woest moedergevoel! herkenning! dat sleepte mij er ZEKEr doorheen de afgelopen maanden. Eh. het is al een jaar. DARNquote:Op zondag 12 februari 2006 08:29 schreef Mwanatabu het volgende:
Oh ja, ze vertellen je trouwens ook niet dat je niet gewoon wat minder slaapt, (...)
Of dat je voor diezelfde zieke kinderen een woest moedergevoel voelt opborrelen uit onmacht, dat dan ook wel weer
Voeg aan dat rijtje maar het Kennemer Gasthuis in haarlem (lokatie EG/zuid) bij. Wij lagen die eerste nacht gezellig met zijn drietjes op een kraamkamer suite. het is daar beleid dat vader de eerste nacht bij moeder en kind mag blijven.quote:Op zondag 12 februari 2006 16:05 schreef poemojn het volgende:
Myrthe moest naar de slaapzaal, helaas.Een evt volgende keer zoek ik dus wel een ziekenhuis uit waar ze gewoon de baby bij de moeder laten, en ook de moeder zelf dus de nachtvoedingen laten geven (nu hebben ze notabene een flesje gegeven 's nachts
). Er zijn alleen nog niet zoveel ziekenhuizen die dat gegarandeerd doen
[..]
Oh jaaaa. Bij de eerste was ik op het hysterische af geen potjesmaaltijden aan het geven, alleen vers zelf bereid fruit, géén bijvoeding voor zes maanden. Ik was er tandenknarsend geobsedeerd door.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:28 schreef MamBoo het volgende:
Oh, nog een paar:
Dat het best vervelend is dat er, na je bevalling van 5 dagen (echt!), naast je iemand wordt geplaatst die een kind heeft gebaard in nog geen uur...
Afgelopen donderdag zijn Bo en ik samen aan de mega-griep geraakt en ik moet zeggen dat ik het vreselijker vond dat ik er niet voor haar kon zijn dan dat ik zelf ziek was... en dat terwijl ik er 's nachts knap moeite mee heb als ze om mama roept. En terugkomend op voorgaande berichtjes: dat ik zondag mijn moeder heb gebeld met de blijde boodschap dat Bo weer plaste (snik) en zelf pindakaas wilde (huil!).
Goh, en dat ik nóg onpasselijk word van de geur van venkelthee: moest ik verplicht drinken in een niet al te leuke kraamtijd.
Dat sommige schoonmoeders het gelukkig heel normaal vinden dat dochters eerder naar hun eigen moeders gaan dan naar schoonmoeders en daar ook geen kwaad in zien. - kusje voor mijn schoonmoeder! -
Dat we aan het begin van de ouderschap hopeloos idealistisch waren, maar dat we nu links en rechts gewoon praktijkgericht en soms ook behoorlijk pedagogisch onverantwoord normen aan het bijstellen zijn![]()
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 08:32 schreef Sugar het volgende:
Ja, daar heb ik zo'n zin in nu bij de tweede. Het allemaal iets minder serieus nemen.Dus dat ik niet meer dwangmatig alle boekjes van voor tot achter lees en me dus verdiep in allerlei kwalen en ziekten en dingetjes die Maria helemaal niet had (of zelfs kón hebben, omdat ze nu eenmaal geen piemeltje heeft bijvoorbeeld
![]()
). In het kookboekje plakte ik stickertjes bij lekkere combinaties voor prakkies (alsof ik niet kon onthouden dat courgette en banaan lekker zou moeten zijn).
Wat zal het me veel tijd opleverendat ik al die dingen nu niet ga doen!
Wauw, de vierde? Ik ben jaloers! (En sterkte hoor, hoe lang moet/mag je nog?)quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:14 schreef vamperotica het volgende:
Er is mij ook niet verteld dat je na drie supermakkelijke zwangerschappen opeens een zwangerschap "from hell" kunt gaan krijgen!
Nou ja...
Met de zwangerschap op zich gaat het allemaal prima...
Maar mn hormonen leven opeens helemaal dr eigen leven... En het mijne!!
En moe....
zo moe......
Ben net over de helft, maar het voelt alsof ik er al 6 jaar zwangerschap op heb zitten!quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:20 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Wauw, de vierde? Ik ben jaloers! (En sterkte hoor, hoe lang moet/mag je nog?)
Vervelend zeg..quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:21 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Ben net over de helft, maar het voelt alsof ik er al 6 jaar zwangerschap op heb zitten!
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:24 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Vervelend zeg..
Je zult het al wel 5000 keer gehoord hebben, maar ken je Floradix? Hielp bij mij erg goed tegen dat lamlendige sleepgevoel
Ik heb ooit eens aan mijn moeder gevraagd (als 13-jarig meisje) of zze verloskamers ook geluidsdicht maakten. Mijn moeder keek me toen heel vreemd aan, schoot in de lach en vertelde mij dat dat echt niet nodig was, omdat mensen heus niet zo hard schreeuwen in het echt als op TV.quote:Op maandag 13 februari 2006 17:12 schreef Ireth het volgende:
[..]
Kheb het ook niet gehoord.... ze kwamen denk ik niet boven mijn vocabulaire uit![]()
Een flesje met kruidenextract, te betrekken bij de drogist. Elke dag een cupje. Het helpt geloof ik met de aanmaak van een hoop bouwstoffen in je lichaam. Verloskundigen raden het vaak aan.quote:
Ik ga het iig eens proberen!quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:33 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Een flesje met kruidenextract, te betrekken bij de drogist. Elke dag een cupje. Het helpt geloof ik met de aanmaak van een hoop bouwstoffen in je lichaam. Verloskundigen raden het vaak aan.
Het klinkt geitenwollensokkerig, maar het werkte bij mij best goed (en bij mijn beide zwangere collega's ook).
Dan heeft ze mij nog nooit gehoord.....quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:31 schreef freecell het volgende:
[..]
Ik heb ooit eens aan mijn moeder gevraagd (als 13-jarig meisje) of zze verloskamers ook geluidsdicht maakten. Mijn moeder keek me toen heel vreemd aan, schoot in de lach en vertelde mij dat dat echt niet nodig was, omdat mensen heus niet zo hard schreeuwen in het echt als op TV.
En dan heeft mijn mamma 7! kinderen gebaard.![]()
Op tv krijgen moeder altijd spontaan persweeën na de historische woorden "Honey, I think my water just broke!"quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:31 schreef freecell het volgende:
[..]
Ik heb ooit eens aan mijn moeder gevraagd (als 13-jarig meisje) of zze verloskamers ook geluidsdicht maakten. Mijn moeder keek me toen heel vreemd aan, schoot in de lach en vertelde mij dat dat echt niet nodig was, omdat mensen heus niet zo hard schreeuwen in het echt als op TV.
En dan heeft mijn mamma 7! kinderen gebaard.![]()
Ook goed voor wat kleine lettertjes: heen groot deel van de bevallende vrouwen levert niet alleen een kind af tijdens de bevalling maar ook een andere drol.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:40 schreef snoopy het volgende:
Sja, en de navelstreng is al doorgeknipt en al![]()
Hmmm, daar dacht ik nou niet aan. Ik dacht meer aan die stuk of vijf afleveringen van "de bevalling" die ik toen al gezien had. Die mensjes maken best wel geluid somsquote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:35 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Op tv krijgen moeder altijd spontaan persweeën na de historische woorden "Honey, I think my water just broke!"![]()
Vervolgens is er nooit tijd om een ambulance te bellen en wordt na een wee of 5 een 6 weken oude schone baby gelanceerd door de held, die verder in de film alleen schedels inslaat.
Hmm, ook dat is een vertekend beeld. Je ziet in feite alle weeën achter elkaar gemonteerd, zonder de pauzes die ertussen zitten, alsof het een niet aflatende kermis is.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:50 schreef freecell het volgende:
[..]
Hmmm, daar dacht ik nou niet aan. Ik dacht meer aan die stuk of vijf afleveringen van "de bevalling" die ik toen al gezien had. Die mensjes maken best wel geluid soms
kloptquote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:54 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Hmm, ook dat is een vertekend beeld. Je ziet in feite alle weeën achter elkaar gemonteerd, zonder de pauzes die ertussen zitten, alsof het een niet aflatende kermis is.
Nee, maar het feit dat je soms 5 dagen aan het bevallen bent en je ook je darminhoud eruit perst en dat vloeing soms eerder een zondvloed is, is toch niet iedereen bekendquote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:18 schreef jessie het volgende:
Maar dit heeft toch niet met de kleine lettertjes te maken?
Of dacht iedereen echt van te voren dat alles zoals het op tv gaat waar is ?
Neem maar van mij aan dat als je net met de tepelklemmen in de touwen hangt met je partner en je een huiltje hoort, je de steunen uit het plafond rukt. Tot ze een jaar of 5 zijn gok ik.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:39 schreef Wennie het volgende:
Nou, ik vertelde het vorige keer aan een collega en die stond met grote ogen te kijkenDie dacht echt dat bevallen alleen maar mooi en romantisch is
En ik heb het uitgeschreeuwd, van vermoeidheid en machteloosheid, zo erg dat ik de volgende dag keelpijn ervan had. En ik hoorde ook andere vrouwen schreeuwen. De arts die me inknipte zei nog dat ik volgens hem niet zo had geschreeuw, waarop de verloskundige verklaarde dat er niks mis was met mijn longenmaar dat de arts toen lag te slapen
Ik ben 's ochtends bevallen en mijn vriend sliep die nacht thuis en ik met Robin in het zkh in Delft.
Wat ik ook niet wist is dat je als oermoeder tijdens de sex toch met 1 oor toch naar de babyfoon ligt te luisterenGaat dat ooit over?
Kun je nagaan hoe spannend je seksleven is als je kind nog bij jou op de kamer slaaptquote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:39 schreef Wennie het volgende:
Wat ik ook niet wist is dat je als oermoeder tijdens de sex toch met 1 oor toch naar de babyfoon ligt te luisterenGaat dat ooit over?
Hmmmpffff. Dat dacht ik ook, maar dat was voordat het begrip 'weekenddiensten' bekend werd bij ons. Een weesterkte van 80 op een schaal van 100 behoorde nog gewoon tot de voorweëen wist een verpleegkundige te melden, en aangezien mijn vliezen nog niet waren gebroken, durfde men het best aan om mij naar huis te sturen met wat slaaptabletjes. "Maandag maar terugkomen", was het devies, "dan gaan we dan aan het werk". Slaaptabletjes hielpen overigens fantastisch...maar niet heus.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:36 schreef texelonia het volgende:
En 5 dagen bevallen, hoe krijg je dat voor elkaar?
Ik dacht dat dat niet eens mocht! Dan moeten ze toch ingrijpen ofzow?
EN dat het geen goed idee is dat te doen met een fles water die je op de wc hebt staan, waar het bijkans vriest.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:27 schreef E.T. het volgende:
Wat ook niemand je van te voren vertelt is dat je na de bevalling nog moet spoelen met water nadat je hebt geplast.
Toch lijkt het me onhandig elke keer onder de douche te gaan staan plassen.wat als je 10x op een dag moet ?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 11:44 schreef anneja het volgende:
Ik heb de rest van de tijd maar onder de douche geplast.
Even broek uit, douche warm laten worden, plassen, naspoelen, benen afdrogen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 11:47 schreef snoopy het volgende:
[..]
Toch lijkt het me onhandig elke keer onder de douche te gaan staan plassen.wat als je 10x op een dag moet ?![]()
Checkquote:Op dinsdag 14 februari 2006 12:06 schreef anneja het volgende:
[..]
Even broek uit, douche warm laten worden, plassen, naspoelen, benen afdrogen.
Heb ik denk ik beide keren een dag of drie gedaan, daarna ging het wel weer.
Wat mij verder opviel:
* hoesten net na de bevalling. Dat je buik dan zo uitflubbert dat het uberhaupt niet lukt om kracht te zetten met je adem
* de bibberatie als het kind er uit is (ik zat echt zo te trillen dat ik al de muisjes van mijn beschuit al kwijt was voor ik een hap had kunnen nemen)
* het verschijnsel 'nawee', vooral na de tweede (bij de eerste geen last van gehad)
Checkquote:* dat de bevalling niet zozeer het eind is van de zwangerschap (en dat je normale leven dan weer gewoon doorgaat), maar (qua dat normale leven) het begin van het einde(je WEET wel dat er een kind komt en dat je dus 24/7 oproepbaar bent, maar dat wil nog niet zeggen dat je het ook echt gelooft)
Check. Voelt raar idd eerst, nu lachen we erom.quote:* dat babyjongetjes kleine baby-erectietjes krijgen als je zalf smeert. Je weet dat het zo hoort, maar ik vond het toch...tja....een beetje raar....
Check, dat is idd een emotie die wel vaker naar boven schijnt te komen en die pas sinds kort is onderzocht.quote:* het vreemde gevoel van Verantwoordelijkheid en Macht wat zo'n hulpeloos volslagen van jou afhankelijk wurmpje oproept. Wat als ik hem nu laat vallen? Wat als ik hem nu eens niet laat drinken? Ik vod het echt heel eng van mezelf dat ik dat soort dingen dacht (ging gelukkig over)
tuurlijk niet, *wij* zijn een vliegtuig. Hoe dat met jou zit weet ik niet natuurlijkquote:
Och ja! Mijn kraamverzorgster: "Het stompje ruikt een beetje,"quote:Op dinsdag 14 februari 2006 12:49 schreef anneja het volgende:
[..]
tuurlijk niet, *wij* zijn een vliegtuig. Hoe dat met jou zit weet ik niet natuurlijk
Ook nog:
* de hier-is-iets-ver-over-datum lucht van een niet helemaal volgens de regelen der kunst indrogend navelstompje
Ik ging gewoon het rijtje af: eten, poep, moe, druk, pijn, dreinen. De rest nam ik maar aan voor kennisgeving. Weh = weh.quote:* dat ik wel boeken over Rust en Regelmaal kan lezen, maar babylief niet (een zelfde gedachtenfout maakte ik door engelse voorleesboekjes te gaan kopen voor niet-geletterde peuter toen we naar engeland verhuisden)
* dat spuug van je eigen baby wel degelijk goor is
* maar dat spuug van andermans babies alsnog vele malen smeriger is
* dat ik als Moeder echt helemaal niet 'hoor' of baby van de honger huilt of omdat hij het rode beestje aan zijn babygym lelijk vindt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |