abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218353916
Koffie is voor veel mensen dagelijkse brandstof, maar iedereen lijkt het weer op een andere manier te drinken.
De een zweert bij filterkoffie, de ander gaat all-in met een espressomachine of slow drip setup.
En dan heb je ook nog verschil in bonen.

Ik was benieuwd:
- Wat voor koffie drink jij het liefst? (bonen, gemalen, cups, pads, etc?)
- Hoe zet je je koffie? (filter, volautomaat, moka pot, etc?)
- Heb je een voorkeur voor biologische koffie, single origin, dark roast, etc?
- Heb je een specifiek smaak/methode dat je gebruikt?

Zelf ben ik wat meer aan het experimenteren met bonen (vroeger gewoon Senseo). De smaak is wel anders dan de cups die ik hiervoor had.

Ben benieuwd waar jullie op zijn uitgekomen!
pi_218353965
Bonen, dark roast, sterkte drie (i.p.v. vijf) en that's it. Twee klontjes suiker en wat melk.

Maar eigenlijk maakt het mij ook niet zo veel uit, drink net zo graag Senseo.

Enige wat ik niet kan hebben is oploskoffie.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Spellchecker maandag 28 juli 2025 @ 17:16:18 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_218353973
Nespresso.
Met warme opgeschuimde halfvolle koeienmelk.

Whatelse ;)
pi_218353989
Perla Biologisch filtermaling in mijn Moccamaster.
Filterkoffie >> de rest.

[ Bericht 30% gewijzigd door CarbonC op 30-07-2025 07:48:18 ]
pi_218353996
Bonen uit m’n jura
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_218354004
Versgemaalde bonen die ik in mijn Linea Mini vers bereid.
pi_218354023
Heb thuis een Dolce Gusto en is prima. Voor grote zwarte koppen of lattes. Hou van grote koffies dus buiten de deur ben ik gek op Starbucks.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_218354041
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:15 schreef Discombobulate het volgende:
Bonen, dark roast, sterkte drie (i.p.v. vijf) en that's it. Twee klontjes suiker en wat melk.

Koffie melk en suiker , erg lekker, maar ok gaat wel op een dag aan je tanden vreten?
  maandag 28 juli 2025 @ 17:29:05 #9
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218354066
De allergoedkoopste van dit hele topic: de Senseo. *O*
pi_218354081
Ik drink vaak wat ze vroeger Turkse koffie noemde

is basicly gewoon normale koffie in een kopje doen , heet water erbij en roeren en dan wachten tot de prut gaat zakken,en dan drinken en de laatste slok niet opdrinken

tegenwoordig doe ik zelfde maar dan vaker met theezeefje erbij, dus loop da de woonkamer in met twee kopjes
pi_218354107
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:30 schreef marretak het volgende:
Ik drink vaak wat ze vroeger Turkse koffie noemde

is basicly gewoon normale koffie in een kopje doen , heet water erbij en roeren en dan wachten tot de prut gaat zakken,en dan drinken en de laatste slok niet opdrinken
Dat lijkt wel een beetje op koffie uit een cafetière, met dat verschil dat je bij een cafetière de prut met een filter naar de bodem duwt en dan de koffie kunt uitschenken.
pi_218354155
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:33 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

Dat lijkt wel een beetje op koffie uit een cafetière, met dat verschil dat je bij een cafetière de prut met een filter naar de bodem duwt en dan de koffie kunt uitschenken.
Ik heb die ook en noemen ze vaak ook een doordrukkertje maar ok ik ben nog luier en dan is de Turkse methode nog sneller klaar
pi_218354156
De´Longhi volautomaat, decaf koffiebonen van de Hema :9 c_/
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  maandag 28 juli 2025 @ 18:01:59 #14
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_218354357
Zwarte koffie, ik zet hem te kakken.
pindazakje
pi_218354367
Dolce Gusto. @LTVDK
Zonder wrijving geen glans
  Moderator / Redactie Sport maandag 28 juli 2025 @ 18:04:52 #16
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_218354389
Delonghi met Dark Roast bonen van Simon Levelt.
Zwart.
Op kantoor gewoon ouderwetse filterkoffie.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  maandag 28 juli 2025 @ 18:07:28 #17
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_218354420
Nespresso, Lungo die vergelijkbaar is met een normale kop koffie. Prima koffie, maar vooral vanwege het gemak als alleenstaande koffiedrinker.
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
pi_218354451
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:27 schreef marretak het volgende:

[..]
Koffie melk en suiker , erg lekker, maar ok gaat wel op een dag aan je tanden vreten?
Ik denk het, al probeer ik wel zonder suiker te doen.

Maar in zo veel gaat suiker hé, zo lang je maar gewoon een gezond gebit hebt.

Aanslag op je tanden heb ik wel, maar dat kun je ook niet echt voorkomen. Ja, elke 9 maanden tandsteen verwijderen bij de mondhygiëniste.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  maandag 28 juli 2025 @ 18:14:47 #19
269692 Divje
brr brr patapim
pi_218354463
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:16 schreef maily het volgende:
Nespresso.
Met warme opgeschuimde halfvolle koeienmelk.

Whatelse ;)
+1 :P
oh ah toma toma vem vem vem vem
  maandag 28 juli 2025 @ 18:51:33 #20
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218354728
Er is al een tijdje niet in gepost, maar er zijn 12 topics over de diverse koffiezet manieren:
CUL / Koffie voor de fijnproever: Nog een kopje koffie #12
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_218354911
Handgemalen bonen (nu Brazilië en Ethiopië van Brandzaak) op een Hario Switch (V60 filterhouder met een klepje)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 28 juli 2025 @ 19:33:09 #23
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218355091
Ik heb een Siemens volautomaat. Dus koffiebonen er in, op het knopje drukken, en dan krijg je er een klein kopje uit.
Af en toe heb ik zin in filterkoffie dus gebruik ik zo'n ouderwets oma koffiezetapparaat.

Ik drink altijd zwart. Geen melk of suiker.

Qua merk ben ik niet heel kieskeurig.

Maar ik moet wel zeggen dat die goedkoopste huismerk filterkoffie die bij de Albert Heijn ligt voor 3 euro, die is echt niet te drinken.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Redactie Frontpage maandag 28 juli 2025 @ 19:52:04 #24
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_218355357
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 18:03 schreef Haags het volgende:
Dolce Gusto. @:ltvdk
Dubbele lungo intenso :9
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_218355523
De goedkoopste senseopads met een klein scheutje koud water erop :9
pi_218355675
Nespresso apparaat van Philips.

Capsules van de Hema en de Lidl. Prima. Lungo capslules.

Met havermelk mengen ( warm) en 2 zoetjes per kop koffie.

[ Bericht 9% gewijzigd door Newone82 op 28-07-2025 20:58:38 ]
pi_218360591
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:29 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat vind je van de smaak? Ik ben overgegaan naar bonen en ik merk echt een verschil in smaak. Tenminste, de dure variant bonen. Ik wil die van de Jumbo eens proberen die zijn wel stuk goedkoper, maar ik weet niet of de kwaliteit achteruit zal gaan ten opzichte van dure koffiebonen.
  dinsdag 29 juli 2025 @ 11:29:02 #28
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218360939
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 11:01 schreef mhofstede95 het volgende:

[..]
Wat vind je van de smaak? Ik ben overgegaan naar bonen en ik merk echt een verschil in smaak. Tenminste, de dure variant bonen. Ik wil die van de Jumbo eens proberen die zijn wel stuk goedkoper, maar ik weet niet of de kwaliteit achteruit zal gaan ten opzichte van dure koffiebonen.
Ik kan niet tegen sterke koffie en de Senseo Mild is ook lekker mild. Koffie van bonen heb ik niet geprobeerd.
pi_218360995
Volautomaat, zwart zonder suiker. Boontjes sterkte 6. Voorkeur voor Lavazza maar varieer regelmatig, nu met de simpelste 6 variant van Picnic.
Andere koffies ook prima, alleen filterkoffie vind ik echt minder lekker.

quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:29 schreef Boca_Raton het volgende:
Dit is twijfelachtig. Qua apparaat is Senseo vaak wel het goedkoopst, maar omgerekend per kopje uiteindelijk waarschijnlijk niet.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  dinsdag 29 juli 2025 @ 11:38:13 #30
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218361006
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 11:36 schreef Sometimes het volgende:
Volautomaat, zwart zonder suiker. Boontjes sterkte 6. Voorkeur voor Lavazza maar varieer regelmatig, nu met de simpelste 6 variant van Picnic.
Andere koffies ook prima, alleen filterkoffie vind ik echt minder lekker.
[..]
Dit is twijfelachtig. Qua apparaat is Senseo vaak wel het goedkoopst, maar omgerekend per kopje uiteindelijk waarschijnlijk niet.
Maar dan neem je de echte Senseo pads (?), ik neem die van de supermarkt.
pi_218361009
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 11:01 schreef mhofstede95 het volgende:

[..]
Versgemalen bonen zullen sowieso een verademing zijn ten opzichte van Senseo of filtermaling. De volgende stap is versgebrande bonen.

Toen ik nog mijn volautomaat gebruikte, was ik heel tevreden met de bonen van de lidl. Toen ik overging op handmalen icm V60, kwam de kwaliteit van de bonen erg duidelijk terug in de koffie en werden single origin en versbrande bonen interessanter.

Bij de Jumbo beginnen koffiebonen bij ¤13/kg. La Place zit op ¤16, maar de meeste bonen zitten rond de ¤22-26/kg en daarboven zit nog wat flauwekul van Illy en Lavazza voor ¤32/kg. De "Jumbo's Light Roast" voor ¤26/kg zijn best okee en best vers voor supermarktkoffie.

De online branders zitten grofweg rond de ¤25/kilo, maar daar moet je zelf even naar zoeken. Punt is dat je online voor vergelijkbaar geld als in de supermarkt echt versgebrande bonen kan krijgen.

Het single origins-proefpakket van Brandzaak (à ¤28/kilo, zes soorten versgebrande koffie in zakjes van 250g) is bijvoorbeeld best geinig om eens te proberen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_218361033
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 11:38 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Maar dan neem je de echte Senseo pads (?), ik neem die van de supermarkt.
Nee dat is het punt niet. Bonen zijn goedkoper dan pads, dus het is een kwestie van terugverdienen van het verschil in aankoopprijs van het apparaat. Hoe meer koffie je drinkt hoe harder het gaat. Bij 1 bakkie per dag blijft Senseo bijvoorbeeld wel het goedkoopst.

En met een dure Jura wordt het ook lastig. Maar mensen die zo'n machine kopen zijn daar toch niet mee bezig.
It was delicious.
pi_218361145
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 11:38 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Versgemalen bonen zullen sowieso een verademing zijn ten opzichte van Senseo of filtermaling. De volgende stap is versgebrande bonen.

Toen ik nog mijn volautomaat gebruikte, was ik heel tevreden met de bonen van de lidl. Toen ik overging op handmalen icm V60, kwam de kwaliteit van de bonen erg duidelijk terug in de koffie en werden single origin en versbrande bonen interessanter.

Bij de Jumbo beginnen koffiebonen bij ¤13/kg. La Place zit op ¤16, maar de meeste bonen zitten rond de ¤22-26/kg en daarboven zit nog wat flauwekul van Illy en Lavazza voor ¤32/kg. De "Jumbo's Light Roast" voor ¤26/kg zijn best okee en best vers voor supermarktkoffie.

De online branders zitten grofweg rond de ¤25/kilo, maar daar moet je zelf even naar zoeken. Punt is dat je online voor vergelijkbaar geld als in de supermarkt echt versgebrande bonen kan krijgen.

Het single origins-proefpakket van Brandzaak (à ¤28/kilo, zes soorten versgebrande koffie in zakjes van 250g) is bijvoorbeeld best geinig om eens te proberen.
Ik merk ook dat bonen veel smaakvoller zijn als ze echt vers gebrand zijn.
Ben nu zelf wat aan het experimenteren met een dark roast van Fleur de Café. Best vol van smaak, beetje nootachtig. Tot nu toe bevalt ie goed.

Gebruik je bij die V60 een standaard filter of ook zo’n herbruikbare variant trouwens?
pi_218361193
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 11:53 schreef mhofstede95 het volgende:

[..]
Ik merk ook dat bonen veel smaakvoller zijn als ze echt vers gebrand zijn.
Ben nu zelf wat aan het experimenteren met een dark roast van Fleur de Café. Best vol van smaak, beetje nootachtig. Tot nu toe bevalt ie goed.

Gebruik je bij die V60 een standaard filter of ook zo’n herbruikbare variant trouwens?
Standaard Hario filter maatje 2.
We hadden voorheen de keuze uit Nederlands en Japans fabricaat, waarbij de Nederlandse veel minder snel doorliep. Tegenwoordig zie ik alleen nog de Japanse filters voorbij komen.
Herbruikbare filters vind ik niks.

Voor de afwisseling heb ik ook een Aeropress staan. Die maakt ook fantastische koffie en er zijn duizenden recepten voor. Smaakt wel echt anders dan koffie op de V60.

De Hario Switch zit een beetje tussen V60 en Aeropress in. Je hebt dan zowel de infusie van een aeropress als de percolatie van V60.
pi_218361332
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 11:41 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Nee dat is het punt niet. Bonen zijn goedkoper dan pads, dus het is een kwestie van terugverdienen van het verschil in aankoopprijs van het apparaat. Hoe meer koffie je drinkt hoe harder het gaat. Bij 1 bakkie per dag blijft Senseo bijvoorbeeld wel het goedkoopst.

En met een dure Jura wordt het ook lastig. Maar mensen die zo'n machine kopen zijn daar toch niet mee bezig.
Ik begrijp niet zo goed waarom het terugverdienen de kwestie zou zijn en sowieso niet waarom je überhaupt zou terugverdienen. Het zijn toch geen zonnepanelen?
pi_218361634
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 12:15 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Ik begrijp niet zo goed waarom het terugverdienen de kwestie zou zijn en sowieso niet waarom je überhaupt zou terugverdienen. Het zijn toch geen zonnepanelen?
Als je dat niet begrijpt dan is het misschien handig om te kijken naar de start van dit subonderwerp, niet naar het eindpunt.
It was delicious.
pi_218361865
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 13:07 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Als je dat niet begrijpt dan is het misschien handig om te kijken naar de start van dit subonderwerp, niet naar het eindpunt.
Bedoelde je "besparen"? Je verdient niks terug.

De uitgave om van koffiebonen (automatisch) een fatsoenlijk kopje koffie te kunnen zetten, is altijd hoger dan de aanschaf van een senseo-apparaat en dat verschil haal je er zelden uit tijdens de levensduur van het apparaat, ondanks dat losse bonen toevallig goedkoper zijn dan pads.

Je doet de uitgave omdat je gewoon lekkerdere koffie wil drinken.

Overigens is het goedkoopste apparaat/zetmethode om koffie te drinken, de vertrouwde druppelzetter. Ik vermoed dat oploskoffie de goedkoopste koffie oplevert.

Dat is verder los van kwaliteit, al drink ik liever een kopje goudband-oploskoffie dan senseo.
  dinsdag 29 juli 2025 @ 13:54:26 #38
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_218361936
Overdag automatenkoffie. -O-
Moet wel zeggen dat het voor automatenkoffie nog best redelijk te hachelen is.
's Avonds door de week geen koffie.

In het weekend wordt deze gebruikt:

En daar gaat dan Lavazzo in. (Espresso)

[ Bericht 0% gewijzigd door Bargehassus op 29-07-2025 14:56:40 ]
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_218362103
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:38 schreef PoesInDoos het volgende:
De´Longhi volautomaat, decaf koffiebonen van de Hema :9 c_/
Dit met cheap-ass (sterkste) koffiebonen huismerk van de Dirk.
pi_218362372
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 13:42 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Bedoelde je "besparen"? Je verdient niks terug.

De uitgave om van koffiebonen (automatisch) een fatsoenlijk kopje koffie te kunnen zetten, is altijd hoger dan de aanschaf van een senseo-apparaat en dat verschil haal je er zelden uit tijdens de levensduur van het apparaat, ondanks dat losse bonen toevallig goedkoper zijn dan pads.
Ik bedoelde wat ik schreef. De prijs van een kopje koffie thuis is eenvoudig terug te brengen naar enerzijds de aanschafprijs van het apparaat en anderzijds de kosten van bonen / cups / pads / etc.
In die context zijn volautomaten duurder dan in dit geval Senseo apparaten en bonen - per kopje - goedkoper dan pads. Dus bij elk kopje wat je zet verdien je een stukje van het aanschafprijsverschil terug.

Dit nog los van ontkalkingstabletten en reinigingsspul.

quote:
Je doet de uitgave omdat je gewoon lekkerdere koffie wil drinken.
Dat is dus niet voor iedereen het uitgangspunt.

quote:
Overigens is het goedkoopste apparaat/zetmethode om koffie te drinken, de vertrouwde druppelzetter. Ik vermoed dat oploskoffie de goedkoopste koffie oplevert.

Dat is verder los van kwaliteit, al drink ik liever een kopje goudband-oploskoffie dan senseo.
Het laatste ben ik in ieder geval met je eens, al heb ik niet per se een hekel aan Senseo. Wel aan hoe schoon die machines meestal (niet) zijn.
It was delicious.
  Moderator dinsdag 29 juli 2025 @ 14:55:24 #41
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_218362399
Ik rooster mijn eigen koffie in een Gene Cafe
Ik gebruik alleen rauwe, biologische fair trade koffiebonen
Ik melangeer zelf en altijd een deel robusta
Ik zet het in een Rocket Appartamento en maal de bonen met een Eureka-bonenmolen.

En ik wissel nog wel eens af met filterkoffie (bio) in een V60, french press of percolator.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 29 juli 2025 @ 15:06:20 #42
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_218362477
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 14:55 schreef djkoelkast het volgende:
Ik zet het in een Rocket Appartamento en maal de bonen met een Eureka-bonenmolen.

En ik wissel nog wel eens af met filterkoffie (bio) in een V60, french press of percolator.
Je begint 's ochtends met koffiezetten en hebt 's avonds je eerste bakkie? :D
pi_218362518
quote:

En ik wissel nog wel eens af met filterkoffie (bio) in een V60, french press of percolator.E
En tweemaal per jaar naar Zuid-Amerika om bonen te plukken?
pi_218362582
Dolce Gusto (cappuccino of zwart)
Automaat (DE? met gevriesdroogde koffie) (cappuccino of zwart)
  dinsdag 29 juli 2025 @ 15:26:09 #45
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_218362617
Door de jaren heen diverse manieren van koffiebereiding geprobeerd. Begonnen met filter, snel overgestapt naar Nespresso. Bij Nespresso jarenlang kneiterdure koffie gekocht, in de winkel zelf, waardoor je natuurlijk met een paar honderd euro minder de deur uitloopt. Maar wel met een leuk papieren tasje, nieuwe limited editions en veel meer zooi die je niet nodig hebt. Nu alweer wat jaartjes volautomatisch en daar blijf ik voorlopig wel bij. Soms een French Press, maar dat is de meest ongezonde manier van koffie drinken, op de Turkse wijze na... :')
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
  Moderator dinsdag 29 juli 2025 @ 15:33:43 #46
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_218362670
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 15:06 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Je begint 's ochtends met koffiezetten en hebt 's avonds je eerste bakkie? :D
Nee ik brand meestal voor een week of 4
Maar de machine moet wel idealiter een half uur opwarmen voor je hem gebruikt. Maar ik drink 2 kopjes per dag, dus dan is het opwarmen geen issue verder.
  Moderator dinsdag 29 juli 2025 @ 15:34:16 #47
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_218362672
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 15:13 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
En tweemaal per jaar naar Zuid-Amerika om bonen te plukken?
Ik bestel ze in Duitsland
  dinsdag 29 juli 2025 @ 15:35:35 #48
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_218362684
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat wordt een aardige verassing.
  dinsdag 29 juli 2025 @ 16:21:26 #49
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218363046
Ik drink smorgen snelfilterkoffie met Aldi Goudmerk, gezet in een Philips koffiezet apparaat
Tussendoor Espresso, bonen van de Pelikaan in Zutphen, of Oro van Lavazza, gemalen in mijn Eureka MCI en gezet met een ECM Technika. Soms ook een cappuccino, waarbij ik volle UHT melk gebruik omdat die het beste opschuimt.

Op vakantie zo een aluminium Italiaanse percolator of een French Press.
  dinsdag 29 juli 2025 @ 16:51:20 #50
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_218363363
quote:

Je doet me denken aan m'n peuter...
"Nee papa! Zelf doen!"
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
  dinsdag 29 juli 2025 @ 18:07:11 #51
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_218363937
Bonen in een hario handmaler en dan in een opschenkfilter
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  dinsdag 29 juli 2025 @ 19:26:11 #52
2962 Jordy-B
pi_218364400
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 14:52 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Ik bedoelde wat ik schreef. De prijs van een kopje koffie thuis is eenvoudig terug te brengen naar enerzijds de aanschafprijs van het apparaat en anderzijds de kosten van bonen / cups / pads / etc.
In die context zijn volautomaten duurder dan in dit geval Senseo apparaten en bonen - per kopje - goedkoper dan pads. Dus bij elk kopje wat je zet verdien je een stukje van het aanschafprijsverschil terug.

Dit nog los van ontkalkingstabletten en reinigingsspul.
[..
Dat is dus niet voor iedereen het uitgangspunt.
Ik ben het niet met je eens.

Je verdient niets terug, je bespaart op de prijs van een kopje koffie. Een zonnepaneel verdient zichzelf terug, want die genereert geld. Koffiedrinken kost geld. Je kan dus enkel besparen over de levensduur van een apparaat, niet verdienen.

Maar ook je stelling dat bonen goedkoper zijn dan pads betwijfel ik. Onderin de markt ontlopen pads en bonen elkaar namelijk niet zo.

Koffiepads beginnen bij 7ct per stuk. koffiebonen beginnen bij 12 euro per kilo. Om dat te kunnen vergelijken: (¤0,07/¤12) x 1000g = 5,8g
Dus voor hetzelfde geld als een goedkoop kopje uit een pad-apparaat kan je 5,8 gram goedkope bonen per kopje gebruiken uit je bonenmachine. Dat is een karig bakkie en op die manier ga je natuurlijk nooit de aanschafprijs van je bonenmachine "terugverdienen".

In de praktijk zal je niet de goedkoopse pads of de goedkoopste bonen pakken, omdat het gewoon geen lekkere koffie geeft, maar daardoor is het een kromme vergelijking.

Het overgrote deel van de mensen die een bonenmachine kopen (het deel dat zichzelf niet voor de gek houdt), koopt een bonenmachine omdat dat veel lekkerdere koffie geeft, met het gebruiksgemak van een senseo.
  dinsdag 29 juli 2025 @ 21:41:46 #53
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_218365652
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 19:26 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Ik ben het niet met je eens.
Laten we het daarbij houden.

quote:
In de praktijk zal je niet de goedkoopste pads of de goedkoopste bonen pakken, omdat het gewoon geen lekkere koffie geeft, maar daardoor is het een kromme vergelijking.
Je mist nog altijd het punt van de post waar ik op reageerde.
Jouw uitgangspunt is NIET hetzelfde als dat van ieder ander.
It was delicious.
  dinsdag 29 juli 2025 @ 21:57:33 #54
173196 Farenji
pi_218365809
Lavazza oro in een percolator.
  dinsdag 29 juli 2025 @ 22:06:54 #55
291714 Marsenal
Heh.
pi_218365874
Zwart uit een nespresso. Ik drink al 30 jaar veel koffie op een dag, meestal 8-12 kopjes, maar de soort bonen boeit me niks. Goedkope troep of ultra-exclusief, it's all the same to me. Wel liefst sterke bakkies.
-nee-
  woensdag 30 juli 2025 @ 11:28:55 #56
508739 mhofstede95
pi_218368794
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 16:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik drink smorgen snelfilterkoffie met Aldi Goudmerk, gezet in een Philips koffiezet apparaat
Tussendoor Espresso, bonen van de Pelikaan in Zutphen, of Oro van Lavazza, gemalen in mijn Eureka MCI en gezet met een ECM Technika. Soms ook een cappuccino, waarbij ik volle UHT melk gebruik omdat die het beste opschuimt.

Op vakantie zo een aluminium Italiaanse percolator of een French Press.
Die combinatie van Goudmerk in de ochtend en Pelikaan bonen later op de dag is best een contrast. Merk je dat verschil duidelijk als je switcht?
  woensdag 30 juli 2025 @ 11:55:41 #57
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218368962
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 11:28 schreef mhofstede95 het volgende:

[..]
Die combinatie van Goudmerk in de ochtend en Pelikaan bonen later op de dag is best een contrast. Merk je dat verschil duidelijk als je switcht?
Absoluut. Ook filter morgens en zeefdragen middags
  donderdag 31 juli 2025 @ 17:59:51 #58
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_218380461
Eigenlijk altijd espresso tegenwoordig. Goede vers gebrande bonen, zelf malen en dan een goede piston machine. En voor to go altijd een Aero press.
Wakadoodle!
  donderdag 31 juli 2025 @ 20:13:41 #59
115356 bloempje-moi
pi_218381746
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 13:54 schreef Bargehassus het volgende:
Overdag automatenkoffie. -O-
Moet wel zeggen dat het voor automatenkoffie nog best redelijk te hachelen is.
's Avonds door de week geen koffie.

In het weekend wordt deze gebruikt:
[ afbeelding ]

En daar gaat dan Lavazzo in. (Espresso)
Ik heb de Bialetti brikka, waardoor je een cremelaagje op je espresso krijgt. 🥰

Ligt het aan mij of is de smaak van Lavazza veranderd?
  donderdag 31 juli 2025 @ 20:21:52 #60
268251 Adames
Klara!
pi_218381875
Vers gemalen bonen.
En dan afhankelijk waar ik zin in heb, filterkan, french press, aeropress of soms bialetti.
Bialetti gebruikte ik eerst nog het vaakst voor ijskoffie, maar tegenwoordig gebruik ik daar ook de aeropress voor.
  donderdag 31 juli 2025 @ 20:34:46 #61
70620 Bart2002
pi_218381994
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 22:06 schreef Marsenal het volgende:
Zwart uit een nespresso. Ik drink al 30 jaar veel koffie op een dag, meestal 8-12 kopjes, maar de soort bonen boeit me niks. Goedkope troep of ultra-exclusief, it's all the same to me. Wel liefst sterke bakkies.
Dit inderdaad. Geen koffie-snobisme ook hier. Op het werk de Americano uit het DE apparaat. Pure brandstof om de oude hersenen op gang te houden.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:58:09 #62
458932 Nielojram75
pi_218391120
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:19 schreef CarbonC het volgende:
Perla Biologisch filtermaling in mijn Moccamaster.
Filterkoffie >> de rest.
[ afbeelding ]
Moccamaster-team hier ook *O*
Maar dan met DE-gold filterkoffie en melitta-filters ( die filters maken ècht het verschil)

Zwart in een porseleinen beker.
  vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:00:55 #63
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_218391145
Er bestaat al tijden een koffie topicreeks, waarin dezelfde vragen/onderwerpen aan de orde komen:
  VIVA vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:15:50 #64
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_218391275
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 21:00 schreef MadMaster het volgende:
Er bestaat al tijden een koffie topicreeks, waarin dezelfde vragen/onderwerpen aan de orde komen:
Dat topic is al een halfjaar dood, dus ja.....

Zelf drink ik Biologische "Yellow Bourbon" uit Brazilie.....Heerlijke aromatische niet te sterke koffie...Ik heb afgeleerd om koffie alleen maar om de caffeine naar binnen te werken, maar echt van te genieten, zorgt ervoor dat ik minder kopjes nodig hebt en dan betere kwaliteit kan veroorloven...
https://www.simonlevelt.nl/nl/yellow-bourbon/13076-M.html
What lies behind makes no sense in my mind
  vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:25:50 #65
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_218391337
quote:
84s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 21:15 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Dat topic is al een halfjaar dood, dus ja.....

Dat heb ik gezien (daarom is het misschien ook niet eerder door TS opgemerkt), maar gezien dit topic is er kennelijk wel behoefte aan het bespreken van het onderwerp 'koffie'…
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')