Koffie melk en suiker , erg lekker, maar ok gaat wel op een dag aan je tanden vreten?quote:Op maandag 28 juli 2025 17:15 schreef Discombobulate het volgende:
Bonen, dark roast, sterkte drie (i.p.v. vijf) en that's it. Twee klontjes suiker en wat melk.
Dat lijkt wel een beetje op koffie uit een cafetière, met dat verschil dat je bij een cafetière de prut met een filter naar de bodem duwt en dan de koffie kunt uitschenken.quote:Op maandag 28 juli 2025 17:30 schreef marretak het volgende:
Ik drink vaak wat ze vroeger Turkse koffie noemde
is basicly gewoon normale koffie in een kopje doen , heet water erbij en roeren en dan wachten tot de prut gaat zakken,en dan drinken en de laatste slok niet opdrinken
Ik heb die ook en noemen ze vaak ook een doordrukkertje maar ok ik ben nog luier en dan is de Turkse methode nog sneller klaarquote:Op maandag 28 juli 2025 17:33 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Dat lijkt wel een beetje op koffie uit een cafetière, met dat verschil dat je bij een cafetière de prut met een filter naar de bodem duwt en dan de koffie kunt uitschenken.
Ik denk het, al probeer ik wel zonder suiker te doen.quote:Op maandag 28 juli 2025 17:27 schreef marretak het volgende:
[..]
Koffie melk en suiker , erg lekker, maar ok gaat wel op een dag aan je tanden vreten?
+1quote:Op maandag 28 juli 2025 17:16 schreef maily het volgende:
Nespresso.
Met warme opgeschuimde halfvolle koeienmelk.
Whatelse
Dubbele lungo intensoquote:
Wat vind je van de smaak? Ik ben overgegaan naar bonen en ik merk echt een verschil in smaak. Tenminste, de dure variant bonen. Ik wil die van de Jumbo eens proberen die zijn wel stuk goedkoper, maar ik weet niet of de kwaliteit achteruit zal gaan ten opzichte van dure koffiebonen.quote:Op maandag 28 juli 2025 17:29 schreef Boca_Raton het volgende:
De allergoedkoopste van dit hele topic: de Senseo.
Ik kan niet tegen sterke koffie en de Senseo Mild is ook lekker mild. Koffie van bonen heb ik niet geprobeerd.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 11:01 schreef mhofstede95 het volgende:
[..]
Wat vind je van de smaak? Ik ben overgegaan naar bonen en ik merk echt een verschil in smaak. Tenminste, de dure variant bonen. Ik wil die van de Jumbo eens proberen die zijn wel stuk goedkoper, maar ik weet niet of de kwaliteit achteruit zal gaan ten opzichte van dure koffiebonen.
Dit is twijfelachtig. Qua apparaat is Senseo vaak wel het goedkoopst, maar omgerekend per kopje uiteindelijk waarschijnlijk niet.quote:Op maandag 28 juli 2025 17:29 schreef Boca_Raton het volgende:
De allergoedkoopste van dit hele topic: de Senseo.
Maar dan neem je de echte Senseo pads (?), ik neem die van de supermarkt.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 11:36 schreef Sometimes het volgende:
Volautomaat, zwart zonder suiker. Boontjes sterkte 6. Voorkeur voor Lavazza maar varieer regelmatig, nu met de simpelste 6 variant van Picnic.
Andere koffies ook prima, alleen filterkoffie vind ik echt minder lekker.
[..]
Dit is twijfelachtig. Qua apparaat is Senseo vaak wel het goedkoopst, maar omgerekend per kopje uiteindelijk waarschijnlijk niet.
Versgemalen bonen zullen sowieso een verademing zijn ten opzichte van Senseo of filtermaling. De volgende stap is versgebrande bonen.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 11:01 schreef mhofstede95 het volgende:
[..]
Wat vind je van de smaak? Ik ben overgegaan naar bonen en ik merk echt een verschil in smaak. Tenminste, de dure variant bonen. Ik wil die van de Jumbo eens proberen die zijn wel stuk goedkoper, maar ik weet niet of de kwaliteit achteruit zal gaan ten opzichte van dure koffiebonen.
Nee dat is het punt niet. Bonen zijn goedkoper dan pads, dus het is een kwestie van terugverdienen van het verschil in aankoopprijs van het apparaat. Hoe meer koffie je drinkt hoe harder het gaat. Bij 1 bakkie per dag blijft Senseo bijvoorbeeld wel het goedkoopst.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 11:38 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar dan neem je de echte Senseo pads (?), ik neem die van de supermarkt.
Ik merk ook dat bonen veel smaakvoller zijn als ze echt vers gebrand zijn.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 11:38 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Versgemalen bonen zullen sowieso een verademing zijn ten opzichte van Senseo of filtermaling. De volgende stap is versgebrande bonen.
Toen ik nog mijn volautomaat gebruikte, was ik heel tevreden met de bonen van de lidl. Toen ik overging op handmalen icm V60, kwam de kwaliteit van de bonen erg duidelijk terug in de koffie en werden single origin en versbrande bonen interessanter.
Bij de Jumbo beginnen koffiebonen bij ¤13/kg. La Place zit op ¤16, maar de meeste bonen zitten rond de ¤22-26/kg en daarboven zit nog wat flauwekul van Illy en Lavazza voor ¤32/kg. De "Jumbo's Light Roast" voor ¤26/kg zijn best okee en best vers voor supermarktkoffie.
De online branders zitten grofweg rond de ¤25/kilo, maar daar moet je zelf even naar zoeken. Punt is dat je online voor vergelijkbaar geld als in de supermarkt echt versgebrande bonen kan krijgen.
Het single origins-proefpakket van Brandzaak (à ¤28/kilo, zes soorten versgebrande koffie in zakjes van 250g) is bijvoorbeeld best geinig om eens te proberen.
Standaard Hario filter maatje 2.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 11:53 schreef mhofstede95 het volgende:
[..]
Ik merk ook dat bonen veel smaakvoller zijn als ze echt vers gebrand zijn.
Ben nu zelf wat aan het experimenteren met een dark roast van Fleur de Café. Best vol van smaak, beetje nootachtig. Tot nu toe bevalt ie goed.
Gebruik je bij die V60 een standaard filter of ook zo’n herbruikbare variant trouwens?
Ik begrijp niet zo goed waarom het terugverdienen de kwestie zou zijn en sowieso niet waarom je überhaupt zou terugverdienen. Het zijn toch geen zonnepanelen?quote:Op dinsdag 29 juli 2025 11:41 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Nee dat is het punt niet. Bonen zijn goedkoper dan pads, dus het is een kwestie van terugverdienen van het verschil in aankoopprijs van het apparaat. Hoe meer koffie je drinkt hoe harder het gaat. Bij 1 bakkie per dag blijft Senseo bijvoorbeeld wel het goedkoopst.
En met een dure Jura wordt het ook lastig. Maar mensen die zo'n machine kopen zijn daar toch niet mee bezig.
Als je dat niet begrijpt dan is het misschien handig om te kijken naar de start van dit subonderwerp, niet naar het eindpunt.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 12:15 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik begrijp niet zo goed waarom het terugverdienen de kwestie zou zijn en sowieso niet waarom je überhaupt zou terugverdienen. Het zijn toch geen zonnepanelen?
Bedoelde je "besparen"? Je verdient niks terug.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 13:07 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Als je dat niet begrijpt dan is het misschien handig om te kijken naar de start van dit subonderwerp, niet naar het eindpunt.
Dit met cheap-ass (sterkste) koffiebonen huismerk van de Dirk.quote:Op maandag 28 juli 2025 17:38 schreef PoesInDoos het volgende:
De´Longhi volautomaat, decaf koffiebonen van de Hema![]()
Ik bedoelde wat ik schreef. De prijs van een kopje koffie thuis is eenvoudig terug te brengen naar enerzijds de aanschafprijs van het apparaat en anderzijds de kosten van bonen / cups / pads / etc.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 13:42 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Bedoelde je "besparen"? Je verdient niks terug.
De uitgave om van koffiebonen (automatisch) een fatsoenlijk kopje koffie te kunnen zetten, is altijd hoger dan de aanschaf van een senseo-apparaat en dat verschil haal je er zelden uit tijdens de levensduur van het apparaat, ondanks dat losse bonen toevallig goedkoper zijn dan pads.
Dat is dus niet voor iedereen het uitgangspunt.quote:Je doet de uitgave omdat je gewoon lekkerdere koffie wil drinken.
Het laatste ben ik in ieder geval met je eens, al heb ik niet per se een hekel aan Senseo. Wel aan hoe schoon die machines meestal (niet) zijn.quote:Overigens is het goedkoopste apparaat/zetmethode om koffie te drinken, de vertrouwde druppelzetter. Ik vermoed dat oploskoffie de goedkoopste koffie oplevert.
Dat is verder los van kwaliteit, al drink ik liever een kopje goudband-oploskoffie dan senseo.
Je begint 's ochtends met koffiezetten en hebt 's avonds je eerste bakkie?quote:Op dinsdag 29 juli 2025 14:55 schreef djkoelkast het volgende:
Ik rooster mijn eigen koffie in een Gene Cafe
Ik gebruik alleen rauwe, biologische fair trade koffiebonen
Ik melangeer zelf en altijd een deel robusta
Ik zet het in een Rocket Appartamento en maal de bonen met een Eureka-bonenmolen.
En ik wissel nog wel eens af met filterkoffie (bio) in een V60, french press of percolator.
En tweemaal per jaar naar Zuid-Amerika om bonen te plukken?quote:Op dinsdag 29 juli 2025 14:55 schreef djkoelkast het volgende:
Ik zet het in een Rocket Appartamento en maal de bonen met een Eureka-bonenmolen.
En ik wissel nog wel eens af met filterkoffie (bio) in een V60, french press of percolator.E
Nee ik brand meestal voor een week of 4quote:Op dinsdag 29 juli 2025 15:06 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Je begint 's ochtends met koffiezetten en hebt 's avonds je eerste bakkie?
Ik bestel ze in Duitslandquote:Op dinsdag 29 juli 2025 15:13 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
En tweemaal per jaar naar Zuid-Amerika om bonen te plukken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat wordt een aardige verassing.
Je doet me denken aan m'n peuter...quote:Op dinsdag 29 juli 2025 14:55 schreef djkoelkast het volgende:
En ik wissel nog wel eens af met filterkoffie (bio) in een V60, french press of percolator.
Ik ben het niet met je eens.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 14:52 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ik bedoelde wat ik schreef. De prijs van een kopje koffie thuis is eenvoudig terug te brengen naar enerzijds de aanschafprijs van het apparaat en anderzijds de kosten van bonen / cups / pads / etc.
In die context zijn volautomaten duurder dan in dit geval Senseo apparaten en bonen - per kopje - goedkoper dan pads. Dus bij elk kopje wat je zet verdien je een stukje van het aanschafprijsverschil terug.
Dit nog los van ontkalkingstabletten en reinigingsspul.
[..
Dat is dus niet voor iedereen het uitgangspunt.
Laten we het daarbij houden.quote:
Je mist nog altijd het punt van de post waar ik op reageerde.quote:In de praktijk zal je niet de goedkoopste pads of de goedkoopste bonen pakken, omdat het gewoon geen lekkere koffie geeft, maar daardoor is het een kromme vergelijking.
Die combinatie van Goudmerk in de ochtend en Pelikaan bonen later op de dag is best een contrast. Merk je dat verschil duidelijk als je switcht?quote:Op dinsdag 29 juli 2025 16:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik drink smorgen snelfilterkoffie met Aldi Goudmerk, gezet in een Philips koffiezet apparaat
Tussendoor Espresso, bonen van de Pelikaan in Zutphen, of Oro van Lavazza, gemalen in mijn Eureka MCI en gezet met een ECM Technika. Soms ook een cappuccino, waarbij ik volle UHT melk gebruik omdat die het beste opschuimt.
Op vakantie zo een aluminium Italiaanse percolator of een French Press.
Absoluut. Ook filter morgens en zeefdragen middagsquote:Op woensdag 30 juli 2025 11:28 schreef mhofstede95 het volgende:
[..]
Die combinatie van Goudmerk in de ochtend en Pelikaan bonen later op de dag is best een contrast. Merk je dat verschil duidelijk als je switcht?
Ik heb de Bialetti brikka, waardoor je een cremelaagje op je espresso krijgt. 🥰quote:Op dinsdag 29 juli 2025 13:54 schreef Bargehassus het volgende:
Overdag automatenkoffie.![]()
Moet wel zeggen dat het voor automatenkoffie nog best redelijk te hachelen is.
's Avonds door de week geen koffie.
In het weekend wordt deze gebruikt:
[ afbeelding ]
En daar gaat dan Lavazzo in. (Espresso)
Dit inderdaad. Geen koffie-snobisme ook hier. Op het werk de Americano uit het DE apparaat. Pure brandstof om de oude hersenen op gang te houden.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 22:06 schreef Marsenal het volgende:
Zwart uit een nespresso. Ik drink al 30 jaar veel koffie op een dag, meestal 8-12 kopjes, maar de soort bonen boeit me niks. Goedkope troep of ultra-exclusief, it's all the same to me. Wel liefst sterke bakkies.
Moccamaster-team hier ookquote:Op maandag 28 juli 2025 17:19 schreef CarbonC het volgende:
Perla Biologisch filtermaling in mijn Moccamaster.
Filterkoffie >> de rest.
[ afbeelding ]
Dat topic is al een halfjaar dood, dus ja.....quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 21:00 schreef MadMaster het volgende:
Er bestaat al tijden een koffie topicreeks, waarin dezelfde vragen/onderwerpen aan de orde komen:
CUL / Koffie voor de fijnproever: Nog een kopje koffie #12
Dat heb ik gezien (daarom is het misschien ook niet eerder door TS opgemerkt), maar gezien dit topic is er kennelijk wel behoefte aan het bespreken van het onderwerp 'koffie'…quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 21:15 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Dat topic is al een halfjaar dood, dus ja.....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |