En Haushofers antwoord:quote:Oud_student:
Kan zwaartekracht uit een zwart gat ontsnappen ?
Het lijkt een onzinnige vraag, maar toch lijkt er een tegenspraak:
Bij mijn weten heeft elke kracht een drager in de vorm van een deeltje dat uitgewisseld wordt tussen 2 objecten die de kracht ondervinden. Zo is het muon de drager van de kernkracht en het foton de drager van de electomagnetische kracht.
Het graviton zou de gepostuleerde drager zijn van de zwaartekracht.
Hoe kan nu een graviton worden uitgewisseld tussen een zwart gat en een ander object ?
gaan gravitonen sneller dan het licht of bestaan ze eenvoudig niet ?
En een schreeuw om meer informatie:quote:Tja, dat is het probleem tussen QF en de ART. De QF spreekt alles uit in termen van deeltjes en golven. Maar de ART zegt juist dat zwaartekracht niet is gequantiseerd; ze is een gevolg van de geometrie van de ruimte-tijd. Dus valt er niets te ontsnappen Dat graviton is een hypothetische eis van de quantumveldentheorie, niet van de ART ! Zwaartekracht is sowieso een compleet andere kracht dan de 3 andere krachten.
quote:Miss_sly:
Ik weet niet of het in dit topic thuishoort, maar ik lees hier en daar wat over deeltjesversnellers en materie/antimaterie, en wat dat betreft ben ik nog volledig blanco...weet niet wat het is en kan me er ook niet iets bij voorstellen...
Kun je daar iets in dummytaal over vertellen?
Zover ik weet, is het maar zeer de vraag of ze uberhaupt bestaan. Zwaartekracht is een fundamenteel andere kracht dan de andere krachten ( elektromagnetisme, zwakke kernkracht en sterke kernkracht ), en het is een eis van de quantumfysica dat elke kracht een foton heeft, of een "boodschapperdeeltje". Maar dat is de quantumfysica, een heel andere theorie dan de ART. Dat is natuurlijk ook de reden waarom je ze zo moeilijk kunt verenigen.quote:Op donderdag 24 februari 2005 15:27 schreef pfaf het volgende:
Aahh, dan kan ik hier ook vragen wat de huidige stand van zaken omtrend gravitonen is?
Daar doelde ik ook op.quote:Op donderdag 24 februari 2005 16:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zover ik weet, is het maar zeer de vraag of ze uberhaupt bestaan.
Niet in LHC maar in Large Electron Positron versneller.quote:Op donderdag 24 februari 2005 16:39 schreef Doffy het volgende:
Ow, dan was het zeker het Higgs deeltje dat de LHC gaat vinden?
Als ze bestaan, uiteraard...
Ja goed he?!quote:Op donderdag 24 februari 2005 21:17 schreef miss_sly het volgende:
Dat is echt een geinige site!
Leuk opgezet![]()
Elektronen kunnen toch ook een spin van -1/2 hebben?quote:Op vrijdag 25 februari 2005 19:57 schreef Haushofer het volgende:
Alle materiedeeltjes, dus quarks, protonen, neutronen en elektronen, hebben spin 1/2 .
Ik ben op de open dag geweest van CERN, in oktober. En ik heb dus rondgelopen waar ze de LHC aan het bouwen zijn.quote:Op donderdag 24 februari 2005 15:29 schreef Doffy het volgende:
Voor zover ik weet, zijn die nog niet gevondenMaar ik begreep dat de LHC (Large Hadron Collider) van CERN ze gaat vinden. Hopen ze...
Volgens mij is de zwaartekracht juist niet opgenomen in het standaard model. Dan kan het Higgs deeltje hier toch niet voor verantwoordelijk zijn?quote:Op vrijdag 25 februari 2005 21:26 schreef corc het volgende:
Het Higgs deeltje is in het Standaard Model verantwoordelijk voor de massa's van alle deeltjes. En dus voor de zwaartekracht.
kan iemand me corrigeren als ik onzin uitkraam? Ik ben hier niet helemaal zeker van
Nee, dat is iets subtieler. Wat jij bedoelt is het magnetisch quantumgetal ms, dat is de projectie van de spin s. Die gaat van +s naar -s met stapjes van 1. Bij een elektron is dat dus +1/2 en -1/2. In een magnetisch veld kan de spin dus naar "boven en naar beneden staan". Bij het quantumgetal l heb je iets soorgelijks. Maar dat komt misschien later nog wel langs.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 21:21 schreef Dion het volgende:
[..]
Elektronen kunnen toch ook een spin van -1/2 hebben?
Waarom niet trionen en duonen ?quote:Op vrijdag 25 februari 2005 19:57 schreef Haushofer het volgende:
Daarom kun je quarks nooit apart zien ; ze komen altijd voor in groepjes van 3. Deze groepjes noem je Hadronen. Je hebt ook nog groepjes van 2 quarks. Die noem je mesonen.
De VDW interactie is de dipool-interactie van de atoomkernen. Je kunt vrij gemakkelijk aantonen dat deze kracht evenredig is met r-6, waarbij r de afstand is tussen de 2 kernen. Deze kracht valt dus buiten de kern heel snel weg! Een goed model van deze interacties geeft de zogenaamde Lennard-Jones potentiaal, maar dat wordt lichtelijk offtopic.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 09:16 schreef Dion het volgende:
Vraagje over de rest-wisselwerkingen:
De rest-wisselwerking van elekromagnetisme houdt de atomen binnen een molecuul bij elkaar. Elektronen springen voortdurend over van atoom op atoom en worden als het ware gedeeld.
Maar een groep moleculen van een vaste stof en (in mindere mate) vloeistof wordt ook bij elkaar gehouden (vd Waals krachten). Is dit dan een rest-rest wisselwerking want ook hier springen elektronen en zelfs protonen over van molecuul op molecuul (autoprotolyse!).
De sterke kernkracht heeft als boodschapperdeeltje het meson, wat ook weer uit quarks bestaat. Die quarks worden bijelkaar gehouden door "gluonen". Dus eigenlijk kun je gluonen zien als het boodschapperdeeltje van de sterke kernkracht. Hier geldt dat de gluonen ook onderling interacteren, en dat maakt het een zeer moeilijk model.quote:Is het dan ook zo dat in een groep nucleonen binnen een atoom quarks overspringen van proton op proton of proton op neutron of wordt dat verhinderd doordat sterke kernkracht toeneemt met toenemende afstand? Hoe moet ik me die rest wisselwerking dan voorstellen die nucleonen bij elkaar houdt?
Spin is een eigenschap, net als de massa. Het is intrinsiek; dat wil zeggen, een vaste waarde voor elk deeltje. Het bepaalt heel sterk de eigenschappen van zo'n deeltje, zoals al eerder werd aangestipt. In een magnetisch veld worden de spin's allemaal in 1 richting gezet. Ik geloof dat je daar ook bepaalde deeltjes aan kunt toeeigenen, de zogenaamde magnonen, wat zoiets is als een gequantiseerde spin-golf. Maar dat is voor mij ook wat wazigquote:Dan wil ik ook nog wat weten over die spin...
Om te ontsnappen aan het pauliverbod hebben elektronen op hetzelfde energienivo binnen een atoom een tegengestelde spin (1/2 of -1/2). Elektronen kunnen ook van spin veranderen (spinflip).
Gaat dit gepaard met uitzending of opname van fotonen of is spin eigenlijk geen energienivo?
Als ik me spin voorstel als een 'ordinaire' rotatie lijkt het mij niet mogelijk om zonder energietoevoer van draairichting te veranderen.
Gerard t Hooft heeft geloof ik eens het woord "ace" geintroduceerd voor de bouwstenen van de hadronen. Kennelijk is het woordje quark beter gevallen.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 11:47 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Waarom niet trionen en duonen ?
tvp
Bedoel je het niet andersom?quote:Want er is iets vreemds aan de hand met die sterke kernkracht: ze neemt toe als de afstand tussen 2 quarks afneemt !
Ook niet onder extreme omstandigheden? Bijv. bij het ontstaan van het heelal?quote:Daarom kun je quarks nooit apart zien ; ze komen altijd voor in groepjes van 3
quote:Op donderdag 3 maart 2005 23:23 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Bedoel je het niet andersom?
Dus de sterke kernkracht neemt toe als de afstand tussen 2 quarks ook toeneemt
[..]
quote:Op donderdag 3 maart 2005 23:23 schreef whosvegas het volgende:
Ook niet onder extreme omstandigheden? Bijv. bij het ontstaan van het heelal?
Nee, maar dat zou je wel van een kracht verwachten ej?quote:Op donderdag 3 maart 2005 23:23 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Bedoel je het niet andersom?
Dus de sterke kernkracht neemt toe als de afstand tussen 2 quarks ook toeneemt
[..]
mja, ik vond trionen (groepje van drie) en duonen (groepje van twee) nog enigszins beschrijvendquote:
quote:The name "quark" was taken by Murray Gell-Mann from the book "Finnegan's Wake" by James Joyce. The line "Three quarks for Muster Mark..." appears in the fanciful book. Gell-Mann received the 1969 Nobel Prize for his work in classifying elementary particles.
quote:Op vrijdag 4 maart 2005 21:50 schreef Haushofer het volgende:
Van hyperphysicsdotcom:
The name "quark" was taken by Murray Gell-Mann from the book "Finnegan's Wake" by James Joyce. The line "Three quarks for Muster Mark..." appears in the fanciful book. Gell-Mann received the 1969 Nobel Prize for his work in classifying elementary particles.
Maar, gelukkig, door een bepaalde oorzaak, die ik niet helemaal begrijp (staat geloof ik wel in Hawking's Het Heelal) was er een tijdje na de Oerknal iets meer materie dan antimaterie (of andersom natuurlijk, maar dan heette het nu andersomquote:Op maandag 7 maart 2005 13:21 schreef Haushofer het volgende:
Maar antimaterie is zeker aangetoond.
8 maart ga ik er heenquote:Op vrijdag 25 februari 2005 21:26 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Ik ben op de open dag geweest van CERN, in oktober. En ik heb dus rondgelopen waar ze de LHC aan het bouwen zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |