Positieve spinoff...opdrachten uit Irak, militaire investeringen, langere termijn grondstoffen, hervormingen in het Midden-Oosten, versterking van de strategische positie van de VS. Het volledig ondergronds meppen van de terorristen.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 18:06 schreef Godslasteraar het volgende:
Welke positieve spin-off? Het is altijd lastig de grenzen van een dergelijk onderzoek vast te stellen. Maar we hebben het hier alleen over de kosten van de VS, niet die van Iraq zelf, of van de Engelsen etc.
Die reputatie van de VS, daar hebben ze zich nooit heel druk om gemaakt. Enerzijds jammer, anderzijds behoren regeringen zich niet door de constant wisselende opinie te laten leiden.quote:Deze oorlog heeft verder de reputatie van de VS enorm geschaad,
Welke beperking? Dat ze geen Hitleriaanse imperialistische bezettingsmacht vormen? Dat is ook nooit het doel geweest.quote:en ook de grenzen van de Amerikaanse macht blootgelecht.
Ik vermoed eerder -dat zoals de meeste extremisten- de nieuwe machthebbers kicken op een soort apocalyps scenario.quote:Ongetwijfeld een reden voor Irans getrompetter de laatste tijd.
Het geeft aan dat het misschien wel noodzakelijk is voor minimaal de komende 10 jaar de idioten in Iran de toegang tot gevaarlijk speelgoed te ontzeggen.quote:En het geeft een nieuw perspectief op een eventueel militair conflict met Iran.
Dat is waar. Het lijkt de betuwelijn of de HSL wel... ongeveer vergelijkbare financiele verhoudingen...quote:3% is heel erg veel geld, ze zullen het zeker overleven, maar 1 of 2 biljoen is iets heel anders dan de voorspelling van 60 miljard die de regering Bush aanvankelijk maakte.
Stiglitz is een gerenomeerd econoom, die begrijpt het fenomeen debit-credit zijde heus wel.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 21:30 schreef klez het volgende:
[..]
Positieve spinoff...opdrachten uit Irak, militaire investeringen, langere termijn grondstoffen, hervormingen in het Midden-Oosten, versterking van de strategische positie van de VS. Het volledig ondergronds meppen van de terorristen.
Daar ga ik in mee.quote:Die reputatie van de VS, daar hebben ze zich nooit heel druk om gemaakt. Enerzijds jammer, anderzijds behoren regeringen zich niet door de constant wisselende opinie te laten leiden.
Gelukkig voor Israel bijvoorbeeld zijn de Amerikanen wat "steadier" dan de Europeanen in dit opzicht.
Helaas heeft de ratio het in het Midden-Oosten het toch niet voor het zeggen. Extremisten vinden daar altijd wel een reden om de "machtige blanke jood" te haten.
Hoor jij mensen nog praten over een ''hyper macht''? De VS zijn een lullig derde wereld land binnen gevallen en zitten nu helemaal klem wat betreft mankracht en financien, en het schort zelfs aan materieel. En ze krijgen de deksel er niet op, de terreur blijft doorgaan. Het schijnt zelfs dat alle professoren en hoogleraren in Iraq hetzij vluchten, hetzij vermoord worden.quote:Welke beperking? Dat ze geen Hitleriaanse imperialistische bezettingsmacht vormen? Dat is ook nooit het doel geweest.
Het lijkt er wel op ja, niet te volgen.quote:Ik vermoed eerder -dat zoals de meeste extremisten- de nieuwe machthebbers kicken op een soort apocalyps scenario.
Tja, dat zou wel zo prettig zijn. Ik vraag me alleen wel af hoever ze nu zijn in Iran, wat is bluf, en wat niet. Een oog op die knullige duikbootjes van ze en ik krijg twijfels of ze wel in staat zijn tot het producren van een dergelijk wapen.quote:Het geeft aan dat het misschien wel noodzakelijk is voor minimaal de komende 10 jaar de idioten in Iran de toegang tot gevaarlijk speelgoed te ontzeggen.
Ja, of de Betuwelijn, het Catshuis, de ContainerTerminal in A'dam, en nu die nieuwe metro. Gaat lekker. Het werkelijk lullige is dat ik in ieder geval niet beter wordt van al dat gesmijt met geldquote:Dat is waar. Het lijkt de betuwelijn of de HSL wel... ongeveer vergelijkbare financiele verhoudingen...![]()
Het gaat nog steds niet beter daar, qau aanslagen in ieder geval.quote:121 Teletekst di 24 jan
Aantal aanslagen in Irak stijgt 30%
WASHINGTON In Irak zijn vorig jaar ruim
34.000 aanslagen gepleegd tegen burgers
en buitenlandse troepen.Dat is 30% meer
dan het jaar daarvoor,zo blijkt uit
cijfers van het Amerikaanse leger.
Volgens de Amerikaanse regering kan uit
de stijging niet worden geconcludeerd
dat de opstandelingen in Irak terrein
winnen.Ondanks het aanhoudende geweld
zijn er toch verkiezingen gehouden,zei
een woordvoerder.
Maar volgens defensie-deskundigen in de
VS kan de forse toename van het aantal
aanslagen moeilijk uitgelegd worden als
een succes voor de aanwezigheid van de
Amerikaanse troepen in Irak.
De Rumsfeld doctrine gaat helemaal niet uit van een bezetting. Het is de bedoeling dat de Irakis zelf de terreur aanpakken, en dat lijkt me een gezond uitgangspunt. Tenzij je zoals Europese paternalisten als de Fransen er vanuit gaat dat je nog 40 jaar daar zit. Ik geloof uberhaupt niet dat de planners in de VS wakker liggen van de terreur. Integendeel, misschien wel...quote:Op donderdag 19 januari 2006 01:01 schreef Godslasteraar het volgende:
Hoor jij mensen nog praten over een ''hyper macht''? De VS zijn een lullig derde wereld land binnen gevallen en zitten nu helemaal klem wat betreft mankracht en financien, en het schort zelfs aan materieel. En ze krijgen de deksel er niet op, de terreur blijft doorgaan. Het schijnt zelfs dat alle professoren en hoogleraren in Iraq hetzij vluchten, hetzij vermoord worden.
En de VS kunnen zich eigenlijk geen tweede front veroorloven in bv Iran, laat staan de kosten die dat met zich mee zou brengen. Om van de olieprijs nog maar te zwijgen.
Dank voor deze nuttige info. Wat een teleurstelling moet dit zijn voor Northern Star, Vassili_z en anderen aanhangers van de helden die het tegen satan VS durven op te nemen.quote:Ander belangrijk nieuws uit Irak:
Vier soennitische terreurgroepen (zij noemen zichzelf liever vrijheidstrijders of verzetstrijders) hebben hun samenwerking met Abu Musaab Al-Zarqawi leider van Al-Qaeda in Irak opgezegd. Bij een aanslag van Al-Qaeda op een politierekruut-centrum in Al-Romady, in de soennitische driehoek, een maand geleden zijn 100 mensen omgekomen. Dit heeft de lokale soennieten woedend gemaakt aangezien veel van hun zonen zijn omgekomen door zinloos geweld. Een van de groepen die niet meer met Al-Qaeda wilt werken is 'Het Islamitische Leger van Irak', een belangrijk en sterk partner en verantwoordelijk voor meerdere bloedige aanslagen in het verleden. Volgens een bekende soennitische politici hebben deze groepen bekend gemaakt de terreuraanvallen van Al-Qaeda af te keuren en ze zullen gezamenlijk 5.000 man in zetten voor de beveiliging van Al-Romady. Vorige week waren er nog berichten dat soennitische milities Al-Qaeda strijders (Arabieren uit de buurlanden van Irak) keihard hadden aangepakt en duidelijk gemaakt hebben hun 'Jihad' maar elders of in hun eigen land te gaan voeren ipv Irakezen te vermoorden. Het Amerikaanse leger heeft al bekend gemaakt zijn militaire acties in Al-Romady te staken nu de milities van 'beleid' zijn veranderd en ze zich meer op de politieke tour hebben begeven. De 3 grote partijen van de soennieten hebben 58 zetels gewonnen. (44/11/3)
Lol ze hebben geen andere keuze en als ze nog enig macht willen in Irak dan doen ze maar mee met de verkiezingen. We leven niet meer in de tijd van Saddam waar de minderheid de touwtjes in handen heeft. Anyhow, ik voorspel het einde van Al-Qaeda in Irak. Het is over het algemeen bekend dat de Arabische 'strijders' uit de buurlanden onderdak krijgen van de soennieten.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 17:39 schreef klez het volgende:
[..]
Het kan toch niet waar zijn dat zelfs de soennieten in Irak de politieke koers die de VS mogelijk heeft gemaakt, gaan volgen...![]()
Irrelevant in jouw ogen mischien, maar waarschijnlijk niet in de ogen van de Amerkaanse belastingbetalers. Maar goed, het is inderdaad verstandig om de Iraakse strijd te ver-Irakiseren. Daar was onlangs nog een spraakmakend artikel over in Foreign Affairs van een kabinetslid van Nixon die in Vietnam hetzelfde had gedaan. Helaas hebben de Amerikanen vervolgens Vietnam in de steek gelaten, en viel de Zuid Vietnamese regering alsnog.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 16:32 schreef klez het volgende:
[..]
De Rumsfeld doctrine gaat helemaal niet uit van een bezetting. Het is de bedoeling dat de Irakis zelf de terreur aanpakken, en dat lijkt me een gezond uitgangspunt. Tenzij je zoals Europese paternalisten als de Fransen er vanuit gaat dat je nog 40 jaar daar zit. Ik geloof uberhaupt niet dat de planners in de VS wakker liggen van de terreur. Integendeel, misschien wel...
Er zijn te veel verhalen van journalisten die de Amerikaanse aanpak te merkwaardig vinden om nog stom te kunnen noemen.![]()
Het kosten argument is irrelevant in mijn ogen. Het belang van dit soort rekensommetjes wordt zwaar overschat.
Was vanochtend nog op teletekst dat de aanslagen t.o.v. vorig jaar met zoveel tientallen procenten gestegen zijn.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 22:13 schreef Godslasteraar het volgende:
Licht het aan mij, of verdwijnt Irak uit het nieuws? Afgezien van zo nu en dan een ontvoering van een Westerling zie ik eigenlijk vrij weinig artikelen over Irak verschijnen. In ieder geval niet in de bladen/sites die ik frequenteer.
Irak is nog steeds vaak in het nieuws. In ieder geval op de sites die ik regelmatig bezoek. De nieuwsvoorziening in Nederland is niet echt uitgebreid vind ik. Alleen Tegenlicht en Netwerk zijn soms de moeite waard om naar te kijken. Je zegt het zelf al, 'een ontvoering van een Westerling' wordt als belangrijk nieuws uit Irak gezien, een aanslag met meer dan 250 doden op een dag, misschien. Vandaag is de rechtzaak tegen Saddam hervat en ook gelijk uitgesteld naar komende zondag. Ik zag er in het nieuws niets over. Ik heb zojuist een nieuws-item herschreven over Irak en in de nieuwssubmit gedaan op de FP, maar tot nu toe is 't nog niet geplaatst. Het Irak nieuws wordt over het algemeen geboycot en is volop in de schijnwerpers wanneer 6 Amerikaanse soldaten wandaden begaan tegen gevangenen, hoe hypocriet! Mijn advies aan jou is dan ook om Engels-talige nieuwssites(zenders) wat vaker te volgen.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 22:13 schreef Godslasteraar het volgende:
Licht het aan mij, of verdwijnt Irak uit het nieuws? Afgezien van zo nu en dan een ontvoering van een Westerling zie ik eigenlijk vrij weinig artikelen over Irak verschijnen. In ieder geval niet in de bladen/sites die ik frequenteer.
Het is hypocriet omdat het veel nieuwswaarde heeft. Niet vanwege enige anti-amerikaanse symphatiënquote:Op dinsdag 24 januari 2006 22:36 schreef John_Terry het volgende:
[..]
Irak is nog steeds vaak in het nieuws. In ieder geval op de sites die ik regelmatig bezoek. De nieuwsvoorziening in Nederland is niet echt uitgebreid vind ik. Alleen Tegenlicht en Netwerk zijn soms de moeite waard om naar te kijken. Je zegt het zelf al, 'een ontvoering van een Westerling' wordt als belangrijk nieuws uit Irak gezien, een aanslag met meer dan 250 doden op een dag, misschien. Vandaag is de rechtzaak tegen Saddam hervat en ook gelijk uitgesteld naar komende zondag. Ik zag er in het nieuws niets over. Ik heb zojuist een nieuws-item herschreven over Irak en in de nieuwssubmit gedaan op de FP, maar tot nu toe is 't nog niet geplaatst. Het Irak nieuws wordt over het algemeen geboycot en is volop in de schijnwerpers wanneer 6 Amerikaanse soldaten wandaden begaan tegen gevangenen, hoe hypocriet! Mijn advies aan jou is dan ook om Engels-talige nieuwssites(zenders) wat vaker te volgen.
quote:Op dinsdag 24 januari 2006 22:50 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Het is hypocriet omdat het veel nieuwswaarde heeft. Niet vanwege enige anti-amerikaanse symphatiën
Oh, ik lees eigenlijk alleen maar Engelstalige, maar vooral Duitse bladen/websites. In de New York Review of Books had je bijvoorbeeld een aantal buitengewoon interessante beschouwingen van de hand van Peter W. Galbraith. Dat zoek ik een beetje. Ik zag bijvoorbeeld in de New York Times een artikel van Paul Krugman, maar die artikelen zitten sinds een paar maanden achter een portalquote:Op dinsdag 24 januari 2006 22:36 schreef John_Terry het volgende:
[..]
Irak is nog steeds vaak in het nieuws. In ieder geval op de sites die ik regelmatig bezoek. De nieuwsvoorziening in Nederland is niet echt uitgebreid vind ik. Alleen Tegenlicht en Netwerk zijn soms de moeite waard om naar te kijken. Je zegt het zelf al, 'een ontvoering van een Westerling' wordt als belangrijk nieuws uit Irak gezien, een aanslag met meer dan 250 doden op een dag, misschien. Vandaag is de rechtzaak tegen Saddam hervat en ook gelijk uitgesteld naar komende zondag. Ik zag er in het nieuws niets over. Ik heb zojuist een nieuws-item herschreven over Irak en in de nieuwssubmit gedaan op de FP, maar tot nu toe is 't nog niet geplaatst. Het Irak nieuws wordt over het algemeen geboycot en is volop in de schijnwerpers wanneer 6 Amerikaanse soldaten wandaden begaan tegen gevangenen, hoe hypocriet! Mijn advies aan jou is dan ook om Engels-talige nieuwssites(zenders) wat vaker te volgen.
Grootste onzin dat ik gehoord heb ...quote:Op dinsdag 24 januari 2006 17:33 schreef John_Terry het volgende:
LOLde "George W. Bush Iraqi Update" was geen succes blijkbaar.
Dan maar mijn eigen Iraqi Update zonder al die berichten uit Irak die alleen maar uit dood en verzerf bestaan om de mensen in het westen te bedriegen en een eenzijdig mening te laten vormen over de kwestie Irak:
[afbeelding]
Ibrahim al-Jaafari, huidig minister president van Irak, leider van de Islamitische Dawaa Partij, is meer een Arabier dan een sjiiet. Hij staat er bekend om een rascist te zijn en diep in zijn hart haat ie de Koerden maar hij heeft een probleem: de Arabische soennieten mogen hem absoluut niet. Ze zeggen dat ie sectarisch bezig is en dat ie de sjiieten voortrekt op de soennieten terwijl de sjiieten hetzelfde over al-Jaafari denken maar dan andersom. Dr. Al-Jaafari wil graag nog 4 jaar minister president blijven, maar hij realiseert zich dat ie zonder de steun van de Koerden verloren is. Hij probeert nu steun te verwerfen bij de Koerden voor een nieuwe termijn als minister president. Het is vanzelfsprekend dat ie hierdoor enkele concessies moet doen aan de Koerden en hen meer autonomie moet toekennen.
Wordt vervolgd. (?)![]()
Nee, het heeft wel nieuwswaarde. Wie heeft nou interesse dat Rusland of China z'n gevangen martelt. Big deal, is allang bekend. Dat Amerika het doet, dat is nieuw en controversieel, en dat heeft nieuwswaarde. Zo werkt de media.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 22:59 schreef John_Terry het volgende:
[..]
Het heeft geen enkel nieuwswaarde. Het is hypocriet, en het enige doel ervan is om de Amerikanen zwart te maken. De media spreekt met geen woord over de wandaden die Saddam heeft begaan in de Abu Ghraib gevangenis op onschuldige burgers. Maar nee, de gevangenen van de Amerikanen krijgen veel meer aandacht. En wie weet waren de gevangenen dit keer terroristen of bloeddorstige moordenaars en geen onschuldige burgers? Het komt Imho niet erg objectief over en is hypocriet te noemen..
Dat zegt ook wel wat over de consumenten van het nieuws. Het daadwerkelijke lijden van de subjecten doet er weinig toe. Het gaat erom of het in je politieke straatje past...quote:Op donderdag 26 januari 2006 19:23 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Nee, het heeft wel nieuwswaarde. Wie heeft nou interesse dat Rusland of China z'n gevangen martelt. Big deal, is allang bekend. Dat Amerika het doet, dat is nieuw en controversieel, en dat heeft nieuwswaarde. Zo werkt de media.
Newsflash...quote:Op zaterdag 28 januari 2006 11:17 schreef klez het volgende:
[..]
Dat zegt ook wel wat over de consumenten van het nieuws. Het daadwerkelijke lijden van de subjecten doet er weinig toe. Het gaat erom of het in je politieke straatje past...
Het heeft juist minder met politiek straatjes te maken t.o.v. de vraag naar absurd nieuws,(=veel nieuwswaarde) ongeacht in welk politiek straatje dat past.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 11:17 schreef klez het volgende:
[..]
Dat zegt ook wel wat over de consumenten van het nieuws. Het daadwerkelijke lijden van de subjecten doet er weinig toe. Het gaat erom of het in je politieke straatje past...
sst nou. Ik probeer iemand iets te leren...quote:
Waarom heeft het nieuwswaarde? Laat ookquote:Het heeft juist minder met politiek straatjes te maken t.o.v. de vraag naar absurd nieuws,(=veel nieuwswaarde) ongeacht in welk politiek straatje dat past.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |