klap tegen je kop.quote:Op dinsdag 6 december 2005 23:55 schreef space-kees het volgende:
laptob
Eigenlijk wel ja, maar de aanbieding van de Belgische Lidl heeft een korter statiefquote:Op woensdag 7 december 2005 00:08 schreef Byte_Me het volgende:
computer en refractor zijn volgens mij dezelfde. en die zou ik kiezen.
Ok, waarom spaar je dan niet door en koop je een fatsoenlijke telescoop.quote:Op woensdag 7 december 2005 00:45 schreef Kered het volgende:
Dat verhaal had ik al een keer gelezen op een andere site. Een 7x50 verrekijker heb ik al...
Dat goedkope telescopen geen goed beeld geven is waar, maar in dit geval is de klassieke telescoop beter dan de computertelescoop. Die laatste is namelijk wazig en heeft kleurfouten.
Ik denk dat ik het klassieke model maar een kans ga geven.quote:Op woensdag 7 december 2005 00:50 schreef Quarks het volgende:
[..]
Ok, waarom spaar je dan niet door en koop je een fatsoenlijke telescoop.
Weggegooit geld als je het mij vraagt.
Ik zou eerst kijken wat voor merk telescoop en lens het is.quote:Op woensdag 7 december 2005 00:52 schreef Kered het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het klassieke model maar een kans ga geven.
In Duitsland was de Lidl scope best wel een hit!
Dit topic gaat over nieuwe ETX 70 telescopen bij de lidl in Nederland en België.quote:Op woensdag 7 december 2005 02:26 schreef -CRASH- het volgende:
Ben je een beginner ?
Als je een telescope wilt, kijk eens op marktplaats.nl....
Daar kun je een merk scope krijgen voor dat geld.
Een 2dehandse ETX70 ofzo.
Ja nu zie ik pas dat het van meade is.quote:Op woensdag 7 december 2005 02:56 schreef Kered het volgende:
[..]
Dit topic gaat over nieuwe ETX 70 telescopen bij de lidl in Nederland en België.![]()
En wat vind je van de Skylux 890? De klassieke telescoop. Toch best degelijk?quote:Op woensdag 7 december 2005 03:11 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Ja nu zie ik pas dat het van meade is.
Wel wat slecht te zien(op de autostar)
Tis wel een goed merk.
Dan zou ik zeggen .... ja
Sterker nog, Skylux 890 is identiek aan de Meade Bresser Mars Explorer (70/700).quote:Op woensdag 7 december 2005 03:26 schreef Kered het volgende:
De Skylux 890 is een kloon van de 'Meade Bresser Mars Explorer' beide 70/700.
Of zou de Luxon Astro toch beter zijn?
Bij CloudyNights.com vinden ze de Skylux beter dan de ETX 70!
Wie heeft er een telescoop?quote:Op woensdag 7 december 2005 08:13 schreef Alicey het volgende:
Ik meen me te herinneren dat er ooit een topic over telescopen is geweest waar heel wat gedetailleerde informatie in stond, maar ik kan hem niet meer vinden.
Ik zou hem gewoon kopen, voor het geld kun je hem niet laten liggen.quote:Op woensdag 7 december 2005 15:23 schreef Kered het volgende:
[..]
In dat topic vroeg iemand zich ook af of de luxon ok is of niet
Je bedoelt de Klassieke telescoop van de Lidl. Ja, die ga ik morgenochtend om half negen even halen.quote:Op woensdag 7 december 2005 17:13 schreef Quarks het volgende:
[..]
Ik zou hem gewoon kopen, voor het geld kun je hem niet laten liggen.
En als het niets blijkt te zijn, kun je er denk ik nog wel de kostprijs voor terug krijgen.
Waarschijnlijk zijn ze snel uitverkocht, dus veel tijd heb je niet.
Aha dus jij had vorig jaar al een telescoop gekocht bij de Lidl. Ben je er tevreden mee?quote:
Euh, nee... ik wou scheef doen, maar het was niet scheef genoegquote:Op woensdag 7 december 2005 17:37 schreef Kered het volgende:
[..]
Aha dus jij had vorig jaar al een telescoop gekocht bij de Lidl. Ben je er tevreden mee?
Maarruh welke zou jij nemen? Skylux, ETX70 of Luxon?quote:Op woensdag 7 december 2005 18:25 schreef PhiNiks het volgende:
[..]
Euh, nee... ik wou scheef doen, maar het was niet scheef genoeg
Als de telescoop van een vaag merk is wel, ja.quote:Op woensdag 7 december 2005 00:24 schreef Quarks het volgende:
Als je wilt beginnen met astronomie maar je budget schiet tekort, koop dan een goede verrekijker.
Daarmee kom je vaak een stuk verder dan een goedkope lidl telescoop.
Nee nee nee nee nee nee neequote:Op woensdag 7 december 2005 02:26 schreef -CRASH- het volgende:
Ben je een beginner ?
Als je een telescope wilt, kijk eens op marktplaats.nl....
Daar kun je een merk scope krijgen voor dat geld.
Een 2dehandse ETX70 ofzo.
liever bij Meki shopquote:
Maar voor een echte beginner zonder veel geld.....quote:
Hier zijn ze redelijk positief.quote:Op donderdag 8 december 2005 20:46 schreef star_gazer het volgende:
Je kunt het doen, in principe zijn meade en bresser wel bekende merken (al is meade meer een 'a' merk dan bresser). Het probleem met dit soort goedkope kijkers is echter dat ze veel beloven, maar weinig leveren:
- Op de doos staan foto's van flitsende spiraalstelsels die alleen met hubble of ander professioneel miljoenenapparatuur gemaakt kunnen worden. Een amateurkjiker laat een sterrenstelsel echt als niet meer dan een vlek zien: een geoefend oog ziet misschien wat detail.
- De focuseerinrichting is vaak beroerd, waardoor het beeld niet of nauwelijks scherp te stellen is.
- De montering is vaak niet zwaar genoeg, waardoor de kijker bij het minste geringste zuchtje wind al wiebelt. Volgen is onnauwkeurig, dus fotograferen kun je al helemaal vergeten.
- Het statief is vaak te zwak, waardoor het minste geringste schokje je beeld om zeep helpt.
Vorig jaar had de LIDL de ETX70 ook in de aanbieding. Bij de sterrenwacht hebben we hem toen getest. De conclusie was dat het ding leuke computerfuncties biedt (al piept en kraakt het mechaniekje wel), maar veel- en veels te onstabiel is voor een serieuze beginner. De optica is op zich in orde, wat je mag verwachten van een meade. Maar kijk uit, een dergelijke kijker kan je wel eens ontgoochelen door het tegenvallende beeld (7cm is ERG weinig) en je doen besluiten de kijker samen met de hobby in de kast te doen. En dat is zonde
quote:The SkyLux is 70mm F10 scope, the ETX-70 is a 70mm F5 scope. One would expect the SkyLux to soundly trounce the ETX in every possible way except for Field of View, but there, its still more than adequate, a 32 mm plossl should provide a TFOV of about 2.2 degress, plenty to frame the Pleiades.
The false color inharent in an Achromatic Refractor is increases as the focal ratio is reduced so the 70mm SkyLux ought to be quite a bit better than the ETX-70 in this regard. One rule of thumb says that for false color in an achromat to be "acceptable" the focal ratio should be atleast 3 times the diameter measured in inches. For the SkyLux this number is 3.6, for the ETX-70 it is 1.8.
Haha, ja, zelfs die heb ik overwogen. Was ¤29,95, maar afgeprijst naar ¤14,95.quote:Op donderdag 8 december 2005 21:12 schreef longinus het volgende:
Bij de trekpleister 14,94 euro genoeg om de buren te begluren
Wel Mars bekeken en niet het zevengesternte....... schaam jequote:Op vrijdag 9 december 2005 00:52 schreef Kered het volgende:
[..]
Haha, ja, zelfs die heb ik overwogen. Was ¤29,95, maar afgeprijst naar ¤14,95.
50mm lens, 70 cm lang, 225x vergroting. Verder alles plastic enzo, wel geinig...
Anyway, ik heb dus de Bresser Skylux gekocht vanochtend. Meteen in elkaar gezet en dankzij de blauwe lucht kon ik de zoeker uitlijnen op de maan. Zag er meteen al goed uit. Daarna verscheen Venus, zag er uit als een sikkel... Toen die onder was, heb ik Mars opgezocht, dat was zelfs op 175x niet meer dan een fonkelende rode vlek, beetje teleurstellend dus, maar misschien dat het in een donkere omgeving beter lukt. Verder waren er geen planeten waar ik langs kon hoppen, zonder een aantal uur in een vliegtuig door te brengen. Het metalen statief is ok, alleen brak de ijzeren telescoop houder door de kou. Ook een beetje jammer, maar geen ramp.
Als ik het goed begrepen heb, is de Luxon Astro een Newton telescoop met een 110mm spiegel?
Zo ja, dan ga ik toch maar eens bij de kijkshop langs, ff kijken dus![]()
Linkje Op deze site vind je onder 'planeten actuele informatie over de stand van de planeten. Via 'sterrenhemel' kun je zelfs een actuele sterrenkaart voor heel Nederland opvragenquote:Op vrijdag 9 december 2005 01:11 schreef Kered het volgende:
Oeps, op de site van Luxon staat refractor. En ik maar denken dat het een newton is.
De Pleiaden heb ik wel gezien hoor... Maarruh, waar ergens vind ik saturnus dan?
Ik heb er helaas geen ervaring mee. Het merkt komt me niet erg bekend voor en ik heb er zo mijn vooroordelen overquote:Op vrijdag 9 december 2005 01:20 schreef Kered het volgende:
Inderdaad, meer details kan het 70mm objectief gewoon niet aanleveren. De etx70 instellen op 265x heeft dus weinig nut... Daarom keek ik naar de Luxon met 110mm objectief, wat vind jij van de Luxon?
Lengte (oftewel brandpunsafstand) is alleen van belang als je gaat fotograferen. Je moet er wel rekening mee houden als je oculairs bijkoopt, want vergroting is brandpuntsafstand kijker/oculair (bv: 800 / 20=40x). Let meer op de dikte van het objectief, dat is wat teltquote:Op woensdag 7 december 2005 13:50 schreef Kered het volgende:
Die is langer dan
"de middelste"quote:Op vrijdag 9 december 2005 02:05 schreef Kered het volgende:
Ik heb nog eens goed gekeken, en beide Luxons zijn 900mm lang, oepsie!
De foto van de luxon doet inderdaad newtoniaans aanMaar de zoeker staart naar de grond, dus het zal wel een misser zijn... Ach, morgen ff naar de kijkshop, vraag ik het wel aan de medewerker daar: "Is dat een Newton of een refractor?"
Op zich is bresser geen rampenmerk, maar het is wel een beetje een B-merk. Het al dan niet aanraden van een Bresser verschilt echt per geval, dus je zal je even moeten inlezen denk ikquote:Op vrijdag 9 december 2005 17:35 schreef Kered het volgende:
Ik ben dus bij de Kijkshop geweest, en in de etalage stond alleen een klein plaatje. Gewoon het zelfde als op de siteDat schiet niet erg op...
Vannacht was helder heh
Trouwens bij de Lidl lagen nog een paar Bresser Skylux!
en met goede optiekquote:Men adverteert met een vergroting van max. 450x, waar een 110mm-objectief maximaal 220x kan vergroten onder in Nederland onhaalbaar ideale omstandigheden
Perfecte optiekquote:
Niet helemaal waar. Een beetje refractor heeft antireflectieve coating op de lens. Daarnaast heb je in geval van een Newton een obstructie in het centrum, die bestaat uit de vangspiegel en een soort 'spin' om hem op zijn plaats te houden. Een newtonkijker heeft voor een bepaald budget meesal meer lichtopbrengst, omdat hij vele malen goedkoper is per cm obejctiefdiameterquote:Op zaterdag 10 december 2005 08:50 schreef Yosomite het volgende:
Qua lichtopbrengst is de Newton beter: daar wordt het licht gespiegeld tot 1 punt en dan uit de buis geleid via een schuin spiegeltje.
Omdat licht door de lenzen gaat bij een refractor verlies je altijd wat licht.
Daar is de Feedback voorquote:Op zaterdag 10 december 2005 15:21 schreef Kered het volgende:
@ Quarks
Ik kan de titel van dit topic niet meer aanpassen, maar een "[Centraal] Telescopen" zou wel aardig zijn.
Dank Uquote:
Theoretisch is de telescoop met de grootste objectief diameter het beste (de bovenste dus), maar bij dit soort goedkope kijkertjes zal de kwaliteit meer bepalend zijn.quote:Op zaterdag 10 december 2005 14:44 schreef Quarks het volgende:
Misschien dat we dit topic tot "het centrale telescoop topic" kunnen omdopen.
Wat vinden jullie van deze telescoop:
Seben Big Boss 1400-150 Telescope
[afbeelding]
Specifications
* Optical system: Reflector
* Magnification: 56-215x
* Focal length: 1400 mm
* Lens or mirror diameter: 150 mm
* Surface: Painted
* Mounting: Equatorial EQ3
* Weight: 14 kg
Included Accessories
* Eyepieces 1.25", 31.7 mm - PL20, PL6.5
* Aluminium tripod
* Viewfinder: 6x30
* Equatorial mounting
* Moonfilter 1.25", 31.7 mm
230 Euro
De diameter van de lens is 150 mm, dus de lichtwinst zal wel goed zijn.
Nu heb ik ook nog deze gevonden:
Bresser Galaxia II Telescope
[afbeelding]
Specifications
* Optical system: Newtonian reflector
* Magnification: 36-675x
* Objective diameter: 114 mm
* Focal length: 900 mm
* Aperture ratio: f/8
* Mounting: Equatorial EQ-SKY
* Eyepiece diameter: 31.7mm (1.25")
* Weight: 11.7 kg
Included Accessories
* Eyepieces: K-4mm, K-9mm, K-25mm
* LED viewfinder
* Preassembled steel tripod
* Diagonal mirror
* Moon filter
* 3x Barlow lens
* Rotatable accessory tray
* Astro software
179 euro
Welke van deze is beter om naar de maan en planeten te kijken?
Ik zou echt naar een meade (of een ander kwaliteitsmerk)gaan kijken, zoals al aangegeven is Bresser een B merk. Wat je kan zien met een telescoop valt of staat met de kwaliteit van de optiek. Ga dus voor kwaliteit!!quote:Op zaterdag 10 december 2005 14:44 schreef Quarks het volgende:
Welke van deze is beter om naar de maan en planeten te kijken?
Ik heb nu de Seben gekocht.quote:Op zaterdag 10 december 2005 16:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Theoretisch is de telescoop met de grootste objectief diameter het beste (de bovenste dus), maar bij dit soort goedkope kijkertjes zal de kwaliteit meer bepalend zijn.
Beide kijkers hebben een openingsverhouding (brandpuntsafstand/objectief diameter) die niet te klein is (9.3 resp 8). Dat is van belang, want een kleine openingsverhouding geeft meer afbeeldingsfouten en de optiek moet dus nauwkeuriger zijn. Dat is strijdig met een lage prijs. Met grotere openingsverhouding is het makkelijker om een goede kijker te maken.
Echter, op het plaatje lijkt de eerste telescoop relatief kort. Klopt dat wel met de gespecificeerde brandpuntsafstand van 1400mm ??? Voor een goedkope kijker zou ik om bovengenoemde reden ALTIJD voor een relatief grote openingsverhouding gaan (voor Newton >8, voor refractor >15).
De kwaliteit van de bijgeleverde oculairen (eyepieces) is ook belangrijk. Bij de bovenste zitten Plossl types (PL), bij de onderste Kellner (K). Plossl heeft 4 lenzen en is theoretisch beter dan de Kellner (3 lenzen) mits natuurlijk de kwaliteit zelf goed is.
Beide kijkers hebben zo te zien een te lichte montering (dus te veel trillingen bij sterke vergrotingen). Maar een goede montering is nu eenmaal duur...
Het kleinste bijgeleverde oculair levert bij beide kijkers een te sterke (resp 215x en 225x) vergroting ik zou niet hoger gaan dan ~150x-180x, al moet je dat natuurlijk in de praktijk testen.
Ik zou sowieso een kijker eerst willen testen, zien hoe stevig de montering is, of deze vrij is van speling, en checken op afbeeldingsfouten van de optiek.
En een 70/700 refractor vs. 110/900 Newton?quote:Op zaterdag 10 december 2005 16:24 schreef SeLang het volgende: @whosvegas:
Ik vind een Maksutov juist minder geschikt voor maan en planeten vanwege de grote blokkering in de lichtweg. Het contrast is daardoor lager. Een Newton is op dat punt nog een stuk beter. In de praktijk wint bij gelijke objectief diameter een goede lenzenkijker het met gemak van iedere spiegelkijker (uitgezonderd een Kutter, maar die zijn groot en onhandig en heb ik nog nooit in de winkel gezien, alleen zelfbouw). Natuurlijk is een spiegelkijker bij gelijke objectief diameter goedkoper dan een lenzenkijker dus dat moet je meenemen in de vergelijking. Mijn ervaring is dat je met een 115mm Newton meer ziet dan met een 60mm lenzenkijker, maar wat betreft maan en planeten wint een goede 80mm lenzenkijker het van een 115mm Newton. Ik heb ook weleens in de praktijk een 150mm Maksutov, een 200mm Celestron en een 100mm lenzenkijker vergeleken voor observatie van planeten. Dat won de 100mm refractor op grote afstand. Eigenlijk vond ik die andere twee kijkers maar bagger. Maar die hebben natuurlijk wel het gemak van lekker compact en handelbaar.
Sowieso koop je geen telescoop bij een supermarkt.quote:Op zaterdag 10 december 2005 17:06 schreef Kered het volgende:
[..]
En een 70/700 refractor vs. 110/900 Newton. Ik denk dat ik mijn plastic lidl scope (70/700) maar terug breng en de 110/900 Newton ga bestellen.
quote:# Despite the optical superiority of good refractors and the lower cost of
reflectors, most astronomers still wind up with Schmidt-Cassegrains as
their primary instruments. It's not hard to see why. A 10" S-C is relatively
affordable and portable. A 10" reflector is a handful, especially an equatorially-
mounted one. And a 10" refractor? Forget it -- you'll probably need a separate
observatory to house one.
Ik dacht altijd dat Maksutov een goede planeten kijker is, volgens mij wordt dat ook overal beweert. Een Maksutov zal wel minder presteren dan een lenzenkijker (met gelijke diameter), maar zeker beter dan een newton telescoop.quote:@whosvegas:
Ik vind een Maksutov juist minder geschikt voor maan en planeten vanwege de grote blokkering in de lichtweg. Het contrast is daardoor lager. Een Newton is op dat punt nog een stuk beter.
Jaja, dat is gelul achteraf.quote:Op zaterdag 10 december 2005 17:09 schreef Quarks het volgende:
[..]
Sowieso koop je geen telescoop bij een supermarkt.
Ligt toch aan de overige specificaties?quote:Op zaterdag 10 december 2005 18:29 schreef Kered het volgende:
[..]
Jaja, dat is gelul achteraf.
Dus welke is beter: 70/700 refractor of 110/900 Newton?Tell me!
Een goede Newton en al helemaal een goede lenzenkijker geven een beter beeld.quote:Op zaterdag 10 december 2005 17:18 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat Maksutov een goede planeten kijker is, volgens mij wordt dat ook overal beweert. Een Maksutov zal wel minder presteren dan een lenzenkijker (met gelijke diameter), maar zeker beter dan een newton telescoop.
Ik heb een ETX 90 EC 1250 mm (f=13.9) en geeft toch mooie beelden bij hoge vergrotingen. Al heb ik nog nooit door een 90 mm lenzenkijker gekeken
En het grote voordeel is dat ik m'n telescoop volgend jaar mee ga nemen naar Turkije om van de zonsverduistering te genieten
Zonder dat te testen kun je er weinig over zeggen.quote:Op zaterdag 10 december 2005 17:06 schreef Kered het volgende:
[..]
En een 70/700 refractor vs. 110/900 Newton?
Ik denk dat ik mijn plastic lidl scope (70/700) maar terug breng en de 110/900 Newton ga bestellen.
SeLang, heb ik volgens jou een miskoop gedaan door de Seben Big Boss 1400-150 te kopen?quote:Op zaterdag 10 december 2005 18:52 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zonder dat te testen kun je er weinig over zeggen.
Wel is het zo dat een 110/900 Newton makkelijker goed te krijgen is dan een 70/700 refractor. De openingsverhouding 70/700=10 is behoorlijk laag voor een refractor. Dan moet je al hele goede optiek hebben. Ik denk niet dat je dat kunt krijgen bij Lidl.
Daarmee is niet gezegd dat die Newton dan wel goed is, maar met dergelijke specs is het iets makkelijker te maken. Hou er wel rekening mee dat de afregeling van de secundaire spiegel heel kritisch is met de Newton en dat kan weer een zwak punt zijn bij zo'n goedkope kijker omdat er waarschijnlijk weinig aandacht aan is besteed. Ook gaan de spiegels achteruit in kwaliteit na een paar jaar. Dat nadeel heb je met een refractor weer niet.
Persoonlijk zou ik alleen een teleskoop kopen bij een goede dealer zodat je hem eerst kunt testen, of tweedehands een kopen waarvan je weet dat ie goed is (natuurlijk ook eerst even controleren)
Maar 14 kilo is niet zo zwaar voor een 15cm kijkerquote:Op zaterdag 10 december 2005 16:49 schreef Quarks het volgende:
[..]
Ik heb nu de Seben gekocht.
Ik dacht dat een EQ3-2 mounting juist erg stevig was.
Helpt het gewicht (14 Kilo) ook niet mee aan de stabiliteit?
Voor een gegeven kijkertype betekent korter kwa bouw over het algemeen ook een kortere brandpuntsafstand. Een kortere brandpuntsafstand in relatie tot het objectief heeft zoals ik al schreef het nadeel van meer afbeeldingsfouten en dus betere (=duurdere) optiek vereist. Het heeft ook een aantal voordelen, bijvoorbeeld een groter gezichtsveld, en met fotograferen heeft het voordelen.quote:En dat die kort is is toch goed?
Het is een reflector, dus de beste vergroting haal je in een compacte telescoop door de grote brandpuntsafstand.
Moeilijk te zeggen of die beter of slechter is. Het objectief is kleiner, de oculairen zijn van het Huygens type (=niet erg goed) en 6kg lijkt me veel te licht. Maar misschien is de kwaliteit van de optiek wel beter en dat is met die goedkope kijkers waarschijnlijk de bepalende factor. Maar zonder te testen kun je er echt weinig over zeggen.quote:En de telescoop was een aanbieding van een online winkel (die over het algemeen al goedkoop zijn), dus hij is normaal een stuk duurder.
En oculairen en lenzen zijn ook los verkrijbaar.
Is deze dan volgens jou beter, voor dezelfde prijs:
Danubia Delta 20 Telescope
Specifications
* Optical system: Catadioptric reflector
* Magnification: 50-332x
* Objective diameter: 114 mm
* Focal length: 1000 mm
* Aperture ratio: f/8.8
* Mounting: EQ-1
* Eyepiece-diameter: 31.7mm (1.25")
* Weight: 6 kg
Included Accessories
* Eyepieces: F6 mm, H20 mm
* Viewfinder: 5x24
* Adjustable aluminium tripod with sturdy stand
* Barlow lens 2x
* Moon filter
Moeilijk te zeggen zonder er door gekeken te hebben. 230 euro voor een 15cm kijker, dat is bijna gratis, dus het is al gauw waar voor je geld. Een goede 115mm Newton kost normaal zo'n 800-1000 euro, zoals deze Vixen bijvoorbeeld. Dus als je gaat vergelijken moet je je ook realiseren dat jouw kijker maar een kwart van dat geld kostquote:Op zaterdag 10 december 2005 18:59 schreef Quarks het volgende:
[..]
SeLang, heb ik volgens jou een miskoop gedaan door de Seben Big Boss 1400-150 te kopen?
Van wat ik zo gelezen heb is het een best degelijke telescoop.
Mag ik vragen waar je deze gekocht hebt ?quote:Op zaterdag 10 december 2005 18:32 schreef Quarks het volgende:
[..]
Ligt toch aan de overige specificaties?
Bij Optical Systemsquote:Op zaterdag 10 december 2005 19:50 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Mag ik vragen waar je deze gekocht hebt ?![]()
Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Voor dit soort prijzen mag je nauwelijks eisen stellen vind ik. De EQ3 is denk ik inderdaad te licht voor deze kijkers. Als het om oculairs gaat moet je niet genoegen nemen met minder dan plossl (of super plossl). Voor het beginnend oog zal het misschien niet direct zichtbaar zijn, maar de kwaliteit van het oculair is een zeer belangrijke factor.quote:Op zaterdag 10 december 2005 16:09 schreef SeLang het volgende:
Ik zou sowieso een kijker eerst willen testen, zien hoe stevig de montering is, of deze vrij is van speling, en checken op afbeeldingsfouten van de optiek.
Oh, is dat zo. Dat had ik dan niet begrepenquote:Op zaterdag 10 december 2005 18:32 schreef Quarks het volgende:
[..]
Ligt toch aan de overige specificaties?
Mijn indruk was ook positief.quote:Op zaterdag 10 december 2005 18:59 schreef Quarks het volgende:
[..]
SeLang, heb ik volgens jou een miskoop gedaan door de Seben Big Boss 1400-150 te kopen?
Van wat ik zo gelezen heb is het een best degelijke telescoop.
De Bresser Skylux heb ik gekocht bij de Lidl. De beruchte jaarlijkse aanbieding.quote:Op zaterdag 10 december 2005 19:50 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Mag ik vragen waar je deze gekocht hebt ?![]()
Kijk eens naar de pleiaden met je verrekijkerquote:Op zaterdag 10 december 2005 22:56 schreef Quarks het volgende:
Het is erg helder vannacht; Betelgeuze, Rigel, Alnitak, Alnilam en Mintaka zijn ondanks de mist goed zichtbaar.
Lekker turen met m'n verrekijker
Daar kon ik toen niet bij met mijn verrekijker vanuit mijn raam.quote:Op zondag 11 december 2005 15:57 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Kijk eens naar de pleiaden met je verrekijker
Leuk, maar 60mm is echt niksquote:Op zondag 11 december 2005 17:53 schreef Quarks het volgende:
Misschien een goede telescoop voor de beginners met een erg laag budget:
Meade NGC60/700
Technische specificaties:
# Objectief-Ø 60 mm
# Brandpuntsafstand 700 mm
# Vergroting tot max. 233 maal
# Gewicht incl. verpakking ca. 5,9 kg
# Afm. 77 x 45 x 18 cm
# Voedingsspanning twee 9 V-blokbatterijen (worden niet meegeleverd).
Omvang levering:
# In hoogte verstelbaar aluminium statief
# Zenit-prisma
# Oplegblad voor accessoires
# Zoeker 5 x 24 mm
# 2 oculairs MA 9 mm en MA 25 mm
# 3 Barlow-lenzen
# Astronomiesoftware.
Bij Conrad
Dat weet ik, maar misschien is het wat voor kinderen, die naar de maan willen kijken ofzo.quote:Op zondag 11 december 2005 18:05 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Leuk, maar 60mm is echt niksNogmaals, probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, spaar even door.
Ik zal ze allemaal doorspittenquote:Op zondag 11 december 2005 13:58 schreef whosvegas het volgende:
Andere goede winkels:
http://www.aquariusoptics.com/
http://www.dekoepel.nl/
http://www.ganymedes.nl/
http://www.focal-point.nl/
Een oude 7x50 voldoet?quote:Op zondag 11 december 2005 15:57 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Kijk eens naar de pleiaden met je verrekijker
Als je je dan aan de andere kant van de maan in het donkere gebied bevind, heb je vast heel goed zicht op de pleiadenquote:Op zondag 11 december 2005 16:13 schreef Quarks het volgende:
[..]
Daar kon ik toen niet bij met mijn verrekijker vanuit mijn raam.
Alleen als ik half uit de raam ging hangen zonder verrekijker kon ik ze een beetje zien.
Vanavond eerder kijken dus.
Overigens kun je overmogen zien hoe de maan de pleiaden verbergt![]()
Prima. Een verrekijker is echt superleuk om mee te beginnen. Superhandzaam en het richt lekker makkelijk! Kijk eens naar het zwaard van Orion en het andromedastelsel. Met 7x50 zie je msischien zelfs dat saturnus een ovaaltje isquote:Op zondag 11 december 2005 19:49 schreef Kered het volgende:
Een oude 7x50 voldoet?
Een 7x50 is het beste ja.quote:Op zondag 11 december 2005 19:49 schreef Kered het volgende:
Een oude 7x50 voldoet?
Ongeveer 7 dacht ik.quote:Op zondag 11 december 2005 20:12 schreef star_gazer het volgende:
8x70 is ook prima, al is dat wel erg zwaarEn volgens mij word tj epupil zelfs 8mm toch
quote:Je kunt eenvoudig zelf uitrekenen of een verrekijker optimaal is voor astronomisch gebruik. In het donker worden de pupillen van onze ogen ongeveer 7 mm groot. Idealiter past de lichtbundel die uit het oculair van de verrekijker komt -- de 'uittreepupil' -- precies in de pupil van ons oog. En die uittreepupil is gelijk aan de diameter van het objectief gedeeld door de vergroting. Dus voor een 7 x 50 verrekijker is dat 50 / 7 = 7,1, Maar als je ouder wordt, neemt de maximale diameter van je pupillen af: tot ongeveer 5 mm bij mensen van 60 jaar en ouder. Als je dan waarneemt met een 7 x 50 verrekijker valt er veel licht buiten je oog en daar heb je ook niets aan. Een 10 x 50 is dan weer veel geschikter!
Dat is waar, ik vind een EQ best moeilijk, maar ik ben dan ook een beginner...quote:Op zondag 11 december 2005 19:58 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Prima. Een verrekijker is echt superleuk om mee te beginnen. Superhandzaam en het richt lekker makkelijk! Kijk eens naar het zwaard van Orion en het andromedastelsel. Met 7x50 zie je msischien zelfs dat saturnus een ovaaltje is
Nee hoor, op het moment staat saturnus laag in het oost-noordoostenquote:Op zondag 11 december 2005 21:56 schreef Kered het volgende:
[..]
Dat is waar, ik vind een EQ best moeilijk, maar ik ben dan ook een beginner...
Alleen saturnus gaat een probleem worden, want volgens mij zit ie achter de horizon
Mja, ik zit hier een beetje in de bebouwde kom en die coördinaten zeggen me niks.quote:Op zondag 11 december 2005 22:07 schreef Quarks het volgende:
[..]
Nee hoor, op het moment staat saturnus laag in het oost-noordoosten
Azimuth: 77" 26,711'
Altitude: 13" 8,339'
Maar je ziet geen ruk omdat het bewolkt is.
Zo met die bewolking kun je duidelijk zien hoe erg het is. De Sahara is trouwens the place to be!quote:Op zondag 11 december 2005 22:13 schreef Quarks het volgende:
Het is trouwens wel erg met de lichtvervuiling in nederland.
Fijn om te weten. Ga ik tzt wel wat exactere informatie opzoeken en noteren.quote:Op zondag 11 december 2005 22:10 schreef star_gazer het volgende:
Saturnus is nog wel een latertje ja, maar dat wordt de komende weken/maanden beter
Vind je !!quote:Op maandag 12 december 2005 00:03 schreef Kered het volgende:
De Sahara is trouwens the place to be!
Mauna Kea is the place to bequote:Op maandag 12 december 2005 00:21 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Vind je !!
overdag is het er erg warm,
en 's avonds heb je veel turbulentie in
de atmosfeer omdat de warmte van de dag opstijgt.
Dan maar liever de pool op of heeel hoog op een berg.
Een goede 60mm lenzenkijker kun je best wat mee zien hoor.quote:Op zondag 11 december 2005 18:05 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Leuk, maar 60mm is echt niksNogmaals, probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, spaar even door.
Je hebt helemaal gelijk! Ik keek enkel naar de lichtvervuiling. Wat ben ik toch een kortzichtige sterrenkijker.quote:Op maandag 12 december 2005 00:21 schreef -CRASH- het volgende: [..]
Vind je !! overdag is het er erg warm, en 's avonds heb je veel turbulentie in de atmosfeer omdat de warmte van de dag opstijgt. Dan maar liever de pool op of heeel hoog op een berg.
That's more like it!quote:
Heb je dan geen last van de golven? Een onbewoond eiland zou wel ideaal zijn.quote:
Dan heb je wel een erg goede kijker, want de Skylux van Bresser ziet dat allemaal niet.quote:Op maandag 12 december 2005 01:54 schreef SeLang het volgende: [..]
Een goede 60mm lenzenkijker kun je best wat mee zien hoor. Ik heb er zelf een gehad (25 jaar geleden). Daarmee kon ik onder gunstige omstandigheden 6 wolkenbanden zien op jupiter, de poolkappen op mars + wat oppervlakte structuur en ik heb er zelfs schaduwovergangen van maantjes over jupiter mee zien. Voor deep-sky vang je natuurlijk wat weinig licht, al heb ik er nog best veel mee gezien. Bij de allergoedkoopste kijkers is waarschijnlijk de kwaliteit van de optiek meer bepalend dan de objectiefdiameter. Maar wederom, dat zou je eerst moeten testen. Als ik nu een beginnerskijker moest kopen, dan ging ik voor een goede 115mm F8 of F10 Newton. Het valt me echter op dat de meeste Newtons tegenwoordig F6 of F5 zijn. Begrijpelijk, want het grote publiek wil kortere kijkers. Maar dat gaat wel ten koste van de kwaliteit; het is veel moeilijker om een F5 spiegel te slijpen dan een F8. Je krijgt meer afbeeldingsfouten en de blokkering in de lichtweg wordt groter.
Hoezo lichtvervuilingquote:Op maandag 12 december 2005 02:25 schreef Kered het volgende:
de lichtvervuiling. Wat ben ik toch een kortzichtige sterrenkijker.
Er bestaat geen 'goede' of 'slechte' openingsverhouding.quote:Op maandag 12 december 2005 02:25 schreef Kered het volgende:
Is 110mm 900mm een goede verhouding voor een Newton? Want dat zijn de specs van Luxon.
Nu je het toch over meteorieten hebt. Die knal boven Zeeland? Zou dat een meteoriet geweest zijn?quote:Op maandag 12 december 2005 03:01 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Hoezo lichtvervuiling[afbeelding]
Nadat de sluiter na 20 sec weer dicht ging,
Schoot er van links naar rechts een enorm
mooie meteoriet (Gemenide) schuin dwars langs de Orion.
Je kon me zowat in Denemarken horen vloeken![]()
Ok, dat zal ik dan maar eens doen. Gelukkig is het geen tijdelijke aanbieding.quote:Op maandag 12 december 2005 03:29 schreef SeLang het volgende: [..]
Er bestaat geen 'goede' of 'slechte' openingsverhouding. Wat ik aangaf is dat een grote openingsverhouding zware eisen stelt aan de optiek. Daarom zou ik zeker bij goedkope kijkers gaan voor een relatief grote openingsverhouding omdat je dan een grotere kans hebt dat het een redelijke kijker is. Vooral als je maan en planeten wilt bekijken (= sterke vergrotingen) speelt dat een rol. 110mm/900mm = F8, en dat is redelijk makkelijk te maken (voor een Newton). Maar nogmaals, je moet dat ding gewoon testen.
quote:Op maandag 12 december 2005 17:18 schreef imported_sphinx het volgende:
ik ben ook van plan een telescoop te kopen, maar ik heb niet zo veel geld. en ik zag dus ergens dat je in plaats van een goedkope telescoop beter een verrekijker kunt kopen, iemand uitleg daarover? ik wil gewoon naar planeten en sterren en de maan enzo kijken, met wat voor verrekijkert zou dat kunnen?
http://www.dekoepel.nl/sterrenkijker/verrekijker.htmlquote:Weliswaar vergroot een verrekijker niet zo veel en kun je er weinig tot geen details mee zien op de maan en de planeten, maar veel sterrenhopen en gasnevels zijn heel goed te zien. Vooral buiten de stad, in een mooie donkere omgeving, is de verrekijker ideaal om de Melkweg mee te verkennen.
Bij de Lidl kun je een verrekijker kopen van het merk Bresser. Hij vergroot tien keer en heeft lenzen van 5 centimeter. Prijs is 23 euro.quote:Op maandag 12 december 2005 17:18 schreef imported_sphinx het volgende:
ik ben ook van plan een telescoop te kopen, maar ik heb niet zo veel geld. en ik zag dus ergens dat je in plaats van een goedkope telescoop beter een verrekijker kunt kopen, iemand uitleg daarover? ik wil gewoon naar planeten en sterren en de maan enzo kijken, met wat voor verrekijkert zou dat kunnen?
513!quote:Op maandag 12 december 2005 17:49 schreef Kered het volgende:
[..]
Bij de Lidl kun je een verrekijker kopen van het merk Bresser. Hij vergroot tien keer en heeft lenzen van 5 centimeter. Prijs 23 euro.
Lees ook deze post nog even, want daar kun je lezen dat 10x50 kijkers ook geschikt zijn voor oudere mensen die dus kleinere pupillen hebben. Wat niet geheel onbelangrijk is, gezien jou leeftijd van 513 jaar.
Ach, je loopt de buurt-lidl binnen, koopt kijker, loopt naar buiten, haalt kijker uit doos. Bekijkt de maan, venus, een paar vliegtuigen....quote:Op maandag 12 december 2005 17:56 schreef Quarks het volgende:
[..]
513!
Ik denk niet dat een 23 euro bresser van de lidl goede kwaliteit lenzen en coating heeft.
Zelf heb ik een oude 7x50 Starlux; heel degelijk.
Is de lidl ook 's nachts open?quote:Op maandag 12 december 2005 18:06 schreef Kered het volgende:
[..]
Ach, je loopt de buurt-lidl binnen, koopt kijker, loopt naar buiten, haalt kijker uit doos. Bekijkt de maan, venus, een paar vliegtuigen....En als je niet tevreden bent, breng je hem weer terug.
Nee, lidl is 's nachts dicht. Maar de maan en vliegtuigen zijn de hele dag te bewonderen en zo tegen de avond is venus ook van de partij. Nu iig wel. En je kan 40 dagen na aankoop met bon ruilen bij de lidl.quote:Op maandag 12 december 2005 18:19 schreef Quarks het volgende:
[..]
Is de lidl ook 's nachts open?
Het is weer helder vannacht, de pleiaden zijn al te zien
De maan is pas vanaf 14:30 te zien.quote:Op maandag 12 december 2005 18:34 schreef Kered het volgende:
[..]
Nee, lidl is 's nachts dicht. Maar de maan en vliegtuigen zijn de hele dag te bewonderen en zo tegen de avond is venus ook van de partij. Nu in ieder geval wel. En je kan 40 dagen a aankoop met bon ruilen bij de lidl.
Het klaart hier ook al aardig op. Alleen nog wat con- en chemtrails...
Laten we dat idd maar niet doenquote:Op maandag 12 december 2005 18:39 schreef Quarks het volgende:
[..]
De maan is pas vanaf 14:30 te zien.
En chemtrailslaten we het daar maar niet over hebben
Starrynightquote:Op maandag 12 december 2005 19:24 schreef Maverick_tfd het volgende:
Waar kijk je trouwens waar wat op dit moment aan de hemel staat? Is daar software voor ofzo?
Oh ja, de maan moet natuurlijk eerst ook nog opkomenquote:Op maandag 12 december 2005 18:39 schreef Quarks het volgende:
[..]
De maan is pas vanaf 14:30 te zien.
En chemtrailslaten we het daar maar niet over hebben
Ja, daar is software voor. Maar ook websites. Kijk maar eens op www.sterrenwacht-mercurius.nlquote:Op maandag 12 december 2005 19:24 schreef Maverick_tfd het volgende:
Waar kijk je trouwens waar wat op dit moment aan de hemel staat? Is daar software voor ofzo?
Kij maar eens in deze OPquote:Op maandag 12 december 2005 19:24 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ik mis hier een programma namelijk Stars:quote:Op maandag 12 december 2005 19:33 schreef Quarks het volgende:
[..]
Starrynight
Maris
Deepsky
Skymap
freeware & shareware
http://www.heavens-above.com Daar vind je werkelijk ALLES. Van het ISS tot satellieten tot Iridium-flares tot asteroiden tot een sterrenkaart... Alles dusquote:Op maandag 12 december 2005 19:24 schreef Maverick_tfd het volgende:
Starry Night is een stuk overzichtelijker en veel uitgebreider.quote:Op maandag 12 december 2005 20:30 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Ik mis hier een programma namelijk Stars:
http://home.planet.nl/~romme102/
Ik heb geen idee van de kwaliteit van die kijkers, maar ik denk dat je sowieso voor A-merken moet gaan.quote:Op dinsdag 13 december 2005 17:02 schreef Maverick_tfd het volgende:
Oke bedankt voor de reacties, nog een vraagje dan maar
Ik wil nu een beetje gaan beginnen aan observeren en zat er aan te denken een verrekijker te kopen, aangezien dat op sommige plaatsen aangeraden wordt.
Ik zit te twijfelen tussen deze:
http://www.optical-system(...)_283/products_id/813
62 euro in NL
En deze:
http://www.optical-system(...)_282/products_id/792
81 euro in NL
De vraag is dus, is het uberhaupt verstandig hiervoor een verrekijker te kopen, en zijn deze typen een goeie keus (zo ja, welke van de twee), of zijn er betere keuzes voor een redelijk budget?
Hmm ja daar kan ik inkomen, probleem is dat mijn budget niet onuitputtelijk isquote:Op dinsdag 13 december 2005 17:20 schreef Quarks het volgende:
[..]
Ik heb geen idee van de kwaliteit van die kijkers, maar ik denk dat je sowieso voor A-merken moet gaan.
Dat zijn geloof ik: Vixen, Meade, Minolta, Nikon, Leica, Canon, Olympus, Steiner, Browning en nog wat andere.
Wat je ook kunt doen is een tweedehands verrekijker kopen van het leger (Duits of Russisch), die zijn vaak ook nog in een prima staat (wel eerst controleren).
Voor minder dan 150 euro kun je vaak al een goede leger verrekijker op de kop tikken.quote:Op dinsdag 13 december 2005 17:24 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Hmm ja daar kan ik inkomen, probleem is dat mijn budget niet onuitputtelijk is(Die kijkers kosten toch al snel het 3- of 4-dubbele van deze die ik aangaf... Bovendien zou ik ook wellicht ooit nog een telescoop willen kopen, en om dan met een verrekijker van 300-500 euro te zitten zie ik niet zitten zeg maar
![]()
Bovendien, Meade lijkt mij hetzelfde als Bresser overigens
(als je naar de sites en de producten kijkt, en deze vergelijkt)
Bresser was een onafhankelijke Optiek fabriek, baas heeft de boel verkocht aan Meade, de voormalige eigenaar is een goede vriend van mijn zwagerquote:Op vrijdag 9 december 2005 22:55 schreef Kered het volgende:
Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat Bresser Meade is...
Op Luxon.nl staat dat het maar een groothandel is, dus vandaar dat ze niet weten wat ze verkopen. Zo wordt het wel heel moeilijk te achterhalen waar het vand
aan komt
Ik zie dat een beetje als valsspelen.quote:Op dinsdag 13 december 2005 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je echt plezier wilt hebben met een telescoop, neem er dan eentje met GPS en servobesturing. Dan kan je gewoon ingeven dat je bv Mars wilt zien en hij zoekt hem op en volgt hem.
Verder is een telescoop in Nederland een teleurstelling, zeker als je in de randstad woont. Er is veel te veel licht om echt wat intressants te zien.
Heb je ook nog een startzwengel aan de auto? Je hebt op je computer ook alleen een Prompt interface?quote:Op dinsdag 13 december 2005 17:52 schreef Quarks het volgende:
[..]
Ik zie dat een beetje als valsspelen.
Het zelf zoeken van de objecten is juist een van de leukste dingen eraan.
Je ziet pas hoe erg het is met het licht als er een stroomstoring is, dan zie je plotseling de melkweg weer duidelijk. In de jaren 90 was er een komeet te zien in onze breedte (zelfs 2 als ik me goed herinner) en ik had het geluk dat de stroom hier een uurtje weg was snachts, wow, wat kon je die ineens goed zien.quote:Gelukkig is het niet overal in nederland zo licht als in de randstad; ik kan hier met het blote oog objecten van magnitude 3 nog zien.
Ik ook, maar ik doe dit niet als werk, maar als hobbie.quote:Op dinsdag 13 december 2005 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je ook nog een startzwengel aan de auto? Je hebt op je computer ook alleen een Prompt interface?
Techniek is er om ons te dienen, maar je houding is wijdverbreid, heb verschillende collega´s die een Navigatie systeem in de auto belachelijk vinden.
Ik ben een groot voorstander van oplossingen die het leven makkelijker maken.
Ik weet hoe erg het is met de lichtvervuiling in nederland, maar gelukkig zit ik hier in een redelijk donker stuk van het land.quote:[..]
Je ziet pas hoe erg het is met het licht als er een stroomstoring is, dan zie je plotseling de melkweg weer duidelijk. In de jaren 90 was er een komeet te zien in onze breedte (zelfs 2 als ik me goed herinner) en ik had het geluk dat de stroom hier een uurtje weg was snachts, wow, wat kon je die ineens goed zien.
Daarom betwijfel ik ook ten zeerste of er een (groot) verschil is tussen de optiek van Meade en die van Bresser...quote:Op dinsdag 13 december 2005 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Bresser was een onafhankelijke Optiek fabriek, baas heeft de boel verkocht aan Meade, de voormalige eigenaar is een goede vriend van mijn zwager
Nee voor zover ik weet is het best goedquote:Op dinsdag 13 december 2005 18:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Is meade bagger dan?
Van wat ik heb gelezen is Meade goed tot heel goed.quote:Op dinsdag 13 december 2005 18:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Is meade bagger dan?
Volgens mij is Bresser nu gewoon de budget afdeling van Meadequote:Op dinsdag 13 december 2005 17:24 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Hmm ja daar kan ik inkomen, probleem is dat mijn budget niet onuitputtelijk is(Die kijkers kosten toch al snel het 3- of 4-dubbele van deze die ik aangaf... Bovendien zou ik ook wellicht ooit nog een telescoop willen kopen, en om dan met een verrekijker van 300-500 euro te zitten zie ik niet zitten zeg maar
![]()
Bovendien, Meade lijkt mij hetzelfde als Bresser overigens
(als je naar de sites en de producten kijkt, en deze vergelijkt)
Kun je je berekening uitleggen? Want ik vat hem niet.quote:Ik zie hier ook 20x80 verrekijkers: www.westling.nl
Al lijkt mij de optiek slechter dan die van Bresser..
Bovendien is 80/20= 4 en dus lang geen 7, lijkt mij dus weinig lichtopbrengst?
Google maar wat rondquote:Op dinsdag 13 december 2005 19:55 schreef Kered het volgende:
[..]
Volgens mij is Bresser nu gewoon de budget afdeling van Meade
Type maar eens "Bresser" in op Google. Dan kom je op www.meade.de
[..]
Kun je je berekening uitleggen? Want ik vat hem niet.
@ Quarks
Waar vind ik informatie over verrekijkers van 't leger?
@ Piet
GPS is goed voor in de auto. Voor een telescoop vind ik het onzin.
Ik heb inmiddels de telescoop van Luxon gekocht. Op de doos staat met koeienletters: refractor. Terwijl het een Newton reflector is! Belachelijk.Op de doos van de Skylux stond overigens dat het statief van aluminium was, maar dat was natuurlijk metaal. Typfoutje waarschijnlijk. Het statief van de luxon is van aluminium. De kijker van Luxon wordt aangeprezen met: Lengte: 900mm, diameter: 110mm, maar het is een 700/76. Verkooppraat van Luxon.nl Later meer...
En een stuk duurderquote:Op maandag 12 december 2005 22:56 schreef Quarks het volgende:
[..]
Starry Night is een stuk overzichtelijker en veel uitgebreider.
[afbeelding]
[afbeelding]
Rondvliegen in je ruimteschip
[afbeelding]
Zelf geschreven, tofquote:Op dinsdag 13 december 2005 20:15 schreef whosvegas het volgende:
[..]
En een stuk duurder
Stars is helemaal gratis (en door mij geschreven)
Oh nee er staat "Type of prism: refractor" dus het klopt welquote:Op dinsdag 13 december 2005 20:12 schreef Quarks het volgende:
[..]
Google maar wat rond
En waarom koop je het dan als er tal van incorrecte informatie wordt gegeven?
Hier downloaden: http://home.planet.nl/~romme102/quote:Op dinsdag 13 december 2005 20:15 schreef whosvegas het volgende:
[..]
En een stuk duurder
Stars is helemaal gratis (en door mij geschreven)
Preciesquote:Op dinsdag 13 december 2005 20:36 schreef Kered het volgende:
Hier downloaden: http://home.planet.nl/~romme102/
Is het een zonfilter dat je aan de oculairkant moet inschroeven? Zo ja, dan commandeer ik je dat ding op de grond te smijten en te vertrappen. Een filter aan de oculairzijde krijgt namelijk GEBUNDELD zonlicht te verdragen, waardoor het kan barsten of springen. In z'n geval ben je binnen een halve seconde blind aan 1 oog en dan reken ik eventuele glassplinters van gesprongen oculairs / filters niet mee.quote:Op dinsdag 13 december 2005 22:29 schreef Kered het volgende:
Het aluminium statief van luxon is nogal bibberig. De kijker wordt aangeprezen met:
Lengte: 900mm, diameter: 110mm, maar het is een 700/76. Ik heb de lengte na gemeten en het is maar 66 cm. De opening is 110mm maar de stoffige spiegel onderin de buis maar 76mm. Zo is het meer het grote welke telescoop moet ik beslist niet kopen -topic
De buis en de houder zijn van metaal. Bij de skylux was het plastic.
Mee geleverde oculairen: SR4mm, H12,5mm, H20mm, erecting-eyepiece: T18.
Finderscope: 5x24 Barlow: 2x, Sunfilter, moonfilter.
Kan iemand uitleg geven over die oogstukken?
Als je nu buiten naar boven kijkt, zie je mooi een circel van licht om de maan, een soort halo
En net binnen de halo is ondanks de mist mars ook nog te zien.
quote:Op woensdag 14 december 2005 00:55 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Is het een zonfilter dat je aan de oculairkant moet inschroeven? Zo ja, dan commandeer ik je dat ding op de grond te smijten en te vertrappen. Een filter aan de oculairzijde krijgt namelijk GEBUNDELD zonlicht te verdragen, waardoor het kan barsten of springen. In z'n geval ben je binnen een halve seconde blind aan 1 oog en dan reken ik eventuele glassplinters van gesprongen oculairs / filters niet mee.
Knapte die echt?!?quote:Op woensdag 14 december 2005 02:12 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
LEVENSGEVAARLIJK
Die dingen zouden verboden moeten worden.
Toen zoiets knapte, koste het bijna m'n oog.
Op de kijker en in de handleiding staat ook: niet in de zon kijken... Wel vreemd dat er dan toch een 'zon' filter bij zit. En ja, het zit inderdaad aan de oculair zijde. En nee, ik ga hem niet gebruiken.quote:Op woensdag 14 december 2005 00:55 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Is het een zonfilter dat je aan de oculairkant moet inschroeven? Zo ja, dan commandeer ik je dat ding op de grond te smijten en te vertrappen. Een filter aan de oculairzijde krijgt namelijk GEBUNDELD zonlicht te verdragen, waardoor het kan barsten of springen. In z'n geval ben je binnen een halve seconde blind aan 1 oog en dan reken ik eventuele glassplinters van gesprongen oculairs / filters niet mee.
Dus... Is het een zonnefilter dat NIET over de grote buisopening gaat, doe jezelf dan een eindeloos plezier en gooi het weg.
Als je niet in de zon kan kijken, waar is de oculair zonnefilter dan voor? Om overdag mee naar de maan te kijken?quote:Op woensdag 14 december 2005 13:19 schreef SeLang het volgende:
Het beeld is wel veel mooier en contrastrijker met zo'n oculair zonnefilter dan met een objectieffilter.
Een maanfilter is wel veilig en erg prettig bij een sterke maan.quote:Op woensdag 14 december 2005 15:18 schreef Kered het volgende:
[..]
Als je niet in de zon kan kijken, waar is de oculair zonnefilter dan voor? Om overdag mee naar de maan te kijken?
quote:Bij een nieuwe kijker zitten soms twee donkere filters bijgesloten die in de oculairs geschroefd kunnen worden. Volgens de gebruiksaanwijzing zijn ze bedoeld om veilig mee naar de zon en de maan te kijken. Gebruik zo'n oculairzonnefilter echter nooit om naar de zon te kijken! Alle hitte van de zon die het objectief verzamelt, wordt gebundeld op dit kleine, donkere filtertje, dat vroeg of laat zal springen. Als dat gebeurt terwijl je net naar de zon kijkt, kun je blind worden. Veilige methoden om naar de zon te kijken, zijn met een speciaal objectiefzonnefilter, dat het licht filtert nog voordat het in de kijker valt, of door de zon te projecteren met de kijker. Zie ook het artikel op Zonsverduistering.nl over veilig waarnemen.
Het maanfilter is wel veilig om te gebruiken tijdens het waarnemen van de maan. Vooral de volle maan kan verblindend helder zijn om met de telescoop te bekijken. Kwaad kan dat niet, maar het is dan prettiger om het licht wat te filteren met een donker filter.
Hoe bedoel je afdekken?quote:Op woensdag 14 december 2005 15:25 schreef ErikT het volgende:
Maanfilter heb ik nooit echt begrepen. Je kan gewoon een stuk van je telescoop afdekken. Of verlies je dan scherpte ofzo?
En wat doet dat met het zicht denk je.quote:Op woensdag 14 december 2005 16:18 schreef ErikT het volgende:
Gewoon een papiertje voor je telescoop hangen zodat er minder licht binnen komt. Simpel.
Een H-alpha filter dient niet als bescherming tegen de zon maar om alleen een heel specifieke golflengte door te laten (namelijk de H-alpha lijn). Een extreem scherp kleurenfilter dus.quote:Op woensdag 14 december 2005 15:21 schreef Quarks het volgende:
Ik zou alleen met een goed H-alfa filter in de zon durven kijken, anders zou ik het projecteren.
Je kunt een kijker ook diafragmeren maar dan verlies je resolutie.quote:Op woensdag 14 december 2005 15:25 schreef ErikT het volgende:
Maanfilter heb ik nooit echt begrepen. Je kan gewoon een stuk van je telescoop afdekken. Of verlies je dan scherpte ofzo?
Dat geloof ik graag, maar ik zet mijn ogen niet graag op het spelquote:Op woensdag 14 december 2005 13:19 schreef SeLang het volgende:
Het beeld is wel veel mooier en contrastrijker met zo'n oculair zonnefilter dan met een objectieffilter.
quote:Op woensdag 14 december 2005 16:18 schreef ErikT het volgende:
Gewoon een papiertje voor je telescoop hangen zodat er minder licht binnen komt. Simpel.
Waarom?quote:
Dat wist ik, maar ik heb slechte ervaringen gehad met zogenaamde zonfilters die veilig zouden zijn.quote:Op woensdag 14 december 2005 17:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een H-alpha filter dient niet als bescherming tegen de zon maar om alleen een heel specifieke golflengte door te laten (namelijk de H-alpha lijn). Een extreem scherp kleurenfilter dus.
Doe eens het proefje wat ik hierboven heb beschreven.quote:
Ja niet voor de GEHELE openingquote:Op woensdag 14 december 2005 17:42 schreef Quarks het volgende:
Doe eens het proefje wat ik hierboven heb beschreven.
Papier is niet echt transparant.
Oh, bedoel je een stuk papier met een cirkel eruit geknipt?quote:Op woensdag 14 december 2005 17:46 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ja niet voor de GEHELE opening![]()
Voor een deel natuurlijk!
Of gewoon voor de halve opening. De opening hoeft niet per sé rond te zijn. Voor de (volle) maan heb je maar een heel kleine opening nodig.quote:Op woensdag 14 december 2005 18:07 schreef Quarks het volgende:
[..]
Oh, bedoel je een stuk papier met een cirkel eruit geknipt?
Wat heeft dat voor nut, dan zie je een stuk minder.quote:Op woensdag 14 december 2005 18:10 schreef ErikT het volgende:
[..]
Of gewoon voor de halve opening. De opening hoeft niet per sé rond te zijn. Voor de (volle) maan heb je maar een heel kleine opening nodig.
Je ziet nog gewoon heel de maan/alles wat je zien wilt. Met een vierkante spiegel zie je toch ook opeens niet de helft niet?quote:Op woensdag 14 december 2005 18:13 schreef Quarks het volgende:
[..]
Wat heeft dat voor nut, dan zie je een stuk minder.
Het is juist de bedoeling dat je zoveel mogelijk maan oppervlak ziet.
Het enige dat je er mee kan zien is de zon. En dat is niet veilig.quote:Op woensdag 14 december 2005 13:19 schreef SeLang het volgende:
Ja, dan verlies waarschijnlijk scherpte.quote:Op woensdag 14 december 2005 15:25 schreef ErikT het volgende:
Oh, leg uit. Bud-kijkers is mijn gebied!quote:Op woensdag 14 december 2005 17:24 schreef SeLang het volgende: [..]
Je kunt een kijker ook diafragmeren maar dan verlies je resolutie.
Alhoewel, met die goedkope kijkertjes in dit topic wordt het beeld dan waarschijnlijk scherper
(slechte optiek kun je beter krijgen door de effectieve objectiefdiameter kleiner te maken. Daarmee maak je namelijk de openingsverhouding groter)
Dat is een goede tip!quote:Op woensdag 14 december 2005 17:36 schreef star_gazer het volgende: [..]
Dat geloof ik graag, maar ik zet mijn ogen niet graag op het spelIk gebruik het liefst Bader solarscreen. Dat is een speciaal soort folie waarmee je je eigen objectieffilter kunt maken. Het beeld is zwart-wit en erg contrastrijk: beter dan een glasfilter naar mijn mening. Daarnaast is het stukken goedkoper
De maan kan erg verblindend zijn, een maanfilter is daarom erg wenselijkAls we het toch over filters hebben: als je deepsky doet is een smalbandfilter erg aan te raden. Als je de frequenties die horwen bij natriumlicht uitfiltert, ben je namelijk erg veel lichtvervuiling kwijt
De kijkeropening gedeeltelijk afdekken is een goede manier op de maan minder fel te maken. Of de scherpte verbeterd of verminderd verschilt per kijker.quote:Op woensdag 14 december 2005 21:57 schreef ErikT het volgende:
Ik heb het alleen maar over de maan gehad. Voor de zon heb ik uiteraard zonfilter.
Als ik bedenk hoe mn telescoop werkt maakt het volgens mij niks uit.quote:Op woensdag 14 december 2005 22:14 schreef Kered het volgende:
[..]
De kijkeropening gedeeltelijk afdekken is een goede manier op de maan minder fel te maken. Of de scherpte verbeterd of verminderd verschilt per kijker.
Volgens SeLang vermindert het resolutie, maar bij slechte optiek vergroot het de openingsverhouding.quote:Op woensdag 14 december 2005 23:12 schreef ErikT het volgende: [..]
Als ik bedenk hoe mn telescoop werkt maakt het volgens mij niks uit.
Same here.quote:Op donderdag 15 december 2005 02:18 schreef star_gazer het volgende:
Als je geluk hebt zit op de stofkap van je objectief een diafragmeerdop... Bij mij in ieder geval wel, en daar heb ik lekker solar screen achter geplakt
Ja er zit een dop, maar ik ga er lekker niet mee experimenteren op de zonquote:Op donderdag 15 december 2005 02:18 schreef star_gazer het volgende:
Als je geluk hebt zit op de stofkap van je objectief een diafragmeerdop... Bij mij in ieder geval wel, en daar heb ik lekker solar screen achter geplakt
Het theoretisch oplossend vermogen van een kijker is evenredig met de objectief diameter. Dus: met een 100mm kijker kun je theoretisch details zien die de helft zo groot zijn als de details die je met een 50mm kijker kunt zien.quote:Op donderdag 15 december 2005 00:40 schreef Kered het volgende:
[..]
Volgens SeLang vermindert het resolutie, maar bij slechte optiek vergroot het de openingsverhouding.
Gekoppeld aan een telescoop schijn je daar heel aardige maan- en planeet fotos mee te kunnen maken. Sterren lijkt me lastig, maar misschien lukt het.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:54 schreef Kered het volgende:
Thanx SeLang!
De laatste tijd zie je steeds van die webcams voor 10 euro. Met een resolutie van 352x288. Zou je daar sterren mee kunnen fotograferen?
En met een Philips ToUcam spc200nc cmos 640x480 (19,-)?
Het schijnt makkelijk te gaan.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:54 schreef Kered het volgende:
Thanx SeLang!
De laatste tijd zie je steeds van die webcams voor 10 euro. Met een resolutie van 352x288. Zou je daar sterren mee kunnen fotograferen?
En met een Philips ToUcam spc200nc cmos 640x480 (19,-)?
Als je er zonefilter-folie achter plakt kan er weinig misgaanquote:Op donderdag 15 december 2005 12:35 schreef Kered het volgende:
[..]
Ja er zit een dop, maar ik ga er lekker niet mee experimenteren op de zon
Waar herken ik een CCD aan?quote:Op donderdag 15 december 2005 19:26 schreef star_gazer het volgende:
Gebruik geen CMOS-chip maar een CCD! Een CCD is vele malen lichtgevoeliger en heeft minder last van ruis dan CMOS
Alleen in de specificaties vrees ik.quote:
Niet doen, zo'n vergroting vereist minimaal een objectief van ongeveer 25cm bij onhaalbaar perfecte omstandigheden en onhaalbaar perfecte optiekquote:Op dinsdag 20 december 2005 21:59 schreef Kered het volgende:
Bij Karwei is nu een telescoop in de aanbieding. Van het merk SpectronHeeft het zelfde statief als de Luxon van de Kijkshop en hij wordt aangeprezen met 525 voudige vergroting
![]()
Leuke signature.quote:Op woensdag 14 december 2005 21:57 schreef ErikT het volgende:
Ik heb het alleen maar over de maan gehad. Voor de zon heb ik uiteraard zonfilter.
Meade ETX 70AT?quote:Op woensdag 21 december 2005 13:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar wat is nu een goede, betaalbare telescoop die zelf de sterren en planeten kan zoeken (dmv gps of poolsterlokatie en datum/tijdstip)
En dan het liefst eentje die ik in de kofferbak kan gooien omdat ik thuis teveel licht heb.
quote:Specifications: ETX-70AT Astro Telescope - Includes achromatic refractor optical tube assembly (D = 70mm, F = 350mm, f/5) with multi-layer optical coatings; internal flip-mirror system for either straight-through or 90° observing position; steel-reinforced ABS fork mount with electric slow-motion controls, setting circles, and locks on both axes; electronic control panel; 9-speed (2x sidereal through 4.5°/sec.) dual-axis motor drive system with #494 Autostar computer controller; sidereal-rate tracking; internal battery compartment accepting six (user-supplied) AA-size batteries; MA9mm (39X) and MA25mm (14X) multi-coated eyepieces; #882 Field Tripod; operating instructions.
Kijk uit met 2e hands aankopen, zorg dat je de telescoop eerst kunt controleren voordat je het koopt.quote:Op woensdag 21 december 2005 13:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Dank je quarks,
Als ik dat in Ebay intyp kom ik leuke aanbiedingen tegen.
Ebay is niet alleen 2e hands hoor, tegenwoordig zijn er veel meer handerlaren die gewoon nieuw met rekening en garantie verkopen.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:31 schreef Quarks het volgende:
[..]
Kijk uit met 2e hands aankopen, zorg dat je de telescoop eerst kunt controleren voordat je het koopt.
Was laatst in de aanbieding bij lidl in belgie voor 169 en in nederland 239 euro.quote:Op woensdag 21 december 2005 13:40 schreef Quarks het volgende:
[..] Meade ETX 70AT? [..]
Karweiquote:Op woensdag 21 december 2005 21:51 schreef Kered het volgende:
Stom Nieuwsgierig als dat ik ben, kocht ik de telescoop bij Karwei voor ¤ 29,95
Het statief is verstelbaar, inklapbaar met aluminium poten en stevige metalen u-montering.
Het merk was Spectron, maar het leek allemaal verdacht veel op de Luxon van de Kijkshop.
De diameter van het objectief is 60mm. De lengte van de buis is 700mm.
Verder zat er bij: een houder voor instrumenten, zoekerscoop, lensdop, diafragmeerdop, opstaand prisma, opstaand oogstuk, barlow 3x, en drie oculairen: SR4mm, H12,5mm, H20mm. Geen filters.
Het 20mm oculair was nergens te bekennen dus ben ik meteen terug gegaan. Ook daar waren er geen, en de service was zo slecht dat ik hem meteen heb terug gegeven. Ik heb de doos niet gewogen, maar ik kan je vertellen, hij was heel licht. Ik had geen slechte indruk van de kijker ook al heb ik hem niet kunnen testen.
Nu heb ik de prijsklasse 10 tot 100 euro grondig onderzocht en er niet 1 kijker aan overgehouden
Dus bespaar je zelf de moeite en sla winkels als Trekpleister, Kijkshop, Lidl en Karwei over als je van plan bent een sterrenkijker te gaan kopen.
quote:Op woensdag 21 december 2005 21:57 schreef Quarks het volgende:
[..]
Karwei29,95
Dat had ik je van te voren wel kunnen vertellen dat de service met betrekking tot telescopen slecht was in bouwmarkten.
Nederland is f*ing duurquote:Op woensdag 21 december 2005 15:49 schreef Kered het volgende:
[..]
Was laatst in de aanbieding bij lidl in belgie voor 169 en in nederland 239 euro.
Maar vergeet ook niet naar andere merken te kijken
Hij is Nu bij de Lidl in Duitsland in de aanbieding voor 179quote:
quote:Op woensdag 21 december 2005 22:20 schreef Kered het volgende:
[..]LOL! Ja, ik had het hele verhaal uitgelegd aan de klantenservice. Die besloten me toen niet te helpen. Toen kwam er iemand anders bij, gooide een oculair in de doos en doet vlug de doos dicht.
Maar aan twee dezelfde oculairen heb ik natuurlijk niks. Toen kon ik kiezen voor een paar euro korting of retourneren, dat heb ik toen maar gedaan. Toen gingen ze nog moeilijk doen over kortingsbonnen...
Enfin, iemand nog suggesties?
Dat weet Kered wel, hij koopt het gewoon voor de lol.quote:Op donderdag 22 december 2005 09:41 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Als je een telescoop wilt kopen doe dit dan bij de gespecialiseerde winkel. Want bij bouwmarkten weten ze niet waar ze het over hebben.
Tip: koop eens het tijdschrift Zenit, daar staan veel advertenties in met soms aanbiedingen.
Dat is een hele goede tip! Dat blad ga ik zo snel mogelijk halen!quote:Op donderdag 22 december 2005 09:41 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Als je een telescoop wilt kopen doe dit dan bij de gespecialiseerde winkel.
Want bij bouwmarkten weten ze niet waar ze het over hebben.
Tip: koop eens het tijdschrift Zenit, daar staan veel advertenties in met soms aanbiedingen.
Volgens mij zijn spiegelkijkers gevoeliger voor trillingen dan lenskijkers. En dat van die oculairs is volgens mij ook normaal. Bij alle kijkers zie je niks tenzij je er recht in kijkt.quote:Op donderdag 22 december 2005 15:28 schreef Quarks het volgende:
Ik heb hem binnen! afbeelding]
Eerste indruk: wat een joekel!
Het is niet dezelfde als op het plaatje; de kleur van de beugels en het 'bakje' tussen de poten zijn anders net als sommige schroeven.
Omdat het nu bewolkt is heb ik hem getest door te kijken naar de hoogspanningsmast achter het huis.
De kwaliteit van de oculairs (Plössl) is in mijn ogen (als leek) erg goed, zo ook de bijgeleverde accesoires (barlow lens, correctie lens, maanfilter).
Enig nadeel wat ik nu kan vinden is dat het nogal trillingsgevoelig is; op de grond stampen zorgt ervoor dat het een tijdje natrilt wat erg lastig kan zijn als je naar ver verwijderde objecten kijkt.
Ook moet je je oog precies voor het oculair houden; een paar mm ernaast en je ziet niks meer, maar dit is volgens mij bij elke lens zo (?).
Nu maar hopen dat de bewolking snel wegtrekt
Lichtenknecker in Hasselt, België http://www.lo.be/quote:Op donderdag 22 december 2005 18:04 schreef Kered het volgende:
[..]
Dat is een hele goede tip! Dat blad ga ik zo snel mogelijk halen!
Ik kan maar geen speciaalzaak vinden.
Op startkabel vond ik alleen deze pagina: http://www.startkabel.nl/k/astronomie
En bij startpagina.nl deze: http://heelal.pagina.nl
En .. bevalt je Seben je ?quote:Op donderdag 22 december 2005 15:28 schreef Quarks het volgende:
Ik heb hem binnen!
[afbeelding]
Eerste indruk: wat een joekel!
Het is niet dezelfde als op het plaatje; de kleur van de beugels en het 'bakje' tussen de poten zijn anders net als sommige schroeven.
Omdat het nu bewolkt is heb ik hem getest door te kijken naar de hoogspanningsmast achter het huis.
De kwaliteit van de oculairs (Plössl) is in mijn ogen (als leek) erg goed, zo ook de bijgeleverde accesoires (barlow lens, correctie lens, maanfilter).
Enig nadeel wat ik nu kan vinden is dat het nogal trillingsgevoelig is; op de grond stampen zorgt ervoor dat het een tijdje natrilt wat erg lastig kan zijn als je naar ver verwijderde objecten kijkt.
Ook moet je je oog precies voor het oculair houden; een paar mm ernaast en je ziet niks meer, maar dit is volgens mij bij elke lens zo (?).
Nu maar hopen dat de bewolking snel wegtrekt
Als je wilt dat sterren automatich gevonden worden. Heb je Autostar nodig, dat apart er bij gekocht moet worden.quote:Meade ETX 70AT?
Ik zou geen tweede hands kopen.quote:Kijk uit met 2e hands aankopen, zorg dat je de telescoop eerst kunt controleren voordat je het koopt.
Eigenlijk kun je ze dat niet kwalijk nemen, bouwmarkten horen geen telescopen te verkopen.quote:Dat had ik je van te voren wel kunnen vertellen dat de service met betrekking tot telescopen slecht was in bouwmarkten.
Ja hoor, prima kwaliteit lenzen.quote:
Zo'n telescoop moet je dus nooit kopen.quote:Te koop vanwege een verhuizing naar een appartement.
Ik mis nu het dakraampje waarvan ik het heelal kon bekijken.
Vergroting: 300 x
objectieve diameter: 50mm
Lengte van de tube: 600 mm
Aluminium tripod
3 x een lens
Dus helemaal compleet en zeer geschikt voor de beginner.
Dat geloof ik zo. Maar met telescopen werkt het echt niet, geloof me. Een leuk beginkijkertje kost gewoon een paar honderd euro. En dat is het waard. Heb er net één heen en weer gesleept naar Turkije voor de eclips en t was fenomenaal. Hoop dat ie nog heel is. Anders: reisverzekering. Geld halen bij verzekeringen altijd leukquote:Op maandag 3 april 2006 02:56 schreef flexlexie het volgende:
okee.. doe het dus niet...
kan je wel vertellen dat de slijptol van de aldi al zn nodige werk heeft gedaan... met vlag en wimpel!
Met goed statief kom je dan idd al een heel eind. Voor astrofotografie heb je een echt montering nodig. Voor een beetje kijken zijn je ogen alleen vaak ook al genoegquote:Op maandag 3 april 2006 02:57 schreef RijstNatie het volgende:
je kan toch net zo goed een verrekijker kopen?
quote:Op maandag 3 april 2006 02:56 schreef flexlexie het volgende:
okee.. doe het dus niet...
kan je wel vertellen dat de slijptol van de aldi al zn nodige werk heeft gedaan... met vlag en wimpel!
Voor dat geld kun je beter een avondje gaan zuipen in de kroeg, want zoals eerder gepost:quote:Op maandag 3 april 2006 12:08 schreef mgerben het volgende:
Tsja, het is een ALDI product voor een ALDI prijs ... je krijgt geen Hubble voor dat geld.
Maar wat dan nog?
Het aardige van de ALDI is natuurlijk wel dat je je geen buil valt voor 35 euro.
Wat ik van kijkers weet is:
1) kijk niet naar de vergrotingsfactor
2) kijk naar de hoeveelheid licht die in de kijker valt (wordt uitsluitend bepaald door de diameter)
3) kijk niet naar de vergrotingsfactor
Leuke tip, deze week ff naar de Aldi!
quote:Als je een telescoop wilt kopen doe dit dan bij de gespecialiseerde winkel. Want bij bouwmarkten weten ze niet waar ze het over hebben.
verkopen voor zover ik kan zien geen astronomische telescopen, alleen telescopen voor vogelspotters.quote:Op woensdag 28 juni 2006 22:02 schreef 3st het volgende:
zonder te spammen: kijk eens bij verrekijkerkopen.nl. website is niet van mij en heb ook geen aandelen! het is nogal een butsite maar heeft goeie service en strakke prijzen. levert alles waar maar vraag naar is. dus staat het niet op de website stuur dan een mail
Ik denk dat ze bij de Aldi nog een zwikkie onverkochte Telescopen hadden liggen. Ik heb er vanmiddag één gehaald en zal vanavond de overbuurvrouw het optisch instrument eens aan een nauwkeurig onderzoek onderwerpen. Ik moet zeggen de eerste indruk is redelijk, alhoewel de plastic koffer waar e.e.a. in verpakt is wat stoffig was. Maar ja, alles zit erop en eraan, boekje en kompas erbij dus je krijgt veel voor een schappelijke prijs. Ik pas hem voorzichtig uit zodat ik hem als hij toch niet bevalt gewoon aan mijn broertje geef voor zijn verjaardag.quote:Op maandag 3 april 2006 12:08 schreef mgerben het volgende:
Tsja, het is een ALDI product voor een ALDI prijs ... je krijgt geen Hubble voor dat geld.
Maar wat dan nog?
Het aardige van de ALDI is natuurlijk wel dat je je geen buil valt voor 35 euro.
Wat ik van kijkers weet is:
1) kijk niet naar de vergrotingsfactor
2) kijk naar de hoeveelheid licht die in de kijker valt (wordt uitsluitend bepaald door de diameter)
3) kijk niet naar de vergrotingsfactor
Leuke tip, deze week ff naar de Aldi!
Vergroting 262.5quote:Op woensdag 14 februari 2007 15:58 schreef buachaille het volgende:
[..]
Ik denk dat ze bij de Aldi nog een zwikkie onverkochte Telescopen hadden liggen. Ik heb er vanmiddag één gehaald en zal vanavond de overbuurvrouw het optisch instrument eens aan een nauwkeurig onderzoek onderwerpen. Ik moet zeggen de eerste indruk is redelijk, alhoewel de plastic koffer waar e.e.a. in verpakt is wat stoffig was. Maar ja, alles zit erop en eraan, boekje en kompas erbij dus je krijgt veel voor een schappelijke prijs. Ik pas hem voorzichtig uit zodat ik hem als hij toch niet bevalt gewoon aan mijn broertje geef voor zijn verjaardag.
[afbeelding]
Mits optimale atmosferische omstandigheden en perfecte optiek. Aan beide criteria zal bij lange na niet voldaan worden, dus ga maar uit van een keertje of 100 max. Pas geleden verkocht Aldi wel een goeie meade ETX 15cm-computerized spiegelkijker. Dat ding was zeker geen rotzooi en ging voor een zeer zacht prijsjequote:Op woensdag 14 februari 2007 17:30 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Vergroting 262.5![]()
Wat een onzin! Met een 60 mm telescoop kan je maximaal 120x vergroten (vergroting lenzenkijkers 2*de objectief middellijn).
Ja ik heb me net zelf even verder ingelezen bij een paar buying guides. Het is idd gewoon troep waar je geen geld aan wilt verspillen.quote:Op zondag 2 december 2007 01:13 schreef ErikT het volgende:
Dat is geen telescoop. Dat is speelgoed.
Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een 15cm reflector (refractor mag ook, maar is een heel stuk duurder) op EQ4 montering. Van het merk skywatcher zijn heel aardige telescopen verkrijgbaar voor een redelijke prijs.quote:Op zondag 2 december 2007 01:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja ik heb me net zelf even verder ingelezen bij een paar buying guides. Het is idd gewoon troep waar je geen geld aan wilt verspillen.
Weet iemand dan wel een goeie telescoop? Hij is dus voor de volgende omstandigheden
Vergroting: 36 tot 150x
Makkelijk aansluitbaar op camera
Wat ik wil schieten:
De maan (bergen en kraters met schaduwval bij de kwartieren), een paar heldere sterrenstelsels en nevel's.
Zal waarschijnlijk ook wel eens soms naar een donkerdere locatie gaan outdoors dus hij moet makkelijk versleepbaar zijn. Ik heb trouwens begrepen dat de kijkdopjes vervangbaar zijn voor je lichtvervuilingsomstandigheden? Weet niet precies hoe dat werkt maar het klinkt als iets wat dus heel handig is als je op pad gaat
Kijkdopjequote:En je "kijkdopjes" zijn inderdaad te vervangen voor de lichtomstandigheden maar ook voor de vergroting (er zit een stuk vergroting in het 'kijkdopje' zelf) Het is altijd een beetje puzzelen welk 'dopje' het meest geschikt is voor het object waar je naar kijkt maar dat maakt het ook juist wel weer leuk. Als het goed is zit er bovendien nog een dopje bij dat het effect heeft van een lasbril, die gebruik je om naar de zon te kijken. (zonder dat dopje niet echt an te raden als het niet het laatste is wat je wilt zien :p)
GOOI DAT DING WEG!!!!!! Die dingen zijn echt zeer onveilig! Dat 'dopje' (oculair dus, in dit geval filter) zit namelijk op het BRANDPUNT van de kijker. Als je naar de zon kijkt, krijgt dat zonnefilter een enorme hoeveelheid hitte te verwerken. De kans is dan ook aanwezig dat het ding kan scheuren, of erger nog, knallen. Je hebt dan niet alleen te maken met glasspliters in je oog, maar je zit ook nog eens met je oog in het brandpunt van een 'vergrootglas' van een centimeter of 10 (afhankelijk van je kijker). Wegkijken doe je wel, maar gezien de lichtsterkte van het gebundelde zonlicht heb je binnen een paar tienden van een seconde onherstelbare netvliesschade opgelopen. Doe jezelf dus een groot plezier en doe wat wij doen: bij elke telescoop die we leveren vertrappen we, indien meegeleverd, het filter voor de ogen van de koper.quote:Op maandag 3 december 2007 18:40 schreef Hanoying het volgende:
En je "kijkdopjes" zijn inderdaad te vervangen voor de lichtomstandigheden maar ook voor de vergroting (er zit een stuk vergroting in het 'kijkdopje' zelf) Het is altijd een beetje puzzelen welk 'dopje' het meest geschikt is voor het object waar je naar kijkt maar dat maakt het ook juist wel weer leuk. Als het goed is zit er bovendien nog een dopje bij dat het effect heeft van een lasbril, die gebruik je om naar de zon te kijken. (zonder dat dopje niet echt an te raden als het niet het laatste is wat je wilt zien :p)
Zoals hij zegt, hij begint net en wil gewoon een telescoop om een beetje te kijken.quote:Op maandag 22 maart 2010 09:11 schreef ErikT het volgende:
Ik zie dat je allemaal lenzenkijkers hebt uitgezocht? Is daar een reden voor?
Wat wil je met de telescoop? Alleen kijken of ook foto's maken?
Zo ja: wat voor foto's, lange belichtingstijd, of alleen kort?
Sorry, ik ben ziek, ik let helemaal niet opquote:Op maandag 22 maart 2010 09:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals hij zegt, hij begint net en wil gewoon een telescoop om een beetje te kijken.
Hoeveel geld heb je ervoor (over)?quote:Op maandag 22 maart 2010 09:25 schreef Fipotje het volgende:
Ja ben echt beginner en wil alleen kijken, heb verder niet echt verstand ervan ofzo.
Het is echt om in te stappen zeg maar, kijken of ik het wel leuk vind etc. uitbreiden kan altijdquote:Op maandag 22 maart 2010 09:19 schreef ErikT het volgende:
(Ik zag dat je tussen de 100-200 euro had geselecteerd, dus ik heb de goedkoopste gepakt. Daarbij wil ik wel opmerken dat je voor 200 euro eigenlijk niet echt iets fatsoenlijks kan verwachten.)
Ik raad je toch aan een goedkoop model Dobson te kopen, hoewel die van Orion 229 euro is. Van een ander model kijker zal het statief niet stabiel zijn, en de montering gammel. Goed spul kost helaas veel geldquote:Op maandag 22 maart 2010 09:32 schreef Fipotje het volgende:
Toch wel rond de 200 max, ondanks,
[..]
Het is echt om in te stappen zeg maar, kijken of ik het wel leuk vind etc. uitbreiden kan altijd
Dat is niet gek zeg. Zelfde prijs als die Orion, en 17671 mm2 spiegeloppervlak ipv 10207 mm2.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 00:36 schreef Prometheus4096 het volgende:
Ik zou zeggen, koop dit:
http://www.astroshop.eu/s(...)fd8315768126bc976238
Orion kan niet op tegen de prijs van Sky Watcher. En astroshop is goedkoper dan Aquarius.
Yep, gezien je brede wensen zou ik ook eerder denken aan een spotting scope. Zelf heb ik deze:quote:Op maandag 14 maart 2011 19:48 schreef Iemand91 het volgende:
Even een onwijze kick, maar ik ben enthousiast geworden over de Bresser Skylux.
Voor een ultieme beginner die nog geen 'topprestaties' verwacht lijkt me deze vrij goed (o.a. dit topic/algemeen op internet). Voor welke prijs moet zoiets gaan?
EDIT: is dus bedoeld om wat planeten te kijken maar ook landschap als in vogels, vergezichten eventueel vliegtuigen. Of is voor die combinatie (planeten/maan <-> landschap/vliegtuigen) zoiets beter?
Niet eens met het gegeven advies?quote:
True, 2 totaal verschillende dingen. Dus ik moet gaan bedenken wat ik liever doe (heelal - aarde zeg maar). Een verrekijker hebben we hier (een oudje, zegt een Cresta 7x50 7.1 gr. je wat?).quote:Op vrijdag 18 maart 2011 08:52 schreef Almeisan het volgende:
Ik denk dat het beste is om een verrekijker te kopen. Daarmee kun je fijn kijken naar vogels en na de sterrenhemel. En dat hoeft niet duur te zijn. En met twee ogen kijken is veel fijner. Je kunt er geen planeten mee bekijken.
Vliegtuigen kijken? Bedoel je daarnee vliegtuigspotters-vliegtuigen kijken die nog aan de grond staan? Want omdat een vliegtuig in de lucht klein is en redelijk snel beweegt is deze moeilijk te volgen.
Als je iets serieus wil kopen kun je beter iets kopen dat gewoon ideaal is voor een van deze dingen. Planeten kijken, sterrenbeelden kijken, vogels kijken, vliegtuigen kijken, landschappen kijken, dat is allemaal iets anders.
Verder zijn goede optica heel duur. Veel duurder dan 30 euro.
Ah, thanks weet ik dat ook in het vervolg.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 23:06 schreef Almeisan het volgende:
Het is een telescoop met een lens, en dus niet op de kop zoals met een spiegel.
Deze telescoop heeft trouwens ook een equitorial mount.
http://en.wikipedia.org/wiki/Equatorial_mount
Tenzij je een betere weet voor die prijs...quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:30 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ah, thanks weet ik dat ook in het vervolg.![]()
Maar ik denk dat ik voor die telescoop van Bresser ga. De genoemde spotting scope staat een tweede van op marktplaats met een bodprijs gevraagd vanaf ¤65, 2x zo duur dus.
Is een prijs van ¤30 voor die telescoop een redelijk bedrag en een aanrader?
Maar als ik dan bedenk dat we hier dus een verrekijker hebben liggen denk ik dat een spottingscope t.o.v. die verrekijker niet heel veel voordelen heeft (ofwel?), en dus maar voor de telescoop ga.
Kan 'm altijd weer verkopen right
IDD....alleen de zonquote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:44 schreef Molurus het volgende:
Poeh, leuk ding.. maar toch best duur speelgoed voor iets waarmee je eigenlijk alleen naar de zon kunt kijken. Of kun je er ook andere dingen mee zien?
De maan zal zeker goed te zien zijn, planeten kan je vergeten.quote:Op maandag 21 maart 2011 14:02 schreef dickopwerk het volgende:
Vandaag op de 1dagsvlieg-site: http://www.1dayfly.com/ een Luxon Astro Telescoop 50-600. Lijkt me wel iets voor onze zoon van 6 voor zijn volgende verjaardag. Is geïnteresseerd in met name de maan en planeten. Kan ie daar voorlopig goed mee uit de voeten?
Nee, je ziet het goed. Met de bijgeleverde oculairen en hulpstukken kan je een maximale vergroting halen van 300x.quote:Op maandag 21 maart 2011 14:46 schreef dickopwerk het volgende:
Thanx PeeJay: Maar hoezo 100x vergroting? De site zegt:
Vergroting 300x
-----------------------------------------
Of zie ik iets verkeerd? Tja, ben niet zo thuis in telescopen. Wel tijdens de sterrenkijkdagen door een paar heen gekeken. Zoon vond het erg interessant.
Dan zou ik die Luxon laten voor wat het isquote:Op maandag 21 maart 2011 15:59 schreef dickopwerk het volgende:
@PeeJay1980. Duidelijk. Zag overigens nog een Skylux 70/700 (dus zonder Bresser) hier nagenoeg om te hoek en dat voor ongeveer dezelfde prijs als de 1dagsvlieg.
Toevallig deze? Reageert zij bij jou wel?quote:Op maandag 21 maart 2011 14:46 schreef dickopwerk het volgende:
Edit: zoekoptie op Bresser Skylux leverde 1 resultaat op (en nog redelijk in de buurt). Ziet er wat degelijker uit. Maar eens ff gemaild voor wat meer info.
http://stellafane.org/tm/atm/index.htmlquote:Telescope mirrors can be made in your kitchen, basement or garage with nothing more than the mirror blank and a second piece of glass (called the tool) to rub the mirror against with an abrasive grit and water slurry. You can do this on a wet towel on your kitchen counter, on a board with a few cleats screwed to in on your lap, or the traditional way on a barrel or pedestal. You need no special tools whatsoever to grind the mirror.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |