quote:
Op vrijdag 7 november 2025 21:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:[..]
Uit mijn hoofd heeft Nescafe bij ieder nieuw systeem dat ze introduceerden 1 of meerdere patenten op hun machine en cups/pads zodat ze een tijdlang als enige zowel de machine als de koffie mogen verkopen. Het zou mij verbazen als dat dit keer anders zou zijn. Het is namelijk hun verdienmodel en als ieder koffieplatform en iedere supermarkt hun eigen cups verkopen dan is dat verdienmodel grotendeels verdwenen.
Klopt, al ging dat bij de originele nespresso niet helemaal goed. Het patent op de pod hield niet lang stand.
Voor de Neo hebben ze inderdaad ook een aantal patenten. Voor zover ik zo snel kan zien hebben ze voor de pods alleen een patent op het materiaal. Zou me niets verbazen dat wanneer andere producenten ze van ander materiaal maken ze geen poot hebben om op te staan want er zit weinig verschil tussen de pod van hun, eentje voor een Senseo of een ese-pod.
quote:
[..]
Ik drink al zeker 15 jaar 9 van de 10 kopjes van bonen die ik inkoop en zelf maal. Het laatste jaar van De Drie Heren.
Is dat de drie heren uit Zwolle? Daar heb ik wel eens wat koffie van geproefd. Ze laten een behoorlijke markt liggen door alleen blends aan te bieden. Al zouden ze voor de singlesmarkt dan weer concurrentie hebben van Sam’s en die heeft best wel goede koffie.
quote:
Maar soms wil ik eens wat anders en dan kies ik voor het gemak en de variatie in koffie voor mijn Dolce Gusto.
Op een bepaald moment zal ik daarvan overstappen naar een nieuwer model en ik vraag me af of dat nu al de moeite waard is.
Een dolce gusto is nooit de moeite waard
Maar als het puur om het gemak gaat dan snap ik de keuze wel. Al zou ik dan niet een Neo nemen maar eerder een originele nespresso want er is tegenwoordig redelijk wat specialty koffie te krijgen in cups voor die machines.