abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 december 2007 @ 01:13:23 #251
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_54982185
Dat is geen telescoop. Dat is speelgoed.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  zondag 2 december 2007 @ 01:53:18 #252
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_54982856
quote:
Op zondag 2 december 2007 01:13 schreef ErikT het volgende:
Dat is geen telescoop. Dat is speelgoed.
Ja ik heb me net zelf even verder ingelezen bij een paar buying guides. Het is idd gewoon troep waar je geen geld aan wilt verspillen.

Weet iemand dan wel een goeie telescoop? Hij is dus voor de volgende omstandigheden

Vergroting: 36 tot 150x
Makkelijk aansluitbaar op camera

Wat ik wil schieten:
De maan (bergen en kraters met schaduwval bij de kwartieren), een paar heldere sterrenstelsels en nevel's.

Zal waarschijnlijk ook wel eens soms naar een donkerdere locatie gaan outdoors dus hij moet makkelijk versleepbaar zijn. Ik heb trouwens begrepen dat de kijkdopjes vervangbaar zijn voor je lichtvervuilingsomstandigheden? Weet niet precies hoe dat werkt maar het klinkt als iets wat dus heel handig is als je op pad gaat
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_54990666
Dat is geen telescoop maar een stofzuiger.
  maandag 3 december 2007 @ 00:17:38 #254
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_55005251
quote:
Op zondag 2 december 2007 01:53 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ja ik heb me net zelf even verder ingelezen bij een paar buying guides. Het is idd gewoon troep waar je geen geld aan wilt verspillen.

Weet iemand dan wel een goeie telescoop? Hij is dus voor de volgende omstandigheden

Vergroting: 36 tot 150x
Makkelijk aansluitbaar op camera

Wat ik wil schieten:
De maan (bergen en kraters met schaduwval bij de kwartieren), een paar heldere sterrenstelsels en nevel's.

Zal waarschijnlijk ook wel eens soms naar een donkerdere locatie gaan outdoors dus hij moet makkelijk versleepbaar zijn. Ik heb trouwens begrepen dat de kijkdopjes vervangbaar zijn voor je lichtvervuilingsomstandigheden? Weet niet precies hoe dat werkt maar het klinkt als iets wat dus heel handig is als je op pad gaat
Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een 15cm reflector (refractor mag ook, maar is een heel stuk duurder) op EQ4 montering. Van het merk skywatcher zijn heel aardige telescopen verkrijgbaar voor een redelijke prijs.
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  maandag 3 december 2007 @ 18:26:45 #255
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_55017601
De Aldi heeft al een paar keer een aantal aardige meade's in de aanbieding gehad. Misschien komen ze nog eens langs en anders zijn er vast wel mensen die het ding twee keer gebruikt hebben en hem inmiddels op Marktplaats dumpen dan heb je voor een paar honderd euro al een behoorlijk schappelijke telescoop, zelfs de 70 van Meade is absoluut niet slecht en die koop je tweedehands voor zo'n 200-300 euri denk ik.

Als je voor een Meade gaat moet je alleen wel zorgen dat het ding autostar heeft en dat zijn autostar werkt. Dan kan je instellen vanaf welke plek op aarde je kijkt waarna je hem op drie sterren/planeten/whatever eikt (alleen de eerste hoef je echt op te zoeken de laatste twee zoekt hij zelf al bijna en dan eik je hem nog wat bij) en vervolgens kan hij zelf objecten opzoeken en vasthouden. Dat is ideaal want anders zoek je je helemaal slap en loopt alles de hele tijd van je beeld af.

Veel meer dan een paar honderd euro zou ik zelf niet uitgeven als je toch vanuit Adam gaat kijken. Meer vergroting is niet altijd zinvol omdat je objecten dan te vaag worden, uiteindelijk kijk ik zelf maar zelden met mijn hoogste vergroting.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  maandag 3 december 2007 @ 18:40:49 #256
194833 Hanoying
pi_55017880
En je "kijkdopjes" zijn inderdaad te vervangen voor de lichtomstandigheden maar ook voor de vergroting (er zit een stuk vergroting in het 'kijkdopje' zelf) Het is altijd een beetje puzzelen welk 'dopje' het meest geschikt is voor het object waar je naar kijkt maar dat maakt het ook juist wel weer leuk. Als het goed is zit er bovendien nog een dopje bij dat het effect heeft van een lasbril, die gebruik je om naar de zon te kijken. (zonder dat dopje niet echt an te raden als het niet het laatste is wat je wilt zien :p)

Ik zou zelf voor de Meade gaan. Meade is een topmerk en ze waren een paar jaar geleden nog superduur. En toen verpestte Aldi de markt.. Overigens viel het Aldi nog niet eens mee de markt te verpesten want uiteindelijk verkochten ze hun partij echt supergoedkoop, 200 euro nieuw of iets dergelijks. Ze verkochten voor geen meter (aldi publiek = geen Telescoop publiek). Alleen de autostar al was een paar jaar geleden in ieder geval nog ~500 euro+ en de prijs is inmiddels weer terug op niveau.
  maandag 3 december 2007 @ 23:13:12 #257
52513 whosvegas
The Trickster
pi_55023667
quote:
En je "kijkdopjes" zijn inderdaad te vervangen voor de lichtomstandigheden maar ook voor de vergroting (er zit een stuk vergroting in het 'kijkdopje' zelf) Het is altijd een beetje puzzelen welk 'dopje' het meest geschikt is voor het object waar je naar kijkt maar dat maakt het ook juist wel weer leuk. Als het goed is zit er bovendien nog een dopje bij dat het effect heeft van een lasbril, die gebruik je om naar de zon te kijken. (zonder dat dopje niet echt an te raden als het niet het laatste is wat je wilt zien :p)
Kijkdopje
Bedoel je niet gewoon het oculair?

Even een waarschuwing: als je de zon wilt bekijken, doe dit dan via projectie (de zon projecteren) of een objectief filter (een filter voor de telescoop)!!!! Oculairfilters zijn onveilig, ze laten veel infrarode straling door, dat je oog als nog beschadigd en de telescoop kan ook nog erg warm worden. Als je naar de zon wilt kijken, zorg dat je weet wat je doet:
http://www.astrowiki.nl/index.php/Veilig_waarnemen_van_de_zon
Are you nuts??
  dinsdag 4 december 2007 @ 00:39:57 #258
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_55025242
quote:
Op maandag 3 december 2007 18:40 schreef Hanoying het volgende:
GOOI DAT DING WEG!!!!!! Die dingen zijn echt zeer onveilig! Dat 'dopje' (oculair dus, in dit geval filter) zit namelijk op het BRANDPUNT van de kijker. Als je naar de zon kijkt, krijgt dat zonnefilter een enorme hoeveelheid hitte te verwerken. De kans is dan ook aanwezig dat het ding kan scheuren, of erger nog, knallen. Je hebt dan niet alleen te maken met glasspliters in je oog, maar je zit ook nog eens met je oog in het brandpunt van een 'vergrootglas' van een centimeter of 10 (afhankelijk van je kijker). Wegkijken doe je wel, maar gezien de lichtsterkte van het gebundelde zonlicht heb je binnen een paar tienden van een seconde onherstelbare netvliesschade opgelopen. Doe jezelf dus een groot plezier en doe wat wij doen: bij elke telescoop die we leveren vertrappen we, indien meegeleverd, het filter voor de ogen van de koper.

Goed, wil je wél een veilig zonnefilter? Koop er dan één die over het objectief van je kijker gaat. Je kunt ze vrij goedkoop zelf maken met behulp van het zogenaamde baader filter: een speciale folie bedoeld voor zonnefilters.

[ Bericht 4% gewijzigd door star_gazer op 04-12-2007 00:48:59 ]
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  dinsdag 4 december 2007 @ 17:03:53 #259
194833 Hanoying
pi_55038273
@ whosvegas:
Ik weet dat het een oculair betreft maar mijn post was een reactie op de vraag van SpecialK en hij had het daar over de 'kijkdopjes' dus die terminologie heb ik maar aangehouden.

@ Beide bovenstaande posters

Als ik het goed begrijp heb ik geluk dat ik niet blind ben aan mijn rechteroog dus :p Ik zal het ding weggooien.

Overigens kan ik me niet herineren dat ik vaker dan één keer naar de zon heb gekeken want de zon is ontzettend saai (als kijkobject dan), maar goed.. Daar heb ik dus wel geluk gehad.

Vind het overigens wel vreemd dat er uberhaupt een oculair met zonnefilter bij mijn telescoop geleverd zat als het blijkbaar bloedlink is om hem te gebruiken. Dat lijkt me toch wel gevaarlijk voor de semi-leek (waaronder ik ook mezelf reken) en dat zou de fabrikant toch moeten weten.

Anyway bedankt voor de aanvulling, het oculair is inmiddles in de prullenbak. Wat vinden jullie overigens van mijn voorstel om een tweedehands Meade 70 op de kop te tikken? Good value for money of zie ik dat verkeerd?
pi_79437674
Toch maar een kick ipv een nieuw topic,
Ik wil graag een Telescoop om een beetje in de lucht te kijken maar aangezien dit topic al zo oud is toch maar even een vraagje wat een goede telescoop is voor een starter.

Zelf al rond gezocht etc en deze gevonden:
http://telescoop.nl/teles(...)mm-eq-refractor.html
http://telescoop.nl/teles(...)altaz-refractor.html
http://telescoop.nl/teles(...)m-eq2-refractor.html

Maar hoe of wat is het beste voor een beginner en waar moet je op letten?
  maandag 22 maart 2010 @ 09:11:52 #261
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_79437800
Ik zie dat je allemaal lenzenkijkers hebt uitgezocht? Is daar een reden voor?
Wat wil je met de telescoop? Alleen kijken of ook foto's maken?
Zo ja: wat voor foto's, lange belichtingstijd, of alleen kort?
  maandag 22 maart 2010 @ 09:15:51 #262
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_79437882
quote:
Op maandag 22 maart 2010 09:11 schreef ErikT het volgende:
Ik zie dat je allemaal lenzenkijkers hebt uitgezocht? Is daar een reden voor?
Wat wil je met de telescoop? Alleen kijken of ook foto's maken?
Zo ja: wat voor foto's, lange belichtingstijd, of alleen kort?
Zoals hij zegt, hij begint net en wil gewoon een telescoop om een beetje te kijken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 22 maart 2010 @ 09:19:34 #263
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_79437954
quote:
Op maandag 22 maart 2010 09:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals hij zegt, hij begint net en wil gewoon een telescoop om een beetje te kijken.
Sorry, ik ben ziek, ik let helemaal niet op

Als je alleen wilt kijken zou ik een Dobsonian kopen. Dat had ik 10 jaar geleden gedaan met de kennis van nu.
Voordelen: grotere spiegel, heel makkelijk in elkaar te zetten, makkelijker objecten vinden. Geen geëmmer met monteringen en statieven.
Nadeel: naast ongeschiktheid voor fotografie: niet secuur bij te stellen. Maar daar kan je wat handigheid in vinden.

Van Orion is dit het goedkoopste model:
http://telescoop.nl/teles(...)-astrotelescoop.html
4.5 inch spiegel is niet fantastisch, maar je kunt al het één en ander zien.

(Ik zag dat je tussen de 100-200 euro had geselecteerd, dus ik heb de goedkoopste gepakt. Daarbij wil ik wel opmerken dat je voor 200 euro eigenlijk niet echt iets fatsoenlijks kan verwachten.)

edit: die van 100 euro heb je niks aan, de montering is niet paralactisch. Dit ding is alleen geschikt voor vogels kijken.

[ Bericht 8% gewijzigd door ErikT op 22-03-2010 09:26:23 ]
pi_79438069
Ja ben echt beginner en wil alleen kijken, heb verder niet echt verstand ervan ofzo.
  maandag 22 maart 2010 @ 09:29:45 #265
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_79438166
quote:
Op maandag 22 maart 2010 09:25 schreef Fipotje het volgende:
Ja ben echt beginner en wil alleen kijken, heb verder niet echt verstand ervan ofzo.
Hoeveel geld heb je ervoor (over)?
pi_79438215
Toch wel rond de 200 max, ondanks,
quote:
Op maandag 22 maart 2010 09:19 schreef ErikT het volgende:
(Ik zag dat je tussen de 100-200 euro had geselecteerd, dus ik heb de goedkoopste gepakt. Daarbij wil ik wel opmerken dat je voor 200 euro eigenlijk niet echt iets fatsoenlijks kan verwachten.)
Het is echt om in te stappen zeg maar, kijken of ik het wel leuk vind etc. uitbreiden kan altijd
  maandag 22 maart 2010 @ 09:47:17 #267
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_79438589
quote:
Op maandag 22 maart 2010 09:32 schreef Fipotje het volgende:
Toch wel rond de 200 max, ondanks,
[..]

Het is echt om in te stappen zeg maar, kijken of ik het wel leuk vind etc. uitbreiden kan altijd
Ik raad je toch aan een goedkoop model Dobson te kopen, hoewel die van Orion 229 euro is. Van een ander model kijker zal het statief niet stabiel zijn, en de montering gammel. Goed spul kost helaas veel geld
Kijk nog even bij andere merken, er zijn meer merken met Dobsons. Ik ben al een 8" dobson tegengekomen voor 379 euro, merk Skywatcher. Dat is wel buiten je budget, maar alleen even om aan te geven dat je nog even verder kan zoeken.
pi_79439009
Thanks ErikT, ik zal nog even flink gaan zoeken Weet nu tenminste een beetje hoe of wat
  maandag 22 maart 2010 @ 13:13:25 #269
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_79444665
Ik heb net deze gekocht:

Swarovski CTC 30x75.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_79475708
Als je naar sterren wilt kijken, niet maar planeten of vogels, en je wilt iets goedkoops, koop dan een dobsonian. Goedkoopste en simpelste mount. Zo een tripod zijn speciaal voor heel precies afstellen. Zeker een EQ mount. Omslachtig, duur en bij een goedkope telescoop ook vaak van nutteloze kwaliteit.

Ik zou zeggen, koop dit:
http://www.astroshop.eu/s(...)fd8315768126bc976238
Orion kan niet op tegen de prijs van Sky Watcher. En astroshop is goedkoper dan Aquarius.

Of koop een verrekijker die je ook van astronomie kan kopen en dan later een 8 of 10 inch dob.

Het wordt in Nederland niet donker en je wilt een telescoop die net klein genoeg is om handelbaar te blijven. Nederland is gewoon een hele slechte plek voor astronomen. Vaak bewolkt en zelfs de meest afgelegen plekken in Nederland zijn erg licht. En als je na een donkere plek wil moet je de zee op of naar Noord Frankrijk.

Swarovski maakt alleen vogelkijkers. Je koopt die dingen voor vogels en omdat je ze toch hebt kun je ze ook op de hemel richten. Een astronomische telescoop heeft totaal andere eisen. En bij Swarovski betaal je ook voor het merk want ze maken veel reclame.

Aangezien je budget 200 euro is kun je misschien toch overwegen een stapje terug te doen en of met het blote oog, of met een verrekijker die je al hebt eens een jaar lang alle sterrenbeelden te bekijken. Dan leer je eerst de hemel kennen. Mensen in Nederland herkennen niet eens een merel. Dus ik denk ook niet dat ze weten welke ster Castor is en welke Pollux in Gemini. En in dat jaar kun je meer geld bij elkaar schrapen voor een duurdere telescoop. Zo een 70mm telescoop met zo een statief van 130 euro is weinig waar voor je geld. Een Dobsionian van 300 euro vangt 8 keer meer licht voor iets meer dan 2x de prijs.

De 200mm dob van Sky Watcher kost 299. Ze hebben ook een versie met een spiegel van Pyrex en die kost 379 euro.

[ Bericht 7% gewijzigd door Prometheus4096 op 23-03-2010 00:51:24 ]
  dinsdag 23 maart 2010 @ 08:27:06 #271
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_79478343
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 00:36 schreef Prometheus4096 het volgende:
Ik zou zeggen, koop dit:
http://www.astroshop.eu/s(...)fd8315768126bc976238
Orion kan niet op tegen de prijs van Sky Watcher. En astroshop is goedkoper dan Aquarius.

Dat is niet gek zeg. Zelfde prijs als die Orion, en 17671 mm2 spiegeloppervlak ipv 10207 mm2.

[ Bericht 0% gewijzigd door ErikT op 23-03-2010 08:32:52 ]
pi_94108359
Even een onwijze kick, maar ik ben enthousiast geworden over de Bresser Skylux.
Voor een ultieme beginner die nog geen 'topprestaties' verwacht lijkt me deze vrij goed (o.a. dit topic/algemeen op internet). Voor welke prijs moet zoiets gaan?

EDIT: is dus bedoeld om wat planeten te kijken maar ook landschap als in vogels, vergezichten eventueel vliegtuigen. Of is voor die combinatie (planeten/maan <-> landschap/vliegtuigen) zoiets beter?

[ Bericht 36% gewijzigd door Iemand91 op 14-03-2011 20:17:14 ]
pi_94134697
Voor landschap/vliegtuigen/vogels/maan kan je prima een goede verrekijker/spottingscope gebruiken.

Zodra je planeten met een grote vergroting wil bekijken, dan kom je uit bij kijkers die praktisch gezien onbruikbaar zijn voor vliegtuigen en landschap.

Het is dus afhankelijk van je wensen. In mijn ogen is een goede verrekijker of spottingscope beter gereedschap dan een instaptelecoop :)
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_94135635
_O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')