abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 juli 2024 @ 18:29:21 #26
20720 brother52
Dus..........
pi_214364350
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 16:20 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ik heb een paar jaar terug volgens mij 3 verschillende gekocht, die 100 in doos, 40 in doos en 100 in plastic. En er zat best wat verschil in, ook qua geur.

Dat was de reden om bij die 40 stuks uit japan te blijven.
Weet je ook welke van de 3 gebleekt waren? Want dat heeft ook invloed. Gebleekte filters geven minder smaak af.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_214366146
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 18:29 schreef brother52 het volgende:

[..]
Weet je ook welke van de 3 gebleekt waren? Want dat heeft ook invloed. Gebleekte filters geven minder smaak af.
Hmm nee geen idee meer, heb op dit moment in ieder geval de niet gebleekte, eerder wel gebleekte filters gehad
pi_214366896
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 10:43 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Waar bestel jij ze dan? Ik koop de Japanse gewoon bij Simon Levelt. Heb de Made in Netherlands variant daar al een tijd niet meer gezien.

Hario is best een duur merk maar qua systeem waarschijnlijk een van de goedkoopste opties. Dus ik vind het prima iets meer voor een filter te betalen.
De laatste batch heb ik bij Van Pommeren besteld. Japanse filters per 100 in plastic verpakt voor ¤6,50. Instructies in Engels en Japans, met vrij groot "Made in Japan" erop gedrukt. Ik drink meestal twee mokken per dag en bijna alleen V60, dus ik doe vijftig-zestig dagen met zo'n pakje filters.

Geur of smaak van het filter heb ik nog nooit opgemerkt, maar ik spoel de filters altijd door voordat ik de gemalen koffie plaats.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_214461652
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:09 schreef brother52 het volgende:

[..]
Ik zit dan al snel richting Minas Gerais in Brazilië te denken. Bijvoorbeeld een Yellow Bourbon, Brasil Santos of Brazil Fazenda. De eerste 2 zijn bij veel branderijen wel verkrijgbaar (de brasil santos is wat milder dan de yellow Bourbon). Yellow Bourbon ligt volgens mij zelfs in de supermarkt maar die is compleet kapot gefikt en je hebt geen idee hoe oud die is.
Brazil Fazenda is tegenwoordig vrij lastig te krijgen. Er is een of andere mongool die bijna al die bonen opkoopt wat de prijs ontzettend opdrijft waardoor het voor de kleinere branderijen niet rendabel is om die in te kopen. Maar het is wel een geweldige boon. Een klein jaar geleden een een zak van gehad om te proberen en vrij snel daarna schoot de prijs ineens omhoog. Als single vond ik de chocoladetonen best heftig maar in een blend met een boon uit Oost Timor (beetje ziltige smaak) kwam hij helemaal tot zijn recht.
Thanks, heb op aanraden van jou eea besteld! Zal laten weten of het beviel :)
  maandag 29 juli 2024 @ 12:35:11 #30
20720 brother52
Dus..........
pi_214462623
quote:
7s.gif Op maandag 29 juli 2024 11:25 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Thanks, heb op aanraden van jou eea besteld! Zal laten weten of het beviel :)
Als het niet bevalt, weet ik wel een betere branderij waar je kunt bestellen :P
Maar ik ga hier geen reclame maken voor de branderij waar ik werk…
  maandag 29 juli 2024 @ 12:41:14 #31
20720 brother52
Dus..........
pi_214462673
Het is vandaag trouwens slecht weer voor een koffiebrander…. Veel te warm.
pi_214621541
Mijn nieuwe favoriet:
Starbucks - koffiebonen - Pike Place Medium Roast
  woensdag 11 september 2024 @ 14:49:22 #33
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214952003
Zijn er meer volautomaatgebruikers die ertegenaan lopen dat onderhoud/reparatie duur is (of niet te vinden)? Hoe gaan jullie daar mee om: steeds weer een nieuwe kopen?

Wij hebben een volautomaat die vijf jaar geleden rond de 800 euro kostte. Trouw altijd alle reinigingsaanwijzigingen gevolgd, zetgroep regelmatig goed afspoelen, etc. Zelfs nog vet aangeschaft om bepaalde onderdelen in te vetten. Maar apparaat presteert nu toch duidelijk minder.

Nu blijkt het lastig om iemand (in de buurt) te vinden die dit apparaat kan nakijken, schoonmaken, evt. onderdelen vervangen. We hebben de machine zelf daarom eigenlijk al afgeschreven. Voorlopig zijn we terug bij de filterkoffie plus bonenmaler.

Het ging ons vooral om de espresso, die was lekker. En het gemak. Hiervoor hadden we (naast een bonenmaler en filterapparaat) een klein espressoapparaat waarin we ese-pads gebruikten. Dat was wel te doen, maar al die pads die elk apart verpakt zaten, dat stond ons tegen. Het ‘echte werk’ (dus malen, tamperen en zo) dat zie ik ons niet doen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_214952657
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2024 14:49 schreef Lienekien het volgende:
Zijn er meer volautomaatgebruikers die ertegenaan lopen dat onderhoud/reparatie duur is (of niet te vinden)? Hoe gaan jullie daar mee om: steeds weer een nieuwe kopen?

Wij hebben een volautomaat die vijf jaar geleden rond de 800 euro kostte. Trouw altijd alle reinigingsaanwijzigingen gevolgd, zetgroep regelmatig goed afspoelen, etc. Zelfs nog vet aangeschaft om bepaalde onderdelen in te vetten. Maar apparaat presteert nu toch duidelijk minder.

Nu blijkt het lastig om iemand (in de buurt) te vinden die dit apparaat kan nakijken, schoonmaken, evt. onderdelen vervangen. We hebben de machine zelf daarom eigenlijk al afgeschreven. Voorlopig zijn we terug bij de filterkoffie plus bonenmaler.

Het ging ons vooral om de espresso, die was lekker. En het gemak. Hiervoor hadden we (naast een bonenmaler en filterapparaat) een klein espressoapparaat waarin we ese-pads gebruikten. Dat was wel te doen, maar al die pads die elk apart verpakt zaten, dat stond ons tegen. Het ‘echte werk’ (dus malen, tamperen en zo) dat zie ik ons niet doen.
Ken je sama? Daar lieten wij vroeger onderhoud doen.

Tegenwoordig zou ik hierheen gaan, maar dat is omdat ik daar m'n bonen haal. Prima lui. Op de site staat het niet maar ook zij doen onderhoud, en niet alleen van JURA. Ik weet niet of ze alle merken doen, maar ze zijn goed bereikbaar dus je kan het ze vragen. Ook zij geven trouwens een leenmachine indien nodig/gewenst.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 11 september 2024 @ 16:29:17 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214952926
quote:
7s.gif Op woensdag 11 september 2024 15:59 schreef sigme het volgende:

[..]
Ken je sama? Daar lieten wij vroeger onderhoud doen.

Tegenwoordig zou ik hierheen gaan, maar dat is omdat ik daar m'n bonen haal. Prima lui. Op de site staat het niet maar ook zij doen onderhoud, en niet alleen van JURA. Ik weet niet of ze alle merken doen, maar ze zijn goed bereikbaar dus je kan het ze vragen. Ook zij geven trouwens een leenmachine indien nodig/gewenst.
Dank voor je tips!
pi_214953193
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2024 16:29 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dank voor je tips!
Oh, en ze zijn betrouwbaar. Ik ben er laatst m’n portemonnee vergeten en toen hebben ze mijn pasje gebruikt om 1 cent mee te pinnen om me daarmee het bericht te sturen dat mijn portemonnee bij hun lag :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 11 september 2024 @ 17:17:28 #37
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214953324
quote:
7s.gif Op woensdag 11 september 2024 17:05 schreef sigme het volgende:

[..]
Oh, en ze zijn betrouwbaar. Ik ben er laatst m’n portemonnee vergeten en toen hebben ze mijn pasje gebruikt om 1 cent mee te pinnen om me daarmee het bericht te sturen dat mijn portemonnee bij hun lag :D
Goed om te weten!
  woensdag 2 oktober 2024 @ 16:20:15 #38
20720 brother52
Dus..........
pi_215158629
Vorige week voor het eerst kopi luwak gedronken.
Nu is de meest kopi luwak uiteraard niet ethisch verantwoord mbt hoe die beestjes gehouden worden maar deze kwam rechtstreeks van een plantage met free range civetkatten dus het zakje bonen toch maar aangenomen.

De bonen zijn vrij donker gebrand maar volgens het briefje wat er bij zit, duurt het brandproces ook bijna een uur dus ja, vrij logisch dat ze dan een beetje donker zijn.

Omdat de bonen zo donker waren iets grover gemalen dan normaal en iets meer koffie gebruikt. (75 gram/liter voor de v60)
En de smaak was geweldig. Heerlijk zacht met tonen van chocola, karamel en rood fruit.

Maar de grote vraag is natuurlijk of het z’n prijs waard is en dan is het antwoord heel simpel: nee. Ja, het is geweldige koffie en ik snap dat het proces heel anders is dan met ‘gewone’ koffie maar als ik het vergelijk met bijvoorbeeld een goede honeywashed yellow bourbon dan is de kopi luwak wel een stuk lekkerder maar echt niet 20 keer beter.
pi_215158823
Leuk om te lezen :)

Ik heb sinds een half jaartje mijn koffie van Giraffe
Als ik ergens anders ben, vraag of bestel ik nu sneller thee want het moet wel minstens zo lekker zijn dan mijn koffie thuis :@ :D
  woensdag 2 oktober 2024 @ 17:41:43 #40
20720 brother52
Dus..........
pi_215159310
quote:
7s.gif Op woensdag 2 oktober 2024 16:42 schreef Serinde het volgende:
Leuk om te lezen :)

Ik heb sinds een half jaartje mijn koffie van Giraffe
Als ik ergens anders ben, vraag of bestel ik nu sneller thee want het moet wel minstens zo lekker zijn dan mijn koffie thuis :@ :D
Als ik ergens anders ben, neem ik altijd koffie mee. (Wordt tegenwoordig ook wel een beetje van me verwacht)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')