abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 december 2005 @ 20:26:50 #151
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_33052598
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 20:15 schreef whosvegas het volgende:

[..]

En een stuk duurder
Stars is helemaal gratis (en door mij geschreven)
Zelf geschreven, tof
Starry Night heeft ook een Trial versie (die je oneindig lang kunt gebruiken ).
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_33052966
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 20:12 schreef Quarks het volgende:
[..]
Google maar wat rond
En waarom koop je het dan als er tal van incorrecte informatie wordt gegeven?
Oh nee er staat "Type of prism: refractor" dus het klopt wel Mijn fout.
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 20:15 schreef whosvegas het volgende:
[..]
En een stuk duurder
Stars is helemaal gratis (en door mij geschreven)
Hier downloaden: http://home.planet.nl/~romme102/
  dinsdag 13 december 2005 @ 20:45:42 #153
52513 whosvegas
The Trickster
pi_33053295
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 20:36 schreef Kered het volgende:
Hier downloaden: http://home.planet.nl/~romme102/
Precies
Are you nuts??
pi_33056987
Het aluminium statief van luxon is nogal bibberig. De kijker wordt aangeprezen met:
Lengte: 900mm, diameter: 110mm, maar het is een 700/76. Ik heb de lengte na gemeten en het is maar 66 cm. De opening is 110mm maar de stoffige spiegel onderin de buis maar 76mm. Zo is het meer het grote welke telescoop moet ik beslist niet kopen -topic
De buis en de houder zijn van metaal. Bij de skylux was het plastic.
Mee geleverde oculairen: SR4mm, H12,5mm, H20mm, erecting-eyepiece: T18.
Finderscope: 5x24 Barlow: 2x, Sunfilter, moonfilter.
Kan iemand uitleg geven over die oogstukken?

Als je nu buiten naar boven kijkt, zie je mooi een circel van licht om de maan, een soort halo
En net binnen de halo is ondanks de mist mars ook nog te zien.
  woensdag 14 december 2005 @ 00:55:51 #155
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_33061813
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:29 schreef Kered het volgende:
Het aluminium statief van luxon is nogal bibberig. De kijker wordt aangeprezen met:
Lengte: 900mm, diameter: 110mm, maar het is een 700/76. Ik heb de lengte na gemeten en het is maar 66 cm. De opening is 110mm maar de stoffige spiegel onderin de buis maar 76mm. Zo is het meer het grote welke telescoop moet ik beslist niet kopen -topic
De buis en de houder zijn van metaal. Bij de skylux was het plastic.
Mee geleverde oculairen: SR4mm, H12,5mm, H20mm, erecting-eyepiece: T18.
Finderscope: 5x24 Barlow: 2x, Sunfilter, moonfilter.
Kan iemand uitleg geven over die oogstukken?

Als je nu buiten naar boven kijkt, zie je mooi een circel van licht om de maan, een soort halo
En net binnen de halo is ondanks de mist mars ook nog te zien.
Is het een zonfilter dat je aan de oculairkant moet inschroeven? Zo ja, dan commandeer ik je dat ding op de grond te smijten en te vertrappen. Een filter aan de oculairzijde krijgt namelijk GEBUNDELD zonlicht te verdragen, waardoor het kan barsten of springen. In z'n geval ben je binnen een halve seconde blind aan 1 oog en dan reken ik eventuele glassplinters van gesprongen oculairs / filters niet mee.

Dus... Is het een zonnefilter dat NIET over de grote buisopening gaat, doe jezelf dan een eindeloos plezier en gooi het weg.

[ Bericht 2% gewijzigd door star_gazer op 14-12-2005 01:01:36 ]
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_33063113
quote:
Op woensdag 14 december 2005 00:55 schreef star_gazer het volgende:

[..]

Is het een zonfilter dat je aan de oculairkant moet inschroeven? Zo ja, dan commandeer ik je dat ding op de grond te smijten en te vertrappen. Een filter aan de oculairzijde krijgt namelijk GEBUNDELD zonlicht te verdragen, waardoor het kan barsten of springen. In z'n geval ben je binnen een halve seconde blind aan 1 oog en dan reken ik eventuele glassplinters van gesprongen oculairs / filters niet mee.

LEVENSGEVAARLIJK
Die dingen zouden verboden moeten worden.
Toen zoiets knapte, koste het bijna m'n oog.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  woensdag 14 december 2005 @ 11:25:56 #157
100054 Quarks
pi_33067543
quote:
Op woensdag 14 december 2005 02:12 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

LEVENSGEVAARLIJK
Die dingen zouden verboden moeten worden.
Toen zoiets knapte, koste het bijna m'n oog.
Knapte die echt?!?
Ik dacht dat het alleen een gat erin smelte.

Als het echt zo gevaarlijk is, waarom zijn hiervoor dan geen regels opgesteld?
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_33068069
quote:
Op woensdag 14 december 2005 00:55 schreef star_gazer het volgende:

[..]

Dus... Is het een zonnefilter dat NIET over de grote buisopening gaat, doe jezelf dan een eindeloos plezier en gooi het weg.
Op de kijker en in de handleiding staat ook: niet in de zon kijken... Wel vreemd dat er dan toch een 'zon' filter bij zit. En ja, het zit inderdaad aan de oculair zijde. En nee, ik ga hem niet gebruiken.
  woensdag 14 december 2005 @ 13:19:05 #159
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33070158
Het beeld is wel veel mooier en contrastrijker met zo'n oculair zonnefilter dan met een objectieffilter.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_33073301
quote:
Op woensdag 14 december 2005 13:19 schreef SeLang het volgende:
Het beeld is wel veel mooier en contrastrijker met zo'n oculair zonnefilter dan met een objectieffilter.
Als je niet in de zon kan kijken, waar is de oculair zonnefilter dan voor? Om overdag mee naar de maan te kijken?
  woensdag 14 december 2005 @ 15:21:23 #161
100054 Quarks
pi_33073369
quote:
Op woensdag 14 december 2005 15:18 schreef Kered het volgende:

[..]

Als je niet in de zon kan kijken, waar is de oculair zonnefilter dan voor? Om overdag mee naar de maan te kijken?
Een maanfilter is wel veilig en erg prettig bij een sterke maan.
Ik zou alleen met een goed H-alfa filter in de zon durven kijken, anders zou ik het projecteren.
quote:
Bij een nieuwe kijker zitten soms twee donkere filters bijgesloten die in de oculairs geschroefd kunnen worden. Volgens de gebruiksaanwijzing zijn ze bedoeld om veilig mee naar de zon en de maan te kijken. Gebruik zo'n oculairzonnefilter echter nooit om naar de zon te kijken! Alle hitte van de zon die het objectief verzamelt, wordt gebundeld op dit kleine, donkere filtertje, dat vroeg of laat zal springen. Als dat gebeurt terwijl je net naar de zon kijkt, kun je blind worden. Veilige methoden om naar de zon te kijken, zijn met een speciaal objectiefzonnefilter, dat het licht filtert nog voordat het in de kijker valt, of door de zon te projecteren met de kijker. Zie ook het artikel op Zonsverduistering.nl over veilig waarnemen.

Het maanfilter is wel veilig om te gebruiken tijdens het waarnemen van de maan. Vooral de volle maan kan verblindend helder zijn om met de telescoop te bekijken. Kwaad kan dat niet, maar het is dan prettiger om het licht wat te filteren met een donker filter.
  woensdag 14 december 2005 @ 15:25:22 #162
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_33073466
Maanfilter heb ik nooit echt begrepen. Je kan gewoon een stuk van je telescoop afdekken. Of verlies je dan scherpte ofzo?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  woensdag 14 december 2005 @ 15:27:06 #163
100054 Quarks
pi_33073509
quote:
Op woensdag 14 december 2005 15:25 schreef ErikT het volgende:
Maanfilter heb ik nooit echt begrepen. Je kan gewoon een stuk van je telescoop afdekken. Of verlies je dan scherpte ofzo?
Hoe bedoel je afdekken?
Als je enkel de maan in je beeldveld hebt kan het je soms erg verblinden, met een maanfilter is het prettiger kijken.

woensdag 14 december 2005 @ 16:18:53 #164
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_33074712
Gewoon een papiertje voor je telescoop hangen zodat er minder licht binnen komt. Simpel.
  woensdag 14 december 2005 @ 16:22:05 #165
100054 Quarks
pi_33074791
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:18 schreef ErikT het volgende:
Gewoon een papiertje voor je telescoop hangen zodat er minder licht binnen komt. Simpel.
En wat doet dat met het zicht denk je.

Doe eens een papiertje voor je ogen en kijk in een lamp, wat zie je dan?
  woensdag 14 december 2005 @ 17:21:01 #166
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33076147
quote:
Op woensdag 14 december 2005 15:21 schreef Quarks het volgende:
Ik zou alleen met een goed H-alfa filter in de zon durven kijken, anders zou ik het projecteren.
Een H-alpha filter dient niet als bescherming tegen de zon maar om alleen een heel specifieke golflengte door te laten (namelijk de H-alpha lijn). Een extreem scherp kleurenfilter dus.
Mijn reisverslagen
  woensdag 14 december 2005 @ 17:24:24 #167
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33076228
quote:
Je kunt een kijker ook diafragmeren maar dan verlies je resolutie.
Alhoewel, met die goedkope kijkertjes in dit topic wordt het beeld dan waarschijnlijk scherper
(slechte optiek kun je beter krijgen door de effectieve objectiefdiameter kleiner te maken. Daarmee maak je namelijk de openingsverhouding groter)
Mijn reisverslagen
  woensdag 14 december 2005 @ 17:36:40 #168
77130 star_gazer
pi_33076541
quote:
Dat geloof ik graag, maar ik zet mijn ogen niet graag op het spel Ik gebruik het liefst Bader solarscreen. Dat is een speciaal soort folie waarmee je je eigen objectieffilter kunt maken. Het beeld is zwart-wit en erg contrastrijk: beter dan een glasfilter naar mijn mening. Daarnaast is het stukken goedkoper

De maan kan erg verblindend zijn, een maanfilter is daarom erg wenselijk Als we het toch over filters hebben: als je deepsky doet is een smalbandfilter erg aan te raden. Als je de frequenties die horwen bij natriumlicht uitfiltert, ben je namelijk erg veel lichtvervuiling kwijt
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:18 schreef ErikT het volgende:
gewoon dom dus
-
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  woensdag 14 december 2005 @ 17:39:12 #169
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_33076608
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:36 schreef star_gazer het volgende:
gewoon dom dus
Waarom?
  woensdag 14 december 2005 @ 17:42:50 #170
100054 Quarks
pi_33076675
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:21 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een H-alpha filter dient niet als bescherming tegen de zon maar om alleen een heel specifieke golflengte door te laten (namelijk de H-alpha lijn). Een extreem scherp kleurenfilter dus.
Dat wist ik, maar ik heb slechte ervaringen gehad met zogenaamde zonfilters die veilig zouden zijn.
Ik ben erg zuining op mijn ogen.
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:39 schreef ErikT het volgende:

[..]

Waarom?
Doe eens het proefje wat ik hierboven heb beschreven.
Papier is niet echt transparant.
  woensdag 14 december 2005 @ 17:46:08 #171
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_33076751
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:42 schreef Quarks het volgende:
Doe eens het proefje wat ik hierboven heb beschreven.
Papier is niet echt transparant.
Ja niet voor de GEHELE opening
Voor een deel natuurlijk!
  woensdag 14 december 2005 @ 18:07:01 #172
100054 Quarks
pi_33077251
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:46 schreef ErikT het volgende:

[..]

Ja niet voor de GEHELE opening
Voor een deel natuurlijk!
Oh, bedoel je een stuk papier met een cirkel eruit geknipt?
  woensdag 14 december 2005 @ 18:10:47 #173
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_33077346
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:07 schreef Quarks het volgende:

[..]

Oh, bedoel je een stuk papier met een cirkel eruit geknipt?
Of gewoon voor de halve opening. De opening hoeft niet per sé rond te zijn. Voor de (volle) maan heb je maar een heel kleine opening nodig.
  woensdag 14 december 2005 @ 18:13:19 #174
100054 Quarks
pi_33077418
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:10 schreef ErikT het volgende:

[..]

Of gewoon voor de halve opening. De opening hoeft niet per sé rond te zijn. Voor de (volle) maan heb je maar een heel kleine opening nodig.
Wat heeft dat voor nut, dan zie je een stuk minder.
Het is juist de bedoeling dat je zoveel mogelijk maan oppervlak ziet.
  woensdag 14 december 2005 @ 18:35:26 #175
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_33077890
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:13 schreef Quarks het volgende:

[..]

Wat heeft dat voor nut, dan zie je een stuk minder.
Het is juist de bedoeling dat je zoveel mogelijk maan oppervlak ziet.
Je ziet nog gewoon heel de maan/alles wat je zien wilt. Met een vierkante spiegel zie je toch ook opeens niet de helft niet?
Het resultaat is: er komt minder licht binnen. C'est tout.
  woensdag 14 december 2005 @ 19:06:40 #176
77130 star_gazer
pi_33078376
Wat jij bedoelt is diafragmeren. Een deel van de kijkeropening afdekken, zodat er minder lichverzamelend vermogen wordt benut. Dat kan idnerdaad handig zijn bij het bekijken van zon, maan of Venus, maar voor de zon heb je wel degelijk een extra filter nodig!! Niet alleen omdat slechts een paar cm opening al genoeg is om je netvlies te verbranden, maar ook omdat papier volgens mij niet het volledige spectrum blokkeert. Het zonlicht dat ons bereikt bevat echter ook nog UVA, UVB, microgolfstraling, rontgenstraling, infrarode straling en meer van dat soort narigheid. Ik weet niet wat papier daarmee doet, maar het lijkt me sterk dat het een perfecte insulator is
-
pi_33079031
quote:
Het enige dat je er mee kan zien is de zon. En dat is niet veilig.
quote:
Ja, dan verlies waarschijnlijk scherpte.
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:24 schreef SeLang het volgende: [..]
Je kunt een kijker ook diafragmeren maar dan verlies je resolutie.
Alhoewel, met die goedkope kijkertjes in dit topic wordt het beeld dan waarschijnlijk scherper
(slechte optiek kun je beter krijgen door de effectieve objectiefdiameter kleiner te maken. Daarmee maak je namelijk de openingsverhouding groter)
Oh, leg uit. Bud-kijkers is mijn gebied!
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:36 schreef star_gazer het volgende: [..]
Dat geloof ik graag, maar ik zet mijn ogen niet graag op het spel Ik gebruik het liefst Bader solarscreen. Dat is een speciaal soort folie waarmee je je eigen objectieffilter kunt maken. Het beeld is zwart-wit en erg contrastrijk: beter dan een glasfilter naar mijn mening. Daarnaast is het stukken goedkoper
De maan kan erg verblindend zijn, een maanfilter is daarom erg wenselijk Als we het toch over filters hebben: als je deepsky doet is een smalbandfilter erg aan te raden. Als je de frequenties die horwen bij natriumlicht uitfiltert, ben je namelijk erg veel lichtvervuiling kwijt
Dat is een goede tip!

Conclusie:
een oculair zonnefilter is nutteloos.
een oculair maanfilter is handig.
  woensdag 14 december 2005 @ 21:57:41 #178
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_33084768
Ik heb het alleen maar over de maan gehad. Voor de zon heb ik uiteraard zonfilter.
pi_33085435
quote:
Op woensdag 14 december 2005 21:57 schreef ErikT het volgende:
Ik heb het alleen maar over de maan gehad. Voor de zon heb ik uiteraard zonfilter.
De kijkeropening gedeeltelijk afdekken is een goede manier op de maan minder fel te maken. Of de scherpte verbeterd of verminderd verschilt per kijker.

[ Bericht 10% gewijzigd door Kered op 14-12-2005 22:24:32 ]
  woensdag 14 december 2005 @ 23:12:42 #180
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_33087913
quote:
Op woensdag 14 december 2005 22:14 schreef Kered het volgende:

[..]

De kijkeropening gedeeltelijk afdekken is een goede manier op de maan minder fel te maken. Of de scherpte verbeterd of verminderd verschilt per kijker.
Als ik bedenk hoe mn telescoop werkt maakt het volgens mij niks uit.
pi_33090859
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:12 schreef ErikT het volgende: [..]
Als ik bedenk hoe mn telescoop werkt maakt het volgens mij niks uit.
Volgens SeLang vermindert het resolutie, maar bij slechte optiek vergroot het de openingsverhouding.
  donderdag 15 december 2005 @ 02:18:09 #182
77130 star_gazer
pi_33092860
Als je geluk hebt zit op de stofkap van je objectief een diafragmeerdop... Bij mij in ieder geval wel, en daar heb ik lekker solar screen achter geplakt
-
  donderdag 15 december 2005 @ 11:43:46 #183
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_33098001
quote:
Op donderdag 15 december 2005 02:18 schreef star_gazer het volgende:
Als je geluk hebt zit op de stofkap van je objectief een diafragmeerdop... Bij mij in ieder geval wel, en daar heb ik lekker solar screen achter geplakt
Same here.
pi_33099149
quote:
Op donderdag 15 december 2005 02:18 schreef star_gazer het volgende:
Ja er zit een dop, maar ik ga er lekker niet mee experimenteren op de zon
  donderdag 15 december 2005 @ 13:25:34 #185
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33100320
quote:
Op donderdag 15 december 2005 00:40 schreef Kered het volgende:

[..]

Volgens SeLang vermindert het resolutie, maar bij slechte optiek vergroot het de openingsverhouding.
Het theoretisch oplossend vermogen van een kijker is evenredig met de objectief diameter. Dus: met een 100mm kijker kun je theoretisch details zien die de helft zo groot zijn als de details die je met een 50mm kijker kunt zien.

In de praktijk is het echter maar de vraag of je dat theoretisch oplossend vermogen ook daadwerkelijk bereikt. De optiek moet namelijk wel van goede kwaliteit zijn. Daarnaast hangt het van de stabilitiet van de atmosfeer af. Sterk twinkelende sterren is een goede indicatie voor een instabiele atmosfeer. Je zult dan minder details kunnen zien dan wanneer de atmosfeer heel stabiel is.

Wat betreft diafragmeren: je maakt daarmee de objectiefdiameter effectief kleiner en daarmee ook het oplossend vermogen slechter. Maar als je optiek hebt van slechte kwaliteit dan ga je vaak juist meer zien als je diafragmeert. Je maakt de openingsverhouding (brandpuntsafstand / objectiefdiameter) groter en daarmee neemt de invloed van lensfouten af.
Je ziet dan ook vaak bij hele goedkope kijkertjes dat ze stiekum een diafragma in de kijker plaatsen om de effectieve opening kleiner te maken. Dit om de kijker een nog enigzins acceptabel beeld te geven. In dat geval is de 80mm kijker die je koopt in werkelijkheid misschien maar 40mm.

Een blokkering in de lichtweg (zoals bijvoorbeeld de secundaire spiegel van een Newton of Cassegrain kijker) heeft weinig invloed op het oplossend vermogen als het contrast hoog is (bijvoorbeeld het scheiden van een dubbelster tegen een donkere achtergrond) maar wel in laag contrast situaties (maan, planeten, etc).
De reden is dat een puntbron niet wordt afgebeeld als een punt maar als een schijfje met buigingsringen er omheen (de diameter van het schijfje is omgekeerd evenredig met de objectiefdiameter van de kijker). Als je een blokkering plaatst in de lichtweg, dan komt er in verhouding meer licht in de buigingsringen terecht. Dit verlaagt het contrast (je kunt een beeld zien als zijnde opgebouwd uit puntbronnen). Dit is een van de redenen waarom systemen zonder klokkering in de lichtweg (refractor, Kutter-telescoop) bij gelijke objectief diameter meestal meer details op maan en planeten laten zien.

[ Bericht 10% gewijzigd door SeLang op 15-12-2005 13:38:10 ]
Mijn reisverslagen
pi_33102562
Thanx SeLang!

De laatste tijd zie je steeds van die webcams voor 10 euro. Met een resolutie van 352x288. Zou je daar sterren mee kunnen fotograferen?
En met een Philips ToUcam spc200nc cmos 640x480 (19,-)?

[ Bericht 10% gewijzigd door Kered op 15-12-2005 15:15:34 ]
  donderdag 15 december 2005 @ 15:21:54 #187
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33103300
quote:
Op donderdag 15 december 2005 14:54 schreef Kered het volgende:
Thanx SeLang!

De laatste tijd zie je steeds van die webcams voor 10 euro. Met een resolutie van 352x288. Zou je daar sterren mee kunnen fotograferen?
Gekoppeld aan een telescoop schijn je daar heel aardige maan- en planeet fotos mee te kunnen maken. Sterren lijkt me lastig, maar misschien lukt het.
Ik heb zelf geen ervaring met astrofotografie door webcam of CCD camera.
Mijn reisverslagen
  donderdag 15 december 2005 @ 15:56:04 #188
100054 Quarks
pi_33104403
quote:
Op donderdag 15 december 2005 14:54 schreef Kered het volgende:
Thanx SeLang!

Het schijnt makkelijk te gaan.

Met AstroStack kun je de afbeelding heel goed corrigeren.

Deze is gemaakt met de Tuocam:

Zie: http://www.dekoepel.nl/sterrenkijker/webcam.html
  donderdag 15 december 2005 @ 19:26:37 #189
77130 star_gazer
pi_33110275
Gebruik geen CMOS-chip maar een CCD! Een CCD is vele malen lichtgevoeliger en heeft minder last van ruis dan CMOS
-
  donderdag 15 december 2005 @ 19:27:00 #190
77130 star_gazer
pi_33110305
quote:
Op donderdag 15 december 2005 12:35 schreef Kered het volgende:

[..]

Ja er zit een dop, maar ik ga er lekker niet mee experimenteren op de zon
Als je er zonefilter-folie achter plakt kan er weinig misgaan
-
pi_33121221
quote:
Op donderdag 15 december 2005 19:26 schreef star_gazer het volgende:
Gebruik geen CMOS-chip maar een CCD! Een CCD is vele malen lichtgevoeliger en heeft minder last van ruis dan CMOS
Waar herken ik een CCD aan?

[ Bericht 1% gewijzigd door Kered op 16-12-2005 10:55:03 ]
  vrijdag 16 december 2005 @ 03:29:29 #192
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_33123638
Met een webcam kan je verassend goede resultaten behalen. Vooral met planeten.
pi_33150439
Hmmz wel veel cmos camera's. Veel digitale video camera's hebben een ccd sensor, en beschikken vaak over een sterke optische vergroting, en een statief, en goede lenzen.. Dar bied eigenlijk ook wel perspectief
pi_33258843
In de reclame staan videocamera's met 800.000 pixel ccd en 25x optische zoom. Klinkt goed. Heeft er iemand ervaring met zo'n apparaat?

Bij Karwei is nu een telescoop in de aanbieding. Van het merk Spectron Heeft het zelfde statief als de Luxon van de Kijkshop en hij wordt aangeprezen met 525 voudige vergroting
  woensdag 21 december 2005 @ 03:11:39 #195
77130 star_gazer
pi_33265590
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 00:21 schreef Kered het volgende:

[..]

Waar herken ik een CCD aan?
Alleen in de specificaties vrees ik.
-
  woensdag 21 december 2005 @ 07:05:01 #196
52513 whosvegas
The Trickster
pi_33265917
quote:
hij wordt aangeprezen met 525 voudige vergroting
Are you nuts??
  woensdag 21 december 2005 @ 09:11:47 #197
77130 star_gazer
pi_33266685
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 21:59 schreef Kered het volgende:
Bij Karwei is nu een telescoop in de aanbieding. Van het merk Spectron Heeft het zelfde statief als de Luxon van de Kijkshop en hij wordt aangeprezen met 525 voudige vergroting
Niet doen, zo'n vergroting vereist minimaal een objectief van ongeveer 25cm bij onhaalbaar perfecte omstandigheden en onhaalbaar perfecte optiek

Nogmaals, probeer nit voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Koop je telescoop bij een specialist, anders kom je waarschijnlijk van een koude kermis thuis.
-
pi_33270137
hmmz op www.telescope.com kun je gewoon een ccd sensor kopen, speciaal voor telescopen
  woensdag 21 december 2005 @ 13:13:34 #199
16442 Dutchman77
Wat krijgen we #$%^& nou?
pi_33272026
quote:
Op woensdag 14 december 2005 21:57 schreef ErikT het volgende:
Leuke signature.
The Dude: "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man."
  woensdag 21 december 2005 @ 13:26:28 #200
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33272488
Maar wat is nu een goede, betaalbare telescoop die zelf de sterren en planeten kan zoeken (dmv gps of poolsterlokatie en datum/tijdstip)
En dan het liefst eentje die ik in de kofferbak kan gooien omdat ik thuis teveel licht heb.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')