt. Al helpt het ookwel dat aab2 een zuid/oostelijkere positie hadden.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 16:46 schreef rubbereend het volgende:ABN2
zijn die geduwd door een walrus ofzo
1 2 3 4 5 6 7 8 | AAB1|1636| +0 (0)| S049.17.02|W051.50.01|16.0| 41|17:00 UTC 09-03-06 AAB2|1655| +19 (5)| S049.44.02|W051.19.02|16.6| 37|18:00 UTC 09-03-06 PotC|1677| +41(-12)| S049.42.05|W053.18.03|13.6| 41|20:00 UTC 09-03-06 Bra1|1687| +51 (-5)| S049.32.10|W054.36.01|14.6| 39|20:00 UTC 09-03-06 Eric|1692| +56 (-8)| S050.10.01|W052.20.06|14.0| 34|21:00 UTC 09-03-06 Movi|2340|+704(-89)| S054.48.02|W068.17.01| 0.0|311|12:00 UTC 13-03-06 Brun| DNS|+DNS(DNS)| 000.00.00| 000.00.00| DNS|DNS| DNS |
de twee abn boten gaan het hardstquote:Op zaterdag 4 maart 2006 17:28 schreef the_disheaver het volgende:
zal de OP ff aanpassenWie spamt dit topic vol?
![]()
Ja, ik heb tenminste niets anders gehoord.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 18:23 schreef komrad het volgende:
liggen ze nu nog steeds in de haven?
Ja, maak jij deze vol?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 18:27 schreef komrad het volgende:
zo te zien maken ze wat water
Open jij een nieuw topic disheaver?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |