abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35136454
Volvo Ocean Race



Vorige Topics
In Port Race Melbourne
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#10) - Melbourne's inport race
Leg 2
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#9) - Leg 2 - the finish!
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne
In Port Race Cape Town
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2
Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006

Gerelateerde topics
[Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race?

De Route
Huidige leg: Melbourne - Wellington (pitstop) ETA Binnen een aantal uur...
Vervolg: Offshore leg: 19 Februari - Wellington (Nieuw Zeeland) - Rio De Janeiro (Brazilie), 6700nm
gehele race-schema | High-res afbeelding

Nederland
De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op +/- 7 juni zal de finish van de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 10 juni, en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de en laatste leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl

Data updates
Alle data (stand in leg, positie van boten en afstand tot finish. Snelheid, koers, en weerinformatie) wordt slechts 4 maal per dag upgedate. Kort na: 05h,11h,17h,23h nl-tijd. Zowel op de website als in Virtual Spectator (zie onder) zal de nieuwe data te vinden zijn.
Technisch is het goed mogelijk om vaker informatie over de stand openbaar te maken, maar om de boten zelf geen realtime informatie over de concurrenten te geven (evenals live-weerinformatie) is er gekozen voor 4 update-momenten.

Belangrijkste Zeetermen
nm = Zeemijl = 1.852 KM
kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s
zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info'

Links
Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's)
Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) (alleen voor windows )
Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken.
Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg

Stop-overs
Rotterdam
Melbourne


De boten

s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper
ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen.
Bijnaam schip: "Black Betty"
Scheepslied: Black Betty van RamJam
s: Mike Sanderson n: Stan Honey (overige crew)
o: Kouyoumdjian

ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel.
Bijnaam schip: "Streetfighter"
Scheepslied: Seven Nation Army van The WHITE stripes
s: Sebastien Josse n: Simon Fisher (overige crew)
o: Kouyoumdjian

Brasil 1
s: Torben Grael n: Marcel van Triest (overige crew)
o: Farr

Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson
s: Neal McDonald n: Steve Hayles (overige crew)
o: Farr

Movistar
s: Bouwe Bekking n: Andrew Cap (overige crew)
o: Farr

Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC
Bijnaam schip: "Black Pearl"
s: Paul Cayard n: Jules Salter (overige crew)
o: Farr

Brunel Teamwork - Kortweg Brunel
s: Grant Wharington n: Matthew Humphries (overige crew)
o: Don Jones


Zeil-termen en info
Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg
Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg
Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind)

Navigatie
Coordinate Calc - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten.
GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen)
VOR in Googlemap - De huidige stand van de boten in google map geplaatst inclusief koers en scoringgates.


Samenvatting:

Leg 1
Meest opvallende was het uitvallen van Movistar en PotC direct na starten na een hevig weer voor portugal. Ook Sunergy (nu ING Brunel) had in het begin van de race problemen, maar is na een korte stop door gevaren, en finished enkele dagen later dan de rest.
De verwachte problemen met de Doldrums waren er nauwelijks, geen plotselinge windvlagen en stiltes. Sunergy die een tijd stil lag en later door de doldrums kwam had er vele malen meer last van.
Na de scoring gate waar AAB1 als eerste aankwam (en AAB2 net de 2de plaats verloor en terug viel naar de 4de plaats) kozen alle boten voor een omweg om van de drukgebied rond de zuidpool te benutten. Hierdoor werd op 2 keer toe het 24uurs record gebroken (zowel door AAB1 als 2). Afgezien dat de verschillen onderling niet erg groot waren was er nauwelijks positieveranderingen. Ericsson had in het laatste deel last van een free willy (de kantelende kiel die onbeheersbaar werd) en moest noodgedwongen vaart minderen. AAB1 verloor een uur tijd nadat ze een haai geraakt hadden (die het neit overleeft heeft...). Sunergy ver erachter kwam tenslotte nog dicht bij het 24 uursrecord. In cape town werd AAB1 eerste, AAB2 tweede en brasil derde.

In Port Race 1 Cape Town
1. ABN AMRO ONE
2. movistar
3. ABN AMRO TWO

Leg 2
In het eerste deel van de leg waren er opnieuw 2 boten met problemen. Dit maal Ericson (opnieuw de kiel) en Brasil. Brasil is na een paar dagen door gegaan, eric zal met een boot naar melbourne verscheept worden.
Sunergy komt niet goed mee met de 4 koplopers, waar AAB1 opnieuw ver vooraan ligt. Het verschil wordt na de scoring gate (waar AAB1 als eerste aankwam, en AAB2 als tweede) kleiner.
Aan deze leg zijn 2 zogenaamde ice gates toegevoegd. Dit zijn virtuele lijnen (van 500nm) die geraakt moet worden door elke boot. Hierdoor wordt voorkomen dat de vloot te ver naar het zuiden af zal varen waar naast een betere wind ook ijsbergen ronddrijven.

Net voor de laatste scoring gate verloor AAB1 de gehele voorsprong door een hoge drukgebied. Gezamelijk (movistar, en beide AAB´s) gingen ze opweg naar de Scoring Gate waar AAB1 als eerste aankwam, vervolgens AAB2. Richting de finish in Melbourne liep AAB1 opnieuw weer uit, maar doordat ze opnieuw net voor de finish gebrek aan wind kregen slonk de voorstand op AAB2 en Movistar. Tegelijk kreeg Brasil grote problemen doordat de mast in 3´en brak. Geen gewonden, ze zaten in relatief rustig weer. Via noodtuig is de Scoring Gate nog gehaald, maar na 1 punt gepakt te hebben staakten ze de strijd.

Deze leg opnieuw 2 uitvallers: Eric en Bra1. Problemen bij Brunel (zeilen), PotC en movistar (beide kiel).
Een nieuw 24h record voor AAB2

In het klassement staat AAB1 met 29pt eerste, vervolgens AAB2 (24pt) en Movistar (16) en Brasil (14)

Binnen een paar uur komen ze aan in Wellington, vanwaar ze maandag weer zullen vertrekken richting Rio

De OP is hier te vinden
pi_35136507
Hopelijk wint AAB1 weer binnen een paar uur .
sig verwijderd door FA
  woensdag 15 februari 2006 @ 23:44:57 #3
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_35137073
tvp
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_35137286
quote:
2200GMT Still nail-biting stuff at the head of the fleet. movistar leads ABN AMRO ONE by about half a mile. Both boats are off Cape Terawhiti, close inshore to avoid the tide. They are sailing at about eight knots and have 19 miles to the finish. Soon, however, they will fall into the wind shadow of the hills behind the Cape, some of them up to 480m high. As the wind is osscilating about north at the moment, the hills are sure to block the breeze as soon as the boats turn towards the east to sail along the coast towards the entrance to Wellington's huge natural harbour.

This morning at 1215GMT, Geonet, the New Zealand Earthquake report, issued information on an earthquake, 5.9 on the Richter scale, centered in the Cook Strait, approximately 35 miles north east of Cape Farewell. Nearest to that position at that time was ABN AMRO TWO. Did the earth move for them we wonder?

Positions at 2200GMT are: Movistar by a short head from ABN AMRO ONE, 19 miles from the finish. Third, Pirates 25 miles back sailing at seven knots. Brasil 1 stopped in the water in fourth another 11 miles back with ABN AMRO TWO nine miles astern - in fact ABN AMRO TWO reported that their wind spotter up the mast, George Peet, could see Brasil 1 stopped and hoped to overtake. Finally there is Ericsson, 16 miles back from ABN AMRO TWO and 80 miles from the finish.
  woensdag 15 februari 2006 @ 23:52:36 #5
71614 BillyOcean
Get out of my dreams you woman
pi_35137407
ik ga voor de moviestar... De ABN1 kan niet altijd winnen...
Doch vlakbij zwerft 'n exquise gympje
  donderdag 16 februari 2006 @ 00:32:17 #6
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_35138844
Voor een livecam van de baai klik je op http://www.wn.co.nz/cameras/cam17.htm.

Ik denk dat ik nog effe blijf kijken... en dan...
  donderdag 16 februari 2006 @ 00:33:57 #7
71614 BillyOcean
Get out of my dreams you woman
pi_35138895
cam doet het niet...
Doch vlakbij zwerft 'n exquise gympje
  donderdag 16 februari 2006 @ 00:34:31 #8
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_35138911
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 00:32 schreef Landrot het volgende:
Voor een livecam van de baai klik je op http://www.wn.co.nz/cameras/cam17.htm.

Ik denk dat ik nog effe blijf kijken... en dan...
Ik zie nu de twee boten op de webcam! Movistar 60 meter voorsprong!

[ Bericht 3% gewijzigd door Landrot op 16-02-2006 00:43:40 ]
  donderdag 16 februari 2006 @ 00:34:51 #9
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_35138921
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 00:32 schreef Landrot het volgende:
Voor een livecam van de baai klik je op http://www.wn.co.nz/cameras/cam17.htm.

Ik denk dat ik nog effe blijf kijken... en dan...
link is dood
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
  donderdag 16 februari 2006 @ 00:37:01 #10
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_35138976
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 00:34 schreef azaroth het volgende:

[..]

link is dood
Sorry, haal dat puntje even weg achter htm!
  donderdag 16 februari 2006 @ 00:39:31 #11
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_35139031
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 00:37 schreef Landrot het volgende:

[..]

Sorry, haal dat puntje even weg achter htm!
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
  donderdag 16 februari 2006 @ 00:41:37 #12
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_35139094
Boten zijn al uit beeld...
  donderdag 16 februari 2006 @ 00:44:36 #13
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_35139186
is de finish in de baai zelf?
want dan zou je misschien nog wel wat kunnen zien met die andere webcams..
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
  donderdag 16 februari 2006 @ 00:49:58 #14
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_35139347
Op http://www.wn.co.nz/webcams.htm zijn allerlei webcams in en rondom Wellington te vinden... Sommige worden snel ververst, sommige pas na een half uur...
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 16 februari 2006 @ 00:54:36 #15
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_35139484
aha hier zijn we
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 16 februari 2006 @ 00:56:49 #16
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_35139548
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 00:49 schreef Landrot het volgende:
Op http://www.wn.co.nz/webcams.htm zijn allerlei webcams in en rondom Wellington te vinden... Sommige worden snel ververst, sommige pas na een half uur...
North View iedere 60 seconde.
Wellington Harbour elk half uur (over 10 minuten weer eentje).
  donderdag 16 februari 2006 @ 01:13:51 #17
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_35139989
Movistar is eerste!

ABN1 op enkele seconden.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 16 februari 2006 @ 01:15:10 #18
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_35140014
da's een betje jammer, de beelden zullen morgen wel spannend zijn
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 16 februari 2006 @ 01:24:59 #19
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_35140228
dus weer een soort van nederlands een-tweetje
the Dutch rule


9 seconden na elkaar finishen na ruim 1400 mijl is dan wel weer stoer, kom maar op met die beelden
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
  donderdag 16 februari 2006 @ 01:25:13 #20
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_35140234
Op de twee webcams in de baai heb ik geen boten gezien... Blijkbaar ligt de finishlijn zuidelijker.

Op Beacon Hill (http://www.wn.co.nz/cameras/cam17.htm) heb ik een half uur voor de finish de twee boten gezien. Iets om te onthouden voor de overige vier boten!
pi_35141083
is ie er al?
pi_35141086
ow, sorry... moest natuurlijk beginnen met TVP
pi_35141122
9 seconde? Pfff, das suf...
  donderdag 16 februari 2006 @ 09:28:04 #24
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_35143384
9 seconden jezus

maar erricson nog 1 mijl te gaan.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_35144443
Ericcson kennelijk toch weer 'problemen', ze geven vlak voor de finnish op, zodat ze mogen repareren zonder de time-penalty. Dat krijg je met zo'n puntensysteem. Dan kun je zeggen dat je die paar puntjes maar laat liggen en er de volgende etappe vol voor gaat...

Maar 9 seconden verschil, dat is match-racen a la de America's Cup. Zal wel een spektakel geweest zijjn.
Take on the situation, but not the torment ...
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 16 februari 2006 @ 11:40:05 #26
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_35146713
Ericcson binnen een mijl van finnish opgegeven? Dan ben je of lek of je pakt toch snel die paar puntjes?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 16 februari 2006 @ 11:48:17 #27
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_35146927
Movistar heeft ook problemen....
quote:
Shortly after the media scrum moved off movistar following their Leg 3 win, we were informed that the team would almost definitely take the two hour penalty for outside assistance during this pit stop as there were hull damage problems that would have to be repaired before the next leg to Rio de Janeiro.

The boat was taken to a boat lift and immediately the hull cleared the water it was obvious that large parts of the keel wedges that fair the keel aperture and the sliding “bomb doors” had been ripped from the hull. There was also damage to the fairing at the hull aperture for the port side dagger board.

Now that the boat has accepted the penalty they can have their shore team or outside experts to work on the boat until it is time to leave for the start of Leg 4.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  donderdag 16 februari 2006 @ 11:51:27 #28
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_35147020
quote:
In a surprise move, Ericsson failed to cross the finish line after ABN AMRO TWO, sailed away from the line for a short while and then returned towards it under mainsail. At 0608GMT and 25 seconds Ericsson then suspended racing before crossing the finish line for Leg 3. By suspending before finishing, Ericsson is able, in accordance with the Volvo Ocean Race rules, to undertake repairs and other operations that might have otherwise incurred a two hour penalty for outside assistance at this pit stop.
ze gaan dus nog wel finishen en dus twee punten pakken, ze krijgen zo alleen geen tijdstraf voor leg 4
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
  donderdag 16 februari 2006 @ 12:05:13 #29
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_35147473
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 11:51 schreef azaroth het volgende:

[..]

ze gaan dus nog wel finishen en dus twee punten pakken, ze krijgen zo alleen geen tijdstraf voor leg 4
waarom niet? als dat met die AAB2 ook zo is vind ik het niet fair. Maar AAb2 pakt die 2 uur nog wel terug
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_35148261
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 11:51 schreef azaroth het volgende:

[..]

ze gaan dus nog wel finishen en dus twee punten pakken, ze krijgen zo alleen geen tijdstraf voor leg 4
Dus dat betekend dat ze gewoon in dezelfde haven als de andere boten uitgebreid gaan repareren, vlak voor de start van Leg 4 even een mijltje verderop varen, terugvaren, alsnog finnishen (2 punten) pakken en gelijk weer starten voor Leg 4. Het mag volgens de regels, maar ik vind het toch enigszins dubieus. Zijn ze soms bang dat ze 'de boot missen' als ze 2 uur later moeten starten dan de rest?
Take on the situation, but not the torment ...
  donderdag 16 februari 2006 @ 12:31:32 #31
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_35148283
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 11:48 schreef Sandworm het volgende:
Movistar heeft ook problemen....
[..]

(...) The boat was taken to a boat lift and immediately the hull cleared the water it was obvious that large parts of the keel wedges that fair the keel aperture and the sliding “bomb doors”; had been ripped from the hull. There was also damage to the fairing at the hull aperture for the port side dagger board.
Kan iemand mij effe uitleggen wat de onderstreepte woorden betekenen?

Ik kan er geen chocola van maken...
  donderdag 16 februari 2006 @ 12:39:31 #32
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_35148552
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:30 schreef SevenWonders het volgende:

[..]

Dus dat betekent dat ze gewoon in dezelfde haven als de andere boten uitgebreid gaan repareren, vlak voor de start van Leg 4 even een mijltje verderop varen, terugvaren, alsnog finishen (2 punten pakken) en gelijk weer starten voor Leg 4. Het mag volgens de regels, maar ik vind het toch enigszins dubieus.
Als de regels het toestaan, is het niet dubieus.

Voor wat het waard is: ik zou het ook gedaan hebben...
  donderdag 16 februari 2006 @ 14:51:41 #33
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_35152637



9 seconden
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_35152798
Kon iemand niet gaan zwemmen ofzo?

pi_35154823

deze foto vond ik, ik weet alleen niet of het van dit moment is, maar ik denk het bijna wel. ziet er niet best uit. volgens mij is dit de plaat die nu bij de movistar kapot is.

Hier trouwens nog een leuke link van het kielsysteem dat tot nu toe gelukkig wel werkt (bij ABN) kantelkiel

[ Bericht 8% gewijzigd door isos op 16-02-2006 20:29:19 ]
  donderdag 16 februari 2006 @ 16:28:30 #36
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_35155929
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:57 schreef the_disheaver het volgende:
Kon iemand niet gaan zwemmen ofzo?

Als aanvulling op deze vraag, moet je met 10 personen aan boord finishen? In het zicht van de haven kunnen er toch best een stuk of 6 overboord springen en opgehaald worden door een bootje wat daar ligt te wachten. Scheelt al snel een kilootje of 450.....of een seconde of 9......
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_35160608
Prachtige plaatjes van de finish op vor.com

Bijvoorbeeld:


9 Seconden, HOE ZIEK
pi_35162142
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 16:28 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Als aanvulling op deze vraag, moet je met 10 personen aan boord finishen? In het zicht van de haven kunnen er toch best een stuk of 6 overboord springen en opgehaald worden door een bootje wat daar ligt te wachten. Scheelt al snel een kilootje of 450.....of een seconde of 9......
Onder normale omstandigheden moet je finishen met de mensen waar je ook mee gestart bent. Uitzonderingen kunnen daar wel op gemaakt worden door de wedstrijdleiding.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_35162221
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:31 schreef Landrot het volgende:

[..]

Kan iemand mij effe uitleggen wat de onderstreepte woorden betekenen?

Ik kan er geen chocola van maken...
Ik probeer het dit maal niet eens. Maar als je denkt aan hoe ze de romp glad maken (je weet wel dat schroef verhaal) en datzelfde verhaal ongeveer projecteert naar de kiel en de zwaarden dan kan je misschien een idee krijgen waar het ongeveer over gaat.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_35168431
Zag vanavond een kort stukje op Omroep Brabant, met een interview met iemand van de AAB2 die geblesseerd was geraakt hij z'n hoofd.

Vanavond rond 23.55 in het sportjournaal vast wel een item.
sig verwijderd door FA
  donderdag 16 februari 2006 @ 23:53:26 #41
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_35173678
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 19:18 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Ik probeer het ditmaal niet eens. Maar als je denkt aan hoe ze de romp glad maken (je weet wel dat schroef verhaal) en datzelfde verhaal ongeveer projecteert naar de kiel en de zwaarden dan kan je misschien een idee krijgen waar het ongeveer over gaat.
Bedankt voor deze enigszins cryptische uitleg...

Gelukkig is de foto van de movistar verhelderend en begint over vijf minuten het Sportjournaal. Daarin wordt misschien ook aandacht geschonken aan de 'bomb doors'.

pi_35174518
Nu dus.
sig verwijderd door FA
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 17 februari 2006 @ 01:02:12 #43
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_35175540
nu?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_35175789
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 01:02 schreef rubbereend het volgende:
nu?
misschien nu?

het is nu ook
pi_35175834
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 15:56 schreef isos het volgende:
[afbeelding]
deze foto vond ik, ik weet alleen niet of het van dit moment is, maar ik denk het bijna wel. ziet er niet best uit. volgens mij is dit de plaat die nu bij de movistar kapot is.

Hier trouwens nog een leuke link van het kielsysteem dat tot nu toe gelukkig wel werkt (bij ABN) kantelkiel
Ja, dit is de movistar waar de kiel niet echt goed zit...Is van nu... Dus ze hebben genoeg te doen in wellington
pi_35180440
Geweldig die beelden in het Sportjournaal gisterenavond. Die botel lagen echt heel dicht bij elkaar. Was gewoon een loterij en diegene die net het extra zuchtje wind won, won.
Take on the situation, but not the torment ...
pi_35182032
Volgens Nu.nl heeft ANB-AMRO Gerd-Jan Poortman onderweg verloren :-)

WELLINGTON - Het team van de Nederlandse boot ABN Amro II heeft vrijdag op de eerste dag van de vierde etappe van Wellington naar Rio de Janeiro bemanningslid Gerd Jan Poortman verloren.

De Nederlander kwam zwaar ten val op het dek. De heup van Poortman is ontwricht. Hij raakte gewond aan zijn gezicht en heeft last van zijn rug. Poortman wordt door Lucas Brun vervangen.


Mmm, mag je tijdens de pitstop ook bemanning vervangen? Lijkt me een beetje hetzelfde als hulp van buitenaf voor reparaties enzo.
Take on the situation, but not the torment ...
pi_35182145
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 11:21 schreef SevenWonders het volgende:
Volgens Nu.nl heeft ANB-AMRO Gerd-Jan Poortman onderweg verloren :-)

WELLINGTON - Het team van de Nederlandse boot ABN Amro II heeft vrijdag op de eerste dag van de vierde etappe van Wellington naar Rio de Janeiro bemanningslid Gerd Jan Poortman verloren.

De Nederlander kwam zwaar ten val op het dek. De heup van Poortman is ontwricht. Hij raakte gewond aan zijn gezicht en heeft last van zijn rug. Poortman wordt door Lucas Brun vervangen.


Mmm, mag je tijdens de pitstop ook bemanning vervangen? Lijkt me een beetje hetzelfde als hulp van buitenaf voor reparaties enzo.
Nee, mag niet. Maar gingen ze niet sowieso voor de straf om de grootzeil te kunnen repareren?
pi_35182555
pfff, wat een rot artikel...

Oorzaak is nog steeds de val door het water van Gerd Jan in het begin van leg 3, afgelopen zondag/maandag dus.

Na medisch onderzoek in wellington is gebleken dat hij rust moet houden, en daarom is ie gewisseld.

Het artikel op abn zegt niets over een tijdstraf nav de wissel.

Het artikel waar je wel wat van opsteekt:
quote:
17 February 2006: The harsh reality of Volvo 70 sailing has today forced ABN AMRO TWO bowman, Gerd Jan Poortman to sit out the next leg of the Volvo Ocean Race due to injury.


Travelling at around 25 knots on the first night out of Melbourne, Gerd Jan was thrown from the bow of ABN AMRO TWO down the deck – his fall was broken by one of the dagger boards but the force of the incident left Poortman with a number of injuries. Gerd Jan sustained a facial cut as his head hit the deck during the fall and more seriously a painful lower back which has now been diagnosed as a dislocated tail bone. The facial cut needed 3 stitches from crew medic George Peet and Poortman was bedridden for much of the remainder of the leg due to the pain of the back injury. While the facial cut is healing well Poortman’s tail bone will take between 3 – 6 weeks to heal and after receiving medical advice he has been ruled out of the next leg.


Poortman, 29, from the Netherlands won his place on ABN AMRO TWO after entering a worldwide competition to find the crew for ABN AMRO’s second boat in the Volvo Ocean Race. He has been in considerable pain and has not been able to sit down properly since the incident however doctors are confident that after some time to rest and recover he will be back on board for the sixth leg from Rio to Baltimore.


The replacement onboard for leg four will be ABN AMRO’s reserve sailor Lucas Brun. Brun, 22, from Brazil is the youngest sailor in the race and this leg will mark his debut offshore as part of ABN AMRO TWO. For Lucas this leg is particularly significant as he will be sailing back into his home port of Rio de Janerio.


Gerd Jan commented: “These boats are harsh – they never stop, the fact that I was clipped on and prepared, and this still happened shows how brutal these boats can be. The boys on the boat did a fantastic job of stitching up my face and taking on my duties but it is frustrating to be on board and not be able to do your job. I am very disappointed to not be on for the next leg but that is yacht racing and I have to accept that however hard it may be. I will now take some time to look after my injury and make sure that I am back on top form when the boats arrive in Rio.”


Seb Josse, skipper of ABN AMRO TWO commented: “It has not been easy for Johnny (Gerd Jan) in this last leg, he was in a lot of pain and a boat is not a good place to be when you are injured. I am really sorry to not have him onboard for the next leg to Rio as he is an awesome bowman, but we are all happy that Lucas will be part of the team sailing offshore this leg. We all hope Johnny is better soon and we look forward to having him back onboard for leg five.”


Lucas Brun commented: “Of course this is not the way I wanted to be on the boat, but I am happy. I have to say as soon as I started the campaign I knew that the chance of not being on the boat for any leg was very real but this leg was the one that I really wanted to sail. Arriving into Rio makes this even more exciting for me – it is my home town where I was born, grew up and lived all my life is going to be an amazing feeling. Before that though, we have a lot of miles to race and I have to work hard with the guys who have all been sailing together since the start. I am looking forward to Sunday – Rio here we come.”


The fleet will start leg four, from Wellington to Rio de Janeiro, at 1430 on Sunday 19th February.


- ENDS -
www.abnamro.com/team
  vrijdag 17 februari 2006 @ 11:45:57 #50
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_35182809
quote:
He has been in considerable pain and has not been able to sit down properly since the incident however doctors are confident that after some time to rest and recover he will be back on board for the sixth leg from Rio to Baltimore.
quote:
Seb Josse, skipper of ABN AMRO TWO commented: “I am really sorry to not have him onboard for the next leg to Rio as he is an awesome bowman, but we are all happy that Lucas will be part of the team sailing offshore this leg. We all hope Johnny (Gerd Jan) is better soon and we look forward to having him back onboard for leg five.”
Wat zal Gerd jan balen. maar gelukkig kan hij de volgende etappe alweer opstappen
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')