De prachtige en indrukwekkende atmosfeer die Kelly in deze film neergezet heeft is in mijn optiek absoluut ongekend. Ook de hoeveelheid aan genres die hij als het ware in deze film 'gepropt' heeft, heeft naar mijn mening nog nooit iemand eerder voor elkaar gekregen.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 01:22 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Niet met je eens.
Lynch heeft toch heel wat verschillende films gemaakt. En qua vaagheid, casting, muziek, dubbele plotjes, uitgekiendheid, originaliteit zou dit tussen zijn werk gepast hebben.
Bijvoorbeeld opoe graftak, dat is een typisch Lynch verzinsel. En ook die link naar het mystieke.
Hmm, laat Straight story nou een van weinige films zijn die hij niet zelf geschreven heeft.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 01:25 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Hij maakt ook toegankelijkere films, zoals the Straight story bijvoorbeeld.
Straight story is wel door hem in elkaar gezet.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 01:35 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Hmm, laat Straight story nou een van weinige films zijn die hij niet zelf geschreven heeft.
Ben het zeker met je eens dat dit een van de betere Lynch films is idd.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 01:39 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Kunst van formaat. Ik kan 'm echt elke maand wel zien.
Groter compliment kan ik niet maken. Ik zie David Lynch als een soort halfgod.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 01:38 schreef HAL9000S het volgende:
Maw, ik vind D.D. als film te uniek en een te eigen karakter bevatten om als 'Lynch-film' betiteld te worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You know when you close your eyes and wish for something?
Well, God's the person that is ignoring you.
quote:Op dinsdag 4 januari 2005 01:44 schreef CrazyDutchPunk het volgende:
vraag:Bij mij iig wel.. kon nergens meer op klikken iig.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wel coole site, na 2 keer kijken en een keer de site doorlopen begin ik hem eindelijk te snappen.
Is de directors cut nog heel erg speciaal voor de rest, met andere woorden mis ik veel van het verhaal als ik deze niet kijk?...war never changes
XBL Gamertag: Un4 NL
Ik zal 't nog een keertje proberen te verwoorden.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 01:42 schreef HAL9000S het volgende:
Ah oke, dan snap ik het weer...weinig mensen zullen het begrip 'Lynch-film' in die context gebruiken namelijk
Ja.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 01:46 schreef Un4 het volgende:
Is de directors cut nog heel erg speciaal voor de rest, met andere woorden mis ik veel van het verhaal als ik deze niet kijk?
De grootste 'eastern egg' is natuurlijk wel de fiets scene die een duidelijke knipoog naar E.T. is. Al ligt dat er natuurlijk zo dik op dat je nog nauwelijks van een 'eastern egg' kan spreken. Maar dit zal ongetwijfeld in de vorige topics ook al eens genoemd zijn.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 01:50 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Ook de zgn. eastern-eggs in de film, zoals geloof ik die horrorfilm in die bios, die een speciale betekenis heeft, had een bedenksel van Lynch kunnen zijn.
Het is juist totaal chronologisch toch? (Edit: afgezien van het terugreizen in tijd op het einde)quote:Op dinsdag 4 januari 2005 01:50 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Chronologie is ook moeilijk vast te stellen na de eerste keer kijken. Lynch speelt in zijn films ook graag met de tijd. En dat vreemde einde. Lynch-achtige taferelen.
Dat is voor mij de link.
En is die al Regio 2 te verkrijgen of mogen alleen onze amerikaanse vrienden hiervan genieten?quote:Op dinsdag 4 januari 2005 02:12 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Ja.
Nouja, van het verhaal misschien niet zozeer, maar je mist zeker veel toffe scenes die nu een beetje weggemoffeld zitten. Zeker de moeite waard i.i.g..
dacht ik ook.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 16:37 schreef OldJeller het volgende:
, ik dacht dat hij nog een praatje ging maken met Grandma Death (Roberta Sparrow)...
die Director's Cut, die kun je toch gewoon bestellen bij muziekzaken, of niet?quote:Op dinsdag 4 januari 2005 17:08 schreef bar_rel het volgende:
De Director's Cut verklaart al heel veel dingen meer...nadat ik de 'normale'versie 4 x had gezien en toen de Director's Cut , toen snapte ik meteen alles![]()
Ik vind DD een stuk beter dan de films van Lynch (althans, die ik allemaal gezien heb dan). Bij Lynch vind ik het allemaal te gekunsteld.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 01:33 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Hier verder.
Lynch vs. Darko
Ik als groot fan van DonnieDarko en Lynch films vind donniedarko toch niet echt vergelijkbaar met films van lynch (tenzij we het tijdsaspect nemen maar dan moet je back to the future er ook bij nemenquote:Op woensdag 5 januari 2005 11:38 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik vind DD een stuk beter dan de films van Lynch (althans, die ik allemaal gezien heb dan). Bij Lynch vind ik het allemaal te gekunsteld.
Ik weet niet wie met de vergelijking kwam maar op zich valt er iets voor te zeggen. Natuurlijk, films zijn over het algemeen niet altijd 1 op 1 te vergelijken maar an sich is het surrealistische aspect en de stijl best goed vergelijkbaar (en voor zover er een twist in het plot zit).quote:Op woensdag 5 januari 2005 12:27 schreef AntiChrist het volgende:
[..]
Ik als groot fan van DonnieDarko en Lynch films vind donniedarko toch niet echt vergelijkbaar met films van lynch (tenzij we het tijdsaspect nemen maar dan moet je back to the future er ook bij nemen)
Het voelt bij Lynch iets te gimmick aan naar mijn idee. Mulholland Drive vind ik een film dat compleet op een soort van vals sentiment berust.quote:en dat het allemaal te gekunsteld is is natuurlijk een beetje flauwekul tenzij je the straight story te gekunsteld vond![]()
Ik vind dat wel mee vallen eerlijk gezegd. Je moet er hooguit bij nadenken om het plot te 'zien'. Maar je hebt wel een punt, interpretatie speelt bij dit soort films een grote rol. In het geval van Donnie Darko kun je bijvoorbeeld eindeloos lang doorlullen over wat dat konijn nou eigenlijk voor moet stellen.quote:het enige wat er wel is dat je er min of meer je eigen interpretatie op los laat (al is dat bij lynch films toch wat meer dan bij kelly zijn film)
Op een cd staat de director's cut(= dus gewoon de film maar dan met ALLE scences)...je heb alleen geen NL ondertiteling, maar engels. EN dan is er nog een dvd met features enzo, met extra's, ook wel de moeite waard.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 17:21 schreef Piepje het volgende:
[..]
die Director's Cut, die kun je toch gewoon bestellen bij muziekzaken, of niet?
maar dan heb je toch 2 DVD's? de gewone, en de director's cut, of staat op de director's cut ook de gewone?
(ik snap dat al niet eens)
Nou in de director's cut zijn de verwijderde scenes die er in de normale verzie niet in zaten nu wel in. En die scenes die zijn wel wat duidelijker....word veel meer verklaard.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 20:32 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Heb 'm laatst besteld,maar wat is er nou precies anders dan director's cut![]()
In een van mijn eerdere posts noem ik de punten op, waar ik Donnie Darko met typische Lynch dingetjes vergelijk. Ik bedoel, als je zelf de vergelijking niet maakt tussen deze 2, kunnen er toch wel gelijkenissen zijn.quote:Op woensdag 5 januari 2005 12:27 schreef AntiChrist het volgende:
[..]
Ik als groot fan van DonnieDarko en Lynch films vind donniedarko toch niet echt vergelijkbaar met films van lynch (tenzij we het tijdsaspect nemen maar dan moet je back to the future er ook bij nemen)
en dat het allemaal te gekunsteld is is natuurlijk een beetje flauwekul tenzij je the straight story te gekunsteld vond![]()
het enige wat er wel is dat je er min of meer je eigen interpretatie op los laat (al is dat bij lynch films toch wat meer dan bij kelly zijn film)
Die heb ik dus ook al heel lang, kost niks, maar is maar 1 dvd ....quote:Op woensdag 5 januari 2005 21:45 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Ik heb de reguliere regio 2 versie bij van Leest gehaald ooit. Met deze hoes;
[afbeelding]
cdwow.netquote:Op vrijdag 7 januari 2005 22:42 schreef Avalanche.. het volgende:
Weet iemand waar ik (online) de Donnie Darko Director's Cut kan halen ZONDER dat ik met een creditcard hoef te betalen?
Er is geen nederlandse versie, dus er zit geen nederlandse ondertiteling bij. Wanneer die komt en of die komt is nog volkomen onbekend.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 13:04 schreef Avalanche.. het volgende:
Als je 'm bij cdwow.net besteld zit er wel gewoon NL ondertiteling bij neem ik aan?
"The rabbit cries"quote:Op zaterdag 8 januari 2005 13:29 schreef Lolo_Konijn het volgende:
Ik neem aan van niet...
Hier zit alleen engelse ondertiteling bij voor slecht hoorenden (incl. de geluiden dus).
Hopelijk nu toch wel? Anders zou ik maar eens mailen naar cdwow sturen ze een nieuwe.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 13:05 schreef Avalanche.. het volgende:
Ik heb m'n directors cut nog steeds niet binnen. Hoe lang duurt dat ongeveer?
dan zou ik hem denk voor de 20e keer zien ofzoquote:Op woensdag 31 mei 2006 00:22 schreef Erasmusch het volgende:
Morge op Canvas
Anders ik welquote:Op woensdag 31 mei 2006 00:34 schreef 7eVeNL het volgende:
[..]
dan zou ik hem denk voor de 20e keer zien ofzo![]()
Door dat donnie zijn leven opofferde, uitgesloten of hij een portaal of geen portaal gebruikt op het eind, bleef iedereen in zijn omgeving verder leven, en zal er nooit een frank the bunny rabbit bestaan, behalve dan op 't halloween feest wat dit keer goed zou moeten verlopen, geen donnie en geen gretchen samen iig, en met deze kennis kan je dus zowat de complete film uitsluitenquote:Op donderdag 1 juni 2006 00:46 schreef OldJeller het volgende:
Ik heb hem nu voor de zoveelste keer gezien.. maarre een vraag.
Hij had ontdekt hoe hij moest tijdreizen.. daardoor is hij teruggegaan naar het moment waarop die vliegtuigmotor op z'n kamer valt, zodat hij blij / with happy thoughts dood kan gaan.. niet?
Dus toen hij op het laatst op die berg stond en keek naar die Tornado, of wat het ook was.. daarna ging hij tijdreizen.. = (poort + snel voertuig)
Maar het vliegtuig van z'n moeder.. daar viel de motor vanaf zag je.. en die motor viel op zijn slaapkamer wat eigenlijk in het verleden was gebeurd.
Tekst en uitleg?
The Butterfly effect kan je beter zien als een cheap rip off van Donnie Darko...quote:Op donderdag 1 juni 2006 11:06 schreef SunChaser het volgende:
Ik vond er geen reet aan, overschatte film. Butterfly Effect DirCut is stuk beter.
die van mij heeft ook die hoesquote:Op woensdag 5 januari 2005 21:45 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Ik heb de reguliere regio 2 versie bij van Leest gehaald ooit. Met deze hoes;
[afbeelding]
Ik heb daar zelfs een keer een (verdwaalde) buitenlandse versie zien liggen voor een mooi prijsje (7.99?). Dus met deze hoes;
[afbeelding]
En uiteraard zonder NL-ondertitels was deze.
aha, just as I thought dusquote:Op donderdag 1 juni 2006 11:05 schreef 7eVeNL het volgende:
[..]
Door dat donnie zijn leven opofferde, uitgesloten of hij een portaal of geen portaal gebruikt op het eind, bleef iedereen in zijn omgeving verder leven, en zal er nooit een frank the bunny rabbit bestaan, behalve dan op 't halloween feest wat dit keer goed zou moeten verlopen, geen donnie en geen gretchen samen iig, en met deze kennis kan je dus zowat de complete film uitsluiten
Dan hoeft er dus ook geen moeite gedaan te worden om 't aan je uit te leggen. Je snapt 't gewoon niet, 'nuff said.quote:Op donderdag 1 juni 2006 11:10 schreef SunChaser het volgende:
Ik heb m 2x gezien, maar t boeit me niet. Ik snap niet waarom iedereen zo overdreven lyrisch is.
quote:Op donderdag 1 juni 2006 13:39 schreef Smots het volgende:
[..]
Dan hoeft er dus ook geen moeite gedaan te worden om 't aan je uit te leggen. Je snapt 't gewoon niet, 'nuff said.
dat nummer hoor je wanneer ze uit de bus stappen en voor het eerst in de school zijn, die meiden van sparkle motion oefenen daar op enzoquote:Op donderdag 1 juni 2006 13:42 schreef kamagurka het volgende:
Head Over Heels?
dat zei ik niet.quote:Op donderdag 1 juni 2006 13:41 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dus als je DD niet goed vindt snap je m niet?
kijk hier eens:quote:Op donderdag 1 juni 2006 13:18 schreef OldJeller het volgende:
[..]
aha, just as I thought dus
Weet iemand overigens hoe dat nummer heet dat je hoort als Donny en Gretchen tijdens het halloween feest naar boven gaan samen.. ?
Weet wel welke nummers op de soundtrack staan maar weet niet welke het is, misschien dat iemand het wel zo 1,2,3 weet?
quote:Op donderdag 1 juni 2006 13:42 schreef kamagurka het volgende:
Head Over Heels?
Hey bedankt! Maar het was Joy Division - Love will tears us apart!quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:06 schreef 7eVeNL het volgende:
[..]
kijk hier eens:
http://www.imdb.com/title/tt0246578/fullcredits
ik denk dat je het nummer 'under the milkyway bedoeld
ach, je hebt gewoon een slechte smaak...quote:Op donderdag 1 juni 2006 13:41 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dus als je DD niet goed vindt snap je m niet?
what else is new?quote:Op donderdag 1 juni 2006 18:53 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
ach, je hebt gewoon een slechte smaak...
Gaat het over Donnie dan?quote:Op vrijdag 2 juni 2006 20:26 schreef Vampess het volgende:
Vanavond op Ned. 3 om 23:50; The straight story.. Ik ben benieuwd
Sorry als dit te off-topic is
Same here!quote:Op donderdag 8 juni 2006 12:44 schreef Litso het volgende:
Die lijst met feiten een eind terug in dit topic
Donnie Darko is een van mijn favoriete films ooit, kan er geen genoeg van krijgen
Ik ga de DC niet bekijken naar adviezen op IMDB.. De DC blijkt te veel uit te leggen over wat er precies gebeurd waardoor de "mind fuck" haast verdwijnt.quote:Op donderdag 8 juni 2006 16:26 schreef 7eVeNL het volgende:
Wat ik mij trouwens afvraag, is het de moeite waard om de directors cut te bekijken? raak je dan niet in de war met het originele verhaal? zijn er mensen hier die de Directors cut hebben gezien?
Er is wat muziek veranderd omdat ze dat toen niet konden gebruiken vanwege copyright en er zijn een aantal scenes toegevoegd. Het origineel is beter, maar de 3-D hoes van de DC is cool. De DC lijkt gemaakt te zijn voor de domme Amerikanen die te lui zijn om na te denken en alles voorgekauwd willen krijgen, ook beweert Richard Kelly dat ie de film zo bedoeld had.quote:Op donderdag 8 juni 2006 16:26 schreef 7eVeNL het volgende:
Wat ik mij trouwens afvraag, is het de moeite waard om de directors cut te bekijken? raak je dan niet in de war met het originele verhaal? zijn er mensen hier die de Directors cut hebben gezien?
Precies daar was ik al bang voor, ik mis dus niets, iig niet de moeite waard om aan te schaffen op DVD dusquote:Op donderdag 8 juni 2006 17:57 schreef PDOA het volgende:
[..]
Er is wat muziek veranderd omdat ze dat toen niet konden gebruiken vanwege copyright en er zijn een aantal scenes toegevoegd. Het origineel is beter, maar de 3-D hoes van de DC is cool. De DC lijkt gemaakt te zijn voor de domme Amerikanen die te lui zijn om na te denken en alles voorgekauwd willen krijgen, ook beweert Richard Kelly dat ie de film zo bedoeld had.
Ik stel een vraag. Als je er geen zin in hebt hoef je niet te reageren.quote:Op woensdag 6 september 2006 21:57 schreef SunChaser het volgende:
Nog nooit van gehoord, is ook nog niet eerder op FOK! geweest. Is het een superheldenfilm? Soort Ducktales?
Ik stel ook een vraag. Wat kan die Donnie Darko allemaal? Vliegen? Door muren lopen?quote:Op woensdag 6 september 2006 21:57 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ik stel een vraag. Als je er geen zin in hebt hoef je niet te reageren.
In de film niet. Wellicht in het boek?quote:Op woensdag 6 september 2006 21:59 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Ik stel ook een vraag. Wat kan die Donnie Darko allemaal? Vliegen? Door muren lopen?
Ow. Ja ik hou niet zo van lezen. Maar wanneer komt Donnie Darko in de bios?quote:Op woensdag 6 september 2006 22:01 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
In de film niet. Wellicht in het boek?
Ja, viel me pas na een paar keer op dat Roberta Sparrow degene is die ervoor zorgt dat Frank (oogschot-Frank zeg maar) over Gretchen heen rijdt.quote:Op woensdag 6 september 2006 22:05 schreef Litso het volgende:
Er is al een topic over Donnie Darko, maar ik zal even kort hier antwoorden op je vragen.
In het boek The Filosofy Of Time Travel (bestaat alleen in de film, maar bijvoorbeeld op de Special Edition van de DVD is de inhoud van het boek toegevoegd) wordt uitgelegd hoe het precies in elkaar zit met wormgaten, tijdreizen, en hoe dat kan leiden tot paralelle universa.
De film speelt zich bijna helemaal af in zo'n parallel universum, dat is ontstaan doordat hde vliegtuigmotor in een wormhole komt en terug in de tijd reist. Dit universum zal bestaan vanaf het moment dat de motor in het verleden terechtkomt (begin van de film) tot waar hij vandaan komt (einde, dus waar de motor in de wormhole komt).
In zo'n universum bevinden zich een aantal belangrijke personen. Donnie is de persoon die kan zorgen dat het paralelle universum ongedaan gemaakt kan worden. Frank heeft de rol van begeleider van Donnie, en is volgens de uitleg van het boek (weet ik niet precies meer) een soort spiegeling van de 'echte' Frank (uit het gewone universum) , maar niet hem zelf.
Ook Roberta Sparrow en Gretchen zijn begeleiders van Donnie, maar op andere manieren.
Ja, dat is het enige wat mij nog niet helemaal duidelijk is... hoe Donnie zorgt dat het universum niet zal onstaan door te zorgen dat hij doodgaat.quote:Op woensdag 6 september 2006 22:11 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ja, viel me pas na een paar keer op dat Roberta Sparrow degene is die ervoor zorgt dat Frank (oogschot-Frank zeg maar) over Gretchen heen rijdt.
Hoe maakt Donnie het parallele universum dan ongedaan? Dat is me nog niet helemaal duidelijk. Welke gebeurtenissen zijn nu zo belangrijk? Is het de vliegreis die zijn moeder en zusje maken? Maar waar kwam dan die vliegtuigmotor vandaan?
Tering...
Dan was het een hele korte film geweest.quote:Op donderdag 7 september 2006 12:57 schreef Pappie_Culo het volgende:
You go, Donnie!
Maar had ie niet gewoon in het normale universum kunnen sterven dan?
De mensen die hem snappen na de eerste keer zijn op de vingers van 1 hand te tellen. Als ze er niks aan vinden komt het niet daardoor waarschijnlijk. Wel omdat ze een slechte smaak hebben.quote:Op zondag 21 januari 2007 13:09 schreef SunChaser het volgende:
Grappig dat er steeds weer wordt gezegd dat je m niet snapt als je er niks aan vindt
quote:Sean Smith: Beer and pussy. That's all I need.
Ronald Fisher: Well we gotta find ourselves a Smurfette.
Sean Smith: Smurfette?
Ronald Fisher: Mmm-hmm [gulps beer]. Not some like tight-ass Middlesex chick, y'know? Like this cute little blonde that'll get down and dirty with the guys. Like Smurfette does.
Sean Smith: [Nods Agreement] Hmm.
Donnie: Smurfette doesn't fuck.
Ronald Fisher: That's bullshit. Smurfette fucks all the other Smurfs. Why do you think Papa Smurf made her? It's because all the other Smurfs were getting too horny.
Sean Smith: No, no, no, not Vanity. I heard he was a homosexual.
Ronald Fisher: Okay well you know what then, she fucks them while Vanity watches, okay?
Sean Smith: Well what about Papa Smurf? I mean, he must get into all the action.
Ronald Fisher: Yeah. What he does: He films the gangbang, later on...he beats off to the tape.
Donnie: [earnestly] First of all: Papa Smurf didn't create Smurfette - Gargamel did! She was sent in as Gargamel's evil spy with the intention of destroying the Smurf village. But the overwhelming goodness of the Smurf way of life transformed her. And as for the whole gangbang scenario - Huh! I - it just couldn't happen. Smurfs are asexual, th-they don't even have...reproductive organs under those little...white...pants. That's what's so illogical, y'know, about being a Smurf. Y'know what's the point of living... if you don't have a dick?
Sean Smith: [sighs] Dammit Donnie wh-why you gotta get so smart on us?
Op het einde zijn ze weer terug in de tijd, waar Donnie en Gretchen elkaar nog niet kennen, dus die moeder kan ze ook niet kennen. Toch hebben ze een beetje het idee dat ze elkaar ergens van kennen, net als dat iedereen op de nacht dat Donnie doodgaat zonder het van hem of elkaar te weten allemaal even wakker schrikken, en Frank zelfs aan zijn oog voelt.quote:Op zondag 21 januari 2007 12:55 schreef bladibladibla het volgende:
Gisteren gekeken: ik heb volgens mij nog nooit zo'n groot WTF-gevoel gehad na een film.
Nu ik er een tijdje over heb nagedacht denk ik dat Frank het konijn niet de echte Frank was. Hij lijkt een soort boodschapper te zijn.
Wat ik wel vaag vond was de laatste scene met Gretchen die naar een voor haar wildvreemde vrouw zwaait, en dat Donnie's moeder dan terug zwaait. Of zouden zij allebei doen alsof ze elkaar niet kennen?![]()
Dat komt omdat iedereen terugkeert van hun 'avonturen' in The Tangent Universequote:Op zondag 21 januari 2007 15:02 schreef Litso het volgende:
[..]
Toch hebben ze een beetje het idee dat ze elkaar ergens van kennen, net als dat iedereen op de nacht dat Donnie doodgaat zonder het van hem of elkaar te weten allemaal even wakker schrikken, en Frank zelfs aan zijn oog voelt.
Dat ook ja, maar zij zijn zich allemaal niet bewust van het hele Tangent Universe enzo.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:51 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Dat komt omdat iedereen terugkeert van hun 'avonturen' in The Tangent Universe
Noem het een sukkel of een held, hij redt mooi wel de hele wereld van zijn ondergang.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:21 schreef SunChaser het volgende:
Wat een sukkkel dat die Donnie zich opoffert.
Nee zeker niet, deels bewust... vandaar ook de wtf?-reactiesquote:Op zondag 21 januari 2007 16:44 schreef Litso het volgende:
[..]
Dat ook ja, maar zij zijn zich allemaal niet bewust van het hele Tangent Universe enzo.
[..]
Mjah, volgens mij hebben sommigen wel door dat er 'iets' gebeurt, iets groots, maar niet wat. De enigen die van de Tangent Universe enzo weten zijn Donnie en 'Grandma Death'. Volgens mij is dat ze allemaal zo wakker worden en dat Gretchen Donnies moeder herkent een bijproduct van de Tangent Universe, maar weten ze zelf niet precies wát er aan de hand is.quote:Op zondag 21 januari 2007 17:16 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Nee zeker niet, deels bewust... vandaar ook de wtf?-reactiesZe weten dat er iets 'groots' gebeurt is.
Precies wat ik ook bedoel idd.quote:Op zondag 21 januari 2007 18:26 schreef Litso het volgende:
[..]
Mjah, volgens mij hebben sommigen wel door dat er 'iets' gebeurt, iets groots, maar niet wat. De enigen die van de Tangent Universe enzo weten zijn Donnie en 'Grandma Death'. Volgens mij is dat ze allemaal zo wakker worden en dat Gretchen Donnies moeder herkent een bijproduct van de Tangent Universe, maar weten ze zelf niet precies wát er aan de hand is.
Nouja, dat is dus erg open voor interpretatie, maar de theorie die het meest wordt aangehangen is dat hij niet gek is, en dat konijn een boodschapper is die zorgt dat hij het paralelle universum tot een goed einde brengt (zie ook de wikipedia-link een eindje naar boven) en daarmee de wereld redt.quote:Op zondag 21 januari 2007 18:50 schreef persoon14362 het volgende:
Ik kan me niet helemaal meer herinneren hoe de film ging maar was het niet zo dat Donnie Darko hallucinaties kreeg dat hij daardoor telkens dat konijn zag of zit ik er helemaal naast?
quote:as extra footage from the DVD release of the film shows, he may not have been so ill after all: Kelly had previously included a scene revealing that the medication Donnie was taking to make him better was a placebo
Oftewel: whateverquote:Op zondag 21 januari 2007 18:54 schreef Litso het volgende:
[..]
Nouja, dat is dus erg open voor interpretatie, maar de theorie die het meest wordt aangehangen is dat hij niet gek is, en dat konijn een boodschapper is die zorgt dat hij het paralelle universum tot een goed einde brengt (zie ook de wikipedia-link een eindje naar boven) en daarmee de wereld redt.
Idd, en ongetwijfeld daarom ook de meest aangehangenquote:Op zondag 21 januari 2007 18:56 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Dat is de visie de regisseur zeg maar...
Hoezo de hele wereld?quote:Op zondag 21 januari 2007 16:44 schreef Litso het volgende:
[..]
Dat ook ja, maar zij zijn zich allemaal niet bewust van het hele Tangent Universe enzo.
[..]
Noem het een sukkel of een held, hij redt mooi wel de hele wereld van zijn ondergang.
zie ook een eindje terug:quote:Op zondag 21 januari 2007 19:06 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Hoezo de hele wereld?
Toch alleen z'n vriendinnetje en nog een paar?
quote:Op woensdag 6 september 2006 22:23 schreef Litso het volgende:
Ahaa. Als je de interpretatie van de regisseur leest komt er dit uit:
Donnie is degene die het paralelle universum moet afsluiten. Doet hij dat niet, dan zal bij het eindigen van dat universum ook het 'normale' universum vernietigd worden. Hij kan het universum alleen beëindigen door te sterven door het object dat in de tijd heeft gereisd.
Hiervoor moet hij dus eenmaal door het paralelle universum leven, zoals hij in de film ook doet, en vervolgens sterven door de vliegtuigmotor, wat hij doet door terug in de tijd te reizen. Voila, universum gered.
Ik had helemaal niet het idee dat dat zwaaien iets van herkenning was... Maar meerdere mensen zeggen dat hier geloof ik? Ik dacht ze zwaait gewoon als steun, omdat ze weet dat de zoon van die moeder is overleden, zo dacht ik t...quote:Op zondag 21 januari 2007 15:02 schreef Litso het volgende:
[..]
Op het einde zijn ze weer terug in de tijd, waar Donnie en Gretchen elkaar nog niet kennen, dus die moeder kan ze ook niet kennen. Toch hebben ze een beetje het idee dat ze elkaar ergens van kennen,
Ja, dat lijkt mij toch ook.quote:Op maandag 22 januari 2007 10:58 schreef Piepje het volgende:
[..]
Ik had helemaal niet het idee dat dat zwaaien iets van herkenning was... Maar meerdere mensen zeggen dat hier geloof ik? Ik dacht ze zwaait gewoon als steun, omdat ze weet dat de zoon van die moeder is overleden, zo dacht ik t...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Please Move The Deer Crossing Sign
Zit daar ook de normale versie op? Dus zonder de extra scenes die eruit zijn geknipt?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:09 schreef HAL9000S het volgende:
Dan raad ik je zeker de Directors Cut aan. (ik heb zelf de UK Import, weet niet of die verschilt van de NL versie, als die er al is) De extra scenes voegen IMHO veel toe en veel leuke interviews + een Engelse docu over D.D.
Dank u ZEER voor deze mededeling!quote:Op vrijdag 16 november 2007 11:42 schreef Darklight het volgende:
Up
Morgen komt die op tv, BBC2 om 22.30
Ik had het er gister nog over dat ik 'm weer eens moet zienquote:Op vrijdag 16 november 2007 11:42 schreef Darklight het volgende:
Up
Morgen komt die op tv, BBC2 om 22.30
quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:14 schreef HAL9000S het volgende:
Geen idee of er ook een versie is met de normale + directors cut versie... Er was wel een versie waar de deleted scenes los, als extra op de DVD stonden maar dat vind ik persoonlijk wat waardeloos.
Ik weet niet of het waar is of gewoon een wild gerucht.quote:Donnie Darko sequel S. Darko starts shooting May 18
UK-based sales company Velvet Octopus will be launching sales in Cannes for S. Darko, billed as the sequel to the 2001 cult hit Donnie Darko. Fox has already taken North American rights.
Daviegh Chase reprises her role as Donnie's younger sister. The cast for S. Darko also includes Ed Westwick (Son Of Rambow, Gossip Girl), Briana Evigan (Step Up 2) and Justin Chatwin (Dragon Ball).
Ash Shah's Silver Nitrate and Newmarket Capital are producing. Los Angeles-based Chris Fisher, who previously made Nightstalker and Rampage: The Hillside Strangler Murders, will direct. The budget is pegged around $10m.
The story picks up seven years after the first film (and Donnie's death) when little sister Samantha Darko and her best friend Corey are now 18 and on a roadtrip to Los Angeles when they are plagued by bizarre visions.
Fisher said in a statement: "I am a great admirer of Richard Kelly's film and hope to create a similar world of blurred fantasy and reality."
Producers have spoken to Richard Kelly about the project but he is not involved in any official capacity at this stage.
Simon Crowe of Velvet Octopus added: "I think there is a new generation of cinema-goers who will be very excited to see this film."
Crowe quipped to ScreenDaily: "Donnie's not in [the new film] but there are meteorites and rabbits."
The project starts shooting May 18.
Die is hetquote:Op zaterdag 10 mei 2008 21:03 schreef bob1234 het volgende:
Southland Tales http://www.imdb.com/title/tt0405336/
van dezelfde maker als Donnie Darko, echt vreemde en bizarre film
Hopelijk wel de moeite waard. Zal eens kijken of ik 'm vanavond ergens kan vinden.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 21:03 schreef bob1234 het volgende:
quote:Op vrijdag 9 mei 2008 22:03 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Ik weet niet of het waar is of gewoon een wild gerucht.
Ik weet wel dat ik het eerderdan
vind.
Verschrikkelijke film. Hoe geniaal ik Donnie Darko ook vond, dit was echt vreselijk. Lang geleden dat ik me echt heb geergerd aan een film.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 21:03 schreef bob1234 het volgende:
Een enge film zegt zequote:Op dinsdag 29 juli 2008 19:45 schreef Oxymoron het volgende:
Donnie Darko, vanavond op RTL 7, 20:30.
Ik vind 't maar een enge film, maar blijf kijken..
Ik vraag me precies hetzelfde af..quote:Op dinsdag 29 juli 2008 20:58 schreef scanman01 het volgende:
Wordt het nog leuk? Ik zit nu bijna een half uur te kijken, maar we vinden er hier nog echt totaal niets aan. Het boeit echt voor geen meter.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 29 juli 2008 21:19 schreef Bellatrix het volgende:
Ik vind dit echt een supergoede film
Wat is er?quote:
Ja, ik ben aan het kijken.quote:
Heb het een jaar geleden al gezien.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 21:30 schreef SpankTheMonkey het volgende:
Dit is overigens een fantastische film, kijk hem nou maar gewoon af, en trek dan je conclusies over de film.
Een film die me al een uur voor geen meter boeit kan in geen 100 jaar nog een fantastische film worden. Hooguit niet zo beroerd als ik een uur lang dacht. Een fantastische film is vanaf de eerste minuut boeiend.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 21:30 schreef SpankTheMonkey het volgende:
Dit is overigens een fantastische film, kijk hem nou maar gewoon af, en trek dan je conclusies over de film. Een film die je vervolgens met plezier nog een keer overkijkt om de elementen die je nu niet opvallen een tweede keer te begrijpen en beter te waarderen.
Zeg net toch dat ik het binnen een half uur al weer niks vondquote:Op dinsdag 29 juli 2008 21:32 schreef SpankTheMonkey het volgende:
[..]
En dan ga je hem nog een keer kijken terwijl je er toen al niks aan vond.![]()
Ik ging kijken omdat het volgens IMDB een topfilm is, dus met enkel en alleen positieve verwachtingen.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 21:31 schreef OldJeller het volgende:
Inderdaad, kijk hem gewoon af.
En zit niet bij voorbaat als de haatsmurf op de bank.
Allemaal relatief, ik vind hem fantastisch jij niet, punt. Ga je iets anders kijken.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 21:33 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Een film die me al een uur voor geen meter boeit kan in geen 100 jaar nog een fantastische film worden. Hooguit niet zo beroerd als ik een uur lang dacht. Een fantastische film is vanaf de eerste minuut boeiend.
Nee, ik wil het afzien omdat ik toch wil weten waarom die film zo hoog scoort.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 21:34 schreef SpankTheMonkey het volgende:
[..]
Allemaal relatief, ik vind hem fantastisch jij niet, punt. Ga je iets anders kijken.
Bikkel, veel plezier allemaal, ik ga weer verder kijken.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 21:35 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Nee, ik wil het afzien omdat ik toch wil weten waarom die film zo hoog scoort.
Je moet het toch met een ander stel ogen zien denk ik. Misschien ben je te gericht bezig met het blockbuster effect.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 21:35 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Nee, ik wil het afzien omdat ik toch wil weten waarom die film zo hoog scoort.
quote:Op dinsdag 29 juli 2008 22:35 schreef scanman01 het volgende:
Nog 10 minuten te gaan en ik krijg neigingen de tv uit het raam te gooien van ellende.
Ik kan wel concluderen dat deze film gewoon niet aan mij besteed is. Ik had vanavond ook One flew over the cuckoo's nest kunnen kijken. Dat had ik veel beter kunnen doen (die heb ik al een aantal keren eerder gezien).
Die vond ik ook tegen vallen. Vooral omdat die op nr 8 staat op IMDB.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 22:35 schreef scanman01 het volgende:
Nog 10 minuten te gaan en ik krijg neigingen de tv uit het raam te gooien van ellende.
Ik kan wel concluderen dat deze film gewoon niet aan mij besteed is. Ik had vanavond ook One flew over the cuckoo's nest kunnen kijken. Dat had ik veel beter kunnen doen (die heb ik al een aantal keren eerder gezien).
Wat mij betreft moet die op 1 staan, maar ja.. In dit topic is duidelijk dat smaken verschillenquote:Op dinsdag 29 juli 2008 23:01 schreef Dj_Day-V het volgende:
[..]
Die vond ik ook tegen vallen. Vooral omdat die op nr 8 staat op IMDB.
Inderdaad, die sfeer.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 22:53 schreef De_Dorstige het volgende:
Dat sfeertje is gewoon prachtig
quote:Op dinsdag 29 juli 2008 23:04 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Wat mij betreft moet die op 1 staan, maar ja.. In dit topic is duidelijk dat smaken verschillen
Alle films van Tarantino moeten ook ritueel verbrand wordenquote:
Ik denk nog steeds dat als je zonder enige verwachting die film ging kijken en het allemaal op je af liet komen, dat je het een stuk positiever achteraf ontving.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 23:08 schreef scanman01 het volgende:
Het einde is wel enigszins verrassend trouwens. Dat zet je wel een het denken. Helaas is dat niet genoeg om het een film te maken die de moeite van het zien waard is, wat mij betreft.
Hoe wil je dat doen?quote:Op dinsdag 29 juli 2008 23:09 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Alle films van Tarantino moeten ook ritueel verbrand worden
Dat surrealistische constant, hoe mooi jaquote:Op dinsdag 29 juli 2008 23:04 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Inderdaad, die sfeer.
Kan alleen niet zo 123 beschrijven wat er nou zo mooi aan die sfeer is.
Niet iedereen kan zulke films waarderen. Maar zo is het met alles.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 23:09 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ik denk nog steeds dat als je zonder enige verwachting die film ging kijken en het allemaal op je af liet komen, dat je het een stuk positiever achteraf ontving.
Ik ook, maar om een andere reden dan jij denk ik...quote:
Gewoon de fik erinquote:
Mooie film, maar waar haal je de vergelijking tussen de 2 vandaan?quote:Op dinsdag 29 juli 2008 23:16 schreef Bleekmiddel het volgende:
mensen die mean creek wel eens hebben gezien? dat vind ik een nog net iets betere film dan donnie darko
ik vind die 2 films erg mooi. in hetzelfde rijtje vind ik american beauty ook wel er bij horen. dat soort films trekt mij wel. misschien komt het door menselijke problemen?quote:Op dinsdag 29 juli 2008 23:22 schreef Bellatrix het volgende:
[..]
Mooie film, maar waar haal je de vergelijking tussen de 2 vandaan?
Die vind ik ook minder.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 23:15 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Gewoon de fik erin
Nee, ik kom ook niet door 'Pulp fiction' heen, ook een film waar iedereen op fok mee lijkt te dwepen.
Ook een film waar je achteraf bij nadenkt en wellicht iets voor je dan is: The Fountain.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 23:27 schreef Bleekmiddel het volgende:
[..]
ik vind die 2 films erg mooi. in hetzelfde rijtje vind ik american beauty ook wel er bij horen. dat soort films trekt mij wel. misschien komt het door menselijke problemen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van IMDB. Ik denk dat die persoon hier wel gelijk in heeft.quote:I'll be the first to admit, this film is not for everyone. People will either love it, or despise it with all their heart. I thoroughly enjoyed this film and would recommend it to anyone who has a taste for dark humor and a desire to put the pieces of the puzzle together over and over, long after the film has ended. 10/10
[ Bericht 7% gewijzigd door -Strawberry- op 30-07-2008 12:40:31 ]
Verklaart een hoop danquote:Op dinsdag 29 juli 2008 23:15 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Gewoon de fik erin
Nee, ik kom ook niet door 'Pulp fiction' heen, ook een film waar iedereen op fok mee lijkt te dwepen.
Of het een echt persoon is ben ik niet zo zeker van. Volgens mij was het konijn een hallucinatie van Donnie, maar op het laatst alsquote:Op woensdag 30 juli 2008 12:34 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik vond dat konijn ook al zo vreemd in het begin. Dacht dat het een soort alien was en vond zijn uiterlijk nogal nep en verkeerd gekozen. Maar blijkt dus gewoon een echt persoon.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik kan er naast zitten hoor ik snap de film nog steeds niet helemaal.![]()
Het konijn is imo een soort van geest van Frank. Ik weet niet of gisteren de normale of Director's cut uitgezonden werd. Maar in de Director's cut zit een duidelijkere uitleg van Frank's rol:quote:Op woensdag 30 juli 2008 12:42 schreef -Strawberry- het volgende:
Ja, het kan inderdaad dat het gewoon een visioen (ofzo?) was van Donnie. Anders klopt dat time-travelling ook niet helemaal heb ik ergens anders al gelezen. En de reden dat het in de vorm van die Frank in het konijnenpak was, is misschien omdat wat die Frank doet heel veel verandert voor Donnie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op de FAQ pagina van imdb staat veel uitgelegd.
[ Bericht 8% gewijzigd door Lonewolf2003 op 30-07-2008 13:32:05 ]
quote:Op woensdag 30 juli 2008 13:26 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Het konijn is imo een soort van geest van Frank. Ik weet niet of gisteren de normale of Director's cut uitgezonden werd. Maar in de Director's cut zit een duidelijkere uitleg van Frank's rol:Sowieso, als je "The Philosophy of Time Travel" leest (zit bij de DC inbegrepen) wordt een boel een stuk duidelijker. Toch vond ik het leuker om er de eerste paar keer naar te kijken en zelf te puzzelenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op de FAQ pagina van imdb staat veel uitgelegd.
En ik krijg nog steeds elke keer een brok in m'n keer bij de laatste scenes. Het blijft een van mijn favoriete films
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
quote:Op woensdag 30 juli 2008 13:26 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Het konijn is imo een soort van geest van Frank. Ik weet niet of gisteren de normale of Director's cut uitgezonden werd. Maar in de Director's cut zit een duidelijkere uitleg van Frank's rol:Door deze scene werd mij veel duidelijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op de FAQ pagina van imdb staat veel uitgelegd.
Want eerst dacht ik... waarom zegt Frank "I'm so sorry.."SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zepte toevallig langs deze film, kende hem nog niet.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 16:49 schreef ZwarteMagika het volgende:
En vanavond weer op tv (Canvas)
Australiequote:Op zondag 24 augustus 2008 21:26 schreef Detroit het volgende:
Goede film! Geweldige new wave platen zijn erin verwerkt ook.
Vage school trouwens waar die Donnie op zit, met schooluniformen, wist helemaal niet dat ze dat in de US hadden.
Absoluut (presidentskandidaten etc.).quote:Op maandag 25 augustus 2008 01:05 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]Het speelt zich toch echt af in de VS.
DD zit in een soort parallel universum, vanaf dat je de klok ziet in het begin, t/m die lachend in bed ligt op het eindquote:Op maandag 25 augustus 2008 14:34 schreef Vlindur het volgende:
Ik had de film een paar jaar gekeken en toen heb ik de laatste anderhalf uur gemist.
Nu had ik echter het begin gemist maar wel het einde gezien. Nou werkelijk. Ik snap er geen moer van.
Ik zal em binnenkort maar eens kopen. Want dit schiet ook niet op
Vergeet niet dat je Donnie Darko op 2 manieren kan benaderen. Je kan het of als een Science-Fiction zien, dan helpt vooral de Director's Cut om de film goed te begrijpen. Zo ontzettend ingewikkeld is hij dan al niet meer.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 11:57 schreef Opie het volgende:
Dingen verzinnen als "water is vaak de basis van een time travel portaal" en andere fictieve tijdreis wetten om daar vervolgens een film om heen te bouwen. Ik hou van vage flms maar dan wel met enige logica, maar deze film eist van je dat je een boek, DAT NIET BESTAAT, leest om de film te begrijpen. Kut film.
Er zijn ook theoriën dat die helemaal vanaf het begin al in parallel universum zit. De film begint namelijk met Donnie die wakker wordt lachend op de plek waar hij later "terug in de tijd reist" (of hoe je het ook wilt noemen). Het zou dus kunnen dat Donnie daarvoor al een poging had gedaan, maar toen niet de motivatie er niet voor had om het tangent universum te vernietigen. Dat tot dat Donnie de moed vindt om om het tangent universum te vernietigen, de geschiedenis zich steeds als een soort van loop herhaald.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:03 schreef Darklight het volgende:
[..]
DD zit in een soort parallel universum, vanaf dat je de klok ziet in het begin, t/m die lachend in bed ligt op het eind
Films die gedoemd zijn om te mislukkenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:19 schreef Ceased2Be het volgende:
lijkt mij redelijk gedoemd te mislukken
Ik denk ook niet dat ze die unieke sfeer die Richard Kelly gecreëerd heeft in Donnie Darko kunnen nabootsen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:19 schreef Ceased2Be het volgende:
lijkt mij redelijk gedoemd te mislukken zonder de originele regisseur, maar wil wellicht nog wel een gokje wagen.
Misschien wordt het de Amerikaanse versie van 'Sliders'quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:39 schreef Orbeatle het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat ze die unieke sfeer die Richard Kelly gecreëerd heeft in Donnie Darko kunnen nabootsen.
Misschien gaan ze het wel over een totaal andere boeg gooien...
Misschien wordt het wel een supervette film!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:18 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Misschien wordt het de Amerikaanse versie van 'Sliders'
dat is echt niet de essentie van de film....quote:Op woensdag 6 september 2006 22:05 schreef Litso het volgende:
Er is al een topic over Donnie Darko, maar ik zal even kort hier antwoorden op je vragen.
In het boek The Filosofy Of Time Travel (bestaat alleen in de film, maar bijvoorbeeld op de Special Edition van de DVD is de inhoud van het boek toegevoegd) wordt uitgelegd hoe het precies in elkaar zit met wormgaten, tijdreizen, en hoe dat kan leiden tot paralelle universa.
De film speelt zich bijna helemaal af in zo'n parallel universum, dat is ontstaan doordat hde vliegtuigmotor in een wormhole komt en terug in de tijd reist. Dit universum zal bestaan vanaf het moment dat de motor in het verleden terechtkomt (begin van de film) tot waar hij vandaan komt (einde, dus waar de motor in de wormhole komt).
In zo'n universum bevinden zich een aantal belangrijke personen. Donnie is de persoon die kan zorgen dat het paralelle universum ongedaan gemaakt kan worden. Frank heeft de rol van begeleider van Donnie, en is volgens de uitleg van het boek (weet ik niet precies meer) een soort spiegeling van de 'echte' Frank (uit het gewone universum) , maar niet hem zelf.
Ook Roberta Sparrow en Gretchen zijn begeleiders van Donnie, maar op andere manieren.
Donnie reist dus vlak voor het einde van het universum terug in dezelfde wormhole als de vliegtuigmotor, en laat zichzelf vermoorden zodat het paralelle universum niet zal ontstaan.
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 16:32 schreef Pwoekie het volgende:
[..]
dat is echt niet de essentie van de film....
gretchen is de essentie....
er ontstaat idd een soort wormhole waardoor hij dus kan reizen in de tijd.
iedere keer probeerd hij gretchen te redden... of het nu van die pedo is, die twee potentiele verkrachters of het autoongeluk.
alles wat hij doet leidt ertoe dat er een volgende lotsbestemming is voor haar waardoor ze of dood gaat of iets ergs word aangedaan.
en op het laatst beseft hij dat de enigste manier om haar te "redden" is haar nooit te kennen en te sterven.
dan ligt die op het laatst ook lachend in bed en de volgende dag staat zei met haar fietsje ervoor en kijkt zo bedenkelijk.
ook die momenten bij de psych en de dingen die die zegt kun je zien dat hij het vaker heeft mee gemaakt en dus steed opnieuw probeert
romeo&juliet in een modern jasje
althans dat is mijn interpretatie van die keigoede film
Ik wist niet eens dat ze een vervolg gingen maken. Waar halen ze het lef vandaanquote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:51 schreef hverburg84 het volgende:
en het vervolg is er.
heb hem via torrents binnen gehaalt.
ik had al geen hoge verwachtingen maar echt, deze film is zo ontzettend slecht....
http://www.imdb.com/title/tt1231277/
ze hebben geprobeerd donnie darko te kopieren qua verhaallijn maar die lul die hem regisseerde snapte niks van donnie darko.
wat een gedrocht van een film, van mijn mogen ze de producer waterboarden voor het verkrachten van de naam en legend.
kelly heeft het nog geprobeerd tegen te houden maar dat mocht niet baten.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 17:50 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik wist niet eens dat ze een vervolg gingen maken. Waar halen ze het lef vandaan
Hoe vernietigt hij het tangent universum door zelf dood te gaan (zelfmood te plegen) ?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 17:35 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Er zijn ook theoriën dat die helemaal vanaf het begin al in parallel universum zit. De film begint namelijk met Donnie die wakker wordt lachend op de plek waar hij later "terug in de tijd reist" (of hoe je het ook wilt noemen). Het zou dus kunnen dat Donnie daarvoor al een poging had gedaan, maar toen niet de motivatie er niet voor had om het tangent universum te vernietigen. Dat tot dat Donnie de moed vindt om om het tangent universum te vernietigen, de geschiedenis zich steeds als een soort van loop herhaald.
dat is ook mijn idee.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 22:46 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Hoe vernietigt hij het tangent universum door zelf dood te gaan (zelfmood te plegen) ?
Hij zorgt daarmee toch enkel voor dat de hele reeks gebeurtenissen, waardoor Gretchen uiteindelijk doodgaat, niet plaats zal vinden?
De vernietiging van het tangent universum door zelf dood te gaan is het hele punt van de film imo. Dus door wel in bed te blijven liggen als die vliegtuigmotor op hem valt.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 22:46 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Hoe vernietigt hij het tangent universum door zelf dood te gaan (zelfmood te plegen) ?
Hij zorgt daarmee toch enkel voor dat de hele reeks gebeurtenissen, waardoor Gretchen uiteindelijk doodgaat, niet plaats zal vinden?
Die vliegtuigmotor komt inderdaad toch uit een ander universum?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:17 schreef hverburg84 het volgende:
of de hele wereld ook zou vergaan betwijfel ik.
maarblijft de vraag waar die vliegtuigmotor vandaan kwam.
vind het een soort van ultiem liefdesverhaal.
Ja kut!quote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:51 schreef hverburg84 het volgende:
en het vervolg is er.
heb hem via torrents binnen gehaalt.
ik had al geen hoge verwachtingen maar echt, deze film is zo ontzettend slecht....
http://www.imdb.com/title/tt1231277/
ze hebben geprobeerd donnie darko te kopieren qua verhaallijn maar die lul die hem regisseerde snapte niks van donnie darko.
wat een gedrocht van een film, van mijn mogen ze de producer waterboarden voor het verkrachten van de naam en legend.
Inderdaad wat was dat slecht.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:27 schreef timbob het volgende:
[..]
Ja kut!
(ik wilde nog een heel verhaal vertellen, maar ik denk dat deze twee woorden wel de strekking weergeven...)
Dat is ook zo, de motor komt uit de toekomst, maar die toekomst is een parallel universum. Op het moment dat de motor naar beneden valt begint een splitsing: een universum waarin Donnie Gretchen ontmoet, etc etc, waar de vliegtuigmotor valt, en donnie uiteindelijk terug in de tijd reist. Wanneer hij terug in de tijd reist komt hij weer terug op de splitsing, maar kiest hij voor het andere pad, dus het andere universum:die waarin hij doodgaat en Gretchen redt (en volgens mij ook zijn moeder en zusje... die zitten ten slotte in het vliegtuig waarvan de motor neerstort.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:21 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Die vliegtuigmotor komt inderdaad toch uit een ander universum?
Ik dacht dat die motor van het vliegtuig kwam waar zijn moeder toen inzat op weg naar huis...
Ik heb 'm niet gezienquote:Op maandag 11 mei 2009 10:58 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Inderdaad wat was dat slecht.
Ik had al een dubbel gevoel bij een vervolg op Donnie Darko, mede omdat het een gesloten verhaal is.
Ook de kritikeken van de mensen die hem al hebben gezien waren heel slecht, tegen beter weten in heb ik S.Darko toch gekeken.
Zelfs met mijn slechte verwachtingen werd het toch een deceptie, wat een hersenloze wannabee kopie van het origineel.
Niks dilemma, gewoon niet kijken!quote:Op maandag 11 mei 2009 15:20 schreef timbob het volgende:
[..]
Ik heb 'm niet gezien
maar het was een reactie op dat hij er uberhaupt is.
dus nu sta ik voor een dilema enzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |