Ik doe m'n best.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:22 schreef the_disheaver het volgende:
Hoelang nog tot deeltje 10? En hoeveel zullen er nog komen voordat we in Gothenborg aankomen?
TVP?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:22 schreef the_disheaver het volgende:
En laat het TVP´ en maar beginnen!![]()
![]()
quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:32 schreef Landrot het volgende:
[..]
TVP?![]()
Die afkorting komt niet voor op vaartips.nl!
Die onboard dingen geven wel vaker rare dingen aan. Leuk idee, slechte uitvoering.....quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:27 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ik doe m'n best.![]()
Volgens Onboard Conditions vaart AAB1 14 knopen bij 17 knopen wind. AAB2 vaart 13 knopen bij 22 knopen wind.
OK, de hoek die AABN2 maakt ten opzichte van de wind is 4 graden scherper, maar maakt dat dan zoveel uit? Of zijn deze gegevens niet zo betrouwbaar?
Die zijn lijkt me best wel betrouwbaar. Wel zit er verschil tussen de 2 koers-getallen.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:27 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ik doe m'n best.![]()
Volgens Onboard Conditions vaart AAB1 14 knopen bij 17 knopen wind. AAB2 vaart 13 knopen bij 22 knopen wind.
OK, de hoek die AABN2 maakt ten opzichte van de wind is 4 graden scherper, maar maakt dat dan zoveel uit? Of zijn deze gegevens niet zo betrouwbaar?
Eehh, dat geeft als afkorting TWVP geloof ik...quote:Op dinsdag 17 januari 2006 18:18 schreef hermandeperman het volgende:
Tering wat Veel Posts!
POTTTVquote:Op dinsdag 17 januari 2006 18:21 schreef azaroth het volgende:
post om topic terug te vinden
Niet als je de "w" van wat klein laatquote:Op dinsdag 17 januari 2006 18:22 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Eehh, dat geeft als afkorting TWVP geloof ik...![]()
[..]
POTTTV![]()
was er net al op, Dirk begint een beetje bang te wordenquote:Op dinsdag 17 januari 2006 19:09 schreef Ambrosius het volgende:
Vandaag opnieuw een item in het sportjournaal, met een kort interview met Dirk de Ridder. Zal vast om 22.30 weer komen.
Het was een verwijzing naar dat Sportjournaalquote:Op dinsdag 17 januari 2006 19:35 schreef WEST het volgende:
[..]
was er net al op, Dirk begint een beetje bang te wordenze denken dat het een constructie fout is bij de kiel
![]()
Om die blauwe wimpel te veroveren moeten ze sneller varen dan 41 knopen gemiddeld ....quote:Op dinsdag 17 januari 2006 19:55 schreef SevenWonders het volgende:
Hee the_disheaver, er staan nog een paar onvolkomendheden in je intro-post. De schuit van ING heet niet Black Pearl hoor. Dat is de schuit van The Pirates (maar dat wist je zelf ook wel en is het een typo). Verder schijnt de bijnaam van de ABN-AMRO 2 'Streetfighter' te zijn, althans dat heb ik eens ergens horen voorbijkomen.
On topic: De ABN'ers zijn weer aardig uitgelopen. Ben heel benieuwd hoe het in de latere ettapes zal gaan als de rest van de boten de technische problemen (eindelijk) opgelost hebben. Ben ook benieuwd hoe snel ze de Atlantic over zullen crossen en wie dan de blauwe wimpel (dat is toch de wimpel voor het schip met de snelste overtochttijd??) zal gaan voeren...
ehhh... dan zal het TwVP worden... lijkt ook nog niet echt op TVPquote:Op dinsdag 17 januari 2006 19:10 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Niet als je de "w" van wat klein laat
Een catamaran heeft iig nog een 24h record van iets in de 700 nm. Dus eerst die maarquote:Op dinsdag 17 januari 2006 21:47 schreef JandeHoop het volgende:
Die Deense ferry heeft trouwens een 24 uurs record van 1018 en een beetje mijl.
dus de jongens van abnamro hebben nog wat om naar toe te werken.
Yep, 706.2 mijl door Orange II.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 22:46 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Een catamaran heeft iig nog een 24h record van iets in de 700 nm. Dus eerst die maar
quote:Op dinsdag 17 januari 2006 19:35 schreef WEST het volgende:
[..]
was er net al op, Dirk begint een beetje bang te wordenze denken dat het een constructie fout is bij de kiel
![]()
Even checken of ik het goed begrepen hebquote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:40 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
De koers bij de ´ getallen reeks´ (onder elke pagna in de data-deel) onder CMG is een betere: de Course Made Good, de gemiddelde koers van de laatste 6 uur (in feite de richting van positie A om 11h, en positie B om 17h. De afstand gedeeld door de tijd is de SMG > speed made good.
Dus mocht als ze een keer gijpen en daardoor een andere koers nemen, dan kan de SMG best laag zijn terwijl ze toch snel zijn gegaan.
Blauwe wimpel is volgens mij voor de snelste oversteek tussen New York en Groot-Brittanie. Ik dacht Lizard Point in GBR. Volgens mij is er een blauwe wimpel voor motorschepen (de (welke?) Deense ferry) en een voor zeilschepen. Dame Ellen MacArthur heeft geprobeerd het record op deze route op haar naam te krijgen, maar ze heeft drie maanden vergeefs in New York gewacht op een goed moment, dat het weer ok was (een good 'weather window'quote:Op dinsdag 17 januari 2006 22:46 schreef Farr40 het volgende:
Ik maar denken dat een blauwe wimpel alleen voor nederlandse kampioenen is
Het zeil record van Ambrose Light (NY) naar Lizard point (GBR) staat op naam van Playstation. Die grote Catamaran.quote:Op woensdag 18 januari 2006 10:28 schreef JoStro het volgende:
[..]
Blauwe wimpel is volgens mij voor de snelste oversteek tussen New York en Groot-Brittanie. Ik dacht Lizard Point in GBR. Volgens mij is er een blauwe wimpel voor motorschepen (de (welke?) Deense ferry) en een voor zeilschepen. Dame Ellen MacArthur heeft geprobeerd het record op deze route op haar naam te krijgen, maar ze heeft drie maanden vergeefs in New York gewacht op een goed moment, dat het weer ok was (een good 'weather window'
Laat deze route nou net een VOR etappe zijn in het voorjaar....![]()
Crew is safe gelukkig maarquote:Op woensdag 18 januari 2006 11:22 schreef JandeHoop het volgende:
Brasil1 breekt zijn mast !
WTF???? Wat een pech!quote:Op woensdag 18 januari 2006 11:22 schreef JandeHoop het volgende:
Brasil1 breekt zijn mast !
quote:Torben Grael has issued the following statement directly from the boat, “At 06.30GMT Brasil 1 dismasted in position: 40,47.61S, 89,18.36E. At the time Brasil 1 was sailing downwind in a WNW breeze of about 18 knots under clear sunny skies.
....
“All the crew is safe and sound and we're still in the process of cleaning up and salvaging as much material as possible. Due to the clement weather conditions we are trying to salvage the final top section of the mast from spreader four to the top. If we're successful this would mean that all pieces have been salvaged.
“Once this has been completed we will rig up a jury rig and sail in the direction of Eclipse Island which also happens to be our nearest landfall.
“No decision about retiring from the leg has been taken.
The nearest ship, ironically enough, is carrying Ericsson, in transit to Australia after suffering a keel failure two days into the leg and being shipped from Port Elizabeth, South Africa. As no lives are threatened and the ship, which was 300 miles away at the time of the diamasting, doesn’t have a crane big enough to hoist the Volvo Open 70 onboard, this option was dismissed.
als ik het goed begrepen heb; eerst het laatste stukje mast uit het water te krijgen en daarna doorzeilen naar de Eclipse eilanden, want dat is toevallig ook het dichtsbijzijnde stuk land waar ze aan land kunnen, dan kijken ze of ze doorvaren.quote:Op woensdag 18 januari 2006 11:43 schreef WEST het volgende:
wat gaan ze nu verder doen?
* WEST zijn engels is niet al te best
Terkaple,quote:Op woensdag 18 januari 2006 12:54 schreef Da_Sandman het volgende:
Vraagje, Dirk de Ridder van de PotC, waar komt hij vandaan? Ik lees ergens Rotterdam maar het schijnt dat hij uit Zeeland komt? Iemand enig idee?
precies. Doorzeilen met een tijdelijk noodtuig is de beste oplossing. Op de motor duurt het (volgens het nieuwsbericht) 10 dagen voor ze australie bereiken.quote:Op woensdag 18 januari 2006 11:48 schreef rubbereend het volgende:
[..]
als ik het goed begrepen heb; eerst het laatste stukje mast uit het water te krijgen en daarna doorzeilen naar de Eclipse eilanden, want dat is toevallig ook het dichtsbijzijnde stuk land waar ze aan land kunnen, dan kijken ze of ze doorvaren.
Dus geen Colijnsplaat, Zeeland...quote:
Huh?quote:Op woensdag 18 januari 2006 13:04 schreef JoStro het volgende:
[..]
Op de motor duurt het (volgens het nieuwsbericht) 10 dagen voor ze australie bereiken.
Ze hebben een generator aan boord voor electriciteit, hydrauliek en de watermaker. Daarnaast hebben ze een (volvo) motor om de haven in en uit te gaan. Deze heeft echter maar weinig vermogen dus de boten varen dan maar iets van 5-6 knopen. en als je nog 1300 mijl moet gaan doe je daar ongeveer 10 dagen over.quote:Op woensdag 18 januari 2006 14:19 schreef Landrot het volgende:
[..]
Huh?![]()
De motor aan boord is toch alleen voor het maken van drinkwater en voor de hydrauliek?
Dan moet er dus een schroef op die boot zitten. Maar zo'n ding heb ik nog op geen enkele tekening of foto gezien!quote:Op woensdag 18 januari 2006 14:23 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Daarnaast hebben ze een (volvo) motor om de haven in en uit te gaan.
quote:Q — Will the new 70s have engines and propulsion units?
A — Yes, boats will have to have engines and prop systems with 120ltrs of fuel for emergencies in order to allow them to motor to a safer location, be it a harbour or a major shipping lane.
Boats will be allowed to have retractable prop shafts, which will reduce drag and increase performance. With props tucked away when sailing boats will have more efficient props for motoring than the low drag small bladed types that have been preferred in the past when the props and shafts were not allowed to be retractable.
En ook foto´s van de gebroken mast?quote:Op woensdag 18 januari 2006 15:41 schreef JandeHoop het volgende:
Ik heb wel foto's van het systeem.
even zoeken.
De intro-post is nog niet gewijzigd...quote:Op dinsdag 17 januari 2006 19:55 schreef SevenWonders het volgende:
Hee the_disheaver, er staan nog een paar onvolkomendheden in je intro-post. De schuit van ING heet niet Black Pearl hoor. Dat is de schuit van The Pirates (maar dat wist je zelf ook wel en is het een typo). Verder schijnt de bijnaam van de ABN-AMRO 2 'Streetfighter' te zijn, althans dat heb ik eens ergens horen voorbijkomen.
ehh, voor je neus... Dat ding zit aan een bewegende stuk vast, die omhoog in dat gat in de romp kan schuiven om weerstand tijdens het zeilen te beperken.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:02 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ik kan deze foto jammergenoeg niet helemaal plaatsen: waar zit nou die propeller?
1 2 3 4 5 6 7 | ABN AMRO TWO +50 movistar +168 Pirates of the Caribbean +495 ING Real Estate Brunel +886 Brasil 1 +2024 Ericsson Racing Team DNF |
donequote:Op woensdag 18 januari 2006 16:59 schreef Landrot het volgende:
[..]
De intro-post is nog niet gewijzigd...
En wat die 'Streetfighter' betreft: ik ben ook ergens de bijnaam 'white shark' voor ABN-AMRO 2 tegen gekomen...
Er ligt nog een hoge druk gebiedje op de loer ....quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:13 schreef komrad het volgende:
AAB lijken nu toch wel voor de winst te gaan, mooie 1-2 coming up
Wat zie je wel in de foto ?quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:02 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ik kan deze foto jammergenoeg niet helemaal plaatsen: waar zit nou die propeller?
Mooi dat de Black Betty en White Shark wederom zijn uitgelopen op de rest!quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:13 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
boeind die bijnamen... We noemen ze hier toch niet![]()
Nietes!ing is ingelopen op AABquote:Op woensdag 18 januari 2006 17:27 schreef Landrot het volgende:
[..]
Mooi dat de Black Betty en White Shark wederom zijn uitgelopen op de rest!![]()
Ik heb nog eens zitten turen naar die foto...quote:
Van the_disheaver zijn gat weet ik niets. Maar ik zie toch duidelijk een schroef in het plaatje.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:34 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ik heb nog eens zitten turen naar die foto...![]()
Zit dat rechthoekige roodoranje geval verzonken in de wand van het schip? Maar waar is dan dat gat van the_disheaver?![]()
Deze scheg kan omhoogklappen de romp in (niet de wand, want daar zit geen waterquote:Op woensdag 18 januari 2006 17:34 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ik heb nog eens zitten turen naar die foto...![]()
Zit dat rechthoekige roodoranje geval verzonken in de wand van het schip? Maar waar is dan dat gat van the_disheaver?![]()
Ja, die schroef zie ik óók wel.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:39 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Van the_disheaver zijn gat weet ik niets. Maar ik zie toch duidelijk een schroef in het plaatje.
Als je niet weet wat een schroef is dan betwijfel ik of je hier wel thuishoort ....
Nee juist niet. Dat roze ding kan omhoog bewegen met als draaaipunt de linker kant. (waar de romp en de onderkant van dat rode ding elkaar raken.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:34 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ik heb nog eens zitten turen naar die foto...![]()
Zit dat rechthoekige roodoranje geval verzonken in de wand van het schip? Maar waar is dan dat gat van the_disheaver?![]()
Kijk, legde iederéen het maar zo goed uit als hermandeperman!quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:43 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Deze scheg kan omhoogklappen de romp in (niet de wand, want daar zit geen water). Het onderste "T-stuk" komt dan precies op de plaats van het "gat" en dus is de romp weer mooi vlak. Dat bruine "ding" is de welbekende "schroef".
Hadden ze in de laatste mijlen naar Kaapstad ook niet een link met The Seven Nation Army van de WHITE Stripes!!?!!quote:Op woensdag 18 januari 2006 16:59 schreef Landrot het volgende:
En wat die 'Streetfighter' betreft: ik ben ook ergens de bijnaam 'white shark' voor ABN-AMRO 2 tegen gekomen...
quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:55 schreef Landrot het volgende:
[..]
Kijk, legde iederéen het maar zo goed uit als hermandeperman!![]()
Spuit 11quote:
quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:53 schreef hermandeperman het volgende:
[afbeelding]
Blauwe omlijning is het gat, en daar gaat in de richting van de pijl het onderste T-stuk in
Verrassend, wie had dat nou gedacht?quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:19 schreef komrad het volgende:
movistar heeft weer problemen met hydraulic rams, oud nieuws of niet?
ik vroeg me alleen af of het bericht op VOR.org nieuw was??quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:20 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Verrassend, wie had dat nou gedacht?
quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:20 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Verrassend, wie had dat nou gedacht?
Staat er een datum bij?quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:20 schreef komrad het volgende:
[..]
ik vroeg me alleen af of het bericht op VOR.org nieuw was??
Jij zocht het altijd op via google ofzo?quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:25 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Staat er een datum bij?![]()
Waar zie je het?
ennuhh, vor.ORG?http://www.volvooceanrace.org/ bestaat ook... En .nl ook![]()
http://www.volvooceanrace(...)eronkeels/index.aspxquote:“In Melbourne we will rip these ones out, and send them back to the manufacturer (MONEY BACK!) and put our stainless steel ones back in movistar.”
Nu is het historisch gebleken dat de meeste mastbreuken in het tweede deel van de zuidelijke oceaan plaats vinden (dus van Australie naar Kaap Hoorn). Kijk maar naar Silk Cut, Amer Sports, EF Education, SEB (ook met van Triest aan boord)quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:19 schreef Sandworm het volgende:
Anyway, eindelijk eens spektakel behalve dan de kielproblemen. Denk dat Farr het een en ander uit te leggen heeft. Maar, behalve de kielproblemen heeft deze etappe tot nu toe slechts 1 slachtoffer in de vorm van een gebroken mast gekend. Dat valt op zich wel mee voor de etappe die van te voren als de Konninginne-etaape bekend stond. Naast gewichtsbesparing is er dus wel degelijk aan veiligheid van schip en emanning gedacht.
dat is hetzelfde artikel als ik linktequote:Op woensdag 18 januari 2006 20:35 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
http://www.volvooceanrace(...)eronkeels/index.aspx
quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:32 schreef komrad het volgende:
http://www.volvooceanrace(...)/january/itsnotover/
Maar het is weer iets niewsquote:News | It's not over till it's over
Team movistar
Leg 02
Publication Date 17/01/2006 23:00:00
quote:movistar has suffered another hydraulic failure, similar to, if not identical to, the one they had on the way to Eclipse Island.
ehh, heb je die link wel bekeken? Het gequote zat toevallig ook in jou artikel, maar het artikel zelf is totaal verschillend (ja, het gaat dan wel over de kiel, maar daar gaat tegenwoordig elk artikel over...quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:38 schreef komrad het volgende:
[..]
dat is hetzelfde artikel als ik linkte
Ben het wel met je eens. Het schijnt nogal orgastisch te zijn om als zeiler Kaap Hoorn te ronden en als je op de globe kijkt, dan lijkt het me idd een stuk meer zuidelijke oceaan die ze moeten doorkruisen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:36 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Nu is het historisch gebleken dat de meeste mastbreuken in het tweede deel van de zuidelijke oceaan plaats vinden (dus van Australie naar Kaap Hoorn). Kijk maar naar Silk Cut, Amer Sports, EF Education, SEB (ook met van Triest aan boord)
Persoonlijk zou ik ook eerder die etappe de koninginne etappe noemen. Meer ijs, meer wind en vooral meer golven.
Maar dus ook meer snelheid en meer spektakel.
quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:41 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
[..]
Maar het is weer iets niews
[..]
mja, movistar heeft toch ook lang getraind.quote:Op woensdag 18 januari 2006 23:03 schreef rubbereend het volgende:
[..]in het AD stond een mooi stuk trouwens 2 dagen terug, de mensen van de ABN lieten ff duidelijk weten dat alles wat iedereen nu aan problemen had met de kiel ze allemaal al hadden meegemaakt in de trainingen vooraf aan de VOR en de boot daarop hadden aangepast.
ja maar ik vond dit wel een opvallende uitspraak. Vooral dat ze duidelijk zeiden dat ze dit allemaal al tegen waren gekomen en daarna met de ontwerper rond de tafel zijn gegaan en de boot hebben aangepast.quote:Op woensdag 18 januari 2006 23:09 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
mja, movistar heeft toch ook lang getraind.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |