abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 januari 2006 @ 20:59:40 #1
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_34136042
Ik heb het nog niet gevonden, een topic over mijn nieuwe hobby, koffieknutselen!
Over het maken van lekkere espresso
Het opschuimen van melk met je Isomac apparaat
Het schenken van Latte-art (zie mijn icoontje, dat is latte art).
Etching
Cappuccino
Alles voor de Barista in dit topic!

Helaas ben ik nog een wanabee, want ik heb nog steeds geen volmaakt schuim gemaakt, maar het begint er steeds meer op te lijken. Bij volmaakt schuim kan je ook latte-art leren!

Zijn er hier mensen die dat al kunnen? Of die in iedergeval het micro-schuim perfect kunnen maken?

Nog wat theorie:
Voor een goede cappuccino of Macchiato (espresso met schuimtopping), moet je melk opschuimen met het stoomkraantje. In het schuim moeten geen bellen zitten, althans, geen grote. Het moet microschuim zijn, met micro-bellletjes, volledig vermengd met de melk, waardoor je het kan schenken.
Schenk je op een bepaalde manier, door te schudden met het kannetje bijvoorbeeld, dan kan je vormpjes maken met schuim op het crema-laagje op de espresso. Dat is latte-art. Geen lepel nodig.

Websites:

http://www.coffeegeek.com (vind ik zellf een goede site, met veel info, en reviews van apparaten)
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
  maandag 16 januari 2006 @ 23:43:09 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_34143612
Ik zie tot mijn verbazing dat er zelfs wereldkampioenschappen Barista worden gehouden:

http://www.worldbaristachampionship.com/default.htm
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_34144376
Ik heb sinds een paar weken een nieuw apparaat (Cimbali Junior) en ben enorm aan het worstelen om m'n latte's weer een beetje ok te krijgen. Ik had hiervoor een Rancilio en als je eenmaal het temperatuursurfen een beetje onder de knie krijgt, dan krijg je er goede espresso uit. Probleem blijft dat je niet gelijktijdig kunt schuimen en koffie kunt zetten en dat kan nu dus wel. Alleen is die stoomtuit van de Cimbali zo'n onding, dat ik al weken bezig ben m'n microfoam weer een beetje goed te krijgen. Toevallig vanmiddag een fotootje gemaakt van een prutsding:

Het zal uiteindelijk wel weer goed komen, 'k ga het internet afstruinen naar een andere stoomtip. Wat is jouw hardware?

[ Bericht 1% gewijzigd door mirugai op 17-01-2006 00:20:28 ]
pi_34145210
...maar goed, ik ben ook maar een amateurtje. Een tijdje terug waren de pro's bezig tijdens het NK Latte art in Haarlem, zie www.latteart.nl.
pi_34153636
Ziet er heel cool uit! Wat alleen wel jammer is is dat je weinig "originele" creaties ziet maar heel vaak dezelfde. Is het juist de bedoeling om de "standaard" figuren zo mooi mogelijk te maken of moet je juist origineel zijn?

"Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing."
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:41:48 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34153863
Voor latteart Cappucino en cacao, met of zonder? heeft nog wat meer foto´s

IK vraag me af hoe je de crema op een espresso zo mooi en dik krijgt. Heb de indruk dat ik niet alle factoren in de hand heb.
Het heeft te maken met optimale maling, druk, vetgehalte van de bonen (?) temperatuur (?) water (?)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_34153989
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:33 schreef Zeste het volgende:
Ziet er heel cool uit! Wat alleen wel jammer is is dat je weinig "originele" creaties ziet maar heel vaak dezelfde. Is het juist de bedoeling om de "standaard" figuren zo mooi mogelijk te maken of moet je juist origineel zijn?

[afbeelding]
Ik vind het wel iets hebben dat er maar een paar standaardfiguren zijn: het blaadje, het appeltje en het hartje (voor filmpjes zie latteart.org), omdat je de kunde ervan kan aflezen en het lastig is om ze perfect te krijgen (vgl. de verplichte oefeningen bij sommige sporten). Maar er is natuurlijk niks wat je belemmerd om creatief los te gaan. Op het NK latte art was er bijvoorbeeld een deelnemer (uit Den Haag geloof ik), die met hele andere figuren kwam.
Heb zelf met een maat van me (in een jolige bui) al diverse dingen verzonnen, die mogelijk moeten zijn, maar ja, nu nog de techniek krijgen zodat ik ze ook kan uitvoeren...
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:48:29 #8
35189 Troel
scherp en bot
pi_34154041
Bij Life&Cooking een tijd geleden was er een jongen die dat deed.

Toen was er net dat kampioenschap enzo.

Je kan hartjes en appeltjes enzo maken. Ik vind dat plaatje hierboven ook erg mooi.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_34154050
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor latteart Cappucino en cacao, met of zonder? heeft nog wat meer foto´s

IK vraag me af hoe je de crema op een espresso zo mooi en dik krijgt. Heb de indruk dat ik niet alle factoren in de hand heb.
Het heeft te maken met optimale maling, druk, vetgehalte van de bonen (?) temperatuur (?) water (?)
Verse bonen!! Een vriend van me heeft op z'n Rancilio wel 'ns een cremalaag van zeker een centimeter gehad. Hij had het op coffeegeek.com gevraagd en daar vertelde men dat je supervers gebrande bonen moet gebruiken als het je puur om de dikte van de cremalaag gaat. En natuurlijk de goede maling, druk etc. dat spreekt voor zich.
De machine maakt ook zoveel verschil uit. Heb een keertje op een Kees vd. Westen La Marzocco mogen spelen (zo'n beetje de beste machines die er bestaan) en daar kreeg ik met m'n beperkte techniek en zonder de machine te kennen cremalagen van zeker een centimeter uit, de crema liep uit de piston als dikke stroop!

De perfecte espresso ( http://www.cimbali.it/en/RealExpress.asp ):
* 25/30 water cc in 25/30 seconds
* Coffee Dose: 7 gr.
* Correct coffee granulometry (which allows 1 ml percolation in 1 second)
* Temperature on the coffee panel: between 88 and 92° C
* Pump pressure: 9 b
(Cappuccino: http://www.cimbali.it/en/RealCappHow.asp )

Een goede molen is zeer belangrijk voor de kwaliteit , ik heb ook gehoord dat een andere filter in de filterhouder (LaMarzocco filter) verschil geeft in de cremalaag.

[ Bericht 12% gewijzigd door mirugai op 17-01-2006 12:17:28 ]
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:01:33 #10
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_34165067
Ik heb een Isomac Itala, een zusje van de Isomac Zaffiro.
E61 groep, de enkele boiler is wat irritant, maar het maakt heerlijke espresso (aldus reviews van de zaffiro en mijn ervaring, de itala ziet er exact hetzelfde uit, maar alleen andere kleur knopjes, en misschien een goedkopere case). Het stoomkraantje is ook een goede, geen froth-aider, maar keiharde stoom (met whirlpoolen totaal geen moeite). Ik schiet alleen steeds uit bij het surfen op het melkoppervlak, dan schieten er weer grote belletjes bij in. Irritant, vandaag weer gebeurd.

Latte-art zou ik zo graag willen leren, ziet er zo leuk uit, maar dat perfecte microfoam wil maar niet. Iemand tips?

Over die cremalaag:
Lukt wel aardig met mijn Isomac. Geen centimeters, maar toch een behoorlijke, zeker voldoende voor een latte-art. Ik heb geen koffie-maler, en als ik die koop wil ik toch wel een goede. Maar verse, gemalen koffie van Simon Levelt is ook lekker.
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
pi_34166522
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:01 schreef faberic het volgende:
Ik heb een Isomac Itala, een zusje van de Isomac Zaffiro.
E61 groep, de enkele boiler is wat irritant, maar het maakt heerlijke espresso (aldus reviews van de zaffiro en mijn ervaring, de itala ziet er exact hetzelfde uit, maar alleen andere kleur knopjes, en misschien een goedkopere case). Het stoomkraantje is ook een goede, geen froth-aider, maar keiharde stoom (met whirlpoolen totaal geen moeite). Ik schiet alleen steeds uit bij het surfen op het melkoppervlak, dan schieten er weer grote belletjes bij in. Irritant, vandaag weer gebeurd.
Wat ik er zo van zie is het exact hetzelfde model als de Vibiemme domobar. Goed apparaatje.
Als je veel melk opschuimt, dan kun je vaak nog die belletjes in de draaikolk wegdrukken. Beste is als je merkt dat je genoeg lucht in de melk hebt geblazen de stoomtuit in de melk te drukken, zodat je die belletjes niet meer kunt krijgen. Op coffeegeek kun je veel tips over het schuimen vinden.
quote:
Latte-art zou ik zo graag willen leren, ziet er zo leuk uit, maar dat perfecte microfoam wil maar niet. Iemand tips?
heel flauw, maar het is wel zo: veel oefenen. Prof. barista's hebben er ook vele maanden tot jaren over gedaan om het perfect te krijgen. Deze kerel (jimseven) is goed: http://www.youtube.com/?v=-wPwbVR242U (het ziet er zoooo makkelijk uit )
Er is een goede dvd te koop (extreme barista training oid.) van barista's uit het espressomekka van de VS, Portland Seattle, maar die is nogal duur (iets van 70 usd voor 40 min). Wat die figuren schenken, da's echt wild (drie rosetta's in een kop e.d.)
quote:
Over die cremalaag:
Lukt wel aardig met mijn Isomac. Geen centimeters, maar toch een behoorlijke, zeker voldoende voor een latte-art. Ik heb geen koffie-maler, en als ik die koop wil ik toch wel een goede. Maar verse, gemalen koffie van Simon Levelt is ook lekker.
Het is je hobby dus je zult nog wel gaan experimenteren met versgebrande bonen en dan zal je waarschijnlijk niet meer zo snel naar Levelt gaan als je dat hebt geproefd. En een goede maler is minimaal, mischien belangrijker dan de machine. Dat zul je op de coffegeeks en coffeekids al wel gevonden hebben. Met een goede maler en matige machine haal je betere resultaten dan met een goede machine en matige maler. Je bepaalt met de maling ook de doorlooptijd, welke essentieel is voor een espresso.
Probeer minimaal een Mazzer mini te regelen. Ik heb nu een Rancilio Rocky, maar ik stap (als de doekoe er weer is) ook over naar een Mazzer of iets vergelijkbaars.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 18:05:55 #12
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_34167355
Bedankt voor de tips! Zo'n mazzer is natuurlijk een prachtig ding, maarja ik ben ook maar 15 en ik vind het wat duur (hoewel ik m'n geld niet uitgeef aan roken of scooter of wat dan ook, dat scheelt). Ik ga er zeker voor sparen, of werken (maar ik ben nog best wel lui ). Ook vinden mijn ouders het onzin dat de koffie dan lekkerder wordt, die kopen gewoon perla-koffie van de ah (nu begrijp ik ineens waarom ik die altijd met suiker moest drinken, bij die levelt heb ik dat niet, maar dat zijn idd nog geen "god shots").
Je hebt me wel een goede tip gegeven. Als ik een leuk baantje vindt dan doe ik het daar wel voor!
- You can say that again
pi_34173240
ah ok, 'k wist niet dat je zo oud bent. Kan me voorstellen dat een Mazzer dan een beetje boven het budget ligt. Een maat van me heeft een Solis. Met een paar aanpassingen (kun je op 't net vinden) kun je de maling fijner afstellen en kun je goede resultaten krijgen. Zo'n Solis kost ong. 80 euro's. Verder kun je als je wat rondspit een gebruikt prof. maler overwegen. Dat zijn soms joekels, maar het zijn ook tanks qua constructie, superdegelijk en malen perfect. Met wat mazzel kun je die voor erg weinig vinden. Regelmatig ebay, marktplaats e.d afstruinen heeft ook zin. Vaak kopen mensen in een opwelling een espressoapparaat + molen vanwege de looks en merken dan dat het gebruik ervan best arbeidsintensief is en willen die dan zo snel mogelijk kwijt om een automaat te kopen
Shots zetten met voorgemalen bonen is leuk, maar met een eigen molen kun je ook exact je malingsgraad afstellen, zodat je meer controle over de koffie hebt, wat het weer nog leuker maakt. En de smaak wordt er beter van (een prof. barista heeft me eens verteld dat als je bonen maalt na 15 minuten er al een proefbaar smaak- en aromaverlies is met espresso die direct na het malen is gezet)
  maandag 23 januari 2006 @ 10:47:30 #14
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_34371070
Net ff wat geprutst. Ik kan inmiddels redelijk schuim maken, maar het is nog altijd niet perfect. Ik heb altijd dat er nog een soort eiland van schuim drijft op de melk. Dit wordt steeds minder, maar toch zie je het altijd een beetje als je een beetje met die kan ronddraait.
Ik ging proberen te latte-arten. Als er een witte stip ontstaat moet je gaan schudden, maar het kopje raakte vol en de stip kwam maar niet, dus ik schudden, komt er nog meer melk in het kopje en zit het tjokvol met melk. Geen schuim dus. Eerst wat melk eruit gedronken en dan schuim met een lepel erop geschept. Komt dit omdat het schuim niet perfect is?
- You can say that again
  dinsdag 24 januari 2006 @ 13:12:46 #15
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_34410642
Vanochtend weer even de tijd genomen voor de microschuim. Het was nu behoorlijk goed, je zag slechts hele kleine belletjes en het was behoorlijk vloeibaar.
Ik wilde geen latte-art maken want dan verbagger ik het weer. Het smaakte heerlijk!
- You can say that again
pi_35071328
Gisteren heb ik versgebrande bonen gehaald en een filterbakje van La Marzocco. Vanochtend bij m'n eerste shot een cremalaag van zeker een centimeter! Dus nog zonder alles afgesteld te hebben. Met de oorspronkelijke filterbak kwam ik niet verder dan 7 mm (met verse bonen).
  dinsdag 14 februari 2006 @ 12:22:55 #17
45206 Pietverdriet
pi_35071423
Wat trouwens ook helpt is water te nemen wat je voordat je het in de espresso apparaat goed met lucht in contact te komen (paar keer overgieten) en wat goed koud is. De lucht in het foam moet toch ergens vandaan komen.
pi_35073485
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 12:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat trouwens ook helpt is water te nemen wat je voordat je het in de espresso apparaat goed met lucht in contact te komen (paar keer overgieten) en wat goed koud is. De lucht in het foam moet toch ergens vandaan komen.
Je neemt me in de zeik. Toch?
Ik zou het trouwens niet eens kunnen, want m'n apparaat heeft een vaste wateraansluiting. Heb me laten vertellen dat een goed kopje een afronde binnenkant heeft, zodat de crema niet 'dood slaat' bij het zetten.
En dat van dat filterbakje is echt geen onzin. De vorm van de La Marzocco filterbak is heel anders dan het filterbakje van m'n Cimbali. Heel wat Rancilio Silvia geeks stapten al over op deze filterbak en hebben daar betere resultaten mee verkregen. Zoek maar rond op 't net. Een maat van me heeft dezelfde ervaring.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 13:39:16 #19
45206 Pietverdriet
pi_35073878
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 13:25 schreef mirugai het volgende:

[..]

Je neemt me in de zeik. Toch?
Nou eigenlijk niet
Waar dacht je dat de lucht in de belletjes vandaan komt? dat zijn in water opgeloste gassen, die door de verhitting vrij komen en door aller zaken in de koffie een tijdje gebonden worden tot schuim.
pi_35075406
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 13:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nou eigenlijk niet
Waar dacht je dat de lucht in de belletjes vandaan komt? dat zijn in water opgeloste gassen, die door de verhitting vrij komen en door aller zaken in de koffie een tijdje gebonden worden tot schuim.
Crema is that sweet layer of thick effervescent bubbles on the top of a well prepared espresso. For starters, the crema consists mainly of carbon dioxide that has been liberated from the coffee bean fibres during the brewing process.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 15:30:50 #21
45206 Pietverdriet
pi_35077150
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 14:34 schreef mirugai het volgende:

[..]

Crema is that sweet layer of thick effervescent bubbles on the top of a well prepared espresso. For starters, the crema consists mainly of carbon dioxide that has been liberated from the coffee bean fibres during the brewing process.
CO2 ? Goh, dat wist ik niet, het smaakt namelijk helemaal niet zuur.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 19:53:05 #22
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_35086432
Dat crema laagje zijn toch lipiden (in de volksmond ook wel vetten genoemd), de dingen waar de smaak v.d. koffiebonen zich aan binden? Die komen bij het zetten van een goed kopje naar boven, dat is volgens mij waarom een espresso met een goede crema zo lekker smaakt.
- You can say that again
  dinsdag 14 februari 2006 @ 20:03:21 #23
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_35086801
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:48 schreef mirugai het volgende:

[..]

Verse bonen!! Een vriend van me heeft op z'n Rancilio wel 'ns een cremalaag van zeker een centimeter gehad. Hij had het op coffeegeek.com gevraagd en daar vertelde men dat je supervers gebrande bonen moet gebruiken als het je puur om de dikte van de cremalaag gaat. En natuurlijk de goede maling, druk etc. dat spreekt voor zich.
De machine maakt ook zoveel verschil uit. Heb een keertje op een Kees vd. Westen La Marzocco mogen spelen (zo'n beetje de beste machines die er bestaan) en daar kreeg ik met m'n beperkte techniek en zonder de machine te kennen cremalagen van zeker een centimeter uit, de crema liep uit de piston als dikke stroop!

De perfecte espresso ( http://www.cimbali.it/en/RealExpress.asp ):
* 25/30 water cc in 25/30 seconds
* Coffee Dose: 7 gr.
* Correct coffee granulometry (which allows 1 ml percolation in 1 second)
* Temperature on the coffee panel: between 88 and 92° C
* Pump pressure: 9 b
(Cappuccino: http://www.cimbali.it/en/RealCappHow.asp )

Een goede molen is zeer belangrijk voor de kwaliteit , ik heb ook gehoord dat een andere filter in de filterhouder (LaMarzocco filter) verschil geeft in de cremalaag.
Hoe kan je 7 gr. koffie zo aantampen dat je na 25 sec. pas op 25 ml zit? Dat lukt mij echt nooit. Als ik 50 ml. espresso wil hebben moet ik die enkele piston vullen met zo'n 11 gram koffie.... Bij de dubbele piston lukt me het bijna nooit om langzaam te laten druppen.
- You can say that again
pi_35106587
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 20:03 schreef faberic het volgende:

[..]

Hoe kan je 7 gr. koffie zo aantampen dat je na 25 sec. pas op 25 ml zit? Dat lukt mij echt nooit. Als ik 50 ml. espresso wil hebben moet ik die enkele piston vullen met zo'n 11 gram koffie.... Bij de dubbele piston lukt me het bijna nooit om langzaam te laten druppen.
Je hebt geen eigen maler, toch? Met de maling kun je de doorlooptijd regelen. De 'espressomaling' bij shops als Simon Levelt, daar klopt geen zak van. Is toch bij iedere machine anders en luistert heel nauw. Maar wat ik begrepen heb van prof. barista's is dat die de hoeveelheid koffie op gevoel bepalen en meestal meer dan die 7 gram is.
Zonet ff. wat fotootjes gemaakt:

van links naar rechts: filterbakje Rancilio (van de Silvia), de originele filter van m'n Cimbali en de nieuwe La Marzocco.

tijdens het zetten

aan het einde van het zetproces

voila, klaar!
pi_35144084
Die 25 seconden lukt me ook zelden eigenlijk, maar ik laat hem nooit veel langer doorlopen. Ik heb een redelijke molen, maar fijner kan ik er niet mee malen. Ik doe er denk ik ook meer dan 7 gram in trouwens, ik doe het een beetje op het oog.

Met verse bonen krijg ik in ieder geval altijd een mooie crema laag, maar dat is toch geen doel op zich?
Helpt waar hij kan!
  donderdag 16 februari 2006 @ 10:06:58 #26
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_35144278
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 20:03 schreef faberic het volgende:

[..]

tis een spel tussen, hoeveelheid koffie, de grofheid van de maling, het aandrukken van de koffie en de druk.

Ps, leuk topic, eindelijk iets wat ik tijdens mn werk kan uitproberen.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_35146052
Ik vind espresso zetten een van de weinige dingen waarbij de hardware (naast techniek en kennis natuurlijk) echt een belangrijke factor is. Professionele machines met grote ketels en massieve zetgroepen zijn in staat om de temperatuur van het water stabiel te houden wat o zo belangrijk is, net zoals de kwaliteit van de pomp. Een goede molen geeft je de mogelijkheid precies de maalgraad van de machine in te stellen en levert een gelijkmatige maling op.
Bij verse bonen stel ik de molen meestal zo in dat de espresso in 25 tot 30 doorloopt zonder noemenswaardig aan te drukken. Na een paar dagen loopt de kwaliteit van de bonen al zover terug dat ik dat compenseer door fijner te malen en/of harder aan te drukken. Na nog een paar dagen is kwaliteit al zo matig dat ik de bonen alleen nog gebruik voor macchiato of cappuccino.
  donderdag 16 februari 2006 @ 12:26:25 #28
45206 Pietverdriet
pi_35148134
Brand jij zelf, Mirugai?
pi_35158008
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Brand jij zelf, Mirugai?
Nope. Ik ben al een lange tijd aan het overwegen om ermee te beginnen met een I-Roast. Ongebrande bonen kun je lang bewaren en het lijkt me leuk bonen te branden zoals je ze zelf wilt hebben (ik houd niet van al te donkere bonen bijv.). Maar wat me tegenhoudt is dat het een vak is en ik me afvraag of je goede resultaten kunt krijgen. Zoals de prof. branders zul je het wel nooit krijgen, maar als je voldoende tot goed zelf kunt branden ben ik al tevreden denk ik. De bronnen op het internet zijn er wat dat betreft niet duidelijk in en er wordt hierover nogal wat heen en weer gediscussieerd.
  donderdag 16 februari 2006 @ 18:22:55 #30
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_35160185
Het moet heerlijk zijn om elke zondagochtend koffiebonen te branden voor de rest van de week (eigenlijk moet je om de 3 dagen voor de versheid, maar dat is niet haalbaar).
- You can say that again
pi_35292214
@Mirugai,
@Faberic,

Heb vandaag voor het eerst dit forum ontdekt en val onmiddellijk met mijn neus in de boter.
"Het branden van koffie"

Wekelijks brand ik een halve kilo groene bonen, voor eigen gebruik in mijn/onze 2 groeps FUTURMAT RIMINI espresso machine.
De machine heeft naast de twee groepen een tien liter boiler die wordt verwarmd door een 2600 Watt element.
Is natuurlijk aangesloten op het riool en waterleiding, ter voorkoming van kalk op de edele delen wordt al het gebruikte water over een ionenwisselaar onthard.
Mijn koffiemolen is een monsterachtig beest van FIORENZATO , ruim een halve meter hoog.

Het branden van koffie doe ik reeds jaren, is vrij eenvoudig, ook hier geld veel oefenen dus... veel koffie drinken.
Je zult het misschien niet geloven maar mijn 'roasting equipment' bestaat slechts uit een drie standen 1000 Watt kookplaatje, een oude 30 cm diameter roodkoperen koekepan, een garder, een paar handschoenen en natuurlijk mijn ogen en niet te vergeten mijn oren.

Nadat de pan op stand (3) tien minuten voorverwarmd is wordt er 200 gram groene bonen in de pan gedaan, het geheim is dat vanaf nu je de bonen geen seconde met rust laat, konstant roeren met de garder.
Na enkele minuten (5 a 6) begin je reeds de eerste CRACK's te horen, ook beginnen de vliesjes los te laten van de bonen, daarbij beginnen de bonen te verkleuren van groen naar stroogeel, de vliesjes worden steeds met de mond weggeblazen.
Rond deze tijd wordt de het kookplaatje op stand (2) gezet, nu is het gewoon een kwestie van tijd, de bonen verkleuren van stoogeel naar melk-chocolade tot puur, rond deze tijd komt de z.g.n tweede CRACK, Bingo... dat is voor mij tijd om de boel in een koude roestvrijstalen vergiet te kieperen en afkoelen, wederom gewoon door te blazen.
Het geheel duurt ongeveer 15 a 20 minuten.

OPGELET!! Er komt enorm veel rook, vliesjes en stank vrij, dus niet binneshuis proberen, zelf brand ik koffie in mijn tuinkas met alle ramen en de deur open.

Meestal koop ik 10 Kilo Unwashed Brasil Arabica Cerrado bonen en 10 kilo Washed Colombia Arabica Supremo Popayan. (eens per jaar). de bonen worden telkens na het branden Fifty Fifty vermengd.

De bonen worden altijd afzonderlijk gebrand , elke boon heeft namelijk andere eigenschappen en stelt andere eisen wat tijd en aandacht betreft.

Vroeger gebruikte ik een kleine hetelucht oven, het grote nadeel hiervan was dat je na een tijdje niet meer door het glasraam kon kijken en zodoende geen zicht had op je bonen.

Met vriendelijke groet
gamgra

dinsdag 28 februari 2006 @ 09:19:58 #32
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_35565573
Ik had me voorgenomen om het espresso apparaat hier eens schoon te maken, immers stond dat ding er al lang voordat ik er gebruik van maakte. Even wat opgezocht, en het bleek belangrijk te zijn om de "mand" van het porta-filter goed schoon te houden. Bij een goed onderhouden piston moest het binnenin glimmend metaal zijn. Dus ik dat ding openmaken, wat blijkt? Inderdaad, compleet zwart, echt pikzwart. Weet iemand een beetje agressief middel om die aangekoekte zooi te verwijderen? Moet vast mogelijk zijn.

@gamgra: dit klinkt best goed eigenlijk. Ik moet eerst maar eens zorgen voor een espresso maler, en als ik dan een beetje ervaring heb kan ik dat best proberen.
- You can say that again
  dinsdag 28 februari 2006 @ 10:41:36 #33
45206 Pietverdriet
pi_35566877
@ Gamra, ik weet hoe het stinkt en dat het niet makkelijk is, dus ben ik blij met een koffiewinkel die zelf brand.
pi_35568190
@ faberic: Met een goed schuursponsje en flink boenen met warm water kom je al een heel eind! Er bestaan wel schoonmaakmiddelen speciaal voor espresso apparaten, die bestaan in poeder en vloeibaar, misschien kan je die bij een goede koffiewinkel kopen.
"My wife doesn't understand me - Albert Einstein"
pi_35590365
@Faberic

Het aller veiligste en beste middel om aangekoekte koffieresten te verwijderen is HEETWATER met daarin huis tuin en keuken SODA.
Toen ik mijn huidige, 5 jaar oude, twee groeps Futurmat via Marktplaats kocht heb ik direct daarna de beide broeikoppen met alle aanhangsels opengeschroefd en in een GROTE.. ketel water met 1 kilo Soda op het vuur gezet.
Na een paar uur koken stond ik versteld van het resultaat, alles keurig gereinigd en glanzend als nieuw, op de bodem van de ketel lag 1 cm zwarte drek.
Er bestaan ook allerlei tabletten en poeders die waarschijnlijk ook werken maar met Soda heb je een prima resultaat met geringe kosten.
Soda werkt natuurlijk niet voor het verwijderen van kalk, hiervoor heb je een geschikte zuuroplossing nodig.

groeten
gamgra
pi_35591126
@ Pietverdriet,

Eerdaags ga ik een paar foto's van mijn "Mickey Mouse roasting set-up" bijvoegen, misschien dat ik op die wijze je kan stimuleren, het is echt de rook en stank dubbel en dwars waard.

gamgra

[ Bericht 0% gewijzigd door gamgra op 01-03-2006 13:03:01 ]
  donderdag 2 maart 2006 @ 20:14:54 #37
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_35654505
Er staat nu een keteltje natriumcarbonaatdecahydraat-oplossing te pruttelen met daarin de pistons. Ben benieuwd. Er drijven nu steeds meer zwarte koffie-resten rond....
- You can say that again
pi_35669229
Ik heb een aantal keren bonen gebrand (popcornmachine uit de Gamma voldoet ruimschoots; 9 Euro). Vooral van de crčma sta ik telkens weer versteld: echt een dikke schuimlaag die we uit onze Siemens halfautomaat op de espresso krijgen. Alleen vind ik het moeilijk om goede mengelingen te maken, want een goede espressomengeling bestaat natuurlijk uit een aantal soorten bonen.(Ik vind de smaak vrij vlak en niet gelaagd) Iemand hier tips? (PS: ik heb met een uitbater van een Illy koffiezaak gepraat en hij beweert dat er bij Illy 5 gram per portie gerekend wordt omdat het sterkere koffie is)
pi_35669285
Trouwens: ik lees hier van een aantal mensen die toestellen opkopen op bv. Marktplaats. Ik heb ook al een paar keer getwijfeld, maar ik ken te weinig van techniek om zo'n machine te kunnen oplappen. Zijn er meestal zware kosten mee verbonden? Hoe werkt trouwens een Ionenwisselaar en is dit de beste manier om kalk te vermijden. (ik werk met een Brita waterfilter, niet echt top maar zal een beetje helpen denk ik)
pi_35674210
Hoi all, @ Timpie82,

Jaren terug zijn wij begonnen met een Krupps machientje van toendertijd 300 gulden, na 7 jaar gaf hij de geest, de komplete broeikop viel er op zeker moment vanaf.
Daarna een Rancilio Silvia gekocht, geweldige machine, prima espresso, na weer enkele jaren een Vibiemme Domobar, ook prima machine maar... ik werd gek van het alsmaar opvullen van het water reservoir en het legen van de lekbak.

Toen heb ik mijn huidige 2 groeps espresso machine voor 200 Euro op marktplaats gekocht, er was wel een en ander defect, peilglas, manometer, vulkraan, daarbij heb ik alle rubbrs en nog wat klein spul moeten vernieuwen, tevens een aansluiting gemaakt op de waterleiding en riool.
Totale reparatie en aansluitkosten ongeveer 150 Euro,

Dit soort machines zijn echter niet geschikt voor iedereen, moet je indenken dit monster weegt leeg 63 kilogram, heeft een tien liter boiler en VREET electriciteit, daar staat natuurlijk wel wat tegenover
De prestaties zijn echt subliem.

@ Timpie82

Met betrekking tot je vraag over de Ionenwisselaar, die van mij betaat uit een roestvrijstalen vaatje van 12 liter, hierin bevindt zich een aantal liters ionenwisselaar, een soort kunsthars, ziet er uit als bruine suiker.
In het kort gezegd wordt de kalk hierin uit het water verwijdert, de kunsthars geraakt na enige tijd (3 maanden) uitgeput, daarna moet men de kunsthars weer regenereren = (spoelen met een 5% zout oplossing) hierna is de wisselaar weer bruikbaar, de kunsthars gaat bijna voor eeuwig mee, mits het niet uitdroogt of bevriest.
Ionenwisselaar ontharders vind je vaak te koop op Marktplaats of Ebay.

Over het branden van koffie is reeds veel gezegd en geschreven, in principe maakt het niet uit wat voor methode je hanteert, als je er maar plezier aan beleeft.
Het resultaat is sterk afhankelijk van de kwaliteit groene bonen die je gebruikt, ook de graad van roasting heeft grote invloed op je resultaat =smaak.

Opgelet!! een espresso apparaat moet minstens 30 minuten voorverwarmd zijn voordat het gebruikt wordt, zoniet is je koffie zuur en bitter = niet te drinken!!!

met groeten
gamgra
  vrijdag 3 maart 2006 @ 14:36:41 #41
120482 mirugai
very fishy
pi_35678759
Gamgra, heb je een foto van je opstelling? Ben benieuwd hoe het eruit ziet. Op oa. sweetmarias had ik al een vergelijkbare beschrijving gevonden van het branden met een gewone pan (stovetop roasting) en ik ga het zeker uitproberen, maar om het binnen te doen, dat zie ik niet zitten en ik heb geen losse kookplaat om het buiten te doen, dus daar moet ik nog iets op vinden.
Ben zelf begonnen met de gewone mokapotjes, daarna een keer een simpel elektrisch dingetje gehad vergelijkbaar met een krups, dat was niks. Een stuk later een Saeco aroma nero gehaald, die was al een stuk beter, maar was weer een schijntje van de Rancilio Silvia die ik daarna heb genomen. Met wat getweak kun je daar heeele goede espresso uit krijgen. Wel begon ik me te irriteren aan het gemis van een warmtewisselaar, waardoor je niet gelijktijdig kunt stomen en koffie kunt zetten.
Ik heb nu een Cimbali Junior. Een kleine professionele machine met warmtewisselaar, losse waterontharder en losse wateraansluiting; de eengroeps uitvoering van de grotere Cimbali machines en is precies goed voor mijn doeleinden. Een tweegroeps zou voor mij veel te groot zijn.
pi_35679944
@ mirugai,

Natuurlijk heb ik foto's van mijn set-up, weet echter niet hoe ik die foto's toe moet voegen aan mijn reply , ik heb geen home page, ik heb al gekeken maar volgens mij kan ik geen foto's vanuit mijn C: documenten / afbeeldingen invoeren, misschien kan iemand me een hint geven.

gamgra
pi_35679960
Interessant dit
Oh, and that's a bad miss!
  vrijdag 3 maart 2006 @ 15:24:10 #44
120482 mirugai
very fishy
pi_35680504
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 15:09 schreef gamgra het volgende:
Natuurlijk heb ik foto's van mijn set-up, weet echter niet hoe ik die foto's toe moet voegen aan mijn reply , ik heb geen home page, ik heb al gekeken maar volgens mij kan ik geen foto's vanuit mijn C: documenten / afbeeldingen invoeren, misschien kan iemand me een hint geven.
Ik maak gebruik van flickr.com om foto's te hosten. Gewoon een gratis account aanmaken en je kunt foto's van je computer uploaden.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 15:37:00 #45
120482 mirugai
very fishy
pi_35680983
Hier een fotootje van m'n setup:

M'n maler is nu nog de Rocky van Rancilio en die is niet slecht. Tzt wil ik upgraden naar een Mazzer mini electronic of een Cimbali junior maler.
Hey, ik krijg er trek van. Ik denk dat ik er nog eentje ga zetten
pi_35682902
@mirugai: ziet er geweldig uit, om jaloers op te worden
  vrijdag 3 maart 2006 @ 16:24:34 #47
83951 rashudo
project 2501
pi_35683083
* wannabe barista meldt
Their eyes opaque.
pi_35683689
Hoi,

Uiteindelijk is het toch gelukt,
De foto met het kookstelletje en de pan met garder is mijn enige Roasting equipment, werkt perfect
Zoals je op de bodem van de pan kan opmerken er is een behoorlijk laagje "patine'' gevormd.

groeten
gamgra

[ Bericht 100% gewijzigd door gamgra op 03-03-2006 16:56:20 ]
pi_35683888
pi_35684009
pi_35684379
  vrijdag 3 maart 2006 @ 17:24:40 #52
120482 mirugai
very fishy
pi_35685233
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 16:48 schreef gamgra het volgende:
[afbeelding]
Die machine ziet er puntgaaf uit. Mooi!
pi_35686028
@ Mirugai,

Ik zocht eigenlijk iets vergelijkbaars met jou machine , een groep maar toch kwaliteit, was toen nergens te vinden.
Bij toeval kwam ik deze tegen op de Marktplaats, de foto heb ik genomen direct nadat ik hem opgepoetst en volledig gerenoveerd had, heb zelfs de boiler ge-isoleerd.
Achteraf ben ik er erg blij mee, eenvoudig te bedienen machine, ook mijn vrouw kan er goed mee overweg, wij krijgen veel aanloop, kinderen, kleinkinderen, vrienden, allemaal echte koffieleuten.

gamgra
pi_35708019
@gamgra: is dat een foto van je eigen roast? Lijkt op het eerste zicht vrij veel kleurverschil in te zitten, de koffiebrander waar ik bonen koop heeft een heel lichte roast. Is deze niet vrij bitter dan?
pi_35733217
@ Timpie

Ja, dit is een foto van mijn eigen roast en de koffie smaakt voortreffelijk, het verschil in kleur is vooral te verklaren doordat ik verschillende soorten bonen gebruik en elke soort verlangt een andere aanpak en geeft weer een wisselend resultaat.
Een ferme roast smaakt NIET bitter, onsmakelijk bitter onstaat vooral bij te lage broei temperatuur en slechte voorwarming van de machine.

Je zou deze manier van branden zelf eens moeten proberen, het type kookplaatje dat ik gebruik kan je overal kopen, mijne komt uit een campingwinkel.
Naar het schijnt geeft een popcorn popper ook prima resultaat.

Elke pot met dikke bodem is volgens mij geschikt, je bestelt wat groene bonen bij 'ongebrand', even google'n, en de pret kan beginnen, als je vrouw het toelaat kan het ook onder de afzuigkap, probeer om te beginnen honderd gram bonen.

Voor die foto heb ik gewoon een handvol bonen uit de bonenmaler genomen, ik heb de bonen dus niet spciaal geselecteerd voor "op de foto", zou niet eerlijk zijn.

groeten
gamgra

[ Bericht 0% gewijzigd door gamgra op 05-03-2006 11:32:13 ]
  zondag 5 maart 2006 @ 10:32:09 #56
45206 Pietverdriet
pi_35733477
Gamgra, je zegt verschillende bonen te gebruiken? Gebruik je Robusta en arabicana in een blend?
pi_35733916
Cool topic hoor. Op 11 april tijdens de beurs bar:nl vindt de Nederlandse baristakampioenschappen plaats.

Welk koffiemerk gebruiken jullie trouwens?
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  zondag 5 maart 2006 @ 11:12:05 #58
45206 Pietverdriet
pi_35733960
Ik gebruik bonen van Lavazza, en van de Pelikaan.
pi_35734149
Ik dacht dat je smaak had

Er is trouwens op TV Gelderland een espresso test geweest. Hoewel ik wel een beetje twijfel aan de uitslag (zo werden er espressos doorgegeven zonder crčmelaag) bij deze de uitslag
1. Perla Excellent
2. Illy
3. DE Espresso
4. Simon Lévelt
5 Lavaza
6. Fairtrade espresso
7. Edah huismerk

De nummer één vond ik zeer verrassend... Alleen jammer dat ze Peeze niet hadden meegenomen, toch bij uitsteek dč Gelderse espresso...
  zondag 5 maart 2006 @ 11:34:09 #60
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_35734301
Perla Excellent drinken wij hier ook meestal. Eerst dacht ik dat het prutkoffie was, maar nu ik de laatste tijd steeds betere espresso's kan maken, merk ik dat Perla Excellent behoorlijk lekker kan zijn, mits goed bereid. Ik denk dat ik de lekkerste shots met Perla-koffie maak, en niet met Levelt.
Espresso's zonder crema zijn voor mij overigens geen espresso's...
- You can say that again
pi_35735048
@ Pietverdriet,

Tot op heden gebruik ik uitsluitend Arabica, de plaats van origin is wel verschillend.
Voor normaal gebruik brand ik per keer 200 gram "Unwashed Brasil Arabica Cerrado NY2" en vermeng deze met 200 gram "Washed Colombia Arabica Supremo Popayan".

De laatste tijd wordt er veel gesproken over de het gebruik van een of andere Robusta soort die een fijne Aromatische invloed zou hebben.
Zelf heb ik geen ervaring met eender welke Robusta soort.

@ all,

Voor echte crema is VERS gebrand en vers gemalen koffie een must!!, zelf brand ik wekelijks 4 a 500 gram.
Onder vers gebrand voor eigen gebruik versta ik van 1 dag tot maximaal tien dagen oud, daarna gaat de Crema achteruit.

gamgra
  zondag 5 maart 2006 @ 12:05:24 #62
120482 mirugai
very fishy
pi_35735073
Lavazza heeft verschillende kwaliteiten espresso. Als ik het goed heb is de Gold (in de goudkleurige zakken) de beste en die verschilt van de zwarte blikken/zakken die je meestal in de super vindt.
Een maandje terug heb ik voor de lol een zakje Perla Excellent bonen gehaald en het is niet mijn espresso. De kwaliteit van de bonen is niet slecht ofzo, maar ik houd niet van die blend met robusta erin; veel te zwaar voor mij. Bij de Bijenkorf hebben ze een soortgelijke melange, supergoedkoop (had laatst een zak van 6 euro p.kg: handig voor het oefenen van latte art). Die was weliswaar volledig arabica maar voor mij te donker gebrand.
Levelt daar ga ik echt nooit meer naartoe. Volgens mij kieperen ze de bonen in de bakken en als je dan een week later een pondje besteld, dan gaat de klep van de bak open en krijg je oude bonen mee.
Daarom probeer ik altijd luchtdicht verpakte bonen te vinden, zoals van de Golden Coffeebox, die ze hier (Nijmegen) bij de kookwinkel verkopen. Niet te donker gebrand en vol van smaak, daar houd ik van. Laatst een zakje cup of excellence (16 euro per half pond ... slik!) van hen gehaald en die was heerlijk, vol van smaak, bijna chocolade...
Maar meestal haal ik m'n bonen bij ongebrand.nl het ligt voor mij op weg naar m'n werk dus is het weinig moeite om er langs te rijden. Costa Rica Strictly Hard Bean vind ik wel lekker. Het is ook de sport/hobbie om er veel uit te proberen.
Wat is jullie voorkeur? Sterk, donker, aromatisch, vol van smaak, mild?
  zondag 5 maart 2006 @ 12:28:01 #63
45206 Pietverdriet
pi_35735689
quote:
Op zondag 5 maart 2006 11:24 schreef tim2308 het volgende:
Ik dacht dat je smaak had

Er is trouwens op TV Gelderland een espresso test geweest. Hoewel ik wel een beetje twijfel aan de uitslag (zo werden er espressos doorgegeven zonder crčmelaag) bij deze de uitslag
1. Perla Excellent
2. Illy
3. DE Espresso
4. Simon Lévelt
5 Lavaza
6. Fairtrade espresso
7. Edah huismerk

De nummer één vond ik zeer verrassend... Alleen jammer dat ze Peeze niet hadden meegenomen, toch bij uitsteek dč Gelderse espresso...
Dat ie een item wat ze gewoon inkopen,
TV gelderland, oh boy, die man van "schatgraven" wat zou ik die graag eens een bats in zijn nek leggen..
Als ze echt gelders zouden gaan had je alleen maar gelderse koffiebranders, er zijn er genoeg.

[ Bericht 5% gewijzigd door Pietverdriet op 05-03-2006 12:33:22 ]
pi_35735841
Uiteindelik vind ikzelf "barista'van Simon Levelt nog de beste die ik geprobeert heb. Daar zit een beetje robusta in voor 'fijne Aromatische invloed' (zoals hierboven uitgedrukt). Het is iig niet de meest donkere koffie die ze daar hebben, wel erg smaakkvol. En ik krijg ze altijd vers mee.
Ik ben wel benieuwd naar die Perla-koffie. Kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat dat lekker vers is, maar wie weet.

[ Bericht 2% gewijzigd door NoSigar op 06-03-2006 10:51:46 ]
Helpt waar hij kan!
  zondag 5 maart 2006 @ 12:32:24 #65
45206 Pietverdriet
pi_35735849
quote:
Op zondag 5 maart 2006 12:04 schreef gamgra het volgende:
@ Pietverdriet,

Tot op heden gebruik ik uitsluitend Arabica, de plaats van origin is wel verschillend.
Voor normaal gebruik brand ik per keer 200 gram "Unwashed Brasil Arabica Cerrado NY2" en vermeng deze met 200 gram "Washed Colombia Arabica Supremo Popayan".

De laatste tijd wordt er veel gesproken over de het gebruik van een of andere Robusta soort die een fijne Aromatische invloed zou hebben.
Zelf heb ik geen ervaring met eender welke Robusta soort.

@ all,

Voor echte crema is VERS gebrand en vers gemalen koffie een must!!, zelf brand ik wekelijks 4 a 500 gram.
Onder vers gebrand voor eigen gebruik versta ik van 1 dag tot maximaal tien dagen oud, daarna gaat de Crema achteruit.

gamgra
Wat vind je tzrouwens van de amerikaanse gewoonte koffiebonen na het branden in te vriezen?
  zondag 5 maart 2006 @ 12:34:33 #66
45206 Pietverdriet
pi_35735911
quote:
Op zondag 5 maart 2006 12:32 schreef NoSigar het volgende:
Uiteindelik vind ikzelf "barista'van Simon Levelt nog de beste die ik geprobeert heb. Daar zit een beetje robbusta in voor 'fijne Aromatische invloed'. Het is iig niet de meest donkere koffie die ze daar hebben, wel erg samakkvol.
Na, Robusta voor de aroma´s? Pah, Robusta is vooral goedkoop en zuur.
  zondag 5 maart 2006 @ 13:02:00 #67
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_35736908
Begin jaloers te worden op al het materiaal dat hier gebruikt wordt... Ik ga een baan zoeken
- You can say that again
pi_35740023
quote:
Op zondag 5 maart 2006 12:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Na, Robusta voor de aroma´s? Pah, Robusta is vooral goedkoop en zuur.
Je kent het niet hé? Mag je best zeggen hoor.
Helpt waar hij kan!
  zondag 5 maart 2006 @ 14:28:29 #69
45206 Pietverdriet
pi_35740120
quote:
Op zondag 5 maart 2006 14:26 schreef NoSigar het volgende:

[..]

Je kent het niet hé? Mag je best zeggen hoor.
die melange die je hebt, nee, maar Robusta bonen ken ik maar al te goed.
pi_35740180
Ik heb er ooit naar gevraagd en blijkbaar was dat, een heel klein beetje, nodig voor de smaak (zo zegt men), die uitstekend is.

[ Bericht 10% gewijzigd door NoSigar op 05-03-2006 14:39:29 ]
Helpt waar hij kan!
  zondag 5 maart 2006 @ 14:36:34 #71
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_35740371
Als ik het goed heb, wordt de smaak van espresso's gedragen op Lipides, ook wel vetten genoemd. Arabica bonen bevatten meer van deze Lipiden, wat voordelig is (meer smaak), en nadelig (Lipiden dragen ook de slechte smaken). Robusta bonen bevatten minder lipiden, dus slechte robusta bonen zullen nog altijd beter smaken dan slechte Arabica bonen. Daarentegen zijn de beste arabica bonen altijd (altijd is misschien een groot woord, maar het past hier wel goed) beter dan de beste robustabonen. Waarom ze in een blend veel gebruikt worden weet ik niet, het effect daarvan snap ik niet. (waarschijnlijk financiele redenen).

[ Bericht 16% gewijzigd door faberic op 05-03-2006 15:11:14 (Faberic's logica snapt niet ieder-een) ]
- You can say that again
pi_35740504
quote:
Op zondag 5 maart 2006 14:36 schreef faberic het volgende:
Als ik het goed heb, wordt de smaak van espresso's gedragen op Lipides, ook wel vetten genoemd. Arabica bonen bevatten meer van deze Lipiden, wat voordelig is (meer smaak), en nadelig (Lipiden dragen ook de slechte smaken). Robusta bonen bevatten minder lipiden, dus slechte robusta bonen zullen nog altijd beter smaken dan slechte Arabica bonen. Maar de beste arabica bonen overtreffen nooit robustabonen. Waarom ze in een blend veel gebruikt worden weet ik niet.
Ik denk dat je je vergist hebt?
Helpt waar hij kan!
  zondag 5 maart 2006 @ 15:09:27 #73
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_35741587
quote:
Op zondag 5 maart 2006 14:40 schreef NoSigar het volgende:

[..]

Ik denk dat je je vergist hebt?
ojee, beetje mislukte zin. Ik pas het ff aan.
- You can say that again
pi_35766210
Ik ga binnenkort ook eens bestellen bij ongebrand.nl, blijkbaar doen er dat toch meer hier. Daarna ga ik eens verder experimenteren met smaken en melanges. Robusta wordt toch ook toegevoegd voor een dikkere crčma?(en omdat het goedkoper is uiteraard)
pi_35777486
@Timpie

Goed te horen dat je zin hebt om eens te gaan branden, denk niet dat je bij Ongebrand een Robusta kan vinden, trouwens, alleen voor de crema hoef je geen Robusta te nemen, verse Arabica roast heeft plenty crema.

In het verleden heb ik wel eens dure soorten besteld, de laatste jaren koop ik alleen Brasil en Colombia Arabicas, de echt dure soorten zijn aan mij niet besteed, proef trouwens weinig verschil.
Vermoed dat het vergelijkbaar is met wijnen, alleen de echte kenners waarderen de betere en vaak zeer dure wijnen.
Daarbij, voordat je gaat experimenteren met de meest exotische koffiesoorten ga je eerst moeten leren branden.
De eerste keer heb ik op een schoteltje naast mij een handvol D.E. bonen gelegd, als voorbeeld.

Wat ik wel geleerd heb, geduld hebben en goed georganiseerd zijn, alles moet bij de hand liggen.

succes

@Pietverdriet

Over je vraag, wat ik denk van het diepvriezen van koffie zoals ze in de States vaak doen.
Wel, de grootste vijand van roasted koffie is hoge luchtvochtigheid, de koffieboon wordt taai en verliest daardoor enkele eigenschappen.
Bij een diepvries temperatuur van - 18 a -20 bevat lucht weinig of geen vocht meer, misschien is dat de reden, ik weet het anders ook niet te verklaren.

Groeten
gamgra
pi_35780038
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 15:37 schreef mirugai het volgende:
Hier een fotootje van m'n setup:
[afbeelding]
M'n maler is nu nog de Rocky van Rancilio en die is niet slecht. Tzt wil ik upgraden naar een Mazzer mini electronic of een Cimbali junior maler.
Hey, ik krijg er trek van. Ik denk dat ik er nog eentje ga zetten
Leuke setup

Wat kost zo'n maler ongeveer, zoals jij daar hebt staan (2e hands)
  maandag 6 maart 2006 @ 19:08:51 #77
120482 mirugai
very fishy
pi_35783455
quote:
Op maandag 6 maart 2006 17:31 schreef Brentmeister het volgende:
Wat kost zo'n maler ongeveer, zoals jij daar hebt staan (2e hands)
Geen idee. Rocky's staan niet vaak 2e hands te koop. Op marktplaats/speurders en ebay.de kun je 2e hands commerciele/professionele malers vinden.
pi_35783929
@gamgra: ik heb al gebrand maar mijn leverancier is een stuk prijziger als ongebrand.nl. Ik vond het vrij simpel met een popcornmachine te doen.
pi_35785656
[schreef timpie82 het volgende
@gamgra: is dat een foto van je eigen roast? Lijkt op het eerste zicht vrij veel kleurverschil in te zitten, de koffiebrander waar ik bonen koop heeft een heel lichte roast. Is deze niet vrij bitter dan?

@Timpie
Sorry, was vergeten dat je ook een popcorn pan gebruikte, dacht dat je koffie bij een koffiebrander kocht.
Ik heb trouwens wel een vraag over die popcorn pan, kan je daarin gemakkelijk zien wanneer je bonen de juiste kleur hebben.

groeten
gamgra
pi_35788629
Wat wordt meestal gedronken, Espresso, Cappuccino...

Lijkt mij interessant te weten welk 'brouwsel' de voorkeur heeft.

Zelf drink ik meestal wat men in Spanje cortado noemt.
8 gram koffie geeft 40 Ml. espresso met daarin 15 Ml koffiemelk = (mijn Cortado).

Boilerdruk afgesteld op 0.7 bar = (1.7 absolute druk)
De temperatuur in de boiler is permanet 115 C. dit geeft perfecte stoom.
Koffiewater gaat via warmtewisselaar naar portafilter. = 95C
Roterende Pomp is afgesteld op 9-Bar

gamgra
pi_35792538
Ik heb het deksel van de popcornmachine er niet opstaan, dus je kan er goed inkijken.(machine is gewoon open, er blaast hete lucht door de gaten vanonder) Je kan er ook altijd een houten lepel insteken en er enkele bonen uithalen. Meestal wacht ik tot de bonen voor de 2de keer gekraakt hebben en dan gaan ze er uit en koel ik ze af. De koffiebrander waar ik de groene bonen haal kon niet geloven dat ik dat resultaat kreeg met een toestel van 9 Euro...
pi_35794974
quote:
Op maandag 6 maart 2006 19:08 schreef mirugai het volgende:

[..]
Geen idee. Rocky's staan niet vaak 2e hands te koop. Op marktplaats/speurders en ebay.de kun je 2e hands commerciele/professionele malers vinden.
Nieuw dan?

Rocky Koffiemaler Hmm, ¤165
pi_35815981
quote:
Op maandag 6 maart 2006 10:13 schreef timpie82 het volgende:
Ik ga binnenkort ook eens bestellen bij ongebrand.nl, blijkbaar doen er dat toch meer hier. Daarna ga ik eens verder experimenteren met smaken en melanges. Robusta wordt toch ook toegevoegd voor een dikkere crčma?(en omdat het goedkoper is uiteraard)
+

En voor smaak blijkbaar, zie dit boeiende artikel:

http://www.coffeegeek.com/opinions/cafestage/02-01-2006
Helpt waar hij kan!
  dinsdag 7 maart 2006 @ 19:35:11 #84
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_35818821
Leuk topic, ben zelf ook gek op goede espresso en cappuccino

Dit is mijn 'hardware'

Links het La Pavoni espressoapparaat, lastig te bedienen maar als het lukt dan is het ook wel subliem. Overigens heb ik niet zelden een paar kopjes weg moeten gooien omdat het mislukt was.

Daarna een maler gekocht (rechts) van Faema voor drie tientjes bij een faillisementsveiling Veel te groot ook eigenlijk

Het apparaat in het midden is en volautomaat van m'n ouders, heel zelden gebruik ik die ook wel eens.

Als koffie gebruik ik Blanche Dael ristretto bonen, voorheen Levelt (nu op uitgekeken) en daarvoor illy (toen ik net begon was ik nog in de veronderstelling dat dat de absolute top was ).

Als ik op mezelf woon wil ik een normale 1-groepsespresso kopen (bij voorkeur een semi-professionele) Of ik de Pavoni dan nog houd weet ik niet
pi_35820646
Mooie setup! Goeie deal, die molen voor 30 euro!! Volgens mij krijg je er zo paar honderd euro voor...
  dinsdag 7 maart 2006 @ 20:23:12 #86
45206 Pietverdriet
pi_35820929
slashme is stinkjaloers op die molen.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 20:25:27 #87
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_35821032
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 20:17 schreef tim2308 het volgende:
Mooie setup! Goeie deal, die molen voor 30 euro!! Volgens mij krijg je er zo paar honderd euro voor...
Geen idee, maar deze voldoet nog aan mijn verwachtingen en gaat voorlopig ook nog niet weg
  dinsdag 7 maart 2006 @ 20:31:41 #88
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_35821703
Hehe, kun je nog mindere sterke koffie proeven?

Blanche Dael Caffe Ristretto
Een speciale specialiteit van het huis Blanche Dael. Ontstaan uit de proeftuin van hun eigen Coffeelovers. Een smaak explosie van 7cl. De magistrale arabica's van deze melange staan onder toezicht van enkele zware Robusta's, naar Italiaans voorbeeld. De melange is ook op een typische manier gebrand. Langer, zwarter. Resultaat is een perfecte basis voor Ristretto, espresso en cappuccino. U bent gewaarschuwd.
Smaaktype volgens Blanche Dael: ZEER KRACHTIG.
Helpt waar hij kan!
  dinsdag 7 maart 2006 @ 20:47:39 #90
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_35821931
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 20:41 schreef NoSigar het volgende:
Hehe, kun je nog mindere sterke koffie proeven?

Blanche Dael Caffe Ristretto
Een speciale specialiteit van het huis Blanche Dael. Ontstaan uit de proeftuin van hun eigen Coffeelovers. Een smaak explosie van 7cl. De magistrale arabica's van deze melange staan onder toezicht van enkele zware Robusta's, naar Italiaans voorbeeld. De melange is ook op een typische manier gebrand. Langer, zwarter. Resultaat is een perfecte basis voor Ristretto, espresso en cappuccino. U bent gewaarschuwd.
Smaaktype volgens Blanche Dael: ZEER KRACHTIG.
Omschrijving is overdreven imho, maar vooral cappuccino is erg lekke rvan deze bonen
  dinsdag 7 maart 2006 @ 21:36:14 #91
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_35823807
Ik volg de trend maar, en post ook ff wat pics (alle pics zijn klikbaar):

Mijn Isomac apparaat (Nauw verwant aan de Isomac Zaffiro):

Espresso (gemaakt met Perla-Excellent, deze smaakte zeeeeer goed!: :

Cappuccino:
- You can say that again
  dinsdag 7 maart 2006 @ 22:15:41 #92
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_35825875
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 21:36 schreef faberic het volgende:
Ik volg de trend maar, en post ook ff wat pics (alle pics zijn klikbaar):

Mijn Isomac apparaat (Nauw verwant aan de Isomac Zaffiro):
[[url=http://members.lycos.nl/snaab/isomac_small.jpg]afbeelding][/url]
Mooi apparaat, dat is toch met de Faema e-61 druk groep (of soortgelijk)?

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen die Isomac of het redelijk vergelijkbare apparaat van Vibiemme of voor mij part het private label van Levelt (heeft ook zo'n soort machine)?
  woensdag 8 maart 2006 @ 10:04:37 #93
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_35836779
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 22:15 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Mooi apparaat, dat is toch met de Faema e-61 druk groep (of soortgelijk)?
Inderdaad
quote:
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen die Isomac of het redelijk vergelijkbare apparaat van Vibiemme of voor mij part het private label van Levelt (heeft ook zo'n soort machine)?
Geen idee...
- You can say that again
  woensdag 8 maart 2006 @ 10:17:36 #94
120482 mirugai
very fishy
pi_35837085
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 22:15 schreef Richie_Rich het volgende:
Volgens mij is er weinig verschil tussen deze Isomac en de Vibiemme (domobar). Dezelfde zetgroep, soortgelijke boiler en allebei een vibratiepomp.
pi_35852352
Op dinsdag 7 maart 2006 22:15 schreef Richie_Rich het volgende:[/b]

[..]Mooi apparaat, dat is toch met de Faema e-61 druk groep (of soortgelijk)?

[/quote]

Hoi

Zelf heb ik ook jarenlang een Vibiemme Domobar gehad, prachtige machine prima koffie ook de stoom was O.K.
De machine had EEN grote makke, het opvullen van het water reservoir was klote, elke keer moest je de kopjes van de machine halen om het watervat op te vullen, uiteindelijk heb ik in het deksel een gat geboord om een trechter in te steken, daarna een vlotter gemaakt om te zien wanneer ik water moest bijvullen.
Ik ga trachten een paar "tumbnails" bij te voegen van die set-up.

groeten
gamgra

[ Bericht 9% gewijzigd door gamgra op 08-03-2006 20:24:43 ]
pi_35852568
Iemand ervaring met "DeLonghi BAR 14/BAR 20P" espresso apparaat? (beste koop volgens de consumentenbond)

Kan hier een beetje redelijke koffie uitkomen voor een amateur-barista?
  woensdag 8 maart 2006 @ 19:09:08 #97
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_35853396
Nee
pi_35854993
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 19:09 schreef Richie_Rich het volgende:
Nee
Onderbouwing?
  woensdag 8 maart 2006 @ 20:07:17 #99
45206 Pietverdriet
pi_35855651
als je een espresso apparaat kopen wil, spaar dan even door voor een degelijk apparaat met pomp.
  woensdag 8 maart 2006 @ 20:49:05 #100
120482 mirugai
very fishy
pi_35857403
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:43 schreef maulibu het volgende:
Iemand ervaring met "DeLonghi BAR 14/BAR 20P" espresso apparaat? (beste koop volgens de consumentenbond)

Kan hier een beetje redelijke koffie uitkomen voor een amateur-barista?
De consumentenbond kijkt altijd naar de prijs/kwaliteit verhouding en in deze prijsklasse zal dit machientje vast de beste kwaliteit opleveren. Ik heb ooit iets soortgelijks gehad en wat je eruit krijgt is sterke koffie, vergelijkbaar met wat je uit een mokapotje krijgt, maar zeker geen espresso en dan hebben we het nog niet eens over de lage hoeveelheid stoom (voor het opschuimen van melk) uit zio'n machine. Een bekende van me heeft trouwens een dergelijke machine en is er enorm tevreden mee, maar ja, die vind afgrijselijke automatenkoffie ook goed te drinken, dus het is maar net je perceptie van wat goede koffie is hoe je deze machine beoordeelt. Een amateur barista maak je niet blij met zo'n apparaat.
Een goede espresso is van meerdere factoren afhankelijk waaronder de druk van het water en een constante temperatuur van het water tijdens het zetten. En dat luistert zeer, zeer nauw. Te warm en de koffie verbrand, te koud en de koffie smaak echt beroerd, verre van een espresso. Daarom wil je een machine met een goede pomp en een grote boiler en massieve zetgroep om voor die constante temperatuur te kunnen zorgen. Een Krups heeft waarschijnlijk niet eens een boiler en de zetgroep zal ook wel verre van massief zijn.
Als je een beetje enthousiaste amateur-barista bent, ga dan minimaal voor een Rancilio Silvia, Vibiemme domobar, Quickmill of iets dergelijks en vooral een goede molen, want bij minder ga je je vast snel irriteren. Dat zijn geen apparaatjes van 100 euro, want voor het zetten van acceptabele espresso's zul je moeten dokken; het is echt een sport waarbij de hardware telt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')