Ja ik heb me net zelf even verder ingelezen bij een paar buying guides. Het is idd gewoon troep waar je geen geld aan wilt verspillen.quote:Op zondag 2 december 2007 01:13 schreef ErikT het volgende:
Dat is geen telescoop. Dat is speelgoed.
Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een 15cm reflector (refractor mag ook, maar is een heel stuk duurder) op EQ4 montering. Van het merk skywatcher zijn heel aardige telescopen verkrijgbaar voor een redelijke prijs.quote:Op zondag 2 december 2007 01:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja ik heb me net zelf even verder ingelezen bij een paar buying guides. Het is idd gewoon troep waar je geen geld aan wilt verspillen.
Weet iemand dan wel een goeie telescoop? Hij is dus voor de volgende omstandigheden
Vergroting: 36 tot 150x
Makkelijk aansluitbaar op camera
Wat ik wil schieten:
De maan (bergen en kraters met schaduwval bij de kwartieren), een paar heldere sterrenstelsels en nevel's.
Zal waarschijnlijk ook wel eens soms naar een donkerdere locatie gaan outdoors dus hij moet makkelijk versleepbaar zijn. Ik heb trouwens begrepen dat de kijkdopjes vervangbaar zijn voor je lichtvervuilingsomstandigheden? Weet niet precies hoe dat werkt maar het klinkt als iets wat dus heel handig is als je op pad gaat
Kijkdopjequote:En je "kijkdopjes" zijn inderdaad te vervangen voor de lichtomstandigheden maar ook voor de vergroting (er zit een stuk vergroting in het 'kijkdopje' zelf) Het is altijd een beetje puzzelen welk 'dopje' het meest geschikt is voor het object waar je naar kijkt maar dat maakt het ook juist wel weer leuk. Als het goed is zit er bovendien nog een dopje bij dat het effect heeft van een lasbril, die gebruik je om naar de zon te kijken. (zonder dat dopje niet echt an te raden als het niet het laatste is wat je wilt zien :p)
GOOI DAT DING WEG!!!!!! Die dingen zijn echt zeer onveilig! Dat 'dopje' (oculair dus, in dit geval filter) zit namelijk op het BRANDPUNT van de kijker. Als je naar de zon kijkt, krijgt dat zonnefilter een enorme hoeveelheid hitte te verwerken. De kans is dan ook aanwezig dat het ding kan scheuren, of erger nog, knallen. Je hebt dan niet alleen te maken met glasspliters in je oog, maar je zit ook nog eens met je oog in het brandpunt van een 'vergrootglas' van een centimeter of 10 (afhankelijk van je kijker). Wegkijken doe je wel, maar gezien de lichtsterkte van het gebundelde zonlicht heb je binnen een paar tienden van een seconde onherstelbare netvliesschade opgelopen. Doe jezelf dus een groot plezier en doe wat wij doen: bij elke telescoop die we leveren vertrappen we, indien meegeleverd, het filter voor de ogen van de koper.quote:Op maandag 3 december 2007 18:40 schreef Hanoying het volgende:
En je "kijkdopjes" zijn inderdaad te vervangen voor de lichtomstandigheden maar ook voor de vergroting (er zit een stuk vergroting in het 'kijkdopje' zelf) Het is altijd een beetje puzzelen welk 'dopje' het meest geschikt is voor het object waar je naar kijkt maar dat maakt het ook juist wel weer leuk. Als het goed is zit er bovendien nog een dopje bij dat het effect heeft van een lasbril, die gebruik je om naar de zon te kijken. (zonder dat dopje niet echt an te raden als het niet het laatste is wat je wilt zien :p)
Zoals hij zegt, hij begint net en wil gewoon een telescoop om een beetje te kijken.quote:Op maandag 22 maart 2010 09:11 schreef ErikT het volgende:
Ik zie dat je allemaal lenzenkijkers hebt uitgezocht? Is daar een reden voor?
Wat wil je met de telescoop? Alleen kijken of ook foto's maken?
Zo ja: wat voor foto's, lange belichtingstijd, of alleen kort?
Sorry, ik ben ziek, ik let helemaal niet opquote:Op maandag 22 maart 2010 09:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals hij zegt, hij begint net en wil gewoon een telescoop om een beetje te kijken.
Hoeveel geld heb je ervoor (over)?quote:Op maandag 22 maart 2010 09:25 schreef Fipotje het volgende:
Ja ben echt beginner en wil alleen kijken, heb verder niet echt verstand ervan ofzo.
Het is echt om in te stappen zeg maar, kijken of ik het wel leuk vind etc. uitbreiden kan altijdquote:Op maandag 22 maart 2010 09:19 schreef ErikT het volgende:
(Ik zag dat je tussen de 100-200 euro had geselecteerd, dus ik heb de goedkoopste gepakt. Daarbij wil ik wel opmerken dat je voor 200 euro eigenlijk niet echt iets fatsoenlijks kan verwachten.)
Ik raad je toch aan een goedkoop model Dobson te kopen, hoewel die van Orion 229 euro is. Van een ander model kijker zal het statief niet stabiel zijn, en de montering gammel. Goed spul kost helaas veel geldquote:Op maandag 22 maart 2010 09:32 schreef Fipotje het volgende:
Toch wel rond de 200 max, ondanks,
[..]
Het is echt om in te stappen zeg maar, kijken of ik het wel leuk vind etc. uitbreiden kan altijd
Dat is niet gek zeg. Zelfde prijs als die Orion, en 17671 mm2 spiegeloppervlak ipv 10207 mm2.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 00:36 schreef Prometheus4096 het volgende:
Ik zou zeggen, koop dit:
http://www.astroshop.eu/s(...)fd8315768126bc976238
Orion kan niet op tegen de prijs van Sky Watcher. En astroshop is goedkoper dan Aquarius.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |