abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 juli 2005 @ 22:23:56 #151
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_29215938
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 19:36 schreef cora4034 het volgende:

[..]

Woningcorporaties (in euro’s) 2005
1. Portaal 240.000
2. Ymere 205.000
3. Staedion 186.000
Portaal heeft 60.000 verhuureenheden
Ymere heeft 47.000 verhuureenheden
Staedion heeft 75.000 verhuureenheden

Dat zegt wel iets over de grote van de organisaties. En je wil natuurlijk ook wel dat een kundig iemand directeur is. Juist in een kapitaalintensieve sector als de vastgoedsector heeft dat z'n prijs.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_29216124
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:15 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, ik ken het artikel. Twee ton is veel geld, maar aan de andere kant gaat dit wel om ondernemingen die duizenden woningen exploiteren. Er is dan, net als bij alle non profit organisaties, een spanningsveld tussen de ethiek aan de ene kant en de marktconformiteit aan de andere kant.
Die hoeveelheid woningen exploiteerden ze 20 jaar geleden ook al. Zoveel huurwoningen zijn er de laatste jaren niet bijgekomen. Deze uitzonderlijke salarissen zijn relatief nieuw.
Dat is eens wat anders...
pi_29216288
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:30 schreef cora4034 het volgende:

Die hoeveelheid woningen exploiteerden ze 20 jaar geleden ook al. Zoveel huurwoningen zijn er de laatste jaren niet bijgekomen. Deze uitzonderlijke salarissen zijn relatief nieuw.
Dat is niet waar. Corporaties zijn de laatste tijd massaal gefuseerd tot enorme vastgoedbedrijven. Portaal en Ymere en Staedion bestonden 20 jaar geleden in ieder geval niet, maar komen voort uit verschillende kleinere corporaties.

Daarnaast is het werk van de corporaties behoorlijk veranderd. Zo hebben deze grote jongens er bijvoorbeeld vaak een projectontwikkelingstak bij die geld moet genereren om de sociale projecten te bekostigen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2005 22:36:26 ]
pi_29216624
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:23 schreef Tarak het volgende:

[..]

Dat zegt wel iets over de grote van de organisaties. En je wil natuurlijk ook wel dat een kundig iemand directeur is. Juist in een kapitaalintensieve sector als de vastgoedsector heeft dat z'n prijs.
Nee hoor, ik heb liever kleine efficienter werkende organisaties die niet vergeten zijn waar het woord "volkshuisvesting" voor dient. Die in de wijk zitten. Met een directeur die wat minder mensen onder zich heeft, minder woningen, en daardoor minder hoeft te verdienen.

Er zijn trouwens ook grote corporaties waar de heren directeuren trouwens een aanzienlijk beschaafder salaris ontvangen. Maar die zijn waarschijnlijk niet kundig

[ Bericht 6% gewijzigd door cora4034 op 28-07-2005 23:03:39 ]
pi_29216703
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:46 schreef cora4034 het volgende:
ik heb liever kleine efficienter werkende organisaties
Da's een beetje een tegenstelling...

Juist grote corporaties kunnen (of zouden althans moeten) efficienter werken.
pi_29216743
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:35 schreef k_man het volgende:

[..]

Dat is niet waar. Corporaties zijn de laatste tijd massaal gefuseerd tot enorme vastgoedbedrijven. Portaal en Ymere en Staedion bestonden 20 jaar geleden in ieder geval niet, maar komen voort uit verschillende kleinere corporaties.

Daarnaast is het werk van de corporaties behoorlijk veranderd. Zo hebben deze grote jongens er bijvoorbeeld vaak een projectontwikkelingstak bij die geld moet genereren om de sociale projecten te bekostigen.
Je bedoeld goedkope woningen afbreken en dure woningen bouwen die vervolgens geen hond wil huren. ( dan heb ik het over huren van 1200 euro) Je kunt ook doorslaan. En dat is nu wat er soms in deze sector gebeurd.
pi_29216914
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:48 schreef k_man het volgende:

[..]

Juist zouden moeten.....
Voor de klant zijn die fusieclubs over het algemeen geen vooruitgang, maar een bureacratisch gedrocht. Dan is zo een kantoortje in de wijk met een opzichter toch een stuk efficienter.

Dat voor grote stadsvernieuwingsprojecten een grote financiele armslag een voordeel is, dat is ook weer waar.
pi_29217548
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:50 schreef cora4034 het volgende:

[..]

Je bedoeld goedkope woningen afbreken en dure woningen bouwen die vervolgens geen hond wil huren. ( dan heb ik het over huren van 1200 euro) Je kunt ook doorslaan. En dat is nu wat er soms in deze sector gebeurd.
Duurdere huurwoningen of koopwoningen inderdaad. En ja, soms gebeuren er dingen die niet verstandig zijn, net als overal.
pi_29217602
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:54 schreef cora4034 het volgende:
Dan is zo een kantoortje in de wijk met een opzichter toch een stuk efficienter.
Klantvriendelijk en efficiënt is niet hetzelfde...
pi_29224724
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 23:15 schreef k_man het volgende:

[..]

Klantvriendelijk en efficiënt is niet hetzelfde...
Zat ik er toch niet ver langs met mijn 300K waar de lonen van bestuurders naar toe aan het gaan zijn. Was toch stiekum niet populistisch.

Grote organisateis staan er ook niet altijd bekend om om efficient te zijn.

Als die grote orgranisaties dan zo efficient zouden zijn hoe kan het dan de de loonkosten van die organisaties meer dan de infaltie gestegen zijn?

Daar heeft aedes wel een mooie verklaring voor en dat zou zijn omdat de WBV's projectonwikkelgroepen hebben opgezet en mensen met expertisie hebben aangetrokkken. Hoe hebben dan de WBV's in de afgelopen 10 jaar nog uberhaubt woningbouw kunnen plegen zonder dat er zulke expertise aanweizig was. Als we het verder over efficientie hebben is het maar de vraag of je wanneer deze projecten weer afgelopen zijn nog van deze mensen af kan komen.
pi_29225140
Oo ja dat een directeur meer woningen onder zich heeft gekregen is ook niet altijd waar.
Juis hier is het vrij gebruikelijk als twee clubs fuseren blijven de 2 directeuren vaak in dienst blijven. Cijfermatig, is er dus weinig veranderd.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 09:22:31 #162
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29225330
De gemeentes hebben het monopolie op bouwrijp maken van grond, en houden de markt kunstmatig krap.
Nederland worsteld in 2005, 50 jaar na de tweede wereldoorlog nog steeds met woningnood.
Duitsland, waar iedere stad tot puin werd gesmeten heeft een woning overschot, de huizen zijn er ruimer en goedkoper, en over het algemeen van veel betere kwaliteit.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_29225433
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 09:22 schreef Pietverdriet het volgende:
De gemeentes hebben het monopolie op bouwrijp maken van grond, en houden de markt kunstmatig krap.
Nederland worsteld in 2005, 50 jaar na de tweede wereldoorlog nog steeds met woningnood.
Duitsland, waar iedere stad tot puin werd gesmeten heeft een woning overschot, de huizen zijn er ruimer en goedkoper, en over het algemeen van veel betere kwaliteit.
heb je in Duitsland ook nog zo iets als bau rente of zo ? dat je als het ware vanaf je geboorte al spaart voor een kapitaaltje om daarmee een huis te bouwen ? of is dat systeem er niet meer
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 29 juli 2005 @ 11:15:51 #164
45206 Pietverdriet
pi_29227939
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 09:28 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

heb je in Duitsland ook nog zo iets als bau rente of zo ? dat je als het ware vanaf je geboorte al spaart voor een kapitaaltje om daarmee een huis te bouwen ? of is dat systeem er niet meer
Bausparvertrag bedoel je?
http://de.wikipedia.org/wiki/Bausparvertrag
pi_29228333
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 09:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is al 60 jaar geleden

Maar het is volgens mij niet zo dat we altijd met een tekort en dure huizen geworsteld hebben, de afgelopen 10 tot 15 jaar is het alleen erg opgelopen.

Een gedeelte van mijn familie komt uit zuid limburg, en daar werden eerst redleijk wat huizen door duitsers bewoond omdat de huizen in nederland goedkoper waren dan duitsland. Deze hebben de afgelopen 3-4 jaar hun flinke waardestijging verzilverd en zijn weer terug naar duitsland gegaan.
pi_29230155
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 11:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bausparvertrag bedoel je?
http://de.wikipedia.org/wiki/Bausparvertrag
Ik weet niet hoe het heette, maar het was toch iets van een spaarsysteem ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_29233596
't valt mij op dat de 'nestingsdrang' v.d nederlandse burger het meest belast cq. bemoeilijkt wordt, om te nestelen heb je een eigen dak boven je hoofd en een vervoermiddel nodig om je vrijelijk te verplaatsen.. De overheid zal de prijzen hiervan blijven verhogen en t tekort in stand houden omdat ze weten dat de burger zal blijven vragen en betalen ongeacht of ze het zich kunnen permitteren of niet...en als het niet de overheid is die dit in stand houdt laten ze het wel oogluikend toe. Zelfde met auto's... zo'n vetpot laten ze zich echt niet ontglippen. dit is geen verbijsterend nieuw inzicht ofzo hoor,for the record
"Religion is simply a parasite on a much older moral sense"
  vrijdag 29 juli 2005 @ 22:13:49 #168
123792 JanMichiel
Melk, de witte motor!
pi_29249474
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 12:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een bron wordt ook normaal vermeld, zodat we die kunnen nagaan.

Het lijkt bijna wel of je bij de overheid werkt en het beleid wilt goedpraten. Door falend beleid door de jaren heen is er dit tekort op de marktontstaan, en wordt door de bureacratie in stand gehouden. Vind je het dan gek dat je op een gegeven monent ik nogal cynisch wordt over de wilde plannen van beleidmakers. Als je dan terug kijkt zie je toch weer dat er niets veranderd is.
Als je zelf zegt dat het overheidsbeleid in het verleden verkeerd is geweest, en nu een omslag wordt gemaakt naar dereguleren (lees: minder overheidsbeleid) dan moet jij dat toch juist goedvinden?

Geef eens aan wat voor geweldige plannen de overheid volgens jou zou moeten ondernemen om de woningnood op te lossen.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 22:20:51 #169
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29249738
extra druk op goedkope woning als gevolg van de multicultirulesamenleving

gaat die mcs ons ooit nog wat positiefs brengen
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  vrijdag 29 juli 2005 @ 22:29:57 #170
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29250094
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 10:46 schreef Seneca het volgende:
Bedankt Swetsenegger. Als ik het goed begrijp betaald de overheid dus mee aan het financieren van jouw woning?
uiteindelijk niet want jij hebt zelf weer die overheid gefinancieerd
quote:
In mijn opinie niet een taak van de overheid. Met welke gedachte is de hypotheekrente aftrek eigenlijk ooit ingevoerd?
woningbezit stimuleren
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  vrijdag 29 juli 2005 @ 22:39:14 #171
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29250471
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 13:02 schreef more het volgende:
Door een slecht ruimtelijk beleid, Jan Pronk heeft als VROM minister het bouwen van nieuwe huizen bijna onmogelijk gemaakt, mag je bijna nergens meer bouwen. Vergunningprocedures duren een eeuwigheid!
Ze bouwen in de steden en dorpen elke gaatje vol maar daar buiten is het verrekte moeilijk om te bouwen.
mijn trapveldje waar ik als klein kind voetbalde gaan ze volbouwen
  vrijdag 29 juli 2005 @ 22:48:11 #172
69753 Maximus.Proximus
Veni Vidi Foetsie
pi_29250833
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:15 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, ik ken het artikel. Twee ton is veel geld, maar aan de andere kant gaat dit wel om ondernemingen die duizenden woningen exploiteren. Er is dan, net als bij alle non profit organisaties, een spanningsveld tussen de ethiek aan de ene kant en de marktconformiteit aan de andere kant.
Veel woningcorperaties hebben naast hun z.g non profit woningbouw nog commerciële woningbouw. Extra bvtjes, die zich voornamelijk in het hogere segment van de woningbouw bezighouden, boven de 4 ton koop en 2000+ ¤ p/m huurwoningen.
Ik kwam, Ik zag en kneep er tussenuit
  vrijdag 29 juli 2005 @ 22:48:13 #173
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29250835
voor de mensen die wonen te duur vinden is emigreren is uiteraard ook een oplossing

stond iig wel op mijn verlanglijstje
  vrijdag 29 juli 2005 @ 22:50:46 #174
94405 Tarak
pi_29250942
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 22:48 schreef Maximus.Proximus het volgende:

[..]

Veel woningcorperaties hebben naast hun z.g non profit woningbouw nog commerciële woningbouw. Extra bvtjes, die zich voornamelijk in het hogere segment van de woningbouw bezighouden, boven de 4 ton koop en 2000+ ¤ p/m huurwoningen.
> 2000 euro per maand huurwoningen?

Dat is maar een heel klein segment hoor!!
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 29 juli 2005 @ 22:53:32 #175
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_29251038
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 22:48 schreef McCarthy het volgende:
voor de mensen die wonen te duur vinden is emigreren is uiteraard ook een oplossing

Het is zo'n eind naar mijn werk rijden vanaf nieuw zeeland
  vrijdag 29 juli 2005 @ 22:55:43 #176
69753 Maximus.Proximus
Veni Vidi Foetsie
pi_29251118
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 22:50 schreef Tarak het volgende:

[..]

> 2000 euro per maand huurwoningen?

Dat is maar een heel klein segment hoor!!
Sorry, appartementen, bedoelde ik.
Ik kwam, Ik zag en kneep er tussenuit
pi_29251161
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 22:55 schreef Maximus.Proximus het volgende:

[..]

Sorry, appartementen, bedoelde ik.
Ja, appartmenten van meer dan 2000 euro p/m zijn er ook enorm veel...

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2005 22:57:29 ]
  zaterdag 30 juli 2005 @ 09:33:25 #178
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29260304
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 16:01 schreef JanMichiel het volgende:
Ja dus? Het maakt toch niet uit voor hoeveel ze de grond verkopen, ALS ze de grond maar verkopen en er dus meer aanbod komt. Het is game theory, de gemeenten worden als het ware tegen elkaar uitgespeeld. Ze kunnen als een monopolist de hoge prijzen niet uitbuiten omdat bepaalde andere gemeenten nu al reeds zullen overgaan tot verkoop en zo ook zij genoodzaakt zullen zijn tot verkoop omdat anders ze straks nog maar minder geld voor de grond krijgen.
De gemeenten hebben nauwelijks grond om te verkopen. Het zijn de grondspeculanten die grond van boeren opkopen in de hoop dat de gemeenten in de toekomst deze grond in het bestemmingsplan opnemen als woongebied. Een stukje landbouwgrond kan makkelijk 100x zo duur worden als het de stempel 'bouwgrond' krijgt. Om het woningtekort op te lossen zou er (onder andere) meer bouwgrond beschikbaar moeten worden gesteld door de gemeenten (op papier dus). Die kunnen dit echter niet omdat ze tegen worden gehouden door de regels van de overheid.
pi_29260409
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 09:33 schreef NewOrder het volgende:

[..]

De gemeenten hebben nauwelijks grond om te verkopen. Het zijn de grondspeculanten die grond van boeren opkopen in de hoop dat de gemeenten in de toekomst deze grond in het bestemmingsplan opnemen als woongebied. Een stukje landbouwgrond kan makkelijk 100x zo duur worden als het de stempel 'bouwgrond' krijgt. [...]
Het bestemmingsplan aanpassen zou veel schelen idd. Gaat Provinciale staten daar niet over? Nu wordt er al volop gespeculeerd met grond. Veel investeerders kopen voor weinig geld stukken grond in de hoop dat later het bestemmingsplan aangepast wordt en ze er op mogen bouwen. Wmb bouwen we gewoon een nieuwe stad ergens in het Groene Hart. Of net buiten de Randstad om files tegen te gaan.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_29260837
Het voorkeursrecht van gemeenten fietst hier wel tussendoor. Grondspeculatie is volgens mij al minder geworden. Nu zijn het vooral de gemeenten die de bouwgrond voor enorm veel geld aan aannemers willen verkopen.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 11:12:04 #181
119009 EA
Say it loud!
pi_29261495
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 09:47 schreef sizzler het volgende:

[..]

Het bestemmingsplan aanpassen zou veel schelen idd. Gaat Provinciale staten daar niet over? Nu wordt er al volop gespeculeerd met grond. Veel investeerders kopen voor weinig geld stukken grond in de hoop dat later het bestemmingsplan aangepast wordt en ze er op mogen bouwen. Wmb bouwen we gewoon een nieuwe stad ergens in het Groene Hart. Of net buiten de Randstad om files tegen te gaan.
Het bestemmingsplan an sich is het probleem niet. De Provincie heeft trouwens alleen een controlerende functie. Het plan wordt voorbereid en opgemaakt door de gemeente.

Het probleem ligt in de openbaarheid van bestuur. Je kunt de intensie om uit te breiden als gemeente nu eenmaal moeilijk verbergen. Zelfs al zou je alle beslissingen achter gesloten deuren houden, dan nog is er een grote kans dat marktpartijen achter de uitbreidingsplannen van de gemeente komen (omkoping b.v.). Ook is de voorspelbaarheid van de uitbreidingen behoorlijk groot (zie ook streekplannen en structuurplannen).

Het belangrijkste punt is dat door het geringe risico van grondaankopen gewoon zoveel mogelijk grond rond een stedelijk gebied wordt opgekocht door marktpartijen. De kosten voor het uiteindelijke bouwrijpmaken zijn toch weer voor de gemeente.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 12:12:48 #182
45206 Pietverdriet
pi_29262600
Speculeren heen of weer, die kunnen ook alleen verdienen omdat bouwgrond schaars is. Als alle gemeenten voldoende grond "bouwrijp" zouden verklaren zakt de prijs en ook de speculanten verdienen dan niet. Gewoon het aanbod groter maken dan de vraag, dan zakt de prijs.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 12:18:50 #183
119009 EA
Say it loud!
pi_29262719
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 12:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Speculeren heen of weer, die kunnen ook alleen verdienen omdat bouwgrond schaars is. Als alle gemeenten voldoende grond "bouwrijp" zouden verklaren zakt de prijs en ook de speculanten verdienen dan niet. Gewoon het aanbod groter maken dan de vraag, dan zakt de prijs.
Je kunt niet zomaar grond bouwrijp verklaren. Bouwrijp maken betekend aanleg van riool en aardebanen.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 12:26:49 #184
45206 Pietverdriet
pi_29262866
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 12:18 schreef EA het volgende:

[..]

Je kunt niet zomaar grond bouwrijp verklaren. Bouwrijp maken betekend aanleg van riool en aardebanen.
Okay, aanwijzen in het bestemmingsplan en vrijgeven tot bouwrijp maken.
pi_29293443
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 22:13 schreef JanMichiel het volgende:

[..]

Als je zelf zegt dat het overheidsbeleid in het verleden verkeerd is geweest, en nu een omslag wordt gemaakt naar dereguleren (lees: minder overheidsbeleid) dan moet jij dat toch juist goedvinden?

Geef eens aan wat voor geweldige plannen de overheid volgens jou zou moeten ondernemen om de woningnood op te lossen.
Wat andere mensen ook al aangeven meer grond tot bouwgrond promoveren. Mischien zelf wel op een foute manier, gewoon de grond welke eerst landbouwgrond was ook voor dezelfde prijs als de de speculanten betaald hebben van hun terugkopen.

Desnoods richt de overheid zelf een bouwbedrijf op, of er nu bouwfraude gepleegd wordt, of niet efficient genoeg gewerkt wordt (overheid) dat komt op hetzelfde neer, maar dan zou men als overheid wel het voorbeeld kunnen geven hoe het ook kan.

Geen bouwvergunningen meer afgeven voor kantoren, want die zijn er op dit moment in overvloed.
  zondag 31 juli 2005 @ 14:51:43 #186
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29293515
quote:
Geen bouwvergunningen meer afgeven voor kantoren, want die zijn er op dit moment in overvloed.
dat snappen de projectontwikkelaars zelf ook wel
  zondag 31 juli 2005 @ 17:52:40 #187
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29298758
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 12:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Ter illustratie, volgens het Kadaster kostte een hectare grasland in het 2e kwartaal van 2005 gemiddeld ¤24.120,-, een hectare akkerbouwland ¤27.895,- en vierkante meter bouwgrond ¤322,-. Tel uit je winst.
pi_29316217
quote:
Op zondag 31 juli 2005 17:52 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Ter illustratie, volgens het Kadaster kostte een hectare grasland in het 2e kwartaal van 2005 gemiddeld ¤24.120,-, een hectare akkerbouwland ¤27.895,- en vierkante meter bouwgrond ¤322,-. Tel uit je winst.
Een agrarier die zijn grond verkoopt aan een projectontwikkelaar of overheid krijgt niet de prijs die jij noemt (gemiddeld ¤24.120,-, een hectare akkerbouwland ¤27.895,-) maar krijgt meestal een prijs van ¤ 20,- tot ¤ 50,- per vierkante meter dus ¤ 200.000,- tot ¤ 500.000,- per hectare.
Ik heb laatst nog een artikel gelezen in een vakblad over een agrarier die had 100 hectare verkocht voor 100 x ¤400.000,- = ¤ 40 miljoen euro!
pi_29316259
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
  maandag 1 augustus 2005 @ 09:36:13 #190
45206 Pietverdriet
pi_29316358
Wolfskuil woont ook in Duitsland?
pi_29316376
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 09:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Wolfskuil woont ook in Duitsland?
Ja, bij Nijmegen de grens over... wel zo voordelig

www.keeken.net
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
  maandag 1 augustus 2005 @ 09:42:32 #192
45206 Pietverdriet
pi_29316430
Ik snap eerlijk gezegt niet dat niet meer D grensgemeentes actief zich op Nederlanders richten, brengt de gemeentes veel geld binnen. Zijn trouwens veel Nederlanders die er absoluut geen zín in hebben. Wonen in NL vlak aan de grens liever in een rijtjeshuis, dan voor hetzelde geld net aan de andere kant van de grens in een vrijstaand huis.
pi_29316527
Snap zelf ook dat niet iedereen in D wil wonen, maar heb zelf gekozen voor een groot huis en grote tuin voor weinig geld. Zou niet in een rijtje willen wonen. staat tegenover dat het nogal wat geregel met zich meebrengt. Maar daar moet je van tevoren over nadenken. Er zitten voor en nadelen aan het wonen in duitsland (zie www.verhuis.de).
  maandag 1 augustus 2005 @ 09:56:58 #194
45206 Pietverdriet
pi_29316625
wonen en werken in Duitsland heeft idd nadelen. Wonen in D en werken in NL heeft veel voordelen.
pi_29316654
idd. ik zeg hypotheekrenteaftrek....
  maandag 1 augustus 2005 @ 10:13:04 #196
45206 Pietverdriet
pi_29316824
En eigenheimzulage.
  maandag 1 augustus 2005 @ 10:59:45 #197
40566 Ericr
Livewrong
pi_29317735
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:23 schreef Tarak het volgende:

[..]

Staedion heeft 38.000 verhuureenheden, 34.000 daarvan zijn woningen.
  maandag 1 augustus 2005 @ 14:22:15 #198
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_29323477
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 12:35 schreef pberends het volgende:
http://redir.vara.nl/zembla/

Vanavond Zembla over "De heilige hypotheekrente".
[..]

Is al online terug te zien, omdat het een herhaling is. Vooral "stunning" dat het voor de VVD heilig is. Je zou toch niet verwachten dat zo'n marktverstorende subsidie iets liberaals is .
Een tijdje geleden was er ook een interessante aflevering bij Zembla mbt dit topic.
quote:
'BOUWFRAUDE VALT IN HET NIET BIJ GRONDSPECULATIE'

De documentaire enkele uren na afloop terug te kijken via:
Realplayer High| Low
Windows Media High | Low

'De geldbedragen die gemoeid waren met de bouwfraude vallen in het niet bij de enorme speculatiewinsten op de grondmarkt en de monopolieposities op de bouwlocaties die daarvan het gevolg zijn.' Dat zegt prof. H. Priemus van de TU Delft in Zembla. Priemus geldt als een van de grootste kenners van het huisvestingsbeleid in Nederland. 'Het pijnlijke is: de bouwfraude mocht niet en wat hier op de grondmarkt gebeurt mag wèl, want de wetgever is hier in gebreke gebleven.'

Hoe komt het dat de huizen in Nederland in vergelijking tot het buitenland zo duur zijn? Waarom moet je tegenwoordig vaak zo'n 6 tot 8 jaar wachten op een betaalbare huurwoning? En wie heeft er baat bij dat Nederland het enige land in West-Europa is waar al sinds de Tweede Wereldoorlog een woningtekort heerst? In Zembla wordt de rol van de overheid, de grondspeculanten, projectontwikkelaars en woningcorporaties tegen het licht gehouden.

KUNSTMATIGE SCHAARSTE
Grondspeculanten verdienen kapitalen aan de kunstmatige schaarste aan bouwgrond. Ze kopen boeren uit - die daarvoor vaak miljoenen vangen - in de hoop dat die agrarische grond tóch een bouwbestemming krijgt. Grond met een agrarische bestemming is 4 euro per vierkante meter waard. Als diezelfde grond een bouwbestemming krijgt, stijgt de prijs zonder dat er ook maar iets is gebeurd. En als het uiteindelijk bouwgrond is geworden, betaalt de huizenkoper vaak zo'n 600 euro per vierkante meter voor diezelfde grond. Een prijsopdrijving van bijna 15.000 %.

Peter Sisselaar, een grondspeculant die hieraan tientallen miljoenen verdiende, zegt in Zembla: 'Bouwen is niet lucratief, het gaat om de grond. Niet alleen ik, maar ook de banken, de ontwikkelaars, de verzekeringsmaatschappijen en vooral de gemeentes verdienen er kapitalen aan. Want dat zijn op dit moment de grootste speculanten.'

Volgens Nico Rietdijk, directeur van de Vereniging voor Ontwikkelaars en Bouwondernemers, kan de prijs van bouwgrond halveren wanneer de overheid een minder restrictief ruimtelijk beleid zou voeren, want dat zorgt al decennialang voor een kunstmatige schaarste aan bouwgrond. De huizenprijzen zouden dan 25% kunnen zakken, want de prijs van een huis bestaat vaak al voor meer dan de helft uit de prijs van de grond. 'Dat is de prijs die we met zijn allen betalen voor het open houden en heilig verklaren van de weilanden,' aldus Rietdijk

REGELGEVING
Een andere oorzaak van de hoge woningprijzen is volgens Friso de Zeeuw, directeur bij het Bouwfonds (de grootste projectontwikkelaar in Nederland) de regelgeving. Hij zegt in Zembla dat de huizenprijzen nog eens 10 procent omlaag kunnen als er minder regelgeving en procedures zouden zijn. Want het duurt vaak minstens zeven jaar vanaf het moment dat er ergens bouwplannen zijn tot het moment waarop de eerste palen de grond in mogen.

Carel Weeber, gerenommeerd architect en dertig jaar lang hoogleraar Bouwkunde in Delft: 'De prijs van een gemiddeld nieuwbouw huis bestaat alleen al voor zo'n 10 à 15.000 euro uit vergaderkosten. Overleg met ambtenaren. Er werken duizenden ambtenaren in die bouwsector en wat moeten die anders doen? Overleggen, controleren - eindeloos geouwehoer.'
Realplayer: rtsp://streams.omroep.nl/tv/vara/zembla/bb.20050224.rm
Asf: mms://streams.omroep.nl/tv/vara/zembla/bb.20050224.asf
  maandag 1 augustus 2005 @ 17:31:30 #199
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29329387
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 09:22 schreef more het volgende:
Een agrarier die zijn grond verkoopt aan een projectontwikkelaar of overheid krijgt niet de prijs die jij noemt (gemiddeld ¤24.120,-, een hectare akkerbouwland ¤27.895,-) maar krijgt meestal een prijs van ¤ 20,- tot ¤ 50,- per vierkante meter dus ¤ 200.000,- tot ¤ 500.000,- per hectare.
Ik heb laatst nog een artikel gelezen in een vakblad over een agrarier die had 100 hectare verkocht voor 100 x ¤400.000,- = ¤ 40 miljoen euro!
Alleen wachten de meesten boeren niet totdat de bestemming van hun grond wijzigt. Als er een grondspeculant langskomt die een leuk aanbod doet en de betreffende boer had toch al het idee om te stoppen of het rustiger aan te doen, dan hapt ie gewoon toe.
  maandag 1 augustus 2005 @ 17:34:28 #200
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29329484
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 14:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

Een tijdje geleden was er ook een interessante aflevering bij Zembla mbt dit topic.
[..]

Realplayer: rtsp://streams.omroep.nl/tv/vara/zembla/bb.20050224.rm
Asf: mms://streams.omroep.nl/tv/vara/zembla/bb.20050224.asf
wordt een beetje gesugereerd dat grondspeculanten de schuld van de hoge prijzen zijn maar dat zijn uiteraard de gemeenten/ het ruimtelijke ordening beleid.
pi_29329863
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 17:34 schreef McCarthy het volgende:

[..]

wordt een beetje gesugereerd dat grondspeculanten de schuld van de hoge prijzen zijn maar dat zijn uiteraard de gemeenten/ het ruimtelijke ordening beleid.
Kun je nu niets anders dan selectief lezen
quote:
Niet alleen ik, maar ook de banken, de ontwikkelaars, de verzekeringsmaatschappijen en vooral de gemeentes verdienen er kapitalen aan. Want dat zijn op dit moment de grootste speculanten.'
Dat zegt de grondspeculant die ook aan het woord komt.
  maandag 1 augustus 2005 @ 18:07:21 #202
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29330493
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 17:34 schreef McCarthy het volgende:
Je verwart het begrip schuld met verantwoordelijkheid. De overheid is verantwoordelijk voor het ruimtelijke ordening beleid, maar het zijn de grondhandelaren die ervoor zorgen dat de prijzen omhoog worden gedreven. Zij maken gebruik of vanuit een moreel standpunt gezien misbruik van de situatie en zijn derhalve schuldig aan de stijging van de prijzen van bouwgrond.
pi_29330607
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 17:31 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Alleen wachten de meesten boeren niet totdat de bestemming van hun grond wijzigt. Als er een grondspeculant langskomt die een leuk aanbod doet en de betreffende boer had toch al het idee om te stoppen of het rustiger aan te doen, dan hapt ie gewoon toe.
Ja en dat leuke aanbod is meestal tussen de 20 en 50 euro per vierkante meter. Boeren zijn niet achterlijk.
  maandag 1 augustus 2005 @ 19:32:33 #204
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29333134
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 18:11 schreef more het volgende:
Ja en dat leuke aanbod is meestal tussen de 20 en 50 euro per vierkante meter. Boeren zijn niet achterlijk.
Als het om grond met een agrarische bestemming gaat, wordt die prijs niet bereikt. Dat zou immers betekenen dat de cijfers van het Kadaster niet kloppen, en dat lijkt me een ongegronde aanname.
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 08:36:54 #205
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_29350104
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 21:25 schreef Christine het volgende:
Sinds wanneer kan je als student een hypotheek krijgen van 110.000 euro?
Ik zou al blij zijn als ik dat kon krijgen met een fulltime baan
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 08:39:57 #206
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_29350140
Waar ik me overigens ook dood aan erger: alle betaalbare woningen worden gesloopt (ookal zijn ze pas 30 jaar oud ofzo) en worden er enorm DURE nieuwe woningen neergezet.
Op deze manier blijven er helemaal geen betaalbare woningen meer over
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_29350166
Voor landbouwgrond krijg je ongeveer tussen de 5 en 7 euro per m2
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 08:44:13 #208
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_29350178
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 00:20 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Maar waarom bouwen we niet zoals ze dat in Duitsland doen? Allemaal grote vrijstaande huizen met kelders die zo groot zijn als het huis. Misschien dat we dan ook eens wat normaler kunnen gaan samenleven als we thuis een beetje de ruimte hebben. Zo dicht op elkaar in die kut vinexwijken word je ook alleen maar gefrustreerd van.
Goed punt, Mensen worden daar enorm frusti van en gestrest.
Zelfde bij bv dieren, zet maar een hoop ratten in een kleine ruimte bij elkaar, die vallen elkaar binnen de kortste keren aan.
pi_29350223
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 18:11 schreef more het volgende:
[..]
Grond met agrarische bestemming is momenteel aan de straatstenen niet kwijt te raken. Een boer die wil stoppen kiest eieren voor z'n geld. Ik heb zelf 2 jaar geleden een hectare gekocht voor 40.000 euro, mijn vader heeft zojuist 2 hectare gekocht, voor 35.000 euro (dus 17.500 p/h).

Als, als, als de boer verwacht dat z'n grond waarschijnlijk bouwbestemming gaat krijgen dan kan hij daar zelf op speculeren, en dus wachten op een grotere speculant, eentje die 20 tot 50 euro/meter neerlegt.

Maar voor veruit de meeste weilanden ligt een bouwbestemming niet in de lijn der verwachtingen, en is 3 euro/meter goed betaald.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 09:09:14 #210
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_29350455
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 22:48 schreef McCarthy het volgende:

Daar denk ik momenteel ook heel serieus over na.
pi_29350524
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 19:32 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Als het om grond met een agrarische bestemming gaat, wordt die prijs niet bereikt. Dat zou immers betekenen dat de cijfers van het Kadaster niet kloppen, en dat lijkt me een ongegronde aanname.
Die prijzen bij het kadaster zijn prijzen die boeren onderling betalen. Als de overheid/projectontwikkelaar/aannemer komt, wordt ondanks dat de grond een agrarische bestemming heeft, die hoge prijs betaald. Ook al wordt de bestemming pas over 5 a 10 jaar gewijzigd.
pi_29350709
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 09:14 schreef more het volgende:

[..]

Die prijzen bij het kadaster zijn prijzen die boeren onderling betalen. Als de overheid/projectontwikkelaar/aannemer komt, wordt ondanks dat de grond een agrarische bestemming heeft, die hoge prijs betaald. Ook al wordt de bestemming pas over 5 a 10 jaar gewijzigd.
Hoezo? Het kadaster houdt toch gewoon de verkoopprijzen bij?
Het maakt het kadaster niet uit wie koper en verkoper zijn.
Dus als een stuk weiland met agrarische bestemming wordt verkocht voor 50 euro/meter komt dat netjes in het kadaster te staan. Dat trekt de gemiddelde prijs van agrarisch land wat omhoog.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_29351175
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 09:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Hoezo? Het kadaster houdt toch gewoon de verkoopprijzen bij?
Het maakt het kadaster niet uit wie koper en verkoper zijn.
Dus als een stuk weiland met agrarische bestemming wordt verkocht voor 50 euro/meter komt dat netjes in het kadaster te staan. Dat trekt de gemiddelde prijs van agrarisch land wat omhoog.

Misschien wordt het zo duidelijk:
quote:
Empirische verklaring prijs per hectare
De gemiddelde grondprijs, gemeten over alle 6.154 grondverkopen aan 'groene' en 'rode' kopers, was in 2001 ruim 72.500 euro per hectare. De berekeningen geven aan dat voor een perceel met een min of meer doorsnee agrarisch gebruik waarbij aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, de prijs per hectare op 41.614 euro uitkomt. Deze voorwaarden zijn: het perceel maakt geen deel uit van een geplande stedelijke locatie, een glastuinbouwgebied, een landinrichtingsgebied of een natuurgebied
quote:
Ligt het perceel ten slotte ook nog in een gebied waarvoor concrete plannen voor stedelijke bebouwing zijn ontworpen, dan verdubbelt de prijs tot ruim 200.000 euro per hectare.
quote:
Het al of niet gelegen zijn in een gebied met een specifieke bestemming blijkt zeer veel invloed te hebben op de perceelsprijs. Ligt het perceel volgens de Nieuwe kaart van Nederland (NKN) in een toekomstig EHS-gebied, dan daalt de prijs met 44% naar 23.300 euro per hectare.
(Zibb.nl paysite)
pi_29351386
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 09:53 schreef more het volgende:

Misschien wordt het zo duidelijk:
Tsja, dat is de verklaring voor prijsverschillen tussen verschillende stukken land met een agrarische bestemming: van het ene stuk is het waarschijnlijker dat de bestemming veranderd dan het andere.
Dat is het speculatieve deel van die handel. Zodra de bestemming is gewijzigd is het geen speculatie meer

Maar het kadaster zal die waarschijnlijkheid toch niet meenemen in de gemiddelde prijzen die per saldo betaald worden voor grond-met-op-moment-van-verkoop agrarische bestemming.
pi_29354696
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 08:48 schreef sigme het volgende:

[..]

Grond met agrarische bestemming is momenteel aan de straatstenen niet kwijt te raken. Een boer die wil stoppen kiest eieren voor z'n geld. Ik heb zelf 2 jaar geleden een hectare gekocht voor 40.000 euro, mijn vader heeft zojuist 2 hectare gekocht, voor 35.000 euro (dus 17.500 p/h).

Als, als, als de boer verwacht dat z'n grond waarschijnlijk bouwbestemming gaat krijgen dan kan hij daar zelf op speculeren, en dus wachten op een grotere speculant, eentje die 20 tot 50 euro/meter neerlegt.

Maar voor veruit de meeste weilanden ligt een bouwbestemming niet in de lijn der verwachtingen, en is 3 euro/meter goed betaald.
De prijs van landbouwgrond is nergens zo duur als in Nederland. Als je meer dan ¤ 15.000,- betaald hebt kun je er als agrarier( geldt niet voor tuinbouw) niks meer mee verdienen. En één hectare is voor een akkerbouwer ook niks, je moet toch minimaal 100 hectare hebben.

In welke gedeelte van Nederland (plaats) heb je die grond gekocht????

In Groningen, volgens je profiel:
quote:
De Marne

Laatste transacties:
Gegevens van mei 2005

1
2
3
Gebruik Gemiddelde prijs per ha Aantal transacties 
Bouwland  ¤ 27.893               1 
Grasland  ¤ 27.347               1 
quote:
Groninger Zuidelijk Westerkwartier

Laatste transacties:
Gegevens van juni 2005

1
2
3
Bouwland ¤ 23.500               2 
Grasland ¤ 23.039               6 
quote:
Oostelijke bouwstreek in Groningen

Laatste transacties:
Gegevens van juni 2005

1
2
3
Bouwland ¤ 20.536               2 
Grasland ¤ 17.331               2 

[ Bericht 3% gewijzigd door more op 02-08-2005 12:39:14 ]
pi_29355192
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 12:26 schreef more het volgende:
In welke gedeelte van Nederland (plaats) heb je die grond gekocht????

In Groningen, volgens je profiel:
Mijn land ligt in Drenthe

zegmaar omgeving Assen
pi_29356043
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 12:41 schreef sigme het volgende:

[..]

Mijn land ligt in Drenthe

zegmaar omgeving Assen
quote:
Smilde en centraal zandgebied in Drenthe

Laatste transacties:
Gegevens van juni 2005

1
2
3
Bouwland ¤ 30.150                4 
Grasland ¤ 15.719                1 
Drenthe heeft dan ook de laagste prijzen, een huis kost daar ook bijna niks. (vergeleken met de rest van Nederland)

Ik heb zelf ook 8 hectare "aan mijn huis" liggen:

Omgeving: rijk van Nijmegen.

pi_29356426
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 08:39 schreef Metro2005 het volgende:
Waar ik me overigens ook dood aan erger: alle betaalbare woningen worden gesloopt (ookal zijn ze pas 30 jaar oud ofzo) en worden er enorm DURE nieuwe woningen neergezet.
Op deze manier blijven er helemaal geen betaalbare woningen meer over
Lang leve de woningcoorperaties die commercieler moesten werken. Dat is ze prima gelukt .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_29356510
Ook in drenthe zijn de huizenprijzen de afgelopen 10 jaar zeer hard gestegen hoor en is het voor jongeren lastig een leuke woning te vinden. (De lonen zijn er immers vaak ook lager).
pi_29356610
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:48 schreef k_man het volgende:

[..]

Misschien wat kosteneffectiever maar een kleine cooperatie heeft geen secretaresse of een groot kantoor nodig en als ze het geluk hebben dat de voorzitter ook een verkapte vrijwilliger is kunnen de kosten laag gehouden worden.
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 13:46:16 #221
123792 JanMichiel
Melk, de witte motor!
pi_29357197
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 13:24 schreef du_ke het volgende:
Ook in drenthe zijn de huizenprijzen de afgelopen 10 jaar zeer hard gestegen hoor en is het voor jongeren lastig een leuke woning te vinden. (De lonen zijn er immers vaak ook lager).
Jij bent er zeker nog steeds voor het verkrappende overheidsbeleid door te zetten?
pi_29357288
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 13:46 schreef JanMichiel het volgende:

[..]

Jij bent er zeker nog steeds voor het verkrappende overheidsbeleid door te zetten?
Nee ik ben voor het afschaffen van de hypo aftrek en het aan de coorperaties verplichten een deel van hun gigantische reserves aan te wenden voor woningbouw. het is toch van de zotte dat een directeur van een cooperatie er door de commisarissen eruit geschopt wordt omdat hij te veel goedkope woningen wil bouwen? (en dat terwijl de beloning van die commisarissen toevallig wel zeer sterk gestegen is de laatste jaren)
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 14:29:44 #223
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29466002
quote:
Bouwen van eigen huis neemt fors af

Door onze redacteur Bernard Hulsman

ROTTERDAM, 6 AUG. Steeds minder Nederlanders krijgen het voor elkaar een eigen huis te bouwen. Het aantal particulier gebouwde woningen daalde van 12.250 in 2000 tot 8.472 in 2004.

Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In de eerste vijf maanden van 2005 zette de daling door met slechts 2.355 opgeleverde particuliere woningen.

De daling van het aantal door particulieren gebouwde woningen staat haaks op het regeringsbeleid. In 2000 bepaalde toenmalig staatssecretaris van Volkshuisvesting Johan Remkes in zijn nota Mensen Wensen Wonen dat in 2005 een derde van de totale woningproductie in opdracht van particulieren moest zijn gebouwd. Maar het aandeel van de particuliere woningen in de woningbouw daalde juist van 17 procent in 2000 tot 13 procent in 2005.

Belangrijke oorzaken van het dalende aantal particuliere woningen zijn de schaarste aan kavels en hoge grondprijzen. Kavels op het Steigereiland van de Amsterdamse Vinex-wijk IJburg kosten bijvoorbeeld iets meer dan 1.000 euro per vierkante meter. Kavels in de Waterwijk in de Rotterdamse buitenwijk Nesselande doen zo'n 550 euro per vierkante meter, zodat een kavel van 477 vierkante meter hier een dikke tweeëneenhalve ton moet opbrengen, exclusief 19 procent btw.

Door de hoge grondprijzen hebben speculanten in de afgelopen jaren miljoenen verdiend, aldus H. Priemus, decaan van de faculteit Techniek, Bestuur en Management van de TU Delft. ,,Gelukzoekers hebben miljoenen verdiend door landbouwgronden aan te kopen die in de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening uit 1990 werden bestemd voor woningbouw.''

Volgens Priemus heeft de grondspeculatie in de jaren negentig de belastingbetaler veel meer gekost dan de bouwfraude. ,,Alleen is speculatie volkomen legaal en valt er - gegeven de huidige wetgeving - niets aan te doen.'' Een andere reden voor de neergang van particuliere opdrachten is dat gemeenten niet weten ermee om te gaan. Zo is vaak onduidelijk hoe duur de bouwgrond precies is en gelden er vele regels voor woningbouw. ,,De eigenbouwer komt voor veel verrassingen te staan'', zegt Priemus. ,,Woningbouw brengt een enorme rompslomp met zich mee. Maar dat heeft Remkes er allemaal niet bij verteld in zijn nota. En hij heeft ook niets geregeld om eigenbouw eenvoudiger en betaalbaarder te maken.''

Bron: NRC Handelsblad
Het zoveelste artikel waarin duidelijk naar voren komt dat er echt iets moet gaan veranderen op het gebied van woningbouw. Maar in Den Haag slaapt men rustig verder alsof er niets aan de hand is.
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 14:47:14 #224
45206 Pietverdriet
pi_29466290
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 13:49 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nee ik ben voor het afschaffen van de hypo aftrek en het aan de coorperaties verplichten een deel van hun gigantische reserves aan te wenden voor woningbouw. het is toch van de zotte dat een directeur van een cooperatie er door de commisarissen eruit geschopt wordt omdat hij te veel goedkope woningen wil bouwen? (en dat terwijl de beloning van die commisarissen toevallig wel zeer sterk gestegen is de laatste jaren)
Oh, nog meer burocratie en overheid, dat werkte tot nu toe ook zo goed.
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 14:56:25 #225
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_29466437
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 14:29 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Het zoveelste artikel waarin duidelijk naar voren komt dat er echt iets moet gaan veranderen op het gebied van woningbouw. Maar in Den Haag slaapt men rustig verder alsof er niets aan de hand is.
Ik denk dat er weinig in gaat veranderen. De druk op onbebouwd gebied is hoog, en de overheid vertegenwoordigt niet alleen de woningbouw, maar heeft ook doelen en wensen met betrekking tot landbouw, natuurontwikkeling, waterberging (waar ook nog veel in moet gebeuren), recreatie, infrastructuur en ga zo maar door. Je kan wel regels gaan versoepelen met betrekking tot woningbouw, maar dan komen andere functies in geding. Het is dus lastig een keuze te maken tussen doelen die vaak tegenstrijdig met elkaar zijn. En als de overheid een keuze maakt dan beginnen er mensen/groeperingen te protesteren en te procederen (denk aan agrariers, natuur- en milieugroeperingen, maar ook gemeenten, bedrijven enz).
Daarnaast speelt ook nog het aspect van de luchtkwaliteit wat er al voor gezorgd heeft dat veel plannen afgeblazen werden.
pi_29472041
106 Teletekst za 06 aug
Minder eigen woningen gebouwd

ROTTERDAM Steeds minder Nederlanders
bouwen een eigen huis.Het aantal huizen
dat particulieren lieten bouwen is
gedaald van 12.250 in 2000 naar 8472
in 2004.Dat blijkt uit cijfers van het
CBS,meldt NRC Handelsblad.

Belangrijkste oorzaken voor de daling
zijn het schaarse aanbod van kavels en
de hoge grondprijzen.De daling staat
haaks op het regeringsbeleid.

Vijf jaar geleden bepaalde het kabinet
dat dit jaar een derde van alle nieuwe
woningen moest zijn gebouwd in opdracht
van particulieren.Maar dat streefgetal
is niet gehaald.Het aandeel werd juist
minder:van 17% in 2000 tot 13% in 2005.
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 20:44:43 #227
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29472612
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 20:14 schreef pberends het volgende:
106 Teletekst za 06 aug
Minder eigen woningen gebouwd

ROTTERDAM Steeds minder Nederlanders
bouwen een eigen huis.Het aantal huizen
dat particulieren lieten bouwen is
gedaald van 12.250 in 2000 naar 8472
in 2004.Dat blijkt uit cijfers van het
CBS,meldt NRC Handelsblad.

Belangrijkste oorzaken voor de daling
zijn het schaarse aanbod van kavels en
de hoge grondprijzen.De daling staat
haaks op het regeringsbeleid.

Vijf jaar geleden bepaalde het kabinet
dat dit jaar een derde van alle nieuwe
woningen moest zijn gebouwd in opdracht
van particulieren.Maar dat streefgetal
is niet gehaald.Het aandeel werd juist
minder:van 17% in 2000 tot 13% in 2005.
*zucht*

Je hebt mijn post hierboven niet gelezen?
pi_29492322
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 14:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oh, nog meer burocratie en overheid, dat werkte tot nu toe ook zo goed.
De copmmisarissen van de cooperaties zijn sinds de deregulering flink meer gaan verdienen maar wie zijn er nog meer beter op geworden?
pi_29493152
Ik
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zondag 7 augustus 2005 @ 22:49:15 #230
94405 Tarak
pi_29493280
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 21:52 schreef du_ke het volgende:

[..]

De copmmisarissen van de cooperaties zijn sinds de deregulering flink meer gaan verdienen maar wie zijn er nog meer beter op geworden?
De belastingbetaler. Vroeger stonden de corporaties namelijk voor enkele honderden miljoenen tot misschien zelfs enkele miljarden euro's op de rijksbegroting. Daarvan is nu geen sprake meer.
pi_29493320
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 20:44 schreef NewOrder het volgende:

[..]

*zucht*

Je hebt mijn post hierboven niet gelezen?
Sorry .
pi_29493366
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 22:49 schreef Tarak het volgende:

[..]

De belastingbetaler. Vroeger stonden de corporaties namelijk voor enkele honderden miljoenen tot misschien zelfs enkele miljarden euro's op de rijksbegroting. Daarvan is nu geen sprake meer.
Tja of ze nou in een keer heel veel krijgen (wat gebeurd is bij het verzelfstandigen van de coops). of elk jaar een kleiner bedrag maakt het verschil ook niet direct.
pi_29494186
Kan je dat berekenen?
pi_29498623
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:57 schreef pberends het volgende:
Waarom is wonen zo duur? Gister op het journaal werd bekend dat studenten hun eigen woonruimte kunnen kopen voor het onvoorstelbare bedrag van 110.000 euro (kwart miljoen gulden) voor 2 kamertjes en een badkamer (40m2). Echt ongelovelijk hoge bedragen. Nog wat meer rare feiten over gebouwen:

- huizenprijzen die 50% zijn gestegen in nog geen negen jaar.
- prijzen in de detailhandel worden voor ruim de helft bepaald door "het gebouw"
- sinds vorig jaar oversteeg de totale hypotheekschuld ons bnp. Nog nooit is er zoveel geld uit lucht geproduceert.

Lijkt mij duidelijk dat dit systeem door en door verrot is, en onhoudbaar. En niet te vergeten de woningnood, terwijl er tegelijkertijd tig kantoren leegstaan. Wat moet er veranderen?
Mijn (huur)huisje werd in '99 getaxeerd op zo'n 65000 (guldens wel te verstaan...), anno 2005 schijnt het klaarblijkelijk 165000 eurootjes te moeten zijn...
Logisch toch...
pi_29498710
quote:
Gister op het journaal werd bekend dat studenten hun eigen woonruimte kunnen kopen voor het onvoorstelbare bedrag van 110.000 euro (kwart miljoen gulden) voor 2 kamertjes en een badkamer (40m2). Echt ongelovelijk hoge bedragen. Nog wat meer rare feiten over gebouwen:
Als je een rijke pa hebt laat je die voor een ton of 5-6 een studentenwoning kopen waar je 5-6 kamers van maakt waarna je 4 jaar gratis woont en je pa er ook dik aan verdient

Gewoon in stand houden dus
pi_29995688
Kan iemand me misschien uitleggen waarom het kabinet grondspeculatie niet gewoon veel zwaarder belast?

Ik begrijp de echte reden, namelijk bescherming van belanghebbenden, maar ik vraag me af wat het officiële argument van het kabinet is om deze manier van geld "verdienen" in stand te houden, terwijl het duidelijk is dat de woningkoper en vooral de woninghuurder hiervoor de rekening betaalt?
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 10:05:26 #237
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_30022507
Over het argument dat er meer ruimte vrij moet komen voor woningen: Tuurlijk moet dat, maar in de Randstad is dat soms nogal moeilijk, omdat je toch nog wel een beetje natuur wilt hebben. Zie project Westergouwe, hoe lang zijn ze daar al mee bezig? Tegen de tijd dat het een keer staat is dat deel van Nederland allang overstroomd

Ik snap werkelijk niet waarom de overheid het niet bevorderd om meer naar het oosten te gaan wonen. De randstad is behoorlijk vol aan het raken. Waarom niet lastenverlichting voor bouwerken die in het oosten des lands komen? Het hoeft niet allemaal in 1x naar het oosten te verhuizen ofzo, maar ik denk dat het met het oog op de toekomst beter is om in die richting te denken. Er is daar meer ruimte, de grond zakt niet zo hard weg en het staat niet onder water als de zeespiegel over 100 jaar 1 meter gestegen is.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_30022925
quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 14:29 schreef DaveM het volgende:
Kan iemand me misschien uitleggen waarom het kabinet grondspeculatie niet gewoon veel zwaarder belast?

Ik begrijp de echte reden, namelijk bescherming van belanghebbenden, maar ik vraag me af wat het officiële argument van het kabinet is om deze manier van geld "verdienen" in stand te houden, terwijl het duidelijk is dat de woningkoper en vooral de woninghuurder hiervoor de rekening betaalt?
het is een deal tussen de gemeentes, de grondspeculanten en projectontwikkelaars, die steken de exorbitante winsten in hun zak. Als de overheid hen gaat belasten, dan moet de overheid meer geld naar de gemeentes schuiven en als de speculanten zwaarder worden beast gaan de prijzen nog verder omhoog
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_30022971
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 10:05 schreef maniack28 het volgende:
Ik snap werkelijk niet waarom de overheid het niet bevorderd om meer naar het oosten te gaan wonen. De randstad is behoorlijk vol aan het raken. Waarom niet lastenverlichting voor bouwerken die in het oosten des lands komen? Het hoeft niet allemaal in 1x naar het oosten te verhuizen ofzo, maar ik denk dat het met het oog op de toekomst beter is om in die richting te denken. Er is daar meer ruimte, de grond zakt niet zo hard weg en het staat niet onder water als de zeespiegel over 100 jaar 1 meter gestegen is.
Gevaarlijke jongen ben jij, iemand die vooruit kijkt en beslissingen wil nemen in het landsbelang.
Zulke mensen zijn een gevaar voor de Nederlandse regenten
Exaudi orationem meam
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 10:53:24 #240
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_30023171
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 10:39 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Gevaarlijke jongen ben jij, iemand die vooruit kijkt en beslissingen wil nemen in het landsbelang.
Zulke mensen zijn een gevaar voor de Nederlandse regenten
Zal ik dan toch maar de politiek ingaan ? Misschien is iedereen het wel met mij eens en wordt ik minister president Zie je het voor je? Een metalhead als minister president

Mjah... alles beter dan Bakellende he
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_30023918
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 10:53 schreef maniack28 het volgende:

Misschien is iedereen het wel met mij eens en wordt ik minister president Zie je het voor je? Een metalhead als minister president
wanneer kwam Volkert van der G ook al weer vrij?
Exaudi orationem meam
pi_30024102
Ga anders eens een keer naar een veiling, daar koop je leuke huizen en appartementen voor hele scherpe prijzen. Vaak zo'n 80% van de executiewaarde.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_30028660
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 10:36 schreef Oud_student het volgende:

[..]

het is een deal tussen de gemeentes, de grondspeculanten en projectontwikkelaars, die steken de exorbitante winsten in hun zak.
Dus als ik het goed begrijp heeft onze fijne liberale regering gemeenten financieel afhankelijk gemaakt van speculatiewinsten ? Kwalijke zaak want zo is er een extra hindernis opgeworpen voor een toekomstige linkse VROM-minister die grondspecualtie wil aanpakken.

Dan komen gemeenten namelijk direct in financiële moeilijkheden en moeten die budgetkortingen op de gemeenten weer worden teruggedraaid. En dan kunnen liberalen weer in koor roepen dat zo'n links kabinet meteen meer geld gaat uitgeven.

Nou ik zie veel liever dat er iets meer van m'n inkomstenbelasting naar gemeentes gaat zodat ze zichzelf kunnen bedruipen zodat grondspeculatie eindelijk verboden/zwaar belast kan worden en jij en ik uiteindelijk veel minder geld kwijt zijn om een lapje grond te kopen.

Het liefste zie ik trouwens een systeem waarbij de overheid goedkoop grond aankoopt van noodlijdende boeren en dan tegen kostprijs aanbiedt aan haar burgers. Zodat de hele tussenhandel uitgeschakeld wordt.
quote:
Als de overheid hen gaat belasten, dan moet de overheid meer geld naar de gemeentes schuiven en als de speculanten zwaarder worden beast gaan de prijzen nog verder omhoog
Wat dat laatste betreft. Zou het niet kunnen dat veel speculanten er geen zin meer in hebben (levert te weinig op) en dus van hun grond af willen? Meer aanbod, lagere prijzen toch?
pi_30035091
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 21:00 schreef pberends het volgende:
Die woningnood is trouwens een raar fenomeen. Er is toch ook niet een tekort aan tandpasta?
tnadpast wordt oo kniet gereguleerd door de overheid.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 19:05:28 #245
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_30035635
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 18:39 schreef hmmmmmmmmm het volgende:

[..]

tnadpast wordt oo kniet gereguleerd door de overheid.
Gelukkig niet, want dan moet ik mijn tanden met water poetsen
pi_30036835
De gemiddelde huizenprijs is 220 a 240 duizend. Voor dat geld kun je hier dus echt nauwelijks wat vinden.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 21:51:14 #247
128534 goatsefeaturingtubgirl
Goatse + Tubgirl = Fok!
pi_30040208
-edit: opzouten

[ Bericht 95% gewijzigd door Mylene op 27-08-2005 22:03:51 ]
w00t :) tubgirl!
  zondag 28 augustus 2005 @ 23:34:20 #248
126043 Andre70
Vertolker onderbuikgevoel
pi_30061970
Als algemeen en samenvattend antwoord op de oorspronkelijke vraag van de topicstarter:

De oorzaak dat wonen in Nederland zo ontzettend duur is komt uit een 3-tal factoren voort:

1: Wonen is een primaire levensbehoefte. Men kan niet kiezen om "niet te wonen", omdat men dit te duur vind. Als je videocamera's te duur vind koop je er gewoon geen. Voor wonen gaat dit niet op.
Bovenstaande reden geld natuurlijk niet exclusief voor Nederland

2: Woningen in Nederland zijn schaars. Deze schaarste komt niet voort uit schaarste aan bouwmaterialen of arbeid, deze kunnen eenvoudig geimporteerd worden. De schaarste is volledig te wijten aan de (kunstmatige!) schaarste aan bouwgrond.

3: Het bedrag dat mensen kunnen bieden op huizen is enorm. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de hypotheekrente-aftrek, de lage rentestand en de 2-inkomensregeling. Ook de zogenaamde generatie en carriére-hypotheken dragen bij aan het maximaal te lenen bedrag.

Welk proces vindt er nu plaats?
Omdat iedereen moet wonen, maar er niet voor iedereen woningen beschikbaar zijn, zullen de woningzoekenden maximaal met elkaar moeten concurreren om toch maar een woning te krijgen. De mogelijkheden om steeds hoger te bieden zijn onder (3) genoemd. Hierdoor zal de uiteindelijke woningprijs die zijn wat een bepaalde groep mensen nog maximaal kan ophoesten.
Deze prijs staat volledig los van de daadwerkelijke grond en bouwkosten.

Vergelijk het maar met het verkopen van flesjes water in de woestijn. Als 1000 mensen iedere dag een flesje water nodig hebben, is je winst maximaal als je er maar 800 verkoopt! Voor deze 800 flesjes zullen de mensen uiteindelijk gedwongen zijn hun allerlaatste cent op tafel te leggen. Ongeacht of de verkoper in zijn voorraadkelder nog miljoenen flesjes hebt liggen!

Bottleneck in het hele woningverhaal is uiteindelijk de beschikbaarheid van bouwgrond. Grond kost ook in Nederland maar enkele euro's per vierkante meter. Maar het is verboden om zomaar hierop te gaan bouwen, zelfs al is deze grond tientallen jaren in handen van de eigenaar. Pas als de gemeente het "tot bouwgrond verklaard" mag hierop gebouwd worden. Dit "tot bouwgrond verklaren" is in principe slechts het op papier wijzigen van het bestemmingsplan.
Er wordt echter structureel te weinig grond tot bouwgrond benoemd. Hierdoor kunnen de prijzen van landbouwgrond HONDERDEN malen "over de kop gaan" voordat het als bouwgrond aan de potiële koper aangeboden wordt. Een kavel landbouwgrond kost wellicht E1500,=. Hetzelfde stuk grond maar nu als bouwgrond is al gauw E150.000,= waard. De winsten voor project-ontwikkelaars en gemeenten zijn dan ook gigantisch!

Wat zullen hier nu de gevolgen voor Nederland van zijn op de langere termijn? Voor eerlijke en hardwerkende mensen behoort het kopen van een eigen huis vaak niet meer tot de mogelijkheden. Behalve als deze er wellicht voor kiezen om, zoals enkele dus doen, alles op alles te zetten en met zijn tweeen full-time hard te blijven werken om aan de hypotheek te voldoen. Het krijgen van kinderen is zo geen optie meer, of wordt uitgesteld tot op een leeftijd waarop dit niet meer gaat. Een andere optie is emigratie naar landen waar het nog wel mogelijk is voor hardwerkende mensen om te wonen.
De autochtone bevolkingsgroei neemt sterk af (proces is nu al gaande). Dit wordt echter gecompenseerd door immigratie van andere bevolkingsgroepen. Doordat deze vaak een zeer laag inkomen hebben wordt hun woning door de staat gesubsidieerd.
Nederland is bezig om, omwille van de woekerwinsten van een zeer select gezelschap, zijn eigen graf te graven. Dit proces is momenteel al zo ver gevorderd dat ik hier geen ommekeer meer in verwacht.

Overigens hoef je niet bang te zijn dat de huizenprijzen nog veel verder zullen stijgen. Het absolute maximale bedrag wat door een starter betaald kan worden is ongeveer bereikt. Hierdoor is de markt enigzins "vast" komen te liggen. Wellicht wordt er nog een constructie bedacht waardoor mensen nog immensere schulden kunnen aangaan, en wellicht dat er een aantal zijn die hun hoofd in deze strop steken willen, maar dit lijkt me niet erg waarschijnlijk.

Blijven er voor de min of meer getalenteerde werkwillende jongeren nog een 3-tal opties over

1: Een partner vinden, een tophypotheek aangaan en tot je 55 ste keihard blijven werken en weinig overige financiele bestedingsruimte overhouden. De kinderwens wordt overboord gezet. Nu ben je een soort slaaf van de babyboom generatie geworden.

2 Geen huis kopen maar de rest van je leven de (immer stijgende) huurprijzen blijven ophoesten. Verschilt in de praktijk niet zoveel van optie 1. (overigens wel ff tot maximaal 12 jaar nog bij je ouwelui blijven wonen!)

3 Dit land de rug toekeren. Behalve goede vooruitzichten op de woningmarkt wordt je dan ook nog verschoont van het belastingstelsel met de hoogste tarieven, accijnzen en overige maatregelen. Bijkomend voordeel is ook dat je misschien wel aan de ontvangende kant van de Nederlandse Sinterklaasregeringen komt te staan.

Zoals jullie zien lieve kinderen leven we in een vrij land. Je hebt keuze uit wel 2 mogelijkheden! En als het je niet bevalt, nou dan rot je maar lekker op!

André

[ Bericht 12% gewijzigd door Andre70 op 28-08-2005 23:58:00 ]
Es ist ja alles nur Propaganda.
Wij Nederlanders zijn net schaapjes:
Nu worden we geschoren,
en straks worden we geslacht...
  maandag 29 augustus 2005 @ 00:15:03 #249
126043 Andre70
Vertolker onderbuikgevoel
pi_30062873
En nog ff in het kort voor de mensen die niet zo graag lezen bovenstaande samengevat

BEN JE ONDER DE 35, VERTREK DAN ASAP UIT NEDERLAND.
ER IS HIER GÉÉN TOEKOMST MEER VOOR JOU.
SLAVEN MAG JE, SLAVEN VOOR DE BABYBOOMERS,SLAVEN VOOR EUROPA EN SLAVEN VOOR DE MULTIKULINDUSTRIE
EN ALS JIJ DADELIJK 60 BENT....
DAN IS DIE GROTE VETTE AARDGAS SUBSIDIEKOEK HELEMAAL OP

André

(Behalve als natuurlijk alle immigranten opeens hard gaan studeren en plots een uiterst succesvolle kenniseconomie gaan oprichten en bereid zijn de hierin opgedane winsten met jullie bejaarde kaaskoppen te gaan delen!)

En met uitzondering van bovenstaande loof ik E500, beloning uit voor diegene die deze en voorgaande post met rationele en ter zake doende argumenten kan weerleggen.
Es ist ja alles nur Propaganda.
Wij Nederlanders zijn net schaapjes:
Nu worden we geschoren,
en straks worden we geslacht...
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 12:10:27 #250
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_30092076
En in het buitenlans is natuurijk alles tot in de puntjes perfect geregeld?
pi_30092449
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:57 schreef pberends het volgende:
Waarom is wonen zo duur? Gister op het journaal werd bekend dat studenten hun eigen woonruimte kunnen kopen voor het onvoorstelbare bedrag van 110.000 euro (kwart miljoen gulden) voor 2 kamertjes en een badkamer (40m2). Echt ongelovelijk hoge bedragen. Nog wat meer rare feiten over gebouwen:

- huizenprijzen die 50% zijn gestegen in nog geen negen jaar.
- prijzen in de detailhandel worden voor ruim de helft bepaald door "het gebouw"
- sinds vorig jaar oversteeg de totale hypotheekschuld ons bnp. Nog nooit is er zoveel geld uit lucht geproduceert.

Lijkt mij duidelijk dat dit systeem door en door verrot is, en onhoudbaar. En niet te vergeten de woningnood, terwijl er tegelijkertijd tig kantoren leegstaan. Wat moet er veranderen?
Ik zag gisteren op de regionale TV een huizenreclame, waarin een riant vrijstaand huis werd aangeprezen, net over de grens, in Duitsland. Prijs: 219.000 euro. Daar koop je in Oost-Nederland niet eens een twee-onder-één-kap-woning voor, laat staan in het Westen, waar huizen NOG duurder zijn. Nederland loopt enorm uit de pas. Dat is enerzijds het gevolg van woningnood (er mocht jarenlang veel te weinig worden gebouwd in kleinere dorpen), maar anderzijds ook een staaltje prijsopdrijving door wat je gerust de woonmaffia kunt nomen. Grondspeculanten, makelaars en vastgoedbeleggers die prijzen van huizen tot belachelijke hoogtes opstuwen.

Het gaat zelfs zo ver dat er steeds meer tweeverdieners zijn die zeggen dat ze absoluut wel allebei moeten werken om hun huis te kunnen opbrengen. Kinderen naar de opvang (nu zelfs met subsidie van de overheid), volop aan de bak om het veel te dure huis te kunnen betalen. Gevolg (gisteren op Teletekst te lezen): studenten kunnen helemaal geen werk meer vinden. We zijn hard op weg naar een nieuwe kloof in onze samenleving: een generatie studenten die straks geen fatsoenlijke woonruimte meer kan bekostigen, omdat ze geen werk hebben Dit kan niet lang meer goed gaan...
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 12:28:11 #252
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_30092588
Is in Duitsland de rente om te lenen ook 2% ?

Dit is weer een klassiek verhaal van appels en peren...

Kijk nou niet wat een huis kost maar wat je kwijt bent per maand.

De huizenmarkt zou idd veel beter te betalen zijn als de grondspeculaties op bouwgrond zouden verdwijnen. (toch ongeveer een kwart vd totale prijs).
pi_30092687
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 23:34 schreef Andre70 het volgende:
Als algemeen en samenvattend antwoord op de oorspronkelijke vraag van de topicstarter:

De oorzaak dat wonen in Nederland zo ontzettend duur is komt uit een 3-tal factoren voort:

1: Wonen is een primaire levensbehoefte. Men kan niet kiezen om "niet te wonen", omdat men dit te duur vind. Als je videocamera's te duur vind koop je er gewoon geen. Voor wonen gaat dit niet op.
Bovenstaande reden geld natuurlijk niet exclusief voor Nederland

2: Woningen in Nederland zijn schaars. Deze schaarste komt niet voort uit schaarste aan bouwmaterialen of arbeid, deze kunnen eenvoudig geimporteerd worden. De schaarste is volledig te wijten aan de (kunstmatige!) schaarste aan bouwgrond.

3: Het bedrag dat mensen kunnen bieden op huizen is enorm. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de hypotheekrente-aftrek, de lage rentestand en de 2-inkomensregeling. Ook de zogenaamde generatie en carriére-hypotheken dragen bij aan het maximaal te lenen bedrag.
Grotendeels heb je helemaal gelijk Het is wel zo dat mensen op dit moment ook nog aanvullende eisen stellen aan woningen, en daarmee soms zichzelf uit de markt prijzen voor goedkopere woningen (verderweg van werk, mindere buurt, achterstallig onderhoud) etc.

De 3 genoemde oorzaken van de ongefundeerd hoge huizenprijzen bestaan al heel lang. Desondanks stortte de huizenmarkt in eind jaren 70/ begin jaren 80 (pin me d'r niet precies op vast) helemaal in. Dus dat kán wel, en het kan opnieuw gebeuren.

Ik heb trouwens een klein koophuisje, 1 jaar geleden gekocht, in een goeie buurt. Voor minder dan een halve ton. Ik vind wonen helemaal niet duur
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 12:46:06 #254
45206 Pietverdriet
pi_30093099
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 12:28 schreef Keijs het volgende:
Rente is in D niet hoger dan in NL
quote:
Waarom?
quote:
En?
quote:
De huizenmarkt zou idd veel beter te betalen zijn als de grondspeculaties op bouwgrond zouden verdwijnen. (toch ongeveer een kwart vd totale prijs).
Speculaties van bouwgrond kunnen alleen plaatsvinden doordat de overheid de markt krap houd.
pi_30093220
quote:

Ja in duitsland is de rente ook 2%. Dat is namelijk de europees vastgeselde rente.

Kijk nou naar wat je kwijt bent per maand. Dan kijken we met zijn allen door een zwarte briil in een kolenmijn want al die hypotheek verstrekkers rekenen alleen maar met aflossingsvrije hypotheken, en ervan uitgaand dat de huizenprijs nog verder doorstijgen zodat als je over 30 jaar je hypotheek verstrekkings tijd hebt afgelopen nog steeds hetzelfde betaald. Behalve als de huizenprijzen op dat moment 50% gezakt zouden zijn, dan heb je een klein probleem (gemiddeld ongeveer 110.000 euro) Maar over 30 jaar kan het nantuurlijk wel heel mischien zo zijn dat je dat per jaar verdient en dan dat zo weer kan opbrengen.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 12:54:10 #256
45206 Pietverdriet
pi_30093327
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 12:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja in duitsland is de rente ook 2%. Dat is namelijk de europees vastgeselde rente.

Kijk nou naar wat je kwijt bent per maand. Dan kijken we met zijn allen door een zwarte briil in een kolenmijn want al die hypotheek verstrekkers rekenen alleen maar met aflossingsvrije hypotheken, en ervan uitgaand dat de huizenprijs nog verder doorstijgen zodat als je over 30 jaar je hypotheek verstrekkings tijd hebt afgelopen nog steeds hetzelfde betaald. Behalve als de huizenprijzen op dat moment 50% gezakt zouden zijn, dan heb je een klein probleem (gemiddeld ongeveer 110.000 euro) Maar over 30 jaar kan het nantuurlijk wel heel mischien zo zijn dat je dat per jaar verdient en dan dat zo weer kan opbrengen.
Ik kan zelf ook rekenen.
Het probleem blijft dan in NL de markt kunstmatig krap wordt gehouden en er honderdduizenden woningen te weinig zijn.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 13:08:00 #257
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_30093721
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 12:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Rente is in D niet hoger dan in NL
Is daar ook renteaftrek dan ?
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 13:10:15 #258
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_30093786
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 12:50 schreef Basp1 het volgende:
want al die hypotheek verstrekkers rekenen alleen maar met aflossingsvrije hypotheken,
Je bepaalt nog altijd zelf wat je voor hypotheek neemt, en niet de bank.
pi_30095628
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 13:10 schreef Keijs het volgende:

[..]

Je bepaalt nog altijd zelf wat je voor hypotheek neemt, en niet de bank.
Ja dan kan niemand meer wat kopen, want bij een annuiteiten of lineare hypotheek betaal je ook aflossing erbij. En als we even uitgaan van 1 persoon die modaal verdient = 30.000 euro bruto per jaar. Dan zal deze met zulke hypotheekvormen nooit meer dan 120.000 euro van de bank geleend krijgen.

Nou en dan eens gaan zoeken wat er te koop is voor 105.000 KK
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 14:20:30 #260
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_30095714
Wonen is zo duur omdat iedereen bereikbaar wil wonen en dus om/in de grote steden gaat zitten. In Tietheemstradiel aan de Schub zijn de huizen doorgaans veel goedkoper. Maar ja, daar heb je dan minder voorzieningen.
Ik vind wonen trouwens op zich nog goedkoop, als je bedenkt dat je een stuk Nederland voor weinig geld jarenlang bezet en vervuilt.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 14:29:26 #261
45206 Pietverdriet
pi_30096009
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 13:08 schreef Keijs het volgende:

[..]

Is daar ook renteaftrek dan ?
Nee, maar je hebt wel een Eigenhuistoelage.
Verder zijn de huizen daar zoveel goedkoper dat je minder kapitaal nodig hebt om er één te kopen.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:05:19 #262
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_30097053
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 14:17 schreef Basp1 het volgende:
En als we even uitgaan van 1 persoon die modaal verdient = 30.000 euro bruto per jaar. Dan zal deze met zulke hypotheekvormen nooit meer dan 120.000 euro van de bank geleend krijgen.

Nou en dan eens gaan zoeken wat er te koop is voor 105.000 KK
Met 30.000 euro bruto kun je tegenwoordig zonder problemen bij de banken 150.000 euro of zelfs nog meer lenen (als je dat wilt).

En als je dat niet wilt, ga huren of verhuis naar Friesland. Of emigreer, niemand houd je tegen
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:10:00 #263
45206 Pietverdriet
pi_30097202
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 15:05 schreef Keijs het volgende:

[..]

Met 30.000 euro bruto kun je tegenwoordig zonder problemen bij de banken 150.000 euro of zelfs nog meer lenen (als je dat wilt).

En als je dat niet wilt, ga huren of verhuis naar Friesland. Of emigreer, niemand houd je tegen
En voor 150.000 euro heb je natuurlijk een ruime keuze aan huizen in de rampstad. Bovendien hang je met dat inkomen natuurlijk als de hypotheekrente stijgt.
Bij 8% hebben we het al over 1000 euro in de maand aan rente, en bij 30.000 bruto hebben we het over dat van die 1000 euro nog altijd een wat is het, 750 moet betalen plus nog een 450 euro afbetaling bij een looptijd van 30 jaar, is 1200 euro in de maand voor je woonlasten, reken daarbij een reservering van 200 euro per maand voor onderhoud en verwarmingsketelafschrijvingen enzo,
Kom je op 1400 euro in de maand.
met een netto salaris van een 1600 a 1700euro

[ Bericht 32% gewijzigd door Pietverdriet op 30-08-2005 15:16:45 ]
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:16:24 #264
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_30097399
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 15:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En voor 150.000 euro heb je natuurlijk een ruime keuze aan huizen in de rampstad.
Verhuis dan naar Friesland of emigreer.

Of leen nog maar wat meer. 180.000 euro is nog steeds maar 450euro p.m. aan rente, nog exclusief de renteaftrek.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:26:14 #265
45206 Pietverdriet
pi_30097666
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 15:16 schreef Keijs het volgende:

[..]

Of leen nog maar wat meer. 180.000 euro is nog steeds maar 450euro p.m. aan rente, nog exclusief de renteaftrek.
Heb je mijn antwoord überhaupt begrepen?
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:36:13 #266
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_30097967
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je mijn antwoord überhaupt begrepen?
Je kunt de hypotheekrente tegenwoordig voor zeer lange tijd 10-15-20 jaar vastzetten, dat zou ik ook altijd doen als je erover inzit dat de rente stijgt tot 8%.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 18:56:55 #267
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_30104231
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 15:16 schreef Keijs het volgende:

[..]

Dat kan ook zo lekker, als je gebonden bent aan je werk.... goh wat zijn we weer slim
pi_30104339
quote:

De hypotheekrente in Duitsland is niet veel hoger dan de hypotheekrente in Nederland. Daarnaast kun je voor een onderpand in het buitenland prima een hypothecaire geldlening afsluiten bij een Nederlandse geldverstrekker.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:02:41 #269
94405 Tarak
pi_30104434
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 18:56 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Dat kan ook zo lekker, als je gebonden bent aan je werk.... goh wat zijn we weer slim
Dat is toch jouw probleem? Jij wil wonen op een plek waar veel mensen willen wonen. Het aanbod is beperkt en dus stijgt hierdoor de prijs van het wonen.

Als je goedkoper wil wonen, ga je maar ergens wonen op een plek waar het economisch wat minder is waardoor er minder mensen willen wonen waardoor de vraagprijzen wat goedkoper zijn. Anders moet je ophouden met zeiken.
pi_30104533
20 jaar vast = 4.5 % gemiddeld. 150.000 euro , zou betekenen dat je alleen al aan bruto rente kosten 562.5 euro kwijt bent. hou je nog altijd netto iets van 421 euro over aan rente lasten, afbetaling van
quote:
plus nog een 450 euro afbetaling bij een looptijd van 30 jaar, is 900 euro in de maand voor je woonlasten, reken daarbij een reservering van 200 euro per maand voor onderhoud en verwarmingsketelafschrijvingen enzo,
Kom je op 1100 euro in de maand.
met een netto salaris van een 1600 a 1700euro
en dan nog je gas water licht, internet, telefoon, reinigingsheffing, enz.. willen betalen. Ow en dan vergeten we ook nog eten en kleding erbij, aan een hobby mag je dan al helemaal niet meer denken.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:10:07 #271
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_30104687
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:02 schreef Tarak het volgende:

[..]

Dat is toch jouw probleem? Jij wil wonen op een plek waar veel mensen willen wonen. Het aanbod is beperkt en dus stijgt hierdoor de prijs van het wonen.

Als je goedkoper wil wonen, ga je maar ergens wonen op een plek waar het economisch wat minder is waardoor er minder mensen willen wonen waardoor de vraagprijzen wat goedkoper zijn. Anders moet je ophouden met zeiken.
Denk nou eens na... een groot deel van de nieuwkomers (zo noem ik de mensen die nu op zoek zijn naar een huis maar even) zijn afkomstig uit de randstad, want daar wonen simpelweg de meeste mensen. Bovendien zijn vrijwel alle onderwijsinstellingen gevestigd in een grote stad, met als gevolg dat die mensen na hun studie ook werken in een grote stad. Dan kan je toch niet gaan verhuizen naar Klazinaveen in Friesland terwijl je werk in Den Bosch is? Denk nou toch eens na man!!! Tuurlijk zijn de huis in de stad duur. Maar ook in de gebieden om de stad heen is het belachelijk duur. Kijk maar eens wat huizen in de Bilt, Bilthoven, Zeist enz. kosten, dat scheelt echt niet zoveel met de prijs in de stad en daar gaat het om. Bovendien, je kan nu wel zeggen dan ga je in Friesland wonen, maar als je iedere dag op en neer moet rijden ben je na verloop van tijd nog duurder uit ook en het is hartstikke slecht voor het milieu!! Dus die redenering dan ga je in Friesland wonen slaat nergens op, dat kan alleen als je er werk hebt en werk ligt nu eenmaal niet voor het oprapen of wel soms?
pi_30104710
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:02 schreef Tarak het volgende:

[..]

Dat is wel onzin natuurlijk. In Friesland zijn de huizen goedkoop, in Somalië ook. Komt omdat er gewoon weinig werk is, het ver is van plekken waar wel veel werk is en het economisch slecht gaat daar.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:19:06 #273
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_30105036
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 18:56 schreef maniack28 het volgende:
Niemand verbied je om je baan op te zeggen en te verhuizen.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:20:31 #274
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_30105102
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:19 schreef Keijs het volgende:

[..]

Dan moet er wel werk zijn in het gebied waar je gaat wonen en dat is er dus niet altijd. Ja, je kan natuurlijk ook lekker werkeloos worden en dan in Friesland gaan wonen, iedere dag beetje zeilen beetje kutten en maar lekker op de zak van de overheid teren
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:22:22 #275
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_30105190
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:05 schreef Basp1 het volgende:
20 jaar vast = 4.5 % gemiddeld. 150.000 euro , zou betekenen dat je alleen al aan bruto rente kosten 562.5 euro kwijt bent. hou je nog altijd netto iets van 421 euro over aan rente lasten, afbetaling van
[..]

en dan nog je gas water licht, internet, telefoon, reinigingsheffing, enz.. willen betalen. Ow en dan vergeten we ook nog eten en kleding erbij, aan een hobby mag je dan al helemaal niet meer denken.
Als je huurt ben je toch ook 400-500 euro kwijt ? Daar komen ook al je lasten nog bij. Huren stijgen zo'n 3% per jaar, 400euro p/m is dan over 20 jaar 722 euro p/m, terwijl je nog dan steeds 562 euro p/m voor je hypotheek betaalt.

Tel uit je winst zou ik zeggen.
pi_30105304
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:19 schreef Keijs het volgende:

[..]

Alsof er zoveel werk is in achtergestelde gebieden zoals Groningen of Friesland.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:05:06 #277
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_30111433
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:25 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Alsof er zoveel werk is in achtergestelde gebieden zoals Groningen of Friesland.
Niemand verbied je om te verhuizen naar het platteland en te werken in de Randstad
pi_30111575
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:05 schreef Keijs het volgende:

[..]

Niemand verbied je om te verhuizen naar het platteland en te werken in de Randstad
Het fileprobleem maakt het je wel onmogelijk.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:28:54 #279
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_30112464
Gewoon iets vroeger opstaan
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:32:51 #280
45206 Pietverdriet
pi_30112636
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:28 schreef Keijs het volgende:
Ga jij maar weer zuipen op Texel
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:34:25 #281
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30112710
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 19:20 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Dan moet er wel werk zijn in het gebied waar je gaat wonen en dat is er dus niet altijd. Ja, je kan natuurlijk ook lekker werkeloos worden en dan in Friesland gaan wonen, iedere dag beetje zeilen beetje kutten en maar lekker op de zak van de overheid teren
idee
pi_30114151
de TS vraagt waarom woningen duur zijn, antwoord:
  • huursubsidie (daardoor kunnen de prijzen stijgen boven de waarde)
  • woning tekort (daardoor kan het nog verder stijgen)

oplossing:
  • huursubsidie totaal en compleet afschaffen
  • woningen creeeren

het is (vaak) zo simpel
  • When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
      dinsdag 30 augustus 2005 @ 23:34:48 #283
    45206 Pietverdriet
    pi_30115342
    Gewone man vergeet de aftrek hypotheekrente.
      woensdag 31 augustus 2005 @ 08:43:15 #284
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_30122338
    huursubsidie afschaffen

Weet je wat je beter kan doen..... Uitkeringen voor mensen die te lui zijn om te werken afschaffen. Dat zijn er een heleboel en die kosten per maand nog veel meer Als ze dat doen houden ze eindelijk een keer geld over bij de regering
    pi_30122370
    De prijs
    I know this sounds insane. But this is an insane world.
    pi_30122635
    quote:
    Op dinsdag 30 augustus 2005 23:34 schreef Pietverdriet het volgende:
    Gewone man vergeet de aftrek hypotheekrente.
    idd die moet ook verdwijnen. belachelijke regeling. kost een vermogen en de rijksten graaien het meest uit de kist.
    When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
    pi_30122663
    quote:
    Op woensdag 31 augustus 2005 08:43 schreef maniack28 het volgende:
    huursubsidie afschaffen

Weet je wat je beter kan doen..... Uitkeringen voor mensen die te lui zijn om te werken afschaffen. Dat zijn er een heleboel en die kosten per maand nog veel meer Als ze dat doen houden ze eindelijk een keer geld over bij de regering
    je moest de mensen die een duur rijtjes huis a 500¤ per maand huren op een uitkering of parttime baan en die bakken met huursubsidie krijgen!!! als de huur subsidie verdwijnd zullen de huur prijzen dalen. dubbele winst voor het volk en de regering. alleen de woning cooperaties zullen ervan balen maar die hebben miljarden dus dat is geen enkel probleem
    When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
    pi_30140181
    quote:
    Op dinsdag 30 augustus 2005 22:28 schreef Keijs het volgende:
    Tuurlijk.

Elke dag 250 km heen en 250 km terug, alleen om te werken.
    pi_30143495
    Wonen is duur omdat de bouwgrond duur is.
    pi_30161381
    Woningen zijn idd duur in NL. Voor een fatsoenlijk rijtjeshuis in een goede buurt betaal je al gauw tegen de 300,000 euro.

Voor 300,000 euro koop ik op Aruba al een groot huis aan het strand met zwembad en tuin om het huis. Terwijl de levensonderhoud min of meer hetzelfde is als in NL. Veel nieuwe woningen kosten slechts 50,000 euro. www.casbon.net
    pi_30176287
    quote:
    Op donderdag 1 september 2005 12:03 schreef Stratos het volgende:
    Woningen zijn idd duur in NL. Voor een fatsoenlijk rijtjeshuis in een goede buurt betaal je al gauw tegen de 300,000 euro.

Voor 300,000 euro koop ik op Aruba al een groot huis aan het strand met zwembad en tuin om het huis. Terwijl de levensonderhoud min of meer hetzelfde is als in NL. Veel nieuwe woningen kosten slechts 50,000 euro. www.casbon.net
    Vergelijk het al eens met buurlanden zoals België en Duitsland.
    pi_30180316
    In Amerika heb je voor $ 349.000,- dit:

Property Features

--------------------------------------------------------------------------------

Single Family Property
    Area: SOUTH WEST
    Year Built: 1996
    3 total bedroom(s)
    4 total bath(s)
    Approximately 2475 sq. ft.
    Two story
    Master bedroom
    Living room
    Dining room
    Family room
    Kitchen
    Basement
    Laundry room
    Master bedroom is 13.6x18
    Living room is 16x19.9
    Dining room is 15.3x15.6
    Family room is 12x23.8
    Kitchen is 13.6x22.4
    2 fireplaces
    3 car garage
    Heating features: Central, Gas
    Central air conditioning
    Interior features: Basement, Carpet, Dishwasher, Disposal, Eat-in kitchen, Formal dining rm, Laundry rm/area, Microwave, Pantry, Range and oven, Refrigerator, Trash compactor, Wood flrs
    Exterior features: Auto watering system, Deck, Elec. srvc on-site, Natural gas srvc avail., Public sewer srvc, Public water supply, Telephone srvc avail., Waterfront property
    Waterfront property
    Approximate lot is Irregular
    Elementary School: Gates, Cedar Hollow
    Jr. High School: Barr
    High School: GISH

bron
      vrijdag 2 september 2005 @ 15:49:23 #293
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_30204372
    Mjah... dan woon je wel in "Land of the Free" -> Not dus Daar zou ik voor geen goud willen wonen
      vrijdag 2 september 2005 @ 16:52:56 #294
    59611 hace_x
    Burgerman met 2 kids
    pi_30206606
    Wonen is zo duur omdat er voor elk huis dat te koop staat teveel mensen zijn.

De prijs zal daarom pas zakken als:
    - Er minder mensen zijn
    - Er meer huizen zijn
    -- Hace_x
    mijn weblog | Fotoboek
    pi_30210653
    quote:
    Op vrijdag 2 september 2005 15:49 schreef maniack28 het volgende:
    Mjah... dan woon je wel in "Land of the Free" -> Not dus Daar zou ik voor geen goud willen wonen
    Ik wel! Als ik later, zo rond mijn vijftigste mijn bedrijf verkoop, ga ik er lekker wonen.
    Maar inderdaad voor al die niksnutten hier is Nederland natuurlijk veel beter.
    pi_30210826
    quote:
    Op vrijdag 2 september 2005 16:52 schreef hace_x het volgende:
    Wonen is zo duur omdat er voor elk huis dat te koop staat teveel mensen zijn.

De prijs zal daarom pas zakken als:
    - Er minder mensen zijn
    - Er meer huizen zijn
    Dat sowieso, al moet wel aangetekend worden dat er nu heel veel huizen lang te koop staan. We zitten in een kopersmarkt, niet in een verkopersmarkt.
    pi_30214728
    quote:
    Op donderdag 1 september 2005 21:32 schreef more het volgende:
    In Amerika heb je voor $ 349.000,- dit:

...
    En waar zit je dan?

Ik heb weleens huizen gezien in NJ en NY en die waren nu ook niet echt goedkoop. In NJ zijn de belastingen ook nog absurd.
      zaterdag 3 september 2005 @ 07:53:21 #298
    59611 hace_x
    Burgerman met 2 kids
    pi_30223217
    quote:
    Op vrijdag 2 september 2005 19:21 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dat sowieso, al moet wel aangetekend worden dat er nu heel veel huizen lang te koop staan. We zitten in een kopersmarkt, niet in een verkopersmarkt.
    Vergeet dit niet mee te nemen: al die mensen die nu hun huis te koop zetten, willen doorstromen naar iets groters, DUS moeten ze nu wel een hoge prijs voor hun huis vragen.

Ik heb zelf vijf jaar geleden mijn woning gekocht, maar die is niet echt zoveel in waarde gestegen dat ik nu kan doorschuiven naar iets groters. De kosten koper (overdrachtsbelasting, afsluitprovisie hypotheek) maken doorschuiven voor mij onmogelijk, behalve als ik nog duurder wil gaan wonen. Dus als ik mijn huis nu te koop zou zetten omdat ik zou willen doorschuiven, zou ik (net als al die anderen) een zeer hoge prijs voor mijn huis vragen.

Het komt steeds op hetzelfde neer: Er moeten veel meer grotere woningen gebouwd worden. Kleine woningen op de grond ter grootte van een postzegel zijn er in NL veels te veel...
    -- Hace_x
    mijn weblog | Fotoboek
      zaterdag 3 september 2005 @ 08:57:25 #299
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_30223461
    Bouwen dan!!! Die huizen!!! En bouw ze dan meteen een klein beetje meer naar het oosten toe, aangezien Nederland toch gaat vollopen met water
    pi_30224366
    quote:
    Op zaterdag 3 september 2005 08:57 schreef maniack28 het volgende:
    En bouw ze dan meteen een klein beetje meer naar het oosten toe, aangezien Nederland toch gaat vollopen met water
    haha, dat gevoel heb ik ook
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')