Downloadquote:Enkele onderwerpen uit Defensiekrant 37 zijn:
* Bewegen en overleven in de bergen
* Schepen en vliegtuigen in de verkoop
* Amfibische landingen op Sardinië
* Stap vooruit met nieuwe houwitser
Hangt er vanaf...quote:quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 00:13 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dus ik moet die goeroe in het winkelcentrum vanavond niet geloven?
Zat, maar mijn provider (Zonnet) heeft sinds een paar maanden een zwaar slechte service daarmee. Duurt te lang nu om alles binnen te halen dus blijf even bij de mp3's hangen.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 00:29 schreef RonaldV het volgende:
zitten jullie wel eens in de nieuwsgroepen? Ik kijk heel veel in alt.binaries.pictures.aviation
Zulke groepen zijn er ook voor landmachters hoorquote:Op zaterdag 30 oktober 2004 00:30 schreef SHERMAN het volgende:
Nope nooit
ABPM is al een jaar of 3 verziekt. Ultra-rechtse yanks hangen daar uit, het gaat er zelden of nooit meer over plaatjesquote:Op zaterdag 30 oktober 2004 01:01 schreef Strijder het volgende:
[..]
Zat, maar mijn provider (Zonnet) heeft sinds een paar maanden een zwaar slechte service daarmee. Duurt te lang nu om alles binnen te halen dus blijf even bij de mp3's hangen.
Maar probeer ook eens "alt.binaries.pictures.military" (alhoewel de Amerikanen die nu echt verziekt hebben met hun infantiele verkiezingstroep). Voor schepen enzo moet je de ".tall-ships" eens proberen.
En ja, er zijn er nog veel meer maar je kan het echt niet bijhouden, zoveel. Wel mooi spul meestal.
Komen nog wel eens mooie series door.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 01:03 schreef RonaldV het volgende:
[..]
ABPM is al een jaar of 3 verziekt. Ultra-rechtse yanks hangen daar uit, het gaat er zelden of nooit meer over plaatjes
Remove post ook op ABPA. :-)quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 01:11 schreef Strijder het volgende:
[..]
Komen nog wel eens mooie series door.
De poster "remov-this-before-flight-..." heeft altijd (officiële ?) plaatjes van het Amerikaanse leger, hele mooie en hele goede.
En af en toe ook nog eens een serie wo2, maar verder heb je wel gelijk ja.
maar geen helikopters die een 35 ton pantservoertuig kan vervoeren en dat is toch belangrijk bij luchtmobiel optredenquote:In dit geval wel.
Wij hebben geen vliegtuigen die een tank van 60 ton kunnen vervoeren. .
waarschijnlijk welquote:Dus echt alleen de 'kale' met een Bushmaster?
nee de getrokken howitzers gaan er zowieso uit of zijn er al uit, daar zie ik graag ook 120 mm mortieren voor in de plaats komen, officieel doet pzh2000 het werk wat die dingen doen want 1 zo'n voertuig levert zoveel extra vuurkracht op (12 schoten per minuut) dat het overbodig is om ook die dingen mee te slepen.quote:De getrokken mortieren kunnen met die 2x120mm imo opgedoekt worden. Da's een briljant mooi speeltje om de ondersteunende mortieren te vervangen. Voor close in en urban operaties kunnen we nog steeds de kachelpijpen gebruiken.
De getrokken howitsers snap ik alleen niet, wil je die door de 120mm tankturret laten doen?
excuse me?quote:Wat een waardeloos stuk onzin is dat?
Wat moet je nou weer met tankettes. Ga je met kleinkaliber vuur nog doorheen.
Koop dan de plannen van de M8 en ga daarmee klussen. Heeft LMB nog wat fatsoenlijke vuurkracht achter de hand ook. Op deze manier kun je beter een airliftable versie van de CV90 bouwen.
[quote]
Wat een waardeloos stuk onzin is dat?
lolquote:Wat moet je nou weer met tankettes.
Ga je met kleinkaliber vuur nog doorheen.
hoe had je dat gezien dan een cv90 zonder pantser en zonder kanon ofzo? het voertuig weegt 35 ton, daar zou dan 20 ton afmoetenquote:Koop dan de plannen van de M8 en ga daarmee klussen. Heeft LMB nog wat fatsoenlijke vuurkracht achter de hand ook. Op deze manier kun je beter een airliftable versie van de CV90 bouwen.
goedkoper ja, kernaandrijving is eigenlijk alleen echt nuttig voor de Amerikaanse reuzen waar 85 toestellen oid op staan niet voor wat de Fransen en Britten van plan zijn ... de Britse versie krijgt iig wel APAR radar mee (staat ook op onze lcf's, van Thales Nederland)quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 07:33 schreef HarigeKerel het volgende:
Zeg even wat anders, ik las op http://www.naval-technology.com/projects/gaulle/index.html
Dat de Fransen en de Britten een vliegdekschip gaan bouwen wat niet kernaangedreven is, waarom zou men voor een conventionele kiezen? goedkoper? om de linkse partijen happy te houden?
er kunnen tanks inquote:
Wat the hell is dat?quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 11:35 schreef sp3c het volgende:
f
http://www.aviopress.com/images/20041003_DG04_teulada_009.jpg
mijn nieuwe wallpaper
Nee en nee.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 03:00 schreef Vampz het volgende:
doen er hier nog mensen de opleiding luchtmobiel atm? of beginnen er nog meer op 3 jan bij het kct hier?
Nope.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 00:29 schreef RonaldV het volgende:
zitten jullie wel eens in de nieuwsgroepen? Ik kijk heel veel in alt.binaries.pictures.aviation
Een stuk goedkoper is een.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 07:33 schreef HarigeKerel het volgende:
Zeg even wat anders, ik las op http://www.naval-technology.com/projects/gaulle/index.html
Dat de Fransen en de Britten een vliegdekschip gaan bouwen wat niet kernaangedreven is, waarom zou men voor een conventionele kiezen? goedkoper? om de linkse partijen happy te houden?
Deze lijkt mij ook wel wat, er kunnen ook tanks op!
http://www.naval-technology.com/projects/num/
hoop het voor jequote:Op zaterdag 30 oktober 2004 18:20 schreef Piro het volgende:
[..]
Nee en nee.
Lichting 1 2006, USAr, mocht ik door MEPS heenkomen (verwacht gewoon van wel)
Daarom zeg ik, maak hem geschikt voor luchtmobiel.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 11:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar geen helikopters die een 35 ton pantservoertuig kan vervoeren en dat is toch belangrijk bij luchtmobiel optreden
Wat vervangen die twee dan? De commando en waarnemingsversies van de YPR ofzo?quote:[..]
waarschijnlijk wel
we krijgen als het goed is cv9035 mkIII
CV9035 MkIII features considerably enhanced firepower, survivability, mobility, ergonomics and electronic system capability over its predecessors. The main armament is a Bushmaster III 35/50 cannon with a computerised fire control system incorporating an ammunition programmer. The commander has a rotating cupola that provides hunter-killer capability. Both commander and gunner have stabilised day/night sights and third generation thermal cameras.
Improved survivability has been achieved through a new armour package, providing a high level of protection against top-attack weapons and increased protection against mines. Additionally, CV9035 MkIII is equipped with Hägglunds’ defensive aids suite (DAS) which contains laser warning receivers integrated with smoke grenade launchers. The main armament is linked to the DAS software.
CV9035 MkIII incorporates Hägglunds’ third generation vehicle control and information system. This software is prepared for the integration of command, control, communications, computers and intelligence system, combat identification and other third party software. The ergonomics, air conditioning, environmental, nuclear, biological and chemical defence systems have all been improved.
The individual improvements featured in CV9035 MkIII may also be integrated into previous generations of CV9030 and CV9040 vehicles.
CV9035 MkIII has been under development and test since 2001. It is now ready for production.
MORE ABOUT HÄGGLUNDS’ CV9035 MkIII:
Lethality
• Main armament Bushmaster III 35/50 canon from ATK
• Ammunition programmer for Air Burst Munitions integrated in FCS
• Independent stabilised commanders sight with day/night capability providing Hunter-Killer capability
• Co-ax machine gun with increased elevation for urban warfare situations
• Third generation thermal camera for the gunner and commander
Survivability
• Improved horizontal protection
• Improved mine protection
• New protection for top attack threat - bomblets
• Laser warning receivers integrated with smoke grenade launchers and gun alignment to threat through Hägglunds Defensive Aid Suite (DAS) software
• Combined AC/NBC protection
Payload and growth potential
• Increased GVW to 32000kg with growth potential up to 35000kg
• Electronically controlled fully automatic transmission
• Increased engine power
• Improved cooling system
• Improved suspension system
Other features
• 3rd generation electronic vehicle control and information system including preparation for integration of C4I system, combat identification and other 3rd party software integration.
• Increased environmental capability with up-graded A/C and heater systems
• Modified chassis hull to provide optimised ergonomics in combination with high protection level.
Fennek gaat voor Nederland de waarnemingsfunctie's doen en boxer de commandofunctie's, beiden zijn geschikter voor de taken imo
12 schoten per minuut is mondjesmaatquote:[..]
nee de getrokken howitzers gaan er zowieso uit of zijn er al uit, daar zie ik graag ook 120 mm mortieren voor in de plaats komen, officieel doet pzh2000 het werk wat die dingen doen want 1 zo'n voertuig levert zoveel extra vuurkracht op (12 schoten per minuut) dat het overbodig is om ook die dingen mee te slepen.
Getrokken vuurmonden hebben echter een langere set up time en zijn niet altijd even optimaal. Dan is een SP howitser een betere optie.quote:maar ik kan me niet voorstellen dat bij elke gemechaniseerde missie ook gemechaniseerde vuurmonden meegaan dan zijn die 120 mm mortieren een leuke optie of toch een howitzer module voor boxer kopen (of de getrokken vuurmonden erop schroeven, kost nix ... althans minder toch)
Koffie niet gehad?quote:[..]
excuse me?
Een M2 bijvoorbeeld, of een M203.quote:[..]
lol
bullshit ... dan wil ik wel is weten wat jij allemaal onder kleinkaliber vuur verstaat
De CV90 weegt 26000 kilogram. De M8 weegt 25 ton als ie topzwaar is.quote:[..]
hoe had je dat gezien dan een cv90 zonder pantser en zonder kanon ofzo? het voertuig weegt 35 ton, daar zou dan 20 ton afmoeten
Als de CV90 niet compatible is met de gangbare transportformaten binnen NATO is het een waardeloos stuk onzin. Ik mag hopen dat het wel gewoon zo is anders maakt Nederland de grootste miskoop in haar geschiedenis.quote:bovendien blijft het dan nog steeds te groot, mjah je kan hem wel onder de chinook hangen maar dan moet je slingen en dat is niet altijd mogelijk, wiesel rijd je gewoon achterin de heli (zelfde geld voor de M8 overigens) punt is dat wanneer luchtmobiel met helikopters ergens air assault doet ze het enkel met lsv's en mb's moeten doen als je daar wiesels met 20 mm guns (en 120 mm mortieren voor de mortiercompagnie) aan toevoegd ga je flinke stappen vooruit qua vuurkracht zonder dat je echt veel meer moet gaan bevoorraden.
als je met zware pantservoertuigen wilt aanvallen dan moet je niet bij lmb wezen maar bij painf
Hoop is voor diegenen die niet geweldig zijn.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 18:48 schreef Vampz het volgende:
[..]
hoop het voor je![]()
haha mooi zoquote:Op zaterdag 30 oktober 2004 18:50 schreef Piro het volgende:
[..]
Hoop is voor diegenen die niet geweldig zijn..
Ik ben geweldig en dus vreet ik ASVAB DLAB en MEPS op.
Enige waar je voor afgekeurd kan worden is als je zware fysieke defecten hebt, en die heb ik niet laatste keer dat ik keek. Om het zeker te weten laat ik mezelf sowieso doorlichten voordat ik ga..
Jij doet wat, KCT of LMB?
Je houd ons wel op de hoogte hequote:Op zaterdag 30 oktober 2004 20:24 schreef Vampz het volgende:
[..]
haha mooi zo
ja ik mag het in januari gaan proberen bij het kct
jupquote:Op zaterdag 30 oktober 2004 20:34 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Je houd ons wel op de hoogte he
Mooi zo?quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 20:24 schreef Vampz het volgende:
[..]
haha mooi zo
ja ik mag het in januari gaan proberen bij het kct
Jaja. Het is goed met je.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 22:03 schreef Vampz het volgende:
[..]
jup![]()
KOUD.quote:Op zondag 31 oktober 2004 16:11 schreef SHERMAN het volgende:
Juuuuuuuuuuuuuuuump
quote:Op zondag 31 oktober 2004 16:07 schreef RonaldV het volgende:
Het leven op een Engelse Carrier is leuk!
[afbeelding]
Ik geloof dat je te druk bezig bent met het zekerstellen van het feit dat je geen permafrost aan je kloten hebt.quote:Op zondag 31 oktober 2004 16:27 schreef SHERMAN het volgende:
Maar wel leuk uitzicht
Niet inpakken. Ik neem d'r hier. meequote:Op zondag 31 oktober 2004 16:20 schreef RonaldV het volgende:
Werken in de Belgian Air Component trouwens ook:
[afbeelding]![]()
![]()
![]()
[afbeelding]![]()
![]()
![]()
[afbeelding]![]()
![]()
![]()
Haar volledige naam staat hier
haha je moest es wetenquote:Op zaterdag 30 oktober 2004 22:59 schreef Piro het volgende:
[..]
Jaja. Het is goed met je.
'Eej, mag ik effe een internetpauze? Ik wil ff op Fok posten hoe het gaat.'
'LOPEN KRENG!'
Ik ga in ieder geval mijn ervaringen in de gaskamer beschrijven.quote:Op zondag 31 oktober 2004 16:53 schreef Vampz het volgende:
[..]
haha je moest es weten![]()
Bron is alt.binaries.pictures.aviationquote:Op zondag 31 oktober 2004 16:31 schreef Piro het volgende:
[..].
Bron? Link?.
Er zitten daar redelijk wat niet-Amerikanen (die uit de VS dus), en dus kan er meer dan op de Amerikaanse TV. Kortom: Playboy is ok, "open schotwonden" niet. Voorwaarde is dat er luchtvaart in een belangrijk deel van de foto staat. En de dames die in WO-II op de toestellen stonden (zgn. "nose art", een helaas bijna verdwenen kunstvorm) kunnen natuurlijk ook, wegens "historisch verantwoord"quote:Op maandag 1 november 2004 15:14 schreef Piro het volgende:
Zelfde omschrijving van porno als hier? Of geldt daar een Janet Jackson tafereel ook als pr0n?
In ieder geval erg cool.
Meer..
Downloadquote:Enkele onderwerpen uit Defensiekrant 38 zijn:
* Europese battlegroups komen eraan
* Vlootverband werkt aan vertrouwen
* Nederland in WO I 'verre van vredig'
* Chef Defensiestaf pleit voor meer samenwerking
OMG.quote:
het lijkt er steeds meer op de de EU een eigen leger krijgt wat ook nog redelijk snel inzetbaar wordtquote:Op maandag 1 november 2004 15:56 schreef SHERMAN het volgende:
2004 Defensiekrant 38/2004
[afbeelding]
[..]
Download
Zo dit bedoelen ze zeker met de ge-upgrade Mirage 2000'squote:Op maandag 1 november 2004 20:52 schreef RonaldV het volgende:
Zoals beloofd, een Hangar Queen uit alt.binaries.pictures.aviation:
[afbeelding]
![]()
Jawel, maar ik ga ze niet hier posten. Deze vond ik nog wel on topic (Mirage), maar somigen zijn met oude warbirds of burgervliegtuigenquote:Op maandag 1 november 2004 21:12 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
Zo dit bedoelen ze zeker met de ge-upgrade Mirage 2000's
BTW, heeft ze het niet koud daar op haar zitlocatie?
Heb je er nog meer??
Chicks with guns! I like it!quote:Op maandag 1 november 2004 22:36 schreef Lone_Gunman het volgende:
Rightclick&Save
Kletter kletter kletter..... damn![]()
dan krijg je wiesel maar dan minder (m113 c&v maar dan beter)quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 18:48 schreef Piro het volgende:
[..]
Daarom zeg ik, maak hem geschikt voor luchtmobiel.
Geen enkele APC kan in zijn onaangepaste vorm in een helicopter gezet worden (tenzij het een Halo is.)
Sloop er e.e.a. af of maak hem kleiner en raggen.
ja vooral ypr'en, fennek de verkennings en waarnemingsversie, boxer de ypr 8xx en de m113 (als die nog in dienst zijn).quote:[..]
Wat vervangen die twee dan? De commando en waarnemingsversies van de YPR ofzo?
ja er is altijd iemand baas boven baasquote:[..]
12 schoten per minuut is mondjesmaat.
Zweden reed in de jaren 60 een kanon rond wat 14 schoten in 40 seconden deed..
Dus de PzH 2000 vervangt de M109 en de getrokken kanonnen?
Neem aan dat we er dan meer van krijgen dan de M109 aangezien hij meer dingen moet vervangen?
[..]
Getrokken vuurmonden hebben echter een langere set up time en zijn niet altijd even optimaal. Dan is een SP howitser een betere optie.
domme vraagquote:[..]
Koffie niet gehad?.
wiesel kan ook van onder pantser bestuurd worden ... knappe geweergroep die het met kleinkalibervuurwerk van een 20mm snelvuur kanon wintquote:[..]
Een M2 bijvoorbeeld, of een M203.
De crew is onbedekt dus het ding is een sniper magneet, schiet nog geen deuk in een pakje warme boter en ligt in de kreukels als er een beetje infanteriegroep op gaat paffen.
Nederland koopt cv9035 mkIII (waarschijnlijk) die komt op 35 ton, je kunt er wel het 1 en ander afschroeven maar zoals gezegd houd je dan iets over wat minder geschikt is als wiesel (want die is er specifiek voor ontwikkeld) maar beter dan m113 C&Vquote:[..]
De CV90 weegt 26000 kilogram. De M8 weegt 25 ton als ie topzwaar is.
LMB heeft geen behoefte aan een APC maar een behoefte aan een platform waarmee ze ook zwaardere taken kunnen vervullen zonder op de cavalerie te hoeven rekenen.
Als de M8 airdroppable is dan kan de CV90 zonder al teveel gelazer ook airdroppable zijn..
dat hij niet compatible is met de gangbare transportformaten binnen de NATO zeg ik volgens mij niet, ik zeg dat hij niet in of onder een Chinook past wat hem voor LMB niet geschikt maakt.quote:[..]
Als de CV90 niet compatible is met de gangbare transportformaten binnen NATO is het een waardeloos stuk onzin. Ik mag hopen dat het wel gewoon zo is anders maakt Nederland de grootste miskoop in haar geschiedenis.
Zware pantservoertuigen zijn niet alleen voor painf weggelegd. Als Luchtmobiel ook tegen zwaarder geschut stand wil houden dan is die wiesel niks. Elke lul met een fiftycal, RPG-7 of een volautomaat schiet dat ding plus crew zo naar de eeuwige jachtvelden. Als mortiercarrier zie ik er wel heil voor, omdat ie dan toch niet vooraan komt te staan. Maar als platform voor een wapen wat aan 'het front' ingezet gaat worden is het ding waardeloos.
Een CV90 - troepenruimtes zal beter uit de bus komen qua bescherming dan een Wiesel wil ik wedden.quote:Op dinsdag 2 november 2004 12:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
dan krijg je wiesel maar dan minder (m113 c&v maar dan beter)
Ik wist niet dat wij uberhaupt Gavins hadden gekocht?quote:[..]
ja vooral ypr'en, fennek de verkennings en waarnemingsversie, boxer de ypr 8xx en de m113 (als die nog in dienst zijn).
Landmacht gaat op 80mm mortieren over?quote:[..]
ja er is altijd iemand baas boven baas
en nee volgens mij worden het er een stuk minder in eerste instantie vanwege de verhoogde vuursnelheid, de pzh2000 kan 30 minuten nadat het ding stilstaat beginnen te knallen, dat haalt de m109 van zijn lang zal ze leven niet en een getrokken vuurmond is in die tijd nog niet eens losgekoppeld, laat staan in staat om gericht vuur af te geven.
dan toch liever nog wat extra cv90's aanschaffen met die mortieren (itt tot die lichte tank is atmos gewoon beschikbaar voor export) het geeft gewoon wat meer flexibiliteit. en anders gewoon niet de 120 mm mortieren afschaffen maar dat zit er ook al niet meer in vrees ik (alleen lmb en het korps mariniers houden ze geloof ik).
:').quote:[..]
domme vraag
Met 'n 203 schiet je er een gat in.quote:[..]
wiesel kan ook van onder pantser bestuurd worden ... knappe geweergroep die het met kleinkalibervuurwerk van een 20mm snelvuur kanon wint
Of ie er specifiek voor is ontwikkeld doet het er niet toe. Het is een motor met wat plaatstaal eromheen en een proppenschieter erop. Dat is niet te vergelijken met een fatsoenlijk bepantserd voertuig met een veel beter geleidings en vuursysteem.quote:[..]
Nederland koopt cv9035 mkIII (waarschijnlijk) die komt op 35 ton, je kunt er wel het 1 en ander afschroeven maar zoals gezegd houd je dan iets over wat minder geschikt is als wiesel (want die is er specifiek voor ontwikkeld) maar beter dan m113 C&V
Armored is ie niet en naast de twee crewmen kan ie niks dragen. Dat had ik je ook wel kunnen vertellen.quote:Wiesel is trouwens een wapenplatform geen apc, er kan een 20 mm snelvuurkanon op maar ook een antitank raket of 120 mortier en een torentje met een zwaardere stabielere gun
Je zegt net dat het geen APC is, wat wordt het?quote:daarnaast kun je er een apc of een ambulance van bouwen, kan lmb heel erg goed gebruiken
Die indruk wekte jequote:[..]
dat hij niet compatible is met de gangbare transportformaten binnen de NATO zeg ik volgens mij niet, ik zeg dat hij niet in of onder een Chinook past wat hem voor LMB niet geschikt maakt.
Het is een tweepersoonsvoertuig van drie ton. .50 schiet gaten in motorblokken en lichte APC's. Een wiesel wordt tot gatenkaas gereduceerd.quote:wiesel schiet je niet met een .50 overigens geen gat in, hoe kom je daarbij?
Iets is beter dan niets, maar het is hooguit leuk in een ondersteunende rol als mortiersleper, niet als systeem om gevechten met zwaarder geschut aan te gaan. Zoals het er nu uitziet is het een simpele kwestie van een aantal pantservoertuigen vooruit te rollen en LMB kan de aftocht blazen omdat ze niet door het pantser van zo'n voertuig heen kunnen.quote:Dus geen tanks (ook geen M8) en geen 35 tons pantservoertuigen maar licht materiaal wat je gewoon in de heli kunt schuiven. Ik zie ze liever raketten afvuren vanuit een wiesel met bescherming tegen kleinkaliber wapens dan vanuit een lsv met als enige bescherming een camouflagenetje. Aanschaffen imo, minstens 30 per bataljon
logisch, het ding is dan 400x zo groot, als je hem echter wilt strippen zodat hij met de helikopter meekan durf ik er nog wel een weddenschapje van te makenquote:Op dinsdag 2 november 2004 14:36 schreef Piro het volgende:
[..]
Een CV90 - troepenruimtes zal beter uit de bus komen qua bescherming dan een Wiesel wil ik wedden.
ze gaan er niet op over (ze waren er al) het zijn de enigen die over blijven (en volgens mij is het een 81 mm mortier maar dat is mierenneukenquote:[..]
Ik wist niet dat wij uberhaupt Gavins hadden gekocht?
[..]
Landmacht gaat op 80mm mortieren over?
niet volgens de Duitsersquote:[..].
[..]
Met 'n 203 schiet je er een gat in..
dat is dan ook een totaal andere klasse, dat is net zoiets als een cv90120 vergelijken met een leopard2a6quote:[..]
Of ie er specifiek voor is ontwikkeld doet het er niet toe. Het is een motor met wat plaatstaal eromheen en een proppenschieter erop. Dat is niet te vergelijken met een fatsoenlijk bepantserd voertuig met een veel beter geleidings en vuursysteem.
armoured tegen kleinkalibervuur en er kunnen 8 manschappen in (Duitsers, dus dat zal wel tussen de 4 en de 6 bepakte hollandse soldaten zijn) in de APC variant, er kan een toren op met een gun of een 20 mm/tow/120 mm mortier/4x stingerinstallatie + machinegeweer op.quote:[..]
Armored is ie niet en naast de twee crewmen kan ie niks dragen. Dat had ik je ook wel kunnen vertellen..
teruglezen het staat er allemaal duidelijk en doe niet zo bijdehandquote:[..]
Je zegt net dat het geen APC is, wat wordt het?.
echt nietquote:[..]
Die indruk wekte je.
niet volgens de Duitsers ... daar ga ik maar vanuitquote:[..]
Het is een tweepersoonsvoertuig van drie ton. .50 schiet gaten in motorblokken en lichte APC's. Een wiesel wordt tot gatenkaas gereduceerd.
nee painf ligt aan het front, voor het front ken ik niet.quote:Als ze achter het front opereren is er absoluut geen reden om ze luchtmobiel te maken. Als er gewacht moet worden op painf ben je dus niet achter het front bezig, want Painf is daar namelijk al.
En als je voor painf, en dus de zware troep, uitwerkt dan zal LMB een systeem nodig hebben waarmee ze dingen als Patria's, APC's, lichte tanks en CV90's van de vijand kunnen aanvallen en vernietigen. Een tankette met een 20mm proppenschieter kan die taak niet aan.
tenzij ze wiesels met anti tankraketten aanschaffen natuurlijk.quote:[..]
Iets is beter dan niets, maar het is hooguit leuk in een ondersteunende rol als mortiersleper, niet als systeem om gevechten met zwaarder geschut aan te gaan. Zoals het er nu uitziet is het een simpele kwestie van een aantal pantservoertuigen vooruit te rollen en LMB kan de aftocht blazen omdat ze niet door het pantser van zo'n voertuig heen kunnen..
Betwijfel ik.quote:Op woensdag 3 november 2004 17:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
logisch, het ding is dan 400x zo groot, als je hem echter wilt strippen zodat hij met de helikopter meekan durf ik er nog wel een weddenschapje van te maken
Ah. Dus de 120mm komt alleen nog in de CV90 terug.quote:[..]
ze gaan er niet op over (ze waren er al) het zijn de enigen die over blijven (en volgens mij is het een 81 mm mortier maar dat is mierenneuken)
Ze kunnen me wat. Drie ton is lichter dan een HMMWV.quote:[..]
niet volgens de Duitsers
8x soldaat, is dat inclusief crew?quote:[..]
dat is dan ook een totaal andere klasse, dat is net zoiets als een cv90120 vergelijken met een leopard2a6
[..]
armoured tegen kleinkalibervuur en er kunnen 8 manschappen in (Duitsers, dus dat zal wel tussen de 4 en de 6 bepakte hollandse soldaten zijn) in de APC variant, er kan een toren op met een gun of een 20 mm/tow/120 mm mortier/4x stingerinstallatie + machinegeweer op.
Whehe.quote:[..]
teruglezen het staat er allemaal duidelijk en doe niet zo bijdehand.
Echt wel.quote:het is geen apc maar een wapendrager waar evt ook infanteristen terugkomen
[..]
echt niet
[..]
Duitsland kan me wat.quote:niet volgens de Duitsers ... daar ga ik maar vanuit
Ervoor, erachter, hangt van je standpunt af. Ik bedoel dat LMB meestal als eerste ter plaatse is, of dat nou voor het strijdgewoel (dus achter de vijand) is of niet, ze moeten het zonder zwaar geschut doen en halen het gewoon niet tegen een beetje tegenaanval met pantser. Die Wiesel verandert daar niets aan. Dat ie AT missiles kan meenemen is leuk, maar een tank schiet het ding aan kleine stukjes. De M8 kan ook geen 1:1 gevecht met een tank aan. Een M2 schiet het ding nog lek, maar die 105mm is wel een force multiplier als ie correct gebruikt wordt.quote:[..]
nee painf ligt aan het front, voor het front ken ik niet.
als je patria's, apc's, lichte tanks of cv90's aan wilt vallen dan doe je dit natuurlijk met de anti-tank versie ... althans dat lijkt mij vrij logisch
[afbeelding]
tegen infanterie kom je met een 20mm gun echter een stuk verder dan met de eigen bewapening
Zie boven.quote:[..]
tenzij ze wiesels met anti tankraketten aanschaffen natuurlijk.
of er niet met pistolen op de lsv's met anti tankraketten geschoten wordt dan kunnen die het doen.
mits die aangeschaft wordt, en het korps mariniers (lmb volgens mij ook) heeft nog 120 mm mortierenquote:Op woensdag 3 november 2004 19:58 schreef Piro het volgende:
[..]
Betwijfel ik.
[..]
Ah. Dus de 120mm komt alleen nog in de CV90 terug.
het is ook een stuk kleiner dan een hmmwv volgens mijquote:[..]
Ze kunnen me wat. Drie ton is lichter dan een HMMWV.
[..]
8x soldaat, is dat inclusief crew?
tegen infanterie is 20 mm meer dan genoeg en tegen het zwaardere werk gebruik je anti tank rakettenquote:[..]
Whehe.
[..]
Echt wel..
[..]
Duitsland kan me wat.
.50 schiet gaten in vrachtwagens, lichte APC's en gepantserde trucks. De Wiesel is op beschermingsgebied hooguit een crawler met bescherming tegen standaard .223, .308, .300 en .338 geschut. Leuk natuurlijk, maar ontbeert slagkracht.
zo fucking what, een beetje tank schiet elke voertuig wat met de helikopter meekan aan gort daar kun je niet omheen ... en dat heb ik ook nooit beweerd, daarom heeft de Tactische Helikoptergroep Apache's gekregenquote:[..]
Ervoor, erachter, hangt van je standpunt af. Ik bedoel dat LMB meestal als eerste ter plaatse is, of dat nou voor het strijdgewoel (dus achter de vijand) is of niet, ze moeten het zonder zwaar geschut doen en halen het gewoon niet tegen een beetje tegenaanval met pantser. Die Wiesel verandert daar niets aan. Dat ie AT missiles kan meenemen is leuk, maar een tank schiet het ding aan kleine stukjes. De M8 kan ook geen 1:1 gevecht met een tank aan. Een M2 schiet het ding nog lek, maar die 105mm is wel een force multiplier als ie correct gebruikt wordt.
quote:[..]
Zie boven.
wtf is er mis met dat veldquote:F-16 van de baan geraakt in Manas
4-11-2004 14:25:00
Een Nederlandse F-16 van de Koninklijke Luchtmacht is donderdagochtend (4 november) in Manas tijdens de landing van de baan geraakt. De piloot is ongedeerd en de schade valt mee. Het toestel is afkomstig van de vliegbasis Volkel.
Tijdens de landing in Kirgizië zakte het toestel door het neuswiel, waarna het van de baan raakte. De luchtmacht onderzoekt de toedracht van het incident.
In totaal zijn zes jachtvliegtuigen van de luchtmacht in Kirgizië gestationeerd. Ze maken deel uit van het detachement dat deelneemt aan de NAVO-geleide operatie International Security Assistance Force (ISAF) in Afghanistan. De Nederlandse F-16’s vliegen missies met de taak om de periode rond de verkiezingen voor de Afghanen veilig te laten verlopen. Daarnaast kunnen ze op bevel van de commandant van de ISAF-veiligheidsmacht worden ingezet voor directe steun aan grondeenheden.
www.mindef.nl
slechtgetraind, slecht bewapend maar niet inefficientquote:Op donderdag 4 november 2004 16:24 schreef Piro het volgende:
Het is hier dood.
Tijd voor wat stemmingmakerij.
Stelling: De IDF is een relatief slechtgetraind en inefficient leger.
Merkava'squote:Op donderdag 4 november 2004 16:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
slechtgetraind, slecht bewapend maar niet inefficient
Alleen slechtgetraind. Veel te weinig discipline.quote:Op donderdag 4 november 2004 16:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
slechtgetraind, slecht bewapend maar niet inefficient
wat je noemt is het puntje van de ijsberg de rest rijd rond in gemodificeerde centurions, vliegt rond mat stokoude cobra's (en de Apache die ze hebben is ook Alpha en niet Delta) etc. etc. etc.quote:Op donderdag 4 november 2004 16:31 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Merkava's
M4's
F-16's
Apache's
Wat is er mis mee
ja ik zag ze alquote:Op donderdag 4 november 2004 16:35 schreef SHERMAN het volgende:
Voor Sp3c
http://www.aviopress.com/(...)rogel_spillone17.jpg
http://www.aviopress.com/(...)rogel_spillone12.jpg
http://www.aviopress.com/(...)rogel_spillone10.jpg
http://www.aviopress.com/(...)Brogel_spillone9.jpg
http://www.aviopress.com/(...)Brogel_spillone1.jpg
Neeh ik plaats ze niet meteen want dan begint Piro te zeuren
Vergeet niet dat de Israeli's een naam hoog te houden hebben als het om het opwaarderen naar hedendaagse standaarden van "oude meuk". De Israeli's hebben gemiddeld betere spullen dan hun vijanden. De inzetbaarheid is ook veel hoger dan bij hun vijanden. Het is leuk om het laatste van het laaaste te hebben, maar als het alleen maar werkt bij een parade heb je er geen ruk aan. De Israeli's bewijzen dagelijks dat ze het niet aleen hebben, maar ook weten hoe ze het moeten gebruiken.quote:Op donderdag 4 november 2004 16:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
wat je noemt is het puntje van de ijsberg de rest rijd rond in gemodificeerde centurions, vliegt rond mat stokoude cobra's (en de Apache die ze hebben is ook Alpha en niet Delta) etc. etc. etc.
maar dat krijg je met conscripted forces, als ze strax ook een beroepsleger hebben (wordt over gesproken) dan wordt het allemaal beter
Getrokken?quote:Op donderdag 4 november 2004 16:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
mits die aangeschaft wordt, en het korps mariniers (lmb volgens mij ook) heeft nog 120 mm mortieren
Dat wil ik betwijfelen of ie kleiner is. Niet als je 8 volgepakte soldaten daarin wil proppen.quote:[..]
het is ook een stuk kleiner dan een hmmwv volgens mij
en ik durf wel te gokken dat 8 soldaten incl. dat compartiment is maar heel erg klein
20mm slaat geen gaten in verdedigingswerken om maar een voorbeeld te noemen. AT is precies dat, AT. Om CV90's weg te vegen is het Gods gift to Air Assault, maar dan is het wel kous af. Tenzij LMB meer soorten munitie meeneemt (waar ik wel vanuit ga). Maar of het aanbeveling verdient pantservoertuigen in een stedelijk scenario te nemen, CV90, Wiesel, of anders, is een tweede...quote:[..]
tegen infanterie is 20 mm meer dan genoeg en tegen het zwaardere werk gebruik je anti tank raketten
Een beetje APC doet dat nog. Apaches zijn een mooie oplossing maar kunnen maar X uur blijven (afhankelijk van de afstand naar het dichtstbijzijnde vliegveld). Briljante kortetermijnoplossing, maar als de Apaches wegmoeten zit je zonder adequate vuurkracht. Om even het scenario van de Antillen aan te halen: zou LMB voor heavy support alleen op apaches moeten rekenen? CH47s en CH53s kunnen nog aan de hose geplakt worden. Apache niet. En dan? Benne ze mooi in de aap gelogeerd. De Wiesel is een leuk licht voertuig dat als crawler en drager gebruikt kan worden, maar effectieve firepower ontbeert ie gewoon.quote:[..]
zo fucking what, een beetje tank schiet elke voertuig wat met de helikopter meekan aan gort daar kun je niet omheen ... en dat heb ik ook nooit beweerd, daarom heeft de Tactische Helikoptergroep Apache's gekregen
[..]
[afbeelding]
Oke oke....er is nog veel oud materieel maar het word beterquote:Op donderdag 4 november 2004 16:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
wat je noemt is het puntje van de ijsberg de rest rijd rond in gemodificeerde centurions, vliegt rond mat stokoude cobra's (en de Apache die ze hebben is ook Alpha en niet Delta) etc. etc. etc.
maar dat krijg je met conscripted forces, als ze strax ook een beroepsleger hebben (wordt over gesproken) dan wordt het allemaal beter
jaquote:Op donderdag 4 november 2004 16:50 schreef Piro het volgende:
[..]
Getrokken?
zoals ik al zei, ik geloof niet dat ze volgepakt zijn, eerder 4 of 6 op zijn hoogst naast de crew, handig als QRFquote:[..]
Dat wil ik betwijfelen of ie kleiner is. Niet als je 8 volgepakte soldaten daarin wil proppen.
mjah stedelijk scenario, ik dacht meer aan het snel innemen van sleutelpositie's zoals bruggen, verkeersknooppunten, treinstations, vliegvelden, industrieterreinen (olievelden?) daarbij heb je nu eenmaal niet de luxe om ook zwaarder materiaal mee te sturen ... als je in steden moet gaan vechten is de cv9035 die we als het goed is kopen met extra pantser (ook het dak) en extra bescherming tegen mijnen etc. natuurlijk een betere keuze.quote:[..]
20mm slaat geen gaten in verdedigingswerken om maar een voorbeeld te noemen. AT is precies dat, AT. Om CV90's weg te vegen is het Gods gift to Air Assault, maar dan is het wel kous af. Tenzij LMB meer soorten munitie meeneemt (waar ik wel vanuit ga). Maar of het aanbeveling verdient pantservoertuigen in een stedelijk scenario te nemen, CV90, Wiesel, of anders, is een tweede...
LMB is dan ook totaal niet geschikt voor dat hele antillen scenario ... maar wat je zou kunnen doen is de Apache's van de schepen laten opereren totdat er een vliegveld bevrijd is.quote:[..]
Een beetje APC doet dat nog. Apaches zijn een mooie oplossing maar kunnen maar X uur blijven (afhankelijk van de afstand naar het dichtstbijzijnde vliegveld). Briljante kortetermijnoplossing, maar als de Apaches wegmoeten zit je zonder adequate vuurkracht. Om even het scenario van de Antillen aan te halen: zou LMB voor heavy support alleen op apaches moeten rekenen? CH47s en CH53s kunnen nog aan de hose geplakt worden. Apache niet. En dan? Benne ze mooi in de aap gelogeerd. De Wiesel is een leuk licht voertuig dat als crawler en drager gebruikt kan worden, maar effectieve firepower ontbeert ie gewoon.
Als ze door het neuswiel zakken dan landen ze te hard gok ik?quote:Op donderdag 4 november 2004 16:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
wtf is er mis met dat veld
dit gebeurd iedere week daar geloof ik
China was nogal tegen.quote:Op donderdag 4 november 2004 17:52 schreef sp3c het volgende:
mjah als je op de neus aan het landen bent ben je ook niet zo heel goed bezig
zal wel vol putten en kuilen liggen daar, kunnen we die arme toestellen niet in China stationeren ofzo? ze hebben er dan wel nix maar de regering heeft wel centjes voor zijn eigen faciliteiten
en anders zeggen we dat het nodig is voor de olympische spelen en dan bouwen ze in 3 dagen 2x schiphol ... ook goed voor de werkgelegenheid aldaar
* Piro zet het op de Chineze agenda ... Navo toestellen, binnen op Chinees grondgebied
Het materieel is het probleem niet. Het personeel en de kwaliteit van de opleidingen ligt in sommige onderdelen gewoon bedroevend laag.quote:Op donderdag 4 november 2004 16:53 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Oke oke....er is nog veel oud materieel maar het word beter
Downloadquote:Enkele onderwerpen uit Defensiekrant 39 zijn:
* Nederlandse militairen trainen in Suriname
* Supersnipers doen examen bij Royal Marines
* Vliegbasis Leeuwarden flink getest
* Tiende titel voor kapitein Mark Huizinga
China is er tegen als de F16 niet van China zelf isquote:Op donderdag 4 november 2004 17:53 schreef Piro het volgende:
[..]
China was nogal tegen..
Sorryquote:Op donderdag 4 november 2004 18:57 schreef Wuder het volgende:
[..]
China is er tegen als de F16 niet van China zelf is
Ik ben blij als de wapenembargo opgeheft opgeheven wordt.. Lekker shoppen in de EU..
Ja klopt, maar de EU zwicht weer onder de druk van de VS...quote:Op donderdag 4 november 2004 19:54 schreef Strijder het volgende:
[..]
Sorry![]()
Maar zal inderdaad wel een enorme impuls voor de westerse markt zijn als dat embargo wordt opgeheven (ook voor de Israëlische denk ik, gezien dat vliegtuig wat hier laatst voorbijkwam).
Alleen de vraag voor hoelang, want, ondanks hun eigen vermogens, zal het grotendeels zijn om te zien wat er is denk ik, in plaats van het in gebruik nemen.
quote:Op donderdag 4 november 2004 22:15 schreef SHERMAN het volgende:
China heeft gehandeld met Saddam. Ze blijven tegen.quote:Op donderdag 4 november 2004 18:57 schreef Wuder het volgende:
[..]
China is er tegen als de F16 niet van China zelf is
Ik ben blij als de wapenembargo opgeheft wordt.. Lekker shoppen in de EU..
Lavi is op de schop gegaan. Airframe mochten ze houden. Avionica hebben de Israelis meegenomen.quote:Op donderdag 4 november 2004 21:55 schreef Wuder het volgende:
[..]
Ja klopt, maar de EU zwicht weer onder de druk van de VS...
En Israël levert allang spul aan China, alleen geen echte wapens. Alhoewel de J-10 wel veel gelijkenissen vertoond met een oud Israëlisch project....
die groene barretten valt nogal op in de sneeuw en anders vertel het eensquote:Op vrijdag 5 november 2004 00:18 schreef Strijder het volgende:
[..]
[afbeelding]
Wie hoort hier niet thuis ?
HAHA!quote:Op vrijdag 5 november 2004 13:25 schreef Piro het volgende:
[..]
China heeft gehandeld met Saddam. Ze blijven tegen.
Mocht het embargo worden opgeheven heeft het denk ik weinig effect. China is niet eens kapitaalkrachtig genoeg om haar huidige leger up to date te brengen met de moderne Russische spullen.
Misschien die gozer die alleen een verrekijker heeft en geen wapen?quote:Op vrijdag 5 november 2004 14:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
die groene barretten valt nogal op in de sneeuw en anders vertel het eens
Dat is puur show...toen op de NOS van die oefening liepen ze ook met baretten rondquote:Op vrijdag 5 november 2004 14:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
die groene barretten valt nogal op in de sneeuw en anders vertel het eens
Israël verkoopt officieel alleen maar dual-use technologie aan China, waar de VS heel erg zorgen over maken.. Straks verkoopt Israël nog echte wapens...quote:Op vrijdag 5 november 2004 13:31 schreef Piro het volgende:
[..]
Lavi is op de schop gegaan. Airframe mochten ze houden. Avionica hebben de Israelis meegenomen.
Die op de voorgrond, die wil een andere kant op...quote:Op vrijdag 5 november 2004 07:12 schreef SHERMAN het volgende:
vertel
Ze geven minder uit dan de Russen.quote:Op vrijdag 5 november 2004 14:56 schreef Wuder het volgende:
[..]
HAHA!
Enige reden dat er nog een Russische leger is, is omdat China WEL kapitaalkrachtig genoeg is om Russisch spul te kopen..
China niet kapitaalkrachtig genoeg...... Kom... laten we met lucht en stof een Drie Klovendam en een Zuid-Noord project opzetten..
Niet kapitaalkrachtig genoeg...![]()
Bron, link, voorbeelden van tech?quote:Op vrijdag 5 november 2004 14:59 schreef Wuder het volgende:
[..]
Israël verkoopt officieel alleen maar dual-use technologie aan China, waar de VS heel erg zorgen over maken.. Straks verkoopt Israël nog echte wapens...
de andere kant op kijken en de andere kant op willen zijn 2 verschillende dingen.quote:Op vrijdag 5 november 2004 15:02 schreef Strijder het volgende:
[..]
Die op de voorgrond, die wil een andere kant op...
Oké, normaal zijn ze beter, maar bij deze foto kan je niet veel anders bedenken, of het moet inderdaad die duiker in het beekje zijn, de spetsnaz in winter-camo of de parachutist die nog net boven de foto hangt...
Mwa, de Patria XA 188 is neit echt geschikt als gevechtsvoertuig, meer voor troepentransport ed. daarvoor is ie te licht gepantserd. Hoewel de Nederlandse uitvoering een paar ton extra pantser heeft dan de standaard XA 188. Dat is ook de rede dat de Nederlandse uitvoering niet meer amfibisch is, simpelweg te zwaar geworden door het extra pantser.quote:Op vrijdag 5 november 2004 17:21 schreef sp3c het volgende:
check
[afbeelding]
http://www.delcosystems.com/DS-v3/LAV30.htm
compatibel met onze patria's, leuk voor de Mariniers als gevechtsvoertuig (zeker als we het ding Amphibisch maken wat hij nu voor zover ik weet niet is).
Bestaande oplossingen aanpassen is dan ook niet aan te raden.quote:Op vrijdag 5 november 2004 19:28 schreef -calimero- het volgende:
[..]
Mwa, de Patria XA 188 is neit echt geschikt als gevechtsvoertuig, meer voor troepentransport ed. daarvoor is ie te licht gepantserd. Hoewel de Nederlandse uitvoering een paar ton extra pantser heeft dan de standaard XA 188. Dat is ook de rede dat de Nederlandse uitvoering niet meer amfibisch is, simpelweg te zwaar geworden door het extra pantser.
jah, zag 't vette shit, weer ff kijkequote:Op vrijdag 5 november 2004 20:22 schreef Piro het volgende:
Enemy at the Gates vanaaf, 22:00, net5..
Hij wil niet een andere kant op, dat heet "rondom verdedigen" (bovendien zit hij op één knie). De vijand komt niet alleen maar van voren.quote:Op vrijdag 5 november 2004 15:02 schreef Strijder het volgende:
[..]
Die op de voorgrond, die wil een andere kant op...
Oké, normaal zijn ze beter, maar bij deze foto kan je niet veel anders bedenken, of het moet inderdaad die duiker in het beekje zijn, de spetsnaz in winter-camo of de parachutist die nog net boven de foto hangt...
Ik maak nog eens een grapje...quote:Op vrijdag 5 november 2004 21:48 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Hij wil niet een andere kant op, dat heet "rondom verdedigen" (bovendien zit hij op één knie). De vijand komt niet alleen maar van voren.
Nee, je wist het gewoon nietquote:Op vrijdag 5 november 2004 22:18 schreef Strijder het volgende:
[..]
Ik maak nog eens een grapje...![]()
Hmmmm:quote:Op vrijdag 5 november 2004 22:25 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee, je wist het gewoon niet
Jawel, ik wist het wel
![]()
Bijdeweg: in Duitsland vliegt een nieuwe warbird: een FW-190A. Da's weer es wat anders als die eeuwige mustangs en spitfires!
Link is gerepareerd.quote:Op vrijdag 5 november 2004 22:27 schreef Strijder het volgende:
[..]
Hmmmm:
error, file not found.
BDW, een nieuwe warbird ? Is ie nieuw gemaakt of gerepareerd ofzo ?
De FW-190 bestond echt, dat wist ik alquote:Op vrijdag 5 november 2004 23:22 schreef Strijder het volgende:
[..]
Volgens mij wel hoor, ik heb een paar plaatjes gevonden:
1
[afbeelding]
2
[afbeelding]
3
[afbeelding]
Flabberquote:Op vrijdag 5 november 2004 23:46 schreef Strijder het volgende:
Hij zal wel in PTA thuishoren, maar ik gooi hem lekker hier neer (onder het mom van explosies enzo).
F I L M P J E - - - - - - - - - > is 2.175 kb groot.
kun je daar niet omheen?quote:Op vrijdag 5 november 2004 19:28 schreef -calimero- het volgende:
[..]
Mwa, de Patria XA 188 is neit echt geschikt als gevechtsvoertuig, meer voor troepentransport ed. daarvoor is ie te licht gepantserd. Hoewel de Nederlandse uitvoering een paar ton extra pantser heeft dan de standaard XA 188. Dat is ook de rede dat de Nederlandse uitvoering niet meer amfibisch is, simpelweg te zwaar geworden door het extra pantser.
Niemand?quote:Op vrijdag 5 november 2004 22:43 schreef RonaldV het volgende:
Nog een filmpje (Realplayer!)
Ik weet wat het is, jullie?
Er is niemand die Realmedia player heeft geinstalleerdquote:Op zaterdag 6 november 2004 13:10 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Niemand?
Tja,.. ik zie het nut er niet echt van in om met een Patria landingsoperaties uit te voeren, daar hebben we hele mooie landings boten voor. Een Patria heeft een .50, en die is voldoende voor nabij beveiliging. en anders hebben ze altijd nog de schutterspoorten. Ik denk dat de mariniers meer hebben aan dat extra pantser, dan aan een big gun. Mariniers zullen toch niet snel in een situatie komen waar ze 25mm nodig zullen hebben, dat zijn pantser infanterie taken. En voor dat enkele pantser voertuig dat ze kunnen tegen komen hebben ze altijd nog de TOW / GILL Dragon en de AT4.quote:Op zaterdag 6 november 2004 11:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
kun je daar niet omheen?
het hoeft niet echt een gevechtsvoertuig te zijn a la cv90 maar een pantservoertuig met een flinke gun en wat pantser die mensen naar het strand kan varen en daar relatief veilig kan afzetten ... om het tekort aan landingsschepen een beetje te compenseren, bovendien krijg ik altijd zo'n normandie idee als ik een compagnie mariniers in een landingsboot zie zitten.
wat zijn anders optie's? aaav zal wel te duur zijn, misschien ypr'en updaten en amphibisch maken?
maar ik wil toch die grotere gun, want size does matter
Nog niet? Dat blijft ook zo hoor...quote:Op zaterdag 6 november 2004 13:01 schreef Piro het volgende:
AAAV is ook nog niet in dienst.
AAAV wordt 2008 verwacht als vervanging van de AAVP. Die komt er echt wel.quote:Op zaterdag 6 november 2004 14:11 schreef -calimero- het volgende:
[..]
Nog niet? Dat blijft ook zo hoor...
ow, dacht dat je bedoelde binnen de KL, want daar hadden we t toch overquote:Op zaterdag 6 november 2004 14:22 schreef Piro het volgende:
[..]
AAAV wordt 2008 verwacht als vervanging van de AAVP. Die komt er echt wel.
het ziet er inderdaad wel geinig uit zo, maar ik heb diezelfde foto ook vanaf een ander aanzicht, en daar kan je zien dat hij hem om zijn nek heeft hangen, je kan hem zo nét niet zien.quote:Op vrijdag 5 november 2004 14:57 schreef Wuder het volgende:
[..]
Misschien die gozer die alleen een verrekijker heeft en geen wapen?
Wat moet de KL in godsnaam met amfibische voertuigen? Dat is het domein van de Mariniers.quote:Op zaterdag 6 november 2004 14:34 schreef -calimero- het volgende:
[..]
ow, dacht dat je bedoelde binnen de KL, want daar hadden we t toch over![]()
Dit is een Hercules met remraketten om op een extreem korte baan te landen (super stall landing). Dit filmpje is van de eerste test-vlucht, waarbij de rakketten te vroeg afgingen en het hele vliegtuig afschreven werd. (en de crew overleefde het ook niet dacht ik). Het enige wat nog over is gebleven van dit project is de C-130 met RATO (rocket assisted take-off) die alleen nog gebruikt wordt op 'Fat Albert' bij een show van de Blue Angels.quote:Op zaterdag 6 november 2004 13:10 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Niemand?
BIJNA goed. Dit is inderdaad filmpje van de eerste testvlucht (op Hurlburt Field of een van de auxiliary airfields op het EglinAFB complex) van een Hercules met onder andere remraketten.quote:Op zaterdag 6 november 2004 19:34 schreef M5 het volgende:
[..]
Dit is een Hercules met remraketten om op een extreem korte baan te landen (super stall landing). Dit filmpje is van de eerste test-vlucht, waarbij de rakketten te vroeg afgingen en het hele vliegtuig afschreven werd. (en de crew overleefde het ook niet dacht ik). Het enige wat nog over is gebleven van dit project is de C-130 met RATO (rocket assisted take-off) die alleen nog gebruikt wordt op 'Fat Albert' bij een show van de Blue Angels.
het idee voor die raketten kwam toch van de duitsers hequote:Op zondag 7 november 2004 01:17 schreef RonaldV het volgende:
[..]
BIJNA goed. Dit is inderdaad filmpje van de eerste testvlucht (op Hurlburt Field of een van de auxiliary airfields op het EglinAFB complex) van een Hercules met onder andere remraketten.
Ten tijde van de gijzeling in Teheran wilden de Amerikanen een bevrijdingsactie opzetten à la de raid op een gevangenis in Noord Vietnam. Probleem was dat de VS geen heli's hadden met het vereiste bereik. Er werd besloten om drie Herculessen van de productielijn te halen, en deze om te bouwen tot YMC-130H "Credible Sport" toestellen voor extreem korte landing en take-off. Om je een idee te geven: de toestellen moesten landen in een voetbalstadion in Teheran en zonder om te keren weer kunnen starten. Om te kunnen landen werden er naar voren en naar beneden vurende raketmotoren van diverse raketsystemen gemonteerd in pods op de romp voor de vleugels. Deze moesten zeer kort voor de landing ontstoken worden om het vliegtuig voldoende te laten vertragen om een landing binnen de 50 meter te kunnen realiseren. De bewegende delen van de vleugels en de staartvlakken werden 35% vergroot in oppervlakte
[afbeelding]
Landing, de naar voren vurende raketten zijn al ontstoken.
kort nadat deze foto werd gemaakt crashte het toestel, omdat de naar voren vurende raketten te vroeg ontstoken waren. Het toestel kwam bijna stil te hangen in de lucht, en stortte neer.
[afbeelding]
De naar beneden vurende raketten tijdens een test. Op de kleine foto staan de naar voren vurende raketten in uitgeklapte stand.
Na de landing zou een team de gegijzelden uit de nabijgelegen Amerikaanse ambassade halen, en veilig naar de Herculessen brengen. Zodra iedereen aan boord was zou het toestel alle naar achteren vurende raketten ontsteken, en op de resterende ruimte de take-off doen.
[afbeelding]
De takeoff tijdens de eerste testvlucht.
Het doel was om in 30 meter te starten, en om na 100 meter van het startpunt op 100meter hoogte te zitten. Hiervoor was berekend dat er 19,5x de normale hoeveelheid vermogen nodig was van een normale standaard Hercules. Voor de navigatie werd in de verlengde neus een TFR (Terrain Following Radar) geplaatst
Een zeer complete versie van het verhaal, zonder al te veel technische zooi kun je hier vinden.
Oh, en dan de crash zelf nog: het toestel waarmee de test werd gedaan werd totaal afgeschreven in de crash. Wonderlijk genoeg waren er geen doden.
[afbeelding]
Dit is de tweede YMC-130H, in complete vorm. Het toestel staat nu op Robins AFB, met alle raketsystemen verwijderd.
MPGversie van hetzelfde filmpje
Dit project heeft niets met het gebruik van JATO raketten te maken. JATO en RATO bestaan al van voor de C-130, en zijn tot in de jaren 80 operationel gebruikt. Het gebruik ervan is inmiddels gestopt, op de show van Fat Albert na, na een ongeval met een C-130 waarbij een niet goed vastzittende JATO-fles een ongeluk veroorzaakte met een LC-130 van de USN op Antarctica
is nog niet zo heel raar:quote:Op zondag 7 november 2004 01:21 schreef SHERMAN het volgende:
Toevallig heb ik vanavond JAG gekeken, ging ie met een Hercules op een carrier landen
bron heb ik niet, maar het kan theoretisch wel, en amerikanen zijn gek genoeg om het nog te proberen ook.quote:Lockheed had modified the plane by installing an anti-skid braking system, removing the underwing refueling pods, and adding a smaller nose gear orifice
he last landing I participated in, we touched down about 150 feet from the end, stopped in 270 feet more and launched from that position, using what was left of the deck. We still had a couple hundred feet left when we lifted off
l told, the flight tests included 29 touch-and-go landings, 21 unarrested full-stop landings, and 21 unassisted takeoffs at gross weights ranging from 85,000 lb (38,555 kg) to 121,000 lb (54,885 kg). At the lower weight, the aircraft managed to come to a complete stop in only 267 ft (81 m), which is little more than double the plane's wingspan. Even at maximum weight, the C-130 required only 745 ft (227 m) for takeoff and 460 ft (140 m) for landing. Landings were made shorter by reversing the propellers while the aircraft was still a few feet above the flight deck
Based on these tests, it was determined that the C-130 could carry 25,000 lb (11,340 kg) of cargo and personnel to a carrier at a range of 2,500 miles (4,020 km). However, the risks of operating such a large aircraft in the hectic day-to-day carrier environment were considered too great, and the idea of using the C-130 as a COD aicraft was abandoned. The C-130 has never been operated from a carrier since, and the much smaller C-2A Greyhound was later selected to fulfill the COD role.
wat is er mis met dat plaatje? of ben ik nou echt zo scheel/dom/achterlijk/blond ?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |