abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35857447
@ Maulibu

Espresso maken en drinken moet je leren precies zoals het leren rijden met fiets en auto, dus met vallen en opstaan.
Ik stel voor dat je gaat beginnen met een gebruikte machine, er staan er honderden op de Marktplaats en Ebay, geef vooral niet te veel geld uit voor je eerste machine.
Ga de machine bij de verkoper proberen, dan weet je zeker dat het allemaal werkt.
Misschien bij een van je vrienden of buren ook eens kijken wat zij voor spullen gebruiken, ik zou zeggen laat je eens uitnodigen voor een lekker bakkie.

Succes
gamgra
pi_35862024
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 20:50 schreef gamgra het volgende:
@ Maulibu

Ik stel voor dat je gaat beginnen met een gebruikte machine, er staan er honderden op de Marktplaats en Ebay, geef vooral niet te veel geld uit voor je eerste machine.
Ga de machine bij de verkoper proberen, dan weet je zeker dat het allemaal werkt.
Misschien bij een van je vrienden of buren ook eens kijken wat zij voor spullen gebruiken, ik zou zeggen laat je eens uitnodigen voor een lekker bakkie.
Ik heb me ook al laten vangen met een gebruikte machine en ik zou het niet opnieuw doen. Het kan op het eerste zicht goedkoop lijken maar als de week erna de boiler stuk gaat omdat die vol kalk zit kan je weinig doen dan hem laten maken... In een winkel heb je dan tenminste nog garantie.
pi_35875378
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:32 schreef timpie82 het volgende:

[..]

Ik heb me ook al laten vangen met een gebruikte machine en ik zou het niet opnieuw doen. Het kan op het eerste zicht goedkoop lijken maar als de week erna de boiler stuk gaat omdat die vol kalk zit kan je weinig doen dan hem laten maken... In een winkel heb je dan tenminste nog garantie.
Dan weet je dus waar je de volgende keer op moet letten. Als je er (nog) niet zo veel verstand van hebt is zoiets altijd lastig lastig. Vraag daarom hulp en tips van de kenners, in dit topic bijvoorbeeld Maar als je daar geen zin/tijd of wat dan ook voor hebt kan je wellicht beter voor nieuw gaan met garantie. Hoewel je je daar alsnog goed zal moeten laten voorlichten aangezien je wel iets wilt kopen wat je echt wil met zulke prijzen.
Oh, and that's a bad miss!
  donderdag 9 maart 2006 @ 13:23:53 #104
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35875896
@ malibu
JE moet het je ongeveer zo voorstellen. We hebben het over espresso machines die je moet vergelijken met een motor, de een hier rijdt Harley, de ander een racejapanner. Het apparaat waar je het over hebt is meer een spartamet, een prima ding in zijn klasse, maar een geheel andere klasse van gemotoriseerde tweewieler.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 9 maart 2006 @ 16:49:58 #105
120482 mirugai
very fishy
pi_35883386
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 13:23 schreef Pietverdriet het volgende:
@ malibu
JE moet het je ongeveer zo voorstellen. We hebben het over espresso machines die je moet vergelijken met een motor, de een hier rijdt Harley, de ander een racejapanner. Het apparaat waar je het over hebt is meer een spartamet, een prima ding in zijn klasse, maar een geheel andere klasse van gemotoriseerde tweewieler.
hehehe, spartamet ... vroem vroem vroem

Eventjes visualiseren ... de Krups:

en de andere machine:

damn, lastige keuze
  donderdag 9 maart 2006 @ 18:02:37 #106
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_35885657
Ik ga me maar weer eens op latte art concentreren. Ondanks dat het uit den boze is zal ik gewoon de hele dag door cappuccino/latte maken, om het te oefenen.
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
  vrijdag 10 maart 2006 @ 16:06:09 #107
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_35913955
Ik was gisteren even in Milaan en zat dara in de ochtend ook even een cappuccino naar binnen te werken. Latte-art is daar helemaal ingeburged volgens mij. Met het grootste gemak tovert zo'n barista een mooi vormpje.

Persoonlijk vind ik het maar onzin
  vrijdag 10 maart 2006 @ 17:08:44 #108
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_35916045
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 16:06 schreef Richie_Rich het volgende:
Ik was gisteren even in Milaan en zat dara in de ochtend ook even een cappuccino naar binnen te werken. Latte-art is daar helemaal ingeburged volgens mij. Met het grootste gemak tovert zo'n barista een mooi vormpje.

Persoonlijk vind ik het maar onzin
In frankrijk bestel je cappuccino, je krijgt koffie met melk, slagroom en cacao erbovenop. Dat is onzin!

zit je op een plek waar je het goed krijgt, is het weer niet goed...
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
pi_35919664
Heb vandaag even de Perla bonen geprobeerd. Mijn eerste indruk is dat ze niet slecht zijn alleen iets de donker gebrand naar mijn smaak.
Helpt waar hij kan!
  vrijdag 10 maart 2006 @ 21:10:57 #110
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_35923074
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 17:08 schreef faberic het volgende:

[..]

In frankrijk bestel je cappuccino, je krijgt koffie met melk, slagroom en cacao erbovenop. Dat is onzin!

zit je op een plek waar je het goed krijgt, is het weer niet goed...
Spanje krijg je ook koffie met slagroom, gewoon vermelden dat je opgeschuimd melk wilt en geen slagroom
  dinsdag 14 maart 2006 @ 19:29:40 #111
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_36031911
Jahoe! Latte-art begint eraan te komen. Het melkschuim is nu mooi, zeker na wat ronddraaien, en ik kan nu prima cappuccino's schenken. Een vormpje maken lukt nog niet, maar er zit een lekkere schuimlaag tussen en onder de crema. Ik merkte trouwens een enorm smaakverschil. Als je de cappuccino lepelt in plaats van schenkt smaakt hij een stuk minder dan wanneer je alleen schenkt, de crema wordt dan mooi mee naar boven genomen en het schuim ligt niet op de crema, waardoor je die nog goed proeft. Voor lepelen zal er ook nog wel een betere techniek bestaan dan louter scheppen, maar ik zal ze nu gewoon blijven schenken.
- You can say that again
pi_36036522
En op 11 april de barista kampioenschappen! Gaan jullie ook kijken?
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_36053305
@ alle homebranders hier: Ik lees overal dat blending zo belangrijk is, de juiste mengeling van bonen vinden... Heb bij Ongebrand wat koffie besteld, zijn er mensen die zelf mengelingen maken of drinken jullie 1 soort puur?
pi_36100957
@Timpie,

Zelf heb ik experimenten uitgevoerd met een aantal verschillende bonen, dure en goedkopere soorten, uiteindelijk ben ik uitgekomen bij mijn huidige blend, de helft Unwashed Brasil Serrado en half Washed Colombia Supremo bonen, beiden Arabica.
Wordt wel afzonderlijk gebrand, de Unwashed Brasil geeft wel veel kaf tijdens de roast.

Deze blend wordt zowel in de Espresso machine als in het snelfilter apparaat gebruikt, geweldig aroma , vers gezet smaakt het voortreffelijk en dat voor een redelijke prijs.

gamgra
  vrijdag 17 maart 2006 @ 08:44:22 #115
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_36107567
Ik moet echt een maler gaan aanschaffen, want om goede 1mL/s shots te maken moet ik m'n filter helemaal volproppen, niet echt gezond voor het apparaat, en de koffie wordt er niet beter van. Heeft iemand tips voor een maler voor een beginner? Hij moet echt zeer fijn kunnen malen, echt superfijn, want dat heeft mijn apparaat nodig. Moet ik met een dure Mazzer Mini beginnen of kan het ook met een goedkopere? Als ik een maler heb ga ik ook proberen te branden met zo'n popcorn-machine, is dat ding niet met hete-lucht? Dat is dan precies hetzelfde als professionele branders....

Faberic.
- You can say that again
  vrijdag 17 maart 2006 @ 08:49:56 #116
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_36107647
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 08:44 schreef faberic het volgende:
Ik moet echt een maler gaan aanschaffen, want om goede 1mL/s shots te maken moet ik m'n filter helemaal volproppen, niet echt gezond voor het apparaat, en de koffie wordt er niet beter van. Heeft iemand tips voor een maler voor een beginner? Hij moet echt zeer fijn kunnen malen, echt superfijn, want dat heeft mijn apparaat nodig. Moet ik met een dure Mazzer Mini beginnen of kan het ook met een goedkopere? Als ik een maler heb ga ik ook proberen te branden met zo'n popcorn-machine, is dat ding niet met hete-lucht? Dat is dan precies hetzelfde als professionele branders....

Faberic.
tchibo heeft een goedkope maler waarbij je de maalgraad in kan stellen.
29,90

http://www.tchibo.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/de/-/EUR/TdTchDisplayProductInformation-Start;sid=U7I1ykzqDdA1ywjwOho_rk9jCQyPHfbcY-c=?ProductID=5tQKZAMr__IAAAD43m8lwXuH&BackTo=Search
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 09:10:05 #117
120482 mirugai
very fishy
pi_36107989
@faberic:
Ik zou minimaal kiezen voor een Solis molen. Die kosten rond de 80 euro geloof ik. Die leveren best een goede maling af alleen kan de fijnste malingsinstelling nog iets te grof voor een machine zijn; maar op het net kun je tweaks vinden waarmee je met die molens nog iets fijner kunt malen.
pi_36108655
[vrijdag 17 maart 2006 08:44[/url] schreef faberic het volgende:[/b]

Faberic.
[/quote]

Iets fatsoenlijks kost een paar centen, maar iets minders kun je echt niet gebruiken. Een molen is tamelijk belangrijk. Zelf heb ik een Nemox en die is redelijk. Ik zou een kijken naar de Rancillio Rocky bijvoorbeeld. En hier.
Maar aan goedkope heb je niets, daar wil je nu juist vanaf begrijp ik.

[ Bericht 1% gewijzigd door NoSigar op 17-03-2006 10:54:28 ]
Helpt waar hij kan!
pi_36110142
@Faberic,

Ook ik heb vroeger een Nemox gehad, eerste klas maler met conische schijven, het enige nadeel dat ik kan herinneren was dat er nogal wat statische koffie ronddwarelde, zeer nauwkeurig en fijn in te stellen.
Je kan hem natuurlijk niet vergelijken met de 400 + Euro kostende machines maar ik durf te zeggen dat het een excellente bonenmalers is.

!!!! Op Marktplaats staat er momenteel eentje.

Mijn mening over koffie roasters is intussen wel duidelijk, a waste of money, er zijn voldoende goedkope en leuke alternatieven.

gamgra
  vrijdag 17 maart 2006 @ 12:12:19 #120
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_36112487
Ik zal eens kijken naar de rancilio rocky. Een mazzer vind ik nog iets te duur, daar begin ik over een paar jaar wel aan.
- You can say that again
pi_36117935
@gamgra: bedankt voor de tip van mengeling. Ik heb bij Ongebrand 5 soorten koffie besteld en ben volop aan het branden. Op dit moment krijg ik alweer bijna een vinger crèma op de shots, daarvoor doe je het uiteindelijk toch
  vrijdag 17 maart 2006 @ 17:21:37 #122
120482 mirugai
very fishy
pi_36122409
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 14:58 schreef timpie82 het volgende:
@gamgra: bedankt voor de tip van mengeling. Ik heb bij Ongebrand 5 soorten koffie besteld en ben volop aan het branden. Op dit moment krijg ik alweer bijna een vinger crèma op de shots, daarvoor doe je het uiteindelijk toch
Hoe smaakt het? Welke soorten heb je besteld en welke melanges ben je aan het uitproberen? Ben benieuwd.
pi_36148012
Ik heb koffie van Cuba, Costa Rica, Colombia, Kenya AA en Ethiopië. Die van Cuba heb ik iets donkerder gebrand en smaakt helemaal anders dan andere soorten die ik al gedronken heb. De rest moet ik nog uittesten...
pi_36169781
Vraagje, ik zie bij jullie allemaal fancy koffiemalers staan. Wat is er eigenlijk mis met oude handmolentje? Ik heb hier 0,0 ervaring mee, dus ik ben gewoon benieuwd naar de mogelijkheden en verschillen.
Oh, and that's a bad miss!
  zondag 19 maart 2006 @ 17:07:27 #125
120482 mirugai
very fishy
pi_36171854
Als je gewone filterkoffie zet is er niks mis met een oud handmolentje, maar bij een espresso wordt het water onder druk door de gemalen koffie geperst. Het water zoekt de weg van de minste weerstand dus als de maling niet gelijkmatig is, dan loopt het water niet gelijkmatig door de filterkop. Dus dat is een ding wat een goede molen kan: gelijkmatig malen.
Verder kun je met een handmolen waarschijnlijk niet fijn genoeg malen voor een espressomachine. Wat goede molens ook nog wel hebben is een traploze instelling, zodat je exact de maling kunt bepalen die je wilt.
Een espresso is eigenlijks niks meer dan heet water wat onder druk door gemalen koffie wordt geperst. De tijd waarin dat gebeurd is essentieel voor de espresso, dus je snapt wel dat een goede maling van de bonen erg belangrijk is. Daarom hebben we van die fancy molentjes: niet omdat ze fancy zijn (ik tenminste), maar omdat ze goed malen.

[ Bericht 0% gewijzigd door mirugai op 19-03-2006 17:21:53 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')