abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34165781
Volvo Ocean Race



Vorige Topics
Leg 2
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne
In Port Race Cape Town
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2
Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006

Gerelateerde topics
[Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race Kaapstad?

De Route
Huidige leg: 2 Cape Town (Zuid-Afrika) - Melbourne (Australie) (6100 zeemijl)
Volgende In Port race: 4 Februari - In port race Melbourne
Volgende Offshore leg: 12 Februari - Melbourne - Wellington (pitstop) (ETA: 16 februari, 1450nm)
gehele race-schema | High-res afbeelding

Nederland
De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op +/- 7 juni zal de finish van de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 10 juni )nb: deze race is 1 dag vervroegd wegens een wedstrijd van Nederland op het WK voetbal), en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de en laatste leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl

Data updates
Alle data (stand in leg, positie van boten en afstand tot finish. Snelheid, koers, en weerinformatie) wordt slechts 4 maal per dag upgedate. Kort na: 05h,11h,17h,23h nl-tijd. Zowel op de website als in Virtual Spectator (zie onder) zal de nieuwe data te vinden zijn.
Technisch is het goed mogelijk om vaker informatie over de stand openbaar te maken, maar om de boten zelf geen realtime informatie over de concurrenten te geven (evenals live-weerinformatie) is er gekozen voor 4 update-momenten.

Belangrijkste Zeetermen
nm = Zeemijl = 1.852 KM
kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s
zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info'

Links
Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's)
Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) (alleen voor windows )
Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken.
Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg

Stop-overs
Rotterdam
Melbourne


De boten

s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper
ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen.
Bijnaam schip: "Black Betty"
s: Mike Sanderson n: Stan Honey (overige crew)
o: Kouyoumdjian

ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel.
s: Sebastien Josse n: Simon Fisher (overige crew)
o: Kouyoumdjian

Brasil 1
s: Torben Grae n: Marcel van Triest (overige crew)
o: Farr

Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson
s: Neal McDonald n: Steve Hayles (overige crew)
o: Farr

Movistar
s: Bouwe Bekking n: Andrew Cap (overige crew)
o: Farr

Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC
Bijnaam schip: "Black Pearl"
s: Paul Cayard n: Jules Salter (overige crew)
o: Farr

ING Real Estate / Brunel - Kortweg Brunel

s: Grant Wharington n: Matthew Humphries (overige crew)
o: Don Jones


Zeil-termen en info
Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg
Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg
Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind)

Navigatie
Coordinate Calc - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten.
GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen)
VOR in Googlemap - De huidige stand van de boten in google map geplaatst inclusief koers en scoringgates.


Samenvatting:

Leg 1
Meest opvallende was het uitvallen van Movistar en PotC direct na starten na een hevig weer voor portugal. Ook Sunergy (nu ING Brunel) had in het begin van de race problemen, maar is na een korte stop door gevaren, en finished enkele dagen later dan de rest.
De verwachte problemen met de Doldrums waren er nauwelijks, geen plotselinge windvlagen en stiltes. Sunergy die een tijd stil lag en later door de doldrums kwam had er vele malen meer last van.
Na de scoring gate waar AAB1 als eerste aankwam (en AAB2 net de 2de plaats verloor en terug viel naar de 4de plaats) kozen alle boten voor een omweg om van de drukgebied rond de zuidpool te benutten. Hierdoor werd op 2 keer toe het 24uurs record gebroken (zowel door AAB1 als 2). Afgezien dat de verschillen onderling niet erg groot waren was er nauwelijks positieveranderingen. Ericsson had in het laatste deel last van een free willy (de kantelende kiel die onbeheersbaar werd) en moest noodgedwongen vaart minderen. AAB1 verloor een uur tijd nadat ze een haai geraakt hadden (die het neit overleeft heeft...). Sunergy ver erachter kwam tenslotte nog dicht bij het 24 uursrecord. In cape town werd AAB1 eerste, AAB2 tweede en brasil derde.

In Port Race 1 Cape Town
1. ABN AMRO ONE
2. movistar
3. ABN AMRO TWO

Leg 2
In het eerste deel van de leg waren er opnieuw 2 boten met problemen. Dit maal Ericson (opnieuw de kiel) en Brasil. Brasil is na een paar dagen door gegaan, eric zal met een boot naar melbourne verscheept worden.
Sunergy komt niet goed mee met de 4 koplopers, waar AAB1 opnieuw ver vooraan ligt. Het verschil wordt na de scoring gate (waar AAB1 als eerste aankwam, en AAB2 als tweede) kleiner.
Aan deze leg zijn 2 zogenaamde ice gates toegevoegd. Dit zijn virtuele lijnen (van 500nm) die geraakt moet worden door elke boot. Hierdoor wordt voorkomen dat de vloot te ver naar het zuiden af zal varen waar naast een betere wind ook ijsbergen ronddrijven.

Net voor de laatste scoring gate verloor AAB1 de gehele voorsprong door een hoge drukgebied. Gezamelijk (movistar, en beide AAB´s) gingen ze opweg naar de Scoring Gate waar AAB1 als eerste aankwam, vervolgens AAB2.

PotC en Movi kregen problemen met de kiel en hebben een pitstop in australie gemaakt. Movistar is al weer opweg, PotC ligt er momenteel nog. AAB1 heeft momenteel een mooie voorsprong.


De OP is hier te vinden

[ Bericht 1% gewijzigd door the_disheaver op 18-01-2006 17:06:21 ]
pi_34165857
En laat het TVP´ en maar beginnen!

Hoelang nog tot deeltje 10? En hoeveel zullen er nog komen voordat we in Gothenborg aankomen?
pi_34166048
wie denken jullie dat er gaat winnen, AAB1 is favoriet maar wat vinden jullie van AAB2 en de movistar
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:27:43 #4
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34166061
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:22 schreef the_disheaver het volgende:
Hoelang nog tot deeltje 10? En hoeveel zullen er nog komen voordat we in Gothenborg aankomen?
Ik doe m'n best.

Volgens Onboard Conditions vaart AAB1 14 knopen bij 17 knopen wind. AAB2 vaart 13 knopen bij 22 knopen wind.

OK, de hoek die AABN2 maakt ten opzichte van de wind is 4 graden scherper, maar maakt dat dan zoveel uit? Of zijn deze gegevens niet zo betrouwbaar?
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:32:27 #5
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34166253
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:22 schreef the_disheaver het volgende:
En laat het TVP´ en maar beginnen!
TVP?

Die afkorting komt niet voor op vaartips.nl!
pi_34166261
Hopelijk een spannende finish met een AAB als winnaar .
sig verwijderd door FA
pi_34166300
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:32 schreef Landrot het volgende:

[..]

TVP?

Die afkorting komt niet voor op vaartips.nl!


Maar wel op de wiki van Fok: http://wiki.fok.nl/index.php/TVP
pi_34166456
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:27 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ik doe m'n best.

Volgens Onboard Conditions vaart AAB1 14 knopen bij 17 knopen wind. AAB2 vaart 13 knopen bij 22 knopen wind.

OK, de hoek die AABN2 maakt ten opzichte van de wind is 4 graden scherper, maar maakt dat dan zoveel uit? Of zijn deze gegevens niet zo betrouwbaar?
Die onboard dingen geven wel vaker rare dingen aan. Leuk idee, slechte uitvoering.....
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34166537
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:27 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ik doe m'n best.

Volgens Onboard Conditions vaart AAB1 14 knopen bij 17 knopen wind. AAB2 vaart 13 knopen bij 22 knopen wind.

OK, de hoek die AABN2 maakt ten opzichte van de wind is 4 graden scherper, maar maakt dat dan zoveel uit? Of zijn deze gegevens niet zo betrouwbaar?
Die zijn lijkt me best wel betrouwbaar. Wel zit er verschil tussen de 2 koers-getallen.

bij de onboard conditions is de koers een momentopname van de update-tijdstip. Mocht een boot net een windvlaag krijgen en opeens 180 graden draaien (je weet maar nooit...) dan zie je een vreemde koers daar.

De koers bij de ´ getallen reeks´ (onder elke pagna in de data-deel) onder CMG is een betere: de Course Made Good, de gemiddelde koers van de laatste 6 uur (in feite de richting van positie A om 11h, en positie B om 17h. De afstand gedeeld door de tijd is de SMG > speed made good.

Dus mocht als ze een keer gijpen en daardoor een andere koers nemen, dan kan de SMG best laag zijn terwijl ze toch snel zijn gegaan.

Maar bij CMG is het verschil slecht 1 graad tussen AAB1 en 2. Dus dat valt wel mee
pi_34167789
Tering wat Veel Posts!
  dinsdag 17 januari 2006 @ 18:21:53 #11
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_34167912
post om topic terug te vinden
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
pi_34167922
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:18 schreef hermandeperman het volgende:
Tering wat Veel Posts!
Eehh, dat geeft als afkorting TWVP geloof ik...
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:21 schreef azaroth het volgende:
post om topic terug te vinden
POTTTV
pi_34169867
Vandaag opnieuw een item in het sportjournaal, met een kort interview met Dirk de Ridder. Zal vast om 22.30 weer komen.
sig verwijderd door FA
pi_34169925
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:22 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Eehh, dat geeft als afkorting TWVP geloof ik...
[..]

POTTTV
Niet als je de "w" van wat klein laat
pi_34170104
maareh iemand een voorspelling wie de beste koers heeft?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  dinsdag 17 januari 2006 @ 19:35:03 #16
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34171062
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:09 schreef Ambrosius het volgende:
Vandaag opnieuw een item in het sportjournaal, met een kort interview met Dirk de Ridder. Zal vast om 22.30 weer komen.
was er net al op, Dirk begint een beetje bang te worden ze denken dat het een constructie fout is bij de kiel
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_34171703
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:35 schreef WEST het volgende:

[..]

was er net al op, Dirk begint een beetje bang te worden ze denken dat het een constructie fout is bij de kiel
Het was een verwijzing naar dat Sportjournaal .
sig verwijderd door FA
pi_34171888
Hee the_disheaver, er staan nog een paar onvolkomendheden in je intro-post. De schuit van ING heet niet Black Pearl hoor. Dat is de schuit van The Pirates (maar dat wist je zelf ook wel en is het een typo). Verder schijnt de bijnaam van de ABN-AMRO 2 'Streetfighter' te zijn, althans dat heb ik eens ergens horen voorbijkomen.

On topic: De ABN'ers zijn weer aardig uitgelopen. Ben heel benieuwd hoe het in de latere ettapes zal gaan als de rest van de boten de technische problemen (eindelijk) opgelost hebben. Ben ook benieuwd hoe snel ze de Atlantic over zullen crossen en wie dan de blauwe wimpel (dat is toch de wimpel voor het schip met de snelste overtochttijd??) zal gaan voeren...
Take on the situation, but not the torment ...
pi_34173229
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:55 schreef SevenWonders het volgende:
Hee the_disheaver, er staan nog een paar onvolkomendheden in je intro-post. De schuit van ING heet niet Black Pearl hoor. Dat is de schuit van The Pirates (maar dat wist je zelf ook wel en is het een typo). Verder schijnt de bijnaam van de ABN-AMRO 2 'Streetfighter' te zijn, althans dat heb ik eens ergens horen voorbijkomen.

On topic: De ABN'ers zijn weer aardig uitgelopen. Ben heel benieuwd hoe het in de latere ettapes zal gaan als de rest van de boten de technische problemen (eindelijk) opgelost hebben. Ben ook benieuwd hoe snel ze de Atlantic over zullen crossen en wie dan de blauwe wimpel (dat is toch de wimpel voor het schip met de snelste overtochttijd??) zal gaan voeren...
Om die blauwe wimpel te veroveren moeten ze sneller varen dan 41 knopen gemiddeld ....
Dat zal haast wel niet gebeuren. Denk ik.
Volgens mij is ie nu in bezit van een deense ferry.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34173477
41 knopen, dat is enorm snel
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_34174461
Dat is bijna het snelheidsrecord voor mono-hulls
pi_34177161
Die Deense ferry heeft trouwens een 24 uurs record van 1018 en een beetje mijl.

dus de jongens van abnamro hebben nog wat om naar toe te werken.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34177534
als je zo hard gaat, sloop je dan je boot niet?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_34180022
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:10 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Niet als je de "w" van wat klein laat
ehhh... dan zal het TwVP worden... lijkt ook nog niet echt op TVP
pi_34180104
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 21:47 schreef JandeHoop het volgende:
Die Deense ferry heeft trouwens een 24 uurs record van 1018 en een beetje mijl.

dus de jongens van abnamro hebben nog wat om naar toe te werken.
Een catamaran heeft iig nog een 24h record van iets in de 700 nm. Dus eerst die maar
  dinsdag 17 januari 2006 @ 22:46:41 #26
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34180122
Ik maar denken dat een blauwe wimpel alleen voor nederlandse kampioenen is
pi_34180767
Nu weer in het sportjournaal.
sig verwijderd door FA
  dinsdag 17 januari 2006 @ 23:12:30 #28
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34181433
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_34182250
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 22:46 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Een catamaran heeft iig nog een 24h record van iets in de 700 nm. Dus eerst die maar
Yep, 706.2 mijl door Orange II.
600 in de zuidelijke oceaan moet kunnen door een VO70. In de atlantische oceaan met de stroom mee misschien 650.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 18 januari 2006 @ 01:39:30 #30
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34187050
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:35 schreef WEST het volgende:

[..]

was er net al op, Dirk begint een beetje bang te worden ze denken dat het een constructie fout is bij de kiel
het AD was er al zeker van
zo jammer, na het lezen van dit topic en wat basis kennis heb ik er inmiddels meer verstand van dan vele krantenverslaggevers....... en dat zegt veel want ik voel me soms nog een n00b
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 18 januari 2006 @ 09:13:04 #31
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_34190754
http://www.volvooceanrace(...)tsnotover/index.aspx

movistar heeft weer problemen met de kiel, Bouwe is nou een beetje boos en gaat bij de volgende reparatie voor robuustheid ipv gewichtsbesparing/performance
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
  woensdag 18 januari 2006 @ 09:37:58 #32
19529 Fendy
True Spirit
pi_34191156
Hoi, ik was er ook weer

eens iets anders dan tvp
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  woensdag 18 januari 2006 @ 10:11:23 #33
42027 Tu5
DnB-Addicts Crew®
pi_34191863
Iemand op studio sport de beelden van de haai gezien die zich vastbeet in de kiel van PotC? die zat gewoon een paar minuten vast door de snelheid, echt bizarre beelden...
Hoogbevaagd
  woensdag 18 januari 2006 @ 10:11:36 #34
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34191865
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:40 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

De koers bij de ´ getallen reeks´ (onder elke pagna in de data-deel) onder CMG is een betere: de Course Made Good, de gemiddelde koers van de laatste 6 uur (in feite de richting van positie A om 11h, en positie B om 17h. De afstand gedeeld door de tijd is de SMG > speed made good.

Dus mocht als ze een keer gijpen en daardoor een andere koers nemen, dan kan de SMG best laag zijn terwijl ze toch snel zijn gegaan.
Even checken of ik het goed begrepen heb :
de gemiddelde snelheid over zes uur (SMG) wordt berekend door de kortste afstand tussen de twee positiebepalingen (CMG) te delen door de verstreken tijd. Klopt dat?

[ Bericht 1% gewijzigd door Landrot op 18-01-2006 10:23:32 ]
  woensdag 18 januari 2006 @ 10:18:00 #35
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34192035
Voor de statistieken, de stand van vanmorgen 05:00 uur

Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  woensdag 18 januari 2006 @ 10:28:13 #36
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_34192286
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 22:46 schreef Farr40 het volgende:
Ik maar denken dat een blauwe wimpel alleen voor nederlandse kampioenen is
Blauwe wimpel is volgens mij voor de snelste oversteek tussen New York en Groot-Brittanie. Ik dacht Lizard Point in GBR. Volgens mij is er een blauwe wimpel voor motorschepen (de (welke?) Deense ferry) en een voor zeilschepen. Dame Ellen MacArthur heeft geprobeerd het record op deze route op haar naam te krijgen, maar ze heeft drie maanden vergeefs in New York gewacht op een goed moment, dat het weer ok was (een good 'weather window'

Laat deze route nou net een VOR etappe zijn in het voorjaar....
  woensdag 18 januari 2006 @ 11:06:46 #37
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34193180
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_34193388
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 10:28 schreef JoStro het volgende:

[..]

Blauwe wimpel is volgens mij voor de snelste oversteek tussen New York en Groot-Brittanie. Ik dacht Lizard Point in GBR. Volgens mij is er een blauwe wimpel voor motorschepen (de (welke?) Deense ferry) en een voor zeilschepen. Dame Ellen MacArthur heeft geprobeerd het record op deze route op haar naam te krijgen, maar ze heeft drie maanden vergeefs in New York gewacht op een goed moment, dat het weer ok was (een good 'weather window'

Laat deze route nou net een VOR etappe zijn in het voorjaar....
Het zeil record van Ambrose Light (NY) naar Lizard point (GBR) staat op naam van Playstation. Die grote Catamaran.
Deze voer dat stuk met een gemiddelde van 25,7 knoop. Daar komen de VO70's niet aan denk ik zo.

Voor een momohull is het in handen van Bob Miller (En Mike Sanderson!) aan boord van de Maria Cha IV. Deze had een gemiddelde van 18 knopen, iets wat hoogstwaarschijnlijk wel verbetert kan worden.


Die Deense ferry was de Cat Link V.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  woensdag 18 januari 2006 @ 11:18:16 #39
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_34193455
volgens de 'onboard conditions' is AAB2 overstag gegaan en koerst nu pal noord
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
pi_34193563
Brasil1 breekt zijn mast !
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  woensdag 18 januari 2006 @ 11:30:40 #41
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34193783
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 11:22 schreef JandeHoop het volgende:
Brasil1 breekt zijn mast !
Crew is safe gelukkig maar
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  woensdag 18 januari 2006 @ 11:32:28 #42
42027 Tu5
DnB-Addicts Crew®
pi_34193839
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 11:22 schreef JandeHoop het volgende:
Brasil1 breekt zijn mast !
WTF???? Wat een pech!
quote:
Torben Grael has issued the following statement directly from the boat, “At 06.30GMT Brasil 1 dismasted in position: 40,47.61S, 89,18.36E. At the time Brasil 1 was sailing downwind in a WNW breeze of about 18 knots under clear sunny skies.
....

“All the crew is safe and sound and we're still in the process of cleaning up and salvaging as much material as possible. Due to the clement weather conditions we are trying to salvage the final top section of the mast from spreader four to the top. If we're successful this would mean that all pieces have been salvaged.

“Once this has been completed we will rig up a jury rig and sail in the direction of Eclipse Island which also happens to be our nearest landfall.

“No decision about retiring from the leg has been taken.

The nearest ship, ironically enough, is carrying Ericsson, in transit to Australia after suffering a keel failure two days into the leg and being shipped from Port Elizabeth, South Africa. As no lives are threatened and the ship, which was 300 miles away at the time of the diamasting, doesn’t have a crane big enough to hoist the Volvo Open 70 onboard, this option was dismissed.
Hoogbevaagd
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 18 januari 2006 @ 11:40:32 #43
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34194086
gelukkig is alles oke met de bemanning. Wel toevallig dat de Ericsson transportboot de dichtst bijzijnde is
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 18 januari 2006 @ 11:43:43 #44
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_34194193
wat gaan ze nu verder doen?


* WEST zijn engels is niet al te best
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 18 januari 2006 @ 11:48:57 #45
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34194378
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 11:43 schreef WEST het volgende:
wat gaan ze nu verder doen?


* WEST zijn engels is niet al te best
als ik het goed begrepen heb; eerst het laatste stukje mast uit het water te krijgen en daarna doorzeilen naar de Eclipse eilanden, want dat is toevallig ook het dichtsbijzijnde stuk land waar ze aan land kunnen, dan kijken ze of ze doorvaren.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 18 januari 2006 @ 11:56:19 #46
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_34194639
Gewoon een fitting dwars door de midden en mast in drieen. Dan komen er echt beste loads op het tuig als je ziet wat voor fittings het zijn.
pi_34196583
Vraagje, Dirk de Ridder van de PotC, waar komt hij vandaan? Ik lees ergens Rotterdam maar het schijnt dat hij uit Zeeland komt? Iemand enig idee?
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_34196644
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:54 schreef Da_Sandman het volgende:
Vraagje, Dirk de Ridder van de PotC, waar komt hij vandaan? Ik lees ergens Rotterdam maar het schijnt dat hij uit Zeeland komt? Iemand enig idee?
Terkaple,

Friesland.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  woensdag 18 januari 2006 @ 13:04:43 #49
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_34196972
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 11:48 schreef rubbereend het volgende:

[..]

als ik het goed begrepen heb; eerst het laatste stukje mast uit het water te krijgen en daarna doorzeilen naar de Eclipse eilanden, want dat is toevallig ook het dichtsbijzijnde stuk land waar ze aan land kunnen, dan kijken ze of ze doorvaren.
precies. Doorzeilen met een tijdelijk noodtuig is de beste oplossing. Op de motor duurt het (volgens het nieuwsbericht) 10 dagen voor ze australie bereiken.
  woensdag 18 januari 2006 @ 13:14:26 #50
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_34197331
Als je nog een mooie VOR70 mast zoekt. Hier moet je zijn!
pi_34199181
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:55 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Terkaple,

Friesland.
Dus geen Colijnsplaat, Zeeland...
Jammer
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  woensdag 18 januari 2006 @ 14:19:40 #52
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34199888
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:04 schreef JoStro het volgende:

[..]

Op de motor duurt het (volgens het nieuwsbericht) 10 dagen voor ze australie bereiken.
Huh?

De motor aan boord is toch alleen voor het maken van drinkwater en voor de hydrauliek?
pi_34200042
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 14:19 schreef Landrot het volgende:

[..]

Huh?

De motor aan boord is toch alleen voor het maken van drinkwater en voor de hydrauliek?
Ze hebben een generator aan boord voor electriciteit, hydrauliek en de watermaker. Daarnaast hebben ze een (volvo) motor om de haven in en uit te gaan. Deze heeft echter maar weinig vermogen dus de boten varen dan maar iets van 5-6 knopen. en als je nog 1300 mijl moet gaan doe je daar ongeveer 10 dagen over.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  woensdag 18 januari 2006 @ 14:30:20 #54
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34200357
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 14:23 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Daarnaast hebben ze een (volvo) motor om de haven in en uit te gaan.
Dan moet er dus een schroef op die boot zitten. Maar zo'n ding heb ik nog op geen enkele tekening of foto gezien!
  woensdag 18 januari 2006 @ 15:14:17 #55
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_34202248
Dit staat er op Sailing world:
quote:
Q — Will the new 70s have engines and propulsion units?

A — Yes, boats will have to have engines and prop systems with 120ltrs of fuel for emergencies in order to allow them to motor to a safer location, be it a harbour or a major shipping lane.

Boats will be allowed to have retractable prop shafts, which will reduce drag and increase performance. With props tucked away when sailing boats will have more efficient props for motoring than the low drag small bladed types that have been preferred in the past when the props and shafts were not allowed to be retractable.
pi_34203282
Oei, spectakel!

Maar wanneeer brasil de motor gebruiken, zijn ze wat ik weet gediskwalificeerd. Daarom zullen ze naar Eclipse Islands omdaar toch 1 punt te pakken. En dat zal met een geinproviseerde mast met zeilen gebeueren. Ik weet niet hoe, maar Brasil blijkt al een groot zeil te hebben. Een kleine groot zeil dan

Spinaker zal er inmedels ook wel zijn.

In Albany zullen ze een ´pitstop´ maken. Als de mast op tijd gemaakt kan worden, kunnen ze verder gaan zeilen naar Melbourne om toch 2 punten te pakken. Welliswaar duurt het even om zonder mast bij het scoring point te komen, maar er is sowieso ook nog tijd nodig om een mast in australie te krijgen.
pi_34203389
Ik heb wel foto's van het systeem.


even zoeken.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34203899



Van de Ericsson.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34204286
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 15:41 schreef JandeHoop het volgende:
Ik heb wel foto's van het systeem.


even zoeken.
En ook foto´s van de gebroken mast?
pi_34206005
Nog niet binnen gekregen.
Zit er eigenlijk wel op te wachten maar ik denk dat ze het aan boord van Brasil1 wel even druk hebben met andere zaken.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  woensdag 18 januari 2006 @ 16:59:02 #61
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34206786
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:55 schreef SevenWonders het volgende:
Hee the_disheaver, er staan nog een paar onvolkomendheden in je intro-post. De schuit van ING heet niet Black Pearl hoor. Dat is de schuit van The Pirates (maar dat wist je zelf ook wel en is het een typo). Verder schijnt de bijnaam van de ABN-AMRO 2 'Streetfighter' te zijn, althans dat heb ik eens ergens horen voorbijkomen.
De intro-post is nog niet gewijzigd...

En wat die 'Streetfighter' betreft: ik ben ook ergens de bijnaam 'white shark' voor ABN-AMRO 2 tegen gekomen...
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:02:02 #62
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34206905
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 15:51 schreef JandeHoop het volgende:
[afbeelding]


Van de Ericsson.
Ik kan deze foto jammergenoeg niet helemaal plaatsen: waar zit nou die propeller?
pi_34206995
spannend wat de brasil 1 gaat doen
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_34207306
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:02 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ik kan deze foto jammergenoeg niet helemaal plaatsen: waar zit nou die propeller?
ehh, voor je neus... Dat ding zit aan een bewegende stuk vast, die omhoog in dat gat in de romp kan schuiven om weerstand tijdens het zeilen te beperken.
pi_34207319
A
1
2
3
4
5
6
7
BN AMRO ONE             679
ABN AMRO TWO             +50
movistar                 +168
Pirates of the Caribbean +495
ING Real Estate Brunel   +886
Brasil 1                 +2024
Ericsson Racing Team     DNF
pi_34207343
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 16:59 schreef Landrot het volgende:

[..]

De intro-post is nog niet gewijzigd...

En wat die 'Streetfighter' betreft: ik ben ook ergens de bijnaam 'white shark' voor ABN-AMRO 2 tegen gekomen...
done

boeind die bijnamen... We noemen ze hier toch niet
pi_34207380
AAB lijken nu toch wel voor de winst te gaan, mooie 1-2 coming up
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_34207721
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:13 schreef komrad het volgende:
AAB lijken nu toch wel voor de winst te gaan, mooie 1-2 coming up
Er ligt nog een hoge druk gebiedje op de loer ....
Maar ze hebben goede papieren dat wel.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34207766
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:02 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ik kan deze foto jammergenoeg niet helemaal plaatsen: waar zit nou die propeller?
Wat zie je wel in de foto ?
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:27:27 #70
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34207937
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:13 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

boeind die bijnamen... We noemen ze hier toch niet
Mooi dat de Black Betty en White Shark wederom zijn uitgelopen op de rest!
pi_34208106
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:27 schreef Landrot het volgende:

[..]

Mooi dat de Black Betty en White Shark wederom zijn uitgelopen op de rest!
Nietes!ing is ingelopen op AAB
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:34:33 #72
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34208222
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:23 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Wat zie je wel in de foto ?
Ik heb nog eens zitten turen naar die foto...

Zit dat rechthoekige roodoranje geval verzonken in de wand van het schip? Maar waar is dan dat gat van the_disheaver?
pi_34208397
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:34 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ik heb nog eens zitten turen naar die foto...

Zit dat rechthoekige roodoranje geval verzonken in de wand van het schip? Maar waar is dan dat gat van the_disheaver?
Van the_disheaver zijn gat weet ik niets. Maar ik zie toch duidelijk een schroef in het plaatje.
Als je niet weet wat een schroef is dan betwijfel ik of je hier wel thuishoort ....
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34208506
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:34 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ik heb nog eens zitten turen naar die foto...

Zit dat rechthoekige roodoranje geval verzonken in de wand van het schip? Maar waar is dan dat gat van the_disheaver?
Deze scheg kan omhoogklappen de romp in (niet de wand, want daar zit geen water ). Het onderste "T-stuk" komt dan precies op de plaats van het "gat" en dus is de romp weer mooi vlak. Dat bruine "ding" is de welbekende "schroef".
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:47:33 #75
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34208648
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:39 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Van the_disheaver zijn gat weet ik niets. Maar ik zie toch duidelijk een schroef in het plaatje.
Als je niet weet wat een schroef is dan betwijfel ik of je hier wel thuishoort ....
Ja, die schroef zie ik óók wel. Maar ik kan uit de foto niet goed opmaken wat op welke plaats aan elkaar vast zit.

En volgens the_disheaver zou er een gat zijn waar de schroef in kon verdwijnen...
pi_34208800
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:34 schreef Landrot het volgende:

[..]

Ik heb nog eens zitten turen naar die foto...

Zit dat rechthoekige roodoranje geval verzonken in de wand van het schip? Maar waar is dan dat gat van the_disheaver?
Nee juist niet. Dat roze ding kan omhoog bewegen met als draaaipunt de linker kant. (waar de romp en de onderkant van dat rode ding elkaar raken.

Boven zie je een soort T vorm in de romp met rode kleur. Daar zit dat ´gat´ (Wat dus om wrijving te voorkomen afgedicht is met de bovenkant van dat rode ding).
pi_34208871


Blauwe omlijning is het gat, en daar gaat in de richting van de pijl het onderste T-stuk in
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:55:24 #78
138863 Landrot
Meer vragen dan antwoorden...
pi_34208930
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:43 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Deze scheg kan omhoogklappen de romp in (niet de wand, want daar zit geen water ). Het onderste "T-stuk" komt dan precies op de plaats van het "gat" en dus is de romp weer mooi vlak. Dat bruine "ding" is de welbekende "schroef".
Kijk, legde iederéen het maar zo goed uit als hermandeperman!
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:56:48 #79
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_34208981
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 16:59 schreef Landrot het volgende:
En wat die 'Streetfighter' betreft: ik ben ook ergens de bijnaam 'white shark' voor ABN-AMRO 2 tegen gekomen...
Hadden ze in de laatste mijlen naar Kaapstad ook niet een link met The Seven Nation Army van de WHITE Stripes!!?!!
pi_34209241
pi_34209806
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:55 schreef Landrot het volgende:

[..]

Kijk, legde iederéen het maar zo goed uit als hermandeperman!
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 18:05 schreef the_disheaver het volgende:
[afbeelding]
Spuit 11
  woensdag 18 januari 2006 @ 20:16:23 #82
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34214266
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:53 schreef hermandeperman het volgende:
[afbeelding]

Blauwe omlijning is het gat, en daar gaat in de richting van de pijl het onderste T-stuk in
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  woensdag 18 januari 2006 @ 20:19:34 #83
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34214397
Anyway, eindelijk eens spektakel behalve dan de kielproblemen. Denk dat Farr het een en ander uit te leggen heeft. Maar, behalve de kielproblemen heeft deze etappe tot nu toe slechts 1 slachtoffer in de vorm van een gebroken mast gekend. Dat valt op zich wel mee voor de etappe die van te voren als de Konninginne-etaape bekend stond. Naast gewichtsbesparing is er dus wel degelijk aan veiligheid van schip en emanning gedacht.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_34214398
movistar heeft weer problemen met hydraulic rams, oud nieuws of niet?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  woensdag 18 januari 2006 @ 20:20:11 #85
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_34214422
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:19 schreef komrad het volgende:
movistar heeft weer problemen met hydraulic rams, oud nieuws of niet?
Verrassend, wie had dat nou gedacht?
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_34214447
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:20 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Verrassend, wie had dat nou gedacht?
ik vroeg me alleen af of het bericht op VOR.org nieuw was??
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_34214581
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:20 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Verrassend, wie had dat nou gedacht?
pi_34214623
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:20 schreef komrad het volgende:

[..]

ik vroeg me alleen af of het bericht op VOR.org nieuw was??
Staat er een datum bij?

Waar zie je het?

ennuhh, vor.ORG?http://www.volvooceanrace.org/ bestaat ook... En .nl ook
pi_34214907
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_34214918
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:25 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Staat er een datum bij?

Waar zie je het?

ennuhh, vor.ORG?http://www.volvooceanrace.org/ bestaat ook... En .nl ook
Jij zocht het altijd op via google ofzo?
pi_34215092
quote:
“In Melbourne we will rip these ones out, and send them back to the manufacturer (MONEY BACK!) and put our stainless steel ones back in movistar.”
http://www.volvooceanrace(...)eronkeels/index.aspx

[ Bericht 12% gewijzigd door the_disheaver op 18-01-2006 20:42:06 ]
pi_34215116
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:19 schreef Sandworm het volgende:
Anyway, eindelijk eens spektakel behalve dan de kielproblemen. Denk dat Farr het een en ander uit te leggen heeft. Maar, behalve de kielproblemen heeft deze etappe tot nu toe slechts 1 slachtoffer in de vorm van een gebroken mast gekend. Dat valt op zich wel mee voor de etappe die van te voren als de Konninginne-etaape bekend stond. Naast gewichtsbesparing is er dus wel degelijk aan veiligheid van schip en emanning gedacht.
Nu is het historisch gebleken dat de meeste mastbreuken in het tweede deel van de zuidelijke oceaan plaats vinden (dus van Australie naar Kaap Hoorn). Kijk maar naar Silk Cut, Amer Sports, EF Education, SEB (ook met van Triest aan boord)
Persoonlijk zou ik ook eerder die etappe de koninginne etappe noemen. Meer ijs, meer wind en vooral meer golven.
Maar dus ook meer snelheid en meer spektakel.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_34215192
quote:
dat is hetzelfde artikel als ik linkte
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_34215360
quote:
quote:
News | It's not over till it's over
Team movistar
Leg 02
Publication Date 17/01/2006 23:00:00
Maar het is weer iets niews
quote:
movistar has suffered another hydraulic failure, similar to, if not identical to, the one they had on the way to Eclipse Island.
pi_34215434
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:38 schreef komrad het volgende:

[..]

dat is hetzelfde artikel als ik linkte
ehh, heb je die link wel bekeken? Het gequote zat toevallig ook in jou artikel, maar het artikel zelf is totaal verschillend (ja, het gaat dan wel over de kiel, maar daar gaat tegenwoordig elk artikel over...
pi_34216795
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:36 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Nu is het historisch gebleken dat de meeste mastbreuken in het tweede deel van de zuidelijke oceaan plaats vinden (dus van Australie naar Kaap Hoorn). Kijk maar naar Silk Cut, Amer Sports, EF Education, SEB (ook met van Triest aan boord)
Persoonlijk zou ik ook eerder die etappe de koninginne etappe noemen. Meer ijs, meer wind en vooral meer golven.
Maar dus ook meer snelheid en meer spektakel.
Ben het wel met je eens. Het schijnt nogal orgastisch te zijn om als zeiler Kaap Hoorn te ronden en als je op de globe kijkt, dan lijkt het me idd een stuk meer zuidelijke oceaan die ze moeten doorkruisen.
Take on the situation, but not the torment ...
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 18 januari 2006 @ 23:03:47 #97
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34223026
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:41 schreef the_disheaver het volgende:

[..]


[..]

Maar het is weer iets niews
[..]
in het AD stond een mooi stuk trouwens 2 dagen terug, de mensen van de ABN lieten ff duidelijk weten dat alles wat iedereen nu aan problemen had met de kiel ze allemaal al hadden meegemaakt in de trainingen vooraf aan de VOR en de boot daarop hadden aangepast.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_34223107
is natuurlijk wel een mooie soap zo rond die kiel
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_34223279
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:03 schreef rubbereend het volgende:

[..]

in het AD stond een mooi stuk trouwens 2 dagen terug, de mensen van de ABN lieten ff duidelijk weten dat alles wat iedereen nu aan problemen had met de kiel ze allemaal al hadden meegemaakt in de trainingen vooraf aan de VOR en de boot daarop hadden aangepast.
mja, movistar heeft toch ook lang getraind.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 18 januari 2006 @ 23:17:19 #100
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_34223569
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:09 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

mja, movistar heeft toch ook lang getraind.
ja maar ik vond dit wel een opvallende uitspraak. Vooral dat ze duidelijk zeiden dat ze dit allemaal al tegen waren gekomen en daarna met de ontwerper rond de tafel zijn gegaan en de boot hebben aangepast.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')