abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 24 februari 2005 @ 11:19:37 #1
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_25229850
Bij deze een topic over elementaire deeltjes, de deeltjes (annex golven) waaruit onze materie opgebouwd lijkt te zijn. Lees hier straks alles over fermionen, bosonen, leptonen, quarks, etc.!

Eerst een mooie link: The Particle Adventure.

En wat relevante posts die vooraf gingen:
quote:
Oud_student:
Kan zwaartekracht uit een zwart gat ontsnappen ?

Het lijkt een onzinnige vraag, maar toch lijkt er een tegenspraak:
Bij mijn weten heeft elke kracht een drager in de vorm van een deeltje dat uitgewisseld wordt tussen 2 objecten die de kracht ondervinden. Zo is het muon de drager van de kernkracht en het foton de drager van de electomagnetische kracht.
Het graviton zou de gepostuleerde drager zijn van de zwaartekracht.
Hoe kan nu een graviton worden uitgewisseld tussen een zwart gat en een ander object ?
gaan gravitonen sneller dan het licht of bestaan ze eenvoudig niet ?
En Haushofers antwoord:
quote:
Tja, dat is het probleem tussen QF en de ART. De QF spreekt alles uit in termen van deeltjes en golven. Maar de ART zegt juist dat zwaartekracht niet is gequantiseerd; ze is een gevolg van de geometrie van de ruimte-tijd. Dus valt er niets te ontsnappen Dat graviton is een hypothetische eis van de quantumveldentheorie, niet van de ART ! Zwaartekracht is sowieso een compleet andere kracht dan de 3 andere krachten.
En een schreeuw om meer informatie:
quote:
Miss_sly:
Ik weet niet of het in dit topic thuishoort, maar ik lees hier en daar wat over deeltjesversnellers en materie/antimaterie, en wat dat betreft ben ik nog volledig blanco...weet niet wat het is en kan me er ook niet iets bij voorstellen...

Kun je daar iets in dummytaal over vertellen?
'Nuff said
pi_25229966
Ja, dummietaal graag!
  donderdag 24 februari 2005 @ 11:29:13 #3
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_25230009
The Particle Adventure is een mooie site in (engelse) dummytaal hoor.

--edit: En er is nu ook een Nederlandse versie!!
'Nuff said
pi_25230209
Leuke site, ik ga me er eens in verdiepen!
pi_25230383
TVP enzo
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_25230390
tvp
  donderdag 24 februari 2005 @ 15:27:55 #7
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_25233789
Aahh, dan kan ik hier ook vragen wat de huidige stand van zaken omtrend gravitonen is?
  donderdag 24 februari 2005 @ 15:29:55 #8
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_25233824
Voor zover ik weet, zijn die nog niet gevonden Maar ik begreep dat de LHC (Large Hadron Collider) van CERN ze gaat vinden. Hopen ze...
'Nuff said
pi_25234289
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 15:27 schreef pfaf het volgende:
Aahh, dan kan ik hier ook vragen wat de huidige stand van zaken omtrend gravitonen is?
Zover ik weet, is het maar zeer de vraag of ze uberhaupt bestaan. Zwaartekracht is een fundamenteel andere kracht dan de andere krachten ( elektromagnetisme, zwakke kernkracht en sterke kernkracht ), en het is een eis van de quantumfysica dat elke kracht een foton heeft, of een "boodschapperdeeltje". Maar dat is de quantumfysica, een heel andere theorie dan de ART. Dat is natuurlijk ook de reden waarom je ze zo moeilijk kunt verenigen.

Wat je iig weet van zo'n graviton, is dat het spin 2 heeft, en massa 0. Waarom zo'n deeltje spin 2 moet hebben , ben ik nog niet helemaal achter
-
  donderdag 24 februari 2005 @ 16:39:08 #10
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_25234477
Ow, dan was het zeker het Higgs deeltje dat de LHC gaat vinden?

Als ze bestaan, uiteraard...
'Nuff said
  donderdag 24 februari 2005 @ 16:49:46 #11
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_25234590
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 16:08 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zover ik weet, is het maar zeer de vraag of ze uberhaupt bestaan.
Daar doelde ik ook op.

[ Bericht 2% gewijzigd door pfaf op 24-02-2005 16:55:42 ]
pi_25235416
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 16:39 schreef Doffy het volgende:
Ow, dan was het zeker het Higgs deeltje dat de LHC gaat vinden?

Als ze bestaan, uiteraard...
Niet in LHC maar in Large Electron Positron versneller.
Hier is de man Peter Higgs:


en hier is zijn deeltje.
  donderdag 24 februari 2005 @ 17:58:50 #13
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_25235626
tvptje
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_25238837
Als een muon kan vervallen tot een elektron en neutrino's, waarom wordt een muon dan als een elementair deeltje beschouwd?
Kapot is leuker
  donderdag 24 februari 2005 @ 21:07:37 #15
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_25238955
Vervallen is niet hetzelfde als 'samengesteld zijn uit'. Het is niet zo dat er in een muon een elektron en een neutrino zit: het is een puntdeeltje zonder componenten. Ze kunnen wel in kleinere "brokjes" energie uit elkaar vallen: dan zijn het andere deeltjes geworden.
'Nuff said
pi_25239137
Dat is echt een geinige site!
Leuk opgezet
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_25239153
Ik vind het deeltje van Peter Higgs een stuk knapper dan de man zelf.
  donderdag 24 februari 2005 @ 21:34:45 #18
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_25239462
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 21:17 schreef miss_sly het volgende:
Dat is echt een geinige site!
Leuk opgezet
Ja goed he?! Heb je de Quark Dance (www.quarkdance.org) ook al gezien?
'Nuff said
pi_25239518
En ook maar even een ordinaire tvp.
pi_25254976
Nou, er wordt hier al met Higgs-deeltjes gesmeten. Laten we es bij het begin beginnen Je deeltjes-avontuur was trouwens erg leuk, Doffy.

Elk atoom, of element, bestaat uit verschillende componenten. Dit zijn een kern, met daarom heen elektronen. De kern heeft positieve en neutrale deeltjes, en de elektronen zijn negatief. De kerndeeltjes zijn veel zwaarder dan de elektronen. Die kerndeeltjes zijn:

-proton, positief geladen
-neutron, neutraal

En daaromheen zijn dus de elektronen. Nou blijken die kerndeeltjes ook weer uit deeltjes te bestaan, maar die elektronen niet! Protonen en neutronen bestaan uit 3 quarks. Je hebt up-quarks, met lading +2/3, en down-quarks, met lading -1/3 .Dan is de samenstelling als volgt:

-Proton: 2 up-quarks en 1 down-quark. Dus de totale lading is 2/3 + 2/3 - 1/3 = 1.
-Neutron: 2 down-quarks en 1 up quark. Dus de lading is 1/3 - 1/3 + 2/3 = 0.

De lading van het elektron is -1. De eenheden zijn niet zo belangrijk.

Nou kun je je afvragen: protonen zijn elektrisch positief geladen, en stoten elkaar dus af. In de kern blijven ze echter mooi zitten. Hoe kan dit? Het antwoord zit bij de neutronen. Er blijkt een kracht in die kern te zijn, die zowat 100 keer sterker is dan de afstotende elektrische kracht: De sterke kernkracht Die bindt quarks heel stevig aan mekaar. Absurd stevig zelfs. Want er is iets vreemds aan de hand met die sterke kernkracht: ze neemt toe als de afstand tussen 2 quarks afneemt ! Dat is dus precies het tegen overgestelde van bv zwaartekracht, of de elektrische kracht. Daarom kun je quarks nooit apart zien ; ze komen altijd voor in groepjes van 3. Deze groepjes noem je Hadronen. Je hebt ook nog groepjes van 2 quarks. Die noem je mesonen.

Het elektron bestaat niet uit quarks, en de sterke kernkracht heeft dan ook geen vat op dit deeltje. Zo'n deeltje, wat niet uit quarks bestaat ( en nog wat details ), noem je een lepton. Fermi heeft weleens verzucht dat natuurkunde soms net plantkunde lijkt, met al die namen .

Deeltjes verschillen van mekaar qua massa, qua lading, maar er blijkt nog iets meer te zijn. Elk deeltje heeft een eigenschap, die erg belangrijk is: de spin
Spin kun je zien, als een innerlijk impulsmoment; dus het is net alsof het deeltje om een asje draait, zoals de aarde dat doet. Dit is ontdekt door 2 Nederlanders. Dus een deeltje wordt bepaald door:

-de massa
-de lading
- de spin

Verder heb je dus deeltjes die uit quarks bestaan ( hadronen of mesonen), en deeltjes die niet uit quarks bestaan ( de leptonen ). Alle materiedeeltjes, dus quarks, protonen, neutronen en elektronen, hebben spin 1/2 . We gaan verder met groepjes naam geven

Deeltjes met heeltallige spin, dus 0,1,2,3....noem je bosonen
Deeltjes met halftallige spin, dus 1/2, 3/2, 5/2 .... noem je Fermionen.

Materiedeeltjes zijn dus Fermionen. En er is een regeltje, wat zegt dat 2 fermionen nooit in de zelfde toestand kunnen zitten. Ze zullen elkaar dus mijden. Dat verklaard een leuk feitje: atomen zijn erg leeg, meestal is zo'n 0,01 procent opgevuld met materie, en de rest is leegte. Maar toch zak je niet door je stoel heen!
Dat komt dus, omdat de materiedeeltjes fermionen zijn, en die kunnen niet op dezelfde plaats tegelijkertijd zijn. Dus zullen ze elkaar afstoten, zoals 2 magneten met dezelfde pool dat ook doen. De atomen zijn ook neutraal, maar de elektronen eromheen zijn negatief, en dus zullen de stoel en jouw kont elkaar ook afstoten, door de elektronenwolken.

Had ff een ingeving
-
pi_25255600
Bedankt voor de goeie uitleg, Haushofer!
pi_25256163
Haushofer, ik bewonder echt de heldere manier waarop je de dingen kunt uitleggen!

Als ik jou nou als docent had gehad, had ik er vast vroeger al veel meer van begrepen
Dit is werkelijk voor het eerst dat ik een beetje wegwijs wordt in de verschillende deeltjes en hun namen!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_25256233
Weet je, dat vind ik nou ook zo jammer. Ik heb slechte docenten gehad voor wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Altijd maar weer eikels. Ik kòn het best, maar door toedoen van de docenten heb ik uiteindelijk al die vakken laten vallen.
pi_25256270
Ik geloof niet dat ik het indertijd in me had om het te begrijpen; ik was een beetje a la rudeonline, zeg maar Mijn docenten werden dan ook stapelgek van me!
Maar ik moet zeggen dat er echt niemand tussen zat die zo helder en in eenvoudige taal kon uitleggen als Haushofer!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_25256358
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 19:57 schreef Haushofer het volgende:

Alle materiedeeltjes, dus quarks, protonen, neutronen en elektronen, hebben spin 1/2 .
Elektronen kunnen toch ook een spin van -1/2 hebben?
Kapot is leuker
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')