Ik weet dat het iets te maken heeft met de onscherpe delen op de acgtergrond, maar daar houdt het ook op. Ja, FOTers leg eens duidelijk uit....quote:Op zaterdag 4 juni 2005 10:53 schreef achterop23 het volgende:
Bokeh? wasda
als je maar lekker gezopen hebtquote:Op zondag 5 juni 2005 01:36 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ben niet zo vlij met bokhe geloof ik
quote:Op zondag 5 juni 2005 12:36 schreef Olio het volgende:
Caar die laatste is echt heel erg mooi. Waar kijken we eigenlijk naar, een kaars?
het gaat em nou juist wel om de onscherpte, daar zit je bokeh in.quote:De foto's van Ivo en macrotough hebben leuke onscherpte, maar daar gaat het toch niet echt om.
[..]quote:
Zover was ik al, maar zit de bokeh bij de portretjes van ivo?quote:het gaat em nou juist wel om de onscherpte, daar zit je bokeh in.
ja, maar nog steeds een goedkope lens.quote:Op zondag 5 juni 2005 12:59 schreef Olio het volgende:
en daar gaat het om toch? vind de bokeh erg mooi.
in de onscherpte. De jupiler lens heeft zoveel lamellen dat de bokeh heel mooi rond is en een zachte onscherpte geeft.quote:Zover was ik al, maar zit de bokeh bij de portretjes van ivo?
Lol. Je hebt gelijk, die foto's zijn nergens echt scherp.quote:
Lezen is moeilijk voor je?quote:Op zondag 5 juni 2005 16:00 schreef Olio het volgende:
En kwa foto is het voorbeeld van Caar zoveel mooier, dat moet jij toch ook zien.
Het gaat m.i.ook om de rondjes of om de zes kantjes die je ziet in de achtergrond . Anders kan je idd net zo goed elke foto met een onscherpe achtergrond insturenquote:Op zondag 5 juni 2005 16:00 schreef Olio het volgende:
[..]
Lol. Je hebt gelijk, die foto's zijn nergens echt scherp.![]()
Maar dan kunnen we de wedstrijd ook wel veranderen in 'foto's met onscherpte'.
Bij bokeh draait het toch juist om die glinsterdingetjes van de lamellen. Het voorbeeld dat ik plaatste is trouwens gemaakt met een Nikkor 55m micro, ook niet de slechtste lens ooit. En kwa foto is het voorbeeld van Caar zoveel mooier, dat moet jij toch ook zien.
Op zich wel een goede lens denk ik, met waarschijnlijk goede bokeh voor de achtergrond.quote:
quote:Therefore, a lens with great bokeh for backgrounds has awful bokeh for foregrounds, and vice-versa.
Dan kan natuurlijk ook iddquote:Op zondag 5 juni 2005 23:16 schreef SuperRembo het volgende:
Op zich wel een goede lens denk ik, met waarschijnlijk goede bokeh voor de achtergrond.
Maar in dit geval is de voorgrond (druppels op glas) onscherp, met slechte bokeh.
Ken Rockwell:
Teveel aan de producten uit Jupille gedachtquote:Op zondag 5 juni 2005 15:38 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
ja, maar nog steeds een goedkope lens.
[..]
in de onscherpte. De jupiler lens heeft zoveel lamellen dat de bokeh heel mooi rond is en een zachte onscherpte geeft.
Jupiter natuurlijk, jupiler is een biermerkquote:Op maandag 6 juni 2005 00:47 schreef ultra_ivo het volgende:
Teveel aan de producten uit Jupille gedacht
De lens komt uit Krasnogorsk, niet uit Jupille
Heet dus Jupiter.
afbeelding 3 is werkelijk waar prachtig! Hoe heb je die gemaakt? Tegenlicht door bladeren heen zo te zien, en heb je een invul flits gebruikt om het object nog iets meer highlight te geven?quote:Op zaterdag 4 juni 2005 12:08 schreef Caar2 het volgende:
Dit vind ik nou een waanzinnig leuk onderwerp!! toppie..
Hier wat archieffoto's waar naar mijn idee wel bokeh te zien is
1.
[afbeelding]
2.
[afbeelding]
3.
[afbeelding]
4.
[afbeelding]
5.
[afbeelding]
Dat is een close-up foto van de waterbobbel op een borrelsteen in de vijver. En dan van de zijkant genomen ...snappie?quote:Op maandag 6 juni 2005 21:49 schreef MissyMirjaM het volgende:
Fotowedstrijd Juni 2005: het Centrale Topic
gaaf zeg!
maa, wat is het??!
Ik vind 2, 3 en 5 het mooistequote:Op dinsdag 7 juni 2005 11:09 schreef Flipper01 het volgende:
Ik ben afgelopen weekend ook bezig geweest, ik zit nog te twijfelen welke ik zal insturen:
1 [F2.8, focal length 6mm]:
[afbeelding]
2 [F4, focal length 6mm]:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
1 [F3.8, focal length 14mm]:
[afbeelding]
Alle foto's zijn genomen met de Nikon E5400.
Daarnaast wil ik nog even kwijt dat de foto van Dubbellu een hele mooie Bokeh heeft!!![]()
Komt omdat ie van mij isquote:Op dinsdag 7 juni 2005 12:12 schreef PdeHoog het volgende:
In de foto van Rewimo (fraai, maar wel te groot volgens de policy hier) bespeur ik al helemaal weinig bokeh.
quote:
Leg ik je nog wel uitquote:
Plaats 'm es ff dan? Hij staat er nog niet bijquote:Op dinsdag 7 juni 2005 13:26 schreef Anitra het volgende:
LOL
Ik heb een foto ingestuurd en ben benieuwd of die volgens de bokeh-kenners wel onder bokeh valt
Ik kreeg Anitra's foto vanmorgen pas en toen had ik geen tijd om hem te plaatsen.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 13:31 schreef Puckzzz het volgende:
Plaats 'm es ff dan? Hij staat er nog niet bij
@Rewimo, denk dat ik het wel weet..... maar uitleg is altijd verhelderend
Ah.....jij bent nu ook druk bezig met achter elke opmerking dingen te zoekenquote:
Het is ook niet makkelijk als het waait en je op je hurken zit, proberen je evenwicht te bewaren op een zeer ongelijke ondergrondquote:Op dinsdag 7 juni 2005 14:15 schreef Puckzzz het volgende:
Dat is Bokeh dacht ik hoor, maar ik weet het zelf nog niet eens goed
Mooie foto, alleen jammer van het onderste blaadje dat die er net niet op staat.
Nou geen gedoe hier wat niets met Fok te maken heeft he?quote:Op dinsdag 7 juni 2005 14:20 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ah.....jij bent nu ook druk bezig met achter elke opmerking dingen te zoeken
SuccesMoet ik nog wat opmerkingen maken
Wil ik best doen hoor
je mm zeggen mij niet zoveel. als jij je sensor grootte erbij zet, dan kan ik er wel wat van makenquote:Op dinsdag 7 juni 2005 11:09 schreef Flipper01 het volgende:
Ik ben afgelopen weekend ook bezig geweest, ik zit nog te twijfelen welke ik zal insturen:
[afbeelding]
2 [F4, focal length 6mm]:
[afbeelding]
3 [F2.8, focal length 6mm]:
[afbeelding]
4 [F2.8, focal length 6mm]:
[afbeelding]
5 [F3.8, focal length 14mm]:
[afbeelding]
Alle foto's zijn genomen met de Nikon E5400.
Daarnaast wil ik nog even kwijt dat de foto van Dubbellu een hele mooie Bokeh heeft!!![]()
Ik was het niet van plan hoorquote:Op dinsdag 7 juni 2005 14:25 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Nou geen gedoe hier wat niets met Fok te maken heeft he?
Meestal wordt de tweede gehanteerd volgens mij, tochquote:Op dinsdag 7 juni 2005 14:31 schreef Shark.Bait het volgende:
Bokeh heeft 2 verschillende definities; de een heeft het over onscherpte in algemene vorm, de tweede over lichtpuntjes die onscherp zijn in de (meestal) achtergrond.
bokeh a Japanese term for the subjective aesthetic quality of out-of-focus areas of a photographic image
Example: The bokeh, or quality of the blurred image in the photograph, was described and discussed
Met de tweede kan je de kwaliteit van de lens beter afleiden.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 14:32 schreef PdeHoog het volgende:
Meestal wordt de tweede gehanteerd volgens mij, toch![]()
Ik denk dat die het duidelijkst herkenbaar is als zijnde Bokeh, die eerste wekt denk ik vaker de DOF discussie weer op. Of zie ik het nu alweer verkeerd?quote:Op dinsdag 7 juni 2005 14:32 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Meestal wordt de tweede gehanteerd volgens mij, toch![]()
Wie plaatst er nou een zinloze post wat vervolgens uitgelegd moet worden middels mysterieuze IM's... vraag me af wie nou gedoe er bij haalt wat niks met Fok te maken heeft...quote:Op dinsdag 7 juni 2005 14:25 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Nou geen gedoe hier wat niets met Fok te maken heeft he?
quote:Op dinsdag 7 juni 2005 15:23 schreef Astridj0h het volgende:
Ontopic: bokeh, alweer een onderwerp waar ik als enige echt niks mee had van de onderwerpen
quote:Op dinsdag 7 juni 2005 16:21 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]echt wel.. nu hebben mijn onscherpe foto's ook ineens zin
"ja, met die foto wilde ik de bokeh testen op dat onderwerp met die lens "
quote:21 mensen gestemd?Het bloedt een beetje dood zo, lijkt het.
Niet dat ik dat niet kan begrijpen trouwens.
Het gaat me niet om het stemmen sec, maar om de hele wedstrijd. Die verwordt steeds meer tot een maandelijks ritueel voor een select groepje users en dat komt de sfeer niet ten goede.quote:dat komt omdat je een mailtje moet sturen en dat is wat meer werk dan stemmen in een poll, en vertel waarom je dat wel kan begrijpen?
Er zijn elk maand mensen die voor de eerste keer meedoen ....quote:Op dinsdag 7 juni 2005 19:16 schreef k_man het volgende:
Uit het vorige topic;
[..]
[..]
Het gaat me niet om het stemmen sec, maar om de hele wedstrijd. Die verwordt steeds meer tot een maandelijks ritueel voor een select groepje users en dat komt de sfeer niet ten goede.
.....
Ik had voor deze wedstrijd gehoopt op Reizen en vervoer, ook een onderwerp waar iedereen wel iets mee kan. Een foto van een auto ofzo, is niet zo'n probleem.quote:Als ik bijvoorbeeld de allereerste wedstrijd vergelijk met waar we nu zijn aanbeland is het treurigheid alom. De eerste wedstrijd had als thema 'portret' - een thema waar iedereen wel wat mee kan en iedereen ook wat mee dééd.
Als je bedoelt dat je vroeger op een poll kon stemmen en nu moet mailen ... tja. Van de poll werd teveel misbruik gemaakt, zo bleken er wel een aantal mensen meerdere keren te stemmen.quote:....toevallige voorbijganger wordt effectief weggejaagd doordat de users hier en de wedstrijdleiding er een sport van lijken te maken de wedstrijd zo ontoegankelijk mogelijk te maken.
tja, en de ene user let op slagschaduw en de andere kijkt naar je compositie ....quote:En denk je aan alle regeltjes voldaan te hebben, dan blijken veel users er bij het stemmen nog eens hun eigen ongeschreven regels op na te houden. Archieffoto's mogen niet (alsof dat vast te stellen valt), er zit een te dik kader omheen, die user staat me niet aan dus die krijgt ook geen punten, etc.
Ik heb er nog steeds lol in omdat ik er meestal wel iets van leer.quote:... Kortom; de lol is er voor mij wel onderhand af
Da's toch altijd met FOK!quote:Op dinsdag 7 juni 2005 19:44 schreef Olio het volgende:
Het enige wat overblijft is het allemaal met een flinke korrel zout nemen, kwaliteit staat niet altijd voorop.
Je hebt de eerste wedstrijden dan ook niet meegemaakt (althans meegedaan).quote:Op dinsdag 7 juni 2005 19:40 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Ik heb er nog steeds lol in omdat ik er meestal wel iets van leer.
Het minst leuke is dat er elke maand wel iemand iets te klagen heeft.
Schrap de regel dat onderwerpen maar één keer mogen. We hadden bijna portret opnieuw gehad en dat is een leuk, toegankelijk thema.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 19:34 schreef Rewimo het volgende:
k_man, hoe kunnen we dat verbeteren dan?
MissyMirjamquote:Op dinsdag 7 juni 2005 20:48 schreef MissyMirjaM het volgende:
als ik nog heel eventjes zeikerig mag inhaken;'
ik doe dan nu voor de 2e keer mee zeg maar, maar blijf erbij dat bokeh echt een moeilijk onderwerp is, en zeker ook niet makkelijk toegangelijk. dat vind ik wel heel erg jammer
Dit was absoluut geen aanval ofzo, maar die discussies waar je niemand een oplossing voor heeft zijn ook niet bevorderlijk.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 20:35 schreef k_man het volgende:
[..]
Je hebt de eerste wedstrijden dan ook niet meegemaakt (althans meegedaan).
En meteen in de verdediging schieten en dit impliciet bestempelen als de zoveelste klacht, lijkt me geen constructieve houding om de wedstrijd weer wat aantrekkelijker te maken.
Nee, maar je hebt dan minder voor de geest hoe het ooit begon. Als je het nu leuk vindt, was je toen in extase geweest.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 20:53 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Dat ik toen nog niet meedeed mag toch geen reden zijn, dat ik het nu nog leuk vind.
thank you!!!quote:Op maandag 6 juni 2005 10:21 schreef 2nosedT het volgende:
[..]
afbeelding 3 is werkelijk waar prachtig! Hoe heb je die gemaakt? Tegenlicht door bladeren heen zo te zien, en heb je een invul flits gebruikt om het object nog iets meer highlight te geven?
en welke instellingen/lens. I wanna know![]()
WHZ*quote:Op dinsdag 7 juni 2005 20:50 schreef PdeHoog het volgende:
MissyMirjam
En ik ben het wel met haar eensen met K_man voor de verandering ook eens
maar wie ben ik he
En spontaan voelde ik mijn enthousiasme weg-ebben.... Het "eindelijk eens een leuke goeie foto!" gevoel zakte direct weg....quote:Je onderwerp staat wel erg in het midden Luckepuk. Als je hem anders neemt/snijdt is hij misschien wat spannender.
Ik begrijp dat jij ook naar MissyMirjaM zwaaitquote:
<laat maar>quote:Op dinsdag 7 juni 2005 15:23 schreef Astridj0h het volgende:
[..]
Wie plaatst er nou een zinloze post wat vervolgens uitgelegd moet worden middels mysterieuze IM's... vraag me af wie nou gedoe er bij haalt wat niks met Fok te maken heeft...
Ontopic: bokeh, alweer een onderwerp waar ik als enige echt niks mee had van de onderwerpen
Niet om flauw te doen, maar in de post waarin je je foto aankondigd zette je er duidelijk het volgende bij:quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:26 schreef Luckepuk het volgende:
Voorbeeld?
Vorige maand, afval, ik had een (naar mijn idee!) leuke foto gemaakt, een prullenbak in verre staat van ontbinding, mooi groen op de achtergrond. Was compleet tevreden over mijn foto. Was hyper hyper over het resultaat. Was er zelfs bijna trots op! Vraag ik om de mening van de "prof"fot-ters hier, krijg ik oa deze reactie:
[..]
En spontaan voelde ik mijn enthousiasme weg-ebben.... Het "eindelijk eens een leuke goeie foto!" gevoel zakte direct weg....
Ik weet niet precies wat ik nu probeer te zeggen volgens mij, dwaal wat af en terug, maar ik blijf na een aantal keer meegedaan te hebben toch het "newbee" gevoel behouden... en heb ook het idee daar niet vanaf te kunnen komen....
Als je geen commentaar wilt moet je er misschien ook niet om vragen. Ik gaf het in ieder geval met de vriendelijkste bedoelingen. En voor wat het waard is, ik ben hier op FOT ook maar een Newbie en mijn foto's hebben nog nooit hoge ogen gegooid. Doe er dus mee wat je wilt.quote:Commentaar iemand?
he re...quote:Op dinsdag 7 juni 2005 23:35 schreef Re het volgende:
ook wat geprobeerd
dank jequote:Op woensdag 8 juni 2005 10:06 schreef bees het volgende:
[..]
he re...
leuk idee...![]()
echter....
ik zou een tumbler pakken(zo'n whiskey glas...) dan hoef je niet zo de hoogte in....
en misschien wat meer tafel aan de voorgrond..... maar vooral wel scherp stellen op de advil....
advil vooral niet in de midden leggen dat is de minste die erbij zit...vind ik....
Het was ook gewoon ff een oefenrondje om te zien welke instellingen, afstand object / achtergrond e.d. ik moest hanteren. Het wordt mijn inzending ook niet, daarvoor is ie veel te saai.quote:Op woensdag 8 juni 2005 10:29 schreef dubbellu het volgende:
@ Puckzzz: opzich vind ik de bokeh en de lensflare goed, maaaar ik vind de achtergrond een beetje saai, te veel donkere plekken zeg maar.
Dat is een optie. Ik had het echter wel over WHZ, niet over WHD (wat hij doet) dus indien het mogelijk is om verbaal te zwaaien, dan bij deze.quote:Op woensdag 8 juni 2005 07:05 schreef PdeHoog het volgende:
Ik begrijp dat jij ook naar MissyMirjaM zwaait![]()
Ooit gedacht aan een carriere in de politiek?quote:Op woensdag 8 juni 2005 10:37 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Dat is een optie. Ik had het echter wel over WHZ, niet over WHD (wat hij doet) dus indien het mogelijk is om verbaal te zwaaien, dan bij deze.
Indien niet, dan niet, en concludeer ik hieruit dat jij foute conclusies trekt gestaaft op de brakkige basis van vage replies die ik quote van vage figuren
quote:Op woensdag 8 juni 2005 11:31 schreef Puckzzz het volgende:
Mooiwat een vreemde vogel
![]()
zegguh Re: wil je mijn txten niet stelen?![]()
quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:54 schreef Puckzzz het volgende:
hier heb ik al eens iets over gezegd toch? die mening staat nog steeds
quote:Op zondag 5 juni 2005 21:21 schreef Puckzzz het volgende:
Het is op zich een leuke foto van een duif, maar meer dan dat is het niet...
Ik denk dat hij 'm ZW heeft gemaakt omdat de achtergrond ws nogal stoorde in kleur ofzoiets...
Ja dat was het, maar dat over die achtergrond was weer meer naar Portier die zich afvroeg waarom je de foto ZW had gemaakt.quote:
zat ik toch echt ff heel blont te kijken zo van "waar is die bokeh dan?"quote:
Ja, dat vind ik dus jammer. Er is een clubje dat regelmatig meet, heel veel met fotograferen bezig is en dus evolueert. Die hebben (wellicht onbewust) toch de neiging meer met elkaar bezig te zijn, beginnen een eigen referentiekader en ongeschreven regeltjes op te bouwen en zo krijg je snel een kloof met de nieuwkomers.quote:Op woensdag 8 juni 2005 10:13 schreef dubbellu het volgende:
Dat de onderwerpen moeilijker worden heeft imo te maken met het feit dat veel mensen hier steeds meer leren op het gebied van fotografie, dat zie je bv. ook aan de meetings, waar het eerst een dagje dierentuin was (ook leuk), wordt het nu een modellenshoot inc. lampen etc.
Dit kan je alleen bereiken door elkaar commentaar te geven, waarna iedereen zelf beslist wat hij er mee doet.
Maar een onderwerp moet ook niet 4 keer per jaar voorbij komen...quote:Op dinsdag 7 juni 2005 20:38 schreef k_man het volgende:
[..]
Schrap de regel dat onderwerpen maar één keer mogen. We hadden bijna portret opnieuw gehad en dat is een leuk, toegankelijk thema.
Verder zal het lastig zijn. De mogelijkheid om foto's anoniem in te sturen zou inderdaad misschien interessant kunnen zijn, maar ik heb ook geen pasklare oplossing.
...dus gewoon blijven meedoen en of de duim of de middelvinger opsteken bij commentaarquote:Op woensdag 8 juni 2005 13:07 schreef Luckepuk het volgende:
@Schanulleke en Re en alle anderen: Ik bedoelde dus niet dat ik geen (óf positief óf negatief) commentaar zou willen, maar ik merk van mezelf dat ik me nog steeds een newbee voel en dat ik daardoor het commentaar (waar ik idd zelf om vraag én waar ik ook van wil leren!) te veel laat inspelen op mijn eigen gevoel en dat ik me daardoor onzeker ga voelen! tis dus een punt wat bij mezelf zit en waar ik aan moet werken! Dat kan nog 2 ronde´s duren, kunnen er ook nog 20 zijn!
Dat je anoniem kunt inzenden, betekent niet dat het moet.quote:Op woensdag 8 juni 2005 19:01 schreef -PatrickO- het volgende:
En over het anoniem inzenden... Leuk idee, maar in de praktijk nauwelijks werkbaar... De "bekenden" worden qua stijl toch wel herkend, en je zou dan ook geen "ideeen" mogen posten in de SC over het onderwerp...
ik zal zeggen dat ik absoluut geen referntie kadertje aan het vormen ben, ik denk nog steeds over foto's toen als nu en ik hou me aan me eigen regeltjes (winnen met een archief foto bijvoorbeeldquote:Op woensdag 8 juni 2005 18:31 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik dus jammer. Er is een clubje dat regelmatig meet, heel veel met fotograferen bezig is en dus evolueert. Die hebben (wellicht onbewust) toch de neiging meer met elkaar bezig te zijn, beginnen een eigen referentiekader en ongeschreven regeltjes op te bouwen en zo krijg je snel een kloof met de nieuwkomers.
Juist een wedstrijd als deze zou bij uitstek geschikt zijn als iets laagdrempeligs, voor iedereen geschikt. Maar nu zijn we al zo ver dat er een onderwerp is waarvan een gewone sterveling niet eens zonder uitleg een voorstelling kan maken.
Ik denk dat het - niet alleen bij de onderwerpkeuze, maar in z'n algemeenheid - een hoop zou schelen als de vaste kern zich eens achter de oren zou krabben, de eigen mentaliteit eens kritisch tegen het licht houden en dan verder zou gaan op een manier waarop de wedstrijd leuk blijft voor iederéén. Geef bijvoorbeeld ook eens punten voor een matig uitgevoerde foto met een ijzersterk idee, stop met het gezeur over archiefwerk, kaders of een titel bij de foto en doe weer eens lief tegen elkaar.
Portret, water, landschap, kinderen, zomer, stilleven, etcetera, etceteraquote:Op woensdag 8 juni 2005 19:07 schreef Re het volgende:
de onderwerpen zijn inderdaad wel erg hoog qua drempel, maar ja, wat zijn laagdrempelige onderwerpen dan...
dieren, eten, mode, flora, kleuren, z/w, sportquote:Op woensdag 8 juni 2005 19:09 schreef k_man het volgende:
[..]
Portret, water, landschap, kinderen, zomer, stilleven, etcetera, etcetera
Goed ideequote:Op woensdag 8 juni 2005 19:16 schreef Re het volgende:
[..]
dieren, eten, mode, flora, kleuren, z/w, sport
wat wel een mogelijkheid is is ipv van een poll gewoon open stemmen in het topic, gewoon je voorkeur als reactie geven, kan je ook gelijk zien wie er stemt en of zijn/haar kloontje ook meedoet
Heb jij dan een idee wie een kloon van wie is?quote:Op woensdag 8 juni 2005 19:16 schreef Re het volgende:
[..]
dieren, eten, mode, flora, kleuren, z/w, sport
wat wel een mogelijkheid is is ipv van een poll gewoon open stemmen in het topic, gewoon je voorkeur als reactie geven, kan je ook gelijk zien wie er stemt en of zijn/haar kloontje ook meedoet
ach de meeste ken ik wel jah en las iemand echt wil zieken kan je dat achter de schermen ook wel zienquote:Op woensdag 8 juni 2005 20:05 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Heb jij dan een idee wie een kloon van wie is?
Maar ik vind dit ook wel ok, voor mij hoeft het niet alleemaal verborgen. Ik heb al aangegeven waarvoor ik gestemd heb, dat vind ik allerminst een probleem.
Slinger je MSN eens aan...quote:Op woensdag 8 juni 2005 20:05 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Heb jij dan een idee wie een kloon van wie is?
Maar ik vind dit ook wel ok, voor mij hoeft het niet alleemaal verborgen. Ik heb al aangegeven waarvoor ik gestemd heb, dat vind ik allerminst een probleem.
Ik heb vooralsnog niemand gemeet, maar ik begrijp je wel. Ik heb dat gevoel ook een tijd gehad in het begin (eigenlijk toen ik af en toe keek en niet meedeed). Ik heb zelf geen ongeschreven regels, ik kijk niet alleen naar de kwaliteit, maar ook naar de keuze van onderwerp. Bij het stemmen kijk ik naar het beeld in een overzicht van alle foto's, en daar kies ik de 5 beste uit, dan maak ik een keuze in volgorde. Pas bij het invullen van m'n post kijk ik naar de naam.quote:Op woensdag 8 juni 2005 18:31 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik dus jammer. Er is een clubje dat regelmatig meet, heel veel met fotograferen bezig is en dus evolueert. Die hebben (wellicht onbewust) toch de neiging meer met elkaar bezig te zijn, beginnen een eigen referentiekader en ongeschreven regeltjes op te bouwen en zo krijg je snel een kloof met de nieuwkomers.
quote:Juist een wedstrijd als deze zou bij uitstek geschikt zijn als iets laagdrempeligs, voor iedereen geschikt. Maar nu zijn we al zo ver dat er een onderwerp is waarvan een gewone sterveling niet eens zonder uitleg een voorstelling kan maken.
Ik reken me dan maar niet bij die vaste kern want ik zou niet weten wat ik niet leuk probeer te houden aan de wedstrijd. Als ik me hierin zou vergissen, moet je dit maar toelichten. Ik sta open voor elk voorstel, zelfs dat van een nieuwkomer.quote:Ik denk dat het - niet alleen bij de onderwerpkeuze, maar in z'n algemeenheid - een hoop zou schelen als de vaste kern zich eens achter de oren zou krabben, de eigen mentaliteit eens kritisch tegen het licht houden en dan verder zou gaan op een manier waarop de wedstrijd leuk blijft voor iederéén.
Als ik naar een leuk beeld zoek bij het beoordelen van de foto's (m'n eerste stap -zie boven-) let ik niet eens op de technische zaken, dan kijk ik naar een leuk onderwerp of origineel gebracht.quote:Geef bijvoorbeeld ook eens punten voor een matig uitgevoerde foto met een ijzersterk idee, stop met het gezeur over archiefwerk, kaders of een titel bij de foto
quote:en doe weer eens lief tegen elkaar.
Tnx voor het commentaarquote:Op woensdag 8 juni 2005 18:48 schreef Astridj0h het volgende:
@ Elefes ik vind het twee gewone fotootjes. Of het nou wel of geen bokeh is maakt me niet eens zoveel uit (ben er toch nog niet achter wat het precies is) maar ik vind het geen bijzondere plaatjes. Op twee vind ik het opzich wel gaaf dat je die bolle oogjes van het beestje ziet, maar ik zou dat dan veel groter willen zien! (voor mijn part een crop) maar ja... dat zal wel afbreuk doen aan het bokeh effect
Die is heeeel veel bokehquote:Op woensdag 8 juni 2005 22:01 schreef Puckzzz het volgende:
de discussie laat ik lekker ff naast me liggen alhoewel open stemmen mij prima lijkt.Nu wil ik echter ff showen met mijn BlingBling
oftewel: wat vind men van deze poging tot bokeh?
[afbeelding]
ik vind deze het mooist, de vorige vind ik net wat te veel van het goede.quote:Op woensdag 8 juni 2005 22:24 schreef Puckzzz het volgende:
Die hanger bleef niet echt stil hangen, de meeste zijn dus niet scherp geworden
ik heb nog wel deze ook gemaakt:
"One ring to rule them all"
[afbeelding]
Ja had gelijk, het zullen de vermoeide oogjes wel geweest zijn dat ik het niet zag, ik heb 'm vervangen voor een scherperequote:Op woensdag 8 juni 2005 23:07 schreef PdeHoog het volgende:
hij is fraai Puckzzz....maareh ligt het aan mij of is de ring niet helemaal scherp
Ooit een politicus de waarheid horen zeggen dan?quote:Op donderdag 9 juni 2005 09:57 schreef PdeHoog het volgende:
Nou ja....gewillig....zo zou ik het nou ook weer niet willen zeggen Shark
WOW Puckzz, erg mooi!!quote:Op woensdag 8 juni 2005 22:01 schreef Puckzzz het volgende:
de discussie laat ik lekker ff naast me liggen alhoewel open stemmen mij prima lijkt.Nu wil ik echter ff showen met mijn BlingBling
oftewel: wat vind men van deze poging tot bokeh?
[afbeelding]
quote:Op donderdag 9 juni 2005 10:07 schreef PdeHoog het volgende:
Ik heb het eerder gezegd: jij zou voor minister-president moeten gaan met de eerstvolgende verkiezingen
edit: je probeert dus eigenlijk te zeggen dat de persoon op de foto niet bijzonder is, maar dat jij met die verouderde zooi toch een knappe foto hebt weten te maken
De verouderde zooi was in dit geval een door mij gebezigde term om aan te duiden dat de gebruikte apparatuur niet de meest actuele versie van de door Canon geproduceerde apparatuur isquote:Op donderdag 9 juni 2005 10:16 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]Jij mag vice premier worden!
Nergens heb ik geponeerd dat de door mij gebruikte apperatuur "verouderde zooi" was. Tenzij U doelt dat alle door canon gefabriceerde apparatuur van een dusdanig slechte kwaliteit is dat de door U gebruikte term eerder regel dan uitzondering is.
In dat geval geef ik u helemaal gelijk
Dankjewel!quote:Op donderdag 9 juni 2005 10:54 schreef Shark.Bait het volgende:
mooie ooievaar! oow..ehm.. die bokeh is in alledrie wel mooi...
Dankjequote:Op donderdag 9 juni 2005 10:14 schreef Flipper01 het volgende:
[..]
WOW Puckzz, erg mooi!!
Wat voor instellingen en camera heb je gebruikt om dit effect te creeren?
de eerstequote:Op donderdag 9 juni 2005 10:44 schreef Morgil het volgende:
Een paar van mij, meningen?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En dat gaat je heel aardig afquote:Op donderdag 9 juni 2005 10:38 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
De verouderde zooi was in dit geval een door mij gebezigde term om aan te duiden dat de gebruikte apparatuur niet de meest actuele versie van de door Canon geproduceerde apparatuur isIk wil daar overigens geen waarde-oordeel over Canon aan vastknopen hoewel ik wel van mening ben dat Canon uitstekende apparatuur fabriceert en verkoopt.
ik oefen vast voor het vice-premierschap
Dankquote:
Mooie foto hoor.quote:Op donderdag 9 juni 2005 20:33 schreef MissyMirjaM het volgende:
dit is bokeh?
oh, en, niet geheel onbelangrijk, wat vinden jullie ervan..?
[afbeelding]
ik moet anders hard mn best doenquote:Op donderdag 9 juni 2005 21:11 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Mooie foto hoor.
Beter zou zijn om die andere paarse bloem weg te halen, dan heb je een rustigere achtergrond. Bokeh is goed, maar ik ga natuurlijk ook kijken of het een interessante foto is.. iedereen kan immers onscherpe foto's maken
Is het al weer zo laatquote:Op vrijdag 10 juni 2005 00:54 schreef American_Nightmare het volgende:Oh ja ik ben terug!
Mooie foto! Heerlijke kleuren, lekkere dromerige sfeer...quote:Op vrijdag 10 juni 2005 01:39 schreef MacroTough het volgende:
Omdat de meesten kennelijk graag van die schitteringen zien...![]()
klikbaar
[[url=http://www.xs4all.nl/~dennet/pics/20050609/IMGP5192-550.jpg]afbeelding][/url]
Canon 70-200 4 Lquote:Op vrijdag 10 juni 2005 00:54 schreef American_Nightmare het volgende:
@ Weerdo; Sigma lens?
quote:
en je binnenkomst was gelijk lekkerquote:Op vrijdag 10 juni 2005 22:04 schreef American_Nightmare het volgende:
Ik ben door Yvonne 3 maanden kunstmatig in coma gehouden.
ga je wel lief doen nu?quote:Veel cheap ass lenzen hier met 6 diafragmabladen
Enige wat ik jammer vind nu ik er wat vaker naar heb gekekenquote:Op zaterdag 11 juni 2005 09:57 schreef MacroTough het volgende:
@Puckzzz
Dank je wel, ik kon het alleen niet over m'n hart verkrijgen om de blaadjes van die net geopende roos te rukken. En je moet er ook een beetje de ironie van inzien, een roos met roos(Ik geef er wel een draai aan hoor...)
@Elefes
Ook bedankt voor het compliment. Ik weet zelf ook nog niet of dit de foto wordt die ik in ga sturen hoor. Ik moet maar hopen dat er de komende dagen een minder schurfterige roos opengaat én dat tegelijkertijd de zon schijnt, we'll see
.
juist omdat bokeh een beetje vaag begrip is zal het eerder gewoon de mooiste foto worden waar toevallig ook wat bokeh in te vinden isquote:Op zaterdag 11 juni 2005 11:16 schreef mwvdlee het volgende:
Ook reeds een fotootje doorgemaild met boel bokeh effectjes, begrijp dat ie zondag pas bij wordt geplakt in de lijst. Ga 'm niet hier plaatsen want ik wil geen commentaar, ik wil puntjes!
Hoedanook; iemand enig idee hoe ze deze wedstrijd gaan jureren? Vind het zelf namelijk een erg moeilijk onderwerp om iets over te oordelen; bokeh is eigenlijk een soort van verzamelnaam voor alle effecten die je krijgt in de onscherpe gebieden, maar betekend het dan dat degene met de meeste cirkels (of 5/6/7-kanten) beter is, of degene met de meeste onscherpte? Ik vind het zelf iig lastig om een estetisch oordeel te vellen over iets wat in principe slechts een technische term is.
Ik denk zelf vooral te kijken of de bokehachtergrond mooi past bij het onderwerp op de voorgrond. Dus niet zoals mijn plaatje eerder in dit topic, wat een erg nep setting is. Maar meer zoals die van elefes, schittering van de zon door de blaadjes bij een bloem, of juist zoals die van puckzzz stervormige hanger, waar de bokeh schitteringen min of meer dezelfde vorm hebben als het onderwerp.quote:Op zaterdag 11 juni 2005 11:16 schreef mwvdlee het volgende:
Ook reeds een fotootje doorgemaild met boel bokeh effectjes, begrijp dat ie zondag pas bij wordt geplakt in de lijst. Ga 'm niet hier plaatsen want ik wil geen commentaar, ik wil puntjes!
Hoedanook; iemand enig idee hoe ze deze wedstrijd gaan jureren? Vind het zelf namelijk een erg moeilijk onderwerp om iets over te oordelen; bokeh is eigenlijk een soort van verzamelnaam voor alle effecten die je krijgt in de onscherpe gebieden, maar betekend het dan dat degene met de meeste cirkels (of 5/6/7-kanten) beter is, of degene met de meeste onscherpte? Ik vind het zelf iig lastig om een estetisch oordeel te vellen over iets wat in principe slechts een technische term is.
iiieeeeuw, waar heb je die heks gekiekt?quote:
express donkerquote:Op zaterdag 11 juni 2005 23:15 schreef pea4fun het volgende:
[..]
iiieeeeuw, waar heb je die heks gekiekt?
en de foto lijkt wat donker, of ligt dat aan mij
Dat mag helemaal! en ik zeg alleen maar : " You go Girl!! " Er is niets fijner als heel erg tevreden zijn met een plaatje die je zelf hebt geschoten. wees er trots opquote:Op zondag 12 juni 2005 00:54 schreef Anitra het volgende:
Heb vandaag mijn foto's van die roos laten zien, heb in diezelfde shoot meerdere foto's gemaakt. Maar mag ik opscheppen en zeggen dat ik helemaal flieft ben op mijn eigen foto?
zo ja lekker is dat he...quote:Op zondag 12 juni 2005 01:15 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
..... Er is niets fijner als heel erg tevreden zijn met een plaatje die je zelf hebt geschoten. wees er trots op
quote:Op maandag 6 juni 2005 10:07 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Jupiter natuurlijk, jupiler is een biermerk
Schuld van Fles
zullen we gaan stemmen over de criteria waar we op gaan stemmen?quote:Op zondag 12 juni 2005 13:32 schreef Elefes het volgende:
Ik ben voor stemmen op de foto die het mooiste geheel vormt tussen onderwerp en bokeh. Het mooiste totaalbeeldEn natuurlijk moeten onderwerp en bokeh daarbij mooi op de foto staan...
quote:Op zondag 12 juni 2005 13:40 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
zullen we gaan stemmen over de criteria waar we op gaan stemmen?
Hijs te grootquote:
Dat heb ik dus ook! Heerlijk is dat.quote:Op zondag 12 juni 2005 10:25 schreef PankPinther het volgende:
[..]
zo ja lekker is dat he...
sommige foto's kan ik dagen op teren![]()
Ik vind het er uit zien alsof de bloem spiegelt in een raam dat net buiten het scherpte-veld ligt.quote:Op zondag 12 juni 2005 19:42 schreef luap het volgende:
Hier twee foto's met een vreemd bokeh, ik heb zoiets nog nooit bij mijn foto's gezien en zou ook niet weten hoe het weer moet...
[afbeelding]
[afbeelding]
Zoiets zou het inderdaad kunnen zijn maar ik weet 100% zeker dat daar geen raam of zo stond.quote:Op zondag 12 juni 2005 22:14 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ik vind het er uit zien alsof de bloem spiegelt in een raam dat net buiten het scherpte-veld ligt.
Integendeel Fles, jij hebt vast een boel foto's met bokeh.quote:Op zondag 12 juni 2005 13:09 schreef Dr_Flash het volgende:
OT: Wederom een onderwerp waar ik niks mee heb, wil of kan
Welke idioot stemt er dan ook voor zo'n onderwerp???????
Yup. het onderwerp is eigenlijk: geringe scherptediepte met mooie bokeh. (athans, wat ik ervan kan maken) Want een foto met alleen maar bokeh is niet interessant (vind ik)quote:Op zondag 12 juni 2005 13:16 schreef American_Nightmare het volgende:
Sja .. sterker nog; het is niet eens een onderwerp. Het is gewoon een eigenschap van een foto, veroorzaakt door de camera maar vooral de rendering van de lens. Heb je een goedkope camera en/of lens dan krijg je per definitie al geen mooi bokeh. Bokeh is nooit het onderwerp van een foto. Dus moeten we nou straks punten gaan geven aan de mooiste foto, waarop toevallig ook nog wat bokeh te zien is, of gaan we punten geven voor het mooiste bokeh? Dat is dan weer net zoiets als punten geven voor het mooiste kader. En de foto, ja die is maar bijzaak.
Thnx, ik ben er ook nog steeds niet uit, maar ik neig idd meer naar de ring. De ster is wel erg BlingBling, alhoewel dat wel precies de bedoeling was, dus wat dat bereft is die wel gelukt zoals ik 'm hebben wou.quote:Op zondag 12 juni 2005 11:38 schreef mwvdlee het volgende:
Trouwens puckzzz, iedereen lijkt die ster het mooist te vinden maar ik persoonlijk vind die ring echt 10x mooier, qua kleur en hoe die bokeh is opgebouwd op de achtergrond.
quote:Op maandag 13 juni 2005 11:57 schreef Olio het volgende:
Wat overbelicht op de lichte huid (midden op de dag met volle zon) maar met bokeh:
[afbeelding]
Mss een kleine crop aan de onderkant zodat het overbelichte deel een stuk minder. Het trekt een beetje de aandacht van het geheel naar zich toe.quote:Op maandag 13 juni 2005 11:57 schreef Olio het volgende:
Wat overbelicht op de lichte huid (midden op de dag met volle zon) maar met bokeh:
[afbeelding]
Dank je. De maand is nog niet om, maar van deze en de vorige poging vind ik deze de mooiste.quote:Op maandag 13 juni 2005 16:29 schreef Puckzzz het volgende:
Hij is wel mooi ja, leuk dat die bloem en bladen linksbovenin zitten, warme kleuren
hele fraaie foto, peaquote:Op maandag 13 juni 2005 16:25 schreef pea4fun het volgende:
Zo, zelf vind ik dit wel een kandidaat voor deze maand. Het is "maar" een bloem, maar ik vind de bokeh wel geslaagd.
[afbeelding]
jaquote:Op maandag 13 juni 2005 17:22 schreef mwvdlee het volgende:
Is mijn poging trouwens eens potentieel kansmaker of moet ik nog maar eens wat beter m'n best gaan doen?
Haha..... je hebt goede ogen! Bambi is inderdaad net niet helemaal scherp. Komt omdat ik snel handmatig moest scherpstellen anders had ik die vervelende takken scherp. Ik dacht nog: dat valt niet op met deze resolutie maar helaas.quote:Op maandag 13 juni 2005 21:19 schreef Rewimo het volgende:
Luap, hij lijkt haast niet echt
Maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat Bambi zelf net niet helemaal scherp isLigt misschien aan het verkleinen? Heb je ergens een grote versie staan?
dank jequote:
Hee, het is niet jouw taak om daarover te klagen. Daar hebben we experts voor.quote:
*wannabee bitch isquote:Op dinsdag 14 juni 2005 10:37 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Hee, het is niet jouw taak om daarover te klagen. Daar hebben we experts voor.
ik ook wel hoor, maar ik doe voorlopig even deze en als ik nog tijd heb ga ik wel wat bier drinken.. uhmm uitwerkenquote:Op dinsdag 14 juni 2005 10:57 schreef Elefes het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik het bier mooier Re![]()
Je huidige inzending vind ik een erg mooie foto, maar het bier vind ik beter in het onderwerp passen
Hij is grappig Stilquote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:48 schreef stil het volgende:
Ik heb ook wat geprobeerd, helaas was er wat te veel wind en is het niet helemaal scherp.
Maar ben ik op de goede weg?
[afbeelding]
En dan gelijk met zo'n lastig onderwerp meedoen? Dapperquote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:26 schreef siekman het volgende:
[afbeelding]
Ach ja, ach ja .
Ik ben ook gisteren pas begonnen
Klopt , maar ik had even niets anders met een onscherpe achtergrondquote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:35 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
En dan gelijk met zo'n lastig onderwerp meedoen? Dapperen vooral ook blijven meedoen!
over je foto:
ik zie geen bokeh.
neem een spannender onderwerp, een paar grassprieten zijn imho niet erg spannend. als er nou een bloem ofzo tussen had gestaan was het al net ietsje leuker geweest, snap je?
beetje saaie foto dus
Ik bedoelde eigenlijk de fotoquote:Op dinsdag 14 juni 2005 16:45 schreef IJzercookie het volgende:
ik vind het een geweldig ventje!
Snap ik, maar dat moest ik gewoon ff kwijt!quote:Op dinsdag 14 juni 2005 16:46 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk de foto
Maar bedankt voor het compliment![]()
quote:Op dinsdag 14 juni 2005 16:48 schreef IJzercookie het volgende:
Snap ik, maar dat moest ik gewoon ff kwijt!
quote:Op dinsdag 14 juni 2005 16:46 schreef vinski het volgende:
Wel grappig dat er snel word gereageerd op je foto dat hij te groot is voor het forum, maar even zeggen of je het een leuke foto vind of niet, da's dan wel weer jammer.
Maar ik zal nooit meer een te grote foto posten, dat heb ik er dan weer van geleerd.
Daar hoef je je niet voor te schamen want dat betekent alleen maar dat je een goedkope prutlens hebt.quote:
Ik vind het een ge-wel-di-ge foto! Die uitdrukking op dat gezichtje, knap hoe je dat voor elkaar krijgt (net als bij de vorige fotoquote:
Jankiequote:Op dinsdag 14 juni 2005 18:25 schreef American_Nightmare het volgende:
Ik blijf het een achterlijk onderwerp vinden.. laat een willekeurige fotograaf alle foto's uit het topic zien en vraag 'm wat het onderwerp is en je zult niet 1 goed antwoord krijgen. Dan is er toch iets mis..
Het is ook niet mijn keuze, maar we zullen het er mee moeten doen.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 18:25 schreef American_Nightmare het volgende:
Ik blijf het een achterlijk onderwerp vinden.. laat een willekeurige fotograaf alle foto's uit het topic zien en vraag 'm wat het onderwerp is en je zult niet 1 goed antwoord krijgen. Dan is er toch iets mis..
quote:Op dinsdag 14 juni 2005 18:01 schreef Rhanna het volgende:
[afbeelding]
Is dit nou een goed voorbeeld van bokeh? hoe de Fok! spreek je dat eigenlijk uit?
Een prachtige foto van Re.. en mezelf als verstoorde variant op Aphex Twin
ja hoorquote:Op dinsdag 14 juni 2005 18:57 schreef Vava het volgende:
[afbeelding]
Is dit ook een beetje wat er bedoeld wordt?
Dit heb ik toch wel gemist hoorquote:Op dinsdag 14 juni 2005 18:25 schreef American_Nightmare het volgende:
Duh...quote:Op dinsdag 14 juni 2005 17:57 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Daar hoef je je niet voor te schamen want dat betekent alleen maar dat je een goedkope prutlens hebt.
Wat ook wil zeggen dat veel mensen er iets van geleerd hebbenquote:Op dinsdag 14 juni 2005 19:26 schreef k_man het volgende:
Ow, het 'R-woord' heeft zeker door m'n hoofd gespookt hoor.
Ik vind het vrij bizar dat we nu een onderwerp hebben waarvan zelfs de helft van de vaste bezoekers hier geen idee heeft of had van wat het nou eigenlijk is.
Goedquote:
Ja het is inmiddels helemaal duidelijk...quote:Op dinsdag 14 juni 2005 19:30 schreef Elefes het volgende:
Wat ook wil zeggen dat veel mensen er iets van geleerd hebben
Galileo Galilei misschienquote:Op dinsdag 14 juni 2005 19:34 schreef Bolderbast het volgende:
wie heeft deze extreem debiele term bedacht![]()
Je hebt er kijk op.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 17:57 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Daar hoef je je niet voor te schamen want dat betekent alleen maar dat je een goedkope prutlens hebt.
Dat is ook de reden dat ik deze maand niet meedoe , ik ken mezelf ik ga me alleen maar ergeren als er straks fotos punten krijgen die nauwelijks aan het onderwerp voldoen.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 19:26 schreef k_man het volgende:
Ow, het 'R-woord' heeft zeker door m'n hoofd gespookt hoor.
Ik vind het vrij bizar dat we nu een onderwerp hebben waarvan zelfs de helft van de vaste bezoekers hier geen idee heeft of had van wat het nou eigenlijk is.
Mooie foto, Stil!quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |