abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34165781
Volvo Ocean Race

Vorige Topics
Leg 2
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne
In Port Race Cape Town
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2
Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006

Gerelateerde topics
[Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race Kaapstad?

De Route
Huidige leg: 2 Cape Town (Zuid-Afrika) - Melbourne (Australie) (6100 zeemijl)
Volgende In Port race: 4 Februari - In port race Melbourne
Volgende Offshore leg: 12 Februari - Melbourne - Wellington (pitstop) (ETA: 16 februari, 1450nm)
gehele race-schema | High-res afbeelding

Nederland
De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op +/- 7 juni zal de finish van de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 10 juni )nb: deze race is 1 dag vervroegd wegens een wedstrijd van Nederland op het WK voetbal), en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de en laatste leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl

Data updates
Alle data (stand in leg, positie van boten en afstand tot finish. Snelheid, koers, en weerinformatie) wordt slechts 4 maal per dag upgedate. Kort na: 05h,11h,17h,23h nl-tijd. Zowel op de website als in Virtual Spectator (zie onder) zal de nieuwe data te vinden zijn.
Technisch is het goed mogelijk om vaker informatie over de stand openbaar te maken, maar om de boten zelf geen realtime informatie over de concurrenten te geven (evenals live-weerinformatie) is er gekozen voor 4 update-momenten.

Belangrijkste Zeetermen
nm = Zeemijl = 1.852 KM
kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s
zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info'

Links
Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's)
Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) (alleen voor windows )
Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken.
Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg

Stop-overs
Rotterdam
Melbourne

De boten

s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper
ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen.
Bijnaam schip: "Black Betty"
s: Mike Sanderson n: Stan Honey (overige crew)
o: Kouyoumdjian

ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel.
s: Sebastien Josse n: Simon Fisher (overige crew)
o: Kouyoumdjian

Brasil 1
s: Torben Grae n: Marcel van Triest (overige crew)
o: Farr

Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson
s: Neal McDonald n: Steve Hayles (overige crew)

Movistar
s: Bouwe Bekking n: Andrew Cap (overige crew)

Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC
Bijnaam schip: "Black Pearl"
s: Paul Cayard n: Jules Salter (overige crew)

ING Real Estate / Brunel - Kortweg Brunel

s: Grant Wharington n: Matthew Humphries (overige crew)
o: Don Jones

Zeil-termen en info
Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg
Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg
Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind)

Navigatie
Coordinate Calc - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten.
GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen)
VOR in Googlemap - De huidige stand van de boten in google map geplaatst inclusief koers en scoringgates.

Samenvatting:

Leg 1
Meest opvallende was het uitvallen van Movistar en PotC direct na starten na een hevig weer voor portugal. Ook Sunergy (nu ING Brunel) had in het begin van de race problemen, maar is na een korte stop door gevaren, en finished enkele dagen later dan de rest.
De verwachte problemen met de Doldrums waren er nauwelijks, geen plotselinge windvlagen en stiltes. Sunergy die een tijd stil lag en later door de doldrums kwam had er vele malen meer last van.
Na de scoring gate waar AAB1 als eerste aankwam (en AAB2 net de 2de plaats verloor en terug viel naar de 4de plaats) kozen alle boten voor een omweg om van de drukgebied rond de zuidpool te benutten. Hierdoor werd op 2 keer toe het 24uurs record gebroken (zowel door AAB1 als 2). Afgezien dat de verschillen onderling niet erg groot waren was er nauwelijks positieveranderingen. Ericsson had in het laatste deel last van een free willy (de kantelende kiel die onbeheersbaar werd) en moest noodgedwongen vaart minderen. AAB1 verloor een uur tijd nadat ze een haai geraakt hadden (die het neit overleeft heeft...). Sunergy ver erachter kwam tenslotte nog dicht bij het 24 uursrecord. In cape town werd AAB1 eerste, AAB2 tweede en brasil derde.

In Port Race 1 Cape Town
1. ABN AMRO ONE
2. movistar
3. ABN AMRO TWO

Leg 2
In het eerste deel van de leg waren er opnieuw 2 boten met problemen. Dit maal Ericson (opnieuw de kiel) en Brasil. Brasil is na een paar dagen door gegaan, eric zal met een boot naar melbourne verscheept worden.
Sunergy komt niet goed mee met de 4 koplopers, waar AAB1 opnieuw ver vooraan ligt. Het verschil wordt na de scoring gate (waar AAB1 als eerste aankwam, en AAB2 als tweede) kleiner.
Aan deze leg zijn 2 zogenaamde ice gates toegevoegd. Dit zijn virtuele lijnen (van 500nm) die geraakt moet worden door elke boot. Hierdoor wordt voorkomen dat de vloot te ver naar het zuiden af zal varen waar naast een betere wind ook ijsbergen ronddrijven.

Net voor de laatste scoring gate verloor AAB1 de gehele voorsprong door een hoge drukgebied. Gezamelijk (movistar, en beide AAB´s) gingen ze opweg naar de Scoring Gate waar AAB1 als eerste aankwam, vervolgens AAB2.

PotC en Movi kregen problemen met de kiel en hebben een pitstop in australie gemaakt. Movistar is al weer opweg, PotC ligt er momenteel nog. AAB1 heeft momenteel een mooie voorsprong.

De OP is hier te vinden

[ Bericht 1% gewijzigd door the_disheaver op 18-01-2006 17:06:21 ]
pi_34165857
En laat het TVP´ en maar beginnen!

Hoelang nog tot deeltje 10? En hoeveel zullen er nog komen voordat we in Gothenborg aankomen?
pi_34166048
wie denken jullie dat er gaat winnen, AAB1 is favoriet maar wat vinden jullie van AAB2 en de movistar
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:27:43 #4
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34166061
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:22 schreef the_disheaver het volgende:
Hoelang nog tot deeltje 10? En hoeveel zullen er nog komen voordat we in Gothenborg aankomen?
Ik doe m'n best.

Volgens Onboard Conditions vaart AAB1 14 knopen bij 17 knopen wind. AAB2 vaart 13 knopen bij 22 knopen wind.

OK, de hoek die AABN2 maakt ten opzichte van de wind is 4 graden scherper, maar maakt dat dan zoveel uit? Of zijn deze gegevens niet zo betrouwbaar?
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:32:27 #5
138863 Landrot
pi_34166253
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:22 schreef the_disheaver het volgende:
En laat het TVP´ en maar beginnen!
TVP?

Die afkorting komt niet voor op vaartips.nl!
pi_34166261
Hopelijk een spannende finish met een AAB als winnaar .
sig verwijderd door FA
pi_34166300
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:32 schreef Landrot het volgende:

[..]

TVP?

Die afkorting komt niet voor op vaartips.nl!

Maar wel op de wiki van Fok: http://wiki.fok.nl/index.php/TVP
pi_34166456
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:27 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ik doe m'n best.

Volgens Onboard Conditions vaart AAB1 14 knopen bij 17 knopen wind. AAB2 vaart 13 knopen bij 22 knopen wind.

OK, de hoek die AABN2 maakt ten opzichte van de wind is 4 graden scherper, maar maakt dat dan zoveel uit? Of zijn deze gegevens niet zo betrouwbaar?
Die onboard dingen geven wel vaker rare dingen aan. Leuk idee, slechte uitvoering.....
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34166537
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:27 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ik doe m'n best.

Die zijn lijkt me best wel betrouwbaar. Wel zit er verschil tussen de 2 koers-getallen.

bij de onboard conditions is de koers een momentopname van de update-tijdstip. Mocht een boot net een windvlaag krijgen en opeens 180 graden draaien (je weet maar nooit...) dan zie je een vreemde koers daar.

De koers bij de ´ getallen reeks´ (onder elke pagna in de data-deel) onder CMG is een betere: de Course Made Good, de gemiddelde koers van de laatste 6 uur (in feite de richting van positie A om 11h, en positie B om 17h. De afstand gedeeld door de tijd is de SMG > speed made good.

Dus mocht als ze een keer gijpen en daardoor een andere koers nemen, dan kan de SMG best laag zijn terwijl ze toch snel zijn gegaan.

Maar bij CMG is het verschil slecht 1 graad tussen AAB1 en 2. Dus dat valt wel mee
pi_34167789
Tering wat Veel Posts!
  dinsdag 17 januari 2006 @ 18:21:53 #11
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_34167912
post om topic terug te vinden
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
pi_34167922
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:18 schreef hermandeperman het volgende:
Tering wat Veel Posts!
Eehh, dat geeft als afkorting TWVP geloof ik...
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:21 schreef azaroth het volgende:
post om topic terug te vinden
POTTTV
pi_34169867
Vandaag opnieuw een item in het sportjournaal, met een kort interview met Dirk de Ridder. Zal vast om 22.30 weer komen.
sig verwijderd door FA
pi_34169925
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:22 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Eehh, dat geeft als afkorting TWVP geloof ik...
[..]

POTTTV
Niet als je de "w" van wat klein laat
pi_34170104
maareh iemand een voorspelling wie de beste koers heeft?
  dinsdag 17 januari 2006 @ 19:35:03 #16
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34171062
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:09 schreef Ambrosius het volgende:
Vandaag opnieuw een item in het sportjournaal, met een kort interview met Dirk de Ridder. Zal vast om 22.30 weer komen.
was er net al op, Dirk begint een beetje bang te worden ze denken dat het een constructie fout is bij de kiel
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_34171703
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:35 schreef WEST het volgende:

[..]

was er net al op, Dirk begint een beetje bang te worden ze denken dat het een constructie fout is bij de kiel
Het was een verwijzing naar dat Sportjournaal .
sig verwijderd door FA
pi_34171888
Hee the_disheaver, er staan nog een paar onvolkomendheden in je intro-post. De schuit van ING heet niet Black Pearl hoor. Dat is de schuit van The Pirates (maar dat wist je zelf ook wel en is het een typo). Verder schijnt de bijnaam van de ABN-AMRO 2 'Streetfighter' te zijn, althans dat heb ik eens ergens horen voorbijkomen.

On topic: De ABN'ers zijn weer aardig uitgelopen. Ben heel benieuwd hoe het in de latere ettapes zal gaan als de rest van de boten de technische problemen (eindelijk) opgelost hebben. Ben ook benieuwd hoe snel ze de Atlantic over zullen crossen en wie dan de blauwe wimpel (dat is toch de wimpel voor het schip met de snelste overtochttijd??) zal gaan voeren...
Take on the situation, but not the torment ...
pi_34173229
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:55 schreef SevenWonders het volgende:
Hee the_disheaver, er staan nog een paar onvolkomendheden in je intro-post. De schuit van ING heet niet Black Pearl hoor. Dat is de schuit van The Pirates (maar dat wist je zelf ook wel en is het een typo). Verder schijnt de bijnaam van de ABN-AMRO 2 'Streetfighter' te zijn, althans dat heb ik eens ergens horen voorbijkomen.

On topic: De ABN'ers zijn weer aardig uitgelopen. Ben heel benieuwd hoe het in de latere ettapes zal gaan als de rest van de boten de technische problemen (eindelijk) opgelost hebben. Ben ook benieuwd hoe snel ze de Atlantic over zullen crossen en wie dan de blauwe wimpel (dat is toch de wimpel voor het schip met de snelste overtochttijd??) zal gaan voeren...
Om die blauwe wimpel te veroveren moeten ze sneller varen dan 41 knopen gemiddeld ....
Dat zal haast wel niet gebeuren. Denk ik.
Volgens mij is ie nu in bezit van een deense ferry.
pi_34173477
41 knopen, dat is enorm snel
pi_34174461
Dat is bijna het snelheidsrecord voor mono-hulls
pi_34177161
Die Deense ferry heeft trouwens een 24 uurs record van 1018 en een beetje mijl.

dus de jongens van abnamro hebben nog wat om naar toe te werken.
pi_34177534
als je zo hard gaat, sloop je dan je boot niet?
pi_34180022
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:10 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Niet als je de "w" van wat klein laat
ehhh... dan zal het TwVP worden... lijkt ook nog niet echt op TVP
pi_34180104
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 21:47 schreef JandeHoop het volgende:
Die Deense ferry heeft trouwens een 24 uurs record van 1018 en een beetje mijl.

dus de jongens van abnamro hebben nog wat om naar toe te werken.
Een catamaran heeft iig nog een 24h record van iets in de 700 nm. Dus eerst die maar
  dinsdag 17 januari 2006 @ 22:46:41 #26
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34180122
Ik maar denken dat een blauwe wimpel alleen voor nederlandse kampioenen is
pi_34180767
Nu weer in het sportjournaal.
sig verwijderd door FA
  dinsdag 17 januari 2006 @ 23:12:30 #28
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34181433
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_34182250
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 22:46 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Een catamaran heeft iig nog een 24h record van iets in de 700 nm. Dus eerst die maar
Yep, 706.2 mijl door Orange II.
600 in de zuidelijke oceaan moet kunnen door een VO70. In de atlantische oceaan met de stroom mee misschien 650.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 18 januari 2006 @ 01:39:30 #30
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34187050
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:35 schreef WEST het volgende:

[..]

het AD was er al zeker van
zo jammer, na het lezen van dit topic en wat basis kennis heb ik er inmiddels meer verstand van dan vele krantenverslaggevers....... en dat zegt veel want ik voel me soms nog een n00b
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 18 januari 2006 @ 09:13:04 #31
8164 azaroth
pi_34190754
http://www.volvooceanrace(...)tsnotover/index.aspx

movistar heeft weer problemen met de kiel, Bouwe is nou een beetje boos en gaat bij de volgende reparatie voor robuustheid ipv gewichtsbesparing/performance
'
'
'
  woensdag 18 januari 2006 @ 09:37:58 #32
19529 Fendy
True Spirit
pi_34191156
Hoi, ik was er ook weer

eens iets anders dan tvp
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  woensdag 18 januari 2006 @ 10:11:23 #33
42027 Tu5
DnB-Addicts Crew®
pi_34191863
Iemand op studio sport de beelden van de haai gezien die zich vastbeet in de kiel van PotC? die zat gewoon een paar minuten vast door de snelheid, echt bizarre beelden...
Hoogbevaagd
  woensdag 18 januari 2006 @ 10:11:36 #34
138863 Landrot
pi_34191865
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:40 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

De koers bij de ´ getallen reeks´ (onder elke pagna in de data-deel) onder CMG is een betere: de Course Made Good, de gemiddelde koers van de laatste 6 uur (in feite de richting van positie A om 11h, en positie B om 17h. De afstand gedeeld door de tijd is de SMG > speed made good.

Dus mocht als ze een keer gijpen en daardoor een andere koers nemen, dan kan de SMG best laag zijn terwijl ze toch snel zijn gegaan.
Even checken of ik het goed begrepen heb :
de gemiddelde snelheid over zes uur (SMG) wordt berekend door de kortste afstand tussen de twee positiebepalingen (CMG) te delen door de verstreken tijd. Klopt dat?

[ Bericht 1% gewijzigd door Landrot op 18-01-2006 10:23:32 ]
  woensdag 18 januari 2006 @ 10:18:00 #35
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34192035
Voor de statistieken, de stand van vanmorgen 05:00 uur

woensdag 18 januari 2006 @ 10:28:13 #36
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_34192286
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 22:46 schreef Farr40 het volgende:
Ik maar denken dat een blauwe wimpel alleen voor nederlandse kampioenen is
Blauwe wimpel is volgens mij voor de snelste oversteek tussen New York en Groot-Brittanie. Ik dacht Lizard Point in GBR. Volgens mij is er een blauwe wimpel voor motorschepen (de (welke?) Deense ferry) en een voor zeilschepen. Dame Ellen MacArthur heeft geprobeerd het record op deze route op haar naam te krijgen, maar ze heeft drie maanden vergeefs in New York gewacht op een goed moment, dat het weer ok was (een good 'weather window'

Laat deze route nou net een VOR etappe zijn in het voorjaar....
  woensdag 18 januari 2006 @ 11:06:46 #37
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34193180
pi_34193388
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 10:28 schreef JoStro het volgende:

[..]

Blauwe wimpel is volgens mij voor de snelste oversteek tussen New York en Groot-Brittanie. Ik dacht Lizard Point in GBR. Volgens mij is er een blauwe wimpel voor motorschepen (de (welke?) Deense ferry) en een voor zeilschepen. Dame Ellen MacArthur heeft geprobeerd het record op deze route op haar naam te krijgen, maar ze heeft drie maanden vergeefs in New York gewacht op een goed moment, dat het weer ok was (een good 'weather window'

Laat deze route nou net een VOR etappe zijn in het voorjaar....
Het zeil record van Ambrose Light (NY) naar Lizard point (GBR) staat op naam van Playstation. Die grote Catamaran.
Deze voer dat stuk met een gemiddelde van 25,7 knoop. Daar komen de VO70's niet aan denk ik zo.

Voor een momohull is het in handen van Bob Miller (En Mike Sanderson!) aan boord van de Maria Cha IV. Deze had een gemiddelde van 18 knopen, iets wat hoogstwaarschijnlijk wel verbetert kan worden.

Die Deense ferry was de Cat Link V.
  woensdag 18 januari 2006 @ 11:18:16 #39
8164 azaroth
pi_34193455
volgens de 'onboard conditions' is AAB2 overstag gegaan en koerst nu pal noord
'
'
'
pi_34193563
Brasil1 breekt zijn mast !
  woensdag 18 januari 2006 @ 11:30:40 #41
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34193783
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 11:22 schreef JandeHoop het volgende:
Crew is safe gelukkig maar
  woensdag 18 januari 2006 @ 11:32:28 #42
42027 Tu5
DnB-Addicts Crew®
pi_34193839
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 11:22 schreef JandeHoop het volgende:
WTF???? Wat een pech!
quote:
Torben Grael has issued the following statement directly from the boat, “At 06.30GMT Brasil 1 dismasted in position: 40,47.61S, 89,18.36E. At the time Brasil 1 was sailing downwind in a WNW breeze of about 18 knots under clear sunny skies.
....

“All the crew is safe and sound and we're still in the process of cleaning up and salvaging as much material as possible. Due to the clement weather conditions we are trying to salvage the final top section of the mast from spreader four to the top. If we're successful this would mean that all pieces have been salvaged.

“Once this has been completed we will rig up a jury rig and sail in the direction of Eclipse Island which also happens to be our nearest landfall.

“No decision about retiring from the leg has been taken.

The nearest ship, ironically enough, is carrying Ericsson, in transit to Australia after suffering a keel failure two days into the leg and being shipped from Port Elizabeth, South Africa. As no lives are threatened and the ship, which was 300 miles away at the time of the diamasting, doesn’t have a crane big enough to hoist the Volvo Open 70 onboard, this option was dismissed.
Hoogbevaagd
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 18 januari 2006 @ 11:40:32 #43
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34194086
gelukkig is alles oke met de bemanning. Wel toevallig dat de Ericsson transportboot de dichtst bijzijnde is
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 18 januari 2006 @ 11:43:43 #44
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34194193
wat gaan ze nu verder doen?

* WEST zijn engels is niet al te best
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 18 januari 2006 @ 11:48:57 #45
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34194378
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 11:43 schreef WEST het volgende:
wat gaan ze nu verder doen?

* WEST zijn engels is niet al te best
als ik het goed begrepen heb; eerst het laatste stukje mast uit het water te krijgen en daarna doorzeilen naar de Eclipse eilanden, want dat is toevallig ook het dichtsbijzijnde stuk land waar ze aan land kunnen, dan kijken ze of ze doorvaren.
DeLuna vindt me dik ;(
  woensdag 18 januari 2006 @ 11:56:19 #46
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34194639
Gewoon een fitting dwars door de midden en mast in drieen. Dan komen er echt beste loads op het tuig als je ziet wat voor fittings het zijn.
pi_34196583
Vraagje, Dirk de Ridder van de PotC, waar komt hij vandaan? Ik lees ergens Rotterdam maar het schijnt dat hij uit Zeeland komt? Iemand enig idee?
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_34196644
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:54 schreef Da_Sandman het volgende:
Vraagje, Dirk de Ridder van de PotC, waar komt hij vandaan? Ik lees ergens Rotterdam maar het schijnt dat hij uit Zeeland komt? Iemand enig idee?
Terkaple,

Friesland.
  woensdag 18 januari 2006 @ 13:04:43 #49
138898 JoStro
pi_34196972
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 11:48 schreef rubbereend het volgende:

[..]

als ik het goed begrepen heb; eerst het laatste stukje mast uit het water te krijgen en daarna doorzeilen naar de Eclipse eilanden, want dat is toevallig ook het dichtsbijzijnde stuk land waar ze aan land kunnen, dan kijken ze of ze doorvaren.
precies. Doorzeilen met een tijdelijk noodtuig is de beste oplossing. Op de motor duurt het (volgens het nieuwsbericht) 10 dagen voor ze australie bereiken.
  woensdag 18 januari 2006 @ 13:14:26 #50
138898 JoStro
pi_34197331
Als je nog een mooie VOR70 mast zoekt. Hier moet je zijn!
pi_34199181
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:55 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Terkaple,

Friesland.
Dus geen Colijnsplaat, Zeeland...
Jammer
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  woensdag 18 januari 2006 @ 14:19:40 #52
138863 Landrot
pi_34199888
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:04 schreef JoStro het volgende:

[..]

Op de motor duurt het (volgens het nieuwsbericht) 10 dagen voor ze australie bereiken.
Huh?

De motor aan boord is toch alleen voor het maken van drinkwater en voor de hydrauliek?
pi_34200042
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 14:19 schreef Landrot het volgende:

[..]

Huh?

De motor aan boord is toch alleen voor het maken van drinkwater en voor de hydrauliek?
Ze hebben een generator aan boord voor electriciteit, hydrauliek en de watermaker. Daarnaast hebben ze een (volvo) motor om de haven in en uit te gaan. Deze heeft echter maar weinig vermogen dus de boten varen dan maar iets van 5-6 knopen. en als je nog 1300 mijl moet gaan doe je daar ongeveer 10 dagen over.
  woensdag 18 januari 2006 @ 14:30:20 #54
138863 Landrot
pi_34200357
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 14:23 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Daarnaast hebben ze een (volvo) motor om de haven in en uit te gaan.
Dan moet er dus een schroef op die boot zitten. Maar zo'n ding heb ik nog op geen enkele tekening of foto gezien!
  woensdag 18 januari 2006 @ 15:14:17 #55
138898 JoStro
pi_34202248
Dit staat er op Sailing world:
quote:
Q — Will the new 70s have engines and propulsion units?

A — Yes, boats will have to have engines and prop systems with 120ltrs of fuel for emergencies in order to allow them to motor to a safer location, be it a harbour or a major shipping lane.

Boats will be allowed to have retractable prop shafts, which will reduce drag and increase performance. With props tucked away when sailing boats will have more efficient props for motoring than the low drag small bladed types that have been preferred in the past when the props and shafts were not allowed to be retractable.
pi_34203282
Oei, spectakel!

Maar wanneeer brasil de motor gebruiken, zijn ze wat ik weet gediskwalificeerd. Daarom zullen ze naar Eclipse Islands omdaar toch 1 punt te pakken. En dat zal met een geinproviseerde mast met zeilen gebeueren. Ik weet niet hoe, maar Brasil blijkt al een groot zeil te hebben. Een kleine groot zeil dan

Spinaker zal er inmedels ook wel zijn.

In Albany zullen ze een ´pitstop´ maken. Als de mast op tijd gemaakt kan worden, kunnen ze verder gaan zeilen naar Melbourne om toch 2 punten te pakken. Welliswaar duurt het even om zonder mast bij het scoring point te komen, maar er is sowieso ook nog tijd nodig om een mast in australie te krijgen.
pi_34203389
Ik heb wel foto's van het systeem.

even zoeken.
pi_34203899

Van de Ericsson.
pi_34204286
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 15:41 schreef JandeHoop het volgende:
Ik heb wel foto's van het systeem.

even zoeken.
En ook foto´s van de gebroken mast?
pi_34206005
Nog niet binnen gekregen.
Zit er eigenlijk wel op te wachten maar ik denk dat ze het aan boord van Brasil1 wel even druk hebben met andere zaken.
  woensdag 18 januari 2006 @ 16:59:02 #61
138863 Landrot
pi_34206786
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:55 schreef SevenWonders het volgende:
De intro-post is nog niet gewijzigd...

En wat die 'Streetfighter' betreft: ik ben ook ergens de bijnaam 'white shark' voor ABN-AMRO 2 tegen gekomen...
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:02:02 #62
138863 Landrot
pi_34206905
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 15:51 schreef JandeHoop het volgende:
[afbeelding]

Van de Ericsson.
Ik kan deze foto jammergenoeg niet helemaal plaatsen: waar zit nou die propeller?
pi_34206995
spannend wat de brasil 1 gaat doen
pi_34207306
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:02 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ik kan deze foto jammergenoeg niet helemaal plaatsen: waar zit nou die propeller?
ehh, voor je neus... Dat ding zit aan een bewegende stuk vast, die omhoog in dat gat in de romp kan schuiven om weerstand tijdens het zeilen te beperken.
pi_34207319
A
1
2
3
4
5
6
7
BN AMRO ONE             679
ABN AMRO TWO             +50
movistar                 +168
Pirates of the Caribbean +495
ING Real Estate Brunel   +886
Brasil 1                 +2024
Ericsson Racing Team     DNF
pi_34207343
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 16:59 schreef Landrot het volgende:

[..]

De intro-post is nog niet gewijzigd...

En wat die 'Streetfighter' betreft: ik ben ook ergens de bijnaam 'white shark' voor ABN-AMRO 2 tegen gekomen...
done

boeind die bijnamen... We noemen ze hier toch niet
pi_34207380
AAB lijken nu toch wel voor de winst te gaan, mooie 1-2 coming up
pi_34207721
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:13 schreef komrad het volgende:
AAB lijken nu toch wel voor de winst te gaan, mooie 1-2 coming up
Er ligt nog een hoge druk gebiedje op de loer ....
Maar ze hebben goede papieren dat wel.
pi_34207766
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:02 schreef Landrot het volgende:

[..]

Wat zie je wel in de foto ?
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:27:27 #70
138863 Landrot
pi_34207937
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:13 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

boeind die bijnamen... We noemen ze hier toch niet
Mooi dat de Black Betty en White Shark wederom zijn uitgelopen op de rest!
pi_34208106
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:27 schreef Landrot het volgende:

[..]

Mooi dat de Black Betty en White Shark wederom zijn uitgelopen op de rest!
Nietes!ing is ingelopen op AAB
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:34:33 #72
138863 Landrot
pi_34208222
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:23 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Wat zie je wel in de foto ?
Ik heb nog eens zitten turen naar die foto...

Zit dat rechthoekige roodoranje geval verzonken in de wand van het schip? Maar waar is dan dat gat van the_disheaver?
pi_34208397
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:34 schreef Landrot het volgende:

[..]

Zit dat rechthoekige roodoranje geval verzonken in de wand van het schip? Maar waar is dan dat gat van the_disheaver?
Van the_disheaver zijn gat weet ik niets. Maar ik zie toch duidelijk een schroef in het plaatje.
Als je niet weet wat een schroef is dan betwijfel ik of je hier wel thuishoort ....
pi_34208506
quote:

[..]

Deze scheg kan omhoogklappen de romp in (niet de wand, want daar zit geen water ). Het onderste "T-stuk" komt dan precies op de plaats van het "gat" en dus is de romp weer mooi vlak. Dat bruine "ding" is de welbekende "schroef".
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:47:33 #75
138863 Landrot
pi_34208648
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:39 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Van the_disheaver zijn gat weet ik niets. Maar ik zie toch duidelijk een schroef in het plaatje.
Als je niet weet wat een schroef is dan betwijfel ik of je hier wel thuishoort ....
Ja, die schroef zie ik óók wel. Maar ik kan uit de foto niet goed opmaken wat op welke plaats aan elkaar vast zit.

En volgens the_disheaver zou er een gat zijn waar de schroef in kon verdwijnen...
pi_34208800
quote:

[..]

Nee juist niet. Dat roze ding kan omhoog bewegen met als draaaipunt de linker kant. (waar de romp en de onderkant van dat rode ding elkaar raken.

Boven zie je een soort T vorm in de romp met rode kleur. Daar zit dat ´gat´ (Wat dus om wrijving te voorkomen afgedicht is met de bovenkant van dat rode ding).
pi_34208871

Blauwe omlijning is het gat, en daar gaat in de richting van de pijl het onderste T-stuk in
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:55:24 #78
138863 Landrot
pi_34208930
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:43 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Deze scheg kan omhoogklappen de romp in (niet de wand, want daar zit geen water ). Het onderste "T-stuk" komt dan precies op de plaats van het "gat" en dus is de romp weer mooi vlak. Dat bruine "ding" is de welbekende "schroef".
Kijk, legde iederéen het maar zo goed uit als hermandeperman!
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:56:48 #79
138898 JoStro
pi_34208981
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 16:59 schreef Landrot het volgende:
Hadden ze in de laatste mijlen naar Kaapstad ook niet een link met The Seven Nation Army van de WHITE Stripes!!?!!
pi_34209241
pi_34209806
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:55 schreef Landrot het volgende:

[..]

Kijk, legde iederéen het maar zo goed uit als hermandeperman!
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 18:05 schreef the_disheaver het volgende:
[afbeelding]
Spuit 11
  woensdag 18 januari 2006 @ 20:16:23 #82
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34214266
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:53 schreef hermandeperman het volgende:
[afbeelding]

Blauwe omlijning is het gat, en daar gaat in de richting van de pijl het onderste T-stuk in
  woensdag 18 januari 2006 @ 20:19:34 #83
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34214397
Anyway, eindelijk eens spektakel behalve dan de kielproblemen. Denk dat Farr het een en ander uit te leggen heeft. Maar, behalve de kielproblemen heeft deze etappe tot nu toe slechts 1 slachtoffer in de vorm van een gebroken mast gekend. Dat valt op zich wel mee voor de etappe die van te voren als de Konninginne-etaape bekend stond. Naast gewichtsbesparing is er dus wel degelijk aan veiligheid van schip en emanning gedacht.
pi_34214398
movistar heeft weer problemen met hydraulic rams, oud nieuws of niet?
  woensdag 18 januari 2006 @ 20:20:11 #85
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34214422
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:19 schreef komrad het volgende:
movistar heeft weer problemen met hydraulic rams, oud nieuws of niet?
Verrassend, wie had dat nou gedacht?
pi_34214447
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:20 schreef Sandworm het volgende:

[..]

ik vroeg me alleen af of het bericht op VOR.org nieuw was??
pi_34214581
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:20 schreef Sandworm het volgende:

[..]

pi_34214623
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:20 schreef komrad het volgende:

[..]

ik vroeg me alleen af of het bericht op VOR.org nieuw was??
Staat er een datum bij?

Waar zie je het?

ennuhh, vor.ORG?http://www.volvooceanrace.org/ bestaat ook... En .nl ook
pi_34214907
pi_34214918
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:25 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Staat er een datum bij?

Waar zie je het?

ennuhh, vor.ORG?http://www.volvooceanrace.org/ bestaat ook... En .nl ook
Jij zocht het altijd op via google ofzo?
pi_34215092
quote:
“In Melbourne we will rip these ones out, and send them back to the manufacturer (MONEY BACK!) and put our stainless steel ones back in movistar.”
http://www.volvooceanrace(...)eronkeels/index.aspx

[ Bericht 12% gewijzigd door the_disheaver op 18-01-2006 20:42:06 ]
pi_34215116
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:19 schreef Sandworm het volgende:
Anyway, eindelijk eens spektakel behalve dan de kielproblemen. Denk dat Farr het een en ander uit te leggen heeft. Maar, behalve de kielproblemen heeft deze etappe tot nu toe slechts 1 slachtoffer in de vorm van een gebroken mast gekend. Dat valt op zich wel mee voor de etappe die van te voren als de Konninginne-etaape bekend stond. Naast gewichtsbesparing is er dus wel degelijk aan veiligheid van schip en emanning gedacht.
Nu is het historisch gebleken dat de meeste mastbreuken in het tweede deel van de zuidelijke oceaan plaats vinden (dus van Australie naar Kaap Hoorn). Kijk maar naar Silk Cut, Amer Sports, EF Education, SEB (ook met van Triest aan boord)
Persoonlijk zou ik ook eerder die etappe de koninginne etappe noemen. Meer ijs, meer wind en vooral meer golven.
Maar dus ook meer snelheid en meer spektakel.
pi_34215192
quote:
dat is hetzelfde artikel als ik linkte
pi_34215360
quote:
quote:
News | It's not over till it's over
Team movistar
Leg 02
Publication Date 17/01/2006 23:00:00
Maar het is weer iets niews
quote:
movistar has suffered another hydraulic failure, similar to, if not identical to, the one they had on the way to Eclipse Island.
pi_34215434
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:38 schreef komrad het volgende:

[..]

dat is hetzelfde artikel als ik linkte
ehh, heb je die link wel bekeken? Het gequote zat toevallig ook in jou artikel, maar het artikel zelf is totaal verschillend (ja, het gaat dan wel over de kiel, maar daar gaat tegenwoordig elk artikel over...
pi_34216795
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:36 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Nu is het historisch gebleken dat de meeste mastbreuken in het tweede deel van de zuidelijke oceaan plaats vinden (dus van Australie naar Kaap Hoorn). Kijk maar naar Silk Cut, Amer Sports, EF Education, SEB (ook met van Triest aan boord)
Persoonlijk zou ik ook eerder die etappe de koninginne etappe noemen. Meer ijs, meer wind en vooral meer golven.
Maar dus ook meer snelheid en meer spektakel.
Ben het wel met je eens. Het schijnt nogal orgastisch te zijn om als zeiler Kaap Hoorn te ronden en als je op de globe kijkt, dan lijkt het me idd een stuk meer zuidelijke oceaan die ze moeten doorkruisen.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 18 januari 2006 @ 23:03:47 #97
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34223026
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:41 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

[..]

Maar het is weer iets niews
[..]
in het AD stond een mooi stuk trouwens 2 dagen terug, de mensen van de ABN lieten ff duidelijk weten dat alles wat iedereen nu aan problemen had met de kiel ze allemaal al hadden meegemaakt in de trainingen vooraf aan de VOR en de boot daarop hadden aangepast.
DeLuna vindt me dik ;(
pi_34223107
is natuurlijk wel een mooie soap zo rond die kiel
pi_34223279
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:03 schreef rubbereend het volgende:

[..]

in het AD stond een mooi stuk trouwens 2 dagen terug, de mensen van de ABN lieten ff duidelijk weten dat alles wat iedereen nu aan problemen had met de kiel ze allemaal al hadden meegemaakt in de trainingen vooraf aan de VOR en de boot daarop hadden aangepast.
mja, movistar heeft toch ook lang getraind.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 18 januari 2006 @ 23:17:19 #100
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34223569
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:09 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

ja maar ik vond dit wel een opvallende uitspraak. Vooral dat ze duidelijk zeiden dat ze dit allemaal al tegen waren gekomen en daarna met de ontwerper rond de tafel zijn gegaan en de boot hebben aangepast.
DeLuna vindt me dik ;(
pi_34223702
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:17 schreef rubbereend het volgende:

[..]

ja maar ik vond dit wel een opvallende uitspraak. Vooral dat ze duidelijk zeiden dat ze dit allemaal al tegen waren gekomen en daarna met de ontwerper rond de tafel zijn gegaan en de boot hebben aangepast.
Mja, zo vreemd is het niet. Een bewegende kiel bestaat niet erg lang. En dan in een VOR inbouwen zodat het naast erg sterk ook gewoon niet te veel mag wegen is een leuke uitdaging.
pi_34223751
Brasil heeft nog 7.2 knopen gemaakt laatste 6 uur!
pi_34223828
1
2
3
4
5
6
aab1  41 40.02S  133 26.03E  596    0   0  114  17.1  13.9  16:55 UTC 20-01-06  
aab2  41 53.03S  132 18.02E  649   53  -3  121  18.1  13.7  21:09 UTC 20-01-06  
movi  41 35.20S  129 28.03E  768  172  -4  109  14.7  13.4  07:08 UTC 21-01-06  
PotC   38 2.03S  122 24.10E 1097  501  -6  114  13.1  12.6  12:59 UTC 22-01-06  
ING   36 37.04S  115 36.02E 1489  893  -7   34  13.1  11.6  06:16 UTC 24-01-06  
Bra1  40 12.01S   90 46.01E 2665 2069 -45   57   7.2   8.6  18:56 UTC 31-01-06
  woensdag 18 januari 2006 @ 23:34:48 #104
138863 Landrot
pi_34224330
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:22 schreef the_disheaver het volgende:
Brasil heeft nog 7.2 knopen gemaakt laatste 6 uur!
De wind helpt in ieder geval niet erg mee: volgens Onboard Conditions waait 't ter plekke maar 4 knopen!

In het sportjournaal is trouwens met geen woord gerept over gebroken masten en gammele kielen...

[ Bericht 19% gewijzigd door Landrot op 18-01-2006 23:53:57 ]
pi_34224783
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:34 schreef Landrot het volgende:

[..]

De wind helpt in ieder geval niet erg mee: volgens Onboard Conditions waait 't ter plekke maar 4 knopen!

In het sportjournaal is met geen woord gerept over gebroken masten en gammele kielen...
Kan iemand in VS kijken of dat al de hele dag het geval is?
pi_34224870
De wind zit ze ook niet echt mee. Westelijke wind bij een nooroostelijke koers...

Waar blijven de foto´s nou
  woensdag 18 januari 2006 @ 23:54:15 #107
138863 Landrot
pi_34225104
Zolang het flink blijft waaien, lijkt de Black Betty verder uit te lopen.

In hoeverre zijn de zeestromingen eigenlijk van invloed?
  woensdag 18 januari 2006 @ 23:54:56 #108
8164 azaroth
pi_34225130
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:09 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

in die email van Bouwe Bekking staat dat ze na de voorbereiding die bouten hebben vervangen voor performancewinst
'
'
'
  woensdag 18 januari 2006 @ 23:59:25 #109
138863 Landrot
pi_34225318
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:54 schreef azaroth het volgende:

[..]

in die email van Bouwe Bekking staat dat ze na de voorbereiding die bouten hebben vervangen voor performancewinst
Daar hebben de Engelsen een mooi spreekwoord voor:

pennywise, poundfoolish

Weltrusten!
pi_34226158
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:54 schreef Landrot het volgende:

Zijn er stuk minder dan in Gr. Oc.
pi_34231088
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:54 schreef azaroth het volgende:

[..]

Niet alleen de bouten maar eigenlijk de hele installatie.
De nieuwe is er in Kaapstad ingekomen. Hij was lichter en werkte met een hogere druk dus sneller.
Dat zou een voordeel op moeten leveren.
Alleen waren de onderdelen niet goed in elkaar gezet. Ipv gemaakt van titanium waren er gerecycleden colablikjes gebruikt. En wat het gevolg daarvan is..... is bekend intussen.

[ Bericht 5% gewijzigd door JandeHoop op 19-01-2006 18:54:34 ]
pi_34231121
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:34 schreef Landrot het volgende:

[..]

In het sportjournaal is trouwens met geen woord gerept over gebroken masten en gammele kielen...
Ik weet niet zeker hoe ze die condities krijgen. Normaal zit er boven op de mast een windmeter (Nee Landrot, ik zal geen foto's plaatsen)
Aangezien de mast gebroken is verwacht ik ook dat de windmeters het niet meer (goed) doen.
Maar als de daadwerkelijk >7 knopen hebben gevaren met maar 4 knopen wind dan moeten ze gewoon deze nood mast gebruiken de rest van de race
  donderdag 19 januari 2006 @ 09:39:11 #113
138863 Landrot
pi_34231636
DTF DTL DTLC CMG SMG
ABN AMRO ONE 41 55.03S 135 28.15E 516 0 0 99 15.3 13.9
ABN AMRO TWO 42 32.01S 134 33.03E 569 53 0 112 17.9 13.7
movistar 41 55.01S 131 39.03E 677 161 11 102 16.6 13.5
Pirates 38 23.04S 124 11.03E 1010 494 7 104 14.5 12.6
Brunel 35 47.01S 116 21.01E 1432 916 -23 37 10.3 11.6
Brasil 1 39 44.04S 91 24.04E 2634 2118 -49 45 6.8 8.6
Ericsson DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF

Zo, dit is het overzicht van 5:05 uur. Ik heb 't met de spatiebalk in elkaar geknutseld.

ABN2 heeft niet verloren op ABN1.

Maf dat ABN2, movistar en Pirates een grotere afstand hebben afgelegd (CMG), maar geen steek dichterbij zijn gekomen op ABN1!
  donderdag 19 januari 2006 @ 09:41:04 #114
138863 Landrot
pi_34231679
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:39 schreef Landrot het volgende:

Zo, dit is het overzicht van 5:05 uur. Ik heb 't met de spatiebalk in elkaar geknutseld.
Oeps! Dat is niet zo'n geweldig succes!

Kan iemand anders dat effe beter doen?
pi_34232329
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:39 schreef Landrot het volgende:

Maf dat ABN2, movistar en Pirates een grotere afstand hebben afgelegd (CMG), maar geen steek dichterbij zijn gekomen op ABN1!
Je CMG zegt helemaal niets over de afstand die je aflegt. Het is een koers die je gemiddeld hebt gevaren de laatste 6 uur.
Daarnaast heb je de SMG die wel wat zegt over de snelheid (en dus afstand).
Tenslotte heb je nog de VMG die een combinatie is van de snelheid, koers, en je volgende waypoint.

Oftwel je kan heel hard varen maar je moet ook de juiste kant op varen !
Als je kijkt in je overzichtje zie je dat de AA1 ruim 10 graden meer naar Melbourne vaart dan AA2. Daardoor is hun VMG hoger dan die van AA2 en dus wordt de voorsprong groter ondanks dat ze langzamer varen.
  donderdag 19 januari 2006 @ 10:24:43 #116
138863 Landrot
pi_34232727
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:08 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Je CMG zegt helemaal niets over de afstand die je aflegt.
Dat snap ik.

Even voor mijn begrip: is het wereldrecord van 563 zeemijl/etmaal de som van vier CMG's geweest?
pi_34233095
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:24 schreef Landrot het volgende:

[..]

Dat snap ik.

Even voor mijn begrip: is het wereldrecord van 563 zeemijl/etmaal de som van vier CMG's geweest?
Nee, Ze mochten als het ware ook 4 rondjes varen zodat de SMG op nul komt te liggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door the_disheaver op 19-01-2006 10:43:33 ]
  donderdag 19 januari 2006 @ 10:42:36 #118
138863 Landrot
pi_34233239
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:37 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Nee, Ze mochten als het ware ook 4 rondjes varen zodat de SPG op nul komt te liggen.
SPG?

Volgens mij moet er weer een foto + uitleg van hermandeperman aan te pas komen...
pi_34233274
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:42 schreef Landrot het volgende:

[..]

SPG?

Volgens mij moet er weer een foto + uitleg van hermandeperman aan te pas komen...
p=m
  donderdag 19 januari 2006 @ 10:47:33 #120
138863 Landrot
pi_34233381
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:43 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

p=m
OK, maar hoe is dat wereldrecord dan wèl gemeten?
pi_34233477
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:47 schreef Landrot het volgende:

[..]

wss door GPS die elke paar seconde/minuten de positie opslaat en verzend.
  donderdag 19 januari 2006 @ 11:55:56 #122
8164 azaroth
pi_34235247
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:47 schreef Landrot het volgende:

[..]

er is een speciale commissie die dat afhandelt
'
'
'
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:30:09 #123
138898 JoStro
pi_34236454
Die commissie is de World Speed Sailing Council

Deze commissie krijgt van de boot en organisatie alle vaargegevens. En beslissen op basis daarvan of het record terecht gevaren is en er dus ergens tussen Kaapstad en Melbourne niet gesjoemeld is.

Zij erkennen op dit moment alleen het record van Black Betty. Tussen het moment van varen en erkennen zat toen (in november) een week of drie. Check hier het betreffende nieuwsbericht.

Ze zullen dus ergens tussen nu en de Melbourne InPort race het record wel erkennen (mits correct gevaren natuurlijk, maar daar twijfel ik niet aan)

[ Bericht 11% gewijzigd door JoStro op 19-01-2006 12:32:38 (Nieuwsbericht toegevoegd) ]
pi_34238894
Of hier voor een nederlandse text.

Het kan dus dat het record nog iets hoger komt te liggen.
pi_34246442

aan deze weergave te zien zal het echt tussen AAB1 en AAB2 gaan
  donderdag 19 januari 2006 @ 18:45:48 #126
138898 JoStro
pi_34249326
het wordt nog een spannende binnenkomst. Spannender dan de updates doen lijken. Er moet een stevig robbertje gevochten worden met de stroming (tot 5 knopen tegen als je pech hebt) (zie http://team.abnamro.com) en een aardig hogedrukgebied dat binnen komt drijven.

Eclipse Island deel II???
pi_34249364
De vraag is wat de rol van de huidige posities tov de koers en het weer is, iemand daar een mooi plaatje van?
pi_34249543
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:54 schreef Landrot het volgende:

Bij Melbourne zelf zijn deze van groot belang.
Stroom kan hier tot 4 knopen tegen staan.

{edit} Sorry; Ik zie dat ik te laat was met deze reactie .....
  donderdag 19 januari 2006 @ 23:11:09 #129
8164 azaroth
pi_34260602
stand 23:00

ziet er goed uit voor de AAB's

'
'
'
  donderdag 19 januari 2006 @ 23:15:30 #130
8164 azaroth
pi_34260824
en ING Brunel heeft weer es geluk met de wind, momenteel een dikke 5 knopen

trouwens de onboard conditions van de drie leiders geven aan dat ze in een westnoordwesten wind varen terwijl VS noordoosten wind aangeeft
'
'
'
  donderdag 19 januari 2006 @ 23:30:43 #131
138863 Landrot
pi_34261568
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 23:15 schreef azaroth het volgende:
en ING Brunel heeft weer es geluk met de wind, momenteel een dikke 5 knopen
Maar ze zijn wèl ein-de-lijk bij de scoring-gate!
quote:
trouwens de Onboard Conditions van de drie leiders geven aan dat ze in een westnoordwesten wind varen terwijl VS noordoosten wind aangeeft
Ja, die Onboard Conditions ga ik hoe langer hoe meer wantrouwen.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 00:39:18 #132
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34264388
Als aanvulling dan toch ook maar even de cijfers:

vrijdag 20 januari 2006 @ 00:44:18 #133
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34264528
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 18:45 schreef JoStro het volgende:
het wordt nog een spannende binnenkomst. Spannender dan de updates doen lijken. Er moet een stevig robbertje gevochten worden met de stroming (tot 5 knopen tegen als je pech hebt) (zie http://team.abnamro.com) en een aardig hogedrukgebied dat binnen komt drijven.

Eclipse Island deel II???
Zet toch de muntjes op AAB1. Zitten iets hoger en kunnen meer bezeild naar Melbourne. Kan de finish niet meemaken op internet morgen
pi_34268273
De black betty moet nog 206 nM, AAb2 ligt 50nM achter en de movistar 176nM
AAB1 is nu zwaar favoriet hoewel de visualisaties op de VOR site het relatief dicht bij elkaar laten zien
  vrijdag 20 januari 2006 @ 11:06:46 #135
8164 azaroth
pi_34271487
nog 150 mijl voor AAB1

ETA 21:00 UTC
'
'
'
  vrijdag 20 januari 2006 @ 11:13:52 #136
8164 azaroth
pi_34271703
'
'
'
  vrijdag 20 januari 2006 @ 11:33:30 #137
8164 azaroth
pi_34272310
over 2,5 uur is er weer een update op de vor site
'
'
'
  vrijdag 20 januari 2006 @ 11:43:44 #138
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34272681
  vrijdag 20 januari 2006 @ 12:43:57 #139
138863 Landrot
pi_34274670
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 18:52 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Bij Melbourne zelf zijn deze van groot belang.
Stroom kan hier tot 4 knopen tegen staan.
Ik heb thuis een joekel van een wereldatlas. Maar de informatie over zeestromingen is minimaal... Heeft iemand daar beeld- of kaartmateriaal van?

Volgens de weerkaart is er een knoertharde westenwind bij de Brasil 1. (Onboard Conditions meldt iets anders, maar die informatie deugt niet. ) Dat moet bijzonder frustrerend zijn voor die bemanning...

[ Bericht 1% gewijzigd door Landrot op 20-01-2006 12:54:09 ]
  vrijdag 20 januari 2006 @ 12:58:05 #140
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34275147
geostrophic currents

vrijdag 20 januari 2006 @ 14:32:19 #141
138863 Landrot
pi_34278643
Interessant... Geeft de stroming bij bijvoorbeeld Hoek van Holland vergelijkbare plaatjes? En zo niet, waar komen dan die verschillen vandaan?

Is de ABN 1 (ook wel Black Betty genaamd ) door de grotere romp gevoeliger voor zeestroming dan andere VO70-boten?
  vrijdag 20 januari 2006 @ 15:30:23 #142
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34280622
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 14:32 schreef Landrot het volgende:
Is de ABN 1 (ook wel Black Betty genaamd )
je meent het

135 Nmijl nog voor AAB1
pi_34282140
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:48 schreef the_disheaver het volgende:
De wind zit ze ook niet echt mee. Westelijke wind bij een nooroostelijke koers...

Waar blijven de foto´s nou
Bij de mastbreuk is ook de satcom apparatuur vernield. Het is dus niet mogelijk om op dit moment fotos van de boot te krijgen.
Ook de windmeters boven op de mast zijn kapot (ze zijn zelfs verdwenen). De windcondities op de site kloppen dus niet. Maar dat mocht dus al duidelijk zijn.

Verder vaart de boot niet meer naar Eclipse Island om daar nog een puntje te scoren maar direct naar Freemantle of Perth. Vandaar wordt de boot via de weg vervoerd naar Melbourne en hopelijk zijn ze dan net op tijd klaar om mee te doen met de in-port wedstrijd.

Marcel en de rest van de crew zijn ok, ze vervelen zich alleen een beetje. Er zijn twee man nodig om de boot te varen en de rest kan rusten en nadenken over de zin van het leven als wedstrijdzeiler op de zuidelijke oceaan.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 17:14:17 #144
8164 azaroth
pi_34284085
nog 111 mijl te gaan voor AAB1
'
'
'
pi_34285326
bijna binnen
  vrijdag 20 januari 2006 @ 18:27:28 #146
8164 azaroth
pi_34286134
'
'
'
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 20 januari 2006 @ 19:13:31 #147
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34287632

haven in zicht
DeLuna vindt me dik ;(
  vrijdag 20 januari 2006 @ 19:29:25 #148
138863 Landrot
pi_34288126
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 16:17 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Verder vaart de Brasil 1 niet meer naar Eclipse Island om daar nog een puntje te scoren maar direct naar Freemantle of Perth. Vandaar wordt de boot via de weg vervoerd naar Melbourne en hopelijk zijn ze dan net op tijd klaar om mee te doen met de in-port wedstrijd.

Marcel en de rest van de crew zijn OK, ze vervelen zich alleen een beetje. Er zijn twee man nodig om de boot te varen en de rest kan rusten en nadenken over de zin van het leven als wedstrijdzeiler op de Zuidelijke Oceaan.
Tjonge jonge, wat een getob voor die mannen...

Filosoferen over de zin van het leven is trouwens een stuk leuker met een vrouw erbij. Maar ja, die hebben ze in Kaapstad van boord gehaald!
pi_34289543
In 3 uur tijd heeft Black Betty slechts 13 mijl afgelegd....en Movistar lijkt wel stil te liggen volgens de update..
pi_34289685
verkeerde stroming en weinig wind is niet zo fijn
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 20 januari 2006 @ 21:05:59 #151
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34291316
leuk stukje tijdens het journaal vandaag
DeLuna vindt me dik ;(
pi_34291399
niet gezien helaas
pi_34291959
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 21:05 schreef rubbereend het volgende:
leuk stukje tijdens het journaal vandaag
heb het net online bekeken: http://www.nos.nl/nosjournaal/archief/index.html
pi_34292297
idd mooi filmpje
pi_34292303
Gekke vraag. Volgens de regelementen mogen de schepen voor de hele race slechts een 'beperkte' zeilgarderobe hebben. Vandaar dat die jongens op de Brasil hun best deden om het zeil binnen te halen nadat de mast was gebroken. Maar nu zag ik een foto van de Australische boot, die in Leg 1 nog (opeens) Sunergy and Friends heette en nu dus ING REal Estate Brunel. Op de spinnaker staat met grote letters 'Brunel' .

Het lijkt mij dat dit Brunel er pas in Kaapstad is opgezet. Nu is mijn vraag, zijn dit plakletters of is het in het zeil 'verweven', want dat laatste zou toch betekenen dat ze een 'nieuw' zeil hebben????

Als het 'plakletters' zijn oid, dan wordt dat zeil toch minder aerodynamisch ofzo of veel zwaarder???

Ik vroeg het me zomaar even af.

* SW zit zich het heen en weer te vervelen. Vriendin werken enzo.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 21:53:57 #156
138863 Landrot
pi_34292828
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 21:26 schreef SevenWonders het volgende:

[..]

heb het net online bekeken: http://www.nos.nl/nosjournaal/archief/index.html
Ja, en?

Ik dacht: leuk! Een reportage over de Volvo Ocean Race!
Maar het enige dat iets met een oceaan te maken had ging over walvissen in de Theems...
Of snap ik 't weer eens niet?

[ Bericht 2% gewijzigd door Landrot op 20-01-2006 22:06:23 ]
  vrijdag 20 januari 2006 @ 21:58:17 #157
19529 Fendy
True Spirit
pi_34292971
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 21:53 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ja, en?

Maar het enige dat iets met een oceaan te maken ging over walvissen in de Theems...
Je snapt het niet. Je kunt nieuwsitems aanklikken en 1 daarvan is gaat over de VOR.

Klik hier maar even
Je hebt gelijk Fen.
pi_34292975
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 21:53 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ja, en?

Maar het enige dat iets met een oceaan te maken ging over walvissen in de Theems...
Onder het kopje: Reportages NOS-journaal staat een Item over:

Het gaat voor de wind met ABN AMRO One en Two in zeilrace

Het item gaat voornamelijk over de betrokkenheid van ABN-AMRO bij deze race en niet zozeer om de race zelf. Maar gelardeerd met wat leuke beelden van ABN-AMRO 1 en 2 is het een leuk item.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 22:09:46 #159
138863 Landrot
pi_34293370
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 21:58 schreef Fendy het volgende:

[..]

Je snapt het niet. Je kunt nieuwsitems aanklikken en 1 daarvan is gaat over de VOR.

Klik hier maar even
Bedankt!

Helaas gaf de Windows Media Player wèl geluid, maar geen beeld... Weet iemand hoe ik dat voor elkaar krijg?
  vrijdag 20 januari 2006 @ 22:15:42 #160
19529 Fendy
True Spirit
pi_34293580
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 22:09 schreef Landrot het volgende:

[..]

Bedankt!

Helaas gaf de Windows Media Player wèl geluid, maar geen beeld... Weet iemand hoe ik dat voor elkaar krijg?
Welke versie heb je? Codecs geinstalleerd? (divx enzo)
Je hebt gelijk Fen.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 22:15:46 #161
138863 Landrot
pi_34293581
Vandaag stond in AD/Rotterdams Dagblad een klein berichtje over de In-Port Race in Rotterdam:

"(...) De schepen bereiken een snelheid van 70 km per uur. De race begint om 12:30 uur in Hoek van Holland en finisht rond 15:00 uur voor de Veerhaven. Er worden honderdduizenden bezoekers verwacht."

Nog 5½ maand en dan is het hele festijn een week lang in m'n woonplaats!
  vrijdag 20 januari 2006 @ 22:28:57 #162
138863 Landrot
pi_34294035
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 22:15 schreef Fendy het volgende:

[..]

Welke versie heb je? Codecs geinstalleerd? (divx enzo)
M'n vriendin heeft versie Windows2000. Of bedoelde je iets anders?

De termen 'codecs' en 'divx' zeggen mij niks... Ja sorry, zeilen is niet het enige waar ik geen verstand van heb...
  vrijdag 20 januari 2006 @ 22:42:16 #163
8164 azaroth
pi_34294488
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 22:15 schreef Landrot het volgende:
Vandaag stond in AD/Rotterdams Dagblad een klein berichtje over de In-Port Race in Rotterdam:

"(...) De schepen bereiken een snelheid van 70 km per uur. De race begint om 12:30 uur in Hoek van Holland en finisht rond 15:00 uur voor de Veerhaven. Er worden honderdduizenden bezoekers verwacht."
een sterk stukje marketing
'
'
'
  vrijdag 20 januari 2006 @ 22:46:45 #164
19529 Fendy
True Spirit
pi_34294650
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 22:28 schreef Landrot het volgende:

[..]

De termen 'codecs' en 'divx' zeggen mij niks... Ja sorry, zeilen is niet het enige waar ik geen verstand van heb...
Nou ja, als je windows media player open hebt, zou je eens kunnen klikken op Help en dan op "check for player updates"
Misschien dat het dan werkt..

ontopic. Ik ben er ook zeker bij in Rotterdam dan!
Je hebt gelijk Fen.
pi_34294994
Zijn ze er al?
pi_34295039
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 22:09 schreef Landrot het volgende:

[..]

Bedankt!

Probeer eens onder instellingen met real player af te spelen.

Of anders onderin ´afspelen in standaard player´

Of anders anders een andere browser gebruiken (welke gebruik je nu?)
pi_34295072
quote:

[..]

Codex hoeft ook niet voor de NOS/omroep streams. Zou wat zijn als ze elke gebruiker ook eens moeten uitleggen wat codex zijn enzo.
pi_34295159
quote:

[..]

En welke versie van Windows media player?

start > bureauacces > media > windows media player.

Kan ook totaal ergens anders staan, maar ergens in je startmenu zal windows media player moeten staan. Open deze en kijk onder help > about (oid, help > over ... zou ook kunnen) naar de versie nummer van WMP. Je hebt 9 of hoger nodig.
pi_34295175
Maar zijn ze er al???
  vrijdag 20 januari 2006 @ 23:04:43 #170
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34295230
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 23:03 schreef the_disheaver het volgende:
Maar zijn ze er al???
nee morgenmiddag onze tijd pas ze hebben geen wind
pi_34295234
Ow, nog lang niet. Nog 99nm 6 uur geleden, en snelheid van 5 knopen > nog 20 - 6 uur > 14 > morgen 13h.

Ah, kans dat ik het ´live´ kan meemaken!
pi_34295263
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 23:04 schreef WEST het volgende:

[..]

nee morgenmiddag onze tijd pas ze hebben geen wind
Ow... das niet zo handig Wel stroming mee?
  vrijdag 20 januari 2006 @ 23:06:58 #173
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34295304
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 23:05 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Ow... das niet zo handig Wel stroming mee?
dat mag ik hopen van wel anders schiet het geen donder op

de bemanning zal het wel warm hebben met tempraturen tegen de 40 graden aan
pi_34295710
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 21:36 schreef SevenWonders het volgende:
Gekke vraag. Volgens de regelementen mogen de schepen voor de hele race slechts een 'beperkte' zeilgarderobe hebben. Vandaar dat die jongens op de Brasil hun best deden om het zeil binnen te halen nadat de mast was gebroken. Maar nu zag ik een foto van de Australische boot, die in Leg 1 nog (opeens) Sunergy and Friends heette en nu dus ING REal Estate Brunel. Op de spinnaker staat met grote letters 'Brunel' .

Het lijkt mij dat dit Brunel er pas in Kaapstad is opgezet. Nu is mijn vraag, zijn dit plakletters of is het in het zeil 'verweven', want dat laatste zou toch betekenen dat ze een 'nieuw' zeil hebben????

Als het 'plakletters' zijn oid, dan wordt dat zeil toch minder aerodynamisch ofzo of veel zwaarder???

Ik vroeg het me zomaar even af.

* SW zit zich het heen en weer te vervelen. Vriendin werken enzo.
De teams mogen slechts 24 zeilen gebruiken tijdens de hele race. Per etappe mogen er 11 zeilen aan boord zijn.
(verplichte stormzeilen niet meegerekend)
En omdat de Sunergy/ING/Brunel toch niet verder gaat dan australie hebben ze waarschijnlijk gewoon een ander zeil meegenomen.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 23:35:31 #175
138863 Landrot
pi_34296288
Dat schiet ook niet op met die nieuwe posities!
pi_34296573
1
2
3
4
5
6
7
ABN AMRO ONE  38 42.02S  143 54.01E    85     0  0   61  4.2  13.5  12:18 UTC 21-01-06  
ABN AMRO TWO   39 1.02S  143 22.02E   116    31  4  123  7.9  13.4  17:37 UTC 21-01-06  
movistar      39 52.07S  141 10.01E   229   144 10   47  7.6  13.2  07:10 UTC 22-01-06  
Pirates       40 42.04S  132 37.04E   620   535 23  103 13.1  12.3  00:15 UTC 23-01-06  
ING Real      37 51.30S  121 46.01E  1128  1043 42  103 18.6  11.2  02:57 UTC 25-01-06  
Brasil 1      36 18.60S   96 59.09E  2367  2282  5   66  6.6   8.4  16:57 UTC 01-02-06  
Ericsson      DNF  DNF  DNF  DNF  DNF  DNF  DNF  DNF  DNF

AAB1 verliest terrein! En 12 nm gevaren de laatste 6 uur
pi_34296595
AAB2 heeft toch 13 knopen wind.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 23:59:34 #178
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34297062
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 23:43 schreef the_disheaver het volgende:
AAB2 heeft toch 13 knopen wind.
ze zijn iets anders gaan varen, een gewaagde gok maar lijkt wel iets te werken.

20 mijl in 6 uur ingelopen laten ze er nog eens 20 in 6 uurtjes mee pakken.., dan zitten ze zo op 10 mijl van de AAB1 en dan kunnen ze nog winnen ook.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 00:03:24 #179
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34297209
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 23:42 schreef the_disheaver het volgende:

[ code verwijderd ]

AAB1 verliest terrein! En 12 nm gevaren de laatste 6 uur
volgens mij toch de laatste 3 uur ??

ze stonden namelijk op 111 mijl om 17:00 en 98 mijl om 20:00
pi_34297887
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 00:03 schreef WEST het volgende:

[..]

volgens mij toch de laatste 3 uur ??

ze stonden namelijk op 111 mijl om 17:00 en 98 mijl om 20:00
huh? update om 20h
pi_34298466
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 00:24 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

huh? update om 20h
Ze updaten nu om de drie uur. Om het extra spannend te maken.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 00:56:03 #182
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34298844
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 00:24 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

huh? update om 20h

kan merken dat jij weg was vandaag
pi_34298929
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 00:56 schreef WEST het volgende:

[..]

kan merken dat jij weg was vandaag

Okey, leuk. Straks eentje om 2h?
  zaterdag 21 januari 2006 @ 01:09:50 #184
138863 Landrot
pi_34299237
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 00:58 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

OK, dat ga ik niet meemaken.

Morgen met jullie tips die Windows Media Player aan de praat zien te krijgen. Want ik zag dat er nog veel meer filmbeelden van de VOR in dat NOS-archief staan!

Mocht het toch niet lukken, dan roep ik de hulp in van hermandeperman.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 01:10:10 #185
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34299255
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 00:58 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

next report 1:03.30 dus ja
pi_34299284
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 01:09 schreef Landrot het volgende:

[..]

OK, dat ga ik niet meemaken.

Morgen met jullie tips die Windows Media Player aan de praat zien te krijgen. Want ik zag dat er nog veel meer filmbeelden van de VOR in dat NOS-archief staan!

Mocht het toch niet lukken, dan roep ik de hulp in van hermandeperman.
pi_34299787
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 01:11 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Succes!
pi_34299817
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 01:28 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Succes!
Dankje

Ik denk dat ik maar iets moet gaan doen met de PABO enzo
  zaterdag 21 januari 2006 @ 02:07:07 #189
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34300648
stand van 02:00

AAB1 nog 74 mijl
AAB2 + 25
movi + 126
pi_34300785
Weer 6 mijl te pakken

Gaat nog leuk worden
pi_34302507
AAB1 DTF 25nM
AAB2 +27nM
Movistar >+100nM
  zaterdag 21 januari 2006 @ 09:15:29 #192
19529 Fendy
True Spirit
pi_34302673
Ik ben er speciaal vroeg voor opgestaan, goedemorgen allen!
Je hebt gelijk Fen.
pi_34302689
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 09:15 schreef Fendy het volgende:
Ik ben er speciaal vroeg voor opgestaan, goedemorgen allen!
Het is maar wat je vroeg noemt.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 09:25:13 #194
19529 Fendy
True Spirit
pi_34302707
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 09:18 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Het is maar wat je vroeg noemt.
Inderdaad...na een week van bijna 70 uur werken is dit wel vroeg voor me
Je hebt gelijk Fen.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 10:18:15 #195
3501 worsie
Had too much grass...
pi_34303121
Van de race update-tracker op de ABN-AMRO site:
quote:
1/21/2006 9:11:39 AM GMT

Result! High fives on board. Two out of two for ABN AMRO ONE.

1/21/2006 9:10:58 AM GMT

Reports from spotters that ABN AMRO ONE has crossed the finish like to win the second leg of the Volvo Ocean Race - we await confirmation from Race Control
  zaterdag 21 januari 2006 @ 11:01:07 #196
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34303748
en het wordt voor de 2e maal een 1-2 voor ABN
pi_34304043
quote:
Sat, 21 Jan 2006 09:08:40 UTC

Stop press! ABN AMRO ONE wins Leg 2, Volvo Ocean Race. They cross the line at 0908GMT, ABN AMRO TWO has 31 miles to the finish
AAB2 is dus nog niet binnen.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 11:21:05 #198
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34304124
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 11:16 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

AAB2 is dus nog niet binnen.
nee maar die liggen 100 mijl voor op movistar, en met nog 31 mijl lijkt dat niet verkeerd te gaan
pi_34305668
ABN1 heeft vannacht aardig doorgeklapt !

ABN !
quote:
1/21/2006 10:54:03 AM GMT
ABN AMRO ONE hoists three flags - Red Yellow and Green. Red for Leg winner, Green for inport race winner, and Yellow for overall leader. Across the dock the team song is played to the crowd.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 14:06:53 #200
8164 azaroth
pi_34308909
nog 3 mijl te gaan voor AAB2
'
'
'
  zaterdag 21 januari 2006 @ 14:11:23 #201
3501 worsie
Had too much grass...
pi_34309044
pi_34309707
En AA2 is ook binnen !
pi_34309748
Eén-tweetje dus definitief .
sig verwijderd door FA
pi_34309793
Doet de bank toch lekker.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  zaterdag 21 januari 2006 @ 14:39:48 #205
8164 azaroth
pi_34309963
quote:
At 1141GMT, Brasil 1 announced their retirement from this leg of the race, allowing them to accept outside assistance when it arrives in the shape of a fishing boat from Fremantle
'
'
'
pi_34310033
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 14:39 schreef azaroth het volgende:

[..]

Zonde

AAB !
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 21 januari 2006 @ 14:44:56 #207
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34310152
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 14:39 schreef azaroth het volgende:

[..]
zo hamsterd de Brunel weer wat puntjes
DeLuna vindt me dik ;(
pi_34315105
pi_34327089
Vet zeg, hoe de ABN 1 onder de brug door ging

net op NED2
  zaterdag 21 januari 2006 @ 23:49:41 #210
19529 Fendy
True Spirit
pi_34329928
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 22:39 schreef snellejelle het volgende:
Vet zeg, hoe de ABN 1 onder de brug door ging

net op NED2
Ergens op het net terug te zien?
Je hebt gelijk Fen.
pi_34330395
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 23:49 schreef Fendy het volgende:

[..]

Ergens op het net terug te zien?
Natuurlijk: nos.nl/sport

Erg leuke brug-shot inderdaad
pi_34333239
Geweldige beelden ja.

Morgen rond 15.00 weer een item.
sig verwijderd door FA
pi_34333727
quote:
Op zondag 22 januari 2006 01:32 schreef Ambrosius het volgende:
Geweldige beelden ja.

Morgen rond 15.00 weer een item.
wat ik dus weer niet direc t zal kunnen bekijken...geen schaatsen zeker?
pi_34333837
quote:
Op zondag 22 januari 2006 01:52 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

wat ik dus weer niet direc t zal kunnen bekijken...geen schaatsen zeker?
Jawel, zal wel ergens in een dweilpauze komen. Waarschijnlijk na de 500m mannen.
sig verwijderd door FA
pi_34336448
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 14:41 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Zonde

AAB !
ik zou eerder zeggen verstandig van Brasil
pi_34337150
En zoals beloofd, Ik zou de foto's van Brasil plaatsen als ik ze binnen had.

Hier is er een:
pi_34337161
volgens mij missne ze iets
wel zuur voor ze
pi_34339680
quote:
Op zondag 22 januari 2006 01:56 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Jawel, zal wel ergens in een dweilpauze komen. Waarschijnlijk na de 500m mannen.
ik hoor net dat het pas om of na zessen zou zijn.. hele middag kijken dus
pi_34340153
quote:
Op zondag 22 januari 2006 12:45 schreef snellejelle het volgende:

[..]

ik hoor net dat het pas om of na zessen zou zijn.. hele middag kijken dus
Klopt, op TT staat nu weer 18.00. Gisteren werd er nog 15.00 gezegd, maar goed.
sig verwijderd door FA
pi_34344388
bah, dan moet ik het missen
pi_34346352
quote:
Op zondag 22 januari 2006 11:05 schreef JandeHoop het volgende:
En zoals beloofd, Ik zou de foto's van Brasil plaatsen als ik ze binnen had.

Hier is er een:
[afbeelding]
Toch handig, zo´n spinakerboom
pi_34350010
het komt straks....
pi_34350393
het is begonnen
pi_34352453
Leuk item wederom, leuk ook die interviews met een aantal van de zeilers.
sig verwijderd door FA
pi_34353198
Gemist
pi_34356197
hier ook gemist, wanneer is de volgende etappe of gaan we eerst weer in port racen
pi_34356898
dat stukje dat ze een 'hamster'aan het zoeken zijn
pi_34358377
4 feb inport Melbourne
12 feb start etappe naar Wellington (Nzl)
pi_34358558
die etappe naar Wellington is toch niet zo heel lang
  zondag 22 januari 2006 @ 21:50:09 #231
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34359207
quote:
Op zondag 22 januari 2006 21:34 schreef komrad het volgende:
die etappe naar Wellington is toch niet zo heel lang
nee maar dat is een soort pitstop voor de grote oceaan oversteek naar rio. tussen de finish in wellington en de start naar rio is 3 dagen ofzo. of voor sommigen mischien wel 1 dag
pi_34359298
Ik hoop dat Brunel nog wat centen in het project wil stoppen, anders blijven er nog maar 6 boten over
pi_34359795
quote:
Op zondag 22 januari 2006 21:50 schreef WEST het volgende:

[..]

nee maar dat is een soort pitstop voor de grote oceaan oversteek naar rio. tussen de finish in wellington en de start naar rio is 3 dagen ofzo. of voor sommigen mischien wel 1 dag
dan moet je geen masten in 3 stukken afleveren enzo
pi_34360958
quote:
Op zondag 22 januari 2006 20:46 schreef komrad het volgende:
hier ook gemist, wanneer is de volgende etappe of gaan we eerst weer in port racen
Hallo, lees de OP eens voordat je iets vraagt..
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:20 schreef the_disheaver het volgende:
De Route
Huidige leg: 2 Cape Town (Zuid-Afrika) - Melbourne (Australie) (6100 zeemijl)
Volgende In Port race: 4 Februari - In port race Melbourne
Volgende Offshore leg: 12 Februari - Melbourne - Wellington (pitstop) (ETA: 16 februari, 1450nm)
gehele race-schema | High-res afbeelding
pi_34361018
@ the disheaver, * komrad is lui
  maandag 23 januari 2006 @ 10:18:02 #236
138863 Landrot
pi_34370434
quote:
Op zondag 22 januari 2006 21:00 schreef komrad het volgende:
dat stukje dat ze een 'hamster' aan het zoeken zijn
Kortom: in de boot stinkt het als in een hamsterkooi!

Ik zag in de reportage dat er droogruimten zijn voor de kleding. Kan iemand mij vertellen hoe die werken? Wordt er warme lucht langs geblazen ofzo?

[ Bericht 2% gewijzigd door Landrot op 23-01-2006 10:55:58 ]
pi_34376458
De Pirates zijn ook gefinished. Nu is het nog wachten op de ING/Brunel.
pi_34387790
quote:
Op maandag 23 januari 2006 10:18 schreef Landrot het volgende:

[..]

Kortom: in de boot stinkt het als in een hamsterkooi!

Ik zag in de reportage dat er droogruimten zijn voor de kleding. Kan iemand mij vertellen hoe die werken? Wordt er warme lucht langs geblazen ofzo?
moeten ze wel gebruikt worden he
pi_34392012
quote:
Op maandag 23 januari 2006 19:27 schreef komrad het volgende:

[..]

moeten ze wel gebruikt worden he
huh?
pi_34392029
in die reportage hingen al die kleren dwars door de boot heen
pi_34392033
quote:
Op maandag 23 januari 2006 21:08 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

huh?
Ze hingen de natte kleding buiten dat droogding.
sig verwijderd door FA
  dinsdag 24 januari 2006 @ 00:45:46 #242
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34400353
ook de ING Brunel is aan de finish gekomen om 21:42 GMT dus kwart voor 11 vanavond is laatste boot die varend melbourne bereikt aangekomen.

Brasil dobbert nog ergens rond
  dinsdag 24 januari 2006 @ 00:48:01 #243
138863 Landrot
pi_34400405
quote:
Op maandag 23 januari 2006 10:18 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ik stelde volgens mij een hartstikke relevante vraag...

Oke, d'r is lekker over gekeuveld...

Maar ik heb nog steeds geen antwoord!
pi_34400749
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 00:48 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ik heb geen idee, maar ik weet iig vrijwel zeker dat ze geen compressortje hebben staan die warme lucht daarlangs blaast. Hoogstens dat de uitlaatgassen van de motor erlangs gaan, maar die staat ook vrijwel nooit aan (alleen bij het bewegen van de kiel) . Ik denk gewoon dat het een verzamelplaats is voor natte kleding, zodat niet de hele boot onder de natte troep ligt...

Maar dat is gewoon een gokje
pi_34400825
Zou dat drogen niet gewoon met koude 'wind' kunnen?
sig verwijderd door FA
pi_34401594
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 01:08 schreef Ambrosius het volgende:
Zou dat drogen niet gewoon met koude 'wind' kunnen?
mja, maar die koude wind is waarschijnlijk niet echt erg droog...
pi_34404358
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 00:45 schreef WEST het volgende:
ook de ING Brunel is aan de finish gekomen om 21:42 GMT dus kwart voor 11 vanavond is laatste boot die varend melbourne bereikt aangekomen.

Brasil dobbert nog ergens rond
En het goede nieuws is dat Brunel als hoofdsponsor optred voor de rest van de race.
Ze zullen dus ook tot het einde meevaren.

Nadeel is het dan waarschijnlijk dat Hans B. echt aan boord komt (misschien pas in Brazilie)

Brasiln heeft een escorte gekregen van een vissersboot en heeft diesel gekregen om verder te motoren. Ze varen naar Freemantle waar ze op een trailer gezet worden richting Melbourne.
pi_34404425
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 00:48 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe het aan boord de ABNAMRO is maar wel hoe het ging aan boord van enkele super catamarans (Club Med, Playstation).
Daar zat een aparte ruimte waar warme lucht doorheen geblazen werd. Een warme lucht kachel kost bijna niets aan diesel of gewicht.
Het mooie was dat er speciale laarzenhouders waren waardoor er ook warme lucht door de laarzen heen kwam. Een crew met droge kleding en laarzen vaart sneller de wereld om dan een crew met natte moeten ze hebben gedacht.
pi_34404457
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 01:04 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Ik heb geen idee, maar ik weet iig vrijwel zeker dat ze geen compressortje hebben staan die warme lucht daarlangs blaast. Hoogstens dat de uitlaatgassen van de motor erlangs gaan, maar die staat ook vrijwel nooit aan (alleen bij het bewegen van de kiel) . Ik denk gewoon dat het een verzamelplaats is voor natte kleding, zodat niet de hele boot onder de natte troep ligt...

Maar dat is gewoon een gokje
Vergeet niet dat ze behalve een moter (die verzegeld is en dus helemaal niet aanstaat) ook een generator hebben (voor de stroom, Een VO70 verbruikt best veel stroom;kiel)
  dinsdag 24 januari 2006 @ 12:31:32 #250
138863 Landrot
pi_34409508
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 09:04 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

En het goede nieuws is dat Brunel als hoofdsponsor optreedt voor de rest van de race.
Ze zullen dus ook tot het einde meevaren.

Nadeel is het dan waarschijnlijk dat Hans B. echt aan boord komt (misschien pas in Brazilië).
Huh? Waarom is het een nadeel dat Hans Bouscholte aan boord komt?

Omdat ie daardoor geen toelichting meer kan geven tijdens Studio Sport? (Da's ook trouwens het enige waarvan ik die man ken, dus wellicht heb ik een kennisachterstand... )
pi_34410594
In de voor vorige race werd Hans B. als schipper van de BrunelSunergy na de 1e etappe al vervangen door Roy Heiner. Ken de reputatie van Hans B. verder ook niete cht op zeilgebied, maar bij Studio S. komt hij op mij over als een zelfingenomen persoon die het allemaal wel even weet te vertellen enzo. Weet niet of je er als team blij mee moet zijn als er 'onder druk van de sponsor' opeens iemand uit jouw team moet en vervangen wordt door iemand die de media/sponsor garag aan boord ziet omdat hij toevallig ook een beetje kan zeilen.
pi_34410742
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 12:31 schreef Landrot het volgende:

[..]

Huh? Waarom is het een nadeel dat Hans Bouscholte aan boord komt?

Omdat ie daardoor geen toelichting meer kan geven tijdens Studio Sport? (Da's ook trouwens het enige waarvan ik die man ken, dus wellicht heb ik een kennisachterstand... )
Ja, het zou juist een voordeel zijn...

En veel langzamer kan de brunel niet gaan...
pi_34410991
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 09:10 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Vergeet niet dat ze behalve een moter (die verzegeld is en dus helemaal niet aanstaat) ook een generator hebben (voor de stroom, Een VO70 verbruikt best veel stroom;kiel)
Ik doelde dus op die generator, een genetator is ook gewoon een motor maar dan met een electro-motor erbij zodat hij stroom opwekt in plaats van krukasbewegingen

Die generator gaat ook alleen aan als ze de kiel gaan bewegen, dus dat is niet bijster veel...
pi_34417288
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 12:31 schreef Landrot het volgende:

[..]

Landrot
pi_34417773
Nieuwe In Port Race, nieuwe poll: [Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race Kaapstad?
  dinsdag 24 januari 2006 @ 18:44:50 #256
78308 Taxi
Op slicks, geen voorrijkosten.
pi_34421146
Lees dit maar eens, dan krijg je al een heel ander beeld van Hans Bouscholte. Absolute wereldprestatie hebben beide mannen destijds geleverd. Het record is inmiddels alweer gebroken... Ik heb destijds de presentatie van hem mogen aanschouwen (in Hoorn) en hij kon het uiterst boeiend vertellen en presenteren.

Of het een goede zeiler is? Hij heeft al meer dan genoeg overwinningen op z'n naam staan (in veel verschillende klassen) om dat te kunnen staven. Of het de beste zeiler is? Nee, dat denk ik niet, maar het is imo te kort door de bocht om te kunnen zeggen dat hij geen goede zeiler zou zijn.
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog
  dinsdag 24 januari 2006 @ 19:25:52 #257
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34422011
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 18:44 schreef Taxi het volgende:
Of het een goede zeiler is? Hij heeft al meer dan genoeg overwinningen op z'n naam staan (in veel verschillende klassen) om dat te kunnen staven. Of het de beste zeiler is? Nee, dat denk ik niet, maar het is imo te kort door de bocht om te kunnen zeggen dat hij geen goede zeiler zou zijn.
Ik geloof dat deze discussie al een keer de revu gepasseerd is. Het is een man van 'zekervansucces-projecten' daarbij heeft hij de juiste mensen om zich heen verzameld.
Persoonlijk denk ik dat als er een Nederlander/Belg het team van Wharrington komt versterken dat dat Gideon Messink of Mark Slats is
pi_34422835
hoe zit het met de sponsoring van de ING brunel??
pi_34424626
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 19:25 schreef Farr40 het volgende:

[..]

Ik geloof dat deze discussie al een keer de revu gepasseerd is. Het is een man van 'zekervansucces-projecten' daarbij heeft hij de juiste mensen om zich heen verzameld.
Persoonlijk denk ik dat als er een Nederlander/Belg het team van Wharrington komt versterken dat dat Gideon Messink of Mark Slats is
Hans B is een hele goede zeiler maar geen teamspeler. (de successen die hij heeft geboekt is vooral in het solo/duo zeilen)
Maar die discussie is al eerder geweest.

Persoonlijk snap ik niet waarom de naam Mark Slats iedere keer weer opduikt. Ok, hij is een halve aussie maar de enige sportieve prestaties van hem zijn in het kickboksen.
en ja hij is de wereld rond gevaren maar ik denk niet dat hij in staat is om zo maar even op een VO70 te stappen.

Dus ik zou eerder denken aan iemand die al eerder rond is geweest (Gideon Messink, Peter Tans, Marc van Gelderen, Wouter Verbraak) of een topper uit het kleineboot zeilen (Pieterjan Postma?).
Maar het schijnt ook dat Carolijn Brouwer in Melbourne is gesignaleerd. Toeval ?
pi_34424689
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 19:51 schreef komrad het volgende:
hoe zit het met de sponsoring van de ING brunel??
ING haakt af, Brunel gaat door. zullen nog wel een of meerdere subsponsoren bijkomen waarschijnlijk.
pi_34424846
maar nog niets echt duidelijk dus
  dinsdag 24 januari 2006 @ 21:40:59 #262
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34427001
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 20:40 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Dus ik zou eerder denken aan iemand die al eerder rond is geweest (Gideon Messink, Peter Tans, Marc van Gelderen, Wouter Verbraak) of een topper uit het kleineboot zeilen (Pieterjan Postma?).
Maar het schijnt ook dat Carolijn Brouwer in Melbourne is gesignaleerd. Toeval ?
Over Slats heb je gelijk denk.
Peter Tans begint die niet wat ouder worden?
Dat Carolijn en Sebbe in Melbourne zijn is geen toeval. Die hebben begin deze maand Sail Melbourne gevaren. Als ik hun was zou ik ook nog wel even blijven om een volvo inport te bekijken.
Trouwens is Sebbe geen potentiele crew voor Wharington. Wel een beer van een kerel, sociaal en ook nog eens goede zeiler.
  woensdag 25 januari 2006 @ 09:25:35 #263
138898 JoStro
pi_34437564
Ik begreep van de InPort CapeTown dat Gideon Messink en Hans Bouscholte niet echt door een deur...euh vluchtluik kunnen. Ze hebben wel beide op de ING Brunel meegevaren, Gideon als zeiler, hans als gast, dus handjes thuis.

Wat dat betreft gok ik dat niet Hans maar Gideon of een ander mee zal zeilen, als het uberhaupt gebeurd wat Wharington staat niet echt te juichen geloof ik.

Brunel zal hopen op een herhaling van het BrunelSunergy (nu in eigedom van Gideon Messink???) avontuur in 97/98, waarbij ze ook lekker achter in het veld meezeilen, maar op een korte etappe toch hun 'dagsucces' gepakt hebben.
  woensdag 25 januari 2006 @ 09:26:39 #264
138898 JoStro
pi_34437587
enne, is Brouwer niet in Melbourne voor de Volvo Extreme 40??? waar je vervolgens bitterweinig van hoort

laat maar, net gezien dat de Volvo Extreme 40 pas weer in Rio gaat zeilen.

[ Bericht 30% gewijzigd door JoStro op 25-01-2006 09:33:10 (eerst doen, dan toch nog denken) ]
  woensdag 25 januari 2006 @ 09:43:26 #265
138898 JoStro
pi_34437967
Op zeilen.com staat meer informatie over de bedoelingen van Brunel:
quote:
Brunel Teamwork gaat in revisie
25 januari, 2006

“Het wordt onwaarschijnlijk dat wij in Zweden op het podium staan,” zei Brunel-schipper Grant Wharington tijdens de persconferentie daags na de finish. “Het is daarom belangrijker om een etappe te winnen, in plaats van elke keer een vijfde of zesde plek te varen.”

Dankzij het geld van hoofdsponsor Brunel is er ruimte om het schip te verbeteren en daar ligt nu de prioriteit. De komende periode wordt gebruikt om de controle van de 70-voeter te verbeteren. Volgens de schipper loopt de boot ook niet hoog genoeg en is de acceleratie onvoldoende goed.

Of het team op tijd klaar is voor de race naar de scoring gate in Wellington valt nog te bezien. De twee etappes die daarna volgen, worden zeker prijsgegeven. De Brunel gaat per container direct naar Baltimore, waar het een herstart van de Volvo Ocean Race zal beleven. Wharington over die keuze: “Ik denk dat dit de beste propositie voor de sponsors en het syndicaat oplevert.”

Nederlandse zeilers Er liggen momenteel zeven cv’s van Nederlandse zeilers in Melbourne, waaruit Wharington vijf personen zal uitnodigen om naar Australië te vliegen. Met die personen gaat hij uitgebreid testvaren op de Skandia. “We zullen elke etappe minimaal één Nederlander aan boord hebben, maar het kunnen er meer zijn.” Volgens Wharington heeft ook de huidige bemanning aangegeven positief tegenover verdere deelname aan het project te staan. De positiewisselingen zullen op het midden- en voorschip plaatsvinden.

In de revisie De Volvo Open 70 van Wharington, ontworpen door Don Jones, is het enige schip zonder steekzwaarden. Daarvoor in de plaats heeft het een tweede kiel met trimvlak (canard). Wharington bleek echter na de start controleproblemen te hebben, waardoor in Kaapstad de roerbladen werden verlengd. Nu wordt overwogen om alsnog over te gaan naar steekzwaarden en daarvoor ligt een officiële aanvraag bij het racecomité. Het is namelijk nog onduidelijk of dit binnen de VO70-regels mogelijk is. Verder wordt de komende tijd hard gewerkt aan de zeilgarderobe. Elk syndicaat mag gedurende de race 24 zeilen gebruiken en de Australiërs hebben er pas 13 ingezet.

De inshore wedstrijd op thuiswater laten Wharington en zijn mannen uiteraard niet schieten. Daarna wordt bekend gemaakt of het schip fit genoeg is voor de race naar Wellington.
Kort samengevat:

• InPort Melbourne zeilen ze zeker
  • Etappe naar Wellington misschien
  • Etappes naar Rio en Baltimore ZEKER niet
  • Vanaf Baltimore doen ze mee om de prijzen!
  • Iedere etappe zeilt minimaal één Nederlander mee
  • Men wil van een canard oplossing naar een daggerboard oplossing (zoals op alle andere schepen)

De boel gaat dus stevig op de helling!

Het lijkt mij een goede zaak
  • pi_34438638
    quote:
    Op dinsdag 24 januari 2006 20:40 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Wouter werkt/heeft gewerkt toch al voor de Pirates? (http://www.wouterverbraak.com)
      woensdag 25 januari 2006 @ 10:24:30 #267
    138863 Landrot
    pi_34438919
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 09:43 schreef JoStro het volgende:
    Op zeilen.com staat meer informatie over de bedoelingen van Brunel:

(...) Volgens de Brunel-schipper loopt de boot ook niet hoog genoeg en is de acceleratie onvoldoende goed.
    Ik begrijp een paar dingen niet:
    1. Dit soort eigenschappen moeten toch al in de testfase aan het licht zijn gekomen?
    2. Hoe kunnen deze eigenschappen verbeterd worden?
    3. Vanwaar de zoektocht naar een andere schipper, als Wharington gewoon de schipper blijft?

PS. De discussie over Hans B. is misschien al eerder gevoerd op dit forum. Maar toen deed ik nog niet mee...
      woensdag 25 januari 2006 @ 11:00:00 #268
    138898 JoStro
    pi_34439982
    Wharington staat volgens mij niet ter discussie. Hij is de drijvende (woordspeling) kracht achter het syndicaat. Wanneer een NL'aan boord komt is dat als bemanning, In het artikel wordt gescreven dat bemanningswijzigngen op het midden- en/of voordek zullen plaatsvinden. Dus niet bij schipper/navigator/watchcaptains e.d.

Wharington heeft bijna geen voorbereiding gehad met dit schip. De bemanning is ervaren en voor een groot deel afkomstig van de Skandia, Wharington's eigen schip. Dit schip is echter bijna niet getest en na de bouw onmiddelijk per zeeschip naar Europa vervoerd. Daar is het in Zeebrugge/Antwerpen tot een week voor de InPort Sanxenxo afgebouwd. Vervolgens is het met een minimale bemanning (4 of 5 of zo) in megastorm naar Spanje gevaren, waar het een dag voor de InPort aankwam. Lees hierover de mooie verhalen maar op VolvoOceanRace.org. Enige team-kleding waren biijvoorbeeld de zeilpakken. Dus daar stonden ze in laarzen, zeilbroek/jack naast de andere teams in shorts/shirts... dat was de voorbereiding van (toen) Premier Challenge.

Je kunt het schip hoger laten zeilen door het onderwaterschip aan te passen en door de zeilgarderobe aan te passen. Dat is precies wat ze gaan doen (zie artikel). Canard vervangen door Daggerboards en de zeilen aanpassen. Andere snit, bolling etc. etc.

In het algemeen is het schip erg goed door de criticasters ontvangen. Don Jones is een goede ontwerper met succesvolle schepen, zoals de Skandia. Helaas pakt het in de race allemaal anders uit.

Het lijkt mij heel verstandig om de komende zware etappes tussen Wellington-Rio-Baltimore te laten schieten en het schip eens goed te 'pimpen'. Wie weet zorgen ze op weg naar Europa nog voor een leuke verrassing. Vergeet niet dat het schip in de eerste etappe het hoogste 6-uurs gemiddelde heeft geklokt. Sneller dus dan ABN1 en 2.
      woensdag 25 januari 2006 @ 11:07:07 #269
    138898 JoStro
    pi_34440191
    Nog even over de Brasil1:

Dit is de vissersschuit die de Brasil1 aan het escorteren is:

Ocean Wild II
      woensdag 25 januari 2006 @ 11:15:33 #270
    138863 Landrot
    pi_34440424
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 11:00 schreef JoStro het volgende:

(...) In het artikel wordt geschreven dat bemanningswijzigngen op het midden- en/of voordek zullen plaatsvinden. Dus niet bij schipper/navigator/watchcaptains e.d.
    Sorry, daar had ik overheen gelezen...

Brunel zoekt dus mensen met spierkracht en uithoudingsvermogen. Als èchte landrot (nog nooit gezeild ) denk ik dan: doe mij maar die Sebbe (Farr40: " een beer van een kerel, sociaal en ook nog eens goede zeiler." ), in plaats van de tengere Hans B... Zeker met die zware zeilen van de VO70...
      woensdag 25 januari 2006 @ 11:19:49 #271
    138898 JoStro
    pi_34440556
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 11:15 schreef Landrot het volgende:

[..]

doe mij maar die Sebbe (JoStro: " een beer van een kerel, sociaal en ook nog eens goede zeiler." )
    Hoho, It wasn't me!
      woensdag 25 januari 2006 @ 11:20:49 #272
    138863 Landrot
    pi_34440589
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 11:19 schreef JoStro het volgende:

[..]

Hoho, It wasn't me!
    Is al gewijzigd!
    pi_34444425
    De boot van Wharington ondergaat weer een naamsverandering, ze gaat nu heten: "Brunel Teamwork".

Lijkt me wel wat als ze iedere etappe een andere naam aannemen
    pi_34444609
    quote:
    Brunel Teamwork restarts in Baltimore!

At a press conference held in the Volvo Ocean Race village in Melbourne today (Wednesday 25th January 2006) it was announced that Brunel Teamwork will be the new name for Grant Wharington´s team in the event. Details were also revealed about the cooperation between Brunel and the Australian entry led by Wharington, a past winner of the Rolex Syndey to Hobart Race.

To enable a fully competitive challenge in the event, the racing programme will include the In Port Race at Melbourne next Saturday 4th February and possibly the short leg to Wellington. The boat will be shipped to the United States following improvements and modifications and will continue racing from Baltimore to the finish at Gothenburg, Sweden.

‘We will make the boat as good as it should have been before the start of the first leg and will leave no stone unturned to make it better: ‘Fully cocked’ as we say it here,’ said Wharington: ‘We like to be a serious threat and we want to make Brunel and our supporters all over the world proud. It is a difficult decision, but we would rather win one leg than be just a number in the race.’

Wharington stressed that his boat is very reliable: ‘Our confidence has even grown in the last few weeks. We could finish each leg, and maybe even be in the top three in the final classification by just doing that. But that is not what we want. We need major modifications to be competitive with the others. And we want to be the first boat to do 600 miles in 24 hours.’

No further details of construction work will be made at this time.

A revised crew panel will be based on the existing team and possibly some new people.

The new sponsorship arrangement includes a commitment to have at least one high profile Dutch sailor on the crew: ‘We will be looking for a strong person on the foredeck and in the pit’ specified Wharington. Up to four or five people will be invited to come to Australia for a selection process.

Loek Hogenhout marketing director of Brunel International stressed that the sponsor fully supports Wharington’s decision to have a time out: ‘It is in the best interest of the team, the sponsor and the Volvo Ocean Race. We are convinced that Brunel Teamwork will put up a challenge for the second part of the race.’
    Ze hebben in ieder geval mooie targets!
    pi_34445009
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 13:20 schreef hermandeperman het volgende:
    De boot van Wharington ondergaat weer een naamsverandering, ze gaat nu heten: "Brunel Teamwork".

Lijkt me wel wat als ze iedere etappe een andere naam aannemen
    Weer een update voor VS
    pi_34445031
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 13:37 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Weer een update voor VS
    Ook dat nog ja
      Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 25 januari 2006 @ 13:51:45 #277
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_34445485
    de vorige keer kwam Brunel toch aan de start met een nauwelijks geteste boot en werd het de hele Ocean Race ook niks behalve 1 etappe overwinning. Nu is het in principe weer een halfslachtig project geworden (zeker omdat ze er laat zijn ingestapt). Een idee is het misschien om voor de volgende OR eens meteen aan de gang te gaan en het goed te doen!
    DeLuna vindt me dik ;(
      woensdag 25 januari 2006 @ 14:10:23 #278
    138863 Landrot
    pi_34446041
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 13:20 schreef hermandeperman het volgende:
    Tjonge jonge, zo'n naam is volgens mij de goden verzoeken.

Die boot in korte tijd op orde krijgen is een klus van jewelste. Maar vervolgens moet óók nog de teamsamenstelling gewijzigd worden. Dat leidt natuurlijk tot stressvolle situaties waarin gedonder op de loer ligt...

En dan heb je de naam "Teamwork"...
    pi_34446068
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 13:51 schreef rubbereend het volgende:
    de vorige keer kwam Brunel toch aan de start met een nauwelijks geteste boot en werd het de hele Ocean Race ook niks behalve 1 etappe overwinning. Nu is het in principe weer een halfslachtig project geworden (zeker omdat ze er laat zijn ingestapt). Een idee is het misschien om voor de volgende OR eens meteen aan de gang te gaan en het goed te doen!
    De vorige keer was het een project dat vanwege te weinig geld was afgeblazen maar toen weer opgestart in een kleine vorm.
    Vervolgens is er geen geld geweest om veel te testen en een goede boot te bouwen. Andere teams voeren al enige tijd met een of meerdere boten rond.
    De boot was gewoon niet snel genoeg (Te zwaar, foute kiel, foute zeilen, foute bemanning).
    Halverwege kon Roy H met dank aan wat extra geld van ABNAMRO weer aan boord stappen en kwamen er wat nieuwe zeilen. Daarna ging het nog steeds slecht maar ook een slechte boot met geluk (en wijsheid) kon toen winnen in een etappe en tweede worden in een andere.

Om het goed te doen moet je gewoon een groot budget hebben. Dat heeft Brunel niet maar ze weten wel optimaal gebruik te maken van de aandacht. (tegen een spotprijs)
    pi_34446219
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 14:10 schreef Landrot het volgende:

[..]

Maar vervolgens moet óók nog de teamsamenstelling gewijzigd worden. Dat leidt natuurlijk tot stressvolle situaties waarin gedonder op de loer ligt...
    Natuurlijk ?
    Waarom. Het is in de topsport niet ongewoon om een team aan te passen.
    Het is zelfs niet ongewoon om een team aan te passen omdat de sponsor het wil.

Vergeet niet dat dit ook allemaal profesionals zijn en niet zo maar een vriendengroepje wat besluit om mee te varen met de zwaarste oceaanrace.
      woensdag 25 januari 2006 @ 14:25:36 #281
    138863 Landrot
    pi_34446505
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 14:16 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Natuurlijk ?
    Waarom. Het is in de topsport niet ongewoon om een team aan te passen.
    Ik weet dat in de topsport teams aangepast worden. Maar de tijdsdruk van Brunel kan toch een risico vormen voor het functioneren van het team?

[ Bericht 1% gewijzigd door Landrot op 25-01-2006 14:58:25 ]
      woensdag 25 januari 2006 @ 15:13:15 #282
    138898 JoStro
    pi_34448092
    volgens mij is dat juist de reden om twee of drie etappes te laten schieten. Ze willen een team maken, daarmee in Australie trainen (op de Skandia), de boot aanpassen en hop met het zwikkie richting Baltimore.

in de dromen van Brunel winnen ze daar 4 etappes, 3 InPort Races en een ScoringGate, pakken 42 punten en worden achter ABN een goede middenmoter!
      woensdag 25 januari 2006 @ 15:14:00 #283
    91380 Farr40
    Wheels are for whimps!
    pi_34448119
    Ik denk dat dat niet een probleem is.
    Als je profzeilerij breed kijkt, gebeurt het vrij vaak dat meerdere individuele zeilers met een specialiteit samen op een boot worden gezet zonder al te veel voorbereiding maar toch goed als een team presteren.
    pi_34449568
    Ik denk ook dat ze de tijd nodig hebben om de boot te veranderen. En niet zo zeer om een team te bouwen.
    En het is natuurlijk wat goedkoper en Brazilie is toch geen markt van Brunel. Ik kan me er wel wat bij voorstellen.
    pi_34454172
    Ik vind het jammer dat we niet gewoon een race tussen 10 echte teams hebben. We hebben er 7 waarvan de brunel eigenlijk kansloos is en 2 boten van dezelfde sponsor. Feitelijk zijn er dus maar 5 deelnemers
    pi_34455320
    Zometeen in het Sportjournaal weer een item, zal wel over de Brunel gaan.
    sig verwijderd door FA
    pi_34455718
    al geweest of nog niet?
    pi_34455784
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 19:02 schreef komrad het volgende:
    al geweest of nog niet?
    Precies op het moment dat je het vroeg was het te zien. Als het een minuut was, is het veel. Niet boeiend eigenlijk, ook niks nieuws.
    sig verwijderd door FA
    pi_34455935
    gemist maar niet belangrijk dus, on topic

Ik heb zin in de volgende etappe
    pi_34456339
    Ik ga de OP ff aanpassen, iemand nog iets suggesties?
    pi_34456971
    hmm, mag dit topic wel ff vol worden.. nog 10 postjes!

AAB1 heeft in het klasssement bijna 2x zoveel punten als de nr 3 Movistar

nou ja, wat meer spanning zou ook wel mogen
    pi_34458372
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 18:10 schreef komrad het volgende:
    Ik vind het jammer dat we niet gewoon een race tussen 10 echte teams hebben. We hebben er 7 waarvan de brunel eigenlijk kansloos is en 2 boten van dezelfde sponsor. Feitelijk zijn er dus maar 5 deelnemers
    Precies, als je de verhalen over de begintijd van de Whitbread leest. Verschillende klasses, handicap-klassement, prive-personen die meededen, 29 teams (!!), dat was/is wel bijzonder. Maar 29 syndicaten die nu om de eer, aandacht en overige media-exposure moeten strijden...ik denk niet dat dit hedentendage zal werken. Iedere schuit wordt de 'zoveelste' die over de finnish vaart in ver een nieuwe recordtijd. Maar, die 6 syndicaten die nu meedoen en 'Premier Challenge' die er voor twee legs even tussenuitknijpt vind ik ook wel erg mager. Maar volgens mij waren er bij de vorige race ook slechts 9 schepen en in de race daarvoor ook zoiets (met 1 syndicaat met twee schepen: EF Language en EF nogwat)
    pi_34459118
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 19:18 schreef the_disheaver het volgende:
    Ik ga de OP ff aanpassen, iemand nog iets suggesties?
    De schipper van Brasil heet grael (met l dus)
    pi_34459183
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 20:15 schreef SevenWonders het volgende:

[..]

Precies, als je de verhalen over de begintijd van de Whitbread leest. Verschillende klasses, handicap-klassement, prive-personen die meededen, 29 teams (!!), dat was/is wel bijzonder. Maar 29 syndicaten die nu om de eer, aandacht en overige media-exposure moeten strijden...ik denk niet dat dit hedentendage zal werken. Iedere schuit wordt de 'zoveelste' die over de finnish vaart in ver een nieuwe recordtijd. Maar, die 6 syndicaten die nu meedoen en 'Premier Challenge' die er voor twee legs even tussenuitknijpt vind ik ook wel erg mager. Maar volgens mij waren er bij de vorige race ook slechts 9 schepen en in de race daarvoor ook zoiets (met 1 syndicaat met twee schepen: EF Language en EF nogwat)
    komt natuurlijk ook wel omdat het een nogal dure hobby is
    pi_34459279
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 20:35 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

De schipper van Brasil heet grael (met l dus)
    dank, wat te weinig gecopyed
    pi_34459366
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 20:36 schreef komrad het volgende:

[..]

komt natuurlijk ook wel omdat het een nogal dure hobby is
    En zoveel mediaaandacht kan het ook niet krijgen... Het kan niet even intensief gevolgd worden.

Relatief weinig nieuw, plus weinig beelden.
    pi_34459613
    is ie al vol?
    pi_34459954
    spammerd
    pi_34460088
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 20:55 schreef komrad het volgende:
    spammerd

duurt gewoon te lang
    pi_34460409
    bijna ...