abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 maart 2011 @ 11:47:46 #276
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_94136342
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:48 schreef Iemand91 het volgende:
Even een onwijze kick, maar ik ben enthousiast geworden over de Bresser Skylux.
Voor een ultieme beginner die nog geen 'topprestaties' verwacht lijkt me deze vrij goed (o.a. dit topic/algemeen op internet). Voor welke prijs moet zoiets gaan?

EDIT: is dus bedoeld om wat planeten te kijken maar ook landschap als in vogels, vergezichten eventueel vliegtuigen. Of is voor die combinatie (planeten/maan <-> landschap/vliegtuigen) zoiets beter?
Yep, gezien je brede wensen zou ik ook eerder denken aan een spotting scope. Zelf heb ik deze:

(Swarovski 30x75)

En ben er zeer tevreden mee. Een monopod is wel aan te raden, uit de hand hou je het beeld niet stil.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_94139072
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:28 schreef Alanisok het volgende:
_O-
Niet eens met het gegeven advies?
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_94146930
Ah thanks. Handige informatie.

Maar opzich was het bij mij ook wel opgekomen. Het is dus een beetje kiezen van kijk ik heeel ver of kijk ik ver. Die genoemde telescoop werd hier geloof ik wel aangeraden in combinatie met wat dat ding moet/moest kosten.

Maar die genoemde spottingscope is ook wel oké, ook weer in combinatie met wat dat ding moet kosten?

Dus pak 'm beet ¤30 voor óf de Bresser Skylux of die scope.

Want een spottingscope vergroot wel een stuk meer als een gangbare verrekijker toch?

Maar ja, ik heb een mail gestuurd naar de Bresser eigenaresse, maar nog geen antwoord ontvangen.

Ben vandaag trouwens ook onverwachts op Schiphol geweest. Was gaaf. Dan is zo'n spottingscope wel handig; voeren de piloten de checks wel correct uit? :7 .

EDIT: en de genoemde scope is wel een beetje veel ¤¤ voor iets geinigs ;) ...

[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 15-03-2011 19:53:50 ]
pi_94278731
Ik denk dat het beste is om een verrekijker te kopen. Daarmee kun je fijn kijken naar vogels en na de sterrenhemel. En dat hoeft niet duur te zijn. En met twee ogen kijken is veel fijner. Je kunt er geen planeten mee bekijken.

Vliegtuigen kijken? Bedoel je daarnee vliegtuigspotters-vliegtuigen kijken die nog aan de grond staan? Want omdat een vliegtuig in de lucht klein is en redelijk snel beweegt is deze moeilijk te volgen.

Als je iets serieus wil kopen kun je beter iets kopen dat gewoon ideaal is voor een van deze dingen. Planeten kijken, sterrenbeelden kijken, vogels kijken, vliegtuigen kijken, landschappen kijken, dat is allemaal iets anders.

Verder zijn goede optica heel duur. Veel duurder dan 30 euro.
pi_94294546
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 08:52 schreef Almeisan het volgende:
Ik denk dat het beste is om een verrekijker te kopen. Daarmee kun je fijn kijken naar vogels en na de sterrenhemel. En dat hoeft niet duur te zijn. En met twee ogen kijken is veel fijner. Je kunt er geen planeten mee bekijken.

Vliegtuigen kijken? Bedoel je daarnee vliegtuigspotters-vliegtuigen kijken die nog aan de grond staan? Want omdat een vliegtuig in de lucht klein is en redelijk snel beweegt is deze moeilijk te volgen.

Als je iets serieus wil kopen kun je beter iets kopen dat gewoon ideaal is voor een van deze dingen. Planeten kijken, sterrenbeelden kijken, vogels kijken, vliegtuigen kijken, landschappen kijken, dat is allemaal iets anders.

Verder zijn goede optica heel duur. Veel duurder dan 30 euro.
True, 2 totaal verschillende dingen. Dus ik moet gaan bedenken wat ik liever doe (heelal - aarde zeg maar). Een verrekijker hebben we hier (een oudje, zegt een Cresta 7x50 7.1 gr. je wat?).

Als ik dan met die verrekijker een spottingscope (20-60x60) vergelijk, hoe groot is het verschil?
Want die waarden zeggen mij eerlijk gezegd niet veel.
(Heb je enig idee wat dit voor een is?)

En ik geloof best dat écht goed spul veel duurder is maar voor mij is het niet heel serieus bedoeld en de Bresser was hier (en elders op internet) in het verleden toch redelijk positief beoordeeld.
pi_94306344
Qua astronomische telescopen zijn er ook nog twee verschillende dingen. Veel licht opvangen en veel vergroten.

Vergroting zegt niets over de kwaliteit van een telescoop. Het gaat er om hoe stabiel het statief is, hoe groot de lensopening is(dus hoeveel licht het opvangt), en hoe goed de kwaliteit van de optica is.
Enige waarin vergroting belangrijk is is hoe groot het object is wat je wilt gaan bekijken en hoe ver weg het is. Dus waarvoor je het gaat gebruiken.

In Cresta 7x50 7.1 gr. is de 50 de lensopening van de verrekijker. Dus meer licht. 50 is wel goed voor astronomie. De 7x staat voor vergroting. Je wilt vaak juist juist niet of nauwelijks vergroten en veel licht vangen als je naar de sterrenhemel kijkt. Zeker niet met een verrekijker die je niet stil kan houden.
Meeste verrekijkers vergroten tussen de 7 en 12x. Verrekijkers met meer dan 50mm lensopening worden al snel te zwaar om vast te houden.

Die spotting scopes hebben 20 en 40 als vergroting. Die van Swarovski 30x. Ik weet niet wat handig voor vliegtuigspotting, maar je ziet dat je in de 20-40 range zit. Zoiets zal het wel zijn.

Als je planeten wilt kijken wil je eigenlijk iets van 120x vergroten met een heel goed statief. Met zo een vergroting heb je een statief nodig en zie je de planeet bewegen ipv de draaing van de aarde en moet je dus constant corrigeren.
Met 60 of 80 kan ook wel, maar je ziet dan alsnog maar een lichtpunt. Zelf kijk ik het liefst met 240x vergroting na Jupiter of Saturnus.

Als je 120x wilt vergroten heb je een lensopening van minimaal 60mm nodig om het beeld scherp te houden. Daarna moet je er gewoon de juiste lens in stoppen. Hoe groter de lensopening, hoe scherper het beeld kan zijn. Je kunt ook een lens van 200x vergroting in een 40mm spotting scope stoppen, maar dat heeft geen nut. Er is zeg maar niet genoeg 'informatie' om zo ver te vergroten. Je 'meet' te weinig 'pixels'.

Lenzen met een groter diameter worden exponentieel duurder om te maken. Alternatief is spiegels, welke dus ook veel gebruikt worden. Astronomische spiegeltelescopen geven daarom vaak het beeld op de kop weer. Boven is onder en links is rechts. Niet handig als je het landschap wilt gaan bekijken.

Ik heb altijd het idee dat Swarovski veel te duur zijn voor wat je krijgt omdat ze zo veel reclame maken, maar heb er zelf nooit eentje in mijn handen gehad.

Bedoel je deze telescoop van Bresser? Dat is in ieder geval een telescoop uit de Skylux serie.
http://www.astroshop.eu/b(...)133#tab_bar_1_select

Ik kan je vertellen wat het is en wat het doet. Niet hoe goed het is. Maar zoals je ziet is 30 euro te weinig om dit soort dingen nieuw te kopen. Dit is per definitie duur spul, niet een kwestie van luxe.

Als ik jouw was zou ik qua astronomie eerst de verrekijker die je hebt gebruiken om de hemel uit je hoofd te leren. Als je dat niet wilt is het niet de moeite waard om voor astronomie een telescoop te kopen.
Qua natuur/landschap/vliegtuig spotting weet ik het niet. Je kunt daar iets voor kopen en het dan ook een keer op wat objecten in de hemel richten.

Van niet-astronomische telescopen weet ik niets specifieks.
pi_94309666
Zo hé, da's veul! :o
Een aantal dingen die je aanhaalt wist ik al (zoals kwaliteit/vergroting enz.), sommige dingen niet.
De Bresser die ik bedoelde is deze, verkoper heeft mij verteld dat hij/zij die ooit voor ¤50 heeft gekocht.
Deze geeft het beeld dus niet ondersteboven weer toch?
Kijken we naar vergroting dan is het in dit geval (in oplopende vergroting) verrekijker, spottingscope, telescoop.

Als die telescoop te gebruiken is voor landschap (niet ondersteboven dus) zou het handig zijn; we hebben hier een wijd uitzicht en kan dan zowel dat bekijken als heelal. Maar een spottingscope is wel weer handiger mee te nemen (naar bijv. spottersplaatsen). Verrekijker heeft dan als enige voordeel t.o.v. een spottingscope dat ik met 2 ogen kan kijken, maar spottingscope vergroot dan weer meer.

Kijken we naar de prijs, dan gok ik dat de genoemde spottingscope van marktplaats mij veel meer gaat kosten dan de Bresser, of niet? (als je toevallig weet welk merk die is, kan ik er meer over zoeken)

Maar bedankt alvast! :Y
pi_94316924
Het is een telescoop met een lens, en dus niet op de kop zoals met een spiegel.

Deze telescoop heeft trouwens ook een equitorial mount.
http://en.wikipedia.org/wiki/Equatorial_mount
pi_94346291
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 23:06 schreef Almeisan het volgende:
Het is een telescoop met een lens, en dus niet op de kop zoals met een spiegel.

Deze telescoop heeft trouwens ook een equitorial mount.
http://en.wikipedia.org/wiki/Equatorial_mount
Ah, thanks weet ik dat ook in het vervolg. :)

Maar ik denk dat ik voor die telescoop van Bresser ga. De genoemde spotting scope staat een tweede van op marktplaats met een bodprijs gevraagd vanaf ¤65, 2x zo duur dus.
Is een prijs van ¤30 voor die telescoop een redelijk bedrag en een aanrader?

Maar als ik dan bedenk dat we hier dus een verrekijker hebben liggen denk ik dat een spottingscope t.o.v. die verrekijker niet heel veel voordelen heeft (ofwel?), en dus maar voor de telescoop ga.

Kan 'm altijd weer verkopen right ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 19-03-2011 20:45:49 ]
pi_94355078
Wat Ik daar toch gevonden heb.... :9~
Coronado P.S/T (met koffer)

Nou nog ff sparen
Het sterren/planeten kijken ben ik een beetje beu. Ik wil nu wel eens wat zien bewegen

[ Bericht 5% gewijzigd door -CRASH- op 19-03-2011 23:50:29 ]
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]ESTOFEX[/b]&lt;/a&gt;
  zaterdag 19 maart 2011 @ 23:44:25 #286
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_94355435
Poeh, leuk ding.. maar toch best duur speelgoed voor iets waarmee je eigenlijk alleen naar de zon kunt kijken. Of kun je er ook andere dingen mee zien?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_94355804
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 20:30 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ah, thanks weet ik dat ook in het vervolg. :)

Maar ik denk dat ik voor die telescoop van Bresser ga. De genoemde spotting scope staat een tweede van op marktplaats met een bodprijs gevraagd vanaf ¤65, 2x zo duur dus.
Is een prijs van ¤30 voor die telescoop een redelijk bedrag en een aanrader?

Maar als ik dan bedenk dat we hier dus een verrekijker hebben liggen denk ik dat een spottingscope t.o.v. die verrekijker niet heel veel voordelen heeft (ofwel?), en dus maar voor de telescoop ga.

Kan 'm altijd weer verkopen right ;)
Tenzij je een betere weet voor die prijs... O-)
pi_94355994
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 23:44 schreef Molurus het volgende:
Poeh, leuk ding.. maar toch best duur speelgoed voor iets waarmee je eigenlijk alleen naar de zon kunt kijken. Of kun je er ook andere dingen mee zien?
IDD....alleen de zon
En een normale telescoop is/kan ook duur zijn... om naar een puntje of wazig plekje aan de hemel te kijken
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]ESTOFEX[/b]&lt;/a&gt;
pi_94418193
Vandaag op de 1dagsvlieg-site: http://www.1dayfly.com/ een Luxon Astro Telescoop 50-600. Lijkt me wel iets voor onze zoon van 6 voor zijn volgende verjaardag. Is geïnteresseerd in met name de maan en planeten. Kan ie daar voorlopig goed mee uit de voeten?
pi_94419086
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 14:02 schreef dickopwerk het volgende:
Vandaag op de 1dagsvlieg-site: http://www.1dayfly.com/ een Luxon Astro Telescoop 50-600. Lijkt me wel iets voor onze zoon van 6 voor zijn volgende verjaardag. Is geïnteresseerd in met name de maan en planeten. Kan ie daar voorlopig goed mee uit de voeten?
De maan zal zeker goed te zien zijn, planeten kan je vergeten.
Met de grootte van het objectief is de maximale nuttige vergroting 100. Vooral die extra vergroting van 1,5x kan je net zo goed weggooien ;)

Maar voor 30 euro kan je er in mijn ogen geen buil aan vallen.
Toch zou ik eens op internet speuren naar een gebruikte Bresser Skylux oid. Heb je zeker beter gereedschap in handen en de kans dat de liefde voor zijn nieuwe hobby groter wordt is ook een stuk groter.
Niets zo vervelend als aan iets beginnen dat interessant lijkt, maar dat doodbloedt omdat je niets aan je kijker hebt.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_94420072
Thanx PeeJay: Maar hoezo 100x vergroting? De site zegt:

LUXON ASTRO 50-600 TELESCOOP
Extra opzetstukken: 6mm,20mm,extra vergroting:1,5x
Aluminium statief met antislip rubber voetjes
Refractor telescoop voor iedereen
Zoeker van 5x24, 3x Barlow lens
Lengte telescoop: 60cm
Objectief lens 50 mm
Beeldhoek 45 graden
Alt-azimuth mount
Vergroting 300x

-----------------------------------------

Of zie ik iets verkeerd? Tja, ben niet zo thuis in telescopen. Wel tijdens de sterrenkijkdagen door een paar heen gekeken. Zoon vond het erg interessant.

Edit: zoekoptie op Bresser Skylux leverde 1 resultaat op (en nog redelijk in de buurt). Ziet er wat degelijker uit. Maar eens ff gemaild voor wat meer info.
pi_94420377
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 14:46 schreef dickopwerk het volgende:
Thanx PeeJay: Maar hoezo 100x vergroting? De site zegt:

Vergroting 300x

-----------------------------------------

Of zie ik iets verkeerd? Tja, ben niet zo thuis in telescopen. Wel tijdens de sterrenkijkdagen door een paar heen gekeken. Zoon vond het erg interessant.
Nee, je ziet het goed. Met de bijgeleverde oculairen en hulpstukken kan je een maximale vergroting halen van 300x.

Voor de maximale nuttige vergroting wordt de vuistregel gehanteerd: maximale vergroting is 2x de objectiefgrootte.
In dit geval dus 100x. Voor een grotere vergroting is de lichtsterkte niet hoog genoeg. Je vangt niet voldoende licht meer in de lens, om een grotere vergroting aan te kunnen. Het beeld wordt dan wel groter, maar is totaal niet scherp meer.

Je kan het vergelijken met het vergroten van een digitale foto op de computer. Je kan wel blijven vergroten, maar als het aantal pixels niet voldoende is, wordt het alleen maar waziger :)
pi_94423169
@PeeJay1980. Duidelijk. Zag overigens nog een Skylux 70/700 (dus zonder Bresser) hier nagenoeg om te hoek en dat voor ongeveer dezelfde prijs als de 1dagsvlieg.
pi_94424427
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 15:59 schreef dickopwerk het volgende:
@PeeJay1980. Duidelijk. Zag overigens nog een Skylux 70/700 (dus zonder Bresser) hier nagenoeg om te hoek en dat voor ongeveer dezelfde prijs als de 1dagsvlieg.
Dan zou ik die Luxon laten voor wat het is :)
pi_94424966
Mijn idee ook en ga vanavond voor 30 euro een Skylux 70/700 ophalen. Kan onze zoon vast wel mee uit de voeten (mag nog wel een paar maanden wachten, want is nog niet jarig ;-) ).

[ Bericht 85% gewijzigd door dickopwerk op 22-03-2011 13:59:57 (aanvulling) ]
pi_94560469
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 14:46 schreef dickopwerk het volgende:

Edit: zoekoptie op Bresser Skylux leverde 1 resultaat op (en nog redelijk in de buurt). Ziet er wat degelijker uit. Maar eens ff gemaild voor wat meer info.
Toevallig deze? Reageert zij bij jou wel?
pi_94705332
@Iemand91, nee die niet. Volgens mij heb ik wel een zelfde exemplaar, maar dan uit Hoogkerk. Staat vziw geen Bresser op maar is wel een Skylux 70-700. En is ooit bij de Lidl gekocht gezien de informatie. Voor de betaalde 3 tientjes vind ik het niet gek. Bij de aangehaalde advertentie staat dat ie op de camping is gebruikt. Dacht deze ook wel mee te nemen op vakantie, maar zal daar wel vanaf zien, want het is me toch een megagroot ding. ;-)
pi_95245832
Ik ging ervan uit dat het zelf slijpen van spiegels of lenzen een hoop hightech gereedschap zou vereisen, wat ik zeker niet verwachtte was een schijf plaaster met badkamertegeltjes op gekleefd!

quote:
Telescope mirrors can be made in your kitchen, basement or garage with nothing more than the mirror blank and a second piece of glass (called the tool) to rub the mirror against with an abrasive grit and water slurry. You can do this on a wet towel on your kitchen counter, on a board with a few cleats screwed to in on your lap, or the traditional way on a barrel or pedestal. You need no special tools whatsoever to grind the mirror.
http://stellafane.org/tm/atm/index.html

Kort gezegd komt het hierop neer: je wrijft een schijf over een andere schijf, omdat je in het midden drukt zal de bovenste hol en de onderste bol worden, door de schijven steeds willekeurig te draaien tov elkaar krijg je een 'perfect' bolvormig oppervlak. Afwerken met steeds fijner slijppoeder en tenslotte polijsten. Daarna gebruik je een W-beweging om de bolvorm in een paraboloide te veranderen (verschil van een halve micron ).
Lenzen zijn meer werk, maar hebben geen spiegelende coating nodig. Misschien iets voor de echte liefhebbers?

Heb ze niet geteld, maar minstens enkele duizenden links:
Waaronder honderden zelfgemaakte telescopen, van 60mm refractors tot 1.5 m spiegeltelescoop. (zie Telescope Makers and Their Instruments ) . Veel foto's van hun knutselwerken, iets minder van wat ze ermee kunnen zien...

Opvallende designs

Compacte modellen voor op reis

Niet echt in overeenstemming met de TT, maar leek hier beter op z'n plaats dan in
Astronomie in de Achtertuin #1
pi_95446128
Als je een èchte telescoop wilt kopen, kun je het beste de James webb telescoop nemen.
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_95447095
Die bestaat nog helemaal niet. Hoop dat iemand anders er wel om kan lachen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')