abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29167816
Door een slecht ruimtelijk beleid, Jan Pronk heeft als VROM minister het bouwen van nieuwe huizen bijna onmogelijk gemaakt, mag je bijna nergens meer bouwen. Vergunningprocedures duren een eeuwigheid!
Ze bouwen in de steden en dorpen elke gaatje vol maar daar buiten is het verrekte moeilijk om te bouwen.
pi_29167874
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 13:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat vreemd dan dat ik tegenwoordig ook stroom via de woningbouwvereniging (WMB) kan afnemen. Het merendeel van de coprporaties hebbenvolgens mij tegenwoordig ook niets meer dan een winstoogmerk. Als je ook kijkt op de overkoepelende site van de woningbouwverenigingen (AEDES) zien we dat de personeelskosten veel meer gestegen zijn dan het aantal woningen in hun bezit en de inflatie, dus ergens wordt er opeens meer geld verdient.
Heel simpel, de corporaties bouwen niet. Men heeft zulke bedragen in hun reserves dat alleen de rente daarvan al winst oplevert. Maar bouwen is risico nemen en dat doen ze liever niet.
pi_29168773
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 13:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Heel simpel, de corporaties bouwen niet. Men heeft zulke bedragen in hun reserves dat alleen de rente daarvan al winst oplevert. Maar bouwen is risico nemen en dat doen ze liever niet.
En wat moeten ze met die winst dan? Corporaties hebben geen winstoogmerk.
pi_29168889
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 13:37 schreef k_man het volgende:

[..]

In de zakken van de topmannen stoppen want die moeten natuurlijk wel een marktconform salaris van minsten 300.000 euro / jaar hebben
pi_29168898
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 13:37 schreef k_man het volgende:

Vertel mij het maar, ik weet het ook niet. De bedoeling was dat ze het zouden gebruiken om meer te bouwen, dat was de insteek van de overheid om de corporaties te verzelfstandigen maar tot op heden blijven de prestaties achter bij de verwachtingen.
pi_29168953
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 13:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In de zakken van de topmannen stoppen want die moeten natuurlijk wel een marktconform salaris van minsten 300.000 euro / jaar hebben
Volgens mij is er geen enkele bestuurder bij een corporatie die een dergelijk salaris ontvangt.
pi_29168988
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 13:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Vertel mij het maar, ik weet het ook niet. De bedoeling was dat ze het zouden gebruiken om meer te bouwen, dat was de insteek van de overheid om de corporaties te verzelfstandigen maar tot op heden blijven de prestaties achter bij de verwachtingen.
maar bouwen ze niet (genoeg) omdat ze zelf niet willen? Of omdat het ze lastig wordt gemaakt met allerlei procedures?
pi_29169022
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 13:02 schreef more het volgende:
Door een slecht ruimtelijk beleid, Jan Pronk heeft als VROM minister het bouwen van nieuwe huizen bijna onmogelijk gemaakt, mag je bijna nergens meer bouwen. Vergunningprocedures duren een eeuwigheid!
Ze bouwen in de steden en dorpen elke gaatje vol maar daar buiten is het verrekte moeilijk om te bouwen.
Jan Pronk heeft nauwelijks iets bijgedragen aan het hele RO-beleid, volgens mij. De VINEX was al door zijn voorgangers opgezet.
pi_29169162
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 13:43 schreef k_man het volgende:

[..]

Volgens mij is er geen enkele bestuurder bij een corporatie die een dergelijk salaris ontvangt.
Nog niet, maar het is wachten op de dag dat dat wel het geval zal worden.
pi_29169291
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 13:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nog niet, maar het is wachten op de dag dat dat wel het geval zal worden.
Ja hoor. Het is ook wachten op de dag dat ik zo'n salaris krijg.

Populistische borrelpraat dus.
pi_29169334
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 13:44 schreef k_man het volgende:

maar bouwen ze niet (genoeg) omdat ze zelf niet willen? Of omdat het ze lastig wordt gemaakt met allerlei procedures?
Denk dat het wat complexer is als een simpel antwoord:

http://www.paulbordewijk.nl/artikelen/110
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 juli 2005 @ 14:10:37 #112
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_29169774
Mjah, voorlopig ben ik op zoek naar een eengezinswoning met 3 slaapkamers en een zolder verdieping, voor pak 'm beet max ¤ 450,- netto lasten per maand.

Bij voorkeur niet ouder dan een jaar of 7...

Ik zoek rustig verder
pi_29169958
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 14:10 schreef Swetsenegger het volgende:
Mjah, voorlopig ben ik op zoek naar een eengezinswoning met 3 slaapkamers en een zolder verdieping, voor pak 'm beet max ¤ 450,- netto lasten per maand.

Bij voorkeur niet ouder dan een jaar of 7...

Ik zoek rustig verder
Succes, Swets, gaat niet makkelijk worden vermoed ik.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 juli 2005 @ 14:27:42 #114
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_29170260
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 14:18 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Succes, Swets, gaat niet makkelijk worden vermoed ik.
Zeg maar onmogelijk
  woensdag 27 juli 2005 @ 14:28:41 #115
61927 DaveM
uitgefokt
pi_29170304
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 09:38 schreef k_man het volgende:

[..]

Goed, maar dan is kunstmatig gecreërde schaarste wat overdreven imo. Dat er zo weinig gebouwd kan worden is vooral een bijwerking van allerlei regeltjes die op zich met de beste bedeolingen zijn ingevoerd. Het is niet zo dat men primair als doel heeft weinig woningen te laten bouwen.
Volgens mij is er wel degelijk sprake van kunstmatige schaarste van grond en dus van huizen.

In de eerste plaats zijn veel agrarische bedrijven afhankelijk van landbouwsubsidies. Zonder die subsidies zouden die bedrijven omvallen en zouden er grote lappen landbouwgrond vrijkomen.

In de tweede plaats maakt het kabinet opvallend genoeg geen einde aan de groene zones van Pronk, terwijl allang is aangetoond dat maar een klein gedeelte van het landschap hoeft te worden
opgeofferd om iedereen te voorzien van ruime huizen met een grote lap grond.
pi_29170446
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 14:27 schreef Swetsenegger het volgende:

Zeg maar onmogelijk
In de regio Rotterdam? Ja, denk het wel, het is compleet belachelijk aan het worden hier. In Drenthe zal het mischien wel lukken maar daar is dan weer geen werk te vinden.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 juli 2005 @ 14:38:24 #117
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_29170599
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 14:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

In de regio Rotterdam? Ja, denk het wel, het is compleet belachelijk aan het worden hier. In Drenthe zal het mischien wel lukken maar daar is dan weer geen werk te vinden.
Spijkenisse is verbazend goedkoop (relatief dan) in vergelijking met alle omliggende gemeentes in regio Rdam.
pi_29170636
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 14:32 schreef Tijger_m het volgende:

Regio rotterdam is nog 1 van de iets goedkopere randstad regios, en vaak zelfs nog steeds goedkoper dan de gemiddelde brabantse stad (eindhoven denbosch, tilburg, breda )
  woensdag 27 juli 2005 @ 14:41:32 #119
61927 DaveM
uitgefokt
pi_29170683
quote:
Als de kabinetten Balkellende daar werkelijk een probleem mee hadden lag de erfenis van Pronk allang in de prullenbak. Denk ook aan de Melkertbanen, daar maakten cda en vvd wél een einde aan zodra ze de kans kregen.

Conclusie: het huidige kabinet is eigenlijk best blij met die groene zones.
edit: vanwege de belangen die gemoeid zijn met hoge grondprijzen.

[ Bericht 2% gewijzigd door DaveM op 27-07-2005 14:58:40 (voor de duidelijkheid) ]
pi_29170708
Ik ga daarom mooi in Belgie of Duitsland wonen
  woensdag 27 juli 2005 @ 14:45:50 #121
123792 JanMichiel
Melk, de witte motor!
pi_29170832
Die 110k is nog best redelijk als je het even rustig bekijk. Bij 4% komen de hypotheeklasten uit op 180 euro per kamer. Nog wat vaste lasten er bij en je hebt een goede betaalbare kamer.

De 110k is waardevast en zal zelfs sterk stijgen (goede investering).
pi_29170900
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 14:28 schreef DaveM het volgende:
In de eerste plaats zijn veel agrarische bedrijven afhankelijk van landbouwsubsidies. Zonder die subsidies zouden die bedrijven omvallen en zouden er grote lappen landbouwgrond vrijkomen.
En dus?

Wil je elk weiland dat niet meer als zodanig gebruikt wordt vol laten bouwen?
  woensdag 27 juli 2005 @ 14:56:27 #123
61927 DaveM
uitgefokt
pi_29171175
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 14:47 schreef k_man het volgende:

[..]

En dus?
Je twijfelde toch of er kunstmatig weinig aanbod van grond is?
Gesubsidieerde boeren die het anders niet zouden redden noem ik behoorlijk kunstmatig.
quote:
Wil je elk weiland dat niet meer als zodanig gebruikt wordt vol laten bouwen?
Nee, het is leuk als we nog wat open landschap overhouden natuurlijk.
Maar je bent toch hopelijk ook bekend met die berekeningen dat slechts een paar procent van het open landschap hoeft te worden opgeofferd om aan alle schaarste een einde te maken?
  woensdag 27 juli 2005 @ 15:00:12 #124
123792 JanMichiel
Melk, de witte motor!
pi_29171277
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 14:56 schreef DaveM het volgende:

[..]

Gesubsidieerde boeren die het anders niet zouden redden noem ik behoorlijk kunstmatig.
[..]

Maar je bent toch hopelijk ook bekend met die berekeningen dat slechts een paar procent van het open landschap hoeft te worden opgeofferd om aan alle schaarste een einde te maken?
Jij bent vast erg blij met Dekker. Zonder Dekker zou er in deze open landschappen helemaal niet gebouwd kunnen worden.
pi_29171283
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 14:38 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Spijkenisse is verbazend goedkoop (relatief dan) in vergelijking met alle omliggende gemeentes in regio Rdam.
nee, maar dan noem je ook een locatie. Ik werk daar nu twee maanden, maar ben blij dat ik hier vandaag voor het laatst naar toe moest. Geeft toe, je zit daar in the fucking middle of nowhere
Weinig te doen, dus lage prijzen
Dat wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_29171654
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 14:56 schreef DaveM het volgende:
Nee, van woningen.
quote:
Die berekeningen zijn imo niet meer dan een rekentruukje. Zo zijn er ook mensen die beweren dat minder dan 1% van Nederland uit wegen bestaat, dus dat er nog een heleboel bij kan. Toch moet je nu al echt moeite doen om nog plekjes te vinden waar je bij de vogeltjes op de achtergrond geen voorbijrazend verkeer hoort.
pi_29171721
Ik snap sowieso niet waarom er zo krampachtig aan die zogenaamde natuur word vastgehouden. Asfalteer en bouw die hele Randstad vol. Weten we nog in welk land we wonen? Nederland ja. Met een uur zit je aan de andere kant van het land. Laten we daar dan in de natuur gaan wandelen. Een parkje hier en daar is wel genoeg voor die stedelingen (ja, dat ben ik zelf ook)
Dat wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  woensdag 27 juli 2005 @ 15:19:42 #128
61927 DaveM
uitgefokt
pi_29171770
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 15:00 schreef JanMichiel het volgende:

[..]

Jij bent vast erg blij met Dekker. Zonder Dekker zou er in deze open landschappen helemaal niet gebouwd kunnen worden.
Zo kun je het ook bekijken ja.
Maar zij heeft (voor zover ik weet) niet dat blinde idealisme van Pronk.
Ook heeft ze vrij weinig met het onderwerp milieu.

Dan verwacht je toch op z'n minst dat ze korte metten met Pronk's erfenis maakt.
Nu gaat ze toch wel erg zuinigjes te werk, vind je niet?

PS: Van een VVDer zou je bovendien kunnen verwachten dat ze begrijpt dat hoge prijzen wijst op schaarste en dat dit relatief eenvoudig is op te lossen door te zorgen voor veel meer aanbod.
Die paar lapjes grond die zij vrijgeeft voor bebouwing noem ik allesbehalve overtuigend, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.
  woensdag 27 juli 2005 @ 15:27:33 #129
61927 DaveM
uitgefokt
pi_29171977
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 15:15 schreef k_man het volgende:

[..]

Nee, van woningen.
Er is toch een sterke samenhang tussen hoeveel bouwgrond er beschikbaar is en hoeveel woningen er gebouwd worden?
quote:
Die berekeningen zijn imo niet meer dan een rekentruukje. Zo zijn er ook mensen die beweren dat minder dan 1% van Nederland uit wegen bestaat, dus dat er nog een heleboel bij kan. Toch moet je nu al echt moeite doen om nog plekjes te vinden waar je bij de vogeltjes op de achtergrond geen voorbijrazend verkeer hoort.
Ja ok, maar dat laatste komt omdat veel grond natuurlijk in de buurt ligt van die 1% wegen.
Maar waarom twijfel je aan de berekeningen van experts?
pi_29172061
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 15:27 schreef DaveM het volgende:
Er is toch een sterke samenhang tussen hoeveel bouwgrond er beschikbaar is en hoeveel woningen er gebouwd worden?
Landbouwgrond is geen bouwgrond.
quote:
Ja ok, maar dat laatste komt omdat veel grond natuurlijk in de buurt ligt van die 1% wegen.
Maar waarom twijfel je aan de berekeningen van experts?
Ik twijfel niet aan de berekening opzich, maar het is een te simplistische voorstelling van zaken.
  woensdag 27 juli 2005 @ 15:38:18 #131
123792 JanMichiel
Melk, de witte motor!
pi_29172233
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 15:19 schreef DaveM het volgende:

[..]

Zo kun je het ook bekijken ja.
Maar zij heeft (voor zover ik weet) niet dat blinde idealisme van Pronk.
Ook heeft ze vrij weinig met het onderwerp milieu.

Dan verwacht je toch op z'n minst dat ze korte metten met Pronk's erfenis maakt.
Nu gaat ze toch wel erg zuinigjes te werk, vind je niet?

PS: Van een VVDer zou je bovendien kunnen verwachten dat ze begrijpt dat hoge prijzen wijst op schaarste en dat dit relatief eenvoudig is op te lossen door te zorgen voor veel meer aanbod.
Die paar lapjes grond die zij vrijgeeft voor bebouwing noem ik allesbehalve overtuigend, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Het is niet Dekker die de grond vrijgeeft, het zijn de locale overheden. Dekker heeft enkel het verbod opgeheven. En zoals je zelf zegt hoeft er maar een aantal extra procent te worden vrijgegeven. Gemeenten beginnen reeds grond vrij te geven voor bebouwing, waarschijnlijk zal snel meer grond volgen. Alles heeft tijd nodig.
pi_29172348
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 15:38 schreef JanMichiel het volgende:

[..]

Het is niet Dekker die de grond vrijgeeft, het zijn de locale overheden. Dekker heeft enkel het verbod opgeheven. En zoals je zelf zegt hoeft er maar een aantal extra procent te worden vrijgegeven. Gemeenten beginnen reeds grond vrij te geven voor bebouwing, waarschijnlijk zal snel meer grond volgen. Alles heeft tijd nodig.
Gemeensten zullen echt niet te snel de grond vrijgeven als er uberhuabt al sprake van is, want gemeenten worden door het kabinet zwaar gekort op hun begroting, dus die moeten ook weer geld genereren dat doen ze door de grondprijs goed hoog te houden
  woensdag 27 juli 2005 @ 15:43:03 #133
123792 JanMichiel
Melk, de witte motor!
pi_29172394
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 15:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Gemeensten zullen echt niet te snel de grond vrijgeven als er uberhuabt al sprake van is, want gemeenten worden door het kabinet zwaar gekort op hun begroting, dus die moeten ook weer geld genereren dat doen ze door de grondprijs goed hoog te houden
Grond verkopen levert toch geld op

Wacht maar rustig af, hopelijk worden er over een aantal jaren geen spuuglelijke VINEX wijken meer gebouwd. Dan kan Nederland eindelijk weer wat mooier worden en niet zo opeengestapeld.
pi_29172672
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 15:43 schreef JanMichiel het volgende:

Grond verkopen levert toch geld op
En dure grond verkopen levert toch nog veel meer op

Als de gemeente kan kiezen om grond voor 50 of voor 400 euro de m^2 te verkopen dan kun je al raden waarvoor ze dat gaan verkopen.
  woensdag 27 juli 2005 @ 16:01:11 #135
123792 JanMichiel
Melk, de witte motor!
pi_29172897
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 15:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En dure grond verkopen levert toch nog veel meer op

Als de gemeente kan kiezen om grond voor 50 of voor 400 euro de m^2 te verkopen dan kun je al raden waarvoor ze dat gaan verkopen.
Ja dus? Het maakt toch niet uit voor hoeveel ze de grond verkopen, ALS ze de grond maar verkopen en er dus meer aanbod komt. Het is game theory, de gemeenten worden als het ware tegen elkaar uitgespeeld. Ze kunnen als een monopolist de hoge prijzen niet uitbuiten omdat bepaalde andere gemeenten nu al reeds zullen overgaan tot verkoop en zo ook zij genoodzaakt zullen zijn tot verkoop omdat anders ze straks nog maar minder geld voor de grond krijgen.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 juli 2005 @ 16:04:11 #136
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_29172989
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 14:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Regio rotterdam is nog 1 van de iets goedkopere randstad regios, en vaak zelfs nog steeds goedkoper dan de gemiddelde brabantse stad (eindhoven denbosch, tilburg, breda )
Dat waag ik te betwijfelen.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 juli 2005 @ 16:09:45 #137
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_29173134
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 15:00 schreef Gebakken_vissie het volgende:

[..]

nee, maar dan noem je ook een locatie. Ik werk daar nu twee maanden, maar ben blij dat ik hier vandaag voor het laatst naar toe moest. Geeft toe, je zit daar in the fucking middle of nowhere
Weinig te doen, dus lage prijzen
Mjah, Als je 35 jaar met kinderen bent is een discotheek niet zo belangrijk meer en rotterdam ligt goed bereikbaar met auto en OV om de hoek.
Capelle a/d IJssel heeft ook niet echt een bruisend nachtleven.
Sterker nog, Rotterdam probeert elk initiatief van de randgemeenten om iets te ontwikkelen wat ook maar remotly op uitgaan lijkt in de kiem te smoren. Zo had Capelle de planning voor een mega--bioscoop, waar door Rotterdam een stokje voor is gestoken.
pi_29173412
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 16:01 schreef JanMichiel het volgende:

[..]

Ja dus? Het maakt toch niet uit voor hoeveel ze de grond verkopen, ALS ze de grond maar verkopen en er dus meer aanbod komt. Het is game theory, de gemeenten worden als het ware tegen elkaar uitgespeeld. Ze kunnen als een monopolist de hoge prijzen niet uitbuiten omdat bepaalde andere gemeenten nu al reeds zullen overgaan tot verkoop en zo ook zij genoodzaakt zullen zijn tot verkoop omdat anders ze straks nog maar minder geld voor de grond krijgen.
Fantastisch die gametheorie, ik moet het eerst in de praktijk zich zien bewijzen. en dat zie ik de komende 10 jaar nog niet gebeuren, dan komen de economen toch weer met een ander verklaring waarom de markt gefaald heeft.

En verklap mij waar ik grond voor de geodkoopste prijs kan kopen, wanneer er betaalbare nieuwprojecten zijn is de inschrijving over het algemeen al het 10 voudige van het aanbod.
  woensdag 27 juli 2005 @ 16:23:01 #139
123792 JanMichiel
Melk, de witte motor!
pi_29173463
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 16:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Fantastisch die gametheorie, ik moet het eerst in de praktijk zich zien bewijzen. en dat zie ik de komende 10 jaar nog niet gebeuren, dan komen de economen toch weer met een ander verklaring waarom de markt gefaald heeft.

En verklap mij waar ik grond voor de geodkoopste prijs kan kopen, wanneer er betaalbare nieuwprojecten zijn is de inschrijving over het algemeen al het 10 voudige van het aanbod.
De gametheory heeft zich allang bewezen. Op vele gebieden. Ik beweer niet dat morgen de prijzen laag zullen zijn, enkel dat de prijzen zullen zakken naarmate meer locale overheden grond aanbieden voor bebouwing. Alles heeft tijd nodig.
pi_29173780
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 16:23 schreef JanMichiel het volgende:

[..]

De gametheory heeft zich allang bewezen. Op vele gebieden. Ik beweer niet dat morgen de prijzen laag zullen zijn, enkel dat de prijzen zullen zakken naarmate meer locale overheden grond aanbieden voor bebouwing. Alles heeft tijd nodig.
Op de nederlandse woningmarkt nog steeds niet, en denk je nu echt dat mensen die in rotterdam werken tot ver in zeeland gaan wonen omdat daar de grond voor 1/2 van de prijs wordt aangeboden.

Hoe kan het dat men in vakantieparken vrijstaand stenen huizen op 400m^2 grond kunnen bouwen, inclusief het bouwrijp maken van de grond voor 120K. Helaas mag je er volgens de nederlandse regeltjes niet permanent wonen.

De werkgever is ook al zo gehaaid dat wanneer je verder van je werk gaat afwonen je reiskosten niet verhoogd worden, of als je eerst geen reiskostenvergoeding kreeg, je het dan ook niet gaat krijgen.
  woensdag 27 juli 2005 @ 17:06:28 #141
61927 DaveM
uitgefokt
pi_29174882
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 15:38 schreef JanMichiel het volgende:

[..]

Het is niet Dekker die de grond vrijgeeft, het zijn de locale overheden. Dekker heeft enkel het verbod opgeheven.
Volgens mij heeft VROM meer te vertellen dan de gemeenten.
En welk verbod is er dan opgeheven, voor bouwen in de groene zones bedoel je?
Dus ik kan zo naar een grootgrondbezitter stappen, een stuk land in de polder kopen en daar een huishondenhok* neerzetten?

* ik was even die belachelijk hoge prijzen vergeten
quote:
En zoals je zelf zegt hoeft er maar een aantal extra procent te worden vrijgegeven. Gemeenten beginnen reeds grond vrij te geven voor bebouwing, waarschijnlijk zal snel meer grond volgen. Alles heeft tijd nodig.
Daar wil ik het fijne van weten, heb je misschien een bron?
pi_29176833
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 17:06 schreef DaveM het volgende:
Dus ik kan zo naar een grootgrondbezitter stappen, een stuk land in de polder kopen en daar een huishondenhok* neerzetten?
Ligt aan het bestemmingsplan.
  donderdag 28 juli 2005 @ 12:02:17 #143
123792 JanMichiel
Melk, de witte motor!
pi_29196941
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 17:06 schreef DaveM het volgende:

[..]

* ik was even die belachelijk hoge prijzen vergeten
De minister heeft de de Nota Ruimtelijkeordening bijgesteld als het goed is, de rode lijnen van Pronk zijn verdwenen.
quote:
[..]

Daar wil ik het fijne van weten, heb je misschien een bron?
Volgens mij op NU gelezen een tijdje geleden. Het bericht gaf aan dat sommige gemeenten meer grond vrijgeven dan anderen, maar dat sinds de verandering in de Nota Ruimtelijkeordening een positieve trend op gang was gekomen.
pi_29197433
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 12:02 schreef JanMichiel het volgende:
Volgens mij op NU gelezen een tijdje geleden. Het bericht gaf aan dat sommige gemeenten meer grond vrijgeven dan anderen, maar dat sinds de verandering in de Nota Ruimtelijkeordening een positieve trend op gang was gekomen.
En door wie was dat persbericht geschreven, laat me raden vrom had zelf dat bericht de lucht ingeslingerd om maar te laten lijken dat dekkers beleid goed werkt.
  donderdag 28 juli 2005 @ 12:22:03 #145
123792 JanMichiel
Melk, de witte motor!
pi_29197519
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 12:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En door wie was dat persbericht geschreven, laat me raden vrom had zelf dat bericht de lucht ingeslingerd om maar te laten lijken dat dekkers beleid goed werkt.
Wat wil je bereiken door allemaal nutteloze vragen te stellen waar ik het antwoord niet op heb. Het was een bericht van een betrouwbare bron, dan neem ik aan dat de gegevens objectief zijn.

Doe niet zo kinderachtig en discusseer met argumenten.
pi_29197937
http://redir.vara.nl/zembla/

Vanavond Zembla over "De heilige hypotheekrente".
quote:
[b]De heilige hypotheekrente

- Deze documentaire werd eerder uitgezonden op 20 januari 2005 -

Jarenlang stond het noemen van het 'H-woord' gelijk aan politieke zelfmoord. Maar die tijd lijkt voorbij. Steeds vaker spreken politici over aanpassing van de huidige regelgeving. Ook ambtenaren roeren zich in het debat. Begin dit jaar zei de hoogste ambtenaar van Econmische Zaken, Jan Willem Oosterwijk, dat het kabinet moet beginnen met de discussie over de hypotheekrenteftrek. En afgelopen juni nog gaf de Europese Commissie te kennen dat het Nederlandse kabinet de aftrek van hypotheekrente moet afschaffen.
Alleen CDA en VVD lijken niet te willen morrelen aan de aftrek.
Al onthult PvdA-leider Bos in 'Zembla' dat zelfs de VVD in een Paars-3 kabinet bereid was de aftrek te beperken in ruil voor het afschaffen van de onroerende zaak-belasting (ozb).
'De heilige hypotheekrente' is donderdag 28 juli te zien bij de VARA/NPS op Nederland 3.

De deskundigen zijn onverbiddelijk: de regeling leidt tot dure huizen, vormt een oneerlijke subsidie voor de rijken en is bovendien in de toekomst niet meer te betalen. Kortom, de hypotheekrente-aftrek moet op de helling. GroenLinks kwam afgelopen voorjaar met een initiatief-voorstel. Hogere inkomens moesten volgens die partij flink inleveren.

'Zembla' bekeek de gevolgen in Zweden, waar de hypotheekrenteaftrek in één klap flink werd verlaagd. De economie belandde in een dip en de huizenprijzen daalden met vijftig procent. Na vijf jaar trok de huizenmarkt echter weer aan en niemand in Zweden wil een herinvoering van de oude situatie.

Volgens de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) moet Nederland de hypotheekrenteaftrek op termijn afschaffen. Volgens de economen in Parijs heeft de hypotheekrenteaftrek een verstorende werking op de Nederlandse economie. Als Nederland de aftrek afschaft, kan dit geld volgens de OESO terug naar de mensen in de vorm van belastingverlaging.
Is al online terug te zien, omdat het een herhaling is. Vooral "stunning" dat het voor de VVD heilig is. Je zou toch niet verwachten dat zo'n marktverstorende subsidie iets liberaals is .
pi_29198122
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 12:22 schreef JanMichiel het volgende:

[..]

Wat wil je bereiken door allemaal nutteloze vragen te stellen waar ik het antwoord niet op heb. Het was een bericht van een betrouwbare bron, dan neem ik aan dat de gegevens objectief zijn.

Doe niet zo kinderachtig en discusseer met argumenten.
Een bron wordt ook normaal vermeld, zodat we die kunnen nagaan.

Het lijkt bijna wel of je bij de overheid werkt en het beleid wilt goedpraten. Door falend beleid door de jaren heen is er dit tekort op de marktontstaan, en wordt door de bureacratie in stand gehouden. Vind je het dan gek dat je op een gegeven monent ik nogal cynisch wordt over de wilde plannen van beleidmakers. Als je dan terug kijkt zie je toch weer dat er niets veranderd is.

Het is jammer dat de fok search niet werkt, want wanneer we kijken bijvoorbeeld naar de intieele plannen van dekker om minsten 1/3 de sociale huurmarkt te liberaliseren daarin stond ook nog vermeld dat de WBV's voldoende woningen erbij moeten zetten.

Ook is nog ergens te vinden dat men gezegd heeft dat er 60.000 huizen per jaar bij moeten komen, het aanbod van huizen wat erbij komt is de afgelopen jaren nog nooit gehaald met de doelstellingen, en de doelstelling zijn steeds ver naar beneden bijgesteld.
pi_29203165
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 12:35 schreef pberends het volgende:

Is al online terug te zien, omdat het een herhaling is. Vooral "stunning" dat het voor de VVD heilig is. Je zou toch niet verwachten dat zo'n marktverstorende subsidie iets liberaals is .
De VVD is liberaal? Ow, niks van gemerkt de laatste jaren.

Maarreh, pb, hoe zit dat nu met GL dan die wel de kat de bel aan binden over deze 'subsidie'?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2005 15:17:15 ]
pi_29210428
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 13:43 schreef k_man het volgende:

[..]

Woningcorporaties (in euro’s) 2005
1. Portaal 240.000
2. Ymere 205.000
3. Staedion 186.000

Maar het zal niet meer lang duren. Bron, de intermediair. Daarin stond een maand of twee geleden een goed artikel over salarisontwikelingen in de non profit sector,oa corpraties.
Dat is eens wat anders...
pi_29215661
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 19:36 schreef cora4034 het volgende:
1. Portaal 240.000
2. Ymere 205.000
3. Staedion 186.000

Maar het zal niet meer lang duren. Bron, de intermediair. Daarin stond een maand of twee geleden een goed artikel over salarisontwikelingen in de non profit sector,oa corpraties.
Ja, ik ken het artikel. Twee ton is veel geld, maar aan de andere kant gaat dit wel om ondernemingen die duizenden woningen exploiteren. Er is dan, net als bij alle non profit organisaties, een spanningsveld tussen de ethiek aan de ene kant en de marktconformiteit aan de andere kant.
  donderdag 28 juli 2005 @ 22:23:56 #151
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_29215938
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 19:36 schreef cora4034 het volgende:

[..]

1. Portaal 240.000
2. Ymere 205.000
3. Staedion 186.000
Portaal heeft 60.000 verhuureenheden
Ymere heeft 47.000 verhuureenheden
Staedion heeft 75.000 verhuureenheden

Dat zegt wel iets over de grote van de organisaties. En je wil natuurlijk ook wel dat een kundig iemand directeur is. Juist in een kapitaalintensieve sector als de vastgoedsector heeft dat z'n prijs.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_29216124
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:15 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, ik ken het artikel. Twee ton is veel geld, maar aan de andere kant gaat dit wel om ondernemingen die duizenden woningen exploiteren. Er is dan, net als bij alle non profit organisaties, een spanningsveld tussen de ethiek aan de ene kant en de marktconformiteit aan de andere kant.
Die hoeveelheid woningen exploiteerden ze 20 jaar geleden ook al. Zoveel huurwoningen zijn er de laatste jaren niet bijgekomen. Deze uitzonderlijke salarissen zijn relatief nieuw.
pi_29216288
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:30 schreef cora4034 het volgende:

Die hoeveelheid woningen exploiteerden ze 20 jaar geleden ook al. Zoveel huurwoningen zijn er de laatste jaren niet bijgekomen. Deze uitzonderlijke salarissen zijn relatief nieuw.
Dat is niet waar. Corporaties zijn de laatste tijd massaal gefuseerd tot enorme vastgoedbedrijven. Portaal en Ymere en Staedion bestonden 20 jaar geleden in ieder geval niet, maar komen voort uit verschillende kleinere corporaties.

Daarnaast is het werk van de corporaties behoorlijk veranderd. Zo hebben deze grote jongens er bijvoorbeeld vaak een projectontwikkelingstak bij die geld moet genereren om de sociale projecten te bekostigen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2005 22:36:26 ]
pi_29216624
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:23 schreef Tarak het volgende:

[..]

Dat zegt wel iets over de grote van de organisaties. En je wil natuurlijk ook wel dat een kundig iemand directeur is. Juist in een kapitaalintensieve sector als de vastgoedsector heeft dat z'n prijs.
Nee hoor, ik heb liever kleine efficienter werkende organisaties die niet vergeten zijn waar het woord "volkshuisvesting" voor dient. Die in de wijk zitten. Met een directeur die wat minder mensen onder zich heeft, minder woningen, en daardoor minder hoeft te verdienen.

Er zijn trouwens ook grote corporaties waar de heren directeuren trouwens een aanzienlijk beschaafder salaris ontvangen. Maar die zijn waarschijnlijk niet kundig

[ Bericht 6% gewijzigd door cora4034 op 28-07-2005 23:03:39 ]
pi_29216703
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:46 schreef cora4034 het volgende:
ik heb liever kleine efficienter werkende organisaties
Da's een beetje een tegenstelling...

Juist grote corporaties kunnen (of zouden althans moeten) efficienter werken.
pi_29216743
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:35 schreef k_man het volgende:

[..]

Dat is niet waar. Corporaties zijn de laatste tijd massaal gefuseerd tot enorme vastgoedbedrijven. Portaal en Ymere en Staedion bestonden 20 jaar geleden in ieder geval niet, maar komen voort uit verschillende kleinere corporaties.

Daarnaast is het werk van de corporaties behoorlijk veranderd. Zo hebben deze grote jongens er bijvoorbeeld vaak een projectontwikkelingstak bij die geld moet genereren om de sociale projecten te bekostigen.
Je bedoeld goedkope woningen afbreken en dure woningen bouwen die vervolgens geen hond wil huren. ( dan heb ik het over huren van 1200 euro) Je kunt ook doorslaan. En dat is nu wat er soms in deze sector gebeurd.
pi_29216914
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:48 schreef k_man het volgende:

[..]

Da's een beetje een tegenstelling...

Juist grote corporaties kunnen (of zouden althans moeten) efficienter werken.
Juist zouden moeten.....
Voor de klant zijn die fusieclubs over het algemeen geen vooruitgang, maar een bureacratisch gedrocht. Dan is zo een kantoortje in de wijk met een opzichter toch een stuk efficienter.

Dat voor grote stadsvernieuwingsprojecten een grote financiele armslag een voordeel is, dat is ook weer waar.
pi_29217548
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:50 schreef cora4034 het volgende:

[..]

Je bedoeld goedkope woningen afbreken en dure woningen bouwen die vervolgens geen hond wil huren. ( dan heb ik het over huren van 1200 euro) Je kunt ook doorslaan. En dat is nu wat er soms in deze sector gebeurd.
Duurdere huurwoningen of koopwoningen inderdaad. En ja, soms gebeuren er dingen die niet verstandig zijn, net als overal.
pi_29217602
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:54 schreef cora4034 het volgende:
Dan is zo een kantoortje in de wijk met een opzichter toch een stuk efficienter.
Klantvriendelijk en efficiënt is niet hetzelfde...
pi_29224724
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 23:15 schreef k_man het volgende:

[..]

Klantvriendelijk en efficiënt is niet hetzelfde...
Zat ik er toch niet ver langs met mijn 300K waar de lonen van bestuurders naar toe aan het gaan zijn. Was toch stiekum niet populistisch.

Grote organisateis staan er ook niet altijd bekend om om efficient te zijn.

Als die grote orgranisaties dan zo efficient zouden zijn hoe kan het dan de de loonkosten van die organisaties meer dan de infaltie gestegen zijn?

Daar heeft aedes wel een mooie verklaring voor en dat zou zijn omdat de WBV's projectonwikkelgroepen hebben opgezet en mensen met expertisie hebben aangetrokkken. Hoe hebben dan de WBV's in de afgelopen 10 jaar nog uberhaubt woningbouw kunnen plegen zonder dat er zulke expertise aanweizig was. Als we het verder over efficientie hebben is het maar de vraag of je wanneer deze projecten weer afgelopen zijn nog van deze mensen af kan komen.
pi_29225140
Oo ja dat een directeur meer woningen onder zich heeft gekregen is ook niet altijd waar.
Juis hier is het vrij gebruikelijk als twee clubs fuseren blijven de 2 directeuren vaak in dienst blijven. Cijfermatig, is er dus weinig veranderd.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 09:22:31 #162
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29225330
De gemeentes hebben het monopolie op bouwrijp maken van grond, en houden de markt kunstmatig krap.
Nederland worsteld in 2005, 50 jaar na de tweede wereldoorlog nog steeds met woningnood.
Duitsland, waar iedere stad tot puin werd gesmeten heeft een woning overschot, de huizen zijn er ruimer en goedkoper, en over het algemeen van veel betere kwaliteit.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_29225433
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 09:22 schreef Pietverdriet het volgende:
De gemeentes hebben het monopolie op bouwrijp maken van grond, en houden de markt kunstmatig krap.
Nederland worsteld in 2005, 50 jaar na de tweede wereldoorlog nog steeds met woningnood.
Duitsland, waar iedere stad tot puin werd gesmeten heeft een woning overschot, de huizen zijn er ruimer en goedkoper, en over het algemeen van veel betere kwaliteit.
heb je in Duitsland ook nog zo iets als bau rente of zo ? dat je als het ware vanaf je geboorte al spaart voor een kapitaaltje om daarmee een huis te bouwen ? of is dat systeem er niet meer
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 29 juli 2005 @ 11:15:51 #164
45206 Pietverdriet
pi_29227939
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 09:28 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

heb je in Duitsland ook nog zo iets als bau rente of zo ? dat je als het ware vanaf je geboorte al spaart voor een kapitaaltje om daarmee een huis te bouwen ? of is dat systeem er niet meer
Bausparvertrag bedoel je?
http://de.wikipedia.org/wiki/Bausparvertrag
pi_29228333
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 09:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is al 60 jaar geleden

Maar het is volgens mij niet zo dat we altijd met een tekort en dure huizen geworsteld hebben, de afgelopen 10 tot 15 jaar is het alleen erg opgelopen.

Een gedeelte van mijn familie komt uit zuid limburg, en daar werden eerst redleijk wat huizen door duitsers bewoond omdat de huizen in nederland goedkoper waren dan duitsland. Deze hebben de afgelopen 3-4 jaar hun flinke waardestijging verzilverd en zijn weer terug naar duitsland gegaan.
pi_29230155
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 11:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bausparvertrag bedoel je?
http://de.wikipedia.org/wiki/Bausparvertrag
Ik weet niet hoe het heette, maar het was toch iets van een spaarsysteem ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_29233596
't valt mij op dat de 'nestingsdrang' v.d nederlandse burger het meest belast cq. bemoeilijkt wordt, om te nestelen heb je een eigen dak boven je hoofd en een vervoermiddel nodig om je vrijelijk te verplaatsen.. De overheid zal de prijzen hiervan blijven verhogen en t tekort in stand houden omdat ze weten dat de burger zal blijven vragen en betalen ongeacht of ze het zich kunnen permitteren of niet...en als het niet de overheid is die dit in stand houdt laten ze het wel oogluikend toe. Zelfde met auto's... zo'n vetpot laten ze zich echt niet ontglippen. dit is geen verbijsterend nieuw inzicht ofzo hoor,for the record
"Religion is simply a parasite on a much older moral sense"
  vrijdag 29 juli 2005 @ 22:13:49 #168
123792 JanMichiel
Melk, de witte motor!
pi_29249474
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 12:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een bron wordt ook normaal vermeld, zodat we die kunnen nagaan.

Het lijkt bijna wel of je bij de overheid werkt en het beleid wilt goedpraten. Door falend beleid door de jaren heen is er dit tekort op de marktontstaan, en wordt door de bureacratie in stand gehouden. Vind je het dan gek dat je op een gegeven monent ik nogal cynisch wordt over de wilde plannen van beleidmakers. Als je dan terug kijkt zie je toch weer dat er niets veranderd is.
Als je zelf zegt dat het overheidsbeleid in het verleden verkeerd is geweest, en nu een omslag wordt gemaakt naar dereguleren (lees: minder overheidsbeleid) dan moet jij dat toch juist goedvinden?

Geef eens aan wat voor geweldige plannen de overheid volgens jou zou moeten ondernemen om de woningnood op te lossen.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 22:20:51 #169
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29249738
extra druk op goedkope woning als gevolg van de multicultirulesamenleving

gaat die mcs ons ooit nog wat positiefs brengen
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  vrijdag 29 juli 2005 @ 22:29:57 #170
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29250094
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 10:46 schreef Seneca het volgende:
Bedankt Swetsenegger. Als ik het goed begrijp betaald de overheid dus mee aan het financieren van jouw woning?
uiteindelijk niet want jij hebt zelf weer die overheid gefinancieerd
quote:
In mijn opinie niet een taak van de overheid. Met welke gedachte is de hypotheekrente aftrek eigenlijk ooit ingevoerd?
woningbezit stimuleren
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  vrijdag 29 juli 2005 @ 22:39:14 #171
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29250471
quote:
mijn trapveldje waar ik als klein kind voetbalde gaan ze volbouwen
  vrijdag 29 juli 2005 @ 22:48:11 #172
69753 Maximus.Proximus
Veni Vidi Foetsie
pi_29250833
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:15 schreef k_man het volgende:

[..]

Veel woningcorperaties hebben naast hun z.g non profit woningbouw nog commerciële woningbouw. Extra bvtjes, die zich voornamelijk in het hogere segment van de woningbouw bezighouden, boven de 4 ton koop en 2000+ ¤ p/m huurwoningen.
Ik kwam, Ik zag en kneep er tussenuit
  vrijdag 29 juli 2005 @ 22:48:13 #173
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29250835
voor de mensen die wonen te duur vinden is emigreren is uiteraard ook een oplossing

stond iig wel op mijn verlanglijstje
  vrijdag 29 juli 2005 @ 22:50:46 #174
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_29250942
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 22:48 schreef Maximus.Proximus het volgende:

[..]

Veel woningcorperaties hebben naast hun z.g non profit woningbouw nog commerciële woningbouw. Extra bvtjes, die zich voornamelijk in het hogere segment van de woningbouw bezighouden, boven de 4 ton koop en 2000+ ¤ p/m huurwoningen.
> 2000 euro per maand huurwoningen?

Dat is maar een heel klein segment hoor!!
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 29 juli 2005 @ 22:53:32 #175
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_29251038
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 22:48 schreef McCarthy het volgende:
voor de mensen die wonen te duur vinden is emigreren is uiteraard ook een oplossing

stond iig wel op mijn verlanglijstje
Het is zo'n eind naar mijn werk rijden vanaf nieuw zeeland
  vrijdag 29 juli 2005 @ 22:55:43 #176
69753 Maximus.Proximus
Veni Vidi Foetsie
pi_29251118
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 22:50 schreef Tarak het volgende:

[..]

> 2000 euro per maand huurwoningen?

Dat is maar een heel klein segment hoor!!
Sorry, appartementen, bedoelde ik.
Ik kwam, Ik zag en kneep er tussenuit
pi_29251161
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 22:55 schreef Maximus.Proximus het volgende:

[..]

Sorry, appartementen, bedoelde ik.
Ja, appartmenten van meer dan 2000 euro p/m zijn er ook enorm veel...

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2005 22:57:29 ]
  zaterdag 30 juli 2005 @ 09:33:25 #178
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29260304
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 16:01 schreef JanMichiel het volgende:
De gemeenten hebben nauwelijks grond om te verkopen. Het zijn de grondspeculanten die grond van boeren opkopen in de hoop dat de gemeenten in de toekomst deze grond in het bestemmingsplan opnemen als woongebied. Een stukje landbouwgrond kan makkelijk 100x zo duur worden als het de stempel 'bouwgrond' krijgt. Om het woningtekort op te lossen zou er (onder andere) meer bouwgrond beschikbaar moeten worden gesteld door de gemeenten (op papier dus). Die kunnen dit echter niet omdat ze tegen worden gehouden door de regels van de overheid.
pi_29260409
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 09:33 schreef NewOrder het volgende:

[..]

De gemeenten hebben nauwelijks grond om te verkopen. Het zijn de grondspeculanten die grond van boeren opkopen in de hoop dat de gemeenten in de toekomst deze grond in het bestemmingsplan opnemen als woongebied. Een stukje landbouwgrond kan makkelijk 100x zo duur worden als het de stempel 'bouwgrond' krijgt. [...]
Het bestemmingsplan aanpassen zou veel schelen idd. Gaat Provinciale staten daar niet over? Nu wordt er al volop gespeculeerd met grond. Veel investeerders kopen voor weinig geld stukken grond in de hoop dat later het bestemmingsplan aangepast wordt en ze er op mogen bouwen. Wmb bouwen we gewoon een nieuwe stad ergens in het Groene Hart. Of net buiten de Randstad om files tegen te gaan.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_29260837
Het voorkeursrecht van gemeenten fietst hier wel tussendoor. Grondspeculatie is volgens mij al minder geworden. Nu zijn het vooral de gemeenten die de bouwgrond voor enorm veel geld aan aannemers willen verkopen.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 11:12:04 #181
119009 EA
Say it loud!
pi_29261495
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 09:47 schreef sizzler het volgende:

[..]

Het bestemmingsplan aanpassen zou veel schelen idd. Gaat Provinciale staten daar niet over? Nu wordt er al volop gespeculeerd met grond. Veel investeerders kopen voor weinig geld stukken grond in de hoop dat later het bestemmingsplan aangepast wordt en ze er op mogen bouwen. Wmb bouwen we gewoon een nieuwe stad ergens in het Groene Hart. Of net buiten de Randstad om files tegen te gaan.
Het bestemmingsplan an sich is het probleem niet. De Provincie heeft trouwens alleen een controlerende functie. Het plan wordt voorbereid en opgemaakt door de gemeente.

Het probleem ligt in de openbaarheid van bestuur. Je kunt de intensie om uit te breiden als gemeente nu eenmaal moeilijk verbergen. Zelfs al zou je alle beslissingen achter gesloten deuren houden, dan nog is er een grote kans dat marktpartijen achter de uitbreidingsplannen van de gemeente komen (omkoping b.v.). Ook is de voorspelbaarheid van de uitbreidingen behoorlijk groot (zie ook streekplannen en structuurplannen).

Het belangrijkste punt is dat door het geringe risico van grondaankopen gewoon zoveel mogelijk grond rond een stedelijk gebied wordt opgekocht door marktpartijen. De kosten voor het uiteindelijke bouwrijpmaken zijn toch weer voor de gemeente.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 12:12:48 #182
45206 Pietverdriet
pi_29262600
Speculeren heen of weer, die kunnen ook alleen verdienen omdat bouwgrond schaars is. Als alle gemeenten voldoende grond "bouwrijp" zouden verklaren zakt de prijs en ook de speculanten verdienen dan niet. Gewoon het aanbod groter maken dan de vraag, dan zakt de prijs.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 12:18:50 #183
119009 EA
Say it loud!
pi_29262719
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 12:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Speculeren heen of weer, die kunnen ook alleen verdienen omdat bouwgrond schaars is. Als alle gemeenten voldoende grond "bouwrijp" zouden verklaren zakt de prijs en ook de speculanten verdienen dan niet. Gewoon het aanbod groter maken dan de vraag, dan zakt de prijs.
Je kunt niet zomaar grond bouwrijp verklaren. Bouwrijp maken betekend aanleg van riool en aardebanen.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 12:26:49 #184
45206 Pietverdriet
pi_29262866
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 12:18 schreef EA het volgende:

[..]

Je kunt niet zomaar grond bouwrijp verklaren. Bouwrijp maken betekend aanleg van riool en aardebanen.
Okay, aanwijzen in het bestemmingsplan en vrijgeven tot bouwrijp maken.
pi_29293443
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 22:13 schreef JanMichiel het volgende:

[..]

Als je zelf zegt dat het overheidsbeleid in het verleden verkeerd is geweest, en nu een omslag wordt gemaakt naar dereguleren (lees: minder overheidsbeleid) dan moet jij dat toch juist goedvinden?

Geef eens aan wat voor geweldige plannen de overheid volgens jou zou moeten ondernemen om de woningnood op te lossen.
Wat andere mensen ook al aangeven meer grond tot bouwgrond promoveren. Mischien zelf wel op een foute manier, gewoon de grond welke eerst landbouwgrond was ook voor dezelfde prijs als de de speculanten betaald hebben van hun terugkopen.

Desnoods richt de overheid zelf een bouwbedrijf op, of er nu bouwfraude gepleegd wordt, of niet efficient genoeg gewerkt wordt (overheid) dat komt op hetzelfde neer, maar dan zou men als overheid wel het voorbeeld kunnen geven hoe het ook kan.

Geen bouwvergunningen meer afgeven voor kantoren, want die zijn er op dit moment in overvloed.
  zondag 31 juli 2005 @ 14:51:43 #186
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29293515
quote:
Geen bouwvergunningen meer afgeven voor kantoren, want die zijn er op dit moment in overvloed.
dat snappen de projectontwikkelaars zelf ook wel
  zondag 31 juli 2005 @ 17:52:40 #187
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29298758
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 12:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Ter illustratie, volgens het Kadaster kostte een hectare grasland in het 2e kwartaal van 2005 gemiddeld ¤24.120,-, een hectare akkerbouwland ¤27.895,- en vierkante meter bouwgrond ¤322,-. Tel uit je winst.
pi_29316217
quote:
Op zondag 31 juli 2005 17:52 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Ter illustratie, volgens het Kadaster kostte een hectare grasland in het 2e kwartaal van 2005 gemiddeld ¤24.120,-, een hectare akkerbouwland ¤27.895,- en vierkante meter bouwgrond ¤322,-. Tel uit je winst.
Een agrarier die zijn grond verkoopt aan een projectontwikkelaar of overheid krijgt niet de prijs die jij noemt (gemiddeld ¤24.120,-, een hectare akkerbouwland ¤27.895,-) maar krijgt meestal een prijs van ¤ 20,- tot ¤ 50,- per vierkante meter dus ¤ 200.000,- tot ¤ 500.000,- per hectare.
Ik heb laatst nog een artikel gelezen in een vakblad over een agrarier die had 100 hectare verkocht voor 100 x ¤400.000,- = ¤ 40 miljoen euro!
pi_29316259
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
  maandag 1 augustus 2005 @ 09:36:13 #190
45206 Pietverdriet
pi_29316358
Wolfskuil woont ook in Duitsland?
pi_29316376
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 09:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Wolfskuil woont ook in Duitsland?
Ja, bij Nijmegen de grens over... wel zo voordelig

www.keeken.net
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
  maandag 1 augustus 2005 @ 09:42:32 #192
45206 Pietverdriet
pi_29316430
Ik snap eerlijk gezegt niet dat niet meer D grensgemeentes actief zich op Nederlanders richten, brengt de gemeentes veel geld binnen. Zijn trouwens veel Nederlanders die er absoluut geen zín in hebben. Wonen in NL vlak aan de grens liever in een rijtjeshuis, dan voor hetzelde geld net aan de andere kant van de grens in een vrijstaand huis.
pi_29316527
Snap zelf ook dat niet iedereen in D wil wonen, maar heb zelf gekozen voor een groot huis en grote tuin voor weinig geld. Zou niet in een rijtje willen wonen. staat tegenover dat het nogal wat geregel met zich meebrengt. Maar daar moet je van tevoren over nadenken. Er zitten voor en nadelen aan het wonen in duitsland (zie www.verhuis.de).
  maandag 1 augustus 2005 @ 09:56:58 #194
45206 Pietverdriet
pi_29316625
wonen en werken in Duitsland heeft idd nadelen. Wonen in D en werken in NL heeft veel voordelen.
pi_29316654
idd. ik zeg hypotheekrenteaftrek....
  maandag 1 augustus 2005 @ 10:13:04 #196
45206 Pietverdriet
pi_29316824
En eigenheimzulage.
  maandag 1 augustus 2005 @ 10:59:45 #197
40566 Ericr
Livewrong
pi_29317735
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 22:23 schreef Tarak het volgende:

[..]

Staedion heeft 38.000 verhuureenheden, 34.000 daarvan zijn woningen.
  maandag 1 augustus 2005 @ 14:22:15 #198
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_29323477
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 12:35 schreef pberends het volgende:

Vanavond Zembla over "De heilige hypotheekrente".
[..]

Een tijdje geleden was er ook een interessante aflevering bij Zembla mbt dit topic.
quote:
'BOUWFRAUDE VALT IN HET NIET BIJ GRONDSPECULATIE'

De documentaire enkele uren na afloop terug te kijken via:
Realplayer High| Low
Windows Media High | Low

'De geldbedragen die gemoeid waren met de bouwfraude vallen in het niet bij de enorme speculatiewinsten op de grondmarkt en de monopolieposities op de bouwlocaties die daarvan het gevolg zijn.' Dat zegt prof. H. Priemus van de TU Delft in Zembla. Priemus geldt als een van de grootste kenners van het huisvestingsbeleid in Nederland. 'Het pijnlijke is: de bouwfraude mocht niet en wat hier op de grondmarkt gebeurt mag wèl, want de wetgever is hier in gebreke gebleven.'

Hoe komt het dat de huizen in Nederland in vergelijking tot het buitenland zo duur zijn? Waarom moet je tegenwoordig vaak zo'n 6 tot 8 jaar wachten op een betaalbare huurwoning? En wie heeft er baat bij dat Nederland het enige land in West-Europa is waar al sinds de Tweede Wereldoorlog een woningtekort heerst? In Zembla wordt de rol van de overheid, de grondspeculanten, projectontwikkelaars en woningcorporaties tegen het licht gehouden.

KUNSTMATIGE SCHAARSTE
Grondspeculanten verdienen kapitalen aan de kunstmatige schaarste aan bouwgrond. Ze kopen boeren uit - die daarvoor vaak miljoenen vangen - in de hoop dat die agrarische grond tóch een bouwbestemming krijgt. Grond met een agrarische bestemming is 4 euro per vierkante meter waard. Als diezelfde grond een bouwbestemming krijgt, stijgt de prijs zonder dat er ook maar iets is gebeurd. En als het uiteindelijk bouwgrond is geworden, betaalt de huizenkoper vaak zo'n 600 euro per vierkante meter voor diezelfde grond. Een prijsopdrijving van bijna 15.000 %.

Peter Sisselaar, een grondspeculant die hieraan tientallen miljoenen verdiende, zegt in Zembla: 'Bouwen is niet lucratief, het gaat om de grond. Niet alleen ik, maar ook de banken, de ontwikkelaars, de verzekeringsmaatschappijen en vooral de gemeentes verdienen er kapitalen aan. Want dat zijn op dit moment de grootste speculanten.'

Volgens Nico Rietdijk, directeur van de Vereniging voor Ontwikkelaars en Bouwondernemers, kan de prijs van bouwgrond halveren wanneer de overheid een minder restrictief ruimtelijk beleid zou voeren, want dat zorgt al decennialang voor een kunstmatige schaarste aan bouwgrond. De huizenprijzen zouden dan 25% kunnen zakken, want de prijs van een huis bestaat vaak al voor meer dan de helft uit de prijs van de grond. 'Dat is de prijs die we met zijn allen betalen voor het open houden en heilig verklaren van de weilanden,' aldus Rietdijk

REGELGEVING
Een andere oorzaak van de hoge woningprijzen is volgens Friso de Zeeuw, directeur bij het Bouwfonds (de grootste projectontwikkelaar in Nederland) de regelgeving. Hij zegt in Zembla dat de huizenprijzen nog eens 10 procent omlaag kunnen als er minder regelgeving en procedures zouden zijn. Want het duurt vaak minstens zeven jaar vanaf het moment dat er ergens bouwplannen zijn tot het moment waarop de eerste palen de grond in mogen.

Carel Weeber, gerenommeerd architect en dertig jaar lang hoogleraar Bouwkunde in Delft: 'De prijs van een gemiddeld nieuwbouw huis bestaat alleen al voor zo'n 10 à 15.000 euro uit vergaderkosten. Overleg met ambtenaren. Er werken duizenden ambtenaren in die bouwsector en wat moeten die anders doen? Overleggen, controleren - eindeloos geouwehoer.'
Realplayer: rtsp://streams.omroep.nl/tv/vara/zembla/bb.20050224.rm
Asf: mms://streams.omroep.nl/tv/vara/zembla/bb.20050224.asf
  maandag 1 augustus 2005 @ 17:31:30 #199
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29329387
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 09:22 schreef more het volgende:
Een agrarier die zijn grond verkoopt aan een projectontwikkelaar of overheid krijgt niet de prijs die jij noemt (gemiddeld ¤24.120,-, een hectare akkerbouwland ¤27.895,-) maar krijgt meestal een prijs van ¤ 20,- tot ¤ 50,- per vierkante meter dus ¤ 200.000,- tot ¤ 500.000,- per hectare.
Ik heb laatst nog een artikel gelezen in een vakblad over een agrarier die had 100 hectare verkocht voor 100 x ¤400.000,- = ¤ 40 miljoen euro!
Alleen wachten de meesten boeren niet totdat de bestemming van hun grond wijzigt. Als er een grondspeculant langskomt die een leuk aanbod doet en de betreffende boer had toch al het idee om te stoppen of het rustiger aan te doen, dan hapt ie gewoon toe.
  maandag 1 augustus 2005 @ 17:34:28 #200
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29329484
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 14:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

Een tijdje geleden was er ook een interessante aflevering bij Zembla mbt dit topic.
[..]

Realplayer: rtsp://streams.omroep.nl/tv/vara/zembla/bb.20050224.rm
Asf: mms://streams.omroep.nl/tv/vara/zembla/bb.20050224.asf
wordt een beetje gesugereerd dat grondspeculanten de schuld van de hoge prijzen zijn maar dat zijn uiteraard de gemeenten/ het ruimtelijke ordening beleid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')