Ik vind het wel iets hebben dat er maar een paar standaardfiguren zijn: het blaadje, het appeltje en het hartje (voor filmpjes zie latteart.org), omdat je de kunde ervan kan aflezen en het lastig is om ze perfect te krijgen (vgl. de verplichte oefeningen bij sommige sporten). Maar er is natuurlijk niks wat je belemmerd om creatief los te gaan. Op het NK latte art was er bijvoorbeeld een deelnemer (uit Den Haag geloof ik), die met hele andere figuren kwam.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 11:33 schreef Zeste het volgende:
Ziet er heel cool uit! Wat alleen wel jammer is is dat je weinig "originele" creaties ziet maar heel vaak dezelfde. Is het juist de bedoeling om de "standaard" figuren zo mooi mogelijk te maken of moet je juist origineel zijn?
[afbeelding]
Verse bonen!! Een vriend van me heeft op z'n Rancilio wel 'ns een cremalaag van zeker een centimeter gehad. Hij had het op coffeegeek.com gevraagd en daar vertelde men dat je supervers gebrande bonen moet gebruiken als het je puur om de dikte van de cremalaag gaat. En natuurlijk de goede maling, druk etc. dat spreekt voor zich.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor latteart Cappucino en cacao, met of zonder? heeft nog wat meer foto´s
IK vraag me af hoe je de crema op een espresso zo mooi en dik krijgt. Heb de indruk dat ik niet alle factoren in de hand heb.
Het heeft te maken met optimale maling, druk, vetgehalte van de bonen (?) temperatuur (?) water (?)
Wat ik er zo van zie is het exact hetzelfde model als de Vibiemme domobar. Goed apparaatje.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:01 schreef faberic het volgende:
Ik heb een Isomac Itala, een zusje van de Isomac Zaffiro.
E61 groep, de enkele boiler is wat irritant, maar het maakt heerlijke espresso (aldus reviews van de zaffiro en mijn ervaring, de itala ziet er exact hetzelfde uit, maar alleen andere kleur knopjes, en misschien een goedkopere case). Het stoomkraantje is ook een goede, geen froth-aider, maar keiharde stoom (met whirlpoolen totaal geen moeite). Ik schiet alleen steeds uit bij het surfen op het melkoppervlak, dan schieten er weer grote belletjes bij in. Irritant, vandaag weer gebeurd.
heel flauw, maar het is wel zo: veel oefenen. Prof. barista's hebben er ook vele maanden tot jaren over gedaan om het perfect te krijgen. Deze kerel (jimseven) is goed: http://www.youtube.com/?v=-wPwbVR242U (het ziet er zoooo makkelijk uit )quote:Latte-art zou ik zo graag willen leren, ziet er zo leuk uit, maar dat perfecte microfoam wil maar niet. Iemand tips?
Het is je hobby dus je zult nog wel gaan experimenteren met versgebrande bonen en dan zal je waarschijnlijk niet meer zo snel naar Levelt gaan als je dat hebt geproefd. En een goede maler is minimaal, mischien belangrijker dan de machine. Dat zul je op de coffegeeks en coffeekids al wel gevonden hebben. Met een goede maler en matige machine haal je betere resultaten dan met een goede machine en matige maler. Je bepaalt met de maling ook de doorlooptijd, welke essentieel is voor een espresso.quote:Over die cremalaag:
Lukt wel aardig met mijn Isomac. Geen centimeters, maar toch een behoorlijke, zeker voldoende voor een latte-art. Ik heb geen koffie-maler, en als ik die koop wil ik toch wel een goede. Maar verse, gemalen koffie van Simon Levelt is ook lekker.
Je neemt me in de zeik. Toch?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 12:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat trouwens ook helpt is water te nemen wat je voordat je het in de espresso apparaat goed met lucht in contact te komen (paar keer overgieten) en wat goed koud is. De lucht in het foam moet toch ergens vandaan komen.
Nou eigenlijk nietquote:
Crema is that sweet layer of thick effervescent bubbles on the top of a well prepared espresso. For starters, the crema consists mainly of carbon dioxide that has been liberated from the coffee bean fibres during the brewing process.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nou eigenlijk niet
Waar dacht je dat de lucht in de belletjes vandaan komt? dat zijn in water opgeloste gassen, die door de verhitting vrij komen en door aller zaken in de koffie een tijdje gebonden worden tot schuim.
CO2 ? Goh, dat wist ik niet, het smaakt namelijk helemaal niet zuur.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:34 schreef mirugai het volgende:
[..]
Crema is that sweet layer of thick effervescent bubbles on the top of a well prepared espresso. For starters, the crema consists mainly of carbon dioxide that has been liberated from the coffee bean fibres during the brewing process.
Hoe kan je 7 gr. koffie zo aantampen dat je na 25 sec. pas op 25 ml zit? Dat lukt mij echt nooit. Als ik 50 ml. espresso wil hebben moet ik die enkele piston vullen met zo'n 11 gram koffie.... Bij de dubbele piston lukt me het bijna nooit om langzaam te laten druppen.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 11:48 schreef mirugai het volgende:
[..]
Verse bonen!! Een vriend van me heeft op z'n Rancilio wel 'ns een cremalaag van zeker een centimeter gehad. Hij had het op coffeegeek.com gevraagd en daar vertelde men dat je supervers gebrande bonen moet gebruiken als het je puur om de dikte van de cremalaag gaat. En natuurlijk de goede maling, druk etc. dat spreekt voor zich.
De machine maakt ook zoveel verschil uit. Heb een keertje op een Kees vd. Westen La Marzocco mogen spelen (zo'n beetje de beste machines die er bestaan) en daar kreeg ik met m'n beperkte techniek en zonder de machine te kennen cremalagen van zeker een centimeter uit, de crema liep uit de piston als dikke stroop!
De perfecte espresso ( http://www.cimbali.it/en/RealExpress.asp ):
* 25/30 water cc in 25/30 seconds
* Coffee Dose: 7 gr.
* Correct coffee granulometry (which allows 1 ml percolation in 1 second)
* Temperature on the coffee panel: between 88 and 92° C
* Pump pressure: 9 b
(Cappuccino: http://www.cimbali.it/en/RealCappHow.asp )
Een goede molen is zeer belangrijk voor de kwaliteit , ik heb ook gehoord dat een andere filter in de filterhouder (LaMarzocco filter) verschil geeft in de cremalaag.
Je hebt geen eigen maler, toch? Met de maling kun je de doorlooptijd regelen. De 'espressomaling' bij shops als Simon Levelt, daar klopt geen zak van. Is toch bij iedere machine anders en luistert heel nauw. Maar wat ik begrepen heb van prof. barista's is dat die de hoeveelheid koffie op gevoel bepalen en meestal meer dan die 7 gram is.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:03 schreef faberic het volgende:
[..]
Hoe kan je 7 gr. koffie zo aantampen dat je na 25 sec. pas op 25 ml zit? Dat lukt mij echt nooit. Als ik 50 ml. espresso wil hebben moet ik die enkele piston vullen met zo'n 11 gram koffie.... Bij de dubbele piston lukt me het bijna nooit om langzaam te laten druppen.
tis een spel tussen, hoeveelheid koffie, de grofheid van de maling, het aandrukken van de koffie en de druk.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:03 schreef faberic het volgende:
[..]
Hoe kan je 7 gr. koffie zo aantampen dat je na 25 sec. pas op 25 ml zit? Dat lukt mij echt nooit. Als ik 50 ml. espresso wil hebben moet ik die enkele piston vullen met zo'n 11 gram koffie.... Bij de dubbele piston lukt me het bijna nooit om langzaam te laten druppen.
Nope. Ik ben al een lange tijd aan het overwegen om ermee te beginnen met een I-Roast. Ongebrande bonen kun je lang bewaren en het lijkt me leuk bonen te branden zoals je ze zelf wilt hebben (ik houd niet van al te donkere bonen bijv.). Maar wat me tegenhoudt is dat het een vak is en ik me afvraag of je goede resultaten kunt krijgen. Zoals de prof. branders zul je het wel nooit krijgen, maar als je voldoende tot goed zelf kunt branden ben ik al tevreden denk ik. De bronnen op het internet zijn er wat dat betreft niet duidelijk in en er wordt hierover nogal wat heen en weer gediscussieerd.quote:Op donderdag 16 februari 2006 12:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Brand jij zelf, Mirugai?
Ik maak gebruik van flickr.com om foto's te hosten. Gewoon een gratis account aanmaken en je kunt foto's van je computer uploaden.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:09 schreef gamgra het volgende:
Natuurlijk heb ik foto's van mijn set-up, weet echter niet hoe ik die foto's toe moet voegen aan mijn reply , ik heb geen home page, ik heb al gekeken maar volgens mij kan ik geen foto's vanuit mijn C: documenten / afbeeldingen invoeren, misschien kan iemand me een hint geven.
Dat ie een item wat ze gewoon inkopen,quote:Op zondag 5 maart 2006 11:24 schreef tim2308 het volgende:
Ik dacht dat je smaak had
Er is trouwens op TV Gelderland een espresso test geweest. Hoewel ik wel een beetje twijfel aan de uitslag (zo werden er espressos doorgegeven zonder crčmelaag) bij deze de uitslag
1. Perla Excellent
2. Illy
3. DE Espresso
4. Simon Lévelt
5 Lavaza
6. Fairtrade espresso
7. Edah huismerk
De nummer één vond ik zeer verrassend... Alleen jammer dat ze Peeze niet hadden meegenomen, toch bij uitsteek dč Gelderse espresso...
Wat vind je tzrouwens van de amerikaanse gewoonte koffiebonen na het branden in te vriezen?quote:Op zondag 5 maart 2006 12:04 schreef gamgra het volgende:
@ Pietverdriet,
Tot op heden gebruik ik uitsluitend Arabica, de plaats van origin is wel verschillend.
Voor normaal gebruik brand ik per keer 200 gram "Unwashed Brasil Arabica Cerrado NY2" en vermeng deze met 200 gram "Washed Colombia Arabica Supremo Popayan".
De laatste tijd wordt er veel gesproken over de het gebruik van een of andere Robusta soort die een fijne Aromatische invloed zou hebben.
Zelf heb ik geen ervaring met eender welke Robusta soort.
@ all,
Voor echte crema is VERS gebrand en vers gemalen koffie een must!!, zelf brand ik wekelijks 4 a 500 gram.
Onder vers gebrand voor eigen gebruik versta ik van 1 dag tot maximaal tien dagen oud, daarna gaat de Crema achteruit.
gamgra
Na, Robusta voor de aroma´s? Pah, Robusta is vooral goedkoop en zuur.quote:Op zondag 5 maart 2006 12:32 schreef NoSigar het volgende:
Uiteindelik vind ikzelf "barista'van Simon Levelt nog de beste die ik geprobeert heb. Daar zit een beetje robbusta in voor 'fijne Aromatische invloed'. Het is iig niet de meest donkere koffie die ze daar hebben, wel erg samakkvol.
Je kent het niet hé? Mag je best zeggen hoor.quote:Op zondag 5 maart 2006 12:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Na, Robusta voor de aroma´s? Pah, Robusta is vooral goedkoop en zuur.
die melange die je hebt, nee, maar Robusta bonen ken ik maar al te goed.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:26 schreef NoSigar het volgende:
[..]
Je kent het niet hé? Mag je best zeggen hoor.
Ik denk dat je je vergist hebt?quote:Op zondag 5 maart 2006 14:36 schreef faberic het volgende:
Als ik het goed heb, wordt de smaak van espresso's gedragen op Lipides, ook wel vetten genoemd. Arabica bonen bevatten meer van deze Lipiden, wat voordelig is (meer smaak), en nadelig (Lipiden dragen ook de slechte smaken). Robusta bonen bevatten minder lipiden, dus slechte robusta bonen zullen nog altijd beter smaken dan slechte Arabica bonen. Maar de beste arabica bonen overtreffen nooit robustabonen. Waarom ze in een blend veel gebruikt worden weet ik niet.
ojee, beetje mislukte zin. Ik pas het ff aan.quote:
Leuke setupquote:Op vrijdag 3 maart 2006 15:37 schreef mirugai het volgende:
Hier een fotootje van m'n setup:
[afbeelding]
M'n maler is nu nog de Rocky van Rancilio en die is niet slecht. Tzt wil ik upgraden naar een Mazzer mini electronic of een Cimbali junior maler.
Hey, ik krijg er trek van. Ik denk dat ik er nog eentje ga zetten![]()
Geen idee. Rocky's staan niet vaak 2e hands te koop. Op marktplaats/speurders en ebay.de kun je 2e hands commerciele/professionele malers vinden.quote:Op maandag 6 maart 2006 17:31 schreef Brentmeister het volgende:
Wat kost zo'n maler ongeveer, zoals jij daar hebt staan(2e hands)
Nieuw dan?quote:Op maandag 6 maart 2006 19:08 schreef mirugai het volgende:
[..]
Geen idee. Rocky's staan niet vaak 2e hands te koop. Op marktplaats/speurders en ebay.de kun je 2e hands commerciele/professionele malers vinden.
+quote:Op maandag 6 maart 2006 10:13 schreef timpie82 het volgende:
Ik ga binnenkort ook eens bestellen bij ongebrand.nl, blijkbaar doen er dat toch meer hier. Daarna ga ik eens verder experimenteren met smaken en melanges. Robusta wordt toch ook toegevoegd voor een dikkere crčma?(en omdat het goedkoper is uiteraard)
Geen idee, maar deze voldoet nog aan mijn verwachtingen en gaat voorlopig ook nog niet wegquote:Op dinsdag 7 maart 2006 20:17 schreef tim2308 het volgende:
Mooie setup! Goeie deal, die molen voor 30 euro!! Volgens mij krijg je er zo paar honderd euro voor...
Omschrijving is overdreven imho, maar vooral cappuccino is erg lekke rvan deze bonenquote:Op dinsdag 7 maart 2006 20:41 schreef NoSigar het volgende:
Hehe, kun je nog mindere sterke koffie proeven?
Blanche Dael Caffe Ristretto
Een speciale specialiteit van het huis Blanche Dael. Ontstaan uit de proeftuin van hun eigen Coffeelovers. Een smaak explosie van 7cl. De magistrale arabica's van deze melange staan onder toezicht van enkele zware Robusta's, naar Italiaans voorbeeld. De melange is ook op een typische manier gebrand. Langer, zwarter. Resultaat is een perfecte basis voor Ristretto, espresso en cappuccino. U bent gewaarschuwd.
Smaaktype volgens Blanche Dael: ZEER KRACHTIG.
Mooi apparaat, dat is toch met de Faema e-61 druk groep (of soortgelijk)?quote:Op dinsdag 7 maart 2006 21:36 schreef faberic het volgende:
Ik volg de trend maar, en post ook ff wat pics (alle pics zijn klikbaar):
Mijn Isomac apparaat (Nauw verwant aan de Isomac Zaffiro):
[[url=http://members.lycos.nl/snaab/isomac_small.jpg]afbeelding][/url]
Inderdaadquote:Op dinsdag 7 maart 2006 22:15 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Mooi apparaat, dat is toch met de Faema e-61 druk groep (of soortgelijk)?
Geen idee...quote:Wat is nu eigenlijk het verschil tussen die Isomac of het redelijk vergelijkbare apparaat van Vibiemme of voor mij part het private label van Levelt (heeft ook zo'n soort machine)?
Volgens mij is er weinig verschil tussen deze Isomac en de Vibiemme (domobar). Dezelfde zetgroep, soortgelijke boiler en allebei een vibratiepomp.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 22:15 schreef Richie_Rich het volgende:
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen die Isomac of het redelijk vergelijkbare apparaat van Vibiemme of voor mij part het private label van Levelt (heeft ook zo'n soort machine)?
Onderbouwing?quote:Op woensdag 8 maart 2006 19:09 schreef Richie_Rich het volgende:
Nee
De consumentenbond kijkt altijd naar de prijs/kwaliteit verhouding en in deze prijsklasse zal dit machientje vast de beste kwaliteit opleveren. Ik heb ooit iets soortgelijks gehad en wat je eruit krijgt is sterke koffie, vergelijkbaar met wat je uit een mokapotje krijgt, maar zeker geen espresso en dan hebben we het nog niet eens over de lage hoeveelheid stoom (voor het opschuimen van melk) uit zio'n machine. Een bekende van me heeft trouwens een dergelijke machine en is er enorm tevreden mee, maar ja, die vind afgrijselijke automatenkoffie ook goed te drinken, dus het is maar net je perceptie van wat goede koffie is hoe je deze machine beoordeelt. Een amateur barista maak je niet blij met zo'n apparaat.quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:43 schreef maulibu het volgende:
Iemand ervaring met "DeLonghi BAR 14/BAR 20P" espresso apparaat? (beste koop volgens de consumentenbond)
Kan hier een beetje redelijke koffie uitkomen voor een amateur-barista?![]()
Ik heb me ook al laten vangen met een gebruikte machine en ik zou het niet opnieuw doen. Het kan op het eerste zicht goedkoop lijken maar als de week erna de boiler stuk gaat omdat die vol kalk zit kan je weinig doen dan hem laten maken... In een winkel heb je dan tenminste nog garantie.quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:50 schreef gamgra het volgende:
@ Maulibu
Ik stel voor dat je gaat beginnen met een gebruikte machine, er staan er honderden op de Marktplaats en Ebay, geef vooral niet te veel geld uit voor je eerste machine.
Ga de machine bij de verkoper proberen, dan weet je zeker dat het allemaal werkt.
Misschien bij een van je vrienden of buren ook eens kijken wat zij voor spullen gebruiken, ik zou zeggen laat je eens uitnodigen voor een lekker bakkie.
Dan weet je dus waar je de volgende keer op moet letten. Als je er (nog) niet zo veel verstand van hebt is zoiets altijd lastig lastig. Vraag daarom hulp en tips van de kenners, in dit topic bijvoorbeeldquote:Op woensdag 8 maart 2006 22:32 schreef timpie82 het volgende:
[..]
Ik heb me ook al laten vangen met een gebruikte machine en ik zou het niet opnieuw doen. Het kan op het eerste zicht goedkoop lijken maar als de week erna de boiler stuk gaat omdat die vol kalk zit kan je weinig doen dan hem laten maken... In een winkel heb je dan tenminste nog garantie.
hehehe, spartamet ... vroem vroem vroemquote:Op donderdag 9 maart 2006 13:23 schreef Pietverdriet het volgende:
@ malibu
JE moet het je ongeveer zo voorstellen. We hebben het over espresso machines die je moet vergelijken met een motor, de een hier rijdt Harley, de ander een racejapanner. Het apparaat waar je het over hebt is meer een spartamet, een prima ding in zijn klasse, maar een geheel andere klasse van gemotoriseerde tweewieler.
In frankrijk bestel je cappuccino, je krijgt koffie met melk, slagroom en cacao erbovenop. Dat is onzin!quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:06 schreef Richie_Rich het volgende:
Ik was gisteren even in Milaan en zat dara in de ochtend ook even een cappuccino naar binnen te werken. Latte-art is daar helemaal ingeburged volgens mij. Met het grootste gemak tovert zo'n barista een mooi vormpje.
Persoonlijk vind ik het maar onzin
Spanje krijg je ook koffie met slagroom, gewoon vermelden dat je opgeschuimd melk wilt en geen slagroomquote:Op vrijdag 10 maart 2006 17:08 schreef faberic het volgende:
[..]
In frankrijk bestel je cappuccino, je krijgt koffie met melk, slagroom en cacao erbovenop. Dat is onzin!
zit je op een plek waar je het goed krijgt, is het weer niet goed...
tchibo heeft een goedkope maler waarbij je de maalgraad in kan stellen.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 08:44 schreef faberic het volgende:
Ik moet echt een maler gaan aanschaffen, want om goede 1mL/s shots te maken moet ik m'n filter helemaal volproppen, niet echt gezond voor het apparaat, en de koffie wordt er niet beter van. Heeft iemand tips voor een maler voor een beginner? Hij moet echt zeer fijn kunnen malen, echt superfijn, want dat heeft mijn apparaat nodig. Moet ik met een dure Mazzer Mini beginnen of kan het ook met een goedkopere? Als ik een maler heb ga ik ook proberen te branden met zo'n popcorn-machine, is dat ding niet met hete-lucht? Dat is dan precies hetzelfde als professionele branders....
Faberic.
Hoe smaakt het? Welke soorten heb je besteld en welke melanges ben je aan het uitproberen? Ben benieuwd.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 14:58 schreef timpie82 het volgende:
@gamgra: bedankt voor de tip van mengeling. Ik heb bij Ongebrand 5 soorten koffie besteld en ben volop aan het branden. Op dit moment krijg ik alweer bijna een vinger crčma op de shots, daarvoor doe je het uiteindelijk toch
Yep, da's de Rancilio Rocky. Die heb ik ook. Het is een goede molen, maar wat ik zo uit recensies en ervaringen van anderen heb gelezen is dat molens a la Mazzer toch een duidelijke stap beter zijn.quote:Ik zag idd op marktplaats al wat van die molens staan. Werd zo ¤160,- voor geboden, ook eentje die iemand hier heeft geloof ik. Ik had de link al eerder in dit topic gepost. Maar dit verklaart wel een en ander
Oh, ik had daar overheen gelezenquote:Op zondag 19 maart 2006 20:40 schreef Pietverdriet het volgende:
NIx mis met die Tchibo molen die ik gepost heb, heb hem hier staan, doet het goed en koffie wordt precies zo fijn als ik het nodig heb.
Het is maar net wat je criterium voor beter is. Als je kijkt naar de kwantiteit (de hoeveelheden, snelheid, grootte e.d.), dan zijn prof.molens overkill, maar als je de kwaliteit van de maling als criterium neemt dan zijn ze wel de investering waard.quote:Op zondag 19 maart 2006 20:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Hij is natuurlijk geen prof molen, maar voor thuis gebruik doet ie het prima, en jaaa, je kan veel betere molens kopen (6 tot meer dan 20, 30 voudige van die prijs) maar voor thuisgebruik zijn die echt niet 6 keer beter.
Ik hebmet prof molens gewerkt, en ja, ze zijn beter, maar niet zoveel beter dat nu bereid ben voor thuis daar 10-20 keer zoveel aan uit te geven.quote:Op maandag 20 maart 2006 08:28 schreef mirugai het volgende:
[..]
Het is maar net wat je criterium voor beter is. Als je kijkt naar de kwantiteit (de hoeveelheden, snelheid, grootte e.d.), dan zijn prof.molens overkill, maar als je de kwaliteit van de maling als criterium neemt dan zijn ze wel de investering waard.
Als je met een molentje van een paar tientjes dezelfde maling voor elkaar kunt krijgen als met een machine van een paar honderd euro, dan had ik echt zo'n dure molen niet aangeschaft, maar de maling is beter en het verschil is duidelijk proefbaar, dus dat is voor mij het criterium ook als is het maar voor thuisgebruik.
ok, dan denken we daar dus verschillend over.quote:Op maandag 20 maart 2006 08:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik hebmet prof molens gewerkt, en ja, ze zijn beter, maar niet zoveel beter dat nu bereid ben voor thuis daar 10-20 keer zoveel aan uit te geven.
heeft iemand een filmpje of een uitleg hoe je er zoeen maakt?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 11:33 schreef Zeste het volgende:
Ziet er heel cool uit! Wat alleen wel jammer is is dat je weinig "originele" creaties ziet maar heel vaak dezelfde. Is het juist de bedoeling om de "standaard" figuren zo mooi mogelijk te maken of moet je juist origineel zijn?
Je maakt een latte met het melkschuim in het midden van de kop, dan spuit je een dunne spiraal chocoladesaus op de latte met een flesje waaruit een dun straaltje komt of een spuitzakje zoals pattisiers gebruiken en dan gebruik je een satestokje oid en trek je lijntjes vanuit het midden naar de randen van het kopje. Het wordt etching genoemd.quote:Op maandag 20 maart 2006 12:56 schreef SiGNe het volgende:
heeft iemand een filmpje of een uitleg hoe je er zoeen maakt?
ben eigenlijk wel benieuwd.
Zie ik iets over het hoofd?quote:Op maandag 20 maart 2006 13:12 schreef NoSigar het volgende:
Le-zen
Nee, laat maar, dat was niks.quote:Op maandag 20 maart 2006 13:15 schreef mirugai het volgende:
[..]
Zie ik iets over het hoofd?
Wbt etching, hier een linkje naar een gallerij met diverse creaties: http://www5e.biglobe.ne.jp/~rate/newpage1001.html
Prachtig hoor. Hoewel, die beertjesquote:Op maandag 20 maart 2006 13:15 schreef mirugai het volgende:
[..]
Zie ik iets over het hoofd?
Wbt etching, hier een linkje naar een gallerij met diverse creaties: http://www5e.biglobe.ne.jp/~rate/newpage1001.html
Deze link stond in een ander topic Cappucino en cacao, met of zonder? op 't forum:quote:Op maandag 20 maart 2006 12:56 schreef SiGNe het volgende:
heeft iemand een filmpje of een uitleg hoe je er zoeen maakt?
ben eigenlijk wel benieuwd.
En het ziet er zo simpel uit, maar ik geloof best dat hier jarenlange training voor nodig is.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:10 schreef mirugai het volgende:
[..]
Deze link stond in een ander topic Cappucino en cacao, met of zonder? op 't forum:
http://www.flurl.com/item/Creatief_met_koffie_u_99417
Dat was mijn vraag dus, hoe krijg ik dat voor elkaarquote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:10 schreef mirugai het volgende:
[..]
Deze link stond in een ander topic Cappucino en cacao, met of zonder? op 't forum:
http://www.flurl.com/item/Creatief_met_koffie_u_99417
@NoSigar: hoe krijg je het voor elkaar om de portafilter uit je kop te laten schieten? Dat ding hoort muurvast te zitten. Wat ik wel 'ns heb gehad is dat er wat water aan de zijkanten uitloopt als de rand van de portafilter niet goed schoon is of als het rubber in de kop versleten is.
Woeps! Gemist!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 21:24 schreef tim2308 het volgende:
En op 11 april de barista kampioenschappen!Gaan jullie ook kijken?
Ik zie op die site praktisch alleen maar foto's van crema die uit een bottomless portafilter druppelt. Beetje van hetzelfde allemaal.quote:Op donderdag 13 april 2006 12:12 schreef dollyking het volgende:
een linkje wil ik jullie niet onthouden, http://espressoporn.com/
laat je niet misleiden door de term, gewoon mooie foto's
jezua wat een heerlijkheid!quote:Op donderdag 13 april 2006 12:12 schreef dollyking het volgende:
Hele topic met smaak gelezen,
Nu ik de foto´s heb gezien, vind ik de naam erg toepasselijk, dit is gewoon geil, dit is net als kijken naar top porno omdat je zelden zoiets zelf krijgt.quote:Op donderdag 13 april 2006 12:12 schreef dollyking het volgende:
Hele topic met smaak gelezen,
De francis francis is een prachtig apparaat, ik heb het nu een jaar of, wat zal het zijn, 5 a 6, en wordt dagelijks gebruikt.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:31 schreef pdiscs het volgende:
Laat ik vooral starten met aan te geven dat ik bijna niets van espresso/koffie en aanverwante zaken weet. Ik vind zelfs koffie uit een Senseo goed te drinken!
Mijn vriendin is zeer geintereseerd in al deze zaken, maar ze vindt het aanschaffen van een goede espresso machine veeeel te duur. Nu is ze bijna jarig ... misschien koop ik zo'n ding voor haar (heb ik ook altijd "een lekker bakkie" op de tafel).
Ze is zelf helemaal weg van het design van de FrancisFrancis X1. Nu lees ik op kieskeurig.nl dat dit niet zo'n duurzaam apparaat is.
Kan iemand me adviseren, welk apparaat ik zou moeten kopen?
Wat voor molen heb je nu dan? En wat is de rest van je hardware?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:42 schreef ristretto het volgende:
Als er iemand geinteresseerd is in de molen dan hoor ik het wel. Hij is 6 maandjes oud en het slachtoffer van upgrade fever geworden.
En wat moet ie kostenquote:Op woensdag 26 april 2006 14:42 schreef ristretto het volgende:
Als er iemand geinteresseerd is in de molen dan hoor ik het wel. Hij is 6 maandjes oud en het slachtoffer van upgrade fever geworden.
Op kieskeurig klaagt men over roest en ik zie ook heel vaak dat de drukmeter defect is...quote:Op woensdag 26 april 2006 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De francis francis is een prachtig apparaat, ik heb het nu een jaar of, wat zal het zijn, 5 a 6, en wordt dagelijks gebruikt.
Hij begint nu de eerste slijtage te laten zien, er moet een rubber ring worden vervangen.
of dat duurzaam is mag je zelf beoordelen.
De X1 heeft geen drukmeter, en roesten, tja, dat doet ie van mij geheel niet.quote:Op woensdag 26 april 2006 16:54 schreef pdiscs het volgende:
[..]
Op kieskeurig klaagt men over roest en ik zie ook heel vaak dat de drukmeter defect is...
Oeps ... ik bedoel natuurlijk de temperatuur meter.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De X1 heeft geen drukmeter, en roesten, tja, dat doet ie van mij geheel niet.
Kun je mij (een leek) trouwens uitleggen wat het verschil is tussen een "gewone" X1 en een X1 Trio?quote:Op woensdag 26 april 2006 17:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De X1 heeft geen drukmeter, en roesten, tja, dat doet ie van mij geheel niet.
gewoon ff. googlen: 'The innovative Trio extraction group allows you to select the espresso that you want – long, normal or ristretto – with an intuitive rotation of the filter holder.'quote:Op donderdag 27 april 2006 10:08 schreef pdiscs het volgende:
[..]
Kun je mij (een leek) trouwens uitleggen wat het verschil is tussen een "gewone" X1 en een X1 Trio?
Als ik zo'n ding koop, dan moet ik mijn trouwe Senseo vaarwel zeggen. Kun je met een espresso apparaat ook een "normaal" bakkie koffie maken?
Ik las ergens dat FrancisFrancis nog niet zo lang geleden door Illy is overgenomen. Daarna hebben ze een aantal kwaliteits-verbeterende maatregelen doorgevoerd, waaronder:quote:Op donderdag 27 april 2006 15:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb ff met een (ex) dealer van Francis Francis geproken, maar raad dus nu af zulks een apparaat te kopen, veel, heel veel problemen, enorm slechte tot geen service en hoge rekeningen voor reparaties.
"Tikkeltje" duurder spul.quote:Op donderdag 27 april 2006 19:55 schreef tim2308 het volgende:
Nou ja, dan maar een La Marzocco - http://www.lamarzocco.com/
De machines van Kees van der Westen zijn ook wel cool. Volgens mij zit daar een LaMarzocco "in" . http://www.keesvanderwesten.com/index2.html
Ziet er goed uit.quote:Op maandag 22 mei 2006 10:38 schreef Espresso.Lover het volgende:
Hey wat een leuk topic is dit...
Na jaren koffie en espresso te hebben gemaakt met een 'Coffee Gaggia' hebben we nu een gebruikte en gereviseerde Cimbali Junior /D gekocht. Onze groene Arabica boontjes kopen we al lange tijd (meer dan 4 jaar) bij Ivo van der Putten (ongebrand.nl) Ivo is een hardloop maatje van mij. Branden deden we tot voor kort met de HPR brander, die inmiddels de geest gegeven heeft en vervangen is door de I-Roast2. Onze favoriete koffie is de Yirgacheffe.
Het is nog steeds niet eenvoudig om een goede Cappuccino te maken met perfect opgeschuimde melk.
Onze hardware is de volgende:
- Cimbali Junior /D + ontharder/ontkalker
- Mazzer Super Jolly
- I-roast2 brander
De koffie hoek ziet er inmiddels zo uit:
[afbeelding]
Ik heb ook nog problemen met perfecte microfoam. Komt denk ik vooral door de stoomtip die ik nu heb (de 'nieuwere' rvs tip van Cimbali). Alleen als ik behoorlijk veel melk opschuim krijg ik soms heel mooie microfoam.quote:Op maandag 22 mei 2006 11:44 schreef Chielus het volgende:
Wat lukt niet bij het Opschuimen?? Dat is namelijk mijn inziens een stuk makkelijker dan alle afstellingen van branden, en koffie zetten goed krijgen.
De foam is nog te grof en bevat te veel bellen, is vast een kwestie van veel doen.quote:Wat lukt niet bij het Opschuimen?? Dat is namelijk mijn inziens een stuk makkelijker dan alle afstellingen van branden, en koffie zetten goed krijgen.
De standaard stoomtip zit er nog op. Het messing spuitstukje met twee gaatjes aan de zijkant.quote:Op maandag 22 mei 2006 11:45 schreef mirugai het volgende:
Ha, leuk, nog een Junior eigenaar. Wat voor stoomtip heb jij op je machine zitten?
Doe je het onderhoud zelf en zo ja, wat doe je dan precies?
Idd, een kwestie van veel oefenen, ik ben meestal nog teveel melk kwijt voor een kopje, maar krijg het ondertussen wel aardig onder de knie.quote:Op maandag 22 mei 2006 13:51 schreef Espresso.Lover het volgende:
[..]
De foam is nog te grof en bevat te veel bellen, is vast een kwestie van veel doen.
De juiste machine instellingen, branden en malen zijn (in mijn ogen) eenvoudiger. Het kost wel veel tijd om alle instellingen kloppend te krijgen, maar dan heb je ook een perfecte espresso.
We hebben nu 'Milsanie - houdbare magere melk'. Wat ik zo hier en daar lees moet volle melk betere resutaten geven.quote:Welke melk gebruik je? Dat heeft bij mij ook wel eens diverse resulataten opgeleverd. Momenteel gebruik ik Domo lang lekker.
quote:Op maandag 22 mei 2006 14:00 schreef Espresso.Lover het volgende:
[..]
De standaard stoomtip zit er nog op. Het messing spuitstukje met twee gaatjes aan de zijkant.
Volle melk beter? Hmmm, ik dacht nu juist dat het het eiwit was dat zorgde voor de stabiliteit van het schuim. En vet werkt dat tegen. (bv het schuim op bier is daar een mooi voorbeeld van)quote:Op maandag 22 mei 2006 14:17 schreef Chielus het volgende:
Idd, volle melk geeft veel betere resultaten, door het vetgehalte krijg je iig een stuk meer en volgens mij ook beter schuim. Koop iig geen Cappucino-melk, pure geldklopperij en het is niet eens zo lekker.
Ja, de rechter tip, de spijker op z'n kop. Weet jij hoe en waar ik aan een andere tip kan komen?quote:Heb je de tip rechts op de foto?
Idd zou je "technisch" gezien wel gelijk moeten hebben, maar m'n ervaring wijst juist op het tegenovergestelde. Misschien dat het niet gaat om de eiwitten die je opschuimt...quote:Op maandag 22 mei 2006 15:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Volle melk beter? Hmmm, ik dacht nu juist dat het het eiwit was dat zorgde voor de stabiliteit van het schuim. En vet werkt dat tegen. (bv het schuim op bier is daar een mooi voorbeeld van)
Mijn ervaring is juist dat magere melk beter schuimt.
quote:2. Gebruik ijskoude en liefst volle melk
Vul het kannetje maximaal voor de helft met koude melk. Met halfvolle melk kunt u ook mooi schuim maken, maar dit is natuurlijk iets minder romig. Wij raden u af om houdbare melk te gebruiken ook al lijkt dit praktisch, al was het alleen al vanwege de aparte bijsmaak die uw koffie zeker geen recht doet.
Yep, de tip is zonder problemen los te schroeven met een steeksleutel.quote:Op maandag 22 mei 2006 15:58 schreef Espresso.Lover het volgende:
Ja, de rechter tip, de spijker op z'n kop. Weet jij hoe en waar ik aan een andere tip kan komen?
Kun je deze oude tip los schroeven?
In mijn ogen is dit niet echt vers, ik heb er echter geen ervaring mee en kan daar dus geen 'deskundig' oordeel over vellen.quote:Wat vinden jullie van de Espresso apparaten die gebruik maken van sachets ESE (van oa, Illy & Lavazza) ?
Niet slecht...ga zo door en je staat over twee jaar op de kampioenschappenquote:Whahoe. Vandaag de doorbraak. Eindelijk iets wat op latte art lijkt, en dan op commando. Dit mag wel, nadat ik maanden geleden met latte-art in aanraking kwam.
EN DAN HIERRRRRRRRquote:Op dinsdag 23 mei 2006 20:27 schreef Espresso.Lover het volgende:
[..]
Niet slecht...ga zo door en je staat over twee jaar op de kampioenschappen![]()
Ik denk dat je hier een uitstekende start mee zal maken. Goede keuzequote:Op donderdag 25 mei 2006 12:11 schreef faberic het volgende:
Ik zit trouwens nog zonder maler. Maar deze ziet eruit als een goede beginnersmaler. Ik voel er wel wat voor, want zo'n hele dure, daar begin ik echt niet aan (misschien wel als ik een baantje heb ofzo). Wat vinden jullie ervan?
James Hoffmann heeft trouwens een goede weblog:quote:Op donderdag 25 mei 2006 23:32 schreef tim2308 het volgende:
Het kampioenschap werd gewonnen door Klaus Thomsen uit Denemarken. Tweede werd Sammy Piccolo uit Canada, gevolgd door Matthew Riddle uit de Verenigde Staten. Anne Lunnell uit Zweden werd vierde en James Hoffmann uit Groot-Brittanniė vijfde.
Hoe donker is je koffie wel niet? Toen ik nog koffiebrandde, deed ik er een keer zo lang over met lagere eindtemperaturen...quote:Op vrijdag 26 mei 2006 11:15 schreef Espresso.Lover het volgende:
Ik heb met de nieuwe I-Roast2 brander de brandtijd voor mijn Yirgacheffe boon onder controle.
De tijden en temperaturen zijn:
- 3:00 minuten op 190°C
- 1:45 minuten op 204°C
- 1:45 minuten op 224°C
quote:Hoe donker is je koffie wel niet? Toen ik nog koffiebrandde, deed ik er een keer zo lang over met lagere eindtemperaturen...
Inderdaad, er is niets uitgehaald. De foto laat zelfs de bonen nog iets donkerder zien dan dat ze in werkelijkheid zijn. Er zijn zowieso vrijwel geen defects.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 13:30 schreef tim2308 het volgende:
Dit valt me absoluut mee! En zo op het oog weinig defects, of heb je die voor de foto er stiekem uitgehaald??
Dat ene lichte boontje linksonder valt trouwens wel op
bron?quote:Op donderdag 1 juni 2006 19:37 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Lekker koppie koffie. Vinden jullie het niet allemaal enorm jammer en zonder van de bonen dat tachtig procent van de koffiedrinkers alleen lurkt tot vergrote wakkerheid?
Schatting.quote:
quote:Op donderdag 1 juni 2006 19:44 schreef faberic het volgende:
Leuk trouwens, om in een restaurant waar ze cappuccino met slagroom serveren, te zeggen dat je cappuccino had besteld en geen espresso con Panna
Hey Faberic, is je nieuwe maler al binnen? Ik ben erg nieuwsgierig naar het resultaat!quote:Op dinsdag 30 mei 2006 17:58 schreef faberic het volgende:
Die maler zit er eindelijk aan te komen. Waarschijnlijk vind ik het een prachtig ding, ik heb toch geen ervaring met koffiemalers.
is toch simpel, gewoon bij een dubbele espresso de helft verdunnen met melk..heb je ook 1/3equote:Op donderdag 1 juni 2006 19:44 schreef faberic het volgende:
wikipedia is ook raar
de cappuccino (tegenwoordig 1/3 melk, met 2/3 espresso, opgeschuimde melk en cacaopoeder, traditioneel ook met slagroom);
2/3 espresso en 1/3 melk? Hoe wil je dat in godsnaam voor elkaar krijgen? Met een dubbele espresso is 1/3 espresso al moeilijk, ik doe meestal heel weinig.
Traditioneel ook met slagroom? Wat een onzin! Dat is meer uit onwetendheid.
quote:Op woensdag 7 juni 2006 10:03 schreef faberic het volgende:
... zo'n Kees van der Westen ding geloof ik. Er stond ook een maler, maar de "barista" gebruikte de tamper niet, schuimde de melk op zonder er naar te kijken (hij hield een gigantische bak melk onder het kraantje, en deed ondertussen wat anders), en de melk en het schuim, die nog best redelijk waren, gooide hij met een soort rare lepel in de kopjes. Het ging wel snel en het was oer-druk, maar om je koffie nou niet aan te tampen voordat je het in zo'n machine stopt! Misschien moet ik er maar eens heen als het rustig is en dan vragen of ik zelf koffie mag zetten
![]()
![]()
ik moet op mijn woorden lettenquote:Op woensdag 7 juni 2006 13:43 schreef corc het volgende:
[..]![]()
Ik werk overigens ook met een Kees van der Westen!
Niet in Utrecht, hoor.
Belletjes moet je niet hebben, dat is niet de bedoeling. Je moet microschuim hebben, dat is het beste. Een degelijk apparaat is wel nodig, maar vaak kom je een heel eind met een wat minder apparaat. Zoek eens op "Milk frothing", dan krijg je wat howto's.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 17:54 schreef texl het volgende:
Mooi om te lezen dat iedereen hier zo gek is van een bakkie pleur![]()
Ik heb een Quickmill 810 met ESE en gebruik Jolly pads, en dat bevalt prima. Weinig gepruts en wat mij betreft prima espresso.
Alleen met het melk opschuimen zit ik nog te pielen. Ik heb al aardig wat kannetjes melk vol gekregen met grove bellen / belletjes, maar het blijft schuim dat op de rest van de melk ligt.
Heeft iemand hier tips om fijner schuim te krijgen, of gaat dat niet lukken met een dergelijk apparaat?
Van die guide heb ik het ook geleerd.quote:Op woensdag 21 juni 2006 12:47 schreef corc het volgende:
Dit is een goede guide.
http://www.coffeegeek.com/guides/frothingguide
In mijn ervaring speelt de tip een heel belangrijke rol. Liefst met gaatjes aan de zijkant, en precies op de oppervlakte van de melk. Als je KCCHCHCCHCCHTT!! hoort, dan zit je eigenlijk net te hoog, je moet aan het begin van het ontstaan van dat geluid blijven. Zodat je weet dat het wel ontstaat als je hoger zou gaan met de tip.
En je moet de pitcher een beetje schuin houden, zodat er een soort whirlpool van melk ontstaat, die mixt de schuim me de melk, zodat je die tweedeling minder krijgt.
Wat koste hij deze waar?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 17:32 schreef mirugai het volgende:
Was net in duesseldorf en vond deze brander in de uitverkoop voor de helft van de prijs. Nah, dat kon ik niet laten liggen...
[afbeelding]
Volgende week ongebrande bonen halen!
Nou ja, achteraf gezien was het niet zo'n goede deal. Ik liep dus rond in Duesseldorf en kwam langs Cuccinaria oid, weet de naam niet precies meer, en deze brander lag er aangeboden voor de helft van de prijs van tweehonderdzestigt euro. Ik wist niet precies meer hoeveel deze machines in NL bij ongebrand kosten en ik dacht dat het wel in de buurt van die prijs zou liggen. Eenmaal thuis kwam ik erachter dat de nieuwe modellen bij ongebrand ong. 160 a 170 euro kosten, terwijl ik de mijne voor 130 euro had gehaald; dat was dus niet de topaanbieding die ik dacht te hebben.quote:Op maandag 31 juli 2006 15:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat koste hij deze waar?
waar zat die winkel?quote:Op maandag 31 juli 2006 17:44 schreef mirugai het volgende:
[..]
Nou ja, achteraf gezien was het niet zo'n goede deal. Ik liep dus rond in Duesseldorf en kwam langs Cuccinaria oid, weet de naam niet precies meer, en deze brander lag er aangeboden voor de helft van de prijs van tweehonderdzestigt euro. Ik wist niet precies meer hoeveel deze machines in NL bij ongebrand kosten en ik dacht dat het wel in de buurt van die prijs zou liggen. Eenmaal thuis kwam ik erachter dat de nieuwe modellen bij ongebrand ong. 160 a 170 euro kosten, terwijl ik de mijne voor 130 euro had gehaald; dat was dus niet de topaanbieding die ik dacht te hebben.
Er lagen trouwens nog meer branders van dit model in die shop.
Het is deze winkel: http://www.cucinaria-duesseldorf.de/shockedpage2.htmlquote:Op maandag 31 juli 2006 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
waar zat die winkel?
Bedoel je die keukenwinkel daar vlakbij het oude raadhuis, de rijn en die grote taxistandplaats?
Thanks!quote:Op donderdag 3 augustus 2006 11:02 schreef corc het volgende:
Ik weet niet wat er in dat JO recept stond, dus mischien vind je deze ook te zoet. iig, dit is hoe ik hem maak voor de verkoop, niet voor mezelf...
1 lungo (laat afkoelen, ik doe er altijd een ijsblokje in)
1 bolletje vanilleijs (tja, zoetheid...)
in de blender, pureren
1 bolletje vanilleijs in het glas, blendmengsel eroverheen gieten
afmaken met slagroom en even cacao schudden.
Ook lekker: Coffee-banana smoothie. Stop in de blender behalve koffie en ijs een banaan, en laat de bol ijs in het glas weg.
Hey wat leuk... dit type (HPR brander) heb ik inmiddels versleten na ruim vier jaar en ongeveer pondje koffie branden per week. De koolborstels waren op en het anker is van een vrij zachte messing gemaakt.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 17:32 schreef mirugai het volgende:
Was net in duesseldorf en vond deze brander in de uitverkoop voor de helft van de prijs. Nah, dat kon ik niet laten liggen...
[afbeelding]
Volgende week ongebrande bonen halen!
You just met mr. Espresso, my friend.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 11:30 schreef Ramon73 het volgende:
De man die mijn apparaat een servicebeurt gaf in december, zei dat je de koffie beter niet kon aandrukken. Ik ben daardoor altijd wat terughoudend met aanstampen. Straks heb ik idd eens met het volle gewicht erop gehangen en de koffie werd wel pittiger. Lijkt er meer op dat ik koffiebonen heb gekocht die ik niet echt lekker vind.
Overigens, de newbee vragen komen doordat ik via een collega een overtollig espresso apparaat kon krijgen (voor noppes). Die heb ik laten servicen door een vriend van hem, en ik begin nu pas te experimenteren. Kocht eigenlijk alleen fabrieksgemalen koffie, maar je merkt het wel als die een weekje open is. Het lekkere is er dan wel af
Ik denk toch dat het niet aan de koffie ligt. Probeer anders eens de barista cocktail van de kaldi, die heb ik ook geprobeerd en daar kwam hele lekkere espresso uit.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 18:40 schreef Ramon73 het volgende:
Ik heb ook koffie gekocht bij Kaldi, sicilian blend, smaaktype 3 (de sterkste). Toch is dit een van de slappere espresso's die ik ooit heb gehad. Smaak is wel goed, daar niet van, maar minder sterk dan bv. Lavazza Gold of Illy.
Het resultaat was eigenlijk goed, ik wilde alleen een maler vanwege de versheid. Nu is mijn espresso erop achteruit gegaan, eigenlijk.
Zal volgende week eens bij Blanche Dael koffie halen en malen, kijken wat dat oplevert. Ristretto de luxe, jummie.
De barista cocktail is vrij nieuw. Vraag er anders naar. Het gaat erom dat ik van de barista cocktail weet dat hij een volle smaak heeft, dus als die ook slap smaakt weet je dat het aan je techniek ligt.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 20:05 schreef Ramon73 het volgende:
Hmm, typo gemaakt? Je denkt niet dat het aan de koffie ligt, maar je raadt een andere soort aan? Moet niet er soms niet staan?
Ik vind geen Barista Cocktail bij Kaldi (website). Is dit soms een seizoenskoffie geweest?
Brazilian Special Mild ¤ 4,60 bestellen
Espresso Start Up ¤ 4,90 bestellen
Ethiopian Finest Mocha ¤ 5,20 bestellen
Decaf Sweet Dreams ¤ 4,90 bestellen
soort
prijs per 250 gram
Full Classic of Colombia ¤ 4,60 bestellen
Espresso On The Move ¤ 4,90 bestellen
Bright Colorful Guatemala ¤ 5,20 bestellen
Nature's Child ¤ 5,85 bestellen
soort
prijs per 250 gram
Espresso Evening Delight ¤ 4,60 bestellen
Royal Estate Java ¤ 4,90 bestellen
Kenian Exotic Flower ¤ 5,20 bestellen
Sicilian Espresso Blend ¤ 4,60 bestellen
ik ben nog nooit in een cafe geweest waar ik ze zie tampen zoals het hoort. Altijd tegen dat rondje van de maler 1 keer en hopsa erin. Een la marzocco weet er dan altijd wel wat van te maken maar ik keur het af. Er staat wel vaak een tamper naast het apparaat, maar die gebruikt men dus nooit.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 01:18 schreef NoSigar het volgende:
Het viel me nogal op in Italie dat overal er nogal zachtjes aangestampt werd, ook in de 'Tazza d'oro' in Rome. Er werd (van onderen) tegen een rondje aangeduwd.
Ook viel me op dat er daar de neiging is om steeds donkerder te branden, een ontwikkeling die ik niet altijd prettig vind geloof ik.
Geloof dat deze wel goed is: http://www.xpressivo.com/espressogear/products/barista.html Misschien dat ik 'm aanschaf, want over de tamper die ik nu heb ben ik niet echt te spreken (58 mm aluminium, ooit gekocht bij Kookpunt, maar heb 'm ook bij andere shops gezien wo. Peeze: de hoeken zijn lichtjes afgerond en sluiten niet netjes aan op de piston).quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 19:43 schreef ricvie het volgende:
Ik ben opzoek naar een tamper van 58mm die goed in de hand zit. iemand een gezien?
Precies, zo is mijn ervaring ook. De "claimed to be" echte Italiaanse espresso smaakte niet echt sterk, tenzij als ristretto gezet. Pas met flink aandrukken komt er een goede espresso uit. Nou kan dat ook aan de molen liggen. Ik heb nog wat andere soorten koffie aangeschaft (barista helaas op, komt deze week binnen). Als het daar niet mee lukt, krijgt de molen een modificatie zodat hij nog wat fijner kan malen.quote:Op zondag 6 augustus 2006 21:12 schreef mirugai het volgende:
[..]
Het is meer dan alleen wat koffie in de piston te laden, aandrukken en de zetknop aanzetten.
Is dat niet zo'n handmatig espresso-apparaat? Ik heb daar nog nooit mee gewerkt, maar er is wel wat over te vinden denk ik.quote:Op maandag 7 augustus 2006 10:37 schreef ultratech het volgende:
Vraagje.... Ik ben in het bezit van een Giotto Premium en sinds een tijdje springt de "gas"hendel automatich weer omhoog. Gevolg hiervan is dat er kleine hoeveeheden water blijven doorlopen.![]()
Heeft iemand ervaring met dit probleempje en hoe dit op te lossen??? Graag advies....![]()
Grtz & Thnx
UltraTech
Als je bedoelt met handmatig: "hendel omhoog totdat het kopje vol is en dan hendel omlaag".quote:Op maandag 7 augustus 2006 10:39 schreef faberic het volgende:
[..]
Is dat niet zo'n handmatig espresso-apparaat? Ik heb daar nog nooit mee gewerkt, maar er is wel wat over te vinden denk ik.
Ik had dus exact hetzelfde met mijn apparaat, nu heb ik ook een molen en dat is leuk.quote:Op maandag 7 augustus 2006 11:13 schreef ultratech het volgende:
Ik denk dat je gelijk hebt mirugai. De druk wordt automatisch geregeld. is inderdaad een machtig apparaat. Druk is alleen extreem groot. Kan alleen hele fijne maling aan. De meeste koffiewinkels kunnen de fijne maling die ik nodig heb niet leveren. Heb dus ook maar een molen aangeschaft. Vrouw niet blijwant nu is het aanrecht nog voller, maar de espresso is super!!!!
![]()
Dat de klep versleten is kan ik me ook niet voorstellen.Apparaat is pas een paar maanden oud. Moet er eigenlijk mee terug naar de winkel, maar dat is weer 100km rijden en als het dus eenvoudig op te lossen is, scheelt me dat weer 200 km rijden... als er echter niets anders opzit toch maar de reis aanvaarden en het blok beton van 25 kilo in de auto tillen....
![]()
Ha leuk, een pro! Wat voor activiteiten onderneem je met je eigen bedrijf?quote:Op donderdag 24 augustus 2006 10:20 schreef moniekbarista het volgende:
Keep the crema high!
www.moniekbarista.blogspot.com
Zo'n ding heb ikquote:Op maandag 7 augustus 2006 11:03 schreef mirugai het volgende:
faberic bedoelt waarschijnlijk een handlevermachine, dat zijn machines waarbij je met de hand de druk regelt (zoals bij een fietspomp), maar dat is de ECM Giotto niet, dat is een gewone piston pompmachine (wel erg mooi & goed ding trouwens).
De hendel die je bedoelt regelt de klep die de watertoevoer naar de zetkop regelt neem ik aan. Dus of er zit een schroefje oid. niet goed vast of de klep is versleten, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.
edit: handlevermachine:
[afbeelding]
Waarom geen VBM bij cappuccino? Omdat het geen HX-machine is? (Er is trouwens een uitvoering met warmtewisselaar). En waarom is het geen echte/replica E-61?quote:Op donderdag 7 september 2006 19:15 schreef ricvie het volgende:
als je van cappu's hound geen VBM kopen (is ook geen echte E 61) wel een goeie deal voor de molen. Er zijn genoeg mensen op de forum die een E61 hebben mis. kun je er een testen als je wil kun je die van mij proberen. ook in de winkel kun je vaak alle aparaten proberen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |