Het enige dat je er mee kan zien is de zon. En dat is niet veilig.quote:Op woensdag 14 december 2005 13:19 schreef SeLang het volgende:
Het beeld is wel veel mooier en contrastrijker met zo'n oculair zonnefilter dan met een objectieffilter.
Ja, dan verlies waarschijnlijk scherpte.quote:Op woensdag 14 december 2005 15:25 schreef ErikT het volgende:
Maanfilter heb ik nooit echt begrepen. Je kan gewoon een stuk van je telescoop afdekken. Of verlies je dan scherpte ofzo?
Oh, leg uit. Bud-kijkers is mijn gebied!quote:Op woensdag 14 december 2005 17:24 schreef SeLang het volgende: [..]
Je kunt een kijker ook diafragmeren maar dan verlies je resolutie.
Alhoewel, met die goedkope kijkertjes in dit topic wordt het beeld dan waarschijnlijk scherper
(slechte optiek kun je beter krijgen door de effectieve objectiefdiameter kleiner te maken. Daarmee maak je namelijk de openingsverhouding groter)
Dat is een goede tip!quote:Op woensdag 14 december 2005 17:36 schreef star_gazer het volgende: [..]
Dat geloof ik graag, maar ik zet mijn ogen niet graag op het spelIk gebruik het liefst Bader solarscreen. Dat is een speciaal soort folie waarmee je je eigen objectieffilter kunt maken. Het beeld is zwart-wit en erg contrastrijk: beter dan een glasfilter naar mijn mening. Daarnaast is het stukken goedkoper
De maan kan erg verblindend zijn, een maanfilter is daarom erg wenselijkAls we het toch over filters hebben: als je deepsky doet is een smalbandfilter erg aan te raden. Als je de frequenties die horwen bij natriumlicht uitfiltert, ben je namelijk erg veel lichtvervuiling kwijt
De kijkeropening gedeeltelijk afdekken is een goede manier op de maan minder fel te maken. Of de scherpte verbeterd of verminderd verschilt per kijker.quote:Op woensdag 14 december 2005 21:57 schreef ErikT het volgende:
Ik heb het alleen maar over de maan gehad. Voor de zon heb ik uiteraard zonfilter.
Als ik bedenk hoe mn telescoop werkt maakt het volgens mij niks uit.quote:Op woensdag 14 december 2005 22:14 schreef Kered het volgende:
[..]
De kijkeropening gedeeltelijk afdekken is een goede manier op de maan minder fel te maken. Of de scherpte verbeterd of verminderd verschilt per kijker.
Volgens SeLang vermindert het resolutie, maar bij slechte optiek vergroot het de openingsverhouding.quote:Op woensdag 14 december 2005 23:12 schreef ErikT het volgende: [..]
Als ik bedenk hoe mn telescoop werkt maakt het volgens mij niks uit.
Same here.quote:Op donderdag 15 december 2005 02:18 schreef star_gazer het volgende:
Als je geluk hebt zit op de stofkap van je objectief een diafragmeerdop... Bij mij in ieder geval wel, en daar heb ik lekker solar screen achter geplakt
Ja er zit een dop, maar ik ga er lekker niet mee experimenteren op de zonquote:Op donderdag 15 december 2005 02:18 schreef star_gazer het volgende:
Als je geluk hebt zit op de stofkap van je objectief een diafragmeerdop... Bij mij in ieder geval wel, en daar heb ik lekker solar screen achter geplakt
Het theoretisch oplossend vermogen van een kijker is evenredig met de objectief diameter. Dus: met een 100mm kijker kun je theoretisch details zien die de helft zo groot zijn als de details die je met een 50mm kijker kunt zien.quote:Op donderdag 15 december 2005 00:40 schreef Kered het volgende:
[..]
Volgens SeLang vermindert het resolutie, maar bij slechte optiek vergroot het de openingsverhouding.
Gekoppeld aan een telescoop schijn je daar heel aardige maan- en planeet fotos mee te kunnen maken. Sterren lijkt me lastig, maar misschien lukt het.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:54 schreef Kered het volgende:
Thanx SeLang!
De laatste tijd zie je steeds van die webcams voor 10 euro. Met een resolutie van 352x288. Zou je daar sterren mee kunnen fotograferen?
En met een Philips ToUcam spc200nc cmos 640x480 (19,-)?
Het schijnt makkelijk te gaan.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:54 schreef Kered het volgende:
Thanx SeLang!
De laatste tijd zie je steeds van die webcams voor 10 euro. Met een resolutie van 352x288. Zou je daar sterren mee kunnen fotograferen?
En met een Philips ToUcam spc200nc cmos 640x480 (19,-)?
Als je er zonefilter-folie achter plakt kan er weinig misgaanquote:Op donderdag 15 december 2005 12:35 schreef Kered het volgende:
[..]
Ja er zit een dop, maar ik ga er lekker niet mee experimenteren op de zon
Waar herken ik een CCD aan?quote:Op donderdag 15 december 2005 19:26 schreef star_gazer het volgende:
Gebruik geen CMOS-chip maar een CCD! Een CCD is vele malen lichtgevoeliger en heeft minder last van ruis dan CMOS
Alleen in de specificaties vrees ik.quote:
Niet doen, zo'n vergroting vereist minimaal een objectief van ongeveer 25cm bij onhaalbaar perfecte omstandigheden en onhaalbaar perfecte optiekquote:Op dinsdag 20 december 2005 21:59 schreef Kered het volgende:
Bij Karwei is nu een telescoop in de aanbieding. Van het merk SpectronHeeft het zelfde statief als de Luxon van de Kijkshop en hij wordt aangeprezen met 525 voudige vergroting
![]()
Leuke signature.quote:Op woensdag 14 december 2005 21:57 schreef ErikT het volgende:
Ik heb het alleen maar over de maan gehad. Voor de zon heb ik uiteraard zonfilter.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |