Briljant nieuws, hoewel ik het enorm teleurstellend en wonderlijk vind dat er geen 1 Irakees is geweest die is bezweken voor die $10 miljoen. Dat was bij Saddam (5 maanden) en zijn boys (3 maanden) wel anders. Dat geeft m.i. aan dat Al Doury 'hoger' zat bij bepaalde figuren.quote:Op zaterdag 12 november 2005 14:36 schreef Monidique het volgende:
Al-Doeri is overigens overleden aan leukemie, aldus Baath.
[afbeelding]
quote:
US Soldiers in St. Louis Admit to Rape and Murder in Iraq
The man apologized and said “you know I’m just back from Iraq and I’m acting a little crazy… in Iraq we can do whatever. You think they put all that shit on the news? Man ask anybody we rape those bitches over there and we take their men and blow their brains out just like that and nobody ever knows.”
quote:Twee maanden terug:
Bush appoints new PR chief to boost US image
De US denied wel meer, hier konden ze blijkbaar niet meer omheen.quote:
US used white phosphorus in Iraq
The Pentagon has confirmed that US troops used white phosphorus during last year's offensive in the northern Iraqi city of Falluja.
"It was used as an incendiary weapon against enemy combatants," spokesman Lt Col Barry Venable told the BBC - though not against civilians, he said.
The US earlier denied it had been used in Falluja at all.
Ow pleeeeasequote:
Col Venable said a statement by the US state department that white phosphorus had not been used was based on "poor information".
Ach wat sneu.quote:
The BBC's defence correspondent Paul Wood says having to retract its denial has been a public relations disaster for the US military.
http://www.globalsecurity.org/military/systems/munitions/wp.htmquote:Most smokes are not hazardous in concentrations which are useful for obscuring purposes. However, any smoke can be hazardous to health if the concentration is sufficient or if the exposure is long enough. Medical personnel should be prepared to treat potential reactions to military smokes once such smokes have been introduced to the battlefield. Exposure to heavy smoke concentrations for extended periods (particularly if near the source of emission) may cause illness or even death. Casualties from WP smoke have not occurred in combat operations.
White phosphorus fume can cause severe eye irritation with blepharospasm, photophobia, and lacrimation. Irritation of the eyes and irritation of the mucous membranes are the most commonly seen injuries. These complaints remit spontaneously with the soldier's removal from the exposure site. The WP smoke irritates the eyes and nose in moderate concentrations. With intense exposures, a very explosive cough may occur, which renders gas mask adjustment difficult. There are no reported deaths resulting from exposure to phosphorus smokes.
Officiele site van de Amerikaanse overheid:quote:Op woensdag 16 november 2005 08:02 schreef CeeJee het volgende:
Het was maanden geleden al beschreven dat er WP gebruikt was in Fallujah door publicaties van het leger.
Media allegations claim the U.S. used outlawed weapons during combat in Iraq - USINFO.STATE.GOVquote:
U.S. forces have used them very sparingly in Fallujah, for illumination purposes. They were fired into the air to illuminate enemy positions at night, not at enemy fighters.
mwah zo idioot is het nog niet eens, dat effect krijg je ook als je mensen vanuit de ac130 gaat bestoken, een near miss met een tankgranaat doet hetzelfde. maar daarvoor moet je je slachtoffers wel raken als die dingen in de lucht ontploffen gebeurt dit nietquote:Op woensdag 16 november 2005 08:02 schreef CeeJee het volgende:
Het was maanden geleden al beschreven dat er WP gebruikt was in Fallujah door publicaties van het leger.
http://sill-www.army.mil/(...)-apr05/PAGE24-30.pdf
Maar de claims over WP dampen die door kleren heen gaan en mensen laten smelten zijn zo idioot dat die meteen weer een ontkenning uitlokken, een klassieke straw man.
[..]
http://www.globalsecurity.org/military/systems/munitions/wp.htm
Dit topic gaat er specifiek over -> http://forum.fok.nl/topic/651601quote:
Telkens als je denkt dat het niet erger kan...quote:
British-trained police in Iraq 'killed prisoners with drills'
British-trained police operating in Basra have tortured at least two civilians to death with electric drills, The Independent on Sunday can reveal.
John Reid, the Secretary of State for Defence, admits that he knows of "alleged deaths in custody" and other "serious prisoner abuse" at al-Jamiyat police station, which was reopened by Britain after the war.
[...]
The disclosure drags Britain firmly into the growing scandal of officially condoned killings, torture and disappearances in Iraq. More than 170 starving and tortured prisoners were discovered last week in an Interior Ministry bunker in Baghdad.
American troops who uncovered the secret torture chamber are also said to have discovered mutilated corpses, several bearing drill marks.
hele artikel: The Independent
dub·bel (bn.)quote:
Report drops Fallujah bombshell
ROME: The controversy over the American use of white phosphorus as a weapon of war in Fallujah deepened yesterday when it was revealed that a US intelligence assessment had characterised WP as a "chemical weapon".
The Italian journalist who sparked the controversy, Sigfrido Ranucci, told a press conference in Rome that while a colleague was browsing American Defence Department websites he had stumbled on a declassified intelligence report from the first Gulf War.
The file was headed "Possible use of phosphorous chemical weapons by Iraq in Kurdish areas along the Iraqi-Turkish-Iranian borders".
The report was made in late February 1991 during the Iraqi crackdown on the Kurdish uprising that followed the coalition victory against Iraq.
"Iraqi forces loyal to President Saddam may have possibly used white phosphorous (WP) chemical weapons against Kurdish rebels and the populace in Erbil and Dohuk. "The WP chemical was delivered by artillery rounds and helicopter gunships."
The intelligence report added that "reports of possible WP chemical weapon attacks spread quickly among the populace in Erbil and Dohuk.
"As a result, hundreds of thousands of Kurds fled from these two areas across the border into Turkey".
Ranucci commented that "when Saddam used WP it was a chemical weapon but when the Americans use it, it's a conventional weapon. The injuries it inflicts, however, are just as terrible, however you describe it".
verder -> The NZ Herald
Rapporten van het Amerikaanse leger zijn nu opeens wel goeie info ? Geef maar een link naar het rapport dat blijkbaar online staat.quote:Op vrijdag 25 november 2005 04:54 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
dub·bel (bn.)
- van tweeërlei aard => ambivalent
mo·raal (de ~ (v.))
- iemands voorstelling van goed en slecht => ethiek
Als je het artikel leest, is helaas de conclusie gerechtvaardigd dat, ondanks de Amerikaanse uitglijders, zonder Amerikaans ingrijpen en/of aanwezigheid de mensenrechten op veel grotere schaal geschonden zouden worden dan nu het geval is (geweest).quote:Hakim said "the problem is not with the Sunnis, it is with the terrorists. There are Sunnis who have strong ties with us, who speak frankly and in pain, asking for help in getting rid of the terrorists."
Waarom wil deze sji'ietische fundamentalist, die geen steun geniet onder de soennieten, die grotendeels verantwoordelijk zijn voor de opstand, Amerikaanse troepen hebben in het land? Juist omdat er een opstand is.quote:Op zondag 27 november 2005 11:01 schreef klez het volgende:
verder vind ik het prettig om te lezen dat van het door de linkse media en sommige van onze eigen knuffelallochtonen in het westen gecreëerde beeld, dat de 'opstand' een breed draagvlak in Irak geniet, geen zak klopt
[ bron ]quote:A "trophy" video appearing to show security guards in Baghdad randomly shooting Iraqi civilians has sparked two investigations after it was posted on the internet, the Sunday Telegraph can reveal.
The video has sparked concern that private security companies, which are not subject to any form of regulation either in Britain or in Iraq, could be responsible for the deaths of hundreds of innocent Iraqis.
The video, which first appeared on a website that has been linked unofficially to Aegis Defence Services, contained four separate clips, in which security guards open fire with automatic rifles at civilian cars. All of the shooting incidents apparently took place on "route Irish", a road that links the airport to Baghdad.
[ bron ]quote:Human rights abuses in Iraq are as bad as they were under Saddam Hussein if not worse, former Prime Minister Ayad Allawi has said.
"People are doing the same as (in) Saddam's time and worse," Allawi said in an interview published in Britain on Sunday.
"It is an appropriate comparison," Allawi told The Observer newspaper. "People are remembering the days of Saddam. These were the precise reasons that we fought Saddam and now we are seeing the same things."
Goed zo. De soennieten, was dat niet die minderheid die 40 jaar lang een bloedige terreur over de grote meerderheid van de Irakis heeft uitgeoefend, en als een groep nazis rondom Saddam Hoessein kliekte? Een bloedige terreur die een klein gedeelte van hen probeert door te zetten, tegen beter weten in? Neerslaan die mallotische door religieuze wanen geinspireerde 'opstand'.quote:Op zondag 27 november 2005 14:13 schreef Monidique het volgende:
[..]
Waarom wil deze sji'ietische fundamentalist, die geen steun geniet onder de soennieten, die grotendeels verantwoordelijk zijn voor de opstand, Amerikaanse troepen hebben in het land? Juist omdat er een opstand is.
Het beeld dat de Irakis niet bevrijd wilden worden van Saddam, terugverlangen naar die goede oude tijd, en achter de terorristen zouden staan. Dat de Amerikanen niks in Irak te zoeken hadden/hebben, daarbij maar gemalkshalve negerend dat als de Amerikanen niet ingegrepen hadden, Saddam en zijn nog bloeddorstigere zonen nog voor -tig jaren het land in een ijzeren greep hadden gehouden.quote:Maar laat eens zien welk beeld "door de linkse media en sommige van onze eigen knuffelallochtonen in het westen " gecreëerd wordt.
Juist ja, oké.quote:Op zondag 27 november 2005 15:10 schreef klez het volgende:
[..]
Goed zo. De soennieten, was dat niet die minderheid die 40 jaar lang een bloedige terreur over de grote meerderheid van de Irakis heeft uitgeoefend, en als een groep nazis rondom Saddam Hoessein kliekte? Een bloedige terreur die een klein gedeelte van hen probeert door te zetten, tegen beter weten in? Neerslaan die mallotische door religieuze wanen geinspireerde 'opstand'.
Nee, dat suggereert het misschien - ik vind van niet -, maar dat betekent het in ieder geval niet.quote:De term 'opstand' suggereert dat de acties van de opstandelingen door een breed gedeelte van de bevolking gedragen worden. Dat is zeker niet het geval.
Ja, dat snap ik, maar geef eens een voorbeeld.quote:Het beeld dat de Irakis niet bevrijd wilden worden van Saddam, terugverlangen naar die goede oude tijd, en achter de terorristen zouden staan. Dat de Amerikanen niks in Irak te zoeken hadden/hebben, daarbij maar gemalkshalve negerend dat als de Amerikanen niet ingegrepen hadden, Saddam en zijn nog bloeddorstigere zonen nog voor -tig jaren het land in een ijzeren greep hadden gehouden.
Het gaat om een totaalbeeld waarbij alleen negatieve incidenten voor het voetlicht worden gebracht - soms zelfs verzonnen, zie de foto's van martelingen in de daily mirror - en achtergrondinformatie ontbreekt. 6 keer per week een reportage over de voorvallen waarin de Amerikanen over de schreef zouden gaan, terwijl de veel desastreuzere situatie op het gebied van mensenrechten op 80% van de planeet geen of nauwelijks aandacht krijgt, wekt de indruk van manipulatie van de opinie.quote:Op zondag 27 november 2005 15:13 schreef Monidique het volgende:
[..]
Juist ja, oké.
[..]
Nee, dat suggereert het misschien - ik vind van niet -, maar dat betekent het in ieder geval niet.
[..]
Ja, dat snap ik, maar geef eens een voorbeeld.
Daarnaast weet ik niet wat je hebt aan het woord van een pro-Iraanse fundamentalist die het jammer vindt dat de Amerikanen de sji'ieten en het regime niet meer ruimte geeft om soennieten aan te pakken.quote:Gehoor geven aan puntje 3. lijkt me niet verstandig, verder vind ik het prettig om te lezen dat van het door de linkse media en sommige van onze eigen knuffelallochtonen in het westen gecreëerde beeld, dat de 'opstand' een breed draagvlak in Irak geniet, geen zak klopt.
Je zou als 'onervaren' kijker de conclusie kunnen trekken...quote:het door de linkse media en sommige van onze eigen knuffelallochtonen in het westen gecreëerde beeld, dat de 'opstand' een breed draagvlak in Irak geniet
Daarom juist. Nou niet direct een natuurlijke bondgenoot van de Amerikanen, toch?quote:Daarnaast weet ik niet wat je hebt aan het woord van een pro-Iraanse fundamentalist die het jammer vindt dat de Amerikanen de sji'ieten en het regime niet meer ruimte geeft om soennieten aan te pakken.
Ik weet niet goed wat je bedoelt. Je doet een uitspraak over bepaalde media, ik vraag het je te staven, maar je komt met iets anders, wat overigens wel enigszins hout snijdt. Dat heeft niets te maken met onervaren kijkers, me dunkt.quote:Op zondag 27 november 2005 15:58 schreef klez het volgende:
[..]
Je zou als 'onervaren' kijker de conclusie kunnen trekken...
Ze willen dat de Amerikanen blijven zodat ze niet omgebracht zullen worden en de Amerikanen de soennieten militair kunnen bevechten. Dat is gewoon puur opportunisme. Het woord van zo'n islamitische fascist, zo kun je hem volgens mij gerust omschrijven, maakt nog geen werkelijkheid. Tevens bestaat er natuurlijk nauwelijks twijfel over het feit dat 80% van de bevolking die grotendeels te lijden heeft onder het verzet en terreur, geen goed woord over heeft voor hun vijand. Dáár zou ik dus wel wat voorbeelden van willen zien, van linkse en allochtonenknuffelende media die anders zeggen, zoals jij beweert. Dat deze man in feite pleit voor meer executies, ontvoeringen, martelingen en etnische zuiveringen, zou niet echt als positief moeten worden ervaren.quote:Daarom juist. Nou niet direct een natuurlijke bondgenoot van de Amerikanen, toch?
Nou, dat lijkt me duidelijk. De negatieve beeldvorming over de aanwezigheid van de Amerikanen in Irak wordt duidelijk gevoed door de tendentieuze berichtgeving. Waarbij die tendenzen vaak alleen opvallen wanneer je hier intensief op let.quote:Op zondag 27 november 2005 16:04 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik weet niet goed wat je bedoelt. Je doet een uitspraak over bepaalde media, ik vraag het je te staven, maar je komt met iets anders, wat overigens wel enigszins hout snijdt. Dat heeft niets te maken met onervaren kijkers, me dunkt.
[..]
Nee. Maar het is aannemelijk dat deze kerel, die niet populair is bij de Amerikanen en desondanks een grote machtspositie heeft verworven door de verkiezingen, de denkbeelden van redelijk wat Irakis vertegenwoordigt.quote:Ze willen dat de Amerikanen blijven zodat ze niet omgebracht zullen worden en de Amerikanen de soennieten militair kunnen bevechten. Dat is gewoon puur opportunisme. Het woord van zo'n islamitische fascist, zo kun je hem volgens mij gerust omschrijven, maakt nog geen werkelijkheid.
Ik ook!quote:Tevens bestaat er natuurlijk nauwelijks twijfel over het feit dat 80% van de bevolking die grotendeels te lijden heeft onder het verzet en terreur, geen goed woord over heeft voor hun vijand. Dáár zou ik dus wel wat voorbeelden van willen zien, van linkse en allochtonenknuffelende media die dat zeggen, zoals jij beweert.
Nee. Maar het is makkelijk daar vanachter je PC over te oordelen. Wat men ook doet, het is nooit goed in dergelijke situaties. Wat ik laakbaar vind is dat de Amerikanen niet met 500.000 man meteen in het eerste jaar orde op zaken hebben gesteld daar.quote:Dat deze man in feite pleit voor meer executies, ontvoeringen, martelingen en etnische zuiveringen, zou niet echt als positief moeten worden ervaren.
Negatieve situaties zorgen voor negatief nieuws. Ik betwijfel of dat te wijten is aan de journalistiek.quote:Op zondag 27 november 2005 16:55 schreef klez het volgende:
[..]
Nou, dat lijkt me duidelijk. De negatieve beeldvorming over de aanwezigheid van de Amerikanen in Irak wordt duidelijk gevoed door de tendentieuze berichtgeving. Waarbij die tendenzen vaak alleen opvallen wanneer je hier intensief op let.
Mogelijk, maar het zegt natuurlijk niet zoveel.quote:Nee. Maar het is aannemelijk dat deze kerel, die niet populair is bij de Amerikanen en desondanks een grote machtspositie heeft verworven door de verkiezingen, de denkbeelden van redelijk wat Irakis vertegenwoordigt.
Dus dat geld ook voor het beeld wat de gemiddelde Nederlander van Marokkanen heeft?quote:Op zondag 27 november 2005 17:11 schreef Monidique het volgende:
[..]
Negatieve situaties zorgen voor negatief nieuws. Ik betwijfel of dat te wijten is aan de journalistiek.
[..]
Die sturing moet je dan aantonen. Dat het beeld dat Nederlanders hebben van Marokkanen scheef is, wat we dan even aannemen, betekent natuurlijk niet dat dus het nieuws uit en over Irak óók scheef is. Mijn onbeantwoorde eerdere vraag welke linkse en allochtonenknuffelende media eerder besproken zaken melden, is niet meer zo belangrijk: interessanter is misschien in hoeverre het beeld van of het nieuws uit Irak strookt met de werkelijkheid en daarvan een goede samenvatting is. Ik heb vooralsnog geen reden om aan te nemen dat de media een te negatief beeld schetsen van Irak, misschien zelfs eerder een te positief beeld, wat de laatste tijd aan het veranderen is, evenals tragisch genoeg de aandacht voor dit conflict.quote:Op zondag 27 november 2005 17:26 schreef klez het volgende:
[..]
Dus dat geld ook voor het beeld wat de gemiddelde Nederlander van Marokkanen heeft?
Welzeker is er een sturing van de opinie.
Wel, laten we het dan eens aan de Iraki's zelf vragen:quote:Op zondag 27 november 2005 11:01 schreef klez het volgende:
Gehoor geven aan puntje 3. lijkt me niet verstandig, verder vind ik het prettig om te lezen dat van het door de linkse media en sommige van onze eigen knuffelallochtonen in het westen gecreëerde beeld, dat de 'opstand' een breed draagvlak in Irak geniet, geen zak klopt.
Vijfenveertig procent van de Iraki's steunt het geweld tegen de Amerikanen (in sommige gebieden zelfs oplopend naar 65%)quote:
Millions of Iraqis believe attacks against US and UK troops are justified, the leaked results of a poll conducted for the coalition suggest.
The poll shows 45% of Iraqis believe the attacks are justified.
*kuch*quote:
The survey suggests 82% of Iraqis are "strongly opposed" to the presence of coalition troops
Lijkt me duidelijk, erg veel "support" voor de Amerikanen idd. De gequote poll staat hier.quote:
The survey suggests less than 1% of the Iraqi population believes coalition troops are responsible for any improvement in the country
De Iraakse bevolking is er nog nooit zo beroerd aan toe geweest als sinds de Amerikaanse invasie.quote:Op zondag 27 november 2005 11:01 schreef klez het volgende:
Als je het artikel leest, is helaas de conclusie gerechtvaardigd dat, ondanks de Amerikaanse uitglijders, zonder Amerikaans ingrijpen en/of aanwezigheid de mensenrechten op veel grotere schaal geschonden zouden worden dan nu het geval is (geweest).
Als ik met een poll kom die het tegendeel bewijst, heb ik dan wel gelijk?quote:Op maandag 28 november 2005 06:19 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Wel, laten we het dan eens aan de Iraki's zelf vragen:
[..]
Vijfenveertig procent van de Iraki's steunt het geweld tegen de Amerikanen (in sommige gebieden zelfs oplopend naar 65%)
Maar klez, hoe kan Abdul Aziz Hakim dan volgens jou namens het hele volk spreken als hij zegt dat de Amerikanen moeten blijven?
[..]
*kuch*
Tweeentachtig procent is niet tegen, maar 'zeer tegen' de aanwezigheid van Amerikanen in Irak.
[..]
Lijkt me duidelijk, erg veel "support" voor de Amerikanen idd. De gequote poll staat hier.
Nu, wie is dan die meneer Abdul Aziz Hakim die volgens Klez zo 'lovend' over de Amerikanen sprak?
Je moet van goede huize komen wil je daarin iets positiefs voor de Amerikanen (om over de nabije toekomst van Irak nog maar te zwijgen) zien. O ja, klez dus.![]()
[..]
De Iraakse bevolking is er nog nooit zo beroerd aan toe geweest als sinds de Amerikaanse invasie.
[nog ff off-topic]quote:Op maandag 28 november 2005 15:34 schreef sp3c het volgende:
nee dan is het gelogen
omdat Northernstar hier niet is voor een discussie het gaat er ofwel kut ofwel het is gelogenquote:Op maandag 28 november 2005 15:37 schreef Umm-Qasr het volgende:
[..]
[nog ff off-topic]
want ...
[/nog ff off-topic]
Had die al gezien. Enkeltje wherever voor die knul ...quote:Op maandag 28 november 2005 15:37 schreef Monidique het volgende:
Een video gemaakt door soldaten die kennelijk toont hoe een auto met daarin een zelfmoordterrorist wordt onderzocht en later opgeblazen: http://www.flurl.com/uploaded/failed_svbied_3340.html.
Verbazingwekkend eigenlijk, dat zoveel Irakezen ondanks hun Islamitisch geloof en de blunders die de Amerikanen gemaakt hebben, nog steeds aanvallen niet gerechtvaardigd vinden. Als Nederland 'bezet' zou worden, zou dan ook een meerderheid voorstellen geen geweld te gebruiken? Dat zou je al te denken moeten geven.quote:Op maandag 28 november 2005 06:19 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Wel, laten we het dan eens aan de Iraki's zelf vragen:
[..]
Vijfenveertig procent van de Iraki's steunt het geweld tegen de Amerikanen (in sommige gebieden zelfs oplopend naar 65%)
Maar klez, hoe kan Abdul Aziz Hakim dan volgens jou namens het hele volk spreken als hij zegt dat de Amerikanen moeten blijven?
[..]
*kuch*
Tweeentachtig procent is niet tegen, maar 'zeer tegen' de aanwezigheid van Amerikanen in Irak.
[..]
Lijkt me duidelijk, erg veel "support" voor de Amerikanen idd. De gequote poll staat hier.
Nu, wie is dan die meneer Abdul Aziz Hakim die volgens Klez zo 'lovend' over de Amerikanen sprak?
[afbeelding]
Abdul Aziz Hakim is hoofd van de "Hoogste Raad voor de Islamitische Revolutie", de Shiitische moslimpartij die de meeste zetels in de voorlopige regering inneemt. Een partij die bovendien een eigen gewapende vleugel heeft, eigen militias en doodseskaders.
Deze groepen onder leiding van Abdul Aziz Hakim waren ook betrokken bij de martelkelders die vorige maand werden ontdekt. Daar waar mensen met boormachines werden bewerkt en doodgemarteld. Die martelkelders die volgens Abdul Aziz Hakim niet bestonden en toen niemand er meer om heenkon volgens Abdul Aziz Hakim niks te maken hadden met zijn partij. ( Abuse is 'worse than before' )
Goed, meneer Abdul Aziz Hakim heeft dus zijn eigen legertje klaarstaan, goedgetraind en waarschijnlijk goed bewapend vanuit Iran en staat te popelen om aan de slag te gaan met zijn doodseskaders.
Vorige maand wilde hij bijvoorbeeld het zuiden van Irak nog uitroepen tot een autonome staat. Dit zou dan feitelijk gewoon een provincie van Iran worden dus iedereen gelijk in rep en roer.
Blijkbaar is hij daar nu (voorlopig iig) vanaf gestapt en pleit in plaats daarvan voor het los mogen laten van zijn hordes bloedhonden.
Erg slim. De Amerikanen roepen voortdurend dat ze pas weg kunnen als de Iraakse strijdmachten klaar zijn om de zaak over te nemen en Hakim zegt "Ik ben er klaar voor".
Hij verwijt de Amerikanen dat ze de zaak niet onder controle kunnen krijgen en vraagt in dezelfde zin om een vrije hand voor zijn eskaders...
Je moet van goede huize komen wil je daarin iets positiefs voor de Amerikanen (om over de nabije toekomst van Irak nog maar te zwijgen) zien. O ja, klez dus.![]()
[..]
De Iraakse bevolking is er nog nooit zo beroerd aan toe geweest als sinds de Amerikaanse invasie.
Dit hoeft ook niet te kloppen. Maar te beweren dat men beter af was onder Saddam, terwijl alleen in de jaren '90 al meer dan 500.000 irakis vermoord/verdwenen zijn onder zijn regime, is natuurlijk echt lulkoek.quote:Washington, D.C. --An International Republican Institute (IRI) poll conducted November 1-11, 2005, found that once again an overwhelming majority of Iraqis plan to vote on December 15 to elect a permanent national assembly, which will be called the Council of Representatives. Eighty-five percent of Iraqis plan to go to the polls to choose their representatives under a new constitution adopted on October 15 in a national referendum.
As the December elections approach, and Iraqis prepare to meet the third and final deadline set in the Transitional Administrative Law to establish a new government, optimism for the future remains high. Of those polled, 53 percent feel things will be much better or better in six months, 65 percent in one year and 72 percent in five years.
Confidence in the government also remains high. A majority of Iraqis, 55 percent, strongly approve or somewhat approve of the performance of the current Iraqi National Assembly. Fifty-six percent of Iraqis feel their new constitution represents the will of the Iraqi people. This is compared to only 15 percent who feel the constitution represents the will of only certain ethnic or religious groups or 13 percent who feel it doesn't represent the will of the Iraqi people at all. Sixty-four percent of Iraqis have a very favorable or somewhat favorable impression of the Independent Electoral Commission of Iraq.
Freedom and democracy is the reason most given by Iraqis who feel the country is headed in the right direction. Iraqis also cite the existence of a nationally elected government, improved infrastructure and having a constitution as reasons why the country is moving in the right direction.
More than 2,700 face-to-face interviews were conducted from November 1, 2005 through November 11, 2005. Interviews were conducted in 17 of the 18 governorates. The margin of error is plus or minus three percent.
Niet echt verbazingswekkend omdat het meerendeel van de slachtoffers van al die aanslagen tegen de Amerikanen gewoon burgers zijn en het andeer deel is slachtoffer van etnische moordepartijen, lees sji'itische slachtoffers.quote:Op woensdag 30 november 2005 21:12 schreef klez het volgende:
[..]
Verbazingwekkend eigenlijk, dat zoveel Irakezen ondanks hun Islamitisch geloof en de blunders die de Amerikanen gemaakt hebben, nog steeds aanvallen niet gerechtvaardigd vinden. Als Nederland 'bezet' zou worden, zou dan ook een meerderheid voorstellen geen geweld te gebruiken? Dat zou je al te denken moeten geven.
Is dit een betrouwbaar onderzoek? Ik weet het niet. Ik heb hier nog een ander onderzoek voor je:
[..]
Dit hoeft ook niet te kloppen. Maar te beweren dat men beter af was onder Saddam, terwijl alleen in de jaren '90 al meer dan 500.000 irakis vermoord/verdwenen zijn onder zijn regime, is natuurlijk echt lulkoek.
Dus een burgeroorlog is geen oorlog?quote:Op donderdag 1 december 2005 15:25 schreef sizzler het volgende:
Is er niet pas sprake van een oorlog wanneer twee legers met elkaar vechten?
Ik weet dat het moeilijk is om juiste cijfers over de genocide van saddam boven water te halen. Maar die 500.000 slachtoffers in 10 jaar zou ik toch graag van weten hoe je hieraan komt.quote:Op woensdag 30 november 2005 21:12 schreef klez het volgende:
Dit hoeft ook niet te kloppen. Maar te beweren dat men beter af was onder Saddam, terwijl alleen in de jaren '90 al meer dan 500.000 irakis vermoord/verdwenen zijn onder zijn regime, is natuurlijk echt lulkoek.
Wanneer 45% (tot 65%) van de Iraki's zich openlijk uitspreken voor geweld tegen de Amerikanen vind ik jouw conclusie meer verbazingwekkend eigenlijk.quote:Op woensdag 30 november 2005 21:12 schreef klez het volgende:
[..]
Verbazingwekkend eigenlijk, dat zoveel Irakezen ondanks hun Islamitisch geloof en de blunders die de Amerikanen gemaakt hebben, nog steeds aanvallen niet gerechtvaardigd vinden.
Dat klopt. Het meest heeft de burgerbevolking te lijden onder het geweld. Maar dat is al het geval sinds Amerika in 1979 besloot, via Irak, een oorlog met Iran te voeren, sinds de eerste golfoorlog en sinds 12 jaar sancties.quote:Op woensdag 30 november 2005 22:16 schreef Umm-Qasr het volgende:
[..]
Niet echt verbazingswekkend omdat het meerendeel van de slachtoffers van al die aanslagen tegen de Amerikanen gewoon burgers zijn en het andeer deel is slachtoffer van etnische moordepartijen, lees sji'itische slachtoffers.
Of hoe zit het met deze lui?quote:
“A ‘trophy’ video appearing to show security guards in Baghdad randomly shooting Iraqi civilians has sparked two investigations after it was posted on the internet, the Sunday Telegraph can reveal.
The video has sparked concern that private security companies, which are not subject to any form of regulation either in Britain or in Iraq, could be responsible for the deaths of hundreds of innocent Iraqis.
quote:
BASRA, Iraq, Sept. 19 — Heavy clashes erupted Monday between Iraqi police and British soldiers based in Basra, Iraq's second-largest city, witnesses said.
The clashes are the latest in surging tensions in Basra, a Shiite-dominated city that had long been one of Iraq's calmest. Attacks have targeted Britons and Americans there.
Monday's clashes stemmed from the arrest by Iraqi police on Sunday of two Britons, whom Iraqi police accused of planting bombs.
Iraqwar
Plus een kofferbak vol explosieven, ontstekers en wapensquote:
British forces using tanks have broken down the walls of the central jail in the southern city of Basra to free two Britons.
The captives were allegedly undercover commandos, who had been arrested on charges of shooting two Iraqi policemen.
One Basra policeman said the two men who were detained were undercover soldiers, wearing Arab costume, who allegedly fired at a police patrol before being forced to stop.
bron
De cijfers verschillen. De meeste Irakis gaan uit van meer dan 1 miljoen slachtoffers.quote:Op donderdag 1 december 2005 15:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik weet dat het moeilijk is om juiste cijfers over de genocide van saddam boven water te halen. Maar die 500.000 slachtoffers in 10 jaar zou ik toch graag van weten hoe je hieraan komt.
De bron die ik gevonden heb heeft het over 250.000 slachtoffers in 25 jaar
http://users.erols.com/mwhite28/warstat3.htm
Of omdat Saddam schijt had aan zijn eigen bevolking en zich niet aan de bepalingen van de wapenstilstand hield, waardoor de boycot geeffectueerd bleef?quote:Dan zijn er ook nog talloze mensen omgekomen door het gebrek aan voedsel en medicijnen door de boycot na de koeweit oorlog.
Of dat amerika steeds weer spijkers op laag water zat te zoeken waadoor irak zogenaamd niet voldeet aan de steeds wijzigende eisen, waardoor de boycot kon door blijven bestaan. En de VS eindelijk zogenaamd genoeg bewijs in hun belevingswereld hadden om saddam te kunnen wippen en tenminste niet het plan van saddam om olie in euro's af te rekenen door te laten gaan.quote:Op vrijdag 2 december 2005 17:09 schreef klez het volgende:
Of omdat Saddam schijt had aan zijn eigen bevolking en zich niet aan de bepalingen van de wapenstilstand hield, waardoor de boycot geeffectueerd bleef?
CNN.comquote:A roadside bomb kills 10 Marines on "foot patrol near Falluja," the Marine Corps says. Eleven Marines were also wounded. The improvised explosive device was "fashioned from several large artillery shells," the Marine Corps says.
quote:Op vrijdag 2 december 2005 21:37 schreef Disorder het volgende:
Ai, da's een flinke klapper geweest.
[..]
CNN.com
Er bestaat twijfel over dit fragment. Volgens sommigen op Ogrish zou die aanval met 10 dodelijke slachtoffers aan Amerikaanse zijde 's nachts hebben plaatsgevonden. Al denk ik dat dit wel het betreffende incident is.quote:Op zaterdag 3 december 2005 21:19 schreef Calella het volgende:
[..]
[afbeelding]NIET KLIKKEN ALS JE DIT DUS NIET WILT ZIEN [afbeelding]
http://www.ogrish.com/arc(...)kills_10_marines.wmv
===============================================================================
10 Marines Die in Explosion
Ten U.S. Marines were killed near Al-Fallujah in central Iraq in the deadliest single incident involving American troops since August, military officials said Friday.
An additional 11 Marines were wounded in the attack Thursday, although seven of them already have returned to active duty, the U.S. military said in a statement.
Die Marine links voor werd echt hard geowned zeg...quote:Op zaterdag 3 december 2005 21:19 schreef Calella het volgende:
[..]
http://www.ogrish.com/arc(...)kills_10_marines.wmv
10 Marines Die in Explosion
Ten U.S. Marines were killed near Al-Fallujah in central Iraq in the deadliest single incident involving American troops since August, military officials said Friday.
An additional 11 Marines were wounded in the attack Thursday, although seven of them already have returned to active duty, the U.S. military said in a statement.
Kennelijk is het inderdaad niet het incident.quote:Op zaterdag 3 december 2005 23:20 schreef Disorder het volgende:
[..]
Er bestaat twijfel over dit fragment. Volgens sommigen op Ogrish zou die aanval met 10 dodelijke slachtoffers aan Amerikaanse zijde 's nachts hebben plaatsgevonden. Al denk ik dat dit wel het betreffende incident is.
[ bron ]quote:Ten U.S. Marines killed near the Iraqi city of Falluja last week had been at a promotion ceremony and were not on foot patrol as initially reported, the U.S. military said on Tuesday.
The Marines were in a disused flour mill on the outskirts of the city to celebrate the promotion of three soldiers, a military statement said.
As the ceremony ended, the Marines dispersed and one of them is thought to have stepped on a buried pressure plate linked to explosives that caused the devastating blast.
FYIquote:
Who’s killing Iraqi intellectuals?
Iraqis opposed to the U.S. occupation believe there is a systematic campaign of targeted assassinations aimed at Iraqi intellectuals and that a well-organized enemy intent on keeping Iraq weak and susceptible to foreign occupation is carrying out the killings.
The Monitoring Net for Human Rights in Iraq recently reported Iraqi police figures demonstrating that well over 1,000 Iraqi academics and scientists have been shot to death since the beginning of the U.S.-led invasion. The U.S. State Depart ment has confirmed that hundreds of university professors have been killed.
The shooting of peaceful academics clearly differentiates these killings from those attributable to the Iraqi resistance’s effort to defend its homeland. The popular insurgency has primarily targeted U.S. and British forces along with Iraqi military and police personnel who cooperate with the occupation.
Whoever is responsible for the assassination of academics must also have access to sophisticated intelligence techniques that allow for the widespread targeting of a particular grouping of civilians.
The attacks on Iraqi intellectuals first began when U.S. forces purged at least 15,500 researchers, scientists, teachers and professors for alleged ties to the Baath Party. The dismissal, and subsequent emigration, of so many leading professionals contributed to a destabilized Iraq and provided the occupiers with an excuse for staying in the country.
An article in the [London] Times Higher Education Supplement (Sept. 15, 2004) points out that “there is a widespread feeling among the Iraqi academics that they are witnessing a deliberate attempt to destroy intellectual life in Iraq.”
The cold-blooded nature of the assassinations leaves many wondering exactly who is responsible for this ongoing campaign. The Iraqi resistance denies it is responsible, and those interested in liberating Iraq from the occupation have no motive to carry out such wide-scale killings.
Osama Abed Al-Majeed, the president of the Department for Research and Development at the Iraqi Ministry for Higher Education, has accused the Israeli secret service, Mossad, of perpetuating the violence against Iraqi scientists. A June 2005 report by the Palestine Information Center claims that Mossad, in cooperation with U.S. military forces, was responsible for the assassination of 530 Iraqi scientists and professors in the seven months prior to the report’s publication.
Mossad unquestionably has the motive and means to assassinate leading Iraqi intel lectuals. The Israeli intelligence agency contains a Special Operations Division called Metsada which is tasked with conducting assassinations, sabotage and paramilitary projects. Israel has a long history of interference in Iraq, going back to the 1981 bombing of a nuclear energy plant that stood 15 miles outside Baghdad that just before that attack had voluntarily undergone inspection by the Inter national Atomic Energy Agency.
Regardless of who is responsible for the killing of Iraqi scientists and academics, it is clear that the U.S. and Britain, as the leading occupying powers, have the responsibility for the precarious situation in which these intellectuals are forced to live.
Dr. Saad Jawad is a university professor who was known to speak out against certain Baathist policies. But he recently said, “To tell the truth, in the time of Saddam Hussein, we used to speak to our students freely.… But now, a lot of people are not willing to say these kinds of things because of fear.”
wtf .... een promotieceremonie in vijandig gebied?quote:Op dinsdag 6 december 2005 18:46 schreef Monidique het volgende:
[..]
Kennelijk is het inderdaad niet het incident.
[..]
[ bron ]
Zoals de Amerikanen zeggen: eigen risico van die man om te gaan werken in Irakquote:Op donderdag 8 december 2005 18:28 schreef Calella het volgende:
Iraq group says it killed Ronald Schulz, a US hostage
The Islamic Army in Iraq insurgent group said on Thursday it had killed an abducted U.S. security consultant, according to an Internet statement.
The group said the man was killed because the U.S. government did not fulfil its demands, which included freeing all Iraqi prisoners and compensation to Iraqis affected by U.S. attacks.
"War criminal (U.S. President George W.) Bush continues with his arrogance and no one has any value unless they serve his criminal interests, therefore the American security adviser pig at the Housing Ministry has been killed," the statement said.
The statement's authenticity could not be verified and no pictures or video accompanied the statement. It was posted on a Web site often used by insurgents and the group said it would soon provide photographs of the killing.
On Tuesday, the group had vowed to kill the man, identified as Ronald Schulz, in 48 hour unless its demands were met. The man was the seventh Westerner taken hostage by Iraqi gunmen in just over 10 days after a lull in such abductions in recent months following tight security measures by most Westerners.
The Islamic Army in Iraq has claimed a number of kidnappings and attacks on foreign and Iraqi government forces.
==============================================================
Lekker nuttig weer.![]()
Wel goed dat men dit publiceerd, maar te triest voor woorden dat het in de gevangenissen waarschijnlijk nog net zo erg gesteld is op het gebied van martelingen als tijdens de saddam periode.quote:http://www.nu.nl/news/640(...)akse_gevangenis.html
Weer misbruik ontdekt in Iraakse gevangenis
Uitgegeven: 12 december 2005 09:38
Laatst gewijzigd: 12 december 2005 09:38
BAGDAD - De Iraakse autoriteiten hebben vastgesteld dat in een gevangenis in Bagdad gedetineerden zijn gemarteld. De verwondingen waren zo erg dat medische hulp nodig was. Het cellencomplex werd beheerd door een speciale afdeling van het Iraakse ministerie van Binnenlandse Zaken. Dat heeft The Washington Post maandag gemeld op gezag van Amerikaanse en Iraakse functionarissen.
Zeker twaalf van de dertien gevangenen waren slachtoffer van 'ernstige martelingen', waaronder het toedienen van elektrische schokken en het breken van botten. Ook zijn nagels uitgetrokken, aldus een anonieme hoge Iraakse functionaris die bij het onderzoek was betrokken.
Een Iraakse regeringswoordvoerder zei dat de zaak in onderzoek was. Het cellencomplex, dat donderdag is doorzocht, is het tweede van het ministerie van Binnenlandse Zaken waar door Amerikaanse en Iraakse onderzoekers misbruik is vastgesteld. De eerste werd vorige maand ontdekt.
Ach ja:quote:Op maandag 12 december 2005 12:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wel goed dat men dit publiceerd, maar te triest voor woorden dat het in de gevangenissen waarschijnlijk nog net zo erg gesteld is op het gebied van martelingen als tijdens de saddam periode.
www.nu.nlquote:Bush: 30.000 Iraki's gedood sinds begin oorlog
Uitgegeven: 12 december 2005 20:18
Laatst gewijzigd: 12 december 2005 20:21
PHILADELPHIA - Sinds het begin van de oorlog in Irak zijn al circa 30.000 Iraki's gedood. Dat heeft de Amerikaanse president Bush maandag gezegd. Hij beantwoordde een vraag vanuit het publiek nadat hij een lezing had gehouden over "politieke vooruitgang" in Irak. De eigen verliezen becijferde Bush op 2140.
De VS hadden eerder niet de moeite genomen Iraakse slachtoffers te tellen.
Bush heeft gewoon zwaar bloed aan zijn handenquote:Op maandag 12 december 2005 21:11 schreef Strijder het volgende:
[..]
Ach ja:
- het zijn de massavernietigingswapens
- het gaat om Al Queda
- Saddam martelt zijn volk
- vul zelf maar in
O
Mooie foto's !!quote:Op dinsdag 13 december 2005 19:27 schreef Godslasteraar het volgende:
Vond hier nog wat leuke foto's uit Irak:
http://www.197fabdefsg.org/Page2.html
[afbeelding]
Mooi land ??? Ik ben er nooit geweest, en het is archelogisch zeker interessant, maar mooi??? Ik kan me niet herinneren ooit foto's gezien te hebben, van Irak, van een aantrekkelijk landschap of mooie steden/architectuur. Wel van Iran, maar Irak, nee.quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:34 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Mooie foto's !!
Irak is een mooi land.
Het lijkt allemaal zo vredig...
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=74340quote:Nederlaag voor Iraakse rebellen
door Jan van Benthem
Vandaag gaan de Iraakse kiezers voor de derde keer dit jaar naar de stembus. De uitslag van de verkiezingen is belangrijker dan ooit. Het gaat niet langer om een interim-parlement en een overgangsregering: het gaat om welke toekomst Irak voor zichzelf kiest.
Twee jaar lang hebben de opstandelingen ten koste van het leven van duizenden Iraakse burgers geprobeerd te voorkomen wat nu in Irak plaatsvindt: vrije verkiezingen. Het is een zware nederlaag voor de bommenleggers, de moordende rebellen die met hun terreur de samenleving en zeker het politieke proces hebben willen verlammen. Het is voor hen de derde nederlaag op rij en hopelijk de beslissende. Intussen bepalen de Iraakse kiezers de toekomst van Irak voor de komende vier jaar.
Echte start
Bij deze verkiezingen gaat het in feite om de eerste echte, vrije verkiezingen waaraan bovendien alle groeperingen in Irak deelnemen. De vorige verkiezingen, in januari, waren voor een interim-parlement dat voor een goede grondwet moest zorgen ter voorbereiding op de verkiezingen die nu worden gehouden. Ondanks intimidaties en bloedige aanslagen gingen de Irakezen massaal naar de stembus, behalve de soennieten. Daarna was er in oktober een referendum over de nieuwe grondwet, die door bijna tachtig procent van de bevolking werd goedgekeurd.
De verkiezingen van vandaag zijn daarmee de eerste die worden gehouden op basis van een grondwet die door de Irakezen zelf is geschreven. De hoop is dat de uitkomst een evenwichtiger parlement zal geven, waar de soennieten nu wel voldoende zijn vertegenwoordigd. Op basis van dit parlement zal dan een regering worden gevormd, die Irak opnieuw moet gaan inrichten.
Een belangrijk verschil tussen de verkiezingen van januari en nu is, dat de soennitische leiders hun volgelingen deze keer nadrukkelijk hebben opgeroepen, wel te gaan stemmen. Hiervóór hebben ze de verkiezingen steeds geboycot, uit protest tegen het verliezen van de machtspositie die ze onder Saddam Hussein hadden. Het overgrote deel van de aanslagen die de afgelopen twee jaar zijn gepleegd, was dan ook door soennitische daders en bedoeld om het proces van staatsvorming en de opbouw van een nationale politie en strijdkracht te verstoren. Dat is, zo moeten ze constateren, ondanks de duizenden aanslagen niet gelukt. Het heeft wel aan bijna dertigduizend burgers en politieagenten het leven gekost. Dit geweld heeft dan ook niet langer de steun van de soennitische geestelijken. Ruim duizend van hen hebben een fatwa uitgevaardigd, waarin ze de gelovigen oproepen wel naar de stembus te gaan.
Er wordt daarom vandaag een nog hogere opkomst verwacht dan bij de verkiezingen in januari, toen de meerderheid van de soennieten thuis bleef.
Al-Qaeda
Er zijn tekenen dat ook de soennitische opstandelingen gaan twijfelen. In ieder geval zijn er tot nu toe minder aanslagen dan bij vorige verkiezingen. In beruchte rebellenholen als Fallujah en Ramadi worden stemlokalen zelfs beschermd door opstandelingen, iets wat in januari en zelfs in oktober nog ondenkbaar was.
Opmerkelijk is dat deze bescherming is gericht tegen aanslagen van al-Qaeda, wat duidt op een breuk tussen de opstandelingen en deze terroristen. Dat is een uiterst belangrijke ontwikkeling: het kan betekenen dat al-Qaeda, en met name Abu Musab al-Zarqawi, zijn machtsbasis in Irak kwijtraakt.
Afrekenen
Irakezen weten intussen dat hun stem echt het verschil uitmaakt. De vorige premier, Allawi, had voor de verkiezingen van januari de beschikking over alle middelen van de staat om campagne te voeren. Maar de kiezers stuurden hem resoluut weg; hij kreeg niet meer dan 14 procent van de stemmen. Dat was totaal nieuw voor Irak: de zittende heerser werd niet bejubeld door een 99 procent meerderheid, maar door de kiezers afgerekend op de vraag, wie hij vertegenwoordigt en op zijn beloften en daden. De huidige premier Jaafari, die wel tot de grote sjiitische bevolkingsgroep behoort, staat eenzelfde afrekening te wachten omdat hij zijn belofte van veiligheid voor de burgers niet heeft weten waar te maken. Hij is wegens de wijdverspreide corruptie regelmatig het mikpunt van politieke satire. Ook dat is nieuw in Irak. Er zijn tientallen kranten die niet het regeringsstandpunt verkondigen, er zijn onafhankelijke radio- en televisiezenders die kritiek durven te uiten. Irak is ingrijpend veranderd, nadat het beeld van Saddam twee jaar geleden van zijn sokkel werd getrokken.
Beloning
Als de verwachtingen uitkomen, is het nieuwe parlement een betere afspiegeling van het Iraakse volk dan het huidige. Dat verhoogt ook de legitimiteit van de komende regering. Het is daarmee de definitieve afsluiting van een tijdperk waarin één partij de absolute macht in handen had. Eigenlijk zou Saddam Hussein vandaag uit zijn cel moeten worden gehaald, om hem in een glazen kooi in een stemlokaal te zetten. Daar zou hij dan, als een ultieme beloning voor het volk, moeten zien hoe de mensen vrij kunnen kiezen in een Irak waar hij niet langer heerst.
Die foto's geven echt wel een mooi Irak aan hoorquote:Op woensdag 14 december 2005 01:48 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Mooi land ??? Ik ben er nooit geweest, en het is archelogisch zeker interessant, maar mooi??? Ik kan me niet herinneren ooit foto's gezien te hebben, van Irak, van een aantrekkelijk landschap of mooie steden/architectuur. Wel van Iran, maar Irak, nee.
Sterker, wát ik ervan gezien heb doet me huiveren, wat een naargeestig land, brrrr.
Dat bevestigt wel een beetje het beeld wat die-hard Journalisten als Robert Fisk beschrijven: Soldaten die in hun humvees angstig van punt A naar punt B haasten omdat de opstandelingen zelf kunnen bepalen waar en wanneer ze aan zullen vallen.quote:Op dinsdag 29 november 2005 23:15 schreef Disorder het volgende:
Beelden van een nachtelijke aanval op een Amerikaans konvooi. Geen gore, maar het geeft 'prachtig' weer hoe het is soldaat te zijn.
Was ook net op journaal. idd een giller. Kan me nu wel voorstellen waarom ze meer bevoegdheden willen zodat ze mensen langer kunnen vasthouden. Kunnen ze iedereen nog grondiger controleren..quote:Op vrijdag 16 december 2005 19:46 schreef Vassili_Z het volgende:
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,7374-1935220,00.html
Ze hebben Al Zarqawi gearresteerd.
Maar ook weer laten gaan omdat niemand hem herkende. Wat een giller![]()
[ bron ]quote:International observers have praised the organisers of Iraq's parliamentary election, which they said generally met international standards.
A spokesman for the International Mission for Iraqi Elections conceded that there had been minor problems, but said the vote had generally gone well.
Helemaal omdat hij maar 1 been blijkt te hebben.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:13 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Was ook net op journaal. idd een giller. Kan me nu wel voorstellen waarom ze meer bevoegdheden willen zodat ze mensen langer kunnen vasthouden. Kunnen ze iedereen nog grondiger controleren..![]()
Nog steeds ongelofelijk dat slechts 10% van de Irakis vertrek van de Amerikanen prioriteit vind.quote:When asked to choose a priority for the new government due to be formed after this week's elections, 57% wanted to focus on restoring public security.
Removing US-led forces from Iraq came second with 10%, while rebuilding the country's infrastructure was third.
Omdat anders de kans groot is dat de Baathis en de terroristen een coupe gaan plegen of de groepen nog verder tegenover elkaar gaan zetten.quote:Op zaterdag 17 december 2005 12:48 schreef klez het volgende:
Optimisme bij de Iraqi's.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/4514414.stm
[..]
Nog steeds ongelofelijk dat slechts 10% van de Irakis vertrek van de Amerikanen prioriteit vind.
Zouden ze zich dan toch niet zo bezet voelen?
Die kans blijft de komende decennia toch nog ruimschoots aanwezig.quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:11 schreef Umm-Qasr het volgende:
[..]
Omdat anders de kans groot is dat de Baathis en de terroristen een coupe gaan plegen of de groepen nog verder tegenover elkaar gaan zetten.
En daarom komen er ook permanente bases in Irak. Wel heel opmerkelijk om te zien hoe de hoge opkomst bij de verkiezingen en de discipline van de mensen de vele critici het tegendeel bewijzen.quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:19 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Die kans blijft de komende decennia toch nog ruimschoots aanwezig.
Vond ik ook opmerkelijk, de Baghdadblogger was leuk om te zien.quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:28 schreef Umm-Qasr het volgende:
[..]
En daarom komen er ook permanente bases in Irak. Wel heel opmerkelijk om te zien hoe de hoge opkomst bij de verkiezingen en de discipline van de mensen de vele critici het tegendeel bewijzen.
De irritatiegraad bij een aantal Irakis over de houding van de zogenaamde "kritische Europeaan" die nog nooit een poot heeft uitgestoken voor ze maar wel continue iedereen de les loopt te lezen is bijzonder hoog, kan ik je vertellen.quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:28 schreef Umm-Qasr het volgende:
[..]
En daarom komen er ook permanente bases in Irak. Wel heel opmerkelijk om te zien hoe de hoge opkomst bij de verkiezingen en de discipline van de mensen de vele critici het tegendeel bewijzen.
Ik zie hetzelfde onder de mensen om mij heen maar hoe kom jij tot die conclusie?quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:53 schreef klez het volgende:
[..]
De irritatiegraad bij een aantal Irakis over de houding van de zogenaamde "kritische Europeaan" die nog nooit een poot heeft uitgestoken voor ze maar wel continue iedereen de les loopt te lezen is bijzonder hoog, kan ik je vertellen.
Mijn oom is getrouwd met een Irakese. Zij woont nog in Nederland, bijna haar hele familie is inmiddels terug naar het zuiden van Irak. We horen uit eerste hand dus nog wel eens wat.quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:00 schreef Umm-Qasr het volgende:
[..]
Ik zie hetzelfde onder de mensen om mij heen maar hoe kom jij tot die conclusie?
Ik wil ze niet de les heren hoor! Wat mij betreft kunnen ze de tering krijgenquote:Op zaterdag 17 december 2005 14:53 schreef klez het volgende:
[..]
De irritatiegraad bij een aantal Irakis over de houding van de zogenaamde "kritische Europeaan" die nog nooit een poot heeft uitgestoken voor ze maar wel continue iedereen de les loopt te lezen is bijzonder hoog, kan ik je vertellen.
Waarom? Juist deze grote meerderheid zullen wij nooit last van krijgen hoor.quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:46 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ik wil ze niet de les heren hoor! Wat mij betreft kunnen ze de tering krijgen![]()
Dat staat er toch helemaal niet. Je kan wel zeggen dat de meeste Irakezen "restoring public security" belangrijker vinden dan een vertrek van de buitenlandse troepen.quote:Op zaterdag 17 december 2005 12:48 schreef klez het volgende:
Optimisme bij de Iraqi's.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/4514414.stm
[..]
Nog steeds ongelofelijk dat slechts 10% van de Irakis vertrek van de Amerikanen prioriteit vind.
Zouden ze zich dan toch niet zo bezet voelen?
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4511688.stmquote:A similar division emerges from the question about the US-led invasion.
Some 50% said it was wrong and 47% said it was right, compared with 39% and 49% respectively in the last poll - so support for the invasion has gone down.
And the occupation troops are unpopular (65% are opposed to them, though again with regional variations) with much greater favour being given to indigenous Iraqi security forces.
They put their trust therefore in their own institutions - not in those of foreigners. This is evidence supporting the US policy of handing over security to the local forces as much and as quickly as possible.
However, majority opposition to the occupation is not matched in support for a quick withdrawal.
Some 45% said the foreign troops should leave now or after the elections, with 31% saying they should stay until security is established.
Er is niet zo angstaanjagend voor de kritische Europaan dan de mogelijkheid dat Irak zal eindigen in een overwinning voor George Bush.quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:53 schreef klez het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, laat ik ze nou geen ziekte toewensen..... , ik wens ze het beste, en vaarwel.quote:Op zaterdag 17 december 2005 16:07 schreef klez het volgende:
[..]
Waarom? Juist deze grote meerderheid zullen wij nooit last van krijgen hoor.
Hooguit goedkope benzine...![]()
Alleen is het niet representatief.quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:06 schreef klez het volgende:
[..]
Mijn oom is getrouwd met een Irakese. Zij woont nog in Nederland, bijna haar hele familie is inmiddels terug naar het zuiden van Irak. We horen uit eerste hand dus nog wel eens wat.
De die-hard journalisten die alsmaar uit het veld verslaggeven zeggen idd heel wat anders dan de CNN en MSNBC journalisten die niet voorbij de groene zone komen.quote:Op zaterdag 17 december 2005 16:40 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Er is niet zo angstaanjagend voor de kritische Europaan dan de mogelijkheid dat Irak zal eindigen in een overwinning voor George Bush.
De "onthulling" dat Zarqawi is gevangen en weer laten gaan was in januari al gemeld, en wordt nu toevallig op de dag van de succesvolle verkiezingen weer herhaald om vooral maar geen goed nieuws te hoeven melden. Zo kan men rustig slapen, het gaat gelukkig slecht in Irak.
Mooiquote:Op vrijdag 16 december 2005 19:46 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Die foto's geven echt wel een mooi Irak aan hoor
niks moois?quote:Op zaterdag 17 december 2005 19:47 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Mooi![]()
[afbeelding]
Er zijn veel landen die wel wat moois te bieden hebben, maar daar hoort Irak bij mijn weten niet bij, wat opzich vrij uniek is.
en Israel het ''Beloofde Land''quote:Op zaterdag 17 december 2005 22:09 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
niks moois?
mesopotamie, het gebied wat wel wordt genoemd als het paradijs op aarde.
Wie zegt dat ik het over geloof heb?quote:Op zaterdag 17 december 2005 23:20 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
en Israel het ''Beloofde Land''![]()
![]()
Blijkbaar heeft Onze Lieve Heer een wat ..... eeeuh .. apart gevoel voor humor.
Het eerste wat me te binnen schoot nav van jouw post was een aflevering van Farscape waarin John Crichton roept: ''We're so srewed''. Het is toch opvallend dat de meest onaangename oorden ook de meest heilige blijken te zijn. Wat moet je je dan genaaid voelen als je in zo'n zandbak moet zien te overleven.quote:Op zaterdag 17 december 2005 23:24 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik het over geloof heb?![]()
quote:Op zondag 18 december 2005 00:00 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Het eerste wat me te binnen schoot nav van jouw post was een aflevering van Farscape waarin John Crichton roept: ''We're so srewed''. Het is toch opvallend dat de meest onaangename oorden ook de meest heilige blijken te zijn. Wat moet je je dan genaaid voelen als je in zo'n zandbak moet zien te overleven.
Mischien dat daarom die inboorlingen zo lekker aan het fundamentalisten zijn. ''Dit is het heilige land, het paradijs''. Zo van, ''we zijn geweldige losers, maar als we maar hard en fanatiek genoeg roepen dat dit het paradijs is, het beloofde land, het uitverkoren volk, de ware gelovigen, God zus en God zo, Allah Hakbar, dan gaan wij, en andere goedgelovige sukkels, het nog geloven ook''.
Yeah, right![]()
![]()
Ja, en daar begon deze uitwijding over, die link met wat foto's. Ik kan daar echt geen aardig landschap in ontdekken. En überhaupt heb ik eigenlijk nooit beelden van een pitoresk Irakees landschap gezien.quote:Op zondag 18 december 2005 00:05 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
ik begrijp je frustratie. Ik moet daar ook niks van hebben.
Maar het heeft een rijke cultuur en 1 van de eerste echte beschavingen komen daar vandaan. plus dat het stukje land door 2 rivieren ingesloten is wat mooie natuur oplevert.
Mischien wel interessant voor van die bedrijfs-survival-uitjes, Goed voor de karakterontwikkeling!quote:Op zondag 18 december 2005 01:37 schreef zakjapannertje het volgende:
mja, het toerisme is de laatste jaren natuurlijk wel wat ingezakt
Ok, je vind Irak een lelijk land. Doet dat er nog wat aan toe? Dom gelul....quote:Op zondag 18 december 2005 01:36 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ja, en daar begon deze uitwijding over, die link met wat foto's. Ik kan daar echt geen aardig landschap in ontdekken. En überhaupt heb ik eigenlijk nooit beelden van een pitoresk Irakees landschap gezien.
En het land is natuurlijk archeologisch wel interssant, maar verder?
Er zijn geen Europese troepen in Irak?quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:53 schreef klez het volgende:
[..]
Tja, het valt me alleen op dat die gebiede die paradijselijk heten te zijn volgens die heilige boekjes in werkelijkheid alles behalve paradijselijk zijn. Zie ook het ''beloofde land'', ook wel bekend als een bak zand en stenen, en een hoop burengeruzie.quote:Op donderdag 22 december 2005 18:00 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Ok, je vind Irak een lelijk land. Doet dat er nog wat aan toe? Dom gelul....
Ze krijgen beter gevangenis regime's. Ach dat de amerikanen ook aan het begin van dezelfde praktijken gebruik heeft gemaakt moeten we dan maar weer vergeten. En ja mensenrechten (Abu Ghraib en guatomo) en internationaal recht (vn besluit naast zich neerleggen, het internationaal strafhof niet willen erkennen) worden ook zo goed gerespecteerd door amerika, dus goed voorbeeld doet goed volgen zal ik maar zeggen.quote:124 Teletekst ma 26 dec
VS eist betere gevangenissen Irak
BAGDAD Het Amerikaanse leger in Irak
draagt geen gevangenen meer over aan de
Irakezen,totdat die hun gedetineerden
goed behandelen.Dat heeft de commandant
van de Amerikaanse gevangenissen in
Irak gezegd tegen de New York Times.
Volgens generaal-majoor Gardner moeten
de Irakezen eerst de mensenrechten en
het internationale recht respecteren.
Twee weken geleden werd bekend dat in
twee Iraakse gevangenissen op grote
schaal gedetineerden zijn mishandeld.
Gardner verwees ook naar de Amerikaanse
misdragingen in gevangenis Abu Ghraib
in Bagdad.Volgens hem is de situatie
daar inmiddels sterk verbeterd.
Monkey see monkey doquote:Op maandag 26 december 2005 11:33 schreef Basp1 het volgende:
Het gaat nu allemaal goed komen in irak.
[..]
Ze krijgen beter gevangenis regime's. Ach dat de amerikanen ook aan het begin van dezelfde praktijken gebruik heeft gemaakt moeten we dan maar weer vergeten. En ja mensenrechten (Abu Ghraib en guatomo) en internationaal recht (vn besluit naast zich neerleggen, het internationaal strafhof niet willen erkennen) worden ook zo goed gerespecteerd door amerika, dus goed voorbeeld doet goed volgen zal ik maar zeggen.
Goed he, het zelfreinigend vermogen van de Amerikaanse democratie. Gaan jullie je nu ook druk maken over de 10.000-en, nee 100.000-en die gemarteld worden in Arabische, Chinese en Russische gevangenissen. Of is dat niet interessant meer?quote:Op maandag 26 december 2005 11:33 schreef Basp1 het volgende:
Het gaat nu allemaal goed komen in irak.
[..]
Ze krijgen beter gevangenis regime's. Ach dat de amerikanen ook aan het begin van dezelfde praktijken gebruik heeft gemaakt moeten we dan maar weer vergeten. En ja mensenrechten (Abu Ghraib en guatomo) en internationaal recht (vn besluit naast zich neerleggen, het internationaal strafhof niet willen erkennen) worden ook zo goed gerespecteerd door amerika, dus goed voorbeeld doet goed volgen zal ik maar zeggen.
Helemaal mee eensquote:Op woensdag 28 december 2005 22:12 schreef klez het volgende:
[..]
Goed he, het zelfreinigend vermogen van de Amerikaanse democratie. Gaan jullie je nu ook druk maken over de 10.000-en, nee 100.000-en die gemarteld worden in Arabische, Chinese en Russische gevangenissen. Of is dat niet interessant meer?
![]()
Overigens Kyoto en het internationale strafhof zijn Europese obsessies. Waar net zoveel argumenten tegen als voor te geven zijn. Internationaal recht, helemaal een lachertje. Het internationale recht van de Europeaan zeker...
De werkelijke schuldigen gaan altijd vrijuit. Zelfs in Amerika.quote:Op woensdag 28 december 2005 22:12 schreef klez het volgende:
[..]
Goed he, het zelfreinigend vermogen van de Amerikaanse democratie. Gaan jullie je nu ook druk maken over de 10.000-en, nee 100.000-en die gemarteld worden in Arabische, Chinese en Russische gevangenissen. Of is dat niet interessant meer?
![]()
Goh heet hypocriet beleid opeens zelfreinigend vermogen?quote:Op woensdag 28 december 2005 22:12 schreef klez het volgende:
[..]
![]()
Nou is Klez opeens in geen velden of wegen te bekennen.quote:Op donderdag 29 december 2005 11:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Goh heet hypocriet beleid opeens zelfreinigend vermogen?
Ik maak me ook druk om al die ander mensenrechten die geschonden worden en ik ben zelfs van mening dat we geen handel moeten drijven met landen die het niet zo nauw nemen met de mensenrechten. Maar dan hebben we opeens niet zoveel meer aan de globalisering omdat 50% van de goedkope lonen landen dan afvallen. Verder zou er dan een grote grondstoffen crisis optreden aangezien ook 50% van de grondstoffenleveranciers hier niet aan voldoet.
Maar om dan zogenaamd voorbeelden te stellen veroordelen ze wel eens in de westerse wereld hier of daar een stroman, terwijl de beleidsmakers buiten schot blijven.
beter dan helemaal niks doenquote:Op woensdag 28 december 2005 22:12 schreef klez het volgende:
[..]
![]()
Overigens Kyoto en het internationale strafhof zijn Europese obsessies. Waar net zoveel argumenten tegen als voor te geven zijn. Internationaal recht, helemaal een lachertje. Het internationale recht van de Europeaan zeker...
beter dan helemaal niks doenquote:Maar om dan zogenaamd voorbeelden te stellen veroordelen ze wel eens in de westerse wereld hier of daar een stroman, terwijl de beleidsmakers buiten schot blijven.
De post waar jij aan refereert bevat geen noemenswaardige inhoud om op te reageren. Vooralsnog zijn jullie reacties alleen maar terug te vinden in "bash de VS" topics, hetgeen de gepretendeerde objectiviteit en onpartijdigheid, alsmede begaanheid met mensenrechten e.d. nogal ongeloofwaardig maakt.quote:Op vrijdag 30 december 2005 19:39 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Nou is Klez opeens in geen velden of wegen te bekennen.![]()
Kinderachtig om het meteen op VS-bashen te gooienquote:Op zaterdag 31 december 2005 10:52 schreef klez het volgende:
[..]
De post waar jij aan refereert bevat geen noemenswaardige inhoud om op te reageren. Vooralsnog zijn jullie reacties alleen maar terug te vinden in "bash de VS" topics, hetgeen de gepretendeerde objectiviteit en onpartijdigheid, alsmede begaanheid met mensenrechten e.d. nogal ongeloofwaardig maakt.
Of je afvragen waarom ze niet in Saudi-Arabie zijn wezen 'bring them on-nen'?quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:41 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Leg me dan eens uit waarom ze perse Irak + Afghanistan hebben aangepakt?
Ook zoiets ja..quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:53 schreef Umm-Qasr het volgende:
[..]
Of je afvragen waarom ze niet in Saudi-Arabie zijn wezen 'bring them on-nen'?
Is dat relevant dan?quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:41 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Irak -> meer dan 1 miljoen slachtoffers door een dictator, te vergelijken met A.Hitler. Ereschuld aan shiíten. Angst voor WMD in verkeerde handen. Dictator die stelselmatig de VS uitdaagde, etc. etc.quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:41 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Ok, dat zijn wel een paar goede (hypocriete) punten.quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:33 schreef klez het volgende:
[..]
Irak -> meer dan 1 miljoen slachtoffers door een dictator, te vergelijken met A.Hitler. Ereschuld aan shiíten. Angst voor WMD in verkeerde handen. Dictator die stelselmatig de VS uitdaagde, etc. etc.
Afghanistan -> Schuilplaats van Al-Qaida incl. trainingskampen, waarschijnlijk rechtstreeks verantwoordelijk voor de 9-11 aanval op de VS.
Kortom: vijanden van de VS, die deze direct of indirect uitdaagden.
Valt weinig aan te begrijpen verder.
Eerst waren het er bijna 300.000, nu zijn het al een miljoen?quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:33 schreef klez het volgende:
[..]
Irak -> meer dan 1 miljoen slachtoffers door een dictator, te vergelijken met A.Hitler.
Kijk, nog meer legitieme punten.quote:Op zondag 1 januari 2006 12:07 schreef Monidique het volgende:
O, en dat ze Irak binnenvielen heeft natuurlijk weinig te maken met de interne politiek van Saddam. Olie, Israël en democratisch idealisme, dat zullen wel de drie voornaamste redenen zijn geweest, vermoed ik.
Olie een legitiem punt? Leuk als ze dan een tekort aan diamanten voorzien gaan ze ook zuid afrika aanvallen?quote:
Een "land" zelf bepalen? Leuk eufemisme voor een fascistoide dictator.quote:Op maandag 2 januari 2006 12:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Olie een legitiem punt? Leuk als ze dan een tekort aan diamanten voorzien gaan ze ook zuid afrika aanvallen?
Volgens mij mag een land nog altijd zelf bepalen wat het met zijn grondstoffen doet, of mag dat alleen naar goedkeuring van amerika? Zoeits heet dan ook dictatoriaal beleid.
Om en nabij de 400.000 slachtoffers, de Iraakse slachtoffers van de door Saddam gestarte Irak-Iran oorlog niet meegeteld. Tel je die mee zit je al boven het miljoen.quote:Op zondag 1 januari 2006 12:06 schreef Monidique het volgende:
[..]
Eerst waren het er bijna 300.000, nu zijn het al een miljoen?
Maar daarmee is het natuurlijk nog niet gelegitimeerd om dit op deze manier te bereiken. Er bestaat ook nog zoiets als de autonomie van de staat. Dan zou het ook legitiem zijn dat we weer aan kolonisatie van afrika gaan doen, omdat het toendertijd ook beter ging met die landen en een blank beleid.quote:Op maandag 2 januari 2006 12:32 schreef klez het volgende:
[..]
Een "land" zelf bepalen? Leuk eufemisme voor een fascistoide dictator.
Ik durf er wel een wedje om te leggen dat de bevolking van Irak meer profiteert van oliehandel met Amerika dan van de handel en wandel in het Saddam tijdperk.
Ik wil de cijfers wel zien van die doden. Volgens mij zijn er vele tienduizenden, meer dan honderdduizend geloof ik, burgers gedood tijdens en na de opstand van 1991. Enkele tienduizenden Koerdan zijn afgemaakt. Maar op 400.000 slachtoffers, exclusief vermisten en exclusief de doden door de oorlog tegen Iran, kom ik niet zo snel. Het zou heel goed waar kunnen zijn, het was immers een zeer brute dictator, die volgens mij niet met Hitler vergeleken kan worden. Tevens zou informatie over die miljoen vermisten altijd welkom zijn.quote:Op maandag 2 januari 2006 12:45 schreef klez het volgende:
[..]
Om en nabij de 400.000 slachtoffers, de Iraakse slachtoffers van de door Saddam gestarte Irak-Iran oorlog niet meegeteld. Tel je die mee zit je al boven het miljoen.
De Iraakse regering gaat nog steeds uit van meer dan 1 miljoen vermisten (exclusief de oorlog), overigens.
We hebben deze discussie al vaker gevoerd. We zijn het er snel over eens dat het er veel te veel zijn, niet?quote:Op maandag 2 januari 2006 12:57 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik wil de cijfers wel zien van die doden. Volgens mij zijn er vele tienduizenden, meer dan honderdduizend geloof ik, burgers gedood tijdens en na de opstand van 1991. Enkele tienduizenden Koerdan zijn afgemaakt. Maar op 400.000 slachtoffers, exclusief vermisten en exclusief de doden door de oorlog tegen Iran, kom ik niet zo snel. Het zou heel goed waar kunnen zijn, het was immers een zeer brute dictator, die volgens mij niet met Hitler vergeleken kan worden. Tevens zou informatie over die miljoen vermisten altijd welkom zijn.
Ja, het was een zeer brute dictatuur en er zijn ongelooflijk veel mensen afgeslacht.quote:Op maandag 2 januari 2006 13:56 schreef klez het volgende:
[..]
We hebben deze discussie al vaker gevoerd. We zijn het er snel over eens dat het er veel te veel zijn, niet?![]()
quote:In the past two years, testimony by former intelligence officers and other state employees who have fled Iraq has corroborated reports of mass executions in prisons. Captain Khalid Sajit al-Janabi, who was an intelligence operative from 1979 to 1999, attested to the existence of a government prison cleansing policy. 68 He testified in November 2000 that a directive issued in 1998 effectively authorized the mass execution of prisoners. He stated: "On 15 March 1998 we were advised of a Revolutionary Command Council decision to clean up the prisons. The Presidency Office and the Special Security Forces ordered the security services to set up a committee comprising representatives from Military Intelligence, Public Security, Special Security and the Mukhabarat to act as a supervisory body at Abu Ghraib prison." Al-Janabi said that he and three other officers were assigned to Abu Ghraib prison on March 20. According to his testimony, President Saddam Hussein's son Qusay toured the prison on April 26 and issued an order for the execution of an estimated 2,000 inmates held in one section. "At six the following morning, the executions began. By nine that evening, 2,000 Iraqis had been executed. Most of them were from the South, accused of joining parties and taking part in [opposition] activities É some were hanged, while others were shot. Each victim was shot once in the head." Al-Janabi said many of the bodies were then buried in the nearby al-Karkh cemetery, identified only by a serial number.
Volgens mij waren wij dat hoorquote:Op maandag 2 januari 2006 13:56 schreef klez het volgende:
[..]
We hebben deze discussie al vaker gevoerd. We zijn het er snel over eens dat het er veel te veel zijn, niet?![]()
Dat is nu juist het punt, dat is niet relevant. Zeker niet voor Europeanen die geweld en terreur vrijwel overal hun beloop laten. Sterker nog, ik zou het hypocriet noemen.quote:Op maandag 2 januari 2006 14:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
de reden waarom men daar niets aan doet en in irak wel dat is alleen het grote discussie punt.
Maar het op zijn beloop laten of andere diplomatieke middelen / handelsboycotten enz.. uitvoeren is nogal een verschil met een oorlog voeren tegen een staat. De VN misleiden met foute informatie over WMD's, enz..quote:Op maandag 2 januari 2006 14:31 schreef klez het volgende:
[..]
Dat is nu juist het punt, dat is niet relevant. Zeker niet voor Europeanen die geweld en terreur vrijwel overal hun beloop laten. Sterker nog, ik zou het hypocriet noemen.
Alsof het feit dat je niet alle verkeersovertreders kan bestraffen een reden is om maar gelijk helemaal geen bekeuringen uit te delen.
Dat is mijn punt, ook. Die morele discussie is vrijwel niet te voeren, omdat als het over wereldpolitiek gaat vrijwel iedereen boter op zijn hoofd heeft.quote:Op maandag 2 januari 2006 14:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar het op zijn beloop laten of andere diplomatieke middelen / handelsboycotten enz.. uitvoeren is nogal een verschil met een oorlog voeren tegen een staat. De VN misleiden met foute informatie over WMD's, enz..
Verder hebben de europeanen ook niet echt direct aan de wieg gestaan van het ontstaan van veel van dat geweld en terreur. Europa heeft niet de vijand van de vijand gesteund. Welke later de vijand van zichzelf werd. Ja de europeanen hadden het ottomaanse rijk niet met lijnen moeten verdelen, en de staat israel niet moeten laten ontstaan.
Wat ik hypocriet vind is het toch stug blijven handel drijven met landen die de universele rechten van de mensen niet in acht nemen. Maar nee dan komt meteen het grote marktdenken en globalisering weer om de hoek kijken en moet dit vanwege de welvaartstijging wel kunnen.
Voor de bevolking zal het volgens de ons voorgeschotelde nieuwsberichten wat beter zijn. Waarbij we dan de aantekening moeten maken dat de opiumprodcutie nog nooit zulke ongekende hoogte heeft behaald in afghanistan. Het in irak nog steeds niet veilig is voor de bevolking, dat was het eerst niet, nu nog steeds niet.quote:Op maandag 2 januari 2006 14:56 schreef klez het volgende:
[..]
Dat is mijn punt, ook. Die morele discussie is vrijwel niet te voeren, omdat als het over wereldpolitiek gaat vrijwel iedereen boter op zijn hoofd heeft.
Je kan achteraf wel stellen:
Is het goed dat de Taliban en Saddam weg zijn?
Hebben zij er zelf om gevraagd door de plee van de geschiedenis weggespoeld te worden?
Welke fundamentalisten heb je het eigenlijk over?quote:Het antwoord op beide vragen is: ja.
Dienen zowel Europa als de VS zich te bezinnen op de rol die ze spelen, ja.
Als je denkt dat de fundamentalisten het alleen op de VS gemunt hebben, think again.
Veel Europeanen dachten in '39 ook dat het Hitler alleen om Polen te doen was.
In de VS gebeurd dat bezinnen imo heel wat zinvoller dan in Europa, waar sommige denken dat cultuurrelativisme per definitie tot een betere wereld leidt. Ik denk van niet.
quote:Teletekst 03-01-06
Olie-export Irak bereikt dieptepunt
BAGDAD De olie-export van Irak is sinds
de oorlog niet zo laag geweest.In
december werden ruim 34 miljoen vaten
olie geëxporteerd.
Er zit genoeg olie in de grond,maar
veel raffinaderijen in Noord-Irak
liggen stil door sabotage.De regering
heeft de olieprijzen fors verhoogd,tot
woede van de bevolking.Mensen moeten
bij tankstations uren in de rij staan.
In verschillende steden braken rellen
uit.Zondag schoot de politie in Kirkuk
een aantal demonstranten dood die brand
hadden gesticht in een tankstation.In
verband met de onrust is de Iraakse
minister van Olie afgetreden.
De Achilleshiel?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 08:26 schreef Basp1 het volgende:
doordat het te moeilijk is om de installatie te beveiligen
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel raffinaderijen er dan wel niet staan in irak dat die zogenaamd te moelijk zijn om te beveiligen. Dat men de pijpleiding niet kan beveiligen daar kan ik in komen. met bijna 7000 km pijpleiding.quote:
Who gives a fuck about he opium? Zij verdienen er geld aan, westerlingen consumeren het maar wat graag.quote:Op maandag 2 januari 2006 15:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Voor de bevolking zal het volgens de ons voorgeschotelde nieuwsberichten wat beter zijn. Waarbij we dan de aantekening moeten maken dat de opiumprodcutie nog nooit zulke ongekende hoogte heeft behaald in afghanistan. Het in irak nog steeds niet veilig is voor de bevolking, dat was het eerst niet, nu nog steeds niet.
[..]
Wat een overtuigende vergelijking. Inderdaad zien we net zo'n bedreiging uitgaan van de Molukkers en het dierenbevrijdingsfront als de aanslagen in Madrid, New york en Londen.quote:Welke fundamentalisten heb je het eigenlijk over?
De molluken die strijden voor hun eigen staat?
De dierenbevrijdingsfondsen welke door internet internationale contacten hebben en zodoende meer aanslagen nertsenfarms enz plegen?
Ongetwijfeld zijn er mensen verder geradicaliseerd. Door de bank genomen denk ik echter dat een Marokkaan of Egyptenaar die vanwege het afzetten van Saddam in Irak zichzelf wil opblazen temidden van onschuldige burgers, toch al niet deugde. Er zijn nu eenmaal erg veel latente gekken in fascistoide gehersenspoelde culturen als de extreme islam, nog los van de ophitsing door Arabische leiders die zo hun eigen dubbele agenda hebben. Namelijk de schuld van alle ellende in het Midden-oosten bij het westen leggen, zodat zij de aandacht afleiden van hun eigen wanprestaties. De linkse Europeaan werkt hier maar wat graag aan mee.quote:Of heb je het over de moslim fundamentalisten welke door de de aanval op irak alleen maar in hoeveelheid zijn toegenomen. Nee dan was de oorlog ook niet een juiste beslissing als we dat als graadmeter gaan gebruiken.
Tuurlijk wel. Of ben je een pacifist? Oorlog is onlosmakelijk met menselijke evolutie verbonden.quote:Oorlog voeren dat vind ik toch niet getuigen van een normale bezinning.
Hoezo is oorlog met menselijke evolutie verbonden?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 10:10 schreef klez het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Of ben je een pacifist? Oorlog is onlosmakelijk met menselijke evolutie verbonden.
Zowel in het geval van Saddam als de Taliban was er geen reden om te verwachten dat deze idioten op zouden tiefen zonder oorlog.
Helaas, dat wel.
Dat weet je toch wel dat dat de nieuwste versie van de evolutie theorie is, survival of the strongest , ipv survival of the fittest.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:09 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Hoezo is oorlog met menselijke evolutie verbonden?
het is wel degenlijk dat de opiumproductie veel minder wordt, als Afghanistan als een levensvatbare onafhankelijke staat verder willen gaan dan zullen ze ook een economie moeten hebben die niet met 1 voet in de onderwereld staat.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 10:10 schreef klez het volgende:
[..]
Who gives a fuck about he opium? Zij verdienen er geld aan, westerlingen consumeren het maar wat graag.
Irak is inderdaad nooit veilig geweest, al wordt het langzaam beter. De sympathie voor de "opstandelingen" is onder het nulpunt gedaald (behalve bij linkse voorvechters voor gelijkheid en onvrijheid in West-Europa). Dat gaat zijn vruchten wel opleveren.
Dus jij denkt dat oorlog iets is wat door de Amerikanen is uitgevonden?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat weet je toch wel dat dat de nieuwste versie van de evolutie theorie is, survival of the strongest , ipv survival of the fittest.
Dat wordt de volgende stap in het wegmoffelen van evolutietheorie bewijzen en past ook een stuk beter tussen de intelligent design onzin.![]()
Goede zaken komen nu eenmaal niet voor niets, itt wat nogal wat Europeanen schijnen te denken. Gevolg van het hangmatcultuurtje wat hier de norm lijkt te worden?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is wel degenlijk dat de opiumproductie veel minder wordt, als Afghanistan als een levensvatbare onafhankelijke staat verder willen gaan dan zullen ze ook een economie moeten hebben die niet met 1 voet in de onderwereld staat.
en Irak wordt niet veiliger ... veiliger voor Amerikanen ja maar verder wordt het er alleen maar slechter op, dat zal nog wel ff doorgaan ook.
maja mag je dit ook eigenlijk wel verwachten?
kijk is naar hoe lang het op de Balkan heeft geduurd voordat ze ophielden met elkaar uit te moorden ... daar zijn ze nog niet helemaal mee klaar, en op de Balkan was het 'slechts' 5 jaar oorlog itt tot zowel Afghanistan als Irak die al bijna 30 jaar min of meer in een staat van oorlog zitten!!
ik krijg het gevoel dat mensen (Bush&co voorop en nu de anti Irak oorlog lobby erachter aan) nogal onderschatten wat er allemaal bij komt kijken om een land uit een dergelijke situatie te trekken!
Nee helaas heeft dit toch al veel eerder plaatsgevonden, zelfs chimpansees zijn in staat om een soortgenoot zodanig toe te takelen dat deze overlijd. Maar het echte oorlogsvoeren zal pas eigenlijk uitgevonden zijn in de tijd dat we van jager verzamelaar naar landbouw overging, toen moest het terratorium ten koste van anderen vergroot worden. Ik had toch het idee dat we die fase allang voorbij zijn en niet meer aan uitbereiding van ons lebensraum doen.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:31 schreef klez het volgende:
Dus jij denkt dat oorlog iets is wat door de Amerikanen is uitgevonden?![]()
De problemen zullen alleen maar veel groter worden. Waar het Westen inmiddels slechts in het uiterste geval toeslaat en zo min mogelijk slachtoffers probeert te maken, moet de rest van de wereld die groeifase nog doormaken. De bewijzen zijn alomtegenwoordig, van Tibet en Tsjetjenie en van Darfur tot Rwanda.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee helaas heeft dit toch al veel eerder plaatsgevonden, zelfs chimpansees zijn in staat om een soortgenoot zodanig toe te takelen dat deze overlijd. Maar het echte oorlogsvoeren zal pas eigenlijk uitgevonden zijn in de tijd dat we van jager verzamelaar naar landbouw overging, toen moest het terratorium ten koste van anderen vergroot worden. Ik had toch het idee dat we die fase allang voorbij zijn en niet meer aan uitbereiding van ons lebensraum doen.
Lees ik dit nu goed, SPC geef je gelijk dat het niet veiliger geworden is in irakquote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:32 schreef klez het volgende:
Dat Bush het onderschat heeft zal best. Als hij dit van tevoren wist had hij het misschien wel niet gedaan. Dus in dit geval is het een voordeel dat hij dingen soms wat simplistisch ziet...
Nee. Het is veiliger geworden. Maar het gaat langzaam.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Lees ik dit nu goed, SPC geef je gelijk dat het niet veiliger geworden is in irak![]()
De vraag is wel hoe bijvoorbeeld in dafur en rwanda die o zo arme afrikanen toch opeens kunnen beschikken over automatische wapens en munitie. En wie daarvoor verantwoordelijk is.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:46 schreef klez het volgende:
[..]
De problemen zullen alleen maar veel groter worden. Waar het Westen inmiddels slechts in het uiterste geval toeslaat en zo min mogelijk slachtoffers probeert te maken, moet de rest van de wereld die groeifase nog doormaken. De bewijzen zijn alomtegenwoordig, van Tibet en Tsjetjenie en van Darfur tot Rwanda.
Helaas.
Veiliger geworden sinds???quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:55 schreef klez het volgende:
[..]
Nee. Het is veiliger geworden. Maar het gaat langzaam.
Het belang van veiligheid ten opzichte van begrippen als "vrijheid" en "democratie" wordt lichtelijk overschat in Europa. Waarschijnlijk het gevolg van de gemakzuchtige positie die de Europeanen de afgelopen 60 jaar onder de Amerikaanse paraplu hebben kunnen innemen.
Je moest eens weten hoeveel mensen in Rwanda met kapmessen zijn vermoord. En hoeveel Tibetanen zijn omgekomen of gevangen zitten door toedoen van de Chinezen. En nee, het is geen Chinese provincie.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De vraag is wel hoe bijvoorbeeld in dafur en rwanda die o zo arme afrikanen toch opeens kunnen beschikken over automatische wapens en munitie. En wie daarvoor verantwoordelijk is.
Verder wat tibet hier van doen heeft weet ik niet, door de annexatie hiervan door china is er ook veel geinvesteerd in dat land (of volgens de chinese optie provincie), en is er eigelijk hetzelfde gebeurd als in irak gebeurd, maar dan met een nog hardere hand (in ieder geval qau afbreken vande cultuur, of er ook zoveel bomaanslagen tegen chinzen zijn geweest betwijfel ik), waarbij vermeld moet worden dat het nu wel wat beter daar gaat. Anders was Lhasa nog steeds een boerendorp, als je er nu binnen komt rijden, kom je eerst over een autoboulevard en andere nieuwbouw voordat je bij het oude centrum bent.
Irak is veel rustiger dan een jaar geleden. Zelfs de Soennieten kiezen er nu in grote getale voor deel te nemen aan het politieke proces ipv de wapens op te nemen.quote:
Het een sluit het ander niet uit. Ik zie dat soennieten voor het eerst gestemd hebben, maar ik zie niet dat het veiliger is geworden in Irak.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 18:13 schreef klez het volgende:
[..]
Irak is veel rustiger dan een jaar geleden. Zelfs de Soennieten kiezen er nu in grote getale voor deel te nemen aan het politieke proces ipv de wapens op te nemen.
Ik zal eens op zoek gaan naar wat cijfers. Volgens mij namen de aanslagen af in aantal. Hoe dan ook, het zal zeker nog wel ff duren voordat Irak als "veilig" bestempeld kan worden.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 18:15 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het een sluit het ander niet uit. Ik zie dat soennieten voor het eerst gestemd hebben, maar ik zie niet dat het veiliger is geworden in Irak.
Zoek maar eens op Robert Fisk danquote:Op dinsdag 3 januari 2006 18:19 schreef klez het volgende:
[..]
Ik zal eens op zoek gaan naar wat cijfers. Volgens mij namen de aanslagen af in aantal. Hoe dan ook, het zal zeker nog wel ff duren voordat Irak als "veilig" bestempeld kan worden.
Volgens http://icasualties.org/oif/ is het aantal doden onder burgers en Irakese troepen gepiekt in juli 2005, aldus officiële cijfers, maar de substantiële, structurele veiligheid lijkt nog niet echt verbeterd.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 18:22 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Zoek maar eens op Robert Fisk dan![]()
Tja, je moet er iets voor over hebben om niet in een dictatuur te willen leven. Ik heb nog geen Iraki gesproken (en ik spreek er toch regelmatig) die terug wil naar Saddam omwille van de "veiligheid".quote:Op dinsdag 3 januari 2006 18:27 schreef Monidique het volgende:
[..]
Volgens http://icasualties.org/oif/ is het aantal doden onder burgers en Irakese troepen gepiekt in juli 2005, aldus officiële cijfers, maar de substantiële, structurele veiligheid lijkt nog niet echt verbeterd.
O, ok.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 18:32 schreef klez het volgende:
[..]
Tja, je moet er iets voor over hebben om niet in een dictatuur te willen leven. Ik heb nog geen Iraki gesproken (en ik spreek er toch regelmatig) die terug wil naar Saddam omwille van de "veiligheid".
Had jij wel de indruk dan?quote:
Zijn we het eens. (on)Veiligheid is hooguit interessant als een vervelend nevenverschijnsel van het verdwijnen van een dictator. Zo zien de meeste Irakezen het ook, heb ik de indruk.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 18:36 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, maar ik dacht niet dat ik beweerde dat dat er iets mee te maken heeft.
O ja, ik ging er vanuit dat onder "installaties" ook de pijpleidingen gerekend werden. De pompen an sich zullen idd wel te beveiligen zijn.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 09:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel raffinaderijen er dan wel niet staan in irak dat die zogenaamd te moelijk zijn om te beveiligen. Dat men de pijpleiding niet kan beveiligen daar kan ik in komen. met bijna 7000 km pijpleiding.
http://www.eia.doe.gov/emeu/cabs/Iraq/Oil.html
Je had even dat stuk moeten doorlezen daar zit ook nog deze link in, waarin alle aanslagen op de pijpleidingen en plaatsen staan.quote:Op woensdag 4 januari 2006 10:39 schreef NorthernStar het volgende:
Het is alleen geen info te vinden welke leidingen precies gesaboteerd worden. Dat zou iets meer kunnen zeggen over wie erachter zit en met welke bedoelingen. (met dat het 'insurgents' zijn schiet je niks mee op)
daar ben ik het min of meer mee eens maar claim niet dat het er veiliger aan het worden is want dat is het in de eerste paar komende jaren nog lang niet, zeker niet nu de Amerikanen troepen gaan terugtrekkenquote:Op dinsdag 3 januari 2006 18:44 schreef klez het volgende:
[..]
Zijn we het eens. (on)Veiligheid is hooguit interessant als een vervelend nevenverschijnsel van het verdwijnen van een dictator. Zo zien de meeste Irakezen het ook, heb ik de indruk.
Is dit een retorische vraag?quote:
Britain admits it was wrong to blame Iran for deaths in Iraq
MPs and soldiers' families have demanded an explanation from the Government after a U-turn over claims that Iran was complicit in the killing of British soldiers in southern Iraq.
Britain has dropped the charge of Iranian involvement after senior officials had repeatedly accused the Tehran regime of supplying sophisticated explosive devices to insurgents. Government officials now acknowledge that there is no evidence, or even reliable intelligence, connecting the Iranian government to the infra-red triggered bombs which have killed 10 British soldiers in the past eight months.
The twist comes three months after British officials first made strong assertions, widely reported in the media, of an Iranian hand in killing British soldiers. The highly publicised allegations emerged as America was locked in tense confrontation with Iran over its nuclear policy. It led to a major row and the US Defence Secretary, Donald Rumsfeld, warned Tehran of the consequences of continuing interference in Iraq.
[...]
A former Labour defence minister, Peter Kilfoyle, accused the Blair government of following President George Bush's obsession with Iran. "Is this intelligence or is it propaganda?"
Tnx!quote:Op woensdag 4 januari 2006 11:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je had even dat stuk moeten doorlezen daar zit ook nog deze link in, waarin alle aanslagen op de pijpleidingen en plaatsen staan.
Nu zijn er 4 bijgekomen:quote:Op vrijdag 6 januari 2006 01:46 schreef Vassili_Z het volgende:
7 more US GI's just got blown to kingdom come
Seven US soldiers killed in Iraq: military, police
quote:http://www.nu.nl/news/651520/23/Bloedbaden_in_Irak_door_aanslagen_%28video%29.html
KARBALA/RAMADI - Ongeveer 130 mensen zijn donderdag in Irak omgekomen door aanslagen in Ramadi en Karbala. In het zuidelijke Karbala werden donderdag naar schatting zestig mensen gedood door een aanslag op een druk plein bij sjiitische moskeeën.
Volgens de Amerikaanse media tellen die niet mee nee...quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:36 schreef Basp1 het volgende:
Tellen die 120 dode irakezen niet meer mee?
[..]
http://observer.guardian.(...)6937,1686962,00.htmlquote:David Smith
Sunday January 15, 2006
The Observer
A British man kidnapped in Iraq and held for five days by armed men who threatened to behead him was rescued last week by American special forces and astonished to discover that no one had noticed he was missing.
Phil Sands, 28, a freelance journalist, was held by gunmen who ambushed his car in Baghdad. He said the worst aspect of his ordeal was imagining the anguish of his family. But his parents were holidaying in Morocco and knew nothing of his sufferings until he called them after he was released during a chance raid by US forces on a farm outside Baghdad.
The rescue was a rare slice of good fortune in Iraq, where yesterday Rizgar Amin, chief judge in the trial of Saddam Hussein, quit in protest at pressure from the Iraqi government on his court, which has already seen two defence lawyers murdered and witnesses threatened.
For Sands, the escape came after he had surrendered all hope. 'I thought with absolute certainty, "I'm dead - it's now just a matter of the technical details,"' he told The Observer. 'I was strangely calm - there was no point in panicking.'
One of Sands's captors told him, in Arabic, that if he was a soldier, or helping the occupation, he would be beheaded. He was made to record a video urging the British people to remove Tony Blair from office. The same thing had happened to Ken Bigley, the hostage from Liverpool executed in Iraq in 2004.
But the US army, on a routine mission, came to the rescue. He recalled: 'I was in bed and heard helicopters, which I assumed would move on. But then there were footsteps and a banging at the door. It burst open and two young American soldiers came in with flashlights. They woke up my guard and shone a torch in my face. One of them said, "What the fuck?" I said: "I'm a Brit, dammit."'
He said he was not treated badly by his Sunni captors, who were arrested in the raid. He believes his driver and interpreter were also rescued but is still seeking confirmation.
Sands, from Poole, Dorset, has been to Iraq 10 times since February 2003, sometimes for three-month spells. On Boxing Day, shortly after 9.30am, he was blindfolded, handcuffed and forced into the boot of a BMW by men with balaclavas and AK-47 automatic rifles. 'I just knew I was dead, that I wouldn't get out alive. I began to think of my parents in Britain, how they would have to watch this on the news and what it would do to them. I felt I could cope with whatever happened to me; it was what they would go through that was unbearable.'
Sands's parents, David and Jackie, were in a state of blissful ignorance throughout, as were the authorities. They spoke to their son on Christmas Day, then went on holiday. David said last night: 'We were fortunate that we didn't go through the nail-biting anxiety of knowing he was missing. I feel fairly philosophical about it, and so does my wife. He loves that place and I'm sure he'll be going back.'
quote:War's stunning price tag
By Linda Bilmes and Joseph Stiglitz, LINDA BILMES, a former assistant secretary of Commerce, teaches public finance at the Kennedy School of Government at Harvard. JOSEPH STIGLITZ is a professor at Columbia University. He won the Nobel P
LAST WEEK, at the annual meeting of the American Economic Assn., we presented a new estimate for the likely cost of the war in Iraq. We suggested that the final bill will be much higher than previously reckoned — between $1 trillion and $2 trillion, depending primarily on how much longer our troops stay. Putting that into perspective, the highest-grossing movie of all time, "Titanic," earned $1.8 billion worldwide — about half the cost the U.S. incurs in Iraq every week.
Like the iceberg that hit the Titanic, the full costs of the war are still largely hidden below the surface. Our calculations include not just the money for combat operations but also the costs the government will have to pay for years to come. These include lifetime healthcare and disability benefits for returning veterans and special round-the-clock medical attention for many of the 16,300 Americans who already have been seriously wounded. We also count the increased cost of replacing military hardware because the war is using up equipment at three to five times the peacetime rate. In addition, the military must pay large reenlistment bonuses and offer higher benefits to reenlist reluctant soldiers. On top of this, because we finance the war by borrowing more money (mostly from abroad), there is a rising interest cost on the extra debt.
ADVERTISEMENT
Our study also goes beyond the budget of the federal government to estimate the war's cost to the economy and our society. It includes, for instance, the true economic costs of injury and death. For example, if an individual is killed in an auto or work-related accident, his family will typically receive compensation for lost earnings. Standard government estimates of the lifetime economic cost of a death are about $6 million. But the military pays out far less — about $500,000. Another cost to the economy comes from the fact that 40% of our troops are taken from the National Guard and Reserve units. These troops often earn lower wages than in their civilian jobs. Finally, there are macro-economic costs such as the effect of higher oil prices — partly a result of the instability in Iraq.
We conclude that the economy would have been much stronger if we had invested the money in the United States instead of in Iraq.
Spending up to $2 trillion should make us ask some questions. First, these figures are far higher than what the administration predicted before the war. At that time, White House economic advisor Lawrence Lindsey was effectively fired for suggesting that the war might cost up to $200 billion, rather than the $60 billion claimed by the president's budget office. Why were the costs so vastly underestimated? Elsewhere in the government, it is standard practice to engage in an elaborate cost-benefit analysis for major projects. The war in Iraq was a war of choice, an immense "project," and yet it now appears that there was virtually no analysis of the likely costs of a prolonged occupation.
Could we have fought the war in ways that would have protected our troops better and cost the country less? A Pentagon study apparently concludes that better body armor would have prevented many deaths and injuries. Penny-pinching in such matters during the rush to war has led to steep long-run costs for the nation and, tragically, for the individuals involved.
Even more fundamentally, there is the question of whether we needed to spend the money at all. Thinking back to the months before the war, there were few reasons to invade quickly, and many to go slow. The Bush policy of threatened force had pressured Iraq into allowing the U.N. inspectors back into the country. The inspectors said they required a few months to complete their work. Several of our closest allies, including France and Germany, were urging the U.S. to await the outcome of the inspections. There were, as we now know, conflicting intelligence reports.
Had we waited, the value of the information we would have learned from the inspectors would arguably have saved the nation at least $1 trillion — enough money to fix Social Security for the next 75 years twice over.
krantbericht
Oud nieuws. Gaat over een periode van zo'n 10 jaar. 1,7 biljoen is 170 miljard dollar per jaar.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:24 schreef Godslasteraar het volgende:
Hou je vast! Schatting wat de oorlog in Irak de VS gaat kosten volgens Joseph E. Stiglitz.
Tussen de 1000 en 2000 miljard dollar.
Stiglitz' paper (pdf)
Nieuwsbericht:
[..]
Welke positieve spin-off? Het is altijd lastig de grenzen van een dergelijk onderzoek vast te stellen. Maar we hebben het hier alleen over de kosten van de VS, niet die van Iraq zelf, of van de Engelsen etc. Deze oorlog heeft verder de reputatie van de VS enorm geschaad, en ook de grenzen van de Amerikaanse macht blootgelecht. Ongetwijfeld een reden voor Irans getrompetter de laatste tijd.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 16:27 schreef klez het volgende:
[..]
Oud nieuws. Gaat over een periode van zo'n 10 jaar. 1,7 biljoen is 170 miljard dollar per jaar.
3% van het overheidsbudget. Dat overleven ze wel. Is de positieve spin-off meegeteld?
Positieve spinoff...opdrachten uit Irak, militaire investeringen, langere termijn grondstoffen, hervormingen in het Midden-Oosten, versterking van de strategische positie van de VS. Het volledig ondergronds meppen van de terorristen.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 18:06 schreef Godslasteraar het volgende:
Welke positieve spin-off? Het is altijd lastig de grenzen van een dergelijk onderzoek vast te stellen. Maar we hebben het hier alleen over de kosten van de VS, niet die van Iraq zelf, of van de Engelsen etc.
Die reputatie van de VS, daar hebben ze zich nooit heel druk om gemaakt. Enerzijds jammer, anderzijds behoren regeringen zich niet door de constant wisselende opinie te laten leiden.quote:Deze oorlog heeft verder de reputatie van de VS enorm geschaad,
Welke beperking? Dat ze geen Hitleriaanse imperialistische bezettingsmacht vormen? Dat is ook nooit het doel geweest.quote:en ook de grenzen van de Amerikaanse macht blootgelecht.
Ik vermoed eerder -dat zoals de meeste extremisten- de nieuwe machthebbers kicken op een soort apocalyps scenario.quote:Ongetwijfeld een reden voor Irans getrompetter de laatste tijd.
Het geeft aan dat het misschien wel noodzakelijk is voor minimaal de komende 10 jaar de idioten in Iran de toegang tot gevaarlijk speelgoed te ontzeggen.quote:En het geeft een nieuw perspectief op een eventueel militair conflict met Iran.
Dat is waar. Het lijkt de betuwelijn of de HSL wel... ongeveer vergelijkbare financiele verhoudingen...quote:3% is heel erg veel geld, ze zullen het zeker overleven, maar 1 of 2 biljoen is iets heel anders dan de voorspelling van 60 miljard die de regering Bush aanvankelijk maakte.
Stiglitz is een gerenomeerd econoom, die begrijpt het fenomeen debit-credit zijde heus wel.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 21:30 schreef klez het volgende:
[..]
Positieve spinoff...opdrachten uit Irak, militaire investeringen, langere termijn grondstoffen, hervormingen in het Midden-Oosten, versterking van de strategische positie van de VS. Het volledig ondergronds meppen van de terorristen.
Daar ga ik in mee.quote:Die reputatie van de VS, daar hebben ze zich nooit heel druk om gemaakt. Enerzijds jammer, anderzijds behoren regeringen zich niet door de constant wisselende opinie te laten leiden.
Gelukkig voor Israel bijvoorbeeld zijn de Amerikanen wat "steadier" dan de Europeanen in dit opzicht.
Helaas heeft de ratio het in het Midden-Oosten het toch niet voor het zeggen. Extremisten vinden daar altijd wel een reden om de "machtige blanke jood" te haten.
Hoor jij mensen nog praten over een ''hyper macht''? De VS zijn een lullig derde wereld land binnen gevallen en zitten nu helemaal klem wat betreft mankracht en financien, en het schort zelfs aan materieel. En ze krijgen de deksel er niet op, de terreur blijft doorgaan. Het schijnt zelfs dat alle professoren en hoogleraren in Iraq hetzij vluchten, hetzij vermoord worden.quote:Welke beperking? Dat ze geen Hitleriaanse imperialistische bezettingsmacht vormen? Dat is ook nooit het doel geweest.
Het lijkt er wel op ja, niet te volgen.quote:Ik vermoed eerder -dat zoals de meeste extremisten- de nieuwe machthebbers kicken op een soort apocalyps scenario.
Tja, dat zou wel zo prettig zijn. Ik vraag me alleen wel af hoever ze nu zijn in Iran, wat is bluf, en wat niet. Een oog op die knullige duikbootjes van ze en ik krijg twijfels of ze wel in staat zijn tot het producren van een dergelijk wapen.quote:Het geeft aan dat het misschien wel noodzakelijk is voor minimaal de komende 10 jaar de idioten in Iran de toegang tot gevaarlijk speelgoed te ontzeggen.
Ja, of de Betuwelijn, het Catshuis, de ContainerTerminal in A'dam, en nu die nieuwe metro. Gaat lekker. Het werkelijk lullige is dat ik in ieder geval niet beter wordt van al dat gesmijt met geldquote:Dat is waar. Het lijkt de betuwelijn of de HSL wel... ongeveer vergelijkbare financiele verhoudingen...![]()
Het gaat nog steds niet beter daar, qau aanslagen in ieder geval.quote:121 Teletekst di 24 jan
Aantal aanslagen in Irak stijgt 30%
WASHINGTON In Irak zijn vorig jaar ruim
34.000 aanslagen gepleegd tegen burgers
en buitenlandse troepen.Dat is 30% meer
dan het jaar daarvoor,zo blijkt uit
cijfers van het Amerikaanse leger.
Volgens de Amerikaanse regering kan uit
de stijging niet worden geconcludeerd
dat de opstandelingen in Irak terrein
winnen.Ondanks het aanhoudende geweld
zijn er toch verkiezingen gehouden,zei
een woordvoerder.
Maar volgens defensie-deskundigen in de
VS kan de forse toename van het aantal
aanslagen moeilijk uitgelegd worden als
een succes voor de aanwezigheid van de
Amerikaanse troepen in Irak.
De Rumsfeld doctrine gaat helemaal niet uit van een bezetting. Het is de bedoeling dat de Irakis zelf de terreur aanpakken, en dat lijkt me een gezond uitgangspunt. Tenzij je zoals Europese paternalisten als de Fransen er vanuit gaat dat je nog 40 jaar daar zit. Ik geloof uberhaupt niet dat de planners in de VS wakker liggen van de terreur. Integendeel, misschien wel...quote:Op donderdag 19 januari 2006 01:01 schreef Godslasteraar het volgende:
Hoor jij mensen nog praten over een ''hyper macht''? De VS zijn een lullig derde wereld land binnen gevallen en zitten nu helemaal klem wat betreft mankracht en financien, en het schort zelfs aan materieel. En ze krijgen de deksel er niet op, de terreur blijft doorgaan. Het schijnt zelfs dat alle professoren en hoogleraren in Iraq hetzij vluchten, hetzij vermoord worden.
En de VS kunnen zich eigenlijk geen tweede front veroorloven in bv Iran, laat staan de kosten die dat met zich mee zou brengen. Om van de olieprijs nog maar te zwijgen.
Dank voor deze nuttige info. Wat een teleurstelling moet dit zijn voor Northern Star, Vassili_z en anderen aanhangers van de helden die het tegen satan VS durven op te nemen.quote:Ander belangrijk nieuws uit Irak:
Vier soennitische terreurgroepen (zij noemen zichzelf liever vrijheidstrijders of verzetstrijders) hebben hun samenwerking met Abu Musaab Al-Zarqawi leider van Al-Qaeda in Irak opgezegd. Bij een aanslag van Al-Qaeda op een politierekruut-centrum in Al-Romady, in de soennitische driehoek, een maand geleden zijn 100 mensen omgekomen. Dit heeft de lokale soennieten woedend gemaakt aangezien veel van hun zonen zijn omgekomen door zinloos geweld. Een van de groepen die niet meer met Al-Qaeda wilt werken is 'Het Islamitische Leger van Irak', een belangrijk en sterk partner en verantwoordelijk voor meerdere bloedige aanslagen in het verleden. Volgens een bekende soennitische politici hebben deze groepen bekend gemaakt de terreuraanvallen van Al-Qaeda af te keuren en ze zullen gezamenlijk 5.000 man in zetten voor de beveiliging van Al-Romady. Vorige week waren er nog berichten dat soennitische milities Al-Qaeda strijders (Arabieren uit de buurlanden van Irak) keihard hadden aangepakt en duidelijk gemaakt hebben hun 'Jihad' maar elders of in hun eigen land te gaan voeren ipv Irakezen te vermoorden. Het Amerikaanse leger heeft al bekend gemaakt zijn militaire acties in Al-Romady te staken nu de milities van 'beleid' zijn veranderd en ze zich meer op de politieke tour hebben begeven. De 3 grote partijen van de soennieten hebben 58 zetels gewonnen. (44/11/3)
Lol ze hebben geen andere keuze en als ze nog enig macht willen in Irak dan doen ze maar mee met de verkiezingen. We leven niet meer in de tijd van Saddam waar de minderheid de touwtjes in handen heeft. Anyhow, ik voorspel het einde van Al-Qaeda in Irak. Het is over het algemeen bekend dat de Arabische 'strijders' uit de buurlanden onderdak krijgen van de soennieten.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 17:39 schreef klez het volgende:
[..]
Het kan toch niet waar zijn dat zelfs de soennieten in Irak de politieke koers die de VS mogelijk heeft gemaakt, gaan volgen...![]()
Irrelevant in jouw ogen mischien, maar waarschijnlijk niet in de ogen van de Amerkaanse belastingbetalers. Maar goed, het is inderdaad verstandig om de Iraakse strijd te ver-Irakiseren. Daar was onlangs nog een spraakmakend artikel over in Foreign Affairs van een kabinetslid van Nixon die in Vietnam hetzelfde had gedaan. Helaas hebben de Amerikanen vervolgens Vietnam in de steek gelaten, en viel de Zuid Vietnamese regering alsnog.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 16:32 schreef klez het volgende:
[..]
De Rumsfeld doctrine gaat helemaal niet uit van een bezetting. Het is de bedoeling dat de Irakis zelf de terreur aanpakken, en dat lijkt me een gezond uitgangspunt. Tenzij je zoals Europese paternalisten als de Fransen er vanuit gaat dat je nog 40 jaar daar zit. Ik geloof uberhaupt niet dat de planners in de VS wakker liggen van de terreur. Integendeel, misschien wel...
Er zijn te veel verhalen van journalisten die de Amerikaanse aanpak te merkwaardig vinden om nog stom te kunnen noemen.![]()
Het kosten argument is irrelevant in mijn ogen. Het belang van dit soort rekensommetjes wordt zwaar overschat.
Was vanochtend nog op teletekst dat de aanslagen t.o.v. vorig jaar met zoveel tientallen procenten gestegen zijn.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 22:13 schreef Godslasteraar het volgende:
Licht het aan mij, of verdwijnt Irak uit het nieuws? Afgezien van zo nu en dan een ontvoering van een Westerling zie ik eigenlijk vrij weinig artikelen over Irak verschijnen. In ieder geval niet in de bladen/sites die ik frequenteer.
Irak is nog steeds vaak in het nieuws. In ieder geval op de sites die ik regelmatig bezoek. De nieuwsvoorziening in Nederland is niet echt uitgebreid vind ik. Alleen Tegenlicht en Netwerk zijn soms de moeite waard om naar te kijken. Je zegt het zelf al, 'een ontvoering van een Westerling' wordt als belangrijk nieuws uit Irak gezien, een aanslag met meer dan 250 doden op een dag, misschien. Vandaag is de rechtzaak tegen Saddam hervat en ook gelijk uitgesteld naar komende zondag. Ik zag er in het nieuws niets over. Ik heb zojuist een nieuws-item herschreven over Irak en in de nieuwssubmit gedaan op de FP, maar tot nu toe is 't nog niet geplaatst. Het Irak nieuws wordt over het algemeen geboycot en is volop in de schijnwerpers wanneer 6 Amerikaanse soldaten wandaden begaan tegen gevangenen, hoe hypocriet! Mijn advies aan jou is dan ook om Engels-talige nieuwssites(zenders) wat vaker te volgen.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 22:13 schreef Godslasteraar het volgende:
Licht het aan mij, of verdwijnt Irak uit het nieuws? Afgezien van zo nu en dan een ontvoering van een Westerling zie ik eigenlijk vrij weinig artikelen over Irak verschijnen. In ieder geval niet in de bladen/sites die ik frequenteer.
Het is hypocriet omdat het veel nieuwswaarde heeft. Niet vanwege enige anti-amerikaanse symphatiënquote:Op dinsdag 24 januari 2006 22:36 schreef John_Terry het volgende:
[..]
Irak is nog steeds vaak in het nieuws. In ieder geval op de sites die ik regelmatig bezoek. De nieuwsvoorziening in Nederland is niet echt uitgebreid vind ik. Alleen Tegenlicht en Netwerk zijn soms de moeite waard om naar te kijken. Je zegt het zelf al, 'een ontvoering van een Westerling' wordt als belangrijk nieuws uit Irak gezien, een aanslag met meer dan 250 doden op een dag, misschien. Vandaag is de rechtzaak tegen Saddam hervat en ook gelijk uitgesteld naar komende zondag. Ik zag er in het nieuws niets over. Ik heb zojuist een nieuws-item herschreven over Irak en in de nieuwssubmit gedaan op de FP, maar tot nu toe is 't nog niet geplaatst. Het Irak nieuws wordt over het algemeen geboycot en is volop in de schijnwerpers wanneer 6 Amerikaanse soldaten wandaden begaan tegen gevangenen, hoe hypocriet! Mijn advies aan jou is dan ook om Engels-talige nieuwssites(zenders) wat vaker te volgen.
quote:Op dinsdag 24 januari 2006 22:50 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Het is hypocriet omdat het veel nieuwswaarde heeft. Niet vanwege enige anti-amerikaanse symphatiën
Oh, ik lees eigenlijk alleen maar Engelstalige, maar vooral Duitse bladen/websites. In de New York Review of Books had je bijvoorbeeld een aantal buitengewoon interessante beschouwingen van de hand van Peter W. Galbraith. Dat zoek ik een beetje. Ik zag bijvoorbeeld in de New York Times een artikel van Paul Krugman, maar die artikelen zitten sinds een paar maanden achter een portalquote:Op dinsdag 24 januari 2006 22:36 schreef John_Terry het volgende:
[..]
Irak is nog steeds vaak in het nieuws. In ieder geval op de sites die ik regelmatig bezoek. De nieuwsvoorziening in Nederland is niet echt uitgebreid vind ik. Alleen Tegenlicht en Netwerk zijn soms de moeite waard om naar te kijken. Je zegt het zelf al, 'een ontvoering van een Westerling' wordt als belangrijk nieuws uit Irak gezien, een aanslag met meer dan 250 doden op een dag, misschien. Vandaag is de rechtzaak tegen Saddam hervat en ook gelijk uitgesteld naar komende zondag. Ik zag er in het nieuws niets over. Ik heb zojuist een nieuws-item herschreven over Irak en in de nieuwssubmit gedaan op de FP, maar tot nu toe is 't nog niet geplaatst. Het Irak nieuws wordt over het algemeen geboycot en is volop in de schijnwerpers wanneer 6 Amerikaanse soldaten wandaden begaan tegen gevangenen, hoe hypocriet! Mijn advies aan jou is dan ook om Engels-talige nieuwssites(zenders) wat vaker te volgen.
Grootste onzin dat ik gehoord heb ...quote:Op dinsdag 24 januari 2006 17:33 schreef John_Terry het volgende:
LOLde "George W. Bush Iraqi Update" was geen succes blijkbaar.
Dan maar mijn eigen Iraqi Update zonder al die berichten uit Irak die alleen maar uit dood en verzerf bestaan om de mensen in het westen te bedriegen en een eenzijdig mening te laten vormen over de kwestie Irak:
[afbeelding]
Ibrahim al-Jaafari, huidig minister president van Irak, leider van de Islamitische Dawaa Partij, is meer een Arabier dan een sjiiet. Hij staat er bekend om een rascist te zijn en diep in zijn hart haat ie de Koerden maar hij heeft een probleem: de Arabische soennieten mogen hem absoluut niet. Ze zeggen dat ie sectarisch bezig is en dat ie de sjiieten voortrekt op de soennieten terwijl de sjiieten hetzelfde over al-Jaafari denken maar dan andersom. Dr. Al-Jaafari wil graag nog 4 jaar minister president blijven, maar hij realiseert zich dat ie zonder de steun van de Koerden verloren is. Hij probeert nu steun te verwerfen bij de Koerden voor een nieuwe termijn als minister president. Het is vanzelfsprekend dat ie hierdoor enkele concessies moet doen aan de Koerden en hen meer autonomie moet toekennen.
Wordt vervolgd. (?)![]()
Nee, het heeft wel nieuwswaarde. Wie heeft nou interesse dat Rusland of China z'n gevangen martelt. Big deal, is allang bekend. Dat Amerika het doet, dat is nieuw en controversieel, en dat heeft nieuwswaarde. Zo werkt de media.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 22:59 schreef John_Terry het volgende:
[..]
Het heeft geen enkel nieuwswaarde. Het is hypocriet, en het enige doel ervan is om de Amerikanen zwart te maken. De media spreekt met geen woord over de wandaden die Saddam heeft begaan in de Abu Ghraib gevangenis op onschuldige burgers. Maar nee, de gevangenen van de Amerikanen krijgen veel meer aandacht. En wie weet waren de gevangenen dit keer terroristen of bloeddorstige moordenaars en geen onschuldige burgers? Het komt Imho niet erg objectief over en is hypocriet te noemen..
Dat zegt ook wel wat over de consumenten van het nieuws. Het daadwerkelijke lijden van de subjecten doet er weinig toe. Het gaat erom of het in je politieke straatje past...quote:Op donderdag 26 januari 2006 19:23 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Nee, het heeft wel nieuwswaarde. Wie heeft nou interesse dat Rusland of China z'n gevangen martelt. Big deal, is allang bekend. Dat Amerika het doet, dat is nieuw en controversieel, en dat heeft nieuwswaarde. Zo werkt de media.
Newsflash...quote:Op zaterdag 28 januari 2006 11:17 schreef klez het volgende:
[..]
Dat zegt ook wel wat over de consumenten van het nieuws. Het daadwerkelijke lijden van de subjecten doet er weinig toe. Het gaat erom of het in je politieke straatje past...
Het heeft juist minder met politiek straatjes te maken t.o.v. de vraag naar absurd nieuws,(=veel nieuwswaarde) ongeacht in welk politiek straatje dat past.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 11:17 schreef klez het volgende:
[..]
Dat zegt ook wel wat over de consumenten van het nieuws. Het daadwerkelijke lijden van de subjecten doet er weinig toe. Het gaat erom of het in je politieke straatje past...
sst nou. Ik probeer iemand iets te leren...quote:
Waarom heeft het nieuwswaarde? Laat ookquote:Het heeft juist minder met politiek straatjes te maken t.o.v. de vraag naar absurd nieuws,(=veel nieuwswaarde) ongeacht in welk politiek straatje dat past.
Als zo iemand het zelfs zegt...quote:Former U.S. Attorney General Ramsey Clark, who is part of Saddam's defense team but did not attend Sunday's session, denounced the court as "lawless" and repeated calls for it to be moved out of
Iraq.
Ramsey Clark is een schoothondje van Saddam. Hij heeft miljoenen aan olie-smeergeld ontvangen en is bepaald niet opjectief te noemen. Hij heeft zichzelf eerder belachelijk gemaakt door Saddam te verdedigen en niemand die hem nog serieus neemt. Ikquote:Op maandag 30 januari 2006 05:08 schreef Doderok het volgende:
Het proces tegen Saddam Hussein blijft een zootje:
[..]
Als zo iemand het zelfs zegt...
http://www.refdag.nl/arti(...)+willen+blijven.htmlquote:Iraki’s bang dat Amerikanen willen blijven
WASHINGTON (ANP) – Maar liefst 80 procent van de Irakezen vreest dat de Amerikanen met permanente militaire bases in hun land willen blijven, ook al probeert een vrij gekozen Iraakse regering hen weg te sturen.
Dit blijkt uit een opiniepeiling die de universiteit van het Amerikaanse Maryland dinsdag heeft gepubliceerd. Een meerderheid van de Irakezen wil dat een duidelijke termijn wordt gesteld voor de beëindiging van de Amerikaanse militaire aanwezigheid.
Bijna de helft van de Irakezen (47 procent) stemt in met de aanvallen van het Iraakse verzet op de Amerikaanse bezettingstroepen. Onder de soennieten is dat zelfs negen op de tien ondervraagden.
Het oorspronkelijke onderzoek is heel wat genuanceerder:quote:Op woensdag 1 februari 2006 00:21 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
http://www.refdag.nl/arti(...)+willen+blijven.html
quote:Naturally the question arises, “Why do only 35% favor the US withdrawing within six months if there would be so many assumed benefits?” The answer may lie in the response to another question that asked whether in six months Iraqi security forces will be “strong enough to deal with the security challenges Iraq will face” or will still “need the help of military forces from other countries.” Overall, 59% feel that Iraqi security forces will not be strong enough, including 55% of Shia, 58% of Sunnis and 73% of Kurds. Thus, the presence of US troops may be perceived as an unwelcome presence that produces many undesirable side effects, but is still necessary for a period.
Bron is niet echt betrouwbaar te noemen...quote:Op zondag 5 februari 2006 10:29 schreef klez het volgende:
[..]
Het oorspronkelijke onderzoek is heel wat genuanceerder:
[..]
De universiteit van Maryland staat hoog aangeschreven.quote:Op zondag 5 februari 2006 10:47 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Bron is niet echt betrouwbaar te noemen...
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=67149quote:Soennietische stammen Irak laten terroristen vallen
door Charles Levinson
BAGDAD - In hun strijd tegen de soennitische rebellen in Irak hebben de Amerikanen en de Iraakse regering onverwachte steun gekregen van soennietische stamhoofden in het westen van het land. Diverse stamhoofden hebben de steun aan de terroristen opgezegd omdat zij de Iraakse zaak geen goed doen. ,,De buitenlandse terroristen hebben hun eigen agenda.''Sjeik Osama al-Jadaan van de invloedrijke Karabilastam in het soennietische West-Irak is tegenwoordig eerder politicus dan stamhoofd. Zijn traditionele Arabische gewaad en hoofddoek heeft hij ingewisseld voor een krijtstreepkostuum. De steun aan Abu Mussab al-Zarqawi en andere buitenlandse rebellen in zijn land heeft hij opgezegd. ,,We realiseerden ons dat deze buitenlandse terroristen onder het mom van de nobele Iraakse zaak hun eigen agenda volgen'', aldus Jardaan. ,,Ze zeggen dat ze zich verzetten tegen de Amerikaanse bezetting, maar in werkelijkheid doden ze onschuldige Irakezen.''
In de provincie Anbar, een broeinest van terroristen dat grenst aan Syrië, Jordanië en Saudi-Arabië, hebben de Verenigde Staten en de Iraakse regering nieuwe bondgenoten gevonden tegen de door het terrorismenetwerk al-Qaeda geïnspireerde rebellen: de lokale stamhoofden en de autochtone Iraakse rebellen. ,,De plaatselijke rebellen helpen ons nu de problemen het hoofd te bieden'', zegt de Amerikaanse generaal-majoor Rick Lynch.
Tot voor kort werkten de meeste soennietische stammen in Anbar samen met de extremistische islamitische groeperingen. Ze hadden een gemeenschappelijk doel: het verdrijven van de Amerikanen. Maar Al-Zarqawi heeft zich van zijn Iraakse bondgenoten vervreemd door ook slachtoffers te maken onder de bevolking. Er zijn aanwijzingen dat zijn groepering vier prominente sjeiks uit Anbar heeft gedood. En toen in januari honderden mannen uit de provincie zich wilden aanmelden bij het Iraakse leger, kwamen zeventig mensen om het leven bij een zelfmoordaanslag door al-Qaeda.
Een opinieonderzoek onder Irakezen wijst uit dat een klein deel van de bevolking de aanvallen op de veiligheidstroepen goedkeurt. Aanslagen waarbij ook burgerslachtoffers vallen, vinden bij vrijwel niemand steun.
Volgens analisten heeft de deelname van soennieten aan de verkiezingen en het verdrievoudigen van het aantal soennietische parlementszetels lokale leiders ervan overtuigd dat deelname aan het politieke proces een positieve uitwerking heeft. ,,Er is sprake van een kentering'', zegt de soennietische parlementariër Mithal Alusi. ,,Nu na de verkiezingen nog steeds aanslagen worden gepleegd, willen steeds meer mensen verlost worden van deze terroristen.''
Het is uit pure frustratie dat de stamleiders zich tegen de terroristische groeperingen hebben gekeerd. De terroristen zetten kampen op en maakten van Abar een doorvoerplaats voor terroristen uit het buitenland, waarop het Amerikaanse en Iraakse leger met een serie offensieven reageerden. De lokale bevolking, die tussen twee vuren zat, zocht naar een oplossing. ,,We zitten klem tussen de terroristen die ons met hun aanslagen willen vernietigen en het Amerikaanse leger, dat onze huizen verwoest en onze wapens afneemt, waardoor we ons niet kunnen verdedigen tegen de terroristen'', zegt Jadaan.
Een sjeik van de Samarrastam, die enorm geleden had onder de gevechten, bezocht minister van defensie, Saadoun Dulaymi. ,,Geef mij twee weken om de buitenlanders uit onze stad te verdrijven'', vroeg hij. De minister stemde toe, waarop sjeiks van andere stammen het voorbeeld volgden.
Dulaymi, die de kloof tussen de stammen en de buitenlandse rebellen graag wilde vergroten, had vervolgens een aantal ontmoetingen met de stamhoofden, dorpsoudsten en religieuze leiders in Anbar. De lokale leiders wilden wapens in ruil voor hun medewerking. Maar Dulaymi riep de bevolking op tot het Iraakse leger toe te treden. ,,Als jullie willen meehelpen de terroristen te bestrijden, is de enige keuze uw zoons in dienst van het leger te stellen en het leger informatie te verschaffen over de terroristen.''
dikke speerquote:Op zondag 5 februari 2006 10:54 schreef klez het volgende:
[..]
De universiteit van Maryland staat hoog aangeschreven.
Jaja zo kennen we je weer.quote:
Way to go!quote:Op vrijdag 10 februari 2006 07:01 schreef Calella het volgende:
Looks like them niggers need a couple of A-bombs in their cities before they wake the fuck up.
Lijkt mij dat jij even Chris Rock's "Bring the Pain" moet kijken en dan voornamelijk het gedeelte: "Niggas vs. Black People."quote:
http://www.newsoftheworld.co.uk/armyvideo.shtmlquote:In de Britse media is een schokkende video opgedoken waarop te zien is hoe Britse militairen tieners in Zuid-Irak mishandelen. Foto's van de video zijn zondagochtend gepubliceerd in de krant News of the World. De video is geschoten in 2004.
Op de video is te zien hoe Britse militairen de Iraakse jongeren heen en weer slingeren, schoppen en met knuppels slaan. De mishandelingen lijken een reaktie op ongeregeldheden buiten een Britse basis.
Het geluid bij de video bestaat uit gelach van een onbekende cameraman, die duidelijk geniet van de mishandelingen en de militairen aanmoedigt door te gaan. Volgens de BBC is de video "voor de lol" gemaakt door een Britse korporaal.
quote:
The photos America doesn't want seen
MORE photographs have been leaked of Iraqi citizens tortured by US soldiers at the notorious Abu Ghraib prison on the outskirts of Baghdad.
Tonight the SBS Dateline program plans to broadcast about 60 previously unpublished photographs that the US Government has been fighting to keep secret in a court case with the American Civil Liberties Union.
Although a US judge last year granted the union access to the photographs following a freedom-of-information request, the US Administration has appealed against the decision on the grounds their release would fuel anti-American sentiment.
Some of the photos are similar to those published in 2004, others are different. They include photographs of six corpses, although the circumstances of their deaths are not clear. There are also pictures of what appear to be burns and wounds from shotgun pellets.
The executive producer of Dateline, Mike Carey, said he was showing the pictures leaked to his program because it was important people understood what had happened at Abu Ghraib.
Seven US guards were jailed following publication of the first batch of Abu Ghraib photographs in April 2004.
Mr Carey said he could not explain why the photographs had not yet been published, as he thought it was likely that some journalists had them.
"It think it's strange, maybe they think its more of the same."
The Sydney Morning Herald
Er zijn ook andere geluiden:quote:Op zondag 19 februari 2006 23:47 schreef Godslasteraar het volgende:
Gaat trouwens lekker in Irak:
A second regional council has now ended all co-operation with the British Army...
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4729032.stm
The continuing sectarian violence, including a continuing stream of abductions and murders in the capital, has heightened tensions and magnified the challenges facing Iraq's major political factions, which are struggling to agree on the principles of a unity government...
New York Times
quote:Why American Casualties Declined Last Year
The war is being won in Iraq. American casualties are down. Al-Qaeda has been discreditied among the Iraqis and the terrorists are being killed by the Iraqis themselves now. American losses are declining steadily and have taken a big dip. Seven and a half Divisions are being withdrawn from Iraq as no longer necessary. Iran is coming along nicely. We have the Bases in Iraq and will be able to refuel the Israeli airstrikes on Bushehr and will have PXs and pools and it will be as American as we can make it once you come in the gate ( sort of like Arizona). The war in Iraq will be tapering off every year from now on. Iran will be the next phase. And after that we do Saudi.
January 2006: Here's how Saddam's followers lost a second time. In 2004, American troops suffered 8,837 casualties in Iraq (ten percent fatal). In 2005, casualties declined by 23 percent, to 6,785 (12 percent fatal). That didn't make the news because the number of American dead remained about the same. That's too bad, because there were some more interesting patterns. For example, the number of attacks (mostly by Sunni Arab Iraqis) in 2005 was 34,131, an increase of 29 percent from 2004. That's attacks on foreign and Iraqi troops, and Iraqi civilians. But how can American casualties go down if the number of attacks are going up? Simple, there are a lot more Iraqi soldiers and police for the terrorists to attack, and they are getting hit. There have been a lot more Iraqi casualties. By the end of the year, about three times as many as the Americans were taking.
This war is all about the Iraqis taking control of their country from the Sunni Arabs who have run things for so long. While the coalition destroyed Saddam's army in 2003, his secret police and Sunni Arab tribal militias were still around. These thugs went back to looking like civilians, and kept on terrorizing the Iraqis who opposed Saddam (the 80 percent who were Kurds or Shia Arabs). But now these thugs were also running into American troops, who were all over the Sunni Arab areas of central Iraq. U.S. troops usually proved fatal to Saddam's enforcers. This battle has been going on for two years, and Saddam's crew are losing. Recently, they have more frequently losing to Iraqi troops, and in the next few months, Iraqis will be in charge of security for most of the country. Over the past year, Iraqi army divisions have been activated, and taking control of security in larger and larger chunks of the country. This, to the Sunni Arabs, was the most visible evidence that they were losing. The Sunni Arab strategy was always to try and kill enough Americans to force coalition troops out of the country. Then, the Sunni Arabs believed, they could put the Kurds and Shia Arabs back in their place, and resume running the country. Seeing as how this is not working, the Sunni Arabs are now deep into democratic politics.
The December 15 elections gave the Sunni Arabs 21 percent of the seats in the parliament. That's about equal to their share of the population. Moreover, the Sunni Arabs ended up with more seats (59), than the Kurds (53). Various smaller groups got eight seats, while the Shia Arabs got the majority (155, or 56 percent). The Iraqis wrote their constitution with all these ethnic and religious groups in mind, and made it so you need a two-thirds majority to form a government (appoint a president, prime minister and other ministers). In the next month, that new government will be formed. First, there will be negotiations to decide who will get what jobs. Power and money are at stake, as most Iraqis want to shut down the Islamic and criminal gangs, pump more oil, and steal as much of the revenue as possible.
The head of al Qaeda in Iraq, Abu Musab al Zarqawi, has been forced to resign from his position as the head of the "Iraqi Resistance." He was replaced by an Iraqi Sunni Arab. This was due to growing hostility towards al Qaeda by Sunni Arabs. The al Qaeda policy of terrorizing anyone who appeared to oppose them, has led the Islamic terrorists to assassinate Sunni Arab leaders who were talking to the government (or suspected of doing so.) Sunni Arabs who joined the police, or even applied to do so, were killed. Suicide bombs were set off in Sunni Arab areas, killing Sunni Arab women and children. At first, Zarqawi denied that al Qaeda was going after Sunni Arabs. But this was not believable, and now even Islamic radical Iraqi Sunni Arab groups are fighting al Qaeda. In Ramadi, the capital of Anbar province, there is open warfare between al Qaeda and Sunni Arab militias and terrorist groups. American combat units in western Iraq, the last refuge of al Qaeda, are finding the Sunni Arab tribes willing to give up information (often for a cash reward) about al Qaeda, and even local Sunni Arab terrorists.
The government is trying to take advantage of this to make peace deals with as many hostile groups as possible. Some of the more extremist groups, especially the ones that worked with al Qaeda (and carried out attacks that killed Iraqi civilians), have too much blood on their hands. These guys tend to fight to the death, or flee the country, to continue their mayhem somewhere else. Europe is a popular destination, as it is still possible to hide among the twenty million Moslems found there. Europe has a tradition of knowingly, or unknowingly, providing shelter and sustenance for terrorists. There are several smuggling organizations that, for a price, will get Islamic terrorists into Europe, and equipped with false documents.
Dat was dus deze moskee:quote:Blast damages Shiite 'Golden Mosque'
Men dressed as police detonate explosives inside, official says
BAGHDAD, Iraq (CNN) -- An explosion ripped through a Shiite holy site in Samarra Wednesday, damaging the al Askariya "Golden Mosque," a U.S. military statement and a local security official said.
Photographs showed the dome on the mosque had been destroyed, with debris littering the area.
An official with the Salahuldin Joint Coordination Center said a group of men dressed as Iraqi Police commandos entered the shrine around 7 a.m. (11 p.m. ET Tuesday) and detonated explosives under the dome, collapsing it and damaging the entire mosque.
In a phone call to al Iraqiya TV, Iraqi Prime Minister Ibrahim al-Jaafari urged Iraqis to stay unified, saying the attack was an effort incite sectarian violence. He called on all Iraqi political parties to condemn it and asked Sunni and Shia Iraqis to demonstrate in Samarra in protest.
Al-Jaafari declared a week of mourning to commemorate the mosque attack.
Hier de NL versie uit De Telegraafquote:Protest na verwoesting gouden koepel Irak
BAGDAD - De zeer invloedrijke sjiitische grootayatollah Ali Al Sistani heeft woensdag opgeroepen tot protest en een week van nationale rouw na de vernieling van een belangrijk sjiitisch heiligdom in de Iraakse stad Samarra.
De Iraakse premier Ibrahim Al Jaafari heeft via de Iraakse televisie drie dagen van nationale rouw afgekondigd. Hij omschreef de explosie als een aanslag op alle moslims - sjiieten en soennieten - in Irak. Al Jaafari pleitte voor eenheid tussen de geloofsgemeenschappen.
In Samarra, ten noorden van de hoofdstad Bagdad, deed zich eerder op de dag een zware explosie voor bij de moskee, een van de bekendste sjiitische heiligdommen. Gewapende mannen hadden kort ervoor explosieven in het gebouw geplaatst.
Zwaar beschadigd
De gouden koepel van het heiligdom, waar twee imams uit de negende eeuw liggen, werd door de ontploffing zwaar beschadigd. De imams zijn volgens de overlevering afstammelingen van de profeet Mohammed. De gouden koepel van de moskee werd in 1905 voltooid.
Duizenden sjiieten gingen na de aanslag onmiddellijk de straat op om hun woede te uiten. De spanningen tussen de sjiitische meerderheid en de soennitische minderheid in Irak zullen door de bomaanslag waarschijnlijk verder oplopen.
Die oneliner hoor ik nu voor de dertigste keer van je. Verzin eens wat nieuws.quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:40 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Stelletje debielen. Geloof van de Vrede.![]()
Ach dat geeft aan dat degene die deze oneliner steeds reciteerd ongeveer net zo erg is als de flink geindoctrineerde gelovige die denkt dat hij zelfmoord aanslagen moet uitvoeren om dan met een aantal maagden in het paradijs te komen.quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:42 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Die oneliner hoor ik nu voor de dertigste keer van je. Verzin eens wat nieuws.![]()
Kom dan eens een keer met bewijzen hoe geweldig je religie voor de wereldvrede wel niet is.quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:42 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Die oneliner hoor ik nu voor de dertigste keer van je. Verzin eens wat nieuws.![]()
Noch geweldig, noch ongeweldig.quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:58 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Kom dan eens een keer met bewijzen hoe geweldig je religie voor de wereldvrede wel niet is.
quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach dat geeft aan dat degene die deze oneliner steeds reciteerd ongeveer net zo erg is als de flink geindoctrineerde gelovige die denkt dat hij zelfmoord aanslagen moet uitvoeren om dan met een aantal maagden in het paradijs te komen.
Hoe kan ik een (negatieve?) stelling bewijzen, als die stelling al feitelijk niet klopt zoals iemand hierboven al opmerkte?!quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:58 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Kom dan eens een keer met bewijzen hoe geweldig je religie voor de wereldvrede wel niet is.
In naam vanquote:Op woensdag 22 februari 2006 12:03 schreef Floripas het volgende:
[..]
Noch geweldig, noch ongeweldig.
Een religie kan geen kalashnikov vasthouden.
Ik zal mij ten alle tijde met hand en tand verzetten tegen welke indoctrinatievorm dan ook welke mij probeert te belemmeren als individu in mijn zelfstandig denken.quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach dat geeft aan dat degene die deze oneliner steeds reciteerd ongeveer net zo erg is als de flink geindoctrineerde gelovige die denkt dat hij zelfmoord aanslagen moet uitvoeren om dan met een aantal maagden in het paradijs te komen.
maar wel zijn schapen aanmoedigen dat te doenquote:Op woensdag 22 februari 2006 12:03 schreef Floripas het volgende:
[..]
Noch geweldig, noch ongeweldig.
Een religie kan geen kalashnikov vasthouden.
Goed zeg dat je zelfs geloofd dat wij niet geindoctrineerd zijn door onze westerse denkwijze. Je geeft het zelfs al aan dat jij geweld zou willen gebruiken wanneer je zogenaamde zelfstandig denken in gevaar zou komen. Ik vind dat nogal een gevaarlijke stelling wat kan impliceren dat je het zogenaamd zelfstandig denken met geweld aan anders denkenden wilt gaan opdringen.quote:Op woensdag 22 februari 2006 12:22 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ik zal mij ten alle tijde met hand en tand verzetten tegen welke indoctrinatievorm dan ook welke mij probeert te belemmeren als individu in mijn zelfstandig denken.
Blij te zien dat je er geen bitterbal van snapt wat het gezegde "hand en tand" betekent. Je replay zegt mij meer dan genoeg van jouw bekrompen denkwijze.quote:Op woensdag 22 februari 2006 12:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Goed zeg dat je zelfs geloofd dat wij niet geindoctrineerd zijn door onze westerse denkwijze. Je geeft het zelfs al aan dat jij geweld zou willen gebruiken wanneer je zogenaamde zelfstandig denken in gevaar zou komen. Ik vind dat nogal een gevaarlijke stelling wat kan impliceren dat je het zogenaamd zelfstandig denken met geweld aan anders denkenden wilt gaan opdringen.
Mij lijkt dat de extremisten ontzettend dom bezig zijn met dit soort acties. Dat is wel een bevestiging van het stuk wat ik geplaatst heb.quote:Op woensdag 22 februari 2006 12:23 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ik geloof dat één van die andere geluiden een hele harde BOEM was
Nuances in je betoog gebruiken is ook voor jou een zeldzaam gebeuren, gezien de enkele reacties die ik van je gelezen heb. Er zijn dus een paar terroristen die een moskee van andere moslims hebben opgeblazen en de leiders van die andere moslims hebben hen opgedragen kalm te blijven. Welk gedeelte wil je niet snappen en waarom is er geen plaats voor nuances?quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:40 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Hier de NL versie uit De Telegraaf
Stelletje debielen. Geloof van de Vrede.![]()
* zet nu met moeite z'n cynisme even opzijquote:Op woensdag 22 februari 2006 16:29 schreef klez het volgende:
[..]
Mij lijkt dat de extremisten ontzettend dom bezig zijn met dit soort acties. Dat is wel een bevestiging van het stuk wat ik geplaatst heb.
We zullen inderdaad zien. Het is te hopen dat de Soennieten niet zo lamlendig reageren als veel Europese moslims na terorristisch geweldquote:Op woensdag 22 februari 2006 17:03 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
* zet nu met moeite z'n cynisme even opzij![]()
Dat zou kunnen, ik hoop het maar!, want anders gaat dit helemaal mis. Ik las dat begin augustus een hakbar met bommengordel na een zelfmoordaanslag gewonden meenam naar een ziekenhuis en zich daar, met gewonden en al opblies en ook het medisch personeel meenam in de dood.
Dat soort dingen kunnen allemaal in het MO zonder al teveel protest en bezwaren, zeker onder onze eigen moslimse kolonisten. Gaat het echter om van die onbenullige heilige tokens dan gaat, zoals we nav die cartoons hebben kunnen zien, de vlam wel in de pan. Dit schijnt een belangrijke symbolische waarde te hebben voor de shitten (cyisme breekt weer een beetje door) en dus mischien een staartje te krijgen.
We sulle het wel sien.
Ik lees net dat een Joodse jongen van 23 is doodgemarteld in Frankrijk, over een periode meerdere weken omdát hij Joods was. En driemaal raden in welke hoek we de daders schijnen te moeten zoeken.quote:Op woensdag 22 februari 2006 17:09 schreef klez het volgende:
[..]
We zullen inderdaad zien. Het is te hopen dat de Soennieten niet zo lamlendig reageren als veel Europese moslims na terorristisch gewelden dit met klem veroordelen.
De beweging onder de Soennieten die een politiek proces willen ipv zich voor het karretje laten spannen van de extremisten en hun Europese vrinden, hier op Fok! ook vertegenwoordigd, is er wel degelijk.![]()
Ik krijg een sterk vermoeden dat bepaalde lieden slag willen slaan uit bepaalde onderbuikgevoelens.quote:Op woensdag 22 februari 2006 17:38 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ik lees net dat een Joodse jongen van 23 is doodgemarteld in Frankrijk, over een periode meerdere weken omdát hij Joods was. En driemaal raden in welke hoek we de daders schijnen te moeten zoeken.
Ik begin een sterk vermoeden te krijgen dat de escalatie, een clash of civilizations, momentum begint te krijgen.
Waarom zou ik het verpakken in cadeaupapier terwijl het uiteindelijke resultaat precies hetzelfde is? Het zijn en blijven terroristen. Als je elkaar naar het leven staat om een achterlijk religie ben je niet goed bij je hoofd. En dat is mijn mening ZONDER cadeaupapier.quote:Op woensdag 22 februari 2006 16:54 schreef Umm-Qasr het volgende:
[..]
Nuances in je betoog gebruiken is ook voor jou een zeldzaam gebeuren, gezien de enkele reacties die ik van je gelezen heb. Er zijn dus een paar terroristen die een moskee van andere moslims hebben opgeblazen en de leiders van die andere moslims hebben hen opgedragen kalm te blijven. Welk gedeelte wil je niet snappen en waarom is er geen plaats voor nuances?![]()
quote:Op woensdag 22 februari 2006 17:38 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ik lees net dat een Joodse jongen van 23 is doodgemarteld in Frankrijk, over een periode meerdere weken omdát hij Joods was. En driemaal raden in welke hoek we de daders schijnen te moeten zoeken.
Ik begin een sterk vermoeden te krijgen dat de escalatie, een clash of civilizations, momentum begint te krijgen.
Ik hoorde net dat een Nederlander twee Turkse kinderen levend heeft verbrand omdat ze moslims waren. Ik begin een sterk vermoeden te krijgen dat de escalatie, een clash of civilizations, momentum begint te krijgen.quote:DEN BOSCH - Het hof in Den Bosch heeft de 37-jarige R.M. uit Eindhoven maandag veroordeeld tot levenslang wegens moord op zijn buurjongens en een poging tot moord op hun ouders.
M. gaf in de nacht van 7 op 8 augustus 2004 opdracht tot brandstichting bij zijn Turkse buren, de familie Kaya uit de Jan Hollanderstraat. Zijn buurjongens Baris (8) en Bircan (14) kwamen in de vlammenzee om. De rechtbank veroordeelde M. eerder tot levenslange gevangenisstraf voor brandstichting met de dood tot gevolg.
Dus die slachtoffers van die terroristische daad zijn ook terroristen, omdat die slachtoffers ook moslims waren??Als je het hiermee eens bent ....quote:Op woensdag 22 februari 2006 17:55 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Waarom zou ik het verpakken in cadeaupapier terwijl het uiteindelijke resultaat precies hetzelfde is? Het zijn en blijven terroristen. Als je elkaar naar het leven staat om een achterlijk religie ben je niet goed bij je hoofd. En dat is mijn mening ZONDER cadeaupapier.
sjonge....quote:Op woensdag 22 februari 2006 17:59 schreef Umm-Qasr het volgende:
[..]
Dus die slachtoffers van die terroristische daad zijn ook terroristen, omdat die slachtoffers ook moslims waren??Als je het hiermee eens bent ....![]()
Is dat waarmee je aangeeft dat je zegt waarop t staat?? Voor Fortuynistische begrippen doe je t best goed ...quote:
Please elaborate ...quote:Op woensdag 22 februari 2006 18:18 schreef Vassili_Z het volgende:
Dit soort aanslagen worden niet gepleegd door radicale moslims. Er zitten andere krachten achter, zoals Robert Fisk zegt.
Misschien waren het wel dronken Engelsen die een hekel kregen aan dat gejengel 6 keer op een dag uit de moskee dat ze eens de stoute schoenen hebben aangetrokken. Zeg nooit nooit.quote:
Dat zit ik me nu af te vragen. Als je goed kijkt zie je het betonijzer uit die kapotte koepel steken, wat betekent dat de koepel 20e eeuws is. Ik ben benieuwd hoeveel van die gouden koepels er in de islamitische wereld staan.quote:Op woensdag 22 februari 2006 18:32 schreef Monidique het volgende:
Het is volgens mij vergelijkbaar met het opblazen van de Sint Pieter.
[ bron ]quote:Dozens of Sunni mosques are reported to have been targeted and six Sunnis killed after a gang blew up the dome of the al-Askari shrine in Samarra.
Het heeft een grote symbolische betekenis. Het maakt niet zoveel uit hoeveel moskeeën, al dan niet verguld, er bestaan, of dat het mogelijk gerenoveerd is.quote:Op woensdag 22 februari 2006 18:46 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Dat zit ik me nu af te vragen. Als je goed kijkt zie je het betonijzer uit die kapotte koepel steken, wat betekent dat de koepel 20e eeuws is. Ik ben benieuwd hoeveel van die gouden koepels er in de islamitische wereld staan.
ja, eens. Lees net dat er nu al 29 sunnitische moskeeen aangevallen zijn. Ik weet niet precies wat ik moet verstaan onder 'aangevallen', maar goed, dit ziet er niet best uit.quote:Op woensdag 22 februari 2006 18:51 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het heeft een grote symbolische betekenis. Het maakt niet zoveel uit hoeveel moskeeën, al dan niet verguld, er bestaan, of dat het mogelijk gerenoveerd is.
quote:Op woensdag 22 februari 2006 18:55 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
ja, eens. Lees net dat er nu al 29 sunnitische moskeeen aangevallen zijn. Ik weet niet precies wat ik moet verstaan onder 'aangevallen', maar goed, dit ziet er niet best uit.
bronquote:The strikes, involving small arms, rocket-propelled grenades and mortar rounds, all happened between 11 a.m. and 5 p.m., police told CNN.
Three of the mosques were burned down, and in addition to the imams, three mosque guards were also killed. One imam was kidnapped.
Wie heeft er voordeel van? De soennieten? De sji'iten?quote:Op woensdag 22 februari 2006 18:18 schreef Vassili_Z het volgende:
Dit soort aanslagen worden niet gepleegd door radicale moslims. Er zitten andere krachten achter, zoals Robert Fisk zegt.
Ja, behalve mischien als het landsbestuur er bovenop duikt. ? Het gaat meestal pas echt mis als ook het bestuur van de verschillende partijen meer profijt zien in een conflict dan onderhandelingen.quote:Op woensdag 22 februari 2006 18:59 schreef Monidique het volgende:
Dan zal het vrijdag helemaal feest zijn.
Dat hij enkele duizenden gewapende bruten onder zijn controle heeft, zal er in ieder geval wel mee te maken hebben.quote:Op woensdag 22 februari 2006 19:14 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
ik begrijp trouwens niet dat die Al Sadr nog leeft![]()
Voor de explosie stond de koepel in de steigers. Dat is wat je er omheen ziet, geen betonijzer.quote:Op woensdag 22 februari 2006 18:46 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Dat zit ik me nu af te vragen. Als je goed kijkt zie je het betonijzer uit die kapotte koepel steken, wat betekent dat de koepel 20e eeuws is. Ik ben benieuwd hoeveel van die gouden koepels er in de islamitische wereld staan.
mmm, inderdaad, lijkt geen betonijzer.quote:Op woensdag 22 februari 2006 19:16 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Voor de explosie stond de koepel in de steigers. Dat is wat je er omheen ziet, geen betonijzer.
Hij zat de afgelopen dagen in Libanon, en ik neem aan dat hij niet al zijn beulen meeneemt. Dergelijke reisjes dienen aangegrepen te worden. Ik denk dat als hij voorlopig in leven blijft hij nog wel een minder plezierige rol gaat spelen.quote:Op woensdag 22 februari 2006 19:16 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat hij enkele duizenden gewapende bruten onder zijn controle heeft, zal er in ieder geval wel mee te maken hebben.
Nee, maar die zullen wel in Irak zitten. Naast Amerikaanse en Britse troepen. Och, in 2004 werden zo trouwens ook behoorlijk afgemaakt. Maar goed, het is kennelijk een client van Sistani en die willen ze niet boos maken, vermoed ik. Daarnaast, waarom zouden ze hem executeren?quote:Op woensdag 22 februari 2006 19:28 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Hij zat de afgelopen dagen in Libanon, en ik neem aan dat hij niet al zijn beulen meeneemt.
Moslimterorristen wel. Die zien niets liever als een "clash tussen civilization en non-civilization".quote:Op woensdag 22 februari 2006 19:12 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Wie heeft er voordeel van? De soennieten? De sji'iten?
Geen van beide.
Jij wil maar al te graag dingen geloven die er niet zijn. Maargoed, daar hebben meer gelovigen last van.quote:Op woensdag 22 februari 2006 18:15 schreef Umm-Qasr het volgende:
[..]
Is dat waarmee je aangeeft dat je zegt waarop t staat?? Voor Fortuynistische begrippen doe je t best goed ...![]()
O ja moslimsterroristen. Hoe kon ik hen vergeten. Those evildoers.quote:Op woensdag 22 februari 2006 19:43 schreef klez het volgende:
[..]
Moslimterorristen wel. Die zien niets liever als een "clash tussen civilization en non-civilization".
Jaja, de VS zit erachter.quote:Op woensdag 22 februari 2006 20:12 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
O ja moslimsterroristen. Hoe kon ik hen vergeten. Those evildoers.
Ik herinner me van zo'n twee, drie jaar terug dat de kranten schreven. "Wat Saddam in 20 jaar niet kon, is Amerika in enkele maanden gelukt", namelijk het verzoenen van de Soennies en de Sji'ieten. Alleen kon je toen al op je klompen aanvoelen dat dit nooit lang zou duren aangezien er teveel externe partijen waren die voordeel bij een conflict hebben. Als je niet ziet dat er in de tussenliggende periode niks anders gedaan dan proberen het zover te krijgen dat de Iraki's elkaar gaan afmaken heb je het inzicht van een schelpdier.
Kennelijk gaat het diezelfde externe partijen niet snel genoeg of is het vuurtje te lauw, dus blazen we even een heiligdom op. Werkt altijd.
Jouw woorden.quote:
Afgezien van de hele naieve schaapachtige mensen in de wereld bevalt het me prima idd.quote:Wat moet jij een gelukkig leven leiden.
Je bedoelt die mensen die geloven dat het onmogelijk is dat er zoiets als moslimfundamentalisme bestaat en dat extremisten binnen die stroming er het grootste belang bij hebben dat er onrust is in Irak, terwijl het in elk opzicht in het belang van de VS is dat de situatie stabiliseert in Irak?quote:Op woensdag 22 februari 2006 20:22 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Jouw woorden.
[..]
Afgezien van de hele naieve schaapachtige mensen in de wereld bevalt het me prima idd.![]()
2 verslaafde Nederlanders hebben die brand gesticht in opdracht van een Surinamer die een hekel aan Turken had.quote:Op woensdag 22 februari 2006 17:56 schreef Umm-Qasr het volgende:
[..]
[..]
Ik hoorde net dat een Nederlander twee Turkse kinderen levend heeft verbrand omdat ze moslims waren. Ik begin een sterk vermoeden te krijgen dat de escalatie, een clash of civilizations, momentum begint te krijgen.![]()
Dat laatste is al niet juist want zou het land stabiliseren dan heeft Amerika geen rechtvaardiging om er te blijven en weggaan zijn ze nog lang niet van plan.quote:Op woensdag 22 februari 2006 20:28 schreef klez het volgende:
[..]
Je bedoelt die mensen die geloven dat het onmogelijk is dat er zoiets als moslimfundamentalisme bestaat en dat extremisten binnen die stroming er het grootste belang bij hebben dat er onrust is in Irak, terwijl het in elk opzicht in het belang van de VS is dat de situatie stabiliseert in Irak?
quote:
Sunni leaders estimate that death squads have murdered some 1,600 Sunnis so far. This scale of killing by paramilitary groups couldn’t take place without tacit, if not outright official, support. That means from the U.S., too.
Death-squad “democracy” in Iraq
http://www.nybooks.com/articles/18771quote:Op woensdag 22 februari 2006 19:30 schreef Monidique het volgende:
......... waarom zouden ze hem executeren?
"Socialist Worker" "Uruk Net"quote:Op woensdag 22 februari 2006 20:41 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Dat laatste is al niet juist want zou het land stabiliseren dan heeft Amerika geen rechtvaardiging om er te blijven en weggaan zijn ze nog lang niet van plan.
En nee, ik geloof niet zo in Al Qaeda, al-Zarqawi en de geheime brigades van de profeet of hoe ze ook genoemd worden. Wel zijn er idd doodseskaders actief in Irak, maar niet zonder steun van bovenaf.
[..]
Jij mag dat geloven. Ik vind dit soort verhalen uit Irak toch geloofwaardiger:quote:Op woensdag 22 februari 2006 20:41 schreef NorthernStar het volgende:
En nee, ik geloof niet zo in Al Qaeda, al-Zarqawi en de geheime brigades van de profeet of hoe ze ook genoemd worden. Wel zijn er idd doodseskaders actief in Irak, maar niet zonder steun van bovenaf.
[..]
quote:The head of al Qaeda in Iraq, Abu Musab al Zarqawi, has been forced to resign from his position as the head of the "Iraqi Resistance." He was replaced by an Iraqi Sunni Arab. This was due to growing hostility towards al Qaeda by Sunni Arabs. The al Qaeda policy of terrorizing anyone who appeared to oppose them, has led the Islamic terrorists to assassinate Sunni Arab leaders who were talking to the government (or suspected of doing so.) Sunni Arabs who joined the police, or even applied to do so, were killed. Suicide bombs were set off in Sunni Arab areas, killing Sunni Arab women and children. At first, Zarqawi denied that al Qaeda was going after Sunni Arabs. But this was not believable, and now even Islamic radical Iraqi Sunni Arab groups are fighting al Qaeda. In Ramadi, the capital of Anbar province, there is open warfare between al Qaeda and Sunni Arab militias and terrorist groups. American combat units in western Iraq, the last refuge of al Qaeda, are finding the Sunni Arab tribes willing to give up information (often for a cash reward) about al Qaeda, and even local Sunni Arab terrorists.
Daarop kan ik net zo gemakkelijk dat jij graag dingen ziet; dat dus iets gedaan in naam van x, x ook meteen an sich slecht maakt. Bovendien worden de mede-gelovigen van x die t slachtoffer zijn geworden van die terroristen, op een lijn gelijk gesteld met diezelfde aggressors.quote:Op woensdag 22 februari 2006 20:11 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Jij wil maar al te graag dingen geloven die er niet zijn. Maargoed, daar hebben meer gelovigen last van.
Wat we nodig hebben in Irak is een zeer sterke en krachtdadige leider. Iemand die er niet voor terugdeinst om dit soort terreur met de hardst mogelijke hand de kop in te drukken. Iemand die desnoods het leger een strafexpeditie tegen het dorp van de daders laat uitvoeren. Natuurlijk komen ook op die manier mensen om het leven, maar dat zullen er veel minder zijn dan wanneer deze burgeroorlog doorgaat en escaleert.quote:Op woensdag 22 februari 2006 18:56 schreef Godslasteraar het volgende:
oh ja, de link: Dozens of Sunni mosques attacked throughout Iraq
edit, volgenshet artikel nu al 60.
Saddam Hoesseim misschien...? Misschien dat hij even herinstalleerd kan worden en de zaken op orde kan stellen, totdat een geschike opvolger gevonden wordt. Ik denk dat hij nog veel angst inboezement bij de bevolking.quote:Op donderdag 23 februari 2006 00:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat we nodig hebben in Irak is een zeer sterke en krachtdadige leider. Iemand die er niet voor terugdeinst om dit soort terreur met de hardst mogelijke hand de kop in te drukken. Iemand die desnoods het leger een strafexpeditie tegen het dorp van de daders laat uitvoeren. Natuurlijk komen ook op die manier mensen om het leven, maar dat zullen er veel minder zijn dan wanneer deze burgeroorlog doorgaat en escaleert.
Zo iemand mag beslist geen religieuze fanaticus zijn. Veel beter is een seculiere pragmaticus. Iemand die welliswaar de islam in zijn land respecteert, maar het zelf wel in het juiste kader kan plaatsen. Ook moet hij bereid zijn om minderheden in het land, bijvoorbeeld christenen, te beschermen en zelfs in zijn regering op te nemen.
Internationaal gezien moet hij een medogeloze politiek voeren tegen de ayatollah's in Iran. Hoewel hij in retoriek zich best wel anti-westers mag voordoen, moet hij in werkelijkheid altijd bereid zijn gemene zaak te maken met ons. En in ieder geval ons het zwarte goud betrouwbaar en goedkoop leveren. In de internationale arena wordt nu eenmaal Realpolitiek gevoerd.
Zo een man is uiteindelijk het beste voor de Irakese bevolking én direkt al voor het Westen. Er heerst dan tenminste weer orde en rust in het land. En er is electriciteit en stromend water. We moeten niet denken dat we in staat zijn een tweede of derde wereldland tot een democratie te bombarderen. Dat soort processen heeft tijd nodig en moet, gedragen door de bevolking, binnen een land zijn eigen weg volgen. Dictatuur is een fase waar ook het westen doorheen gekomen is.
Hebben jullie soms een kandidaat die aan bovenstaande eisen voldoet?
Naar Deense-vlaggen-land.quote:Op woensdag 22 februari 2006 15:25 schreef Party_P het volgende:
In Irak hebben ze veel mooier vuurwerk
waars je deense vlag heen?
bronquote:In de Iraakse stad Madaen houden soennieten zaterdag voor de tweede dag tientallen sjiieten in gijzeling. Zij eisen het vertrek van de sjiitische gemeenschap uit de gemengde stad. Als niet op hun eis wordt ingegaan, dreigen zij hen te doden. Tussen de zestig en tachtig mensen worden in gijzeling gehouden.
Bij deze zaak moet je gewoon een paar nuances aanbrengen waardoor je niet kunt zeggen, of ze gaan 100% vredig met elkaar om of ze kunnen elkaars bloed drinken. Feit is dat deze twee groepen al jaren en jaren vredig naast elkaar wonen. Alleen bijv. in Irak is die verhouding ernstig verstoord door Saddam, in Pakistan wordt het geprobeerd die te verstoren door al-Qaida-achtige groeperingen. In Irak zijn er b.v. vele huwelijken tussen Sonnieten en Sji'ieten en zijn er zelfs stammen met beide soort moslims daarin.quote:Op donderdag 23 februari 2006 09:14 schreef schatje het volgende:
Dus sjiiten en soennieten gaan normaal gesproken heel vredig met elkaar om, maar zijn het externe Al Qaeda achtige groeperingen die roet in het eten gooien
Voorbeeldje:
[..]
bron
Dat begrijp ik dan niet. Volgens mij kunnen ze elkaars bloed wel drinken. Zoals in het bericht hierboven. In Pakistan is het ook vaak bloedvergieten tussen die twee groeperingen.
Ik herinner me berichten dat sunnieten weigerden samen re werken met alevieten en shiten in een Duitse overkoepelende moslimorganisatie. Alevieten en shiiten zijn ketters, en géén moslims.quote:Op donderdag 23 februari 2006 09:14 schreef schatje het volgende:
Dus sjiiten en soennieten gaan normaal gesproken heel vredig met elkaar om, maar zijn het externe Al Qaeda achtige groeperingen die roet in het eten gooien
Voorbeeldje:
[..]
bron
Dat begrijp ik dan niet. Volgens mij kunnen ze elkaars bloed wel drinken. Zoals in het bericht hierboven. In Pakistan is het ook vaak bloedvergieten tussen die twee groeperingen.
quote:Op donderdag 23 februari 2006 00:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat we nodig hebben in Irak is een zeer sterke en krachtdadige leider. Iemand die er niet voor terugdeinst om dit soort terreur met de hardst mogelijke hand de kop in te drukken. Iemand die desnoods het leger een strafexpeditie tegen het dorp van de daders laat uitvoeren. Natuurlijk komen ook op die manier mensen om het leven, maar dat zullen er veel minder zijn dan wanneer deze burgeroorlog doorgaat en escaleert.
Zo iemand mag beslist geen religieuze fanaticus zijn. Veel beter is een seculiere pragmaticus. Iemand die welliswaar de islam in zijn land respecteert, maar het zelf wel in het juiste kader kan plaatsen. Ook moet hij bereid zijn om minderheden in het land, bijvoorbeeld christenen, te beschermen en zelfs in zijn regering op te nemen.
Internationaal gezien moet hij een medogeloze politiek voeren tegen de ayatollah's in Iran. Hoewel hij in retoriek zich best wel anti-westers mag voordoen, moet hij in werkelijkheid altijd bereid zijn gemene zaak te maken met ons. En in ieder geval ons het zwarte goud betrouwbaar en goedkoop leveren. In de internationale arena wordt nu eenmaal Realpolitiek gevoerd.
Zo een man is uiteindelijk het beste voor de Irakese bevolking én direkt al voor het Westen. Er heerst dan tenminste weer orde en rust in het land. En er is electriciteit en stromend water. We moeten niet denken dat we in staat zijn een tweede of derde wereldland tot een democratie te bombarderen. Dat soort processen heeft tijd nodig en moet, gedragen door de bevolking, binnen een land zijn eigen weg volgen. Dictatuur is een fase waar ook het westen doorheen gekomen is.
Hebben jullie soms een kandidaat die aan bovenstaande eisen voldoet?
off-topic:quote:Op donderdag 23 februari 2006 10:47 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ik herinner me berichten dat sunnieten weigerden samen re werken met alevieten en shiten in een Duitse overkoepelende moslimorganisatie. Alevieten en shiiten zijn ketters, en géén moslims.
De opvatting dat shiiten en alevieten géén moslims zijn is ook standaard onder een aantal moslims hier op fok. Wat ook een grappige bias geeft wat betreft hun opvattingen over het MO.
Die Indiase tak zijn vermoedelijk Ahmadiyyaden http://www.ahmadiyya-islam.nl (die moskee staat zo'n beetje in mijn buurt) En net als de Alevieten worden deze mensen in de gehele islamitische wereld vervolgd.quote:Op donderdag 23 februari 2006 11:26 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
off-topic:
in Nederland was dat ook zo, toen weigerde een moslimorganisatie dat op een komende islamitische begraafplaats ook plaats zou zijn voor mensen van een Indiase moslimtak dat door de meeste moslims als ketters werd beschouwd, vnl. omdat ze Mohammed niet als laatste profeet zagen, toen zei de burgemeester vd stad dat er dan geen begraafplaats dan zou komen als die organisatie niet van standpunt veranderde, uiteindelijk gaf die organistatie toe en nu kan iedereen die zich moslim beschouwd daar begraven worden, of die organisatie ook totaal bekeerd zijn tot het liberalisme durf ik nog niet te zeggen
De opvatting dat sjieten niet als moslim worden gezien door soennieten moet ik nog horen.quote:Op donderdag 23 februari 2006 10:47 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ik herinner me berichten dat sunnieten weigerden samen re werken met alevieten en shiten in een Duitse overkoepelende moslimorganisatie. Alevieten en shiiten zijn ketters, en géén moslims.
De opvatting dat shiiten en alevieten géén moslims zijn is ook standaard onder een aantal moslims hier op fok. Wat ook een grappige bias geeft wat betreft hun opvattingen over het MO.
Klopt ja, dagelijks vinden er executies plaat in Marokko van Alevieten. Hele massagraven van dode Alevieten zijn er in Tunesie enzo..quote:Op donderdag 23 februari 2006 13:20 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Die Indiase tak zijn vermoedelijk Ahmadiyyaden http://www.ahmadiyya-islam.nl (die moskee staat zo'n beetje in mijn buurt) En net als de Alevieten worden deze mensen in de gehele islamitische wereld vervolgd.
Alevieten en Ahmadiyyaden zijn ofshoots van het shiisme. Grappig genoeg de enige islamitische stroming die in staat is tot hervormingen. (in de richting van de 21e eeew dan hé). Ik geloof niet er shiiten of aanverwante stromingen in Noord Afrika leven. Ik meen me zelfs te herinneren dat het shiisme al zo'n 1000 jaar geleden in Noord Afrika is uitgeroeid.quote:Op donderdag 23 februari 2006 13:35 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Klopt ja, dagelijks vinden er executies plaat in Marokko van Alevieten. Hele massagraven van dode Alevieten zijn er in Tunesie enzo..
Alevieten zijn een geheel andere stroming en het sjietisme staat het dichtst bij het soennisme van alle stromingen. Enige twistpunt betreft de profeet, volgens de Sjieten is er nog een opvolger geweest, volgens soennieten niet.. Waar jij nu hebt gehoord dat het Sjitisme de enige stroming is waarbij hervormingen mogelijk zijn of de enige stroming is waarbij ze in staat zijn tot hervormingen is mij een raadsel. De collectiviteit staat in het sjitisme veel meer centraal, dus je hoeft daar maar een debiele ayatollah of geestelijk leider te hebben en het gaat verkeerd. Terwijl het soennisme een stuk individualistischer is. Ik kan nog geen gematigd Sjietisch land aanwijzen, jij wel? Bovendien mag je je laatste zin wel onderbouwen, want tot nu toe heb je alleen maar lucht lopen verkondigen. (ook betreffende de vervolgingen dus)quote:Op donderdag 23 februari 2006 13:49 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Alevieten en Ahmadiyyaden zijn ofshoots van het shiisme. Grappig genoeg de enige islamitische stroming die in staat is tot hervormingen. (in de richting van de 21e eeew dan hé). Ik geloof niet er shiiten of aanverwante stromingen in Noord Afrika leven. Ik meen me zelfs te herinneren dat het shiisme al zo'n 1000 jaar geleden in Noord Afrika is uitgeroeid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |