abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 februari 2006 @ 19:43:52 #1
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_34804722
Onderstaand verhaal las ik ergens anders, ik wilde het jullie niet onthouden...

Het verandert je leven

Voor mijn vriendin begint de tijd te dringen. Wij zitten samen aan de lunch wanneer ze terloops opmerkt dat zij en haar man erover denken ‘een gezin te stichten’. Ze bedoelt dat haar biologische klok aan de aftelling is begonnen en ze gedwongen wordt over het moederschap na te denken.

‘We houden een opiniepeiling’, zegt ze, niet helemaal voor de grap.’Wat vind jij? Moet ik een kind nemen?’

‘Het verandert je leven,’ zeg ik voorzichtig en op een neutrale toon.

‘Dat weet ik wel,’ zegt ze. ‘Je kunt niet meer uitslapen op Zaterdag en niet spontaan meer op vakantie gaan…’

Maar dat bedoel ik helemaal niet. Ik kijk mijn vriendin aan en probeer te bedenken wat ik tegen haar moet zeggen.

Ik wil haar dingen vertellen die ze op een zwangerschapscursus nooit zal leren. Ik wil haar vertellen dat de lichamelijke wonden van een bevalling genezen, maar dat moeder worden een emotionele wond bij haar achterlaat die zo rauw is geworden, dat ze voor altijd kwetsbaar zal blijven.

Ik overweeg haar te waarschuwen dat ze nooit meer een krant zal kunnen openslaan zonder te denken: ‘O, God, als dat mijn kind was overkomen!’ Dat ieder vliegtuig dat naar beneden komt en iedere brand haar zullen achtervolgen. Dat bij de beelden van hongerende kinderen de vraag bij haar op zal komen of er nog ergere dingen bestaan dan je kind te zien sterven.

Ik kijk naar haar zorgvuldig gemanicuurde nagels en haar stijlvolle pakje en bedenk dat het moederschap haar, hoe gedistingeerd ze ook mag zijn, zal reduceren tot het primitieve niveau van een moederbeer die haar jong beschermt. Dat ze bij het horen van de benauwde kreet ‘mama!’ zonder een moment te aarzelen de soufflé of haar beste kristallen glazen zal laten vallen.

Ik vind dat ik haar ervoor moet waarschuwen dat, hoeveel jaar ze ook in haar carrière heeft geïnvesteerd, het moederschap haar op professioneel gebied zal laten ontsporen. Ze kan voor kinderopvang zorgen, maar er komt een dag dat ze in een belangrijke zakelijke bespreking zit en aan die heerlijke zoete geur van haar baby denkt. Dan zal ze ieder grammetje discipline moeten opbrengen om niet naar huis te hollen en zich ervan te vergewissen dat alles in orde is met haar kind.

Ik wil mijn vriendin laten weten dat alledaagse beslissingen geen routine meer zijn. Dat de wens van een vijfjarig ventje om bij McDonald’s niet meer naar het damestoilet maar naar de heren te gaan, een groot dilemma kan worden. Dat op dat moment, te midden van het gekletter van dienbladen en het geschreeuw van kinderen, kwesties van onafhankelijkheid en mannelijke trots afgewogen zullen worden tegen de mogelijkheid dat in dat herentoilet een kinderlokker op de loer ligt. Hoe besluitvaardig ze ook op kantoor is, als moeder zal ze altijd in dubio staan.

Als ik naar mijn aantrekkelijke vriendin kijk, wil ik haar geruststellen door te zeggen dat ze uiteindelijk ook de laatste zwangerschapspondjes wel kwijt zal raken, maar dat ze zich nooit meer dezelfde zal voelen. Dat het leven dat ze nu zo belangrijk vindt enorm in waarde zal dalen als ze een kind heeft. Dat ze in één enkel ogenblik zou opgeven om haar kind te redden, maar dat ze tegelijkertijd zal hopen op een langer leven- niet om haar eigen dromen te verwezenlijken, maar om te zien hoe haar kind haar dromen verwezenlijkt. Ik wil dat ze weet dat het litteken van een keizersnede of de glimmende zwangerschapsstrepen haar ordetekens zullen worden.

De relatie tussen haar en haar echtgenoot zal veranderen. Maar niet zoals zij denkt. Ik wou dat ze kon begrijpen hoeveel inniger je van je man kunt gaan houden als hij voorzichtig bezig is de baby te verschonen, of nooit zal aarzelen met zijn zoon of dochter te spelen. Ik vind dat ze moet weten dat ze helemaal opnieuw verliefd op haar man zal worden, maar om redenen die zij nu absoluut onromantisch zou vinden.

Ik wou dat mijn vriendin kon voelen wat voor band ze dan heeft met alle vrouwen in de geschiedenis die wanhopig hebben geprobeerd een halt toe te roepen aan oorlogen, vooroordelen en alcohol in het verkeer. Ik hoop dat ze beseft waarom ik over de meeste onderwerpen rationeel kan nadenken maar even helemaal gek word, als ik praat over de bedreiging van de toekomst van mijn kinderen door een atoomoorlog.

Ik wil beschrijven hoe opgetogen je kunt zijn als je je kind zijn eerste rake klap tegen een honkbal ziet geven. Ik zou dat diepe klokkende lachje voor haar willen vangen van een baby die voor het eerst de zachte vacht van een hond aanraakt. Ik wil haar deze vreugde laten proeven, een vreugde die zo echt is dat het pijn doet.

De vragende blik van mijn vriendin doet me beseffen dat ik tranen in mijn ogen heb gekregen.’Je zult er nooit spijt van krijgen,’ zeg ik tenslotte maar. Dan reik ik met mijn hand over de tafel naar die van haar en knijp er even in. Ik zeg ook heel stil een gebedje voor haar en voor mij, en voor alle gewone, sterfelijke vrouwen, die met vallen en opstaan aan hun meest heilige roeping beantwoorden.

Dale Hanson Bourke
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  † In Memoriam † maandag 6 februari 2006 @ 19:55:06 #2
81992 Githa
pi_34805116
Wat mooi
  Jubileum moderator maandag 6 februari 2006 @ 19:59:21 #3
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_34805273
quote:
Op maandag 6 februari 2006 19:43 schreef Leah het volgende:
. Ik wil haar vertellen dat de lichamelijke wonden van een bevalling genezen, maar dat moeder worden een emotionele wond bij haar achterlaat die zo rauw is geworden, dat ze voor altijd kwetsbaar zal blijven.
quote:
Ik wou dat ze kon begrijpen hoeveel inniger je van je man kunt gaan houden als hij voorzichtig bezig is de baby te verschonen, of nooit zal aarzelen met zijn zoon of dochter te spelen.

Ik heb deze 2 stukjes eruit gehaald omdat ik die het meest treffend vond, dit verwoord deels mijn gevoelens over moederschap.
Erg mooi stukje Leah
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_34805338
En o zo waar
  maandag 6 februari 2006 @ 20:18:51 #5
42466 EdPowers
Professional Pervert
pi_34805943
Oftewel, je chemische samenstelling in je hersenen verandert waardoor gevoelens worden geweekt die het overleven van het nageslacht zo goed mogelijk moet waarborgen. Niks romantisch aan hoor...
  maandag 6 februari 2006 @ 20:19:52 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34805982
Mooi!
  maandag 6 februari 2006 @ 20:36:25 #7
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_34806514
quote:
Op maandag 6 februari 2006 20:01 schreef Stiekemurd het volgende:
En o zo waar
nou idd zeg
zo herkenbaar allemaal
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_34806576
Zeker mooi

Ik wil ook
pi_34807090
Zucht,
mooi stukkie hoor Leah, leuk dat je 'm gepost hebt!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_34807287
Leah wat mooi
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_34808185
Heel mooi stukje. En er zitten inderdaad heel veel treffende stukjes in.
pi_34808276
*opgelost*

[ Bericht 84% gewijzigd door CarOnline op 06-02-2006 21:31:17 ]
Screw them.
We're going home.
  maandag 6 februari 2006 @ 22:18:16 #13
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_34811001
quote:
Op maandag 6 februari 2006 20:18 schreef EdPowers het volgende:
Oftewel, je chemische samenstelling in je hersenen verandert waardoor gevoelens worden geweekt die het overleven van het nageslacht zo goed mogelijk moet waarborgen. Niks romantisch aan hoor...
Ik riep ook niet dat het romantisch was .
pi_34811579
mooi stuk
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  maandag 6 februari 2006 @ 22:46:18 #15
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_34812282
Mooi en erg confronterend ook. Want soms heb ik wel spijt dat ik aan kinderen ben begonnen. Ik vind dat moeilijk te omschrijven, want ik heb absoluut geen spijt van mijn kinderen, maar die 'rauwe wond' uit het stukje vind ik soms wel heel rauw. En dan zou ik het liefst willen dat ik nooit aan kinderen was begonnen zodat ik onverschilliger en ongenuanceerder kon zijn met betrekking tot veel zaken. En ik mis absoluut af en toe de persoon die ik was.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † maandag 6 februari 2006 @ 22:51:31 #16
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_34812541
*rammel ende kletter*

Ik kan me er heel goed een voorstelling van maken hoe dat als moeder moet voelen. Reden te meer om graag moeder te willen zijn. Ik denk dat je dit stuk tekst echter pas "voelt" op het moment dat je ook daadwerkelijk moeder bént, maar al met al een heel mooi stukje tekst.
We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
  maandag 6 februari 2006 @ 22:53:43 #17
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_34812657
Die rauwe wond is ook erg. En ik mis ook het meisje dat ik was... aan de andere kant hebben mijn kinderen me zoveel mooier gemaakt (in geestelijk opzicht want er is geen hond die je verteld dat die wallen echt permanent zijn). Als ik jou lees, denk ik dat het heel erg tijd wordt voor jou Livelink . Ga je nog weleens weg, doe je (behalve werk) ook iets zonder kinderen?
  maandag 6 februari 2006 @ 23:10:19 #18
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_34813526
Ja, ik ga wel uit met vriendinnen en zo. Dat is het probleem ook niet. Het is moeilijk te omschrijven, maar ik was (ben) dus echt een enorme chaoot. En dat hoort ook bij mij. Zolang ik me kan herinneren is dat een van mijn meest karakteristieke eigenschappen waar ook altijd om gelachen werd op een leuke manier. Ik was altijd alles kwijt. Ik presteerde het om naar de schouwburg te gaan en dan de kaartjes te vergeten. Ik was gewoon een dag te laat voor de boot naar Finland op vakantie om maar wat voorbeelden te noemen.
En sinds ik kinderen heb kan ik me dus niet meer veroorloven om zo chaotisch te zijn, maar ik ben het nog steeds. Het gevolg is dat ik soms helemaal gek word van mezelf en het in mijn hoofd continue maalt wat er allemaal nog moet gebeuren en wat ik allemaal niet mag vergeten en zo. Ik kan het helaas niet goed uitleggen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 6 februari 2006 @ 23:19:33 #19
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_34813906
Ik begrijp wel wat je bedoelt.
  maandag 6 februari 2006 @ 23:40:03 #20
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_34814698
wauw
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_34816039
Hij is mooi
Wie gebreken ziet aan het mijne, ga naar huis en bekijk de zijne.
Ziet hij daar dan geen gebreken, mag hij van het mijne spreken.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 00:25:37 #22
26656 survivor
Hell was full...so i came back
pi_34816525
Wordt ik even stil van...
WTF?
pi_34816640
Lief zeg .
FF knuffelen .
pi_34816754
pi_34816856
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 00:34 schreef Roellio het volgende:
gelukkig kan ons mannen dit allemaal geen zak boeien.
underground forever baby
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')