abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34223702
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:17 schreef rubbereend het volgende:

[..]

ja maar ik vond dit wel een opvallende uitspraak. Vooral dat ze duidelijk zeiden dat ze dit allemaal al tegen waren gekomen en daarna met de ontwerper rond de tafel zijn gegaan en de boot hebben aangepast.
Mja, zo vreemd is het niet. Een bewegende kiel bestaat niet erg lang. En dan in een VOR inbouwen zodat het naast erg sterk ook gewoon niet te veel mag wegen is een leuke uitdaging.
pi_34223751
Brasil heeft nog 7.2 knopen gemaakt laatste 6 uur!
pi_34223828
1
2
3
4
5
6
aab1  41 40.02S  133 26.03E  596    0   0  114  17.1  13.9  16:55 UTC 20-01-06  
aab2  41 53.03S  132 18.02E  649   53  -3  121  18.1  13.7  21:09 UTC 20-01-06  
movi  41 35.20S  129 28.03E  768  172  -4  109  14.7  13.4  07:08 UTC 21-01-06  
PotC   38 2.03S  122 24.10E 1097  501  -6  114  13.1  12.6  12:59 UTC 22-01-06  
ING   36 37.04S  115 36.02E 1489  893  -7   34  13.1  11.6  06:16 UTC 24-01-06  
Bra1  40 12.01S   90 46.01E 2665 2069 -45   57   7.2   8.6  18:56 UTC 31-01-06
  woensdag 18 januari 2006 @ 23:34:48 #104
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34224330
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:22 schreef the_disheaver het volgende:
Brasil heeft nog 7.2 knopen gemaakt laatste 6 uur!
De wind helpt in ieder geval niet erg mee: volgens Onboard Conditions waait 't ter plekke maar 4 knopen!

In het sportjournaal is trouwens met geen woord gerept over gebroken masten en gammele kielen...

[ Bericht 19% gewijzigd door Landrot op 18-01-2006 23:53:57 ]
pi_34224783
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:34 schreef Landrot het volgende:

[..]

De wind helpt in ieder geval niet erg mee: volgens Onboard Conditions waait 't ter plekke maar 4 knopen!

In het sportjournaal is met geen woord gerept over gebroken masten en gammele kielen...
Kan iemand in VS kijken of dat al de hele dag het geval is?
pi_34224870
De wind zit ze ook niet echt mee. Westelijke wind bij een nooroostelijke koers...

Waar blijven de foto´s nou
  woensdag 18 januari 2006 @ 23:54:15 #107
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34225104
Zolang het flink blijft waaien, lijkt de Black Betty verder uit te lopen.

In hoeverre zijn de zeestromingen eigenlijk van invloed?
  woensdag 18 januari 2006 @ 23:54:56 #108
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_34225130
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:09 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

mja, movistar heeft toch ook lang getraind.
in die email van Bouwe Bekking staat dat ze na de voorbereiding die bouten hebben vervangen voor performancewinst
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
  woensdag 18 januari 2006 @ 23:59:25 #109
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34225318
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:54 schreef azaroth het volgende:

[..]

in die email van Bouwe Bekking staat dat ze na de voorbereiding die bouten hebben vervangen voor performancewinst
Daar hebben de Engelsen een mooi spreekwoord voor:

pennywise, poundfoolish

Weltrusten!
pi_34226158
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:54 schreef Landrot het volgende:
Zolang het flink blijft waaien, lijkt de Black Betty verder uit te lopen.

In hoeverre zijn de zeestromingen eigenlijk van invloed?
Zijn er stuk minder dan in Gr. Oc.
pi_34231088
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:54 schreef azaroth het volgende:

[..]

in die email van Bouwe Bekking staat dat ze na de voorbereiding die bouten hebben vervangen voor performancewinst
Niet alleen de bouten maar eigenlijk de hele installatie.
De nieuwe is er in Kaapstad ingekomen. Hij was lichter en werkte met een hogere druk dus sneller.
Dat zou een voordeel op moeten leveren.
Alleen waren de onderdelen niet goed in elkaar gezet. Ipv gemaakt van titanium waren er gerecycleden colablikjes gebruikt. En wat het gevolg daarvan is..... is bekend intussen.

[ Bericht 5% gewijzigd door JandeHoop op 19-01-2006 18:54:34 ]
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34231121
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:34 schreef Landrot het volgende:

[..]

De wind helpt in ieder geval niet erg mee: volgens Onboard Conditions waait 't ter plekke maar 4 knopen!

In het sportjournaal is trouwens met geen woord gerept over gebroken masten en gammele kielen...
Ik weet niet zeker hoe ze die condities krijgen. Normaal zit er boven op de mast een windmeter (Nee Landrot, ik zal geen foto's plaatsen)
Aangezien de mast gebroken is verwacht ik ook dat de windmeters het niet meer (goed) doen.
Maar als de daadwerkelijk >7 knopen hebben gevaren met maar 4 knopen wind dan moeten ze gewoon deze nood mast gebruiken de rest van de race
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  donderdag 19 januari 2006 @ 09:39:11 #113
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34231636
DTF DTL DTLC CMG SMG
ABN AMRO ONE 41 55.03S 135 28.15E 516 0 0 99 15.3 13.9
ABN AMRO TWO 42 32.01S 134 33.03E 569 53 0 112 17.9 13.7
movistar 41 55.01S 131 39.03E 677 161 11 102 16.6 13.5
Pirates 38 23.04S 124 11.03E 1010 494 7 104 14.5 12.6
Brunel 35 47.01S 116 21.01E 1432 916 -23 37 10.3 11.6
Brasil 1 39 44.04S 91 24.04E 2634 2118 -49 45 6.8 8.6
Ericsson DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF

Zo, dit is het overzicht van 5:05 uur. Ik heb 't met de spatiebalk in elkaar geknutseld.

ABN2 heeft niet verloren op ABN1.

Maf dat ABN2, movistar en Pirates een grotere afstand hebben afgelegd (CMG), maar geen steek dichterbij zijn gekomen op ABN1!
  donderdag 19 januari 2006 @ 09:41:04 #114
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34231679
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:39 schreef Landrot het volgende:

Zo, dit is het overzicht van 5:05 uur. Ik heb 't met de spatiebalk in elkaar geknutseld.
Oeps! Dat is niet zo'n geweldig succes!

Kan iemand anders dat effe beter doen?
pi_34232329
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:39 schreef Landrot het volgende:


Maf dat ABN2, movistar en Pirates een grotere afstand hebben afgelegd (CMG), maar geen steek dichterbij zijn gekomen op ABN1!
Je CMG zegt helemaal niets over de afstand die je aflegt. Het is een koers die je gemiddeld hebt gevaren de laatste 6 uur.
Daarnaast heb je de SMG die wel wat zegt over de snelheid (en dus afstand).
Tenslotte heb je nog de VMG die een combinatie is van de snelheid, koers, en je volgende waypoint.

Oftwel je kan heel hard varen maar je moet ook de juiste kant op varen !
Als je kijkt in je overzichtje zie je dat de AA1 ruim 10 graden meer naar Melbourne vaart dan AA2. Daardoor is hun VMG hoger dan die van AA2 en dus wordt de voorsprong groter ondanks dat ze langzamer varen.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  donderdag 19 januari 2006 @ 10:24:43 #116
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34232727
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:08 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Je CMG zegt helemaal niets over de afstand die je aflegt.
Dat snap ik.

Even voor mijn begrip: is het wereldrecord van 563 zeemijl/etmaal de som van vier CMG's geweest?
pi_34233095
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:24 schreef Landrot het volgende:

[..]

Dat snap ik.

Even voor mijn begrip: is het wereldrecord van 563 zeemijl/etmaal de som van vier CMG's geweest?
Nee, Ze mochten als het ware ook 4 rondjes varen zodat de SMG op nul komt te liggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door the_disheaver op 19-01-2006 10:43:33 ]
  donderdag 19 januari 2006 @ 10:42:36 #118
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34233239
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:37 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Nee, Ze mochten als het ware ook 4 rondjes varen zodat de SPG op nul komt te liggen.
SPG?

Volgens mij moet er weer een foto + uitleg van hermandeperman aan te pas komen...
pi_34233274
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:42 schreef Landrot het volgende:

[..]

SPG?

Volgens mij moet er weer een foto + uitleg van hermandeperman aan te pas komen...
p=m
  donderdag 19 januari 2006 @ 10:47:33 #120
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34233381
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:43 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

p=m
OK, maar hoe is dat wereldrecord dan wèl gemeten?
pi_34233477
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:47 schreef Landrot het volgende:

[..]

OK, maar hoe is dat wereldrecord dan wèl gemeten?
wss door GPS die elke paar seconde/minuten de positie opslaat en verzend.
  donderdag 19 januari 2006 @ 11:55:56 #122
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_34235247
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:47 schreef Landrot het volgende:

[..]

OK, maar hoe is dat wereldrecord dan wèl gemeten?
er is een speciale commissie die dat afhandelt
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:30:09 #123
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_34236454
Die commissie is de World Speed Sailing Council

Deze commissie krijgt van de boot en organisatie alle vaargegevens. En beslissen op basis daarvan of het record terecht gevaren is en er dus ergens tussen Kaapstad en Melbourne niet gesjoemeld is.

Zij erkennen op dit moment alleen het record van Black Betty. Tussen het moment van varen en erkennen zat toen (in november) een week of drie. Check hier het betreffende nieuwsbericht.

Ze zullen dus ergens tussen nu en de Melbourne InPort race het record wel erkennen (mits correct gevaren natuurlijk, maar daar twijfel ik niet aan)

[ Bericht 11% gewijzigd door JoStro op 19-01-2006 12:32:38 (Nieuwsbericht toegevoegd) ]
pi_34238894
Of hier voor een nederlandse text.


Het kan dus dat het record nog iets hoger komt te liggen.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34246442


aan deze weergave te zien zal het echt tussen AAB1 en AAB2 gaan
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')