abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 december 2005 @ 20:01:07 #101
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_32996055
quote:
Op zondag 11 december 2005 19:49 schreef Kered het volgende:
Een oude 7x50 voldoet?
Een 7x50 is het beste ja.
Aangezien je pupil in het donker 7mm groot word valt al het licht van een 7x50 kijker in je oog (50/7=7,1).
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
  zondag 11 december 2005 @ 20:12:49 #102
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_32996479
8x70 is ook prima, al is dat wel erg zwaar En volgens mij word tj epupil zelfs 8mm toch
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  zondag 11 december 2005 @ 20:27:42 #103
100054 Quarks
pi_32997156
quote:
Op zondag 11 december 2005 20:12 schreef star_gazer het volgende:
8x70 is ook prima, al is dat wel erg zwaar En volgens mij word tj epupil zelfs 8mm toch
Ongeveer 7 dacht ik.
quote:
Je kunt eenvoudig zelf uitrekenen of een verrekijker optimaal is voor astronomisch gebruik. In het donker worden de pupillen van onze ogen ongeveer 7 mm groot. Idealiter past de lichtbundel die uit het oculair van de verrekijker komt -- de 'uittreepupil' -- precies in de pupil van ons oog. En die uittreepupil is gelijk aan de diameter van het objectief gedeeld door de vergroting. Dus voor een 7 x 50 verrekijker is dat 50 / 7 = 7,1, Maar als je ouder wordt, neemt de maximale diameter van je pupillen af: tot ongeveer 5 mm bij mensen van 60 jaar en ouder. Als je dan waarneemt met een 7 x 50 verrekijker valt er veel licht buiten je oog en daar heb je ook niets aan. Een 10 x 50 is dan weer veel geschikter!
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
  zondag 11 december 2005 @ 20:44:28 #104
77130 star_gazer
pi_32997720
Is dat bij maximale donkeradaptie?
-
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_32999824
quote:
Op zondag 11 december 2005 19:58 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Prima. Een verrekijker is echt superleuk om mee te beginnen. Superhandzaam en het richt lekker makkelijk! Kijk eens naar het zwaard van Orion en het andromedastelsel. Met 7x50 zie je msischien zelfs dat saturnus een ovaaltje is
Dat is waar, ik vind een EQ best moeilijk, maar ik ben dan ook een beginner...
Alleen saturnus gaat een probleem worden, want volgens mij zit ie achter de horizon
  zondag 11 december 2005 @ 22:07:31 #106
100054 Quarks
pi_33000285
quote:
Op zondag 11 december 2005 21:56 schreef Kered het volgende:

[..]

Dat is waar, ik vind een EQ best moeilijk, maar ik ben dan ook een beginner...
Alleen saturnus gaat een probleem worden, want volgens mij zit ie achter de horizon
Nee hoor, op het moment staat saturnus laag in het oost-noordoosten

Azimuth: 77" 26,711'
Altitude: 13" 8,339'

Maar je ziet geen ruk omdat het bewolkt is.
  zondag 11 december 2005 @ 22:10:07 #107
77130 star_gazer
pi_33000378
Saturnus is nog wel een latertje ja, maar dat wordt de komende weken/maanden beter
-
  zondag 11 december 2005 @ 22:13:22 #108
100054 Quarks
pi_33000507
Het is trouwens wel erg met de lichtvervuiling in nederland.

pi_33003843
quote:
Op zondag 11 december 2005 22:07 schreef Quarks het volgende:
[..]
Nee hoor, op het moment staat saturnus laag in het oost-noordoosten
Azimuth: 77" 26,711'
Altitude: 13" 8,339'
Maar je ziet geen ruk omdat het bewolkt is.
Mja, ik zit hier een beetje in de bebouwde kom en die coördinaten zeggen me niks.
Bovenop een duin zou een betere plek zijn.
quote:
Op zondag 11 december 2005 22:13 schreef Quarks het volgende:
Het is trouwens wel erg met de lichtvervuiling in nederland.
Zo met die bewolking kun je duidelijk zien hoe erg het is. De Sahara is trouwens the place to be!
En het binnenland van Spanje kan er ook wel mee door.
quote:
Op zondag 11 december 2005 22:10 schreef star_gazer het volgende:
Saturnus is nog wel een latertje ja, maar dat wordt de komende weken/maanden beter
Fijn om te weten. Ga ik tzt wel wat exactere informatie opzoeken en noteren.
pi_33004300
quote:
Op maandag 12 december 2005 00:03 schreef Kered het volgende:
De Sahara is trouwens the place to be!
Vind je !!
overdag is het er erg warm,
en 's avonds heb je veel turbulentie in
de atmosfeer omdat de warmte van de dag opstijgt.

Dan maar liever de pool op of heeel hoog op een berg.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  maandag 12 december 2005 @ 00:23:38 #111
100054 Quarks
pi_33004349
quote:
Op maandag 12 december 2005 00:21 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Vind je !!
overdag is het er erg warm,
en 's avonds heb je veel turbulentie in
de atmosfeer omdat de warmte van de dag opstijgt.

Dan maar liever de pool op of heeel hoog op een berg.
Mauna Kea is the place to be
  maandag 12 december 2005 @ 01:09:27 #112
77130 star_gazer
pi_33005202
Gewoon op zee
-
  maandag 12 december 2005 @ 01:54:33 #113
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33005704
quote:
Op zondag 11 december 2005 18:05 schreef star_gazer het volgende:

[..]

Leuk, maar 60mm is echt niks Nogmaals, probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, spaar even door.
Een goede 60mm lenzenkijker kun je best wat mee zien hoor.
Ik heb er zelf een gehad (25 jaar geleden ). Daarmee kon ik onder gunstige omstandigheden 6 wolkenbanden zien op jupiter, de poolkappen op mars + wat oppervlakte structuur en ik heb er zelfs schaduwovergangen van maantjes over jupiter mee zien.
Voor deep-sky vang je natuurlijk wat weinig licht, al heb ik er nog best veel mee gezien.
Bij de allergoedkoopste kijkers is waarschijnlijk de kwaliteit van de optiek meer bepalend dan de objectiefdiameter. Maar wederom, dat zou je eerst moeten testen.

Als ik nu een beginnerskijker moest kopen, dan ging ik voor een goede 115mm F8 of F10 Newton. Het valt me echter op dat de meeste Newtons tegenwoordig F6 of F5 zijn. Begrijpelijk, want het grote publiek wil kortere kijkers. Maar dat gaat wel ten koste van de kwaliteit; het is veel moeilijker om een F5 spiegel te slijpen dan een F8. Je krijgt meer afbeeldingsfouten en de blokkering in de lichtweg wordt groter.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_33005912
quote:
Op maandag 12 december 2005 00:21 schreef -CRASH- het volgende: [..]
Vind je !! overdag is het er erg warm, en 's avonds heb je veel turbulentie in de atmosfeer omdat de warmte van de dag opstijgt. Dan maar liever de pool op of heeel hoog op een berg.
Je hebt helemaal gelijk! Ik keek enkel naar de lichtvervuiling. Wat ben ik toch een kortzichtige sterrenkijker.
quote:
Op maandag 12 december 2005 00:23 schreef Quarks het volgende: [..]
Mauna Kea is the place to be
That's more like it!
quote:
Op maandag 12 december 2005 01:09 schreef star_gazer het volgende:
Gewoon op zee
Heb je dan geen last van de golven? Een onbewoond eiland zou wel ideaal zijn.
quote:
Op maandag 12 december 2005 01:54 schreef SeLang het volgende: [..]
Een goede 60mm lenzenkijker kun je best wat mee zien hoor. Ik heb er zelf een gehad (25 jaar geleden). Daarmee kon ik onder gunstige omstandigheden 6 wolkenbanden zien op jupiter, de poolkappen op mars + wat oppervlakte structuur en ik heb er zelfs schaduwovergangen van maantjes over jupiter mee zien. Voor deep-sky vang je natuurlijk wat weinig licht, al heb ik er nog best veel mee gezien. Bij de allergoedkoopste kijkers is waarschijnlijk de kwaliteit van de optiek meer bepalend dan de objectiefdiameter. Maar wederom, dat zou je eerst moeten testen. Als ik nu een beginnerskijker moest kopen, dan ging ik voor een goede 115mm F8 of F10 Newton. Het valt me echter op dat de meeste Newtons tegenwoordig F6 of F5 zijn. Begrijpelijk, want het grote publiek wil kortere kijkers. Maar dat gaat wel ten koste van de kwaliteit; het is veel moeilijker om een F5 spiegel te slijpen dan een F8. Je krijgt meer afbeeldingsfouten en de blokkering in de lichtweg wordt groter.
Dan heb je wel een erg goede kijker, want de Skylux van Bresser ziet dat allemaal niet.
Misschien komt het ook door de toename van lichtvervuiling in de afgelopen 25 jaar...
Is 110mm 900mm een goede verhouding voor een Newton? Want dat zijn de specs van Luxon.
pi_33006022
quote:
Op maandag 12 december 2005 02:25 schreef Kered het volgende:

de lichtvervuiling. Wat ben ik toch een kortzichtige sterrenkijker.
Hoezo lichtvervuiling

Nadat de sluiter na 20 sec weer dicht ging,
Schoot er van links naar rechts een enorm
mooie meteoriet (Gemenide) schuin dwars langs de Orion.
Je kon me zowat in Denemarken horen vloeken
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  maandag 12 december 2005 @ 03:29:02 #116
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33006098
quote:
Op maandag 12 december 2005 02:25 schreef Kered het volgende:

Is 110mm 900mm een goede verhouding voor een Newton? Want dat zijn de specs van Luxon.
Er bestaat geen 'goede' of 'slechte' openingsverhouding.
Wat ik aangaf is dat een grote openingsverhouding zware eisen stelt aan de optiek. Daarom zou ik zeker bij goedkope kijkers gaan voor een relatief grote openingsverhouding omdat je dan een grotere kans hebt dat het een redelijke kijker is. Vooral als je maan en planeten wilt bekijken (= sterke vergrotingen) speelt dat een rol.
110mm/900mm = F8, en dat is redelijk makkelijk te maken (voor een Newton). Maar nogmaals, je moet dat ding gewoon testen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_33010934
quote:
Op maandag 12 december 2005 03:01 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Hoezo lichtvervuiling [afbeelding]
Nadat de sluiter na 20 sec weer dicht ging,
Schoot er van links naar rechts een enorm
mooie meteoriet (Gemenide) schuin dwars langs de Orion.
Je kon me zowat in Denemarken horen vloeken
Nu je het toch over meteorieten hebt. Die knal boven Zeeland? Zou dat een meteoriet geweest zijn?
quote:
Op maandag 12 december 2005 03:29 schreef SeLang het volgende: [..]
Er bestaat geen 'goede' of 'slechte' openingsverhouding. Wat ik aangaf is dat een grote openingsverhouding zware eisen stelt aan de optiek. Daarom zou ik zeker bij goedkope kijkers gaan voor een relatief grote openingsverhouding omdat je dan een grotere kans hebt dat het een redelijke kijker is. Vooral als je maan en planeten wilt bekijken (= sterke vergrotingen) speelt dat een rol. 110mm/900mm = F8, en dat is redelijk makkelijk te maken (voor een Newton). Maar nogmaals, je moet dat ding gewoon testen.
Ok, dat zal ik dan maar eens doen. Gelukkig is het geen tijdelijke aanbieding.
pi_33019079
ik ben ook van plan een telescoop te kopen, maar ik heb niet zo veel geld. en ik zag dus ergens dat je in plaats van een goedkope telescoop beter een verrekijker kunt kopen, iemand uitleg daarover? ik wil gewoon naar planeten en sterren en de maan enzo kijken, met wat voor verrekijkert zou dat kunnen?
  maandag 12 december 2005 @ 17:43:27 #119
100054 Quarks
pi_33019895
quote:
Op maandag 12 december 2005 17:18 schreef imported_sphinx het volgende:
ik ben ook van plan een telescoop te kopen, maar ik heb niet zo veel geld. en ik zag dus ergens dat je in plaats van een goedkope telescoop beter een verrekijker kunt kopen, iemand uitleg daarover? ik wil gewoon naar planeten en sterren en de maan enzo kijken, met wat voor verrekijkert zou dat kunnen?
quote:
Weliswaar vergroot een verrekijker niet zo veel en kun je er weinig tot geen details mee zien op de maan en de planeten, maar veel sterrenhopen en gasnevels zijn heel goed te zien. Vooral buiten de stad, in een mooie donkere omgeving, is de verrekijker ideaal om de Melkweg mee te verkennen.
http://www.dekoepel.nl/sterrenkijker/verrekijker.html

Een verrekijker is een ideaal middel om de hemel mee te verkennen.
Een 7x50 verrrekijker is ideaal en een goede kost niet meer dan 200 euro, maar een stapje groter kan altijd.
pi_33020078
quote:
Op maandag 12 december 2005 17:18 schreef imported_sphinx het volgende:
Bij de Lidl kun je een verrekijker kopen van het merk Bresser. Hij vergroot tien keer en heeft lenzen van 5 centimeter. Prijs is 23 euro.
Lees ook deze post nog even, want daar kun je lezen dat 10x50 kijkers ook geschikt zijn voor oudere mensen die dus kleinere pupillen hebben. Wat niet geheel onbelangrijk is, gezien jou leeftijd van 513 jaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kered op 12-12-2005 18:02:08 ]
  maandag 12 december 2005 @ 17:56:41 #121
100054 Quarks
pi_33020333
quote:
Op maandag 12 december 2005 17:49 schreef Kered het volgende:

[..]

Bij de Lidl kun je een verrekijker kopen van het merk Bresser. Hij vergroot tien keer en heeft lenzen van 5 centimeter. Prijs 23 euro.
Lees ook deze post nog even, want daar kun je lezen dat 10x50 kijkers ook geschikt zijn voor oudere mensen die dus kleinere pupillen hebben. Wat niet geheel onbelangrijk is, gezien jou leeftijd van 513 jaar.
513!

Ik denk niet dat een 23 euro bresser van de lidl goede kwaliteit lenzen en coating heeft.
Zelf heb ik een oude 7x50 Starlux; heel degelijk.
pi_33020600
quote:
Op maandag 12 december 2005 17:56 schreef Quarks het volgende:
[..]
513!
Ik denk niet dat een 23 euro bresser van de lidl goede kwaliteit lenzen en coating heeft.
Zelf heb ik een oude 7x50 Starlux; heel degelijk.
Ach, je loopt de buurt-lidl binnen, koopt kijker, loopt naar buiten, haalt kijker uit doos. Bekijkt de maan, venus, een paar vliegtuigen.... En als je niet tevreden bent, breng je hem weer terug.
  maandag 12 december 2005 @ 18:19:02 #123
100054 Quarks
pi_33020931
quote:
Op maandag 12 december 2005 18:06 schreef Kered het volgende:

[..]

Ach, je loopt de buurt-lidl binnen, koopt kijker, loopt naar buiten, haalt kijker uit doos. Bekijkt de maan, venus, een paar vliegtuigen.... En als je niet tevreden bent, breng je hem weer terug.
Is de lidl ook 's nachts open?

Het is weer helder vannacht, de pleiaden zijn al te zien
pi_33021366
quote:
Op maandag 12 december 2005 18:19 schreef Quarks het volgende:
[..]
Is de lidl ook 's nachts open?
Het is weer helder vannacht, de pleiaden zijn al te zien
Nee, lidl is 's nachts dicht. Maar de maan en vliegtuigen zijn de hele dag te bewonderen en zo tegen de avond is venus ook van de partij. Nu iig wel. En je kan 40 dagen na aankoop met bon ruilen bij de lidl.
Het klaart hier ook al aardig op. Alleen nog wat con- en chemtrails...
  maandag 12 december 2005 @ 18:39:17 #125
100054 Quarks
pi_33021509
quote:
Op maandag 12 december 2005 18:34 schreef Kered het volgende:

[..]

Nee, lidl is 's nachts dicht. Maar de maan en vliegtuigen zijn de hele dag te bewonderen en zo tegen de avond is venus ook van de partij. Nu in ieder geval wel. En je kan 40 dagen a aankoop met bon ruilen bij de lidl.
Het klaart hier ook al aardig op. Alleen nog wat con- en chemtrails...
De maan is pas vanaf 14:30 te zien.
En chemtrails laten we het daar maar niet over hebben
  maandag 12 december 2005 @ 18:40:40 #126
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33021558
quote:
Op maandag 12 december 2005 18:39 schreef Quarks het volgende:

[..]

Laten we dat idd maar niet doen
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_33023176
Waar kijk je trouwens waar wat op dit moment aan de hemel staat? Is daar software voor ofzo?
  maandag 12 december 2005 @ 19:33:49 #128
100054 Quarks
pi_33023508
quote:
Op maandag 12 december 2005 19:24 schreef Maverick_tfd het volgende:
Waar kijk je trouwens waar wat op dit moment aan de hemel staat? Is daar software voor ofzo?
Starrynight
Maris
Deepsky
Skymap
freeware & shareware

pi_33023609
quote:
Op maandag 12 december 2005 18:39 schreef Quarks het volgende:
[..]
Oh ja, de maan moet natuurlijk eerst ook nog opkomen
quote:
Ja, daar is software voor. Maar ook websites. Kijk maar eens op www.sterrenwacht-mercurius.nl
pi_33024005
quote:
Kij maar eens in deze OP
En de kans op meerdere Gemeniden (meteoren) is ook groot.
  maandag 12 december 2005 @ 20:30:01 #131
52513 whosvegas
The Trickster
pi_33025379
quote:
Ik mis hier een programma namelijk Stars:
http://home.planet.nl/~romme102/
Are you nuts??
  maandag 12 december 2005 @ 22:50:14 #132
77130 star_gazer
pi_33030152
quote:
http://www.heavens-above.com Daar vind je werkelijk ALLES. Van het ISS tot satellieten tot Iridium-flares tot asteroiden tot een sterrenkaart... Alles dus En zelfs Papendrecht staat in de database
-
  maandag 12 december 2005 @ 22:56:44 #133
100054 Quarks
pi_33030359
quote:
Op maandag 12 december 2005 20:30 schreef whosvegas het volgende:

[..]

Ik mis hier een programma namelijk Stars:
http://home.planet.nl/~romme102/
Starry Night is een stuk overzichtelijker en veel uitgebreider.

Rondvliegen in je ruimteschip

pi_33032758
Ik kom opeens tot de ontdekking dat er toch al wel topic waren met betrekking tot ruimtevaart en astronomie.
Van dit topic is zelfs al een fork: Het Astronomie topic
pi_33047391
Oke bedankt voor de reacties, nog een vraagje dan maar

Ik wil nu een beetje gaan beginnen aan observeren en zat er aan te denken een verrekijker te kopen, aangezien dat op sommige plaatsen aangeraden wordt.

Ik zit te twijfelen tussen deze:

http://www.optical-system(...)_283/products_id/813
62 euro in NL

En deze:

http://www.optical-system(...)_282/products_id/792
81 euro in NL

De vraag is dus, is het uberhaupt verstandig hiervoor een verrekijker te kopen, en zijn deze typen een goeie keus (zo ja, welke van de twee), of zijn er betere keuzes voor een redelijk budget?

Edit:
Ik zie hier ook 20x80 verrekijkers:
http://www.westling.nl/
Al lijkt mij de optiek slechter dan die van Bresser.. Bovendien is 80/20= 4 en dus lang geen 7, lijkt mij dus weinig lichtopbrengst?

[ Bericht 12% gewijzigd door Maverick_tfd op 13-12-2005 17:16:42 ]
  dinsdag 13 december 2005 @ 17:20:02 #136
100054 Quarks
pi_33047783
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:02 schreef Maverick_tfd het volgende:
Oke bedankt voor de reacties, nog een vraagje dan maar

Ik wil nu een beetje gaan beginnen aan observeren en zat er aan te denken een verrekijker te kopen, aangezien dat op sommige plaatsen aangeraden wordt.

Ik zit te twijfelen tussen deze:

http://www.optical-system(...)_283/products_id/813
62 euro in NL

En deze:

http://www.optical-system(...)_282/products_id/792
81 euro in NL

De vraag is dus, is het uberhaupt verstandig hiervoor een verrekijker te kopen, en zijn deze typen een goeie keus (zo ja, welke van de twee), of zijn er betere keuzes voor een redelijk budget?
Ik heb geen idee van de kwaliteit van die kijkers, maar ik denk dat je sowieso voor A-merken moet gaan.
Dat zijn geloof ik: Vixen, Meade, Minolta, Nikon, Leica, Canon, Olympus, Steiner, Browning en nog wat andere.

Wat je ook kunt doen is een tweedehands verrekijker kopen van het leger (Duits of Russisch), die zijn vaak ook nog in een prima staat (wel eerst controleren).
pi_33047878
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:20 schreef Quarks het volgende:

[..]

Ik heb geen idee van de kwaliteit van die kijkers, maar ik denk dat je sowieso voor A-merken moet gaan.
Dat zijn geloof ik: Vixen, Meade, Minolta, Nikon, Leica, Canon, Olympus, Steiner, Browning en nog wat andere.

Wat je ook kunt doen is een tweedehands verrekijker kopen van het leger (Duits of Russisch), die zijn vaak ook nog in een prima staat (wel eerst controleren).
Hmm ja daar kan ik inkomen, probleem is dat mijn budget niet onuitputtelijk is (Die kijkers kosten toch al snel het 3- of 4-dubbele van deze die ik aangaf... Bovendien zou ik ook wellicht ooit nog een telescoop willen kopen, en om dan met een verrekijker van 300-500 euro te zitten zie ik niet zitten zeg maar

Bovendien, Meade lijkt mij hetzelfde als Bresser overigens
(als je naar de sites en de producten kijkt, en deze vergelijkt)
  dinsdag 13 december 2005 @ 17:33:02 #138
100054 Quarks
pi_33048074
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:24 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Hmm ja daar kan ik inkomen, probleem is dat mijn budget niet onuitputtelijk is (Die kijkers kosten toch al snel het 3- of 4-dubbele van deze die ik aangaf... Bovendien zou ik ook wellicht ooit nog een telescoop willen kopen, en om dan met een verrekijker van 300-500 euro te zitten zie ik niet zitten zeg maar

Voor minder dan 150 euro kun je vaak al een goede leger verrekijker op de kop tikken.

Overigens, ik heb deze aanbieding gevonden:

Meade ETX 90 + Autostar + Statief
Van 829,-- Nu 689,--

Deze uiterst compacte spotting scope heeft een bijzonder grote lensopening van 90mm en een brandpunt van 1250mm, f.13.8., waardoor er een zeer helder beeld ontstaat, zelfs bij extreem sterke vergrotingen.
De door MEADE ontwikkelde EMC super multi coating geeft deze spotting scope het beeldkwaliteit van die van een APO lens, die veelal enkele duizenden guldens duurder zijn.
De spotting scope wordt geleverd met een 45 graden omkeerprisma,een 8x21 zoekerkijker en een 26mm super Plossl oculair ( vergroting 48x)

1 Jaar garantie

- Optisch Systeem:Maksutov-Cassegrain
- Objectiefdoorsnede:90mm
- Brandpunt:1250mm
- Sturing:4 snelheden/2 assen
- Vergroting:48x
- Max.zinvolle vergroting:300x
- Sterren zichtbaar tot:ca. 11,7 Mag.
- Oculair:26mm
- Gewicht: ca.4,2 kg

http://www.verrekijkershop.nl/nl/dept_79.html
  dinsdag 13 december 2005 @ 17:44:36 #139
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33048373
Als je echt plezier wilt hebben met een telescoop, neem er dan eentje met GPS en servobesturing. Dan kan je gewoon ingeven dat je bv Mars wilt zien en hij zoekt hem op en volgt hem.
Verder is een telescoop in Nederland een teleurstelling, zeker als je in de randstad woont. Er is veel te veel licht om echt wat intressants te zien.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 13 december 2005 @ 17:48:35 #140
45206 Pietverdriet
pi_33048462
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 22:55 schreef Kered het volgende:
Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat Bresser Meade is...

Op Luxon.nl staat dat het maar een groothandel is, dus vandaar dat ze niet weten wat ze verkopen. Zo wordt het wel heel moeilijk te achterhalen waar het vand
aan komt
Bresser was een onafhankelijke Optiek fabriek, baas heeft de boel verkocht aan Meade, de voormalige eigenaar is een goede vriend van mijn zwager
  dinsdag 13 december 2005 @ 17:52:27 #141
100054 Quarks
pi_33048554
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je echt plezier wilt hebben met een telescoop, neem er dan eentje met GPS en servobesturing. Dan kan je gewoon ingeven dat je bv Mars wilt zien en hij zoekt hem op en volgt hem.
Verder is een telescoop in Nederland een teleurstelling, zeker als je in de randstad woont. Er is veel te veel licht om echt wat intressants te zien.
Ik zie dat een beetje als valsspelen.
Het zelf zoeken van de objecten is juist een van de leukste dingen eraan.

Gelukkig is het niet overal in nederland zo licht als in de randstad; ik kan hier met het blote oog objecten van magnitude 3 nog zien.
  dinsdag 13 december 2005 @ 17:59:22 #142
45206 Pietverdriet
pi_33048679
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:52 schreef Quarks het volgende:

[..]

Ik zie dat een beetje als valsspelen.
Het zelf zoeken van de objecten is juist een van de leukste dingen eraan.
Heb je ook nog een startzwengel aan de auto? Je hebt op je computer ook alleen een Prompt interface?
Techniek is er om ons te dienen, maar je houding is wijdverbreid, heb verschillende collega´s die een Navigatie systeem in de auto belachelijk vinden.
Ik ben een groot voorstander van oplossingen die het leven makkelijker maken.
quote:
Gelukkig is het niet overal in nederland zo licht als in de randstad; ik kan hier met het blote oog objecten van magnitude 3 nog zien.
Je ziet pas hoe erg het is met het licht als er een stroomstoring is, dan zie je plotseling de melkweg weer duidelijk. In de jaren 90 was er een komeet te zien in onze breedte (zelfs 2 als ik me goed herinner) en ik had het geluk dat de stroom hier een uurtje weg was snachts, wow, wat kon je die ineens goed zien.
  dinsdag 13 december 2005 @ 18:05:44 #143
100054 Quarks
pi_33048816
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb je ook nog een startzwengel aan de auto? Je hebt op je computer ook alleen een Prompt interface?
Techniek is er om ons te dienen, maar je houding is wijdverbreid, heb verschillende collega´s die een Navigatie systeem in de auto belachelijk vinden.
Ik ben een groot voorstander van oplossingen die het leven makkelijker maken.
Ik ook, maar ik doe dit niet als werk, maar als hobbie.
Als je een gigantische telescoop hebt, die je nauwelijks met de hand kunt bedienen dan is zo'n Autostar systeem oid natuurlijk wel nodig, maar voor een normale - niet al te grote - telescoop vind ik het niet nodig.
quote:
[..]
Je ziet pas hoe erg het is met het licht als er een stroomstoring is, dan zie je plotseling de melkweg weer duidelijk. In de jaren 90 was er een komeet te zien in onze breedte (zelfs 2 als ik me goed herinner) en ik had het geluk dat de stroom hier een uurtje weg was snachts, wow, wat kon je die ineens goed zien.
Ik weet hoe erg het is met de lichtvervuiling in nederland, maar gelukkig zit ik hier in een redelijk donker stuk van het land.

Met een telescoop is heus wel veel te zien ondanks de lichtvervuiling.
pi_33048888
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Bresser was een onafhankelijke Optiek fabriek, baas heeft de boel verkocht aan Meade, de voormalige eigenaar is een goede vriend van mijn zwager
Daarom betwijfel ik ook ten zeerste of er een (groot) verschil is tussen de optiek van Meade en die van Bresser...
  dinsdag 13 december 2005 @ 18:18:01 #145
45206 Pietverdriet
pi_33049094
Is meade bagger dan?
pi_33049169
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 18:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Is meade bagger dan?
Nee voor zover ik weet is het best goed
  dinsdag 13 december 2005 @ 18:22:02 #147
100054 Quarks
pi_33049181
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 18:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Is meade bagger dan?
Van wat ik heb gelezen is Meade goed tot heel goed.
pi_33051508
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:24 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Volgens mij is Bresser nu gewoon de budget afdeling van Meade
Type maar eens "Bresser" in op Google. Dan kom je op www.meade.de
quote:
Ik zie hier ook 20x80 verrekijkers: www.westling.nl
Al lijkt mij de optiek slechter dan die van Bresser..
Bovendien is 80/20= 4 en dus lang geen 7, lijkt mij dus weinig lichtopbrengst?
Kun je je berekening uitleggen? Want ik vat hem niet.

@ Quarks
Waar vind ik informatie over verrekijkers van 't leger?

@ Piet
GPS is goed voor in de auto. Voor een telescoop vind ik het onzin.

Ik heb inmiddels de telescoop van Luxon gekocht. Op de doos staat met koeienletters: refractor. Terwijl het een Newton reflector is! Belachelijk. Op de doos van de Skylux stond overigens dat het statief van aluminium was, maar dat was natuurlijk metaal. Typfoutje waarschijnlijk. Het statief van de luxon is van aluminium. De kijker van Luxon wordt aangeprezen met: Lengte: 900mm, diameter: 110mm, maar het is een 700/76. Verkooppraat van Luxon.nl Later meer...
  dinsdag 13 december 2005 @ 20:12:19 #149
100054 Quarks
pi_33052092
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 19:55 schreef Kered het volgende:

[..]

Volgens mij is Bresser nu gewoon de budget afdeling van Meade
Type maar eens "Bresser" in op Google. Dan kom je op www.meade.de
[..]

Kun je je berekening uitleggen? Want ik vat hem niet.

@ Quarks
Waar vind ik informatie over verrekijkers van 't leger?

@ Piet
GPS is goed voor in de auto. Voor een telescoop vind ik het onzin.

Ik heb inmiddels de telescoop van Luxon gekocht. Op de doos staat met koeienletters: refractor. Terwijl het een Newton reflector is! Belachelijk. Op de doos van de Skylux stond overigens dat het statief van aluminium was, maar dat was natuurlijk metaal. Typfoutje waarschijnlijk. Het statief van de luxon is van aluminium. De kijker van Luxon wordt aangeprezen met: Lengte: 900mm, diameter: 110mm, maar het is een 700/76. Verkooppraat van Luxon.nl Later meer...
Google maar wat rond
En waarom koop je het dan als er tal van incorrecte informatie wordt gegeven?
  dinsdag 13 december 2005 @ 20:15:46 #150
52513 whosvegas
The Trickster
pi_33052208
quote:
Op maandag 12 december 2005 22:56 schreef Quarks het volgende:

[..]

Starry Night is een stuk overzichtelijker en veel uitgebreider.

[afbeelding]

[afbeelding]
Rondvliegen in je ruimteschip

[afbeelding]
En een stuk duurder
Stars is helemaal gratis (en door mij geschreven)
Are you nuts??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')