abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 28 januari 2006 @ 21:30:33 #1
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_34561441
Maar even een nieuw deel openen.

Wat hoort er in dit topic thuis?

Kleine wetenschappelijke vragen waar geen (weinig) discussie over mogelijk is.
Zoals: "Waarom is de lucht blauw?" of "Waarom geeft een xenonzaklamp met een blauw lampje geen blauwe kleur licht af? "

Al je kleine wetenschappelijke vragen dus.

Vorige delen:

Deel 1
Deel 2
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_34568541
Goed, een (voor in ieder geval natuurkundigen waarschijnlijk) eenvoudige vraag, waar ik vandaag mee werd geconfronteerd door mijn eigen gedachten tijdens het het drinken van een kop thee. In het midden van mijn kopje thee dreven luchtbelletjes en iedere keer wanneer ik met mijn lepeltje van bovenaf de thee penetreerde op een ongeveer een cm afstand van die luchtbelletjes, schoten zij in één keer tegen het lepeltje aan. Wat zorgt voor deze 'aantrekkingskracht'?
  zondag 29 januari 2006 @ 17:58:28 #3
114696 foktastic
U can't win 'em all
pi_34587369
Hoeveel mensen hebben er in totaal de aarde bewoond? dus van het begin van homo sapiens tot en met vandaag, hoeveel miljard ongeveer?
'Mevrouw, zou u wat pentahexol in het neusje van uw hondje willen spuiten? We willen alleen kijken of het brandt.'
'Nee, ik spuit die rotzooi niet in z'n neus man, echt niet! Je kijkt me zo ongelovig aan van goh waarom doe je dat nou niet?'
  zondag 29 januari 2006 @ 18:01:48 #4
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_34587475
quote:
Op zondag 29 januari 2006 17:58 schreef foktastic het volgende:
Hoeveel mensen hebben er in totaal de aarde bewoond? dus van het begin van homo sapiens tot en met vandaag, hoeveel miljard ongeveer?
How many people have ever lived? Keyfitz's calculation updated (done June 18, 1999)
How Many People Have Ever Lived on Earth?

De ruwe schatting is dus ongeveer 100 miljard.

Vraag was trouwens makkelijk te vinden: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=number+of+humans+ever+lived+on+earth&btnG=Google+zoeken&meta=
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
  zondag 29 januari 2006 @ 19:10:20 #5
114696 foktastic
U can't win 'em all
pi_34589365
100 miljard ik had het zelf veel minder geschat, eigenlijk is het wel een belangrijke vraag voor de religies, hebben ze daarboven wel plaats voor 100 miljard zieltjes. Of als we allemaal ooit onstervelijk kunnen worden dan raakt de aarde binnen de kortste tijd overvol met mensen, maar dat probleem ligt gelukkig nog ver in de toekomst.
'Mevrouw, zou u wat pentahexol in het neusje van uw hondje willen spuiten? We willen alleen kijken of het brandt.'
'Nee, ik spuit die rotzooi niet in z'n neus man, echt niet! Je kijkt me zo ongelovig aan van goh waarom doe je dat nou niet?'
  zondag 29 januari 2006 @ 19:18:13 #6
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_34589590
quote:
Op zondag 29 januari 2006 19:10 schreef foktastic het volgende:
100 miljard ik had het zelf veel minder geschat, eigenlijk is het wel een belangrijke vraag voor de religies, hebben ze daarboven wel plaats voor 100 miljard zieltjes. Of als we allemaal ooit onstervelijk kunnen worden dan raakt de aarde binnen de kortste tijd overvol met mensen, maar dat probleem ligt gelukkig nog ver in de toekomst.
Overbevolking ontstaat sowieso, want met of zonder voortbestaan van de voorgaande generatie, de groei is in beide gevallen exponentieel.
In beide gevallen wordt op den duur de grens bereikt. In het eerste geval misschien alleen dertig jaar eerder.

Er is nog ruimte voldoende op de Aarde.
Het probleem is niet ruimtegebrek maar de produktie van voedsel en grondstoffen.
Door de komst van nieuwe technologieën komen er ook in de toekomst steeds meer grondstoffen (en dus ook voedsel) per hoofd beschikbaar.
Op de Aarde kunnen er in de toekomst misschien wel meer dan 100 miljard mensen leven!
Om een indruk te geven van de feitelijke ruimte die de totale wereldbevolking nu inneemt : de gehele wereldbevolking zou passen in een kubus van slechts 3 kubieke kilometer (neem twee personen per kubieke meter).
Deze kubus zou onopvallend in een kleine hoek van de Grand Canyon kunnen worden geplaatst! Overbevolking is slechts een functie van de technologie.

Emigratie naar de ruimte wordt in de toekomst mogelijk.
Hier kan de bevolking nog behoorlijk lang blijven doorgroeien (zelfs met exponentiële groei).

In het algemeen geldt dat wanneer bevolkingen welvarender worden de reproduktie toename afneemt.
Een maatschappij die voldoende geavanceerd is voor de verwezenlijking van onsterfelijkheid heeft daarom zeer waarschijnlijk ook een extreem lage reproduktie toename.

Als je zou worden verteld dat er overbevolking is en dat er vrijwilligers nodig zijn die zichzelf willen laten euthanaseren, zou je jezelf dan aanbieden ?
Of beter gezegd : Hou je wel van het leven?
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_34589814
Er mag ook gezegd worden dat men een stagnering verwacht van de exponentionele groei in Europa en vanaf 2050 ook op globaal niveau.
  zondag 29 januari 2006 @ 20:44:01 #8
129299 Roltrapfee
feed me a stray cat
pi_34592441
Zulks een teleurstelling! Geen één van mijn volstrekt belachelijke vragen in de openingspost! Er zit maar één ding op: méér belachelijke vragen stellen!
Hoe haal je een vitamine uit een appel en prop je hem in een pil? Dat heb ik nou nooit begrepen, is dat met chemische middeltjes en een lang en moeilijk scheikundig proces?
When the weather gets rough and it's whiskey in the shade
It's best to wrap your saviour up in cellophane
Hee, een korhoen!
pi_34593585
quote:
Op zondag 29 januari 2006 01:02 schreef FuifDuif het volgende:
Goed, een (voor in ieder geval natuurkundigen waarschijnlijk) eenvoudige vraag, waar ik vandaag mee werd geconfronteerd door mijn eigen gedachten tijdens het het drinken van een kop thee. In het midden van mijn kopje thee dreven luchtbelletjes en iedere keer wanneer ik met mijn lepeltje van bovenaf de thee penetreerde op een ongeveer een cm afstand van die luchtbelletjes, schoten zij in één keer tegen het lepeltje aan. Wat zorgt voor deze 'aantrekkingskracht'?
De thee loopt tegen de wanden van het kopje en tegen het lepeltje op, dit heet holle meniscus.
Omdat het vloeistofoppervlak bij het belletje ook wat hoger is wordt dat sterker aangetrokken, dus schiet het belletje naar het lepeltje toe.
Hier spelen de zg van der Waalskrachten een rol.
Er zijn nog veel meer interessante dingen met het wateroppervlak aan de hand, zo is het wateroppervlak sterk electrisch geladen.
Een waterdruppeltje dat met lage snelheid een schoon wateroppervlak nadert kan daar boven blijven zweven, dat komt omdat het oppervlak van het druppeltje dezelfde electrische lading draagt.
Er zijn hier hele leuke proefjes mee uit te voeren.
pi_34593797
quote:
Op zondag 29 januari 2006 20:44 schreef Roltrapfee het volgende:
Zulks een teleurstelling! Geen één van mijn volstrekt belachelijke vragen in de openingspost! Er zit maar één ding op: méér belachelijke vragen stellen!
Hoe haal je een vitamine uit een appel en prop je hem in een pil? Dat heb ik nou nooit begrepen, is dat met chemische middeltjes en een lang en moeilijk scheikundig proces?
Zelfde vraag, maar dan met cafeïne en cafeinepilletjes
  zondag 29 januari 2006 @ 21:19:58 #11
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_34593943
quote:
Op zondag 29 januari 2006 20:44 schreef Roltrapfee het volgende:
Zulks een teleurstelling! Geen één van mijn volstrekt belachelijke vragen in de openingspost! Er zit maar één ding op: méér belachelijke vragen stellen!
Hoe haal je een vitamine uit een appel en prop je hem in een pil? Dat heb ik nou nooit begrepen, is dat met chemische middeltjes en een lang en moeilijk scheikundig proces?
. Men haalt niet de vitamines zelf uit de appel, men weet wat voor molecuulformule die vitamine heeft en kan hem dus nabouwen. Tenminste, dat denk ik.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
  zondag 29 januari 2006 @ 21:35:48 #12
129299 Roltrapfee
feed me a stray cat
pi_34594592
quote:
Op zondag 29 januari 2006 21:19 schreef freiss het volgende:

[..]

. Men haalt niet de vitamines zelf uit de appel, men weet wat voor molecuulformule die vitamine heeft en kan hem dus nabouwen. Tenminste, dat denk ik.
Dat is ook gek want die dingen zijn niet zo groot ik snap nooit hoe ze zulke kleine zaken onderzoeken, laat staan ermee knutselen.
When the weather gets rough and it's whiskey in the shade
It's best to wrap your saviour up in cellophane
Hee, een korhoen!
pi_34595952
quote:
Op zondag 29 januari 2006 17:58 schreef foktastic het volgende:
Hoeveel mensen hebben er in totaal de aarde bewoond? dus van het begin van homo sapiens tot en met vandaag, hoeveel miljard ongeveer?
106.456.367.669 mensen
althans volgens het 'population reference bureau' ("How Many People Have Ever Lived on Earth?" is the most requested Population Today article. It first appeared in February 1995.)

Een andere berekening levert 96 miljard mensen (in 1999)
  zondag 29 januari 2006 @ 22:14:51 #14
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_34596165
quote:
Op zondag 29 januari 2006 22:08 schreef Doderok het volgende:

[..]

106.456.367.669 mensen
althans volgens het 'population reference bureau' ("How Many People Have Ever Lived on Earth?" is the most requested Population Today article. It first appeared in February 1995.)

Een andere berekening levert 96 miljard mensen (in 1999)
Dat is exact wat ik hierboven zeg.
Ongeveer 100 miljard dus.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_34597310
Dat is aardig wat .
  maandag 30 januari 2006 @ 02:42:04 #16
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_34603447
Waarom ruikt je eigen scheet lekker, maar die van iemand anders smerig. Is dat psychisch?
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_34603823
quote:
Op zondag 29 januari 2006 22:14 schreef Quarks het volgende:

[..]

Dat is exact wat ik hierboven zeg.
Ongeveer 100 miljard dus.
Oeps, was blijkbaar even verstrooid.
  maandag 30 januari 2006 @ 11:35:47 #18
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_34607954
quote:
Op maandag 30 januari 2006 02:42 schreef Oosthoek het volgende:
Waarom ruikt je eigen scheet lekker, maar die van iemand anders smerig. Is dat psychisch?
Ik weet het niet zeker maar het kan inderdaad psychisch zijn (ik ben de maker van dit gas!).
Verschillen in boterzuur en zwavelverbindingen zijn er denk ik niet, dat hangt af van wat je eet.

Vaak ruiken andere mensen het ook beter, omdat de gassen van je lichaam weg vliegen.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_34611789
tvp
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  maandag 30 januari 2006 @ 14:09:25 #20
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_34612290
quote:
Op zondag 29 januari 2006 21:16 schreef Nevermind het volgende:

[..]

Zelfde vraag, maar dan met cafeïne en cafeinepilletjes
Caffeine is niet een erg ingewikkelde stof, dus die kan synthetisch geproduceerd worden.
pi_34626299
Als je tegen de wind in aan het hardlopen bent en je laat een scheet dan kun je het zelf het eerst ruiken.
Heb je dat ook wel eens meegemaakt?
pi_34628486
Wat is het EROEI van windmolens? Ik wil graag van FOK!kers horen of windmolens echt niet rendabel zijn (zoals mn natuurkundeleraar destijds stijf volhield) of dat windmolens werkelijk helden met wieken zijn.

Voor wie het weet: is waterstof realistisch als autobrandstof wat betreft het maken en transporteren van waterstof in die hoeveelheden?
pi_34632941
quote:
Op maandag 30 januari 2006 02:42 schreef Oosthoek het volgende:
Waarom ruikt je eigen scheet lekker, maar die van iemand anders smerig. Is dat psychisch?
Herinner me een theorie dat afkeer van (de geur van) uitwerpselen een logisch gevolg van evolutie zou zijn. Als een groep zich ergens vestigt (vaste slaapplaats zeg maar) dan is het wel zo handig als die plek niet volgescheten wordt. De 'smerige geur' zorgt ervoor dat ontlasten ver van de groep gebeurt. Maar je eigen geur kan je niet vermijden en wordt daarom niet als hinderlijk ervaren. Voor rondtrekkende groepen maakt het niet uit waar ze hun gevoeg doen, daarom zullen koeien geen last hebben van elkaars scheten.

Kan een hoop bullshit zijn maar ik dacht dat hoe-heet-hij-ook-weer van de naked ape(?) zo'n theorie verkondigde...
pi_34638042
quote:
Op zondag 29 januari 2006 20:44 schreef Roltrapfee het volgende:
Zulks een teleurstelling! Geen één van mijn volstrekt belachelijke vragen in de openingspost! Er zit maar één ding op: méér belachelijke vragen stellen!
Hoe haal je een vitamine uit een appel en prop je hem in een pil? Dat heb ik nou nooit begrepen, is dat met chemische middeltjes en een lang en moeilijk scheikundig proces?
haha tof dat vraag ik me ook al heel lang af
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_34638070
quote:
Op maandag 30 januari 2006 23:16 schreef Doderok het volgende:

[..]

Herinner me een theorie dat afkeer van (de geur van) uitwerpselen een logisch gevolg van evolutie zou zijn. Als een groep zich ergens vestigt (vaste slaapplaats zeg maar) dan is het wel zo handig als die plek niet volgescheten wordt. De 'smerige geur' zorgt ervoor dat ontlasten ver van de groep gebeurt. Maar je eigen geur kan je niet vermijden en wordt daarom niet als hinderlijk ervaren. Voor rondtrekkende groepen maakt het niet uit waar ze hun gevoeg doen, daarom zullen koeien geen last hebben van elkaars scheten.

Kan een hoop bullshit zijn maar ik dacht dat hoe-heet-hij-ook-weer van de naked ape(?) zo'n theorie verkondigde...
zit wel wat in
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
  dinsdag 31 januari 2006 @ 16:42:37 #26
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_34651237
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 02:56 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

[..]

haha tof dat vraag ik me ook al heel lang af
En jij denkt ook nog steeds dat een goedkoop aardbeienijsje van aardbeien is gemaakt?
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_34651373
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 16:42 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

En jij denkt ook nog steeds dat een goedkoop aardbeienijsje van aardbeien is gemaakt?
nee, die smaken worden hier in Tilburg gemaakt door IFF.
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_34651573
quote:
Op maandag 30 januari 2006 21:40 schreef tudoros het volgende:

Wat is het EROEI van windmolens? Ik wil graag van FOK!kers horen of windmolens echt niet rendabel zijn (zoals mn natuurkundeleraar destijds stijf volhield) of dat windmolens werkelijk helden met wieken zijn.

Voor wie het weet: is waterstof realistisch als autobrandstof wat betreft het maken en transporteren van waterstof in die hoeveelheden?
Er zit verschil tussen een windmolen en een windmolen. In het algemeen kost het veel energie om een windmolen op te starten. daardoor si het rendement niet al te hoog. Komt bij dat de wind net in de goede richting moet staan om een beetje effectief te zijn.
Daar is iets op bedacht, de windmolen die met de richting meedraait. Nadeel is dat deze elektronica nodig heeft wat alleen maar kapot kan gaan en energie kost. Daarnaast kost het bij zo windmolen nog meer energie om op te starten, waar tegenover staat dat de windrichting niet meer uitmaakt.
Dan heb je als nadeel nog dat de windmolens bij bepaalde windsnelheden stil staan. Te langzaam is het rendement te laag. Te harde wind levert teveel schade op.
Het is minder rendabel dan de milieubeweging zou willen. Echt niet rendabel zoals je docent beweert is ook niet waar. Zoals vaker ligt de waarheid in het midden.

Watersof is volgens mij goed in die hoeveelheden te maken. Het is wel licht ontvlambaar dus je moet wel oppassen, maar jemoet iets. Voor het zover is dat het als autobrandstof gebruikt kan wordne moet er eerst een goede mototr zijn die erop loopt.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_34652354
quote:
Op maandag 30 januari 2006 21:40 schreef tudoros het volgende:

Wat is het EROEI van windmolens? Ik wil graag van FOK!kers horen of windmolens echt niet rendabel zijn (zoals mn natuurkundeleraar destijds stijf volhield) of dat windmolens werkelijk helden met wieken zijn.

Voor wie het weet: is waterstof realistisch als autobrandstof wat betreft het maken en transporteren van waterstof in die hoeveelheden?
Waterstof is een prima brandstof, maar wel eentje die je zelf moet fabriceren uit andere energievormen+water. Je kunt het niet gewoon uit de natuur 'winnen', zoals met bijvoorbeeld olie.
pi_34652378
quote:
Op maandag 30 januari 2006 02:42 schreef Oosthoek het volgende:
Waarom ruikt je eigen scheet lekker, maar die van iemand anders smerig. Is dat psychisch?
Ik vind mn eigen scheten ook lang niet altijd lekker, hoor
pi_34652387
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:18 schreef 14.gif het volgende:

[..]

Waterstof is een prima brandstof, maar wel eentje die je zelf moet fabriceren uit andere energievormen+water. Je kunt het niet gewoon uit de natuur 'winnen', zoals met bijvoorbeeld olie.
Oftewel je hebt nog steeds olie nodig. Het enige wat het doet is geen schadelijke stoffen in de lucht gooien.
pi_34652449
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:18 schreef 14.gif het volgende:
Waterstof is een prima brandstof, maar wel eentje die je zelf moet fabriceren uit andere energievormen+water. Je kunt het niet gewoon uit de natuur 'winnen', zoals met bijvoorbeeld olie.
Wind energie en Water is dus genoeg om waterstof te maken
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  dinsdag 31 januari 2006 @ 17:22:04 #33
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_34652459
quote:
Op maandag 30 januari 2006 23:16 schreef Doderok het volgende:

hoe-heet-hij-ook-weer van de naked ape(?)
Desmond Morris
pi_34652499
Je moet die olie dan alsnog verbranden, waarbij schadelijke stoffen vrijkomen.

Je kunt bijvoorbeeld wel met een windmolen electriciteit opwekken, en dan dus door middel van electrolyse waterstof opwekken, dan komen er geen schadelijke stoffen vrij.
pi_34652510
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:21 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Wind energie en Water is dus genoeg om waterstof te maken
Juist
pi_34652582
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:19 schreef LedZep het volgende:

[..]

Oftewel je hebt nog steeds olie nodig. Het enige wat het doet is geen schadelijke stoffen in de lucht gooien.
Nee je bent niet perse olie nodig. waterstof/benzine/diesel zijnenergie dragers. (massa is altijd een energiedrager, maar dat buiten beschouwing laten).
Je bent een energiebron nodig om dit om te zetten naar een energiedrager. Een energiebron staat op 1 plek. Om er een energiedrager van te maken maak je de energie een stuk toegangkelijker. Je bent dus een energiebron nodig.
Dit kan olie zijn, maar is het niet in de meeste gevallen. Het uitvinden van een neiuwe energiebron zou dan ook erg nuttig zijn, mocht deze duurzaam zijn. Je krijgt dan bijna onbegrensde mogelijkheden.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_34652917
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:23 schreef 14.gif het volgende:

[..]

Juist
zeg, hoe kom jij in godsnaam aan al die wijsheid...je komt uit 1988?!...met alle respect hoor, maar hoor, maar hoe kom jij on vredesnaam aan al die kennis?
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_34653220
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:37 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

[..]

zeg, hoe kom jij in godsnaam aan al die wijsheid...je komt uit 1988?!...met alle respect hoor, maar hoor, maar hoe kom jij on vredesnaam aan al die kennis?
Dit krijg je gewoon op school tegenwoordig
  dinsdag 31 januari 2006 @ 20:02:11 #39
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_34657865
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:21 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Wind energie en Water is dus genoeg om waterstof te maken
En iets om die energie van de wind in dat water te stoppen. Je kan in een bakkie water blazen tot je een ons weegt; waterstof wordt het niet. Je hebt een molen nodig die zowel gemaakt; geplaatst en onderhouden moet worden. Infrastructuur voor het opvangen; transporteren; opslaan en distribueren. Systemen om water te splitsen etc.

Een windmolen moet enkele jaren draaien om over het geheel quitte te draaien; daarbij komt ook nog verlies aan rendement over de jaren en dat soort kleinigheden. De enige manier om windenergie echt leuk te maken zijn parken op zee met zeer veel molens; maar de proeflocaties die nu staan hebben zoveel onderhoud nodig dat ze per molen ongeveer twee keer per dag worden aangevlogen door een helicopter om een monteur te droppen (was laatst op netwerk oid).
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_34660034
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 16:53 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Er zit verschil tussen een windmolen en een windmolen. In het algemeen kost het veel energie om een windmolen op te starten. daardoor si het rendement niet al te hoog. Komt bij dat de wind net in de goede richting moet staan om een beetje effectief te zijn.
Daar is iets op bedacht, de windmolen die met de richting meedraait. Nadeel is dat deze elektronica nodig heeft wat alleen maar kapot kan gaan en energie kost. Daarnaast kost het bij zo windmolen nog meer energie om op te starten, waar tegenover staat dat de windrichting niet meer uitmaakt.
Dan heb je als nadeel nog dat de windmolens bij bepaalde windsnelheden stil staan. Te langzaam is het rendement te laag. Te harde wind levert teveel schade op.
Het is minder rendabel dan de milieubeweging zou willen. Echt niet rendabel zoals je docent beweert is ook niet waar. Zoals vaker ligt de waarheid in het midden.
Deze docent beweerde dat het maken van de windmolen zelf meer energie kostte dan dat het zijn hele leven op zal brengen. Het is vooral een financiële winst, want het kost wel minder geld om de molen te maken dan het opbrengt.
quote:
Watersof is volgens mij goed in die hoeveelheden te maken. Het is wel licht ontvlambaar dus je moet wel oppassen, maar jemoet iets. Voor het zover is dat het als autobrandstof gebruikt kan wordne moet er eerst een goede mototr zijn die erop loopt.
Het kost energie om waterstof te maken en nog meer om het te transporteren. Er komt heel weinig energie uit waterstof, dus moet het goed gecomprimeerd worden om per liter er nog wat leuks uit te halen.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 21:00:50 #41
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_34660143
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 20:57 schreef tudoros het volgende:

[..]

Deze docent beweerde dat het maken van de windmolen zelf meer energie kostte dan dat het zijn hele leven op zal brengen. Het is vooral een financiële winst, want het kost wel minder geld om de molen te maken dan het opbrengt.
Het is wel zo dat als de betere locaties voor windmolens reeds bezet zijn, we moeten overgaan naar de slechtere locaties, waar de energieprocutie minder zal zijn.
Op die manier is het in de toekomst (met een exponentiele bevolkinsgroei) niet rendabel.

Ook zijn de windmolens afhankelijk van het klimaat.
We hebben back-up generatoren nodig om een continue toevoer van stroom mogelijk te maken.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
  woensdag 1 februari 2006 @ 17:37:31 #42
128564 Flibble
Mr. Flibble's very cross
pi_34686203
Een vraag waar een kind op mijn stageschool opeens mee kwam was: Als er in Groningen een atoombom afgaat, merk je dat dan in Arnhem?
Ik bleef hem het antwoord schuldig en ik kan ook met google niet tot een antwoord komen...
Iemand?
King illegal forest to pig wild kill in it a is!!!!
  woensdag 1 februari 2006 @ 18:00:25 #43
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_34686955
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 17:37 schreef Flibble het volgende:
Een vraag waar een kind op mijn stageschool opeens mee kwam was: Als er in Groningen een atoombom afgaat, merk je dat dan in Arnhem?
Ik bleef hem het antwoord schuldig en ik kan ook met google niet tot een antwoord komen...
Iemand?
Dat ligt natuurlijk helemaal aan de sterkte (hoeveel kiloton) en het type (A-bom, H-bom).
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Atoombom
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
  woensdag 1 februari 2006 @ 18:00:41 #44
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_34686962
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 17:37 schreef Flibble het volgende:
Een vraag waar een kind op mijn stageschool opeens mee kwam was: Als er in Groningen een atoombom afgaat, merk je dat dan in Arnhem?
Ik bleef hem het antwoord schuldig en ik kan ook met google niet tot een antwoord komen...
Iemand?
De trein zal wel vertraging hebben... Volgens mij is de grote van de bom belangrijk.

[edit]
En waarschijnlijk krijgt niemand studiefinanciering die maand. Dus das wel klote.
[/edit]
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_34700267
Hoe komt schuim op bier?
pi_34712425
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 20:57 schreef tudoros het volgende:

[..]

Deze docent beweerde dat het maken van de windmolen zelf meer energie kostte dan dat het zijn hele leven op zal brengen. Het is vooral een financiële winst, want het kost wel minder geld om de molen te maken dan het opbrengt.
Dat kan niet, een windmolen levert energie op, als het die energie allemaal opverbruikt bij het productieproces, dan blijven slechts materiaalkosten over. Financiele winst is dan nooit haalbaar.
pi_34718792
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 17:37 schreef Flibble het volgende:
Een vraag waar een kind op mijn stageschool opeens mee kwam was: Als er in Groningen een atoombom afgaat, merk je dat dan in Arnhem?
Ik bleef hem het antwoord schuldig en ik kan ook met google niet tot een antwoord komen...
Iemand?
Hier kan je het effect van een kernexplosie in of boven verschillende Amerikaanse steden bekijken. Er wordt wel geen schaal aangegeven (bij mij werkt de applet in firefox niet)

Er zijn drie gevolgen, thermisch effect, drukgolf en fallout.


Thermisch effect bij een 20 Megaton explosie in de lucht:
Eerste graad brandwonden: tot op 52 km afstand
Tweede graad brandwonden: tot op 45 km afstand
Derde graad brandwonden: tot op 39 km afstand

Drukgolf bij een 25 Megaton explosie in de lucht:
Binnen een straal van 10 km: funderingen an sommige gebouwen nog zichtbaar, de sterkste gebouwen (van gewapend beton) kunnen nog overeind staan. 98% vd mensen binnen die straal zijn dood.
Binnen een straal van 17 km: Vrijwel alles vernietigd, dichter naar het centrum vd explosie kunnen er meer skeletten v gebouwen overeind staan. 50% gedood, 40% gewond
17 tot 32 km van de explosie: huizen zwaar beschadigd, vensters en muren weggeblazen. 5% gedood, 45% gewond.
32 tot 50 km: huizen vertonen redelijk wat schade, kantoren (beton) minimaal beschadigd, 25% gewond.

Fallout bij een 1 Megaton explosie op de grond:
bij windsnelheid van 24km/u

tot 45 km van de explosie: 3000 rem; een veelvoud van de dodelijke dosis. Nog enkele uren te leven.
tot 150 km afstand: 900 rem; dodelijke dosis, dood treedt in 2 tot 14 dagen naa de explosie.
tot 250 km afstand: 300 rem; grote inwendige schade, schade aan zenuwen en spijsverteringstelsel, verlies van witte bloedlichamen, tijdelijk haarverlies.


De afstand Groningen tot Arnhem is ongeveer 160 km dacht ik, directe gevolgen (hitte, schokgolf) zullen meevallen, bij een explosie op de grond kan je maar beter hopen dat de wind goed staat.

Op een hoogte van meer dan 30 km zal een kernexplosie een electromagnetische puls genereren die tot aan de horizon alle electronische apparaten vernietigd (met uitzondering van emp resistente militaire apparatuur). Een explosie op 500 km hoogte zal een gebied met straal van 2500km bestrijken.

http://nuclearweaponarchive.org/Nwfaq/Nfaq5.html
http://www.fas.org/nuke/intro/nuke/effects.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_explosion

cijfers kunnen iets afwijken afhankelijk vd bron
pi_34718913
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 14:25 schreef 14.gif het volgende:

[..]

Dat kan niet, een windmolen levert energie op, als het die energie allemaal opverbruikt bij het productieproces, dan blijven slechts materiaalkosten over. Financiele winst is dan nooit haalbaar.
Tenzij hij bedoelde dat de bouw van windmolens zwaar gesubsidieerd wordt?
pi_34721336
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 17:33 schreef Doderok het volgende:

[..]

Hier kan je het effect van een kernexplosie in of boven verschillende Amerikaanse steden bekijken. Er wordt wel geen schaal aangegeven (bij mij werkt de applet in firefox niet)

Er zijn drie gevolgen, thermisch effect, drukgolf en fallout.


Thermisch effect bij een 20 Megaton explosie in de lucht:
Eerste graad brandwonden: tot op 52 km afstand

Tweede graad brandwonden: tot op 45 km afstand
Derde graad brandwonden: tot op 39 km afstand

Drukgolf bij een 25 Megaton explosie in de lucht:
Binnen een straal van 10 km: funderingen an sommige gebouwen nog zichtbaar, de sterkste gebouwen (van gewapend beton) kunnen nog overeind staan. 98% vd mensen binnen die straal zijn dood.
Binnen een straal van 17 km: Vrijwel alles vernietigd, dichter naar het centrum vd explosie kunnen er meer skeletten v gebouwen overeind staan. 50% gedood, 40% gewond
17 tot 32 km van de explosie: huizen zwaar beschadigd, vensters en muren weggeblazen. 5% gedood, 45% gewond.
32 tot 50 km: huizen vertonen redelijk wat schade, kantoren (beton) minimaal beschadigd, 25% gewond.

Fallout bij een 1 Megaton explosie op de grond:
bij windsnelheid van 24km/u

tot 45 km van de explosie: 3000 rem; een veelvoud van de dodelijke dosis. Nog enkele uren te leven.
tot 150 km afstand: 900 rem; dodelijke dosis, dood treedt in 2 tot 14 dagen naa de explosie.
tot 250 km afstand: 300 rem; grote inwendige schade, schade aan zenuwen en spijsverteringstelsel, verlies van witte bloedlichamen, tijdelijk haarverlies.


De afstand Groningen tot Arnhem is ongeveer 160 km dacht ik, directe gevolgen (hitte, schokgolf) zullen meevallen, bij een explosie op de grond kan je maar beter hopen dat de wind goed staat.

Op een hoogte van meer dan 30 km zal een kernexplosie een electromagnetische puls genereren die tot aan de horizon alle electronische apparaten vernietigd (met uitzondering van emp resistente militaire apparatuur). Een explosie op 500 km hoogte zal een gebied met straal van 2500km bestrijken.

http://nuclearweaponarchive.org/Nwfaq/Nfaq5.html
http://www.fas.org/nuke/intro/nuke/effects.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_explosion

cijfers kunnen iets afwijken afhankelijk vd bron
Wat mij opvalt is dat wanneer je de kracht van de bom flink verhoogt (vanaf 10 KT) de verwoestingen in het midden zitten en de enorme vuurzeeën daarbuiten. Hoe kan dat?
pi_34721618
Overigens lees ik dat de Tsar Bomba weliswaar een kracht van 50 MT had, maar dat dat slechts de helft van het maximum was omdat ze in de derde trap lood ipv uranium hadden gedaan O_O. En nog kon dat ding derdegraadsbrandwonden veroorzaken tot op 100 kilometer afstand!
pi_34722866
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 18:57 schreef LedZep het volgende:

[..]

Wat mij opvalt is dat wanneer je de kracht van de bom flink verhoogt (vanaf 10 KT) de verwoestingen in het midden zitten en de enorme vuurzeeën daarbuiten. Hoe kan dat?
Edit: Oops, had hier heel wat gepost en kom er nu achter dat ik verkeerd zat.
de kracht van de schokgolf zwakt sneller af dan de hittestraling. In de simulatie moet je bedenken dat de gebieden elkaar overlappen. Als het rode gebied groter is dan het blauwe dan is het midden blauw gekleurd en de rand rood. Maar het blauwe gebied maakt dus ook deel uit van het "vuurzee" gebied.

[ Bericht 83% gewijzigd door Doderok op 02-02-2006 20:46:12 ]
pi_34723101
Nogal off-topic vraag, wie kent er (grappige, tragische, interessante) voorbeelden van wetenschappers die een groot deel van hun leven tevergeefs gewerkt hebben aan één vraagstuk?
Ik bedoel niet zozeer het zoeken naar de "Theory of Everything", maar bvb het vierkleurenvraagstuk, Fermat's laatste stelling, ...
Er waren dacht ik enkele problemen die in dat opzicht een stevige reputatie hadden. Als iemand zulke tragische biografieën kent (liefst online)...
  donderdag 2 februari 2006 @ 21:18:38 #53
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_34723237
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 20:53 schreef Doderok het volgende:
Nogal off-topic vraag, wie kent er (grappige, tragische, interessante) voorbeelden van wetenschappers die een groot deel van hun leven tevergeefs gewerkt hebben aan één vraagstuk?
Ik bedoel niet zozeer het zoeken naar de "Theory of Everything", maar bvb het vierkleurenvraagstuk, Fermat's laatste stelling, ...
Er waren dacht ik enkele problemen die in dat opzicht een stevige reputatie hadden. Als iemand zulke tragische biografieën kent (liefst online)...
Bedoel je vooral mensen die hun eigen theorieën hebben bedacht?

In dat geval:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pseudoscience
http://en.wikipedia.org/w(...)nd_disputed_theories

Hier zullen er ook wel een paar tussenstaan:
http://en.wikipedia.org/w(...)considered_eccentric

Met als toppunt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gene_Ray
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_34724615
Hoe komt het dat teennagels veel langzamer groeien dan vingernagels?
pi_34724632
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 20:53 schreef Doderok het volgende:
Nogal off-topic vraag, wie kent er (grappige, tragische, interessante) voorbeelden van wetenschappers die een groot deel van hun leven tevergeefs gewerkt hebben aan één vraagstuk?
Ik bedoel niet zozeer het zoeken naar de "Theory of Everything", maar bvb het vierkleurenvraagstuk, Fermat's laatste stelling, ...
Er waren dacht ik enkele problemen die in dat opzicht een stevige reputatie hadden. Als iemand zulke tragische biografieën kent (liefst online)...
Rudeonline :')
pi_34724697
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 11:47 schreef 14.gif het volgende:

[..]

Rudeonline :\')
Ja dat is wel een klassieker :')
pi_34727746
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 11:46 schreef LedZep het volgende:
Hoe komt het dat teennagels veel langzamer groeien dan vingernagels?
Vingernagels slijten sneller dus moeten ze ook sneller aangroeien.
Dus daar heeft moeder natuur zich op afgestemd
pi_34791257
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 14:25 schreef 14.gif het volgende:

[..]

Dat kan niet, een windmolen levert energie op, als het die energie allemaal opverbruikt bij het productieproces, dan blijven slechts materiaalkosten over. Financiele winst is dan nooit haalbaar.
Subsidie?
  maandag 6 februari 2006 @ 12:54:59 #59
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_34791424
quote:
Op maandag 6 februari 2006 12:49 schreef tudoros het volgende:

[..]

Subsidie?
Waar het geld vandaan komt telt uiteindelijk natuurlijk niet mee. Anders kan je met behulp van goudhamsters (en een bankoverval) ook geld verdienen.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_34791857
quote:
Op maandag 6 februari 2006 12:54 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Waar het geld vandaan komt telt uiteindelijk natuurlijk niet mee. Anders kan je met behulp van goudhamsters (en een bankoverval) ook geld verdienen.
Windmolens zijn financieel aantrekkelijk voor boeren, terwijl ze energetisch niet uit kunnen (volgens docent)
Als dat klopt dan moet je dus geen windmolens gaan maken, want dat is dan niet goed voor het milieu. Geef dus geen subsidie.
pi_34795794
quote:
Op maandag 6 februari 2006 13:11 schreef tudoros het volgende:

[..]

Windmolens zijn financieel aantrekkelijk voor boeren, terwijl ze energetisch niet uit kunnen (volgens docent)
Als dat klopt dan moet je dus geen windmolens gaan maken, want dat is dan niet goed voor het milieu. Geef dus geen subsidie.
Precies mijn punt
pi_34800687
quote:
Op maandag 6 februari 2006 13:11 schreef tudoros het volgende:

[..]

Windmolens zijn financieel aantrekkelijk voor boeren, terwijl ze energetisch niet uit kunnen (volgens docent)
Als dat klopt dan moet je dus geen windmolens gaan maken, want dat is dan niet goed voor het milieu. Geef dus geen subsidie.
Windmolens kunnen energetisch prima uit, anders zouden ze natuurlijk niet worden gebouwd. Ik geloof dat qua energie een windmolen zich in een paar maand heeft terugverdient.
-
pi_34800972
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Windmolens kunnen energetisch prima uit, anders zouden ze natuurlijk niet worden gebouwd. Ik geloof dat qua energie een windmolen zich in een paar maand heeft terugverdient.
Alleen ze geven belabberd weinig stroom.
pi_34801494
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Windmolens kunnen energetisch prima uit, anders zouden ze natuurlijk niet worden gebouwd. Ik geloof dat qua energie een windmolen zich in een paar maand heeft terugverdient.
Is dit intuitie of feitenkennis?
pi_34808581
quote:
Op maandag 6 februari 2006 18:08 schreef 14.gif het volgende:

[..]

Is dit intuitie of feitenkennis?
VERSUS
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Windmolens kunnen energetisch prima uit, anders zouden ze natuurlijk niet worden gebouwd. Ik geloof dat qua energie een windmolen zich in een paar maand heeft terugverdient.
Laten we het maar eens globaal gaan uitrekenen:

Doelstelling
  • Te weten komen via een eenvoudige berekening of windmolens goed zijn voor het milieu.

    Hoofdvraag:
  • Kan een windmolen energetisch uit?

    Deelvragen:
  • 1 - Hoevoel energie kost het om een windmolen te maken?
  • 2 - Hoeveel energie brengt een windmolen op.
  • 3 - Is de totale energie negatief of positief?


    Het kostenplan van deze turbine is 25 miljoen BEF voor de totale projectkosten van een 600 kW windturbine. Dat is ongeveer 620 000 euro. Das iig iets dat ik weet...
  •   dinsdag 7 februari 2006 @ 16:40:53 #66
    128564 Flibble
    Mr. Flibble's very cross
    pi_34832602
    Onze router was een tijdje stuk dus kon een tijdlang niet op fok...
    Maar toch nog iedereen bedankt die antwoord om mijn atoombom-vraag heeft gegeven!
    King illegal forest to pig wild kill in it a is!!!!
    pi_34904701
    Twee korte vraagjes over infrarood:

  • Waarom zie je met een digitale camera infrarood?
  • Waarom is dit infrarood wit?
  •   donderdag 9 februari 2006 @ 18:27:19 #68
    100054 Quarks
    little Eiffel! little Eiffel!
    pi_34908614
    quote:
    Op donderdag 9 februari 2006 16:36 schreef _superboer_ het volgende:
    Twee korte vraagjes over infrarood:

  • Waarom zie je met een digitale camera infrarood?
  • Waarom is dit infrarood wit?
  • Infrarood op zich is gewoon infrarood.

    De wat goedkopere digitale camera's kunnen infrarood zien (duurdere hebben vaak infrarood blokkers); vooral bij een lichtbron (=warmte) is dit goed zichtbaar.
    Door de infrarood-interferentie ziet het er wit uit.

    Het is dus een negatieve bijkomstigheid van een wat goedkopere digitale camera.
    * 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
      vrijdag 10 februari 2006 @ 15:54:02 #69
    129299 Roltrapfee
    feed me a stray cat
    pi_34938949
    Ok ik besef helemaal dat dit eigenlijk niet echt het geschikte topic voor deze vraag is, maar ja welk topic dan wel!
    Er staan soms van die mensen buiten met gekke apparaten, altijd 2 mensen samen in van die oranje reflecterende gemeentewerkersjassen. Eentje moet dan heel zielig de hele tijd met een soort van stok in z'n handen stilstaan. De andere heeft een apparaat op 3 poten (ongeveer ooghoogte) en dan gaan ze tegenover elkaar staan en iets doen. Maar wat!? Wat doen die mensen toch en waar zijn die apparaten goed voor!?
    When the weather gets rough and it's whiskey in the shade
    It's best to wrap your saviour up in cellophane
    Hee, een korhoen!
    pi_34939513
    quote:
    Op vrijdag 10 februari 2006 15:54 schreef Roltrapfee het volgende:
    Ok ik besef helemaal dat dit eigenlijk niet echt het geschikte topic voor deze vraag is, maar ja welk topic dan wel!
    Er staan soms van die mensen buiten met gekke apparaten, altijd 2 mensen samen in van die oranje reflecterende gemeentewerkersjassen. Eentje moet dan heel zielig de hele tijd met een soort van stok in z'n handen stilstaan. De andere heeft een apparaat op 3 poten (ongeveer ooghoogte) en dan gaan ze tegenover elkaar staan en iets doen. Maar wat!? Wat doen die mensen toch en waar zijn die apparaten goed voor!?
    is dat niet voor landkaarten o.i.d. ?
    Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
      vrijdag 10 februari 2006 @ 16:10:50 #71
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_34939529
    quote:
    Op vrijdag 10 februari 2006 15:54 schreef Roltrapfee het volgende:
    Ok ik besef helemaal dat dit eigenlijk niet echt het geschikte topic voor deze vraag is, maar ja welk topic dan wel!
    Er staan soms van die mensen buiten met gekke apparaten, altijd 2 mensen samen in van die oranje reflecterende gemeentewerkersjassen. Eentje moet dan heel zielig de hele tijd met een soort van stok in z'n handen stilstaan. De andere heeft een apparaat op 3 poten (ongeveer ooghoogte) en dan gaan ze tegenover elkaar staan en iets doen. Maar wat!? Wat doen die mensen toch en waar zijn die apparaten goed voor!?
    Landmeten.
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
    pi_34939553
    quote:
    Op vrijdag 10 februari 2006 15:54 schreef Roltrapfee het volgende:
    Ok ik besef helemaal dat dit eigenlijk niet echt het geschikte topic voor deze vraag is, maar ja welk topic dan wel!
    Er staan soms van die mensen buiten met gekke apparaten, altijd 2 mensen samen in van die oranje reflecterende gemeentewerkersjassen. Eentje moet dan heel zielig de hele tijd met een soort van stok in z'n handen stilstaan. De andere heeft een apparaat op 3 poten (ongeveer ooghoogte) en dan gaan ze tegenover elkaar staan en iets doen. Maar wat!? Wat doen die mensen toch en waar zijn die apparaten goed voor!?
    Landmeters!
    http://www.coenradie.nl/landmeten.html




    Ze meten dus lengtes en hoogtes.
    ik neem aan dat die metingen dienen om straatplannen te tekenen, verbouwingen te plannen etc...

    Edit: Verrek, Invictus_ is me voor, en bovendien met dezelfde link
    pi_34939735
    Nou heb ik een prachtidee: ik zet gewoon een windmolen op mijn auto, toch maar een oud ding uit 1988. De stroom die de molen opwekt gaat naar een electromotor die ik in plaats van de benzinemotor onder de motorkap inbouw.
    Als ik tegen de wind inrij gaat de molen harder draaien, gevolg: de auto rijdt nog harder.
    Rijd ik eenmaal hard genoeg dan kom ik ook met de wind mee vooruit.
    Moet alleen nog iets bedenken om eenmaal weg te komen, dus die benzinemotor nog maar even laten zitten, de elektromotor komt er dus bij.
      vrijdag 10 februari 2006 @ 16:26:02 #74
    129299 Roltrapfee
    feed me a stray cat
    pi_34940101
    quote:
    Op vrijdag 10 februari 2006 16:10 schreef Invictus_ het volgende:

    [..]

    Landmeten.
    Koel!! Bedankt, ik was echt zo razend benieuwd! En er was nooit eens iemand die wist wat ze deden, maar nu weet ik het dan eindelijk!
    (En jij ook bedankt, Doderok )
    When the weather gets rough and it's whiskey in the shade
    It's best to wrap your saviour up in cellophane
    Hee, een korhoen!
      vrijdag 10 februari 2006 @ 16:30:03 #75
    129299 Roltrapfee
    feed me a stray cat
    pi_34940272
    quote:
    Op vrijdag 10 februari 2006 16:16 schreef Schonedal het volgende:
    Nou heb ik een prachtidee: ik zet gewoon een windmolen op mijn auto, toch maar een oud ding uit 1988. De stroom die de molen opwekt gaat naar een electromotor die ik in plaats van de benzinemotor onder de motorkap inbouw.
    Als ik tegen de wind inrij gaat de molen harder draaien, gevolg: de auto rijdt nog harder.
    Rijd ik eenmaal hard genoeg dan kom ik ook met de wind mee vooruit.
    Moet alleen nog iets bedenken om eenmaal weg te komen, dus die benzinemotor nog maar even laten zitten, de elektromotor komt er dus bij.
    Wordt de auto niet wat te zwaar door die zware molen op het dak? Verder wel een puik plan! "Na het overdonderende succes van de zonne-energieauto, nu ook de windenergieauto! "
    When the weather gets rough and it's whiskey in the shade
    It's best to wrap your saviour up in cellophane
    Hee, een korhoen!
    pi_35191773
    Mijn vraag is gesloten, ik moest het hier maar proberen..?

    bij deze!
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 15:52 schreef _dirkjan_ het volgende:
    Dit zie je vaak in series en films, dat iemand een fohn ofzo in bad laat vallen, en dat degene in bad dan geëlectroduceerd wordt...

    we hadden het er vandaag over, maar niemand kon beantwoorden of dit echt zo is of dat het een verzonnen verhaal is...

    dus: Ga je dood als een fohn die is aangesloten op het electriciteitsnet in je bad valt?
    pi_35193651
    Nee
    pi_35193711
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 16:38 schreef 14.gif het volgende:
    Nee
    Nee? Waar is dan de randaarde in badkamers e.d. voor uitgevonden?
    pi_35194403
    Is het mogelijk dat c (lichtsnelheid in vacuum) geen constante is, maar een functie waarin leeftijd en/of grootte van het heelal een rol spelen, welke sinds we begonnen zijn met het meten van c niet noemenswaardig veranderd zijn, en dat we daarom maar aannemen dat c een constante is?
    Live like there's no tomorrow, love like you've never been hurt and dance like nobody's watching.
    "We all lie in the gutter, but some of us look up at the stars." -- Oscar Wilde
    pi_35194502
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 16:55 schreef Musketeer het volgende:
    Is het mogelijk dat c (lichtsnelheid in vacuum) geen constante is, maar een functie waarin leeftijd en/of grootte van het heelal een rol spelen, welke sinds we begonnen zijn met het meten van c niet noemenswaardig veranderd zijn, en dat we daarom maar aannemen dat c een constante is?
    Er zijn natuurkundigen die menen dat c bij het ontstaan van het heelal (mocht daar sprake van zijn overigens) een andere waarde dan nu. Maar zolang er niet direct aanleiding is om daaraan te denken kan je c als constant beschouwen (als iets niet nodig is, waarom het dan in je model stoppen?)
    pi_35195579
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 16:39 schreef LedZep het volgende:

    [..]

    Nee? Waar is dan de randaarde in badkamers e.d. voor uitgevonden?
    Juist
    pi_35198612
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 16:58 schreef LedZep het volgende:

    [..]

    Er zijn natuurkundigen die menen dat c bij het ontstaan van het heelal (mocht daar sprake van zijn overigens) een andere waarde dan nu. Maar zolang er niet direct aanleiding is om daaraan te denken kan je c als constant beschouwen (als iets niet nodig is, waarom het dan in je model stoppen?)
    omdat het een grote invloed heeft op een aantal andere zaken zoals de waarneming van objecten op zeer grote afstanden (quasars op 9 miljard lichtjaar etc.) en daarmee op ons hele model van het heelal, dat toch nog een aantal rare dingen bevat zoals dark matter, voorgenoemde quasars, een expansiesnelheid die niet klopt met de leeftijd van het heelal(?) en daar misschien zou kunnen bijdragen aan een beter kloppend model.
    Live like there's no tomorrow, love like you've never been hurt and dance like nobody's watching.
    "We all lie in the gutter, but some of us look up at the stars." -- Oscar Wilde
    pi_35198638
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 18:56 schreef Musketeer het volgende:

    [..]

    omdat het een grote invloed heeft op een aantal andere zaken zoals de waarneming van objecten op zeer grote afstanden (quasars op 9 miljard lichtjaar etc.) en daarmee op ons hele model van het heelal, dat toch nog een aantal rare dingen bevat zoals dark matter, voorgenoemde quasars, een expansiesnelheid die niet klopt met de leeftijd van het heelal(?) en daar misschien zou kunnen bijdragen aan een beter kloppend model.
    Je beweert hier nogal wat. In dit geval wacht ik graag op het antwoord van mensen als Quarks en Haushofer.
    pi_35203316
    Als de lichtsnelheid een variabele grootheid is dan is de zwaartekracht dat ook.
    De zwaartekracht die een bepaalde massa uitoefent kan dus na verloop van tijd veranderen, mijn idee is dat door de expansie van de ruimte de zwaartekracht eerder afneemt dan toeneemt.
    Hierin zit dus de gedachte dat de gravitatie van bijvoorbeeld de aarde geinduceert wordt door de overige materie.
    pi_35203936
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 21:25 schreef Schonedal het volgende:
    Als de lichtsnelheid een variabele grootheid is dan is de zwaartekracht dat ook.
    Waarom?
      vrijdag 17 februari 2006 @ 21:57:10 #86
    27698 Doffy
    Eigenlijk allang vertrokken
    pi_35204262
    Ik denk omdat de relativiteitstheorie (=zwaartekrachttheorie) sterk afhangt van de lichtsnelheid als een constante.
    'Nuff said
    pi_35204605
    De snelheid waarmee de zwaartekracht zich volgens ART voortplant is gelijk aan c, maar de grootte van de 'kracht' is daar zover ik weet niet van afhankelijk
    pi_35204710
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 21:57 schreef Doffy het volgende:
    Ik denk omdat de relativiteitstheorie (=zwaartekrachttheorie) sterk afhangt van de lichtsnelheid als een constante.
    Is het mogelijk om licht te vertragen?
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
    pi_35204739
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:07 schreef 14.gif het volgende:
    De snelheid waarmee de zwaartekracht zich volgens ART voortplant is gelijk aan c, maar de grootte van de 'kracht' is daar zover ik weet niet van afhankelijk
    De grootte is toch afhankelijk van de massa? Hoe groter de massa, des te groter is de kromming ruimte/tijd en dus de zwartekracht.
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
    pi_35204745
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:11 schreef One_of_the_few het volgende:

    [..]

    Is het mogelijk om licht te vertragen?
    Tuurlijk, stuur het door een stof (bv. water of glas) heen.
    pi_35204965
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:12 schreef LedZep het volgende:

    [..]

    Tuurlijk, stuur het door een stof (bv. water of glas) heen.
    Dacht ik ook, was even een check

    Als het door die stof heen is, neemt het dan weer de lichtsnelheid aan?
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
    pi_35205174
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:19 schreef One_of_the_few het volgende:

    [..]

    Dacht ik ook, was even een check

    Als het door die stof heen is, neemt het dan weer de lichtsnelheid aan?
    Jep. Het vertraagt, en versnelt dan weer.
    pi_35205411
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:25 schreef LedZep het volgende:

    [..]

    Jep. Het vertraagt, en versnelt dan weer.
    dank
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
    pi_35235279
    Je zou de werking van de zwaartekracht ook zo kunnen opvatten dat verschillende stukken materie naar elkaar toe geduwd worden.
    Alle materie zendt gravitonen uit, als deze deeltjes uitgezonden worden geven ze een reactiekracht op de massa die het uitzendt.
    Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat die gravitonen tussen stukken materie heen en weer gekaatst worden.
    Wat gebeurt er als twee hemellichamen zich in elkaars buurt bevinden?
    Het ene lichaam bevindt zich in de schaduw van de gravitonenregen van de andere en omgekeerd.
    Resultaat: de twee hemellichamen bewegen zich naar elkaar toe, en hoe dichter ze elkaar naderen des te sterker neemt de kracht toe.
    Dit zou ook een mooie verklaring zijn waarom het heelal uitdijdt, twee hemellichamen in elkaars nabijheid bewegen naar elkaar toe ( aantrekkingskracht) en twee ver verwijderde lichamen stoten elkaar af.
    pi_35235609
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 21:57 schreef Doffy het volgende:
    Ik denk omdat de relativiteitstheorie (=zwaartekrachttheorie) sterk afhangt van de lichtsnelheid als een constante.
    Pakken we de veldvergelijkingen er bij:

    Gab=k*Tab ; oftewel: de ruimte-tijd kromming, voorgesteld door Gab, is evenredig met de verdeling van energie en impuls, oftewel Tab, met als evenredigheidsfactor k. Die k is expliciet gegeven door k=8pi*G/c4 ( met G de gravitatieconstante van Newton; die is nodig om voor niet-relativistische situaties op de beschrijving van Newton terug te komen ). Als je c dus groter maakt, dan heeft eenzelfde energieverdeling Tab meer invloed op de ruimte-tijd, en is de zwaartekracht dus sterker aanwezig.
    -
    pi_35243009
    quote:
    Op donderdag 2 februari 2006 17:33 schreef Doderok het volgende:
    Fallout bij een 1 Megaton explosie op de grond:
    bij windsnelheid van 24km/u

    tot 45 km van de explosie: 3000 rem; een veelvoud van de dodelijke dosis. Nog enkele uren te leven.
    tot 150 km afstand: 900 rem; dodelijke dosis, dood treedt in 2 tot 14 dagen naa de explosie.
    tot 250 km afstand: 300 rem; grote inwendige schade, schade aan zenuwen en spijsverteringstelsel, verlies van witte bloedlichamen, tijdelijk haarverlies.
    De tabel op http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_explosion geeft aan dat een 20MT bom "slechts" op 4,7 km onmiddelijk straling met de dood als gevolg afgeeft, nu is de fallout iets anders dan de onmiddelijke straling, maar 250km grote inwendige schade lijkt me wel erg ver voor 1 megaton..
      maandag 20 februari 2006 @ 16:35:43 #97
    29440 ajay
    Professor in de idioterie
    pi_35292371
    quote:
    Op vrijdag 10 februari 2006 16:30 schreef Roltrapfee het volgende:

    [..]

    Wordt de auto niet wat te zwaar door die zware molen op het dak? Verder wel een puik plan! "Na het overdonderende succes van de zonne-energieauto, nu ook de windenergieauto! "
    Er is echter een detail dat je vergeet. En dat is niet het gewicht van de totale constructie, maar iets 'natuurkundigs', eenvoudigweg actie-reactie genoemd. de 'wind' die de molen in beweging zet moet dus duwen tegen de bladen. Verder heeft de hele constructie (auto + molen) een luchtweerstand, omdat deze de lucht verplaatst. Al zou de molen een energieopbrengst hebben van 100%, dan nog is dat niet genoeg om de energie-verlies van de luchtwrijving op te vangen. EN gezien er geen windmolens bestaan die zelfs nog in de buurt komen van de100% zal het dus alleen maar meer belemmerend werken.

    Is eigenlijk een beetje het principe van een voertuig voorttrekken met een magneet aan een stok, voor je uit. Op zich trekt de magneet het voertuig aan, maar er is een tegenovergesteld kracht, door de stok, waar de magneet zich tegen moet 'afzetten'. En die heft dus eigenljik de aantrekkingskracht van de magneet op.
    Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
      maandag 20 februari 2006 @ 19:12:50 #98
    129299 Roltrapfee
    feed me a stray cat
    pi_35298064
    quote:
    Op maandag 20 februari 2006 16:35 schreef ajay het volgende:

    [..]

    Er is echter een detail dat je vergeet. En dat is niet het gewicht van de totale constructie, maar iets 'natuurkundigs', eenvoudigweg actie-reactie genoemd. de 'wind' die de molen in beweging zet moet dus duwen tegen de bladen. Verder heeft de hele constructie (auto + molen) een luchtweerstand, omdat deze de lucht verplaatst. Al zou de molen een energieopbrengst hebben van 100%, dan nog is dat niet genoeg om de energie-verlies van de luchtwrijving op te vangen. EN gezien er geen windmolens bestaan die zelfs nog in de buurt komen van de100% zal het dus alleen maar meer belemmerend werken.

    Is eigenlijk een beetje het principe van een voertuig voorttrekken met een magneet aan een stok, voor je uit. Op zich trekt de magneet het voertuig aan, maar er is een tegenovergesteld kracht, door de stok, waar de magneet zich tegen moet 'afzetten'. En die heft dus eigenljik de aantrekkingskracht van de magneet op.
    Zo jammer vind ik dat nou he! Net als dat je niet in je eigen zeil van je zeilboot kan blazen om vooruit te komen, dat vind ik ook zo jammer.
    When the weather gets rough and it's whiskey in the shade
    It's best to wrap your saviour up in cellophane
    Hee, een korhoen!
    pi_35304161
    quote:
    Op maandag 20 februari 2006 16:35 schreef ajay het volgende:

    [..]

    Er is echter een detail dat je vergeet. En dat is niet het gewicht van de totale constructie, maar iets 'natuurkundigs', eenvoudigweg actie-reactie genoemd. de 'wind' die de molen in beweging zet moet dus duwen tegen de bladen. Verder heeft de hele constructie (auto + molen) een luchtweerstand, omdat deze de lucht verplaatst. Al zou de molen een energieopbrengst hebben van 100%, dan nog is dat niet genoeg om de energie-verlies van de luchtwrijving op te vangen. EN gezien er geen windmolens bestaan die zelfs nog in de buurt komen van de100% zal het dus alleen maar meer belemmerend werken.

    Is eigenlijk een beetje het principe van een voertuig voorttrekken met een magneet aan een stok, voor je uit. Op zich trekt de magneet het voertuig aan, maar er is een tegenovergesteld kracht, door de stok, waar de magneet zich tegen moet 'afzetten'. En die heft dus eigenljik de aantrekkingskracht van de magneet op.
    Hee, dat idee van een windmolen op het dak van de auto was anders van mij hoor!
    Natuurlijk werkt het wel, alleen niet zo goed als ik het eerst liet voorkomen.
    Mijn principe is: eerst lekker overdrijven om de discussie op gang te brengen en dan relativeren.
    Aan het systeem auto-windmolen wordt energie toegevoerd, dus kun je rijden.
    Dat het werkt is makkelijk aan te tonen met een plankje op wieltjes en een blikken propeller.
    Je moet de aandrijving alleen maar flink vertragen.
    Het werkt ook met een bootje waarbij de propeller direct de schroef aandrijft.
    Er zijn trouwens grote zeilboten die zo varen.
    Dat van die magneet die zich zelf voorttrekt is een Bulletje en Bonenstaak verhaal.
    pi_35307733
    quote:
    Op maandag 20 februari 2006 21:21 schreef Schonedal het volgende:

    [..]

    Hee, dat idee van een windmolen op het dak van de auto was anders van mij hoor!
    Wil je patent aanvragen?
    Kan toch al niet meer.

    Al denk ik niet dat het een succes gaat worden. de extra weerstand die je krijgt zal groot zijn, zeker als je steeds sneller gaat, dat je er niet echt veel op voorruit zal gaan.
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
    pi_35308447
    quote:
    Op maandag 20 februari 2006 22:29 schreef One_of_the_few het volgende:

    [..]

    Wil je patent aanvragen?
    Kan toch al niet meer.

    Al denk ik niet dat het een succes gaat worden. de extra weerstand die je krijgt zal groot zijn, zeker als je steeds sneller gaat, dat je er niet echt veel op voorruit zal gaan.
    Zeilboten gaan ook vooruit, zelfs (gedeeltelijk) tegen de wind. Maar ik zie wegen bezaaid met omvergeblazen autootjes voor me
    pi_35309078
    quote:
    Op maandag 20 februari 2006 22:42 schreef Doderok het volgende:

    [..]

    Zeilboten gaan ook vooruit, zelfs (gedeeltelijk) tegen de wind. Maar ik zie wegen bezaaid met omvergeblazen autootjes voor me
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
    pi_35310916
    Mwa, mijn vraag is meer filosofisch... En omdat 'k geen antwoord krijg in de alfa huiswerk thread... post 'k het maar hier .
    quote:
    Het laatste bewijs volgens Sartre waarom het bestaan van God onmogelijk is, is dat God een volledig met zichzelf samenvallend wezen zou zijn. God is een en –soi dat ook pour –soi is. Hij is een volmaakt wezen en kan tot daden komen. Dit is voor Sartre een paradox, dus kan hij niet anders dan concluderen dat God niet bestaat.
    Uhm, kan iemand mij uitleggen wat Sartre bedoeld dat God een volmaakt wezen is, en tot zijn daden kan komen? Waarom is God een en -soi dat ook een pour -soi is?
    www.pvda.nl
    Steun!
      dinsdag 21 februari 2006 @ 10:18:56 #104
    29440 ajay
    Professor in de idioterie
    pi_35319164
    quote:
    Op maandag 20 februari 2006 21:21 schreef Schonedal het volgende:

    [..]

    Hee, dat idee van een windmolen op het dak van de auto was anders van mij hoor!
    Natuurlijk werkt het wel, alleen niet zo goed als ik het eerst liet voorkomen.
    Mijn principe is: eerst lekker overdrijven om de discussie op gang te brengen en dan relativeren.
    Aan het systeem auto-windmolen wordt energie toegevoerd, dus kun je rijden.
    Dat het werkt is makkelijk aan te tonen met een plankje op wieltjes en een blikken propeller.
    Je moet de aandrijving alleen maar flink vertragen.
    Het werkt ook met een bootje waarbij de propeller direct de schroef aandrijft.
    Er zijn trouwens grote zeilboten die zo varen.
    Dat van die magneet die zich zelf voorttrekt is een Bulletje en Bonenstaak verhaal.
    Op zich boeit het me niet wiens 'idee' het was, ik reageerde alleen op de laatste opmerking in verband met dit 'idee'. Om dan maar eventjes verder te gaan met jouw 'idee'; Wat jij eigenlijk voorstelt/beschrijft is eigenlijk een gedeelte van de energie, die verloren is gegaan, terug te winnen, net zoals een turbo dat doet. Je rendement zal dus misschien wat hoger worden, maar nooit genoeg om een voertuig te maken, dat door blijft gaan. Er zijn teveel factoren die dit systeem zullen remmen. Al was het dus maar de eenvoudige luchtweerstand, er is ook nog sprake van wijving met de grond (bandencontact), omzetting van energie naar electriciteit en omgekeerd weer in motion, energieverlies door gebruikte draden en weerstand van mechaniek.... Dus al zou je systeem echt helemaal perfect uitgedacht zijn en de molen zou niet 'hinderen', door de extra luchtweerstand, maar juist 'opleveren', dan nog is het toaal aan rendement te weing.

    Ga dan liever voor de scramjet, die gebruikt de snelheid om de lucht in de verbrandingskamer te compressen en levert daardoor een hogere efficientie op...
    Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
    pi_35344425
    Ja hoor eens even, het gaat hier toch wel over een belangrijk principe, dat kan je niet zomaar afdoen met dit is mijn mening en daar moet jij het maar mee doen.
    Op zich is er niks op tegen om door middel van windkracht een voertuig aan te drijven.
    Anders zouden zeilschepen ook niet kunnen varen en je hebt toch ook zeilwagens.
    Het gaat er nu nog om het volgende: kun je met een soort propeller die door de wind aan het draaien wordt gebracht je eigen wielen aandrijven?
    Ja natuurlijk kan dat, het moet wel met een flinke vertraging gebeuren waardoor de aandrijfkracht vergroot wordt, en zo een wagen komt nog tegen de wind in ook.
    Het grappige is alleen hoe sneller de wagen gaat hoe groter de aandrijfkracht wordt, maar de snelheid kan niet ongelimiteerd toenemen het komt uit op een -zoals gezegd- een limiet.
    Nu gaan allerlei factoren zoals wrijving en luchtweerstand een belangrijke rol spelen.
    Hierdoor kom je op een gegeven moment op een maximum snelheid.
    pi_35345625
    quote:
    Op dinsdag 21 februari 2006 21:31 schreef Schonedal het volgende:
    Ja hoor eens even, het gaat hier toch wel over een belangrijk principe, dat kan je niet zomaar afdoen met dit is mijn mening en daar moet jij het maar mee doen.
    Op zich is er niks op tegen om door middel van windkracht een voertuig aan te drijven.
    Anders zouden zeilschepen ook niet kunnen varen en je hebt toch ook zeilwagens.
    Het gaat er nu nog om het volgende: kun je met een soort propeller die door de wind aan het draaien wordt gebracht je eigen wielen aandrijven?
    Ja natuurlijk kan dat, het moet wel met een flinke vertraging gebeuren waardoor de aandrijfkracht vergroot wordt, en zo een wagen komt nog tegen de wind in ook.
    Het grappige is alleen hoe sneller de wagen gaat hoe groter de aandrijfkracht wordt, maar de snelheid kan niet ongelimiteerd toenemen het komt uit op een -zoals gezegd- een limiet.
    Nu gaan allerlei factoren zoals wrijving en luchtweerstand een belangrijke rol spelen.
    Hierdoor kom je op een gegeven moment op een maximum snelheid.
    Je kan niet als je alleen de windenergie gebruikt zoals je voorstelt daarmee iets aandrijven wat daar tegenin gaat. Wet behoud van energie. Als je dezelfde richting gaat als de wind dan heb je gewoon hetzelfde effect als de wind in de rug.
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
      woensdag 22 februari 2006 @ 09:07:02 #107
    29440 ajay
    Professor in de idioterie
    pi_35356387
    quote:
    Op dinsdag 21 februari 2006 21:31 schreef Schonedal het volgende:
    Ja hoor eens even, het gaat hier toch wel over een belangrijk principe, dat kan je niet zomaar afdoen met dit is mijn mening en daar moet jij het maar mee doen.
    Reageer je nou op mijn sig.?
    Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
      vrijdag 24 februari 2006 @ 01:38:46 #108
    114696 foktastic
    U can't win 'em all
    pi_35430783
    als snelheid van het licht = snelheid van zwaartekracht, kun je dan zwaartekracht (net zoals de lichtsnelheid) vertragen?
    'Mevrouw, zou u wat pentahexol in het neusje van uw hondje willen spuiten? We willen alleen kijken of het brandt.'
    'Nee, ik spuit die rotzooi niet in z'n neus man, echt niet! Je kijkt me zo ongelovig aan van goh waarom doe je dat nou niet?'
    pi_35431130
    quote:
    Op woensdag 22 februari 2006 09:07 schreef ajay het volgende:

    [..]

    Reageer je nou op mijn sig.?
    Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
    pi_35437346
    quote:
    Op vrijdag 24 februari 2006 01:38 schreef foktastic het volgende:
    als snelheid van het licht = snelheid van zwaartekracht, kun je dan zwaartekracht (net zoals de lichtsnelheid) vertragen?
    Dat weet ik zo 123 niet precies, maar het is een hele interessante vraag! De snelheid van het licht volgt uit een golfvergelijking, en bevat termen die je medium specificeren ( de elektrische susceptabiliteit en magnetische permeabiliteit ). Maar de golfvergelijking die je voor zwakke zwaartekrachtsvelden kunt opstellen, bevat ook de lichtsnelheid, dus dat zou zomaar kunnen. Ik heb zo niet 123 die golfvergelijking voor zwakke velden voor mn neus, zal het es opzoeken.

    Je moet je wel bedenken dat in een medium allemaal atomen hebt, die allemaal gravitonen uitzenden, en dat een zwaartekrachtsgolf door dat medium interacteert met die gravitonen; gravitonen ondergaan een zelfinteractie, want ze bevatten energie. Het kan dus nogal een gecompliceerd verhaal worden.
    -
    pi_35460720
    quote:
    Op dinsdag 21 februari 2006 22:01 schreef One_of_the_few het volgende:

    [..]

    Je kan niet als je alleen de windenergie gebruikt zoals je voorstelt daarmee iets aandrijven wat daar tegenin gaat. Wet behoud van energie. Als je dezelfde richting gaat als de wind dan heb je gewoon hetzelfde effect als de wind in de rug.
    Nou ga je met een wet schermen zonder te weten wat die wet inhoudt.
    De wet behoud van energie houdt in dat in een gesloten systeem de energie constant blijft behalve als daaraan energie toegevoerd of afgevoerd wordt.
    De omgeving van mijn propellerwagen is zo`n systeem de energie van de wind wordt overgebracht op de wagen, de wind achter de wagen heeft een lagere snelheid en is iets warmer, verder ontwikkelt de wagen door middel van wrijving ook nog wat warmte die aan de grond overgedragen wordt.
    Daar is niets mis mee, de energie van het systeem is niet verandert.
    pi_35468036
    waarom voelt je tong/mond koud aan bij het teken van adem na het poetsen van je tanden of het nemen van een pepermuntje, dus; hoe werkt mint?
    pi_35468419
    Het verdampt en neemt derhalve energie op in de vorm van warmte
    pi_35469382
    quote:
    Op zaterdag 25 februari 2006 03:14 schreef mrkanarie het volgende:
    waarom voelt je tong/mond koud aan bij het teken van adem na het poetsen van je tanden of het nemen van een pepermuntje, dus; hoe werkt mint?
    Menthol activeert TRPM8 ion-kanalen in zenuwcellen die koelte detecteren. Deze ion-kanalen worden eveneens geactiveerd bij lage temperatuur, maw menthol veroorzaakt dezelfde zenuwimpulsen als afkoeling van je tong, voor de hersenen is er geen verschil (qua zintuiglijke input, we weten natuurlijk wel dat er een verschil is).

    Op analoge wijze wordt het brandende gevoel bij een hete chilli veroorzaakt. Capsaicin, de stof in chilli pepers die hiervoor verantwoordelijk is activeert TRPV1 ion kanalen in zenuwcellen die hitte detecteren.

    Wat nadere info:
    TRPV1 activeert bij temperaturen > 42°C
    TRPM8 bij t°<25°C

    twee andere ion-kanalen/proteïnen:
    TRPV3, detecteert warmte, activeert rond 33°C
    ANKTM1, gevoelig voor koude, activeert bij t°<15°C (ontdekt in 2003)


    [ Bericht 15% gewijzigd door Doderok op 25-02-2006 07:18:58 ]
    pi_35471851
    quote:
    Op zaterdag 25 februari 2006 06:58 schreef Doderok het volgende:

    [..]

    uitleg
    bedankt.
      zaterdag 25 februari 2006 @ 12:31:14 #116
    129299 Roltrapfee
    feed me a stray cat
    pi_35473038
    Weer een loze vraag!
    Wat gebeurt er met een mens als het 3 maanden slaapt? Ik wou namelijk in winterslaap, en ik had echt een heel goed plan bedacht. Zovan, ik ga aan een infuus, mensen die ik inhuur bloppen daar voedingsstoffen, vocht en slaapmiddel in, en dan slaap ik 3 maanden achter elkaar, en dan hoef ik de winter niet te doorstaan! Als het weer lente is laten ze dat slaapmiddel mooi weg en dan word ik weer wakker!
    Is het mogelijk om 3 maanden in een soortement van kunstmatig coma te zijn, is het mogelijk om daar levend uit te komen en wat zijn eventuele bijverschijnselen? Alleen doorligplekken of sterven je organen af door te weinig gebruik ofzo?
    When the weather gets rough and it's whiskey in the shade
    It's best to wrap your saviour up in cellophane
    Hee, een korhoen!
    pi_35478402
    quote:
    Op vrijdag 24 februari 2006 22:42 schreef Schonedal het volgende:

    [..]

    Nou ga je met een wet schermen zonder te weten wat die wet inhoudt.
    De wet behoud van energie houdt in dat in een gesloten systeem de energie constant blijft behalve als daaraan energie toegevoerd of afgevoerd wordt.
    De omgeving van mijn propellerwagen is zo`n systeem de energie van de wind wordt overgebracht op de wagen, de wind achter de wagen heeft een lagere snelheid en is iets warmer, verder ontwikkelt de wagen door middel van wrijving ook nog wat warmte die aan de grond overgedragen wordt.
    Daar is niets mis mee, de energie van het systeem is niet verandert.
    Ow, ik had je idee anders in gedachten. Dat dat je met dezelfde wind die tegen staat de auto tegen de windrichting in wil laten rijden. Pal tegen de wind in kan niet, schuin wel. Dat is ook wat zeilboten soms doen.
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
      zaterdag 25 februari 2006 @ 17:36:38 #118
    129299 Roltrapfee
    feed me a stray cat
    pi_35481750
    Ja nog eentje!
    Waarom is wiegen zo'n universele geruststelbeweging? Mensen wiegen kleine kinderen om ze in slaap te krijgen of als ze huilen, maar ook op latere leeftijd blijven mensen het doen. Zovan, hysterisch huilende mensen worden volgens mij ook gekalmeerd door ze soortement van op en neer te wiegen, verpakt in een omhelzing dan. En in psychiatrische inrichtingen in films zit 80% van de mensen ook zo'n wiegbeweging te maken (doen ze dat in het echt ook?). Hoe komt dat?
    When the weather gets rough and it's whiskey in the shade
    It's best to wrap your saviour up in cellophane
    Hee, een korhoen!
    pi_35484699
    quote:
    Op zaterdag 25 februari 2006 17:36 schreef Roltrapfee het volgende:
    Ja nog eentje!
    Waarom is wiegen zo'n universele geruststelbeweging? Mensen wiegen kleine kinderen om ze in slaap te krijgen of als ze huilen, maar ook op latere leeftijd blijven mensen het doen. Zovan, hysterisch huilende mensen worden volgens mij ook gekalmeerd door ze soortement van op en neer te wiegen, verpakt in een omhelzing dan. En in psychiatrische inrichtingen in films zit 80% van de mensen ook zo'n wiegbeweging te maken (doen ze dat in het echt ook?). Hoe komt dat?
    Goede vraag. Ik weet niet of al deze gevallen tot het zelfde mechanisme te herleiden zijn. Mensen met tics (nagelbijten etc. ) ondervinden ook een rustgevende of stress verlagende werking. Het gaat dan steeds om repetitieve bewegingen. Is dit vergelijkbaar?

    Specifiek aan wiegen is de stimulatie van het evenwichtsorgaan in het binnenoor (vestibular stimulation)

    Misschien is er een verband met de hersengolven. Deze variëren in frequentie, afhankelijk van de staat van bewustzijn. Als men alert is: beta golven: 14 tot 30 Hz; dagdromend, relaxerend: alfagolven: 8 tot 13 Hz; dromend: theta : 4 tot 7 Hz; diepe slaap: deltagolven 0,5 tot 6Hz. De frequentie van wiegen komt dus overeen met trage deltagolven. Misschien heeft het wiegen een vertragend effect op de hersengolven? (hier ben ik puur aan het speculeren, want ik ben een leek op medisch gebied )

    Een waarschijnlijk iets meer gefundeerde theorie over het nut/effect van wiegen heb ik hier gevonden: rocking as consummatory behaviour against a cerebellar glutamate excess? kort gezegd: een overmaat aan glutamaat in de hersenen is neurotoxisch, het wiegen zou de afbraak/omzetting van glutamaat kunnen bevorderen. Blijkbaar is het een veel voorkomend fenomeen bij autisten en mentaal gehandicapten(?) (MR in het artikel staat voor Mental Retardation).
    pi_35496336
    Waarom hebben mannen tepels?
    pi_35498228
    quote:
    Op zaterdag 25 februari 2006 23:56 schreef mrkanarie het volgende:
    Waarom hebben mannen tepels?
    Een gedeeltelijke verklaring: tepels worden vroeg in de ontwikkeling van het embryo gevormd, in de derde of vierde week. Pas na zeven weken begint de differentiatie tussen mannelijke en vrouwelijke embryo's. Maar waarom ze volledig ontwikkelen is niet duidelijk. Bij ratten en muizen bijvoorbeeld wordt de ontwikkeling van mannelijke tepels volledig onderdrukt door het mannelijk hormoon.

    Stephen Jay Gould behandelt het onderwerp in Reflections In Natural History

    Ook interessant, (als het klopt): Men zou tot zeven paar tepels hebben, maar normaal gezien zal slechts één paar zich volledig ontwikkelen. Misschien voor de hand liggend als men bedenkt dat er weinig verschillen zijn in genetisch materiaal tussen mens en dier. Als er zoogdieren met meer tepels zijn, dan is het aannemelijk dat het genetisch materiaal hiervoor ook bij de mens aanwezig is.

    Zeer waarschijnlijk hebben mannen in de menselijke evolutie nooit hun kinderen gezoogd, maar mannelijke tepels hebben wel als "fopspeen" gediend, bvb bij de Aka pygmeën, waar de mannen op de babies passen als de vrouwen gaan jagen.
    pi_35498737
    quote:
    Op zaterdag 25 februari 2006 12:31 schreef Roltrapfee het volgende:
    Weer een loze vraag!
    Wat gebeurt er met een mens als het 3 maanden slaapt? Ik wou namelijk in winterslaap, en ik had echt een heel goed plan bedacht. Zovan, ik ga aan een infuus, mensen die ik inhuur bloppen daar voedingsstoffen, vocht en slaapmiddel in, en dan slaap ik 3 maanden achter elkaar, en dan hoef ik de winter niet te doorstaan! Als het weer lente is laten ze dat slaapmiddel mooi weg en dan word ik weer wakker!
    Is het mogelijk om 3 maanden in een soortement van kunstmatig coma te zijn, is het mogelijk om daar levend uit te komen en wat zijn eventuele bijverschijnselen? Alleen doorligplekken of sterven je organen af door te weinig gebruik ofzo?
    Drie maanden zal wel haalbaar zijn, mensen zijn na jaren uit coma ontwaakt, patiënten met zware brandwonden worden weken in een kunstmatige coma gehouden. Je zal spiermassa verliezen (misschien kan dit vermeden worden door electrische stimulatie, je weet wel, die toestellen van het shopping channel waarmee je zonder inspanning buikspieren kweekt ), en botontkalking zal waarschijnlijk een probleem vormen (te vergelijken met kosmonauten die maanden in de ruimte verbleven). Wanneer beenderen niet belast worden begint het lichaam ze langzaam af te breken.
      zondag 26 februari 2006 @ 21:01:18 #123
    129299 Roltrapfee
    feed me a stray cat
    pi_35522534
    quote:
    Op zondag 26 februari 2006 01:09 schreef Doderok het volgende:

    [..]

    Drie maanden zal wel haalbaar zijn, mensen zijn na jaren uit coma ontwaakt, patiënten met zware brandwonden worden weken in een kunstmatige coma gehouden. Je zal spiermassa verliezen (misschien kan dit vermeden worden door electrische stimulatie, je weet wel, die toestellen van het shopping channel waarmee je zonder inspanning buikspieren kweekt ), en botontkalking zal waarschijnlijk een probleem vormen (te vergelijken met kosmonauten die maanden in de ruimte verbleven). Wanneer beenderen niet belast worden begint het lichaam ze langzaam af te breken.
    Ieh! Dan kan je helemaal niet meer lopen daarna! Hee en worden je ribben dan ook afgebroken, of je schedel? Dat zijn toch ook beenderen? En is dat niet te vermijden door gewoon calcium in dat infuus te doen?
    En heeft dat slaapmiddel geen invloed dan, wordt dat niet schadelijk als je het 3 maanden aan één stuk door toegendiend krijgt?
    Ik weet niet hoeveel jij hierover weet, maar ik vraag het toch Zou een vrouw gewoon 3 keer ongesteld worden als je d'r aan zo'n infuus legt, met slaapmiddel dus enzo? En worden vrouwen in coma eigenlijk gewoon ongesteld?
    When the weather gets rough and it's whiskey in the shade
    It's best to wrap your saviour up in cellophane
    Hee, een korhoen!
    pi_35534873
    quote:
    Op zondag 26 februari 2006 21:01 schreef Roltrapfee het volgende:

    [..]

    Ieh! Dan kan je helemaal niet meer lopen daarna! Hee en worden je ribben dan ook afgebroken, of je schedel? Dat zijn toch ook beenderen? En is dat niet te vermijden door gewoon calcium in dat infuus te doen?
    Nee, dat gaat niet helpen: (van de nasa site)
    quote:
    The most serious problem of long term exposure to microgravity currently known is bone decalcification. Without the stress of gravity, the bones do not need to maintain their structural strength and so they secrete some of their calcium back into the blood stream. Studies on Skylab found that the astronauts lost approximately one to two percent of their total bone calcium each month, comparable with bed rest studies on Earth. Fortunately, the calcium loss significantly decreased after the first four months. When the calcium leaves the bones, it enters the blood stream and is filtered through the kidneys. This can cause kidney stones and other ailments. The blood calcium level is also raised from its normal 8.8 to 10.4 milligrams per 100 milliliters. In excess of 10.5 milligrams per 100 milliliters, a serious condition called hypercalcemia can result. This metabolic disorder can cause symptoms ranging from nausea, abdominal pain, and the constant urge to urinate, to shock, liver failure, and death. So far, only very mild forms of hypercalcemia have been measured in astronauts. If a severe case of hypercalcemia ever occurred on a long duration mission, it would be treatable with prednisone therapy and the oral administration of phosphorous. Exercise helps to decrease bone decalcification some, but significant amounts are still lost. Mineral supplements give ineffective treatment because there is no way to ensure their absorption and prevent the formation of kidney stones. The consequences of deconditioning in the microgravity environment have played a major factor in astronaut selection since the inception of the space program. Traditionally, astronauts had to be in peak physical condition, the belief being that they would be less susceptible to the effects. In flight exercise has been proven beneficial for preventing muscle atrophy while in space, but the preflight condition of the astronaut has not yet been proven as a conclusive link.
    Maar het gaat dus in die gevallen vooral om afbraak van de beenderen die normaal veel gewicht dragen, voor schedel en ribben zal er weinig verschil in belasting zijn, en daarom ook weinig verlies van calcium. De ruggewervels, het bekken en de benen daarentegen...
    quote:
    En heeft dat slaapmiddel geen invloed dan, wordt dat niet schadelijk als je het 3 maanden aan één stuk door toegendiend krijgt?
    Geen idee, eerlijk gezegd. Misschien aan Sharon vragen als hij ontwaakt
    quote:
    Ik weet niet hoeveel jij hierover weet, maar ik vraag het toch Zou een vrouw gewoon 3 keer ongesteld worden als je d'r aan zo'n infuus legt, met slaapmiddel dus enzo? En worden vrouwen in coma eigenlijk gewoon ongesteld?
    Blijkbaar wel, een search levert dit op :
    quote:
    Schiavo may feel pain: she appears agitated during menstruation...
    Menstruatie kan natuurlijk onderdrukt worden door toedienen van de pil

    Interessant: Soap operas paint an improbably rosy picture of coma
      maandag 27 februari 2006 @ 13:25:20 #125
    29440 ajay
    Professor in de idioterie
    pi_35539885
    quote:
    Op zaterdag 25 februari 2006 17:36 schreef Roltrapfee het volgende:
    Ja nog eentje!
    Waarom is wiegen zo'n universele geruststelbeweging? Mensen wiegen kleine kinderen om ze in slaap te krijgen of als ze huilen, maar ook op latere leeftijd blijven mensen het doen. Zovan, hysterisch huilende mensen worden volgens mij ook gekalmeerd door ze soortement van op en neer te wiegen, verpakt in een omhelzing dan. En in psychiatrische inrichtingen in films zit 80% van de mensen ook zo'n wiegbeweging te maken (doen ze dat in het echt ook?). Hoe komt dat?
    Voor zover ik ooit heb begrepen is het een psychologische reactie die ingebrand zit in elk zoogdier. Dat komt omdat het onbewust terug doet denken aan de tijd in de baarmoeder en daardoor ook een beschermend en rustgevend gevoel opwekt. Zwaar getraumatiseerde mensen zie je dan ook wel eens een foetus-positie innemen, omdat onbewust de meest rustgevende en beschermde situatie/positie wordt ingenomen.

    Het wiegen is een logische beweging van het overbrengen van het lopen van de moeder op de vrucht.

    Vraag ik me alleen af of dit ook geldt voor kinderen, wiens moeder verlamd is (dus in een rolstoel o.i.d. zit)?
    Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
      maandag 27 februari 2006 @ 13:31:49 #126
    129299 Roltrapfee
    feed me a stray cat
    pi_35540087
    quote:
    Op maandag 27 februari 2006 13:25 schreef ajay het volgende:

    [..]

    Voor zover ik ooit heb begrepen is het een psychologische reactie die ingebrand zit in elk zoogdier. Dat komt omdat het onbewust terug doet denken aan de tijd in de baarmoeder en daardoor ook een beschermend en rustgevend gevoel opwekt. Zwaar getraumatiseerde mensen zie je dan ook wel eens een foetus-positie innemen, omdat onbewust de meest rustgevende en beschermde situatie/positie wordt ingenomen.

    Het wiegen is een logische beweging van het overbrengen van het lopen van de moeder op de vrucht.

    Vraag ik me alleen af of dit ook geldt voor kinderen, wiens moeder verlamd is (dus in een rolstoel o.i.d. zit)?
    Als je verlamd bent, kun je dan überhaupt wel een kind krijgen? Persen gaat in ieder geval moeilijk worden, en ik weet niet hoe het zit met de rest, maar functioneert dat allemaal nog wel zo dat er ook echt een kind uit zou kunnen komen?
    Ik vond dat stuk over trage deltagolven van Doderok ook wel erg mooi, ik ben benieuwd welke klopt!
    When the weather gets rough and it's whiskey in the shade
    It's best to wrap your saviour up in cellophane
    Hee, een korhoen!
      dinsdag 7 maart 2006 @ 18:54:11 #127
    129299 Roltrapfee
    feed me a stray cat
    pi_35817268
    Iiieeh! Het is heel slecht gesteld met Kleine Wetenschappelijke Vragen!
    Dan blop ik er gewoon weer een vraag tussendoor, al is het maar om dit fijne en allesverhelderende topic weer eens onder de aandacht te brengen!
    Hoe komt het dat je soms kots- dan wel kokhalsneigingen krijgt als je niet genoeg lucht krijgt? (Zoals wanneer je heel enthousiast aan je sigaret hijst) En als ze bij de tandarts heel veel apparaten in je mond stouwen en je krijgt van die kokhalsneigingen (die overigens altijd samengaan met heel erg grappige geluiden! ), komt het dan doordat je te weinig of gek ademt of doordat er dingen te ver achterin je keel zitten?
    When the weather gets rough and it's whiskey in the shade
    It's best to wrap your saviour up in cellophane
    Hee, een korhoen!
    pi_35824141
    Nog een domme gedachte van mij:
    Heeft de hele kosmos ook een rotatie?
    Ik baseer deze gedachte op het feit dat alle melkwegstelsels een rotatie uitvoeren en zelf ontstaan zijn uit een samentrekkende gaswolk.
    Er moet dus in eerste instantie een zekere rotatie aanwezig geweest zijn.
    Zou het heelal zelf ook in rotatie kunnen verkeren?
      dinsdag 7 maart 2006 @ 23:35:06 #129
    142291 Met-Yvana
    Hating me wont make you pretty
    pi_35830324
    Ok een vraagje, Stel ( en ik weet dat het niet kan, maar stel je voor) we steken een rechte holle buis door de aarde, erin bij de noordpool eruit bij de zuidpool. Wat zou er gebeuren als je er iets in laat vallen? komt het aan de andere kant eruit? blijft hij in het midden zweven? of vliegt hij weer terug omhoog?
    Can YOU handle Met-Yvana?
    pi_35830662
    Hij zal vaart maken tot hij voorbij het middelpunt van de aarde komt, dan zal hij afremmen, en weer richting het middelpunt versnellen........ een soort jojo-effect krijg je dan langs het middelpunt...
      woensdag 8 maart 2006 @ 09:25:27 #131
    29440 ajay
    Professor in de idioterie
    pi_35835977
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 23:44 schreef 14.gif het volgende:
    Hij zal vaart maken tot hij voorbij het middelpunt van de aarde komt, dan zal hij afremmen, en weer richting het middelpunt versnellen........ een soort jojo-effect krijg je dan langs het middelpunt...
    In principe wel, als we aannemen dat die bal dus geen last heeft van drukverschillen e.d. In principe zou je dus een buis moeten hebben die helemaal vaccuum is en geen enkele invloed heeft van buitenaf (dus ook niet van druk/warmte e.d.). De bal zou dan constant versnellen (maar wel steeds minder, omdat er steeds minder massa aan de bal 'trekt' en vervolgens voorbij het middenpunt van de aarde weer afremmen en 'terugvallen' en vise versa.

    In de praktijk is de kans groot dat je niet eens zo diep kunt boren, als je het wel kon, dan zat je weer met het probleem dat de lijn perfect recht moet zijn en precies haaks op de draaiing van de aarde, dat de bal precies in het midden van de pijp moet worden losgelaten, adners raakt ie de zijkanten, dat je zo'n pijp nooit vaccuum kunt trekken, dat de druk zo hoog wordt, dat de pijp barst, dat de pijp te heet wordt, dat de bal te heet wordt enz, enz.

    Maar goed, theoretisch gezien he....
    Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
      woensdag 8 maart 2006 @ 09:30:56 #132
    29440 ajay
    Professor in de idioterie
    pi_35836098
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 21:43 schreef Schonedal het volgende:
    Nog een domme gedachte van mij:
    Heeft de hele kosmos ook een rotatie?
    Ik baseer deze gedachte op het feit dat alle melkwegstelsels een rotatie uitvoeren en zelf ontstaan zijn uit een samentrekkende gaswolk.
    Er moet dus in eerste instantie een zekere rotatie aanwezig geweest zijn.
    Zou het heelal zelf ook in rotatie kunnen verkeren?
    Uitgaande van het principe van de big bang en dat het helaal expansief zou zijn, ja. Als we ervan uitgaan dat het helaal uit een punt is ontstaan, dan zou massa bijvoorbeeld eerst 'recht' vanuit de kern alle kanten opgaan, maar naarmate die snelheid afneemt (doordat er aantrekkingskrachten zijn tussen massa's) dan zouden die massa's aan elkaar trekken en daardoor elkaar naar zich toe trekken. Daardoor ontstaan patronen zoals we kennen bij alle stelsels, met een soort van rad-vorm.

    Echter dit zijn maar theorieën. Moeilijk te meten, omdat we nou niet echt een foto van het hele universum kunnen maken....
    Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
    pi_35836115
    Ja, het was puur hypthetisch bedoeld
      woensdag 8 maart 2006 @ 09:34:02 #134
    29440 ajay
    Professor in de idioterie
    pi_35836160
    quote:
    Op maandag 27 februari 2006 13:31 schreef Roltrapfee het volgende:

    [..]

    Als je verlamd bent, kun je dan überhaupt wel een kind krijgen? Persen gaat in ieder geval moeilijk worden, en ik weet niet hoe het zit met de rest, maar functioneert dat allemaal nog wel zo dat er ook echt een kind uit zou kunnen komen?
    Ik vond dat stuk over trage deltagolven van Doderok ook wel erg mooi, ik ben benieuwd welke klopt!
    Als je verlamd bent kun je wel degelijk een kind krijgen, meestal werken de interne organen e.d. nog gewoon hoor! Misschien heb je geen bekken-controle, maar er bestaat altijd wel iets als een keizersnede of een ruggeprik e.d. Er zijn genoeg vrouwen die in een coma nog een kind goed dragen en genoeg vrouwen in een rolstoel die normaal bevallen.
    Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
    pi_35837722
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 21:43 schreef Schonedal het volgende:
    Nog een domme gedachte van mij:
    Heeft de hele kosmos ook een rotatie?
    Ik baseer deze gedachte op het feit dat alle melkwegstelsels een rotatie uitvoeren en zelf ontstaan zijn uit een samentrekkende gaswolk.
    Er moet dus in eerste instantie een zekere rotatie aanwezig geweest zijn.
    Zou het heelal zelf ook in rotatie kunnen verkeren?
    Zou dit te merken zijn als je zwaartekracht golven meet? Zag net Penrose op BBCWorld en die sprak over een systeem van drie satelieten dat rond 2017 actief zou zijn...
    Daarmee zou het ook mogelijk zijn om voorspellingen gebaseerd op zijn nieuwe theorie te testen, namelijk dat de big bang niet het eerste begin was, maar het resultaat van een vorig heelal.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Doderok op 08-03-2006 10:49:43 ]
    pi_35837828
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 23:35 schreef Met-Yvana het volgende:
    Ok een vraagje, Stel ( en ik weet dat het niet kan, maar stel je voor) we steken een rechte holle buis door de aarde, erin bij de noordpool eruit bij de zuidpool. Wat zou er gebeuren als je er iets in laat vallen? komt het aan de andere kant eruit? blijft hij in het midden zweven? of vliegt hij weer terug omhoog?
    Ja, en dat kun je zelfs uitrekenen. Je krijgt een harmonische oscillator, met een frequentie van pak em beet 90 uur, zo uit mn hoofd. Dat kun je, met wat kennis, makkelijk narekenen: de kracht wordt geleverd door de zwaartekracht, en als je dit omschrijft zie je dat je dezelfde vergelijking krijgt als die van een slinger. Daaruit kun je de frequentie halen.
    -
    pi_35837857
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 21:43 schreef Schonedal het volgende:
    Nog een domme gedachte van mij:
    Heeft de hele kosmos ook een rotatie?
    Ik baseer deze gedachte op het feit dat alle melkwegstelsels een rotatie uitvoeren en zelf ontstaan zijn uit een samentrekkende gaswolk.
    Er moet dus in eerste instantie een zekere rotatie aanwezig geweest zijn.
    Zou het heelal zelf ook in rotatie kunnen verkeren?
    Ik denk dat het vrij lastig is om te spreken van een rotatie van de kosmos als geheel. Dat impliceert namelijk dat de kosmos is ingebed in een andere ( wellicht hoger dimensionale ) ruimte, en daar kunnen ze (nog?) geen uitspraken over doen. Sowieso stoelt de kosmologie op de ART, en die gaat uit van een 4-dimensionale ruimte-tijd.
    -
    pi_35839127
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 18:54 schreef Roltrapfee het volgende:
    Iiieeh! Het is heel slecht gesteld met Kleine Wetenschappelijke Vragen!
    Dan blop ik er gewoon weer een vraag tussendoor, al is het maar om dit fijne en allesverhelderende topic weer eens onder de aandacht te brengen!
    Hoe komt het dat je soms kots- dan wel kokhalsneigingen krijgt als je niet genoeg lucht krijgt? (Zoals wanneer je heel enthousiast aan je sigaret hijst) En als ze bij de tandarts heel veel apparaten in je mond stouwen en je krijgt van die kokhalsneigingen (die overigens altijd samengaan met heel erg grappige geluiden! ), komt het dan doordat je te weinig of gek ademt of doordat er dingen te ver achterin je keel zitten?
    Mooi schopje, dat verdient een antwoord.
    Kokhalzen, oftewel de "gag reflex". Iemand noemde het "reigeren" op Fok! maar de ver*$%%##de search geeft geen resultaat
    Ha gevonden in m'n active topics lijst: Reigeren tijdens tandenpoetsen
    (Dat maar terzijde)

    Het is dus een reflex, als reaktie op een stimulus in de keel. Het achterste van je keel trekt samen om te vermijden dat iets in je keel zouden belanden, tenzij dat gebeurt door normaal slikken. Hierdooor verkleint dus de kans dat je stikt door een voorwerp in je keel.
    Bij de meesten zal aanraken van het zacht gehemelte een sterke kokhals reflex opwekken, maar men kan trainen om hieraan te weerstaan, bijvoorbeeld voor orale sex of een zwaardslikker act. (Wikipedia's woorden, niet de mijne )
    Ontbreken van de reflex kan op een aantal ernstige aandoeningen wijzen.

    Alcohol en nicotine stimuleren de reflex door hun invloed op het zenuwstelsel. Ook longaandoeningen, maagklachten, bepaalde medicijnen en zenuwachtigheid of stress kunnen kokhalzen opwekken.

    Hier een pdf document dat het probleem bij tandheelkundige behandelingen bespreekt.

    Het kan zich voordoen als men een voorwerp in de mond moet houden, zoals de "tandbeschermer" bij boksers, of het mondstuk dat duikers gebruiken.

    Bij druggebruik is het een veel voorkomend probleem, als ik de commentaren hier zo lees.

    Voor het opwekken van de reflex is de "glossopharyngeal nerve" verantwoordelijk. (geen idee wat de nederlandse benaming is). Het ontbreken van de reflex kan wijzen op schade aan deze zenuw.
      woensdag 8 maart 2006 @ 11:43:50 #139
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_35839247
    0K is het absolute nulpunt.
    Maar is er ook een absoluut maximum temperatuur?

    *bedacht ik me net ineens*
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind
    Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
    pi_35839332
    Temperatuur kun je linken aan energie. Dus als de hoeveelheid energie in het universum eindig is ( en dat lijkt me een hele redelijke aanname ) dan zal er dus ook een maximale temperatuur zijn.
    -
      woensdag 8 maart 2006 @ 11:49:25 #141
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_35839419
    Ja, maar edele heer Haushofer.

    Is er ook een getal aan te koppelen? Of dacht meneer Kelvin: "joepie, ik heb het minumum gedefinieerd. Waar zijn mijn lauweren?"

    Een beetje natuurkundige gaat dan meteen aan de slag om het maximum te definieren toch?

    Kan er een temp van 1m graden Celcuis bestaan? 2m? 3m?

    Ergens zou er toch een omslagpunt moeten zijn waarop warmte in (hmm *denk denk*) snelheid (ofzo?) vervalt? Waarbij moleculen dus dusdanig snel trillen dat ze met lichtsnelheid verplaatsen?

    Of toon ik nu mijn domheid aan
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind
    Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
    pi_35839698
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 09:30 schreef ajay het volgende:

    [..]

    Uitgaande van het principe van de big bang en dat het helaal expansief zou zijn, ja. Als we ervan uitgaan dat het helaal uit een punt is ontstaan, dan zou massa bijvoorbeeld eerst 'recht' vanuit de kern alle kanten opgaan, maar naarmate die snelheid afneemt (doordat er aantrekkingskrachten zijn tussen massa's) dan zouden die massa's aan elkaar trekken en daardoor elkaar naar zich toe trekken. Daardoor ontstaan patronen zoals we kennen bij alle stelsels, met een soort van rad-vorm.

    Echter dit zijn maar theorieën. Moeilijk te meten, omdat we nou niet echt een foto van het hele universum kunnen maken....
    Daar heb je wel een punt Ajay, maar het lijkt me toch wel mogelijk dat er rotatie aanwezig is in een punt of zoals men ook wel zegt: een singulariteit, practisch elk atoomdeeltje heeft het.
    De deeltjes die weggeschoten zijn bij de big bang hebben die rotatie ook meegekregen.
    Elk zwart gat draait ook als een gek in de rondte.
    Heeft de kosmos een rotatie dan zou er ook een rotatieas moeten bestaan en de vorm van de kosmos ook weer een soort van wagenwiel moeten zijn.
      woensdag 8 maart 2006 @ 12:43:17 #143
    114696 foktastic
    U can't win 'em all
    pi_35841094
    wat is het kleinst meetbare tijd en afstand?
    'Mevrouw, zou u wat pentahexol in het neusje van uw hondje willen spuiten? We willen alleen kijken of het brandt.'
    'Nee, ik spuit die rotzooi niet in z'n neus man, echt niet! Je kijkt me zo ongelovig aan van goh waarom doe je dat nou niet?'
      woensdag 8 maart 2006 @ 13:36:38 #145
    114696 foktastic
    U can't win 'em all
    pi_35842781
    Danku, maar hoezo de "kleinste betekenisvolle" lengte van tijd en "kleinere afstanden kunnen niet voorkomen"?
    Is er dan een praktische limiet dat tijdens de oerknal is vastgesteld, netzoals de lichtsnelheid?

    een evolutievraagje:
    In welke volgorde zijn de 5 zintuigen ontstaan, en bestaan er wezens met zonder zintuigen?
    'Mevrouw, zou u wat pentahexol in het neusje van uw hondje willen spuiten? We willen alleen kijken of het brandt.'
    'Nee, ik spuit die rotzooi niet in z'n neus man, echt niet! Je kijkt me zo ongelovig aan van goh waarom doe je dat nou niet?'
    pi_35843210
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 13:36 schreef foktastic het volgende:
    Danku, maar hoezo de "kleinste betekenisvolle" lengte van tijd en "kleinere afstanden kunnen niet voorkomen"?
    Is er dan een praktische limiet dat tijdens de oerknal is vastgesteld, netzoals de lichtsnelheid?

    een evolutievraagje:
    In welke volgorde zijn de 5 zintuigen ontstaan, en bestaan er wezens met zonder zintuigen?
    Het antwoord op de vragen weet ik niet, maar 'met zonder' zeiden wij ook altijd in groep 3
      woensdag 8 maart 2006 @ 14:20:17 #147
    114696 foktastic
    U can't win 'em all
    pi_35844353
    ik bleef zitten in groep 3
    'Mevrouw, zou u wat pentahexol in het neusje van uw hondje willen spuiten? We willen alleen kijken of het brandt.'
    'Nee, ik spuit die rotzooi niet in z'n neus man, echt niet! Je kijkt me zo ongelovig aan van goh waarom doe je dat nou niet?'
    pi_35846072
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 13:36 schreef foktastic het volgende:
    Danku, maar hoezo de "kleinste betekenisvolle" lengte van tijd en "kleinere afstanden kunnen niet voorkomen"?
    Is er dan een praktische limiet dat tijdens de oerknal is vastgesteld, netzoals de lichtsnelheid?

    een evolutievraagje:
    In welke volgorde zijn de 5 zintuigen ontstaan, en bestaan er wezens met zonder zintuigen?
    Helemaal zonder zal niet bestaan omdat 1 van de voorwaarden voor leven is dat een organismen prikkels moeten kunnen opvangen uit zijn/haar omgeving.
    Maar veel vissen en beesten die altijd in het donker leven hebben geen ogen en vaak ook geen oren (in plaats daarvan sonar) omdat ze die nooit nodig hebben en dus niet hebben ontwikkelt. Dus wat betreft de volgorde, oren en ogen kwamen vrij laat, geur en smaak heeft meer te maken met welke planten je wel en niet moet eten dus dat is er ongeveer vanaf het moment dat dieren het land op klommen, en ik denk dat gevoel het eerste zintuig was, je moet wel voelen waar je prooi is om hem te kunnen vangen.
    -
    pi_35846634
    het reukorgaan is het nauwst verbonden met de hersenen dacht ik.

    Er zijn trouwens minstens negen zintuigen als ik wikipedia mag geloven. De vijf die we kennen, plus:
    - gevoel voor temperatuur
    - pijn
    - evenwichtsorgaan
    - "proprioception": verteld ons de positie van ons lichaam en ledematen. we zijn ons er bvb altijd bewust van waar onze linkerhand zich bevind, ook al si het volledig donker en raken we niets aan..

    De volgorde: daar kan je hier meer over vinden. In hoeverre het betrouwbaar is weet ik niet.

    Nog en link: http://www.abc.net.au/science/k2/moments/s313347.htm
    quote:
    Traditionally, we humans have five senses - they're smell, hearing, vision, touch and taste. But only two of these senses are based on chemicals - smell and taste. Smell and taste let us sample the chemicals around us for information. But smell is different from all the other senses in a very special way. A smell from your distant past can unleash a flood of memories that are so intense and striking that they seem real - and we're getting close to understanding why.

    This kind of memory, where an unexpected re-encounter with a scent from the distant past brings back a rush of memories, is called a "Proustian Memory". It's named after Marcel Proust, one of the greatest novelists of the 20th century. He describes this phenomenon in the opening chapter of his novel Swan's Way, the first novel in his mammoth seven-part work, Remembrance Of Things Past.

    He writes how the smell of a madeleine cake (a small, rich pastry) dipped into a lime-blossom tea, unleashed a rush of brilliantly-clear memory: "and as soon as I had recognised the taste of madeleine soaked in her decoction of lime-blossom which my aunt used to give me ... immediately the old grey house upon the street, where her room was, rose up like a stage set ... and with the house the town, from morning to night and in all weathers, the Square where I used to be sent before lunch, the streets along which I used to run errands, the country roads we took when it was fine."

    The sense of smell is probably the very first sense to evolve in a living creature. Back in the early days of evolution when we began as single-celled creatures, our sense of "smell" told us what was safe to eat. All living creatures have a sense to detect chemicals in their immediate environment.
      woensdag 8 maart 2006 @ 16:03:30 #150
    114696 foktastic
    U can't win 'em all
    pi_35847696
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 15:06 schreef splendor het volgende:

    [..]

    Helemaal zonder zal niet bestaan omdat 1 van de voorwaarden voor leven is dat een organismen prikkels moeten kunnen opvangen uit zijn/haar omgeving.
    maar planten hebben toch geen zitnuigen, ze kunnen niet voelen, ruiken, zien, proeven of horen?
    'Mevrouw, zou u wat pentahexol in het neusje van uw hondje willen spuiten? We willen alleen kijken of het brandt.'
    'Nee, ik spuit die rotzooi niet in z'n neus man, echt niet! Je kijkt me zo ongelovig aan van goh waarom doe je dat nou niet?'
      Moderator woensdag 8 maart 2006 @ 17:27:24 #151
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_35850420
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 16:03 schreef foktastic het volgende:

    [..]

    maar planten hebben toch geen zitnuigen, ze kunnen niet voelen, ruiken, zien, proeven of horen?
    planten kunnen 'voelen' nog niet zo lang geleden ontdenkt .. (iets met hormonen weet het fijne er niet van) maar een plant kan wel waarnemen .. bijv. naar het licht toe groeien
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
    pi_35851052
    Misschien Waarschijnlijk is er hier iemand die niet zo'n stomme alpha is als ik

    Ik doe aan origami, ik maak bolletjes opgebouwd uit een bepaald segmentje op het moment. Eerste bolletje bestaat uit 6 segmentjes, 3 kleuren, tweede bolletje bestaat uit 12 segmentjes, 4 kleuren, 3e bolletje bestaat uit 30 segmentjes, 5 kleuren. Nu dacht ik, ik ga gezellig verder tot ik bij de 10 kleuren ben, maar dat heb ik nogal onderschat Ik ben nu dus met 6 kleuren bezig, het monster bestaat al uit 72 segmentjes en hij wordt denk ik nog minstens 4x zo groot, want wat ik in elkaar heb gezet is nog niet echt rond, hooguit een beetje glooiend. Of ik ben hem verkeerd in elkaar aan het zetten, maar dat denk ik eigenlijk niet.

    Weet iemand een formule ofzo hoe groot hij gaat worden ? En eventueel bij 7, 8, 9, en 10 kleuren ?
    pi_35851504
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 17:49 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
    Misschien Waarschijnlijk is er hier iemand die niet zo'n stomme alpha is als ik

    Ik doe aan origami, ik maak bolletjes opgebouwd uit een bepaald segmentje op het moment. Eerste bolletje bestaat uit 6 segmentjes, 3 kleuren, tweede bolletje bestaat uit 12 segmentjes, 4 kleuren, 3e bolletje bestaat uit 30 segmentjes, 5 kleuren. Nu dacht ik, ik ga gezellig verder tot ik bij de 10 kleuren ben, maar dat heb ik nogal onderschat Ik ben nu dus met 6 kleuren bezig, het monster bestaat al uit 72 segmentjes en hij wordt denk ik nog minstens 4x zo groot, want wat ik in elkaar heb gezet is nog niet echt rond, hooguit een beetje glooiend. Of ik ben hem verkeerd in elkaar aan het zetten, maar dat denk ik eigenlijk niet.

    Weet iemand een formule ofzo hoe groot hij gaat worden ? En eventueel bij 7, 8, 9, en 10 kleuren ?
    Euh, heb je soms een link naar een website met wat uitleg, diagrammen of foto's? Vind het moeilijk om me voor te stellen hoe dat eruit ziet...
    Heb wel iets gevonden dat op bolletjes lijkt:
    http://www1.zetosa.com.pl/~burczyk/origami/galery1-en.htm

    http://www.merrimack.edu/~thull/gallery/modgallery.html

    nou moe
    petje af als je zulke dingen in elkaar steekt

    [ Bericht 6% gewijzigd door Doderok op 08-03-2006 18:30:50 ]
    pi_35853472
    Ik helemaal foto's gemaakt en geupload Ik plaats ze toch maar (let niet op de kleuren, is een proefmodel)







    En die van mij is niet met lijm, lijm is voor cheaters
    pi_35858010
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 19:10 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
    Ik helemaal foto's gemaakt en geupload Ik plaats ze toch maar (let niet op de kleuren, is een proefmodel)

    [afbeelding]

    [afbeelding]

    [afbeelding]

    En die van mij is niet met lijm, lijm is voor cheaters
    Euh, Is er een wiskundige in de zaal?
    Zal eens zoeken, maar antwoord zal nog niet voor vanavond zijn vermoed ik...
    pi_35859081
    En hoe bepaal je nu hoeveel kleuren je nodig hebt? Ik bedoel, waarom zou je geen 10 kleuren met 30 segmentjes kunnen doen?
    pi_35873419
    Dat mag je natuurlijk zelf weten. Maar ik ben uitgegaan van hoeveel segmentjes je per "rozetje" gebruikt, kijk naar dat kleine bolletje, dat is met 5 kleuren gedaan, omdat er 5 segmentjes bij elkaar komen in zo'n rozetje, en dan zijn alle rozetjes opgebouwd uit dezelfde kleuren, voor de symmetrie. Ik heb dat bolletje van 30 ook wel eens uit 3 kleuren gemaakt, maar dat zag er minder goed uit.
      zaterdag 11 maart 2006 @ 14:29:08 #158
    129299 Roltrapfee
    feed me a stray cat
    pi_35939915
    Nondeju! Je moet er het geduld maar voor hebben
    En Doderok, wederom bedankt voor je uitleg, nog een paar vragen en ik kan er een boek van maken
    When the weather gets rough and it's whiskey in the shade
    It's best to wrap your saviour up in cellophane
    Hee, een korhoen!
    pi_35940557
    quote:
    Op zaterdag 11 maart 2006 14:29 schreef Roltrapfee het volgende:
    Nondeju! Je moet er het geduld maar voor hebben
    En Doderok, wederom bedankt voor je uitleg, nog een paar vragen en ik kan er een boek van maken
    Dan wil ik een gesigneerd exemplaar!
    Verzamel graag informatie, dankzij dit topic kan ik mezelf wijsmaken dat het nog nuttig is ook.

    Vrees wel dat ik enige praktische origami-ervaring moet opdoen om pumpkin_Ruby een antwoord te kunnen geven. Waar ligt m'n schaar ...
    pi_35940673
    Ik vraag het me ook af en dan vooral hoe je het berekent. Ik heb geen wiskundeknobbel, maar een wiskunde-kuil....
    De verhouding segment:kleur =2-1, 3-1, 6-1. Met 6 kleuren heb je dan 6x 12=72 volgens mij?
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
      zaterdag 11 maart 2006 @ 15:35:05 #161
    142291 Met-Yvana
    Hating me wont make you pretty
    pi_35941481
    Ik heb nog een klein vraagje, hoe komt het toch dat je haden zo gek gaan ,,rimpelen" in bad?
    Can YOU handle Met-Yvana?
    pi_35942701
    quote:
    Op zaterdag 11 maart 2006 15:35 schreef Met-Yvana het volgende:
    Ik heb nog een klein vraagje, hoe komt het toch dat je handen zo gek gaan ,,rimpelen" in bad?
    Heb volgende verklaring gevonden: Door osmose (water gaat van lagere naar hogere zoutconcentratie) neemt de opperhuid water op en zet uit. Op de plaatsen waar de opperhuid verbonden is met de lederhuid gebeurt deze uitzetting niet (de lederhuid, die bestaat uit bindweefsel, laat geen water door) waardoor je een rimpelig effect krijgt. (Vind ik een beetje raar, misschien bedoelen ze dat op die plaatsen de opperhuid dunner is?)

    Meer specifiek: het zijn de (dode) hoorncellen die water opnemen. Op de handen en voeten is deze laag veel dikker (eelt) dan op andere plaatsen. Daarom is het effect vooral daar zichtbaar.
    pi_35949839
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 17:49 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
    Misschien Waarschijnlijk is er hier iemand die niet zo'n stomme alpha is als ik

    Ik doe aan origami, ik maak bolletjes opgebouwd uit een bepaald segmentje op het moment. Eerste bolletje bestaat uit 6 segmentjes, 3 kleuren, tweede bolletje bestaat uit 12 segmentjes, 4 kleuren, 3e bolletje bestaat uit 30 segmentjes, 5 kleuren. Nu dacht ik, ik ga gezellig verder tot ik bij de 10 kleuren ben, maar dat heb ik nogal onderschat Ik ben nu dus met 6 kleuren bezig, het monster bestaat al uit 72 segmentjes en hij wordt denk ik nog minstens 4x zo groot, want wat ik in elkaar heb gezet is nog niet echt rond, hooguit een beetje glooiend. Of ik ben hem verkeerd in elkaar aan het zetten, maar dat denk ik eigenlijk niet.

    Weet iemand een formule ofzo hoe groot hij gaat worden ? En eventueel bij 7, 8, 9, en 10 kleuren ?
    Zie deze post nu pas

    Je kunt een Lagrange polynoom opstellen ( zgn Lagrange interpolatie ) voor je punten, en dan verschillende graden uitproberen om een exacte uitdrukking te krijgen. Je punten zijn dan (1,6), (2,12) en (3,30) .Maar je kunt ook slim zo'n polynoom afleiden. En daar ben ik nu ff mee bezig
    -
    pi_35950287
    Ik begrijp nog steeds niet welke logica er aan ten grondslag moet liggen. Waarom kun je geen bolletje maken van 30 segmenten met 10 kleuren.... maarja, dat zal aan mij liggen...
    pi_35950621


    Dit is em, met (x1,y1)=(1,6) , (x2,y2)=(2,12), (x3,y3)=(3,30).

    Ik krijg dan

    F(n)=15*(n-1)*(n-2)-12*(n-1)*(n-3)-3*(n-2)*(n-3)

    Dus voor n=1 krijg je 6 vlakjes, n=2 krijg je 12, en voor n=3 krijg je 30 vlakjes. Of dit ook voor n=4 geldt weet ik niet 100% zeker, maar probeer het eens zou ik zeggen

    Het aantal kleuren is gelijk aan n+1, zoals ik uit je post opmaak.
    -
    pi_35950651
    -edit dubbel
    -
    pi_35951012
    6 segmenten 3 kleuren
    12 segmenten 4 kleuren
    30 segmenten 5 kleuren
    72 segmenten 6 kleuren
    pi_35951116
    quote:
    Op zaterdag 11 maart 2006 20:55 schreef 14.gif het volgende:
    6 segmenten 3 kleuren
    12 segmenten 4 kleuren
    30 segmenten 5 kleuren
    72 segmenten 6 kleuren
    Je hebt een betrekking tussen het aantal segmenten en het nummer van het bolletje. Ben je toch klaar?

    Twijfel nou trouwens wel heel sterk aan dat polynoom; je hebt maar 3 punten en daarom maar een tweedegraads functie. Dat hoeft helemaal niet goed te gaan voor andere punten Nou ja, dit is het beste wat je kunt krijgen, denk ik
    -
    pi_35951323
    Ik weet niet waar je het over hebt, maar je zegt n+1 is het aantal kleuren, en voor n=2 krijg je 12, terwijl uit de tekst blijkt dat er bij 3 kleuren 6 segmenten nodig zijn...
    pi_35951504
    Zat me eigenlijk af te vragen of dit wel exact berekenbaar is, dacht dat je maar een beperkt aantal regelmatige veelvlakken kon maken van identieke veelhoeken, zodat de stukken bij de grotere bollen iet of wat wringen ...

    Sphere distributions en dergelijke zijn niet mijn ding.

    @ Haushofer: Over betegelingen gesproken, de uitzending met Penrose nog kunnen zien? En weet je een link waar zijn nieuwste idee besproken/uitgelegd wordt?
      zaterdag 11 maart 2006 @ 21:11:35 #171
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_35951780
    Kan je de grootte van je kleine teen opmeten, of meet je dan de kleinte?
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_35951908
    quote:
    Op zaterdag 11 maart 2006 21:11 schreef Montov het volgende:
    Kan je de grootte van je kleine teen opmeten, of meet je dan de kleinte?
    Ja, dat kan...

    Voor meer van dat soort vragen kun je in ONZ terecht
    pi_35956913
    Haushofer: Is die Lagrange polynoom ook voor driedimensionale dingen? Of begrijp ik wikipedia verkeerd?
    Ik heb hem!
    Denk ik.

    De reeks 6:3, 12:4, 30:5 kan je vereenvoudigen tot 2:1, 3:1, 6:1.
    2x3 =6. Dan zou de volgende verhouding 6x3=18 moeten zijn. Het aantal segmenten zou dan 108 worden. Dat klopt met het idee van Pumpkin-Ruby dat het meer dan 72 moet zijn.

    (Met dank aan Fibonacci, maar dan anders )

    [ Bericht 71% gewijzigd door krakkemieke op 11-03-2006 23:44:02 ]
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_35962025
    quote:
    Op zaterdag 11 maart 2006 21:02 schreef 14.gif het volgende:
    Ik weet niet waar je het over hebt, maar je zegt n+1 is het aantal kleuren, en voor n=2 krijg je 12, terwijl uit de tekst blijkt dat er bij 3 kleuren 6 segmenten nodig zijn...
    Ja, dat met die kleuren zag ik verkeerd; het eerste bolletje bestaat uit 3 kleuren, het tweede uit 4, het derde uit 5 etc. Dus dan moet het aantal kleuren n+2 zijn in plaats van n+1. Maar n is het nummer van het bolletje; met Lagrange interpolatie heb je coordinaten nodig, en ik heb als coordinaten de rang van het bolletje en het aantal segmenten genomen, omdat het uit het verhaal duidelijk was dat voor het ne bolletje n+2 kleuren worden gebruikt ( in plaats van n+1 zoals ik eerder zei ) Wil je het aantal segmenten relateren aan het aantal gerbuikte kleuren, dan moet je het aantal segmenten oplossen naar n ( de rang van het bolletje ) , en dat kan makkelijk met een 2e graads functie via de ABC formule. Ik weet dus alleen niet zeker of zo'n 2e graads functie voldoet voor n>3.
    -
    pi_35962075
    quote:
    Op zaterdag 11 maart 2006 23:12 schreef krakkemieke het volgende:
    Haushofer: Is die Lagrange polynoom ook voor driedimensionale dingen? Of begrijp ik wikipedia verkeerd?
    Ja, alleen hangt de graad van de functie af van het aantal punten dat je wilt interpoleren.
    -
      dinsdag 21 maart 2006 @ 15:42:19 #176
    129299 Roltrapfee
    feed me a stray cat
    pi_36234260
    Nou om dan nog maar eens terug te komen op die holbewoners, hoe is het eigenlijk mogelijk dat ze die hele oertijd overleefd hebben?
    Kijk, schaafwonden en kortsjes en zo, die gaan altijd jeuken. Ik dacht altijd dat het dan aan het genezen was, als het jeukt (maar het kan ook wel zijn dat m'n moeder dat ooit heeft gezegd om me blij te maken als ik weer eens van m'n fiets was gelazerd of zo )
    Maar als het jeukt, ga je er aan zitten. En die holbewoners toch zeker. Maar dan gaat het weer open en dan geneest het nooit.
    Waarom jeukten de schaafwonden van holbewoners niet en als hun schaafwonden wel jeukten (en ze er dus aan gingen zitten), hoe kwamen ze er dan vanaf?
    When the weather gets rough and it's whiskey in the shade
    It's best to wrap your saviour up in cellophane
    Hee, een korhoen!
    pi_36234772
    Ik had hier al een tijdje niet meer gekeken Ik heb geprobeerd met 72 segmenten een mooi bolletje in elkaar te zetten, maar dat lukte niet. Ik heb nu het idee dat het met 144 segmenten moet gaan lukken (is wel 2x 72), maar dan moet ik er nog wat bijvouwen en ik had het ding even weggelegd. Als 'ie af is laat ik wel weten hoeveel het er waren. Ben nog steeds benieuwd hoeveel segmenten ik nu nodig zou hebben voor 7 t/m 10 kleuren.
    quote:
    Op zaterdag 11 maart 2006 20:37 schreef 14.gif het volgende:
    Ik begrijp nog steeds niet welke logica er aan ten grondslag moet liggen. Waarom kun je geen bolletje maken van 30 segmenten met 10 kleuren.... maarja, dat zal aan mij liggen...
    Je mag zo veel of weinig kleuren gebruiken als je wilt natuurlijk, maar ik ben nu voor het eerst een bolletje aan het maken met 6 "hoekjes" per "rozetje". Ik wil nu gewoon elk "hoekje" in een andere kleur hebben. (helpt ook wel bij het in elkaar zetten) Maak je een bolletje van 30 (met 5 hoekjes per rozetje) met 10 kleuren, dan zal niet elk rozetje uit dezelfde kleurcombi bestaan.
      dinsdag 21 maart 2006 @ 16:36:29 #178
    129299 Roltrapfee
    feed me a stray cat
    pi_36235923
    Hee, puur uit nieuwsgierigheid hoor, maar als je zo'n bol afhebt, doe je er dan nog iets mee of pleur je hem gewoon weg?
    Als je heel veel bollen maakt kost het zoveel ruimte, dus dan zou je ze weggooien. Maar het is ook zo zonde om zoveel werk in zo'n ding te steken en hem dan weg te gooien.
    En weet jij misschien hoe het zit met die holbewoners en hun schaafwonden?
    When the weather gets rough and it's whiskey in the shade
    It's best to wrap your saviour up in cellophane
    Hee, een korhoen!
    pi_36236970
    quote:
    Op dinsdag 21 maart 2006 16:36 schreef Roltrapfee het volgende:
    Hee, puur uit nieuwsgierigheid hoor, maar als je zo'n bol afhebt, doe je er dan nog iets mee of pleur je hem gewoon weg?
    Als je heel veel bollen maakt kost het zoveel ruimte, dus dan zou je ze weggooien. Maar het is ook zo zonde om zoveel werk in zo'n ding te steken en hem dan weg te gooien.
    En weet jij misschien hoe het zit met die holbewoners en hun schaafwonden?
    Ik maakte ze vooral toen ik nog thuiswoonde, en dan hing m'n moeder zo'n ding op in de huiskamer totdat er visite was die hem wilde hebben, dan kregen die hem. (soms zelfs degenen die ik wilde houden, eerst vragen was er niet altijd bij ) Ik maakte ook wel eens dingen op aanvraag. Nu ben ik weer begonnen om decoratie te maken voor m'n oosters ingerichte slaapkamer, eerst een proefmodel en dan later de echte versie in diverse motieven met rood.

    Ik denk dat holbewoners er snel genoeg achter kwamen dat wondjes mooier genezen als je het korstje erop laat, korstjes jeuken niet altijd dus soms blijft er per ongeluk wel eens eentje op zitten met een mooier resultaat. Ik kan het weten, vanwege mijn enthousiaste katten zien mijn handen er altijd zwaar gothic verantwoord gekrast uit
      woensdag 22 maart 2006 @ 14:26:04 #180
    122170 ImmovableMind
    Beat your mind
    pi_36263923
    Hoe werkt een deeltjesversneller? en wat is het uiteindelijke doel van de wetenschap met deze ontzettend grote bouwwerken?
    Wie met niets tevreden is, bezit alles.
    pi_36283834
    Pumpkin-Ruby: wil je nog eens laten weten hoe het verder gaat svp?
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
      woensdag 22 maart 2006 @ 23:43:55 #182
    27698 Doffy
    Eigenlijk allang vertrokken
    pi_36284080
    quote:
    Op woensdag 22 maart 2006 14:26 schreef ImmovableMind het volgende:
    Hoe werkt een deeltjesversneller? en wat is het uiteindelijke doel van de wetenschap met deze ontzettend grote bouwwerken?
    Mooie vraag voor in Elementaire Deeltjes , welk topic je meteen even kunt doorlezen
    'Nuff said
    pi_36341549
    Enige dagen geleden las ik in dit forum een interessant stuk over een ''pseudo-vraag''. Ik herinner mij niet precies wat het was, maar het ging over een bergmeting en de in de filosofie inmiddels uitgestorven discussie tussen ''idealisten'' en ''realisten.'' Uitkomst was; we kunnen het eens zijn over de omvang van de berg en daarmee uit.
    Kan iemand mij vertellen hoe deze uiteenzetting precies luidt? Ik kan hem hier niet meer vinden. Misschien was het een voorbeeld van Carnap, misschien van Wittgenstein.
    pi_36356210
    quote:
    Op vrijdag 24 maart 2006 21:58 schreef Johan_de_With het volgende:
    Enige dagen geleden las ik in dit forum een interessant stuk over een ''pseudo-vraag''. Ik herinner mij niet precies wat het was, maar het ging over een bergmeting en de in de filosofie inmiddels uitgestorven discussie tussen ''idealisten'' en ''realisten.'' Uitkomst was; we kunnen het eens zijn over de omvang van de berg en daarmee uit.
    Kan iemand mij vertellen hoe deze uiteenzetting precies luidt? Ik kan hem hier niet meer vinden. Misschien was het een voorbeeld van Carnap, misschien van Wittgenstein.
    Nu hoopte ik te ontdekken in welke tak van de fysica Johan_de_With geïnteresseerd was...

    Misschien heb je hier wat aan:

    Summary of Discussion on Analytic:
    The Ontology of the Analytic Tradition and Its Origins

    Jan Dejnozka
    quote:
    Carnap says in _Aufbau_, sect. 170:
    The only concept of reality which occurs in the empirical sciences we shall call *the concept of empirical reality*. It is this concept which distinguishes a geographically determined mountain from a legendary or a dreamed mountain, and an experienced emotion from a simulated one. The question as to what is real, when it is formulated with the aid of constructable concepts, can only be concerned with this empirical reality; it alone can be posed and treated within the constructional system; hence, we speak here of the 'constructional' or 'empirical' problem of reality, in contrast to the 'metaphysical' problem of reality which will be discussed in the sequel (sect. 175ff.), when we shall be concerned with a different, a 'metaphysical', concept of reality. This latter concept occurs only in traditional philosophy, not in the empirical sciences.
    http://www.members.tripod.com/~Jan_Dejnozka/analytic.html
    pi_36411959
    Stel, je hebt een beker met ijskoud water, net uit de kraan. Je neemt een slokje en zet de beker in de magnetron en laat het nét onder kookpunt komen. Daarna zet je de beker in de diepvries en je weet het op mysterieuze wijze met exact dezelfde temperatuur als toen het uit de kraan kwam uit de diepvries te halen. Smaakt het water nu anders?
    pi_36412198
    quote:
    Op maandag 27 maart 2006 18:40 schreef Nevermind het volgende:
    Stel, je hebt een beker met ijskoud water, net uit de kraan. Je neemt een slokje en zet de beker in de magnetron en laat het nét onder kookpunt komen. Daarna zet je de beker in de diepvries en je weet het op mysterieuze wijze met exact dezelfde temperatuur als toen het uit de kraan kwam uit de diepvries te halen. Smaakt het water nu anders?
    Mogelijk, pmdat er opgeloste gassen uit ontsnapt zijn...
      donderdag 13 april 2006 @ 21:45:16 #187
    128564 Flibble
    Mr. Flibble's very cross
    pi_36935941
    Ik had daarnet een imploderend ei!
    Echt bizar, ik had 'm 10 minuten gekookt, toen tikte ik hem stuk en toen floepte de schaal opeens helemaal naar binnen! En ik bedoel dus niet omdat ik m naar binnen tikte, het gebeurde daarna pas, uit zichzelf!
    Hoe kan dat nou?
    King illegal forest to pig wild kill in it a is!!!!
    pi_36952995
    er zat lucht in het ei, tijdens het koken is dit natuurlijk ook verwarmt, en dan zet het uit, zodra het weer afkoelt krimpt het weer, waardoor je een lagere druk binnen in het ei krijgt dan daarbuiten.
    pi_36953021
    Je hebt neem ik aan een gaatje in het ei geprikt, waardoor tijdens het koken de overtollige lucht kon ontsnappen, waardoor na het koken er dus minder lucht in het ei zat, en je dus een onderdruk kreeg
      vrijdag 14 april 2006 @ 14:28:47 #190
    128564 Flibble
    Mr. Flibble's very cross
    pi_36953731
    quote:
    Op vrijdag 14 april 2006 14:05 schreef 14.gif het volgende:
    Je hebt neem ik aan een gaatje in het ei geprikt, waardoor tijdens het koken de overtollige lucht kon ontsnappen, waardoor na het koken er dus minder lucht in het ei zat, en je dus een onderdruk kreeg
    Nee, dat niet.
    King illegal forest to pig wild kill in it a is!!!!
    pi_37107745
    is lymfe dat vocht wat je ook wel bij wonden hebt? (wondvocht)
    pi_37107919
    quote:
    Op vrijdag 14 april 2006 14:28 schreef Flibble het volgende:

    [..]

    Nee, dat niet.
    Hoezo dat niet?
      donderdag 20 april 2006 @ 10:45:52 #193
    128564 Flibble
    Mr. Flibble's very cross
    pi_37120722
    quote:
    Op woensdag 19 april 2006 21:04 schreef 14.gif het volgende:

    [..]

    Hoezo dat niet?
    Ik prik nooit gaten in eieren.
    King illegal forest to pig wild kill in it a is!!!!
    pi_37123173
    Hoe kun je ze dan koken
      donderdag 20 april 2006 @ 12:12:16 #195
    128564 Flibble
    Mr. Flibble's very cross
    pi_37123210
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 12:10 schreef 14.gif het volgende:
    Hoe kun je ze dan koken
    Nou gewoon. Heel. In kokend water.
    King illegal forest to pig wild kill in it a is!!!!
    pi_37123225
    Hmm, dan weet ik t verder ook niet
      donderdag 20 april 2006 @ 12:13:53 #197
    128564 Flibble
    Mr. Flibble's very cross
    pi_37123255
    Ohw helaas!

    Misschien was ie al stuk!
    King illegal forest to pig wild kill in it a is!!!!
    pi_37128616
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 10:45 schreef Flibble het volgende:

    [..]

    Ik prik nooit gaten in eieren.
    waarom zou je een gat in een ei prikken
    Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
    pi_37133448
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 15:11 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

    [..]

    waarom zou je een gat in een ei prikken
    Wij hadden vroeger een eierprikker thuis. Kan me niet herinneren zo'n ding de laatste tijd in winkels tegen te komen... Tegenwoordig komt het ook zelden voor dat een ei barst bij het koken. Misschien zijn de eieren nu verser, en zijn de kippen in de legbatterijen genetisch geselecteerd op de kwaliteit van hun eieren. De voeding zal waarschijnlijk ook een rol spelen.
    pi_37133619
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 17:35 schreef Doderok het volgende:

    [..]

    Wij hadden vroeger een eierprikker thuis. Kan me niet herinneren zo'n ding de laatste tijd in winkels tegen te komen... Tegenwoordig komt het ook zelden voor dat een ei barst bij het koken. Misschien zijn de eieren nu verser, en zijn de kippen in de legbatterijen genetisch geselecteerd op de kwaliteit van hun eieren. De voeding zal waarschijnlijk ook een rol spelen.
    oja, verrek, ik ken die dingen wel...

    maar waar ze voor zijn is me nog niet echt duidelijk...maar ik kook dan ook nooit eieren
    Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
    pi_37268320
    Een eierprikker is om een gat te prikken in de luchtkamer van een ei....
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_37268345
    Als je die luchtbel kapotprikt voor het koken, is de kans klein dat je eu barst, als je het kookt....
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
      woensdag 26 april 2006 @ 18:50:41 #203
    122170 ImmovableMind
    Beat your mind
    pi_37319108
    Zout in het water gooien helpt toch ook bij het voorkomen dat de eieren knappen?
    Wie met niets tevreden is, bezit alles.
      woensdag 26 april 2006 @ 19:38:00 #204
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_37320630
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 18:50 schreef ImmovableMind het volgende:
    Zout in het water gooien helpt toch ook bij het voorkomen dat de eieren knappen?
    Het maakt de kans kleiner ja.
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
      dinsdag 2 mei 2006 @ 21:21:26 #205
    129299 Roltrapfee
    feed me a stray cat
    pi_37495339
    Kijk, he, net als dat gewieg van mensen als ze verdrietig zijn of in paniek of in shock, doen meisjes ook altijd zo iets mafs. Als meisjes ergens om flippen of moeten huilen of als ze bang zijn voor een film, dan pakken ze altijd een kussen vast. Waarom zou het kalmerend zijn om een kussen vast te pakken? Weet iemand de achterliggende oerinstincten van dit vreemde verschijnsel?
    When the weather gets rough and it's whiskey in the shade
    It's best to wrap your saviour up in cellophane
    Hee, een korhoen!
    pi_37495418
    quote:
    Op dinsdag 2 mei 2006 21:21 schreef Roltrapfee het volgende:
    Kijk, he, net als dat gewieg van mensen als ze verdrietig zijn of in paniek of in shock, doen meisjes ook altijd zo iets mafs. Als meisjes ergens om flippen of moeten huilen of als ze bang zijn voor een film, dan pakken ze altijd een kussen vast. Waarom zou het kalmerend zijn om een kussen vast te pakken? Weet iemand de achterliggende oerinstincten van dit vreemde verschijnsel?
    Iets knuffelen..
      zondag 21 mei 2006 @ 18:08:56 #207
    122170 ImmovableMind
    Beat your mind
    pi_38051878
    quote:
    Op dinsdag 2 mei 2006 21:21 schreef Roltrapfee het volgende:
    Kijk, he, net als dat gewieg van mensen als ze verdrietig zijn of in paniek of in shock, doen meisjes ook altijd zo iets mafs. Als meisjes ergens om flippen of moeten huilen of als ze bang zijn voor een film, dan pakken ze altijd een kussen vast. Waarom zou het kalmerend zijn om een kussen vast te pakken? Weet iemand de achterliggende oerinstincten van dit vreemde verschijnsel?
    Dit komt waarschijnlijk omdat ze iets bij zich willen hebben waardoor ze het gevoel hebben er niet alleen voor te staan. Wellicht willen ze het kussen tussen henzelf en het gevaar plaatsen. Maar op dit gebied ben ik een complete leek.

    Mijn eigen vraag:
    Hoe kan het zijn dat je haar en nagels na het overlijden nog steeds doorgroeien? ^^
    Wie met niets tevreden is, bezit alles.
      zondag 21 mei 2006 @ 18:16:48 #208
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_38052238
    quote:
    Op dinsdag 2 mei 2006 21:21 schreef Roltrapfee het volgende:
    Kijk, he, net als dat gewieg van mensen als ze verdrietig zijn of in paniek of in shock, doen meisjes ook altijd zo iets mafs. Als meisjes ergens om flippen of moeten huilen of als ze bang zijn voor een film, dan pakken ze altijd een kussen vast. Waarom zou het kalmerend zijn om een kussen vast te pakken? Weet iemand de achterliggende oerinstincten van dit vreemde verschijnsel?
    beschutting.

    In de 9 maanden dat je groet tot baby lig je op de bekende manier in de buik. Dit geeft een gevoel van bescherming door de moeder. coufeuse baby's zal je ook altijd naar een zijkant in de coufeuse zien liggen. Dit omdat ze dan een gevoel van veiligheid hebben die al in de pre-baby fase is ontwikkeld.
    Door een kussen zo te omarmen bootst je voor je gevoel weer diezelfde bescherming na die je als baby en daarvoor van de moeder had.
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
      zondag 21 mei 2006 @ 18:18:11 #209
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_38052308
    quote:
    Op zondag 21 mei 2006 18:08 schreef ImmovableMind het volgende:

    [..]

    Dit komt waarschijnlijk omdat ze iets bij zich willen hebben waardoor ze het gevoel hebben er niet alleen voor te staan. Wellicht willen ze het kussen tussen henzelf en het gevaar plaatsen. Maar op dit gebied ben ik een complete leek.

    Mijn eigen vraag:
    Hoe kan het zijn dat je haar en nagels na het overlijden nog steeds doorgroeien? ^^
    De voedingsstoffen na het overlijden zijn niet gelijk op. Ze worden alleen niet meer aangevoerd. Maar er zijn nog altijd voedingsstoffen aanwezig. Tot deze op zijn zal het dus doorgroeien.
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
    pi_38055502
    Volgens alle bronnen die ik gezien heb is het gezichtsbedrog, veroorzaakt door processen die na de dood optreden zoals rigor mortis.De huid trekt terug zodat het kan lijken dat het haar of de vingernagels langer geworden zijn.

    http://answers.yahoo.com/question/?qid=1006033034230
    pi_38065321
    waarom is sterke drank eigenlijk sterk (tijdens het slikken)?
      maandag 22 mei 2006 @ 13:20:19 #212
    144616 Neuroscience
    Just say no
    pi_38081463
    quote:
    Op zondag 21 mei 2006 22:35 schreef mrkanarie het volgende:
    waarom is sterke drank eigenlijk sterk (tijdens het slikken)?
    Lijkt mij omdat de ethanol je slijmvliezen prikkelt.
    Evolution is from the Devil
    Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
      zondag 28 mei 2006 @ 13:43:06 #213
    122170 ImmovableMind
    Beat your mind
    pi_38298744
    Waarom hoor je een knal als een straaljager door de geluidsbarriere gaat? En...hoor je ook een knal als hij voorbij Mach2/3 gaat of is het alleen bij mach1?
    Wie met niets tevreden is, bezit alles.
      vrijdag 7 juli 2006 @ 18:59:17 #214
    122170 ImmovableMind
    Beat your mind
    pi_39614313
    Waarom groeit je baard in de zomer sneller dan in de winter?
    Wie met niets tevreden is, bezit alles.
      vrijdag 7 juli 2006 @ 19:13:39 #215
    128155 Fir3fly
    Goodnight everybody!
    pi_39614642
    quote:
    Op zondag 28 mei 2006 13:43 schreef ImmovableMind het volgende:
    Waarom hoor je een knal als een straaljager door de geluidsbarriere gaat? En...hoor je ook een knal als hij voorbij Mach2/3 gaat of is het alleen bij mach1?
    Heeft iets met luchtstromen te maken, ik wist het wel maar ben het vergeten
    And if you listen very hard
    The tune will come to you at last
    When all are one and one is all
    To be a rock and not to roll
      vrijdag 7 juli 2006 @ 19:17:34 #216
    7092 Oosthoek
    Homo SAABiens
    pi_39614744
    Waarom ruiken je eigen scheten lekker maar die van een ander vies.

    daarna schilderde ik mijn schaduw
    deed het licht uit
    en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
      vrijdag 7 juli 2006 @ 19:18:29 #217
    128155 Fir3fly
    Goodnight everybody!
    pi_39614775
    quote:
    Op vrijdag 7 juli 2006 19:17 schreef Oosthoek het volgende:
    Waarom ruiken je eigen scheten lekker maar die van een ander vies.

    Perceptie.
    And if you listen very hard
    The tune will come to you at last
    When all are one and one is all
    To be a rock and not to roll
    pi_39615178
    quote:
    Op zondag 28 mei 2006 13:43 schreef ImmovableMind het volgende:
    Waarom hoor je een knal als een straaljager door de geluidsbarriere gaat? En...hoor je ook een knal als hij voorbij Mach2/3 gaat of is het alleen bij mach1?
    Een eenvoudige uitleg zou zijn:
    Geluidssnelheid is 340m/s: stel dat een straaljager op moment T 1020 meter van jou verwijderd is en recht op je afkomt. Het geluid dat hij produceert zal jou na drie seconden, dus op T+3 bereiken. Als hij aan 1 mach vliegt, dan zal hj een seconde later (T+1) op 680 meter afstand zijn, en het geluid dat hij op dat moment produceert zal je twee seconden later bereiken, dus ook op T+3.
    Maw: ipv dat je het geluid hoort dat hij op één bepaald moment maakt, krijg je de som van al het geluid te horen dat hij in die periode produceert.

    Zal eens zoeken naar een meer wetenschappelijke uitleg

    Edit: hier dus http://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_boom

    Nederlandstalig: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsbarri%C3%A8re

    [ Bericht 6% gewijzigd door Doderok op 07-07-2006 19:46:59 ]
    pi_39615315
    quote:
    Op vrijdag 7 juli 2006 19:17 schreef Oosthoek het volgende:
    Waarom ruiken je eigen scheten lekker maar die van een ander vies.

    dat lijkt wel een obsessie te zijn!
    In ditzelfde topic:
    quote:
    Op maandag 30 januari 2006 02:42 schreef Oosthoek het volgende:
    Waarom ruikt je eigen scheet lekker, maar die van iemand anders smerig. Is dat psychisch?
    pi_39615529
    quote:
    Op vrijdag 7 juli 2006 18:59 schreef ImmovableMind het volgende:
    Waarom groeit je baard in de zomer sneller dan in de winter?
    Hormonale schommelingen?
    quote:
    Hair grows slightly faster in the hot months, suggests at least one study. A 1991 article in the British Journal Of Dermatology explored "androgen-dependent" hair growth in bald men living in temperate climate. Androgen-dependent hair includes some scalp hair and other hair whose growth is influenced by a kind of hormone called androgens. By contrast, androgens do not affect the growth in other types of hair such as eyelashes and eyebrows.

    According to Tobin, the 1991 study suggested that androgen-dependent hair growth is faster during the spring and summer months and slower during the winter months in temperate regions such the US. Althought this study was conducted in men, the results may also apply to women.
    "androgeen-afhankelijk" haar is oa baard, snor, schaamhaar, haar op borst en rug.
      vrijdag 7 juli 2006 @ 23:15:47 #221
    122170 ImmovableMind
    Beat your mind
    pi_39621195
    Ik blijf me scheren met dit weer, niet echt handig. Laat het maar groeien als het kouder is ^_^.

    Bedankt voor julllie antwoorden en mijn eigen scheten vind ik net zo stinken als scheten van een ander. Ik weet niet of het met perceptie te maken heeft, naar mijn gevoel eerder met gewenning. Het is niet elke dag dat je een scheet van een ander ruikt maar je eigen scheet ruik je toch wekelijks/dagelijks.
    Wie met niets tevreden is, bezit alles.
      vrijdag 7 juli 2006 @ 23:18:27 #222
    40111 TheWilliedockSaints
    The Taxman Cometh
    pi_39621281
    quote:
    Op vrijdag 7 juli 2006 23:15 schreef ImmovableMind het volgende:
    mijn eigen scheten vind ik net zo stinken als scheten van een ander. Ik weet niet of het met perceptie te maken heeft, naar mijn gevoel eerder met gewenning. Het is niet elke dag dat je een scheet van een ander ruikt maar je eigen scheet ruik je toch wekelijks/dagelijks.
    lijkt mij ook ja. je kent je eigen geuren wel
    Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
    pi_39621510
    In hoeverre is een scheet specifiek voor een bepaald persoon? Het zijn de voedingsstoffen en bacteriën in je darmen die de gassen produceren. Misschien is het puur psychologisch? Volgende keer dat iemand een scheet laat dadelijk ook één in stilte lossen, kijken of hij klaagt over de stank.
      vrijdag 7 juli 2006 @ 23:27:14 #224
    40111 TheWilliedockSaints
    The Taxman Cometh
    pi_39621547
    zou je als je de scheet opvangt, de persoon kunnen bepalen?
    Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
    pi_39621871
    quote:
    Op vrijdag 7 juli 2006 23:27 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
    zou je als je de scheet opvangt, de persoon kunnen bepalen?
    Misschien wel, bedenk net dat vrouwen het (ongewassen) t-shirt van hun man aan de geur kunnen herkennen. Als zweetgeur eigen aan een persoon is, dan geldt dat voor ontlasting en scheten misschien ook.

    M'n vorige post mag de prullemand in...
    pi_39627652
    quote:
    Op vrijdag 7 juli 2006 18:59 schreef ImmovableMind het volgende:
    Waarom groeit je baard in de zomer sneller dan in de winter?
    Alle processen verlopen sneller als de temperatuur stijgt
      zaterdag 8 juli 2006 @ 11:07:18 #227
    120392 Coldplaya
    Speed of sound
    pi_39628236
    Waarom krijgt een zwaarlijvig vogelvrouwtje vaker mannetjes als nageslacht?
    Fear and Loathing in Clarksville.
    pi_39629949
    quote:
    Op zaterdag 8 juli 2006 11:07 schreef Coldplaya het volgende:
    Waarom krijgt een zwaarlijvig vogelvrouwtje vaker mannetjes als nageslacht?
    Dat lijkt me onzin
      zaterdag 8 juli 2006 @ 12:55:03 #229
    120392 Coldplaya
    Speed of sound
    pi_39630374
    quote:
    Op zaterdag 8 juli 2006 12:32 schreef 14.gif het volgende:

    [..]

    Dat lijkt me onzin
    Neen.
    Fear and Loathing in Clarksville.
      zaterdag 8 juli 2006 @ 13:06:42 #230
    128155 Fir3fly
    Goodnight everybody!
    pi_39630639
    quote:
    Op zaterdag 8 juli 2006 11:07 schreef Coldplaya het volgende:
    Waarom krijgt een zwaarlijvig vogelvrouwtje vaker mannetjes als nageslacht?
    Hoe is de verhouding mannetjes/vrouwtjes in zo'n geval dan?
    And if you listen very hard
    The tune will come to you at last
    When all are one and one is all
    To be a rock and not to roll
    pi_39634257
    quote:
    Op zaterdag 8 juli 2006 11:07 schreef Coldplaya het volgende:
    Waarom krijgt een zwaarlijvig vogelvrouwtje vaker mannetjes als nageslacht?
    Die vraag kan beter samen met de andere in [Centraal] Daarom evolutie #10 besproken worden.
    pi_39634668
    Hoe weet je dat dat zo is dan?
    pi_39653284
    Waarom zijn juli en augustus hier de warmste maanden terwijl dat eigenlijk juni zou moeten zijn, als je kijkt naar de positie vd aarde tov de zon (21 juni langste dag / zon boven keerkring etc) ?
      zondag 9 juli 2006 @ 13:22:28 #234
    114696 foktastic
    U can't win 'em all
    pi_39656731
    quote:
    Op zondag 9 juli 2006 10:15 schreef LedZep het volgende:
    Waarom zijn juli en augustus hier de warmste maanden terwijl dat eigenlijk juni zou moeten zijn, als je kijkt naar de positie vd aarde tov de zon (21 juni langste dag / zon boven keerkring etc) ?
    Er is tijd nodig om de aarde op te warmen en af te koelen, en daar gaan een paar maandjes overheen om het hoogtepunt te bereiken.
    'Mevrouw, zou u wat pentahexol in het neusje van uw hondje willen spuiten? We willen alleen kijken of het brandt.'
    'Nee, ik spuit die rotzooi niet in z'n neus man, echt niet! Je kijkt me zo ongelovig aan van goh waarom doe je dat nou niet?'
    pi_39656773
    quote:
    Op zondag 9 juli 2006 13:22 schreef foktastic het volgende:

    [..]

    Er is tijd nodig om de aarde op te warmen en af te koelen, en daar gaan een paar maandjes overheen om het hoogtepunt te bereiken.
    Ah zo, logisch eigenlijk. Thnx
      zondag 9 juli 2006 @ 13:32:37 #236
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_39656978
    quote:
    Op donderdag 2 februari 2006 17:33 schreef Doderok het volgende:

    Thermisch effect bij een 20 Megaton explosie in de lucht:
    Overigens, een 'geruststellende' gedachte: de meeste moderne kernwapens liggen volgens wikipedia in de 250-850 kiloton range. Nog altijd 10 tot 30 keer zwaarder dan Hiroshima, maar niet zo lomp als de dingen uit jouw stukje.
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
      zondag 9 juli 2006 @ 18:31:27 #237
    147639 StupidByNature
    Ompa Til Du Dør!
    pi_39664863
    Er kwam mij een vraag ik die ik al heel lang wilde weten. Misschien heeft iemand hier een antwoord:

    Hoe kan het dat wanneer ik in fel licht (zon, lamp) kijk, ik 9 van de 10 keer zo'n sterke prikkel in mijn neus krijg dat ik moet niezen? Wat is de link tussen je ogen en je neus?
      zondag 9 juli 2006 @ 18:36:39 #238
    137929 beertenderrr
    Wup Holland Wup
    pi_39664982
    quote:
    Op zondag 9 juli 2006 18:31 schreef StupidByNature het volgende:
    Er kwam mij een vraag ik die ik al heel lang wilde weten. Misschien heeft iemand hier een antwoord:

    Hoe kan het dat wanneer ik in fel licht (zon, lamp) kijk, ik 9 van de 10 keer zo'n sterke prikkel in mijn neus krijg dat ik moet niezen? Wat is de link tussen je ogen en je neus?
    Het zijn alle twee zintuigen
    A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
    If it don't matter to you, it don't matter to me
    pi_39665958
    quote:
    Op zondag 9 juli 2006 18:31 schreef StupidByNature het volgende:
    Er kwam mij een vraag ik die ik al heel lang wilde weten. Misschien heeft iemand hier een antwoord:

    Hoe kan het dat wanneer ik in fel licht (zon, lamp) kijk, ik 9 van de 10 keer zo'n sterke prikkel in mijn neus krijg dat ik moet niezen? Wat is de link tussen je ogen en je neus?
    Ach ja, een "Autosomal dominant Compelling Helio-Ophthalmic Outburst" (Achoo)

    De medische term is 'photic sneeze reflex'. 17 tot 25% zou er last van hebben. Komt vooral voor bij blanken (caucasians). In het werk van Aristoteles wordt het verschijnsel reeds beschreven.
    Het is een genetisch bepaald (autosomaal dominant) kenmerk.

    Eerder topic hierover: Niezen door in de zon te kijken.

    ook bij andere stimuli kan het optreden, zie: Vaak niezen na het nemen van een mint-snoepje oid
    Overstimulatie van een zenuw dichtbij de drielingzenuw gelegen is de waarschijnlijke oorzaak.
    quote:
    The probable cause is a congenital malfunction in nerve signals in the trigeminal nerve nucleus. The fifth cranial nerve, called the trigeminal nerve, is apparently responsible for sneezes. Research suggests that some people have an association between this nerve and the nerve that transmits visual impulses to the brain. Overstimulation of the optic nerve triggers the trigeminal nerve, and this causes the photic sneeze reflex.
    Handige link voor de nederlandse benaming van de verschillende zenuwen: http://users.telenet.be/zeldzame.ziekten/List.h/CSF(1).htm
      zondag 9 juli 2006 @ 19:31:49 #240
    7092 Oosthoek
    Homo SAABiens
    pi_39666587
    quote:
    Op vrijdag 7 juli 2006 19:36 schreef Doderok het volgende:

    [..]

    dat lijkt wel een obsessie te zijn!
    In ditzelfde topic:
    [..]
    Oeps
    daarna schilderde ik mijn schaduw
    deed het licht uit
    en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
    pi_39666789
    quote:
    Op zondag 9 juli 2006 10:15 schreef LedZep het volgende:
    Waarom zijn juli en augustus hier de warmste maanden terwijl dat eigenlijk juni zou moeten zijn, als je kijkt naar de positie vd aarde tov de zon (21 juni langste dag / zon boven keerkring etc) ?
    Heeft te maken met stromingen in de zee, warme golfstroom ofzo, ik weet er het fijne ook niet van
      maandag 10 juli 2006 @ 10:27:27 #242
    29440 ajay
    Professor in de idioterie
    pi_39683545
    Ook maar eens een paar vraagjes van mij:

    - Waarom kunnen wij nog steeds niet tegen muren/ramen enz. opklimmen, zoals Spiderman enz.? Spinnen kunnen zelfs over hele gladde oppervlaktes lopen doordat ze hele fijne haartjes hebben die dus zelfs op glas enz grip hebben. Dat kunnen we toch namaken? En waarom niet van die zuignappen die gewoon 'gelockt' kunnen worden en weer gereleased?

    - Waarom wordt er niet meer gevlogen door particulieren? Er waren toch zoveel ontwikkelingen met jetpacks, personal helicopters en die vliegauto, die elk moment zou doorbreken als de massaproductie eenmaal op gang kwam? Is het nou nog steeds te duur, werken overheden niet mee ofzo?

    - Waarom hebben we nog steeds oud spoor in gebruik, ook voor Hogesnelheidslijnen, terwijl we allang kunnen overstappen op beter methodes, zoals het glijden op water (hele treinen op een dun laagje water glijden) of die zweeftrein op lucht (niet magneten, want dat was weer te duur/onpractisch/veel onderhoud)?

    - Olie wordt steeds duurder enz enz, maar waarom zijn er dan nog steeds geen alternatieven? Ok er is van alles waar de overheid aan verdient en daarom niet meewerkt, maar als auto's kunnen racen in australië op licht, waarom dan niet in een meer praktische vorm op normale auto's?
    Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
      maandag 10 juli 2006 @ 10:42:01 #243
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_39683853
    quote:
    Op maandag 10 juli 2006 10:27 schreef ajay het volgende:
    Ook maar eens een paar vraagjes van mij:

    - Waarom kunnen wij nog steeds niet tegen muren/ramen enz. opklimmen, zoals Spiderman enz.? Spinnen kunnen zelfs over hele gladde oppervlaktes lopen doordat ze hele fijne haartjes hebben die dus zelfs op glas enz grip hebben. Dat kunnen we toch namaken? En waarom niet van die zuignappen die gewoon 'gelockt' kunnen worden en weer gereleased?
    Spinnen kunnen niet heel goed over héél gladde oppervlakten lopen geloof ik. Althans, ik heb me laten vertellen dat dat de reden is dat ze zo vaak in de badkuip gevonden worden, omdat ze daar moeilijk uitkomen, want die is zo glad.

    Sommige gebruiken dacht ik een beetje een plakkerige substantie om zich vast te houden, anderen heel kleine haartjes die overal inhaken. De zwaartekracht die echter op een spin met z'n acht pootjes werkt is vrij klein. Wij zijn vele malen groter en nog weer vele malen zwaarder, De aantrekkingskracht moet denk ik in verhouding een stuk groter zijn. Bovendien, het blijft klimmen voor een mens, je blijft wel de zwaartekracht voelen.

    Een ander beest, namelijk de gekko, kan wel over gladde oppervlakten lopen (en over plafonds), deze maakt volgens mij gebruik van Van der Waalskrachten (krachten tussen moleculen), doordat hij heel speciale voeten heeft. Dat proberen ze na te maken in laboratoria, maar dat is zo eenvoudig nog niet geloof ik.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_39718723
    quote:
    Op maandag 10 juli 2006 10:42 schreef Iblis het volgende:

    [..]
    Een ander beest, namelijk de gekko, kan wel over gladde oppervlakten lopen (en over plafonds), deze maakt volgens mij gebruik van Van der Waalskrachten (krachten tussen moleculen), doordat hij heel speciale voeten heeft. Dat proberen ze na te maken in laboratoria, maar dat is zo eenvoudig nog niet geloof ik.
    Het gewicht van een mens kunnen ze nog niet dragen, maar men maakt blijkbaar vorderingen:
    http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn3726
    pi_39718845
    quote:
    Op maandag 10 juli 2006 10:27 schreef ajay het volgende:


    - Waarom wordt er niet meer gevlogen door particulieren? Er waren toch zoveel ontwikkelingen met jetpacks, personal helicopters en die vliegauto, die elk moment zou doorbreken als de massaproductie eenmaal op gang kwam? Is het nou nog steeds te duur, werken overheden niet mee ofzo?

    - Waarom hebben we nog steeds oud spoor in gebruik, ook voor Hogesnelheidslijnen, terwijl we allang kunnen overstappen op beter methodes, zoals het glijden op water (hele treinen op een dun laagje water glijden) of die zweeftrein op lucht (niet magneten, want dat was weer te duur/onpractisch/veel onderhoud)?

    - Olie wordt steeds duurder enz enz, maar waarom zijn er dan nog steeds geen alternatieven? Ok er is van alles waar de overheid aan verdient en daarom niet meewerkt, maar als auto's kunnen racen in australië op licht, waarom dan niet in een meer praktische vorm op normale auto's?
    Een antwoord voor drie vragen: geld.
    Jesus saves but death prevails.
    pi_39721362
    quote:
    Op maandag 10 juli 2006 10:27 schreef ajay het volgende:
    Ook maar eens een paar vraagjes van mij:

    - Waarom kunnen wij nog steeds niet tegen muren/ramen enz. opklimmen, zoals Spiderman enz.? Spinnen kunnen zelfs over hele gladde oppervlaktes lopen doordat ze hele fijne haartjes hebben die dus zelfs op glas enz grip hebben. Dat kunnen we toch namaken? En waarom niet van die zuignappen die gewoon 'gelockt' kunnen worden en weer gereleased?
    Er bestaan reeds magneten waarmee men op metalen constructies kan klimmen. Zuignappen zullen wat langzaam gaan vermoed ik, er bestaan wel automatische glazenwassers die met zuignappen over de ramen van grote gebouwen bewegen.
    quote:
    - Waarom wordt er niet meer gevlogen door particulieren? Er waren toch zoveel ontwikkelingen met jetpacks, personal helicopters en die vliegauto, die elk moment zou doorbreken als de massaproductie eenmaal op gang kwam? Is het nou nog steeds te duur, werken overheden niet mee ofzo?
    Ik vermoed dat je met een jetpack niet ver zult vliegen alvorens je moet bijtanken. Meer dan een gadget zie ik het niet snel worden.
    Vliegtuigen hebben een landingsbaan nodig, wat het nut ervan voor korte verplaatsingen beperkt, en het behalen van een vliegbrevet kost wel wat meer dan een rijbewijs.
    Tenslotte zijn de regels voor luchtverkeer strikter dan de gewone verkeersregels. Kan me niet voorstellen dat je simpelweg in je helikopter in de tuin springt voor een middagje winkelen. Ik neem aan dat er afspraken met de verkeersleiding of iets dergelijks aan te pas komen.
    quote:
    - Waarom hebben we nog steeds oud spoor in gebruik, ook voor Hogesnelheidslijnen, terwijl we allang kunnen overstappen op beter methodes, zoals het glijden op water (hele treinen op een dun laagje water glijden) of die zweeftrein op lucht (niet magneten, want dat was weer te duur/onpractisch/veel onderhoud)?
    Kostprijs. Het probleem kent men reeds sinds het ontstaan van de spoorwegen: In Engeland was Stephenson de eerste die spoorwegen aanlegde. Enkele jaren later begon Brunel aan de westkust ook met de aanleg, maar hij koos voor een grotere afstand tussen de rails. Naarmate beide netwerken zich uitspreidden werd de incompatibiliteit ertussen een probleem. Een commissie werd aangesteld om een standaard te kiezen. Alhoewel Brunel's ontwerp technisch superieur was (hogere snelheden mogelijk, meer comfortabele rit voor de passagiers) werd gekozen voor de goedkoopste oplossing. Wat hierbij ondermeer meespeelde was de mogelijkheid om het smalle spoor te leggen op de liggers van het bestaande brede spoor, een aanpassing die omgekeerd niet mogelijk was.
    quote:
    - Olie wordt steeds duurder enz enz, maar waarom zijn er dan nog steeds geen alternatieven? Ok er is van alles waar de overheid aan verdient en daarom niet meewerkt, maar als auto's kunnen racen in australië op licht, waarom dan niet in een meer praktische vorm op normale auto's?
    Kostprijs van de materialen en onderdelen, fragielheid van dit soort vederlichte voertuigen. En een groot nadeel van deze voertuigen ontworpen om zo weinig mogelijk energie te verbruiken: haast geen acceleratievermogen. Met een zeer lage luchtweerstand en geminimaliseerd wrijvingverlies heb je weinig vermogen nodig om een snelheid van 60 of 70 km/u aan te houden. Maar dan gebruik je wel de meest zuinige (en dus ook minst sterke) motor, en heb je een minuut of langer nodig om die topsnelheid te bereiken.
    pi_39735654
    quote:
    Op zondag 28 mei 2006 13:43 schreef ImmovableMind het volgende:
    Waarom hoor je een knal als een straaljager door de geluidsbarriere gaat? En...hoor je ook een knal als hij voorbij Mach2/3 gaat of is het alleen bij mach1?
    Eigenlijk hoor je niet 1 knal maar 2.
    Het is te vergelijken met de golven die een schip maakt, hier zien we een boeggolf en een hekgolf.
    Zoals de golf zich achter het schip uitbreidt in het platte vlak zal de drukgolf zich ruimtelijk achter het vliegtuig uitbreiden.
    Dit verschijnsel treedt op bij snelheden hoger dan die van het geluid.
    Passeert de druk-kegel de plaats waar wij ons bevinden dan horen we de sonic boom, een dubbele klap.
      dinsdag 11 juli 2006 @ 22:20:37 #248
    29440 ajay
    Professor in de idioterie
    pi_39735817
    M.a.w., economische redenen, techologie komt eraan en praktische redenen.....
    Hmmm, jammer. Ik had gehoopt dat er iets meer spannends achter zat, hahaha.

    Dan nog een ander vraagje: Waarom is de zeppelin toch niet teruggekomen? Ze zijn nu veel veiliger dan de Hindenberg (geen waterstof voor het lichter-dan-lucht drijfvermogen), kunnen langer in de lucht blijven, zijn zuiniger, zitten op andere hoogtes dan bestaand vliegverkeer en hebben geen landingsbaan nodig. Ik zou denken dat met alle linkse stromingen binnen de overheden dergelijke projecten allang zouden zijn doorgevoerd? Of zijn er nog technische bezwaren? Of is dit ook weer economisch? Ik dacht dat zeppelins zelfs nog als intermediate sateliet konden dienen enz., dus er zijn genoeg benefits.....
    Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
    pi_39735891
    quote:
    Op zondag 9 juli 2006 18:31 schreef StupidByNature het volgende:
    Er kwam mij een vraag ik die ik al heel lang wilde weten. Misschien heeft iemand hier een antwoord:

    Hoe kan het dat wanneer ik in fel licht (zon, lamp) kijk, ik 9 van de 10 keer zo'n sterke prikkel in mijn neus krijg dat ik moet niezen? Wat is de link tussen je ogen en je neus?
    Dat is omdat je neus tussen je ogen zit, prikt er iets in je ogen dan prikt het ook in je neus.
    Mensen waar de neus rechts of links van de ogen zit hebben daar veel minder last van.
      dinsdag 11 juli 2006 @ 22:34:55 #250
    137929 beertenderrr
    Wup Holland Wup
    pi_39736400
    Owja, waarom hebben mannen tepels
    A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
    If it don't matter to you, it don't matter to me
      dinsdag 11 juli 2006 @ 22:39:48 #251
    128155 Fir3fly
    Goodnight everybody!
    pi_39736585
    quote:
    Op dinsdag 11 juli 2006 22:34 schreef beertenderrr het volgende:
    Owja, waarom hebben mannen tepels
    Volgens mij gewoon een overblijfsel van miljoenen jaren evolutie...
    And if you listen very hard
    The tune will come to you at last
    When all are one and one is all
    To be a rock and not to roll
    pi_39738917
    quote:
    Op dinsdag 11 juli 2006 22:34 schreef beertenderrr het volgende:
    Owja, waarom hebben mannen tepels
    Reeds eerder gevraagd in dit topic.
    quote:
    Op zaterdag 25 februari 2006 23:56 schreef mrkanarie het volgende:
    Waarom hebben mannen tepels?
    quote:
    Op zondag 26 februari 2006 00:47 schreef Doderok het volgende:

    [..]

    Een gedeeltelijke verklaring: tepels worden vroeg in de ontwikkeling van het embryo gevormd, in de derde of vierde week. Pas na zeven weken begint de differentiatie tussen mannelijke en vrouwelijke embryo's. Maar waarom ze volledig ontwikkelen is niet duidelijk. Bij ratten en muizen bijvoorbeeld wordt de ontwikkeling van mannelijke tepels volledig onderdrukt door het mannelijk hormoon.

    Stephen Jay Gould behandelt het onderwerp in Reflections In Natural History

    Ook interessant, (als het klopt): Men zou tot zeven paar tepels hebben, maar normaal gezien zal slechts één paar zich volledig ontwikkelen. Misschien voor de hand liggend als men bedenkt dat er weinig verschillen zijn in genetisch materiaal tussen mens en dier. Als er zoogdieren met meer tepels zijn, dan is het aannemelijk dat het genetisch materiaal hiervoor ook bij de mens aanwezig is.

    Zeer waarschijnlijk hebben mannen in de menselijke evolutie nooit hun kinderen gezoogd, maar mannelijke tepels hebben wel als "fopspeen" gediend, bvb bij de Aka pygmeën, waar de mannen op de babies passen als de vrouwen gaan jagen.
      dinsdag 11 juli 2006 @ 23:52:14 #253
    40111 TheWilliedockSaints
    The Taxman Cometh
    pi_39738980
    quote:
    Op dinsdag 11 juli 2006 22:39 schreef Fir3fly het volgende:

    [..]

    Volgens mij gewoon een overblijfsel van miljoenen jaren evolutie...
    net als dat vrouwen een klitje hebben
    Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
      woensdag 12 juli 2006 @ 00:04:01 #254
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_39739351
    quote:
    Op dinsdag 11 juli 2006 23:52 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

    [..]

    net als dat vrouwen een klitje hebben
    Klopt. In de NRC stond een half jaar geleden een onderzoek van een biologe, die onderzoek deed naar vrouwelijke anatomie, en haar eindconclusie was dat 't vrouwelijk orgasme een evolutionair bijproduct was van 't mannelijk orgasme, maar dat dat hoegenaamd geen evolutionair selectiemiddel was. Bleek onder andere uit de plaats van de geslachtsdelen en de variatie in orgasme-intensiteit.
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
      woensdag 12 juli 2006 @ 00:19:05 #255
    40111 TheWilliedockSaints
    The Taxman Cometh
    pi_39739846
    quote:
    Op woensdag 12 juli 2006 00:04 schreef gronk het volgende:

    [..]

    Klopt. In de NRC stond een half jaar geleden een onderzoek van een biologe, die onderzoek deed naar vrouwelijke anatomie, en haar eindconclusie was dat 't vrouwelijk orgasme een evolutionair bijproduct was van 't mannelijk orgasme, maar dat dat hoegenaamd geen evolutionair selectiemiddel was. Bleek onder andere uit de plaats van de geslachtsdelen en de variatie in orgasme-intensiteit.
    ja ach, zolang ze klaarkomen is het goed
    Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
      woensdag 12 juli 2006 @ 00:24:01 #256
    61556 klappernoot2000
    ik heb hele mooie kokosnoten..
    pi_39739981
    okee, mijn lachwekkende vraag:
    Waarom zitten ze bij SETI nog steeds te kloten met radiogolven, terwijl om een behoorlijke communicatie tussen planeten te krijgen toch wel iets snellere verbinding nodig is...
    En denken ze nu echt dat ze in de komende 10000 jaar antwoord krijgen?
    Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
      woensdag 12 juli 2006 @ 00:25:55 #257
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_39740030
    quote:
    Op woensdag 12 juli 2006 00:19 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

    [..]

    ja ach, zolang ze klaarkomen is het goed
    Klaarkomende vrouwen zijn evolutionair niet relevant. Klaarkomende mannen wel.

    (ja, leg dat maar eens uit aan tuinbroekfeministen die stellen dat God een Zij is. )
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
      woensdag 12 juli 2006 @ 00:27:00 #258
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_39740069
    quote:
    Op woensdag 12 juli 2006 00:24 schreef klappernoot2000 het volgende:
    okee, mijn lachwekkende vraag:
    Waarom zitten ze bij SETI nog steeds te kloten met radiogolven, terwijl om een behoorlijke communicatie tussen planeten te krijgen toch wel iets snellere verbinding nodig is...
    En denken ze nu echt dat ze in de komende 10000 jaar antwoord krijgen?
    Neu, want rudeonline heeft alle sneller-dan-licht verbindingen platgespamd.
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
      woensdag 12 juli 2006 @ 00:28:36 #259
    40111 TheWilliedockSaints
    The Taxman Cometh
    pi_39740106
    quote:
    Op woensdag 12 juli 2006 00:25 schreef gronk het volgende:

    [..]

    Klaarkomende vrouwen zijn evolutionair niet relevant. Klaarkomende mannen wel.

    (ja, leg dat maar eens uit aan tuinbroekfeministen die stellen dat God een Zij is. )
    ik heb zo nu en dan dikke schijt aan de evolutie
    Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
      woensdag 12 juli 2006 @ 00:30:32 #260
    137929 beertenderrr
    Wup Holland Wup
    pi_39740158
    quote:
    Op dinsdag 11 juli 2006 23:49 schreef Doderok het volgende:

    [..]

    Reeds eerder gevraagd in dit topic.
    [..]


    [..]
    sorry

    thnx voor de uitleg
    A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
    If it don't matter to you, it don't matter to me
      woensdag 12 juli 2006 @ 00:35:29 #261
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_39740289
    quote:
    Op woensdag 12 juli 2006 00:28 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

    ik heb zo nu en dan dikke schijt aan de evolutie
    Jij hebt makkelijk praten, als man zijnde.
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
      woensdag 12 juli 2006 @ 00:36:39 #262
    40111 TheWilliedockSaints
    The Taxman Cometh
    pi_39740315
    quote:
    Op woensdag 12 juli 2006 00:35 schreef gronk het volgende:

    [..]

    Jij hebt makkelijk praten, als man zijnde.
    mijn ma is nogal feministe
    Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
      woensdag 12 juli 2006 @ 00:48:35 #263
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_39740662
    quote:
    Op woensdag 12 juli 2006 00:36 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

    [..]

    mijn ma is nogal feministe
    Alle reden dus om wat te gaan grasduinen in het NRC-archief
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
    pi_39740684
    quote:
    Op woensdag 12 juli 2006 00:24 schreef klappernoot2000 het volgende:
    okee, mijn lachwekkende vraag:
    Waarom zitten ze bij SETI nog steeds te kloten met radiogolven, terwijl om een behoorlijke communicatie tussen planeten te krijgen toch wel iets snellere verbinding nodig is...
    En denken ze nu echt dat ze in de komende 10000 jaar antwoord krijgen?
    SETI zendt niets uit, dus wachten ze ook niet op antwoord. Ze zoeken naar tekenen van intelligent leven, naar radiogolven van kunstmatige oorsprong.
    Communicatie is het doel niet.
    pi_39740977
    quote:
    Op woensdag 12 juli 2006 00:25 schreef gronk het volgende:

    [..]

    Klaarkomende vrouwen zijn evolutionair niet relevant. Klaarkomende mannen wel.

    (ja, leg dat maar eens uit aan tuinbroekfeministen die stellen dat God een Zij is. )
    Lijkt me net een argument in hun voordeel. Bij mannen is het een evolutionaire noodzaak, bij vrouwen is het puur genot zonder functie . En ze hebben geen rustpauze nodig voordat ze opnieuw kunnen klaarkomen. Wie van beiden heeft dan de beste deal gekregen?
      donderdag 13 juli 2006 @ 00:29:18 #266
    61556 klappernoot2000
    ik heb hele mooie kokosnoten..
    pi_39774212
    quote:
    Op woensdag 12 juli 2006 00:27 schreef gronk het volgende:

    [..]

    Neu, want rudeonline heeft alle sneller-dan-licht verbindingen platgespamd.
    ik had al zo'n vermoeden..
    Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
      donderdag 13 juli 2006 @ 00:33:16 #267
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_39774326
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 00:29 schreef klappernoot2000 het volgende:

    [..]

    ik had al zo'n vermoeden..
    En daarom komt er ook niemand op bezoek.
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
    pi_39785608
    Waarom is Pi oneindig?
      donderdag 13 juli 2006 @ 13:03:00 #269
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_39785723
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 12:58 schreef DonGorgon het volgende:
    Waarom is Pi oneindig?
    In het Pi-talligstelsels is Pi 10. Maar, een indirect antwoord: Als het eindig zou zijn, dan zou het zondermeer als een breuk geschreven kunnen worden. En dat kan niet, want er is te bewijzen dat Pi niet als een breuk geschreven kan worden (d.w.z. Pi is irrationaal). (Sterker nog, het is zelfs transcendentaal.) Dit is direct een gevolg – denk ik – van onze Euclididsche geometrie. Zou er echter een geometrie zijn waarin Pi rationaal is? (Het spijt me als er wat veel jargon in zit.)
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      donderdag 13 juli 2006 @ 13:05:15 #270
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_39785790
    Moet hier wel aanspreken: http://www.theonion.com/content/node/49180
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
    pi_39785820
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 13:03 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    In het Pi-talligstelsels is Pi 10. Maar, een indirect antwoord: Als het eindig zou zijn, dan zou het zondermeer als een breuk geschreven kunnen worden.
    Netzoals ⅓ oneindig is?
    pi_39785828
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 13:03 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    In het Pi-talligstelsels is Pi 10. Maar, een indirect antwoord: Als het eindig zou zijn, dan zou het zondermeer als een breuk geschreven kunnen worden. En dat kan niet, want er is te bewijzen dat Pi niet als een breuk geschreven kan worden (d.w.z. Pi is irrationaal). (Sterker nog, het is zelfs transcendentaal.) Dit is direct een gevolg – denk ik – van onze Euclididsche geometrie. Zou er echter een geometrie zijn waarin Pi rationaal is? (Het spijt me als er wat veel jargon in zit.)
    Ik verdiep mezelf meer in de pre-Euclidische geometrie, waar ik probeer de circel te kwadreren.
    Tot nu toe nog geen positief oplossing gevonden helaas.
    pi_39786259
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 13:06 schreef abbesses het volgende:

    [..]

    Netzoals ⅓ oneindig is?
    Nee, anders, pi is niet als een breuk te schrijven
    pi_39786348
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 13:21 schreef 14.gif het volgende:

    [..]

    Nee, anders, pi is niet als een breuk te schrijven
    Ja, dat begrijp ik, maar: "Als het eindig zou zijn, dan zou het zondermeer als een breuk geschreven kunnen worden" klopt dan toch niet? ⅓ ís oneindig én toch een breuk.
    pi_39786530
    quote:
    Op woensdag 12 juli 2006 00:59 schreef Doderok het volgende:

    [..]

    Lijkt me net een argument in hun voordeel. Bij mannen is het een evolutionaire noodzaak, bij vrouwen is het puur genot zonder functie . En ze hebben geen rustpauze nodig voordat ze opnieuw kunnen klaarkomen. Wie van beiden heeft dan de beste deal gekregen?
    Volgens mij geeft het vrouwlijk orgasme een betere kans op bevruchting en is het dus wel degelijk een evolutionair voordeel alhoewel geen noodzaak.
    Daarnaast is het feit dat vrouwen een orgasme kunnen krijgen iets wat sex aantrekkelijker maakt voor ze en dat lijkt me toch ook echt een evolutionair voordeel .
    Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
      donderdag 13 juli 2006 @ 13:32:08 #276
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_39786597
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 13:24 schreef abbesses het volgende:

    [..]

    Ja, dat begrijp ik, maar: "Als het eindig zou zijn, dan zou het zondermeer als een breuk geschreven kunnen worden" klopt dan toch niet? ⅓ ís oneindig én toch een breuk.
    Als iets een merel is, dan is het ook een vogel. Als iets een vogel is, dan is het niet per se een merel. Je draait de implicatie om en daar ga je de fout in. Als het eindig is, dan zou het zondermeer als een breuk geschreven kunnen worden. Dat het als een breuk geschreven kan worden wil niet zeggen dat het eindig is.

    We weten dat het echter niet als een breuk geschreven kan worden (analogie: het is geen vogel), dus we kunnen ook wel zeggen dat het niet eindig kan zijn (iets wat geen vogel is, is zeker ook geen merel).

    In logica:
    A -> B <=> !B -> !A (als A dan ook B is equivalent met als niet B dan ook niet A).
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_39786646
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 13:32 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    In logica:
    A -> B <=> !B -> !A (als A dan ook B is equivalent met als niet B dan ook niet A).
    Het klinkt suf, maar zo snap ik het meteen. .
    pi_39786875
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 13:29 schreef Vandeplato het volgende:

    [..]

    Volgens mij geeft het vrouwlijk orgasme een betere kans op bevruchting en is het dus wel degelijk een evolutionair voordeel alhoewel geen noodzaak.
    Daarnaast is het feit dat vrouwen een orgasme kunnen krijgen iets wat sex aantrekkelijker maakt voor ze en dat lijkt me toch ook echt een evolutionair voordeel .
    Mijn antwoord was een ironische reaktie op de voorgaande posts.
    pi_39786925
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 13:03 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    In het Pi-talligstelsels is Pi 10. Maar, een indirect antwoord: Als het eindig zou zijn, dan zou het zondermeer als een breuk geschreven kunnen worden. En dat kan niet, want er is te bewijzen dat Pi niet als een breuk geschreven kan worden (d.w.z. Pi is irrationaal). (Sterker nog, het is zelfs transcendentaal.) Dit is direct een gevolg – denk ik – van onze Euclididsche geometrie. Zou er echter een geometrie zijn waarin Pi rationaal is? (Het spijt me als er wat veel jargon in zit.)
    Pi-tallig stelsel?
    Nooit van gehoord, waar wordt het in gebruikt?
    Oh en waarom is pi daarin dan 10 ipv 1?
    Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
    pi_39786975
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 13:40 schreef Doderok het volgende:

    [..]

    Mijn antwoord was een ironische reaktie op de voorgaande posts.
    OK sorry niet alles gelezen idd.
    Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
      donderdag 13 juli 2006 @ 13:55:14 #281
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_39787242
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 13:42 schreef Vandeplato het volgende:

    [..]

    Pi-tallig stelsel?
    Nooit van gehoord, waar wordt het in gebruikt?
    Oh en waarom is pi daarin dan 10 ipv 1?
    Nou, om dezelfde reden dat 2 in het tweetallig stelsel 10 is,dat 16 in het 16-talligstelsel 10 is, dat 10 in het 10-talligstelsel 10 is, dat, enz. Dat is basale Wiskunde. Natuurlijk wordt het stelsel niet gebruikt, maar er is geen reden waarom het niet zou kunnen.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_39787330
    ipv "Waarom is Pi oneindig" was "Waarom heeft Pi een oneindig aantal cijfers na de komma?" een betere formulering geweest. Had ik me niet zo opgewonden over de onzin die ik hier meende te lezen.

    En 1/3 is iets beter leesbaar dan ⅓, ik dacht dat er 1/2 stond...
    pi_39787397
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 13:55 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Nou, om dezelfde reden dat 2 in het tweetallig stelsel 10 is,dat 16 in het 16-talligstelsel 10 is, dat 10 in het 10-talligstelsel 10 is, dat, enz. Dat is basale Wiskunde. Natuurlijk wordt het stelsel niet gebruikt, maar er is geen reden waarom het niet zou kunnen.
    Duh...... domme vraag idd,sorry.

    Ah alleen theoretisch ok.
    Si hoc legere scis nimium eruditionis habes.
      donderdag 13 juli 2006 @ 15:22:48 #284
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_39790053
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 13:58 schreef Doderok het volgende:
    ipv "Waarom is Pi oneindig" was "Waarom heeft Pi een oneindig aantal cijfers na de komma?" een betere formulering geweest. Had ik me niet zo opgewonden over de onzin die ik hier meende te lezen.

    En 1/3 is iets beter leesbaar dan ⅓, ik dacht dat er 1/2 stond...
    En ook daar kun je nog zeuren, want je kunt elke expansie aanvullen met 0'en. Maar het was wel duidelijk wat er bedoeld werd, en bovendien is het geen wetenschappelijk artikel. Bij mij is ⅓ overigens goed leesbaar. Wellicht dat het aan je lettertype ligt.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_39791421
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 15:22 schreef Iblis het volgende:
    [..]
    ..Maar het was wel duidelijk wat er bedoeld werd..
    Niet als je net wakker wordt, dacht dat het ONZ gebagger was van enkele klonen.
      vrijdag 14 juli 2006 @ 13:57:23 #286
    71747 Woutervn
    Born free. Taxed to death.
    pi_39820401
    Omdat een atoom voor een groot deel uit niets bestaat. En je zou een enkel atoon bijv. op een tafel afschieten. Is het dan mogelijk dat hij er dwars door heen gaat?
    I didn't fight my way to the top of the foodchain to be a vegetarian!!
    pi_39827001
    Ik heb vandaag gelezen dat natuurkundigen niet weten of licht nou een deeltje is of een golfje en daarom bij hun theoriën de vorm kiezen die hun daarbij het beste uitkomt . Ik dacht altijd dat licht zich kon voordoen als een goflje of als een deeltje, maar eigenlijk weten we dat dus helemaal niet?
      vrijdag 14 juli 2006 @ 17:41:53 #288
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_39827235
    quote:
    Op vrijdag 14 juli 2006 17:34 schreef Geartsjuh het volgende:
    Ik heb vandaag gelezen dat natuurkundigen niet weten of licht nou een deeltje is of een golfje en daarom bij hun theoriën de vorm kiezen die hun daarbij het beste uitkomt . Ik dacht altijd dat licht zich kon voordoen als een goflje of als een deeltje, maar eigenlijk weten we dat dus helemaal niet?
    Jawel, het gedraagt zich altijd als een golf én een deeltje, net zoals andere ‘kleine’ deeltjes, b.v. electronen. Daar is de Quantum Mechanica voor om dat te beschrijven. We snappen het zelfs zo goed dat we het gebruiken in electronenmicroscopen.

    Zie over de hele controverse en geschiedenis (want de vraag of licht een deeltje was of niet is al eeuwen oud) het artikel over Wave particle duality op Wikipedia.

    Ik ben wel benieuwd waar je het hebt gelezen, want het lijkt me tamelijk inaccuraat.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      vrijdag 14 juli 2006 @ 17:50:37 #289
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_39827467
    quote:
    Op vrijdag 14 juli 2006 13:57 schreef Woutervn het volgende:
    Omdat een atoom voor een groot deel uit niets bestaat. En je zou een enkel atoon bijv. op een tafel afschieten. Is het dan mogelijk dat hij er dwars door heen gaat?
    Nee, de tafel 'stort ook niet in', het is niet alsof de atomen samenvallen waarbij elektronen in de kern geraken (dat was trouwens wel een tijd een probleempje om te kunnen verklaren). Dit hangt met de kernkrachten die op (sub)atomair niveau werken samen. Immers, als je materiaal hebt zou je ook kunnen zeggen (heel basaal genomen) dat de atomen bovenin (zeg dat je een tafel hebt) aangetrokken worden door de zwaartekracht en daardoor 'door' de atomen heen zouden moeten vallen. Dat is niet zo. Bovendien is een tafel zo groot en dik dat je hoe dan ook op een atoomkern zou stuiten.

    Wat echter wel kan, is met alfa- of betadeeltjes door 'massa' heenschieten. Dit was de ontdekking van Rutherford als eerste, die schoot met alfa deeltjes (wat de kernen zijn van Helium, dus twee potronen en twee neutronen) door een laag van goud, een laag die echter maar een paar atomen dik was. Hij merkte op dat soms deeltjes onder een heel sterke hoek afgebogen werden (als ze dicht in de buurt van de kern van een atoom geraakten). Door een velletje papier wordt alfastraling echter al tegen gehouden!

    Betastraling, wat uit elektronen bestaan en daardoor nog kleiner is, komt wel 'veilig' door een stukje papier heen, maar dit wordt tegengehouden door een laagje metaal.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_39828772
    quote:
    Op vrijdag 14 juli 2006 17:34 schreef Geartsjuh het volgende:
    Ik heb vandaag gelezen dat natuurkundigen niet weten of licht nou een deeltje is of een golfje en daarom bij hun theoriën de vorm kiezen die hun daarbij het beste uitkomt . Ik dacht altijd dat licht zich kon voordoen als een goflje of als een deeltje, maar eigenlijk weten we dat dus helemaal niet?
    klinkt als iets uit de kijk
    pi_39829824
    quote:
    Op vrijdag 14 juli 2006 17:34 schreef Geartsjuh het volgende:
    Ik heb vandaag gelezen dat natuurkundigen niet weten of licht nou een deeltje is of een golfje en daarom bij hun theoriën de vorm kiezen die hun daarbij het beste uitkomt . Ik dacht altijd dat licht zich kon voordoen als een goflje of als een deeltje, maar eigenlijk weten we dat dus helemaal niet?
    Het is meer zo: we hebben beide beschrijvingen nodig om alle verschijnselen rond deeltjes te beschrijven. Als je een laserstraal door een tralie schiet, dan treedt er interferentie op. Kennelijk is licht dus een golf. Maar het foto elektrisch effect kun je weer alleen verklaren met licht als zijnde deeltjes. Of licht nou uit deeltjes of golven bestaat, is misschien een wat meer filosofische vraag. De meeste natuurkundigen zijn denk ik toch wat pragmatisch ingesteld; kennelijk heb je beide beschrijvingen nodig, en kennelijk is licht dus beide. De mens neigt naar de wil om bijvoorbeeld een elektron als louter een deeltje of als louter een golf te willen zien. Maar dat lukt dus niet. Dit noemen ze de deeltjes-golf dualiteit, en heeft een hoop mensen bezig gehouden
    -
      zaterdag 15 juli 2006 @ 03:41:24 #292
    137975 Twpk
    We are muppets
    pi_39842387
    Licht is schitzofreen
    pi_39889358
    quote:
    Op vrijdag 14 juli 2006 17:41 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Jawel, het gedraagt zich altijd als een golf én een deeltje, net zoals andere ‘kleine’ deeltjes, b.v. electronen. Daar is de Quantum Mechanica voor om dat te beschrijven. We snappen het zelfs zo goed dat we het gebruiken in electronenmicroscopen.
    Dat is toch wat in tegenspraak met:
    quote:
    Op vrijdag 14 juli 2006 19:30 schreef Haushofer het volgende:

    [..]

    Het is meer zo: we hebben beide beschrijvingen nodig om alle verschijnselen rond deeltjes te beschrijven. Als je een laserstraal door een tralie schiet, dan treedt er interferentie op. Kennelijk is licht dus een golf. Maar het foto elektrisch effect kun je weer alleen verklaren met licht als zijnde deeltjes. Of licht nou uit deeltjes of golven bestaat, is misschien een wat meer filosofische vraag. De meeste natuurkundigen zijn denk ik toch wat pragmatisch ingesteld; kennelijk heb je beide beschrijvingen nodig, en kennelijk is licht dus beide. De mens neigt naar de wil om bijvoorbeeld een elektron als louter een deeltje of als louter een golf te willen zien. Maar dat lukt dus niet. Dit noemen ze de deeltjes-golf dualiteit, en heeft een hoop mensen bezig gehouden
    Het klinkt toch echt alsof we niet weten wat licht is, alleen dat we weten op welke manieren het zich kan gedragen. Volgens mij kan je dan niet beweren dat we licht erg goed snappen aangezien we er dus niet eens uitkomen uit wat het bestaat.

    Maar het is interessante materie, ik zal me er eens wat meer in verdiepen .
    quote:
    Zie over de hele controverse en geschiedenis (want de vraag of licht een deeltje was of niet is al eeuwen oud) het artikel over Wave particle duality op Wikipedia.
    Thanks
    quote:
    Ik ben wel benieuwd waar je het hebt gelezen, want het lijkt me tamelijk inaccuraat.
    Bij deze tentoonstelling. Maar zoals jullie het nu uitleggen klopte de tekst die daar stond wel, alleen is het wat ongelukkig geformuleerd.
    pi_39893985
    Wat heet begrijpen? Als je kunt voorspellen hoe het zich gedraagt dan vind ik dat je het vrij goed door hebt
      maandag 17 juli 2006 @ 02:16:53 #295
    137975 Twpk
    We are muppets
    pi_39894477
    quote:
    Op zondag 16 juli 2006 23:04 schreef Geartsjuh het volgende:

    [..]

    Dat is toch wat in tegenspraak met:
    [..]
    Nee dat is niet in tegenspraak

    Bij een electronen microscoop worden er electronen (niet te verwarren met fotonen) gebruikt om een beeld te vormen. De electronen worden op een voorwerp afgevuurt en zorgen voor een soort schaduw op een detector. Zo ken men een beeld vormen.

    Sterken interferentie treed pas op als een voorwerp klein in ten opzichte van de golflengte van de gebruikte golf. Of het nou fotonen zijn of electronen, we nemen nu aan dat het beide golven zijn. De golflengte van zichtbaar licht zit gemiddeld rond de 550 nm. Voorwerpen die kleiner zijn dan die 550 nm zijn met een lichtmicroscoop niet meer te zien(door de interferentie). De golflengte van een electron zit(afhankelijk van zijn energie) rond de 10-15 meter. Met een electronenmicroscoop zijn dus veel kleinere voorwerken te zien.
    (heeft weinig met quantummechanika te maken.
    quote:
    Op zondag 16 juli 2006 23:04 schreef Geartsjuh het volgende:
    Het klinkt toch echt alsof we niet weten wat licht is, alleen dat we weten op welke manieren het zich kan gedragen. Volgens mij kan je dan niet beweren dat we licht erg goed snappen aangezien we er dus niet eens uitkomen uit wat het bestaat.
    Maakt het uit dat we niet precies weten wat het is? Bij de natuurkunde gaat het er vooral om dat je een werkbare oplossing hebt. Als uit een vergelijking een goede oplossing komt, maakt het dan uit of je het licht als een deeltje of golf hebt behandeld? Het gaat er om dat je een goede benadering van de werkelijkheid hebt.
    Bij de snaartheorie(die overigens al is afgeschreven) dachten natuurkundigen echt niet dat heelal uit trillende snaartjes bestond, of uit opgerolde dimensies. Het bleek alleen zo te zijn dat als je op die manier dacht dat je bepaalde zaken kon verklaren, en dat is het enige dat telt.
    pi_39894574
    quote:
    Op maandag 17 juli 2006 02:16 schreef Twpk het volgende:
    Maakt het uit dat we niet precies weten wat het is? Bij de natuurkunde gaat het er vooral om dat je een werkbare oplossing hebt. Als uit een vergelijking een goede oplossing komt, maakt het dan uit of je het licht als een deeltje of golf hebt behandeld? Het gaat er om dat je een goede benadering van de werkelijkheid hebt.
    Bij de snaartheorie(die overigens al is afgeschreven) dachten natuurkundigen echt niet dat heelal uit trillende snaartjes bestond, of uit opgerolde dimensies. Het bleek alleen zo te zijn dat als je op die manier dacht dat je bepaalde zaken kon verklaren, en dat is het enige dat telt.
    is dat zo?
    pi_39895066
    door wie dan wel?
    pi_39895380
    quote:
    Op donderdag 13 juli 2006 13:32 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Als iets een merel is, dan is het ook een vogel. Als iets een vogel is, dan is het niet per se een merel. Je draait de implicatie om en daar ga je de fout in. Als het eindig is, dan zou het zondermeer als een breuk geschreven kunnen worden. Dat het als een breuk geschreven kan worden wil niet zeggen dat het eindig is.

    We weten dat het echter niet als een breuk geschreven kan worden (analogie: het is geen vogel), dus we kunnen ook wel zeggen dat het niet eindig kan zijn (iets wat geen vogel is, is zeker ook geen merel).

    In logica:
    A -> B <=> !B -> !A (als A dan ook B is equivalent met als niet B dan ook niet A).
    Ik ken een meisje die merel heet en die is geen vogel

    *sorry ik kon het niet laten en ik wil dit topic terug vinden want ik heb zelf ook nog een boel vraagjes, tis alleen een beetje laat nu
    pi_39911098
    quote:
    Op maandag 17 juli 2006 02:16 schreef Twpk het volgende:

    Maakt het uit dat we niet precies weten wat het is? Bij de natuurkunde gaat het er vooral om dat je een werkbare oplossing hebt. Als uit een vergelijking een goede oplossing komt, maakt het dan uit of je het licht als een deeltje of golf hebt behandeld? Het gaat er om dat je een goede benadering van de werkelijkheid hebt.
    Bij de snaartheorie (die overigens al is afgeschreven) dachten natuurkundigen echt niet dat heelal uit trillende snaartjes bestond, of uit opgerolde dimensies. Het bleek alleen zo te zijn dat als je op die manier dacht dat je bepaalde zaken kon verklaren, en dat is het enige dat telt.
    Ik ken nogal wat mensen die er onderzoek in doen, en ik denk niet dat de theorie is afgeschreven. In de snaartheorie is je benadering juist wel dat deeltjes bestaan uit snaren. Dit blijkt alleen goed te werken als je meerdere dimensies toevoegt.
    -
      maandag 17 juli 2006 @ 17:00:01 #300
    18219 alien8ed
    ignorance is bliss
    pi_39911521
    quote:
    Op maandag 17 juli 2006 16:46 schreef Haushofer het volgende:

    [..]

    Ik ken nogal wat mensen die er onderzoek in doen, en ik denk niet dat de theorie is afgeschreven. In de snaartheorie is je benadering juist wel dat deeltjes bestaan uit snaren. Dit blijkt alleen goed te werken als je meerdere dimensies toevoegt.
    Dan neem ik aan dat ze onderzoek doen naar de M theorie?

    @twpk:
    een aantal snaartheorieën zijn inmiddels ontkracht, maar er zijn er nog een paar die wel nog potentieel hebben.
    Deze snaartheorieën zijn te combineren, wat dan ook in de M theorie wordt geprobeerd:
    Om de verschillende snaartheorie tot één overkoepelende theorie te fuseren.
    Hiermee hopen ze uiteindelijk weer een stap dichter tot de GUT te komen:
    De allesverklarende theorie..
    hak hout, haal water
    Transhumanist, Piraat
      maandag 17 juli 2006 @ 20:10:27 #301
    10841 Napalm
    Brandbarbaar
    pi_39916930
    Ik kwam net in de videotheek en wederom viel het me op. Een vraag waar ik al langer meerondloop en nu aan jullie wordt voorgelegd:

    Naar mijn waarneming is er een negatief verband tussen borstomvang en IQ bij jonge vrouwen. Waarom is dit?


    1) Mijn waarneming klopt niet.
    2) Het is iets fysieks, groei-energie wordt besteed aan de borsten kan niet aan de hersenen besteed worden?
    3) Het is iets sociaals, grote borsten garanderen veel aandacht van jongens. Deze aandacht leidt af op school e.d. waardoor de prestaties afnemen . Of de aandacht zorgt dat de dames in kwestie het niet langer nodig vinden om nog te presteren voor de opleiding ze zijn toch wel geliefd.
    You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')