Qua astronomische telescopen zijn er ook nog twee verschillende dingen. Veel licht opvangen en veel vergroten.
Vergroting zegt niets over de kwaliteit van een telescoop. Het gaat er om hoe stabiel het statief is, hoe groot de lensopening is(dus hoeveel licht het opvangt), en hoe goed de kwaliteit van de optica is.
Enige waarin vergroting belangrijk is is hoe groot het object is wat je wilt gaan bekijken en hoe ver weg het is. Dus waarvoor je het gaat gebruiken.
In Cresta 7x50 7.1 gr. is de 50 de lensopening van de verrekijker. Dus meer licht. 50 is wel goed voor astronomie. De 7x staat voor vergroting. Je wilt vaak juist juist niet of nauwelijks vergroten en veel licht vangen als je naar de sterrenhemel kijkt. Zeker niet met een verrekijker die je niet stil kan houden.
Meeste verrekijkers vergroten tussen de 7 en 12x. Verrekijkers met meer dan 50mm lensopening worden al snel te zwaar om vast te houden.
Die spotting scopes hebben 20 en 40 als vergroting. Die van Swarovski 30x. Ik weet niet wat handig voor vliegtuigspotting, maar je ziet dat je in de 20-40 range zit. Zoiets zal het wel zijn.
Als je planeten wilt kijken wil je eigenlijk iets van 120x vergroten met een heel goed statief. Met zo een vergroting heb je een statief nodig en zie je de planeet bewegen ipv de draaing van de aarde en moet je dus constant corrigeren.
Met 60 of 80 kan ook wel, maar je ziet dan alsnog maar een lichtpunt. Zelf kijk ik het liefst met 240x vergroting na Jupiter of Saturnus.
Als je 120x wilt vergroten heb je een lensopening van minimaal 60mm nodig om het beeld scherp te houden. Daarna moet je er gewoon de juiste lens in stoppen. Hoe groter de lensopening, hoe scherper het beeld kan zijn. Je kunt ook een lens van 200x vergroting in een 40mm spotting scope stoppen, maar dat heeft geen nut. Er is zeg maar niet genoeg 'informatie' om zo ver te vergroten. Je 'meet' te weinig 'pixels'.
Lenzen met een groter diameter worden exponentieel duurder om te maken. Alternatief is spiegels, welke dus ook veel gebruikt worden. Astronomische spiegeltelescopen geven daarom vaak het beeld op de kop weer. Boven is onder en links is rechts. Niet handig als je het landschap wilt gaan bekijken.
Ik heb altijd het idee dat Swarovski veel te duur zijn voor wat je krijgt omdat ze zo veel reclame maken, maar heb er zelf nooit eentje in mijn handen gehad.
Bedoel je deze telescoop van Bresser? Dat is in ieder geval een telescoop uit de Skylux serie.
http://www.astroshop.eu/b(...)133#tab_bar_1_selectIk kan je vertellen wat het is en wat het doet. Niet hoe goed het is. Maar zoals je ziet is 30 euro te weinig om dit soort dingen nieuw te kopen. Dit is per definitie duur spul, niet een kwestie van luxe.
Als ik jouw was zou ik qua astronomie eerst de verrekijker die je hebt gebruiken om de hemel uit je hoofd te leren. Als je dat niet wilt is het niet de moeite waard om voor astronomie een telescoop te kopen.
Qua natuur/landschap/vliegtuig spotting weet ik het niet. Je kunt daar iets voor kopen en het dan ook een keer op wat objecten in de hemel richten.
Van niet-astronomische telescopen weet ik niets specifieks.