Zelf geschreven, tofquote:Op dinsdag 13 december 2005 20:15 schreef whosvegas het volgende:
[..]
En een stuk duurder
Stars is helemaal gratis (en door mij geschreven)
Oh nee er staat "Type of prism: refractor" dus het klopt welquote:Op dinsdag 13 december 2005 20:12 schreef Quarks het volgende:
[..]
Google maar wat rond
En waarom koop je het dan als er tal van incorrecte informatie wordt gegeven?
Hier downloaden: http://home.planet.nl/~romme102/quote:Op dinsdag 13 december 2005 20:15 schreef whosvegas het volgende:
[..]
En een stuk duurder
Stars is helemaal gratis (en door mij geschreven)
Preciesquote:Op dinsdag 13 december 2005 20:36 schreef Kered het volgende:
Hier downloaden: http://home.planet.nl/~romme102/
Is het een zonfilter dat je aan de oculairkant moet inschroeven? Zo ja, dan commandeer ik je dat ding op de grond te smijten en te vertrappen. Een filter aan de oculairzijde krijgt namelijk GEBUNDELD zonlicht te verdragen, waardoor het kan barsten of springen. In z'n geval ben je binnen een halve seconde blind aan 1 oog en dan reken ik eventuele glassplinters van gesprongen oculairs / filters niet mee.quote:Op dinsdag 13 december 2005 22:29 schreef Kered het volgende:
Het aluminium statief van luxon is nogal bibberig. De kijker wordt aangeprezen met:
Lengte: 900mm, diameter: 110mm, maar het is een 700/76. Ik heb de lengte na gemeten en het is maar 66 cm. De opening is 110mm maar de stoffige spiegel onderin de buis maar 76mm. Zo is het meer het grote welke telescoop moet ik beslist niet kopen -topic
De buis en de houder zijn van metaal. Bij de skylux was het plastic.
Mee geleverde oculairen: SR4mm, H12,5mm, H20mm, erecting-eyepiece: T18.
Finderscope: 5x24 Barlow: 2x, Sunfilter, moonfilter.
Kan iemand uitleg geven over die oogstukken?
Als je nu buiten naar boven kijkt, zie je mooi een circel van licht om de maan, een soort halo
En net binnen de halo is ondanks de mist mars ook nog te zien.
quote:Op woensdag 14 december 2005 00:55 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Is het een zonfilter dat je aan de oculairkant moet inschroeven? Zo ja, dan commandeer ik je dat ding op de grond te smijten en te vertrappen. Een filter aan de oculairzijde krijgt namelijk GEBUNDELD zonlicht te verdragen, waardoor het kan barsten of springen. In z'n geval ben je binnen een halve seconde blind aan 1 oog en dan reken ik eventuele glassplinters van gesprongen oculairs / filters niet mee.
Knapte die echt?!?quote:Op woensdag 14 december 2005 02:12 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
LEVENSGEVAARLIJK
Die dingen zouden verboden moeten worden.
Toen zoiets knapte, koste het bijna m'n oog.
Op de kijker en in de handleiding staat ook: niet in de zon kijken... Wel vreemd dat er dan toch een 'zon' filter bij zit. En ja, het zit inderdaad aan de oculair zijde. En nee, ik ga hem niet gebruiken.quote:Op woensdag 14 december 2005 00:55 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Is het een zonfilter dat je aan de oculairkant moet inschroeven? Zo ja, dan commandeer ik je dat ding op de grond te smijten en te vertrappen. Een filter aan de oculairzijde krijgt namelijk GEBUNDELD zonlicht te verdragen, waardoor het kan barsten of springen. In z'n geval ben je binnen een halve seconde blind aan 1 oog en dan reken ik eventuele glassplinters van gesprongen oculairs / filters niet mee.
Dus... Is het een zonnefilter dat NIET over de grote buisopening gaat, doe jezelf dan een eindeloos plezier en gooi het weg.
Als je niet in de zon kan kijken, waar is de oculair zonnefilter dan voor? Om overdag mee naar de maan te kijken?quote:Op woensdag 14 december 2005 13:19 schreef SeLang het volgende:
Het beeld is wel veel mooier en contrastrijker met zo'n oculair zonnefilter dan met een objectieffilter.
Een maanfilter is wel veilig en erg prettig bij een sterke maan.quote:Op woensdag 14 december 2005 15:18 schreef Kered het volgende:
[..]
Als je niet in de zon kan kijken, waar is de oculair zonnefilter dan voor? Om overdag mee naar de maan te kijken?
quote:Bij een nieuwe kijker zitten soms twee donkere filters bijgesloten die in de oculairs geschroefd kunnen worden. Volgens de gebruiksaanwijzing zijn ze bedoeld om veilig mee naar de zon en de maan te kijken. Gebruik zo'n oculairzonnefilter echter nooit om naar de zon te kijken! Alle hitte van de zon die het objectief verzamelt, wordt gebundeld op dit kleine, donkere filtertje, dat vroeg of laat zal springen. Als dat gebeurt terwijl je net naar de zon kijkt, kun je blind worden. Veilige methoden om naar de zon te kijken, zijn met een speciaal objectiefzonnefilter, dat het licht filtert nog voordat het in de kijker valt, of door de zon te projecteren met de kijker. Zie ook het artikel op Zonsverduistering.nl over veilig waarnemen.
Het maanfilter is wel veilig om te gebruiken tijdens het waarnemen van de maan. Vooral de volle maan kan verblindend helder zijn om met de telescoop te bekijken. Kwaad kan dat niet, maar het is dan prettiger om het licht wat te filteren met een donker filter.
Hoe bedoel je afdekken?quote:Op woensdag 14 december 2005 15:25 schreef ErikT het volgende:
Maanfilter heb ik nooit echt begrepen. Je kan gewoon een stuk van je telescoop afdekken. Of verlies je dan scherpte ofzo?
En wat doet dat met het zicht denk je.quote:Op woensdag 14 december 2005 16:18 schreef ErikT het volgende:
Gewoon een papiertje voor je telescoop hangen zodat er minder licht binnen komt. Simpel.
Een H-alpha filter dient niet als bescherming tegen de zon maar om alleen een heel specifieke golflengte door te laten (namelijk de H-alpha lijn). Een extreem scherp kleurenfilter dus.quote:Op woensdag 14 december 2005 15:21 schreef Quarks het volgende:
Ik zou alleen met een goed H-alfa filter in de zon durven kijken, anders zou ik het projecteren.
Je kunt een kijker ook diafragmeren maar dan verlies je resolutie.quote:Op woensdag 14 december 2005 15:25 schreef ErikT het volgende:
Maanfilter heb ik nooit echt begrepen. Je kan gewoon een stuk van je telescoop afdekken. Of verlies je dan scherpte ofzo?
Dat geloof ik graag, maar ik zet mijn ogen niet graag op het spelquote:Op woensdag 14 december 2005 13:19 schreef SeLang het volgende:
Het beeld is wel veel mooier en contrastrijker met zo'n oculair zonnefilter dan met een objectieffilter.
quote:Op woensdag 14 december 2005 16:18 schreef ErikT het volgende:
Gewoon een papiertje voor je telescoop hangen zodat er minder licht binnen komt. Simpel.
Waarom?quote:
Dat wist ik, maar ik heb slechte ervaringen gehad met zogenaamde zonfilters die veilig zouden zijn.quote:Op woensdag 14 december 2005 17:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een H-alpha filter dient niet als bescherming tegen de zon maar om alleen een heel specifieke golflengte door te laten (namelijk de H-alpha lijn). Een extreem scherp kleurenfilter dus.
Doe eens het proefje wat ik hierboven heb beschreven.quote:
Ja niet voor de GEHELE openingquote:Op woensdag 14 december 2005 17:42 schreef Quarks het volgende:
Doe eens het proefje wat ik hierboven heb beschreven.
Papier is niet echt transparant.
Oh, bedoel je een stuk papier met een cirkel eruit geknipt?quote:Op woensdag 14 december 2005 17:46 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ja niet voor de GEHELE opening![]()
Voor een deel natuurlijk!
Of gewoon voor de halve opening. De opening hoeft niet per sé rond te zijn. Voor de (volle) maan heb je maar een heel kleine opening nodig.quote:Op woensdag 14 december 2005 18:07 schreef Quarks het volgende:
[..]
Oh, bedoel je een stuk papier met een cirkel eruit geknipt?
Wat heeft dat voor nut, dan zie je een stuk minder.quote:Op woensdag 14 december 2005 18:10 schreef ErikT het volgende:
[..]
Of gewoon voor de halve opening. De opening hoeft niet per sé rond te zijn. Voor de (volle) maan heb je maar een heel kleine opening nodig.
Je ziet nog gewoon heel de maan/alles wat je zien wilt. Met een vierkante spiegel zie je toch ook opeens niet de helft niet?quote:Op woensdag 14 december 2005 18:13 schreef Quarks het volgende:
[..]
Wat heeft dat voor nut, dan zie je een stuk minder.
Het is juist de bedoeling dat je zoveel mogelijk maan oppervlak ziet.
Het enige dat je er mee kan zien is de zon. En dat is niet veilig.quote:Op woensdag 14 december 2005 13:19 schreef SeLang het volgende:
Ja, dan verlies waarschijnlijk scherpte.quote:Op woensdag 14 december 2005 15:25 schreef ErikT het volgende:
Oh, leg uit. Bud-kijkers is mijn gebied!quote:Op woensdag 14 december 2005 17:24 schreef SeLang het volgende: [..]
Je kunt een kijker ook diafragmeren maar dan verlies je resolutie.
Alhoewel, met die goedkope kijkertjes in dit topic wordt het beeld dan waarschijnlijk scherper
(slechte optiek kun je beter krijgen door de effectieve objectiefdiameter kleiner te maken. Daarmee maak je namelijk de openingsverhouding groter)
Dat is een goede tip!quote:Op woensdag 14 december 2005 17:36 schreef star_gazer het volgende: [..]
Dat geloof ik graag, maar ik zet mijn ogen niet graag op het spelIk gebruik het liefst Bader solarscreen. Dat is een speciaal soort folie waarmee je je eigen objectieffilter kunt maken. Het beeld is zwart-wit en erg contrastrijk: beter dan een glasfilter naar mijn mening. Daarnaast is het stukken goedkoper
De maan kan erg verblindend zijn, een maanfilter is daarom erg wenselijkAls we het toch over filters hebben: als je deepsky doet is een smalbandfilter erg aan te raden. Als je de frequenties die horwen bij natriumlicht uitfiltert, ben je namelijk erg veel lichtvervuiling kwijt
De kijkeropening gedeeltelijk afdekken is een goede manier op de maan minder fel te maken. Of de scherpte verbeterd of verminderd verschilt per kijker.quote:Op woensdag 14 december 2005 21:57 schreef ErikT het volgende:
Ik heb het alleen maar over de maan gehad. Voor de zon heb ik uiteraard zonfilter.
Als ik bedenk hoe mn telescoop werkt maakt het volgens mij niks uit.quote:Op woensdag 14 december 2005 22:14 schreef Kered het volgende:
[..]
De kijkeropening gedeeltelijk afdekken is een goede manier op de maan minder fel te maken. Of de scherpte verbeterd of verminderd verschilt per kijker.
Volgens SeLang vermindert het resolutie, maar bij slechte optiek vergroot het de openingsverhouding.quote:Op woensdag 14 december 2005 23:12 schreef ErikT het volgende: [..]
Als ik bedenk hoe mn telescoop werkt maakt het volgens mij niks uit.
Same here.quote:Op donderdag 15 december 2005 02:18 schreef star_gazer het volgende:
Als je geluk hebt zit op de stofkap van je objectief een diafragmeerdop... Bij mij in ieder geval wel, en daar heb ik lekker solar screen achter geplakt
Ja er zit een dop, maar ik ga er lekker niet mee experimenteren op de zonquote:Op donderdag 15 december 2005 02:18 schreef star_gazer het volgende:
Als je geluk hebt zit op de stofkap van je objectief een diafragmeerdop... Bij mij in ieder geval wel, en daar heb ik lekker solar screen achter geplakt
Het theoretisch oplossend vermogen van een kijker is evenredig met de objectief diameter. Dus: met een 100mm kijker kun je theoretisch details zien die de helft zo groot zijn als de details die je met een 50mm kijker kunt zien.quote:Op donderdag 15 december 2005 00:40 schreef Kered het volgende:
[..]
Volgens SeLang vermindert het resolutie, maar bij slechte optiek vergroot het de openingsverhouding.
Gekoppeld aan een telescoop schijn je daar heel aardige maan- en planeet fotos mee te kunnen maken. Sterren lijkt me lastig, maar misschien lukt het.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:54 schreef Kered het volgende:
Thanx SeLang!
De laatste tijd zie je steeds van die webcams voor 10 euro. Met een resolutie van 352x288. Zou je daar sterren mee kunnen fotograferen?
En met een Philips ToUcam spc200nc cmos 640x480 (19,-)?
Het schijnt makkelijk te gaan.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:54 schreef Kered het volgende:
Thanx SeLang!
De laatste tijd zie je steeds van die webcams voor 10 euro. Met een resolutie van 352x288. Zou je daar sterren mee kunnen fotograferen?
En met een Philips ToUcam spc200nc cmos 640x480 (19,-)?
Als je er zonefilter-folie achter plakt kan er weinig misgaanquote:Op donderdag 15 december 2005 12:35 schreef Kered het volgende:
[..]
Ja er zit een dop, maar ik ga er lekker niet mee experimenteren op de zon
Waar herken ik een CCD aan?quote:Op donderdag 15 december 2005 19:26 schreef star_gazer het volgende:
Gebruik geen CMOS-chip maar een CCD! Een CCD is vele malen lichtgevoeliger en heeft minder last van ruis dan CMOS
Alleen in de specificaties vrees ik.quote:
Niet doen, zo'n vergroting vereist minimaal een objectief van ongeveer 25cm bij onhaalbaar perfecte omstandigheden en onhaalbaar perfecte optiekquote:Op dinsdag 20 december 2005 21:59 schreef Kered het volgende:
Bij Karwei is nu een telescoop in de aanbieding. Van het merk SpectronHeeft het zelfde statief als de Luxon van de Kijkshop en hij wordt aangeprezen met 525 voudige vergroting
![]()
Leuke signature.quote:Op woensdag 14 december 2005 21:57 schreef ErikT het volgende:
Ik heb het alleen maar over de maan gehad. Voor de zon heb ik uiteraard zonfilter.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |