Voila, hier is "ie" dan en dit keer trapt TS niet eerst afquote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:38 schreef Jelief het volgende:
BE, ik dacht er vanmorgen nog over om een topic te openen met iets in de trant van 'ja maar dat vertellen ze er niet bij' een soort kleine lettertjes bij het moeder zijn.
Een niet-negatief maar zeker niet stralend positief verhaal.
hoofdpijn door te weinig drinken omdat je gewoon meer vocht nodig hebt is er dan ook wel zo 1 denk ikquote:Op dinsdag 7 februari 2006 20:48 schreef sjak het volgende:
Waar ik in het begin van mijn zwangerschap van schrok is dat ik de hele tijd buikpijn had. Later hoorde ik dat heel veel vrouwen dat hadden. Ik had gedacht dat ik van dat soort narigheid 9 maanden lang af was. Natuurlijk heel naief, groeien doet pijn maar niemand had me zoiets ooit verteld.
Het is wel heel herkenbaar hoor Sjak. Toen ik in verwachting was van Eva vond ik dat heel bijzonder, en ik had het idee dat ik heel goed en heel reeel er mee bezig was. Tot het moment dat ik haar voor het eerst op mijn buik kreeg, ruikend naar vruchtwater en helemaal glibberig. Tot groot vermaak van de gyn. bleef ik maar zeggen "ow een echt kindje, een ECHT kindje"quote:Op dinsdag 7 februari 2006 20:53 schreef sjak het volgende:
Oei, dan klaag ik stiekem wel even
Mensen zeggen inderdaad tegen mij ook dat ik 9 maanden heb om er naar toe te groeien. Ik kan me er nu toch echt niets bij voorstellen hoe het straks zal zijn hoor. En als ik tegen mensen zeg dat ik erg moet wennen dat ik zo'n buikje heb en dat ik me niet kan voorstellen dat er "iets" inzit word ik ook heel raar aangekeken.
dat weet ik nogquote:Op dinsdag 7 februari 2006 20:56 schreef Lois het volgende:
[..]
Het is wel heel herkenbaar hoor Sjak. Toen ik in verwachting was van Eva vond ik dat heel bijzonder, en ik had het idee dat ik heel goed en heel reeel er mee bezig was. Tot het moment dat ik haar voor het eerst op mijn buik kreeg, ruikend naar vruchtwater en helemaal glibberig. Tot groot vermaak van de gyn. bleef ik maar zeggen "ow een echt kindje, een ECHT kindje"
Geloof dat ik me toen pas ten volle realiseerde waar we aan begonnen waren.
En dat geloof ik dan ook wel weer. Als ze klein zijn kan je ze op de een of andere manier nog beschermen door ze bij je te houden. Groter moeten ze toch hun eigen weg leren te gaan. Dat lijkt me ook heel moeilijk.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 20:54 schreef moussy het volgende:
Ik heb mijn moeder nooit geloofd met haar; kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen, grote zorgen... ze heeft gelijk en dat is best zwaar.
Oh ja mijn Peet ook, die had zichzelf in een hoekje van de bank gedrukt en kon me alleen maar aankijken, toen ik weeën had van René. Bij de derde was hij er al aan "gewend" en zat hij redelijk rustig tv te kijkenquote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:07 schreef LadyS het volgende:
kun je nagaan hoe machteloos hij zich zal voelen tijdens de bevalling.
Peter vertelde dat hij het zo erg vond dat hij niks kon doen, toen ik hem wanhopig van pijn en vermoeidheid aankeek. Hij zei dat ik zo zielig keek
Ojee, daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht. **snel ook hoofd maar weer in het zand steekt**quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:07 schreef LadyS het volgende:
kun je nagaan hoe machteloos hij zich zal voelen tijdens de bevalling.
Peter vertelde dat hij het zo erg vond dat hij niks kon doen, toen ik hem wanhopig van pijn en vermoeidheid aankeek. Hij zei dat ik zo zielig keek
Volgens mij kan je je dat ook niet realiseren, net zoals het overlijden van je kind.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:11 schreef Ladybos het volgende:
Waar ik heel erg van geschrokken ben is de heftigheid van de bevalling. Ik was er heilig van overtuigd dat het wel zwaar zou zijn maar dat ik me prima had voorbereid en dat ik dat klusje wel zou klaren. Mijn man vroeg tijdens de zwangerschap eens waar alle papieren lagen, voor het geval ik tijdens de bevalling zou komen te overlijden. Ik dacht echt dat hij helemaal gek geworden was, overlijden bij de bevalling gebeurt toch niet meer tegenwoordig in het westen, dacht ik. Maar ik ben zelf heel heel erg dicht bij de dood geweest na de bevalling en ze konden er niets aan doen, dat had ik me echt niet gerealiseerd.
Da's waar Moussy, en misschien is het maar goed ook. Bij ons is het godzijdank goed afgelopen. Maar als ik het van te voren had geweten weet ik niet zeker of ik het aangedurfd had.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:14 schreef moussy het volgende:
[..]
Volgens mij kan je je dat ook niet realiseren, net zoals het overlijden van je kind.
Nou, in het begin van de bevalling (gewoon de ontsluitingsweeen zeg maar, nog niks heftigs), toen lag Peter ook gewoon te slapen op de bankquote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:08 schreef moussy het volgende:
[..]
Oh ja mijn Peet ook, die had zichzelf in een hoekje van de bank gedrukt en kon me alleen maar aankijken, toen ik weeën had van René. Bij de derde was hij er al aan "gewend" en zat hij redelijk rustig tv te kijken
Op dezelfde manier als dat sommige vrouwen om 8 uur, gekapt en gemake-upt op hun werk verschijnen waarschijnlijk. Om half zes opstaanquote:Op dinsdag 7 februari 2006 22:25 schreef moussy het volgende:
Jessie, ik weet ook niet hoe die moeders dat doen. Ik sta regelmatig nog in mijn slaapshirt en ongewassen hoofd op school![]()
![]()
Dat heb ik ook vaakquote:Op dinsdag 7 februari 2006 22:28 schreef LadyS het volgende:
Over dat oermoedergevoel.... Als Peter een beetje geirriteerd reageert naar Amber toe, dan kan ik zelfs boos op hem wordenTerwijl ik zelf net zo goed wel eens kortaf, chagrijnig enzo ben tegen haar
Dus dat is dan niet helemaal eerlijk zeg maar.
Dat heb ik ookquote:Op dinsdag 7 februari 2006 22:28 schreef LadyS het volgende:
[..]
Over dat oermoedergevoel.... Als Peter een beetje geirriteerd reageert naar Amber toe, dan kan ik zelfs boos op hem wordenTerwijl ik zelf net zo goed wel eens kortaf, chagrijnig enzo ben tegen haar
Dus dat is dan niet helemaal eerlijk zeg maar.
Whehe, ik moe tniet aan kinderen beginnen hoor ik al, ik loop nu al zo achter Berts kont aan, laat staan als er nog kinderen bij komenquote:Op woensdag 8 februari 2006 08:24 schreef Rewimo het volgende:
En wat ik nu vreselijk vind, is dat ik niet zoals vroeger in een kwartier de deur uit kan zijn. Ik bedoel, wat kost dat nou aan tijd? 5 minuten douchen, paar minuten aankleden, effe wat naar binnen werken en als het echt moet sta je binnen een kwartier buiten. Krijg dat maar eens voor elkaar met een kind. Kwart over 6 op en dan met grote moeite om half 8 de deur uit kunnen terwijl je meneer ondertussen constant achter zijn broek moet zitten, zodat ie die in elk geval áán heeft.
Misschien ben ik naïef, maar ik hoop dat bij deze baby ik ook al veeeeel meer over die kleine lettertjes weet en in een aantal dingen veel relaxter zal zijn. En ik was er toch echt van overtuigt dat ik bij Morris al harstikke relaxed wasquote:Op woensdag 8 februari 2006 10:20 schreef jessie het volgende:
Bij Jans had ik er ook last van, maar toen wist ik heel veel kleine lettertjes al
Zo voel ik het dus precies!quote:Op woensdag 8 februari 2006 11:37 schreef Suzanna het volgende:
Oh ja, ik vergeet er helemaal bij te vertellen...
Ik dacht altijd dat kinderen hebben 'wel leuk' was, maar ook heeeeeel zwaar. Nou, dat laatste had ik wel gelijk in...maar het leuke gedeelte overheerst ZO sterk!! Het is gewoon geweldig om die kleintjes te zien opgroeien (ja, heb er nu twee...had dat ook nooit kunnen denken natuurlijk) en te zien hoe blij ze zijn om je te zien. Het moederschap is al zo'n dankbaar iets, dat had ik van tevoren nooit, nooit, noooooit kunnen denken. Je houdt zoveel van ze, dat zelfs een nachtje ergens logeren niet 'onverdeeld leuk' is, omdat je je constant zorgen maakt of het wel goed gaat, en of de oppas wel net zo lief is voor ze als jijzelf.
Dit wou ik ook nog even delen met jullie![]()
Tja, fijn he, van die luiers die alles absorberen. Je voelt niet eens meer dat je een plasje gedaan hebtquote:Op woensdag 8 februari 2006 12:22 schreef Mammietje het volgende:
Heeeeeeerlijk herkenbaar allemaal! Geweldig topic!![]()
Ik begreep laatst uit een forum dat kids pas rond 3 jaar zindelijk werden... DAT had ik niet in de kleine lettertjes gelezen!!!![]()
![]()
Hier zei Kevin telekens: Zit tussen je horenquote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:00 schreef sjak het volgende:
Een andere die ik niet in de kleine lettertjes heb gelezen: de machteloosheid van mijn man. Hij weet niet zo goed wat hij aan moet met mijn buien en ik zie hem kijken als ik misselijk ben. Ik ben soms wel blij dat ik niet in zijn schoenen sta.
Dat ligt deels aan jezelf. Je kan kids zindelijk maken als ze aan twee voorwaarden voldoen:quote:Op woensdag 8 februari 2006 12:22 schreef Mammietje het volgende:
Heeeeeeerlijk herkenbaar allemaal! Geweldig topic!![]()
Ik begreep laatst uit een forum dat kids pas rond 3 jaar zindelijk werden... DAT had ik niet in de kleine lettertjes gelezen!!!![]()
![]()
Hier ookquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:31 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Ook nog wel eentje die ik kon gebruiken was dat ik een stuk assertiever ben geworden. En dat is iets wat voor mij alleen maar goed is en ook voor anderen![]()
Dat zit ik nu anders ook nog dikwijls, alleen dan niet met één of ander roddelblad, maar met een DikkieDik of Nijntje en een Suus op schoot. Lekker gezelligquote:Op dinsdag 7 februari 2006 22:11 schreef jessie het volgende:
Op mijn gemakkie met een boekie op de plee zitten.
quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:45 schreef Ireth het volgende:
[..]
Verder had ik nooit verwacht zo'n ongelooflijke roze-meisjes-tuttebellen-mama te worden. Strikjes, lintjes, staartjes met haarfrutsels, uren kan ik er mee bezig zijn. Leuke lieve meisjeskleertjes, zacht roze, hard roze, oranje met geel, rokjes, leuke maillots, ik was(ben?) zelf een halve gozer, qua kleding loop ik het liefste in een spijkerbroek met sweatshirt en sneakers, maar Suus is echt op en top meisje. Ben verweekt.
Wij zijn Noah's naam gewoon een keer vergeten er op te zettenquote:Op woensdag 8 februari 2006 22:57 schreef Luchtbel het volgende:
Oh en wat ook is! als je een kaart schrijft moet ineens de naam van het kind ook erbij.
Als je jarenlang op dezelfde manier je naam op post hebt gezet past dat er echt nooit normaal op![]()
Herkenbaar!!!quote:Op woensdag 8 februari 2006 23:31 schreef CarOnline het volgende:
En wat ik ook een beetje belachelijk vond was om te zeggen: 'Kom maar bij Mama'. Heb het zeker 10x geoefend voordat ik het hardop durfde te zeggen. Vond het zo raar! Straks dan lacht iedereen me uit...![]()
Dat had ik ook ja... Noah wilde ook niet bij mij drinken, ook tepelhoedjes enzo geprobeerd. Maar ik werd er zo ongelukkig van, zag tegen elke voeding op en zat er dan bij te janken... Waardoor de borstvoeding ook in één keer terugliep naar bijna niks... Dat ik toen ook maar over gestapt ben. Als ik er aan terug denk vind ik het nog steeds erg dat het niet gelukt is. En met een volgende hoop ik dat het wel gaat lukken...quote:Op woensdag 8 februari 2006 23:54 schreef Igraine het volgende:
Maar ik voelde me dus ontzettend afgewezen door het feit dat ze niet bij mij wilde drinken, en dat had ik (als nuchtere tuthola) nooit gedacht. Ik heb echt tranen met tuiten gejankt om het feit dat het niet lukte en dat ze me niet wilde.
dit is ook zo herkenbaar! Ik zei dat ook, bv proberen, maar fv maakt ook niet uit. Ik heb dan wel iets langer bv gegeven, maar nu achteraf gezien toch niet lang genoegquote:Op donderdag 9 februari 2006 08:47 schreef snoopy het volgende:
Heel herkenbaar! Tijdens de zwangerschap roepen dat je BV gaat proberen te geven maar als het niet lukt maakt het ook niet uit. Nou, toen het niet lukte vond ik dat heeeeel erg. En nog eigenlijk![]()
en je handenquote:Op donderdag 9 februari 2006 09:09 schreef Isabeau het volgende:
Wat je trouwens ook nooit verteld wordt is dat je kans hebt op een grotere schoenmaat na de zwangerschap. Ik heb een vriendin die al haar mooie oude schoenen niet meer aan kon![]()
Het dochtertje (jaar of 4 was ze toen) van een kennisje van mij wist eigenlijk nooit hoe ze me moest benoemen en draaide altijd verlegen weg als ik haar tegenkwam. En toen werd Sven geboren. De eerstvolgende keer dat ik haar zag hoorde ik al van verre: "Kijk, daar is de mama van Svenquote:Op woensdag 8 februari 2006 23:06 schreef Leah het volgende:
Toen Freek net geboren was, en nog in het ziekenhuis moest blijven belde ik iedere avond voordat ik ging slapen even hoe het met hem was. Hoor ik ineens de ene vp tegen de andere zeggen ;"Ik heb hier de moeder van Freek, kun jij haar even bijpraten?". De moeder... dat ben ik.
niet zeggen dat we niet gewaarschuwd hebben he?quote:Op donderdag 9 februari 2006 21:15 schreef Moonah het volgende:
Tvp.
Sommige dingen scroll ik snel overheen hoor, die wil ik écht nog niet allemaal weten!![]()
Daar heb je dan ook geen geld meer voorquote:Op donderdag 9 februari 2006 21:25 schreef texelonia het volgende:
Wat ik vantevoren niet wist is dat je als je een kind hebt ineens vooral dingen voor hem/haar gaat kopen, en veeeeel minder voor jezelf
Nou, dat vind ik pas raar, dat mensen je daarom raar aankijken, het is toch ook een groot onbevatbaar wonder, dat er een klein mensje in je groeit, het gebeurt misschien wel elke dag, maar het wonderlijke gaat er niet af, ik vind het niet meer dan normaal dat je daar naartoe groeit en naarmate de zwangerschap vordert wordt het besef ook groter dat er daadwerkelijk een levend wezentje in je buik 'woont'quote:Op dinsdag 7 februari 2006 20:53 schreef sjak het volgende:
Oei, dan klaag ik stiekem wel even
Mensen zeggen inderdaad tegen mij ook dat ik 9 maanden heb om er naar toe te groeien. Ik kan me er nu toch echt niets bij voorstellen hoe het straks zal zijn hoor. En als ik tegen mensen zeg dat ik erg moet wennen dat ik zo'n buikje heb en dat ik me niet kan voorstellen dat er "iets" inzit word ik ook heel raar aangekeken.
Ohw, wat ben ik blij dat ik niet de enige ben die hier af en toe last van heeft, die van mij zijn nu 6 en 8 en af en toe kan ik ze wel schieten(achter het behang plakken is dan echt een understatement)quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:49 schreef Belana het volgende:
Ik dacht altijd dat een baby vermoeiend zou zijn, maar mijn 2 jarige pitbullpeuter is dat veel meer
Ik wist niet dat je af en toe een hekel aan je eigen kind kon hebben, maar dat is dus wel zo.
Gelukkig maken veel andere dingen het dan wel weer goed, zoals de onverwoestbare liefde bv
Groot gelijk Ireth, iedereen beleefd het op zijn eigen manier en je uitleg is perfect, snap niet dat mensen dit niet kunne begrijpenquote:Op vrijdag 10 februari 2006 10:05 schreef Ireth het volgende:
. F*ck op allemaal, mijn zwangerschap en mag ik die beleven qua emoties zoals ik dat wil ja!![]()
Dat lijkt me idd zo raar. Dat je met dit kindje dan kan en mag doen wat je wil, want ze is van jou. Niet meer iemand aan hoeven te kijken van 'Mag het?'.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 10:24 schreef Fuente het volgende:
Wat ik in de eerste week ook zo typisch vond was dat ik niet wist wat ik met Sara moest. Voorbeeldje, manlief pakte haar uit haar wiegje om even lekker te knuffelen, en dan vroeg ik: "moet je dat niet even aan de kraamverz. vragen of dat wel mag?"
DUH, het is ons kindje![]()
Dat is wel heel jammer en verdrietig. Maar ik kan me die onzekerheid en daardoor afhankelijke houding wel voorstellen. Ten slotte hebben zij ervoor geleerd denk je dan toch?quote:Of, de eerste borstvoeding gaven wij altijd als de kraamhulp er was. Nou hadden wij echt een trut van een kraamverzorgster, kwam standaard te laat, waardoor Sara dus 1 keer vanaf 7 uur tot 8:45 heeft gehuild ( ze zou er om 8 uur zijn), ze had honger, maar ik durfde haar niet aan te leggen want ik wist niet of dat wel mocht...Vind het nu nog erg dat ik alles aannam van de kraamverzorgster en dat ik niet mijn eigen gevoel volgde...
Geweldige lijst! Alleen van dat lelijk....dat zag ik dus wel!!quote:Op vrijdag 10 februari 2006 11:21 schreef Mwanatabu het volgende:
Wat ze je niet vertellen:
-dat je je tepels bij willekeurig welke beweging van je lichaam gebruikt
-dat spruw iets is wat op je tepels kan zitten en AUW doet
-dat je van pijn door een zakdoek heen kauwend kan zitten voeden door bovengenoemde spruw
-dat slaapgebrek een martelmethode is
-dat je trots kan zijn op iets banaals als een poepluier
-dat je dat gegil van je baby dus niet kunt negeren
-dat die roze wolk soms de tyfus kan krijgen
-dat je weliswaar op het moment niet ziet dat je kind stuitend lelijk is, maar wel degelijk hoort hoe je zus onopvallend probeert te fluisteren tegen je vader "blijft dat hoofd zo?"
-dat het je op het moment supreme geen klap kan schelen wie er allemaal naar jouw kont staat te kijken en erin staat te knippen, voelen en injecteren
hihihiquote:Op vrijdag 10 februari 2006 11:23 schreef Isabeau het volgende:
Mijn vroegere buurvrouw was kraamverzorgster en dat vond ik zo'n kenauZei ze een keertje dat ze wel bij mij zou komen kramen als ik ooit een kindje kreeg en ik herinner me nog dat ik toen iets te snel zei dat ik dan waarschijnlijk te ver weg zou wonen
Heb ik het verhaal al eens verteld van hoe mijn huisarts me naar huis stuurde met een borstontsteking met het advies "Tepelhoedjes, doei!" ?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 11:36 schreef Cleetje het volgende:
En dan de borstvoeding, die is mij ff vies tegengevallen, dat doe ik dus nooit meer!!
Het aanleggen was al een groot probleem ( altijd in de veronderstelling geweest dat dat gewoon vanzelf zou gaan) en binnen 3 weken had ik een zware borstontsteking opgelopen, die dingen waren zo hard als tennisballen cup dubbel D en pijn dat ze deden!! In combinatie met hoge koorts voelde ik me op zijn zachtst gezegd niet echt lekker, ik ben ook acuut gestopt met borstvoeding, dat mocht dus ook weer niet natuurlijk. Eerst rustig afbouwen, maar daar was ik veel te erg voor geschrokken,dat durf ik voor de rest van mn leven niet meer
Thnx ze is prima groot geworden met de fles en met de 2e heb ik het niet eens meer geprobeerd, veel te bang om dat nog een keer mee te maken
Proberen niet, ik wist echter wel dat het bij het minste gezeik schluss zou zijn. Meneertje nr. 2 echter kwam zag en overwon. Die heb ik echt in alle mogelijke houdingen gevoed zonder één kloof of wat.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 11:56 schreef Cleetje het volgende:
en was je niet bang om het met de 2e weer te proberen?
quote:Op vrijdag 10 februari 2006 12:22 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Proberen niet, ik wist echter wel dat het bij het minste gezeik schluss zou zijn. Meneertje nr. 2 echter kwam zag en overwon. Die heb ik echt in alle mogelijke houdingen gevoed zonder één kloof of wat.
Oh ja, nog iets wat ze je niet vertellen: babypoep (met borstvoeding) ruikt lekker!
Ja logisch! Ik vind het ook echt suf dat dat niet mag.quote:Op zondag 12 februari 2006 08:40 schreef MaLo het volgende:
Ik ben in het ziekenhuis bevallen, rond 0:00 uur. We moesten dus in het ziekenhuis blijven. Femke sliep op de babyzaal, ik op de moederzaal. Dit vond ik helemaal niet leuk, ik had haar het liefst de hele nacht dichtbij me gehad.
Idd!quote:Op zondag 12 februari 2006 10:50 schreef Moonah het volgende:
Ja logisch! Ik vind het ook echt suf dat dat niet mag.
Leuk verhaal trouwens.![]()
Dit hoort dus écht in kleine lettertjes geschreven te worden.quote:Op zondag 12 februari 2006 11:15 schreef Luchtbel het volgende:
Ja. Je kind is net geboren, heeft honger maar is te moe om te drinken. Dus het gilt en krijst. Jij hebt net dat kind er uit gegooid, je hebt spierpijn van je tenen tot je nek en wil alleen maar slapen. Vergeet het
quote:Op zondag 12 februari 2006 11:20 schreef Luchtbel het volgende:
Nu kan het alleen nog maar meevallen toch![]()
Dat is niet overal zo hoor! Wij hadden een kraamsuite waar we met zijn 3tjes hebben mogen bivakkerenquote:Op zondag 12 februari 2006 11:27 schreef Brighteyes het volgende:
[..]Dat is wel waar ja!
Maar dan nog lijkt dat me prettiger dan in het ziekenhuis waar je gescheiden word van je kind omdat 'ze' dat nodig vinden...
Maar ja... Dat zeg ik nu...Als ik jouw verhaal zo lees denk ik daar dan wel anders over.
Hou op manquote:Op zondag 12 februari 2006 11:27 schreef snoopy het volgende:
Oh ja, die spierpijn na de bevallingIk had blijkbaar zo hard in de zijkanten van het matras geknepen dat ik eeeeeeeeeeenorme spierpijn in mijn armen had. Ik begreep er de eerste paar dagen helemaak niks van
![]()
Oh ja, bij mij wilden ze Cas op de babyzaal leggen, zodat deze hypere verser babymoeder wat kon slapen, écht niet!! No way!! Als ze hem kwamen halen voor een schone luier huppelde ik er zelfs achteraan!! MIJN!!quote:Op zondag 12 februari 2006 11:27 schreef Brighteyes het volgende:
[..]Dat is wel waar ja!
Maar dan nog lijkt dat me prettiger dan in het ziekenhuis waar je gescheiden word van je kind omdat 'ze' dat nodig vinden...
Maar ja... Dat zeg ik nu...Als ik jouw verhaal zo lees denk ik daar dan wel anders over.
Aan de ene kant vond ik het heel fijn om lekker met z'n drietjes te zijn de 1e nacht maar ik vond het ook wel eng. Ben bevallen om 8.45, de kraam ging om 14.00 uur weg en dan sta je er toch echt helemaal alleen voor, best eng want dan moet je het helemaal alleen doen terwijl je eigenlijk nog helemaal niets weet, maar op de een of andere manier heb je een oerinstinct en gaat het hartstikke goed.quote:Op zondag 12 februari 2006 11:07 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Idd!
Dat is ook waarom ik iig zelf graag thuis zou willen bevallen. Het lijkt me zo knus om dan 's nachts (ja, op de een of andere manier hoort bevallen 's nachts) als de VK en de kraamverzorgster weg zijn met z'n 3-tjes samen te zijn zonder pottekijkers enzo.
Of is dat een romantisch beeld dat ik beter maar gewoon kan vergeten? Zijn daar ook kleine lettertjes bij?
dat was mij wel verteld door de kraam... Ik had een grote maatbeker staan...quote:Op zondag 12 februari 2006 13:27 schreef E.T. het volgende:
Wat ook niemand je van te voren vertelt is dat je na de bevalling nog moet spoelen met water nadat je hebt geplast.
quote:Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (kraamafdeling), Amsterdam 2000
Universitair Medisch Centrum St. Radboud (kraamafdeling), Nijmegen 2002
Saxenburgh Groep, Ropcke Zweers Ziekenhuis (kraam- en kinderafdeling), Hardenberg 2002
Rijnstate Ziekenhuis (kraamafdeling), Arnhem 2002
lJsselland Ziekenhuis (kraam- en kinderafdeling), Capelle aan den lJssel 2004
Mesos Medisch Centrum, locatie Oudenrijn (kraam- en kinderafdeling), Utrecht 2004
Leids Universitair Medisch Centrum (kraamafdeling), Leiden 2004
Universitair Medisch Centrum Groningen (kraamafdeling), Groningen 2004
Ziekenhuis Zevenaar (kraamafdeling), Zevenaar 2005
En ik zou zweren dat jij toch wel de enige was die ALLE kleine lettertjes had gelezenquote:Op zondag 12 februari 2006 16:05 schreef poemojn het volgende:
Myrthe moest naar de slaapzaal, helaas.Een evt volgende keer zoek ik dus wel een ziekenhuis uit waar ze gewoon de baby bij de moeder laten, en ook de moeder zelf dus de nachtvoedingen laten geven (nu hebben ze notabene een flesje gegeven 's nachts
). Er zijn alleen nog niet zoveel ziekenhuizen die dat gegarandeerd doen
In het ziekenhuis waar ik meehielp op de verloskamers mocht de moeder de eerste nacht sowieso de hele nacht bij haar kind blijven.quote:Op zondag 12 februari 2006 10:50 schreef Moonah het volgende:
Ja logisch! Ik vind het ook echt suf dat dat niet mag.
Leuk verhaal trouwens.![]()
Precies hetzelfde hebben ze mij ook geflikt. Was in het MST in Enschede.quote:Op zondag 12 februari 2006 16:14 schreef poemojn het volgende:
De verpleegkundigen kwamen zelf met de regel dat baby's 's nachts naar de babykamer gingen (zwaar ouderwets) maar dat ze ze 's nachts langsbrachten voor de voedingen... wat ze dus niet deden, een flesje vonden ze makkelijker. Dus ik ben nu wel goed gewaarschuwd.
jij weet dat dan weer veel duidelijker uit te leggenquote:Op zondag 12 februari 2006 16:28 schreef poemojn het volgende:
Cupje/bijvoeding is juist beter van niet. Een verzadigde baby heeft minder zin in moedermelk (en dus heb je minder mogelijkheden om te oefenen met aanleggen ed), terwijl colostrum (de eerste melk) juist heel erg belangrijk is. Cupje is wel beter dan een flesje ivm kans op tepel-speenverwarring. En je loopt kans het zelfvertrouwen vd moeder mbt borstvoeding te ondermijnen wanneer je bijvoeding geeft, waardoor de kans op mislukken vd borstvoeding groter is.
MST enschede is gewoon ronduit een KUT zkh en nee ik ga het niet censurerenquote:Op zondag 12 februari 2006 16:53 schreef MaLo het volgende:
[..]
Precies hetzelfde hebben ze mij ook geflikt. Was in het MST in Enschede.
Dit overkomt mij bij een eventuele tweede ook niet weer. Er was mij gezegd dat ze mijn dochter langs zouden brengen voor een voeding, maar 's ochtends zeiden ze dat ze haar een flesje hadden gedaan "omdat ik net sliep". Ik heb de hele nacht geen oog dichtgedaan dus dat lijkt me sterk.
Bij een tweede zou ik een stuk mondiger zijn, ik heb het bij Femke allemaal maar over me heen laten komen omdat ik dacht dat zij het allemaal wel beter zouden weten.
Amber is wel, zonder onze toestemming, bijgevoedquote:Op zondag 12 februari 2006 16:28 schreef poemojn het volgende:
Geweldig LadySmaar dat ga ik als 't eens zover is wel uitgebreid uitzoeken ook
Haha! Dat deden ze bij mij ook, twee van die lappen, en dan in een netbroekje. Tel daar die lege zak die op je buik hangt bij (vertelt ook geen hond je, dat die buik niet miraculeus terugspringt), en je begint je eerste kraamtranen te storten.quote:Op zondag 12 februari 2006 23:00 schreef Githa het volgende:Dutchie, kun je nagaan de kraamzorg raden me aan om 2 van die lappen per keer te gebruiken. Ik wist niet waar ik ze laten moest
Ja dat is ook zo poemojn, ze raadden het mij juist af om always of libresse te gebruiken. Ik kocht later van die goedkope pakken van 0,42 cent ofzo, dat waren de enige waar nog niet zo'n laagje op zit.quote:Op zondag 12 februari 2006 23:07 schreef poemojn het volgende:
Ik moest 3 per keer van henmaar had het ook wel lang nodig
week of 9/10 als ik 't goed heb..
Als je gewoon maandverband gebruikt is een goedkoop merk toch beter? Vreemd dat 't ziekenhuis always gaf, ik dacht dat dat een plastic laagje heeft waardoor het eerder broeit dus eerder infecties?
Lief Tinkepinkquote:Op zondag 12 februari 2006 20:42 schreef Tinkepink het volgende:
Het leukste vind ik nog om met mijn kinderen onderweg te zijn. We reizen graag en als ik dan met de bus ergens in Frankrijk rondrij en ik kijk in mijn spiegeltje om te kijken hoe het met de mini's gaat en ik zie dan hoe ze hand in hand in slaap zijn gevallen of met stralende ogen naar buiten kijken, dan ben ik zo gelukkig. Dat had ik nooit verwacht!
quote:Op zondag 12 februari 2006 19:19 schreef Mwanatabu het volgende:
Ook zou het handig geweest zijn als er uitgelegd was hoe dat kutkloteklereklapbed werkte.
Don't get me startedquote:Op zondag 12 februari 2006 23:15 schreef Brighteyes het volgende:
* Brighteyes weet nu al dat ik dit topic mee ga nemen in de OUD verkiezingen aan het eind van het jaar (als die er komen).Heerlijk eerlijk!
Was niet mijn schuldquote:Op zondag 12 februari 2006 23:14 schreef Leah het volgende:
-edit- Ik zie het al, de tandarts. Als jij edit terwijl ik schrijf wordt het wel een hele vreemde discussie
.
Nou ja, wat ik net in het rammeltopic zei: 'Ik denk regelmatig Holy Shit!quote:Op zondag 12 februari 2006 23:19 schreef Leah het volgende:
Don't get me started. Bij alles wat ik post denk ik trouwens aan de vrouwen die dit ook lezen, en bijna gaan bevallen.. Aan de ene kant had ik dit graag allemaal willen weten voordat ik zelf beviel, aan de andere kant was dat weer heel erg slecht geweest voor de toch al aanwezige bevallingsstress.
Dat had m'n vriendinnetje ook! Ik vond het er wel heel lief uit zien!quote:Op zondag 12 februari 2006 23:18 schreef Igraine het volgende:
Oh ja en ik had na m'n bevalling allemaal hele kleine rode spikkeltjes in m'n gezicht...Echt heel m'n kop zat onder de gesprongen adertjes...
Dus dames, niet op je hoofd persen...!![]()
Ik maakte me echt een beetje zorgen dat dat zo zou blijven, maar na een weekje ofzo was het weer weggetrokken....
Ik kreeg bij beide zwangerschappen echt enorme couperose in mijn gezicht. Dat gaat dus niet vanzelf meer wegquote:Op zondag 12 februari 2006 23:18 schreef Igraine het volgende:
Oh ja en ik had na m'n bevalling allemaal hele kleine rode spikkeltjes in m'n gezicht...Echt heel m'n kop zat onder de gesprongen adertjes...
Dus dames, niet op je hoofd persen...!![]()
Ik maakte me echt een beetje zorgen dat dat zo zou blijven, maar na een weekje ofzo was het weer weggetrokken....
Oh ja, erg hè? Ik heb van Freek eerst een week in het ziekenhuis gelegen, en ze hadden me fijn direct naast de verloskamers gelegd.. En dan moet je dus nog...quote:Op zondag 12 februari 2006 23:23 schreef Luchtbel het volgende:
Wat ik ook echt anders had verwacht is dat je in het ziekenhuis dus echt andere mensen 'hoort' bevallen. Erger, hier zijn er kamers waarbij je de badkamer moet delen. Ik vond dat echt verschikkelijk dat je daar lag en continu (het was druk en het duurde 'even') gewoon hoorde gillen
Sowieso dat gillenquote:Op zondag 12 februari 2006 23:25 schreef Leah het volgende:
[..]
Oh ja, erg hè? Ik heb van Freek eerst een week in het ziekenhuis gelegen, en ze hadden me fijn direct naast de verloskamers gelegd.. En dan moet je dus nog...
quote:Op zondag 12 februari 2006 23:20 schreef poemojn het volgende:
Dat IJsselland-ziekenhuis heeft trouwens babybedjes die aan het bed vd moeder vastgeklikt kunnen worden. Is vooral voor vrouwen die een keizersnee krijgen, zodat de baby op een apart deel bij hen in bed ligt en ze 'm makkelijker zelf kunnen pakken. Maar ik had dat ook wel graag willen hebben; door 't bloedverlies was ik erg slap en kon ik nauwelijks Myrthe uit haar wiegje tillen als ze weer begon te huilen. /edit Is dus een clip-on-crib, zie deze site
Grappig genoeg stond ik dus vol verbazing te kijken van "Hee, geen vetschort!". Mijn buik was een beetje puntig en na 2 dagen was het weg. Ik dacht bij de tweede (ietsjes grotere buik) van: Nu ben ik vast aann de beurt. Maar nee, weer na een paar dagen wegggg.quote:Op zondag 12 februari 2006 23:07 schreef Leah het volgende:
[..]
Haha! Dat deden ze bij mij ook, twee van die lappen, en dan in een netbroekje. Tel daar die lege zak die op je buik hangt bij (vertelt ook geen hond je, dat die buik niet miraculeus terugspringt), en je begint je eerste kraamtranen te storten.
Oh ja, ik ging van een A naar een dikke vette D. Ik had echt van die lolo's onder mijn kin hangen, geen gezicht met mijn postuur (A kan nog net, zeg maar). En dan overal van die dikke blauwe aders overheen.quote:Op zondag 12 februari 2006 23:11 schreef Githa het volgende:
Mijn cupmaat was tijdens de zwangerschap zo dramatisch vergroot dat ik opgelucht was dat het einde was aangebroken...en toen begon de stuwing![]()
Maar ik zou het allemaal zo weer doorstaan hoor![]()
ik heb liever nog een bevalling als dat ik naar de tandarts moet![]()
Joh, die was ik ook vergetenquote:Op zondag 12 februari 2006 23:06 schreef Githa het volgende:jah, die gaasbroekjes ....ik was ze bijna vergeten!
quote:Op maandag 13 februari 2006 08:21 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik had ook van dat hormoon dat het toeschieten van de melk regelde een paar seconden een enorm agressief-neerslachtig gevoel. Dan zat ik het journaal te kijken en dacht ik ineens: "Die Marga van Praag mag ook wel een nekschot!". SPLET.
Die aders zijn bij mij nooit meer helemaal weggegaanquote:Op maandag 13 februari 2006 08:21 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Oh ja, ik ging van een A naar een dikke vette D. Ik had echt van die lolo's onder mijn kin hangen, geen gezicht met mijn postuur (A kan nog net, zeg maar). En dan overal van die dikke blauwe aders overheen.
Hier trouwens geen gillende medebarenden opgemerkt hoor (de goden zij dank).
Nog een paar kleine lettertjes trous: dat je op de meest onverwacht momenten voor lul staat omdat je even aan je kind dénkt, er een kindje huilt met een huiltje dat op dat van jouw kind lijkt en...SPLET, je t-shirt onder de melk.
Ik had ook van dat hormoon dat het toeschieten van de melk regelde een paar seconden een enorm agressief-neerslachtig gevoel. Dan zat ik het journaal te kijken en dacht ik ineens: "Die Marga van Praag mag ook wel een nekschot!". SPLET.
Op een gegeven moment leerde ik het herkennen. De zwangerschapsgymjuf heeft het nog voor me opgezocht, en het kan idd een bij-effect zijn van dat hormoon.
Woeha, dat je nou net zó iemand moet zienquote:Op maandag 13 februari 2006 08:44 schreef Lois het volgende:
Hahhahaa splet![]()
![]()
![]()
Ik kwam 's morgens in het ziekenhuis aan met gebroken vliezen, om te bevallen van Eva. Zag ik een mevrouw, pas bevallen, de verloskamers uitstrompelen... helemaal wijdbeens, hand op flubberende buik, knalrode ogen van het persen en die mompelde "nou, heel veel succes straks" op een zwaar sarcastische toon.
Toen wilde ik niet meer..Ik dacht echt "holy shit! ik dacht dat je beter ging lopen als je eenmaal die baby kwijt was uit je bekken"
![]()
Ik had al die dingen graag van tevoren willen weten, dan heb je een veel realistischer beeld van het hele gebeuren.quote:Op zondag 12 februari 2006 23:19 schreef Leah het volgende:
[..]
Don't get me started. Bij alles wat ik post denk ik trouwens aan de vrouwen die dit ook lezen, en bijna gaan bevallen.. Aan de ene kant had ik dit graag allemaal willen weten voordat ik zelf beviel, aan de andere kant was dat weer heel erg slecht geweest voor de toch al aanwezige bevallingsstress.
Dat kan je zelf, door een borstvoedingscursus te volgen. Er zitten op die cursussen ook vrouwen die hun 5e kind krijgen en het alsnog gaan proberen.quote:Op maandag 13 februari 2006 08:51 schreef Cleetje het volgende:
Ik vind dat ze je veel meer moeten voorbereinden op Borstvoeding, ze hebben mij er echt helemaal niks over verteld, was in de veronderstelling dat dit allemaal vanzelf zou gaan, niet dus, wat een ellende.
Bij een eventuele derde, durf ik het niet meer aan (bij de tweede ook al niet meer)![]()
Daar wist ik het bestaan niet eens vanaf!!quote:Op maandag 13 februari 2006 09:02 schreef nebelung het volgende:
[..]
Dat kan je zelf, door een borstvoedingscursus te volgen. Er zitten op die cursussen ook vrouwen die hun 5e kind krijgen en het alsnog gaan proberen.
Overigens: dat 'splet, nekschot' heb ik zo'n beetje mijn hele zwangerschap gehad![]()
En om dat soort nonsens te voorkomen is die borstvoedingscursus ook aan te raden, Cleetje!quote:Op maandag 13 februari 2006 09:32 schreef Faja-Lobi het volgende:
Wat ze mij vergeten waren te vertellen is dat je niet in kleermakerszit moet gaan zitten als je beneden gehecht bent. Bij mij zijn hierdoor 2 hechtingen los gegaan en is het beneden niet helemaal aan elkaar gegroeid. En ik zat in kleermakerszit vele malen lekkerder dan met mijn benen bij elkaar. Dat deed veel meer pijn.
En wat me ook niet is verteld is dat je de borstvoeding langzaam af moet bouwen. Ik had geen melk meer maar eerder water wat er uit kwam. En mijn moeder zei dat ik in 1 keer moest stoppen, dan zou het indrogen. Na een hele nacht en dag niet kolven zat ik zo wat tegen het plafond aan van de pijn aan mijn borsten (stuwing) en belde uit pure wanhoop de dokter die zei dat ik gewoon moest afkolven om de druk te verminderen.
quote:Op maandag 13 februari 2006 12:02 schreef Mammietje het volgende:
WahahahaDoe het nog net niet in mijn broek van het lachen hier!
![]()
Wat een geweldig topic: feest van herkenning!![]()
Vooral die verbandbroekjes met 3 (jaja; het kan altijd gekker!) van die matrassen er in en die pens na de bevalling waarbij het lijkt alsof je er stiekem nog een kindje in bewaard hebt! Heb nog 3 weken positiebroeken moeten dragen omdat er niets anders paste!![]()
Zelf pieste ik -op aanraden van de kraamvrouw) lekker onder de douche met de douchekop er op en dat beviel me zo goed dat ik dat bleef doen. Poepen had ik de eerste 4 dagen nog niet gedaan, zag dat ook helemaal niet zitten en had zoiets van 'het glijdt er vanzelf wel uit en anders maar niet', om er voor te persen was ik niet van plan! Dezelfde kraamvrouw (zéér sjieke tante!) wilde na een paar dagen dat ik toch 'gewoon' naar de wc zou gaan i.p.v. onder de douche want; "Je zal toch ook een keer moeten poepen". Je had haar gezicht moeten zien toen ik zei: "Dan prak ik het wel door het putje heen!"![]()
![]()
![]()
Kheb het ook niet gehoord.... ze kwamen denk ik niet boven mijn vocabulaire uitquote:Op zondag 12 februari 2006 23:41 schreef poemojn het volgende:
Voor de zwangeren hier: ik heb geen gegil gehoord hoordus 't kan ook in dat opzicht best meevallen allemaal.
woest moedergevoel! herkenning! dat sleepte mij er ZEKEr doorheen de afgelopen maanden. Eh. het is al een jaar. DARNquote:Op zondag 12 februari 2006 08:29 schreef Mwanatabu het volgende:
Oh ja, ze vertellen je trouwens ook niet dat je niet gewoon wat minder slaapt, (...)
Of dat je voor diezelfde zieke kinderen een woest moedergevoel voelt opborrelen uit onmacht, dat dan ook wel weer
Voeg aan dat rijtje maar het Kennemer Gasthuis in haarlem (lokatie EG/zuid) bij. Wij lagen die eerste nacht gezellig met zijn drietjes op een kraamkamer suite. het is daar beleid dat vader de eerste nacht bij moeder en kind mag blijven.quote:Op zondag 12 februari 2006 16:05 schreef poemojn het volgende:
Myrthe moest naar de slaapzaal, helaas.Een evt volgende keer zoek ik dus wel een ziekenhuis uit waar ze gewoon de baby bij de moeder laten, en ook de moeder zelf dus de nachtvoedingen laten geven (nu hebben ze notabene een flesje gegeven 's nachts
). Er zijn alleen nog niet zoveel ziekenhuizen die dat gegarandeerd doen
[..]
Oh jaaaa. Bij de eerste was ik op het hysterische af geen potjesmaaltijden aan het geven, alleen vers zelf bereid fruit, géén bijvoeding voor zes maanden. Ik was er tandenknarsend geobsedeerd door.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:28 schreef MamBoo het volgende:
Oh, nog een paar:
Dat het best vervelend is dat er, na je bevalling van 5 dagen (echt!), naast je iemand wordt geplaatst die een kind heeft gebaard in nog geen uur...
Afgelopen donderdag zijn Bo en ik samen aan de mega-griep geraakt en ik moet zeggen dat ik het vreselijker vond dat ik er niet voor haar kon zijn dan dat ik zelf ziek was... en dat terwijl ik er 's nachts knap moeite mee heb als ze om mama roept. En terugkomend op voorgaande berichtjes: dat ik zondag mijn moeder heb gebeld met de blijde boodschap dat Bo weer plaste (snik) en zelf pindakaas wilde (huil!).
Goh, en dat ik nóg onpasselijk word van de geur van venkelthee: moest ik verplicht drinken in een niet al te leuke kraamtijd.
Dat sommige schoonmoeders het gelukkig heel normaal vinden dat dochters eerder naar hun eigen moeders gaan dan naar schoonmoeders en daar ook geen kwaad in zien. - kusje voor mijn schoonmoeder! -
Dat we aan het begin van de ouderschap hopeloos idealistisch waren, maar dat we nu links en rechts gewoon praktijkgericht en soms ook behoorlijk pedagogisch onverantwoord normen aan het bijstellen zijn![]()
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 08:32 schreef Sugar het volgende:
Ja, daar heb ik zo'n zin in nu bij de tweede. Het allemaal iets minder serieus nemen.Dus dat ik niet meer dwangmatig alle boekjes van voor tot achter lees en me dus verdiep in allerlei kwalen en ziekten en dingetjes die Maria helemaal niet had (of zelfs kón hebben, omdat ze nu eenmaal geen piemeltje heeft bijvoorbeeld
![]()
). In het kookboekje plakte ik stickertjes bij lekkere combinaties voor prakkies (alsof ik niet kon onthouden dat courgette en banaan lekker zou moeten zijn).
Wat zal het me veel tijd opleverendat ik al die dingen nu niet ga doen!
Wauw, de vierde? Ik ben jaloers! (En sterkte hoor, hoe lang moet/mag je nog?)quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:14 schreef vamperotica het volgende:
Er is mij ook niet verteld dat je na drie supermakkelijke zwangerschappen opeens een zwangerschap "from hell" kunt gaan krijgen!
Nou ja...
Met de zwangerschap op zich gaat het allemaal prima...
Maar mn hormonen leven opeens helemaal dr eigen leven... En het mijne!!
En moe....
zo moe......
Ben net over de helft, maar het voelt alsof ik er al 6 jaar zwangerschap op heb zitten!quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:20 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Wauw, de vierde? Ik ben jaloers! (En sterkte hoor, hoe lang moet/mag je nog?)
Vervelend zeg..quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:21 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Ben net over de helft, maar het voelt alsof ik er al 6 jaar zwangerschap op heb zitten!
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:24 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Vervelend zeg..
Je zult het al wel 5000 keer gehoord hebben, maar ken je Floradix? Hielp bij mij erg goed tegen dat lamlendige sleepgevoel
Ik heb ooit eens aan mijn moeder gevraagd (als 13-jarig meisje) of zze verloskamers ook geluidsdicht maakten. Mijn moeder keek me toen heel vreemd aan, schoot in de lach en vertelde mij dat dat echt niet nodig was, omdat mensen heus niet zo hard schreeuwen in het echt als op TV.quote:Op maandag 13 februari 2006 17:12 schreef Ireth het volgende:
[..]
Kheb het ook niet gehoord.... ze kwamen denk ik niet boven mijn vocabulaire uit![]()
Een flesje met kruidenextract, te betrekken bij de drogist. Elke dag een cupje. Het helpt geloof ik met de aanmaak van een hoop bouwstoffen in je lichaam. Verloskundigen raden het vaak aan.quote:
Ik ga het iig eens proberen!quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:33 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Een flesje met kruidenextract, te betrekken bij de drogist. Elke dag een cupje. Het helpt geloof ik met de aanmaak van een hoop bouwstoffen in je lichaam. Verloskundigen raden het vaak aan.
Het klinkt geitenwollensokkerig, maar het werkte bij mij best goed (en bij mijn beide zwangere collega's ook).
Dan heeft ze mij nog nooit gehoord.....quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:31 schreef freecell het volgende:
[..]
Ik heb ooit eens aan mijn moeder gevraagd (als 13-jarig meisje) of zze verloskamers ook geluidsdicht maakten. Mijn moeder keek me toen heel vreemd aan, schoot in de lach en vertelde mij dat dat echt niet nodig was, omdat mensen heus niet zo hard schreeuwen in het echt als op TV.
En dan heeft mijn mamma 7! kinderen gebaard.![]()
Op tv krijgen moeder altijd spontaan persweeën na de historische woorden "Honey, I think my water just broke!"quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:31 schreef freecell het volgende:
[..]
Ik heb ooit eens aan mijn moeder gevraagd (als 13-jarig meisje) of zze verloskamers ook geluidsdicht maakten. Mijn moeder keek me toen heel vreemd aan, schoot in de lach en vertelde mij dat dat echt niet nodig was, omdat mensen heus niet zo hard schreeuwen in het echt als op TV.
En dan heeft mijn mamma 7! kinderen gebaard.![]()
Ook goed voor wat kleine lettertjes: heen groot deel van de bevallende vrouwen levert niet alleen een kind af tijdens de bevalling maar ook een andere drol.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:40 schreef snoopy het volgende:
Sja, en de navelstreng is al doorgeknipt en al![]()
Hmmm, daar dacht ik nou niet aan. Ik dacht meer aan die stuk of vijf afleveringen van "de bevalling" die ik toen al gezien had. Die mensjes maken best wel geluid somsquote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:35 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Op tv krijgen moeder altijd spontaan persweeën na de historische woorden "Honey, I think my water just broke!"![]()
Vervolgens is er nooit tijd om een ambulance te bellen en wordt na een wee of 5 een 6 weken oude schone baby gelanceerd door de held, die verder in de film alleen schedels inslaat.
Hmm, ook dat is een vertekend beeld. Je ziet in feite alle weeën achter elkaar gemonteerd, zonder de pauzes die ertussen zitten, alsof het een niet aflatende kermis is.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:50 schreef freecell het volgende:
[..]
Hmmm, daar dacht ik nou niet aan. Ik dacht meer aan die stuk of vijf afleveringen van "de bevalling" die ik toen al gezien had. Die mensjes maken best wel geluid soms
kloptquote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:54 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Hmm, ook dat is een vertekend beeld. Je ziet in feite alle weeën achter elkaar gemonteerd, zonder de pauzes die ertussen zitten, alsof het een niet aflatende kermis is.
Nee, maar het feit dat je soms 5 dagen aan het bevallen bent en je ook je darminhoud eruit perst en dat vloeing soms eerder een zondvloed is, is toch niet iedereen bekendquote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:18 schreef jessie het volgende:
Maar dit heeft toch niet met de kleine lettertjes te maken?
Of dacht iedereen echt van te voren dat alles zoals het op tv gaat waar is ?
Neem maar van mij aan dat als je net met de tepelklemmen in de touwen hangt met je partner en je een huiltje hoort, je de steunen uit het plafond rukt. Tot ze een jaar of 5 zijn gok ik.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:39 schreef Wennie het volgende:
Nou, ik vertelde het vorige keer aan een collega en die stond met grote ogen te kijkenDie dacht echt dat bevallen alleen maar mooi en romantisch is
En ik heb het uitgeschreeuwd, van vermoeidheid en machteloosheid, zo erg dat ik de volgende dag keelpijn ervan had. En ik hoorde ook andere vrouwen schreeuwen. De arts die me inknipte zei nog dat ik volgens hem niet zo had geschreeuw, waarop de verloskundige verklaarde dat er niks mis was met mijn longenmaar dat de arts toen lag te slapen
Ik ben 's ochtends bevallen en mijn vriend sliep die nacht thuis en ik met Robin in het zkh in Delft.
Wat ik ook niet wist is dat je als oermoeder tijdens de sex toch met 1 oor toch naar de babyfoon ligt te luisterenGaat dat ooit over?
Kun je nagaan hoe spannend je seksleven is als je kind nog bij jou op de kamer slaaptquote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:39 schreef Wennie het volgende:
Wat ik ook niet wist is dat je als oermoeder tijdens de sex toch met 1 oor toch naar de babyfoon ligt te luisterenGaat dat ooit over?
Hmmmpffff. Dat dacht ik ook, maar dat was voordat het begrip 'weekenddiensten' bekend werd bij ons. Een weesterkte van 80 op een schaal van 100 behoorde nog gewoon tot de voorweëen wist een verpleegkundige te melden, en aangezien mijn vliezen nog niet waren gebroken, durfde men het best aan om mij naar huis te sturen met wat slaaptabletjes. "Maandag maar terugkomen", was het devies, "dan gaan we dan aan het werk". Slaaptabletjes hielpen overigens fantastisch...maar niet heus.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:36 schreef texelonia het volgende:
En 5 dagen bevallen, hoe krijg je dat voor elkaar?
Ik dacht dat dat niet eens mocht! Dan moeten ze toch ingrijpen ofzow?
EN dat het geen goed idee is dat te doen met een fles water die je op de wc hebt staan, waar het bijkans vriest.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:27 schreef E.T. het volgende:
Wat ook niemand je van te voren vertelt is dat je na de bevalling nog moet spoelen met water nadat je hebt geplast.
Toch lijkt het me onhandig elke keer onder de douche te gaan staan plassen.wat als je 10x op een dag moet ?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 11:44 schreef anneja het volgende:
Ik heb de rest van de tijd maar onder de douche geplast.
Even broek uit, douche warm laten worden, plassen, naspoelen, benen afdrogen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 11:47 schreef snoopy het volgende:
[..]
Toch lijkt het me onhandig elke keer onder de douche te gaan staan plassen.wat als je 10x op een dag moet ?![]()
Checkquote:Op dinsdag 14 februari 2006 12:06 schreef anneja het volgende:
[..]
Even broek uit, douche warm laten worden, plassen, naspoelen, benen afdrogen.
Heb ik denk ik beide keren een dag of drie gedaan, daarna ging het wel weer.
Wat mij verder opviel:
* hoesten net na de bevalling. Dat je buik dan zo uitflubbert dat het uberhaupt niet lukt om kracht te zetten met je adem
* de bibberatie als het kind er uit is (ik zat echt zo te trillen dat ik al de muisjes van mijn beschuit al kwijt was voor ik een hap had kunnen nemen)
* het verschijnsel 'nawee', vooral na de tweede (bij de eerste geen last van gehad)
Checkquote:* dat de bevalling niet zozeer het eind is van de zwangerschap (en dat je normale leven dan weer gewoon doorgaat), maar (qua dat normale leven) het begin van het einde(je WEET wel dat er een kind komt en dat je dus 24/7 oproepbaar bent, maar dat wil nog niet zeggen dat je het ook echt gelooft)
Check. Voelt raar idd eerst, nu lachen we erom.quote:* dat babyjongetjes kleine baby-erectietjes krijgen als je zalf smeert. Je weet dat het zo hoort, maar ik vond het toch...tja....een beetje raar....
Check, dat is idd een emotie die wel vaker naar boven schijnt te komen en die pas sinds kort is onderzocht.quote:* het vreemde gevoel van Verantwoordelijkheid en Macht wat zo'n hulpeloos volslagen van jou afhankelijk wurmpje oproept. Wat als ik hem nu laat vallen? Wat als ik hem nu eens niet laat drinken? Ik vod het echt heel eng van mezelf dat ik dat soort dingen dacht (ging gelukkig over)
tuurlijk niet, *wij* zijn een vliegtuig. Hoe dat met jou zit weet ik niet natuurlijkquote:
Och ja! Mijn kraamverzorgster: "Het stompje ruikt een beetje,"quote:Op dinsdag 14 februari 2006 12:49 schreef anneja het volgende:
[..]
tuurlijk niet, *wij* zijn een vliegtuig. Hoe dat met jou zit weet ik niet natuurlijk
Ook nog:
* de hier-is-iets-ver-over-datum lucht van een niet helemaal volgens de regelen der kunst indrogend navelstompje
Ik ging gewoon het rijtje af: eten, poep, moe, druk, pijn, dreinen. De rest nam ik maar aan voor kennisgeving. Weh = weh.quote:* dat ik wel boeken over Rust en Regelmaal kan lezen, maar babylief niet (een zelfde gedachtenfout maakte ik door engelse voorleesboekjes te gaan kopen voor niet-geletterde peuter toen we naar engeland verhuisden)
* dat spuug van je eigen baby wel degelijk goor is
* maar dat spuug van andermans babies alsnog vele malen smeriger is
* dat ik als Moeder echt helemaal niet 'hoor' of baby van de honger huilt of omdat hij het rode beestje aan zijn babygym lelijk vindt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |