Jeetje wat veel herkenbare dingen.
Toen ik zwanger was kon ik me niet goed voorstellen hoeveel ik van mijn kindje zou gaan houden. Ik ben altijd al heel erg gek geweest op mijn nichtje en dacht dat het niet meer kon zijn.. maar het is zo ontzettend veel meer, ik ben zo verliefd op ons mannetje
![]()
Ik heb altijd borstvoeding willen geven, maar dacht ook dat het geen probleem zou zijn als dit niet lukte; ik kon altijd nog kolven of desnoods over naar flesvoeding. Nooit had ik eraan gedacht dat ik m'n kindje door mijn grote borsten niet alleen zou kunnen aanleggen, dat hij te onrustig zou zijn, dat ik van kolven doodongelukkig zou worden en dat mijn borsten het eigenlijk gewoon niet deden
De bevalling
![]()
Ik ben er heel nuchter ingegaan, ondanks dat mensen tegen me riepen dat het wel een makkie zou zijn met die brede heupen en de bevallingen van mijn zusje en mijn moeder. Vaak vond ik de vrouwen die in van die bevallingsprogramma's als speenvarkens lagen te gillen maar aanstellers, totdat ik zelf bevallen was. Ik heb het ook zo uitgegild. Puur uit machteloosheid en het niet meer kunnen verwerken van de weeën. Dat je na je bevalling zoveel pijn van onder kan hebben dat je zeker een week lang amper kan zitten, lopen, slapen en liggen van de pijn. En vooral, dat de bevalling zo'n emotionele impact kan hebben. Ik krijg af en toe nog steeds tranen in m'n ogen als ik er aan denk.
Ook die lege buik en het alleen voelen
![]()
Elke keer als ik een spiegelbeeld van mezelf zag of m'n buik aanraakte barstte ik in tranen uit. Niet omdat ik niet blij was dat hij eruit was, maar omdat ik hem zo bij me miste, zijn bewegingen.
Wat ik niet wist, was dat mijn werk zo onbelangrijk voor me zou worden. Voor m'n bevalling heb ik me daar zo ontzettend druk over gemaakt, hoe moest dat gaan als ik er niet was. Nu als ik op m'n werk zit, vraag ik me af waar ik me in godsnaam zo druk op heb gemaakt.
Dat het achterlaten van je kindje bij een ander zo moeilijk is. Niet omdat je ze niet vertrouwt, maar omdat je kindje niet bij jou is.
Dat je ZO trots kan zijn; op een boertje, op een poep-/plasluier, op een lach, als hij z'n hoofdje optilt, als hij iets in z'n mond probeert te stoppen, als hij terugkletst, als hij de nacht door heeft geslapen, als hij z'n fles leegdrinkt
Dat je zo moe kunt zijn, maar er niet mee kan zitten, zodra je je kindje weer ziet.
Dat je ziek kunt zijn, maar niet meer zo ziek dat je de hele dag in je bed gaat liggen, want er is een klein hummeltje helemaal afhankelijk is van jou en daardoor voel je je weer minder ziek.
Ik heb me vlak voor me bevalling zo druk gemaakt, omdat ik me helemaal niet had ingelezen over het moeder-zijn, maar nu ik dat dat toch ben, groei ik er vanzelf in mee.
Ik kan me een leven zonder Robin gewoon bijna niet meer voorstellen. het is net alsof hij er altijd al is geweest