Ik doe m'n best.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:22 schreef the_disheaver het volgende:
Hoelang nog tot deeltje 10? En hoeveel zullen er nog komen voordat we in Gothenborg aankomen?
TVP?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:22 schreef the_disheaver het volgende:
En laat het TVP´ en maar beginnen!![]()
![]()
quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:32 schreef Landrot het volgende:
[..]
TVP?![]()
Die afkorting komt niet voor op vaartips.nl!
Die onboard dingen geven wel vaker rare dingen aan. Leuk idee, slechte uitvoering.....quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:27 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ik doe m'n best.![]()
Volgens Onboard Conditions vaart AAB1 14 knopen bij 17 knopen wind. AAB2 vaart 13 knopen bij 22 knopen wind.
OK, de hoek die AABN2 maakt ten opzichte van de wind is 4 graden scherper, maar maakt dat dan zoveel uit? Of zijn deze gegevens niet zo betrouwbaar?
Die zijn lijkt me best wel betrouwbaar. Wel zit er verschil tussen de 2 koers-getallen.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:27 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ik doe m'n best.![]()
Volgens Onboard Conditions vaart AAB1 14 knopen bij 17 knopen wind. AAB2 vaart 13 knopen bij 22 knopen wind.
OK, de hoek die AABN2 maakt ten opzichte van de wind is 4 graden scherper, maar maakt dat dan zoveel uit? Of zijn deze gegevens niet zo betrouwbaar?
Eehh, dat geeft als afkorting TWVP geloof ik...quote:Op dinsdag 17 januari 2006 18:18 schreef hermandeperman het volgende:
Tering wat Veel Posts!
POTTTVquote:Op dinsdag 17 januari 2006 18:21 schreef azaroth het volgende:
post om topic terug te vinden
Niet als je de "w" van wat klein laatquote:Op dinsdag 17 januari 2006 18:22 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Eehh, dat geeft als afkorting TWVP geloof ik...![]()
[..]
POTTTV![]()
was er net al op, Dirk begint een beetje bang te wordenquote:Op dinsdag 17 januari 2006 19:09 schreef Ambrosius het volgende:
Vandaag opnieuw een item in het sportjournaal, met een kort interview met Dirk de Ridder. Zal vast om 22.30 weer komen.
Het was een verwijzing naar dat Sportjournaalquote:Op dinsdag 17 januari 2006 19:35 schreef WEST het volgende:
[..]
was er net al op, Dirk begint een beetje bang te wordenze denken dat het een constructie fout is bij de kiel
![]()
Om die blauwe wimpel te veroveren moeten ze sneller varen dan 41 knopen gemiddeld ....quote:Op dinsdag 17 januari 2006 19:55 schreef SevenWonders het volgende:
Hee the_disheaver, er staan nog een paar onvolkomendheden in je intro-post. De schuit van ING heet niet Black Pearl hoor. Dat is de schuit van The Pirates (maar dat wist je zelf ook wel en is het een typo). Verder schijnt de bijnaam van de ABN-AMRO 2 'Streetfighter' te zijn, althans dat heb ik eens ergens horen voorbijkomen.
On topic: De ABN'ers zijn weer aardig uitgelopen. Ben heel benieuwd hoe het in de latere ettapes zal gaan als de rest van de boten de technische problemen (eindelijk) opgelost hebben. Ben ook benieuwd hoe snel ze de Atlantic over zullen crossen en wie dan de blauwe wimpel (dat is toch de wimpel voor het schip met de snelste overtochttijd??) zal gaan voeren...
ehhh... dan zal het TwVP worden... lijkt ook nog niet echt op TVPquote:Op dinsdag 17 januari 2006 19:10 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Niet als je de "w" van wat klein laat
Een catamaran heeft iig nog een 24h record van iets in de 700 nm. Dus eerst die maarquote:Op dinsdag 17 januari 2006 21:47 schreef JandeHoop het volgende:
Die Deense ferry heeft trouwens een 24 uurs record van 1018 en een beetje mijl.
dus de jongens van abnamro hebben nog wat om naar toe te werken.
Yep, 706.2 mijl door Orange II.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 22:46 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Een catamaran heeft iig nog een 24h record van iets in de 700 nm. Dus eerst die maar
quote:Op dinsdag 17 januari 2006 19:35 schreef WEST het volgende:
[..]
was er net al op, Dirk begint een beetje bang te wordenze denken dat het een constructie fout is bij de kiel
![]()
Even checken of ik het goed begrepen hebquote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:40 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
De koers bij de ´ getallen reeks´ (onder elke pagna in de data-deel) onder CMG is een betere: de Course Made Good, de gemiddelde koers van de laatste 6 uur (in feite de richting van positie A om 11h, en positie B om 17h. De afstand gedeeld door de tijd is de SMG > speed made good.
Dus mocht als ze een keer gijpen en daardoor een andere koers nemen, dan kan de SMG best laag zijn terwijl ze toch snel zijn gegaan.
Blauwe wimpel is volgens mij voor de snelste oversteek tussen New York en Groot-Brittanie. Ik dacht Lizard Point in GBR. Volgens mij is er een blauwe wimpel voor motorschepen (de (welke?) Deense ferry) en een voor zeilschepen. Dame Ellen MacArthur heeft geprobeerd het record op deze route op haar naam te krijgen, maar ze heeft drie maanden vergeefs in New York gewacht op een goed moment, dat het weer ok was (een good 'weather window'quote:Op dinsdag 17 januari 2006 22:46 schreef Farr40 het volgende:
Ik maar denken dat een blauwe wimpel alleen voor nederlandse kampioenen is
Het zeil record van Ambrose Light (NY) naar Lizard point (GBR) staat op naam van Playstation. Die grote Catamaran.quote:Op woensdag 18 januari 2006 10:28 schreef JoStro het volgende:
[..]
Blauwe wimpel is volgens mij voor de snelste oversteek tussen New York en Groot-Brittanie. Ik dacht Lizard Point in GBR. Volgens mij is er een blauwe wimpel voor motorschepen (de (welke?) Deense ferry) en een voor zeilschepen. Dame Ellen MacArthur heeft geprobeerd het record op deze route op haar naam te krijgen, maar ze heeft drie maanden vergeefs in New York gewacht op een goed moment, dat het weer ok was (een good 'weather window'
Laat deze route nou net een VOR etappe zijn in het voorjaar....![]()
Crew is safe gelukkig maarquote:Op woensdag 18 januari 2006 11:22 schreef JandeHoop het volgende:
Brasil1 breekt zijn mast !
WTF???? Wat een pech!quote:Op woensdag 18 januari 2006 11:22 schreef JandeHoop het volgende:
Brasil1 breekt zijn mast !
quote:Torben Grael has issued the following statement directly from the boat, “At 06.30GMT Brasil 1 dismasted in position: 40,47.61S, 89,18.36E. At the time Brasil 1 was sailing downwind in a WNW breeze of about 18 knots under clear sunny skies.
....
“All the crew is safe and sound and we're still in the process of cleaning up and salvaging as much material as possible. Due to the clement weather conditions we are trying to salvage the final top section of the mast from spreader four to the top. If we're successful this would mean that all pieces have been salvaged.
“Once this has been completed we will rig up a jury rig and sail in the direction of Eclipse Island which also happens to be our nearest landfall.
“No decision about retiring from the leg has been taken.
The nearest ship, ironically enough, is carrying Ericsson, in transit to Australia after suffering a keel failure two days into the leg and being shipped from Port Elizabeth, South Africa. As no lives are threatened and the ship, which was 300 miles away at the time of the diamasting, doesn’t have a crane big enough to hoist the Volvo Open 70 onboard, this option was dismissed.
als ik het goed begrepen heb; eerst het laatste stukje mast uit het water te krijgen en daarna doorzeilen naar de Eclipse eilanden, want dat is toevallig ook het dichtsbijzijnde stuk land waar ze aan land kunnen, dan kijken ze of ze doorvaren.quote:Op woensdag 18 januari 2006 11:43 schreef WEST het volgende:
wat gaan ze nu verder doen?
* WEST zijn engels is niet al te best
Terkaple,quote:Op woensdag 18 januari 2006 12:54 schreef Da_Sandman het volgende:
Vraagje, Dirk de Ridder van de PotC, waar komt hij vandaan? Ik lees ergens Rotterdam maar het schijnt dat hij uit Zeeland komt? Iemand enig idee?
precies. Doorzeilen met een tijdelijk noodtuig is de beste oplossing. Op de motor duurt het (volgens het nieuwsbericht) 10 dagen voor ze australie bereiken.quote:Op woensdag 18 januari 2006 11:48 schreef rubbereend het volgende:
[..]
als ik het goed begrepen heb; eerst het laatste stukje mast uit het water te krijgen en daarna doorzeilen naar de Eclipse eilanden, want dat is toevallig ook het dichtsbijzijnde stuk land waar ze aan land kunnen, dan kijken ze of ze doorvaren.
Dus geen Colijnsplaat, Zeeland...quote:
Huh?quote:Op woensdag 18 januari 2006 13:04 schreef JoStro het volgende:
[..]
Op de motor duurt het (volgens het nieuwsbericht) 10 dagen voor ze australie bereiken.
Ze hebben een generator aan boord voor electriciteit, hydrauliek en de watermaker. Daarnaast hebben ze een (volvo) motor om de haven in en uit te gaan. Deze heeft echter maar weinig vermogen dus de boten varen dan maar iets van 5-6 knopen. en als je nog 1300 mijl moet gaan doe je daar ongeveer 10 dagen over.quote:Op woensdag 18 januari 2006 14:19 schreef Landrot het volgende:
[..]
Huh?![]()
De motor aan boord is toch alleen voor het maken van drinkwater en voor de hydrauliek?
Dan moet er dus een schroef op die boot zitten. Maar zo'n ding heb ik nog op geen enkele tekening of foto gezien!quote:Op woensdag 18 januari 2006 14:23 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Daarnaast hebben ze een (volvo) motor om de haven in en uit te gaan.
quote:Q — Will the new 70s have engines and propulsion units?
A — Yes, boats will have to have engines and prop systems with 120ltrs of fuel for emergencies in order to allow them to motor to a safer location, be it a harbour or a major shipping lane.
Boats will be allowed to have retractable prop shafts, which will reduce drag and increase performance. With props tucked away when sailing boats will have more efficient props for motoring than the low drag small bladed types that have been preferred in the past when the props and shafts were not allowed to be retractable.
En ook foto´s van de gebroken mast?quote:Op woensdag 18 januari 2006 15:41 schreef JandeHoop het volgende:
Ik heb wel foto's van het systeem.
even zoeken.
De intro-post is nog niet gewijzigd...quote:Op dinsdag 17 januari 2006 19:55 schreef SevenWonders het volgende:
Hee the_disheaver, er staan nog een paar onvolkomendheden in je intro-post. De schuit van ING heet niet Black Pearl hoor. Dat is de schuit van The Pirates (maar dat wist je zelf ook wel en is het een typo). Verder schijnt de bijnaam van de ABN-AMRO 2 'Streetfighter' te zijn, althans dat heb ik eens ergens horen voorbijkomen.
ehh, voor je neus... Dat ding zit aan een bewegende stuk vast, die omhoog in dat gat in de romp kan schuiven om weerstand tijdens het zeilen te beperken.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:02 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ik kan deze foto jammergenoeg niet helemaal plaatsen: waar zit nou die propeller?
1 2 3 4 5 6 7 | ABN AMRO TWO +50 movistar +168 Pirates of the Caribbean +495 ING Real Estate Brunel +886 Brasil 1 +2024 Ericsson Racing Team DNF |
donequote:Op woensdag 18 januari 2006 16:59 schreef Landrot het volgende:
[..]
De intro-post is nog niet gewijzigd...
En wat die 'Streetfighter' betreft: ik ben ook ergens de bijnaam 'white shark' voor ABN-AMRO 2 tegen gekomen...
Er ligt nog een hoge druk gebiedje op de loer ....quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:13 schreef komrad het volgende:
AAB lijken nu toch wel voor de winst te gaan, mooie 1-2 coming up
Wat zie je wel in de foto ?quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:02 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ik kan deze foto jammergenoeg niet helemaal plaatsen: waar zit nou die propeller?
Mooi dat de Black Betty en White Shark wederom zijn uitgelopen op de rest!quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:13 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
boeind die bijnamen... We noemen ze hier toch niet![]()
Nietes!ing is ingelopen op AABquote:Op woensdag 18 januari 2006 17:27 schreef Landrot het volgende:
[..]
Mooi dat de Black Betty en White Shark wederom zijn uitgelopen op de rest!![]()
Ik heb nog eens zitten turen naar die foto...quote:
Van the_disheaver zijn gat weet ik niets. Maar ik zie toch duidelijk een schroef in het plaatje.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:34 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ik heb nog eens zitten turen naar die foto...![]()
Zit dat rechthoekige roodoranje geval verzonken in de wand van het schip? Maar waar is dan dat gat van the_disheaver?![]()
Deze scheg kan omhoogklappen de romp in (niet de wand, want daar zit geen waterquote:Op woensdag 18 januari 2006 17:34 schreef Landrot het volgende:
[..]
Zit dat rechthoekige roodoranje geval verzonken in de wand van het schip? Maar waar is dan dat gat van the_disheaver?![]()
Ja, die schroef zie ik óók wel.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:39 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Van the_disheaver zijn gat weet ik niets. Maar ik zie toch duidelijk een schroef in het plaatje.
Als je niet weet wat een schroef is dan betwijfel ik of je hier wel thuishoort ....
Nee juist niet. Dat roze ding kan omhoog bewegen met als draaaipunt de linker kant. (waar de romp en de onderkant van dat rode ding elkaar raken.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:34 schreef Landrot het volgende:
[..]
Kijk, legde iederéen het maar zo goed uit als hermandeperman!quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:43 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Deze scheg kan omhoogklappen de romp in (niet de wand, want daar zit geen water). Het onderste "T-stuk" komt dan precies op de plaats van het "gat" en dus is de romp weer mooi vlak. Dat bruine "ding" is de welbekende "schroef".
Hadden ze in de laatste mijlen naar Kaapstad ook niet een link met The Seven Nation Army van de WHITE Stripes!!?!!quote:Op woensdag 18 januari 2006 16:59 schreef Landrot het volgende:
En wat die 'Streetfighter' betreft: ik ben ook ergens de bijnaam 'white shark' voor ABN-AMRO 2 tegen gekomen...
quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:55 schreef Landrot het volgende:
[..]
Kijk, legde iederéen het maar zo goed uit als hermandeperman!![]()
Spuit 11quote:
quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:53 schreef hermandeperman het volgende:
[afbeelding]
Blauwe omlijning is het gat, en daar gaat in de richting van de pijl het onderste T-stuk in
Verrassend, wie had dat nou gedacht?quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:19 schreef komrad het volgende:
movistar heeft weer problemen met hydraulic rams, oud nieuws of niet?
ik vroeg me alleen af of het bericht op VOR.org nieuw was??quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:20 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Verrassend, wie had dat nou gedacht?
quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:20 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Verrassend, wie had dat nou gedacht?
Staat er een datum bij?quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:20 schreef komrad het volgende:
[..]
ik vroeg me alleen af of het bericht op VOR.org nieuw was??
Jij zocht het altijd op via google ofzo?quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:25 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Staat er een datum bij?![]()
Waar zie je het?
ennuhh, vor.ORG?http://www.volvooceanrace.org/ bestaat ook... En .nl ook![]()
http://www.volvooceanrace(...)eronkeels/index.aspxquote:“In Melbourne we will rip these ones out, and send them back to the manufacturer (MONEY BACK!) and put our stainless steel ones back in movistar.”
Nu is het historisch gebleken dat de meeste mastbreuken in het tweede deel van de zuidelijke oceaan plaats vinden (dus van Australie naar Kaap Hoorn). Kijk maar naar Silk Cut, Amer Sports, EF Education, SEB (ook met van Triest aan boord)quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:19 schreef Sandworm het volgende:
Anyway, eindelijk eens spektakel behalve dan de kielproblemen. Denk dat Farr het een en ander uit te leggen heeft. Maar, behalve de kielproblemen heeft deze etappe tot nu toe slechts 1 slachtoffer in de vorm van een gebroken mast gekend. Dat valt op zich wel mee voor de etappe die van te voren als de Konninginne-etaape bekend stond. Naast gewichtsbesparing is er dus wel degelijk aan veiligheid van schip en emanning gedacht.
dat is hetzelfde artikel als ik linktequote:Op woensdag 18 januari 2006 20:35 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
http://www.volvooceanrace(...)eronkeels/index.aspx
quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:32 schreef komrad het volgende:
http://www.volvooceanrace(...)/january/itsnotover/
Maar het is weer iets niewsquote:News | It's not over till it's over
Team movistar
Leg 02
Publication Date 17/01/2006 23:00:00
quote:movistar has suffered another hydraulic failure, similar to, if not identical to, the one they had on the way to Eclipse Island.
ehh, heb je die link wel bekeken? Het gequote zat toevallig ook in jou artikel, maar het artikel zelf is totaal verschillend (ja, het gaat dan wel over de kiel, maar daar gaat tegenwoordig elk artikel over...quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:38 schreef komrad het volgende:
[..]
dat is hetzelfde artikel als ik linkte
Ben het wel met je eens. Het schijnt nogal orgastisch te zijn om als zeiler Kaap Hoorn te ronden en als je op de globe kijkt, dan lijkt het me idd een stuk meer zuidelijke oceaan die ze moeten doorkruisen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:36 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Nu is het historisch gebleken dat de meeste mastbreuken in het tweede deel van de zuidelijke oceaan plaats vinden (dus van Australie naar Kaap Hoorn). Kijk maar naar Silk Cut, Amer Sports, EF Education, SEB (ook met van Triest aan boord)
Persoonlijk zou ik ook eerder die etappe de koninginne etappe noemen. Meer ijs, meer wind en vooral meer golven.
Maar dus ook meer snelheid en meer spektakel.
quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:41 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
[..]
Maar het is weer iets niews
[..]
mja, movistar heeft toch ook lang getraind.quote:Op woensdag 18 januari 2006 23:03 schreef rubbereend het volgende:
[..]in het AD stond een mooi stuk trouwens 2 dagen terug, de mensen van de ABN lieten ff duidelijk weten dat alles wat iedereen nu aan problemen had met de kiel ze allemaal al hadden meegemaakt in de trainingen vooraf aan de VOR en de boot daarop hadden aangepast.
ja maar ik vond dit wel een opvallende uitspraak. Vooral dat ze duidelijk zeiden dat ze dit allemaal al tegen waren gekomen en daarna met de ontwerper rond de tafel zijn gegaan en de boot hebben aangepast.quote:Op woensdag 18 januari 2006 23:09 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
mja, movistar heeft toch ook lang getraind.
Mja, zo vreemd is het niet. Een bewegende kiel bestaat niet erg lang. En dan in een VOR inbouwen zodat het naast erg sterk ook gewoon niet te veel mag wegen is een leuke uitdaging.quote:Op woensdag 18 januari 2006 23:17 schreef rubbereend het volgende:
[..]
ja maar ik vond dit wel een opvallende uitspraak. Vooral dat ze duidelijk zeiden dat ze dit allemaal al tegen waren gekomen en daarna met de ontwerper rond de tafel zijn gegaan en de boot hebben aangepast.
1 2 3 4 5 6 | aab2 41 53.03S 132 18.02E 649 53 -3 121 18.1 13.7 21:09 UTC 20-01-06 movi 41 35.20S 129 28.03E 768 172 -4 109 14.7 13.4 07:08 UTC 21-01-06 PotC 38 2.03S 122 24.10E 1097 501 -6 114 13.1 12.6 12:59 UTC 22-01-06 ING 36 37.04S 115 36.02E 1489 893 -7 34 13.1 11.6 06:16 UTC 24-01-06 Bra1 40 12.01S 90 46.01E 2665 2069 -45 57 7.2 8.6 18:56 UTC 31-01-06 |
De wind helpt in ieder geval niet erg mee: volgens Onboard Conditions waait 't ter plekke maar 4 knopen!quote:Op woensdag 18 januari 2006 23:22 schreef the_disheaver het volgende:
Brasil heeft nog 7.2 knopen gemaakt laatste 6 uur!
Kan iemand in VS kijken of dat al de hele dag het geval is?quote:Op woensdag 18 januari 2006 23:34 schreef Landrot het volgende:
[..]
De wind helpt in ieder geval niet erg mee: volgens Onboard Conditions waait 't ter plekke maar 4 knopen!![]()
In het sportjournaal is met geen woord gerept over gebroken masten en gammele kielen...![]()
in die email van Bouwe Bekking staat dat ze na de voorbereiding die bouten hebben vervangen voor performancewinstquote:Op woensdag 18 januari 2006 23:09 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
mja, movistar heeft toch ook lang getraind.
Daar hebben de Engelsen een mooi spreekwoord voor:quote:Op woensdag 18 januari 2006 23:54 schreef azaroth het volgende:
[..]
in die email van Bouwe Bekking staat dat ze na de voorbereiding die bouten hebben vervangen voor performancewinst
Zijn er stuk minder dan in Gr. Oc.quote:Op woensdag 18 januari 2006 23:54 schreef Landrot het volgende:
Zolang het flink blijft waaien, lijkt de Black Betty verder uit te lopen.
In hoeverre zijn de zeestromingen eigenlijk van invloed?![]()
Niet alleen de bouten maar eigenlijk de hele installatie.quote:Op woensdag 18 januari 2006 23:54 schreef azaroth het volgende:
[..]
in die email van Bouwe Bekking staat dat ze na de voorbereiding die bouten hebben vervangen voor performancewinst
Ik weet niet zeker hoe ze die condities krijgen. Normaal zit er boven op de mast een windmeter (Nee Landrot, ik zal geen foto's plaatsen)quote:Op woensdag 18 januari 2006 23:34 schreef Landrot het volgende:
[..]
De wind helpt in ieder geval niet erg mee: volgens Onboard Conditions waait 't ter plekke maar 4 knopen!
In het sportjournaal is trouwens met geen woord gerept over gebroken masten en gammele kielen...![]()
Oeps! Dat is niet zo'n geweldig succes!quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:39 schreef Landrot het volgende:
Zo, dit is het overzicht van 5:05 uur. Ik heb 't met de spatiebalk in elkaar geknutseld.
Je CMG zegt helemaal niets over de afstand die je aflegt. Het is een koers die je gemiddeld hebt gevaren de laatste 6 uur.quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:39 schreef Landrot het volgende:
Maf dat ABN2, movistar en Pirates een grotere afstand hebben afgelegd (CMG), maar geen steek dichterbij zijn gekomen op ABN1!
Dat snap ik.quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:08 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Je CMG zegt helemaal niets over de afstand die je aflegt.
Nee, Ze mochten als het ware ook 4 rondjes varen zodat de SMG op nul komt te liggen.quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:24 schreef Landrot het volgende:
[..]
Dat snap ik.
Even voor mijn begrip: is het wereldrecord van 563 zeemijl/etmaal de som van vier CMG's geweest?
SPG?quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:37 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nee, Ze mochten als het ware ook 4 rondjes varen zodat de SPG op nul komt te liggen.
p=mquote:Op donderdag 19 januari 2006 10:42 schreef Landrot het volgende:
[..]
SPG?![]()
Volgens mij moet er weer een foto + uitleg van hermandeperman aan te pas komen...![]()
wss door GPS die elke paar seconde/minuten de positie opslaat en verzend.quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:47 schreef Landrot het volgende:
[..]
OK, maar hoe is dat wereldrecord dan wèl gemeten?
er is een speciale commissie die dat afhandeltquote:Op donderdag 19 januari 2006 10:47 schreef Landrot het volgende:
[..]
OK, maar hoe is dat wereldrecord dan wèl gemeten?
Bij Melbourne zelf zijn deze van groot belang.quote:Op woensdag 18 januari 2006 23:54 schreef Landrot het volgende:
Zolang het flink blijft waaien, lijkt de Black Betty verder uit te lopen.
In hoeverre zijn de zeestromingen eigenlijk van invloed?![]()
Maar ze zijn wèl ein-de-lijk bij de scoring-gate!quote:Op donderdag 19 januari 2006 23:15 schreef azaroth het volgende:
en ING Brunel heeft weer es geluk met de wind, momenteel een dikke 5 knopen
Ja, die Onboard Conditions ga ik hoe langer hoe meer wantrouwen.quote:trouwens de Onboard Conditions van de drie leiders geven aan dat ze in een westnoordwesten wind varen terwijl VS noordoosten wind aangeeft![]()
Zet toch de muntjes op AAB1. Zitten iets hoger en kunnen meer bezeild naar Melbourne. Kan de finish niet meemaken op internet morgenquote:Op donderdag 19 januari 2006 18:45 schreef JoStro het volgende:
het wordt nog een spannende binnenkomst. Spannender dan de updates doen lijken. Er moet een stevig robbertje gevochten worden met de stroming (tot 5 knopen tegen als je pech hebt) (zie http://team.abnamro.com) en een aardig hogedrukgebied dat binnen komt drijven.
Eclipse Island deel II???
Ik heb thuis een joekel van een wereldatlas. Maar de informatie over zeestromingen is minimaal... Heeft iemand daar beeld- of kaartmateriaal van?quote:Op donderdag 19 januari 2006 18:52 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Bij Melbourne zelf zijn deze van groot belang.
Stroom kan hier tot 4 knopen tegen staan.
je meent hetquote:Op vrijdag 20 januari 2006 14:32 schreef Landrot het volgende:
Is de ABN 1 (ook wel Black Betty genaamd)
Bij de mastbreuk is ook de satcom apparatuur vernield. Het is dus niet mogelijk om op dit moment fotos van de boot te krijgen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 23:48 schreef the_disheaver het volgende:
De wind zit ze ook niet echt mee. Westelijke wind bij een nooroostelijke koers...
Waar blijven de foto´s nou![]()
Tjonge jonge, wat een getob voor die mannen...quote:Op vrijdag 20 januari 2006 16:17 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Verder vaart de Brasil 1 niet meer naar Eclipse Island om daar nog een puntje te scoren maar direct naar Freemantle of Perth. Vandaar wordt de boot via de weg vervoerd naar Melbourne en hopelijk zijn ze dan net op tijd klaar om mee te doen met de in-port wedstrijd.
Marcel en de rest van de crew zijn OK, ze vervelen zich alleen een beetje. Er zijn twee man nodig om de boot te varen en de rest kan rusten en nadenken over de zin van het leven als wedstrijdzeiler op de Zuidelijke Oceaan.
heb het net online bekeken: http://www.nos.nl/nosjournaal/archief/index.htmlquote:Op vrijdag 20 januari 2006 21:05 schreef rubbereend het volgende:
leuk stukje tijdens het journaal vandaag
Ja, en?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 21:26 schreef SevenWonders het volgende:
[..]
heb het net online bekeken: http://www.nos.nl/nosjournaal/archief/index.html
Je snapt het niet. Je kunt nieuwsitems aanklikken en 1 daarvan is gaat over de VOR.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 21:53 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ja, en?
Ik dacht: leuk! Een reportage over de Volvo Ocean Race!![]()
Maar het enige dat iets met een oceaan te maken ging over walvissen in de Theems...![]()
Of snap ik 't weer eens niet?![]()
Onder het kopje: Reportages NOS-journaal staat een Item over:quote:Op vrijdag 20 januari 2006 21:53 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ja, en?
Ik dacht: leuk! Een reportage over de Volvo Ocean Race!![]()
Maar het enige dat iets met een oceaan te maken ging over walvissen in de Theems...![]()
Of snap ik 't weer eens niet?![]()
Bedankt!quote:Op vrijdag 20 januari 2006 21:58 schreef Fendy het volgende:
[..]
Je snapt het niet. Je kunt nieuwsitems aanklikken en 1 daarvan is gaat over de VOR.
Klik hier maar even
Welke versie heb je? Codecs geinstalleerd? (divx enzo)quote:Op vrijdag 20 januari 2006 22:09 schreef Landrot het volgende:
[..]
Bedankt!
Helaas gaf de Windows Media Player wèl geluid, maar geen beeld...Weet iemand hoe ik dat voor elkaar krijg?
M'n vriendin heeft versie Windows2000. Of bedoelde je iets anders?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 22:15 schreef Fendy het volgende:
[..]
Welke versie heb je? Codecs geinstalleerd? (divx enzo)
een sterk stukje marketingquote:Op vrijdag 20 januari 2006 22:15 schreef Landrot het volgende:
Vandaag stond in AD/Rotterdams Dagblad een klein berichtje over de In-Port Race in Rotterdam:
"(...) De schepen bereiken een snelheid van 70 km per uur. De race begint om 12:30 uur in Hoek van Holland en finisht rond 15:00 uur voor de Veerhaven. Er worden honderdduizenden bezoekers verwacht."
Nou ja, als je windows media player open hebt, zou je eens kunnen klikken op Help en dan op "check for player updates"quote:Op vrijdag 20 januari 2006 22:28 schreef Landrot het volgende:
[..]
M'n vriendin heeft versie Windows2000. Of bedoelde je iets anders?
De termen 'codecs' en 'divx' zeggen mij niks... Ja sorry, zeilen is niet het enige waar ik geen verstand van heb...
Probeer eens onder instellingen met real player af te spelen.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 22:09 schreef Landrot het volgende:
[..]
Bedankt!
Helaas gaf de Windows Media Player wèl geluid, maar geen beeld...Weet iemand hoe ik dat voor elkaar krijg?
Codex hoeft ook niet voor de NOS/omroep streams. Zou wat zijn als ze elke gebruiker ook eens moeten uitleggen wat codex zijn enzo.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 22:28 schreef Landrot het volgende:
[..]
De termen 'codecs' en 'divx' zeggen mij niks... Ja sorry, zeilen is niet het enige waar ik geen verstand van heb...
En welke versie van Windows media player?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 22:28 schreef Landrot het volgende:
[..]
nee morgenmiddag onze tijd pasquote:Op vrijdag 20 januari 2006 23:03 schreef the_disheaver het volgende:
Maar zijn ze er al???
Ow... das niet zo handigquote:Op vrijdag 20 januari 2006 23:04 schreef WEST het volgende:
[..]
nee morgenmiddag onze tijd pasze hebben geen wind
![]()
dat mag ik hopen van wel anders schiet het geen donder opquote:Op vrijdag 20 januari 2006 23:05 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ow... das niet zo handigWel stroming mee?
De teams mogen slechts 24 zeilen gebruiken tijdens de hele race. Per etappe mogen er 11 zeilen aan boord zijn.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 21:36 schreef SevenWonders het volgende:
Gekke vraag. Volgens de regelementen mogen de schepen voor de hele race slechts een 'beperkte' zeilgarderobe hebben. Vandaar dat die jongens op de Brasil hun best deden om het zeil binnen te halen nadat de mast was gebroken. Maar nu zag ik een foto van de Australische boot, die in Leg 1 nog (opeens) Sunergy and Friends heette en nu dus ING REal Estate Brunel. Op de spinnaker staat met grote letters 'Brunel' .
Het lijkt mij dat dit Brunel er pas in Kaapstad is opgezet. Nu is mijn vraag, zijn dit plakletters of is het in het zeil 'verweven', want dat laatste zou toch betekenen dat ze een 'nieuw' zeil hebben????
Als het 'plakletters' zijn oid, dan wordt dat zeil toch minder aerodynamisch ofzo of veel zwaarder???
Ik vroeg het me zomaar even af.
* SW zit zich het heen en weer te vervelen. Vriendin werken enzo.
1 2 3 4 5 6 7 | ABN AMRO TWO 39 1.02S 143 22.02E 116 31 4 123 7.9 13.4 17:37 UTC 21-01-06 movistar 39 52.07S 141 10.01E 229 144 10 47 7.6 13.2 07:10 UTC 22-01-06 Pirates 40 42.04S 132 37.04E 620 535 23 103 13.1 12.3 00:15 UTC 23-01-06 ING Real 37 51.30S 121 46.01E 1128 1043 42 103 18.6 11.2 02:57 UTC 25-01-06 Brasil 1 36 18.60S 96 59.09E 2367 2282 5 66 6.6 8.4 16:57 UTC 01-02-06 Ericsson DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF |
ze zijn iets anders gaan varen, een gewaagde gok maar lijkt wel iets te werken.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 23:43 schreef the_disheaver het volgende:
AAB2 heeft toch 13 knopen wind.
volgens mij toch de laatste 3 uur ??quote:Op vrijdag 20 januari 2006 23:42 schreef the_disheaver het volgende:
[ code verwijderd ]
AAB1 verliest terrein! En 12 nm gevaren de laatste 6 uur![]()
huh? update om 20hquote:Op zaterdag 21 januari 2006 00:03 schreef WEST het volgende:
[..]
volgens mij toch de laatste 3 uur ??
ze stonden namelijk op 111 mijl om 17:00 en 98 mijl om 20:00![]()
Ze updaten nu om de drie uur. Om het extra spannend te maken.quote:
quote:
OK, dat ga ik niet meemaken.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 00:58 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
![]()
Okey, leuk. Straks eentje om 2h?
next report 1:03.30 dus jaquote:Op zaterdag 21 januari 2006 00:58 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
![]()
Okey, leuk. Straks eentje om 2h?
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 01:09 schreef Landrot het volgende:
[..]
OK, dat ga ik niet meemaken.
Morgen met jullie tips die Windows Media Player aan de praat zien te krijgen. Want ik zag dat er nog veel meer filmbeelden van de VOR in dat NOS-archief staan!![]()
Mocht het toch niet lukken, dan roep ik de hulp in van hermandeperman.![]()
Het is maar wat je vroeg noemt.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 09:15 schreef Fendy het volgende:
Ik ben er speciaal vroeg voor opgestaan, goedemorgen allen!
Inderdaad...na een week van bijna 70 uur werken is dit wel vroeg voor mequote:Op zaterdag 21 januari 2006 09:18 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Het is maar wat je vroeg noemt.
quote:1/21/2006 9:11:39 AM GMT
Result! High fives on board. Two out of two for ABN AMRO ONE.
1/21/2006 9:10:58 AM GMT
Reports from spotters that ABN AMRO ONE has crossed the finish like to win the second leg of the Volvo Ocean Race - we await confirmation from Race Control
AAB2 is dus nog niet binnen.quote:Sat, 21 Jan 2006 09:08:40 UTC
Stop press! ABN AMRO ONE wins Leg 2, Volvo Ocean Race. They cross the line at 0908GMT, ABN AMRO TWO has 31 miles to the finish
nee maar die liggen 100 mijl voor op movistar, en met nog 31 mijl lijkt dat niet verkeerd te gaanquote:Op zaterdag 21 januari 2006 11:16 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
AAB2 is dus nog niet binnen.
quote:1/21/2006 10:54:03 AM GMT
ABN AMRO ONE hoists three flags - Red Yellow and Green. Red for Leg winner, Green for inport race winner, and Yellow for overall leader. Across the dock the team song is played to the crowd.
quote:At 1141GMT, Brasil 1 announced their retirement from this leg of the race, allowing them to accept outside assistance when it arrives in the shape of a fishing boat from Fremantle
zo hamsterd de Brunel weer wat puntjesquote:
Ergens op het net terug te zien?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 22:39 schreef snellejelle het volgende:
Vet zeg, hoe de ABN 1 onder de brug door ging![]()
net op NED2
wat ik dus weer niet direc t zal kunnen bekijken...geen schaatsen zeker?quote:Op zondag 22 januari 2006 01:32 schreef Ambrosius het volgende:
Geweldige beelden ja.
Morgen rond 15.00 weer een item.
Jawel, zal wel ergens in een dweilpauze komen. Waarschijnlijk na de 500m mannen.quote:Op zondag 22 januari 2006 01:52 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
wat ik dus weer niet direc t zal kunnen bekijken...geen schaatsen zeker?
ik hoor net dat het pas om of na zessen zou zijn.. hele middag kijken dusquote:Op zondag 22 januari 2006 01:56 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Jawel, zal wel ergens in een dweilpauze komen. Waarschijnlijk na de 500m mannen.
Klopt, op TT staat nu weer 18.00. Gisteren werd er nog 15.00 gezegd, maar goed.quote:Op zondag 22 januari 2006 12:45 schreef snellejelle het volgende:
[..]
ik hoor net dat het pas om of na zessen zou zijn.. hele middag kijken dus
Toch handig, zo´n spinakerboomquote:Op zondag 22 januari 2006 11:05 schreef JandeHoop het volgende:
En zoals beloofd, Ik zou de foto's van Brasil plaatsen als ik ze binnen had.
Hier is er een:
[afbeelding]
nee maar dat is een soort pitstop voor de grote oceaan oversteek naar rio. tussen de finish in wellington en de start naar rio is 3 dagen ofzo. of voor sommigen mischien wel 1 dagquote:Op zondag 22 januari 2006 21:34 schreef komrad het volgende:
die etappe naar Wellington is toch niet zo heel lang
dan moet je geen masten in 3 stukken afleveren enzoquote:Op zondag 22 januari 2006 21:50 schreef WEST het volgende:
[..]
nee maar dat is een soort pitstop voor de grote oceaan oversteek naar rio. tussen de finish in wellington en de start naar rio is 3 dagen ofzo. of voor sommigen mischien wel 1 dag![]()
Hallo, lees de OP eens voordat je iets vraagt..quote:Op zondag 22 januari 2006 20:46 schreef komrad het volgende:
hier ook gemist, wanneer is de volgende etappeof gaan we eerst weer in port racen
quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:20 schreef the_disheaver het volgende:
De Route
Huidige leg: 2 Cape Town (Zuid-Afrika) - Melbourne (Australie) (6100 zeemijl)
Volgende In Port race: 4 Februari - In port race Melbourne
Volgende Offshore leg: 12 Februari - Melbourne - Wellington (pitstop) (ETA: 16 februari, 1450nm)
gehele race-schema | High-res afbeelding
Kortom: in de boot stinkt het als in een hamsterkooi!quote:Op zondag 22 januari 2006 21:00 schreef komrad het volgende:
dat stukje dat ze een 'hamster' aan het zoeken zijn
moeten ze wel gebruikt worden hequote:Op maandag 23 januari 2006 10:18 schreef Landrot het volgende:
[..]
Kortom: in de boot stinkt het als in een hamsterkooi!
Ik zag in de reportage dat er droogruimten zijn voor de kleding. Kan iemand mij vertellen hoe die werken? Wordt er warme lucht langs geblazen ofzo?![]()
Ik stelde volgens mij een hartstikke relevante vraag...quote:Op maandag 23 januari 2006 10:18 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ik zag in de reportage dat er droogruimten zijn voor de kleding. Kan iemand mij vertellen hoe die werken? Wordt er warme lucht langs geblazen ofzo?![]()
Ik heb geen idee, maar ik weet iig vrijwel zeker dat ze geen compressortje hebben staan die warme lucht daarlangs blaast. Hoogstens dat de uitlaatgassen van de motor erlangs gaan, maar die staat ook vrijwel nooit aan (alleen bij het bewegen van de kiel) . Ik denk gewoon dat het een verzamelplaats is voor natte kleding, zodat niet de hele boot onder de natte troep ligt...quote:Op dinsdag 24 januari 2006 00:48 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ik stelde volgens mij een hartstikke relevante vraag...
Oke, d'r is lekker over gekeuveld...![]()
Maar ik heb nog steeds geen antwoord!![]()
mja, maar die koude wind is waarschijnlijk niet echt erg droog...quote:Op dinsdag 24 januari 2006 01:08 schreef Ambrosius het volgende:
Zou dat drogen niet gewoon met koude 'wind' kunnen?
En het goede nieuws is dat Brunel als hoofdsponsor optred voor de rest van de race.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 00:45 schreef WEST het volgende:
ook de ING Brunel is aan de finish gekomen om 21:42 GMT dus kwart voor 11 vanavond is laatste boot die varend melbourne bereikt aangekomen.
Brasil dobbert nog ergens rond![]()
Ik weet niet hoe het aan boord de ABNAMRO is maar wel hoe het ging aan boord van enkele super catamarans (Club Med, Playstation).quote:Op dinsdag 24 januari 2006 00:48 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ik stelde volgens mij een hartstikke relevante vraag...
Oke, d'r is lekker over gekeuveld...![]()
Maar ik heb nog steeds geen antwoord!![]()
Vergeet niet dat ze behalve een moter (die verzegeld is en dus helemaal niet aanstaat) ook een generator hebben (voor de stroom, Een VO70 verbruikt best veel stroom;kiel)quote:Op dinsdag 24 januari 2006 01:04 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Ik heb geen idee, maar ik weet iig vrijwel zeker dat ze geen compressortje hebben staan die warme lucht daarlangs blaast. Hoogstens dat de uitlaatgassen van de motor erlangs gaan, maar die staat ook vrijwel nooit aan (alleen bij het bewegen van de kiel) . Ik denk gewoon dat het een verzamelplaats is voor natte kleding, zodat niet de hele boot onder de natte troep ligt...
Maar dat is gewoon een gokje
Huh? Waarom is het een nadeel dat Hans Bouscholte aan boord komt?quote:Op dinsdag 24 januari 2006 09:04 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
En het goede nieuws is dat Brunel als hoofdsponsor optreedt voor de rest van de race.
Ze zullen dus ook tot het einde meevaren.
Nadeel is het dan waarschijnlijk dat Hans B. echt aan boord komt (misschien pas in Brazilië).
Ja, het zou juist een voordeel zijn...quote:Op dinsdag 24 januari 2006 12:31 schreef Landrot het volgende:
[..]
Huh? Waarom is het een nadeel dat Hans Bouscholte aan boord komt?![]()
Omdat ie daardoor geen toelichting meer kan geven tijdens Studio Sport? (Da's ook trouwens het enige waarvan ik die man ken, dus wellicht heb ik een kennisachterstand... )
Ik doelde dus op die generator, een genetator is ook gewoon een motor maar dan met een electro-motor erbij zodat hij stroom opwekt in plaats van krukasbewegingenquote:Op dinsdag 24 januari 2006 09:10 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Vergeet niet dat ze behalve een moter (die verzegeld is en dus helemaal niet aanstaat) ook een generator hebben (voor de stroom, Een VO70 verbruikt best veel stroom;kiel)
Landrotquote:Op dinsdag 24 januari 2006 12:31 schreef Landrot het volgende:
[..]
Omdat ie daardoor geen toelichting meer kan geven tijdens Studio Sport? (Da's ook trouwens het enige waarvan ik die man ken, dus wellicht heb ik een kennisachterstand... )
Ik geloof dat deze discussie al een keer de revu gepasseerd is. Het is een man van 'zekervansucces-projecten' daarbij heeft hij de juiste mensen om zich heen verzameld.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 18:44 schreef Taxi het volgende:
Of het een goede zeiler is? Hij heeft al meer dan genoeg overwinningen op z'n naam staan (in veel verschillende klassen) om dat te kunnen staven. Of het de beste zeiler is? Nee, dat denk ik niet, maar het is imo te kort door de bocht om te kunnen zeggen dat hij geen goede zeiler zou zijn.
Hans B is een hele goede zeiler maar geen teamspeler. (de successen die hij heeft geboekt is vooral in het solo/duo zeilen)quote:Op dinsdag 24 januari 2006 19:25 schreef Farr40 het volgende:
[..]
Ik geloof dat deze discussie al een keer de revu gepasseerd is. Het is een man van 'zekervansucces-projecten' daarbij heeft hij de juiste mensen om zich heen verzameld.
Persoonlijk denk ik dat als er een Nederlander/Belg het team van Wharrington komt versterken dat dat Gideon Messink of Mark Slats is
ING haakt af, Brunel gaat door. zullen nog wel een of meerdere subsponsoren bijkomen waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 19:51 schreef komrad het volgende:
hoe zit het met de sponsoring van de ING brunel??
Over Slats heb je gelijk denk.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 20:40 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Dus ik zou eerder denken aan iemand die al eerder rond is geweest (Gideon Messink, Peter Tans, Marc van Gelderen, Wouter Verbraak) of een topper uit het kleineboot zeilen (Pieterjan Postma?).
Maar het schijnt ook dat Carolijn Brouwer in Melbourne is gesignaleerd. Toeval ?
Kort samengevat:quote:Brunel Teamwork gaat in revisie
25 januari, 2006
“Het wordt onwaarschijnlijk dat wij in Zweden op het podium staan,” zei Brunel-schipper Grant Wharington tijdens de persconferentie daags na de finish. “Het is daarom belangrijker om een etappe te winnen, in plaats van elke keer een vijfde of zesde plek te varen.”
Dankzij het geld van hoofdsponsor Brunel is er ruimte om het schip te verbeteren en daar ligt nu de prioriteit. De komende periode wordt gebruikt om de controle van de 70-voeter te verbeteren. Volgens de schipper loopt de boot ook niet hoog genoeg en is de acceleratie onvoldoende goed.
Of het team op tijd klaar is voor de race naar de scoring gate in Wellington valt nog te bezien. De twee etappes die daarna volgen, worden zeker prijsgegeven. De Brunel gaat per container direct naar Baltimore, waar het een herstart van de Volvo Ocean Race zal beleven. Wharington over die keuze: “Ik denk dat dit de beste propositie voor de sponsors en het syndicaat oplevert.”
Nederlandse zeilers Er liggen momenteel zeven cv’s van Nederlandse zeilers in Melbourne, waaruit Wharington vijf personen zal uitnodigen om naar Australië te vliegen. Met die personen gaat hij uitgebreid testvaren op de Skandia. “We zullen elke etappe minimaal één Nederlander aan boord hebben, maar het kunnen er meer zijn.” Volgens Wharington heeft ook de huidige bemanning aangegeven positief tegenover verdere deelname aan het project te staan. De positiewisselingen zullen op het midden- en voorschip plaatsvinden.
In de revisie De Volvo Open 70 van Wharington, ontworpen door Don Jones, is het enige schip zonder steekzwaarden. Daarvoor in de plaats heeft het een tweede kiel met trimvlak (canard). Wharington bleek echter na de start controleproblemen te hebben, waardoor in Kaapstad de roerbladen werden verlengd. Nu wordt overwogen om alsnog over te gaan naar steekzwaarden en daarvoor ligt een officiële aanvraag bij het racecomité. Het is namelijk nog onduidelijk of dit binnen de VO70-regels mogelijk is. Verder wordt de komende tijd hard gewerkt aan de zeilgarderobe. Elk syndicaat mag gedurende de race 24 zeilen gebruiken en de Australiërs hebben er pas 13 ingezet.
De inshore wedstrijd op thuiswater laten Wharington en zijn mannen uiteraard niet schieten. Daarna wordt bekend gemaakt of het schip fit genoeg is voor de race naar Wellington.
Wouter werkt/heeft gewerkt toch al voor de Pirates? (http://www.wouterverbraak.com)quote:Op dinsdag 24 januari 2006 20:40 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Dus ik zou eerder denken aan iemand die al eerder rond is geweest (Gideon Messink, Peter Tans, Marc van Gelderen, Wouter Verbraak) of een topper uit het kleineboot zeilen (Pieterjan Postma?).
Maar het schijnt ook dat Carolijn Brouwer in Melbourne is gesignaleerd. Toeval ?
Ik begrijp een paar dingen niet:quote:Op woensdag 25 januari 2006 09:43 schreef JoStro het volgende:
Op zeilen.com staat meer informatie over de bedoelingen van Brunel:
(...) Volgens de Brunel-schipper loopt de boot ook niet hoog genoeg en is de acceleratie onvoldoende goed.
Sorry, daar had ik overheen gelezen...quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:00 schreef JoStro het volgende:
(...) In het artikel wordt geschreven dat bemanningswijzigngen op het midden- en/of voordek zullen plaatsvinden. Dus niet bij schipper/navigator/watchcaptains e.d.
Hoho, It wasn't me!quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:15 schreef Landrot het volgende:
[..]
doe mij maar die Sebbe (JoStro: " een beer van een kerel, sociaal en ook nog eens goede zeiler." )
Ze hebben in ieder geval mooie targets!quote:Brunel Teamwork restarts in Baltimore!
At a press conference held in the Volvo Ocean Race village in Melbourne today (Wednesday 25th January 2006) it was announced that Brunel Teamwork will be the new name for Grant Wharington´s team in the event. Details were also revealed about the cooperation between Brunel and the Australian entry led by Wharington, a past winner of the Rolex Syndey to Hobart Race.
To enable a fully competitive challenge in the event, the racing programme will include the In Port Race at Melbourne next Saturday 4th February and possibly the short leg to Wellington. The boat will be shipped to the United States following improvements and modifications and will continue racing from Baltimore to the finish at Gothenburg, Sweden.
‘We will make the boat as good as it should have been before the start of the first leg and will leave no stone unturned to make it better: ‘Fully cocked’ as we say it here,’ said Wharington: ‘We like to be a serious threat and we want to make Brunel and our supporters all over the world proud. It is a difficult decision, but we would rather win one leg than be just a number in the race.’
Wharington stressed that his boat is very reliable: ‘Our confidence has even grown in the last few weeks. We could finish each leg, and maybe even be in the top three in the final classification by just doing that. But that is not what we want. We need major modifications to be competitive with the others. And we want to be the first boat to do 600 miles in 24 hours.’
No further details of construction work will be made at this time.
A revised crew panel will be based on the existing team and possibly some new people.
The new sponsorship arrangement includes a commitment to have at least one high profile Dutch sailor on the crew: ‘We will be looking for a strong person on the foredeck and in the pit’ specified Wharington. Up to four or five people will be invited to come to Australia for a selection process.
Loek Hogenhout marketing director of Brunel International stressed that the sponsor fully supports Wharington’s decision to have a time out: ‘It is in the best interest of the team, the sponsor and the Volvo Ocean Race. We are convinced that Brunel Teamwork will put up a challenge for the second part of the race.’
Weer een update voor VSquote:Op woensdag 25 januari 2006 13:20 schreef hermandeperman het volgende:
De boot van Wharington ondergaat weer een naamsverandering, ze gaat nu heten: "Brunel Teamwork".
Lijkt me wel wat als ze iedere etappe een andere naam aannemen
Tjonge jonge, zo'n naam is volgens mij de goden verzoeken.quote:Op woensdag 25 januari 2006 13:20 schreef hermandeperman het volgende:
De boot van Wharington ondergaat weer een naamsverandering, ze gaat nu heten: "Brunel Teamwork".
De vorige keer was het een project dat vanwege te weinig geld was afgeblazen maar toen weer opgestart in een kleine vorm.quote:Op woensdag 25 januari 2006 13:51 schreef rubbereend het volgende:
de vorige keer kwam Brunel toch aan de start met een nauwelijks geteste boot en werd het de hele Ocean Race ook niks behalve 1 etappe overwinning. Nu is het in principe weer een halfslachtig project geworden (zeker omdat ze er laat zijn ingestapt). Een idee is het misschien om voor de volgende OR eens meteen aan de gang te gaan en het goed te doen!
Natuurlijk ?quote:Op woensdag 25 januari 2006 14:10 schreef Landrot het volgende:
[..]
Maar vervolgens moet óók nog de teamsamenstelling gewijzigd worden. Dat leidt natuurlijk tot stressvolle situaties waarin gedonder op de loer ligt...![]()
Ik weet dat in de topsport teams aangepast worden. Maar de tijdsdruk van Brunel kan toch een risico vormen voor het functioneren van het team?quote:Op woensdag 25 januari 2006 14:16 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Natuurlijk ?
Waarom. Het is in de topsport niet ongewoon om een team aan te passen.
Precies op het moment dat je het vroeg was het te zien. Als het een minuut was, is het veel. Niet boeiend eigenlijk, ook niks nieuws.quote:Op woensdag 25 januari 2006 19:02 schreef komrad het volgende:
al geweest of nog niet?
Precies, als je de verhalen over de begintijd van de Whitbread leest. Verschillende klasses, handicap-klassement, prive-personen die meededen, 29 teams (!!), dat was/is wel bijzonder. Maar 29 syndicaten die nu om de eer, aandacht en overige media-exposure moeten strijden...ik denk niet dat dit hedentendage zal werken. Iedere schuit wordt de 'zoveelste' die over de finnish vaart in ver een nieuwe recordtijd. Maar, die 6 syndicaten die nu meedoen en 'Premier Challenge' die er voor twee legs even tussenuitknijpt vind ik ook wel erg mager. Maar volgens mij waren er bij de vorige race ook slechts 9 schepen en in de race daarvoor ook zoiets (met 1 syndicaat met twee schepen: EF Language en EF nogwat)quote:Op woensdag 25 januari 2006 18:10 schreef komrad het volgende:
Ik vind het jammer dat we niet gewoon een race tussen 10 echte teams hebben. We hebben er 7 waarvan de brunel eigenlijk kansloos is en 2 boten van dezelfde sponsor. Feitelijk zijn er dus maar 5 deelnemers
De schipper van Brasil heet grael (met l dus)quote:Op woensdag 25 januari 2006 19:18 schreef the_disheaver het volgende:
Ik ga de OP ff aanpassen, iemand nog iets suggesties?
komt natuurlijk ook wel omdat het een nogal dure hobby isquote:Op woensdag 25 januari 2006 20:15 schreef SevenWonders het volgende:
[..]
Precies, als je de verhalen over de begintijd van de Whitbread leest. Verschillende klasses, handicap-klassement, prive-personen die meededen, 29 teams (!!), dat was/is wel bijzonder. Maar 29 syndicaten die nu om de eer, aandacht en overige media-exposure moeten strijden...ik denk niet dat dit hedentendage zal werken. Iedere schuit wordt de 'zoveelste' die over de finnish vaart in ver een nieuwe recordtijd. Maar, die 6 syndicaten die nu meedoen en 'Premier Challenge' die er voor twee legs even tussenuitknijpt vind ik ook wel erg mager. Maar volgens mij waren er bij de vorige race ook slechts 9 schepen en in de race daarvoor ook zoiets (met 1 syndicaat met twee schepen: EF Language en EF nogwat)
dank, wat te weinig gecopyedquote:Op woensdag 25 januari 2006 20:35 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
De schipper van Brasil heet grael (met l dus)
En zoveel mediaaandacht kan het ook niet krijgen... Het kan niet even intensief gevolgd worden.quote:Op woensdag 25 januari 2006 20:36 schreef komrad het volgende:
[..]
komt natuurlijk ook wel omdat het een nogal dure hobby is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |